Yleistä keskustelua sähköautoista

Eiköhän noita mene kun vaan tarjotaan sopivia 1-4v liisaridiilejä.

Jos on mahdollista järjestää kotilataus, niin kiinalaisen sähköauton liisaus voi olla ihan edullinen tapa liikkua verrattuna vaihtoehtoihin.
Samoin luulen, että liisareihin keskittyy ainakin ensialkuun. Nytkin taitaa olla taksissa Maxuseja jonkin verran. Hintaeron pitää olla huomattavan iso. Ihan jo statussyystä moni ottaa ennemmin Polestarin kuin Redstarin, vaikka se sitten maksaisikin. Suomessa auto on kallis ja merkkistatus voimakas juurikin silloin, kun pitää laittaa paljon rahaa.
 
Eipä siinä, sanoisin itsekin että Kona soveltuu parhaiten kaupunkiautoksi, koska rengasmelu 100-120kmh nopeudessa on melkoisen kova. Range kyllä riittää motarillakin lähes sen 300km myös talvella.

Tämän ongelman pystyy laitattamaan noin tonnilla kuntoon. Itse tekemällä varmaan puolet halvemmalla. Eli kunnon äänieristys.

Renkaat voi vaihtaa hiljaisempiin.

Massaus yleensä eristää hyvin ääntä mutta en tiedä onnistuuko se sähköautossa miten hyvin. Pyörä(n)kotelot ainakin.
 
Tämän ongelman pystyy laitattamaan noin tonnilla kuntoon. Itse tekemällä varmaan puolet halvemmalla. Eli kunnon äänieristys.

Onko tätä oikeasti testattu? Olen varsin skeptinen tämän suhteen eli varmaan jotain pientä muutosta voi saada mutta ei "huomattavaa/merkittävää" hiljennystä.
 
Tuli muutama päivä ajeltua ID4:llä, eikä oikein vakuuttanut. Uudet merkkikesärenkaat alla, mutta auto oli paljon äänekkäämpi ja ns. polttomoottorimaisempi kuin oma lataushybridini sähköajossa. Muovinen tunnelma, jotenkin karsittu. Ei tullut sellaista vaikutelmaa että istuisi 65k€ maksaneessa autossa (hinta omistajan mukaan). Penkit eivät olleet kovin mukavat, eikä ainakaan tällaisella pitkälle tyypille kyynerpäille ei oikein ollut hyvää paikkaa ajaessa. Kojelaudan outo keskihyppyri hankaloitti esim. lasien jättämistä pysäköinnin ajaksi, ja sai pari kertaa napata liukuvat aurinkolasit äkkiliikkeellä kun tottunut vanhastaan että edes lasit voi siihen jättää. Lasikatto oli komea, ja olihan se tavallaan teknisenä suorituksena ihan kiva, mutta jätti itseni vähän kylmäksi. Laatuvaikutelma ja yleinen fiilis jäi paljon odotuksia alemmaksi. Toki kaikkia hienouksia en lähtenyt siinä kokeilemaan, ja varmasti ne siinä toimivatkin hyvin, mutta kuitenkin vähän halpa ja keskeneräinen olo jäi kaiken kaikkiaan.
 
Onko tätä oikeasti testattu? Olen varsin skeptinen tämän suhteen eli varmaan jotain pientä muutosta voi saada mutta ei "huomattavaa/merkittävää" hiljennystä.

Joku mittaillut niin 3 db noilla matoilla:


Ei kyllä ole ihan mustavalkoinen juttu kun äänen sävy vaikuttaa myös.

”Premium” autoissa on varmaan myös paksummat lasit. Ja iskaritornien ym kautta tulevaa ääntä estetty.

Painoahan toki tulee lisää.
 
Onko tätä oikeasti testattu? Olen varsin skeptinen tämän suhteen eli varmaan jotain pientä muutosta voi saada mutta ei "huomattavaa/merkittävää" hiljennystä.

Pari desibeliä jos saa ääntä pois, on ero ohjaamossa jo huomattava. 500€ saa laitettua koko auton kun itse tekee, vaatii purkamista ja aikaa pari päivä, mutta ero on huomattava.

Itse laitan aina muovisiin sisälokareihin parin millin bitumimattoa, sisälle lattiaan bitumi+huopa ja oviin myydään valmiita settejä missä on kolme kerrosta eri mattoja jolla saa vaimennettua niin matalat kuin korkeat äänet ja kyllä se auto hiljenee huomattavasti.
 
Joku mittaillut niin 3 db noilla matoilla:


Ei kyllä ole ihan mustavalkoinen juttu kun äänen sävy vaikuttaa myös.

”Premium” autoissa on varmaan myös paksummat lasit. Ja iskaritornien ym kautta tulevaa ääntä estetty.

Painoahan toki tulee lisää.
Tuollaista "puretaan auto ja asennetaan kaikkialle mattoa"-tyylistä vaimennusta ei saa kyllä mitenkään teetettyä tonnilla.
 
Tuollaista "puretaan auto ja asennetaan kaikkialle mattoa"-tyylistä vaimennusta ei saa kyllä mitenkään teetettyä tonnilla.

Hmm. Nopealla googlettelulla hintahaitari 400-1200 eur. En nyt tiedä mihin kaikkeen noissa mattoja laitetaan. Pidän kyllä itsekin tonnia vähänä kun joku pelkkä oven laitto voi olla hiton työläs. Toki jos on kokemusta samasta mallista niin voi mennä sukkelammin.
 
Menee toki jo vähän ohi aiheen mutta ajomelu koskettanee myös sähkäreitä.

Meluisassa autossa voi auttaa pienetkin jutut yllättävän paljon. Juuri se eniten resonoiva taajuus saattaa leikkaantua ja melun sävy muuttuu vähemmän rasittavaksi.

Monissa autoissa esim. varapyöräkotelo on pelkkää peltiä tai penkin alla ei ole mitään vaimennusmateriaalia.

Jo parin "kaikukopan" vaimentaminen voi auttaa.
 
Hmm. Nopealla googlettelulla hintahaitari 400-1200 eur. En nyt tiedä mihin kaikkeen noissa mattoja laitetaan. Pidän kyllä itsekin tonnia vähänä kun joku pelkkä oven laitto voi olla hiton työläs. Toki jos on kokemusta samasta mallista niin voi mennä sukkelammin.
Katsoitko tuon opinnäytetyön sisällön, että mitä siellä oli tehty?
 
Onko tätä oikeasti testattu? Olen varsin skeptinen tämän suhteen eli varmaan jotain pientä muutosta voi saada mutta ei "huomattavaa/merkittävää" hiljennystä.
Aikoinaan autotekniikkaa opiskellessa luokkakaveri teki harjoitustyönä oman Opel Asconan äänieristyksen. Oli tosi iso vaikutus. En muista desibelejä, mutta toki sen ajan vehkeet aika himmeleitä nykyautoon verrattuna.

Ongelma voi tulla kun pitää purkaa kaikki verhoukset ym, niin takuunalaiseen autoon vähän niin ja näin. Mikään pyöräkoteloiden massaus tuskin tekee mitään ja rengasäänet taitavat enimmäkseen kulkeutua rakenteita pitkin. Nykymuodin mukaiset leveät ja matalat sporttikumit kohisevat nekin eri viisiin kuin kapeat ja korkeat.
 
Aikoinaan autotekniikkaa opiskellessa luokkakaveri teki harjoitustyönä oman Opel Asconan äänieristyksen. Oli tosi iso vaikutus. En muista desibelejä, mutta toki sen ajan vehkeet aika himmeleitä nykyautoon verrattuna.

Ongelma voi tulla kun pitää purkaa kaikki verhoukset ym, niin takuunalaiseen autoon vähän niin ja näin. Mikään pyöräkoteloiden massaus tuskin tekee mitään ja rengasäänet taitavat enimmäkseen kulkeutua rakenteita pitkin. Nykymuodin mukaiset leveät ja matalat sporttikumit kohisevat nekin eri viisiin kuin kapeat ja korkeat.
Plus se että Asconan jälkeen on tekniikka mennyt sen verran paljon eteenpäin että kaikki "helpot" äänilähteet on jo eliminoitu.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Tuli muutama päivä ajeltua ID4:llä, eikä oikein vakuuttanut. Uudet merkkikesärenkaat alla, mutta auto oli paljon äänekkäämpi ja ns. polttomoottorimaisempi kuin oma lataushybridini sähköajossa. Muovinen tunnelma, jotenkin karsittu. Ei tullut sellaista vaikutelmaa että istuisi 65k€ maksaneessa autossa (hinta omistajan mukaan). Penkit eivät olleet kovin mukavat, eikä ainakaan tällaisella pitkälle tyypille kyynerpäille ei oikein ollut hyvää paikkaa ajaessa. Kojelaudan outo keskihyppyri hankaloitti esim. lasien jättämistä pysäköinnin ajaksi, ja sai pari kertaa napata liukuvat aurinkolasit äkkiliikkeellä kun tottunut vanhastaan että edes lasit voi siihen jättää. Lasikatto oli komea, ja olihan se tavallaan teknisenä suorituksena ihan kiva, mutta jätti itseni vähän kylmäksi. Laatuvaikutelma ja yleinen fiilis jäi paljon odotuksia alemmaksi. Toki kaikkia hienouksia en lähtenyt siinä kokeilemaan, ja varmasti ne siinä toimivatkin hyvin, mutta kuitenkin vähän halpa ja keskeneräinen olo jäi kaiken kaikkiaan.
Nämä oli ennen hankintaa omatkin fiilikset ja on edelleen. Päädyin kuitenkin ID4 sijaan Enyaqiin mutta silti molemmat on ehkä autona enemmän sellaisia vanhan ajan 35-40k€ autoja. Ei todellakaan mitä marsuja tai bemareita vaikka hinnan puolesta ehkä vanhaan aikaan sinne menisivät. Tämä on vähän kuin purjehtiminen, kallein tapa liikkua ilmaiseksi(halvemmalla).
 
Katsoitko tuon opinnäytetyön sisällön, että mitä siellä oli tehty?

Joo siinähän oli hyvät kuvatkin. Lattia näyttää aika työläältä. Autosta riippuen sitten kuinka iso homma. Sähköautossa jos ei ole keskitunnelia saattaa olla vähän helpompikin.

Toki voi vaan laittaa vastamelukuulokkeet päähän.

Joskus vanhaa Mazdaa yritin äänieristää Motonetin tjms matolla samalla kun laitoin popit. Paino sanalla yritin. En huomannut mitään eroa ja silloin ei ollut kännyköihin mitään softaa jolla voisi mitata.
 
Nämä oli ennen hankintaa omatkin fiilikset ja on edelleen. Päädyin kuitenkin ID4 sijaan Enyaqiin mutta silti molemmat on ehkä autona enemmän sellaisia vanhan ajan 35-40k€ autoja. Ei todellakaan mitä marsuja tai bemareita vaikka hinnan puolesta ehkä vanhaan aikaan sinne menisivät. Tämä on vähän kuin purjehtiminen, kallein tapa liikkua ilmaiseksi(halvemmalla).

Sähköautoissa on (tähän mennessä) yritetty painaa kalliin akun vuoksi korkeita kustannuksia alemmaksi, ja myös maksimoida rangea. Näistä syistä on jätetty äänieristettä pois, ja samalla käytetään kovempaa sisutusmuovia yms. Halvempaa ja kevyempää siis.

Nyt kun akkujen hinnat ovat tulossa alaspäin, ja ranget ovat jo hyvällä tasolla, niin uskon että näitä mukavuus-ominaisuuksia tulee myös takaisin sähkiksiin.
 

Hauskaa luettavaa, kun toimittaja lyttää kiinalaista sähkölava-autoa. Loppukommentissa toimittaja povaa että seuraava mallisukupolvi voikin olla paljon parempi - "Kiinalaiset tuntuvat oppivan pelottavan nopeasti."
Onhan tuo aivan surkea esitys kaikinpuolin.
2-vetoinen pick-up missä ei maavaraa ja hintaa enemmän ku hiluxilla tai amarokilla.
 
Ja onhan se moottori ratkaisu aivan naurettava, kun sähkömotti pultattu kardaanin ristikon tilalle. Älytön idea laittaa motti siihen ja roikuttaa sitä pelkästään perästä laipan avulla.

Vielä pahempi toki ettei akselin kierto liikettä ole tuettu mitenkään, kun jo monissa isoissa lava autoissa aikanaan tehtiin. Myös joku outo nypytys ajossa tuosta ratkaisusta ilmeisesti hyttiin kantautuu, Harri Salo tuota oli testaillut.
 
Onhan tuo aivan surkea esitys kaikinpuolin.
2-vetoinen pick-up missä ei maavaraa ja hintaa enemmän ku hiluxilla tai amarokilla.
Täytyy ottaa huomioon että muualla maailmassa monessa maassa takatuuppari pick-upit mitkä ei tosiaan ole maastoautoja on varsin yleisiä. Olihan niitä aikoinaan Suomessakin. Pienehköä takaveto-hiluxia ja ties mitä Isuzua.
 
Saatan olla vanhoillinen ajatuksissani ja jääräpää, mutta ostaako noita joku täällä tai euroopassa? Itse mietin että kuinka paljon halvempi tuon pitäisi olla että edes harkitsisin itselleni, verrattuna länsimaalaiseen vastaavaan? Mulla ehkä puolet hinnasta pois voisi aiheuttaa pientä kulmakarvojen nousua, mutta tuo 70ke.... :facepalm:
Ja puhun myös ihan yleisesti näistä kiinan vatkaimista.
 
Saatan olla vanhoillinen ajatuksissani ja jääräpää, mutta ostaako noita joku täällä tai euroopassa? Itse mietin että kuinka paljon halvempi tuon pitäisi olla että edes harkitsisin itselleni, verrattuna länsimaalaiseen vastaavaan? Mulla ehkä puolet hinnasta pois voisi aiheuttaa pientä kulmakarvojen nousua, mutta tuo 70ke.... :facepalm:
Ja puhun myös ihan yleisesti näistä kiinan vatkaimista.
Voisin myös kuvitella jonkun maxxuksen jälleenmyyntiarvon olevan jotain ihan muuta ku vaikka hiluxin.
 
Saatan olla vanhoillinen ajatuksissani ja jääräpää, mutta ostaako noita joku täällä tai euroopassa? Itse mietin että kuinka paljon halvempi tuon pitäisi olla että edes harkitsisin itselleni, verrattuna länsimaalaiseen vastaavaan? Mulla ehkä puolet hinnasta pois voisi aiheuttaa pientä kulmakarvojen nousua, mutta tuo 70ke.... :facepalm:
Ja puhun myös ihan yleisesti näistä kiinan vatkaimista.
Hölmöjä riittää. Ja niitäkin jotka tankkaisivat Viipurista bensaa vaikka Venäjä pommittaisi Lappia.
 
Siinä natiivissa Google Maps:ssa tuolle on tuki.

En kyllä tiedä onko näillä "kolmannen osapuolen" sovelluksilla pääsyä noihin auton omiin järjestelmiin. Oma mutu-oletus on että Google ei tuota olisi sallinut, sinällään ihan ymmärrettävistä syistä.

Sama ongelma on näissä Carplay / Android autoa tukevissa autoissa eli tuon AA/Carplayn kautta ei esilämmitys navigoinnissa toimi.
 
Siinä natiivissa Google Maps:ssa tuolle on tuki.

En kyllä tiedä onko näillä "kolmannen osapuolen" sovelluksilla pääsyä noihin auton omiin järjestelmiin. Oma mutu-oletus on että Google ei tuota olisi sallinut, sinällään ihan ymmärrettävistä syistä.

Joo mietin samaa että tuskin päästää akkuun käsiksi mitään 3rd party softia, olisihan se aika kova jos pystyy ARBP:llä tekemään ns. kaiken.
 
Jopas on mutuilua ilmassa on googlella löytyi tämmöistä natiivista tuesta ABRP.

Niin eli reitti pitää siirtää Google Mapsiin jos haluaa saada "tarvittavat" ominaisuudet käyttöön? Näin minä ainakin tämän luen:

Tulosten avulla Polestar 2:n kuljettajat voivat suunnitella lataustarpeensa tehokkaasti ja tarkemmin valitulla reitillä. Polestar 2 -autossa reitti voidaan siirtää myös Google Maps -sovellukseen, jolloin kuljettaja voi jatkossakin hyötyä auton integroidusta navigointijärjestelmästä.

Eihän tuo sinällään eroa siitä kännykkäversiosta jossa nuo livedatat saadaan anyway sen API:n kautta (SOC yms). Se nyt vaan on tuota natiivina sovelluksea Polestarille.
 

Pitää käydä potkimassa renkaat kyllä tuosta. Mikähän tuo alussa mainittu pidemmällä akselilla varustettu coupe oikein on, itsellä oli 3 sarjan Gt ja minusta se oli kyllä helvetin nätti ja mukava ajaa että haluaisin sellaisen uudestaan sähköisenä... Aina saa haaveilla.
 
Akun esilämmitys pikalatausta varten tapahtuu joko navigoinnin ohjaamana tai manuaalisesti kytkien. Akun lämmitykseen käytetään ensi kertaa BMW:ssä sähkömoottorien jäähdytinnestettä.

Ehkä tämä alkaa nyt yleistymään ettei tarvitse pelleillä navin kanssa.
 
Nämä oli ennen hankintaa omatkin fiilikset ja on edelleen. Päädyin kuitenkin ID4 sijaan Enyaqiin mutta silti molemmat on ehkä autona enemmän sellaisia vanhan ajan 35-40k€ autoja. Ei todellakaan mitä marsuja tai bemareita vaikka hinnan puolesta ehkä vanhaan aikaan sinne menisivät. Tämä on vähän kuin purjehtiminen, kallein tapa liikkua ilmaiseksi(halvemmalla).
Sähköauton hinnassa on joku 20-30k€ preemio akun ja tehoelektroniikan takia. 65€ sähköauto todellakin vastaa ehkä 40k€ polttomoottoriautoa. S-tesla ei vastaa S-mersua, vaikka hinta olisikin sama.
 
Sähköauton hinnassa on joku 20-30k€ preemio akun ja tehoelektroniikan takia. 65€ sähköauto todellakin vastaa ehkä 40k€ polttomoottoriautoa. S-tesla ei vastaa S-mersua, vaikka hinta olisikin sama.

Toisaalta esim. mersun oma vastine S-sarjalle eli EQS on käytännössä saman hintainen mitä S.
 
Sähköauton hinnassa on joku 20-30k€ preemio akun ja tehoelektroniikan takia. 65€ sähköauto todellakin vastaa ehkä 40k€ polttomoottoriautoa. S-tesla ei vastaa S-mersua, vaikka hinta olisikin sama.
No ei se ihan noin suoraan mene täällä autoveron paratiisissa.

Bemarilla 70k täyssähkön lähin vertailukohta on 150k bensa.

Ja nyt kun i5 julkaistiin niin sähköinen M60 maksaa alkaen 100k ja lähin vertailukohta maksaa sitten yli 200k. (ok jos ei M5 halua verrata niin 550i on vaan 40k enemmän ku sähköinen).
 
Ja nyt kun i5 julkaistiin niin sähköinen M60 maksaa alkaen 100k ja lähin vertailukohta maksaa sitten yli 200k. (ok jos ei M5 halua verrata niin 550i on vaan 40k enemmän ku sähköinen).
No, tavallaan. Jos ei kiinnosta M:t ja 9000 hevosvoimaa vaan haluaisi vain 5-sarjalaisen, niin sellaiselle sitä vaihtoehtoa ei sitten löydykään. Ei ole mitään edrive20:tä tai edes edrive30:ä, saati jos haluaisi nelivetoisen auton maksamatta itseään kipeäksi.
 
No ei se ihan noin suoraan mene täällä autoveron paratiisissa.

Bemarilla 70k täyssähkön lähin vertailukohta on 150k bensa.

Ja nyt kun i5 julkaistiin niin sähköinen M60 maksaa alkaen 100k ja lähin vertailukohta maksaa sitten yli 200k. (ok jos ei M5 halua verrata niin 550i on vaan 40k enemmän ku sähköinen).
No vähän huonosti alustin. Toki noin autoissa, joissa päästöjen takia ihan tolkuton autovero. Joku ioniq6 65k€ vastaa ehkä 45k€ Kia Optimaa tms ja vaggineilla sama homma.
 
Nämä ovat vähän keskenään ristiriidassa.

Vai onko tää ”range riittää”, vaan sellainen että se range riittää arkikäyttöön (minkä uskon helposti energiatehokkaasta autosta), mutta sitten kerran vuodessa jonnekin kajaaniin ajaessa joutuu odottelemaan autoa puoli tuntia ABC:llä kun autossa on vain hidaslataus…
Harvoin tulee pidempää siivua ajeltua, mutta juuri tuossa viime viikolla oli n. 650km maantieajoa iso akkuisella Konalla. Vaikka on ns. hidas lataus, 25 - 80 kWh, niin kylläpä se auto ehti normaalilla ruokatauolla ja wc -käynnillä noin 45min saavuttaa säädetyn 80% varaustason, jolla sitten mentiin loppumatka perille saakka. Toki ruokailupaikka piti käytännössä valita sen mukaan missä oli latureita tarjolla ja vapaana. Tuossa ei kyllä hurjasteltu, vaan muun liikenteen mukana adaptiivinen vakionopeudensäädin päällä ja ohi mentiin vain jos oli alinopeutta körötteleviä.

En kyllä itse ainakaan kaipaa nopeampaa latausta niin että sen vuoksi alkaisin autoa vaihtamaan, erinomaisen hyvin riittää tuokin. Eri asia sitten jos tahtoo ajella kusematta Hangosta Nuorgamiin.
 
Harvoin tulee pidempää siivua ajeltua, mutta juuri tuossa viime viikolla oli n. 650km maantieajoa iso akkuisella Konalla. Vaikka on ns. hidas lataus, 25 - 80 kWh, niin kylläpä se auto ehti normaalilla ruokatauolla ja wc -käynnillä noin 45min saavuttaa säädetyn 80% varaustason, jolla sitten mentiin loppumatka perille saakka. Toki ruokailupaikka piti käytännössä valita sen mukaan missä oli latureita tarjolla ja vapaana. Tuossa ei kyllä hurjasteltu, vaan muun liikenteen mukana adaptiivinen vakionopeudensäädin päällä ja ohi mentiin vain jos oli alinopeutta körötteleviä.

En kyllä itse ainakaan kaipaa nopeampaa latausta niin että sen vuoksi alkaisin autoa vaihtamaan, erinomaisen hyvin riittää tuokin. Eri asia sitten jos tahtoo ajella kusematta Hangosta Nuorgamiin.
Itse taas haluan nopeasti lataavan auton nimenomaan koska haluan nuorgamiin viidellä kusitauolla - en kolmella lounastauolla.
 
Itse taas haluan nopeasti lataavan auton nimenomaan koska haluan nuorgamiin viidellä kusitauolla - en kolmella lounastauolla.
Okei :D
Piti ihan katsastaa ABRP kuinka tuo lähes 1500km matka sujuisi Konalla. Tosiaan juurikin viidellä kusitauolla onnistuisi. Pitäisi vaan kuseksia aina noin 30min/kerta ;)
Toki käytännössä tuollaiselle matkalle tulisi yksi yöpyminen ja auto latautuu yön aikana 100%, joten pääsisi vähemmillä kusitauoilla.
 
Hidasta maantieajoa ajettaessa latausnopeus ei ole samalla tavalla ongelma, mutta kun vauhti ja kulutus kasvaa, niin taukojen määrä kasvaa ihan mielipuoliseksi jos latausteho ei ole siedettävä.

Itse ajan paljon pitkiä motaripätkiä ja olisi ihan horroria jos auto lataa 50kW teholla. Tunnin 130kmh motariajoon tarvitsee 50kW teholla yli 30min latausta...

--
En tiedä Konan motarikulutusta, mutta jollekin hypoteettiselle ei-ultraenergiatehokkaalle autolle varmaan 22kWh / 100km jossain 130kmh vauhdissa ei ole ihan hatusta revitty, jolloin ajamisen ja lataamisen suhteeksi tulee:

130km * 220Wh/km / <latausteho> * 60min

Taulukko latausteho / latausaika per ajettu tunti
5034min
7523min
10017min
12514min
15012min
2009min

Toki iso akku auttaa, koska silloin pääsee ne ekat 300km/2.5h motaria ilman lataustaukoja, jonka jälkeen voi pitää jo hetken pidempään taukoa, mutta sen jälkeen saakin sitten hitaasti lataavalla autolla istua siellä ABC:llä valtavan määrän matka-ajasta.

Toki voi laskea nopeutta myös 130 -> 120, jolloin sen saman 130km:n taittamiseen menee aikaa 5min enemmän. Silloin toki matkan tekemisen ja lataamisen suhde paranee, mutta yhtään aikaisemmin ei pääse perille.

80kmh vauhdissa 15kW/100km kulutuksella lukemat näyttävät aivan toiselta...
 
Hidasta maantieajoa ajettaessa latausnopeus ei ole samalla tavalla ongelma, mutta kun vauhti ja kulutus kasvaa, niin taukojen määrä kasvaa ihan mielipuoliseksi jos latausteho ei ole siedettävä.

Itse ajan paljon pitkiä motaripätkiä ja olisi ihan horroria jos auto lataa 50kW teholla. Tunnin 130kmh motariajoon tarvitsee 50kW teholla yli 30min latausta...

--
En tiedä Konan motarikulutusta, mutta jollekin hypoteettiselle ei-ultraenergiatehokkaalle autolle varmaan 22kWh / 100km jossain 130kmh vauhdissa ei ole ihan hatusta revitty, jolloin ajamisen ja lataamisen suhteeksi tulee:

130km * 220Wh/km / <latausteho> * 60min

Taulukko latausteho / latausaika per ajettu tunti
5034min
7523min
10017min
12514min
15012min
2009min

Toki iso akku auttaa, koska silloin pääsee ne ekat 300km/2.5h motaria ilman lataustaukoja, jonka jälkeen voi pitää jo hetken pidempään taukoa, mutta sen jälkeen saakin sitten hitaasti lataavalla autolla istua siellä ABC:llä valtavan määrän matka-ajasta.

Toki voi laskea nopeutta myös 130 -> 120, jolloin sen saman 130km:n taittamiseen menee aikaa 5min enemmän. Silloin toki matkan tekemisen ja lataamisen suhde paranee, mutta yhtään aikaisemmin ei pääse perille.

80kmh vauhdissa 15kW/100km kulutuksella lukemat näyttävät aivan toiselta...
Tuo sinun laskukaava ei sitten päde yhdenkään sähköauton kohdalla, koska mikään auto ei tykitä täydellä nopeudella alusta loppuun. Huiput sijoittuvat noin 0-30% kohdille, jonka jälkeen nopeimmatkin lataajat alkavat tippumaan merkittävästi eli siihen 100kwh tasolle, kunnes ehkä 60-70% latauksella vielä tuonkin alle. 80% ja yli varauksella ollaan jo Teslassakin siinä 50kwh hujakoilla. Paljon on toki kiinni itse laturistakin, koska sanomattakin selvää että jollain 100kwh laturilla on yksi hailee lataileeko Konaa vai Teslaa, koska aparaatti ei anna enempää. Monenlaisia virityksiä on nähty tehokkaammillakin kentillä, jos on samaan aikaan useita lataajia paikalla. Latauskäyriä voi katsella kätevästi googlaamalla "automalli x charge chart" jne.

Noin muuten Konan motarikulutus 125 kmh mittarivauhtia kesällä on about 18-20kwh/100km. Talvella lukema on jotakuinkin sama, ehkäpä 20-22, tosin talvinopeudella 100kmh vaikka olisikin pakkasta sen -10 astetta. Motarikulutuksessa siis kesä/talvi ero kompensoituu yllättävänkin hyvin noilla nopeusrajoituksilla. Yleisestihän Kona on melko pihi sähköauto, ja 100, tai etenkin 80 ja alle nopeuksissa pääsee +10-20 asteisessa säässä hyvinkin pieniin lukemiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo sinun laskukaava ei sitten päde yhdenkään sähköauton kohdalla, koska mikään auto ei tykitä täydellä nopeudella alusta loppuun. Huiput sijoittuvat noin 0-30% kohdille, jonka jälkeen nopeimmatkin lataajat alkavat tippumaan merkittävästi eli siihen 100kwh tasolle, kunnes ehkä 60-70% latauksella vielä tuonkin alle. 80% ja yli varauksella ollaan jo Teslassakin siinä 50kwh hujakoilla. Paljon on toki kiinni itse laturistakin, koska sanomattakin selvää että jollain 100kwh laturilla on yksi hailee lataileeko Konaa vai Teslaa, koska aparaatti ei anna enempää. Monenlaisia virityksiä on nähty tehokkaammillakin kentillä, jos on samaan aikaan useita lataajia paikalla. Latauskäyriä voi katsella kätevästi googlaamalla "automalli x charge chart" jne.
Ilmeisesti et ole vilkaissut 800 V korealaisten käyriä
;)
 
Itse taas haluan nopeasti lataavan auton nimenomaan koska haluan nuorgamiin viidellä kusitauolla - en kolmella lounastauolla.

Pitihän tämä itsekin laskea miten tuolla omalla enyaqilla onnistuisi.
Ei se vaan pelkillä kusitauoilla vielä onnaa. Paussien määrä täsmää mutta hitaasti joutuu ruikkimaan. Vielä on siis kehityttävää sähköautoilussa että saadaan tämäkin toive onnistumaan.

Screenshot_20230525-065134.png
 
Vielä on siis kehityttävää sähköautoilussa että saadaan tämäkin toive onnistumaan.

No niin no. Gmaps kertoo että hki-nuorgam menisi normaali autolla ilman ainuttakaan pysähdystä vähän alle 15h 30min.

Eikös tuo ole itse asiassa aika hämmästyttävän hyvä suoritus, että sähköautolla menisi tuossa skenaariossa vain ~1,5h enemmän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom