Hidasta maantieajoa ajettaessa latausnopeus ei ole samalla tavalla ongelma, mutta kun vauhti ja kulutus kasvaa, niin taukojen määrä kasvaa ihan mielipuoliseksi jos latausteho ei ole siedettävä.
Itse ajan paljon pitkiä motaripätkiä ja olisi ihan horroria jos auto lataa 50kW teholla. Tunnin 130kmh motariajoon tarvitsee 50kW teholla yli 30min latausta...
--
En tiedä Konan motarikulutusta, mutta jollekin hypoteettiselle ei-ultraenergiatehokkaalle autolle varmaan 22kWh / 100km jossain 130kmh vauhdissa ei ole ihan hatusta revitty, jolloin ajamisen ja lataamisen suhteeksi tulee:
130km * 220Wh/km / <latausteho> * 60min
Taulukko latausteho / latausaika per ajettu tunti
50 | 34min |
75 | 23min |
100 | 17min |
125 | 14min |
150 | 12min |
200 | 9min |
Toki iso akku auttaa, koska silloin pääsee ne ekat 300km/2.5h motaria ilman lataustaukoja, jonka jälkeen voi pitää jo hetken pidempään taukoa, mutta sen jälkeen saakin sitten hitaasti lataavalla autolla istua siellä ABC:llä valtavan määrän matka-ajasta.
Toki voi laskea nopeutta myös 130 -> 120, jolloin sen saman 130km:n taittamiseen menee aikaa 5min enemmän. Silloin toki matkan tekemisen ja lataamisen suhde paranee, mutta yhtään aikaisemmin ei pääse perille.
80kmh vauhdissa 15kW/100km kulutuksella lukemat näyttävät aivan toiselta...