16.5.202311:00
KUVA: PEERAPON BOONYAKIAT
Vuoden alkupuolella kiinalaisten sähköautojen markkinaosuus kolminkertaistui Saksassa.
Lukuaika noin 1 min
Kiinalaiset sähköautot kasvattavat vauhdilla jalansijaansa Euroopassa. Maanosan autoteollisuuden on syytä olla huolissaan, sillä vuoden alkupuolella kiinalaisvalmisteisten sähköautojen markkinaosuus kolminkertaistui alan sydänmailla Saksassa.
Tammi–maaliskuun kvartaalin kuluessa peräti 28 prosenttia Saksaan laivatuista täyssähköisistä automalleista tuotiin Kiinasta. Viime vuoden vastaavana aikana lukema oli vielä varsin vaatimaton 7,8 prosenttia,
uutistoimisto Reuters kertoo.
LUE MYÖS
Tuore raportti: Kiina on Euroopan autoteollisuuden suurin uhka
Kilpailu leviämässä Eurooppaan
Saksalaiset autonvalmistajat ovat jo Kiinan-markkinassa havainneet, kuinka nopealiikkeisiä paikalliset kilpailijat ovat. Ne ovat kaapanneet kotimarkkinassaan aloitteen itselleen valmistamalla paikalliseen makuun tarkoin räätälöityjä automalleja.
Eurooppalaisilla on ollut täysi työ pysytellä perässä - ja nyt kilpailu näyttää leviävän myös Euroopan autoteollisuuden sydänmaille. Tulokkaiden kilpailuvaltteja ovat laaja ja laadukas sähköinen valikoima sekä kohtuulliset hinnat.
LUE MYÖS
Kiinalainen Nio aikoo tuoda edullisen sähköauton Eurooppaan – ”Hyökkäämme Volkswagenia vastaan”
Kiinasta tulvii tavaraa myös muihin lähtöihin.
“Monet jokapäiväiset kulutushyödykkeet tulevat monin osin Kiinasta, niin myös energiamurrokseen liittyvät tuotteet”, Saksan tilastokeskus toteaa.
Tilastojen mukaan Saksaan tuoduista sylimikroista peräti 86 prosenttia, älypuhelimista 68 prosenttia ja litiumioniakuista 39 prosenttia laivattiin Kiinasta.
Yliote raaka-aineisiin
Liittokansleri
Olaf Scholtzin hallitus kantaa jo kasvavaa huolta Kiinan taloudellisen vaikutusvallan kasvusta. Kiina on ollut Saksan strateginen kilpakumppani ja suurin yksittäinen vientimaa vuodesta 2016 lähtien.
Saksassa on myös keskusteltu olisiko taloudellista riippuvuutta Kiinaan syytä asteittain vähentää. Jotakin kertoo joulukuussa 2022 valmistunut selvitys, jonka mukaan Kiina toimittaa 90 prosenttia sähköautojen ja tuulivoimaturbiinien edellyttämistä sensitiivisistä raaka-aineista.