Puolet kun höylää hinnasta pois niin saattaisi kiinnostaa tuollainen kiinalainen töherrys. Laadukkaan korealaisen lyömättömän pitkällä takuulla saa samaan hintaan, niin miksi kukaan tuollaiseen sotkeutuisi?
Edit: Tosin itse vannoutuneena patrioottina en uhraa Kiinalle, joka vahvasti seisoo Venäjän rinnalla Ukrainan sodassa senttiäkään ja suosittelen jokaista harkitsemaan omia valintojaan myös ajoneuvojen suhteen.
Joo, taas hain ekana tietoa hinnasta, akun koosta ja toimintamatkasta. Onhan autossa muutakin mutta nuo ovat helpoimpia vertailukohtia arvioitaessa kuinka paljon sähköautoa johonkin hintaan saa.
Hinnaksi arvioitu Suomessa 45-50k€, akku brutto 60kWh (olisko netto sitten vaikka 55kWh?), 420km toimintamatka. Pikalatausnopeus varsin vaatimaton 80kW.
Ottamatta kantaa muihin ominaisuuksiin, ei jälleen kerran tule kuvaa että kiinalaistulokas tarjoaisi kilpailijoihin nähden ylivertaista hintalaatusuhdetta. Pikemminkin tuntuu siltä että tuossa hintaluokassa katselisin jo muutakin, vaikka sitten Tesla Model 3 tai jopa halvin Y.
Asiasta sivuun, tuore työkaveri katseli huvikseen löytyykö millaisia käytettyjä sähköautoja esim. 20k€ hintaluokassa, se kun tuntuu olevan monille jonkinlainen yläraja vähänkäytetyn auton ostamiselle. Edellinen bensa-Toyota Auriksenikin maksoi vähänkäytettynä aika tasan 20k€ vuonna 2008 kun sen ostin alle vuoden ikäisenä.
Olin yllättynyt että 20k€ sähköautoissa alkaa olla ihan hyvääkin tarjontaa. Esim. 52/55kWh akuilla varustettuja, parin vuoden ikäisiä Renault Zoeita tuntui olevan aika paljon? Kyllä minä ainakin uskaltaisin sellaisen ostaa jos en sähköautosta enempää haluaisi maksaa, mutta helppo sanoa kun sellaista ajan tälläkin hetkellä (uutena ostettu). Ei kovin hyvä vaihtoehto sille kuuluisalle Lapinreissulle, mutta ei tuossa hintaluokassa siihen tarkoitukseen muitakaan vaihtoehtoja taida olla.
Joo, jos auton oston ylärajana on joku 4000€ niin sitten on edelleen huonot sähköautomarkkinat, mutta mielestäni kelpo sähköautoja alkaa saada käytettynä jo ihan keskituloisellekin sopivaan hintaan.