Yleistä keskustelua sähköautoista

No niin no. Gmaps kertoo että hki-nuorgam menisi normaali autolla ilman ainuttakaan pysähdystä vähän alle 15h 30min.

Eikös tuo ole itse asiassa aika hämmästyttävän hyvä suoritus, että sähköautolla menisi tuossa skenaariossa vain ~1,5h enemmän.

Mikä auto vetää ton matkan rajoituksien mukaan ilman pysähdyksiä?
 
Itse taas haluan nopeasti lataavan auton nimenomaan koska haluan nuorgamiin viidellä kusitauolla - en kolmella lounastauolla.
Vanha viisaus litiumakuissa on, että nopea lataus ja purkaminen kurittaa akkua ja lyhentää sen käyttöikää. RC-vehkeissä oli viisaus, että yli 1C lataus (=alle tunnissa täyteen) lyhentää reippaasti akun ikää.
 
Vanha viisaus litiumakuissa on, että nopea lataus ja purkaminen kurittaa akkua ja lyhentää sen käyttöikää. RC-vehkeissä oli viisaus, että yli 1C lataus (=alle tunnissa täyteen) lyhentää reippaasti akun ikää.
Eipä sähköautojen akkuja oikeen kannata verrata rc autojen, kännyköiden, läppäreiden yms. akkuihin.

Muutenkaan itse en milläänlailla ”säästele” akkua seuraavaa käyttäjää ajatellen. Uutena autoja ostavan etu.
 
Eri akku tekniikoitahan nuo käyttää rc- Autot käyttäneet sitä kaikista tehokkainta mutta epävakainta ja vähiten syklejä kestävää tekniikkaa (li-po) , mutta purkuvirrat jatkuvana ovat kovalla tasolla 100-150C taitaa nykyisin olla jo käytössä, myös lataus virrat taitaa nykyisin olla 10-20c välillä. Eli nämä ovat ihan eri tasoa kun läppäreissä tai sähköautoissa. Syklikestotkin toki lasketaan yleensä sadoissa.

Auton akut on aikalailla oma juttunsa niissä on keskitytty niin paljon käyttö ikään, tuomalla mukaan esim tuo lämmön hallinta. Iso kapasiteetti toki myös vähentää kulumista isoilla lataus virroilla. Toki onhan se kai jossain määrin todettu, että jos autolla ajetaan paljon ja ladataan 100% dc laturilla niin akku siitä kyllä huononee nopeammin verrattuna vaikka ac latailuun. Toki tämäkin varmaan vähän automalli kohtaista.
 
Eri akku tekniikoitahan nuo käyttää rc- Autot käyttäneet sitä kaikista tehokkainta mutta epävakainta ja vähiten syklejä kestävää tekniikkaa (li-po) , mutta purkuvirrat jatkuvana ovat kovalla tasolla 100-150C taitaa nykyisin olla jo käytössä, myös lataus virrat taitaa nykyisin olla 10-20c välillä. Eli nämä ovat ihan eri tasoa kun läppäreissä tai sähköautoissa. Syklikestotkin toki lasketaan yleensä sadoissa.

Auton akut on aikalailla oma juttunsa niissä on keskitytty niin paljon käyttö ikään, tuomalla mukaan esim tuo lämmön hallinta. Iso kapasiteetti toki myös vähentää kulumista isoilla lataus virroilla. Toki onhan se kai jossain määrin todettu, että jos autolla ajetaan paljon ja ladataan 100% dc laturilla niin akku siitä kyllä huononee nopeammin verrattuna vaikka ac latailuun. Toki tämäkin varmaan vähän automalli kohtaista.
BMS ja akuston jäähdytys kai ne suurimmat akun eliniän pidentäjät ovat.
Jotain juttua ollu tesloista millä ajettu yli puol miljoonaa ja aina ladattu pikalatureilla niin yllättävän vähän on akku heikentyny. 85-90% ollu vielä kapaa käytettävissä.
 
Nythän kännyköissä, sähköautoissa ja vastaavissa kilpaillaan sillä, missä on nopein lataus. Varttitunnissa pitää saada täyteen =4C lataus. Tesla kilpailee lisäksi sillä, että siitä lähtee eniten tehoa. Jos Teslalla ajetaan pelkkää varttimailia/rataa ja ladataan lähtöjen välissä varikolla nopeimmalla mahdollisella hyperchargerilla, niin uskallan lyödä vetoa, että akun käyttöikä lyhenee aika radikaalisti hitaampaan lataamiseen ja purkamiseen verrattuna.
 
Pitihän tämä itsekin laskea miten tuolla omalla enyaqilla onnistuisi.
Ei se vaan pelkillä kusitauoilla vielä onnaa. Paussien määrä täsmää mutta hitaasti joutuu ruikkimaan. Vielä on siis kehityttävää sähköautoilussa että saadaan tämäkin toive onnistumaan.

Screenshot_20230525-065134.png
Katsoin huvikseen saman tulevalle Ioniq 5:lle. Latauksiin menisi 1h 8min kaikkinensa. 4 pysähdystä, josta kolme oli ~vartin pysähdyksiä ja yksi oli sitten reilu 20min. Jos tuon reilu 1300km meinaa noin vähillä / lyhyillä pysähdyksillä taittaa niin saa kyllä olla niin erikoinen oma tapaus, ettei se päde 99% muihin autoilijoihin.
 
Yleensä se on kusematta Lappiin. Nyt se oli, että vain kusitauoilla Lappiin. En tiedä kannattaako näihin edes vastata.
Aika harva jaksaisi tosiaan ajaa joku reilu 1300km ilman pysähdyksiä, tai niin että kävisi kerran nopeasti kusella. Toki jos tämä on itselle se tyypillinen ajosuoritus jonka tekee joka päivä niin mikäs siinä, sitten on parempi pysyä vaikka dieselautossa, eikä tulla sähköauto triidiin itkemään että näin ei sähköautolla voi tehdä.
 
Itselleni tärkeällä reitillä abrp arvioi kestoksi kona 2020- 64kWh:lla 13h 20min ja lataamiseen 5x ~30min.

Ioniq 6 LR RWD:llä sama arvio on 11h 35min ja lataamiseen varattu 4x ~15min.

Minulle ero on erittäin merkittävä tekijä autoa valitessa. Olisi vaan kiva jos olisi enemmän ”ei ihan turkasen kalliita” 11h 30min autoja tarjolla. Nyt tarjolla tuossa nopeusluokassa on lähinnä 100k+ autoja ja ioniq 5/6 / kia ev6 + model 3.
 
Minulle ero on erittäin merkittävä tekijä autoa valitessa
On ihan vitun tärkeä pointti liikenteen sähköistämisessä.

Edit: Lumihiutaleita kaikkialla. EI ketaan kiinnosta mita sina ostat tai teet. Tai jatat ostamatta tai tekematta.
 
ABRP:llä on kyllä ihan näppärä pyöritellä eri autoja ja eri reittejä. Katsella miten mikäkin sähköauto asettuisi omille ajoreiteille ja miten lataukset menee.
Itsekin pyörittelin päätä aikoinaan kun katselin miten monella latauspaussilla jollain 30kwh Leafilla olisi päässyt Iisalmesta Kilpisjärvelle.
Ei oikein silloin onnannut riittävällä varmuudella niin pysyin polttiksessa.
Nyt sitten autot ja latausinfra kehittynyt niin pystyi hyppäämään sähköön, ja sai perusteltua itselleen sen setelitukon repimisen että saa "vihreän sulan hattuun"
Kalliitahan nuo sähkikset on vielä ainakin ihan perus polttikseen verrattuna, mutta plugarien ja täyssähköjen hintaero alkaa olemaan jo pieni.
 
Katsoin huvikseen saman tulevalle Ioniq 5:lle. Latauksiin menisi 1h 8min kaikkinensa. 4 pysähdystä, josta kolme oli ~vartin pysähdyksiä ja yksi oli sitten reilu 20min. Jos tuon reilu 1300km meinaa noin vähillä / lyhyillä pysähdyksillä taittaa niin saa kyllä olla niin erikoinen oma tapaus, ettei se päde 99% muihin autoilijoihin.
Itse olen joskus nuorempana ajellut pariin otteeseen noin 600km kertasiivuja. Yhden pysähdyksen taktiikalla siis, eli ensimmäinen pysähdys vasta kohteessa. Ei ihan terveellistä, melko jumit oli jaloissa ja selässä.
Nyt vanhemmalla iällä ei ole enään niin kiire. Se on jotain 200-300km max ja pakko vähintään pysähtyä jaloittelemaan.


ABRP:llä on kyllä ihan näppärä pyöritellä eri autoja ja eri reittejä. Katsella miten mikäkin sähköauto asettuisi omille ajoreiteille ja miten lataukset menee.
Itsekin pyörittelin päätä aikoinaan kun katselin miten monella latauspaussilla jollain 30kwh Leafilla olisi päässyt Iisalmesta Kilpisjärvelle.
Ei oikein silloin onnannut riittävällä varmuudella niin pysyin polttiksessa.
Nyt sitten autot ja latausinfra kehittynyt niin pystyi hyppäämään sähköön, ja sai perusteltua itselleen sen setelitukon repimisen että saa "vihreän sulan hattuun"
Kalliitahan nuo sähkikset on vielä ainakin ihan perus polttikseen verrattuna, mutta plugarien ja täyssähköjen hintaero alkaa olemaan jo pieni.
Tuo ABRP ei taida edes näyttää kaikkia latureita mitä sattuu matkanvarrelle. Mutta hyvin antaa kyllä suuntaa miten matka sähköautolla taittuu.
Mitä tulee sähköautojen hintoihin, niin luonnollisesti vuotuinen ajomäärä vaikuttaa onko kallista vai ei. Omalla kohdalla excelelöin ennen sähköauton hankintaa että noin 35tkm vuotuisilla kilometreillä alkaa olla kustannukset tasan verrattuna noin 10 vuotta vanhaan diesel kulkineeseen. Nyt varmaan korkojen noustua, sähköautojen hintojen muutosten myötä yms tulisi erilaiset laskelmat.
Plugaria ei tarvinnut edes harkita, kun yleensä päivittäiset ajot on aina vähintään 100km.
 
Itselleni tärkeällä reitillä abrp arvioi kestoksi kona 2020- 64kWh:lla 13h 20min ja lataamiseen 5x ~30min.

Ioniq 6 LR RWD:llä sama arvio on 11h 35min ja lataamiseen varattu 4x ~15min.
Kuinka usein tulee tuollainen reitti ajettua vuositasolla?
 
Vaikuttaa hyvältä. Liian hyvältä. Länsimaisilla autovalmistajilla tulee olemaan tukalat paikat tulevaisuudessa.
Juu voipi olla länsimaisilla autovalmistajilla jotka valmistaa autotkin vielä lännessä, tehdä tiukkaa vastata kilpailuun. Se on selvä että akkutuotanto olisi hyvä saada tänne.
 
Itselleni tärkeällä reitillä abrp arvioi kestoksi kona 2020- 64kWh:lla 13h 20min ja lataamiseen 5x ~30min.

Ioniq 6 LR RWD:llä sama arvio on 11h 35min ja lataamiseen varattu 4x ~15min.

Minulle ero on erittäin merkittävä tekijä autoa valitessa. Olisi vaan kiva jos olisi enemmän ”ei ihan turkasen kalliita” 11h 30min autoja tarjolla. Nyt tarjolla tuossa nopeusluokassa on lähinnä 100k+ autoja ja ioniq 5/6 / kia ev6 + model 3.
Ite en ole tuollaisella reissulla kertaakaan pysynyt arbp tai auton oman laskimen suunnitelmissa. Yleensä homma kaatuu siihen että kulutus jollain välillä on suurempi vastatuuli/ylämäki/joku muu juttu takia, laturilla on ruuhkaa tai sitten nuo reitinlaskimet haluaa viedä johonkin 1€/kwh laturille.

Vähimpien pysähdysten taktiikka sopii omalle kasetille paremmin. Jos samaa reittiä ajaa usein oppii jo tuntemaan että tällä siivulla ei pääse akullisella kuin 250 km ja tässä pääsee yli 300 km.
 
Yli 70k€ kiinalainen sähköauto, jälleen kerran...

Ainakaan vielä kiinalaissähkärit eivät ole minun mielessäni lunastaneet (kuvittelemaani) lupausta länsimaisia kilpailijoitaan selvästi halvemmista autoista, eli että saisi jotain 50k€ Teslaa/Kiaa/Volkkaria vastaavan kiinalaissuristimen 35-40k€:lla. Sellainen luulo ainakin (minulla) tuntui olevan kun niin kovasti hehkutettiin kiinalaisten sähköautojen ryntäystä.

Sen sijaan testissä aina on tällaisia 70-250k€ kiinalaissähköautoja. On se kumma kun todellista hintakilpailua ainakin täällä pohjolassa tuntuu edistävän Tesla, eivätkä esim. kiinalaiset.

No se ja sama, jää minulta kauppaan. Toivottavasti kelpaa jollekin toiselle, onhan tuo sentään ns. kiinalaista premiumia.
 
Vaikuttaa hyvältä. Liian hyvältä. Länsimaisilla autovalmistajilla tulee olemaan tukalat paikat tulevaisuudessa.
Mikä tuossa eniten ihastutti? Sinapinväriset sisukset?

Minä kiinnitin huomiota teknisiin asioihin kuten kymppitonnin halvempaa Nissan Ariyaa pienempi akku, tai 71k€ autoksi melko vaatimaton pikalatausnopeus (huipputeho 120kW). Siis kyllä tuo latausnopeus esim. minulle kelpaisi ja riittäisi, mutta odottaisin enemmän teknistä priimaa tuon hintaiselta autolta.

Sisätilat vaikuttavat hyvältä kokonsa puolesta, mutta liekö niin paljon etua esim. paljon halvempaan Tesla Model Y:hyn verrattuna, esimerkiksi?
 
^Maksaako noi kinnerit kiinassakin saman verran mitä mersut? Vai onko euroopan/suomen maahantuoja yrittämässä lottovoittoa hinnoittelukatteella?

edit: ei takerruta tuohon mersu sanaan, tarkoitan sillä vain hintatasoa yleisesti.
 
Mikä tuossa eniten ihastutti? Sinapinväriset sisukset?

Minä kiinnitin huomiota teknisiin asioihin kuten kymppitonnin halvempaa Nissan Ariyaa pienempi akku, tai 71k€ autoksi melko vaatimaton pikalatausnopeus (huipputeho 120kW). Siis kyllä tuo latausnopeus esim. minulle kelpaisi ja riittäisi, mutta odottaisin enemmän teknistä priimaa tuon hintaiselta autolta.

Sisätilat vaikuttavat hyvältä kokonsa puolesta, mutta liekö niin paljon etua esim. paljon halvempaan Tesla Model Y:hyn verrattuna, esimerkiksi?
Itse katsoin tuon ja mietin että vaikuttaa huonolta, todella huonolta etenkin hinta huomioon ottaen. Tuo on mersu/bemari hintatason auto, tuon pitäisi olla todella paljon halvempi koska speksit ei kummoiset ja on koitettu kopioida jotain vähän sieltä ja täältä. mersussa ja bemarissa maksetaan myös brändistä.

Vaihtoiko byd muuten täysin bemarilta kopioidun logonsa aiemmin vai vasta nyt kun pitäisi euroopan markkinoille tulla?
 
Kiinalaisilta löytyy merkkejä ja malleja siinä missä muillakin, vähän jokaiseen segmenttiin. Eurooppaan niitä tuodaan vähitellen ja kyllähän Kiinassa luksus myös kelpaa eli kukin valmistaja tuo tänne tietty mitä haluavat. Kauimminhan on ollut esim. MG4:sta saatavilla ja sen hinta on alle 29000e keskieuroopassa, mutta ei ole kaikille markkinoille sekään vielä tullut.
 
^Maksaako noi kinnerit kiinassakin saman verran mitä mersut? Vai onko euroopan/suomen maahantuoja yrittämässä lottovoittoa hinnoittelukatteella?

edit: ei takerruta tuohon mersu sanaan, tarkoitan sillä vain hintatasoa yleisesti.

Eivät maksa, ovat Google väittämän mukaan 30 - 44k USD hinnoissa Kiinassa heidän omilla valuutoilla. Tesla Model S on taas vastaavasti +100 k USD, joten kiinalaisilla itsellään ei ole mitään järkeä valita Teslaa. EQS vastaavasti on alkaen 112k USD käännettynä läntiselle valuutalle.

Hieno autohan tuo on ja omasta mielestä ihan kilpailukykyinen hinta, mutta epäilenpä että suurin osa kuluttajista ei samalla tavalla välitä mikä akkukemia autossa on. Hanin käyttämä BYD blade LFP akkuna nimittäin tulee olemaan erittäin pitkäikäinen akku(ottamatta huomioon mahdollisia valmistusvirheitä) ja omaa LFP akuksi hyvän energiatiheyden, joten jos joku olisi kovin skeptinen akkujen kestävyydestä, niin ei välttämättä olisi pöllömpi valinta tuo Han.

Edit: lisätty EQS:n hinta Kiinassa poimittuna Googlesta.
 
Hieno autohan tuo on ja omasta mielestä ihan kilpailukykyinen hinta, mutta epäilenpä että suurin osa kuluttajista ei samalla tavalla välitä mikä akkukemia autossa on. Hanin käyttämä BYD blade LFP akkuna nimittäin tulee olemaan erittäin pitkäikäinen akku(ottamatta huomioon mahdollisia valmistusvirheitä) ja omaa LFP akuksi hyvän energiatiheyden, joten jos joku olisi kovin skeptinen akkujen kestävyydestä, niin ei välttämättä olisi pöllömpi valinta tuo Han.
Jos noin on niin ihan mielenkiintoinen yksityiskohta, lähinnä siltä kantilta että tähän asti olin kuvitellut LFP-akkujen pysyvän enemmän tuolla (max) 50-60kWh kapasiteettiluokassa, johtuen suuremmasta painosta. Kuten esim. Teslalla on, isompiakkuisissa Tesloissa ei ole LFP vaan NCA käsittääkseni.

Ehkä sitten BYD on tosiaan onnistunut tekemään yli 80kWh LFP-akusta tarpeeksi "keveän" jotta se kannattaa laittaa henkilöautoon. Se olisi jo jonkinlainen tekninen saavutus. Tai sitten olen ihan ulkona luupista ja vain kuvittelen LFP-akkujen olevan edelleen paljon painavampia per kWh...

Niin, mutta edelleen: LFP-akkujen kai pitäisi olla halvempiakin hinnaltaan? Mikä ei sekään ihan istu tuon auton premium-hintaan... Onko tuossa kilpailijoitaan kovempi kate vai mistä on kyse?
 
Jos noin on niin ihan mielenkiintoinen yksityiskohta, lähinnä siltä kantilta että tähän asti olin kuvitellut LFP-akkujen pysyvän enemmän tuolla (max) 50-60kWh kapasiteettiluokassa, johtuen suuremmasta painosta. Kuten esim. Teslalla on, isompiakkuisissa Tesloissa ei ole LFP vaan NCA käsittääkseni.

Ehkä sitten BYD on tosiaan onnistunut tekemään yli 80kWh LFP-akusta tarpeeksi "keveän" jotta se kannattaa laittaa henkilöautoon. Se olisi jo jonkinlainen tekninen saavutus. Tai sitten olen ihan ulkona luupista ja vain kuvittelen LFP-akkujen olevan edelleen paljon painavampia per kWh...

Niin, mutta edelleen: LFP-akkujen kai pitäisi olla halvempiakin hinnaltaan? Mikä ei sekään ihan istu tuon auton premium-hintaan... Onko tuossa kilpailijoitaan kovempi kate vai mistä on kyse?

Kiinalaiset ovatkin edelläkävijöitä LFP-akkukemiassa ja tämä uusi BYD Blade tuotenimellä kulkeva akku onkin jotain oikeasti hienoa ja ihmeellistä. EV database . org sanoo Hanin painavan 2325 kiloa, joten se ei edes ole suurella LFP-akulla varustetuksi autoksi kovinkaan painava. Vastaavasti BMW i4 M50 painaa 2290 kg, vaikka eivät ehkä autojen mitat satu ihan justiinsa.

LFP-akut ovatkin historiallisesti olleet juuri kuten sanoit, paljon painavampia kuin NMC-akut per kWh ja ovat varmaan jatkossakin kun NCM 811:n kehittyneemmät kemiat ja lopulta NCM 9½½ kemia tulee kaupalliseen tuotantoon, mutta ero ei ole niin suuri kuin aiemmin tällä hetkellä. LFP:stäkin toki on jatkokehitelmänä tulossa LFPM eli litium-rautafosfaatti akku, jossa on mangaania mausteena hieman. Sillä vähällä mitä noista akkukemioista tiedän, sanoisin että se mangaani on tulossa sinne kaveriksi stabiloimaan litiumia ja parantamaan purku- sekä lataustehoa, eikä niinkään paranna energiatiheyttä.

Tämä on nyt puhdasta omaa mutua, mutta LFP-akut eivät välttämättä ole halvempia valmistaa kuin NMC akut tällä hetkellä, sillä voisin kuvitella ettei niillä ole samanlaista suuruuden ekonomiaa kuin NMC tai NCA-akkukemioilla. Tämäkin asia on muuttumaan päin, sillä Teslan Kiinassa valmistettava Model 3 hinnat alkaen takaveto käyttää LFP:tä (jota myydään myös Euroopassa hinnat alkaen mallina) ja kiinalaiset itsekin tulevat saamaan jonkinlaista lisävolyymiä kun myyvät autoja ulkomaille. Yksi yksityiskohta minkä muistan lukeneeni joskus jostain LFP-akkujen tuotannosta on, että se on aika steriiliä puuhaa ja kennoihin ei saisi päätyä juuri yhtään kosteutta, joka varmasti kasvattaa tuotantokustannuksia mikäli NMC tai NCA tuotanto ei ole näin herkkää.

Edit: Paitsi että ai niin, Kiinassahan tuo Han onkin ihan kohtuu halpa, joten hintaa Suomeen tai Eurooppaan tuotaessa lähinnä kasvattaa todennäköisesti tullit ja lopulta maahantuoja, joka hinnoittelee tuotteen samaan hintaluokkaan kilpailevan tuotteen kanssa, koska miksipä ei niin tekisi ja vetäisi kovia katteita? En sitten toki tiedä Kiinassa maksettavista ostotuista jne. kansalaisille tai BYD:lle.
 
Siinä tulee kiva paskamyrsky kun Ameriikan puolella ID4 ostajille myönnetään lopulta, ettei sitä esilämmitystä tulekaan.
 
Ei se ole helppoa skodallakaan kun ME4:sta ei saa vanhoihin autoihin ollenkaan
Tässä nyt 15kk odotellut omaa enyakkia, kuulemma kesäkuussa menee valmistukseen, elokuussa luovutus. Tarkoittaa että tulee 3.x softalla. Jotenkin todella kusetettu fiilis, onneksi tulee liisariksi, sillä jos noita esilämmityksiä ja muuta softakehitystä ei tule, on alkupään enyakit kohta ongelmajätettä autokauppojen rivistöissä. Toisaalta saadaan autoja "tavallisen kansan" hintahaitariin sopimaan.
 
Tammoinen ylimalkainen heitto etta perus polttikset tyyliin SUV kokoiset on jotain 25te ja sahkikset 35te Kiinassa. Isommissa kaupungeissa on pakko ostaa ensiautoksi sahkis koska polttiksiin on vaikeaa saada kilpia arpajaisista.
 
Eivät ne autot ongelmajätteeksi muutu vaikka esilämmitystä ei olisikaan. Hidastaa joo latausta aluksi, mutta suurimmaksi osaksi ongelmat tulevat vasta oikeasti kylmässä kelissä. Jos lataat autoa reissussa kun akusto on valmiiksi jo lämmin niin et välttämättä saa optimaalista nopeutta kylmällä kelillä, mutta eivät latausnopeudet välttämättä muutamia minuutteja optimaalisesta jää. Toki mitä kylmemmässä matkaa taittaa ja jos joutuu latailemaan esim. kylmän yön jälkeen tms. niin kyllähän nopeus sitten on toki paljon pienempää.

Ei toki ole mikään selitys jättää autosta esilämmitystä toteuttamatta.
 
Puolet kun höylää hinnasta pois niin saattaisi kiinnostaa tuollainen kiinalainen töherrys. Laadukkaan korealaisen lyömättömän pitkällä takuulla saa samaan hintaan, niin miksi kukaan tuollaiseen sotkeutuisi?

Edit: Tosin itse vannoutuneena patrioottina en uhraa Kiinalle, joka vahvasti seisoo Venäjän rinnalla Ukrainan sodassa senttiäkään ja suosittelen jokaista harkitsemaan omia valintojaan myös ajoneuvojen suhteen.
Joo, taas hain ekana tietoa hinnasta, akun koosta ja toimintamatkasta. Onhan autossa muutakin mutta nuo ovat helpoimpia vertailukohtia arvioitaessa kuinka paljon sähköautoa johonkin hintaan saa.

Hinnaksi arvioitu Suomessa 45-50k€, akku brutto 60kWh (olisko netto sitten vaikka 55kWh?), 420km toimintamatka. Pikalatausnopeus varsin vaatimaton 80kW.

Ottamatta kantaa muihin ominaisuuksiin, ei jälleen kerran tule kuvaa että kiinalaistulokas tarjoaisi kilpailijoihin nähden ylivertaista hintalaatusuhdetta. Pikemminkin tuntuu siltä että tuossa hintaluokassa katselisin jo muutakin, vaikka sitten Tesla Model 3 tai jopa halvin Y.

Asiasta sivuun, tuore työkaveri katseli huvikseen löytyykö millaisia käytettyjä sähköautoja esim. 20k€ hintaluokassa, se kun tuntuu olevan monille jonkinlainen yläraja vähänkäytetyn auton ostamiselle. Edellinen bensa-Toyota Auriksenikin maksoi vähänkäytettynä aika tasan 20k€ vuonna 2008 kun sen ostin alle vuoden ikäisenä.

Olin yllättynyt että 20k€ sähköautoissa alkaa olla ihan hyvääkin tarjontaa. Esim. 52/55kWh akuilla varustettuja, parin vuoden ikäisiä Renault Zoeita tuntui olevan aika paljon? Kyllä minä ainakin uskaltaisin sellaisen ostaa jos en sähköautosta enempää haluaisi maksaa, mutta helppo sanoa kun sellaista ajan tälläkin hetkellä (uutena ostettu). Ei kovin hyvä vaihtoehto sille kuuluisalle Lapinreissulle, mutta ei tuossa hintaluokassa siihen tarkoitukseen muitakaan vaihtoehtoja taida olla.

Joo, jos auton oston ylärajana on joku 4000€ niin sitten on edelleen huonot sähköautomarkkinat, mutta mielestäni kelpo sähköautoja alkaa saada käytettynä jo ihan keskituloisellekin sopivaan hintaan.
 
Eivät ne autot ongelmajätteeksi muutu vaikka esilämmitystä ei olisikaan. Hidastaa joo latausta aluksi, mutta suurimmaksi osaksi ongelmat tulevat vasta oikeasti kylmässä kelissä. Jos lataat autoa reissussa kun akusto on valmiiksi jo lämmin niin et välttämättä saa optimaalista nopeutta kylmällä kelillä, mutta eivät latausnopeudet välttämättä muutamia minuutteja optimaalisesta jää. Toki mitä kylmemmässä matkaa taittaa ja jos joutuu latailemaan esim. kylmän yön jälkeen tms. niin kyllähän nopeus sitten on toki paljon pienempää.

Ei toki ole mikään selitys jättää autosta esilämmitystä toteuttamatta.
Aftermarket ratkaisuja odotellessa. OBDEleven pulikalla oli muistaakseni tämä jo saatu toimimaan, alustavasti
 
Siinä tulee kiva paskamyrsky kun Ameriikan puolella ID4 ostajille myönnetään lopulta, ettei sitä esilämmitystä tulekaan.
Kyllähän sitä akunlämmitystä on 3.X autoihinkin lupailtu Volkkarin puolelta ainakin Facebookissa. Tekniikka on jo olemassa ja nyt kun saadaan kaikki autot tuon uuden navin piiriin, niin eiköhän se akunlämmitys jossain vaiheessa sieltä tule.
 
Ei se ole helppoa skodallakaan kun ME4:sta ei saa vanhoihin autoihin ollenkaan



Tässä nyt 15kk odotellut omaa enyakkia, kuulemma kesäkuussa menee valmistukseen, elokuussa luovutus. Tarkoittaa että tulee 3.x softalla. Jotenkin todella kusetettu fiilis, onneksi tulee liisariksi, sillä jos noita esilämmityksiä ja muuta softakehitystä ei tule, on alkupään enyakit kohta ongelmajätettä autokauppojen rivistöissä. Toisaalta saadaan autoja "tavallisen kansan" hintahaitariin sopimaan.

Meitä on moneen junaan ja erilaisilla tarpeilla.
Muutamia kuukausia ja jokunen tuhat kilsaa takana karvalakki Enyaq 80:llä. Ei adaptiivista vakkaria, ei travel assistia. Softana 3.0
Mitään muuta päivitystä en kaipaisi kuin että kaistavahdin saisi pysyvästi pois päältä. Mutta sellaista ei taida tulla, joutuu obd:lla kikkailemaan itse jos haluaa.
Talvella käytiin saariselän hiihtoreissut ja ei osannut akkulämmityksiä kaipailla.
 
Tässä nyt 15kk odotellut omaa enyakkia, kuulemma kesäkuussa menee valmistukseen, elokuussa luovutus. Tarkoittaa että tulee 3.x softalla. Jotenkin todella kusetettu fiilis, onneksi tulee liisariksi, sillä jos noita esilämmityksiä ja muuta softakehitystä ei tule, on alkupään enyakit kohta ongelmajätettä autokauppojen rivistöissä. Toisaalta saadaan autoja "tavallisen kansan" hintahaitariin sopimaan.
Ihan hippasen nyt yliarvioidaan keskimääräisen käytetyn auton ostajan ymmärrystä jostain 3.xx.y softista ja vastaavista.
Porukka ei todellakkaan ole keskimäärin kuten porukka täällä. Eivät tajua eivätkä myöskään ole kiinnostuneita. Voisin veikata että kysyt joltain 30% autoilijoista vaikka että mikä vetoisella autolla ajavat niin kysyvät että mitä se tarkoittaa?
 
Ihan hippasen nyt yliarvioidaan keskimääräisen käytetyn auton ostajan ymmärrystä jostain 3.xx.y softista ja vastaavista.
Porukka ei todellakkaan ole keskimäärin kuten porukka täällä. Eivät tajua eivätkä myöskään ole kiinnostuneita. Voisin veikata että kysyt joltain 30% autoilijoista vaikka että mikä vetoisella autolla ajavat niin kysyvät että mitä se tarkoittaa?

Tekki-foorumi ja porukka paremmin perillä, ei kestäne kauaa kun autoja kellotellaan prossujen tavoin tehokkaammiksi.

Tuo softaversio on käytetyn hinnassa lähes merkityksetön tekijä.
 
Meitä on moneen junaan ja erilaisilla tarpeilla.
Muutamia kuukausia ja jokunen tuhat kilsaa takana karvalakki Enyaq 80:llä. Ei adaptiivista vakkaria, ei travel assistia. Softana 3.0
Mitään muuta päivitystä en kaipaisi kuin että kaistavahdin saisi pysyvästi pois päältä. Mutta sellaista ei taida tulla, joutuu obd:lla kikkailemaan itse jos haluaa.
Talvella käytiin saariselän hiihtoreissut ja ei osannut akkulämmityksiä kaipailla.
Kaistanvahti taisi olla yksi EU vaatimus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 924
Viestejä
4 561 016
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom