Ioniq 6 on kyllä downgrade original ioniqistä energiatehokkuuden suhteen.
Ei paha downgrade, jos katsoo WLTP:a, mikä on vertailukelpoisin lukema. Ajonaikainen kulutus on uudella jopa pienempi, mutta lataushäviöissä jostain syystä häviää.
Hyundai Ioniq (38,3 kWh) 2019-2022/Ioniq 6 (74,0 kWh) 2023:
WLTP vehicle kWh/100 km, 12,3/12,1 (uusi 1,6 % pihimpi)
WLTP sis. lat. häviöt kWh/100 km, 13,8/14,3 (uusi 3,6 % syöpömpi)
EVDB real consumption kWh/100 km 15,3/15,1 (uusi 1,3 % pihimpi)
Suht samoissa lukemissa mennään, mutta autojen massoissa on eroa yli 400 kg, 1 602 kg vs. 2 010 kg. Huomattavasta massaerosta huolimatta samansuuruinen WLTP tarkoittaa sitä, että raskaamman on oltava taloudellisempi matka-ajossa. Nimittäin syklin hitaammilla osuuksilla se ottaa takkiin suuremmasta vierinvastuksesta ja nopeudenmuutoksiin liittyvistä suuremmista häviöistä johtuen.
Matka-ajon pienempi kulutus on tärkeämpi. Taajamassa pörrätessä kilometrejä ei niin paljon kerry ja yöllä ladataan. Paljon matkaa ajavalle motarikulutus on aika oleellinen. Suuressa nopeudessa kulutus kasvaa per km (=pääsee vähemmän km), mutta tämän lisäksi liikutaan enemmän kilometrejä aikayksikössä. Yhteisvaikutuksena latausväli motarilla on ajallisesti yllättävän paljon lyhyempi kuin maantiellä. Kuski kestäisi, mutta akku vaatii latausta. Motarikulutuksia EVDB:
highway 110 km/h@+23 C no A/C kWh/100 km 16,7/15,7 (uusi 6,0 % pihimpi)
highway 110 km/h@-10 C kWh/100 km 21,9/20,8 (uusi 5,0 % pihimpi)
Nopeassa matka-ajossa (tai vastatuulessa) uusi näyttäisi olevan pykälää energiatehokkaampi kuin vanha.
Muilta osin uusi on parantanut todella paljon, vanha/uusi:
WLTP range 311 km/614 km (+97 %)
EVDB real range 250 km/490 km (+96 %)
EVDB pikalat. nop. km/h 220/1 280 (+482 %)
EVDB 3 * 16 A (=kotilataus) 20 km/h/61 km/h (+205 %)
TLDR: Ioniq 38 kWh on energiatehokkaampi nurkka-ajossa, mutta Ioniq 6 (74 kWh) vie voiton matka-ajossa. WLTP on hyvin samaa luokkaa.
Vielä vanhemmasta Ioniq 28 kWh:sta en löytänyt virallista WLTP-lukemaa, joten sitä ei voi niin hyvin vertailla. Oma kutina kuitenkin sanoo, että ~10 kWh pienemmän akun ansiosta tulos uutta kutosta vastaan olisi: 28 kWh voittaisi nurkka-ajossa ja sen "WLTP" olisi prosentin tai pari pienempi kuin Ioniq 6:n, mutta tärkeämmässä matka-ajossa Ioniq 6 olisi energiatehokkaampi.
Millä perusteella
@zepi päättelit, että olisi downgrade? NEDC vs. WLTP vai Björnin ajotietokoneen lukemien perusteella koostettu taulukko? Jos Björnin, niin lukuisten muuttujien (Sivutuuli muuttaa CdA-arvoa merkittävästi. Siinä ei auta vaikka ajaisi kahden suunnan keskiarvon. Lämpötila, kulutusmittarivirhe, kosteus, liikenne jne). takia näin saman luokan autojen paremmuutta ei voi ratkaista Björnin lukujen perusteella.
All details and specs of the Hyundai IONIQ Electric (2019-2022). Compare price, lease, real-world range and consumption of every electric vehicle.
ev-database.org
All details and specs of the Hyundai IONIQ 6 Long Range 2WD (2022). Compare price, lease, real-world range and consumption of every electric vehicle.
ev-database.org