Tämä. Aiemmat ovat aika järkyttävän näköisiä virityksiä. Tämä voisi sedanina olla ihan katseen kestäväkin.Itsellä ei ole tarvetta farkulle, mutta äkkiseltään voisin sanoa että ensimmäinen ID-sarjan auto, jolla voisin jopa ajaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämä. Aiemmat ovat aika järkyttävän näköisiä virityksiä. Tämä voisi sedanina olla ihan katseen kestäväkin.Itsellä ei ole tarvetta farkulle, mutta äkkiseltään voisin sanoa että ensimmäinen ID-sarjan auto, jolla voisin jopa ajaa.
Eikös nuo KIA/Hyundait ole nopeita lataamaan vain 800V laturista, 400V laturin päässä ei taida olla kovin kummosia?Onhan Kia/Hyundai ja VW jo aika lähellä Teslan energiatehokkuutta. Kia/Hyundai tarjoaa jo nopeampaa lataustakin.
Eikös nuo KIA/Hyundait ole nopeita lataamaan vain 800V laturista, 400V laturin päässä ei taida olla kovin kummosia?
Teslan superit 37c ja klo 16-20 42c ei minusta kauheen kallista vrt. Abc lataus 35c/kwh.Eikö noi teslat ole nopeita lataamaan lähinnä kalliilla latureilla, ABC’lla eivät taida olla kummoisia?
Onhan ABC:lla jo aika paljon noita 800V vehkeitä. Ja taitaa kaikki uudet suurteholatauspisteet olla aina 400/800V.Teslan superit 37c ja klo 16-20 42c ei minusta kauheen kallista vrt. Abc lataus 35c/kwh.
Eikös nuo nopeat 800V laturit ole rechargee ja ionityy jotka maksaa sen tuplat.
Taitaa sellaiset perinteiset sulavalinjaiset farkut olla historiaa. Akkupaketti tekee kaikista korkeita möhköjä.Sähkö-passattinne olkaa hyvä.
![]()
2025 Volkswagen ID.7 Electric Wagon Spied For The First Time
Our spies got up close and personal with the Volkswagen ID.7 wagon. The long-roof EV was wearing deceiving camo trying to mimic a Passat Variant.www.motor1.com
Niin, tuo taulukko lähinnä minusta kertoo sen, että Hyundai ja Chevy välittävät omien autojen turvallisuudesta ja ennenaikaisesti vaihtavat akut varmuuden vuoksi uuteen. Tesla taas vähät välittää ja korjaa vasta sitten kun akku oikeasti kosahtaa. Siinä mielessä Hyundai paljon luotettavampi merkki.Heillähän on ollut aika paljon akku-ongelmia aikaisemmin. Vähän riskipeliä olisi ostaa tuollainen.
![]()
Riippuu kuinka nopeaa latausta autosi mainostaa, mutta nopeimmin lataavilla et pääse huipputehoon. Tästä puhuttiin juuri muutama viesti takaperin.Kyllä mulla ainaki ABC latauksella tulee ihan normaalia nopeutta(Teslalla), vai ymmärsinkö jotain väärin?
Hyvin pienet erot on enää puhutaan jotain 0.5-1kwh eroista.
Kyllä ne 400V saa ihan hyviä tuloksia. 800V on nopein jos saatavilla. Sen takia mietin kun puhutaan Teslan etumatkasta niin tämä ei oikein pidä paikkaansa enää.Eikös nuo KIA/Hyundait ole nopeita lataamaan vain 800V laturista, 400V laturin päässä ei taida olla kovin kummosia?
Ioniq 6 on kyllä downgrade original ioniqistä energiatehokkuuden suhteen.Onhan Kia/Hyundai ja VW jo aika lähellä Teslan energiatehokkuutta. Kia/Hyundai tarjoaa jo nopeampaa lataustakin.
Niin, tuo taulukko lähinnä minusta kertoo sen, että Hyundai ja Chevy välittävät omien autojen turvallisuudesta ja ennenaikaisesti vaihtavat akut varmuuden vuoksi uuteen. Tesla taas vähät välittää ja korjaa vasta sitten kun akku oikeasti kosahtaa. Siinä mielessä Hyundai paljon luotettavampi merkki.
Eli Tesla, Jagge ja Audi vähät välittää akuista? Ei kai johtopäätöstäsi voi vetää tuosta taulukosta ilman antitesla-laseja? Tuollainen 25-35% takaisinkutsuja akun takia ei minusta kuulosta luotettavalle tai laadukkaalle, vaikka hieno juttu jälkikorjauksista huolehtiminen on.Niin, tuo taulukko lähinnä minusta kertoo sen, että Hyundai ja Chevy välittävät omien autojen turvallisuudesta ja ennenaikaisesti vaihtavat akut varmuuden vuoksi uuteen. Tesla taas vähät välittää ja korjaa vasta sitten kun akku oikeasti kosahtaa. Siinä mielessä Hyundai paljon luotettavampi merkki.
Mikä on hyvä taso? Kaverini totesi, että ei pääse allekirjoittaneen MY:n maksiminopeuksiin omalla Ionic 5:lla normaaleilla 400V latureilla. Piikkiteho on toki aika turha mittari. Teslan kanssa 150 kW laturilla 25-->80% latauksessa laturi rajoittaa ensimmäiset vajaa 10 min, jonka jälkeen auto rajoittaa. Piikkaa aluksi 145 kW ja painuu alle satkun vajaan 60% kohdalla. Ei missään nimessä korealaisten 800V tasoa, mutta ihan ok muuhun verrokkiryhmään nähden pl. Audit. Kuitenkin tehojen sijaan olisi syytä puhua latausajoista tai paremminkin latauksella saatavasta km/min. Olisikohan tästä mitään fiksua taulukkoa, jossa olisi yleisimmät sähköautot?Kyllä ne 400V saa ihan hyviä tuloksia. 800V on nopein jos saatavilla. Sen takia mietin kun puhutaan Teslan etumatkasta niin tämä ei oikein pidä paikkaansa enää.
Teslan suurin etu lienee kuitenkin hinta ja sen jälkeen mainitsemasi saatavuus. Lisäksi sovellus on aika hyvä, OTA-päivitykset toimivat ja tuovat ominaisuuksia sekä energiataloudellisuus on kunnossa tehoon ja auton kokoon nähden. Supereille en laske Suomessa tällä hetkellä kovin paljon arvoa ellei asu Superin lähellä tai aja nelosta usein. Allekirjoitan tekstistäsi paljon asioita ja Teslan aiempaa etumatkaa on kiritty kiinni huomattavasti sekä menty joissain asioissa ohi. Massavalmistaminen ja softan toimivuus / päivitys lienevät niitä reippaimpia etumatkoja. Toki latausverkosto maailmanlaajuisesti kuuluu lienee myös etu.Teslan etumatka on itse autossa kiritty jo hetki sitten. Voimalinja on sitä samaa kuin muillakin (lukuunottamatta tehoja jos sellaisia erityisesti kaipaa, jotka ovat muissakin ihan riittävät) ja infotainment vaikka on edellä on myös sitten myös jäljessä (Android auton yms. puute) vähän riippuen preferensseistä. Nämä Camp modet, koiramoodit yms. ovat innovatiivisia, mutta uudemmissa Kiina ja korea autoissa on niistäkin jo suurin osa toteutettu (en itse kaipaa, mutta varmasti joku kaipaa). Vision on yksi vitsi toistaiseksi ja parkkeeraus puhtaasti kuskin tehtävää kun automatiikkakaan ei parkkeeraa kuten kilpailijoilla.
Etutavaratilaa osa kaipaa ja itsekin latauspiuhalle sellaisen ottaisin mielelläni. Näitä on saksalaisissa vähemmän, mutta toisaalta suksiluukkua arvostan henkilökohtaisesti enemmän kun ne latauspiuhat voi kuitenkin jemmata muuallekin.
Suurimmat edut ovat auton saatavuus ja superit. Jälkimmäisen merkitys on sitten myös hyvin henkilökohtainen ja riippuu puhtaasti minkälaista matkaa viikottain taittaa. Supereita jos/kun avataan muillekin jollakin aikavälillä niin tuokin etu heikkenee. Latauksessa tägin käyttö kun on äärimmäisen helppoa niin en kaipaa varsinaisesti charge&drive ominaisuutta mihinkään (kun vaimo osaa noilla ladata, niin tapahtuma on todettu riittävän simppeliksi). Lisäksi auton virrankulutus on erittäin hyvää, mutta ei enää merkittävästi parempaa kuin muilla ja latauskäyräkin on alempana agressiivinen mutta sitten ylempänä ei mitään ihmeellistä ja häviää muille jos pitää ladata täydemmäksi.
Latausnopeus on yleisesti fiksummasta lämmön hallinnasta huolimatta aika keskitasoa ja selvästi parempaa päätä kylmässä kelissä (mutta autolla ajettaessa muutkin lämpenevät ihan riittämiin).
Hyvä juttu, että muitakin vaihtoehtoja löytyy jo sähkiksissä itse auton osalta. Vielä kun muut saisivat parannettua saatavuutta paremmaksi niin hyvä juttu.
Ei paha downgrade, jos katsoo WLTP:a, mikä on vertailukelpoisin lukema. Ajonaikainen kulutus on uudella jopa pienempi, mutta lataushäviöissä jostain syystä häviää.Ioniq 6 on kyllä downgrade original ioniqistä energiatehokkuuden suhteen.
Joko Tesloista löytyy HUD, toimivat parkkisensorit, ilmastoidut penkit, V2L, 800V lataus, toimiva ja riittävä huoltoverkosto jne.?Joko muilla on Sentry ja ei-määräaikaishuoltoja takuun säilymiselle? Entä FSD?
Taitaa lähinnä johtua noista isoista ja läskeistä renkaista + massasta. Björn katsoo tietääkseni nykyään suurimmalla osalla autoista lukemat donglella BMS:n raportoimina - toki vanhat mittaukset ovat miten sattuu.Millä perusteella @zepi päättelit, että olisi downgrade? NEDC vs. WLTP vai Björnin ajotietokoneen lukemien perusteella koostettu taulukko? Jos Björnin, niin lukuisten muuttujien (Sivutuuli muuttaa CdA-arvoa merkittävästi. Siinä ei auta vaikka ajaisi kahden suunnan keskiarvon. Lämpötila, kulutusmittarivirhe, kosteus, liikenne jne). takia näin saman luokan autojen paremmuutta ei voi ratkaista Björnin lukujen perusteella.
Iteltä ainakin löytyy toimivat parkkisensorit ja latausluukkukin tultiin kotipihaan vaihtamaan.Joko Tesloista löytyy HUD, toimivat parkkisensorit, ilmastoidut penkit, V2L, 800V lataus, toimiva ja riittävä huoltoverkosto jne.?
Joko muilla on Sentry ja ei-määräaikaishuoltoja takuun säilymiselle? Entä FSD?
Nykyään ei ole enää sensoreita tai on kamerat mitkä toimii sinne päin. Tulee ne mersullakin kotiin.Iteltä ainakin löytyy toimivat parkkisensorit ja latausluukkukin tultiin kotipihaan vaihtamaan.
Katsoin tuon Björnin videon ja niinhän se ajoi vissiin kaksikin kertaa liian alhaisella akun varaustasolla laturille ja akun esilämmitys loppui sen takia liian aikaisin ja akku kylmä sitten laturilla.En katsonut videota, mutta kai Björn otti testissä sen huomioon, ettei Ioniq:lla tarvitse mennä laturille pienillä akun prosenteilla vaan se lataa kovaa myös korkeammilla prosenteilla, jolloin tuo 20% raja ei juuri haittaa?
Eikös tuo Teslan FSD Beta joka on ameriikassa tarjolla ajele kuitenkin hiukan paremmin kuin perus kaistavahti?Et kai oikeasti kuvittele Teslalla olevan oikeasti FSD:tä? Vai pidätkö sitä L2 vekotinta jotenkin ihmeellisenä? Kerro kun Teslalla on edes L3 taso tarjolla.
Tuleeko ne korealaisilla kotiin?Nykyään ei ole enää sensoreita tai on kamerat mitkä toimii sinne päin. Tulee ne mersullakin kotiin.
Eikös tuo Teslan FSD Beta joka on ameriikassa tarjolla ajele kuitenkin hiukan paremmin kuin perus kaistavahti?
En tiedä. Kysymällä selviää mutta onko pakko tulla jos huoltoverkosto on olemassa?Tuleeko ne korealaisilla kotiin?
Ilmeisesti noiden Kiojen ja euromerkkien kaistavahdit pystyvät tällaiseen? Ja varmaan paljon Teslaa paremmin?
Muistatko vielä kun ennen vanhaan piti lähteä autoa tankkaamaan huoltsikalle kun nykyään senkin voi sähköautossa suorittaa kotona?En tiedä. Kysymällä selviää mutta onko pakko tulla jos huoltoverkosto on olemassa?
Muistan. Muistatko kun autoon sai 5 minuutissa 1000km disukkaa?Muistatko vielä kun ennen vanhaan piti lähteä autoa tankkaamaan huoltsikalle kun nykyään senkin voi sähköautossa suorittaa kotona?
Ok.Taitaa lähinnä johtua noista isoista ja läskeistä renkaista + massasta. Björn katsoo tietääkseni nykyään suurimmalla osalla autoista lukemat donglella BMS:n raportoimina - toki vanhat mittaukset ovat miten sattuu.
Vertailukelpoisia oloja on tietty vaikea järjestää. Eiköhän kesän pihistelyajoissa nähdä ioniq6:sia, että siellähän se sitten selviää?
Ioniq6:sen kulutusta lisää käytännön matka-ajossa myös se, että se kuluttaa akun jähdyttelyyn ja lämmittelyyn energiaa todennäköisesti enemmän kuin vanha ioniq (tai siltä ainakin noissa testeissä näyttää kun auto jäähdyttää pikalatauksen jälkeen akkua reippaasti) tosin heat-scavenging saattaa joillain akun lämpötila / ambient yhdistelmillä tarjota paremman energiatehokkuudeen. Vastineeksi saakin sitten moninkertaisia latausnopeuksia.Ok.
En itse usko, että Ioniq 6 pärjää vanhalle Ioniqille (absoluuttisessa kulutuksessa ilman massakorjauskerrointa) Ecorunissa, koska keskinopeus niissä ajoissa alkaa vitosella. Silloin keveys jyrää. Tarkoitin edellisessä viestissä normaalia matka-ajoa, eikä hissuttelua. Matka-ajossa Ioniq 6 ollee parempi WLTP (~samoihin 408 kg raskaampana) ja EVDB (real consumption highway mild ja cold) perusteella. Tuo lisämassa vie pelkästään vierinvastustyönä ~0,8-1,0 kWh/100 km, jos hyötysuhde on 80 % ja Cr 0,006-0,007.
Eikös tuo Teslan FSD Beta joka on ameriikassa tarjolla ajele kuitenkin hiukan paremmin kuin perus kaistavahti?
Kyllä 800 voltin latauksesta voi olla paljonkin hyötyä pidempää matkaa taitettaessa ja varsinkin jos on kiire. Se on kuitenkin totta, että V2L:ää tulee käytettyä harvemmin. Ilmastoituja penkkejä ei taida löytyä Teslan kansanmalleista, mutta ei niitä kyllä löydy kilpailijoiltakaan kuin paremmista malleista. Kattoluukku taitaa löytyä vanhemmista ässistä ja hud, joka löytyy useimmilta kilpailijoilta on hämmästyttävästi jätetty pois jopa Plaidista.Parkkisensorit ja ilmastoidut penkit löytyy, vähän mallista riippuen. Nuo V2L ja 800V lataus on melkolailla turhia useimmille käyttäjille. Huoltoverkoston vajautta paikkaa melko hyvin kotiin saapuva ranger, löytyykö sellaista muilta?
Taitaa se perseen hikoaminen olla vähän samanlainen ihmisen ominaisuus kuin jalkahikikin, eikä mene välttämättä 1:1 laardin kertymän kanssa. Tietysti myös kuteet vaikuttaa.Konassa oli myös tuuletetut penkit eikä käytetty niitä ikinä. Täysin joutava ominaisuus ainakin meidän perheessä. Varmaan joku läskiperse kaipaa tuuletusta sellaisille varmaan perusteltu.
Noh rekisteröinnit ei nyt ihan todellista kuvaa anna kun Teslaa saa kuukaudessa ja muita merkkejä sitten 6-24kk toimitusajalla (karrikoidusti) eli ne muut rekisteröinnit on luultavammin jostain viime vuoden tilauksista.![]()
Jännät tilastot Norjassa. Melkein joka kolmas myyty sähköauto tänä vuonna on Tesla. MEB-platform variantteineen vie puolet top 10:stä. Muille jää vaan liruja. Esim Ioniq 5 löytyy vasta sijalta 20! Ensimmäinen kiinalainen sijalla 30...
Kovin hiljaista on Polestar 2, Ev6 ja Ionicien toimitukset Norjassa, vaikka hyviä autoja ovatkin. Model Y:tä toimitettu 20-40 kertainen määrä noihin nähden tämän vuoden aikana. Y:n toimitusmäärät ja vähäiset variaatiot alkavat jossain vaiheessa väistämättä syömään myyntiä, kun käytettyjen Teslojen tarjonta paranee (ja hinnat halpenee) sekä kaikki eivät halua autoa, joka on naapurustossa useammalla. Saati kaikki eivät halua Teslaa.Noh rekisteröinnit ei nyt ihan todellista kuvaa anna kun Teslaa saa kuukaudessa ja muita merkkejä sitten 6-24kk toimitusajalla (karrikoidusti) eli ne muut rekisteröinnit on luultavammin jostain viime vuoden tilauksista.
Joko Tesloista löytyy HUD, toimivat parkkisensorit, ilmastoidut penkit, V2L, 800V lataus, toimiva ja riittävä huoltoverkosto jne.?
Uusissa ei ole enää parkkisensoreita, vanhoissa on ja ne kyllä toimivatkin.Teslan parkkisensorit toimivat siinä missä muillakin merkeillä enkä osaa kosketusnäytön ja muokattavan mittaristonäytön lisäksi kaivata HUDia.
Ajoin eilen Bmw i4 M50 ja mietin, että sähköpenkit voisi olla mukava jutska tollasessa 70-80k€ autossa. Hieno ja laadukas sisusta, mutta tunnelma vähän droppaa kun pitää alkaa penkkiä manuaalisesti pumppailemaan. Toki lisäkilkkeenä saa ruksittua mukaan, mutta ehkö tuon hintaisessa autossa voisi olla jo vakionakin. Lasken puutteeksi.Joko Tesloista löytyy HUD, toimivat parkkisensorit, ilmastoidut penkit, V2L, 800V lataus, toimiva ja riittävä huoltoverkosto jne.?
Joko muilla on Sentry ja ei-määräaikaishuoltoja takuun säilymiselle? Entä FSD?