Yleistä keskustelua sähköautoista

Itsellä ei ole tarvetta farkulle, mutta äkkiseltään voisin sanoa että ensimmäinen ID-sarjan auto, jolla voisin jopa ajaa.
Tämä. Aiemmat ovat aika järkyttävän näköisiä virityksiä. Tämä voisi sedanina olla ihan katseen kestäväkin.
 
Eikö noi teslat ole nopeita lataamaan lähinnä kalliilla latureilla, ABC’lla eivät taida olla kummoisia?
Teslan superit 37c ja klo 16-20 42c ei minusta kauheen kallista vrt. Abc lataus 35c/kwh.
Eikös nuo nopeat 800V laturit ole rechargee ja ionityy jotka maksaa sen tuplat.
 
Teslan superit 37c ja klo 16-20 42c ei minusta kauheen kallista vrt. Abc lataus 35c/kwh.
Eikös nuo nopeat 800V laturit ole rechargee ja ionityy jotka maksaa sen tuplat.
Onhan ABC:lla jo aika paljon noita 800V vehkeitä. Ja taitaa kaikki uudet suurteholatauspisteet olla aina 400/800V.
 
Kyllä mulla ainaki ABC latauksella tulee ihan normaalia nopeutta(Teslalla), vai ymmärsinkö jotain väärin?
 
Heillähän on ollut aika paljon akku-ongelmia aikaisemmin. Vähän riskipeliä olisi ostaa tuollainen.

electric-car-battery.2.png
Niin, tuo taulukko lähinnä minusta kertoo sen, että Hyundai ja Chevy välittävät omien autojen turvallisuudesta ja ennenaikaisesti vaihtavat akut varmuuden vuoksi uuteen. Tesla taas vähät välittää ja korjaa vasta sitten kun akku oikeasti kosahtaa. Siinä mielessä Hyundai paljon luotettavampi merkki.
 
Kyllä mulla ainaki ABC latauksella tulee ihan normaalia nopeutta(Teslalla), vai ymmärsinkö jotain väärin?
Riippuu kuinka nopeaa latausta autosi mainostaa, mutta nopeimmin lataavilla et pääse huipputehoon. Tästä puhuttiin juuri muutama viesti takaperin.

Hyvin pienet erot on enää puhutaan jotain 0.5-1kwh eroista.

Ja 1000km kisassa Björn vielä mainitsi, että samoissa sääolosuhteissa Ioniq 6 olisi noin 10 minuuttia nopeampi kuin Model 3 LR.
 
Eikös nuo KIA/Hyundait ole nopeita lataamaan vain 800V laturista, 400V laturin päässä ei taida olla kovin kummosia?
Kyllä ne 400V saa ihan hyviä tuloksia. 800V on nopein jos saatavilla. Sen takia mietin kun puhutaan Teslan etumatkasta niin tämä ei oikein pidä paikkaansa enää.
 
Teslan etumatka on itse autossa kiritty jo hetki sitten. Voimalinja on sitä samaa kuin muillakin (lukuunottamatta tehoja jos sellaisia erityisesti kaipaa, jotka ovat muissakin ihan riittävät) ja infotainment vaikka on edellä on myös sitten myös jäljessä (Android auton yms. puute) vähän riippuen preferensseistä. Nämä Camp modet, koiramoodit yms. ovat innovatiivisia, mutta uudemmissa Kiina ja korea autoissa on niistäkin jo suurin osa toteutettu (en itse kaipaa, mutta varmasti joku kaipaa). Vision on yksi vitsi toistaiseksi ja parkkeeraus puhtaasti kuskin tehtävää kun automatiikkakaan ei parkkeeraa kuten kilpailijoilla.

Etutavaratilaa osa kaipaa ja itsekin latauspiuhalle sellaisen ottaisin mielelläni. Näitä on saksalaisissa vähemmän, mutta toisaalta suksiluukkua arvostan henkilökohtaisesti enemmän kun ne latauspiuhat voi kuitenkin jemmata muuallekin.

Suurimmat edut ovat auton saatavuus ja superit. Jälkimmäisen merkitys on sitten myös hyvin henkilökohtainen ja riippuu puhtaasti minkälaista matkaa viikottain taittaa. Supereita jos/kun avataan muillekin jollakin aikavälillä niin tuokin etu heikkenee. Latauksessa tägin käyttö kun on äärimmäisen helppoa niin en kaipaa varsinaisesti charge&drive ominaisuutta mihinkään (kun vaimo osaa noilla ladata, niin tapahtuma on todettu riittävän simppeliksi). Lisäksi auton virrankulutus on erittäin hyvää, mutta ei enää merkittävästi parempaa kuin muilla ja latauskäyräkin on alempana agressiivinen mutta sitten ylempänä ei mitään ihmeellistä ja häviää muille jos pitää ladata täydemmäksi.

Latausnopeus on yleisesti fiksummasta lämmön hallinnasta huolimatta aika keskitasoa ja selvästi parempaa päätä kylmässä kelissä (mutta autolla ajettaessa muutkin lämpenevät ihan riittämiin).

Hyvä juttu, että muitakin vaihtoehtoja löytyy jo sähkiksissä itse auton osalta. Vielä kun muut saisivat parannettua saatavuutta paremmaksi niin hyvä juttu.
 
e-up!/mii taitaa kuitenkin olla se energiatehokkuuden kuningas. Fabossa joku veisteli eilen 7.8kWh/100km lukemia näillä säillä, ja talvikuukaisien keskiarvo kuulemma 15kWh/100km.
 
Niin, tuo taulukko lähinnä minusta kertoo sen, että Hyundai ja Chevy välittävät omien autojen turvallisuudesta ja ennenaikaisesti vaihtavat akut varmuuden vuoksi uuteen. Tesla taas vähät välittää ja korjaa vasta sitten kun akku oikeasti kosahtaa. Siinä mielessä Hyundai paljon luotettavampi merkki.

No ainakin Hyundailla saa jännitystä elämään kun odottelee syttyykö auto tällä kertaa tuleen vai ei...

Hyundait tulessa.
 
Niin, tuo taulukko lähinnä minusta kertoo sen, että Hyundai ja Chevy välittävät omien autojen turvallisuudesta ja ennenaikaisesti vaihtavat akut varmuuden vuoksi uuteen. Tesla taas vähät välittää ja korjaa vasta sitten kun akku oikeasti kosahtaa. Siinä mielessä Hyundai paljon luotettavampi merkki.
Eli Tesla, Jagge ja Audi vähät välittää akuista? Ei kai johtopäätöstäsi voi vetää tuosta taulukosta ilman antitesla-laseja? Tuollainen 25-35% takaisinkutsuja akun takia ei minusta kuulosta luotettavalle tai laadukkaalle, vaikka hieno juttu jälkikorjauksista huolehtiminen on.

Kyllä ne 400V saa ihan hyviä tuloksia. 800V on nopein jos saatavilla. Sen takia mietin kun puhutaan Teslan etumatkasta niin tämä ei oikein pidä paikkaansa enää.
Mikä on hyvä taso? Kaverini totesi, että ei pääse allekirjoittaneen MY:n maksiminopeuksiin omalla Ionic 5:lla normaaleilla 400V latureilla. Piikkiteho on toki aika turha mittari. Teslan kanssa 150 kW laturilla 25-->80% latauksessa laturi rajoittaa ensimmäiset vajaa 10 min, jonka jälkeen auto rajoittaa. Piikkaa aluksi 145 kW ja painuu alle satkun vajaan 60% kohdalla. Ei missään nimessä korealaisten 800V tasoa, mutta ihan ok muuhun verrokkiryhmään nähden pl. Audit. Kuitenkin tehojen sijaan olisi syytä puhua latausajoista tai paremminkin latauksella saatavasta km/min. Olisikohan tästä mitään fiksua taulukkoa, jossa olisi yleisimmät sähköautot?

Onko jossain saatavilla korealaisten 400V latauskäppyrät, vaikka 800V lienee valtavirtaa tulevaisuudessa niin latureissa kuin autoissa?

Teslan etumatka on itse autossa kiritty jo hetki sitten. Voimalinja on sitä samaa kuin muillakin (lukuunottamatta tehoja jos sellaisia erityisesti kaipaa, jotka ovat muissakin ihan riittävät) ja infotainment vaikka on edellä on myös sitten myös jäljessä (Android auton yms. puute) vähän riippuen preferensseistä. Nämä Camp modet, koiramoodit yms. ovat innovatiivisia, mutta uudemmissa Kiina ja korea autoissa on niistäkin jo suurin osa toteutettu (en itse kaipaa, mutta varmasti joku kaipaa). Vision on yksi vitsi toistaiseksi ja parkkeeraus puhtaasti kuskin tehtävää kun automatiikkakaan ei parkkeeraa kuten kilpailijoilla.

Etutavaratilaa osa kaipaa ja itsekin latauspiuhalle sellaisen ottaisin mielelläni. Näitä on saksalaisissa vähemmän, mutta toisaalta suksiluukkua arvostan henkilökohtaisesti enemmän kun ne latauspiuhat voi kuitenkin jemmata muuallekin.

Suurimmat edut ovat auton saatavuus ja superit. Jälkimmäisen merkitys on sitten myös hyvin henkilökohtainen ja riippuu puhtaasti minkälaista matkaa viikottain taittaa. Supereita jos/kun avataan muillekin jollakin aikavälillä niin tuokin etu heikkenee. Latauksessa tägin käyttö kun on äärimmäisen helppoa niin en kaipaa varsinaisesti charge&drive ominaisuutta mihinkään (kun vaimo osaa noilla ladata, niin tapahtuma on todettu riittävän simppeliksi). Lisäksi auton virrankulutus on erittäin hyvää, mutta ei enää merkittävästi parempaa kuin muilla ja latauskäyräkin on alempana agressiivinen mutta sitten ylempänä ei mitään ihmeellistä ja häviää muille jos pitää ladata täydemmäksi.

Latausnopeus on yleisesti fiksummasta lämmön hallinnasta huolimatta aika keskitasoa ja selvästi parempaa päätä kylmässä kelissä (mutta autolla ajettaessa muutkin lämpenevät ihan riittämiin).

Hyvä juttu, että muitakin vaihtoehtoja löytyy jo sähkiksissä itse auton osalta. Vielä kun muut saisivat parannettua saatavuutta paremmaksi niin hyvä juttu.
Teslan suurin etu lienee kuitenkin hinta ja sen jälkeen mainitsemasi saatavuus. Lisäksi sovellus on aika hyvä, OTA-päivitykset toimivat ja tuovat ominaisuuksia sekä energiataloudellisuus on kunnossa tehoon ja auton kokoon nähden. Supereille en laske Suomessa tällä hetkellä kovin paljon arvoa ellei asu Superin lähellä tai aja nelosta usein. Allekirjoitan tekstistäsi paljon asioita ja Teslan aiempaa etumatkaa on kiritty kiinni huomattavasti sekä menty joissain asioissa ohi. Massavalmistaminen ja softan toimivuus / päivitys lienevät niitä reippaimpia etumatkoja. Toki latausverkosto maailmanlaajuisesti kuuluu lienee myös etu.

Voi kun saisi yhdessä autossa Hyundain ulkonäön ja latauksen, bemarin sisätilat, penkit ja hiljaisuuden sekä Teslan voimalinjan, tilat (MY), softan toimivuuden ja sovelluksen. Tämä 50k€ hinnalla utopistisissa ajatuksissani.
 
Ioniq 6 on kyllä downgrade original ioniqistä energiatehokkuuden suhteen.
Ei paha downgrade, jos katsoo WLTP:a, mikä on vertailukelpoisin lukema. Ajonaikainen kulutus on uudella jopa pienempi, mutta lataushäviöissä jostain syystä häviää.

Hyundai Ioniq (38,3 kWh) 2019-2022/Ioniq 6 (74,0 kWh) 2023:

WLTP vehicle kWh/100 km, 12,3/12,1 (uusi 1,6 % pihimpi)
WLTP sis. lat. häviöt kWh/100 km, 13,8/14,3 (uusi 3,6 % syöpömpi)

EVDB real consumption kWh/100 km 15,3/15,1 (uusi 1,3 % pihimpi)

Suht samoissa lukemissa mennään, mutta autojen massoissa on eroa yli 400 kg, 1 602 kg vs. 2 010 kg. Huomattavasta massaerosta huolimatta samansuuruinen WLTP tarkoittaa sitä, että raskaamman on oltava taloudellisempi matka-ajossa. Nimittäin syklin hitaammilla osuuksilla se ottaa takkiin suuremmasta vierinvastuksesta ja nopeudenmuutoksiin liittyvistä suuremmista häviöistä johtuen.

Matka-ajon pienempi kulutus on tärkeämpi. Taajamassa pörrätessä kilometrejä ei niin paljon kerry ja yöllä ladataan. Paljon matkaa ajavalle motarikulutus on aika oleellinen. Suuressa nopeudessa kulutus kasvaa per km (=pääsee vähemmän km), mutta tämän lisäksi liikutaan enemmän kilometrejä aikayksikössä. Yhteisvaikutuksena latausväli motarilla on ajallisesti yllättävän paljon lyhyempi kuin maantiellä. Kuski kestäisi, mutta akku vaatii latausta. Motarikulutuksia EVDB:

highway 110 km/h@+23 C no A/C kWh/100 km 16,7/15,7 (uusi 6,0 % pihimpi)

highway 110 km/h@-10 C kWh/100 km 21,9/20,8 (uusi 5,0 % pihimpi)

Nopeassa matka-ajossa (tai vastatuulessa) uusi näyttäisi olevan pykälää energiatehokkaampi kuin vanha.


Muilta osin uusi on parantanut todella paljon, vanha/uusi:

WLTP range 311 km/614 km (+97 %)
EVDB real range 250 km/490 km (+96 %)

EVDB pikalat. nop. km/h 220/1 280 (+482 %)
EVDB 3 * 16 A (=kotilataus) 20 km/h/61 km/h (+205 %)


TLDR: Ioniq 38 kWh on energiatehokkaampi nurkka-ajossa, mutta Ioniq 6 (74 kWh) vie voiton matka-ajossa. WLTP on hyvin samaa luokkaa.

Vielä vanhemmasta Ioniq 28 kWh:sta en löytänyt virallista WLTP-lukemaa, joten sitä ei voi niin hyvin vertailla. Oma kutina kuitenkin sanoo, että ~10 kWh pienemmän akun ansiosta tulos uutta kutosta vastaan olisi: 28 kWh voittaisi nurkka-ajossa ja sen "WLTP" olisi prosentin tai pari pienempi kuin Ioniq 6:n, mutta tärkeämmässä matka-ajossa Ioniq 6 olisi energiatehokkaampi.

Millä perusteella @zepi päättelit, että olisi downgrade? NEDC vs. WLTP vai Björnin ajotietokoneen lukemien perusteella koostettu taulukko? Jos Björnin, niin lukuisten muuttujien (Sivutuuli muuttaa CdA-arvoa merkittävästi. Siinä ei auta vaikka ajaisi kahden suunnan keskiarvon. Lämpötila, kulutusmittarivirhe, kosteus, liikenne jne). takia näin saman luokan autojen paremmuutta ei voi ratkaista Björnin lukujen perusteella.



 
Millä perusteella @zepi päättelit, että olisi downgrade? NEDC vs. WLTP vai Björnin ajotietokoneen lukemien perusteella koostettu taulukko? Jos Björnin, niin lukuisten muuttujien (Sivutuuli muuttaa CdA-arvoa merkittävästi. Siinä ei auta vaikka ajaisi kahden suunnan keskiarvon. Lämpötila, kulutusmittarivirhe, kosteus, liikenne jne). takia näin saman luokan autojen paremmuutta ei voi ratkaista Björnin lukujen perusteella.
Taitaa lähinnä johtua noista isoista ja läskeistä renkaista + massasta. Björn katsoo tietääkseni nykyään suurimmalla osalla autoista lukemat donglella BMS:n raportoimina - toki vanhat mittaukset ovat miten sattuu.

Vertailukelpoisia oloja on tietty vaikea järjestää. Eiköhän kesän pihistelyajoissa nähdä ioniq6:sia, että siellähän se sitten selviää?
 
En katsonut videota, mutta kai Björn otti testissä sen huomioon, ettei Ioniq:lla tarvitse mennä laturille pienillä akun prosenteilla vaan se lataa kovaa myös korkeammilla prosenteilla, jolloin tuo 20% raja ei juuri haittaa?
Katsoin tuon Björnin videon ja niinhän se ajoi vissiin kaksikin kertaa liian alhaisella akun varaustasolla laturille ja akun esilämmitys loppui sen takia liian aikaisin ja akku kylmä sitten laturilla.

Ja kun auto tosiaan lataa vielä melko kovaa korkeammilla varaustasoilla niin onko se edes nopein tapa edetä ajamalla akku melkein tyhjäksi.

Tässä esimerkkiä näyttää sisarmalli:

247kW @60%. >240kW 47…60%
 
Et kai oikeasti kuvittele Teslalla olevan oikeasti FSD:tä? Vai pidätkö sitä L2 vekotinta jotenkin ihmeellisenä? Kerro kun Teslalla on edes L3 taso tarjolla.
Eikös tuo Teslan FSD Beta joka on ameriikassa tarjolla ajele kuitenkin hiukan paremmin kuin perus kaistavahti?
 
Huomautus - offtopic, keskustelun sotkeminen
Muistatko vielä kun ennen vanhaan piti lähteä autoa tankkaamaan huoltsikalle kun nykyään senkin voi sähköautossa suorittaa kotona?
Muistan. Muistatko kun autoon sai 5 minuutissa 1000km disukkaa?
 
Taitaa lähinnä johtua noista isoista ja läskeistä renkaista + massasta. Björn katsoo tietääkseni nykyään suurimmalla osalla autoista lukemat donglella BMS:n raportoimina - toki vanhat mittaukset ovat miten sattuu.

Vertailukelpoisia oloja on tietty vaikea järjestää. Eiköhän kesän pihistelyajoissa nähdä ioniq6:sia, että siellähän se sitten selviää?
Ok.

En itse usko, että Ioniq 6 pärjää vanhalle Ioniqille (absoluuttisessa kulutuksessa ilman massakorjauskerrointa) Ecorunissa, koska keskinopeus niissä ajoissa alkaa vitosella. Silloin keveys jyrää. Tarkoitin edellisessä viestissä normaalia matka-ajoa, eikä hissuttelua. Matka-ajossa Ioniq 6 ollee parempi WLTP (~samoihin 408 kg raskaampana) ja EVDB (real consumption highway mild ja cold) perusteella. Tuo lisämassa vie pelkästään vierinvastustyönä ~0,8-1,0 kWh/100 km, jos hyötysuhde on 80 % ja Cr 0,006-0,007.

Karkea esimerkki, jos eka 2000 kg ja toka 1600 kg. Oletetaan molemmille sama 12 kWh/100 km WLTP, ja että WLTP class 3 ekstra high + high:n maantienopeudet olisivat tasan 50 % matkasta (23 266 m:stä).

Eka 2000 kg (vierinvastustyö ~5 kWh/100 km brutto):
0,5 * (5 + 3) + 0,5 * (5 + 11) = 12 kWh/100 km

Toka 1600 kg, jolla vierintään 4 kWh/100 km voisi päästä samaan lopputulokseen esim:
0,5 * (4 +3,5) + 0,5 * (4 + 12,5) = 12 kWh/100 km

Molemmissa esimerkkiautoissa on täsmälleen sama 12,0 kWh/100 km WLTP, mutta siihen on päästy eri tavalla. Kevyt keveytensä ansiosta ja raskas paremman aerodynamiikan avulla.

Kulutus hitaassa ajossa kWh/100 km:
2000 kg: 5 + 3 = 8
1600 kg: 4 + 3,5 = 7,5

Kevyempi vie hitaassa ajossa 0,5 kWh/100 km vähemmän.

Maantie- ja motaripätkillä kWh/100 km:
2000 kg: 5 + 11 = 16
1600 kg: 4 + 12,5 = 16,5

Nopeassa ajossa kevyempi vie 0,5 kWh/100 km enemmän.

Tämän tarkoitus oli helpoilla päässälaskuluvuilla rankasti yksinkertaistaen osoittaa, että erimassaisilla saman WLTP-kulutuksen autoilla paremmuusjärjestys riippuu nopeudesta. Kevyempi voittaa class 3:n low- ja med-osuudet, ja raskaampi vastaavasti ekstra high:n. High menee vaihtelevasti molemmille. Kevyt voittaa taajamassa ja raskas matka-ajossa.

Ioniq 6 LR RWD voittaa Ioniq 38 kWh:n WLTP-ajoneuvokulutuksen luvuin 15,1 vs. 15,3 kWh/100 km. Massaerosta johtuen Ioniq 6:n pitäisi voittaa matka-ajossa vielä selvemmin luvuin. Jos ei voita, niin sitten Hyundai on oppinut "huijaamaan" testissä entistä paremmin juuri kyseisten automallien julkaisujen välissä. :)
 
Ok.

En itse usko, että Ioniq 6 pärjää vanhalle Ioniqille (absoluuttisessa kulutuksessa ilman massakorjauskerrointa) Ecorunissa, koska keskinopeus niissä ajoissa alkaa vitosella. Silloin keveys jyrää. Tarkoitin edellisessä viestissä normaalia matka-ajoa, eikä hissuttelua. Matka-ajossa Ioniq 6 ollee parempi WLTP (~samoihin 408 kg raskaampana) ja EVDB (real consumption highway mild ja cold) perusteella. Tuo lisämassa vie pelkästään vierinvastustyönä ~0,8-1,0 kWh/100 km, jos hyötysuhde on 80 % ja Cr 0,006-0,007.
Ioniq6:sen kulutusta lisää käytännön matka-ajossa myös se, että se kuluttaa akun jähdyttelyyn ja lämmittelyyn energiaa todennäköisesti enemmän kuin vanha ioniq (tai siltä ainakin noissa testeissä näyttää kun auto jäähdyttää pikalatauksen jälkeen akkua reippaasti) tosin heat-scavenging saattaa joillain akun lämpötila / ambient yhdistelmillä tarjota paremman energiatehokkuudeen. Vastineeksi saakin sitten moninkertaisia latausnopeuksia.

Mutta yleisesti en näe, että e-gmp olisi joku suuri harppaus eteenpäin energiatehokkuudessa edellisiin verrattuna - paitsi lataustehon osalta. Ja sitäkin olisi helppo parantaa kun vähän optimoisi sitä lämmön hallintaa.
 
Eikös tuo Teslan FSD Beta joka on ameriikassa tarjolla ajele kuitenkin hiukan paremmin kuin perus kaistavahti?

FSD Beta on yhtä kuin kaistavahti edelleen. Se ei ole tosin sillä tasolla kuin esim. Fordin/GM kaistavahdit, jotka voivat ajaa ilman käsiäkin (FSD ei pysty) tai Mersun, jossa ei tarvitse edes katsoa eteensä. Eli FSD on edelleen kaistavahti, muuhun sitä ei ole luokiteltu - se ei täytä edes USA:ssa vaatimuksia muuhun.
 
Parkkisensorit ja ilmastoidut penkit löytyy, vähän mallista riippuen. Nuo V2L ja 800V lataus on melkolailla turhia useimmille käyttäjille. Huoltoverkoston vajautta paikkaa melko hyvin kotiin saapuva ranger, löytyykö sellaista muilta?
Kyllä 800 voltin latauksesta voi olla paljonkin hyötyä pidempää matkaa taitettaessa ja varsinkin jos on kiire. Se on kuitenkin totta, että V2L:ää tulee käytettyä harvemmin. Ilmastoituja penkkejä ei taida löytyä Teslan kansanmalleista, mutta ei niitä kyllä löydy kilpailijoiltakaan kuin paremmista malleista. Kattoluukku taitaa löytyä vanhemmista ässistä ja hud, joka löytyy useimmilta kilpailijoilta on hämmästyttävästi jätetty pois jopa Plaidista.
 
Huomautus - offtopic, keskustelun sotkeminen
Muistan. Muistatko kun autoon sai 5 minuutissa 1000km disukkaa?
Muistan, kiitos kysymästä. Muistan myös kuinka ex diesel bemarilla 1000km challange maksoi paljon rahaa. Liitteenä kuva arkistojen kätköistä. IMG_2160.jpeg
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Vaikka tehokkaalla rivikutosdieselillä varustetulla saksalaispremiumilla ajaminen olikin juhlaa, niin on sähköauto minulle paljon parempi. Ajot sujuvat halvemmalla, auton esilämmitys hyppäsi webastosta aivan eri tasolle, huoltotarve pienempi, voimalinjan vaste parempi ja ei tarvitse säännöllisesti käydä tankilla. Päälle vielä mm. opd, sovellus ja parantuneet takatilat. Takapakkiakin tuli ja niistä merkittävimpinä penkit (vegaaninahka o_O), melutaso ja hud. Lisäksi harvassa sähköautossa taitaa alusta ja ohjaus toimia yhtä hyvin kuin saksalaispremiumissa. Silti kokonaisuus kallisti sähköautoon enkä pysty enää näkemään paluuta, edes synteettisten polttoaineiden myötä. Niin paljon parempaa on kotilataus, tehokas esilämmitys ja voimalinjan edut.
 
Konassa oli myös tuuletetut penkit eikä käytetty niitä ikinä. Täysin joutava ominaisuus ainakin meidän perheessä. Varmaan joku läskiperse kaipaa tuuletusta sellaisille varmaan perusteltu.
Taitaa se perseen hikoaminen olla vähän samanlainen ihmisen ominaisuus kuin jalkahikikin, eikä mene välttämättä 1:1 laardin kertymän kanssa. Tietysti myös kuteet vaikuttaa.
 

Jännät tilastot Norjassa. Melkein joka kolmas myyty sähköauto tänä vuonna on Tesla. MEB-platform variantteineen vie puolet top 10:stä. Muille jää vaan liruja. Esim Ioniq 5 löytyy vasta sijalta 20! Ensimmäinen kiinalainen sijalla 30...
 

Jännät tilastot Norjassa. Melkein joka kolmas myyty sähköauto tänä vuonna on Tesla. MEB-platform variantteineen vie puolet top 10:stä. Muille jää vaan liruja. Esim Ioniq 5 löytyy vasta sijalta 20! Ensimmäinen kiinalainen sijalla 30...
Noh rekisteröinnit ei nyt ihan todellista kuvaa anna kun Teslaa saa kuukaudessa ja muita merkkejä sitten 6-24kk toimitusajalla (karrikoidusti) eli ne muut rekisteröinnit on luultavammin jostain viime vuoden tilauksista.
 
Siis ei anna todellista kuvaa myynneistä, mutta antaa todellisen kuvan siitä mitä autoja otettiin käyttöön.
 
Noh rekisteröinnit ei nyt ihan todellista kuvaa anna kun Teslaa saa kuukaudessa ja muita merkkejä sitten 6-24kk toimitusajalla (karrikoidusti) eli ne muut rekisteröinnit on luultavammin jostain viime vuoden tilauksista.
Kovin hiljaista on Polestar 2, Ev6 ja Ionicien toimitukset Norjassa, vaikka hyviä autoja ovatkin. Model Y:tä toimitettu 20-40 kertainen määrä noihin nähden tämän vuoden aikana. Y:n toimitusmäärät ja vähäiset variaatiot alkavat jossain vaiheessa väistämättä syömään myyntiä, kun käytettyjen Teslojen tarjonta paranee (ja hinnat halpenee) sekä kaikki eivät halua autoa, joka on naapurustossa useammalla. Saati kaikki eivät halua Teslaa.

Polestaria on ymmärtääkseni korealaisiin nähden tarjolla, niin miksi ei tee kauppaansa?
 
Joko Tesloista löytyy HUD, toimivat parkkisensorit, ilmastoidut penkit, V2L, 800V lataus, toimiva ja riittävä huoltoverkosto jne.?

Teslan parkkisensorit toimivat siinä missä muillakin merkeillä enkä osaa kosketusnäytön ja muokattavan mittaristonäytön lisäksi kaivata HUDia.
 
Teslan parkkisensorit toimivat siinä missä muillakin merkeillä enkä osaa kosketusnäytön ja muokattavan mittaristonäytön lisäksi kaivata HUDia.
Uusissa ei ole enää parkkisensoreita, vanhoissa on ja ne kyllä toimivatkin.
Model S/X on jotain muokattavaa mittaristossa mutta ei juurikaan enää vs aikaisempi UI. Sinulla siis jompi kumpi näistä?
HUD on hieno lisä ja se korvaa periaatteessa sen mittariston siinä ratin takana.
 
Joko Tesloista löytyy HUD, toimivat parkkisensorit, ilmastoidut penkit, V2L, 800V lataus, toimiva ja riittävä huoltoverkosto jne.?
Ajoin eilen Bmw i4 M50 ja mietin, että sähköpenkit voisi olla mukava jutska tollasessa 70-80k€ autossa. Hieno ja laadukas sisusta, mutta tunnelma vähän droppaa kun pitää alkaa penkkiä manuaalisesti pumppailemaan. Toki lisäkilkkeenä saa ruksittua mukaan, mutta ehkö tuon hintaisessa autossa voisi olla jo vakionakin. Lasken puutteeksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 530
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom