Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Ihan puhtaasta mielenkiinnosta, onko tähän jokin syy miksi ajat näin raskaalla tavalla?Paitsi minulle, koska ajan juuri tuolla tavalla paljon. Tässä on mennyt nyt pari vuotta putkeen 6 tai 8x vuodessa 1200km yhdeltä istumalta max 10min tauoilla.
Ei se ole kovin raskasta kun on kaksi kuskia.Ihan puhtaasta mielenkiinnosta, onko tähän jokin syy miksi ajat näin raskaalla tavalla?
Ja harvoin koneeseen mahtuu iso ukko ja erikoisemmat työkalut. Autolla menee.Ei se ole kovin raskasta kun on kaksi kuskia.
Helpommaksi ja halvemmaksi on koettu kuin lentäminen + auton vuokraaminen pariksi viikoksi. Toki lentämistäkin tulee välillä tehtyä tarpeen mukaan.
Voisiko noina kalleina päivinä ottaa hiukan julkiselta laturilta ja siten parantaa ennustettavuutta?Juu-u, mutta sitten jos talvella maksellaan taas 50snt/kwh pörssisähköstä öisin niin alkaa vähän vituttamaan ja alkaa työpäivällekkin tulla hintaa. Jonkinlaista ennustettavuutta kaipaan elämään tällähetkellä.
Ladattavissa hybrideissä on tosiaan monenmoista ratkaisua lämmityksen osalta. Jonkin verran noissa vaikuttaa saako auton autotalliin, vai pitääkö sitä ulkona säilyttää. Sisätiloissa säilyttäen bensankulutus on paljon pienempää lyhyemmässäkin ajossa (vaikka auto vaatisi moottorin käyttöä lämmittämiseen) ja mitä peräkärrykustannuksiin tulee niin yhden auton taktiikalla kun mennään, niin toinen auto kärryn vetämiseen kuulostaa aika takaperoiselta .
Mutta kuten sähköautojenkin kohdalla, oma käyttöprofiili ratkaisee paljon. Moottorin voisi kuvitella kuluvan suhteessa paljon vähemmän, kun sen käyttömäärät/tunnit ovat kuitenkin paljon pienempiä. Noin yleisesti tosin sähkölinjan hyödyntäminen on helposti jo yksinään erinomaisen mukava ajaessa vaikka sitten polttomoottori kävisikin kabiinin lämmittämiseksi. Sähköauton mukavuuden saa kuitenkin myös ladattavilla aika hyvin vaikka tehoja noissa moottoreissa ei ihan vastaavasti olisikaan.
Käyttömäärän lisäksi myös kylmäkäynnistykset kuluttavat moottoria. Ja jos miettii jälleenmyyntiarvon kannalta, niin saako PHEV:istä ulos tiedon, montako kylmäkäynnistystä ja montako kilometriä polttomoottorilla on takanaan? (Haluttaessa ne tiedot voitaisiin varmasti tallentaa ja näyttää, mutta entä käytännössä? Kysyn aidosti tietämättömänä, en vittuillakseni.)
Juu-u, mutta sitten jos talvella maksellaan taas 50snt/kwh pörssisähköstä öisin niin alkaa vähän vituttamaan ja alkaa työpäivällekkin tulla hintaa. Jonkinlaista ennustettavuutta kaipaan elämään tällähetkellä.
Ei näistä tiedä. Kovasti lupailtiin alle 10c hintaa mutta ei näy.Kyllä se melko epätodennäköistä on, että sähkönhinta enää öisin noin lähtisi keulimaan, kun tuo yksi iisakinkirkkokin lopulta valmistui.
Ketkä?Ei näistä tiedä. Kovasti lupailtiin alle 10c hintaa mutta ei näy.
Hintahan on jatkuvasti alle 10snt? Kuukauden keskihinta on pyörinyt pörssisähköllä jossain 7snt kieppeillä ilman mitään ajastuksia jo pidempään.Ei näistä tiedä. Kovasti lupailtiin alle 10c hintaa mutta ei näy.
Pitihän sen laskea enemmän kun OL3 lyötiin tulille.Hintahan on jatkuvasti alle 10snt? Kuukauden keskihinta on pyörinyt pörssisähköllä jossain 7snt kieppeillä ilman mitään ajastuksia jo pidempään.
Toki siirtoinen tuo taitaa olla useimmilla luokkaa 13-14snt/kWh.
Pitihän sen laskea enemmän kun OL3 lyötiin tulille.
E-GMP autoja kuitenkin on mainostettu tuolla ”100km 5min latauksella” speksillä, johon autot eivät käytännössä kykene jos ei ole juuri optimaalinen linnunmaitokeli.Sinänsä hauska kyllä tuo ionic6:n lataus. Softaongelmaa jonkin verran on ja tuossa on paljon parannettavaa, mutta tuohan lataa 160kW vielä 60% varauksella, kun model3 tippuu tuon alle jo 37% varauksella. Latausnopeus on aivan toisista sfääreistä kun verrataan Teslaan.
Suurimmasta osasta ei taida saada (tai varmaan merkkiliikkeen testerillä saa) mutta mitä jotkut kylmäkäynnistykset kertoisivat normikäyttäjälle yhtään mistään yhtään mitään? Ei mitään kylmäkäynnistyksiä ole ennenkään mitenkään laskettu ja ketään ne ole kiinnostaneet.
Jälleenmyyntiarvoon näillä millään, kuten ei millään muullakaan autonkäyttötavalla ole yhtään mitään merkitystä. Ainoa millä merkitystä on kilsat ja vuosimalli.
Itsellä tilattuna uusi auto ja nykyisen plugarin vaihtoarvon autoliike antoi sitovana näkemättä parin kuvan ja puhelimitse kertomani perusteella. Aika riskillä vetävät kyllä.Olet varmaan oikeassa, kun edes autoliike harvemmin vaivautuu tutustumaan sisääntulevaan vaihdokkiin. Hintatason määräävät ne, jotka ihastuvat laskennalliseen polttoaineenkulutukseen ja ostavat velkarahalla sen GTE Passatin, jolla on jo rullattu 100 tkm Taksi Helsingin väreissä...
Jos luet sen mainoksen, niin siinä juuri puhutaan, että 5 min ja 100 km optimioloissa. Ainakin Ioniq 5 sivuilla. Eli toimii juuri kuten mainostettu.E-GMP autoja kuitenkin on mainostettu tuolla ”100km 5min latauksella” speksillä, johon autot eivät käytännössä kykene jos ei ole juuri optimaalinen linnunmaitokeli.
Paska toteutus ei muutu hyväksi sillä, että mainosmatskuun on osattu valita sanat niin, että se väite on joskus kerran laboratoriossa totta.Jos luet sen mainoksen, niin siinä juuri puhutaan, että 5 min ja 100 km optimioloissa. Ainakin Ioniq 5 sivuilla. Eli toimii juuri kuten mainostettu.
e: Ioniq 6 sivuilla sama teksti eli täysin oikein mainostettu.
Ei tuo markkinointi poikkea yhdenkään muun merkin markkinoinnista, niin hankala nähdä mikä tässä on se ongelma. Liian hyvät tulokset "paskasta" toteutuksesta huolimatta, sekö tässä närästää?Paska toteutus ei muutu hyväksi sillä, että mainosmatskuun on osattu valita sanat niin, että se väite on joskus kerran laboratoriossa totta.
Teslan pikkuhiljaa alivolttiseksi käyvän toteutuksen kanssa.
Tesla on tässä asiassa lecagy-valmistaja varsinkin laturiverkostonsa kanssa. Liian isot investoinnit alla, että haluaisivat siirtyä eri tekniikkaan. Raha puhuu. Ja jos tavoite on täyttää maailma hinnat alkaen -mallistolla, niin nykyinen 400 V on ihan ok suurimmalle osalle porukkaa.Tämä on kyllä yksi asia mikä itseä ihmetyttää Teslassa. Kyseessä on kuitenkin ollut toistaiseksi aivan ylivoimainen edelläkävijä ja tienraivaaja monessa sähköautoiluun liittyvässä asiassa, mutta latauksessa jumittuminen tuonne ~400V jännitalueelle tuntuu oudolta. Korkeammalla jännitteellä on selkeitä etuja ja tärkein niistä selviää ihan Ohmin lakia lukemalla.
Mehustellaan kyllä isosti kuinka supercharger V jotain on vesijäähdytetty latauskaapeli jne, mutta jos katsoo noiden muutamien 800V tekniikalla toimivien latauskäyrää niin ohi mennään että heilahtaa. Tesla pysyy kisassa mukana lähinnä sen takia, että sen kulutus on myös erittäin pieni ja latausnopeus hyvä, joten toimintamatkaa per latausminuutti tulee reilusti.
Ymmärtääkseni ne uudet SCt tukevat jo 900V asti.Tesla on tässä asiassa lecagy-valmistaja varsinkin laturiverkostonsa kanssa. Liian isot investoinnit alla, että haluaisivat siirtyä eri tekniikkaan. Raha puhuu. Ja jos tavoite on täyttää maailma hinnat alkaen -mallistolla, niin nykyinen 400 V on ihan ok suurimmalle osalle porukkaa.
Juu, mutta jos asennetusta kapasiteetista tuki on 1/45000, siinä on pieni ongelma…Ymmärtääkseni ne uudet SCt tukevat jo 900V asti.
Edit. 1000V Tesla’s newest Supercharger easily accommodates any brand of EV in Europe.
Edit2. CT tukee 900V.
Elon Musk Has All but Confirmed The Cybertruck Will Rock a 900-Volt Electrical System
Elon Musk said at the Tesla Semi delivery event that the upcoming Cybertruck would be compatible with the Megachargers, which means it has a 900-volt powertrainwww.autoevolution.com
Tesla m3 Lr hyötyisi vain 5% latausprosentin verran 800V latausjännitteestä ensimmäisen löytämäni curven perusteella. Ajallisesta jotain 1-2 minuuttia. Kylla Teslalla ongelma on jossain muualla kuin maksimi jännitteessä.latauskäyrää niin ohi mennään että heilahtaa.
Ottaa toki aikansa.Juu, mutta jos asennetusta kapasiteetista tuki on 1/45000, siinä on pieni ongelma…
Teslan akuissa ei ole juuri mitään bufferia ja sitä myöten ei ole kulutuskapasiteettia. Muilla on isommat bufferit niin tuo on yksi vaikuttava tekijä tuossa.Tesla m3 Lr hyötyisi vain 5% latausprosentin verran 800V latausjännitteestä ensimmäisen löytämäni curven perusteella. Ajallisesta jotain 1-2 minuuttia. Kylla Teslalla ongelma on jossain muualla kuin maksimi jännitteessä.
Edit: olipas huono se aka loytamani. Jos laturille menee akku ihan tyhjana niin nayttaisi 20% olevan mahdollista saada 250kw. Ajallisesti joku 5 minuuttia. Putosiko se sitten 800V 3 minuuttiin. Minuun korvaan silti kovin pienia tiputuksia siihen nahden mita tuo saattaa tuoda auton hintaan lisaa.
Teslahan ei saa maksimilataustehoa ulos muiden valmistajien 400V asemilta, koska se vaatisi CCS-standardin ylittävän virtarajan käyttöä. Supercharger-asemilla Tesla on tehnyt jonkun kiertotien, että laturi antaa käyttää suurempaa virtaa kuin CCS-standardi oikeasti sallisi. Omaa hölmöyttä tai taktikointia tehdä auton latauksesta "ei standardin" mukainen.Tesla m3 Lr hyötyisi vain 5% latausprosentin verran 800V latausjännitteestä ensimmäisen löytämäni curven perusteella. Ajallisesta jotain 1-2 minuuttia. Kylla Teslalla ongelma on jossain muualla kuin maksimi jännitteessä.
Johtuu menneisyydestä. Tesla kun aloitti hommansa ei ollut tietoa mistään standardeista.Teslahan ei saa maksimilataustehoa ulos muiden valmistajien 400V asemilta, koska se vaatisi CCS-standardin ylittävän virtarajan käyttöä. Supercharger-asemilla Tesla on tehnyt jonkun kiertotien, että laturi antaa käyttää suurempaa virtaa kuin CCS-standardi oikeasti sallisi. Omaa hölmöyttä tai taktikointia tehdä auton latauksesta "ei standardin" mukainen.
CCS standardi taidettiin hyväksyä 2010-luvun alkupuolella, mutta silloin ei varmaan vielä tiedetty mikä standardi tulee "sodan" voittamaan. Olemassa se kyllä oli.Johtuu menneisyydestä. Tesla kun aloitti hommansa ei ollut tietoa mistään standardeista.
Ei vaan ajatus oli siinä, että usein syytetään laturia, että se ei kykene luvattuun 250kW latausnopeuteen, vaikka rajoittavana tekijänä on auto. Tuo voi toki olla ihan harkittu teko, että Teslan omistajat saadaan tulemaan omille latureille.Ihan standardin mukainen se on, mutta omalla laturilla on lisäksi mahdollisuus saada standardia enemmän. Mitä negatiivista siinä on, olisiko parempi että omilla latureilla olisi sama maksimiteho kuin muilla CCS-standardin latureilla ja jätettäisiin nuo ylimääräiset tehot ottamatta.
Tesla m3 Lr hyötyisi vain 5% latausprosentin verran 800V latausjännitteestä ensimmäisen löytämäni curven perusteella. Ajallisesta jotain 1-2 minuuttia. Kylla Teslalla ongelma on jossain muualla kuin maksimi jännitteessä.
Edit: olipas huono se aka loytamani. Jos laturille menee akku ihan tyhjana niin nayttaisi 20% olevan mahdollista saada 250kw. Ajallisesti joku 5 minuuttia. Putosiko se sitten 800V 3 minuuttiin. Minuun korvaan silti kovin pienia tiputuksia siihen nahden mita tuo saattaa tuoda auton hintaan lisaa.
Tässä muuten parempi taulukko eri vuosien autoista. Perffi pitäisi kyllä ladata kuten LR, lienee ollut kylmä akku testissä. 19LR/perf on kuitenkin nopein hyvällä marginaalilla ja ottaa täyttä 250kw välillä 5-27%.
Mulla oli sama mutu 22 LR:n kanssa, mutta en saanut vahvistettua. Pari yli 70% mennyttä suurteholautausta löysin ja näissä ollut 70% kohdalla 88kwh ja 82kwh nopeudet. Kummassakin tapauksessa ABC-lataus kyseessä ja koska molemmissa tapauksissa mennyt paikalle nollakelissä ilman lämmitystä 2km ajon jälkeen, niin piikitkin jääneet 115kwh ja 98kwh. Eli käytännössä aika suora viiva ihan parin ekan minuutin nikottelun jälkeen. Lataukset alkaneet molemmin puolin 20%. Sellaisen huomion tein talvella kylmällä akulla, että jos lämmittää ei ehdi ja rangea tarvitsee ladata se 300-400km, niin ihan sama ajaa 80kwh laturille. Puoli tuntia voi varata käkkimiseen molemmissa tapauksissa, joka on kyllä ihan liikaa. Nykyään noihin osaa onneksi varautua siten, että tuollaista virran tarvetta kylmänä ei pääse tulemaan ikinä ainakaan reissun päällä, jossa puoli tuntia johdossa olisi jo ihan täyttä kärsimystä.Jotenkin tuntuu et oma 19 malli latailis kyllä 100kw yli 70% varaukseen... voin olla kyllä väärässäkin.
Ymmärtääkseni akkukemia muutokset ja pääosin pienempi koboltin osuus. (semimutu)Miksi tuo lataus on hidastunut vuosien saatossa? Akut eri?
Miksi tuo lataus on hidastunut vuosien saatossa? Akut eri?
Teslabjön tykkää lypsää näitä ja on ajanut jo vuosia jotain älyttömiä 5min pysähdyksiä.Vaikuttaa aika markkinoinnilta noi piikki-tehot. Omassa Q4'ssä tippuu alle 100KW vasta vähän ennen 80%, piikit vaan sitten sen 30% korkeammalla (eli aika suora käyrä).
Eihän sillä nopeasti lataavalla autolla ole mikään pakko hätäillä jos ei halua.Tapansa kullakin, mulla perhe olis hermostunut tuosta täysin... Mut pidemmällä matkalla toi tasanen käyrä tarkoittaa, että voi vetää aika täyteen esim. pizzalla käydessä.
Onhan Kia/Hyundai ja VW jo aika lähellä Teslan energiatehokkuutta.
Kia/Hyundai tarjoaa jo nopeampaa lataustakin.
Hyvin pienet erot on enää puhutaan jotain 0.5-1kwh eroista.Ei noi kyllä kovin lähellä ole Teslan nykyistä energiatehokkuutta, esim. tuon Björnin videon perusteella Ioniq 6 on kyllä vielä aika kaukana tuolta osin. Ja Teslahan varmasti pyrkii myös koko ajan parantamaan itsekin.
Joo, mutta saa nähdä miten nuo akut kestävät tuota.
Heillähän on ollut aika paljon akku-ongelmia aikaisemmin. Vähän riskipeliä olisi ostaa tuollainen.
Heillähän on ollut aika paljon akku-ongelmia aikaisemmin. Vähän riskipeliä olisi ostaa tuollainen.
Outo design mutta katsotaan onko tuo vielä virallinen.Sähkö-passattinne olkaa hyvä.
2025 Volkswagen ID.7 Electric Wagon Spied For The First Time
Our spies got up close and personal with the Volkswagen ID.7 wagon. The long-roof EV was wearing deceiving camo trying to mimic a Passat Variant.www.motor1.com
Tämä taisi olla varmuuden vuoksi tulipalotapausten vuoksi tehty takaisinveto. Voisi muuten näyttää tilasto vähän heikommalta Teslan suhteen, jos siinä olisi % sijaan kappalemäärät takaisinvedoissa...Takaisinkutsut voi liittyä niin moneen asiaan etten tekisi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä Hyundai Konan perusteella koko korealaisten E-GMP alustasta.
Miltä tahansa automerkiltä löytyy joku malli, jonka perusteella voitaisiin halutessaan heiluttaa leimakirvestä koko merkille. Oli se sitten Tesla, Bemari, Mersu tai joku muu.