- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 7 811
Perstuntumalta mä sanoisin että paino ei kuitenkaan ole kovin ratkaisevassa asemassa pidossa, mutta vakautta se tuo, joka antaa ainakin vaikutelman hyvästä pidosta.Väylävirastolla on jotain, mutta ei tuossakaan suoria lukuja kerrota eli kuinka iso ero siinä on nastojen ja nastattomien välillä ei varsinkaan raskaan liikenteen osuutta. Lauhkeahko talvi kuitenkin lisää kulutusta 30% ja mitä pidempään tie on kostea tai avoin niin sitä enemmän se kuluu suhteessa enemmän. Oikeata elämästä ei varmasti löydä suoraa vertailua nasta vs. ei-nasta kuin alueilta jossa liikenne ei ole identtistä. Itse kulutuseroja varmasti on mitattu kontrolloiduissa testioloissa esim. labrassa, mutta sellaista en suoraan löytänyt.
Mitä yleisesti nastarenkaisiin tulee, niin niiden määrää on hyvä saada laskettua ja uudehkojen autojen osalta onnettomuudet eivät sinänsä lisäänny kitkoilla. Niillä on kuitenkin oma paikkansa nykyisessä talvikunnossapidossa koska n. 20% saisi ajaa nastoilla ettei tarvitse tehdä erillistä karhennusta teihin.
Time for Winter Tyres
As the weather cools down and roads get icy, it is time to change the car tyres. There are two options: non-studded winter tyres and studded tyres. Which are better?www.utu.fi
Sähköautojen tapauksessa paino auttaa varmasti pidossa (vastaavasti kuin monet pakettiautokuskit ajavat kitkoilla ja tietty raskaassa liikenteessä ei saa nastoja käyttää) kitkojen kohdalla ja toki rengasmelukin kuuluu nastoista toisella tavalla kun ei ole moottoria peittämässä rengasmelua vaikka sitten olisikin ok. melueristys.
Näissä vaikuttaa toki painojakauma aika paljon. Tuollainen pieni kinniäinen sitikka c3? tms. tuntuu menevän kitkoilla melkein kauniimmin kuin oma farmari nastoilla kun molemmissa etuveto. Toisessa kun on painoa ihan eri tavalla takapäässä (plus kuljetettava lasti) ja toisessa ei käytännössä mitään.
Pakuissa ei mun mielestä kitkatenkaat erityisen suosittuja ole, mutta pakuissa on tietysti siinä missä henkilöautoissakin, isoja autokohtaisia eroja. Lisäksi kuormauksen vaikutus on moninkertainen, ja vaikutus on ihan autosta riippuva, voi parantaa tai heikentää pitoa tai vakautta.
Sähköautossahan ihan omassa asemassaan on se voiman tasainen annostelu. Myös uutena asiana vuosikymmenten jälkeen on tullut se että vetävillä pyörillä ei enää lähtökohtaisesti olekaan enemmän painoa, kuten käytännössä aina etumoottorisessa etuvetoautossa.