Yleistä keskustelua sähköautoista

Väylävirastolla on jotain, mutta ei tuossakaan suoria lukuja kerrota eli kuinka iso ero siinä on nastojen ja nastattomien välillä ei varsinkaan raskaan liikenteen osuutta. Lauhkeahko talvi kuitenkin lisää kulutusta 30% ja mitä pidempään tie on kostea tai avoin niin sitä enemmän se kuluu suhteessa enemmän. Oikeata elämästä ei varmasti löydä suoraa vertailua nasta vs. ei-nasta kuin alueilta jossa liikenne ei ole identtistä. Itse kulutuseroja varmasti on mitattu kontrolloiduissa testioloissa esim. labrassa, mutta sellaista en suoraan löytänyt.

Mitä yleisesti nastarenkaisiin tulee, niin niiden määrää on hyvä saada laskettua ja uudehkojen autojen osalta onnettomuudet eivät sinänsä lisäänny kitkoilla. Niillä on kuitenkin oma paikkansa nykyisessä talvikunnossapidossa koska n. 20% saisi ajaa nastoilla ettei tarvitse tehdä erillistä karhennusta teihin.

Sähköautojen tapauksessa paino auttaa varmasti pidossa (vastaavasti kuin monet pakettiautokuskit ajavat kitkoilla ja tietty raskaassa liikenteessä ei saa nastoja käyttää) kitkojen kohdalla ja toki rengasmelukin kuuluu nastoista toisella tavalla kun ei ole moottoria peittämässä rengasmelua vaikka sitten olisikin ok. melueristys.

Näissä vaikuttaa toki painojakauma aika paljon. Tuollainen pieni kinniäinen sitikka c3? tms. tuntuu menevän kitkoilla melkein kauniimmin kuin oma farmari nastoilla kun molemmissa etuveto. Toisessa kun on painoa ihan eri tavalla takapäässä (plus kuljetettava lasti) ja toisessa ei käytännössä mitään.
Perstuntumalta mä sanoisin että paino ei kuitenkaan ole kovin ratkaisevassa asemassa pidossa, mutta vakautta se tuo, joka antaa ainakin vaikutelman hyvästä pidosta.

Pakuissa ei mun mielestä kitkatenkaat erityisen suosittuja ole, mutta pakuissa on tietysti siinä missä henkilöautoissakin, isoja autokohtaisia eroja. Lisäksi kuormauksen vaikutus on moninkertainen, ja vaikutus on ihan autosta riippuva, voi parantaa tai heikentää pitoa tai vakautta.

Sähköautossahan ihan omassa asemassaan on se voiman tasainen annostelu. Myös uutena asiana vuosikymmenten jälkeen on tullut se että vetävillä pyörillä ei enää lähtökohtaisesti olekaan enemmän painoa, kuten käytännössä aina etumoottorisessa etuvetoautossa.
 
Olen yrittänyt etsiä tutkimuksia nastojen vaikutuksesta tien kulutukseen, olisiko sulla linkata näitä tutkimuksia?

Tätä aihetta on aiemmin jo käsitelty tuolla kitka vs. nasta -ketjussa:

Muutenkin rengaskeskustelua kannattanee jatkaa siellä eikä sähköautoketjussa. :joy:
 
Ratin arvausnappuloille ei ollu tehty vieläkään mitään?
Hmm. Lähestytään sitä korkeaa laatuvaikutelmaa mihin on totuttu aiemmin jo VW keskiluokan polttiksissa.
Alun lanseerauskiireen jälkeen faceliftissa on ollut jo aikaa viimeistelyn viilaamiseen.
Ei ole enää prototyypin vaikutelmaa niinkuin Teslan sisustuksessa (sori nyt vaan teslakuskit, se on näkynyt tosin amerikkalaisissa jo ennen teslaa).
Maalaus ja värit näyttää todella hyviltä. Mutta jos tosiaan ei ole ratin arvausnappuloille tehty mitään niin se on AIKA iso kynnys.
 
Noniin: Teslan hinnan pudotukset toimivat ja myynti räjähti taivaisiin.

Sähköautojen osuus myydyistä autoista pyörii 30% kieppeillä ja sähköistyminen on tällä hetkellä huimaavan nopeaa.
 
Noniin: Teslan hinnan pudotukset toimivat ja myynti räjähti taivaisiin.

Sähköautojen osuus myydyistä autoista pyörii 30% kieppeillä ja sähköistyminen on tällä hetkellä huimaavan nopeaa.

Yllättyneitä ei liene juuri ketään, kyllähän hinta määrittää vahvasti kysyntää.
Mitäpä tapahtuu sitten jos Tesla julkaisee sen halvan kompakti auton? Hinta lienee alkuun luokkaa 35k€ (hi end mallit), mutta tuollakin hintaa kysynnän pitäisi olla valtavaa vs 45-60+k€ autot.
Oma veikkaus on et tuotantoon Q4/24 ja oikeasti saatavilla joskus Q2/25. :hmm: ElonTime effect ei ole y:n kanssa ollut kovin vahva vaan tullut jopa etuajassa.
 
Jos haluaa mennä sieltä missä aita on matalin. On isompiakin päivityksiä tehty faceliftin yhteydessä.
Mutulla viimeiset kymmenen vuotta on ollut tyypillistä, että FL on aina vain enemmän keskittynyt ulkonäkömuutoksiin ja toiminnallisia uudistuksia, kuten näytön kasvattamista, tarkentamista tai vaikka valoja on tullut myös vuosimallipäivityksinä tai yleensäkin tehtaiden huoltoseisokkien kohdalla. Teslahan on vielä vienyt muutoksien tuonnin pykälällä eteenpäin, kun eri tehtailta tulee erilaisia autoja ja muutoksia tehdään näennäisen satunnaisessa järjestyksessä.

Että sinällään as expected, eritoten ottaen huomioon Vagin valtavat volyyymit ja mitä ilmeisimmin edelleen jatkuvat ongelmat toimitusketjuongelmat - muutoksia lienee työläs tehdä. Verrattuna kuitenkin vaikka siihen Teslaan autotoimituksia oli 2021 Vagilla n. 9 miljoonaa ja 2022 Teslalla 1.31 miljoonaa.
 
Näin tänään illalla liikenteessä Toyota Burzumin ilman mitään autoliikkeen teippejä. Jotkut ”onnekkaat” ovat siis vissiin noita ostaneetkin. Varmaan ihan yksittäisiä kappaleita sitä varmaan on myyty?
 
Näin tänään illalla liikenteessä Toyota Burzumin ilman mitään autoliikkeen teippejä. Jotkut ”onnekkaat” ovat siis vissiin noita ostaneetkin. Varmaan ihan yksittäisiä kappaleita sitä varmaan on myyty?

Trafin tilastojen mukaan rekisteröity
2022: 153kpl koko vuonna
2023: 26kpl tammikuussa

Ei kai se autona niin huono ole, sähköautona vain sähköauton oleellisimmat ominaisuudet aika heikot. Mutta jos käyttötarve antaa myöden puutteet niin eiköhän tuolla aika luotettavasti liikuta perseen paikasta a paikkaan b.
 
Uusia uutisia Audin siirtymisestä Android Automotiven käyttäjäksi. Millähän laajuudella tuo siirtyminen Android Automotiveen VAG:lla tapahtuu. Jääkö VW, Skoda, Seat ja Cupra käyttämään tuota Volkkarin omaa softaa ja VAG:n premium-merkit Android Automotivea?
Tämähän on pääosin ollut tiedossa jo melkein pari vuotta, että E3 1.2 -alustan autot "tulee sisältämään Android Automotiveen pohjautuvan One.Infotainment -tieto- ja viihdejärjestelmän." Ei ole ymmärtääkseni tulossa muihin konsernin autoihin.

Uutisjuttu kesältä 2021: Volkswagen-ryhmä ottamassa käyttöön Android Automotive -pohjaisen käyttöjärjestelmän Audi- ja Porsche-autoissa vuodesta 2023 alkaen – ei kuitenkaan Googlen tarjoamaa versiota
 

"Farleyn mukaan yhtiön täytyy suunnitella autonsa toisella tavalla. Erilaisten kiinnikkeiden määrä tulisi puolittaa ja valussa tulisi suosia kookkaampia yksiosaisia ratkaisuja. Yhdessä ne vähentäisivät kokoonpanolinjalla tarvittavaa työmäärää.

– Meidän ennakkoasenteemme tarkoittaa, että emme koskaan pääse kahdeksan prosentin katteeseen sähköautoissa. Meidän täytyy suunnitella ajoneuvo eri tavalla. Meidän täytyy valmistaa, alihankkia ja myydä se eri tavalla. Tämä on ollut iso muutos, Farley kommentoi Mustang Mach-E:n suunnittelusta opittuja asioita
."

Ei ole helppoa muuttaa "perinnevalmistajaa" tuottamaan sähköautoja, hyvällä katteella. Polttisten suunnittelun ja kasaamiseen tavat istuu tiukassa, mutta suunta on selkeä; Teslan tapa tehdä auto.
 
Viisi vuotta sitten autovalmistajat oli sähköautoissa Teslaa 5 vuotta perässä. Edelleen ovat sen 5 vuotta perässä, syyt vaan on vähän erilaiset. Mitenkähän 5 vuoden päästä.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Ei ole helppoa muuttaa "perinnevalmistajaa" tuottamaan sähköautoja, hyvällä katteella. Polttisten suunnittelun ja kasaamiseen tavat istuu tiukassa, mutta suunta on selkeä; Teslan tapa tehdä auto.

En nyt tiedä onko Teslan tapa tehdä auto, se ainoa oikea tapa, mutta pointti on varmaan se, että jotain pitää tehdä erilailla. Teslahan on hinkannut omaa tapaansa tehdä auto viidetoista vuoden ajan, joten heidän oma prosenssinsa pitääkin olla jo kunnnossa. Muut valmstajat vuosien takamatkalla tässä ja aika näytää mihin se tie lopulta vie. Helpoin tapa aluksi on tietysi apinoida jotain Teslata, mutta ajan kanssa se sitten hakee omat uomansa. Näin on aina ollut ja tulee olemaan. Aika näyttää onko se Teslan tapa vai jokin muu.
 
Äh, alkaa taas rangeahdistus nostamaan päätään kun pohtii sähköauton hankintaa.
Pitäisi käydä (kaista-avustimesta huolimatta) kokeilemassa ja hieromassa kauppaa Skoda Enyaq 80 iv:stä, joka siis on 77kwh akulla.

Pitäisi nimittäin lähteä käymään Saariselän lomareissulla.
Reitti kulkee Iisalmi-Kuusamo-Sodankylä-Saariselkä.
Lähtö iisalmesta, ensimmäinen stoppi yleensä ollut Kuusamo jonne on noin 340km matka.
Sitten Kuusamo - Sodankylä etapi joka on noin 240km
Lopuksi Sodankylä - Saariselkä etappi joka on noin 130km

Vähän kyllä mietityttää että miten Enyaqilla taipuisi talvikelissä tuollaiset etapit. Ihannetilanteessa tuolla ilmeisesti pääsee jonkun 450km mutta talvi ja etenkin tuo ensimmäisen etapin 340km mietityttää. Vai joutuuko alistumaan ja pitämään syljeskelypaussin Suomussalmella jo.
 
Äh, alkaa taas rangeahdistus nostamaan päätään kun pohtii sähköauton hankintaa.
Pitäisi käydä (kaista-avustimesta huolimatta) kokeilemassa ja hieromassa kauppaa Skoda Enyaq 80 iv:stä, joka siis on 77kwh akulla.

Pitäisi nimittäin lähteä käymään Saariselän lomareissulla.
Reitti kulkee Iisalmi-Kuusamo-Sodankylä-Saariselkä.
Lähtö iisalmesta, ensimmäinen stoppi yleensä ollut Kuusamo jonne on noin 340km matka.
Sitten Kuusamo - Sodankylä etapi joka on noin 240km
Lopuksi Sodankylä - Saariselkä etappi joka on noin 130km

Vähän kyllä mietityttää että miten Enyaqilla taipuisi talvikelissä tuollaiset etapit. Ihannetilanteessa tuolla ilmeisesti pääsee jonkun 450km mutta talvi ja etenkin tuo ensimmäisen etapin 340km mietityttää. Vai joutuuko alistumaan ja pitämään syljeskelypaussin Suomussalmella jo.
ABPR mukaan Iisalmi - Kuusamo välillä kuluu 118% ison Enyaqin akkua, eli jossain tarttee lataustauon.
 


Ei ole helppoa muuttaa "perinnevalmistajaa" tuottamaan sähköautoja, hyvällä katteella. Polttisten suunnittelun ja kasaamiseen tavat istuu tiukassa, mutta suunta on selkeä; Teslan tapa tehdä auto.

Toivon todellakin, että kaikki ei lähde tähän samaan halpuutukseen, että millään muulla ei ole mitään väliä kuin että valmistaminen olisi mahdollisimman halpaa ja saadaan autoja maksimit pihalle. Joo, edullisemman pään massa-autoilla se on vähän pakko.

Tulevaisuudessakin uskoisin olevan markkinat hyvin rakennetulle ja sille että saa yksilöllisesti varustella auton miten haluaa.
Olisi erittäin perseestä jos joku Mersu ja bemarikin lähtisivät tesla linjalle että sisusta tämä ja varusteet nämä, koita pärjätä.
 
ABPR mukaan Iisalmi - Kuusamo välillä kuluu 118% ison Enyaqin akkua, eli jossain tarttee lataustauon.

Tätä vähän itsekkin laskeskelin, että pitäisi Suomussalmelle kehittää tauolle muutakin tekemistä kuin kyykkyhyppelyä.
Yleensä nykypolttiksella tuolla reissulla ensimmäinen paussi ollut Kuusamossa jossa kahviteltu ja käyty kaupassa.
 
Tulee vissiin Björnillä vähä normaalia pidempi 1000km challenge Toyotalla kun latausnopeudet huitelee 30kW tienoilla. Eli Toyotan kulutuksella karkeasti ottaen tunti ajoa ja tunti latausta.

Capture.PNG
 
Äh, alkaa taas rangeahdistus nostamaan päätään kun pohtii sähköauton hankintaa.
Pitäisi käydä (kaista-avustimesta huolimatta) kokeilemassa ja hieromassa kauppaa Skoda Enyaq 80 iv:stä, joka siis on 77kwh akulla.

Pitäisi nimittäin lähteä käymään Saariselän lomareissulla.
Reitti kulkee Iisalmi-Kuusamo-Sodankylä-Saariselkä.
Lähtö iisalmesta, ensimmäinen stoppi yleensä ollut Kuusamo jonne on noin 340km matka.
Sitten Kuusamo - Sodankylä etapi joka on noin 240km
Lopuksi Sodankylä - Saariselkä etappi joka on noin 130km

Vähän kyllä mietityttää että miten Enyaqilla taipuisi talvikelissä tuollaiset etapit. Ihannetilanteessa tuolla ilmeisesti pääsee jonkun 450km mutta talvi ja etenkin tuo ensimmäisen etapin 340km mietityttää. Vai joutuuko alistumaan ja pitämään syljeskelypaussin Suomussalmella jo.
Tuo eka pätkä riippuu siitä mikä siinä on keskinopeus. 80 kmh menee varmaan. 100 kmh ei varmaan mene. Sen ajastetun lähdön kun laittaa päälle niin auto on 100% ja akku lämmitetty, auttaa hieman tuolla ekalla pätkällä. Jos rennosti haluaa mennä niin yksi 10-15 min lataus johonkin kun akku lähenee sitä 10% tasoa.
Toka menee mutta aika täytee pitää Kuusamossa ladata. Olettaen että keskinopeus on lähellä 100. 80 ei ongelma.
Kolmannessa ei mitään erikoista.
 
Äh, alkaa taas rangeahdistus nostamaan päätään kun pohtii sähköauton hankintaa.
Pitäisi käydä (kaista-avustimesta huolimatta) kokeilemassa ja hieromassa kauppaa Skoda Enyaq 80 iv:stä, joka siis on 77kwh akulla.

Pitäisi nimittäin lähteä käymään Saariselän lomareissulla.
Reitti kulkee Iisalmi-Kuusamo-Sodankylä-Saariselkä.
Lähtö iisalmesta, ensimmäinen stoppi yleensä ollut Kuusamo jonne on noin 340km matka.
Sitten Kuusamo - Sodankylä etapi joka on noin 240km
Lopuksi Sodankylä - Saariselkä etappi joka on noin 130km

Vähän kyllä mietityttää että miten Enyaqilla taipuisi talvikelissä tuollaiset etapit. Ihannetilanteessa tuolla ilmeisesti pääsee jonkun 450km mutta talvi ja etenkin tuo ensimmäisen etapin 340km mietityttää. Vai joutuuko alistumaan ja pitämään syljeskelypaussin Suomussalmella jo.

Takana 39tkm sisarmallilla samalla akulla ja samoilla seuduilla pitkää matkaa 2/3 km-suoritteesta. Ei mene millään Iisalmi-Kuusamo (välttämättä edes kesällä ja kesävauhdeilla). Sukeva-Ruka menee just ja just kesäkelillä ok. Boksi katolla reilusti kylmällä menee noilla seuduilla Kajaani-Kuusamo/Ruka väli eli tosielämän talvilomarange on sellainen 250-300km. Kesällä menee sitten 500km pk-seudulla pyörityksessä.

Siltikin jos talven aikana tulee joitain tuollaisia reissuja niin aivan turha ahdistua. Suomussalmellakaan ei tarvitse kauhean kauaa ihmetellä (tyyliin max 20min lataus) kun Kuusamossa kuitenkin tarvitsee aika varmasti pysähtyä. Itsellä sama ajoprofiili ollut pidempään ja vanhana diesel-miehenä aika pitkään arvoin mitä uskaltaa tehdä. Jälkikäteen laskettuna onneksi uskalsin vaihtaa ja takaisin ei kovin helposti ole paluuta vaikkakin tiettyjä draamoja on ehtinyt latausliittimen jäätymisen kanssa tullakin - nyt onneksi sekin on toiminut vajaa 2kk ilman mitään tilanteita vaikeissakin keleissä kun marmorilla vaihtoivat uudet palikat. Ja kohta yhden talven pohjalta en vielä missään vaiheessa ole osannut kaivata akun esilämmitystä matkassa - ajolämpimänä auto ottaa nätisti vastaan.
 
Viisi vuotta sitten autovalmistajat oli sähköautoissa Teslaa 5 vuotta perässä. Edelleen ovat sen 5 vuotta perässä, syyt vaan on vähän erilaiset. Mitenkähän 5 vuoden päästä.
En tiedä onko se 5 vuotta jäljessä, että linjastolta voi tuottaa muutakin kuin pelkkää bulkkiautoa, jossa käytännössä voi muuttaa vain väriä ja renkaiden ulkonäköä. Jos Tesla takaisi samanlaisen muokattavuuden autoa tilatessa kuin saksalaiset premiumit niin ei se Teslankaan linjasto niin yksinkertainen olisi.
 

"Farleyn mukaan yhtiön täytyy suunnitella autonsa toisella tavalla. Erilaisten kiinnikkeiden määrä tulisi puolittaa ja valussa tulisi suosia kookkaampia yksiosaisia ratkaisuja. Yhdessä ne vähentäisivät kokoonpanolinjalla tarvittavaa työmäärää.

– Meidän ennakkoasenteemme tarkoittaa, että emme koskaan pääse kahdeksan prosentin katteeseen sähköautoissa. Meidän täytyy suunnitella ajoneuvo eri tavalla. Meidän täytyy valmistaa, alihankkia ja myydä se eri tavalla. Tämä on ollut iso muutos, Farley kommentoi Mustang Mach-E:n suunnittelusta opittuja asioita
."

Ei ole helppoa muuttaa "perinnevalmistajaa" tuottamaan sähköautoja, hyvällä katteella. Polttisten suunnittelun ja kasaamiseen tavat istuu tiukassa, mutta suunta on selkeä; Teslan tapa tehdä auto.
Eikös se Munro todennut e-mustangista purkuvideossa, että siinä on paljon turhaa liitintä? En nyt valitettavasti tähän hätään löytänyt oikeaa pätkää, Munro näyttää rassanneen Mustangia aika paljon.
 
Eikös se Munro todennut e-mustangista purkuvideossa, että siinä on paljon turhaa liitintä? En nyt valitettavasti tähän hätään löytänyt oikeaa pätkää, Munro näyttää rassanneen Mustangia aika paljon.
Eikö se ollut ihan Fordin dirika joka totesi että siinä designissa oli mailin verran turhaa johdotusta ja jotain kiloja ylimääräistä painoa akustossa

"We didn't know that our wiring harness for Mach-E was 1.6 kilometers longer than it needed to be. We didn't know it's 70 pounds heavier and that that's [cost an extra] $300 a battery," he said on a call with investors Thursday. "We didn't know that we underinvested in braking technology to save on the battery size."
 
Eikö se ollut ihan Fordin dirika joka totesi että siinä designissa oli mailin verran turhaa johdotusta ja jotain kiloja ylimääräistä painoa akustossa

"We didn't know that our wiring harness for Mach-E was 1.6 kilometers longer than it needed to be. We didn't know it's 70 pounds heavier and that that's [cost an extra] $300 a battery," he said on a call with investors Thursday. "We didn't know that we underinvested in braking technology to save on the battery size."
Varmaan, mutta Munrolla oli myös joku video, jossa ihan kohta kohdalta pyöritteli päätään.

e: Tämäkään ei ole se sähköpuolen juttu, mutta ihan ok yhteenveto:
 
Viimeksi muokattu:
Ohkohan se lämitettävä latausluukku patentoitu vai miksä siinä niin vaikeaa on tuoda autoihin.
Onko tullut pahoja ongelmia, ja millä autolla?

Muutaman kerran (yhteensä ehkä 5 kertaa kahden talven aikana) pakkasilla edessä oleva latausluukku ei ole minulla napista painamalla avautunut, mutta kun olen litteällä avaimella tai kolikolla hieman rikkonut jäätä luukun saumakohdista, kiltisti on avautunut. Ei ole vielä ollut kummoinen ongelma vaikka latausluukku on edessä.
 
Jännä miten nuo latausluukut on onnistuttu ryssimään, kun bensa-autoissa tankin luukuissa ei juuri ongelmaa näy. Ihan ilman lämmitystä. Miissä on bensa-auton manuaalinen luukku, toimii hyvin. Luukun saranat ovat kyllä turhan heikkoa tekoa, varmasti useammalla menee paskaksi auton eliniän aikana. Vai onko nämä luukut user error, isketään läppä kiinni vaikka miten olis lunta ja jäätä täynnä?

Samaahan jäätymisongelmaa tietysti on näissä upotetuissa ovenkahvoissa, kun on menty tyyli ja ilmanvastus edellä.
 
Menisiköhän tässä nyt pari asiaa sekaisin. Latausluukku ja sen lukitus (joka ei usein eroa mitenkään polttiksista) ja sitten latausliittimen lukitus. Tämä jälkimmäinen on sitten se mikä on vähän vaikeampi tilanne, kun auto ei suostu lataamaan kuin AC 1-vaiheella mikäli ei saa liitintä lukittua. Tai toiseen suuntaan ei saa liitintä irti autosta ilman sulattelua.

Kyllä täällä on dieselissäkin tankin luukun lukitus jäätynyt kiinni. Siinä vaan oli se helpompi juttu, että pienellä väkivallalla sen sai auki ja ongelma tulee tyyliin 1000km sykleissä. Toisena tutulla oli uudehkossa X5:ssa fööniä mukana, kun siinä taas tuo bensatankin luukun lukitus jäätyi niin, että jäi auki. Ja siinä vaiheessa auto oli sitä mieltä, että mehän ei mennä nyt mihinkään kun luukku auki :D
 
Latausliitin voi varmaan muodostua ongelmaksi näissä luukku taivasta kohti ratkaisuissa, pystysuoralla sivulla tuskin on suurempaa hätää kunhan harjaa lumet vekeen ennen liittimen irroittamista. Kerran livahti jäämuru väärään väliin ja ei meinannut ccs mennä kiinni.
 
Kesällä pitäis täyssähkärin tulla, ja kyllä hommaan sille ensi talveksi jonkun suojuksen lautauksen ajaksi jos/kun kotipihassa joutuu taivasalla lumisateessa lataamaan.

Tänä talvena ollut plugarin luukku niin jäässä että ei ole saanut auki sitä. No ei niin kriittistä kun bensalla pääsee pakon edessä.
 
Omassa ID3:ssa pari kertaa jäätyi tänä talvena rumpujarrut takana niin pahasti, ettei mitään saumaa lähteä liikenteeseen ilman kuumailmapuhaltimella rumpujen lämmitystä minuutti per puoli. Ostin sitten autoon tällaisen, että jos sama homma sattuu muualla kuin kotipihassa:

Tamforce akkukuumailmapuhallin 20V

Toiminee varmaan tuohonkin jäätyneeseen latauspistokkeeseen, kunhan ei vaan sulata sitä.
 
Latausliitin voi varmaan muodostua ongelmaksi näissä luukku taivasta kohti ratkaisuissa, pystysuoralla sivulla tuskin on suurempaa hätää kunhan harjaa lumet vekeen ennen liittimen irroittamista. Kerran livahti jäämuru väärään väliin ja ei meinannut ccs mennä kiinni.

Itse ostin latausaukon suojaksi Motonetistä magneettineppareilla kiinnittyvän suojahupun, ja voitelin latausluukun kannen reunat WD-40 silikonisprayllä (ei sillä perus WD-40:llä), ainakaan pariin kuukauteen ei ole ollut ongelmia luukun aukeamisessa Nirossa.
 
Omassa ID3:ssa pari kertaa jäätyi tänä talvena rumpujarrut takana niin pahasti, ettei mitään saumaa lähteä liikenteeseen ilman kuumailmapuhaltimella rumpujen lämmitystä minuutti per puoli. Ostin sitten autoon tällaisen, että jos sama homma sattuu muualla kuin kotipihassa:

Tamforce akkukuumailmapuhallin 20V

Toiminee varmaan tuohonkin jäätyneeseen latauspistokkeeseen, kunhan ei vaan sulata sitä.

Siis eikö nuo napsahda auki kun vähän vetää edes takas?
 
Ei ole viela sahkoautoa mutta kohtuu usein saa lukea tuosta latausluukku ongelmasta ja sitten nakee kun ihmiset virittelevat niille omia telttoja tai sulattelevat vesipussien kanssa.
Kohta ensimmäinen talvi takana korealaisella (Kona) ja auto ollut ajossa lähes joka päivä. Latausluukku varmaan huonoimmassa mahdollisessa paikassa, eli keulassa. Vain kerran käynyt niin, ettei auennut normaalisti. Sekin oli autopesun jälkeen ja siitä -20 pakkasessa muuta km kotiin. Aukesi kuitenkin suht helposti, eli piti vain vähän kammeta ja aukeni. Lukitusmekanismi ei siis ollut jäätynyt, vaan siellä saranapuolella oli jäätä ja se jumitti sen verran ettei luukku pompsahtanut raolleen painalluksesta. Piti kammeta vähän.
Jotain ovat ilmeisesti t uohon faceliftiin tehneet. Sen ensimmäisen mallin latausluukku kuulemma oli melkoinen murheenkryyni.
 
Siis eikö nuo napsahda auki kun vähän vetää edes takas?

No aluksi kyllä, mutta sitten alkoi tekemään sitä, että toinen rengas vaan raahautui täysin lukossa. En sitten viitsinyt kiusata ja rynkyttää edes takas minuuttia kauemmin. Irrotessaan pamaus on sitä luokkaa, ettei se ainakaan hyvää tee jarruille tai voimansiirron osille.

Ensimmäinen auto itselläni 30 vuoteen, jossa on jarrujen jäätymisongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ostin latausaukon suojaksi Motonetistä magneettineppareilla kiinnittyvän suojahupun, ja voitelin latausluukun kannen reunat WD-40 silikonisprayllä (ei sillä perus WD-40:llä), ainakaan pariin kuukauteen ei ole ollut ongelmia luukun aukeamisessa Nirossa.
Joo minäkin pistin -35 purkin mukaan kestävää teflonsprayta molemmin puolin lukitusjärjestelmää. Ilmeisesti toiminut kun ei ole juminut enää vaikka lämmöt vaihdellut +3 - -20.
 
Tätä vähän itsekkin laskeskelin, että pitäisi Suomussalmelle kehittää tauolle muutakin tekemistä kuin kyykkyhyppelyä.
Yleensä nykypolttiksella tuolla reissulla ensimmäinen paussi ollut Kuusamossa jossa kahviteltu ja käyty kaupassa.
Onko Enyaqiin saatu jo akun esilämmitys? Jos akun saa lämpimäksi, niin lataukseen ei pitäisi tarvita enempää aikaa kuin 8-9 minuuttia. Se nyt ei vielä mikään ihan hirveä aika ole.
 
Kohta ensimmäinen talvi takana korealaisella (Kona) ja auto ollut ajossa lähes joka päivä. Latausluukku varmaan huonoimmassa mahdollisessa paikassa, eli keulassa. Vain kerran käynyt niin, ettei auennut normaalisti. Sekin oli autopesun jälkeen ja siitä -20 pakkasessa muuta km kotiin. Aukesi kuitenkin suht helposti, eli piti vain vähän kammeta ja aukeni. Lukitusmekanismi ei siis ollut jäätynyt, vaan siellä saranapuolella oli jäätä ja se jumitti sen verran ettei luukku pompsahtanut raolleen painalluksesta. Piti kammeta vähän.
Jotain ovat ilmeisesti t uohon faceliftiin tehneet. Sen ensimmäisen mallin latausluukku kuulemma oli melkoinen murheenkryyni.
Sama auto ja samat kokemukset, mutta 1,5v ajalta eli toinen talvi menossa. Koskaan ei ole jäätynyt luukku kiinni samaan tapaan kuin kauhutarinat yleensä kertovat. Yleensä on avautunut ensimmäisellä painalluksella, ja ihan yhden käden sormilla laskettavissa kun joutunut muutaman kerran painelemaan avautuakseen. Silloin juuri kuten yllä mainittu, eli saranoiden välissä jumittavaa jäätä. Mitään sulatuskeinoja tai muita viritelmiä en ole joutunut käyttämään kertaakaan.

Useammin ollut ongelmana bluelinkin sekoilut, jolloin se itse johto on lukittunut kiinni, eikä suostunut vapautumaan. Sekin kyllä aina ratkennut jumppaamalla auki-kiinni säätimestä.
 
Onko Enyaqiin saatu jo akun esilämmitys? Jos akun saa lämpimäksi, niin lataukseen ei pitäisi tarvita enempää aikaa kuin 8-9 minuuttia. Se nyt ei vielä mikään ihan hirveä aika ole.
On siinä ilmeisesti aina ollut mutta mikään laturille navigointi ei siihen vaikuta.
-ennen 2021 lämmitti aina 10 C
-2021 ja jälkeen lämmittää vain hieman yli 0 C. Parantaa talvi rangea mutta heikentää pikalatauksen tehoa alussa mikäli akku ei muuten ole lämmennyt.
-Pikalaturilla ladattaessa akku lämmitetään 23 C.
-Jos käyttää ajastettua lähtöä niin akkua lämmitetään tarvittaessa ennen lähtöä.

Jos tuo erillinen lämmitys joskus tulee niin toivottavasti on napin takana eikä samanlainen kun korealaisissa.
 
Eikös tuollaiset 20celsius asteen lämmöt ole aika alhaisia pikaladatessa? Vai tesloissako vaan se akku on oltava 40-50C että saa huiput ladatessa?
 
Vuosiluvut aavistuksen pielessä, kun ennen 2021 ei ollut Enyaqia kenelläkään. Päivityksestä tiedotettiin vuosi sitten ja vasta syksyllä oli missään asiakkailla olevassa autossa alle 10 C lämmöissä.

Omaan kiesiin tuli päivitys tällä viikolla, vaikka on ihan alkupäässä tilattu auto. Olisi saanut tulla jo aikaisemminkin, aika selkeä parannus kulutukseen.
 
Vuosiluvut aavistuksen pielessä, kun ennen 2021 ei ollut Enyaqia kenelläkään. Päivityksestä tiedotettiin vuosi sitten ja vasta syksyllä oli missään asiakkailla olevassa autossa alle 10 C lämmöissä.

Omaan kiesiin tuli päivitys tällä viikolla, vaikka on ihan alkupäässä tilattu auto. Olisi saanut tulla jo aikaisemminkin, aika selkeä parannus kulutukseen.
Muistelin että jonkun skodamiehen twitteristä nuo vuodet joskus katsoin. Olisiko sitten 2021 aikana valmistettu jo autoja joissa tuo lämpö oli laskettu? Nytkin taitaa tehtaalta tulla jo 3.2 versiolla ja hyvä jos 3.1 saadaan vanhoihin autoihin tänä vuonna.
 
Latausluukku varmaan huonoimmassa mahdollisessa paikassa, eli keulassa. Vain kerran käynyt niin, ettei auennut normaalisti. Sekin oli autopesun jälkeen ja siitä -20 pakkasessa muuta km kotiin.
Tämä vain vahvistaa mielikuvaani siitä, että keula on paras paikka latausliittimelle.
Kun verrataan latausluukkua bensa-auton vastaavaan luukkuun, niin ongelmat johtunevat siitä, että auto jää luukku auki alttiiksi lumelle, jäälle ja kesälläkin vesisateelle/auringonpaisteelle. Keula on ilmeisesti ainoa paikka, jossa luukku olisi mahdollista rakentaa siten, että latauskaapelin pään saisi mahtumaan luukun alle ja luukun voisi sulkea niin, että johto tulisi ulos luuken reunassa olevasta pienestä kolosta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 504
Viestejä
4 490 504
Jäsenet
74 249
Uusin jäsen
Lassi80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom