Yleistä keskustelua sähköautoista

Omassa ID3:ssa pari kertaa jäätyi tänä talvena rumpujarrut takana niin pahasti, ettei mitään saumaa lähteä liikenteeseen ilman kuumailmapuhaltimella rumpujen lämmitystä minuutti per puoli. Ostin sitten autoon tällaisen, että jos sama homma sattuu muualla kuin kotipihassa:

Tamforce akkukuumailmapuhallin 20V

Toiminee varmaan tuohonkin jäätyneeseen latauspistokkeeseen, kunhan ei vaan sulata sitä.

Tämä on aika erikoinen jos takana rumpujarrut jäätyy jumiin, kun ID.3:han on myös takaveto.
Luulisi että sähkömoottori pyöräyttää tiukempaankin jumineet jarrut irti, mutta kai siinä tasauspyörästö sitten tekee että jumitus aukeaa vain toiselta puolen.
 
Tulee vissiin Björnillä vähä normaalia pidempi 1000km challenge Toyotalla kun latausnopeudet huitelee 30kW tienoilla. Eli Toyotan kulutuksella karkeasti ottaen tunti ajoa ja tunti latausta.

Capture.PNG
”Mutta jos käyttötarve antaa myöden puutteet niin eiköhän tuolla aika luotettavasti liikuta perseen paikasta a paikkaan b.”

Näin sanottiin mulle hetki sitten kun erehdyin haukkumaan tätä suomalaisten uutta suosikkia. Ei tuohon ole mitään syytä oikeaa syytä ostaa tuota ylikallista puolivalmistetta. Ainut syy on joku ihmeellinen luotto perinteiseen pappa-automerkkiin millä on totuttu ajamaan, mutta se on vain pään sisällä oleva asia.

Kaikilla tuntuu muutenkin olevan kova rangeahdistus, niin tuo olisi sellaiselle ihmiselle listan viimeisimpiä autoja millä ajaa. Eli sopii huonoiten juuri tälle tyypilliselle toyotan ostajakunnalle: Konservatiivinen tuulipuvussa kulkeva 50-90 vuotias mies, joka ei ihan vielä usko näihin ”sähkövatkaimiin.
 
”Mutta jos käyttötarve antaa myöden puutteet niin eiköhän tuolla aika luotettavasti liikuta perseen paikasta a paikkaan b.”

Näin sanottiin mulle hetki sitten kun erehdyin haukkumaan tätä suomalaisten uutta suosikkia. Ei tuohon ole mitään syytä oikeaa syytä ostaa tuota ylikallista puolivalmistetta. Ainut syy on joku ihmeellinen luotto perinteiseen pappa-automerkkiin millä on totuttu ajamaan, mutta se on vain pään sisällä oleva asia.

Onhan autoissa aina muutkin puolet kuin pelkästään se, miten pitkälle se pääsee tankilla. Tuo Toyota kelpaisi silti akun ja voimalinjan puolesta itsellenikin 95% ajoista, eli menisi todellisuudessa oikein hyvin (jos niissä 5% ajoissa kestää sitten pidempään, niin se ei oikeasti elämääni kaataisi kuin foorumilla). Mikäli siis Toyotan haluaisin tai auto muuten olisi hyvä.

Tuntuu painotus olevan hieman liikaa sähköisessä linjassa, kun monet ovat pärjänneet niillä 1,0 l vaparikoneillakin pitkään ja joilla ei koskaan ole ajettu pitkiä matkoja. Itseasiassa monet ihmiset eivät edes ajele pitkiä matkoja, elämä kuitenkin todellisuudessa keskittyy hyvin pienelle alueelle, ne lappiin ajelijat ja "mökki pitkällä" on niitä samoja ihmisiä, jotka itkevät sitten muualla ettei jaksa mennä mökille kun se on kaukana. Ja näkyyhän se mökkien ostotilastoissakin, mökin halutaan olevan lähellä eikä kaukana. Eikä oikeasti SUVia toki monikaan tarvitse, mutta eikös ne haluta lähinnä korkeamman ajoasennon takia ja jos vaikka olisi hiekoitettu tie niin ei pelottaisi kun on "maasturi".

Onhan tuo Toyotaksi jopa ihan hyvän näköinen (tosin niin on uusi Priuskin, joten jossain Toyotalla mennään parempaan suuntaan), ja kiinnostaisi se itseäni autona enemmän kuin RAV4, jota taas en ole koskaan ymmärtänyt. Sekin on silti käsittämättömän myyty auto. Hinnan puolestahan tuo on RAV4:n hinnoissa, joten ehkä sille sitten ostajiakin voi löytyä. En ole itse ostajakuntaa, mutta tuskin tuo myymättä jää (tuskin sen tuotanto kovin iso on).
 
Onhan autoissa aina muutkin puolet kuin pelkästään se, miten pitkälle se pääsee tankilla. Tuo Toyota kelpaisi silti akun ja voimalinjan puolesta itsellenikin 95% ajoista, eli menisi todellisuudessa oikein hyvin (jos niissä 5% ajoissa kestää sitten pidempään, niin se ei oikeasti elämääni kaataisi kuin foorumilla). Mikäli siis Toyotan haluaisin tai auto muuten olisi hyvä.

Tuntuu painotus olevan hieman liikaa sähköisessä linjassa, kun monet ovat pärjänneet niillä 1,0 l vaparikoneillakin pitkään ja joilla ei koskaan ole ajettu pitkiä matkoja. Itseasiassa monet ihmiset eivät edes ajele pitkiä matkoja, elämä kuitenkin todellisuudessa keskittyy hyvin pienelle alueelle, ne lappiin ajelijat ja "mökki pitkällä" on niitä samoja ihmisiä, jotka itkevät sitten muualla ettei jaksa mennä mökille kun se on kaukana. Ja näkyyhän se mökkien ostotilastoissakin, mökin halutaan olevan lähellä eikä kaukana. Eikä oikeasti SUVia toki monikaan tarvitse, mutta eikös ne haluta lähinnä korkeamman ajoasennon takia ja jos vaikka olisi hiekoitettu tie niin ei pelottaisi kun on "maasturi".

Onhan tuo Toyotaksi jopa ihan hyvän näköinen (tosin niin on uusi Priuskin, joten jossain Toyotalla mennään parempaan suuntaan), ja kiinnostaisi se itseäni autona enemmän kuin RAV4, jota taas en ole koskaan ymmärtänyt. Sekin on silti käsittämättömän myyty auto. Hinnan puolestahan tuo on RAV4:n hinnoissa, joten ehkä sille sitten ostajiakin voi löytyä. En ole itse ostajakuntaa, mutta tuskin tuo myymättä jää (tuskin sen tuotanto kovin iso on).
Kyllä tuo periaatteessa kelpaisi itsellekkin. Nyt kun mietin niin pisin päivämatka ollut viimeisen vuoden aikana vissiin 130km.
 
@burmanm @GGoljatti Ei muakaan mikään range ahdista yhtään, mutta ei tuossa autossa ole mitään syytä miksi sen ostaisi. En usko, että nämä 20-30k€ priuksen ostajatkaan ihan suoraan pystyy perustelemaan itselleen tuosta puolet kalliimpaa autoa kauppareissuille. Vaikka tuo auto lataisi 200kW nopeudella, niin tuo olisi silti aika kehno tekele volkkareihin verrattuna puhumattakaan teslasta.
 
@burmanm @GGoljatti Ei muakaan mikään range ahdista yhtään, mutta ei tuossa autossa ole mitään syytä miksi sen ostaisi. En usko, että nämä 20-30k€ priuksen ostajatkaan ihan suoraan pystyy perustelemaan itselleen tuosta puolet kalliimpaa autoa kauppareissuille. Vaikka tuo auto lataisi 200kW nopeudella, niin tuo olisi silti aika kehno tekele volkkareihin verrattuna puhumattakaan teslasta.
Nojuu en minäkään ostaisi Toyotaa tai Teslaa. Kunhan pohdiskelin että kyllä tuossa ominaisuudet riittäisi jos moista haluaisi. Tosin siinä Toyossa taisi olla niitä ohjelmistovirheitäkin kun piipitteli ties mistä. No ehkä ne päivityksillä siitä joskus lähtee.
 
@burmanm @GGoljatti Ei muakaan mikään range ahdista yhtään, mutta ei tuossa autossa ole mitään syytä miksi sen ostaisi. En usko, että nämä 20-30k€ priuksen ostajatkaan ihan suoraan pystyy perustelemaan itselleen tuosta puolet kalliimpaa autoa kauppareissuille. Vaikka tuo auto lataisi 200kW nopeudella, niin tuo olisi silti aika kehno tekele volkkareihin verrattuna puhumattakaan teslasta.

Mutta, kuten totesin niin hinta on melkein sama kuin RAV4:n, joten sellaisen haluavat voisivat hyvinkin ostaa. Veikkaan että tuo Toyota voisi silti olla monella osa-alueella parempi kuin useimmat Teslat. En ymmärrä miksi se halvin vaihtoehto olisi yhtäkkiä paras vaihtoehto? Eihän se Daciakaan ole ennenkään myynyt enemmän kuin muut kalliimmat merkit, vaikka hintalaatusuhde olisi varmasti paras.
 
Varoitusäänistä siivottu Toyota voi olla ihan hyvä ja käytettävä kapistus, jos käyttöprofiili osuu. Ei Toyota koskaan ole ollut ominaisuuksiin nähden halpa auto, tämä uusi vaan on suhteessa entistäkin kalliimpi. Nurkkapyörittelyä ajava pappa, joka pistää auton talliin lataukseen ajon päätteeksi, ei varmaan mitään ongelmaa huomaa.
 
Nurkkapyörittelyä ajava pappa, joka pistää auton talliin lataukseen ajon päätteeksi, ei varmaan mitään ongelmaa huomaa.
Itsekin tästä samaa mieltä. Nurkkapyörittelyyn varmasti kätevä vekotin. Onko vain liian kallis siihen? Ostaako toyota kuskit kauppakassiksi yli viidenkympin autoja?
 
Köyhälle kaikki voi tuntua kalliilta… Vanhalla papalla muutakaan rahareikää ole ja lapsenlapsi puhunut hyvää sähköautoista.
 
Mutta toisaalta täällä maalla ostaako joku corollan tilalle uutta 50k sähkistä. En oikein usko.

edit. Noita Toyotan hybridejä on kyllä ruvennut näkymään riittävästi tuolla metsässä missä appivanhemmat asuu.
 
Mutta toisaalta täällä maalla ostaako joku corollan tilalle uutta 50k sähkistä. En oikein usko.

Halvin corolla 30k€, kallein 45k€ että ei se pomppaus välttis ole niin kova jos oikein uskollinen fani merkille...

Pelkästä Yaris Crossista saa maksaa melkein 40k€ jos haluaa...
 
Halvin corolla 30k€, kallein 45k€ että ei se pomppaus välttis ole niin kova jos oikein uskollinen fani merkille...

Pelkästä Yaris Crossista saa maksaa melkein 40k€ jos haluaa...
Nojoo, olin väärässä. Luulin että nuo corollat on jotain 20k autoja...

edit .Eli ei tuo niin iso hyppäys olekkaan sitten jostain 40k corollasta 50k täyssähköön... Saa nähdä.
 
Tässä uskossa olen itsekin ollut. Vähän eri keskustelu, mutta täytyy ihmetellä sitten sitäkin, että mikä saa ihmisen maksamaan noin paljon corollasta.

Corollassahan hinta tulee laadusta ja siitä että tavallaan voimalinjassa kaksi autoa.
 

NIO saa myydä autojaan nykyisillä mallinimillä, ES6 ei loukkaa Diudin S6 mallimerkintää.
Aika typerä tappelu, ettei vaan olis ollut ketunhäntä kainalossa, kun on etsitty mitä tahansa syytä hidastaa markkinoille tuloa :D
Ihan sama vääntöhän audilla oli volvon kanssa kun ne siirryivät siitä vanhasta 3 numeron mallimerkinnästä nykyiseen. Audi voitti niin että volvo joutui lisäämään nollan perään. Siis esim V60 olisi muuten nykyään V6.

Samoin yksi kuuluisa vastaava muutos oli kun porsche esitteli uuden 901 autonsa, josta peugeot nosti metelin,että nuo nolla keskellä numeroinnit on niiden, joten porshesta tuli 911.
 
Tuli törmättyä Youtubessa videoon jossa ihastellaan sähköautoilun autuutta Helsingissä, niin ihan pakko linkittää se tännekin.
Onhan tuo 2kk vanha jo että voihan tilanne olla jo muuttunut, mutta ei näytä kovin ruusuiselta sähköautoilijan elämä tuolla tämän perusteella.

 
Tuli törmättyä Youtubessa videoon jossa ihastellaan sähköautoilun autuutta Helsingissä, niin ihan pakko linkittää se tännekin.
Onhan tuo 2kk vanha jo että voihan tilanne olla jo muuttunut, mutta ei näytä kovin ruusuiselta sähköautoilijan elämä tuolla tämän perusteella.


Tuo nyt oli lähinnä ydinkeskustaa koskeva, ei koko helsinki. Ydinkeskusta on edelleen laturien osalta autiomaata.
 
Ihan sama vääntöhän audilla oli volvon kanssa kun ne siirryivät siitä vanhasta 3 numeron mallimerkinnästä nykyiseen. Audi voitti niin että volvo joutui lisäämään nollan perään. Siis esim V60 olisi muuten nykyään V6.

Samoin yksi kuuluisa vastaava muutos oli kun porsche esitteli uuden 901 autonsa, josta peugeot nosti metelin,että nuo nolla keskellä numeroinnit on niiden, joten porshesta tuli 911.

Ja 2000-luvun esimerkki on Model 3.

Musk olisi halunnut, että Teslan mallisto muodostaa sanan "SEXY", mutta E:n tilalle piti ottaa 3 koska Model E taitaa olla Fordin tavaramerkki ajalta miekka ja kivi.

Eli Teslan mallisto on siis S3XY.
 
Muistelin että jonkun skodamiehen twitteristä nuo vuodet joskus katsoin. Olisiko sitten 2021 aikana valmistettu jo autoja joissa tuo lämpö oli laskettu? Nytkin taitaa tehtaalta tulla jo 3.2 versiolla ja hyvä jos 3.1 saadaan vanhoihin autoihin tänä vuonna.
Ei, kun tuo 3.0 julkaistiin helmikuun viimeinen päivä 2022.

e: siis siitä tuli tiedote, ei vielä tullut saataville
 
Ei ole viela sahkoautoa mutta kohtuu usein saa lukea tuosta latausluukku ongelmasta ja sitten nakee kun ihmiset virittelevat niille omia telttoja tai sulattelevat vesipussien kanssa.
Noin loogisesti ajatellen mielestäni sen ei pitäisi olla sähköautoille sen suurempi ongelma kuin polttomoottoriautoille olisi se että tankkausluukku jäätyisi kiinni, ja siksi niissäkin pitäisi olla tankkausluukun sähköinen sulatus. Ainoa ero se että latausluukkua availlaan jonkin verran useammin kuin tankkausluukkua, mutta se ei vaikuttane tuohon.

Ei silti, ei se minulta ole pois jos johonkin sähköautoon tai polttisautoon tuollainen luukunsulatustoiminto tehtäisiin. Onhan sitä autoissa kaikenlaista muutakin outoa automaattista tihkukytkintä, ratinlämmitintä ja pakaranhierontanystyröitä, joten miksei sitten vaikka luukunsulatintakin.
 
Noin loogisesti ajatellen mielestäni sen ei pitäisi olla sähköautoille sen suurempi ongelma kuin polttomoottoriautoille olisi se että tankkausluukku jäätyisi kiinni, ja siksi niissäkin pitäisi olla tankkausluukun sähköinen sulatus. Ainoa ero se että latausluukkua availlaan jonkin verran useammin kuin tankkausluukkua, mutta se ei vaikuttane tuohon.

Ei silti, ei se minulta ole pois jos johonkin sähköautoon tai polttisautoon tuollainen luukunsulatustoiminto tehtäisiin. Onhan sitä autoissa kaikenlaista muutakin outoa automaattista tihkukytkintä, ratinlämmitintä ja pakaranhierontanystyröitä, joten miksei sitten vaikka luukunsulatintakin.
Ja jos käy julkisilla niin pääsääntöisesti eivät ole katettuja paikkoja. Eli vettä/lunta pääsee ehkä paremmin luukun sisäpuolelle.
 
Tämä vain vahvistaa mielikuvaani siitä, että keula on paras paikka latausliittimelle.
Kun verrataan latausluukkua bensa-auton vastaavaan luukkuun, niin ongelmat johtunevat siitä, että auto jää luukku auki alttiiksi lumelle, jäälle ja kesälläkin vesisateelle/auringonpaisteelle. Keula on ilmeisesti ainoa paikka, jossa luukku olisi mahdollista rakentaa siten, että latauskaapelin pään saisi mahtumaan luukun alle ja luukun voisi sulkea niin, että johto tulisi ulos luuken reunassa olevasta pienestä kolosta.
Mielestäni latausluukku edessä, tai ainakin leveyssuunnassa keskellä (vaikka olisikin takana), on paras paikka tämän takia:




Jos latausluukku on keskellä (edessä tai takana), sitten ei tuollakaan tarvitsisi arpoa ollenkaan miten muut latailijat ovat parkkeeraaneet. Nokka tai perä vaan ruutuun ja vapaana oleva latauskaapeli kiinni, kyllä yltää.

Varsinkin tuo "kyljessä sivupeilin kohdalla" on kyllä niin kauhea paikka latausluukulle, kuten tuossa Fordin pickupissa, tai Toyota bz4x:ssä (ylläolevan videon kohdassa 9 min 30 sek).

"Latausluukku takana" on ongelmallinen silloin kun latauspaikkaan peruuttaminen on kovin tiukassa, voitte käydä testaamassa Espoon Sellon Ensto-latauspaikoilla (45-asteen kulmassa olevat ahtaat pysäköintiruudut joihin on todellakin tarkoitus alunperin ajaa suoraan nokka edellä, mutta niin vaan useimmat sähköautot joutuvat peruuttamaan niihin tehden tiukan 135 asteen käännöksen peruuttaen). Tai vaikka Vantaan Tikkurilan Prisman kaksi latauspaikkaa joihin on kovin vaikea yrittää päästä peruuttamalla, kiitos kahteen suuntaan jatkuvasti pyrkivien autojen.

No, näillä mennään. Useissa sähköautoissa latausluukku takana on kai sitten soveliaampi johdotusten tms. optimoinnin takia, ja takana keskellä lienee ongelmallinen tai mahdoton takaluukun takia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli törmättyä Youtubessa videoon jossa ihastellaan sähköautoilun autuutta Helsingissä, niin ihan pakko linkittää se tännekin.
Onhan tuo 2kk vanha jo että voihan tilanne olla jo muuttunut, mutta ei näytä kovin ruusuiselta sähköautoilijan elämä tuolla tämän perusteella.


Tuossa ongelma oli enemmänkin autoilu ja pysäköinti Helsingin ydinkeskustassa, ei niinkään sähköautoilu. Kyllä niitä ärräpäitä tulee polttisautoilijaltakin kun yrittää löytää lumikinosten keskeltä katupysäköintipaikkaa yms.

Oma mielipiteeni on että jos haluaa omistaa auton, ei kannata asua Helsingin ydinkeskustassa tai edes kantakaupungissa. Kyllä minuakin korpeaisi kylmän autopaikan etsiminen katujen varsilta joka ikinen päivä, yök. Mieluummin asuu täällä pääkaupunkiseudulla lähiössä missä on halpa vain itselle varattu parkkiruutu taloyhtiön pihalla hidaslataustolpalla, ja lähitienoilla useampia lämpimiä kauppakeskusten pysäköintihalleja joissa on suht huokea latausmahdollisuus (kuten tuossakin videossa mainittiin esim. Redin kauppakeskus missä on jotain 200 latauspaikkaa lämpimässä hallissa). Tai kyllä niitä pikalatureitakin kai Hesan keskustassa on jos sellaisia mieluummin käyttää.

Vaikka Helsingin keskustan kaduille ollaan tiettävästi lisäämässä AC-peruslatauspaikkoja teiden varsiin, lienee kuitenkin epärealistista odottaa että useimmissa Helsingin katupysäköintipaikoissa tulisi koskaan olemaan minkäänlaista latausmahdollisuutta. Jos on ihan pakko asua Helsingin keskustassa ja omistaa sähköauto, kaiketi sitä latailee lähinnä kauppakeskuksissa ja lukuisissa pysäköintihalleissa.

Muuttaisi hesamieskin lähiöön tai jonnekin espoolaiseen rivariin tai paritaloon, niin loppuisi latausahdistus.
 
Tuo nyt oli lähinnä ydinkeskustaa koskeva, ei koko helsinki. Ydinkeskusta on edelleen laturien osalta autiomaata.
Kyllähän siellä varsinkin AC-peruslatauspaikkoja on pilvin pimein, mutta ongelma kai sitten on lähinnä se että monet niistä ovat esim. maksullisissa pysäköintihalleissa, eli niissä lataaminen maksaa rahaa, myös pysäköinnin osalta. Esim. Elielin parkkihallissa on 31 latauspaikkaa, CityForumin parkkihallissa 42 latauspaikkaa jne. Eli latauspaikkoja kyllä on, mutta niistä pitää olla valmis maksamaan ekstraa.

Tuolla videolla kai sitten tuskaillaan lähinnä sitä ettei kadunvarsilla ole enemmän latauspaikkoja joissa keskustassa asuvan ei tarvitsisi maksaa lisäksi erillistä pysäköintimaksua (jo maksetun aluepysäköintitunnuksen lisäksi), mutta aika epärealistista kai on olettaa että useimmat kadunvarsipysäköintipaikat varustettaisiin koskaan latausmahdollisuudella. Ne ovat epäoptimaalisia senkin takia koska niihin parkkeerataan autot jopa viikkokausiksi, vaikka ei latailisikaan. Paljon parempi idea sijoittaa ne latauspaikat vaikka noihin pysåköintihalleihin joista tyypit vievät autonsa jossain välissä poiskin, jotta muutkin pääsevät latailemaan.

Auton omistaminen Helsingin keskustassa asuvalle on aika arsesta, tai sitten pitää olla valmis maksamaan siitä aika paljon että voi varata itselleen vaikka autohallipaikan, vaikka sitten jopa latausmahdollisuudella. Elämä on valintoja, ei ole pakko asua Helsingin keskustassa jos haluaa lisäksi omistaa auton. Se on ihan väärä asuinpaikka autonomistajille.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos käy julkisilla niin pääsääntöisesti eivät ole katettuja paikkoja. Eli vettä/lunta pääsee ehkä paremmin luukun sisäpuolelle.
Kai tuo sitten riippuu luukusta, onko tuo ongelma vai ei.

Minulla on luukku usein auki koko yön tai tuntikausia esim. kotona tai töissä latauksen yhteydessä, eikä tähän mennessä ole tullut mitään ongelmaa luukun sisään mahdollisesti päässeestä lumesta. Jos sen lumen sieltä haluaa pois niin yhdellä käden- tai harjansipaisulla ne sieltä lähtevät, mutta en näe että lumen jääminen sisään olisi sekään mikään ongelma, ainakaan minun sähköautoni luukulle.

Ei ole kokemusta muista luukuista joten en tiedä miten niille sitten käy lumi- tai vesisateessa. Luukku ei mene enää kiinni ollenkaan, tai irtoaa kokonaan saranoistaan?
 
Mielestäni latausluukku edessä, tai ainakin leveyssuunnassa keskellä (vaikka olisikin takana), on paras paikka tämän takia:




Jos latausluukku on keskellä (edessä tai takana), sitten ei tuollakaan tarvitsisi arpoa ollenkaan miten muut latailijat ovat parkkeeraaneet. Nokka tai perä vaan ruutuun ja vapaana oleva latauskaapeli kiinni, kyllä yltää.

Varsinkin tuo "kyljessä sivupeilin kohdalla" on kyllä niin kauhea paikka latausluukulle, kuten tuossa Fordin pickupissa, tai Toyota bz4x:ssä (ylläolevan videon kohdassa 9 min 30 sek).

"Latausluukku takana" on ongelmallinen silloin kun latauspaikkaan peruuttaminen on kovin tiukassa, voitte käydä testaamassa Espoon Sellon Ensto-latauspaikoilla (45-asteen kulmassa olevat ahtaat pysäköintiruudut joihin on todellakin tarkoitus alunperin ajaa suoraan nokka edellä, mutta niin vaan useimmat sähköautot joutuvat peruuttamaan niihin tehden tiukan 315 asteen käännöksen peruuttaen). Tai vaikka Vantaan Tikkurilan Prisman kaksi latauspaikkaa joihin on kovin vaikea yrittää päästä peruuttamalla, kiitos kahteen suuntaan jatkuvasti pyrkivien autojen.

No, näillä mennään. Useissa sähköautoissa latausluukku takana on kai sitten soveliaampi johdotusten tms. optimoinnin takia, ja takana keskellä lienee ongelmallinen tai mahdoton takaluukun takia.

Latausluukun sijainti keskilinjalla auton leveyssuunnassa on toki paras ratkaisu siinä mielessä että silloin ei tule niin helposti ongelmaa CCS-kaapelin pituuden kanssa kun latausportti on aina keskimäärin suht lähellä tolppaa, vrt. tuo sivupeilin kohdalla jossa seon keskimäärin aina kaukana tolpasta. Itse suosin ja olen kyllä tyytyväinen siihen, että portti on tankkausaukon kohdalla. Tyhjään ruutuun on helpompi peruuttaa kuin poislähtiessä liikenteen sekaan. Toki itselläni on vain plugari, niin voi tarvittaessa hankkia vaan pidemmän Type 2 -kaapelin. CCS:llä olisikin eri juttu.

Liikenneturvakin suosittelee ruutuun peruuttamista ja kun monessa autossa latausportti on tankkausaukon kohdalla, niin Sellon tapauksessa on käynyt latausjärjestelmän suunnittelijalla/toteuttajalla selvä töppi. Ei ole miettinyt että mitenkäs tämä kokonaisuus toimii, vaan on vain lätkäisty asemat paikalleen ja that's it.
 
Liikenneturvakin suosittelee ruutuun peruuttamista ja kun monessa autossa latausportti on tankkausaukon kohdalla, niin Sellon tapauksessa on käynyt latausjärjestelmän suunnittelijalla/toteuttajalla selvä töppi.
Syynä lienee se etteivät kyseiset paikat ole alunperin suunniteltu latauspaikoiksi vaan normaaleiksi parkkiruuduiksi, ja laittamalla ne vinoon on saatu mahdutettua enemmän parkkiruutuja ahtaaseen käytävään. Tai pikemminkin enemmän parkkirivistöjä koko halliin. Uudemmat Virta-latauspisteet Sellossa ovat myös vinosti mutta paljon leveämpiä kuin vanhemmat Ensto-latauspaikat, jolloin niihin peruuttaminen ja auton kääntäminen lienee helpompaa, mutta vastaavasti paikkoja on sitten vähemmän kun ovat leveämpiä.

Tikkurilan Tikkurin latausruutuihin ei kukaan peruuttelija tunnu edes pyrkivän ainakaan ruuhka-aikana koska silloin pysäyttäisi ahtaassa paikassa molempiin suuntiin pyrkivät jatkuvat autojonot, ja pahimmassa tapauksessa jonojen pitäisi jopa peruuttaa jotta saat tarpeeksi tilaa kääntääksesi autosi 180 astetta. Ehkä tehtävissä jos tahdonvoimaa on, mutta aika vaikeaa tuntuu olevan ruuhka-aikoina.

Minä puolestani ajan ko. parkkiruutuihin vaan suoraan nokka edellä. Toki lähtemisessä on sama ongelma eli pitää peruuttaa pois muiden autojen tielle, mutta se on jotenkin helpompaa koska voi ajoittaa sen tilanteeseen ettei kummastakaan suunnasta tule autoja, ja siitä paikasta näkee hyvin molemmista suunnista tulevat autot, ja oma peruutusvalo toimii varoitusmerkkinä että on pyrkimässä ruudusta pois. Ja muutenkin silloin tavataan herkemmin antavan tilaa jos on vapauttamassa ruutua ruuhkaisessa pysäköintihallissa (vaikka se olisikin vain sähköautoille tarkoitettu ruutu). :)

Mutta juu, kyllä minuakin enemmän kyrsii se että latausluukku on kyljessä, oli se sitten edessä tai takana, kuin se onko se auton edessä tai takana. Takana keskellä ei vaan taida olla missään, kaiketi tiellä olevan takaluukun takia. Sen verran tarkennusta että mielestäni useimmissa sähköautoissa latausluukku ei ole "tankkausaukon" kohdalla, vaan vielä enemmän takana kyljessä, teslamaisesti suunnilleen takanurkassa. Jos ne olisivat kyljessä tankkausaukon kohdalla, niillä olisi tuo sama ongelma varsinkin CCS-latauspaikkojen kanssa kuin jos latausportti on sivupeilin kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon latausluukku jäätymisongelmaan sanon vielä sen, että sitä ei voi verrata polttoaineluukkuun koska polttoaineluukku ei yritä olla vesitiivis. Tämä vesitiiveyden yrittäminen tuo niitä jäätymisongelmia koska samanlaisia kumitiivisteitä siellä on kuin ovissa ja ikkunoissa. Tuskin se olisi autotehtaalle kummoinen hinta lisätä lämmitystä latausluukkuihin ja ovenkahvoihin, mutta napapiirin asukkaat ovat niin pieni ryhmä, että ei kiinnosta.
 
Eipä ollut eilen oikein hyvät latausolosuhteet Lohjan ABC:llä, onneksi törkyhintaisella laturilla oli tilaa..

Milloinkohan tuonne tulee ääs-ryhmän omat tolpat, luulis olevan ensimmäisiä paikkoja mihin niitä laitettaisiin ...
 

Liitteet

  • IMG_0905.jpeg
    IMG_0905.jpeg
    794,1 KB · Luettu: 334
Vetokoukkumokaa epäillään. Onneksi Kempowerin satelliitit on yläliittymällä autoa kohti.
 
Juurikin noin, irrotetaan autosta katsellen perssilmällä esim kännykkää samalla ja se johto jää maahan kerälle hieman sopivasti.
Paljon ryhmissä varoitellaan noita, että älkää jättäkö latausjohtoja "kuin paskaa puosta" ympäriinsä latausaseman viereen kun auraajatkaan eivät välttämättä huomaa.
 
Tuohon latausluukku jäätymisongelmaan sanon vielä sen, että sitä ei voi verrata polttoaineluukkuun koska polttoaineluukku ei yritä olla vesitiivis. Tämä vesitiiveyden yrittäminen tuo niitä jäätymisongelmia koska samanlaisia kumitiivisteitä siellä on kuin ovissa ja ikkunoissa. Tuskin se olisi autotehtaalle kummoinen hinta lisätä lämmitystä latausluukkuihin ja ovenkahvoihin, mutta napapiirin asukkaat ovat niin pieni ryhmä, että ei kiinnosta.
Jäätymiseen vaikuttaa varmaan myös se että auto myös on tuntitolkulla tuolla säänarmoilla luukku avoimena. Ja vielä bonuksena siinä törröttää lämmönlähde, joka vielä vähän sulattaa lunta sinne.
 
Vetokoukkumokaa epäillään. Onneksi Kempowerin satelliitit on yläliittymällä autoa kohti.
Jos toinen vahvistus sille, että paras paikka latauspistokkeelle on keskellä auton edessä. Valitettavan harvassa asiaa on mietitty käytännöllisyyden mukaan.
 
Milloinkohan tuonne tulee ääs-ryhmän omat tolpat, luulis olevan ensimmäisiä paikkoja mihin niitä laitettaisiin ...

Veikkaan, että recharge ei tykkäisi kovin jos ABC laittaisi omat puolet halvemmat tolppansa samalle parkkialueelle.

Eli varmaan joko joutuuvat ostamaan sopimukset ulos tai odottamaan vuokrasopimuksen päättymistä.
 
Veikkaan, että recharge ei tykkäisi kovin jos ABC laittaisi omat puolet halvemmat tolppansa samalle parkkialueelle.

Eli varmaan joko joutuuvat ostamaan sopimukset ulos tai odottamaan vuokrasopimuksen päättymistä.
Piihovin ABC:lla rechargen tolppa sai kaverikseen ABC:n omat. Toki siellä oli vain tuollainen yksi paska 50 kW tolppa aiemmin, joten tarve oli isompi kuin Lohjalla.
 
Latauspaikan optimaalinen paikka on aika pitkälle kyllä subjektiivinen. Keskellä edessä on aivan perseestä kotilatauksessa, ellei sitten ole autotalli sellainen iso ja pitkän mallinen. Reissussa se on hyvä paikka kyllä, koska laturi on pääsääntöisesti sopivalla etäisyydellä.

Reissussa taas tuo nykyisen plugarin kuskin peilin edessä oleva latausluukku voisin kuvitella olevan jäykällä CCS kaapelilla kohtuu haastava jos latauslaite on asemoitu toiselle sivulle. Ei sinänsä siis ihme että Porsceissa ja joissakin muissakin saksalaisissa automerkeistä latausluukku on molemmilla puolilla. Type2 piuhalla ei mitään ongelmaa kun pituus on tähän mennessä aina riittänyt vähän kauempaakin.

Sitten taas kotilatauksessa tuo kuskin peilin etupuolella oleva latauspaikka on niin optimaalinen kuin voi olla. Koska ahtaissakin tiloissa kuskin pitää kuitenkin mahtua autoon kulkemaan, joten sekä poistuessa että tullessa ko. paikka on selvästi helpoin hyödyntää eikä ole tiellä.

Tokihan peruuttelijat muuttavat yhtälöä hivenen, mutta ainakin omissa oloissa tuo Teslan perälataus olisi todella nihkeää. Se olisi aina joko tullessa tai mennessä tiellä ja edes peruuttaminen ei juuri pelastaisi kun ahtaus on vaan paljon isompi silloin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon latausluukku jäätymisongelmaan sanon vielä sen, että sitä ei voi verrata polttoaineluukkuun koska polttoaineluukku ei yritä olla vesitiivis. Tämä vesitiiveyden yrittäminen tuo niitä jäätymisongelmia koska samanlaisia kumitiivisteitä siellä on kuin ovissa ja ikkunoissa. Tuskin se olisi autotehtaalle kummoinen hinta lisätä lämmitystä latausluukkuihin ja ovenkahvoihin, mutta napapiirin asukkaat ovat niin pieni ryhmä, että ei kiinnosta.
Tai sitten ongelma ei oikeasti ole kovin suuri, ainakaan jos latausluukku on suunniteltu mekaanisesti järkevästi.

Renault Zoesta voi ottaa oppia. Voi olla että jossain heiveröisissä läpysköissä jotka avautuvat sähköisen automaagisesti voi olla enemmän ongelmia, en tiedä eikä kiinnosta (paitsi jos joskus tulen itse omistamaan sellaisen auton).
 
Jäätymiseen vaikuttaa varmaan myös se että auto myös on tuntitolkulla tuolla säänarmoilla luukku avoimena. Ja vielä bonuksena siinä törröttää lämmönlähde, joka vielä vähän sulattaa lunta sinne.
Yritän ymmärtää ongelmaa... eli aiheuttaako tuo latausluukun jäätymisen kiinni, vai latauskaapelin jäätymisen kiinni auton latausporttiin, vai mitä?

Ihmettelen vaan kun en ole kahden talven kokemuksella vielä tällaista päässyt todistamaan. Joitakin kertoja on luukun reunoista pitänyt hieman raaputtaa jäätä pois esim. litteällä avaimella tai kolikolla jotta luukku aukeaa, mutta siihen ei ole vaikuttanut mitenkään luukun auki pitäminen lataamisen aikana koska ei luukku ole auki silloin ollut kun jäätä on kertynyt sen saumoihin.

En myöskään muista vielä kertaakaan että latauspiuha olisi jäätynyt yön aikana tai jonkun kaupan pihalla latauksen aikana auton latausporttiin kiinni, jos se on joillekin ongelma. Type2-liitin on kuitenkin niin jykevää tekoa että ihan helposti irtoaa. Kiinnijäätymisongelmaa oli aikoinaan polttisautolla kun lohkolämmitinpiuha oli kiinni, ja sehän on sellainen heiveröinen rimpula. Välillä sai oikeasti taistella että sen sai irti autosta, venkslata voimalla joka suuntaan yms.

En siis väitä etteikö joillakin tällaisia luukun tai liittimen jäätymisongelmia olisi, mutta ihmettelen vaan miksi kokemukset ovat niin erilaisia? Kai se on sitten ihan vaan luukun ja portin suunnittelusta kiinni. Esim. ihmettelen viestejä joissa pelätään niin kovasti lumen tai veden pääsyä avoimeen luukkuun... häh? Mitä sillä on väliä? Pakkaslumi lähtee sieltä käden sipaisulla tai puhaltamalla pois, vesi nyt valuu sieltä itsekseen pois eikä suinkaan päädy minnekään latausportista sisään, sen estää portissa tiiviisti kiinni oleva latauspiuha.

Pitäisi alkaa kerätä listaa sähköautoista missä tällaisia ongelmia on erityisen paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Jos toinen vahvistus sille, että paras paikka latauspistokkeelle on keskellä auton edessä. Valitettavan harvassa asiaa on mietitty käytännöllisyyden mukaan.
Voin ymmärtää ettei esim. Teslassa keskellä edessä olisi optimaalisin paikka auton piuhoitusten takia, koska ei siellä edessä ole mitään moottoria tai muutakaan. Toisin kuin vaikka Renault Zoessa tai Nissani Leafissä. Zoessa varsinkin portin etusijoituksen ymmärtää, jos latausportti (täällä lukemani mukaan) käyttää nimenomaan edessä sijaitsevaa moottoria apunaan mahdollistaakseen 22kW AC-latauksen ilman kalliita erillisiä lisäosia laturille.

Noin muuten kuitenkin mietin, onko "kyljessä takana" valikoitunut useimmissa sähköautoissa ihan vain sen takia koska suunnilleen siellä se tankkausluukkukin on perinteisesti ollut? Tosin tankkausluukku on kai yleensä hieman edempänä lähellä takaovia, latausluukku sitten lähempänä auton takanurkkaa teslamaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Äkkiseltään väittäisin ettei moottorin sijainnilla ole mitään merkitystä latausportin sijainnin kanssa, esim. Stellantiksen kieseissä moottori on järjestään vain edessä ja portti takana kyljessä.
 
Latauspaikan optimaalinen paikka on aika pitkälle kyllä subjektiivinen. Keskellä edessä on aivan perseestä kotilatauksessa, ellei sitten ole autotalli sellainen iso ja pitkän mallinen. Reissussa se on hyvä paikka kyllä, koska laturi on pääsääntöisesti sopivalla etäisyydellä.
Tarkoitat kotilatauksella ilmeisesti autotallissa latausta?

Onhan mullakin kotilataus, taloyhtiön parkkiruudussa. Lataustolppa sijaitsee samassa paikassa missä muiden parkkiruutujen lohkolämmitystolpat, eli edessä (kahden parkkiruudun välissä). Helposti ylettyy jos siihen ajaa nokka edellä, tosin ei se paha rasti olisi siihen Tesla tms. peruuttaa jotta lyhyempikin piuha riittää. Sivupeilin kohdalla oleva latausluukku olisi siinä kyllä arsesta varsinkin jos olisi sopivasti eri puolella kuin kahden ruudun välissä oleva lataustolppa, koska ahtaassa latausruudussa sitten törröttäisi type2-latauspiuha kyljestä, ja naapuripaikan omistajaa ketuttaisi kun se vie sivusuunnassa hänen tilaansa.

Noin yleisesti tämä portin sijoitusongelma realisoitunee paksun lyhyehkön latauskaapelin omaavissa pikalatausasemissa. Kotilatauksessa asialla lienee yleensä vähemmän merkitystä koska AC-latausjohdot tuppaavat olemaan pidempiä ja taipuvaisempia. Ainoa tuo jos kaapelin type2-liitin törröttää ilkeästi kyljestä ulos...
 
Voin ymmärtää ettei esim. Teslassa keskellä edessä olisi optimaalisin paikka auton piuhoitusten takia, koska ei siellä edessä ole mitään moottoria tai muutakaan. Toisin kuin vaikka Renault Zoessa tai Nissani Leafissä. Zoessa varsinkin porti etusijoituksen ymmärtää, jos latausportti (täällä lukemani mukaan) käyttää nimenomaan edessä sijaitsevaa moottoria apunaan mahdollistaakseen 22kW AC-latauksen ilman kalliita erillisiä lisäosia laturille.

Noin muuten kuitenkin mietin, onko "kyljessä takana" valikoitunut useimmissa sähköautoissa ihan vain sen takia koska suunnilleen siellä se tankkausluukkukin on perinteisesti ollut? Tosin tankkausluukku on kai yleensä hieman edempänä lähellä takaovia, latausluukku sitten lähempänä auton takanurkkaa teslamaisesti.
Onhan se luukku nyt paljon fiksumpi jommalla kummalla sivulla takana kuin edessä. Kuski kun nousee autosta ylös, niin ei tarvitse ovea kiertää jne. Yhtä Zoeta kironnut Lahnajärvellä, kun se pysäköi entisen bensa-aseman katoksen eteen suurinpiirtein maksimoiden haitan. Ilmeisesti pelkää, että johto ei riittäisi keulalle, jos menisi "mittarille" kuten normaalit autot. Kaupungeissa kadunvarsipaikoissa Zoe olisi vielä surkeampi, Lahniksella lähinnä ärsyttää, kun joutuu turhaan venkslaamaan idiootin takia.

e: Kommentoin siis näitä Zoe/Leaf yms. jossa se töpseli on tasan auton keulan keskellä. Toisessa poskessa tuo nyt käyttäytyy vastaavalla tavalla kuin persposkessa.
 
Onhan se luukku nyt paljon fiksumpi jommalla kummalla sivulla takana kuin edessä. Kuski kun nousee autosta ylös, niin ei tarvitse ovea kiertää jne.
Nyt en ymmärrä. Mitä ovea tarvitsee kiertää? Kuski avaa latausluukun istuessaan autossa (Zoessa se avautuu ohjaamossa olevasta napista painamalla), nousee autosta ulos ja sulkee oven, ottaa kaapelin esim. takakontista ja liittää sen latausasemaan ja auton latausporttiin.

Yhtä Zoeta kironnut Lahnajärvellä, kun se pysäköi entisen bensa-aseman katoksen eteen suurinpiirtein maksimoiden haitan. Ilmeisesti pelkää, että johto ei riittäisi keulalle, jos menisi "mittarille" kuten normaalit autot. Kaupungeissa kadunvarsipaikoissa Zoe olisi vielä surkeampi, Lahniksella lähinnä ärsyttää, kun joutuu turhaan venkslaamaan idiootin takia.
En pysty hahmottamaan ongelmaa. Onko latausasema siis parkkiruudun keskellä kyljessä, vai missä? En ole itse sellaista latauspaikkaa vielä nähnyt, mutta toisaalta en olekaan kadunvarsilatauspaikkoja vielä käyttänytkään, esim. Helsingin keskustassa. Kuvittelin kuitenkin että niissäkin latausasema on kadunvarteen normaalisti ajettaessa lähempänä nokkaa kuin perää, mutta tiedä sitten. Kadunvarsilatauspaikat ovat kuitenkin AC-latauspaikkoja ja niissä käytettävät (omat) AC-latauspiuhat pidempiä ja taipuisampia. Saa kyllä aika oudosti sijoitettu latausasema olla jos siitä ei kaapeli yltäisi eteen keskelle.

EDIT: Katsoin esim. latauskartta.fi sivustolta Helsingin Fredrikinkadun kadunvarsilatausasemia, enkä ymmärrä miten esim. niille edessä keskellä oleva latausportti olisi erityinen ongelma. Suurin ongelma noissa varmaankin olisi Tesla ja muut joissa latausportti on kuskin puolella eli just toisella puolella kuin latausasema, mutta siihen ratkaisu kai sitten on tarpeeksi pitkä ja taipuisa AC-latauskaapeli. Sinänsä noissa kadunvarsipaikoissa ei kai sitten yleensä ole tarkasti rajattuja parkkiruutuja, vaan parkkeerataan siihen mihin mahtuu ja sopii. Tuossa kuvassakin on sopivasti latauksessa Nissan Leaf, missä latausportti on edessä keskellä.


Kyllä kaikkein yleisin latausasematyyppi minkä olen nähnyt on parkkiruudun edessä oleva asema, johon joko ajetaan suoraan tai peruutetaan, riippuen onko latausportti edessä vai takana. Ja niillä autoilla joissa portti on enemmän kyljessä eikä keskellä, he joutuvat vielä erikseen miettimään mihin ruutuun parkkeeraavat ja miten päin että varsinkin DC-latauspiuha vielä yltää latausporttiin.

Kerran yksi sähköauto (muistikuvani mukaan joko ID.4 tai iso korealainen) lähti autoni vierestäni Lidlin latausasemalta turhautuneena pois kun ei saanut vapaata DC-latauspiuhaa millään yltämään latausporttiinsa, riippumatta miten päin autonsa siihen sijoitti. Meidän olisi pitänyt vaihtaa latausruutuja jotta kaapeli olisi yltänyt hänelle, mutta olin silloin kaupassa sisällä kassalla (latauspaikat näkee siitä kohtaa ulos, katselin hänen arpoiluaan ollessani kassalla). Minulle sinänsä oli sama kummassa ruudussa olen, molemmista yltää helposti latausporttiin. Valitsin ko. ruudun koska se oli ainoa vapaa siihen saapuessani.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 504
Viestejä
4 490 504
Jäsenet
74 249
Uusin jäsen
Lassi80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom