Yleistä keskustelua sähköautoista

No mitä hieman vanhemmalla Toyotalla ja Volvolla ajanut, niin kyllä siinä välillä tuntui menevän ikä ja terveys vaikka automaatteja olikin. Ehkä olen liian hätäinen.
Sama se on BMW F30 6 pykäläisellä. Varsinkin jos on vielä kylmä kone niin kierrättää et kone lämpenee ja muuta schaibaa. Sähköautolla olis jo eellä.
 
Tesla Model 3 perf max regen 80 kW
Model S Plaid 190 kW
vanhemmat model S n 85 kW


meanwhile
BMW i4 M50 n. 200kW
Porsche taycan n. 300 kW

Omalla matikalla aika paljon jää erotusta
Regenin KW-teho pitää vielä normalisoida auton massalla, jotta saadaan hidastuvuus. Ja se hidastuvuus on todennäköisesti jarrutettaessa se kiinnostava tieto...

2500kg auto 100kW regenillä jarruttaa vähemmän kuin 1800kg auto 80kW regenillä.

Mitä nyt itse ID4 GTX:ää testailin alppisyheröillä, niin "normaalissa" ajossa on aika harvoin tilanteita joissa regen-limitti tulee vastaan. Alpeilla se tulee kyllä joskus jyrkkää mäkeä neulansilmää kohti lasketellessa vastaan. Suomessa tuota ei varmaan käytännössä tapahdu ellei joku ole tulossa perä edellä vastaan tai olla poistumasta motarilta alamäkeen rampille jonka päässä on jyrkkä käännös tjsp.

Liike-energia on verrannollinen nopeuden neliöön -> 120 -> 100 hidastaminen X:ssä sekunnissa vaatii enemmän regen-tehoa kuin 40 -> 20 samassa ajassa, joten kaupunkialueella voimakasta regeniä harvoin tarvitaan. Vauhdit ovat vaan liian pieniä, että tarvittava regen-teho on pieni.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuon regen tehon edes tarvi olla mitenkään älyttömän suuri, oleellista on että normaaliin ajoon on riittävä regen, että jarruja ei tarvi. Itelle ei ainakaan tule ajossa sellaista tilannetta, että regeniä tarvisi olla enemmän kuin tuossa takavetoisessa kolmosessa. Sitten jos hätä tulee, niin mennään oikeille jarruille, ihan sama saadaanko siinä tilanteessa regeneroitua vai ei.

Ehkä jossain radalla suuremmasta regenistä on hyötyä, mutta ei liity arkiliikenteeseen mitenkään.
 
Tai olisi edes aina samaa tasoa oli se taso sitten mikä tahansa. B moodilla kun on tottunut ajamaan ja harvoin tulee ladattua 100% asti niin meinaa se hupsista saatana tilanne tulla aina ekassa risteyksessä.
 
Tai olisi edes aina samaa tasoa oli se taso sitten mikä tahansa. B moodilla kun on tottunut ajamaan ja harvoin tulee ladattua 100% asti niin meinaa se hupsista saatana tilanne tulla aina ekassa risteyksessä.
Tuon voisi kirjata johonkin "lakiin" että sähköauton pitää osata käyttää normaaleita jarruja jos regen on estynyt niin, että hidastuvuus on konsistenttia senhetkisiin asetuksiin suhteutettuna, riippumatta akun lämmöstä ja SOC-asteesta.
 
Teslalla on toi vakio regen jenkeissä ollut muutaman kuukauden, mutta jostain syystä eurooppassa ei oo tullut softapäivityksissä vielä.
 
Tai olisi edes aina samaa tasoa oli se taso sitten mikä tahansa. B moodilla kun on tottunut ajamaan ja harvoin tulee ladattua 100% asti niin meinaa se hupsista saatana tilanne tulla aina ekassa risteyksessä.
Mä olen kuvitellut että se regen muuttuu sähköjarruksi jos akku on aivan täynnä. Niinhän se tekee muutenkin kun nopeus laskee riittävästi
 
En tiedä onko tässä liian vanhanaikainen bensalenkkari tai jotain mutta kun kävin ajankuluksi paria sähkistä tänään koeajamassa niin kyllä se fiiliksen puuttuminen vaikka pitäisi olla miten hyvä auto jotenkin kyllä tökkii. Tehoa on joo helvetisti mutta kun ei mitään ääntä eikä muuta niin jotenkin latistaa kyllä tunnelmaa.
Itsellä siis i4 M50 tulossa ja jotenkin sellainen fiilis että se vaihtuu takaisin polttikseen aika nopeasti, vaikka pitäisi olla aivan vitun hyvä auto kaikin puolin. Mutta tuon hintaluokan auto ja ei fiilistä on vähä blaah. Vaikka niin naurettavalta kuulostaakin niin olisin ollut tosi tyytyväinen jos siinä olisi vaikka v8 keinotekoiset äänet kajareista, tai edes sellainen raivoisa sähkömoottoriääni mikä tyyliin bmw mainoksessa 0:45 eteenpäin
 
Alkuperäinen teksti Porsche Engineering Magazinessa:
"In the Taycan, 90 percent of all times the driver brakes in everyday situations, this can be done using electric power only, i.e. without the involvement of the hydraulic system."

Ei siis saada jarrustusenergiasta talteen jopa 90 %, vaan että 90 % arkiajon jarrutuskerroista hoituu pelkällä regenillä ilman hydraulisia jarruja. Tuosta 90 %:sta vähennetään vielä regen-häviöt, joten jarrutusenergiasta ei todellakaan saada 90 % talteen.


Minäkin ehdin jo innostua, että olisi jotain uutta tiedossa. Oli aika meh, kun selvisi että vanha Mii on vielä etevämpi jarrutusten energiatehokkuudessa, koska se osaa lähteä pihasta regen off. Porsche taas on ollut ja tulee olemaan tunnokkaampi jarruiltaan (algoritmit kehittyneemmät) sekä mahdollisesti (heh) nopeampi mutkissa, jos regen-jarrutasapaino on säädetty mutkanopeus edellä. Voi nimittäin olla, että Porschen insinöörit ovat tosiasiassa hieroneet regeniä mutkanopeus edellä, mutta viestintä kertoo ulospäin nykyaikaan sopivampaa "...more natural...more efficient..." -narratiivia.

Tämän takia näen ihan hyvänä asiana sen, että tekoäly voi korvata perustason toimittajat. Siinä missä toimittajalla on puutteita a) lähdekielen b) kohdekielen osaamisessa sekä c) lähteen asiasisällön ymmärtämiseen tarvittavasssa maailmantiedossa, ChatGPT tekee todennäköisesti huomattavasti vähemmän virheitä. Toki "uutisen" "kirjoittaminen" kaupallisen valmistajan lehdistötiedotteista tai vastaavasta markkinointimateriaalista on jo lähtökohtaisesti faux pas.
 
En tiedä onko tässä liian vanhanaikainen bensalenkkari tai jotain mutta kun kävin ajankuluksi paria sähkistä tänään koeajamassa niin kyllä se fiiliksen puuttuminen vaikka pitäisi olla miten hyvä auto jotenkin kyllä tökkii. Tehoa on joo helvetisti mutta kun ei mitään ääntä eikä muuta niin jotenkin latistaa kyllä tunnelmaa.
Itsellä siis i4 M50 tulossa ja jotenkin sellainen fiilis että se vaihtuu takaisin polttikseen aika nopeasti, vaikka pitäisi olla aivan vitun hyvä auto kaikin puolin. Mutta tuon hintaluokan auto ja ei fiilistä on vähä blaah. Vaikka niin naurettavalta kuulostaakin niin olisin ollut tosi tyytyväinen jos siinä olisi vaikka v8 keinotekoiset äänet kajareista, tai edes sellainen raivoisa sähkömoottoriääni mikä tyyliin bmw mainoksessa 0:45 eteenpäin

Jos on sellainen fiilis niin ei kannata sen takia rahaa heittää hukkaan.
 
Juu. Chatgpt osaa tosiaan ehdottaa lehtipihviä hyväksi kasvisvaihtoehdoksi, joten onhan siinä vielä pientä viilattavaa.

Mitä autojen ääniin tulee, niin eikös bemariin saa erilaisia zimmerin ääniä. Kait sieltä testailulla joku ihan fiilistä tuovakin saattaa löytyä. Ehkä myyvät jonkin agressiivisen äänipaketin dlc:nä jossain vaiheessa.
 
Mitä luulette, tuleeko hankintatuki takaisin? Iltalehdessä oli juttua että jotkut ovat sitä mieltä että pitäisi tulla jopa 4000€ hankintatuki koska sähköistyminen on pysähtynyt kokonaan? Pitääköhän paikkansa?
 
Mitä luulette, tuleeko hankintatuki takaisin? Iltalehdessä oli juttua että jotkut ovat sitä mieltä että pitäisi tulla jopa 4000€ hankintatuki koska sähköistyminen on pysähtynyt kokonaan? Pitääköhän paikkansa?
Kaikki muut valtiot ajaneet myös tuon alas. Suomen sähköistyminen ei paranna maailmaa. Sähköistyminen on pysähtynyt kun on sellainen pieni sota menossa ja epävarmat ajat.
 
Mitä luulette, tuleeko hankintatuki takaisin? Iltalehdessä oli juttua että jotkut ovat sitä mieltä että pitäisi tulla jopa 4000€ hankintatuki koska sähköistyminen on pysähtynyt kokonaan? Pitääköhän paikkansa?
Jäänee seuraavan hallituksen ja eduskunnan päätettäväksi. En ainakaan usko että tässä ensimmäisen vuoden puoliskon aikana tulisi mitään, loppuvuodesta ehkä jos autojen menekki edelleen heikkoa.
 
Jäänee seuraavan hallituksen ja eduskunnan päätettäväksi. En ainakaan usko että tässä ensimmäisen vuoden puoliskon aikana tulisi mitään, loppuvuodesta ehkä jos autojen menekki edelleen heikkoa.
Aikaisintaan varmaan ehkä tosiaan ensi vuonna, tuskin on mikään ykköspriotiteetti uudella hallituksella kuitenkaan? Jos siis tulee ollenkaan.
 
Ilmeisesti koko juttu perustuu lobbarin näkemykseen aiheesta, joten... :asif:

Ei valtion tarvitse enää tukea sähköautoilua, se pärjää itsekseen jo nyt ja muutos ei pysähdy. Se, että se hidastuu johtuu ihan yksinkertaisesti taantumasta, suomalaisilla ei ole taloudellisesti hyvä olla.
 
Ja tuo tuki saisi varmasti olla huomattavasti suurempi että sillä olisi jotain oikeaa vaikutusta pitkällä tähtäimelle. Korot ja muukin elämäntilanne on monella niin tukala, ettei joku 4000e tuki hirveästi varmaan loppujenlopuksi auttaisi/vaikuttaisi 40-60k sähköauton hankinnassa.
 
Eiko sähköautojen osuus kuitenkin uusista ole edelleen jopa kasvanut? Autokauppa tuossa nyt vaan on hidastunut mikä on ihan normaalia EKP taistellessa inflaatiota vastaan.
 
Eiko sähköautojen osuus kuitenkin uusista ole edelleen jopa kasvanut? Autokauppa tuossa nyt vaan on hidastunut mikä on ihan normaalia EKP taistellessa inflaatiota vastaan.

Autotuojien mukaan ainakin sähköautojen osuus on rajusti tippunut uusissa tilauksissa. Rekisteröinneissä osuus toki on vielä edelleen korkea kun jo sisällä olevia viime vuoden tilauksia saapuu asiakkaille asti. Sitä todellista tilauskantaa ei tietty kukaan muu tiedä kuin kauppiaat itse.

Toki selvää lobbaustahan tuo on, kauppiaat huutaa valtiota apuun piristämään nyt sakkaavaa myyntiä. Ongelma vaan on se, että nyt kun media huutaa kovaan ääneen kuinka tarvitaan entistä suurempia tukia, niin moni siirtyy odotuskannalle ja myynti ajaa entistä kovempaa seinään. Tulevan hallituksen pitäisikin tehdä samantien selkeä selonteko, että onko odotettavissa tukea vai ei.
 
Autotuojien mukaan ainakin sähköautojen osuus on rajusti tippunut uusissa tilauksissa. Rekisteröinneissä osuus toki on vielä edelleen korkea kun jo sisällä olevia viime vuoden tilauksia saapuu asiakkaille asti. Sitä todellista tilauskantaa ei tietty kukaan muu tiedä kuin kauppiaat itse.

Toki selvää lobbaustahan tuo on, kauppiaat huutaa valtiota apuun piristämään nyt sakkaavaa myyntiä. Ongelma vaan on se, että nyt kun media huutaa kovaan ääneen kuinka tarvitaan entistä suurempia tukia, niin moni siirtyy odotuskannalle ja myynti ajaa entistä kovempaa seinään. Tulevan hallituksen pitäisikin tehdä samantien selkeä selonteko, että onko odotettavissa tukea vai ei.
Ja kun ei niitä autoja oikein saa. Muutamaa 50k euro ja yli hintaisia lukuunottamatta.
Hintaluokka 30-40k on aika hiljaista.
Toisekseen sen sähköenergian hinnankin kurissapitäminen auttaisi. Ensinnäkin se auttaisi muitakin kuin sähköautoilijoita ja potentiaalisissa sähköautoilijoissa on varmasti todella paljon sellaisia joilla on muu sähkönkulutus pientä tai pienehköä ja piinallisen kallis sähkö(sopimus).

Autontuojat etujärjestönä nyt tietenkin kokeilee kepillä jäätä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän takia näen ihan hyvänä asiana sen, että tekoäly voi korvata perustason toimittajat. Siinä missä toimittajalla on puutteita a) lähdekielen b) kohdekielen osaamisessa sekä c) lähteen asiasisällön ymmärtämiseen tarvittavasssa maailmantiedossa, ChatGPT tekee todennäköisesti huomattavasti vähemmän virheitä. Toki "uutisen" "kirjoittaminen" kaupallisen valmistajan lehdistötiedotteista tai vastaavasta markkinointimateriaalista on jo lähtökohtaisesti faux pas.
ChatGPT ongelma on se että se "puhuu" sujuvasti paskaa. Se ei ikinä voi olla yhtään sen parempi kuin mitä sillä on lähdemateriaalina, ja lähdemateriaali on jo nykyiselläänkin liian paljon koneen luomaa sivuntäytettä.

Toimivan autopilotin luominen autoon on helpompi tehtävä kuin luotettavan tekoalyn rakentaminen toimittajia korvaaamaan. Tuo ChatGPT on kuin auropilotti joka ajelee miten sattuu täysin liikennesäännöistä välittämättä, joita muuta väistelevät ja jättää taakseen pelkkää sekasortoa, mutta koska käyttäjä näkee vain kartalla etenevän gps pisteen se näyttää toimivan erinomaisesti.

Mä en tiedä missämäärin tuollaisen tekoalyn itseoppimista voi hyödyntää autopilotin tapaisessa systeemissä. Itseoppimisessa on se huono puoli että pahojen tapojen oppiminen liian helppoa, ja autopilotilla ei saisi huonoja tapoja olla.

Sainpahan tämänkin offtopikin tuotua edes autopilotin verran topikin alle. :)
 
Kaikki muut valtiot ajaneet myös tuon alas. Suomen sähköistyminen ei paranna maailmaa. Sähköistyminen on pysähtynyt kun on sellainen pieni sota menossa ja epävarmat ajat.
Häh? Miten niin on pysähtynyt? Pikalatureita nousee ennätysvauhtia ja sähköautojen tuotantolinjat painavat 24/7 + uusissa autoissa sähköautojen myyntiosuus nousee jatkuvasti.

Sähköistyminenhän on vasta käynnistynyt.
 
Auton hankinnan tukeminen on puhdasta typeryyttä, sähköautoja myydään juuri niin paljon kuin tehtailta saadaan ulos, hankintatuet määräävät vain mihin niiden toimitukset painottuvat.

Ei varmasti tule takaisin ja hyvä niin, antaa lobbareiden kirkua yksinään.
Joo, ostamisen tukemisessa ei ole mitään järkeä niin kauan kuin pulaa on lähinnä autojen tuotantokapasiteetista. Tuki valuu suoraan hintoihin nostaen niitä.
 
Häh? Miten niin on pysähtynyt? Pikalatureita nousee ennätysvauhtia ja sähköautojen tuotantolinjat painavat 24/7 + uusissa autoissa sähköautojen myyntiosuus nousee jatkuvasti.

Sähköistyminenhän on vasta käynnistynyt.
Myynnin osalta kuten tuossa aikaisemmin keskusteltu.
 
Samaa mieltä itsekin , ei tuossa hankintatuessa ole järkeä. Satsataan nekin rahat esim. latausinfraan ellei ole järkevämpää käyttöä
 
Myynnin osalta kuten tuossa aikaisemmin keskusteltu.
Ei se myynti mihinkään ole loppunut.

Sähköautojen osuus kaikista uusista on ennätyskorkealla, toki vähän kuukausivaihtelua on luvuissa. 2022 oli tähänastisista ylivoimaisesti paras vuosi sähköautoille ikinä ja 2023 tulee todennäköisesti olemaan vielä parempi myynnin osalta. Tai vähintään vastaavalla tasolla 2022 kanssa. Pienintäkään merkkiä sähköistymisen loppumisesta ei ole näköpiirissä.

Kiihtyvyyden lasku 10m/s² tasolta 3m/s² ei tarkoita vauhdin pysähtymistä, vauhdin hidastumista tai edes kiihtyvyyden loppumista.
 
Ei se myynti mihinkään ole loppunut.

Sähköautojen osuus kaikista uusista on ennätyskorkealla, toki vähän kuukausivaihtelua on luvuissa. 2022 oli tähänastisista ylivoimaisesti paras vuosi sähköautoille ikinä ja 2023 tulee todennäköisesti olemaan vielä parempi myynnin osalta. Tai vähintään vastaavalla tasolla 2022 kanssa. Pienintäkään merkkiä sähköistymisen loppumisesta ei ole näköpiirissä.

Kiihtyvyyden lasku 10m/s² tasolta 3m/s² ei tarkoita vauhdin pysähtymistä, vauhdin hidastumista tai edes kiihtyvyyden loppumista.

Vaikka autokauppiaiden etujärjestöllä onkin oma lehmä ojassa, niin väität siis, että heidän edustaja suoltaa täyttä paskaa medialle? Karmeita uutisia Suomen autokannasta: "Liikenteen sähköistyminen on pysähtymässä"
 
Vaikka autokauppiaiden etujärjestöllä onkin oma lehmä ojassa, niin väität siis, että heidän edustaja suoltaa täyttä paskaa medialle? Karmeita uutisia Suomen autokannasta: "Liikenteen sähköistyminen on pysähtymässä"
Ei täyttä paskaa, mutta kun sopivasti dramatisoidaan, niin saadaan haluttua huomiota omalle asialle.

Siitähän ei pääse mihinkään että autokauppa tarvitsee tuota hyväkatteista sähköautomyyntiä lisää, kun kokonaismyynti on romahtanut.
 
En tiedä onko tässä liian vanhanaikainen bensalenkkari tai jotain mutta kun kävin ajankuluksi paria sähkistä tänään koeajamassa niin kyllä se fiiliksen puuttuminen vaikka pitäisi olla miten hyvä auto jotenkin kyllä tökkii. Tehoa on joo helvetisti mutta kun ei mitään ääntä eikä muuta niin jotenkin latistaa kyllä tunnelmaa.
Itsellä siis i4 M50 tulossa ja jotenkin sellainen fiilis että se vaihtuu takaisin polttikseen aika nopeasti, vaikka pitäisi olla aivan vitun hyvä auto kaikin puolin. Mutta tuon hintaluokan auto ja ei fiilistä on vähä blaah. Vaikka niin naurettavalta kuulostaakin niin olisin ollut tosi tyytyväinen jos siinä olisi vaikka v8 keinotekoiset äänet kajareista, tai edes sellainen raivoisa sähkömoottoriääni mikä tyyliin bmw mainoksessa 0:45 eteenpäin


Juu, meillä on BMW i4 M50 ja iX1 xDrive30 ajossa molemmat.

Diggaan i4 ulkonäöstä kovasti, auto on kiva ajaa, tehoa riittää ja liukkaalla myös hauska leikkikalu. Mutta loppujen lopuksi ristiriitaiset fiilikset, toivoin enemmän.

Sitten taas toi toinen iX1 on käyttöautona loistava, näppärä ajaa ja teholtaan vaivattoman terhakka. Ajoltaan se ei ole aivan yhtä palkitseva, mutta moni juttu on paremmin ja loputkin melkein yhtä hyvin. Kokonaisuutena vallan mainio paketti, koska se kokonaisuus on mun silmissä just pienehkö premium-käyttöauto. Osuu maaliin.
 
Ei se myynti mihinkään ole loppunut.

Sähköautojen osuus kaikista uusista on ennätyskorkealla, toki vähän kuukausivaihtelua on luvuissa. 2022 oli tähänastisista ylivoimaisesti paras vuosi sähköautoille ikinä ja 2023 tulee todennäköisesti olemaan vielä parempi myynnin osalta. Tai vähintään vastaavalla tasolla 2022 kanssa. Pienintäkään merkkiä sähköistymisen loppumisesta ei ole näköpiirissä.

Kiihtyvyyden lasku 10m/s² tasolta 3m/s² ei tarkoita vauhdin pysähtymistä, vauhdin hidastumista tai edes kiihtyvyyden loppumista.
Mutta tuleeko uusia tilauksia? Nythän toimitetaan vielä vanhoja mutta mikä on suhde uusiin?

Ainakin Teslalla varastot täyttyy Euroopassa ja itsekin mietin vielä vuosi sitten auton vaihtoa mutta nyt korot ovat nousseet.
 
Bonuksena päälle huolloista saa huonommin rahaa kuin polttiksilla.
Noh, toisaalta sähkiksen omatoimihuoltoon on paljon suurempi kynnys mikä jossain vaiheessa tulee eteen kun sähkikset vanhenee. Polttiksissa OBD:n kautta saa aika paljon katsottua ja tehtyä esim. ajaa jarrusatuloiden männät sisään palojen (ja levyjen) vaihtoa varten. Sähkiksistä mulla ei ole mitään hajua miten niissä. Todennäköisesti alkaa kaikki olemaan pajakeikkoja.

Mutta juuri oli uutinen ettei ihmisillä ole varaa edes niitä vanhoja autojaan huollattaa ja korjaamot joutuu lomauttamaan asentajia. Ruoka kallistuu, korot nousee, energian hinta nousee joka taas osaltaan nostaa kaiken hintaa. Joku ulina uusien autojen myynnin sakkaamisesta ei tavan tallaajaa kiinnosta pätkääkään.
Eikä siihen valtion rahaa tässä tilanteessa pidä syytää yhtään.
 
Mistä käsitys, että sähköautosegmentti olisi erityisen hyväkatteista? Itse olen käsittänyt valmistajien myyvän hyvin pienellä tai jopa negatiivisella katteella Teslaa lukuunottamatta.
Tuo on suomalaisten autokauppiden edustaja taho. Ja jos ne kuitenkin joutuvat useimmiten vastaamaan "ei oo", niin ei siinä kohtaa katteista ruveta tinkimään.
 
Milloinkahan keksivät laittaa dynaamista käyttöasteen mukaan skaalautuvaa hinnoittelua latureihin?
Kai hinnan pitäisi olla jo ennen latausta jossain näkyvissä, ja voisi tulla porua jos hinta pompsahtaisi sinä aikana kun jonottaa laturille.

Joskus tosin ehdotin että hinta voisi vaihdella esim. vuorokauden aikojen mukaan, ruuhka-aikoina korkeammat.
 
Kai hinnan pitäisi olla jo ennen latausta jossain näkyvissä, ja voisi tulla porua jos hinta pompsahtaisi sinä aikana kun jonottaa laturille.
Se dynamiikka voi leipoa kiinni silla kohtaa kun lataus alkaa. Vahan niinkuin kaikessa muussakin kaupankaynnissa.
 
Kai hinnan pitäisi olla jo ennen latausta jossain näkyvissä, ja voisi tulla porua jos hinta pompsahtaisi sinä aikana kun jonottaa laturille.

Joskus tosin ehdotin että hinta voisi vaihdella esim. vuorokauden aikojen mukaan, ruuhka-aikoina korkeammat.
Onhan noita esim AimoParkilla jo parkkihalleissa, klo 20-08 kwh hinta alempi kuin sitten 8-20 välillä.
 
En tiedä onko tässä liian vanhanaikainen bensalenkkari tai jotain mutta kun kävin ajankuluksi paria sähkistä tänään koeajamassa niin kyllä se fiiliksen puuttuminen vaikka pitäisi olla miten hyvä auto jotenkin kyllä tökkii. Tehoa on joo helvetisti mutta kun ei mitään ääntä eikä muuta niin jotenkin latistaa kyllä tunnelmaa.
Paras auton ääni on täydellinen hiljaisuus. No joo, jalankulkijoita varten pitää sitten jotain ulinaa pienemmillä nopeuksilla että kuulevat auton olevan tulossa, vaikka sitten aidon V8:n tai pölynimurin pörinää. Mutta ei senkään tarvitsisi sisään asti kuulua. Ainakin omassa sähköautossa aina yllätyn tuosta lisäulinasta jos kuulen jonkun muun ajavan autollani (esim. kun vien auton tuulilasikorjaukseen ja korjaaja ajaa autoni halliin sisälle), se ei kuulu läheskään niin selvästi auton sisään, ja hyvä niin.
 
Viimeksi muokattu:
On siina EU tekemista jos haluavat sahkon hinnan ilmoittamisesta tehda yksinkertaista. Itselleni maistuisi esim tallainen hinnoittelu hyvin ja se olisi myyjallekkin hyva

Tallainen esimerkiksi alle 50 kw latureille
Porssihinta + 15 sentin marginaali / kWh
Aika maksu 10 senttia minutti mutta ensimmaiset 3 tuntia ilmaista
Aika maksua ei perita 20:00 - 08:00.

Tallainen esimerkiksi yli 50 kw latureille
Porssihinta + 20 sentin marginaali / kWh
Aika maksu 20 senttia minutti mutta ensimmaiset 90 minuuttia ilmaista
 
Mistä käsitys, että sähköautosegmentti olisi erityisen hyväkatteista? Itse olen käsittänyt valmistajien myyvän hyvin pienellä tai jopa negatiivisella katteella Teslaa lukuunottamatta.
Viittaatko tähän tilastoon, jossa muilla valmistajilla on kaikki autot ja Teslalla tietysti pelkät sähkärit? Josta ei pysty päättelemään yhtään mitään muiden valmistajien sähkisten katteista.
 

Jutussa ei sinänsä mitään ihmeellistä, mutta onhan tuo grafiikka latauspisteistä aika lupaavaa katsottavaa.

Screenshot_2023-02-26-18-31-17-37_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Varsinkin suurteholatauspisteiden määrän lisääntyminen ja oletettava kasvu edelleen tänä vuonna tekee matkanteosta pikkuhiljaa sellaista, että latauspysähdyksiä ei tarvitse miettiä niin tarkkaan.

Pysähtyy sitten kun auto/kuski/matkustajat alkaa osoittaa merkkejä että tarvitaan taukoa.
 
Ei se myynti mihinkään ole loppunut.

Sähköautojen osuus kaikista uusista on ennätyskorkealla, toki vähän kuukausivaihtelua on luvuissa. 2022 oli tähänastisista ylivoimaisesti paras vuosi sähköautoille ikinä ja 2023 tulee todennäköisesti olemaan vielä parempi myynnin osalta. Tai vähintään vastaavalla tasolla 2022 kanssa. Pienintäkään merkkiä sähköistymisen loppumisesta ei ole näköpiirissä.

Kiihtyvyyden lasku 10m/s² tasolta 3m/s² ei tarkoita vauhdin pysähtymistä, vauhdin hidastumista tai edes kiihtyvyyden loppumista.


Tuolla on muuten ihan hyvät tilastot myös myydyistä kappalemääristä. Myyntiprosentit vähän hämää joissain kohdissa, kun kokonaismyynti sakkaa. Täyssähköjä myytiin viime vuonna reilut 4k enemmän kuin vuonna -21 ja lataushybridejä n. 4k vähemmän, kuin -21
 
Mutta tuleeko uusia tilauksia? Nythän toimitetaan vielä vanhoja mutta mikä on suhde uusiin?

Ainakin Teslalla varastot täyttyy Euroopassa ja itsekin mietin vielä vuosi sitten auton vaihtoa mutta nyt korot ovat nousseet.
Ja miten noi uudiskohteet asuntokaupassa? Pitäisikö laittaa hankintatuki kun ei osteta?

Aika vähän näyttäisi autokauppiaat mitään tehneen ongelman eteen?

Mulla on ollut Audi Q4 SUV tilauksessa syksystä 2021 asti enkä ole vieläkään saanut. Audi syyttää viiveestä komponenttipulaa, mutta samaan aikaan mainostaa facebookissa Q4 sportsback mallia 3kk toimitusajalla. Eli komponentteja riittää kyllä uusille tilaajille, ei vaan meille vanhemmille.

Jos vaikka ensin toimittaisivat ne valmiiksi tilatut autot, ja sitten vaikka miettisivät mikä lisäisi taantumassa myyntiä? Ja yrittäisivät ihan itse jotain ennen vaatimusta veronmaksajien tuesta… Koska tokihan kaikkien mun naapurien (joista ei juuri kellään ole läheskään 50k autoa) pitää osallistua mun auton maksuun?
 
Mulla on ollut Audi Q4 SUV tilauksessa syksystä 2021 asti enkä ole vieläkään saanut. Audi syyttää viiveestä komponenttipulaa, mutta samaan aikaan mainostaa facebookissa Q4 sportsback mallia 3kk toimitusajalla. Eli komponentteja riittää kyllä uusille tilaajille, ei vaan meille vanhemmille.

Saattaisin tuossa kohtaa itse kysyä kuluttajaviranomaisten kantaa viivästykseen ja sen kohtuullisuuteen. Alkaa olla liian ilmeistä, että maahantuoja/valmistaja viivyttelee tahallaan vanhojen(= halvemmalla myytyjen) tilausten toimituksia päästäkseen niistä eroon ilman seuraamuksia ja myydäkseen "saman" auton uudestaan +10k€ hinnalla.

Ja jos auto on menossa vaihdossa niin kai sen hinta edes on fiksattu sopimukseen?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 457
Viestejä
4 489 232
Jäsenet
74 239
Uusin jäsen
viemäri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom