Kyllä ne lisäverot varmasti myös sähköautoilijan tavoittaa. Mitään en laskisi sen varaan että nämä edullisemmat vuodet jatkuisi.
Mahdollista, mutta ei varmaa. Kysehän on poliittisesta päätöksestä, ei mistään luonnonlaista tai pakosta.
Odotan toki mielenkiinnolla mitä perusteluina käytetään esim. sähköautoilun päälle lätkäistyllä kilometriverolle.
1. Ilmastoahdistus ei toimi enää yhtä hyvin perusteluna koska:
- Niin suuri osa sähköstä, myös lataussähköstä, on Suomessa uusiutuvalla energialla tuotettua. K-Latauskin mainostaa kovaan ääneen että he käyttävät vain tuulisähköä.
- Jos kuitenkin ollaan sitä mieltä että sähkönkulutusta tulee noin yleisesti ottaen rajoittaa maailmanpelastuksen varjolla, siihen oikea keino on sähköveron nosto. Aivan samalla tavalla se saunan lämmitykseen, kinkun paistamiseen, asunnon lämmitykseen tai influensserien somejulkaisujen kotistudiossa tekoon kulunut kWh tuhoaa maapalloa, kuin sähköautolla kulutettu kWh.
2. "Mutta mistäs sitten leikataan jos autoilusta saadaan kerättyä vähemmän veroja polttomoottoriautoilun vähentyessä?!?"
Öh, no vaikka nostamalla mitä tahansa muista kuluttajilta ja miksei yrityksiltäkin kerättävistä veroista. Kuten aiemmin mainittu sähkövero, tulovero, alv, koiravero, hengitysvero jne. Mitään pakkoa kerätä kyseinen verokertymä VAIN autoilijoilta ei todellisuudessa ole. Autoilijat maksavat kaikkia noita muitakin veroja joten kyllä he edelleen pääsevät maksamaan veronkorotuksista, muiden ihmisten tavoin.
Lisäksi noilla muilla veroilla on se etu että niitä tarvitsee nostaa prosentuaalisesti paljon vähemmän koska niitä maksavia kansalaisia on niin paljon enemmän (kuin pelkkiä autoilijoita), ja kyseisiä veroja ei voi vältellä esim. lopettamalla autoilu. Jos kaikki lopettavat autoilun, mistäs kyseiset verotulot sitten saadaan, huh? Suljetaanko sitten kaikki Suomen koulut ja sairaalat, vain koska autoilusta ei enää saadakaan kerättyä niin paljon veroja kuin aiemmin?
Summa summarum, ainoat todelliset syyt esim. kilometriverolle ovat ideologisia, esim. autoviha (ja vannoutuneiden polttomoottoriautoilijoiden kohdalla nimenomaan sähköautoviha, heitä kun kismittää niin julmetusti että sähköautoilu maksaa vähemmän kuin diisselikiisselin tankkaaminen), sekä se että poliittisten puolueiden on helpompi saada kansalta tukea veronkorotuksille joka ei osu heistä moniin. Vähän samanlainen ilmiö kuin vasemmistopuolueiden jatkuvat vaatimukset veroprogression jyrkentämisille, eli "verotetaan rikkaita enemmän".
Minä ainakin äänestän puolueita jotka katsovat että (sähkö)autoilua ei tule verottaa erityisemmin sen enempää kuin muutakaan kuluttamista. ALV, sähkövero yms. pitäisi riittää, ei autoilu edelleenkään verovapaata olisi.
EDIT: Sen verran vedän takaisin että jonkinlainen autoilun "lisävero" toki voisi olla perusteluna infran ylläpito, mutta siinäkin päästään kysymykseen että pitäisikö infra muka kokonaisuudessaan kustantaa vain autoilijoilta kerättävillä maksuilla, kun kyseistä infraa yleisesti ottaen kuitenkin tarvitaan toimivan yhteiskunnan ylläpitoon, ellei mennä Venäjän tielle missä moniin kolkkiin kyseistä maata pääsee vain rautateitse, tehden suuren osan maasta käytännössä saavutettamattomaksi?
Sama ajatus että pitäisikö sairaaloiden, koulujen ja päiväkotien toiminta rahoittaa vain heidän käyttäjiltään kerättävillä veroilla ja maksuilla? Miksi lapsettoman terveen ihmisen pitäisi maksaa lastensairaalan ylläpidosta?