Yleistä keskustelua sähköautoista

Valmistajien mielestä on aika merkittävä mittari jos vilkaiset hinnastoja?

Valmistajien mielestä kaikki millä voi erottautua on. Onko valkoinen mielestäsi hienompi väri kuin punainen? Vai musta? Kumpi on enemmän premiumia? Onko musta Tesla Model 3 enemmän premium kuin valkoinen Model 3? Katsoen hinnastoa, sehän riippuu millä aikakaudella se on ostettu.

Kumpi on se premium malli?

Jäi ilmeisesti lukematta virke lisäteho oikein käytettynä. Jos autossa on tehokkaat jarrut tai erittäin hyvät renkaat niin otetaanko niistä kaikki irti jatkuvasti ja säännöllisesti, ei välttämättä. Tämä reservi on vain mukava olla, jos tilanne vaatii.

Tehokkaat jarrut ja erittäin hyvät renkaat pienentävät onnettomuusriskiä, mutta teho aina lisää sitä. Mikä on oikea hetki käyttää lisätehoa?

Olet ilmeisesti niitä autoilijoita, jotka eivät tee liikenteessä ikinä virheitä tai muiden autoilijoiden virheet eivät koske sinua. Jos ohitustilanteen aikana tulee ennalta arvaamaton tilanne, niin käytössä oleva tehoreservi voi olla merkittävä tekijä välttää onnettomuus.

Mikäli et ole varma, älä ohita. Lisäteholla saat nopeammin itsesi siihen toiseen puskuriin.
 
Kun synteettiset materiaalit väistämättä lähenevät tai tulevaisuudessa todennäköisesti menevät ohi kaikilla mittareilla eläimen nahasta, niin tuleeko tämä muovisurkuttelu jatkumaan siitä huolimatta? Vai onko tämä joku ideologinen juttu, että elukasta on matskun tultava, tai muuten kaikki on viherhippien hommaa?

Sitten kun/jos se menee kaikilla mittareilla ohi, keskustellaan. Turha kai sitä tässä on keskutella, kun ei välttämättä autojakaan ole silloin enää millä saa ajella.
 
Samaa mieltä. Jotenkin tuntuu että on todella harvassa ihmiset, jotka haluavat maksaa esim. 20.000 euroa pelkästään siitä, että tehoa on enemmän.
Niinhän sitä voisi kuvitella mutta totuus tämä ei ole. Varsin iso osa ei osta autoaan sillä kaikista nuhaisimmalla koneella mitä saa.
Bemarillakin massiivisia ongelmia saada i4 tehomallia riittävästi asiakkaille kun taas halvempaa ja tehottomampaa saisi hyvinkin nopeasti.

Ja kyllähän se niin tuntuu menevän, että sitä tehoa alkaakin haluamaan kun on ensin ajanut sillä omalla 2-litraisella dieselillä koeajamaan vaikka esim model3. Vaikka ei tehot yhtään kiinnostaisi niin kyllä se oma diesel tuntuu sen jälkeen niin uskomattoman puhdittomalta että ne lisätehot onkin ihan jees ja siitä voisi maksaakin.
 
Niinhän sitä voisi kuvitella mutta totuus tämä ei ole. Varsin iso osa ei osta autoaan sillä kaikista nuhaisimmalla koneella mitä saa.
Bemarillakin massiivisia ongelmia saada i4 tehomallia riittävästi asiakkaille kun taas halvempaa ja tehottomampaa saisi hyvinkin nopeasti.

Vähän huono esimerkki, kun i4:n osalta tuo tehomalli maksaa vain ~4000 euroa enemmän ja siinä saa vielä samalla nelivedon.

i4 eDrive40 M-sport paketilla maksaa uutena 67.780 €
i4 M50 M-sport paketilla maksaa uutena 71.640 €

M-sport paketti vertailussa mukana siksi, että autot olisivat varusteiltaan samoja, jolloin autojen välillä todellisuudessa on ainoana erona nuo tehot.
 
Taas näitä tehokeskusteluja. "Enemmän tehoa on turvallisempi ohitus". Edelleen jos tarttee jotain 300hp+ tehoja ohittamiseen, voi tarkastella omia ajotapojaan ja käydä viemässä kortti poliisille ja siirtyä julkisiin.
 
Täytyy kyllä sanoa, etten ole omassa käytössä sitten 2003 Renaultin jälkeen ollut sitä mieltä että tehoa olisi liian vähän sillä periaatteella että turvallisuus paranisi isommilla tehoilla.
 
Taas näitä tehokeskusteluja. "Enemmän tehoa on turvallisempi ohitus". Edelleen jos tarttee jotain 300hp+ tehoja ohittamiseen, voi tarkastella omia ajotapojaan ja käydä viemässä kortti poliisille ja siirtyä julkisiin.

Tuossahan vastasit omaan epäkohtaasi. Enemmän tehoa on turvallisempi, eihän se tarkoita että se olisi pakollista. Se vaan on fakta että mitä vähemmän aikaa täytyy käyttää ohitustilanteessa niin sen turvallisempi ohitus on. Riippuen auton painosta, se 200-300hv on ihan riittävä. Alle 100 heppasella on jo ärsyttävä ajaa. Tässä suhteessa suurin osa sähköautoista ovat hyvällä mallilla, siitä eteenpäin on sitten makukysymys että jos tykkää maksaa suuremmista tehoista.
 
Tuossahan vastasit omaan epäkohtaasi. Enemmän tehoa on turvallisempi, eihän se tarkoita että se olisi pakollista. Se vaan on fakta että mitä vähemmän aikaa täytyy käyttää ohitustilanteessa niin sen turvallisempi ohitus on. Riippuen auton painosta, se 200-300hv on ihan riittävä. Alle 100 heppasella on jo ärsyttävä ajaa. Tässä suhteessa suurin osa sähköautoista ovat hyvällä mallilla, siitä eteenpäin on sitten makukysymys että jos tykkää maksaa suuremmista tehoista.

Tää kuulostaa jo niin BMW-amiksen puheelta, että jätän omasta puolesta sen tähän. Jos päivittäisessä ajossa tarvitaan satoja hevosvoimia piikkitehoa tai muuten ei pärjää suomalaisessa liikenteessä, on silloin enemmän vaaraksi muille.
 
Tää kuulostaa jo niin BMW-amiksen puheelta, että jätän omasta puolesta sen tähän. Jos päivittäisessä ajossa tarvitaan satoja hevosvoimia piikkitehoa tai muuten ei pärjää suomalaisessa liikenteessä, on silloin enemmän vaaraksi muille.

Edelleen sinulla menee jopa oman tekstisi ymmärtäminen ohi. Turvallisempi ei vieläkään tarkoita pakollista.
 
Eipä tuolla dual motor teslalla se teho aiheuttanut mitään muuta kuin hyvän olon tunteen, tietää että sitä on jos tarvii, eikä sitä tarvinnut kerran jälkeen niin kokeilla. Toisin kuin jossain polttomoottoreissa, missä on pauketta, turbonvinkunaa ja suhinaa, niin niitä tulee tahtomattaakin reviteltyä.
 
Toisin kuin jossain polttomoottoreissa, missä on pauketta, turbonvinkunaa ja suhinaa, niin niitä tulee tahtomattaakin reviteltyä.
Vinkuu ja puhisee, mutta ei kulje. Ei kai se nyt vaarallista ole ?
vs.
Ei kuulu mitään ja kulkee niin helvetisti ihan huomaamatta.

Ja sitten tutkimusdataa:


Mutta oli auto mikä tahansa, se ei tee mitään ilman kuskia. Ei autot vaarallisia ole, kuskit on.
 
Taas näitä tehokeskusteluja. "Enemmän tehoa on turvallisempi ohitus". Edelleen jos tarttee jotain 300hp+ tehoja ohittamiseen, voi tarkastella omia ajotapojaan ja käydä viemässä kortti poliisille ja siirtyä julkisiin.
Työnnämpä nyt minäkin vielä lusikkani tehosoppaan, tarpeita kun on erilaisia.. henkilökohtaisesti olisin paljon iloisempi yli 20 sentin maavarasta. Nääs kun ei se teho soratiellä oikein tahdo auttaa tieliikennerenkailla. Talvella vielä vähemmän kun se tie on lunta ja jäätä. Erikoista ettei ole tavallista sähköautoa vielä korkeammalla maavaralla vaikka on nelivetojakin saati että akku on kolhuille altis pohjassa?
 
Työnnämpä nyt minäkin vielä lusikkani tehosoppaan, tarpeita kun on erilaisia.. henkilökohtaisesti olisin paljon iloisempi yli 20 sentin maavarasta. Nääs kun ei se teho soratiellä oikein tahdo auttaa tieliikennerenkailla. Talvella vielä vähemmän kun se tie on lunta ja jäätä. Erikoista ettei ole tavallista sähköautoa vielä korkeammalla maavaralla vaikka on nelivetojakin saati että akku on kolhuille altis pohjassa?
Onhan noita isolla maavaralla olevia mersulla ja volvolla ainakin, varmasti muillakin mutta nuo tuli ekana mieleen.
 
Onhan noita isolla maavaralla olevia mersulla ja volvolla ainakin, varmasti muillakin mutta nuo tuli ekana mieleen.
Joo, ja on hintaakin. Riittäis vaikka pieni volkkari korotettuna. Ei sillä kuitenkaan maastoon oltaisi menossa.
Suzuki Jimnystä on kuulemma joskus tulossa sähkömalli. Sitä odotellessa.
 
Onko valkoinen mielestäsi hienompi väri kuin punainen? Vai musta? Kumpi on enemmän premiumia? Onko musta Tesla Model 3 enemmän premium kuin valkoinen Model 3? Katsoen hinnastoa, sehän riippuu millä aikakaudella se on ostettu.

Kumpi on se premium malli?
Tuosta tuli mieleen Teslan huono perus musta väri, joka ei kestänyt. Tilalle vaihdettiin tuo valkoinen erikoisväri. Eli ainakin omasta mielestä valkoinen on parempi hankinta.

Esim Y LR:n punainen erikoisväri maksaa 3200€ ja hopeinen erikoisväri 3000€. Nuo on uusia värejä, eikä noita autoja taida vielä olla oikein liikenteessäkään. Saattaa olla ihan nättejä värejä.

Y RWD valkoinen ja punainen on molemmat Multi-Coat värejä. Eli periaatteessa yhtä hyviä. Punaisen lisähinta 2000€. Itse kyllä tuossa tapauksessa varmaan säästäisi, että saisikin LR AWD:n. Kun väri ei nyt itselle ole kovin tärkeä.
 
On tehoja ja on tehoja.

Sähköauton teho on siitä kiva, että se on saatavilla välittömästi ilman turboviivettä. Tehoa koen itse eniten tarvitsevani rampista liikenteen sekaan liittyessäni erityisesti moottoritielle. Joskus väli on sellainen, että siihen pitää joko reippaasti kiihdyttää tai reippaasti jarrutettava. Väitän, että riskialttiimpaa on jarrutus ja sen myötä muiden koheltamisen vaara rampissa ja motarille liittyminen hiljaisesta vauhdista itsellä.

Sähköauton teho on kiva myös kaupungissa, kun liikkeellelähdöt ovat reippaita, eikä kone mieti ennen kuin vastaa. Ei, tämä ei tarkoita revittelyä vaan reipasta ensimmäisenä autona kiihdytystä valoista siihen 40 km/h vauhtiin.

En ole kyllä suomalaisessa liikenteessä koskaan kokenut tarvitsevani mitään 300hp tehoja (vaikka +300hp auto onkin ollut). Nopea kaasuvaste taas on kyllä tosi hyvä juttu, jota ei dieseleissä ja bensoissa tahdo saada.

Vielä hinnoista. Onhan sähköauto kallis. Okei, jos verrataan mallistojen yläpäätä, niin veroedun takia sähköauto voi olla vastaavaa isokoneista bensa/dieselversiota edullisempi. Pienissä autoissa asia ei ole näin. Perus golfin, corollan tai focuksen ostaja budjetoi uuden auton ostoon 25-35k€, ei 50k€. Käytettyjä on huonosti tarjolla, joka korostaa sähköauton kalleutta.

Nykymaailman menolla tulee nahkapenkit jäämään historiaan, kun eläinperäinen tuotanto vähenee. Kyllä muillakin ratkaisuilla tulee toimeen, vaikka bmw:n ilmastoidut comfort-nahkajakkarat ovatkin tämän pallon parhaat penkit. Nahkapenkkien (tai keinonahkapenkkien) ehdoton plussa on puhtaanapito. Jos muuten keinonahkapenkki olisi ilmastoitu, niin silloin ei olisi hiostavuusongelmaa. Mikä sitten enää puhuttelisi nahan puolesta?

Minulle sähköautossa eniten merkkaa edulliset käyttökustannukset, ajamisen helppous kaasuvasteen ansiosta, modernit tekniset ja varusteisiin liittyvät ratkaisut sekä ajamisen vähäpäästöisyys. Lisäksi plussaa on mahdollisesti parempi toimivuus talviautona, kunhan toimintamatka edes kohtuullinen. Pakollisia ominaisuuksia ovat hyvä UX, neliveto, koukku ja tilavuus (kun farkkuja ei tarjolla).
 
Joo, ja on hintaakin. Riittäis vaikka pieni volkkari korotettuna. Ei sillä kuitenkaan maastoon oltaisi menossa.
Suzuki Jimnystä on kuulemma joskus tulossa sähkömalli. Sitä odotellessa.
No saahan vaikka dacialta vähän korotetun sähköauton.
 
Sähköauton teho on kiva myös kaupungissa, kun liikkeellelähdöt ovat reippaita, eikä kone mieti ennen kuin vastaa. Ei, tämä ei tarkoita revittelyä vaan reipasta ensimmäisenä autona kiihdytystä valoista siihen 40 km/h vauhtiin.
Ei tähän kyllä tehoja tarvita, kunhan on vähän Daciaa enemmän potkua. Jo Miin kokonaiset 61 kW näyttää perävaloja enemmistölle peruspolttiksia kaupunkioloissa, kun puhutaan normaalista liikkeelle lähdöstä. Hemmetin mukava, jos täytyy tuikata vähän tiukempaan väliin jotain kaistanvaihtoa. Motarin lyhyemmissä rampeissa alkaa vasta näkyä tehonpuute, siinäkin huomattavasti miellyttävämpi kuin edeltäjänsä vapari-1.8 sitikka.
 
Minusta kaupunkiajossa jo pelkällä plugarin sähkömoottorin teholla on mukavampaa kun ei tule sitä automaattilaatikon arpomista ja odottelua koskaan, täyssähkön tehoista ja viiveettömyydestä sitten puhumattakaan. Antiikkiselta tuntuu sellaisen jälkeen ajella tavallisella polttomoottoriautolla.
 
Omassa on sähköllä 80hp käytössä ja omapainoa 2000 kg. Liikennevaloista 95% kerroista kiihdytän/kiihdyttäisin nopeammin kuin muut. Rampeilla 80% kerroista. Mutta polttiksissa noin 200hp on sellainen lukema, minkä oon todennut riittäväksi joka tilanteessa. Sähköautoissa toi teho tulee vähän eri tavalla ulos, että ehkä vähempikin riittäisi. Toki ei niistä hevosista haittaakaan ole, mutta en kyllä niistä alkais älyttömästi maksaiskaan. Muut asiat ratkaisee enemmän.
 
Mistä (tarkalleen) kuva on? Jotain ulkomaisia kilpiä, Norja?

Kovasti mietin miksi niin monta autoa pyrkii samanaikaisesti juuri samalle latauskentälle, laskujeni mukaan siis 6 lataamassa + 3 jonottaa = 9 autoa pyrkinyt sinne suht samoihin aikoihin. Ei muita (pika)latausasemia lähistöllä? Vai onko tässä kyse "no kun mulla on sopimus just tämän lataustarjoajan kanssa, joten muut eivät käy"?
Helsingborg Ruotsissa. On siinä muistaakseni ainakin Cleverin 50kW ja 22kW asemia lähistöllä. Muista en tiedä.

Tämä on aika tyypillinen tilanne ainakin IONITYn asemilla siinä 8-21 välisenä aikana. Itse välttelen mm. Värnamon asemaa päivisin kun siellä on aina ruuhka.

Varmaan monen asian summa. Nuo asemat on kohtuu toimintavarmoja ja sopimukset suosii. Sekä tietty sijainti usein hyvä. Niin ja vielä lisäksi kyllä tuossakin autoja kävi katsomassa mutta jatkoivat matkaa kun oli jonoa.
 
Ei tähän kyllä tehoja tarvita, kunhan on vähän Daciaa enemmän potkua. Jo Miin kokonaiset 61 kW näyttää perävaloja enemmistölle peruspolttiksia kaupunkioloissa, kun puhutaan normaalista liikkeelle lähdöstä. Hemmetin mukava, jos täytyy tuikata vähän tiukempaan väliin jotain kaistanvaihtoa. Motarin lyhyemmissä rampeissa alkaa vasta näkyä tehonpuute, siinäkin huomattavasti miellyttävämpi kuin edeltäjänsä vapari-1.8 sitikka.
Seat Mii taitaa pysyä paikallaan ilman jarrua, eli kuten vaikka Tesla ja monet muut. Erittäin helppo lähteä ripeästi liikkeelle ja nopeuden säätökin on tarkkaa.

Omassa on sähköllä 80hp käytössä ja omapainoa 2000 kg. Liikennevaloista 95% kerroista kiihdytän/kiihdyttäisin nopeammin kuin muut. Rampeilla 80% kerroista. Mutta polttiksissa noin 200hp on sellainen lukema, minkä oon todennut riittäväksi joka tilanteessa. Sähköautoissa toi teho tulee vähän eri tavalla ulos, että ehkä vähempikin riittäisi. Toki ei niistä hevosista haittaakaan ole, mutta en kyllä niistä alkais älyttömästi maksaiskaan. Muut asiat ratkaisee enemmän.
Sähkis on toisaalta myös vähän painavampi. Mutta vw id.3 150kW / 204hv jo aivan riittää minusta. Toisaalta sitten isompi id.4 on taas raskaampi. Nyt nelivetoinen sähkis ja oon kyllä tykännyt.
 
Tämä pätee siinä kohtaa kun teho on se ykköskriteeri, minua hämmentää se kuinka monelle teho näyttää olevan niin korkealla prioriteettilistalla.

Mutta kyllähän Suomen verotus pitää huolen siitä että sähköautot ovat aina "halpoja" isommassa luokassa jossa kulutukset ja verot ovat kovat polttispuolella. Tai ainakin oli ennen plugineja.
Niinhän näissä aina vertaillaan saman tehoisia autoja. Silloin toki on sähköautokin "halpa", mutta suurin osa ostajista ostaisi mieluummin vaan ihan yleisesti halvan auton. En nyt itsekkään tarvitisi niin paljoa tehoa, ehtii vähemmälläkin, mutta tehottomia sähköautoja ei juuri ole tarjolla, eikä niissä toisaalta olisi mitään järkeäkään kun tehot tulee lähinnä siitä mitä parametreja moottorin ohjaussoftaan laittaa, joten miksi turhaan tehdä tehotonta. Tietysti voisi rajoittaa tehot, että voisi laittaa pienemmät jarrut ja heppoisemmat alustanosat noin muutenkin, mutta lopulta nuo lienee ainakin vielä aika pieni osa sähköauton hinnasta. Joten sama sitten laittaa tehot ylös.
 
Jotenkin tulee aina näistä sähköautojen tehojen ja voimalinjan ylivertaisuuden hehkuttajista mieleen ihmiset jotka ovat aikaisemmin ajaneet jollain dsg Octavialla tai vastaavalla. Miten moni olisi valmiita ostamaan esimerkiksi saman Octavian 20t€ kalliimmalla, jos se liikkuisi sähköllä ja tehoa olisi vaikka 400hp? Eikä tätä pidä käsittää väärin, mielestäni Octavia on varsin pätevä laite hintaluokassaan ja monilta osin parempi/laadukkaampi AUTO, kuin esim. Tesla M3. Toki nykyisessä tilanteessa se 60t€ maksava sähkö Octavia voisi mennä kaupaksi jopa varsin hyvin ja varmaan itsekin saattaisin ostaa sen ennemmin kuin M3 performancen.

Moni arvostaa autoissa paljon muutakin, kuin vain tehoa. Sähköinen voimalinja on toki todella hyvä, mutta mielestäni riittävän lähelle on mahdollista päästä myös polttomoottorin ja automaattivaihteiston yhdistelmällä. Toki tämä vaatii useimmiten ison/vääntän dieselin ja hyvän vaihteiston. Tämän kaltaista yhdistelmää on saatavissa ainakin Mersulta ja Bemarilta. Valitettavasti Suomessa autoverotus on ohjannut ostamaan näiltäkin merkeiltä yleisesti auton sillä pienimmällä tai toiseksi pienimmällä moottorilla.
 
Jotenkin tulee aina näistä sähköautojen tehojen ja voimalinjan ylivertaisuuden hehkuttajista mieleen ihmiset jotka ovat aikaisemmin ajaneet jollain dsg Octavialla tai vastaavalla. Miten moni olisi valmiita ostamaan esimerkiksi saman Octavian 20t€ kalliimmalla, jos se liikkuisi sähköllä ja tehoa olisi vaikka 400hp? Eikä tätä pidä käsittää väärin, mielestäni Octavia on varsin pätevä laite hintaluokassaan ja monilta osin parempi/laadukkaampi AUTO, kuin esim. Tesla M3. Toki nykyisessä tilanteessa se 60t€ maksava sähkö Octavia voisi mennä kaupaksi jopa varsin hyvin ja varmaan itsekin saattaisin ostaa sen ennemmin kuin M3 performancen.

Moni arvostaa autoissa paljon muutakin, kuin vain tehoa. Sähköinen voimalinja on toki todella hyvä, mutta mielestäni riittävän lähelle on mahdollista päästä myös polttomoottorin ja automaattivaihteiston yhdistelmällä. Toki tämä vaatii useimmiten ison/vääntän dieselin ja hyvän vaihteiston. Tämän kaltaista yhdistelmää on saatavissa ainakin Mersulta ja Bemarilta. Valitettavasti Suomessa autoverotus on ohjannut ostamaan näiltäkin merkeiltä yleisesti auton sillä pienimmällä tai toiseksi pienimmällä moottorilla.

Neliveto octavia +400hepallahan olisi erittäinkin pätevä laite veikkaisin.

Itse ainakin päädyin tilaamaan seuraavaksi sähkön ihan vain ja ainoastaan, koska saa samalla rahalla niin tehokkaan auton, ettei todellakaan olisi varaa ostaa suomesta uutena vastaavilla tehoilla olevaa bensavehjettä. Lähin vastaava bensakoneinen olisi yli tuplahintainen.
Sähköautojen edullisuus tehokkaammissa mahdollisti kerrankin ostamaan sellaisen uutena millä olisin aina halunnutkin ajaa.

Mikäli suomessa ei olisi bensakoneissa kateusveroa niin olisin varmastikin päätynyt edelleen bensaan, mutta verotus tämä niin sähköllä mennään sitten jatkossa.

Meitä on moneen junaan.
 
...
Moni arvostaa autoissa paljon muutakin, kuin vain tehoa. Sähköinen voimalinja on toki todella hyvä, mutta mielestäni riittävän lähelle on mahdollista päästä myös polttomoottorin ja automaattivaihteiston yhdistelmällä. Toki tämä vaatii useimmiten ison/vääntän dieselin ja hyvän vaihteiston. Tämän kaltaista yhdistelmää on saatavissa ainakin Mersulta ja Bemarilta. Valitettavasti Suomessa autoverotus on ohjannut ostamaan näiltäkin merkeiltä yleisesti auton sillä pienimmällä tai toiseksi pienimmällä moottorilla.
Minulla on ollut 2x BMW suora kutonen diesel ZF:n 6- ja 8-lovisella automaattilaatikolla (E61 ja F11) eikä puhuta samana päivänä kaasuvasteesta tai ajamisen helppoudesta esim. kaupungissa verrattuna sähköautoon tai edes VW gte lataushybrideihin. Voimalinjan vaste on niin paljon nopeampi ja helpompi käsitellä (pl. etuvetopassatin liukkaus talvikelillä vs. nelikkobmw). Onhan se turbopotku todella komea, mutta viive vasteessa on iso ja sen käsitti vasta sähköautoja ajettuani. En tosin ole 550d triplaturboa ajanut.

Kummatkin bemarini olivat toki tappiin asti varusteltuja ja siten muuten paljon mukavampia matka-autoja kuin nykyiset 50-70k€ sähkökinnerit. Hiljaisuus parhaimpana ominaisuutena ja päälle comformit jne.
 
Tuli muuten vielä mieleen, että aletaanko tulevaisuudessa kiinnittämään enemmän huomiota sähköautojen kulutukseen toimintamatkan sijaan?

Onhan siinäkin isoja eroja. Esim. Teslat ja Ionicit menevät todella pienillä sähköenergioilla, kun esim. Toyota syö sähköä huolella. Paras kuulemani suoritus on Ionicilla tehty taajamaa ja haja-asutusseutua kattanut vajaan sadan kilsan kesäaikainen ajo 9.9 kWh/100km kulutuksella.
 
Jotenkin tulee aina näistä sähköautojen tehojen ja voimalinjan ylivertaisuuden hehkuttajista mieleen ihmiset jotka ovat aikaisemmin ajaneet jollain dsg Octavialla tai vastaavalla. Miten moni olisi valmiita ostamaan esimerkiksi saman Octavian 20t€ kalliimmalla, jos se liikkuisi sähköllä ja tehoa olisi vaikka 400hp? Eikä tätä pidä käsittää väärin, mielestäni Octavia on varsin pätevä laite hintaluokassaan ja monilta osin parempi/laadukkaampi AUTO, kuin esim. Tesla M3. Toki nykyisessä tilanteessa se 60t€ maksava sähkö Octavia voisi mennä kaupaksi jopa varsin hyvin ja varmaan itsekin saattaisin ostaa sen ennemmin kuin M3 performancen.

Moni arvostaa autoissa paljon muutakin, kuin vain tehoa. Sähköinen voimalinja on toki todella hyvä, mutta mielestäni riittävän lähelle on mahdollista päästä myös polttomoottorin ja automaattivaihteiston yhdistelmällä. Toki tämä vaatii useimmiten ison/vääntän dieselin ja hyvän vaihteiston. Tämän kaltaista yhdistelmää on saatavissa ainakin Mersulta ja Bemarilta. Valitettavasti Suomessa autoverotus on ohjannut ostamaan näiltäkin merkeiltä yleisesti auton sillä pienimmällä tai toiseksi pienimmällä moottorilla.
Samaa mieltä. Itse ajan todella vähän kaupungissa missä se välitön reagointi ehkä hyvä voisi dynaamisella ajotyylillä olla. Maantiellä kuitenkaan mitään merkitystä, sähkölaitteessa kuitenkin maassaa paljon ja näissä perusmalleissa sitä tehoa tai etenkään vääntöä ei ole sen enempää kuin polttomoottoriversioissa. Sitten vielä se että sillä diisselillä pystyi ajamaan koko päivän se 140 kmh lasissa jos lompakko antoi myöten.

Ite jo kesää odottelen että pääsisi koittamaan sähköllä pidempää reissua ihan nopeusrajoitusten mukaan ajaen.
 
Tuli muuten vielä mieleen, että aletaanko tulevaisuudessa kiinnittämään enemmän huomiota sähköautojen kulutukseen toimintamatkan sijaan?

Onhan siinäkin isoja eroja. Esim. Teslat ja Ionicit menevät todella pienillä sähköenergioilla, kun esim. Toyota syö sähköä huolella. Paras kuulemani suoritus on Ionicilla tehty taajamaa ja haja-asutusseutua kattanut vajaan sadan kilsan kesäaikainen ajo 9.9 kWh/100km kulutuksella.
Riippuu varmaan sähkön hinnasta. Mutta luultavasti joka tapauksessa tuohon kiinnitetään huomiota.

Toki jos lataa kotona 4c/kWh sopparilla ja kesät omalla aurinkoenergialla niin ei ole juuri merkitystä kuluttaako 20 vai 30kWh, mutta toki pienempi aina parempi.
 
Riippuu varmaan sähkön hinnasta. Mutta luultavasti joka tapauksessa tuohon kiinnitetään huomiota.

Toki jos lataa kotona 4c/kWh sopparilla ja kesät omalla aurinkoenergialla niin ei ole juuri merkitystä kuluttaako 20 vai 30kWh, mutta toki pienempi aina parempi.
Siirron ja veron kanssa ei taida alle 10 c / kWh päästä vaikka energia olisi melkein ilmaista?
 
Tuli muuten vielä mieleen, että aletaanko tulevaisuudessa kiinnittämään enemmän huomiota sähköautojen kulutukseen toimintamatkan sijaan?
Ainakin itsellä tuolla kulutuksella oli ihan oleellinen vaikutus auton valinnassa, ei varsinaisesti niinkään rangella. Vaikuttaa mm. ihan suoraan siihen, että kuinka paljon omalla 1-vaihelaturilla saa ladattua yön aikana, minkä verran julkinen pikalataus reissussa maksaa ja kuinka nopeasti saa kilsoja matkalla ladattua.

Ja muutenkin tykkään ihan periaatesyistä, että auto on energiatehokas eikä tuhlaa energiaa. Kolmosella on kesällä aika helppo päästä 10kWh/100km lukemiin sopivilla matkoilla.
 
Vähäinen kulutus on usein ollut käsi kädessä vähän pienempien tilojen kanssa. Isommat tilat (esim. perhekäytössä ja varsinkin matkatavaran määrässä) on usein sellainen josta ei pysty tinkimään, mutta kulutuksesta sitten pystyy (tai kuluttamaan vähän lisää).

Eihän tämä tietty 1:1 ole, mutta tietyn pisteen jälkeen ei se kulutuksen lasku ole niin merkityksellinen kun sen kustannusvaikutus on kuitenkin siedettävä.

Joku 25 kWh/100km on toki olla tuplat siihen mitä 12.5 kWh/100km voi saavuttaa, mutta absoluuttinen euromääräinen ero kustannuksissa on aika erilainen kuin vaikka 4 vs 8 l/100km. 20c hinnalla 2.5e vs 5e kun bensalla sen 8e vs 16e.

Mielenkiinnolla odotan käytännön testejä millä esim. Ionic6 menee normioloissa.
 
Se vaan on fakta että mitä vähemmän aikaa täytyy käyttää ohitustilanteessa niin sen turvallisempi ohitus on.
Kannattaa muistaa, että ohitustilanteessa auton nopeus ei saa nousta yli kyseisen alueen nopeusrajoituksen. Esimerkkinä rekka ajaa 100km/h alueella tasan 90km/h. Siinä ei tule kuin parin sekunnin kymmenyksen ero 150 ja 300 heppaisen auton välillä nopeudennostosta 90 --> 100km/h. Tehottomamman auton omistaja, jos on vielä vähän parempi ennakoimaan niin eroa ei ole yhtään.

Sitten jos puhutaan tilanteesta, että se nopeus nostetaan kielletysti reilusti yli sallitun nopeuden niin melko varmasti se ylinopeus on suurempi riskitekijä kuin mitä ohitustilanteessa säästetty aika sitä riskiä vähentäisi. Lähtökohtaisesti, jos ohitustilanteessa joutuu ulosmittaamaan auton tehot niin on lähdetty ohittamaan ihan väärässä paikassa. Varmaankin vakuutusyhtiöillä on myös syynsä, että tehokkaampien autojen vakuutusmaksut ovat suurempia.
 
Kannattaa muistaa, että ohitustilanteessa auton nopeus ei saa nousta yli kyseisen alueen nopeusrajoituksen. Esimerkkinä rekka ajaa 100km/h alueella tasan 90km/h. Siinä ei tule kuin parin sekunnin kymmenyksen ero 150 ja 300 heppaisen auton välillä nopeudennostosta 90 --> 100km/h. Tehottomamman auton omistaja, jos on vielä vähän parempi ennakoimaan niin eroa ei ole yhtään.

Sitten jos puhutaan tilanteesta, että se nopeus nostetaan kielletysti reilusti yli sallitun nopeuden niin melko varmasti se ylinopeus on suurempi riskitekijä kuin mitä ohitustilanteessa säästetty aika sitä riskiä vähentäisi. Lähtökohtaisesti, jos ohitustilanteessa joutuu ulosmittaamaan auton tehot niin on lähdetty ohittamaan ihan väärässä paikassa. Varmaankin vakuutusyhtiöillä on myös syynsä, että tehokkaampien autojen vakuutusmaksut ovat suurempia.
Kyllä siihen mahtuu aika paljon harmaan sävyjä rajoituksen mukaan ohittaminen vs. nollat taulussa kaasut pohjassa. Saa olla saatanan hullu ja itsetuhoinen, jos tiukasti rajoitusta tuijottaa ohitushetkellä 2-kaistaisella.
 
Vähäinen kulutus on usein ollut käsi kädessä vähän pienempien tilojen kanssa. Isommat tilat (esim. perhekäytössä ja varsinkin matkatavaran määrässä) on usein sellainen josta ei pysty tinkimään, mutta kulutuksesta sitten pystyy (tai kuluttamaan vähän lisää).
Eikös tähän yhtälöön ole ratkaisu jo keksitty. Tesla Model Y. Matala kulutus, isot tilat.
 
Työnnämpä nyt minäkin vielä lusikkani tehosoppaan, tarpeita kun on erilaisia.. henkilökohtaisesti olisin paljon iloisempi yli 20 sentin maavarasta. Nääs kun ei se teho soratiellä oikein tahdo auttaa tieliikennerenkailla. Talvella vielä vähemmän kun se tie on lunta ja jäätä. Erikoista ettei ole tavallista sähköautoa vielä korkeammalla maavaralla vaikka on nelivetojakin saati että akku on kolhuille altis pohjassa?
Jeep Avengerissa on ilmeisesti maavaraa mutta ei taida olla nelivetoa.
 
Eikös tähän yhtälöön ole ratkaisu jo keksitty. Tesla Model Y. Matala kulutus, isot tilat.

Onhan siihen joo vaihtoehtoja jonkin verran (Teslan yn lisäksi) jo nykyään joka on positiivista. Y on vaan omaan silmään oikeasti aika ruma, eikä yhdessä Toyotan ratin kanssa ole sitten yhtään omaan silmään joten ei pysty siihen venymään. Ionic5 ja ev6 ehkä omaan silmään ne miellyttävimmät nykyautoista joissa tilat riittävät. Tuo virran ottaminen suoraan autosta esim. mökkikäytössä olisi aika loistava ominaisuus.

Mutta toivotaan lisää vaihtoehtoja ja tietty hintojen tippumista nykyisestä, tosin neliveto tuntuu maksavan ja varmasti myös jatkossa.
 
Tähän on nyt ihan pakko tarttua, vaikka tiedän sen olevan todella iso virhe. Sähköautoissa on lähtöä ja tehoa ihan kaikille todella paljon ja vähintäänkin riittävästi, mutta miksi vitussa ne kaikki hinaa esim. hki-tku-hki väliä maksimissaan 85km/h gps-nopeutta? Sama paska jatkuu tuolla maakunnissa, missä ei sitten niitä ohitella samaan tyyliin.
Totta, toiminta ei silti juuri eroa Toyotan yms.hybridillä ajavasta. Taajamassa sähköautot liikkuvat yleensä ripeästi, hybridit voi yleensä ohittaa vaikka polkupyörällä.
hki-tku välillä ei pitäisi ahdistaa 85km/h ajavat sähköautot, kyseessä on kuitenkin moottoritie ja ohitus on helppoa, siellä ajaa myös paljon raskasta liikenettä. Ahdistutko yhtä paljon jokaisesta rekasta jonka max. nopeus on 90km/h?
 
Totta, toiminta ei silti juuri eroa Toyotan yms.hybridillä ajavasta.

Tähän on pakko puuttua, en ole koskaan nähnyt vielä Toyotan tai muun merkkistä hybridiä vetävän räikeää alinopeutta motarilla. Sähköautoja taas useampia.

Ehkä siinä on se että (lähes) kaikki plugareilla ajavat ymmärtävät että maantiellä/motarilla siitä sähköstä ei ole juuri iloa (tasainen matkanopeus ilman suuria nopeuden vaihteluita) ja että pelkällä sähköllä ei kuitenkaan pääse perille.
 
Totta, toiminta ei silti juuri eroa Toyotan yms.hybridillä ajavasta. Taajamassa sähköautot liikkuvat yleensä ripeästi, hybridit voi yleensä ohittaa vaikka polkupyörällä.
hki-tku välillä ei pitäisi ahdistaa 85km/h ajavat sähköautot, kyseessä on kuitenkin moottoritie ja ohitus on helppoa, siellä ajaa myös paljon raskasta liikenettä. Ahdistutko yhtä paljon jokaisesta rekasta jonka max. nopeus on 90km/h?

Toi motarin pätkä oli vaan nyt päälimmäisenä mielessä, koska sitä on nyt tullut viime aikoina suhattua ja ihmeteltyä tuota sähköautoliikennettä. Ja ei, motarilla noi ei ole mikään ongelma.

Ja ei, en ahdistu rekasta tai raskaasta kalustosta nykyisellään, koska toinen noista on rajoitettu tuohon maksiminopeuteen ja toinen on se paljon hehkutettu 400-heppainen perhevankkuri ja 0-100 3s. Samat lippahatut täällä keulii noilla vehkeillä, jotka ei koskaan uskaltaneet edes ulosmitata sen 50heppaisen micran tehoja.
 
Toi motarin pätkä oli vaan nyt päälimmäisenä mielessä, koska sitä on nyt tullut viime aikoina suhattua ja ihmeteltyä tuota sähköautoliikennettä. Ja ei, motarilla noi ei ole mikään ongelma.

Ja ei, en ahdistu rekasta tai raskaasta kalustosta nykyisellään, koska toinen noista on rajoitettu tuohon maksiminopeuteen ja toinen on se paljon hehkutettu 400-heppainen perhevankkuri ja 0-100 3s. Samat lippahatut täällä keulii noilla vehkeillä, jotka ei koskaan uskaltaneet edes ulosmitata sen 50heppaisen micran tehoja.

Jos nyt lohduttaa, niin sen n. 400 heppaisen teslan jatkuva teho on luokkaa 80kW (1h ajan) vaatimustenmukaisuustodistuksen (CoC) mukaan.

Tosin mulla on pieni arvaus mistä tuo johtuu, eikä liity lämmön tms. hallintaan…
 
Tähän on pakko puuttua, en ole koskaan nähnyt vielä Toyotan tai muun merkkistä hybridiä vetävän räikeää alinopeutta motarilla. Sähköautoja taas useampia.

Ehkä siinä on se että (lähes) kaikki plugareilla ajavat ymmärtävät että maantiellä/motarilla siitä sähköstä ei ole juuri iloa (tasainen matkanopeus ilman suuria nopeuden vaihteluita) ja että pelkällä sähköllä ei kuitenkaan pääse perille.
Ainopeutta (alle 100km/h motarilla) ajava Toyota on sääntö, ei poikkeus. Yleisin malli on perä pimeänä ajava Auris hybrid, hyvänä kakkosena c-hr, cr-v c-rh, mikä se crv nimikopio olikaan?
Ymmärrän kyllä pointin, osa Toyota kuskeista ei tosin edes ymmärrä mikä on hybrid, koska "auto on itselataava". Perustan väitteeni siihen että eivät osaa käyttää edes auton valoja oikein.
Kaiken kruunaa Toyotan nopeusmittarin suuri virhe ja keskimmäräisen kulettajan ikä, yleensä myös Toyotalla ajavat eivät ole tekniikan osalta kovin kiinostuneita auton ominaisuuksista/toiminnasta, se on ostettu vain liikkumista varten.
 
Kyllä siihen mahtuu aika paljon harmaan sävyjä rajoituksen mukaan ohittaminen vs. nollat taulussa kaasut pohjassa. Saa olla saatanan hullu ja itsetuhoinen, jos tiukasti rajoitusta tuijottaa ohitushetkellä 2-kaistaisella.
Niin, sehän on jokaisen oma asia miten niitä liikennesääntöjä noudattaa. Poliisille on vaan aika turha selitellä ylinopeutta ohitustilanteella, jos siellä sattuu joku olemaan sopivasti tutkan kanssa. Se ohitustilanne kun ei ole mitenkään lieventävä asianhaara ajaa ylinopeutta.

Jos ohi ei pääse turvallisesti normaalilla / lievällä ylinopeudella (alle sakkorajan) niin kannattaa ehkä miettiä onko se ohitus tarpeellinen alkujaankaan tai voisiko sen tehdä myöhemmin turvallisemmin esim. ohituskaistalla.
 
Jos nyt lohduttaa, niin sen n. 400 heppaisen teslan jatkuva teho on luokkaa 80kW (1h ajan) vaatimustenmukaisuustodistuksen (CoC) mukaan.

Tosin mulla on pieni arvaus mistä tuo johtuu, eikä liity lämmön tms. hallintaan…

Lohduttaa ja ei, pitäisi sen liikkua esim. tuolla kyseisellä motarilla tuolla pienemmälläkin teholla edes sen verran, että ei sitä rekkaletkaa vedä perässään koko matkaa.
 
Toi motarin pätkä oli vaan nyt päälimmäisenä mielessä, koska sitä on nyt tullut viime aikoina suhattua ja ihmeteltyä tuota sähköautoliikennettä. Ja ei, motarilla noi ei ole mikään ongelma.

Ja ei, en ahdistu rekasta tai raskaasta kalustosta nykyisellään, koska toinen noista on rajoitettu tuohon maksiminopeuteen ja toinen on se paljon hehkutettu 400-heppainen perhevankkuri ja 0-100 3s. Samat lippahatut täällä keulii noilla vehkeillä, jotka ei koskaan uskaltaneet edes ulosmitata sen 50heppaisen micran tehoja.
No tällä logiikalla pitäisi ahdistaa myös jokainen alinopeutta ajava tehokas polttomootoriauto?
En ahdistunut viime viikolla vaikka jouduin ohittamaan M5 bemarin, ajoin itse muuten 115hp Transitilla... ihmeellistä ajattelua.
 
No tällä logiikalla pitäisi ahdistaa myös jokainen alinopeutta ajava tehokas polttomootoriauto?
En ahdistunut viime viikolla vaikka jouduin ohittamaan M5 bemarin vaikka ajoin 110hp Transitilla... ihmellistä ajattelua.

No itseasiassa kyllä, tai no ei ahdista vaan vituttaa. Ja kuten tuossa pari viestiä aikaisemmin kuvailit todella hyvin asian tuon toyotan osin, mikä pitää kyllä varmaan 100% paikkaansa, niin kyllähän ne nekin energiasta riippumatta vituttaa. Ja sitten ne takavalot, ikävä kyllä se tekniikasta mitään ymmärtämätön takavaloton ei sitten nykyään istu enää ainoastaan toyotassa.
 
Ja nyt kun päästiin vauhtiin, niin avatkaas mulle hieman asiaa mihin en saanut vastausta ja sitä en ole itse millään keksinyt, että mikä siinä on, että nyt kun on alla ollut pari kuukautta sähköauto, niin miksi se nopeus tippuu sieltä suurimmasta sallitusta 5-20km/h alle? Tuota olen nyt päässyt pari kertaa todistamaan pussikaljojen kanssa etupenkiltä käsin ja melkein sain kävellä viime reissulta takaisin kun asiasta kysyin, kuitenkin vielä edellisen auton aikana samoilla pätkillä oli päiväsakkoraja se maaginen rajoitin.
 
Niin, sehän on jokaisen oma asia miten niitä liikennesääntöjä noudattaa. Poliisille on vaan aika turha selitellä ylinopeutta ohitustilanteella, jos siellä sattuu joku olemaan sopivasti tutkan kanssa. Se ohitustilanne kun ei ole mitenkään lieventävä asianhaara ajaa ylinopeutta.

Jos ohi ei pääse turvallisesti normaalilla / lievällä ylinopeudella (alle sakkorajan) niin kannattaa ehkä miettiä onko se ohitus tarpeellinen alkujaankaan tai voisiko sen tehdä myöhemmin turvallisemmin esim. ohituskaistalla.
Kyllä sinäkin silti varmaan haluat, että jos puolivälin jälkeen tuleekin eteen yllätys ohituksessa, että tarvittaessa siitä autosta löytyy potkua korjata tehty virhe? Tehoreservistähän tässä oli kyse ja sen mahdollistamasta joustavuudesta. Ei tehoreservin löytyminen ja haluaminen tarkoita sitä, että nollat taulussa pieneen väli lähetään ohi niin paljon kuin autosta lähtee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 044
Viestejä
4 542 250
Jäsenet
74 928
Uusin jäsen
Retrysky

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom