Sähköautojen hintoja tukee tuotantoa suurempi kysyntä ja se, että fossiileillekin täytyy jättää joku markkinarako. Kyllä varmasti hintakehitys normalisoituu ja kilometrit alkaa käytetyissä täyssähköissäkin "näkyä", mutta 56->20 kolmessa vuodessa on pessimistinen näkemys ellei kyseessä ole joku paljon rullattu taksi. Merkki tai tyyppikohtaista tietysti voi tulla jotain, Leafilla esim. pikalatausverkoston kiihtyvä (suhteellinen) heikkeneminen ei voi olla vaikuttamatta jälleenmyyntiarvoon. Sama joku "TSI+DSG" tyylinen pommi väkisin näkyisi jälleenmyynnissä, varsinkin kun muutenkin porukka pelkää uutta tekniikkaa.
Mistä näistä tulisi sellainen käyttöarvon jyrkkä alenema, että nykyiset menettäisivät arvonsa jyrkästi? Minusta puhut asioista, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi uuden auton ostajan valintaan, mutta jos se auto on jo nyt ostettuna, niin aikalailla vähäpätöisiltähän nuo tuntuvat peilaten siihen miten kauan em. muutoksissa väkisinkin menee.
Jos katsoo nykyistä sähköautokantaa, niin käytännössä kaikki uudet toimivat jo todella hyvin kaupungin lähialueilla pyörimiseen. Akkujen kestokin on ollut parempaa kuin on ennustettu. Minkä tahansa uuden akkutekniikan ylösajo ottaa aikansa (vuosia) ja aika hankala nähdä latausverkostonkaan mukautuvan sellaisiin kuormiin, että nykyiset 100-200 kW teholla lataavat jäisivät jalkoihin. V2G on jo jossain autoissa, esim. korealaisissa. Ne mistä toiminto puuttuu, voivat kuitenkin joustaa älylaturilla yhteen suuntaan verkon mukana. En ole ihan varma mitä tarkoitit vaihdettavilla akuilla, oletettavasti akun vaihto ja matka jatkuu tyylistä? Vai ylipäätään korjattavuutta, joka on olemassa jo suurimmassa osassa autoja?
Käytettyjen sähköautojen hintaa tukee se että tulevina vuosina on vähän käytettyjä sähköautoja vs käytettyjä polttiksia, Suomessa lisäksi se että nyt uusien autojen myynti on ollut vähäistä, Suomi markkinan häiriöitä onneksi tasaa käytettyjen tuonti.
Sähköautojen nyky hinnat on korkeita, varsinkin jos huomioiden se että niiden valmistamisen on arvioitu jossa kohtaa olevan halvempaa kuin polttisten. Viimevuosi ole poikkeava, komponenttien hintojen lasku taittui.
Jos komponenttihinnat kehittyy edullisesti, tuotanto kykenee vastaamaan kysyntään, ja markkinoille tulee edullisia malleja, valikoima monipuolistuu ja teknisesti kehittyneitä aiempaa edullisempi keskihintaisia malleja, miksi maksaisi elinkaaren puolessa välissä olevasta käytetystä noin paljon ?
Aika myös näyttää mikä on sähköauton elinkaari, jos se auto on kierrytys (romutus) arvossa 10 vuotiaana, niin se romutus arvo voi nostaa käytettyjen hintaa, mutta en nyt laskisi sen varaan että siitä useita tuhansia euroja saisi.
Viimevuosien mallien kohdalla voi sitten olla mallikohtaisia eroja, jos malli osoittautuu ikiliikkujaksia, akusto erinomaiseksi, niin voi olla kiinnostava käytettyna, jos malli osoittautuu pommiksi, niin vaihtoarvo ihan siitä kiinni mitä merkin liikkeet siitä hyvittää vaihdossa. Väliin sitten malli joissa jokin ongelma, mutta johon on kohtuu kustannustehokas korjaus.
Riskiä lisää myös odottamattomat yllätykset, en silti pidä kovin suurena uhkana jotain synteettisia pohtaita polttoaineita. Nyky käsityksen mukaan ei ole nopeasti odotettavissa edullista vaihtoehtoa, se olisi jo erittäin kova saavutus jos verottomana päästäisiin nykyisiin verollisiin hintoihin.
Valtio, eli verotus ym kohtelu ratkaisee paljon, jos fosiilipolttisten omistaminen halpaa, ajo kallista, niin se vähentää vähän sähkis kysyntää.