Yleistä keskustelua sähköautoista

Autoissa voisi olla joku €/100km näyttö kanssa, luulisin että tollainen kannustaisi säästämään energiaa kaikkein parhaiten kun näytössä lukisi isolla että maksaa 20€/100km kun ajaa kovaa? Toki vähän työlästä kun pitäisi näpytellä polttoaineen/sähkön hinta jokaisen tankkauksen/latauksen jälkeen.
 
Autoissa voisi olla joku €/100km näyttö kanssa, luulisin että tollainen kannustaisi säästämään energiaa kaikkein parhaiten kun näytössä lukisi isolla että maksaa 20€/100km kun ajaa kovaa? Toki vähän työlästä kun pitäisi näpytellä polttoaineen/sähkön hinta jokaisen tankkauksen/latauksen jälkeen.

Sähkön hintahan olisi helppo vetää jostain API:n kautta, mutta olen jo pitkään ihmetellyt miksei polttoaineen hinnat ole netissä näkyvissä? Tai esim. ABC-mobiili sovelluksessa lukee paljonko lataus maksaa, mutta polttoaineen litrahintoja sieltä ei löydy
 
Ei kyllä ole vakiona läheskään kaikissa. Esimerkiksi fat e-tronissa ei ole edes adaptiivista vakionopeudensäädintä vakiona, mikä on täysin käsittämätöntä.

Oho, onko toi joku erikoishintainen ja erikoisvarusteltu kulimalli ainoastaan suomilinjalta?
 
Oho, onko toi joku erikoishintainen ja erikoisvarusteltu kulimalli ainoastaan suomilinjalta?
Eiköhän tuo ole täysin softakysymys. Avaahan tuo jälkimarkkinoille aivan uuden tuotteen kun toinen omistajakin voi ruksia "lisävarusteita" mitä ensimmäinen omistaja nuukuuksissaan ei ole raksinut eli siis ei ole aktivoitu. Niinkuin ne kuuluisat takapenkkien lämmittimet.
Nykyään kun nähdään vielä tietokoneelta mistä autosta ei ole aktivoitu mitäkin voidaan kohdistaa täsmämainontaa yksilötasolla.

Kohta rupeaa putkahtamaan näyttöön erikoistarjouksia "varusteista" NYT ADAPTIIVINEN VAKIONOPUSSÄÄDIN 12 KK 50%
 
Oho, onko toi joku erikoishintainen ja erikoisvarusteltu kulimalli ainoastaan suomilinjalta?

Ei ole, yhdessä liikkeessä oli vierekkäin 2kpl saksasta tuotuja, kummassakaan ei adaptiivista.

Eiköhän tuo ole täysin softakysymys. Avaahan tuo jälkimarkkinoille aivan uuden tuotteen kun toinen omistajakin voi ruksia "lisävarusteita" mitä ensimmäinen omistaja nuukuuksissaan ei ole raksinut eli siis ei ole aktivoitu. Niinkuin ne kuuluisat takapenkkien lämmittimet.
Nykyään kun nähdään vielä tietokoneelta mistä autosta ei ole aktivoitu mitäkin voidaan kohdistaa täsmämainontaa yksilötasolla.

Audilta ei saa tuota varustetta jälkikäteen, 3k maksaa palikat jos haluaa itse virittää. Adaptive Cruise Control (ACC) for Audi e-tron GE, 2.998,80 €



E: Sama jatkuu vielä Q8 etron faceliftin myötä, progress paketissa normi vakkari, täytyy ottaa progress plus paketti jos haluaa adaptiivisen: Varustetasot ja paketit > Q8 e-tron > q8-e-tron > Audi Finland
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole, yhdessä liikkeessä oli vierekkäin 2kpl saksasta tuotuja, kummassakaan ei adaptiivista.



Audilta ei saa tuota varustetta jälkikäteen, 3k maksaa palikat jos haluaa itse virittää. Adaptive Cruise Control (ACC) for Audi e-tron GE, 2.998,80 €



E: Sama jatkuu vielä Q8 etron faceliftin myötä, progress paketissa normi vakkari, täytyy ottaa progress plus paketti jos haluaa adaptiivisen: Varustetasot ja paketit > Q8 e-tron > q8-e-tron > Audi Finland

Niin uskomattomalta ku kuulostaakin niin mersulla ei myöskään ole edes vaikka EQE 53 AMG (120k€ alkaen) aktiivikruisea eikä keyless go vakiona vaan jos oikein konfiguraattoria tulkitsin niin pitää ottaa 6400€ maksava paketti.
Bemarin i4 myös nuo pitää ruksata erikseen mutta ihan hiluilla ja tuskin kukaan jättää pois.
 
Kysyn nyt uudestaan, että onko tuolle Tesla Y LR:lle sähköautovaihtoehtoa, kun tarve on tilalle, nelikolle ja koukulle mahdollisimman halvalla? Ionic 5 voisi olla, mutta armoton odottelu. Mielellään tänä kesänä auton haluaisin, kun voisi päästä fiksummin omasta lataushybridistä eroon.
Eipä sille taida olla. Laita tesla tilaukseen vaan. Kyllä se silmä siihen tottuu.
 
Totta varmaan tuokin. Jos nyt niitä käyttökuluja mietitään, niin onhan ne tippuneet todella rajusti siitä parin kuukauden takaisesta, mutta jos ja kun se ei varsinaisesti kiinnostanut silloin polttisaikana, koska ajettiin siellä päiväsakkorajoilla, niin en usko sen nytkään olevan mikään kynnyskysymys, tosin mistäs minä tiedän, jos vaikka viimeiset rahat on kiinni siinä sähköautossa. Ja kuten kirjoitin, niin ajettiin se 5-20km/h alle rajoituksen. +löysät ja ylinopeus on sitten jokaisen oma asia varsinkin tyhjällä autolla ja noita on mielestäni aivan turha odottaa/vaatia kuljettajalta.
Oletko ihan varma, että olis akku riittänyt matkalle, jos olisi ajettu rajoituksen mukaan? Kyllä tuo nyt muuten niin oudolta kuulostaa.
 
Käytettynä noita Audin nelikoita saa uutta Teslan y mallia halvemmalla, mutta uutena taitaa olla tällä hetkellä aika hiljaista jos nopeasti autoa haluaa.
 
Käytettynä noita Audin nelikoita saa uutta Teslan y mallia halvemmalla, mutta uutena taitaa olla tällä hetkellä aika hiljaista jos nopeasti autoa haluaa.

Saahan sitä e-tron 50 mallia, mutta siinä on pienempi akku sekä suurempi kulutus kuin teslassa.

Jää range sinne 200km paikkeille näillä keleillä. Isompiakkuisella 55 mallilla parin asteen pakkasessa pääsee sen 320km, hieman yli jos vetää ihan 100%->0%, mutta audissa ei ole nollan jälkeen pelivaraa eli aika riskillä menee.

Ja kuten mainittua, saa olla tarkkana että siinä oikeasti on varusteet mitä haluaa.
 
Kysyn nyt uudestaan, että onko tuolle Tesla Y LR:lle sähköautovaihtoehtoa, kun tarve on tilalle, nelikolle ja koukulle mahdollisimman halvalla?

Ei ole vaihtoehtoa kun siinä on koukku vakiona - se on hyvä porkkana Suomeen. Jos myyt autoa Suomessa yleensä kysytään heti onko siinä koukku. Se helpottaa myyntiä (jos ei ole vedetty jotain Hymeria). Harva edes sitä tarvitsee kuin kerran vuodessa mutta Suomi on koukkumaa. Koukutellaan!
 
Ei ole vaihtoehtoa kun siinä on koukku vakiona - se on hyvä porkkana Suomeen. Jos myyt autoa Suomessa yleensä kysytään heti onko siinä koukku. Se helpottaa myyntiä (jos ei ole vedetty jotain Hymeria). Harva edes sitä tarvitsee kuin kerran vuodessa mutta Suomi on koukkumaa. Koukutellaan!
No ei ihme kun Suomessa on rekisterissä miljoona peräkärryä/traileria/asuntovaunua sun muuta perässävedettävää.
 
Ei ole vaihtoehtoa kun siinä on koukku vakiona - se on hyvä porkkana Suomeen. Jos myyt autoa Suomessa yleensä kysytään heti onko siinä koukku. Se helpottaa myyntiä (jos ei ole vedetty jotain Hymeria). Harva edes sitä tarvitsee kuin kerran vuodessa mutta Suomi on koukkumaa. Koukutellaan!

Ja kyllä se koukun tarve taitaa Y:n kanssakin tulla vastaan kun vaikka seuraavan kerran Gigantista hakee pesukonetta tms hajonneen tilalle. Taitaa just ärsyttävästi olla liian pieni se luukku koneelle vaikka muuten mahtuisi.
 
Kysyn nyt uudestaan, että onko tuolle Tesla Y LR:lle sähköautovaihtoehtoa, kun tarve on tilalle, nelikolle ja koukulle mahdollisimman halvalla? Ionic 5 voisi olla, mutta armoton odottelu. Mielellään tänä kesänä auton haluaisin, kun voisi päästä fiksummin omasta lataushybridistä eroon.
Sinuna ostaisin sen ja jos et tykkää, myyt sitten myöhemmin vaikka mulle. Hyvää hintaan toki.

Osta sitten pienemmällä rengaskoolla ja talvirenkaiksi kitkat kun tykkäisin sellaisista sitten enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Autoissa voisi olla joku €/100km näyttö kanssa, luulisin että tollainen kannustaisi säästämään energiaa kaikkein parhaiten kun näytössä lukisi isolla että maksaa 20€/100km kun ajaa kovaa? Toki vähän työlästä kun pitäisi näpytellä polttoaineen/sähkön hinta jokaisen tankkauksen/latauksen jälkeen.
Vaikea toteuttaa koska sähkölatauksien hinta voi olla mitä vain 0-70c/kWh väliltä. Mulla taitaa latausmaksut esim. viimeisen kuukauden ajalta olla pyöreä 0€, vaikka kilometrejä kuvittelisin kertyneen sinä aikana yli 2500km. Voi olla että ensi kuussa latausmenoni ovat jotain aivan muuta.
 
Ja kyllä se koukun tarve taitaa Y:n kanssakin tulla vastaan kun vaikka seuraavan kerran Gigantista hakee pesukonetta tms hajonneen tilalle. Taitaa just ärsyttävästi olla liian pieni se luukku koneelle vaikka muuten mahtuisi.
Kai sinne nyt luukusta tavallinen pesukone menee?? Eihän se ole fylleineen kuin joku 65*65 senttiä kyljellään.
 
Ei ole vaihtoehtoa kun siinä on koukku vakiona - se on hyvä porkkana Suomeen. Jos myyt autoa Suomessa yleensä kysytään heti onko siinä koukku. Se helpottaa myyntiä (jos ei ole vedetty jotain Hymeria). Harva edes sitä tarvitsee kuin kerran vuodessa mutta Suomi on koukkumaa. Koukutellaan!
Hyvä huomio. Olin itsekin miettinyt että seuraavaan autoon pyrkisin saamaan koukun. En ole varma tulenko koskaan sellaista tarvitsemaan (ellen joskus vuokraa peräkärryä muuttoa tms. varten; yleensä minulla on ollut tapana vuokrata silloin Kympin Paku), mutta ainakin helpottaisi jälleenmyyntiä myöhemmin.
 
Oletko ihan varma, että olis akku riittänyt matkalle, jos olisi ajettu rajoituksen mukaan? Kyllä tuo nyt muuten niin oudolta kuulostaa.

Kyllä, olen aivan varma, 100-prosenttisen varma, sillähän tämä hieman vaivasikin, kun en selvää syytä itse nähnyt/keksinyt ja sitä en muutamalla kysymyksellä saanut.
 
Kai sinne nyt luukusta tavallinen pesukone menee?? Eihän se ole fylleineen kuin joku 65*65 senttiä kyljellään.

Tätä itsekin mietin kun omalla ladattavalla korealaisella gigantista pesukoneen sai ihan hyvin auton sisään lykättyä.

Mukava tuossa tapauksessa kun ei ole lastausreunaa vaan takakontti jatkuu suoraan puskurista.

Koukku on itsellä ainakin sen pari kertaa viikossa käytössä kun käy keskustasta hakemassa lapsen joka on aamulla sinne pyörällä mennyt (kun on sinne päin asiaa), joten siinä mielessä aika tarpeellinen varuste vaikka ei koskaan peräkärryä käyttäisikään.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole vaihtoehtoa kun siinä on koukku vakiona - se on hyvä porkkana Suomeen. Jos myyt autoa Suomessa yleensä kysytään heti onko siinä koukku. Se helpottaa myyntiä (jos ei ole vedetty jotain Hymeria). Harva edes sitä tarvitsee kuin kerran vuodessa mutta Suomi on koukkumaa. Koukutellaan!
Pyörän kuljetukseen tulisi, kun katolle pyörä sijoitettuna en sitä kuitenkaan muista katokseen ajaessa. Peräkärryä en omista eikä kannata, kun Motonetistä saa kuomullista vuokrattua 10€/vrk. Tarvetta kärrylle tulee muutamia kertoja vuodessa pyörän kuljetuksen lisäksi, joten koukku oltava.

Tesla Y olisi mielenkiintoista kokeilla, mutta ei kyllä sytytä erityisemmin.
 
Kai sinne nyt luukusta tavallinen pesukone menee?? Eihän se ole fylleineen kuin joku 65*65 senttiä kyljellään.
En tiedä kuinka monissa autoissa on sama pelko, mutta kauan sitten rikoin melkein uudesta Toyota Auriksestani ison kämmenenkokoisen muovinpalasen takaluukun aukosta, kun isoveljen kanssa tungin sisään pienen päältätäytettävän pesukoneen. Hetkeksi erehdyin päästämään sen lepäämään aukon alareunalle, ja räks.

Voi olla Toyotan ominaisuus toki, mutta sen jälkeen päätin etten kovin mielelläni henkilöautoon tunge kovin raskaita objekteja takaluukusta sisään, vaikka mahtuisivat. Avolava-autot sitten erikseen.

Oli tapauksesta toki se hyöty että sen ansiosta suhtautumiseni Toyotaani muuttui, eli en juurikaan enää stressannut jos siihen jotain pikku lommoa, maalipintavauriota tms. kosmeettista haittaa tuli, kun olin jo onnistunut itsekin rikkomaan sitä. Kunhan kulkee, ja kulkihan se. Rumahan se oli kuin synti, mutta kukapa meistä ei olisi!
 
Ja kyllä se koukun tarve taitaa Y:n kanssakin tulla vastaan kun vaikka seuraavan kerran Gigantista hakee pesukonetta tms hajonneen tilalle. Taitaa just ärsyttävästi olla liian pieni se luukku koneelle vaikka muuten mahtuisi.

Parikymppiä oli viimeksi kotiinkuljetus jääkaappi-pakastimelle Gigantista. Joutu vaan apupojaksi kun sieltä tuli liian pieni kaveri heppoisten nokkakärryjen kanssa ja ovella kolme porrasta. Olis pitänyt ”säästää” ja hakea ite eli koukulle peukku.

Aluksi jo näytti että sähköautoihin ei saa koukkuja ollenkaan mutta nythän noissa on ihan ok vetopainot. Ei varmaan mitään isompaa asuntovaunua ym pysty kuitenkaan veteleen jos ei ole jatkuvasti laturilla.
 
Aluksi jo näytti että sähköautoihin ei saa koukkuja ollenkaan mutta nythän noissa on ihan ok vetopainot. Ei varmaan mitään isompaa asuntovaunua ym pysty kuitenkaan veteleen jos ei ole jatkuvasti laturilla.
Se hervoton kulutuslisähän sähköriin tulee kun laittaa jonkun kopin perään. Voimaa se ei sinänsä tarvii sen enempää kuin polttiskaan, mutta polttis heittäytyy samalla taloudellisemmaksi, niin se ei ole yhtä dramaattinen se ero.
 
Pyörän kuljetukseen tulisi, kun katolle pyörä sijoitettuna en sitä kuitenkaan muista katokseen ajaessa. Peräkärryä en omista eikä kannata, kun Motonetistä saa kuomullista vuokrattua 10€/vrk. Tarvetta kärrylle tulee muutamia kertoja vuodessa pyörän kuljetuksen lisäksi, joten koukku oltava.

Tesla Y olisi mielenkiintoista kokeilla, mutta ei kyllä sytytä erityisemmin.
Ostat huomiotötterön. Aina kun alat lastaa pyörää katolle niin laitat sen siihen katoksen eteen.

edit.
traffic cone.jpg
 
Ei kai tästä ollut kyse? Muistelin että lähti siitä kun joku sanoi että se 400hp tuo lisää turvallisuutta ja tätä en usko sekuntiakaan jos verrokkina on 200hp.
Ihan täyttä paskapuhettahan se on vedota johonkin turvallisuuteen, puhuttaisiin suoraan asioista niiden oikeilla nimillä eli onhan se kiva kun autossa on potkua, ja mitä enemmän sitä kivempi. Tehokkaassa sähköautossa isot tehot vielä korostuvat kun mennään oikeasti heti.
Toisaalta ei se tehokas ole myöskään yhtään sen vaarallisempi kuin tehottomampikaan mutta tyhmissä käsissä sillä on helpompi saada aikaan kunnon ylilyöntejä.
 
Hyvä huomio. Olin itsekin miettinyt että seuraavaan autoon pyrkisin saamaan koukun. En ole varma tulenko koskaan sellaista tarvitsemaan (ellen joskus vuokraa peräkärryä muuttoa tms. varten; yleensä minulla on ollut tapana vuokrata silloin Kympin Paku), mutta ainakin helpottaisi jälleenmyyntiä myöhemmin.
Kysyin tätä koukkuasiaa tutulta automyyjältä. Tarkemmin sanottuna ruksittiin varusteita listalta ja kysyin että hyvittääkö tästä autosta enemmän kun tuon vaihdossa parin vuoden päästä, sanoi että ei vaikuta juuri mitenkään. Sama homma kaikkien lisävarusteiden kanssa.
 
Kysyin tätä koukkuasiaa tutulta automyyjältä. Tarkemmin sanottuna ruksittiin varusteita listalta ja kysyin että hyvittääkö tästä autosta enemmän kun tuon vaihdossa parin vuoden päästä, sanoi että ei vaikuta juuri mitenkään. Sama homma kaikkien lisävarusteiden kanssa.
Tietysti myyjä sanoo noin. Voit sitten ihan itse verrata kun/jos viet auton sinne joskus vaihdossa.
Todennäköisesti jokainen valitsemasi lisävaruste on listattu ilmossa ja isolla lukee ne kalliit varusteet (esim. se koukku), hinta on myös kovempi kuin karvalakki versiossa.
Hyvityshinnassa tämä ei toki näkynyt...
 
Tietysti myyjä sanoo noin. Voit sitten ihan itse verrata kun/jos viet auton sinne joskus vaihdossa.
Todennäköisesti jokainen valitsemasi lisävaruste on listattu ilmossa ja isolla lukee ne kalliit varusteet (esim. se koukku), hinta on myös kovempi kuin karvalakki versiossa.
Hyvityshinnassa tämä ei toki näkynyt...
Tottahan se myyjä puhui. Eka omistaja maksaa varusteet, karvalakin ja tappiin varustellun hyvityshinta on oikeasti varsin olematon.
 
Kysyin tätä koukkuasiaa tutulta automyyjältä. Tarkemmin sanottuna ruksittiin varusteita listalta ja kysyin että hyvittääkö tästä autosta enemmän kun tuon vaihdossa parin vuoden päästä, sanoi että ei vaikuta juuri mitenkään. Sama homma kaikkien lisävarusteiden kanssa.
Järkeilen asiaa niin että monelle tiettyä kokoluokkaa hakevalle koukku on se kynnyskysymys, joten jos sellaista ei ole autoa ostaessaan ottanut eikä jälkiasennuksena saa, tämä osa potentiaalisesta ostajakunnasta jää pois kun haluan myydä pois.
 
Nykyään taitaa olla kaikissa autoissa vakiona ne kriittiset varusteet joilla olisi jotain vaikutusta hyvitykseen (ilmastointi).
 
Tietysti myyjä sanoo noin. Voit sitten ihan itse verrata kun/jos viet auton sinne joskus vaihdossa.
Todennäköisesti jokainen valitsemasi lisävaruste on listattu ilmossa ja isolla lukee ne kalliit varusteet (esim. se koukku), hinta on myös kovempi kuin karvalakki versiossa.
Hyvityshinnassa tämä ei toki näkynyt...
Myyjähän saisi enemmän provikkaa kaupastaan kun tälläisin varusteita sen täyteen. Varustetaso vaikuttaa hintaan mutta yksittäin poimitut varusteet ei.

Mutta saman huomaa kun tarjoaa autoaan vaihdossa. Yleensä kysymykset on: Mikä malli, mikä moottori (nykyään akku), mikä varustetaso, onko talvirenkaat ja paljonko on ajettu.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautojen hintoja tukee tuotantoa suurempi kysyntä ja se, että fossiileillekin täytyy jättää joku markkinarako. Kyllä varmasti hintakehitys normalisoituu ja kilometrit alkaa käytetyissä täyssähköissäkin "näkyä", mutta 56->20 kolmessa vuodessa on pessimistinen näkemys ellei kyseessä ole joku paljon rullattu taksi. Merkki tai tyyppikohtaista tietysti voi tulla jotain, Leafilla esim. pikalatausverkoston kiihtyvä (suhteellinen) heikkeneminen ei voi olla vaikuttamatta jälleenmyyntiarvoon. Sama joku "TSI+DSG" tyylinen pommi väkisin näkyisi jälleenmyynnissä, varsinkin kun muutenkin porukka pelkää uutta tekniikkaa.
Mistä näistä tulisi sellainen käyttöarvon jyrkkä alenema, että nykyiset menettäisivät arvonsa jyrkästi? Minusta puhut asioista, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi uuden auton ostajan valintaan, mutta jos se auto on jo nyt ostettuna, niin aikalailla vähäpätöisiltähän nuo tuntuvat peilaten siihen miten kauan em. muutoksissa väkisinkin menee.

Jos katsoo nykyistä sähköautokantaa, niin käytännössä kaikki uudet toimivat jo todella hyvin kaupungin lähialueilla pyörimiseen. Akkujen kestokin on ollut parempaa kuin on ennustettu. Minkä tahansa uuden akkutekniikan ylösajo ottaa aikansa (vuosia) ja aika hankala nähdä latausverkostonkaan mukautuvan sellaisiin kuormiin, että nykyiset 100-200 kW teholla lataavat jäisivät jalkoihin. V2G on jo jossain autoissa, esim. korealaisissa. Ne mistä toiminto puuttuu, voivat kuitenkin joustaa älylaturilla yhteen suuntaan verkon mukana. En ole ihan varma mitä tarkoitit vaihdettavilla akuilla, oletettavasti akun vaihto ja matka jatkuu tyylistä? Vai ylipäätään korjattavuutta, joka on olemassa jo suurimmassa osassa autoja?

Käytettyjen sähköautojen hintaa tukee se että tulevina vuosina on vähän käytettyjä sähköautoja vs käytettyjä polttiksia, Suomessa lisäksi se että nyt uusien autojen myynti on ollut vähäistä, Suomi markkinan häiriöitä onneksi tasaa käytettyjen tuonti.

Sähköautojen nyky hinnat on korkeita, varsinkin jos huomioiden se että niiden valmistamisen on arvioitu jossa kohtaa olevan halvempaa kuin polttisten. Viimevuosi ole poikkeava, komponenttien hintojen lasku taittui.

Jos komponenttihinnat kehittyy edullisesti, tuotanto kykenee vastaamaan kysyntään, ja markkinoille tulee edullisia malleja, valikoima monipuolistuu ja teknisesti kehittyneitä aiempaa edullisempi keskihintaisia malleja, miksi maksaisi elinkaaren puolessa välissä olevasta käytetystä noin paljon ?

Aika myös näyttää mikä on sähköauton elinkaari, jos se auto on kierrytys (romutus) arvossa 10 vuotiaana, niin se romutus arvo voi nostaa käytettyjen hintaa, mutta en nyt laskisi sen varaan että siitä useita tuhansia euroja saisi.

Viimevuosien mallien kohdalla voi sitten olla mallikohtaisia eroja, jos malli osoittautuu ikiliikkujaksia, akusto erinomaiseksi, niin voi olla kiinnostava käytettyna, jos malli osoittautuu pommiksi, niin vaihtoarvo ihan siitä kiinni mitä merkin liikkeet siitä hyvittää vaihdossa. Väliin sitten malli joissa jokin ongelma, mutta johon on kohtuu kustannustehokas korjaus.

Riskiä lisää myös odottamattomat yllätykset, en silti pidä kovin suurena uhkana jotain synteettisia pohtaita polttoaineita. Nyky käsityksen mukaan ei ole nopeasti odotettavissa edullista vaihtoehtoa, se olisi jo erittäin kova saavutus jos verottomana päästäisiin nykyisiin verollisiin hintoihin.

Valtio, eli verotus ym kohtelu ratkaisee paljon, jos fosiilipolttisten omistaminen halpaa, ajo kallista, niin se vähentää vähän sähkis kysyntää.
 
Valtio, eli verotus ym kohtelu ratkaisee paljon, jos fosiilipolttisten omistaminen halpaa, ajo kallista, niin se vähentää vähän sähkis kysyntää.
Tämä vaikuttaa paljon. Kai niiden on pakko edes yrittää pitää noista päästötavotteista kiinni. Sitä myöden olisi varmaan luvassa vähän rajumpiakin ratkaisuja polttomoottoriautoilun vähentämiseksi tässä joidenkin vuosien päästä.
 
Kai te tiedätte, että ollaan jo erittäin vähäpäästöisen liikenteen ajassa, me joiden tekemä työ liittyy kuljettamiseen ajoneuvoilla, joko alihankintana tai suoraan valtion, kuntayhtymien, valtion yritysten jne alaisuudessa?

Tarkoittaa esim, että Sote alueilla henkilöstölle pitää ostaa työautoiksi vähintään plugareita (tai EV) 1/3 henkilöautokannasta kun uusia hankintoja tai sopimuksia tehdään. -26 vuoden jälkeen alkavat sopparit on vain ja ainoastaan täyssähkö. Kaikki postiautot, jakeluautot, taksit, joiden sopimuskumppanina Sote/kaupunki/valtio/kela/valtionkonttori jne...

Se muutos tapahtuu aika nopeasti, pakon edessä. Toki sieltä alkaa vuosikymmenen loppuun vapautua käytettyä kalustoa markkinoille kaikkien ulottuville.
 
Mutta saman huomaa kun tarjoaa autoaan vaihdossa. Yleensä kysymykset on: Mikä malli, mikä moottori (nykyään akku), mikä varustetaso, onko talvirenkaat ja paljonko on ajettu.
Tuohan johtuu pitkälti siitä että sillä (uuden auton) automyyjällä ei oikeastaan ole omaa ammattitaitoa sen vaihdokin arvon määrittelemiseen, vaan sen tekee tietokoneohjelma, joka puolestaan on pyritty tekemään selkeäksi ja mahdollisimman yhdenmukaisia tuloksia antavaksi.
 
Kai te tiedätte, että ollaan jo erittäin vähäpäästöisen liikenteen ajassa, me joiden tekemä työ liittyy kuljettamiseen ajoneuvoilla, joko alihankintana tai suoraan valtion, kuntayhtymien, valtion yritysten jne alaisuudessa?
En tiedä. Osa julkisen puolen hankinnoista on väpäpäästöistä, osa ei. Fosiilinen poltto on edelleen yleistä, osa siitä voi olla kompensoitu, jos tilaaja niin vaatii. Mutta niin ei ole kaikissa tilauksissa.

Se muutos tapahtuu aika nopeasti, pakon edessä. Toki sieltä alkaa vuosikymmenen loppuun vapautua käytettyä kalustoa markkinoille kaikkien ulottuville.
Suhteellisen nopeaa, mutta ilmeisesti vauhti ei tyydytä, jos halutaan päästä tavoitteisiin niin kannattaa varautua kiristyviin toimiin. Katsotaan että julkisella puolen kannattaa edistää muutosta ripeästi.

En tiedä mihin kommenttillasi pyrit, sähköautoja ostetaan useammasta syytä, ja ketjussa lähinnä vapaaehtoisesti.

- Tarjolla on automalli joka tyydyttää hyvin omat tarpeet ja on kilpailukykyinen polttisvaihtoehtoon.
- Tarjolla on siedettävä vaihtoehto, joka ei ihan yhtä hyvin korvaa polttivaihtoehtoa, mutta on kustannuksiltaan edullisempi, eli hinta/hyöty voittaa
- Tarjolla on tai ei ole hyvää vaihtoehtoa, mutta ilmasto,poliittis,vakaumus syistä polttis ei ole todellinen vaihtoehto.


Eikös tämä ole juuri tällä hetkellä tilanne. Varsinkin nyt sähkömylläkän keskellä tämä yksityisautoilun päästöjen vähentäminen (=sähköautojen myynti) otti vähän takapakkia. Vaikea nähdä tilannetta, että näistä päästötavotteista luovuttaisiin ja mitään kiristyksiä nykytilanteeseen ei tulisi.
Mukana myös politiikkaa, takapakkia tosiaan tullut saatavuusongelmien takia ja sen takia että sekoitusvelvollisuutta valiaikaisesti laskettiin, korona tilapäisesti vähensi liikennettä, mutta se oli ja meni.

Jos hinnat (tarjouksest) painuu sille tasolla mitä parhaimillaan oli, ja toimitus ajat kohtuullisia, niin yksityis HA kaluston sähköistys ei ainakaan uusien hintaan kaadu. varsinkin jos rahoitustarjonta samaa luokkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suhteellisen nopeaa, mutta ilmeisesti vauhti ei tyydytä, jos halutaan päästä tavoitteisiin niin kannattaa varautua kiristyviin toimiin.
Eikös tämä ole juuri tällä hetkellä tilanne. Varsinkin nyt sähkömylläkän keskellä tämä yksityisautoilun päästöjen vähentäminen (=sähköautojen myynti) otti vähän takapakkia. Vaikea nähdä tilannetta, että näistä päästötavotteista luovuttaisiin ja mitään kiristyksiä nykytilanteeseen ei tulisi.
 
Omasta mielestä harmi, että täällä aina tavataan ajaa piiskalla asioita, ihmiset vaihtavat kyllä sähköautoihin kunhan valikoimaa on saatavilla suht samaan hintaan kuin nytkin, myös käytetyissä.

Sähköauto on Auto 2.0, evoluution loikka. Massatkaan eivät haikaile enää Nokia 2110 aikoja, lankapuhelimista puhumattakaan.

Todellisuudessa toki 1.0, ehkä actually 1,5... Se kehitys vain loppui noin sadaksi vuodeksi välillä.
 
Omasta mielestä harmi, että täällä aina tavataan ajaa piiskalla asioita, ihmiset vaihtavat kyllä sähköautoihin kunhan valikoimaa on saatavilla suht samaan hintaan kuin nytkin, myös käytetyissä.

Sähköauto on Auto 2.0, evoluution loikka. Massatkaan eivät haikaile enää Nokia 2110 aikoja, lankapuhelimista puhumattakaan.

Todellisuudessa toki 1.0, ehkä actually 1,5... Se kehitys vain loppui noin sadaksi vuodeksi välillä.
Hyvin sanottu. Kymmenen vuotta eteenpäin ja alkaa varmasti iltapäivälehtien kommenttipalstatkin olemaan jo ihan erilaista luettavaa. Eipä nykyäänkään iphonesta uutisoidessa kommenteissa juuri kukaan haikaile nokioiden perään, vaan ennemminkin keskustelu on mallia iphone vs android. Tulevaisuudessa se voisi olla tesla vs joku muu?
 
Keskieuroopassa myös noita pienempiä sähköisiä saa vähän halvemmalla kuin täällä, ja kun valikoimaa on siellä vähän paremmin saatavilla niin ei se Tesla ole ainoa vaihtoehto.

Mitä romutuskuntoiseen sähköautoon tulee, niin onhan noita Teslan akkuja hyödynnetty kotien akustona ja siihen käyttöönkin noiden hinta on viime vuosina noussut reilusti. Tehoja kun juurikaan ei tarvita suhteessa auton tarvitsemaan tehoon. Siksikin mitään parin tonnin autoa ei sähkiksestä tule niin kauan kuin akusto on suunnilleen ehjä vaikka kapasiteettia olisi vaikka enää 70% ja tehot täten voivat olla vaikka vähän rajoittuneetkin. Oli alkuperäinen auto sitten alkuperäinen Leaf tai Tesla (tai joku muu).
 
Miksei (sähköautoja lobbaavat) viherpiipertäjät ole keksineet että poistetaan km-korvaus niin loppuu turhat ajelut. Nythän moni rahoittaa sitä autoaan ylimitoitetulla km-korvauksella. Varsinainen lottovoitto niille joilla Tesla ilmaisilla latauksilla..
 
Miksei (sähköautoja lobbaavat) viherpiipertäjät ole keksineet että poistetaan km-korvaus niin loppuu turhat ajelut. Nythän moni rahoittaa sitä autoaan ylimitoitetulla km-korvauksella. Varsinainen lottovoitto niille joilla Tesla ilmaisilla latauksilla..
Varmaan siksi, että näin ajattelee vain asiasta mitään ymmärtämätön. 1) Ilmaisen latauksen Tesloja on hyvin rajallinen määrä 2) Hyötyy vain ne ketkä SC:n vieressä asuvat ja ajelevat ohi jatkuvasti, esim. PKS ei ole SC:tä, vaikka varmaan eniten Tesloja onkin. 3) Mikä lottovoitto on istua laturilla kuluttamassa aikaa ilmaisen sähkön perässä? (Taino, jonottaahan ihmiset ilmaisia ämpäreitäkin, unohda tämä).
 
Siksikin mitään parin tonnin autoa ei sähkiksestä tule niin kauan kuin akusto on suunnilleen ehjä vaikka kapasiteettia olisi vaikka enää 70% ja tehot täten voivat olla vaikka vähän rajoittuneetkin.
Ja noilla ajelee taajamarallia vielä kummasti vuosia. Ja senkin jälkeen teinit voi käyttää niitä vielä pitkään kun istutaan parkissa ja kuunnellaan musaa, iskän lataustägillä rajattomasti virtaa tolpista samalla :)
 
Varmaan sen takia, että kilometrikorvauksille on yleensä ihan realistinen tarve. Toisekseen jos he ketkä ajavat paljon ajavat sähköllä niin aika nettopositiivinen asia sinänsä.

Kun lobataan niin lobataan sitten parempia liikenneyhteyksiä ja kulkutapoja autoilun ulkopuolella. Jos (bensa)-autoilua halutaan vähentää niin siihen varmaan parhaiten toimisi se, että kaava-alueella laitetaan yhden auton ulkopuolelle isommat käyttökulut /käyttömaksut niille muille autoille. Autoilun väheneminen kun laskisi valtion kustannuksia ja toisaalta parantaisi kysyntää julkisille.

Kaava-alueen ulkopuolella voitaisiin tukea suoraan tapoja liikkua ilman autoa. Jos työmatkat voisi liikkua muulla tavalla niin se on jees, mutta siellä vaan vaihtoehdot ovat monella aika vähissä.
 
Miksei (sähköautoja lobbaavat) viherpiipertäjät ole keksineet että poistetaan km-korvaus niin loppuu turhat ajelut. Nythän moni rahoittaa sitä autoaan ylimitoitetulla km-korvauksella. Varsinainen lottovoitto niille joilla Tesla ilmaisilla latauksilla..
Mitä tarkoittaa että kilometrikorvaus poistettaisiin? Eikös ne maksa työnantaja, korvaukseksi siitä että työntekijä lähtee jonnekin muuanne ajelemaan omalla autolla? Valtio tuossa auttaa vain sen verran ettei tuosta korvauksesta tarvitse erikseen maksaa veroa, jos olen oikein ymmärtänyt ja googlettanut.

Jos kilometrikorvauksen poistettaisiin, miksi kukaan työntekijä suostuisi lähtemään jonnekin kauemmaksi asiakkaan luokse? Kuulostaa samalta kuin ehdottaisi että työntekijän tulisi aina ostaa itse omalla rahallaan kaikki työvälineensä, esim. työläppärinsä. Liian moni "tienaa" tekemällä työläppärillään muutakin kuin vain työjuttuja, esim. kirjoittamalla tälle foorumille tätä viestiä.
 
Nykyinenkin järjestelmä ohjaa työsuhdeautoilijoita sähkiksien pariin. Verotusarvo on 35k€ polttiksessa ja 55k€ sähkiksessä on aikalailla sama, tai samalla kartalla. Nykyinen työsuhde bensaskoda vaihtuu teslaan tästä syystä nyt keväällä kun y saapuu. En tiedä pelastuuko maailma tällä, mutta kun verrataan nykyistä 1,5tsi dsg etuveto farkkua tulevaan model Y LR nelivetoon, niin huomaan olevani kuin pikkupoika odottamassa joulua...

edit: ja myös siitä että autossa ei ole autoveroa
 
Mikä lottovoitto on istua laturilla kuluttamassa aikaa ilmaisen sähkön perässä? (Taino, jonottaahan ihmiset ilmaisia ämpäreitäkin, unohda tämä).
No jos itse omistaisin ilmaisien superien teslan, niin en todellakaan lataisi autoa ikinä kotona. Vaikka lähin laturi olisi 50km päässä niin kävisin aina lataamassa siellä. Tähän tietty osasyynä se, että tykkään muutenkin ajella autolla, eikä myöskään huoltoasemalla istuminen haittaa yhtään. Eihän siinä ehdi kun kaffit hörppästä kun auto on ladattu. Helposti tämän toistaisi 2-4 kertaa viikossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 530
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom