Yleistä keskustelua sähköautoista

Ja nyt kun päästiin vauhtiin, niin avatkaas mulle hieman asiaa mihin en saanut vastausta ja sitä en ole itse millään keksinyt, että mikä siinä on, että nyt kun on alla ollut pari kuukautta sähköauto, niin miksi se nopeus tippuu sieltä suurimmasta sallitusta 5-20km/h alle? Tuota olen nyt päässyt pari kertaa todistamaan pussikaljojen kanssa etupenkiltä käsin ja melkein sain kävellä viime reissulta takaisin kun asiasta kysyin, kuitenkin vielä edellisen auton aikana samoilla pätkillä oli päiväsakkoraja se maaginen rajoitin.
Jos täytyy päästä tietty matka ja akku ei muuten riitä? Kaupunkioloissa & lyhyillä matkoilla en kyllä keksi syytä. Käytetyn sähkön hinta tuskin voi olla syynä, kun vaikka miten reikä päässä ajais, niin se ei maksa paskaakaan. Kulutusmittari taitaa olla tarkempi kuin polttiksissa ja vaikutus näkyy voimakkaammin?
 
Jos täytyy päästä tietty matka ja akku ei muuten riitä? Kaupunkioloissa & lyhyillä matkoilla en kyllä keksi syytä. Käytetyn sähkön hinta tuskin voi olla syynä, kun vaikka miten reikä päässä ajais, niin se ei maksa paskaakaan. Kulutusmittari taitaa olla tarkempi kuin polttiksissa ja vaikutus näkyy voimakkaammin?

Ikävä kyllä rangesta ei ollut kysymys, sillä se aiheuttikin ihmetystä tuolle matkalle. Sen ehkä vielä jollain tavalla ymmärrän, että säästellään rangea, mutta onhan noita pömpeleitä jo tuolla ihan kivasti tullut, niin ei sitä rekkaletkaa senkään takia enää tartte hinata.
 
Ite kuulun välillä tuohon matelijoiden joukkoon. Kun range näyttää samaa kuin matka seuraavalle laturille niin tiputan nopeutta viimeistään siinä kohtaa. Joskus on tullut hetki roikuttua jonkun bussin tai rekan takana jotta varmasti pääsee perille.
 
Kyllä sinäkin silti varmaan haluat, että jos puolivälin jälkeen tuleekin eteen yllätys ohituksessa, että tarvittaessa siitä autosta löytyy potkua korjata tehty virhe?
Tämä on kyllä todella outo ja yleinen väite.
Jos ohituksen puolivälissä tulee muutos edellä olevaan tilanteeseen, niin siinä kuuluu jarruttaa eikä kokeilla riittääkö "pokka" ja autossa teho :hmm:
Nopeuseron ohitettavaan ei pitäisi olla niin suuri että kiihdytys olisi järkevää. Jarrulla 40km/h pois ja ohitettava on edelläsi alle 50m:n matkalla. Uusi yritys sitten fiksumassa paikassa.
 
Ikävä kyllä rangesta ei ollut kysymys, sillä se aiheuttikin ihmetystä tuolle matkalle. Sen ehkä vielä jollain tavalla ymmärrän, että säästellään rangea, mutta onhan noita pömpeleitä jo tuolla ihan kivasti tullut, niin ei sitä rekkaletkaa senkään takia enää tartte hinata.
Siinä on varmaan kysymys samasta asiasta kuin spandexilla jonka maailma tuntuu kaatuvan jos työmatkalla joutuu pysähtymään johonkin yllättävään liikenne-esteeseen tai valoihin.
Sähköautoilijalla voi jäädä se säästäminen "päälle" vaikka määrällä ei ole mitään merkitystä ko. tapauksessa.
Sama se on itselläkin kun rupesi tarkkailemaan ja rukkaamaan talon energiankulutusta, meinasi mennä vähän pilkun viilaamiseksi ja piti pysähtyä miettimään millä on oikeasti merkitystä ja millä marginaalinen.
 
Siinä on varmaan kysymys samasta asiasta kuin spandexilla jonka maailma tuntuu kaatuvan jos työmatkalla joutuu pysähtymään johonkin yllättävään liikenne-esteeseen tai valoihin.
Sähköautoilijalla voi jäädä se säästäminen "päälle" vaikka määrällä ei ole mitään merkitystä ko. tapauksessa.
Sama se on itselläkin kun rupesi tarkkailemaan ja rukkaamaan talon energiankulutusta, meinasi mennä vähän pilkun viilaamiseksi ja piti pysähtyä miettimään millä on oikeasti merkitystä ja millä marginaalinen.
Varmaan kanssa samaa jengiä ku plugarikuskit jotka ajelee pakkasella ilman lämppäriä ettei vaaaan polttis käynnistyisi.
 
Minulla on ollut 2x BMW suora kutonen diesel ZF:n 6- ja 8-lovisella automaattilaatikolla (E61 ja F11) eikä puhuta samana päivänä kaasuvasteesta tai ajamisen helppoudesta esim. kaupungissa verrattuna sähköautoon tai edes VW gte lataushybrideihin. Voimalinjan vaste on niin paljon nopeampi ja helpompi käsitellä (pl. etuvetopassatin liukkaus talvikelillä vs. nelikkobmw). Onhan se turbopotku todella komea, mutta viive vasteessa on iso ja sen käsitti vasta sähköautoja ajettuani. En tosin ole 550d triplaturboa ajanut.

Kummatkin bemarini olivat toki tappiin asti varusteltuja ja siten muuten paljon mukavampia matka-autoja kuin nykyiset 50-70k€ sähkökinnerit. Hiljaisuus parhaimpana ominaisuutena ja päälle comformit jne.

Myönnän, että hyvät kokemukseni Bemarin puolelta perustuvat juurikin mainitsemaasi M550d:en. Mersusta on laajempaa kokemusta malliston yläpään diesel moottoreista. Hyvissä diesel voimalinjoissa on mielestäni kaksi tärkeää asiaa: tyhjäkäynniltä lähtevä suuri vääntö ja automaattivaihteiston vaihteiden suuri määrä. Nämä yhdessä tekevät päivittäisestä ajamisesta kaupungeissa tai maantiellä varsin helppoa ja eleetöntä. Näissä oleellisin tunne on siis se, että voima on aina kaasupolkimen alla. Tämä ominaisuus on varsin samanlainen, kuin tehokkaammissa sähköautoissa.

Toki jos autolla on tarkoitus lähteä valoista aina täysillä, niin silloin sähköautot voittaa selvästi välittömän kaasuvasteen ja lineaarisen pehmeän kiihtyvyyden takia. Jos taas riittää, että lähdetään vain muun liikenteen mukaista vauhtia tai vaikka hieman reippaampaankin vauhtia valoista ei voimalinjan tuntuma eroa juurikaan sähköautoista. Sama pätee myös ohituksiin maantiellä, eli jos pyydetään ohittaessa autolta aina aivan kaikki diesel häviää sähkölle aina. Jos taas riittää vain normaali tai normaalia huomattavasti nopeampi ohitus on diesel varsin lähellä sähköä tasaisella pehmeällä kiihtyvyydellä.

Tarkoituksena ei ole mitenkään mollata sähköautoja, vaan kertoa lähes vastaavan kokemuksen voimalinjan osalta olleen mahdollista jo pidempää. Toki tämä on ollut Suomessa autoverotuksen takia suhteellisen kallista saman automallin pienempiin moottoreihin verrattuna. Itsekin harkisen sähköauton ostamista, mutta syynä siihen ei ole sähköisen voimalinjan ylivertaisuus vaan alhaiset käyttökustannukset. Suurimpana jarruna taas on kiinnostavien sähköautojen kallis hankintahinta.
 
Tämä on kyllä todella outo ja yleinen väite.
Jos ohituksen puolivälissä tulee muutos edellä olevaan tilanteeseen, niin siinä kuuluu jarruttaa eikä kokeilla riittääkö "pokka" ja autossa teho :hmm:
Nopeuseron ohitettavaan ei pitäisi olla niin suuri että kiihdytys olisi järkevää. Jarrulla 40km/h pois ja ohitettava on edelläsi alle 50m:n matkalla. Uusi yritys sitten fiksumassa paikassa.
No eihän tuohon ole mitään yleispätevää vastausta missä kohtaa painaa kaasua tai jarrua. Jos sulla on 400 heppaa sähköä alla, niin silloin voit valita mikä on paras. Jarrutukseen sisältyy aina huomattavia riskejä, varsinkin jos ohitettavan takanakin on autoja. Myös se ohitettava voi painaa jarrua, siinähän sitten oletkin vasta kusessa. Kaasua se ohitettava ei saa painaa... Ennen ajonvakautusta ja absiä tuollainen ohjaten (lukko)jarrutus oli vihonviimeinen temppu mitä kannatti kokeilla. Siinä on monen henki lähtenyt.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen tässä huomannut Polestarin kanssa pari viikkoa eläneenä, että tulee aika usein ajettua sen vakkarin +5kmh pykälien mukaan. Eli 85/kmh tai 105/kmh lasissa. Noissa todellinen nopeus on 82/kmh ja 102/kmh ja todella monelle tuo on liian hiljaa. Siitä olen myös samaa mieltä, että kun löytyy se reilu 400hp oikean jalan alta niin ohittelu on todella paljon mielekkäämpää kun "vastustaja" ei kerkeä reagoimaan tyypilliseen tapaan painamalla kaasua tai kun liittyy rampista motarille kuromalla raon umpeen.
 
Minusta on edelleen aivan absudia että täällä puhutaa että tehot tai tehottomuus tekee autosta turvallisen tai turvattoman. Kuski siellä edellen niitä päätöksiä tekee kuinka turvallisesti tai vaarallisesti siellä liikenteessä ajellaan.

En ole mitään tutkimustietoa että tehokkaat autot olisivat turvallisempia, Ei ole mitään tutkimustietoa siitä että tehottomat autot olisivat vaarallisempia. On lukuisia tutkimuksia siitä kuinka kuskin asenne ja liikenekäyttäytyminen vaikuttaa liikenneturvallisuuteen.

Monesti tehokkaiden autojen käyttäjät vetoavat ajomukavuuteen, mutta totuuden nimissä tehoja käytetään myös ihan yhtäö lailla väärin kuin tehittomissa autoissa.

Otetaan esimerkki. Nuhapumppupolttiksella voi lähteä turvallisesti ohittaman kun edessä on 500m vapaata kaistaa. Tehokkalla sähkiksellä kuski tietää että auto liikkuu hyvin, niin ohituksen voi tehdä samoila marginaaleilla 300 suoralla. Kumpi oli vaarallisempaa. ? Kun molemmat sitten tinkivät tuosta 500/300m etäisyydestä niin molemmet aiheuttavat itselleen tai muille vaaratilanteen. Kumpi on vaarallisempaa ? Kummalla on suurempi ohitusnopeus ? Jos autojen ollessa rinnakkain ( ohittava ja ohitettava ) ja eteen tulee jotain yllättävää, kumpi pysähtyy nopeammin ( nuhapumppu vai tehosähkis ) ?
 
Tuolla logiikalla tehokkaammat jarrut ja hyvät renkaat lisäävät onnettomuusriskiä, koska on suurempi todennäköisyys ulosmitata niiden ominaisuudet siinä missä suurempi tehokin. Kaikki riippuu ajajasta itsestään.

Ei, samaa mantraa on kyllä toistettu jo ESP:n osalta ja ABS:nkin osalta "ihmiset ulosmittaa", mutta yksikään tilasto ei tue tätä. Tilastot tukevat sitä, että lisäteho aiheuttaa lisää onnettomuuksia.

Ohitustilanne on vain yksi esimerkki missä tehoreservi tuo oikein käytettynä turvallisuusmarginaalia. Muita tilanteita on kiihdytyskaistalta moottoritielle liittyminen ja oman nopeuden sovitus muun liikenteen vauhtiin. Jos ei ymmärrä tehon merkitystä arkiliikenteen turvallisuuteen ja sujuvuuteen en usko, että on paljon kilometrejä valtateillä takana.

Et taida osata ajaa autoa, josta tulee tämä ongelma. Mikäli et pääse perusautolla moottoritiellä liittymään, en suosittele että ajat liikenteessä. Olen nähnyt 90 vuotiaita mummojakin Nissan Micralla liittyvän oikealla nopeudella moottoritielle, onhan sitä kiihdytyskaistaa kuitenkin usein kilometrin verran.

Mutta sinulta se ei onnistu alle 300 heppaisella vehkeellä? Veikkaan että vika on kyllä nyt kuljettajassa, enkä todellakaan suosittele sinulle lisätehoja - nostat vain sitä kuuluisaa onnettomuusriskiä kun et hallitse pienempääkään tehoa.
 
Enemmän tehoa on turvallisempi, eihän se tarkoita että se olisi pakollista. Se vaan on fakta että mitä vähemmän aikaa täytyy käyttää ohitustilanteessa niin sen turvallisempi ohitus on.

Tämä ei muuten pidä paikkaansa sitten, jos joku kuvittelee näin. Jos ohitustilanteessa tilannenopeus nousee reippaasti korkeammaksi (eli mitä nopeampi ohitus), niin sitä suurempi riski menettää auton hallinta. Vastaavasti myös reaktioaika äkkinäisiin tapahtumiin on pienempi (hirvi tiellä, muu este tiellä, lammikko tiellä, nimeä itse) ja seuraukset ovat kohtalokkaampia. Lopputuloksena enemmän kuolemia ja vammautumisia, sekä itselleen että sivullisille. Näitä riittää tässäkin maassa, "kyllä mun BMW menee näillä vanhoilla renkailla jäisellä tiellä 200km/h".

Ohitus ei saisi tapahtua tarpeettoman nopeasti. Jos tilanne näyttää pahalta, jarruta ja palaa takaisin kaistallesi - älä nosta nopeutta vain ehtiäksesi äkkiä kun saatoit säästää loppumatkassa sen 10s (tai tappaa sen vastaantulevassa autossa olevan lapsen). Ei voi ottaa egolle niin pahasti ettei pysty keskeyttämään ohitusta jos se ei ollutkaan hyvä paikka. Vielä parempi, odota paikkaa jossa on ohitusmahdollisuus - niitä on lisätty maanteille valtavasti.
 
Muutama liitäntä 80 -nopeuksiselle tielle nollanopeudesta saattaa olla sellainen että teho on jees, mutta noissa yleensä ongelmaksi tulee ennemmin pidon puute eikä niinkään tehon. Toisaalta noissa on kyllä aikaa odottaa sitä sopivaa väliä hetken jo ko. tarve tulee. Itsekin 80 alueella stop merkin takaa kohtuujyrkkään ylämäkeen on se mistä tulee mentyä vähän useammin, mutta siinä tarvitsee kyllä pitoa ennemmin kun autosta kun autosta saa kyllä tehoa riittävästi oikealla ajotavalla.

Itse ajelen nykyään aika tasan gps nopeutta rajoitusten mukaan, kun aikataulu ei ole niistä muutamista minuuteista kiinni. Mihinkään merkittäviin alinopeuksiin tulee harvemmin törmättyä. Muutama 80 alue on sellainen jotka ovat aiemmin olleet 60 alueita ja siellä joskus muutaman kilometrin tulee perässä ajeltua alinopeutta, mutta ei mitään maata mullistavaa.

En nyt tiedä miten nämä nyt varsinaisesti sähköautoiluun liittyvät sinällään, kun harvemmin sähköauton perässä tulee ajeltua merkittävää alinopeutta (itse en muista yhtäkään esimerkkiä lähiajoilta).

Lisäksi joskus tulee iltahämärissä laskettua hivenen nopeutta tietyillä hirvi- ja peuravaara-alueilla sen jälkeen kun oli 10 sentistä kiinni ettei tullut hirveen törmättyä tuossa viime kesänä. Pupuun tuli tuossa jouluna törmättyä mutta hyppäsi niin puskasta eteen ettei siinä ollut mitään tehtävissä riippumatta nopeudesta.

Agressiivisuus on ehkä hivenen lisääntynyt yleisesti, eli tielle liittymisiä blokataan tahallisesti ja/tai liittymisen jälkeen tullaan ihan perseeseen kiinni ajamaan mielenosoituksellisesti. Itse pyrin ohittamaan ko. agressiot olan kohautuksella. Virheitä/ei optimaalista suorituksia liikenteessä joskus tulee ja kun niitä tulee niin joustaminen on ainoa järkevä tapa suhtautua asiaan. Pitkien kostokäyttöä myös jonkin verran tuntuu olevan, mutta siinäkin pitäisi ymmärtää molempien osapuolten että automatiikka joskus epäonnistuu ja joustavuus on siinäkin ainoa järkevä tapa suhtautua.
 
Viimeksi muokattu:
Ensinnäkin, liikenteessä ei ole vastustajia. Mikä helvetti ihmisiä vaivaa?
Pahoittelut jos tuosta aiheutui mielipahaa, tarkoitus oli huumorimielessä käyttää sanaa "vastustaja". Lisäksi tuolla kyllä ajelee melko paljon sellaisia oman ajopaikan puolustajia keiden alueelle ei saa mennä. Sitä en tiedä mikä ihmisiä vaivaa.
 
Kia EV9 konseptimallista on paljon juttua, mutta mahtaako lopullinen versio tulla millä aikavälillä?

Tuo vaikuttaa aika sopivalta jenkkilotjalta sikäläiseen markkinaan ja sisätilojen muuntautuminen vaikuttaa ennemmin pikkubussilta kuin autolta :). Sinänsä mielenkiintoista nähdä paljonko noista ominaisuuksista tulee sitten lopulliseen versioon.
 
Kyllä sinäkin silti varmaan haluat, että jos puolivälin jälkeen tuleekin eteen yllätys ohituksessa, että tarvittaessa siitä autosta löytyy potkua korjata tehty virhe? Tehoreservistähän tässä oli kyse ja sen mahdollistamasta joustavuudesta. Ei tehoreservin löytyminen ja haluaminen tarkoita sitä, että nollat taulussa pieneen väli lähetään ohi niin paljon kuin autosta lähtee.
En varsinaisesti kaipaa tehoreserviä ohitustilanteiseiin, koska lähtökohtaisesesti en ikinä lähde ohittamaan tilanteeseen, jossa riskiä voisi syntyä. Ohitukset siis useimmiten aina vain ohituskaistalla tai jos sellaista ei ole niin kaksikaistaisella tiellä en lähde ohittamaan letkaan, jossa joku muu voisi lähteä itseni perään. Näin ollen tilanteessa voi aina jarruttaa ja palata takaisin omalle kaistalle turvallisesti.

Tässä elämän aikana on oppinut, että kun lähtee reissuun riittävän ajoissa, niin ei tarvitse päästä joka ikisestä vähän hitaammin ajavasta ohitse. Hermot kiittää määränpäässä, kun laittaa marssivauhdin päälle aktiivivakkariin eikä stressaa, että joku ajaa nyt 5 km/h liian hiljaa. Säästetty aika määränpäässä on yleensä kuitenkin muutamia minuutteja ja jos lasten kanssa reissaa pidempää matkaa, niin lapset joka tapauksessa vaatii pysähdyksiä niin usein, että ne isolla vaivalla ohitetut autot menee heittämällä ohi seuraavalla huoltsikkapysähdyksellä. Mä en siis lähde liikenteeseen kilpailemaan aikaa vastaan vaan mieluummin ajan rauhallisesti perille ilman stressailua ja hermojen menetystä.
 
Eiköhän tuo tehoturvallisuus keskustelu jo riitä. Sähköauto on ihan muista syistä parempi kuin polttomoottorilla toimiva auto. Teho on vaan extraa, kun se on halpaa sähköautoon tehdä, eikä kulutuskaan kärsi ylimääräisestä tehosta.
 
Eiköhän tuo tehoturvallisuus keskustelu jo riitä. Sähköauto on ihan muista syistä parempi kuin polttomoottorilla toimiva auto. Teho on vaan extraa, kun se on halpaa sähköautoon tehdä, eikä kulutuskaan kärsi ylimääräisestä tehosta.

Tähän muuten hennosti liittyen, onko kellään tietoa/faktaa miten sähkömoottorin hyötysuhde muuttuu kierrosluvun mukaan? Vai pysyykö "about samana" läpi rangen?
 
Toi motarin pätkä oli vaan nyt päälimmäisenä mielessä, koska sitä on nyt tullut viime aikoina suhattua ja ihmeteltyä tuota sähköautoliikennettä. Ja ei, motarilla noi ei ole mikään ongelma.

Ja ei, en ahdistu rekasta tai raskaasta kalustosta nykyisellään, koska toinen noista on rajoitettu tuohon maksiminopeuteen ja toinen on se paljon hehkutettu 400-heppainen perhevankkuri ja 0-100 3s. Samat lippahatut täällä keulii noilla vehkeillä, jotka ei koskaan uskaltaneet edes ulosmitata sen 50heppaisen micran tehoja.
Minua ei sähköautojen tehoissa kiinnosta huippunopeus, vaan kiihtyvyys eli se että kaksisuuntaisella 100km/h maantiellä saan turvallisesti ohitettua edessä köröttelevän heinäkuormaa vetävän traktorin, tai pääkaupunkiseudun kehäteiden välillä käsittämättömän lyhyillä liittymillä kiihdytettyä nopeasti 80 km/h liikkuvan muun liikenteen sekaan, esim. Kehä III Petikon ABC:n kohdalla länteen päin oleva liittymä: todella lyhyt, ylämäkeen, tiukan mutkan jälkeen. Siinä on moni heikommin kiihtyvä naisautoilija jumittanut liittymän päähän kun ei ehtinyt/uskaltanut muun liikenteen sekaan.

Aivan kärkisijoille tehot eivät (sähkö)autonvalinnassani pääse, mutta ihan kiva että sähköautoissa noin yleisesti tuntuu tuo kiihtyvyyspuoli olevan ripeää.
 
Tähän muuten hennosti liittyen, onko kellään tietoa/faktaa miten sähkömoottorin hyötysuhde muuttuu kierrosluvun mukaan? Vai pysyykö "about samana" läpi rangen?
Hyötysuhde kasvaa kun kierrokset nousee. Hyötysuhde on kuitenkin hyvä myös pienillä kierroksilla. Näitä hyötysuhde ja tehokäyriä kierrosten mukaan löytyy internetistäkin mielin määrin.
 
esim. Kehä III Petikon ABC:n kohdalla länteen päin oleva liittymä: todella lyhyt, ylämäkeen, tiukan mutkan jälkeen. Siinä on moni heikommin kiihtyvä naisautoilija jumittanut liittymän päähän kun ei ehtinyt/uskaltanut muun liikenteen sekaan.

Tiedän tuon liittymän ja se on todellakin surkea mutta näiden samojen kuskien ongelma on siinä etteivät he uskalla ulosmitata nykyisten polttistenkaan tehoja joilla kerkeäisi ihan hyvin liikenteen sekaan kunhan vaan uskaltaa painaa pedaalia.

Perisyntihän on se että kiihdytys alkaa vasta kun on ensiksi tiirailtu mahdollisia aukkoja mihin mennä kun pitäisi ensiksi kiihdyttää reilusti ja vasta sitten etsiä se aukko.
 
Hyötysuhde kasvaa kun kierrokset nousee. Hyötysuhde on kuitenkin hyvä myös pienillä kierroksilla. Näitä hyötysuhde ja tehokäyriä kierrosten mukaan löytyy internetistäkin mielin määrin.

Jep sähkömoottorien käyriä noin yleisesti on näkynytkin, lähinnä mietin modernien BEVien osalta onko näissä jotain merkittäviä eroja vrt. sähkömoottorit yleensä mutta ilmeisesti ei.
 
Siinä on moni heikommin kiihtyvä naisautoilija jumittanut liittymän päähän kun ei ehtinyt/uskaltanut muun liikenteen sekaan.
Tuskin olisi liittynyt liikenteen sekaan tehoautollakaan.

se että kaksisuuntaisella 100km/h maantiellä saan turvallisesti ohitettua edessä köröttelevän heinäkuormaa vetävän traktorin, tai pääkaupunkiseudun kehäteiden välillä käsittämättömän lyhyillä liittymillä kiihdytettyä nopeasti 80 km/h liikkuvan muun liikenteen sekaan
Miten ihmiskunta on pärjännyt ennen sähköautoja ?

Liikenne ollut varman yhtä kaaosta kun kukaan ei ole päässyt liikenteen sekaan liittymistä. Liittymien pientareilla kilometrinen jonot. Ja kukaan ei ole onnistunut ohittaman turvallisesti. Maanteiden varsilla romuttuneita autoja ja ristejä sielä sun täällä.

Onneksi nyt kaikki on toisin.
 
  • Tykkää
Reactions: 10R
Ikävä kyllä rangesta ei ollut kysymys, sillä se aiheuttikin ihmetystä tuolle matkalle.
Mistä tiedät ettei ollut?

Myönnän että olen itsekin muutaman kerran Porvoon motarilla ajanut hienoista alinopeutta, joskus jopa rekan, Porvoon liikenteen bussin tai ison pakettiauton peesissä, koska olen mielessäni laskenut että loppupäivän ajoihin menee x kWh ja nyt akussa on vain vähän yli sen, joten otetaanpa varman päälle, varsinkin kun ei ole niin kiire olenko työpaikalla 5 min aiemmin vai myöhemmin.

Tänään tosin ajoin mittarivirheen kera 106 km/h vakkari päällä (rajoitus motarilla 100 km/h) vaikka kotoa lähtiessä akkua oli jotain 46% jäljellä ja työpaikalle päästyäni 23%, mutta laskin että jos nyt töissä saan ladattua työpäivän aikana 55%:iin, ei ole mitään vaikeuksia päästä takaisin kotiin, ja mennä illalla kauppareissun yhteydessä latailemaan ilmaista sähköä kauppakeskukseen 22kW teholla.

Joku saattaa tehdä saman päästäkseen esim. kotiinsa ilman välilatauksia, koska niiden matkalla olevien pikalatureiden hinnat ovat 50c/kWh tai minuuttihintaisia. Tai ei vain jaksa ottaa selvää mitä pikalatureita välillä on.

Eli kyllä siihen joidenkin sähköautojen alinopeuteen yleensä jokin looginen syy on. Kun 2021 kesällä bensan hinta nousi jo kovin korkealle, koitin silloisella bensa-autollanikin välillä kuinka alas saisin bensakuluni jos ajankin hiljempaa, radio + ilmastointi pois päältä. Kyllä silloin kun polttoaineiden hinnat huitelivat 2,5€/l, kyllä motarilla näkyi paljon hidastelevia polttisautoja, joiden otaksuin halunneen säästää polttoainekuluissaan.
 
Nopeuseron ohitettavaan ei pitäisi olla niin suuri että kiihdytys olisi järkevää. Jarrulla 40km/h pois ja ohitettava on edelläsi alle 50m:n matkalla. Uusi yritys sitten fiksumassa paikassa.
Ääh... olen mielestäni suht rauhallinen autoilija joka välttää riskejä, mutta kyllä varsin usein, vähänkin pääkaupunkiseudun ulkopuolelle eksyneenä, maantiellä edessä saattaakin yllättäen körötellä traktori. Esim. täällä Porvoossa päin olen usein sellaisessa tilanteessa ollut, ainakin 80km/h teillä, en muista olisiko ollut myös 100km/h teillä.

Ei niitä välttämättä uskalla nopeutta vähentämättä suoraan ohittaa, edessä voi olla mutka ja ohituskielto just sillä kohtaa. Sitten himmaillaan traktorin perässä jonkin aikaa ja kun näyttää turvalliselta, ripeä kiihdytys ohi.
 
Tämä ei muuten pidä paikkaansa sitten, jos joku kuvittelee näin. Jos ohitustilanteessa tilannenopeus nousee reippaasti korkeammaksi (eli mitä nopeampi ohitus), niin sitä suurempi riski menettää auton hallinta. Vastaavasti myös reaktioaika äkkinäisiin tapahtumiin on pienempi (hirvi tiellä, muu este tiellä, lammikko tiellä, nimeä itse) ja seuraukset ovat kohtalokkaampia. Lopputuloksena enemmän kuolemia ja vammautumisia, sekä itselleen että sivullisille. Näitä riittää tässäkin maassa, "kyllä mun BMW menee näillä vanhoilla renkailla jäisellä tiellä 200km/h".

Ohitus ei saisi tapahtua tarpeettoman nopeasti. Jos tilanne näyttää pahalta, jarruta ja palaa takaisin kaistallesi - älä nosta nopeutta vain ehtiäksesi äkkiä kun saatoit säästää loppumatkassa sen 10s (tai tappaa sen vastaantulevassa autossa olevan lapsen). Ei voi ottaa egolle niin pahasti ettei pysty keskeyttämään ohitusta jos se ei ollutkaan hyvä paikka. Vielä parempi, odota paikkaa jossa on ohitusmahdollisuus - niitä on lisätty maanteille valtavasti.

200-300hv autolla et siihen 200km/h kovin nopeasti pääse, eikä sekään tässä ole pointtina. En ole vieläkään nähnyt yhtäkään hyvää argumenttia miksi olisi turvallisempaa ajaa 90hv autolla vs 200hv

Tuo 200hv tai 150kW on aika vakio monessa sähkärissä. Miksi sitä pitäisi vähentää?
 
Kuten kirjoitin, että tällä kertaa istuin pussikaljojen kanssa kartturin paikalla ihmettelemässä.
Etkös sinä vättänyt ettet saanut vastausta, vaan meinasit lentää autosta vauhdissa ulos vaikka hienovaraisesti asiasta utelit? Vai senkö verran kaveri kuitenkin paljasti ettei missään tapauksessa kyse ollut kulutuksen vähentämisestä (mikä kuitenkin on tutkijoiden mukaan ja tilastojen valossa se syy sähköautoilla himmailuun 99,973% tapauksista), mutta todellista syytä ei sitten suostunutkaan kertomaan vaan vihastui utelusta?

Jotain taidat jättää kertomatta.
 
Etkös sinä vättänyt ettet saanut vastausta, vaan meinasit lentää autosta vauhdissa ulos vaikka hienovaraisesti asiasta utelit? Vai senkö verran kaveri kuitenkin paljasti ettei missään tapauksessa kyse ollut kulutuksen vähentämisestä (mikä kuitenkin on tutkijoiden mukaan ja tilastojen valossa se syy sähköautoilla himmailuun 99,973% tapauksista), mutta todellista syytä ei sitten suostunutkaan kertomaan vaan vihastui utelusta?

Jotain taidat jättää kertomatta.

Ei vaan kysymykseeni ja ihmettelyyni en saanut vastausta auton omistajalta ja sitä tässä haen. Kirjoitinko tosiaankin noin epäselvästi? Niin ja rangesta, ainakaan siitä matkalla tarvittavasta rangesta ei voi olla kysymys, koska se siirtymä mentiin ihan puhtaasti yhdellä akullisella, mikä ei aiheuttanut matkalla toimenpiteitä tai pysähdyksiä.

Mitä "väittämästä" vielä puuttuu?
 
Miten ihmiskunta on pärjännyt ennen sähköautoja ?
Ajamalla pidemmän matkaa traktorin perässä ilman ohittamisia, joskus jopa määränpäähän asti, ja pysähtymällä useammin liittymien päähän miettimään että mitäs tässä.

Kyllä muistan edellisellä bensa-Toyotallani ohitus- tai liittymätilanteita jotka saivat toivomaan että kiihtyisi nyt vähän paremmin, mitä vaikeutti lisäksi manuaalivaihteisuus.

Tehokkaammista turbopolttiksista noin yleisesti, eikös turboviive vaikuta myös ohitustilanteisiin, verrattuna sähköauton tehoreservin välittömyyteen?
 
Ei kai tästä ollut kyse? Muistelin että lähti siitä kun joku sanoi että se 400hp tuo lisää turvallisuutta ja tätä en usko sekuntiakaan jos verrokkina on 200hp.

Itse olen tuosta 200-300hv puhunut, riippuen auton painosta. Joku ID4 ja 200hv on ihan jees, mutta fat e-tron samalla teholla olisi aika vätys. Siksi niissä vakiona se 350-400hv
 
Jos nyt lohduttaa, niin sen n. 400 heppaisen teslan jatkuva teho on luokkaa 80kW (1h ajan) vaatimustenmukaisuustodistuksen (CoC) mukaan.

Tosin mulla on pieni arvaus mistä tuo johtuu, eikä liity lämmön tms. hallintaan…
Ei tarvita paljoa arvailua päätelläkseen, että esimerkiksi 80 kWh akusta ei saa tuntikeskiarvona yli 80 kW jatkuvaa tehoa tunnin ajaksi.
 
Asiasta kukkaruukkuun. Tesla ei näytä suoraan ilmoittavan autojensa tehoa. Mites esim uusien model Y mallien tehot mahtaa olla, rwd - awd - perf ?
 
Tehokkaammista turbopolttiksista noin yleisesti, eikös turboviive vaikuta myös ohitustilanteisiin, verrattuna sähköauton tehoreservin välittömyyteen?

Ei millään tavalla. Jos ohittamissuoritteen onnistuminen on turboviiveestä kiinni niin kuski on kaistapää.

Jälleen kerran. Ei se auto vaan kuski.
 
Ei vaan kysymykseeni ja ihmettelyyni en saanut vastausta auton omistajalta ja sitä tässä haen. Kirjoitinko tosiaankin noin epäselvästi? Niin ja rangesta, ainakaan siitä matkalla tarvittavasta rangesta ei voi olla kysymys, koska se siirtymä mentiin ihan puhtaasti yhdellä akullisella, mikä ei aiheuttanut matkalla toimenpiteitä tai pysähdyksiä.

Mitä "väittämästä" vielä puuttuu?
Rangesta saattaa silti olla kyse, koska ehkä hän halusi pidentää toimintamatkaa koska tiesi tulevan vielä lisäajoja päälle, tai koska joutui just silloin maksamaan 70c/kWh pörssisähköstä joten halusi maksimoida niin kalliilla sähköllä ajettavan kilometrimäärän.

Ajatustenlukija en ole joten en voi varmaksi sanoa miksi kaverisi ajoi hiljempaa juuri kyseisessä tapauksessa, mutta yleensä syy on jokin näistä kolmesta:

1. Halu vähentää auton kulutusta, yllämainituista syistä. Eli halu maksimoida tietyllä energiamäärällä saavutettava toimintamatka.
2. Tuore isä jonka herännyt suojeluvaisto sekä lapsiaan että heidän isäänsä eli itseään kohtaan saa höllentämään kaasujalkaa (ei sinänsä liity sähköautoihin, olen havainnut saman isäilmiön polttomoottoriautoillakin).
3. Polttomoottoriautoilijoita kohtaan kettuilu.
 
Luokkaa 280/350/450hv

Mun käsittääkseni taas 299hp, 450, ja karvan verran yli 500..

EDIT: tarkennuksia:

RWD 299hp tulee björnin testivideossa jossa näkyy 220kW maksitehoksi OBD:n yli.

LR taas yhden tyyppihyväksynnän mukaan, antaa kyllä Performance tehot... Sekavaa.
Engine code as marked on engine3D3 (front only ); 3D7 (rear only )
Maximum hourly output65kW
Maximum net power158 kW (front); 220 kW (rear)

Ilmeisesti kaikki Y:t ovat saman tyyppihyväksynnän alla, mutta variantti-koodista saa tarkan datan selville:
Näyttökuva 2023-2-8 kello 11.06.52.png
 
Viimeksi muokattu:
Tehokkaammista turbopolttiksista noin yleisesti, eikös turboviive vaikuta myös ohitustilanteisiin, verrattuna sähköauton tehoreservin välittömyyteen?

Vaikutus on lähinnä teoreettinen, kun sen polkimen survoo pohjaan niin siinä ei montaa sekunnin murto-osaa mene kun aski on löytänyt sopivan pykälän ja kierrokset optimaalisella alueella. Moderni iso turbodiesel vääntää kuin juna jostain 1600 rmp:stä ylöspäin, bensapuolella taas tehoa tulee aika laajalti rajoittimeen asti.

Ongelmat viiveessä on niillä vähemmän tehokkailla turboilla.
 
Ja nyt kun päästiin vauhtiin, niin avatkaas mulle hieman asiaa mihin en saanut vastausta ja sitä en ole itse millään keksinyt, että mikä siinä on, että nyt kun on alla ollut pari kuukautta sähköauto, niin miksi se nopeus tippuu sieltä suurimmasta sallitusta 5-20km/h alle? Tuota olen nyt päässyt pari kertaa todistamaan pussikaljojen kanssa etupenkiltä käsin ja melkein sain kävellä viime reissulta takaisin kun asiasta kysyin, kuitenkin vielä edellisen auton aikana samoilla pätkillä oli päiväsakkoraja se maaginen rajoitin.
Mä olen ainakin huomannut että mitä enemmän auto antaa dataa kulutuksesta yms, niin sen aktiivisemmin sitä hyödyntää, josta tietysti seuraa se että ajonopeutta ei pakko ole oltava se mikä tikkarissa sallitaan + löysät.
 
Mä olen ainakin huomannut että mitä enemmän auto antaa dataa kulutuksesta yms, niin sen aktiivisemmin sitä hyödyntää, josta tietysti seuraa se että ajonopeutta ei pakko ole oltava se mikä tikkarissa sallitaan + löysät.
Tuota minäkin tuossa aiemmin vähän vihjailin. Aikoinaan 80-luvulla kun tuli ensimmäisiä suuntaa antavia "kulutusmittareita" (mm. Toyota?) mitkä perustui imusarjan alipaineeseen rupesi jengi kyttäämään niitä ja kiihdytykset oli sitten joillakin piinallisen hitaita. Noissa vaan sitten tuppaa joillakin katoamaan suhteellisuudentaju mitä tarkemmin kulutuksen näkee.
 
Vaikutus on lähinnä teoreettinen, kun sen polkimen survoo pohjaan niin siinä ei montaa sekunnin murto-osaa mene kun aski on löytänyt sopivan pykälän ja kierrokset optimaalisella alueella. Moderni iso turbodiesel vääntää kuin juna jostain 1600 rmp:stä ylöspäin, bensapuolella taas tehoa tulee aika laajalti rajoittimeen asti.

Ongelmat viiveessä on niillä vähemmän tehokkailla turboilla.
Eri mieltä kokemusperäisesti, kun minulta on moderneja turbodieseleitä ollut useita. Mitä vääntävämpi vehje, niin sitä isompi turbo ja kauemmin kestävä ahtopaineen nosto. Toki esim. bemarin tuplaturbo on hyvä ja triplaturbossa ymmärtääkseni viivettä ei pahemmin ole. Sähkö- tai lataushybridi on vasteeltaan silti eri maata peruskoneisiin (yksiturboinen) nähden ja ainakin omaa ajamistani helpottanut juurikin liittymisissä, valoissa ja ohituksissa. Bemarin, mersun ja audin kutoskoneet ovat silti upeita pelejä ja kiihtyvyydessä eivät taida esim. 80-120 km/h alueella jäädä sähköautoille.

Kysyn nyt uudestaan, että onko tuolle Tesla Y LR:lle sähköautovaihtoehtoa, kun tarve on tilalle, nelikolle ja koukulle mahdollisimman halvalla? Ionic 5 voisi olla, mutta armoton odottelu. Mielellään tänä kesänä auton haluaisin, kun voisi päästä fiksummin omasta lataushybridistä eroon.
 
Mä olen ainakin huomannut että mitä enemmän auto antaa dataa kulutuksesta yms, niin sen aktiivisemmin sitä hyödyntää, josta tietysti seuraa se että ajonopeutta ei pakko ole oltava se mikä tikkarissa sallitaan + löysät.

Totta varmaan tuokin. Jos nyt niitä käyttökuluja mietitään, niin onhan ne tippuneet todella rajusti siitä parin kuukauden takaisesta, mutta jos ja kun se ei varsinaisesti kiinnostanut silloin polttisaikana, koska ajettiin siellä päiväsakkorajoilla, niin en usko sen nytkään olevan mikään kynnyskysymys, tosin mistäs minä tiedän, jos vaikka viimeiset rahat on kiinni siinä sähköautossa. Ja kuten kirjoitin, niin ajettiin se 5-20km/h alle rajoituksen. +löysät ja ylinopeus on sitten jokaisen oma asia varsinkin tyhjällä autolla ja noita on mielestäni aivan turha odottaa/vaatia kuljettajalta.
 
Rangesta saattaa silti olla kyse, koska ehkä hän halusi pidentää toimintamatkaa koska tiesi tulevan vielä lisäajoja päälle, tai koska joutui just silloin maksamaan 70c/kWh pörssisähköstä joten halusi maksimoida niin kalliilla sähköllä ajettavan kilometrimäärän.

Ajatustenlukija en ole joten en voi varmaksi sanoa miksi kaverisi ajoi hiljempaa juuri kyseisessä tapauksessa, mutta yleensä syy on jokin näistä kolmesta:

1. Halu vähentää auton kulutusta, yllämainituista syistä. Eli halu maksimoida tietyllä energiamäärällä saavutettava toimintamatka.
2. Tuore isä jonka herännyt suojeluvaisto sekä lapsiaan että heidän isäänsä eli itseään kohtaan saa höllentämään kaasujalkaa (ei sinänsä liity sähköautoihin, olen havainnut saman isäilmiön polttomoottoriautoillakin).
3. Polttomoottoriautoilijoita kohtaan kettuilu.

Tässähän se varmaan vastaus onkin, kiitos. Mutta ihan oikeasti tuo kohta 3, onko tätä todellakin olemassa? Tai toisin päin?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 579
Viestejä
4 501 006
Jäsenet
74 226
Uusin jäsen
Tober

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom