Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sanaa "voi" pitää korostaa. Jos vaikka 5v sitten halusi hyvin varustellun bemarin 530xd:n, niin euroja piti laittaa tiskiin jossain muodossa yli 100 000€. Sama auto 4-5v ja 120tkm ajettuna oli taas n. 30 000 - 40 000€. Arvonalenema oli 4v aikana selvästi suurempi kuin auton jäännösarvo.
Kyllä eniten ekat 3v uudessa autossa maksaa arvonalenema. Tosin viimeisen kolmen vuoden aikana tämä yhtälö ei ole sähkö- ja lataushybridiautoissa toiminut, kun saatavuus on ollut mitä on. Uskon, että asia tulee muuttumaan ainakin jossain määrin.
Insinööri- tai ekonomistilogiikalla auto on kestokulutushyödyke, joka todellakin kannattaa ostaa käytettynä. Nimittäin arvonaleneman osuus on suurella todennäköisyydellä huomattavasti isompi kuin käyttöarvon heikentyminen ja huoltokustannuksien kasvu. Onneksi on kuitenkin olemassa toisinajattelijoita (eli uuden ostajia) ja liisarilla ajelijoita, jotta ylijärkevästi auton hankintaa pohtiville ja persaukisille riittää käytettyjä ostettavaksi.
Point being?
Sama suunnitteluperiaate on silti taustalla kun suunnitellaan lentokoneen fly-by-wire tai henkilöauton steer-by-wire järjestelmiä. Kahdennetulla järjestelmällä saadaan tilanne, jossa yksittäinen vika (esim. toisen servon hajoaminen, varsinaisen sähkönsyötön katkeaminen, jne.) ei lamauta toiminnallisuutta.
Tekniikka autoissa kehittyy kuitenkin nopeasti ja esim. 3 vuotta vahassa autossa on hyvin todennäköisesti jo kabiini vanhentunut, joten autoon istuminen ei enää anna sitä tyydytystä, mitä autolta odottaa.
Eikös tuo ds ole stellantikselle vähän sama kuin audi on volkkarille? Siis tyylillisesti ihan erilaiset, mutta samalla lailla ylempään luokkaan segmentoitu brändi, jonka alla myytävät edullisemmat tuotteet ovat käytännössä lähinnä kevyesti muokattuja perusmalleja, vaikka brändiä rakennwtaankin ensisijaisesti niillä isoilla huippumalleilla.DS3 voi olla vielä siinä ja siinä badgen kanssa, mutta DS9:lle on aika hankala löytää vastinetta perusmerkeistä. Voi olla, että DS3:ssakin on saatavilla isompien mallien varusteita, mitä 208/C3 ei tarjoa. DS7:aa olen livenä katsellut ja onhan se ihan eri auto fiilikseltään kuin 5008. Se jää sitten ostajan päätrttäväksi paljonko hintaeroa haluaa maksaa. Odotan mielenkiinnolla isompia DS:n täyssähköjä.
Just näin! Käytetyn ostajat joutuvat ostamaan toisen valintoja.Mukavuudenhaluiset ihmiset eivät osta autoa jota eivät halua, siksi että se on halpa, vaan ovat valmiita maksamaan siitä, että saavat suuri sellaisen minkä haluavat.
...
Hankintahetki vaikuttaa. Esim. bemarin 5-sarjan tietyn mallisarjan elinkaari on ollut 5-6 vuotta sisältäen nimellisen faceliftin. Käytetyn sopivaan aikaan ostamalla kyseinen kosla voi erota marginaalisesti tehtaan uunista tulevasta.Tekniikka autoissa kehittyy kuitenkin nopeasti ja esim. 3 vuotta vahassa autossa on hyvin todennäköisesti jo kabiini vanhentunut, joten autoon istuminen ei enää anna sitä tyydytystä, mitä autolta odottaa. Hyvänä esimerkkinä voidaaan ottaa BMW:n uusi 4-sarja. Polttisversiot tulivat myyntiin vanhalla iDrivellä, kun taas sähköversiossa oli uusi iDrive. Polttisversio oli siis jo uutena vanhentunut. Kohta on tulossa taas uusi iDrive, jolloin myöskin 4-sarjan sähkömalli jää vanhannäköiseksi, joten sitäkään ei kannata enää tilata. Eli kuten nähdään, vanhaksi jääminen on ongelmana jopa uusilla autoilla, joten mitä se on sitten käytetyillä.
...
Aika moni vaikkapa saksalaisen premium-merkin ostaja varmasti ajattelee auton olevan muutakin kuin kulkuneuvo paikasta A paikkaan B. Eikä tarvitse olla uusi. Itse asiassa uskon, että uuden auton ostajat eivät pääosin ajattele saavansa uusinta uutta vaan huolettoman, takuunalaisen auton. Muutenhan autoja myytäisiin vain heti uuden mallisarjan julkaisun jälkeen. Uusinta uutta ostavat joutuvat muuten kärsimään lastentaudit, jotka korjataan vuosipäivityksiin....
Minulle auton pitää olla paitsi ulkoisesti, myös sisustaltaan uusinta uutta, jotta se tuottaisi mielihyvää. Auto ei ole minulle pelkkä välinen kulkea paikasta toiseen.
Itsekkään en ole koskaan ennen edes ajatellut ostavani ikinä uutta autoa. Nyt kuitenkin tilanne se että käytetyt sähköautot ovat lähes yhtä kalliita kuin uudet, joten ei mitään järkeä ostaa käytettyä josta jo takuukin alkaa loppumaan. Tulee äkkiä paljon kalliimmaksi kun uusi jos jotain vaikka hajoaa eikä olekkaan takuuta enää.Sanaa "voi" pitää korostaa. Jos vaikka 5v sitten halusi hyvin varustellun bemarin 530xd:n, niin euroja piti laittaa tiskiin jossain muodossa yli 100 000€. Sama auto 4-5v ja 120tkm ajettuna oli taas n. 30 000 - 40 000€. Arvonalenema oli 4v aikana selvästi suurempi kuin auton jäännösarvo.
Kyllä eniten ekat 3v uudessa autossa maksaa arvonalenema. Tosin viimeisen kolmen vuoden aikana tämä yhtälö ei ole sähkö- ja lataushybridiautoissa toiminut, kun saatavuus on ollut mitä on. Uskon, että asia tulee muuttumaan ainakin jossain määrin.
Insinööri- tai ekonomistilogiikalla auto on kestokulutushyödyke, joka todellakin kannattaa ostaa käytettynä. Nimittäin arvonaleneman osuus on suurella todennäköisyydellä huomattavasti isompi kuin käyttöarvon heikentyminen ja huoltokustannuksien kasvu. Onneksi on kuitenkin olemassa toisinajattelijoita (eli uuden ostajia) ja liisarilla ajelijoita, jotta ylijärkevästi auton hankintaa pohtiville ja persaukisille riittää käytettyjä ostettavaksi.
Myisitkö auton nyt 20k€ hintaan jos luovutuspäivä sovittaisiin 3 vuoden päähän?Itsekkään en ole koskaan ennen edes ajatellut ostavani ikinä uutta autoa. Nyt kuitenkin tilanne se että käytetyt sähköautot ovat lähes yhtä kalliita kuin uudet, joten ei mitään järkeä ostaa käytettyä josta jo takuukin alkaa loppumaan. Tulee äkkiä paljon kalliimmaksi kun uusi jos jotain vaikka hajoaa eikä olekkaan takuuta enää.
Ehkä jonkun vuoden päästä tilanne normalisoituu näissäkin? Nykyinen autoni oli hinnaston mukaan uutena 60k€, ostin sen alle 3v vanhana 22k€ (55tkm ajettuna). Nyt olen tilannut Model Y LR mallin uutena hintaan 56k€, mutta 3v vanhat vastaavat maksavat edelleen ~55k€.
Sinänsä harmittavaa, koska paljon mieluummin ostaisin nyt ~2021 Model Y LR auton hintaan 20 000€ kun uuden hintaan 56k€ ja mikä lienee sitten tulanne 3v päästä? Ehkä nyt uutena ostettu 56k€ auto on silloin enää 20k€, eli voi olla todella suuri arvonalenema tiedossa.
Sähköautojen hintoja tukee tuotantoa suurempi kysyntä ja se, että fossiileillekin täytyy jättää joku markkinarako. Kyllä varmasti hintakehitys normalisoituu ja kilometrit alkaa käytetyissä täyssähköissäkin "näkyä", mutta 56->20 kolmessa vuodessa on pessimistinen näkemys ellei kyseessä ole joku paljon rullattu taksi. Merkki tai tyyppikohtaista tietysti voi tulla jotain, Leafilla esim. pikalatausverkoston kiihtyvä (suhteellinen) heikkeneminen ei voi olla vaikuttamatta jälleenmyyntiarvoon. Sama joku "TSI+DSG" tyylinen pommi väkisin näkyisi jälleenmyynnissä, varsinkin kun muutenkin porukka pelkää uutta tekniikkaa.Sinänsä harmittavaa, koska paljon mieluummin ostaisin nyt ~2021 Model Y LR auton hintaan 20 000€ kun uuden hintaan 56k€ ja mikä lienee sitten tulanne 3v päästä? Ehkä nyt uutena ostettu 56k€ auto on silloin enää 20k€, eli voi olla todella suuri arvonalenema tiedossa.
En, mutta tämä siis oli todellisuutta 4v sitten polttisauton kohdalla. Eli jollain aikavälillä ehkä sähköautoissakin? Toki omalla kohdalla tuossa tuli juuri sopivasti dieselistä kirosana, joka varmasti laski tuon auton hintaa. Mutta kalliit polttisautot kyllä aiemminkin ovat tiputtaneet arvoaan varsin nopeasti.Myisitkö auton nyt 20k€ hintaan jos luovutuspäivä sovittaisiin 3 vuoden päähän?![]()
En, mutta tämä siis oli todellisuutta 4v sitten polttisauton kohdalla. Eli jollain aikavälillä ehkä sähköautoissakin? Toki omalla kohdalla tuossa tuli juuri sopivasti dieselistä kirosana, joka varmasti laski tuon auton hintaa. Mutta kalliit polttisautot kyllä aiemminkin ovat tiputtaneet arvoaan varsin nopeasti.
Syinä voi olla vaikka uuden akkutekniikan / latauksen esiinmarssi, jokin sääntely, kokemusperäisesti todettu jyrkkä tekninen vanheneminen tai vaikka vaihdettavat akut. Pelkästään onnistunut V2G voi muuttaa pelikenttää ja laskea vanhojen arvoa jyrkästi.Meinaat, että tulee jotain vetyautoja ja ihmiset dumppaa sähkikset pois niiden tieltä vai mikä logiikka?
Hyvänä esimerkkinä voidaaan ottaa BMW:n uusi 4-sarja. Polttisversiot tulivat myyntiin vanhalla iDrivellä, kun taas sähköversiossa oli uusi iDrive. Polttisversio oli siis jo uutena vanhentunut. Kohta on tulossa taas uusi iDrive, jolloin myöskin 4-sarjan sähkömalli jää vanhannäköiseksi, joten sitäkään ei kannata enää tilata. Eli kuten nähdään, vanhaksi jääminen on ongelmana jopa uusilla autoilla, joten mitä se on sitten käytetyillä. Minulle auton pitää olla paitsi ulkoisesti, myös sisustaltaan uusinta uutta, jotta se tuottaisi mielihyvää. Auto ei ole minulle pelkkä välinen kulkea paikasta toiseen.
En vaan että tilanne normalisoituu. Kyllä aina ennen käytetty auto on ollut uutta reilusti halvempi ja uskoisin että jollain aikavälillä tämä tulee pätemään myös sähköautoihin.Meinaat, että tulee jotain vetyautoja ja ihmiset dumppaa sähkikset pois niiden tieltä vai mikä logiikka?
Saksasta alle vuoden vanhoja Y LR:iä myydään jo alle 50k€ hinnalla eli ei kannata uskotella, että kupla-aikaan ostetut ja hinnoittellut autot olisi joku hyvä verrokki kolmen vuoden ikäiselle autolle.Nyt olen tilannut Model Y LR mallin uutena hintaan 56k€, mutta 3v vanhat vastaavat maksavat edelleen ~55k€.
Tämä on lisävaruste joka tulee saataville vasta ensi vuonna. Vakiona RZ:ssa on ihan normaali ohjaus.
Mistä näistä tulisi sellainen käyttöarvon jyrkkä alenema, että nykyiset menettäisivät arvonsa jyrkästi? Minusta puhut asioista, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi uuden auton ostajan valintaan, mutta jos se auto on jo nyt ostettuna, niin aikalailla vähäpätöisiltähän nuo tuntuvat peilaten siihen miten kauan em. muutoksissa väkisinkin menee.Syinä voi olla vaikka uuden akkutekniikan / latauksen esiinmarssi, jokin sääntely, kokemusperäisesti todettu jyrkkä tekninen vanheneminen tai vaikka vaihdettavat akut. Pelkästään onnistunut V2G voi muuttaa pelikenttää ja laskea vanhojen arvoa jyrkästi.
Kyllä mä ainakin oletan, että hinnat tulevat laskemaan paljon enemmän kuin mihin nyt ollaan totuttu. Toki mielelläni näen nykytilanteen jatkuvan kun uus auto tulossa, mutta olen realisti.
Yksi lisää tuohon listaan on edullisempien mallien lisääntyminen. Nyt moni ostaa ~50k auton vaikka normaalisti olisi päätynyt 15k halvempaan. Jos markkinoille tulee parempi valikoima edullisempia malleja valitsevat ostajat käytetyn tai edullisemman uuden väliltä - ja moni voi päätyä siihen uuteen.
Tuskin yksikään noista listaamistani asioista yksinään riittää pudottamaan nykyisten sähköautojen arvoa jyrkästi, mutta useampi tekijä samaan aikaan saattaa sen tehdä. Eikä nuo ole syliin tulossa. Arvonalenemaa saattaa tehokkaimmin kasvattaa talouden alamäki yhdistettynä korkojen ylämäkeen.Mistä näistä tulisi sellainen käyttöarvon jyrkkä alenema, että nykyiset menettäisivät arvonsa jyrkästi? Minusta puhut asioista, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi uuden auton ostajan valintaan, mutta jos se auto on jo nyt ostettuna, niin aikalailla vähäpätöisiltähän nuo tuntuvat peilaten siihen miten kauan em. muutoksissa väkisinkin menee.
Jos katsoo nykyistä sähköautokantaa, niin käytännössä kaikki uudet toimivat jo todella hyvin kaupungin lähialueilla pyörimiseen. Akkujen kestokin on ollut parempaa kuin on ennustettu. Minkä tahansa uuden akkutekniikan ylösajo ottaa aikansa (vuosia) ja aika hankala nähdä latausverkostonkaan mukautuvan sellaisiin kuormiin, että nykyiset 100-200 kW teholla lataavat jäisivät jalkoihin. V2G on jo jossain autoissa, esim. korealaisissa. Ne mistä toiminto puuttuu, voivat kuitenkin joustaa älylaturilla yhteen suuntaan verkon mukana. En ole ihan varma mitä tarkoitit vaihdettavilla akuilla, oletettavasti akun vaihto ja matka jatkuu tyylistä? Vai ylipäätään korjattavuutta, joka on olemassa jo suurimmassa osassa autoja?
Tähän liittyen on mielenkiintoista nähdä miten kilometrien kertyminen vaikuttaa jatkossa. Ainakin ennen liikkeiden myymissä kilometrit merkkaa kovastikin, helposti ikää enemmän.Normaali pudotushan olisi se 50%/4-5 vuotta mitä varmasti porukka nyt huutelisi romahduksena, kun hetken aikaa totuttu että arvo pysyy typerän hyvin.
Sellaiseen on ainakin hyvä varautua että palataan.
Mielestäni luin jonkin aikaa sitten koeajoraportin Lexuksesta jossa kyseinen feature oli. Olisko sitten ollut joku muu malli kuin RZ. Webbisivut näytti niin sekavalta etten jaksanut varmistaa.
Syinä voi olla vaikka uuden akkutekniikan / latauksen esiinmarssi, jokin sääntely, kokemusperäisesti todettu jyrkkä tekninen vanheneminen tai vaikka vaihdettavat akut. Pelkästään onnistunut V2G voi muuttaa pelikenttää ja laskea vanhojen arvoa jyrkästi.
En vaan että tilanne normalisoituu. Kyllä aina ennen käytetty auto on ollut uutta reilusti halvempi ja uskoisin että jollain aikavälillä tämä tulee pätemään myös sähköautoihin.
Ei tämä nykyinenkään tilanne ole kovin normaali että käytetyt maksaa saman kuin uudet.
Ja tietysti joku tekninen läpimurto akkutekniikassa saattaa aiheuttaa käytettyjen hintaromahduksen.
Kyllä kyseessä diesel auto, ja toki tuossa osui moni asia kohdilleen, että hinta oli noin paljon tippunut, enkä usko että ihan samanlailla käy sähköautoille, mutta ei tpsiaan normaalia tämäkään että käytetyt ja uudet ovat lähes samoissa hinnoissa.Joo joku tollanen akkutekniikan läpimurros ja sen päätyminen tuotantoon voisi vastaavan romahduksen aiheuttaa.
Ei kai nykyistä tilannetta normaalina voi olettaa kovin kauaa pitävän, mutta toi esittämäsi pudotus oli myös aika epänormaali. Tässä tapauksessa kyseli oli varmaan diiselistä?
Itsellä tuota arvonalenemaan laskiessa on vakiokaava:Normaali pudotushan olisi se 50%/4-5 vuotta mitä varmasti porukka nyt huutelisi romahduksena, kun hetken aikaa totuttu että arvo pysyy typerän hyvin.
Sellaiseen on ainakin hyvä varautua että palataan.
Kyllähän ne suurimmat riskit arvonalenemiseen nykyisille sähköautoille on merkittävästi halvempien sähköautojen lanseeraaminen (tai tarkemmin, niiden halvempien sähköautojen tuotannon merkittävä lisääntyminen) ja mahdollinen korjaamattomuus.
V2G on todennäköisesti se, joka omassa sähkiksessä pitäisi seuraavaksi olla mutta tuo tuskin muuttaa nopeasti yleisesti tilannetta markkinassa.
Nykyisin kun monet sähkiksen ostajat ostavat suhteessa kalliita autoja kun niitä ei edullisesti ole saatavilla. Jos niitä olisi, niin todennäköisesti aika moni yli 50k ostaja ostaisi ennemmin sen 25-30k auton.
Mikään merkittävä akkuinnovaatio ei sinänsä laske nykyisten autojen hintoja, mutta jos/kun akustoja olisi saatavana järkevinä konversiokittinä nykyisiin automalleihin (esim. hybrideihin) niin se muuttaisi yhtälöä hivenen.
Lyhyellä aikavälillä hinnat tuskin romahtavat, ellei sitten skaalautuvuutta saada tuotannossa merkittävästi lisää.
Jos sähköautoja pitää yleisesti kalliina niin kannattaa vilkaista mihin hintaan saa vastaavan tehoisia polttiksia.
Jos sähköautoja pitää yleisesti kalliina niin kannattaa vilkaista mihin hintaan saa vastaavan tehoisia polttiksia.
Tämä pätee siinä kohtaa kun teho on se ykköskriteeri, minua hämmentää se kuinka monelle teho näyttää olevan niin korkealla prioriteettilistalla.
Teho nyt on ihan toissijainen asia. Mutta jos katson nettiautosta mahdollista seuraavaa autoa jos se olisi jokin muu kuin sähköauto, niin hinta karkaa bensiini/hybridi autossakin helposti 30k€ tuntumaan. Tällä hinnalla alkaa olla jo aika tasoissa viidenkympin sähköauton kanssa ja uuteen saa kuitenkin takuun koko ajalle mitä tulee sen itse omistamaan. Ottaen siis huomioon pois jääneet huollot, mahdolliset korjaukset, polttoaineen ja sähkön erotuksen ja tietysti myös yleisen epävarmuuden koskien polttomoottoriautoa. Toki aina voi olla että laskelmat heittää häränpyllyä ja sähköauto tuleekin paljon kalliimmaksi, mutta se on sitten elämää ja se otetaan vastaan.Jos sähköautoja pitää yleisesti kalliina niin kannattaa vilkaista mihin hintaan saa vastaavan tehoisia polttiksia.
Kuinka usein oikein ajat ~200 heppaisella autolla lappu lattiassa "arkiajossa"? Kyllä ne sähkövoimalinjan edut tulee arkiajossa hyvin esiin, mutta suurimpaan osaan riittää alle 100hv.Kyllähän tuollaista tavallista n. 200 hevosvoimaista sähköautoa/polttista voisi pitää lähtökohtaisesti ihan pirteänä, mutta yli 400 hevosvoimaisen Teslan jälkeen se tuntuu harvinaisen nuhaiselta ihan arkiajossakin.
On siitä se esittelyauto olemassa, mutta asiakkaille tuo tulee saataville vasta ensi vuonna lisävarusteena. Vakiona on ihan normaaliohjaus ja muuta ei tällä hetkellä saa.
Kyllähän tuollaista tavallista n. 200 hevosvoimaista sähköautoa/polttista voisi pitää lähtökohtaisesti ihan pirteänä, mutta yli 400 hevosvoimaisen Teslan jälkeen se tuntuu harvinaisen nuhaiselta ihan arkiajossakin. Ylimääräisestä tehosta ei ole mitään haittaa, päinvastoin se luo turvallisuutta ja joustavuutta oikein käytettynä.
Tuskin se kenellekkään ykköskriteeri on, mutta ihan validi vertailukohta siihen kun aina toistellaan kuinka sähköautot on niin kalliita.
Tuskin se kenellekkään ykköskriteeri on, mutta ihan validi vertailukohta siihen kun aina toistellaan kuinka sähköautot on niin kalliita.
Ylimääräisestä tehosta ei ole mitään haittaa, päinvastoin se luo turvallisuutta ja joustavuutta oikein käytettynä.
Jos puhutaan pelkästä hankintahinnasta ei noita yli 300 hevosvoimaisia polttiksia saa Euroopassa uutena edullisesti missään, edes Saksassa.
Aito nahkapenkki voisi olla parempi vertailukohta, ettei tarvitsisi muovissa istua. En mä omaa kotiin sohvaksikaan muovia halunnut, enkä kaipaa vaatteissakaan mitään tekokuituja. Tekokuitu ja muovit ovat halvan merkki.
Aito nahkapenkki voisi olla parempi vertailukohta, ettei tarvitsisi muovissa istua. En mä omaa kotiin sohvaksikaan muovia halunnut, enkä kaipaa vaatteissakaan mitään tekokuituja. Tekokuitu ja muovit ovat halvan merkki.
Sitten kun tuo muovipenkkien valmistus menee oikeasta nahasta ohi "kaikilla mittareilla" niin sitä kannattanee käyttää. Mielestäni on kuitenkin hemmetin tyhmää valmistaa lisää muovia penkkien takia, kun käsittääkseni nahka on lihatuotannon sivutuote.Kun synteettiset materiaalit väistämättä lähenevät tai tulevaisuudessa todennäköisesti menevät ohi kaikilla mittareilla eläimen nahasta, niin tuleeko tämä muovisurkuttelu jatkumaan siitä huolimatta? Vai onko tämä joku ideologinen juttu, että elukasta on matskun tultava, tai muuten kaikki on viherhippien hommaa?
Itse en ainakaan teslassa huomannut mitään muovipenkkejä vaan nahkapenkiltä se tuntui. Mulle on ainakin ihan sama mistä matskusta se on valmistettu. Hyvältä se tuntui ainakin viikonlopun mittaisella koeajolla istua ja näyttää myös hyvältä.Sitten kun tuo muovipenkkien valmistus menee oikeasta nahasta ohi "kaikilla mittareilla" niin sitä kannattanee käyttää. Mielestäni on kuitenkin hemmetin tyhmää valmistaa lisää muovia penkkien takia, kun käsittääkseni nahka on lihatuotannon sivutuote.
Mistä nyt tykkää. Syksyllä kun kävin koeajamassa Y:n niin nuo muovipenkit tuntui hiostavilta. Tästä syystä haluaisin Teslankin mieluummin muilla penkeillä, mutta kaikkea ei voi saada, auto oli kuitenkin muuten hyvä.Itse en ainakaan teslassa huomannut mitään muovipenkkejä vaan nahkapenkiltä se tuntui. Mulle on ainakin ihan sama mistä matskusta se on valmistettu. Hyvältä se tuntui ainakin viikonlopun mittaisella koeajolla istua ja näyttää myös hyvältä.
Juu mutta niin ne hiostaa ne eläimenkin nahasta tehdyt penkit. Tässähän oli kyse siitä muovinahka vastaan eläimen nahka.Mistä nyt tykkää. Syksyllä kun kävin koeajamassa Y:n niin nuo muovipenkit tuntui hiostavilta. Tästä syystä haluaisin Teslankin mieluummin muilla penkeillä, mutta kaikkea ei voi saada, auto oli kuitenkin muuten hyvä.
Ei kai kukaan suostu ajamaan autolla jossa ei ole tuuletettuja nahkapenkkejä?Juu mutta niin ne hiostaa ne eläimenkin nahasta tehdyt penkit. Tässähän oli kyse siitä muovinahka vastaan eläimen nahka.
Ei kai kukaan suostu ajamaan autolla jossa ei ole tuuletettuja nahkapenkkejä?
Kyllähän se nahkapenkki on ihan hyvä jos siellä penkkejä sotkee koirat ja mukulat, mutta ihmisen paikka on plyyssilläEi kai kukaan suostu ajamaan autolla jossa ei ole tuuletettuja nahkapenkkejä?
Sitten kun tuo muovipenkkien valmistus menee oikeasta nahasta ohi "kaikilla mittareilla" niin sitä kannattanee käyttää. Mielestäni on kuitenkin hemmetin tyhmää valmistaa lisää muovia penkkien takia, kun käsittääkseni nahka on lihatuotannon sivutuote.
Valmistajien mielestä on aika merkittävä mittari jos vilkaiset hinnastoja?
Jäi ilmeisesti lukematta virke lisäteho oikein käytettynä. Jos autossa on tehokkaat jarrut tai erittäin hyvät renkaat niin otetaanko niistä kaikki irti jatkuvasti ja säännöllisesti, ei välttämättä. Tämä reservi on vain mukava olla, jos tilanne vaatii.
Olet ilmeisesti niitä autoilijoita, jotka eivät tee liikenteessä ikinä virheitä tai muiden autoilijoiden virheet eivät koske sinua. Jos ohitustilanteen aikana tulee ennalta arvaamaton tilanne, niin käytössä oleva tehoreservi voi olla merkittävä tekijä välttää onnettomuus.