Yleistä keskustelua sähköautoista

Onhan tuossa nyt arvonalemassa todella iso ero, että ostaako vaikka uuden tai vaikka 4 vuotta vanhan.
Rahanmeno on vakiota, mutta vain kummankin ostoskenaarion sisällä. Ei noiden välillä.
Nyt eletään erikoisia aikoja. En ihan noin rajusti yleistäisi vaikka muisteltaisiin vanhoja.

ennen näitä sekoiluja oli sitten oma erikoisuutensa, tuet ja kamppikset oli sellaisia että kannatti hankkia uusisähköauto, jos nyt ajeli sen 20k km tai enemmän. Viimevuonna tilanne muuttu vielä erikoisemmaksi, käytettyjen arvo nousi.

Nyt sitten korjausliikettä alaspäin. Jos auton arvonaleneman riski pelottaa, niin vuokra-auto, jossa jäänösarvon riski on vuokraajalla tai myyjällä.

Perinteisesti Suomessa korkean autonveron maksoi käytettyjen ostajat vs muut markkinat. Hinnasta lähti ulosajaessa toki tonneja, joista osa oli vain näennäistä , ei todellista maksettua. Ja yksittäisten mallien ja esimerkkien kohdalla voi olla kovinkin karuja.

Edit.
Tuontiautot ja patteriautojen verokohtelu on tuonut kilpailua käytettyihin, mikä vaikuttanut hintoihin, korkojen ja autorahoituksen kustannukset omalta osaltaa tehneet uusista kilpailukekyisempiä.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se tilanne normalisoidu sähkiksilläkin ja uuden auton ostaja saa nauttia jatkossakin kunnon arvonalenemasta.
 
Sanaa "voi" pitää korostaa. Jos vaikka 5v sitten halusi hyvin varustellun bemarin 530xd:n, niin euroja piti laittaa tiskiin jossain muodossa yli 100 000€. Sama auto 4-5v ja 120tkm ajettuna oli taas n. 30 000 - 40 000€. Arvonalenema oli 4v aikana selvästi suurempi kuin auton jäännösarvo.

Kyllä eniten ekat 3v uudessa autossa maksaa arvonalenema. Tosin viimeisen kolmen vuoden aikana tämä yhtälö ei ole sähkö- ja lataushybridiautoissa toiminut, kun saatavuus on ollut mitä on. Uskon, että asia tulee muuttumaan ainakin jossain määrin.

Insinööri- tai ekonomistilogiikalla auto on kestokulutushyödyke, joka todellakin kannattaa ostaa käytettynä. Nimittäin arvonaleneman osuus on suurella todennäköisyydellä huomattavasti isompi kuin käyttöarvon heikentyminen ja huoltokustannuksien kasvu. Onneksi on kuitenkin olemassa toisinajattelijoita (eli uuden ostajia) ja liisarilla ajelijoita, jotta ylijärkevästi auton hankintaa pohtiville ja persaukisille riittää käytettyjä ostettavaksi.

Mukavuudenhaluiset ihmiset eivät osta autoa jota eivät halua, siksi että se on halpa, vaan ovat valmiita maksamaan siitä, että saavat suuri sellaisen minkä haluavat. Tekniikka autoissa kehittyy kuitenkin nopeasti ja esim. 3 vuotta vahassa autossa on hyvin todennäköisesti jo kabiini vanhentunut, joten autoon istuminen ei enää anna sitä tyydytystä, mitä autolta odottaa. Hyvänä esimerkkinä voidaaan ottaa BMW:n uusi 4-sarja. Polttisversiot tulivat myyntiin vanhalla iDrivellä, kun taas sähköversiossa oli uusi iDrive. Polttisversio oli siis jo uutena vanhentunut. Kohta on tulossa taas uusi iDrive, jolloin myöskin 4-sarjan sähkömalli jää vanhannäköiseksi, joten sitäkään ei kannata enää tilata. Eli kuten nähdään, vanhaksi jääminen on ongelmana jopa uusilla autoilla, joten mitä se on sitten käytetyillä. Minulle auton pitää olla paitsi ulkoisesti, myös sisustaltaan uusinta uutta, jotta se tuottaisi mielihyvää. Auto ei ole minulle pelkkä välinen kulkea paikasta toiseen.
 

Ihan mielenkiintoinen juttu vähän aikaa sitten tapahtuneesta sähköbussin sammuttamisesta.

Varsinkin tuo lopun lause kertoo miten hankalia noi ovat jos ainakin vielä viikko sitten vioittuneet akut tuottavat edelleen lämpöä:

"Lahdessa syttynyt bussin akusto vietiin naapurikuntaan Hollolan paloasemalle odottamaan jälkikäsittelyä vesihauteessa. Vielä viime viikolla akut olivat pelastuslaitoksella, ja ne lämpenivät edelleen."

Lähinnä korostaa sitä, että pelastushenkilökunnalla pitää kaluston kehittyä kohteiden mukana.
 
Point being?
Sama suunnitteluperiaate on silti taustalla kun suunnitellaan lentokoneen fly-by-wire tai henkilöauton steer-by-wire järjestelmiä. Kahdennetulla järjestelmällä saadaan tilanne, jossa yksittäinen vika (esim. toisen servon hajoaminen, varsinaisen sähkönsyötön katkeaminen, jne.) ei lamauta toiminnallisuutta.

Pointti on varmaan ne lentokoneisiin liittyvät tarkastukset, joita autossa ei ole. Autokatsastus ei vastaa noita lentokoneille tehtäviä tarkastuksia ja huoltoja. Vai tuleekohan sähköohjaukselle sitten pakollinen vuosittainen erillinen huolto/tarkastus, jotta päästään siihen lentoliikenteessä vaadittuun tasoon? Ilman tarkastus ajokielto.

Tekniikka autoissa kehittyy kuitenkin nopeasti ja esim. 3 vuotta vahassa autossa on hyvin todennäköisesti jo kabiini vanhentunut, joten autoon istuminen ei enää anna sitä tyydytystä, mitä autolta odottaa.

Niin no, meneekö se kehitys aina parempaan? Ei noi hipaisukytkimet ja kosketusnäytöt mitään käytettävyyden riemuvoittoja ole.
 
DS3 voi olla vielä siinä ja siinä badgen kanssa, mutta DS9:lle on aika hankala löytää vastinetta perusmerkeistä. Voi olla, että DS3:ssakin on saatavilla isompien mallien varusteita, mitä 208/C3 ei tarjoa. DS7:aa olen livenä katsellut ja onhan se ihan eri auto fiilikseltään kuin 5008. Se jää sitten ostajan päätrttäväksi paljonko hintaeroa haluaa maksaa. Odotan mielenkiinnolla isompia DS:n täyssähköjä.
Eikös tuo ds ole stellantikselle vähän sama kuin audi on volkkarille? Siis tyylillisesti ihan erilaiset, mutta samalla lailla ylempään luokkaan segmentoitu brändi, jonka alla myytävät edullisemmat tuotteet ovat käytännössä lähinnä kevyesti muokattuja perusmalleja, vaikka brändiä rakennwtaankin ensisijaisesti niillä isoilla huippumalleilla.
 
Mukavuudenhaluiset ihmiset eivät osta autoa jota eivät halua, siksi että se on halpa, vaan ovat valmiita maksamaan siitä, että saavat suuri sellaisen minkä haluavat.
...
Just näin! Käytetyn ostajat joutuvat ostamaan toisen valintoja.

Tekniikka autoissa kehittyy kuitenkin nopeasti ja esim. 3 vuotta vahassa autossa on hyvin todennäköisesti jo kabiini vanhentunut, joten autoon istuminen ei enää anna sitä tyydytystä, mitä autolta odottaa. Hyvänä esimerkkinä voidaaan ottaa BMW:n uusi 4-sarja. Polttisversiot tulivat myyntiin vanhalla iDrivellä, kun taas sähköversiossa oli uusi iDrive. Polttisversio oli siis jo uutena vanhentunut. Kohta on tulossa taas uusi iDrive, jolloin myöskin 4-sarjan sähkömalli jää vanhannäköiseksi, joten sitäkään ei kannata enää tilata. Eli kuten nähdään, vanhaksi jääminen on ongelmana jopa uusilla autoilla, joten mitä se on sitten käytetyillä.
...
Hankintahetki vaikuttaa. Esim. bemarin 5-sarjan tietyn mallisarjan elinkaari on ollut 5-6 vuotta sisältäen nimellisen faceliftin. Käytetyn sopivaan aikaan ostamalla kyseinen kosla voi erota marginaalisesti tehtaan uunista tulevasta.

Nyt toki tilanne on toinen, kun sähköautoihin tuodaan kaikki uusi. Samaa mieltä, että i4 näyttää hienolle!

...
Minulle auton pitää olla paitsi ulkoisesti, myös sisustaltaan uusinta uutta, jotta se tuottaisi mielihyvää. Auto ei ole minulle pelkkä välinen kulkea paikasta toiseen.
Aika moni vaikkapa saksalaisen premium-merkin ostaja varmasti ajattelee auton olevan muutakin kuin kulkuneuvo paikasta A paikkaan B. Eikä tarvitse olla uusi. Itse asiassa uskon, että uuden auton ostajat eivät pääosin ajattele saavansa uusinta uutta vaan huolettoman, takuunalaisen auton. Muutenhan autoja myytäisiin vain heti uuden mallisarjan julkaisun jälkeen. Uusinta uutta ostavat joutuvat muuten kärsimään lastentaudit, jotka korjataan vuosipäivityksiin.

Tällä hetkellä itseänikin kyllä kutkuttaisi ostaa uusi auto ja ihan vain sähköisen voimalinjan välttämättömyyden takia. Käytettyjen hinnat eivät ole minusta järkeviä. Tesla MY LR tarjoaisi tilaa, nelivedon, suorituskykyisen ja pihin voimalinjan sekä vetokoukun alle 60k. Ikinä ei ole Teslaa ollut eikä merkki erityisemmin sytytä, mutta edellä mainittu kombo on aika kova.
 
Sanaa "voi" pitää korostaa. Jos vaikka 5v sitten halusi hyvin varustellun bemarin 530xd:n, niin euroja piti laittaa tiskiin jossain muodossa yli 100 000€. Sama auto 4-5v ja 120tkm ajettuna oli taas n. 30 000 - 40 000€. Arvonalenema oli 4v aikana selvästi suurempi kuin auton jäännösarvo.

Kyllä eniten ekat 3v uudessa autossa maksaa arvonalenema. Tosin viimeisen kolmen vuoden aikana tämä yhtälö ei ole sähkö- ja lataushybridiautoissa toiminut, kun saatavuus on ollut mitä on. Uskon, että asia tulee muuttumaan ainakin jossain määrin.

Insinööri- tai ekonomistilogiikalla auto on kestokulutushyödyke, joka todellakin kannattaa ostaa käytettynä. Nimittäin arvonaleneman osuus on suurella todennäköisyydellä huomattavasti isompi kuin käyttöarvon heikentyminen ja huoltokustannuksien kasvu. Onneksi on kuitenkin olemassa toisinajattelijoita (eli uuden ostajia) ja liisarilla ajelijoita, jotta ylijärkevästi auton hankintaa pohtiville ja persaukisille riittää käytettyjä ostettavaksi.
Itsekkään en ole koskaan ennen edes ajatellut ostavani ikinä uutta autoa. Nyt kuitenkin tilanne se että käytetyt sähköautot ovat lähes yhtä kalliita kuin uudet, joten ei mitään järkeä ostaa käytettyä josta jo takuukin alkaa loppumaan. Tulee äkkiä paljon kalliimmaksi kun uusi jos jotain vaikka hajoaa eikä olekkaan takuuta enää.

Ehkä jonkun vuoden päästä tilanne normalisoituu näissäkin? Nykyinen autoni oli hinnaston mukaan uutena 60k€, ostin sen alle 3v vanhana 22k€ (55tkm ajettuna). Nyt olen tilannut Model Y LR mallin uutena hintaan 56k€, mutta 3v vanhat vastaavat maksavat edelleen ~55k€.

Sinänsä harmittavaa, koska paljon mieluummin ostaisin nyt ~2021 Model Y LR auton hintaan 20 000€ kun uuden hintaan 56k€ ja mikä lienee sitten tulanne 3v päästä? Ehkä nyt uutena ostettu 56k€ auto on silloin enää 20k€, eli voi olla todella suuri arvonalenema tiedossa.
 
Itsekkään en ole koskaan ennen edes ajatellut ostavani ikinä uutta autoa. Nyt kuitenkin tilanne se että käytetyt sähköautot ovat lähes yhtä kalliita kuin uudet, joten ei mitään järkeä ostaa käytettyä josta jo takuukin alkaa loppumaan. Tulee äkkiä paljon kalliimmaksi kun uusi jos jotain vaikka hajoaa eikä olekkaan takuuta enää.

Ehkä jonkun vuoden päästä tilanne normalisoituu näissäkin? Nykyinen autoni oli hinnaston mukaan uutena 60k€, ostin sen alle 3v vanhana 22k€ (55tkm ajettuna). Nyt olen tilannut Model Y LR mallin uutena hintaan 56k€, mutta 3v vanhat vastaavat maksavat edelleen ~55k€.

Sinänsä harmittavaa, koska paljon mieluummin ostaisin nyt ~2021 Model Y LR auton hintaan 20 000€ kun uuden hintaan 56k€ ja mikä lienee sitten tulanne 3v päästä? Ehkä nyt uutena ostettu 56k€ auto on silloin enää 20k€, eli voi olla todella suuri arvonalenema tiedossa.
Myisitkö auton nyt 20k€ hintaan jos luovutuspäivä sovittaisiin 3 vuoden päähän? ;)
 
Sinänsä harmittavaa, koska paljon mieluummin ostaisin nyt ~2021 Model Y LR auton hintaan 20 000€ kun uuden hintaan 56k€ ja mikä lienee sitten tulanne 3v päästä? Ehkä nyt uutena ostettu 56k€ auto on silloin enää 20k€, eli voi olla todella suuri arvonalenema tiedossa.
Sähköautojen hintoja tukee tuotantoa suurempi kysyntä ja se, että fossiileillekin täytyy jättää joku markkinarako. Kyllä varmasti hintakehitys normalisoituu ja kilometrit alkaa käytetyissä täyssähköissäkin "näkyä", mutta 56->20 kolmessa vuodessa on pessimistinen näkemys ellei kyseessä ole joku paljon rullattu taksi. Merkki tai tyyppikohtaista tietysti voi tulla jotain, Leafilla esim. pikalatausverkoston kiihtyvä (suhteellinen) heikkeneminen ei voi olla vaikuttamatta jälleenmyyntiarvoon. Sama joku "TSI+DSG" tyylinen pommi väkisin näkyisi jälleenmyynnissä, varsinkin kun muutenkin porukka pelkää uutta tekniikkaa.
 
Myisitkö auton nyt 20k€ hintaan jos luovutuspäivä sovittaisiin 3 vuoden päähän? ;)
En, mutta tämä siis oli todellisuutta 4v sitten polttisauton kohdalla. Eli jollain aikavälillä ehkä sähköautoissakin? Toki omalla kohdalla tuossa tuli juuri sopivasti dieselistä kirosana, joka varmasti laski tuon auton hintaa. Mutta kalliit polttisautot kyllä aiemminkin ovat tiputtaneet arvoaan varsin nopeasti.
 
En, mutta tämä siis oli todellisuutta 4v sitten polttisauton kohdalla. Eli jollain aikavälillä ehkä sähköautoissakin? Toki omalla kohdalla tuossa tuli juuri sopivasti dieselistä kirosana, joka varmasti laski tuon auton hintaa. Mutta kalliit polttisautot kyllä aiemminkin ovat tiputtaneet arvoaan varsin nopeasti.

Meinaat, että tulee jotain vetyautoja ja ihmiset dumppaa sähkikset pois niiden tieltä vai mikä logiikka?
 
Meinaat, että tulee jotain vetyautoja ja ihmiset dumppaa sähkikset pois niiden tieltä vai mikä logiikka?
Syinä voi olla vaikka uuden akkutekniikan / latauksen esiinmarssi, jokin sääntely, kokemusperäisesti todettu jyrkkä tekninen vanheneminen tai vaikka vaihdettavat akut. Pelkästään onnistunut V2G voi muuttaa pelikenttää ja laskea vanhojen arvoa jyrkästi.
 
Hyvänä esimerkkinä voidaaan ottaa BMW:n uusi 4-sarja. Polttisversiot tulivat myyntiin vanhalla iDrivellä, kun taas sähköversiossa oli uusi iDrive. Polttisversio oli siis jo uutena vanhentunut. Kohta on tulossa taas uusi iDrive, jolloin myöskin 4-sarjan sähkömalli jää vanhannäköiseksi, joten sitäkään ei kannata enää tilata. Eli kuten nähdään, vanhaksi jääminen on ongelmana jopa uusilla autoilla, joten mitä se on sitten käytetyillä. Minulle auton pitää olla paitsi ulkoisesti, myös sisustaltaan uusinta uutta, jotta se tuottaisi mielihyvää. Auto ei ole minulle pelkkä välinen kulkea paikasta toiseen.

Uusin tuleva iDrive on samannäköinen kuin nykyinen, joten sitä ei kannata hätkähtää. Uudessa toki on jotain uusia toiminnallisuuksia mitä android auto tuo.
 
Meinaat, että tulee jotain vetyautoja ja ihmiset dumppaa sähkikset pois niiden tieltä vai mikä logiikka?
En vaan että tilanne normalisoituu. Kyllä aina ennen käytetty auto on ollut uutta reilusti halvempi ja uskoisin että jollain aikavälillä tämä tulee pätemään myös sähköautoihin.

Ei tämä nykyinenkään tilanne ole kovin normaali että käytetyt maksaa saman kuin uudet.

Ja tietysti joku tekninen läpimurto akkutekniikassa saattaa aiheuttaa käytettyjen hintaromahduksen.
 
Nyt olen tilannut Model Y LR mallin uutena hintaan 56k€, mutta 3v vanhat vastaavat maksavat edelleen ~55k€.
Saksasta alle vuoden vanhoja Y LR:iä myydään jo alle 50k€ hinnalla eli ei kannata uskotella, että kupla-aikaan ostetut ja hinnoittellut autot olisi joku hyvä verrokki kolmen vuoden ikäiselle autolle.
 
Tämä on lisävaruste joka tulee saataville vasta ensi vuonna. Vakiona RZ:ssa on ihan normaali ohjaus.

Mielestäni luin jonkin aikaa sitten koeajoraportin Lexuksesta jossa kyseinen feature oli. Olisko sitten ollut joku muu malli kuin RZ. Webbisivut näytti niin sekavalta etten jaksanut varmistaa.
 
Syinä voi olla vaikka uuden akkutekniikan / latauksen esiinmarssi, jokin sääntely, kokemusperäisesti todettu jyrkkä tekninen vanheneminen tai vaikka vaihdettavat akut. Pelkästään onnistunut V2G voi muuttaa pelikenttää ja laskea vanhojen arvoa jyrkästi.
Mistä näistä tulisi sellainen käyttöarvon jyrkkä alenema, että nykyiset menettäisivät arvonsa jyrkästi? Minusta puhut asioista, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi uuden auton ostajan valintaan, mutta jos se auto on jo nyt ostettuna, niin aikalailla vähäpätöisiltähän nuo tuntuvat peilaten siihen miten kauan em. muutoksissa väkisinkin menee.

Jos katsoo nykyistä sähköautokantaa, niin käytännössä kaikki uudet toimivat jo todella hyvin kaupungin lähialueilla pyörimiseen. Akkujen kestokin on ollut parempaa kuin on ennustettu. Minkä tahansa uuden akkutekniikan ylösajo ottaa aikansa (vuosia) ja aika hankala nähdä latausverkostonkaan mukautuvan sellaisiin kuormiin, että nykyiset 100-200 kW teholla lataavat jäisivät jalkoihin. V2G on jo jossain autoissa, esim. korealaisissa. Ne mistä toiminto puuttuu, voivat kuitenkin joustaa älylaturilla yhteen suuntaan verkon mukana. En ole ihan varma mitä tarkoitit vaihdettavilla akuilla, oletettavasti akun vaihto ja matka jatkuu tyylistä? Vai ylipäätään korjattavuutta, joka on olemassa jo suurimmassa osassa autoja?
 
Kyllä mä ainakin oletan, että hinnat tulevat laskemaan paljon enemmän kuin mihin nyt ollaan totuttu. Toki mielelläni näen nykytilanteen jatkuvan kun uus auto tulossa, mutta olen realisti.

Yksi lisää tuohon listaan on edullisempien mallien lisääntyminen. Nyt moni ostaa ~50k auton vaikka normaalisti olisi päätynyt 15k halvempaan. Jos markkinoille tulee parempi valikoima edullisempia malleja valitsevat ostajat käytetyn tai edullisemman uuden väliltä - ja moni voi päätyä siihen uuteen.
 
Kyllä mä ainakin oletan, että hinnat tulevat laskemaan paljon enemmän kuin mihin nyt ollaan totuttu. Toki mielelläni näen nykytilanteen jatkuvan kun uus auto tulossa, mutta olen realisti.

Yksi lisää tuohon listaan on edullisempien mallien lisääntyminen. Nyt moni ostaa ~50k auton vaikka normaalisti olisi päätynyt 15k halvempaan. Jos markkinoille tulee parempi valikoima edullisempia malleja valitsevat ostajat käytetyn tai edullisemman uuden väliltä - ja moni voi päätyä siihen uuteen.


Normaali pudotushan olisi se 50%/4-5 vuotta mitä varmasti porukka nyt huutelisi romahduksena, kun hetken aikaa totuttu että arvo pysyy typerän hyvin.
Sellaiseen on ainakin hyvä varautua että palataan.
 
Mistä näistä tulisi sellainen käyttöarvon jyrkkä alenema, että nykyiset menettäisivät arvonsa jyrkästi? Minusta puhut asioista, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi uuden auton ostajan valintaan, mutta jos se auto on jo nyt ostettuna, niin aikalailla vähäpätöisiltähän nuo tuntuvat peilaten siihen miten kauan em. muutoksissa väkisinkin menee.

Jos katsoo nykyistä sähköautokantaa, niin käytännössä kaikki uudet toimivat jo todella hyvin kaupungin lähialueilla pyörimiseen. Akkujen kestokin on ollut parempaa kuin on ennustettu. Minkä tahansa uuden akkutekniikan ylösajo ottaa aikansa (vuosia) ja aika hankala nähdä latausverkostonkaan mukautuvan sellaisiin kuormiin, että nykyiset 100-200 kW teholla lataavat jäisivät jalkoihin. V2G on jo jossain autoissa, esim. korealaisissa. Ne mistä toiminto puuttuu, voivat kuitenkin joustaa älylaturilla yhteen suuntaan verkon mukana. En ole ihan varma mitä tarkoitit vaihdettavilla akuilla, oletettavasti akun vaihto ja matka jatkuu tyylistä? Vai ylipäätään korjattavuutta, joka on olemassa jo suurimmassa osassa autoja?
Tuskin yksikään noista listaamistani asioista yksinään riittää pudottamaan nykyisten sähköautojen arvoa jyrkästi, mutta useampi tekijä samaan aikaan saattaa sen tehdä. Eikä nuo ole syliin tulossa. Arvonalenemaa saattaa tehokkaimmin kasvattaa talouden alamäki yhdistettynä korkojen ylämäkeen.

Samaa mieltä, että nykypirssit ovat aika hyviä perusajoihin. Uhkakuvana arvonaleneman kasvamiselle on jokin sellainen ominaisuus uusissa autoissa, joka on kerrassaan dealbreaker monelle. Pidän esim. V2G:tä sellaisena, jos se pystyy hoitamaan vaikka koko omakotitalon jakelun tarvittaessa. Se yhdistettynä aurinkopaneeleihin on aika kova tekijä tulevaisuuden sähkömarkkinoilla ja sähköenergialaskulla. Takseissa taas akun vaihto toimintamatkan pidentäjänä voisi olla merkittävä juttu, mutta pidän sitä epätodennäköisenä.

Pahin skenaario on sääntely, joka tekisi tietynlaisista autoista ongelmajätettä tai ainakin kalliin ylläpitää. Vaikeaa tosin kuvitella sellaista säätelyä sähköautoille.
 
Normaali pudotushan olisi se 50%/4-5 vuotta mitä varmasti porukka nyt huutelisi romahduksena, kun hetken aikaa totuttu että arvo pysyy typerän hyvin.
Sellaiseen on ainakin hyvä varautua että palataan.
Tähän liittyen on mielenkiintoista nähdä miten kilometrien kertyminen vaikuttaa jatkossa. Ainakin ennen liikkeiden myymissä kilometrit merkkaa kovastikin, helposti ikää enemmän.
 
Mielestäni luin jonkin aikaa sitten koeajoraportin Lexuksesta jossa kyseinen feature oli. Olisko sitten ollut joku muu malli kuin RZ. Webbisivut näytti niin sekavalta etten jaksanut varmistaa.

On siitä se esittelyauto olemassa, mutta asiakkaille tuo tulee saataville vasta ensi vuonna lisävarusteena. Vakiona on ihan normaaliohjaus ja muuta ei tällä hetkellä saa.
 
Syinä voi olla vaikka uuden akkutekniikan / latauksen esiinmarssi, jokin sääntely, kokemusperäisesti todettu jyrkkä tekninen vanheneminen tai vaikka vaihdettavat akut. Pelkästään onnistunut V2G voi muuttaa pelikenttää ja laskea vanhojen arvoa jyrkästi.


En vaan että tilanne normalisoituu. Kyllä aina ennen käytetty auto on ollut uutta reilusti halvempi ja uskoisin että jollain aikavälillä tämä tulee pätemään myös sähköautoihin.

Ei tämä nykyinenkään tilanne ole kovin normaali että käytetyt maksaa saman kuin uudet.

Ja tietysti joku tekninen läpimurto akkutekniikassa saattaa aiheuttaa käytettyjen hintaromahduksen.

Joo joku tollanen akkutekniikan läpimurros ja sen päätyminen tuotantoon voisi vastaavan romahduksen aiheuttaa.

Ei kai nykyistä tilannetta normaalina voi olettaa kovin kauaa pitävän, mutta toi esittämäsi pudotus oli myös aika epänormaali. Tässä tapauksessa kyseli oli varmaan diiselistä?
 
Joo joku tollanen akkutekniikan läpimurros ja sen päätyminen tuotantoon voisi vastaavan romahduksen aiheuttaa.

Ei kai nykyistä tilannetta normaalina voi olettaa kovin kauaa pitävän, mutta toi esittämäsi pudotus oli myös aika epänormaali. Tässä tapauksessa kyseli oli varmaan diiselistä?
Kyllä kyseessä diesel auto, ja toki tuossa osui moni asia kohdilleen, että hinta oli noin paljon tippunut, enkä usko että ihan samanlailla käy sähköautoille, mutta ei tpsiaan normaalia tämäkään että käytetyt ja uudet ovat lähes samoissa hinnoissa.

No aika näyttää ja toisaalta omalla kohdalla tämä vaihto tulee pitkälti siitä että diesel on todella kallista ja sähköä saan ilmaiseksi töistä ja ajoa tulee paljon, joten laskelmieni mukaan auton vaihto ei tule kovinkaan kalliiksi ja riittävän monen vuoden jälkeen tuo on kyllä maksanut itsensä takaisin.(ja joku vaihto on pakko tehdä kuitenkin tässä suht nopeasti kun alkaa nykyisessä olemaan jo kilometrejä, enkä oikein näe järkeväksi ostaa enää polttomoottoriautoakaan. Toki jos hakisi vaan halvinta tapaa niin joku vanha auto jota korjaisi itse, mutta ei ole oikein enää tiloja tehdä, eikä toisaalta aikaakaan/mielenkiintoa auton korjaamiseen.)
 
Normaali pudotushan olisi se 50%/4-5 vuotta mitä varmasti porukka nyt huutelisi romahduksena, kun hetken aikaa totuttu että arvo pysyy typerän hyvin.
Sellaiseen on ainakin hyvä varautua että palataan.
Itsellä tuota arvonalenemaan laskiessa on vakiokaava:
1.vuosi -15%
2.vuosi -10%
3.vuosi -10%
4.vuosi -10%
jne

Tämä pitää kohtuu hyvin kutinsa jos auto yleisesti suosittu, vähillä varusteilla oleva perheauto.

Pitää tosin lisätä prosentteja tuohon arvonalenemaan, koska itsellä tulee kilometrejä se 40tkm/vuosi. Varsinkin sähköauton kohdalla se akkutakuun loppuminen on (toistaiseksi) niin suuri mörkö että autoa pitää vaihtaa nopeaan.

Myös Teslan hieman "yllättävä" hinnan alennus muistutti että puskuria laskelmissa pitää olla.
 
Kyllähän ne suurimmat riskit arvonalenemiseen nykyisille sähköautoille on merkittävästi halvempien sähköautojen lanseeraaminen (tai tarkemmin, niiden halvempien sähköautojen tuotannon merkittävä lisääntyminen) ja mahdollinen korjaamattomuus.

V2G on todennäköisesti se, joka omassa sähkiksessä pitäisi seuraavaksi olla mutta tuo tuskin muuttaa nopeasti yleisesti tilannetta markkinassa.

Nykyisin kun monet sähkiksen ostajat ostavat suhteessa kalliita autoja kun niitä ei edullisesti ole saatavilla. Jos niitä olisi, niin todennäköisesti aika moni yli 50k ostaja ostaisi ennemmin sen 25-30k auton.

Mikään merkittävä akkuinnovaatio ei sinänsä laske nykyisten autojen hintoja, mutta jos/kun akustoja olisi saatavana järkevinä konversiokittinä nykyisiin automalleihin (esim. hybrideihin) niin se muuttaisi yhtälöä hivenen.

Lyhyellä aikavälillä hinnat tuskin romahtavat, ellei sitten skaalautuvuutta saada tuotannossa merkittävästi lisää.
 
Kyllähän ne suurimmat riskit arvonalenemiseen nykyisille sähköautoille on merkittävästi halvempien sähköautojen lanseeraaminen (tai tarkemmin, niiden halvempien sähköautojen tuotannon merkittävä lisääntyminen) ja mahdollinen korjaamattomuus.

V2G on todennäköisesti se, joka omassa sähkiksessä pitäisi seuraavaksi olla mutta tuo tuskin muuttaa nopeasti yleisesti tilannetta markkinassa.

Nykyisin kun monet sähkiksen ostajat ostavat suhteessa kalliita autoja kun niitä ei edullisesti ole saatavilla. Jos niitä olisi, niin todennäköisesti aika moni yli 50k ostaja ostaisi ennemmin sen 25-30k auton.

Mikään merkittävä akkuinnovaatio ei sinänsä laske nykyisten autojen hintoja, mutta jos/kun akustoja olisi saatavana järkevinä konversiokittinä nykyisiin automalleihin (esim. hybrideihin) niin se muuttaisi yhtälöä hivenen.

Lyhyellä aikavälillä hinnat tuskin romahtavat, ellei sitten skaalautuvuutta saada tuotannossa merkittävästi lisää.

Eka ja toka vika kappale on ristiriidassa keskenään.

Akku on ylivoimaisesti kallein ja käytännössä ainut syy miksi sähköautot maksavat mitä maksavat. Ja siihen on pakko upottaa rahaa jotta sillä autolla edes säälillisen matkan pääsee kulkemaan vaikka olisi kuinka karvalakki auto muuten kyseessä. Tästä syystä innovaatiot akkupuolella on isoin tekijä mikä vaikuttaa sähköauton hintaan.

Halvemmat valmistuskustannukset toki samantien, mutta taisi siellä olla jotain muitakin mielenkiintoisia virityksiä. Eikös joku kiinalainen myynyt autoja halvalla ja liisasi akkuja? Tyyliin perusakulla selviät arkiajossa kaupungissa ja kun lähdet reissuun niin käyt hakemassa huoltikselta lisäpaketin kylkeen. Samalla latauksen voi skipata kun vaihtaa vaan akun. Ja asiakas ei itse omista noita isompia akkuja. Ihan mielenkiintoinen idea tulevasuudesta, koska aika vaikea on nähdä että maapallolla on maat täynnä jumalattomia energia varastoja jotka ei ole aktiivisessa käytössä. Resurssit ei tule riittämään tuollaiseen.
 
Nio noita akkuja jo Norjassa vaihtaa ja Fiat esitteli tuota lisäakkujen laittamista jo "aikoja sitten" konseptissaan mutta ei ole vielä näkynyt kuluttajalle asti.

Renault on liisannut akkuja jo pitkään, joten ei tuossa mitään uutta ole.

Innovaatiot on lyhyellä tähtäimellä akun hinnan laskuun käytetty aika hyvin ja kyse on ennemminkin akuston valmistamisen skaalaamisesta. Akustojen hinnat kun ovat kääntyneet jo nousuun kysynnän takia.

Mutta edelleen nykyisten sähkisten mahdollinen hinnanlasku tulee ensisijaisesti halvempien vaihtoehtojen lisääntymisestä.

Sinänsä itsekin näkisin mielelläni modulaarisempien akkujen yleistymisen, mutta vaatii aika fiksun bisneksen että alemmalla akuston määrällä saisi riittävästi hintaetua niin että tuo asiakkaalle kelpaisi.

Ennemmin vaatisi siis bisnesinnovaatiota kuin sinänsä teknistä.
 
Jos sähköautoja pitää yleisesti kalliina niin kannattaa vilkaista mihin hintaan saa vastaavan tehoisia polttiksia.

Tämä pätee siinä kohtaa kun teho on se ykköskriteeri, minua hämmentää se kuinka monelle teho näyttää olevan niin korkealla prioriteettilistalla.

Mutta kyllähän Suomen verotus pitää huolen siitä että sähköautot ovat aina "halpoja" isommassa luokassa jossa kulutukset ja verot ovat kovat polttispuolella. Tai ainakin oli ennen plugineja.
 
Jos sähköautoja pitää yleisesti kalliina niin kannattaa vilkaista mihin hintaan saa vastaavan tehoisia polttiksia.

Tähän on nyt ihan pakko tarttua, vaikka tiedän sen olevan todella iso virhe. Sähköautoissa on lähtöä ja tehoa ihan kaikille todella paljon ja vähintäänkin riittävästi, mutta miksi vitussa ne kaikki hinaa esim. hki-tku-hki väliä maksimissaan 85km/h gps-nopeutta? Sama paska jatkuu tuolla maakunnissa, missä ei sitten niitä ohitella samaan tyyliin.
 
Tämä pätee siinä kohtaa kun teho on se ykköskriteeri, minua hämmentää se kuinka monelle teho näyttää olevan niin korkealla prioriteettilistalla.

Samaa mieltä. Jotenkin tuntuu että on todella harvassa ihmiset, jotka haluavat maksaa esim. 20.000 euroa pelkästään siitä, että tehoa on enemmän.
 
Jos sähköautoja pitää yleisesti kalliina niin kannattaa vilkaista mihin hintaan saa vastaavan tehoisia polttiksia.
Teho nyt on ihan toissijainen asia. Mutta jos katson nettiautosta mahdollista seuraavaa autoa jos se olisi jokin muu kuin sähköauto, niin hinta karkaa bensiini/hybridi autossakin helposti 30k€ tuntumaan. Tällä hinnalla alkaa olla jo aika tasoissa viidenkympin sähköauton kanssa ja uuteen saa kuitenkin takuun koko ajalle mitä tulee sen itse omistamaan. Ottaen siis huomioon pois jääneet huollot, mahdolliset korjaukset, polttoaineen ja sähkön erotuksen ja tietysti myös yleisen epävarmuuden koskien polttomoottoriautoa. Toki aina voi olla että laskelmat heittää häränpyllyä ja sähköauto tuleekin paljon kalliimmaksi, mutta se on sitten elämää ja se otetaan vastaan.
 
Kyllähän tuollaista tavallista n. 200 hevosvoimaista sähköautoa/polttista voisi pitää lähtökohtaisesti ihan pirteänä, mutta yli 400 hevosvoimaisen Teslan jälkeen se tuntuu harvinaisen nuhaiselta ihan arkiajossakin.
Kuinka usein oikein ajat ~200 heppaisella autolla lappu lattiassa "arkiajossa"? Kyllä ne sähkövoimalinjan edut tulee arkiajossa hyvin esiin, mutta suurimpaan osaan riittää alle 100hv.
 
On siitä se esittelyauto olemassa, mutta asiakkaille tuo tulee saataville vasta ensi vuonna lisävarusteena. Vakiona on ihan normaaliohjaus ja muuta ei tällä hetkellä saa.

Olisi kiinnostava ainakin kokeilla kuinka videopelimäinen ohjaus on. Siitähän valmistaja voisi tehdä periaatteessa konffattavan eli voisi säätää ”välitys”suhdetta tai tehdä epälineaarisen jotta olisi keskialueella tarkempi ym.
 
Kyllähän tuollaista tavallista n. 200 hevosvoimaista sähköautoa/polttista voisi pitää lähtökohtaisesti ihan pirteänä, mutta yli 400 hevosvoimaisen Teslan jälkeen se tuntuu harvinaisen nuhaiselta ihan arkiajossakin. Ylimääräisestä tehosta ei ole mitään haittaa, päinvastoin se luo turvallisuutta ja joustavuutta oikein käytettynä.

No mutta nyt ollaankin asian kovassa ytimessä. Normaalissa arkiajossa 200 vs 400hp on täysin irrelevantti asia oman arvion mukaan n. 90-95%:lle käyttäjistä, täyskaasulla ajamista tapahtuu niin vähän. Ohitustilanteet toki selvä käyttökohde mutta esim. taajamissa ei mitään käytännön merkitystä tolla tehoerolla.
 
Tuskin se kenellekkään ykköskriteeri on, mutta ihan validi vertailukohta siihen kun aina toistellaan kuinka sähköautot on niin kalliita.

Löytyyhän niitä esimerkkejä toisinkin päin:

Esimerkiksi Audilta näin:
Q8 55 TFSI e quattro Progress (381 hv): 96 k€
Q8 55 e-tron quattro Progress (408 hv): 85 k€

Eli vastaava sähköauto on 11 k€ halvempi. Tehoja sähköautossa 27 hv enemmän.
 
Tuskin se kenellekkään ykköskriteeri on, mutta ihan validi vertailukohta siihen kun aina toistellaan kuinka sähköautot on niin kalliita.

Teho ei ole mikään mittari auton hinnassa. Mutta, jos oli, niin sittenhän kaikki menisivät Holdenilla (mikä sen Vauxhall / Opel nimi nyt sitten olikaan). $27400 ja 304kW (407hp). Tämäkö se oli kaikkein tärkein mittari asialle?

Aito nahkapenkki voisi olla parempi vertailukohta, ettei tarvitsisi muovissa istua. En mä omaa kotiin sohvaksikaan muovia halunnut, enkä kaipaa vaatteissakaan mitään tekokuituja. Tekokuitu ja muovit ovat halvan merkki.

Ylimääräisestä tehosta ei ole mitään haittaa, päinvastoin se luo turvallisuutta ja joustavuutta oikein käytettynä.

Citation needed. Kaikki tutkimustulokset taitavat näyttää, että tehokkaammilla autoilla sattuu enemmän onnettomuuksia, eli teho ei luo turvallisuutta vaan poistaa sitä. Eikä se kyllä joustavuutta liikenteessäkään tuo, paitsi jos käyttäjä ei osaa ajaa autoa, jolloin kohta 1, lisää onnettomuuksia.

Sanoisin, että liikenteessä on vaikea keksiä mitään käyttöä 100hp:llekaan, ainakaan päivittäisessä käytössä en pääsisi yhtään sen nopeammin perille oli sitten se nykyinen 330hp sähköllä tai 100hp polttomoottorilla. Itseasiassa kummassakin moottorin täysi teho jäisi tarpeettomaksi.

Jos puhutaan pelkästä hankintahinnasta ei noita yli 300 hevosvoimaisia polttiksia saa Euroopassa uutena edullisesti missään, edes Saksassa.

Tähän tosin vaikuttaa pitkälti se, että eurooppalaisissa polttomoottoriautoissa iso moottori on tarkoittanut myös muuta kuin isompaa moottoria. Eli varustelutaso on kasvanut. Noita "halvalla kasaan ja iso moottori päälle" autoja ei ole hirveästi liikenteessä näkynyt, koska niille ei ole kysyntää ollut. Jenkeissä näitä on toki, esim. Mustangin saa $27k hintaan ja siinä on 301hp halvimmassa mallissa. Täysi romu luonnollisesti, mutta jos se moottori on tärkeintä niin mikäs siinä.

Euroopassa ei ole markkinoita halvalle autolle isolla moottorilla (tyyliin Model 3 jossa iso moottori), mutta jenkeissä melkein mihin tahansa autoon saa halvalla ison moottorin. Eivät ne silti täällä ole läpi lyöneet, eli ostajakuntaa ei ole - kyllähän niitä Euroopassa olisi voitu muuten tuottaa. Itseasiassa hetken niitä tehtiinkin, mutta jokainen yritys oli epäonnistunut eikä ostajia löytynyt.

Liekö nytkin vain tapaus "Teslassa on iso moottori, se on premium" sen takia hieno juttu, että persaukisilla on ollut varaa ostaa enemmän tehoa Suomessa?
 
Aito nahkapenkki voisi olla parempi vertailukohta, ettei tarvitsisi muovissa istua. En mä omaa kotiin sohvaksikaan muovia halunnut, enkä kaipaa vaatteissakaan mitään tekokuituja. Tekokuitu ja muovit ovat halvan merkki.

No äärimmäisen huono vertailukohta. Se on ihan henkilökohtaisista mieltymyksistä kiinni, millä materiaalilla tykkää istua. Itse en ottaisi nahkaa mistään hinnasta penkkeihini, enkä myöskään kotisohvaan. Omaan makuun alcantarapenkit ovat olleet autossa parhaat.
 
Aito nahkapenkki voisi olla parempi vertailukohta, ettei tarvitsisi muovissa istua. En mä omaa kotiin sohvaksikaan muovia halunnut, enkä kaipaa vaatteissakaan mitään tekokuituja. Tekokuitu ja muovit ovat halvan merkki.

Kun synteettiset materiaalit väistämättä lähenevät tai tulevaisuudessa todennäköisesti menevät ohi kaikilla mittareilla eläimen nahasta, niin tuleeko tämä muovisurkuttelu jatkumaan siitä huolimatta? Vai onko tämä joku ideologinen juttu, että elukasta on matskun tultava, tai muuten kaikki on viherhippien hommaa?
 
Kriteereitä on monta, itse ottaisin noin varovaisesti arvioiden 1000x mieluummin 200hp hiljaisen auton vs. 400hp meluisan auton jos hinta olisi sama.

Ja kun katsotaan polttispuolta niin kyllähän isommat bemarit ja mersut myyvät suurelta osin sillä että auto on iso, laadukas, hiljainen ja mukava vaikka ne yleensä ovat myös aika tehokkaita.
 
Kun synteettiset materiaalit väistämättä lähenevät tai tulevaisuudessa todennäköisesti menevät ohi kaikilla mittareilla eläimen nahasta, niin tuleeko tämä muovisurkuttelu jatkumaan siitä huolimatta? Vai onko tämä joku ideologinen juttu, että elukasta on matskun tultava, tai muuten kaikki on viherhippien hommaa?
Sitten kun tuo muovipenkkien valmistus menee oikeasta nahasta ohi "kaikilla mittareilla" niin sitä kannattanee käyttää. Mielestäni on kuitenkin hemmetin tyhmää valmistaa lisää muovia penkkien takia, kun käsittääkseni nahka on lihatuotannon sivutuote.
 
Sitten kun tuo muovipenkkien valmistus menee oikeasta nahasta ohi "kaikilla mittareilla" niin sitä kannattanee käyttää. Mielestäni on kuitenkin hemmetin tyhmää valmistaa lisää muovia penkkien takia, kun käsittääkseni nahka on lihatuotannon sivutuote.
Itse en ainakaan teslassa huomannut mitään muovipenkkejä vaan nahkapenkiltä se tuntui. Mulle on ainakin ihan sama mistä matskusta se on valmistettu. Hyvältä se tuntui ainakin viikonlopun mittaisella koeajolla istua ja näyttää myös hyvältä.
 
Itse en ainakaan teslassa huomannut mitään muovipenkkejä vaan nahkapenkiltä se tuntui. Mulle on ainakin ihan sama mistä matskusta se on valmistettu. Hyvältä se tuntui ainakin viikonlopun mittaisella koeajolla istua ja näyttää myös hyvältä.
Mistä nyt tykkää. Syksyllä kun kävin koeajamassa Y:n niin nuo muovipenkit tuntui hiostavilta. Tästä syystä haluaisin Teslankin mieluummin muilla penkeillä, mutta kaikkea ei voi saada, auto oli kuitenkin muuten hyvä.
 
Mistä nyt tykkää. Syksyllä kun kävin koeajamassa Y:n niin nuo muovipenkit tuntui hiostavilta. Tästä syystä haluaisin Teslankin mieluummin muilla penkeillä, mutta kaikkea ei voi saada, auto oli kuitenkin muuten hyvä.
Juu mutta niin ne hiostaa ne eläimenkin nahasta tehdyt penkit. Tässähän oli kyse siitä muovinahka vastaan eläimen nahka.
 
Ei kai kukaan suostu ajamaan autolla jossa ei ole tuuletettuja nahkapenkkejä?

Kuten jo sanottu, kaikki eivät pidä siitä miltä nahka tuntuu persauksen alla. Monille muut materiaalit ovat miellyttävämpiä. Istuinmateriaalit sitä paitsi eivät kuulu tähän topicciin.
 
Itsekin preferoin kieltämättä kangaspenkkejä ja välillä se on vähän haastavaa kun/jos haluaa paremmin varustettuja autoja niin niitä on pilattu noilla nahka/seminahka -penkeillä. Toki vähän materiaalista riippuen sieltä löytyy toki hyviäkin, ei sillä. Sinänsä muovin käyttöä vastaan ei mitään ole noin yleisesti, mutta saisi sitten olla edes kierrätettyä jos sellaista on pakko olla.
 
Sitten kun tuo muovipenkkien valmistus menee oikeasta nahasta ohi "kaikilla mittareilla" niin sitä kannattanee käyttää. Mielestäni on kuitenkin hemmetin tyhmää valmistaa lisää muovia penkkien takia, kun käsittääkseni nahka on lihatuotannon sivutuote.

Juu, kehitettävää on. Ihmisen kekseliäisyys onneksi on aikamoista, kun siihen on oikeat motivaattorit, ja tällä hetkellä koko autoteollisuus hakee vaihtoehtoja eläimen nahalle. Eli eiköhän niitä ole tulossa. Vaikka itse nahka tulisikin lihantuotannon sivutuotteena (tosin tuleeko täysin, en ole ihan varma), vaaditaan sen käsittelyyn melkoisesti kaikenlaisia myrkkyjä, jotka eivät tee kenellekään hyvää.

Mutta juu, OT riittänee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom