Tuskin se kenellekkään ykköskriteeri on, mutta ihan validi vertailukohta siihen kun aina toistellaan kuinka sähköautot on niin kalliita.
Teho ei ole mikään mittari auton hinnassa. Mutta, jos oli, niin sittenhän kaikki menisivät Holdenilla (mikä sen Vauxhall / Opel nimi nyt sitten olikaan). $27400 ja 304kW (407hp). Tämäkö se oli kaikkein tärkein mittari asialle?
Aito nahkapenkki voisi olla parempi vertailukohta, ettei tarvitsisi muovissa istua. En mä omaa kotiin sohvaksikaan muovia halunnut, enkä kaipaa vaatteissakaan mitään tekokuituja. Tekokuitu ja muovit ovat halvan merkki.
Ylimääräisestä tehosta ei ole mitään haittaa, päinvastoin se luo turvallisuutta ja joustavuutta oikein käytettynä.
Citation needed. Kaikki tutkimustulokset taitavat näyttää, että tehokkaammilla autoilla sattuu enemmän onnettomuuksia, eli teho ei luo turvallisuutta vaan poistaa sitä. Eikä se kyllä joustavuutta liikenteessäkään tuo, paitsi jos käyttäjä ei osaa ajaa autoa, jolloin kohta 1, lisää onnettomuuksia.
Sanoisin, että liikenteessä on vaikea keksiä mitään käyttöä 100hp:llekaan, ainakaan päivittäisessä käytössä en pääsisi yhtään sen nopeammin perille oli sitten se nykyinen 330hp sähköllä tai 100hp polttomoottorilla. Itseasiassa kummassakin moottorin täysi teho jäisi tarpeettomaksi.
Jos puhutaan pelkästä hankintahinnasta ei noita yli 300 hevosvoimaisia polttiksia saa Euroopassa uutena edullisesti missään, edes Saksassa.
Tähän tosin vaikuttaa pitkälti se, että eurooppalaisissa polttomoottoriautoissa iso moottori on tarkoittanut myös muuta kuin isompaa moottoria. Eli varustelutaso on kasvanut. Noita "halvalla kasaan ja iso moottori päälle" autoja ei ole hirveästi liikenteessä näkynyt, koska niille ei ole kysyntää ollut. Jenkeissä näitä on toki, esim. Mustangin saa $27k hintaan ja siinä on 301hp halvimmassa mallissa. Täysi romu luonnollisesti, mutta jos se moottori on tärkeintä niin mikäs siinä.
Euroopassa ei ole markkinoita halvalle autolle isolla moottorilla (tyyliin Model 3 jossa iso moottori), mutta jenkeissä melkein mihin tahansa autoon saa halvalla ison moottorin. Eivät ne silti täällä ole läpi lyöneet, eli ostajakuntaa ei ole - kyllähän niitä Euroopassa olisi voitu muuten tuottaa. Itseasiassa hetken niitä tehtiinkin, mutta jokainen yritys oli epäonnistunut eikä ostajia löytynyt.
Liekö nytkin vain tapaus "Teslassa on iso moottori, se on premium" sen takia hieno juttu, että persaukisilla on ollut varaa ostaa enemmän tehoa Suomessa?