Yleistä keskustelua sähköautoista

Sähköautoilu parhaimmillaan on mukavinta mitä autoiluun on pitkään aikaan keksitty. Välillä taas sitä pissaisinta kakkaa.

39142F00-05CF-4B21-8BFC-BEB3F95493B1.jpeg

kuvassa siis 7 tolpan asema joista 1 on rikki ja jonossa nyt 3 autoa.
 
Meillä maksoi latausasema+kuormanhallinta+näiden asennus 699e ABB terra 11kw asema, kuormanhallintamittari, asennustarvikkeet ja asennus 740e. Vaihtoehtona olisi ollut asennuttaa 3-vaihepistoke autokatokseen ja ostaa autoon 3-vaihe latausjohtoadapterihärveli jolloin tämäkin olisi maksanut varmaan sen tonnin. Joten valinta oli helppo.

Eli tämä ja tämä?

Samanlaista komboa itsekin suunnitellut, tosin Pulsarin tuotteilla. Maksoiko siis pelkät osat tuon 740€ ja asennus 699€? Mistä nuin halvalla saa laitteet? Kotilaturissa noiden yhteishinta on yli tonnin.
 
Suosittelen kyllä vahvasti investoimaan kiinteellä piuhalla olevaan kotilatausasemaan. Niin helppoa kun piuha heti valmiina ja eikun tökkää autoon kiinni. Ei tarvi alkaa kontista noukkimaan jatkuvasti kaapelia. Esim. Tesla Wall Connector 500€ ja asennus ei eroa voimavirta pistorasian asennuksesta.

Kaverilla on mittarikeskus talon seinällä parkkiksen kohdalla. Siellä keskuksessa on kannen alla tuollainen roikkalaturi voimavirtapistorasiassa, ja latauspistoke on seinässä sellaisessa dummy telineessä. Varsin siisti lopputulos vaikka onkin vaan roikka.

Miksi maksaa 200€ ylimääräistä _yhtään_ mistään, jos saman tuotteen saa edullisemmin? Eiku ainiin, ne samoja tuotteita tuovat autotalli -maahantuojat pahoittaa mielensä kun katteet katoaa taivaan tuuliin ;)

Eihän sitä kannattakaan maksaa, jos pystyt itse toteamaan että kyse on tosiaan samasta tuotteesta. Tuo on vielä suhteellisen helppo testata laittamalla esim patteri nollan ja maan väliin.

Aliexpressistä saa ostettua myös esim iphonen 500e halvemmalla kuin suomalaisesta kaupasta, ja kuvasta näkee että kyse on ihan samasta tuotteesta.

Jos kuitenkin tilaat sen iphonen tai laturin ja kotona tutkiessasi huomaat että iphonessa onkin andoid 4,4 tai latauslaitteesta puuttuu tasavirtasuoja, niin rahoja on turha koittaa saada takaisin, koska myyntitekstissä ei lukenut että laite olisi aito iphone, tai sisältäisi tasavirtasuojan.

Ja jos et ihonesta tai latauslaitteesta mitään tajua, niin käytät sitä tyytyväisenä ja voit taputtaa itseäsi olalle kun teit hyvän kaupan.

Se talon palaminen tuon tasavirtasuojan puutteen takia on hyvin epätodennäköistä, ensisijaisesti se on siellä suojaamassa sähköiskulta.

Ilman tarkempaa kuvausta, ja aiheeseen liittyen, niin mites se menee, jos myyjä on jossain EU alueen ulkopuolella ja kyse vain lokistiikasta eikä siis siitä että ransakalainen firma tuo maahan ja markkinoi ja myy Ranskasta sen suomalaisella asiakkaalle, jolla ne prjut ja CE vakuuttelut on ihka aitoja.

Mä olen tilannut aliexpressistä useamman kerran tavaraa ns. euroopan varastolta, ja n. 50% tapauksista se tilattu tavara tulee kiinasta vaan priority postina. Nykyään tuolla ei ole enää merkitystä kun hinnassa on aina alv, mutta aiemmin tuo oli perseestä kun se kiinasta tullut paketti jäi sitten jumittamaan tulliin, jolloin se maksoi enemmän ja lisäksi se pikatoimituksen "pika" meni siihen.

Eli siihen että ranskan varastolta tilattu laturi olisi jonkun jo eu:n tuoma, ei välttämättä pidä paikkaansa.
 
Eli tämä ja tämä?

Samanlaista komboa itsekin suunnitellut, tosin Pulsarin tuotteilla. Maksoiko siis pelkät osat tuon 740€ ja asennus 699€? Mistä nuin halvalla saa laitteet? Kotilaturissa noiden yhteishinta on yli tonnin.
Ompahan tullut kirjoitettua harvinaisen epäselvästi... Eli latausasema maksoi 699€. Kuormanhallintamittari, asennustarvikkeet ja asennustyö maksoi 740€. Yhteensä siis 699+740=1439. Latausasema oli ostohetkellä tarjouksessa ja asentaja osti mittarin omien kontaktien kautta.
 
Hinta alkaen 47390e, eli aika kovaan seuraan sitikka itsensä segmentoinut. Toki hyvä jos ne loput hp-pösöt saataisiin tuolla uudella tekniikkalinjalla järkihintaan.

Kelpais kyllä 20k€ alella :drool:. Mutta eiköhän ne rypistä sieltä tehtaalta jonkun extra vuoron ennen lakkautusta, että varmasti hp-pösöt saadaan vanhaa tekniikkaa.
 
Hinta alkaen 47390e, eli aika kovaan seuraan sitikka itsensä segmentoinut. Toki hyvä jos ne loput hp-pösöt saataisiin tuolla uudella tekniikkalinjalla järkihintaan.
Tätä samaa on hehkutettu kaikkien stellantisten päivitysten yhteydessä, mutta onko yhtään vielä todellisuudessa testattu? Omasta hullusta pösöstä kun ei ole mitään hajua, 18.2 oli luovutuspäivä papereissa..
Kallis listahinnaltaa DS3 ainakin näyttää olevan eikä ole taidettu nähdä edes voimalinjapäivitetyn e-208'n hintaa? e-308 hintaa kyselin myyjältä muutama viikko sitten, muttei ollut mitään tietoa.
 
Hinta alkaen 47390e, eli aika kovaan seuraan sitikka itsensä segmentoinut. Toki hyvä jos ne loput hp-pösöt saataisiin tuolla uudella tekniikkalinjalla järkihintaan.
On siinä pikkukinnerillä hintaa. Vaikea kuvitella rationaalisen ostajan tuohon taipuvan nykyisellä Teslan hinnoittelulla, kun DS3 kallein versio maksaa 51k€. Kuvan perusteella tavaratila ei kyllä todellakaan näytä 510 litraiselta. Edellisessä DS3:ssa näyttäisi olleen 350 litraa.
 
kuvassa siis 7 tolpan asema joista 1 on rikki ja jonossa nyt 3 autoa.
Mistä (tarkalleen) kuva on? Jotain ulkomaisia kilpiä, Norja?

Kovasti mietin miksi niin monta autoa pyrkii samanaikaisesti juuri samalle latauskentälle, laskujeni mukaan siis 6 lataamassa + 3 jonottaa = 9 autoa pyrkinyt sinne suht samoihin aikoihin. Ei muita (pika)latausasemia lähistöllä? Vai onko tässä kyse "no kun mulla on sopimus just tämän lataustarjoajan kanssa, joten muut eivät käy"?
 
Hinta alkaen 47390e, eli aika kovaan seuraan sitikka itsensä segmentoinut. Toki hyvä jos ne loput hp-pösöt saataisiin tuolla uudella tekniikkalinjalla järkihintaan.
Kiinnitin samaan huomiota. Akun koosta kuvittelin että olisi jossain 35k€ hintaluokassa.

Tuohon hintaan kyllä laittaisin vähän yli kymppitonnin lisää ja ostaisin 87kWh akulla varustetun Nissan Ariyan. Tai sitten tuohon samaan hintaan joku Tesla 3 tai korealainen.
 
Onhan se vähän huvittavaa, että tuon tyyppisistä autoista joutuu nykyään maksaa jo 50k€. Voiko noita mennä kaupaksi noilla hinnoilla?
 
Kiinnitin samaan huomiota. Akun koosta kuvittelin että olisi jossain 35k€ hintaluokassa.

Tuohon hintaan kyllä laittaisin vähän yli kymppitonnin lisää ja ostaisin 87kWh akulla varustetun Nissan Ariyan. Tai sitten tuohon samaan hintaan joku Tesla 3 tai korealainen.

Turhaan sitä akun kokoa tuijottelee, jos on energiatehokas voimalinja niin pääsee vähemmällä, eihän niissä SR Tesloissakaan ole kuin reilut 50kw käytettävää akkua.
 
Onhan se vähän huvittavaa, että tuon tyyppisistä autoista joutuu nykyään maksaa jo 50k€. Voiko noita mennä kaupaksi noilla hinnoilla?

Varmaan hinta lyöty lukkoon vuosi sitten kun kaikki oli nousussa ja huomattiin että pienestä Suomesta virtaa vuolaana vastaavan pösön tilauksia, mikä voisikaan mennä vikaan ...
 
Kallis listahinnaltaa DS3 ainakin näyttää olevan eikä ole taidettu nähdä edes voimalinjapäivitetyn e-208'n hintaa? e-308 hintaa kyselin myyjältä muutama viikko sitten, muttei ollut mitään tietoa.
Oma oletus on että DS3 on sellainen 25t€ auto. Nyt sähköistettynä ehkä 5-10t€ tähän päälle akun hintaa. Vaikea uskoa että maksaisin tuosta 47t€ o_O
 
Markkinatalous on siitä hieno asia että autot jäävät palatsin lattialle jos hinta ei ole kilpailukykyinen, oletan että DS3:t eivät tuolla hinnalla liiku nopeasti.

Toki DS on yrittänyt itseään brändätä premiumiksi alusta lähtien ja hinnat olleet varsin kovia jos ajattelee auton olevan "pimpattu sitikka", DS varmaan ajattelee itseään "audina" mutta en oikein tiedä miten tuo puree. Premium-merkkien strategiahan on ollut aina pitää hinnat korkealla koska ale-hinnat karistavat premium-imagoa.
 
Turhaan sitä akun kokoa tuijottelee, jos on energiatehokas voimalinja niin pääsee vähemmällä, eihän niissä SR Tesloissakaan ole kuin reilut 50kw käytettävää akkua.
SR Tesloissa (ainakin 3, en ole varma Y:stä) ilmeisesti 57,5kWh netto, ja koska se on LFP-akku, sen uskaltanee arkiajossakin ladata jatkuvasti 100% täyteen, mikä tehnee siitä arkikäytössä "kokoaan isomman" verrattuna normi NCA ja NMC-akkuihin joiden kanssa pitää olla varovaisempi.

Minä haluaisin isoakullisen auton jossa on edelleen energiatehokas voimalinja. Isompaa akkua kuitenkin tarvitaan (ja energiatehokkuus tuppaa katoamaan) jos tulee se legendaarinen kesämökki- tai Lapinmatka täyteen ahdetulla autolla, tai pitää vetää samanaikaisesti asuntovaunua ja tukkikuormaa Hangosta Nuorgamiin ja takaisin.
 
Minä haluaisin isoakullisen auton jossa on edelleen energiatehokas voimalinja. Isompaa akkua kuitenkin tarvitaan (ja energiatehokkuus tuppaa katoamaan) jos tulee se legendaarinen kesämökki- tai Lapinmatka täyteen ahdetulla autolla, tai pitää vetää samanaikaisesti asuntovaunua ja tukkikuormaa Hangosta Nuorgamiin ja takaisin.

Niin, se mitä sinä haluat ja mitä muut haluaa on vähän eri asia. Sinulla oli muistaakseni Zoe käytössä nyt, et varmaan ostanut sitä Lapin reissut tai asuntovaunun veto mielessä. Markkinoilla alkaa löytymään myös tuohon sinun tarkoitukseen soveltuvia autoja, tämä PSA:n uusi voimalinja ei ole sitä tarkoitusta varten.
 
On siinä pikkukinnerillä hintaa. Vaikea kuvitella rationaalisen ostajan tuohon taipuvan nykyisellä Teslan hinnoittelulla, kun DS3 kallein versio maksaa 51k€. Kuvan perusteella tavaratila ei kyllä todellakaan näytä 510 litraiselta. Edellisessä DS3:ssa näyttäisi olleen 350 litraa.
Käytin viestiäsi aasinsiltana.

Onko maahantuojien hinnoittelu nykyään mennyt pysyvästi ns kiinteät listahinnat, luulis että tässä alettaisiin palailleen malliin jossa hinnasto hinnat on mitä ovat ja kauppaa tehdään sitten liikkeessä, eli väliraha on se millä kaupat kotiutetaan.

Maahantuojien ei luulisi ensimmäisenä hinnastohintoja laskevan, vaan käyttävän "alennukset" kaupantekoon ja samalla voivat pitää "arvo" mielikuvan entisellään.

Nettikaupankautta kiinteillä hinnoilla myyvät joutuvat vastaamaan julkisilla hinnoilla kilpailuun. Työsuhdeautoissa tärkeää myös se miten verotusarvo määräytyy.
 
Niin, se mitä sinä haluat ja mitä muut haluaa on vähän eri asia. Sinulla oli muistaakseni Zoe käytössä nyt, et varmaan ostanut sitä Lapin reissut tai asuntovaunun veto mielessä. Markkinoilla alkaa löytymään myös tuohon sinun tarkoitukseen soveltuvia autoja, tämä PSA:n uusi voimalinja ei ole sitä tarkoitusta varten.
No just siksi olen tässä isompaan vaihtoa miettimässä. Tällä mennään aika jaksamisen rajoilla koon puolesta, onneksi lapset ja vaimo ovat vielä pieniä.

Tulee myös muistaa että tämä 52kWh (netto) akulla varustettu Zoe maksoi minulle 2021 syksyllä uutena 29.000€, siksikin ajatus DS:stä hitusen pienemmällä (50,8 kWh) akulla ja 47.000€ hintalapulla... ei oikein miellytä. Ei vaikka olisivat saaneet viilattua yhden hengen ajossa kulutusta vielä hieman alemmas, mikä toki sekin on ihan toivottava kehityssuunta.

Sama vika vähän Renaultissa, en oikein tykännyt että Rellu toi uudesta sähkö-Meganestaan 40kWh akulla varustetun version. Mikä noissa ranskalaisissa oikein on kun tuntuvat pikemminkin pienentävän akkuja uusissa malleissaan, toisin kuin muut valmistajat?

Zoeen olen varsin tyytyväinen juuri sen takia että mielestäni sain siinä hintaansa nähden aika paljon akkua ja toimintamatkaa. Muilta ominaisuuksiltaan ja lisähärpättimien osalta se ei sitten pärjääkään 10-20k€ kalliimpiin verrokkeihinsa verrattuna. Ei löydy tästä karvalakkimallista kaistavahteja, navigointeja, akun esilämmityksiä, adaptiivisia vakkareita, liikennemerkkien tunnistuksia, vauvan itkuhälyttimiä yms. Ei edes löydy DC-pikalatausta (tosin se olisikin ollut vain 50kW joten pfffft, kun kuitenkin on 22kW AC-lataus jolla latasin eilenkin ilmaiseksi yhdessä kauppakeskuksessa ruokaostosten yhteydessä).
 
Viimeksi muokattu:
Onko maahantuojien hinnoittelu nykyään mennyt pysyvästi ns kiinteät listahinnat, luulis että tässä alettaisiin palailleen malliin jossa hinnasto hinnat on mitä ovat ja kauppaa tehdään sitten liikkeessä, eli väliraha on se millä kaupat kotiutetaan.
Hyvä pointti, että kyllähän noita alennuksia annetaan sitten paikan päällä. Toki jos/kun listahinta ylittää selvästi nettikauppojen kautta myyvien hinnat, niin voi siinä kiinnostus laskea edes kysyä sitä tarjousta varsinkin vähänkin nuoremmalla polvella jolle "listahinnat" ovat arkipäivää nettishoppailussa ym.
 
Tulee myös muistaa että tämä 52kWh (netto) akulla varustettu Zoe maksoi minulle 2021 syksyllä 29.000€, siksikin ajatus DS:stä hitusen pienemmällä (50,8 kWh) akulla ja 47.000€ hintalapulla... ei oikein miellytä. Ei vaikka olisivat saaneet viilattua yhden hengen ajossa kulutusta vielä hieman alemmas, mikä toki sekin on ihan toivottava kehityssuunta

Eikö nyt kannattaisi puhua WLTP rangeista akun koon sijaan? Vaikka WLTP ei olisikaan täydellinen tosielämän rangen ennustaja niin se on kuitenkin varsin vertailukelpoinen eri autojen välillä.

Siitä olen samaa mieltä että DS3 on selvästi ylihintainen mutta toisaalta et voi vertailla syksyn 2021 hintoja kevään 2023 hintoihinkaan ihan suoraan, taitaa tuo Zoe maksaa tällä hetkellä lähemmäs 40k joka on myöskin selvästi ylihintainen omasta mielestäni.
 
, niin voi siinä kiinnostus laskea edes kysyä sitä tarjousta varsinkin vähänkin nuoremmalla polvella jolle "listahinnat" ovat arkipäivää nettishoppailussa ym.

Suurin osa uusista autoista ostetaan 45+ ikäprofiililla. Joten toki tuo varmasti hillitsee ja sähköautoissa voi olla vähän ostajaprofiili, mutta en usko autojen käsiin jäävän jos saatavuutta on ja autokaupassa pystytään diilejä väsäämään.
 
Suurin osa uusista autoista ostetaan 45+ ikäprofiililla.

Tämä on muuten paha kierre. En tiedä, onko muille käynyt niin, mutta itse ostin ensimmäisen uuden auton 30-vuotiaana ja sen jälkeen en ole enää kyennyt käytettyjä autoja ostamaan. Nyt on jo yhdeksäs uusi auto menossa, enkä ole vielä edes tuota mainittua 45+ ikäluokkaa.
 
Eikö nyt kannattaisi puhua WLTP rangeista akun koon sijaan? Vaikka WLTP ei olisikaan täydellinen tosielämän rangen ennustaja niin se on kuitenkin varsin vertailukelpoinen eri autojen välillä.
Zoessani WLTP oli muistaakseni 398km (tuossa paljon kalliimmassa DS:ssä 404km; sinänsä kuitenkin kiitettävää että ovat saaneen hieman isomman toimintamatkan hieman pienemmällä akulla). Tehokkaammalla moottorilla varustetussa versiossa (joka nykyisin taitaa olla ainoa myytävä Zoe) taitaa olla parikymmentä km pienempi WLTP. Renaultille tuli selvästi vauhtisokeus kun korottivat 2022 hintojaan, ilmeisesti perustellen sillä etteivät enää myy riisuttua versiota vaan tulee ne itkuhälyttimet yms. mukana.

Katson sekä WLTP:tä että akun kokoa koska jos pieniakkuisen auton hyvä WLTP-lukema pelkän kuskin ajamana on saatu aikaiseksi voimalinjan optimoinnilla (ja sillä että sen tarvitsee kuljettaa mukanaan pienempää = kevyempää akkua), se myös romahtaa kovemmin jos sitten tarvitseekin ajaa haastavammissa olosuhteissa, auto täyteen pakattuna kovassa pakkasessa missä lämmitykseenkin menee kuitenkin tietty määrä energiaa. WLTP on vertailukelpoinen optimilukema kesäkeleille, mutta haluan myös tietää miten pitkälle auto pääsee moottoritiellä, talvella ja/tai raskaammalla kuormalla.

Niin ja tietty pienempi akku myös kuluu nopeammin koska kertyy täysiä lataussyklejä nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:
On siinä pikkukinnerillä hintaa. Vaikea kuvitella rationaalisen ostajan tuohon taipuvan nykyisellä Teslan hinnoittelulla, kun DS3 kallein versio maksaa 51k€. Kuvan perusteella tavaratila ei kyllä todellakaan näytä 510 litraiselta. Edellisessä DS3:ssa näyttäisi olleen 350 litraa.
Kyllähän näissä tuo ostajien kohderyhmä on ihan joku muu kuin taho, joka voisi harkita Teslan kaltaista vehjettä. Viimeistely ja materiaaleista tuossa maksetaan, ei tekniikasta. Hienostuneet pariisittaret ajaa 20 euron lattelle johonkin keskustaan, kun vielä ei ole ihan varaa omaan kuskilliseen autoon. Paljon ajavalle perusostajallekin nuo vehkeet olivat fiksuja aiempien takuuehtojen (7 v ei km-rajaa) puitteissa, nyt on perus 3 v/100 tkm. Siis DS yleisesti, en nyt välttämättä 50 tkm vuodessa ekan sukupolven DS3:lla haluaisi rullata.
 
Kyllähän näissä tuo ostajien kohderyhmä on ihan joku muu kuin taho, joka voisi harkita Teslan kaltaista vehjettä. Viimeistely ja materiaaleista tuossa maksetaan, ei tekniikasta.

Joo vähän eri kuin esim. Lexuksen sähköauto, oliko se nyt RZ. Siinä on esimerkiksi sähköinen ohjaus, siis ei tehostin vaan koko tanko puuttuu. Ratti kääntyy jotain 150 astetta. Eli eroaa Toyotasta vähän muutenkin kuin fyllingin määrällä ja pintamateriaaleilla. DS vaikuttaa enemmän badge-tuningilta, tosin en ole yhtään sellaista nähnyt.
 
Joo vähän eri kuin esim. Lexuksen sähköauto, oliko se nyt RZ. Siinä on esimerkiksi sähköinen ohjaus, siis ei tehostin vaan koko tanko puuttuu. Ratti kääntyy jotain 150 astetta. Eli eroaa Toyotasta vähän muutenkin kuin fyllingin määrällä ja pintamateriaaleilla. DS vaikuttaa enemmän badge-tuningilta, tosin en ole yhtään sellaista nähnyt.
DS3 voi olla vielä siinä ja siinä badgen kanssa, mutta DS9:lle on aika hankala löytää vastinetta perusmerkeistä. Voi olla, että DS3:ssakin on saatavilla isompien mallien varusteita, mitä 208/C3 ei tarjoa. DS7:aa olen livenä katsellut ja onhan se ihan eri auto fiilikseltään kuin 5008. Se jää sitten ostajan päätrttäväksi paljonko hintaeroa haluaa maksaa. Odotan mielenkiinnolla isompia DS:n täyssähköjä.
 
Joo vähän eri kuin esim. Lexuksen sähköauto, oliko se nyt RZ. Siinä on esimerkiksi sähköinen ohjaus, siis ei tehostin vaan koko tanko puuttuu. Ratti kääntyy jotain 150 astetta.

Tämä on lisävaruste joka tulee saataville vasta ensi vuonna. Vakiona RZ:ssa on ihan normaali ohjaus.
 
Tämä on lisävaruste joka tulee saataville vasta ensi vuonna. Vakiona RZ:ssa on ihan normaali ohjaus.

Eikö tämä ollut nyt se yoke-ratti joka vaatii toimiakseen kunnolla/oikein sen täyssähköisen ohjauksen jotta ei ole ohjaamo täynnä käsiä jos pitää tehdä u-käännöksiä tms?
 
Eikö tämä ollut nyt se yoke-ratti joka vaatii toimiakseen kunnolla/oikein sen täyssähköisen ohjauksen jotta ei ole ohjaamo täynnä käsiä jos pitää tehdä u-käännöksiä tms?

Joo, varusteen mukana myös ratti muuttuu tuollaiseksi yoke-viritykseksi. Karmea keksintö, mutta ehkä joku tykkää :)
 
Joo, varusteen mukana myös ratti muuttuu tuollaiseksi yoke-viritykseksi. Karmea keksintö, mutta ehkä joku tykkää :)
Mitenköhän tuo on tehty? Eli ratti vaan antaa asentotietoa ja pyörien lähellä sitten joku servo joka niitä kääntää? Tuossa toivoisi softan olevan 100% bugiton, ettei 120 km/h vauhdissa auto keksi yhtäkkiä että täytyy kääntää pyörät täysin oikealle/vasemmalle. Vähän ehkä pelottaisi tommosella ajaa?
 
Mitenköhän tuo on tehty? Eli ratti vaan antaa asentotietoa ja pyörien lähellä sitten joku servo joka niitä kääntää? Tuossa toivoisi softan olevan 100% bugiton, ettei 120 km/h vauhdissa auto keksi yhtäkkiä että täytyy kääntää pyörät täysin oikealle/vasemmalle. Vähän ehkä pelottaisi tommosella ajaa?

Muistaakseni EU:n lainsäädäntö vaatii kahdennetun järjestelmän jos ei ole mekaanista yhteyttä ohjauspyörän ja renkaiden välillä.

Ja veikkaisin että kuka tahansa itseään, turvallisuutta ja asiakkaitaan ajatteleva valmistaja toteuttaa tuon niin lähellä rautatasoa kuin mahdollista. Eli se koodi ei ole mitään purkkaa samalla tasolla mitä infotainment pyörii vaan oma sulautettu järjestelmänsä.
 
Mitenköhän tuo on tehty? Eli ratti vaan antaa asentotietoa ja pyörien lähellä sitten joku servo joka niitä kääntää? Tuossa toivoisi softan olevan 100% bugiton, ettei 120 km/h vauhdissa auto keksi yhtäkkiä että täytyy kääntää pyörät täysin oikealle/vasemmalle. Vähän ehkä pelottaisi tommosella ajaa?
Kahdennetut kriittiset sensorit (kuten asentoanturit), softa ja ohjaustehostimen moottorit. Tähän tyyliinhän ne lentokoneetkin nykyisin pääosin lentää, joten en näe tuossa oikein suunniteltuna mitään ongelmaa.
 
Kahdennetut kriittiset sensorit (kuten asentoanturit), softa ja ohjaustehostimen moottorit. Tähän tyyliinhän ne lentokoneetkin nykyisin pääosin lentää, joten en näe tuossa oikein suunniteltuna mitään ongelmaa.
Toimivan ja luotettavan tekemistä en epäile.

Mutta lentsikka vs auto vertauksessa tuli mieleen se että miten tehdään ohjaaminen pelkällä lihasvoimalla. (tilanne jos ei ole käytettävissä normaaleja energia lähteitä, tai jos ei lihasvoimalla pelkästään, niin miten pitkään ja kuinka moneen liikkeeseen varavoimaa)
 
Toimivan ja luotettavan tekemistä en epäile.

Mutta lentsikka vs auto vertauksessa tuli mieleen se että miten tehdään ohjaaminen pelkällä lihasvoimalla. (tilanne jos ei ole käytettävissä normaaleja energia lähteitä, tai jos ei lihasvoimalla pelkästään, niin miten pitkään ja kuinka moneen liikkeeseen varavoimaa)
Niin jos sähköt katkeaa syystä tai toisesta servolta? Lentokoneessa olisi ainakin hetki aikaa tehdä jotain? Niissä on ehkä jopa joku fyysinen vaijeriviritys jolla siivekkeitä voi ohjata? (En tiedä en ole lentäjä) Mutta autossa ei käytännössä ole aikaa yhtään ennenkuin ollaan kallioleikkauksessa jos joku häiriö tulee tuohon sähköiseen ohjaukseen. Toki mekaaninenkin voi hajota, mutta lienee harvinaisempaa kun voittaa lotossa 2 kertaa peräkkäin, en ainakaan muista koskaan mitään uutista että joku olisi kuollut kun auton ohjaus olisi hajonnu.
 
Niin jos sähköt katkeaa syystä tai toisesta servolta? Lentokoneessa olisi ainakin hetki aikaa tehdä jotain? Niissä on ehkä jopa joku fyysinen vaijeriviritys jolla siivekkeitä voi ohjata? (En tiedä en ole lentäjä) Mutta autossa ei käytännössä ole aikaa yhtään ennenkuin ollaan kallioleikkauksessa jos joku häiriö tulee tuohon sähköiseen ohjaukseen. Toki mekaaninenkin voi hajota, mutta lienee harvinaisempaa kun voittaa lotossa 2 kertaa peräkkäin, en ainakaan muista koskaan mitään uutista että joku olisi kuollut kun auton ohjaus olisi hajonnu.

Eihän auton jarrujenkaan tarvitse olla nykyisin enää fyysisesti polkimessa, kyllä ne yleensä toimivat (siellä on varajärjestelmä). Lentokoneessa ei ole fyysisiä vaijereita missään, kyllä ne tulee tietokoneen kautta. Mutta siellä on kyllä ns. vara-agregaati (en muista sen oikeaa nimeä), joka saadaan ulos manuaalisestikin ja joka pystyy tuottamaan tarpeeksi virtaa ohjaamiseen.

 
Kahdennetut kriittiset sensorit (kuten asentoanturit), softa ja ohjaustehostimen moottorit. Tähän tyyliinhän ne lentokoneetkin nykyisin pääosin lentää, joten en näe tuossa oikein suunniteltuna mitään ongelmaa.
Lentokoneita huolletaan, tarkastetaan, osia vaihdetaan ja joka osan elinkaari tunnetaan autistisen tarkkaan.
Ne on ihan eri asia kuin joku auto.
 
Hinta alkaen 47390e, eli aika kovaan seuraan sitikka itsensä segmentoinut. Toki hyvä jos ne loput hp-pösöt saataisiin tuolla uudella tekniikkalinjalla järkihintaan.
Tuntuu käsittämättömältä että vuonna 2023 tehdään tuon hintainen ihan tavallinen auto 4-5 hengelle jossa takajalkatila on olematon. Kun kyseessä EI ole mikään sport tai millään lailla muuten erikoisauto avo- jne.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Noilla ominaisuuksilla voisi maksaa max. 25-30 000€, sitten kokisi hinnan olevan jossain määrin kilpailukykyinen. Tosin jokaisen kiinalaista sähköautoa harkitsevan pitäisi miettiä myös miten mukava on ajella autolla, jonka valmistaja on kiinalainen yhtiö ja maa toimittaa aseita Venäjän hyökkäykseen Ukrainaa vastaan. Toki muillakin merkeillä on valmistusta on Kiinassa nykyään, mutta edelleen voi onneksi hankkia autonsa myös Euroopasta.
Mä luulen että tavallinen esimerkiksi Polestarin ostaja ei ajattele juurikaan sitä. Että ostaa kiinalaisen firman kiinassa tehdyn auton. Niinkuin ei monen muunkaan kestokulutushyödykkeen kanssa.
 
Lentokoneita huolletaan, tarkastetaan, osia vaihdetaan ja joka osan elinkaari tunnetaan autistisen tarkkaan.
Ne on ihan eri asia kuin joku auto.
Point being?
Sama suunnitteluperiaate on silti taustalla kun suunnitellaan lentokoneen fly-by-wire tai henkilöauton steer-by-wire järjestelmiä. Kahdennetulla järjestelmällä saadaan tilanne, jossa yksittäinen vika (esim. toisen servon hajoaminen, varsinaisen sähkönsyötön katkeaminen, jne.) ei lamauta toiminnallisuutta.
 
Niin jos sähköt katkeaa syystä tai toisesta servolta? Lentokoneessa olisi ainakin hetki aikaa tehdä jotain? Niissä on ehkä jopa joku fyysinen vaijeriviritys jolla siivekkeitä voi ohjata? (En tiedä en ole lentäjä) Mutta autossa ei käytännössä ole aikaa yhtään ennenkuin ollaan kallioleikkauksessa jos joku häiriö tulee tuohon sähköiseen ohjaukseen. Toki mekaaninenkin voi hajota, mutta lienee harvinaisempaa kun voittaa lotossa 2 kertaa peräkkäin, en ainakaan muista koskaan mitään uutista että joku olisi kuollut kun auton ohjaus olisi hajonnu.
Katsastuksessa pyritään löytämään nuo ohjaus jutut ennen kuin sen takia tulee vahinkoja. Mutta joku raidentangonpää, tai ratin irtoaminen ei se juttu, sähkö tuskin sitä riskiä oleellisesti lisää.

Oletin että kokonaan sähköisessä ohjauksessa on ohjattavuus niin pitkäksi aikaa että voidaan ohjaus säilyttäen pysähtyä, mutta miten se on toteutettu, lihasvoimalla, vai varavoimalla. Jos varavoimalla niin siitä arkisempi tilanne, vaatiikoo sähkötön ajoneuvo sitten ulkoisen sähkölähteen jotta sitä voi ohjata, vai onko ohjaavat renkaat lukittu siihen asentoo mihin ne on jääneet. Vai joku veivin paikka millä voi käännellä renkaita.


Vai onko tuo ihan valmistajan oma valintainen juttu.

Mä luulen että tavallinen esimerkiksi Polestarin ostaja ei ajattele juurikaan sitä. Että ostaa kiinalaisen firman kiinassa tehdyn auton. Niinkuin ei monen muunkaan kestokulutushyödykkeen kanssa.
Vertaisin Ikeaan, ruotsalaista siinä ostetaan.


Maailmassa tuskin olisi kovin montaa kohtuuhintaista elektronista tuotetta tai laitetta, oli se sitten Applen Iphone, Tesla, Polestar tai televisio.
Noista vain Polester on kiinalainen, muuta esimerkkisi Jenkkitaustaisi, joita valmistettu Kiinassa, joiden kuluttaja hinnassa mahdollinen lokistiikka etu ei suurena näy.

Edit, ilmeisesti hait nyt venäjän boikottia, ja sitä että boikotoitaisiin kiinassa valmistamista. Iphone kokoopanomaina taitaa Kiina olla edelleen vahva, Teslalla on useammalla mantereella kokoonpanoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tosin jokaisen kiinalaista...

Lauseen voisi oikeastaan lopettaa tuohon ja jatkaa siitä n+1 tavaralla tai tuotteella.

Maailmassa tuskin olisi kovin montaa kohtuuhintaista elektronista tuotetta tai laitetta, oli se sitten Applen Iphone, Tesla, Polestar tai televisio.
 
Tämä on muuten paha kierre. En tiedä, onko muille käynyt niin, mutta itse ostin ensimmäisen uuden auton 30-vuotiaana ja sen jälkeen en ole enää kyennyt käytettyjä autoja ostamaan. Nyt on jo yhdeksäs uusi auto menossa, enkä ole vielä edes tuota mainittua 45+ ikäluokkaa.

Itsellä kävi myöskin pitkälti samat. Käytetyt autot aiheuttaa allergiaa. Ei tarvitse miettiä onko miten pidetty kunnossa vai ei ja mikä on paskapuhetta ja ei. Kuitenkin se autoon menevä raha on pitkälti vakio, joten miksi ostaa käytetty, kun voi ostaa uuden?
 
Kuitenkin se autoon menevä raha on pitkälti vakio, joten miksi ostaa käytetty, kun voi ostaa uuden?
Onhan tuossa nyt arvonalemassa todella iso ero, että ostaako vaikka uuden tai vaikka 4 vuotta vanhan.
Rahanmeno on vakiota, mutta vain kummankin ostoskenaarion sisällä. Ei noiden välillä.
 
Noilla ominaisuuksilla voisi maksaa max. 25-30 000€, sitten kokisi hinnan olevan jossain määrin kilpailukykyinen. Tosin jokaisen kiinalaista sähköautoa harkitsevan pitäisi miettiä myös miten mukava on ajella autolla, jonka valmistaja on kiinalainen yhtiö ja maa toimittaa aseita Venäjän hyökkäykseen Ukrainaa vastaan. Toki muillakin merkeillä on valmistusta on Kiinassa nykyään, mutta edelleen voi onneksi hankkia autonsa myös Euroopasta.
Eipä kuluttaja näitä asioita mieti. Jos sopiva tuote löytyy ja sopivaan hintaan, niin se on ihan sama missä se on valmistettu tai miten. Ei varsinkaan tässä maailmantilanteessa kenelläkään ole varaa miettiä mitään moraalikysymyksiä ostopäätöksiä tehdessään.
 
...
Kuitenkin se autoon menevä raha on pitkälti vakio, joten miksi ostaa käytetty, kun voi ostaa uuden?
Sanaa "voi" pitää korostaa. Jos vaikka 5v sitten halusi hyvin varustellun bemarin 530xd:n, niin euroja piti laittaa tiskiin jossain muodossa yli 100 000€. Sama auto 4-5v ja 120tkm ajettuna oli taas n. 30 000 - 40 000€. Arvonalenema oli 4v aikana selvästi suurempi kuin auton jäännösarvo.

Kyllä eniten ekat 3v uudessa autossa maksaa arvonalenema. Tosin viimeisen kolmen vuoden aikana tämä yhtälö ei ole sähkö- ja lataushybridiautoissa toiminut, kun saatavuus on ollut mitä on. Uskon, että asia tulee muuttumaan ainakin jossain määrin.

Insinööri- tai ekonomistilogiikalla auto on kestokulutushyödyke, joka todellakin kannattaa ostaa käytettynä. Nimittäin arvonaleneman osuus on suurella todennäköisyydellä huomattavasti isompi kuin käyttöarvon heikentyminen ja huoltokustannuksien kasvu. Onneksi on kuitenkin olemassa toisinajattelijoita (eli uuden ostajia) ja liisarilla ajelijoita, jotta ylijärkevästi auton hankintaa pohtiville ja persaukisille riittää käytettyjä ostettavaksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom