Yleistä keskustelua sähköautoista

Nyt on korkea öljyn hinta ja heikko dollari, jos öljyn hinta tippuu ja dollari vahvistuu niin sitten on taas ns. euron päivät tarjolla (tai siis 1.2-1.3e/l hinnat) jollei poliitikot muuta veroja.
Varmaan kuitenkin ymmärrät, että pakkohan se on verottaa lähivuosina niin, että ainakaan nykyhinnoista alaspäin ei voida tulla. Tai ainakin se museoautoilu pitää sitten jollain muulla keinolla saada kannattamattomaksi.
 
Aika kallista saa bensa olla, jotta 25ke siihen menee. Toiseksi nuo käytetyt sähköautot eivät vaan aina ole valinta ihan jo koukkupuutteiden vuoksi. Puhumattakaan latausinfrasta ja muusta. Ymmärrän toki, että tekkifoorumeilla tekkipalkoilla ihmetellään kaikkea "normaalia", mutta töissä kun katsoo ihmisiä, niin kyllä itse ainakin ymmärrän ilman ihmettelyä miksi polttisautot menevät nyt ja tulevat menemään vielä vuosia kaupaksi. Toki jos on sähköautolasit silmillä ja näkee "köyhinä" kaikki jotka ei aja sillä sähköllä, olisi ehkä realismitarkistuksen aika ja paikka.

No, jos katsoo auton eliniän aikana niin 2€/L, 6L/100km ja eliniäksi 300 00km niin se tarkoittaa jo 36 000 euroa.
 
Olin siellä yksin. Tai, no, siellä oli 2x200kw ja 4x22kw. Yksi niistä 22kw-paikoista oli varattuna, mutta en oikein usko, että se olisi vaikuttanut.
Koititko ladata toisesta tolpasta? Välillä on tullut vastaan tolppa mikä bugittaa jotain eikä anna täydellä teholla. Tosin sait kuitenkin nopeampaa kuin 20kW mihin ne itsellä on yleensä bugittaneet, niin veikkaan kylmää akkua.

Eikö Audissa näe mistään latauksen tilaa ja lämmittääkö vai ei ja millä tehoilla?
 
Koititko ladata toisesta tolpasta? Välillä on tullut vastaan tolppa mikä bugittaa jotain eikä anna täydellä teholla. Tosin sait kuitenkin nopeampaa kuin 20kW mihin ne itsellä on yleensä bugittaneet, niin veikkaan kylmää akkua.

Eikö Audissa näe mistään latauksen tilaa ja lämmittääkö vai ei ja millä tehoilla?

Toinen oli rikkinäinen.

Audi Q4 ei anna mitään tietoa latauksen tai akun tilasta, paitsi SoC ja latausteho.
 
Polttoaineveroa on jo päätetty nostaa ja jakeluvelvoitteen tilapäinen lasku päättyy aikanaan mahdollisesti jo ensi vuonna, jolloin on ehdotettu korjattavan nyt menetetty osuus kiristämällä velvoitetta entisestään tulevina vuosina.

Minusta on täysin utopistista odottaa lähes euron hintatason paluuta.

Kaikki päätökset on muutettavissa, varsinkin jos Persut ovat seuraavassa hallituksessa. Jos raakaöljy halpenee 30-40usd tasoille ja dollari hyökkää 1.3-1.4 tasoille niin bensan hinta tulee selvästi nykyhinnoista alaspäin. Kuinka paljon, en tiedä mutta selvästi kuitenkin.

En ole odottamassa mitään, sanoin että 1.20-1.30e hinnat on täysin mahdollisia kuten oli 2020 keväällä. Huom painotus sanalla mahdollisia, en sano että todennäköisiä.
 
Facebookissa menin yhdellä suomalaisella Porsche Taycanista viallinen akku vaihtoon. 80ke tuli koko akun vaihdolle hintaa (meni takuuseen).
 
Facebookissa menin yhdellä suomalaisella Porsche Taycanista viallinen akku vaihtoon. 80ke tuli koko akun vaihdolle hintaa (meni takuuseen).
Olis ikävä tilanne jos menis takuuajan ulkopuolella. Tämä kertoo ehkä siitä että, sähköauto ilman takuuta on parempi olla pirun edullinen, tai kannattaa jättää ostamatta.
 
Melkoisia on hinnat kun uusi kokonainen taycan lähtee kaupasta alle 100k.
Surkeita jälleenmyyntiarvoja sähkiksille kyllä lupaa tällainen hinnoittelu.

Kannattaa ottaa nämä suolalla, sisäisesti voi takuutyöt hinnoitella miten haluaa, siinä voi olla jotain verosyitä yms taustalla.

Jokainen varmaan ymmärtää ettei akku+työt maksa 80ke
 
Kyseinen ketju löytyy Sähköautot NYT ryhmästä, suosittelen liittymään jos sähköllä autoilu kiinnostaa.

 
Jokainen varmaan ymmärtää ettei akku+työt maksa 80ke
Varmaan halvemmallakin saa tehtyä/teetettyä tarvittaessa, mutta pelkkä Taycanin akku varaosana maksaa 40000$ esim. jenkeissä tällä hetkellä. Kyllä näihin saksalaisiin saa syvemmältä lompakkoa kaivaa jokatapauksessa verrattuna joihinkin muihin merkkeihin.

Kyllä pitkässä juoksussa se, että autossa on edullinen akun vaihto, saattaa nostaa auton haluttavuutta sitten kun ollaan takuun ulkopuolella. Oli itselläkin tämä ihan yksi lisäpointti minkä otin huomioon kun tuota takavetoista LFP-mallia hommasin. Vähemmän eksoottista akkutekniikkaa -> halpa akun vaihto tulevaisuudessa -> uskaltaa pitää pidempään jne.
 
Totta tuokin puoli, mutta (merkki/aihe) foorumien aika on melkolailla kuollut.
 
Tässäkin Tesla on turvallinen valinta järkevine akkuhintoineen. Yhteen takavetoiseen kolmoseen vaihdettiin akku, niin sen akun hinta oli 7500e Teslalla.

Ei toki halpaa sekään, mutta järjellinen hinta kuitenkin.
Ei ole, kallein mitä olen autoon laittanut +25v aikana huoltoon on 1,5k€! 7,5k€ jos pitäisi auton huoltoon laittaa niin polttaisin koko paskan...
 
Yes.

Itte mitä oon seurannut niin molemmat mersufoorumit, vrcf ja renaultin foorumit aikalailla kituu verrattuna mitä ne oli vuostuhannen ensimmäinen kymmenys vielä. Sos.media tuli.
 
Tässäkin Tesla on turvallinen valinta järkevine akkuhintoineen. Yhteen takavetoiseen kolmoseen vaihdettiin akku, niin sen akun hinta oli 7500e Teslalla.

Ei toki halpaa sekään, mutta järjellinen hinta kuitenkin.

Eihän tolla hinnalla saa edes asennusvalmista moottoria marmoritiskiltä. Sattumanvaraisesti valittu volkkarin 2.0 tdi _runkomoottori_ (ei oheislaitteita) rapiat $14000: https://7zap.com/en/part/VAG/03N100031/ .. Tohon vielä maahantuojan lähes x2 kertoimet päälle ...
 
Yes.

Itte mitä oon seurannut niin molemmat mersufoorumit, vrcf ja renaultin foorumit aikalailla kituu verrattuna mitä ne oli vuostuhannen ensimmäinen kymmenys vielä. Sos.media tuli.

Jaa-a. Näkisin tämän itse ennemminkin niin, että ns. yleinen ja ohi aiheen keskustelu on varmaan paljonkin vähentynyt, mutta varsinaisesta aiheesta ja diy-meiningistä ei niinkään. Aiemmin nuo alustat palvelivat muutakin käyttötarkoitusta kuin vain autojen laittoa. Sen on varmaan some ja muut foorumit korvanneet.

Myös esim. Youtubeen on parin viime vuoden aikana tullut paljon uusia suosittuja autonrassaus kanavia ja jotkut vanhatkin ovat samalla nostaneet päätään. Esim. M539 restorations, Hagerty, Legit Street Cars, Chrisfix, Car ninja jne... Näiden ohella maailmalla aika monet foorumit ovat vielä hyvin voimissaan, mutta niissäkin keskustelu pyörii nykyään enemmän aiheessa.

Tähän rinnalla esim. Teslojen kohdalla ns. harrastemeinki on ollut ihan lastenkengissä vielä, kun suurin osa autoista on näihin päiviin asti ollut takuun piirissä ja aftermarket/oem osia on ollut huonosti saatavilla. Sama toki koskenut oikeastaan pitkälti kaikkia sähköautoja, mutta nähtäväksi jää, miten nämä kehittyvät.
 
Tähän rinnalla esim. Teslojen kohdalla ns. harrastemeinki on ollut ihan lastenkengissä vielä, kun suurin osa autoista on näihin päiviin asti ollut takuun piirissä ja aftermarket/oem osia on ollut huonosti saatavilla. Sama toki koskenut oikeastaan pitkälti kaikkia sähköautoja, mutta nähtäväksi jää, miten nämä kehittyvät.

Toisaalta noita Teslan tekniikkapaketteja on istutettu sitten kaikenmaailman harrasteautoihin ...
 
Tuohon MEB latausnopeuteen niin alle 85 kW teholla ei vielä ole IONITY puskenut jos akku vaan riittävän tyhjä. -8C kylmemmässä en ole koittanut. Sen sijaan joillain muilla laitureilla ei edes lämpimällä kelillä ole päässyt yli 100kW. Jotain eroa noissa pömpeleissä on.
 
Varmaan kuitenkin ymmärrät, että pakkohan se on verottaa lähivuosina niin, että ainakaan nykyhinnoista alaspäin ei voida tulla. Tai ainakin se museoautoilu pitää sitten jollain muulla keinolla saada kannattamattomaksi.
Ei taida museoautoilulla kovin suurta merkitystä olla liikenteen kokonaispäästöjen kannalta.
 
Tuohon MEB latausnopeuteen niin alle 85 kW teholla ei vielä ole IONITY puskenut jos akku vaan riittävän tyhjä. -8C kylmemmässä en ole koittanut. Sen sijaan joillain muilla laitureilla ei edes lämpimällä kelillä ole päässyt yli 100kW. Jotain eroa noissa pömpeleissä on.
Navigoitko laturille? Hyvä selitys eri latausnopeudelle on se, että navigaattori ei välttämättä tunnista kaikkia latureita, joten esilämmitys ei välttämättä onnistu. Ionityllä se toimii.
-
On kyllä ihan totaalisen idioottia tuo navigaattorin yhdistäminen akun esilämmitykseen.

En räpellä ikinä auton navia, enkä halua räpeltää jatkossakaan. Enkä halua olla sen varassa että onko navin kartat päivitetty vaiko ei jne.
 
Navigoitko laturille? Hyvä selitys eri latausnopeudelle on se, että navigaattori ei välttämättä tunnista kaikkia latureita, joten esilämmitys ei välttämättä onnistu. Ionityllä se toimii.
-
On kyllä ihan totaalisen idioottia tuo navigaattorin yhdistäminen akun esilämmitykseen.

En räpellä ikinä auton navia, enkä halua räpeltää jatkossakaan. Enkä halua olla sen varassa että onko navin kartat päivitetty vaiko ei jne.
Kyllä usein laitan laiturilta laturille menemään. Mutta eihän tämän pitäisi osata esilämmittää?
 
Jännäksi tuon tekee, kun Porsche osaa noi kaikki kikat. Osaa esilämmittää, osaa navigoida, osaa tehdä reittisuunnitelman, osaa vaihtaa kulutuksen mukaan pysähdyspaikkaa tarpeen mukaan sekä akun varaustason että laturipisteen varaustason perusteella (eli onko vapaita latureita) lennossa.

Äkkiseltään voisi kuvitella, että tuota osaamista voisi hyödyntää vähän laajemmin konsernissa.
 
Äkkiseltään voisi kuvitella, että tuota osaamista voisi hyödyntää vähän laajemmin konsernissa.

Porsche / Audi käyttää eri softaa (ja varmaan eri rautaakin?) kuin VW/Skoda/Seat ja eri devaustiimiä. Ne on samaa konsernia, mutta eivät samaa yritystä.
 
Ei osaa ja lähiaikoina ei ole tulossa. Ei ainakaan 3.1 tai 3.2 päivityksistä. Veikkaan että pari vuotta ainakin menee tässä vielä.
Erikoisinta tuossa on se, että auto hyvin kykenee tuohon fyysisiltä ominaisuuksiltaan. 2.3 ja sitä vanhemmille softilla auto aina lämmitti akkua kun ulkolämpötila oli alle 12C tai jotain sitä luokkaa. Sitä ei voinut estää mitenkään ja se nosti kulutusta älyttömästi lyhyillä matkoilla. 2.4 version jälkeen tuo poistettiin ja nyt akkua lämmitetään vasta pidemmällä matkalla. Ei siis voisi kuvitella olevan kovin hankalaa koodata täysin samaa toimintoa autoon, kun sille kertoo, että 30 minuutin päästä pitää olla lämmin akku latausta varten. No itse olen tässä kohta vuoden odotellut, että saisi edes prosentit näkymään pikkunäyttöön, mutta kiire ei näytä olevan.
 
Ehkä sen takia, että ihmiset haluavat päästä esim. perille ja heillä ei ole mahdollista pistää 50ke autoon kiinni?

Näin se on. Uusia autoja ostavat käytännössä yli 50-vuotiaat ja yleensä vieläkin vanhemmat. Siellä on myös paljon vastustusta uudelle tekniikalle ja ovat tottuneet ehkä ostamaan uuden 25k€ bensa-auton kolmen vuoden välein. Moni saattaa asua kerrostalossa, jossa ei ole latausmahdollisuutta.

Eikä bensa-autot mihinkään ole katoamassa. Turha pelotella bensan hinnallakaan, sitä ei politikot tietyn rajan yli uskalla veroilla nostaa. Mitä tulee ilmastotavoitteisiin, niin olen pettynyt toimiin. Ei tällä nykyisellä räpellyksellä ole toivoakaan päästä 2030 asetettuun tavoitteeseen. Paljon isompia toimia odotin politikoilta, mutta eivät uskalla tarpeeksi tehdä. Kohta on taas Persut vallassa ja varmaan Mauri Peltokankaasta tehdään liikenneministeri :rofl:
 
Erikoisinta tuossa on se, että auto hyvin kykenee tuohon fyysisiltä ominaisuuksiltaan. 2.3 ja sitä vanhemmille softilla auto aina lämmitti akkua kun ulkolämpötila oli alle 12C tai jotain sitä luokkaa. Sitä ei voinut estää mitenkään ja se nosti kulutusta älyttömästi lyhyillä matkoilla. 2.4 version jälkeen tuo poistettiin ja nyt akkua lämmitetään vasta pidemmällä matkalla. Ei siis voisi kuvitella olevan kovin hankalaa koodata täysin samaa toimintoa autoon, kun sille kertoo, että 30 minuutin päästä pitää olla lämmin akku latausta varten. No itse olen tässä kohta vuoden odotellut, että saisi edes prosentit näkymään pikkunäyttöön, mutta kiire ei näytä olevan.
Mikä mahtaisi olla paras tapa päästä tuosta akun lämpötilasta jyvälle? Joku BT palikka ODB porttiin ja kännykällä luku?
 
Facebookissa menin yhdellä suomalaisella Porsche Taycanista viallinen akku vaihtoon. 80ke tuli koko akun vaihdolle hintaa (meni takuuseen).
Tämmöinen tuli mieleen (ellei sitten muka ole vain Tesla-fanaatikkojen poropakandaa):


Muistan lukeneeni aiemmin jonkun toisen artikkelin missä epäiltiin syynä olevan Taycanin sisäinen AC-laturi, joka jollain tapaa rikkoo Taycanin akkukennoja vähitellen. Eli hidas AC-lataus voi kyseisten Taycanien kohdalla olla akulle vaarallisempaa kuin AC-laturin ohittava DC-pikalataus, jehna.

No, ota noista selvää. Toivottavasti vaihtoakku ei taas pidä vaihtaa uuteen +50.000km eli 100.000km paikkeilla.
 
Tämmöinen tuli mieleen (ellei sitten muka ole vain Tesla-fanaatikkojen poropakandaa):


Muistan lukeneeni aiemmin jonkun toisen artikkelin missä epäiltiin syynä olevan Taycanin sisäinen AC-laturi, joka jollain tapaa rikkoo Taycanin akkukennoja vähitellen. Eli hidas AC-lataus voi kyseisten Taycanien kohdalla olla akulle vaarallisempaa kuin AC-laturin ohittava DC-pikalataus, jehna.

No, ota noista selvää. Toivottavasti vaihtoakku ei taas pidä vaihtaa uuteen +50.000km eli 100.000km paikkeilla.

Jos ongelmana olisi hidas AC-lataus, joka ylilataa akut, luulisi ongelman olevan aika helposti korjattavissa softalla.

Jos ongelmana olisi taas liian nopeaksi luvattu pikalataus, niin sen rajoittaminen olisi iso kolaus maineelle ja varmaan joutuisi antamaan hyvityksiäkin.
Eikö tässäkin langassa ole kehuttu miten Porchea saa ladata paljon suuremmilla tehoilla kuin muita VAG autoja kylmässä? Toki Taycanissa voi olla paremmat akut ja lämmönhallinta, mutta jos tuo linkin väite pitää paikkaansa, niin onkohan vaan otettu liikaa riskiä latausnopeuden kanssa, minkä lopputulema näkyy tässä?
 
Laatu ja ajettavuus näköjään maksaa. Tesla Model 3 akunvaihto 9000€, kuitti oli esillä Facebookissa.
Tuokin on itse asiassa paljon vähemmän mitä itse ajattelin ja mitä ihmiset ovat maalailleet kauhukuvia 20 - 30 k€ hinnoista. Muutamassa vuodessa varmasti laskee tuosta ja tulee rinnalle yksityisiä pajoja jotka vaihtavat akkuja. Tällä hetkellä 2011 - 2012 Leafin 40 kwh akun vaihto maksaa Pistokehybridi.fi:ssä 7800€, ja vaihdettava akku ei ole uusi.
Siihen nähden Teslan hinta on edullinen.
 
Niista akuista saa pyytaa mita vaan koska autotehtailla on kaikki kapasiteetti. Ihan mahdoton jonkun alkaa tekemaan tarvikeakkuja kun ei ole paasya materiaaleihin.
 
Aika halpa tuo 9000e jos oikeasti hinta, kun käsittääkseni hinnat ovat olleet uudelleen käsitellyistä/korjatuissa tuo ja about tuplat kokonaan uusista jenkkitaaloissa. 14000 pelkkä akun hinta ja 2000-3000 dollaria työtä päälle.

Tietty jos kuitti on joku Teslan takuuseen tehty korjaus, niin hinta voi olla melkein mitä vain lukemana.
 
Varmaan halvemmallakin saa tehtyä/teetettyä tarvittaessa, mutta pelkkä Taycanin akku varaosana maksaa 40000$ esim. jenkeissä tällä hetkellä. Kyllä näihin saksalaisiin saa syvemmältä lompakkoa kaivaa jokatapauksessa verrattuna joihinkin muihin merkkeihin.

Kyllä pitkässä juoksussa se, että autossa on edullinen akun vaihto, saattaa nostaa auton haluttavuutta sitten kun ollaan takuun ulkopuolella. Oli itselläkin tämä ihan yksi lisäpointti minkä otin huomioon kun tuota takavetoista LFP-mallia hommasin. Vähemmän eksoottista akkutekniikkaa -> halpa akun vaihto tulevaisuudessa -> uskaltaa pitää pidempään jne.
Tuolla marmoritiskin akun hinnalla ei vaan käytännössä ole juurikaan merkitystä. Se on vähän sama kuin se marmorin hinta vaihtomoottorille. Laki vaatii että se varaosa pitää löytyä, mutta käytännössä niitä ei omilla rahoilla sieltä osteta.
 

Oliko vielä täällä? Jotkut leasing yhtiöt olivat vuotaneet tiedot polestarin ensi vuoden malliston muutoksista. Sieltä tulivat ne odotetut, eli single motor mallit muuttuvat takavetoisiksi ja long range version akkukoko taitaa olla hieman isompi. Ranget myös nousseet kaikissa malleissa. Liekö sitten jotain tekniikkamuutoksia, vai onko softapuolen juttuja (eli tulossa myös vanhempiin malleihin).

Jännä nähdä miten hinnoittelu tulee menemään. Sillä kyllähän tämä ainakin itseäni laittaa ajattelemaan kun on tilaus sisässä. Toki ikinä ei voisi ostaa mitään, jos pelkää että seuraavaan malliin on tulossa jotain ”megauudistuksia”.

Linkin takana muutokset tarkemmin mallikohtaisesti. Linkki vie polestar forumeille.
 
Tuli just ryhmään video Teslan akun korjaamisesta, eri paikassa kuin jm82 eli vaihtoehtoja ilmestyy.


En tie kunnen käytä, mutta pääsiskö tiktokkaajat katselemaan noita suoraan @kokkolanautohuolto onko tiktokin käyttäjätunnisteet tuossa muodossa?
Kun itsekin ehdin, niin täytyy tuosta linkistä seurata korjauksia.

 
Jos ongelmana olisi hidas AC-lataus, joka ylilataa akut, luulisi ongelman olevan aika helposti korjattavissa softalla.
Käsitin toisesta vuoden takaisesta "huhuartikkelista" että Porschen oma sisäinen AC-laturi jotenkin hajoittaisi akkukennot vähitellen, ei selitetty millä tavoin. Käsitin että korjaus olisi vaihtaa AC-laturit sellaisiksi etteivät hajoittele akkuja.

Mutta se oli huhu, en tiedä mikä oikeasti oli tai on noiden hajoilevien Taycan-akkujen takana, oliko akuissa valmistusvikaa kuten Chevy Boltin akuissa oli, tai mitä ongelmia joissakin vanhoissa Tesla Model S akuissa oli...
 
Mutta Oliko tuo Toyota kuitenkin jo ihan hyva auto Virossa ja siita etelaan. Tuntuisin etta nuo Toyotan mokat ovat merkittavia businekselle vasta Pohjois-amerikassa koska siella on suuria markkinoita joissa talvella on kylma. Pohjoismaiden businekset ovat Toyatalle kuitenkin aika pienia.
 
Eestissäkin on talvella kylmä. Riittävän kylmä tekemään elämästä ikävää kun tuota TM talvitestiä seurailee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 196
Viestejä
4 547 877
Jäsenet
74 942
Uusin jäsen
jesse86

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom