Yleistä keskustelua sähköautoista

Range riippunee renkaiden ja vanteiden koosta ja siitä onko ruksittu Plus-paketti, jossa lämpöpumppu .
Totta. Näyttää olevan 19" perus rengaskoko ja kahdet eri 20" vanteet vaihtoehtona. Lämpöpumppu ei paljon vaikuta, mutta siitä tulee toki pieni ero myös.

Esim Model Y LR 19" renkailla on 565km ja 20" renkailla 533km.
 
Polestar 2 neliveto longrange talvirenkailla, vetokoukulla, pilot ja plus ("pakollinen" lämpöpumppu 4800 eur...) paketit, yht n. 75 000 eur.
Liki vastaava Model Y 60 000 eur. Harmi, sillä tuota 15 000 eur hintaeroa on vaikea perustella itselle. Polestar 2 on ihan nätti ja integroitu Android olisi mieleen... tykkään jopa tuosta Polle 3:sen tyylisestä maskista.

Ja miksi en kirkuen ole tilaamassa MY? Johtunee kait että hieman liian pelkistetty sisätiloiltaan ja hallintalaitteiltaan, ulkonäkö on vähän uninspired. ei ole HUDia, edelleen kovahko jousitus vaikkakin "comfort" mode olisi lisätty uusiin.

Täytyy kait toivoa että joku kiinalainen Nio 5/7 tai Zeekr 001 saapuisi Suomeen, tämä Zeekr 001 huippumallikin olisi "vain" 70 000 eur (karkeasti veikaten Kiinan 400 000 CNY käännettynä euroiksi ja 24% alv päälle).
 
Oma '21 LRDM +Pilot +Plus +20" kesärenkaat +19" talvirenkaat +värilisä kustansi yhteensä ~62k€

Nyt samalla rahalla saa varustelemattoman LRDM eli jos lisätään samat hilppeet niin tulee +12400€ eli ollaan jo ~75k€:ssa, joka on jo liikaa tuosta autosta.

Ja mitä tulee itse autoon, niin moottorimuutos on hyvä, mutta tuo maski on ihan :darra:
 
Koeajolla huomion lisäksi kiinnitti keskikonsolin ja oven paneleiden muotoilu, johon polvi hankaa tosi ärsyttävästi 180cm kuskin osalta.
Tämä ärsytti itseänikin. Auto on jo kohta Suomessa, mutta otin vielä yhden koeajon itselleni tälle viikolle, missä keskityn pelkästään tuohon keskikonsoliin ja sen ärsyttävyyteen.
 
Tämä ärsytti itseänikin. Auto on jo kohta Suomessa, mutta otin vielä yhden koeajon itselleni tälle viikolle, missä keskityn pelkästään tuohon keskikonsoliin ja sen ärsyttävyyteen.
Itse olen myös 180cm pitkä ja ei ole häirinnyt missään kohtaa. Monet muut tuntuu kommentoivan tätä samaa vaivaa. Ajeleeko ihmiset haarat levällään vai miten sitä jalkaa lepuutetaan?
 
Itse olen myös 180cm pitkä ja ei ole häirinnyt missään kohtaa. Monet muut tuntuu kommentoivan tätä samaa vaivaa. Ajeleeko ihmiset haarat levällään vai miten sitä jalkaa lepuutetaan?
Itse ainakin ajan haarat levällään. Siksi tämä muutos kapeaan hyttiin pelottaa ja tarvitsen vielä viimeisen koeajon, missä yritän perustella sen itselleni.
 
Täytyy kait toivoa että joku kiinalainen Nio 5/7 tai Zeekr 001 saapuisi Suomeen, tämä Zeekr 001 huippumallikin olisi "vain" 70 000 eur (karkeasti veikaten Kiinan 400 000 CNY käännettynä euroiksi ja 24% alv päälle).
Zeekr 001 puhuttelee kyllä voimakkaasti, mutta tuskinpa saapuu ikuna tänne Pohjolaan :(
 
Itse ainakin ajan haarat levällään. Siksi tämä muutos kapeaan hyttiin pelottaa ja tarvitsen vielä viimeisen koeajon, missä yritän perustella sen itselleni.
Jos ei muu auta niin kai siihen voisi jotain pehmustetta teipata ellei ole sitten liian iso kynnyskysymys koko juttu?
 
Itse jättäsin Polestar 2:n, Volvo XC40:n, C40 ja BMW i4:n ostamatta jo pelkästään tuon kardaanitunnelin takia. VAG-autot eivät myöskään täytä normejani niin pitkään, kun akun esilämmitystä ei ole tarjolla. Teslojen ongelmana taas on niiden puutteellinen huoltoverkosto sekä se, että takuun päättymisen jälkeinen aika olisi ehkä hieman liian kuumottavaa.
 
Jos ei muu auta niin kai siihen voisi jotain pehmustetta teipata ellei ole sitten liian iso kynnyskysymys koko juttu?
Autojen ohjaamojen materiaalivalinnat tuntuu välillä aika päättömiltä. Omassa autossani ihmettelen sitä miten ohjaamossa on käytetty kovia ja pehmeitä materiaaleja.
Pehmeää materiaalia on pääosin käytetty järkevästi paikoissa, joita kosketellaan usein, kuten ovien yläosat, keskikyynärnoja, ratti. Kuitenkin keskikonsolin sivu, jota vasten jalka usein nojaa, on kovaa muovia. Samaan aikaan koko kojelaudan yläpinta tuulilasiin asti on tehty pehmeästä materiaalista, vaikka sitä ei kosketeta muutoin kun autoa siivotessa. Materiaalin olisi voinut vaihtaa keskikonsolin kanssa päikseen, niin olisi parempi.
 
Itse jättäsin Polestar 2:n, Volvo XC40:n, C40 ja BMW i4:n ostamatta jo pelkästään tuon kardaanitunnelin takia.
Mitäs tuolla kardaanitunnelilla merkitystä? Joku i4 takatiloiltaan pelkästään korin muotoilun takia jo
sellainen ettei siellä kolmea matkusta kuin aivan äärimmäisessä pakkotilanteessa. 2 takana niin eihän sillä tunnelilla ole yhtään mitään merkitystä mihinkään?
 
Mitäs tuolla kardaanitunnelilla merkitystä? Joku i4 takatiloiltaan pelkästään korin muotoilun takia jo
sellainen ettei siellä kolmea matkusta kuin aivan äärimmäisessä pakkotilanteessa. 2 takana niin eihän sillä tunnelilla ole yhtään mitään merkitystä mihinkään?
Mulla on kans ihan sama vaikka siinä menisi miehen mentävä tunneli keskellä. Ainoastaan ärsyttää jos keskikonsolista pitää tehdä niin massiivinen, että ei saa polvea sivuun.

En ymmärrä mitä tuo kardaanitunneli takana haittaa? Eihän autojen takapenkillä aikuisia ole juuri ikinä ainakaan pitkillä matkoilla. Lapsia tuskin kiinnostaa mikään tunneli keskellä.
 
Teslaan saa laajennetun takuun aina 160 tkm asti.

Hinta on esim Model 3:

4 vuotta / 80 000km - 3119€
2 vuotta / 40 000km - 1608€

Omavastuu 0€. Kuluvat osat kuten jarrut ja iskunvaimentimet eivät kuulu lisätakuun piiriin. Tesla itse hoitaa tuohon liittyvät korjaukset samaan tapaan, kuin takuuhuollotkin. Huoltomiehen kanssa asiasta keskustelin ja hänen mukaansa lisätakuu on toiminut ongelmitta.

Akku ja voimansiirtotakuu on voimassa 8 vuotta / 192tkm (mallista riippuen) ensirekisteröintipäivästä alkaen. Huoltoverkosto ja huollon toiminta on ollut ongelma, mutta huoltopisteitä avataan jatkuvasti lisää, mm. Turku ja Oulu. Tilanne paranee toivottavasti merkittävästi tämän vuoden aikana kun huoltoja saadaan tehtyä enemmän alueellisesti.
Tämähän ei sisällä lämpöpumppua tai niveliä mitkä nyt ovat ne heikoin lenkki.
 
Siitä on ainakin varmuutta, että Turku on jo toiminnassa ja Oulu avautumassa. Turun ja Oulun pisteiden on tarkoitus lisätä huoltokapasiteettia noin 50 prosentilla.

Mikä mahtaa olla pääkaupunkiseudun tilanne, yksi huoltopiste Vantaalla edelleen? Mahtaako auton saada huoltoon tai korjaukseen järkevässä ajassa?
 
Samaan aikaan koko kojelaudan yläpinta tuulilasiin asti on tehty pehmeästä materiaalista, vaikka sitä ei kosketeta muutoin kun autoa siivotessa.
Tämä lienee usein tehty pääasissa melutason alentamiseksi ja ehkä myös heijastusten välttämisen vuoksi. Kojelaudan kun ei yleensä haluta rämisevän, minkä riski lisääntyisi jos pinta olisi kovaa muovia.
 
Nivelet katsotaan olevan kuluvia osia, joten ei tietenkään sisälly. Lämpöpumppu kuuluu laajennetun takuun piiriin.
Kyllä muissa merkeissä nivelet on ihan takuuseen meneviä. Tai ainakin itsellä on jouduttu bemarista ja audista vaihtamaan, ja meni tietysti ilman muuta takuuseen.
Sehän se olisikin että tuore takuunalainen auto lonksuu menemään ja huollossa olisivat vaan että joo, normaalia kulumista.
 
Huvikseen taas kattelin Sähkiksiä.. Kia Niro EV (sinänsä pätevä varmaan), niin uusimmassa Tekniikanmaailmassa testattuna 55 000e. Toki Kia:n autoissa on kunnon takuut.
Mut niin, Kia Niro EV:ssä 360l kontti ja Tesla Y rwd maksaa 49k + 860l kontti vissiin ja teho vaikka muille jakaa.
Nyt on Tesla hinnoiteltu kyllä kohdilleen tai sitten muut autot kalliiksi.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Huvikseen taas kattelin Sähkiksiä.. Kia Niro EV (sinänsä pätevä varmaan), niin uusimmassa Tekniikanmaailmassa testattuna 55 000e. Toki Kia:n autoissa on kunnon takuut.
Mut niin, Kia Niro EV:ssä 360l kontti ja Tesla Y rwd maksaa 49k + 860l kontti vissiin ja teho vaikka muille jakaa.
Nyt on Tesla hinnoiteltu kyllä kohdilleen tai sitten muut autot kalliiksi.
Ei ole kovin järkevää verrata Teslan hinnat alkaen mallia toisen malliston päästä varpaisiin asti varusteltuun versioon. Niro EV:n hinnat alkaa alle 46 k€:sta ja tuossa lienee se 5% vähintään vielä keskusteluvaraa. Suhteessa olet ihan oikeassa, että Teslalla saa tuohon rahaan paljon autoa, mutta kontti ja tehot ei riitä pitkälle, jos ostajan suurin ongelma on automerkki. Ts. vanha "luotettu" merkki saakin maksaa suhteessa enemmän. Kaupassa nähtynä Niro vaikutti ihan ok perusautolta, mutta en käynyt sisällä ihmettelemässä millainen laatutuntuma siinä on. En välttämättä yli 40 k€ hintaan ostaisi.
 
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia ajomukavuudesta pre-05/22 ja loppuvuoden model Y:n välillä? Uudemmissa pitäisi olla pehmeämpi alusta, mutta en ole oikein kokemuksia tai testejä löytänyt.
 
Tämä lienee usein tehty pääasissa melutason alentamiseksi ja ehkä myös heijastusten välttämisen vuoksi. Kojelaudan kun ei yleensä haluta rämisevän, minkä riski lisääntyisi jos pinta olisi kovaa muovia.
Ei ole kyllä koskaan tullut vastaan rämisevää kojelautaa, vaikka se olisikin kovaa muovia ollut. Ja muutenkin tuossa tapauksessa sen pehmeän pinnan pitäisi olla kojelaudan sisäpuolella, jos sen ei haluta rämisevän mitään vasten.
 
Huvikseen taas kattelin Sähkiksiä.. Kia Niro EV (sinänsä pätevä varmaan), niin uusimmassa Tekniikanmaailmassa testattuna 55 000e. Toki Kia:n autoissa on kunnon takuut.
Mut niin, Kia Niro EV:ssä 360l kontti ja Tesla Y rwd maksaa 49k + 860l kontti vissiin ja teho vaikka muille jakaa.
Nyt on Tesla hinnoiteltu kyllä kohdilleen tai sitten muut autot kalliiksi.
Kia EV6 ja Hyundai ioniq 5 varmaan samaa kokoluokkaa Model Y:n kanssa. EV6 alkaen hinta 54 400€, että onhan siinä jonkun verran eroa Teslan uuteen hintaan.

Ihan kiva tuo takuu kyllä. Nettisivut ei kertoneet toimitusaikaa.
"Kaikkien uusien Kia-mallien tehdastakuu on 7 vuotta tai 150 000 km"
 
Kia EV6 ja Hyundai ioniq 5 varmaan samaa kokoluokkaa Model Y:n kanssa. EV6 alkaen hinta 54 400€, että onhan siinä jonkun verran eroa Teslan uuteen hintaan.

Ihan kiva tuo takuu kyllä. Nettisivut ei kertoneet toimitusaikaa.
"Kaikkien uusien Kia-mallien tehdastakuu on 7 vuotta tai 150 000 km"

Kuulostaa kivalle, mutta melkoinen sillisalaatti tuo takuu ja mitä se nyt lopulta kattaa.

 
Kuulostaa kivalle, mutta melkoinen sillisalaatti tuo takuu ja mitä se nyt lopulta kattaa.


Lähipiirissä oli tuollainen 2v (vai 3v) vanha kia ostettu käytettynä, ja siitä hävis äänet kaiuttimista täysin kotipihalle päästyä. Vika löytyi entertaintment-yksiköstä, mutta sen osalta takuu olikin jo juuri päättyny, mutta onneksi meni autoliikkeen piikkiin. Ei nyt ihan halpa osa ollut muistaakseni.
 
Huvikseen taas kattelin Sähkiksiä.. Kia Niro EV (sinänsä pätevä varmaan), niin uusimmassa Tekniikanmaailmassa testattuna 55 000e. Toki Kia:n autoissa on kunnon takuut.
Mut niin, Kia Niro EV:ssä 360l kontti ja Tesla Y rwd maksaa 49k + 860l kontti vissiin ja teho vaikka muille jakaa.
Nyt on Tesla hinnoiteltu kyllä kohdilleen tai sitten muut autot kalliiksi.
Semmoinen pieni korjaus että tuon Niron peräkontti on 475l.
Mistä kukakin tykkää on tietenkin makuasia, mutta itselleni ei oikein uponnut kolmos Teslan askeettinen sisustus. Lisäksi Kiasta sai järkevän diilin aikaiseksi vaihtoautonkin kanssa. Sillähän ei tietenkään ole merkitystä jos suoraan rahalla ostaa ilman vaihdokkia.
 
Kia EV6 ja Hyundai ioniq 5 varmaan samaa kokoluokkaa Model Y:n kanssa. EV6 alkaen hinta 54 400€, että onhan siinä jonkun verran eroa Teslan uuteen hintaan.

Ihan kiva tuo takuu kyllä. Nettisivut ei kertoneet toimitusaikaa.
"Kaikkien uusien Kia-mallien tehdastakuu on 7 vuotta tai 150 000 km"

Kävin tuon Ioniq 5 koeajamassa "aikoja sitten. Ei oo kyllä lähellekään Teslan kokoa. Joo ihan kiva se liukuva keskikonsoli, mut sekä matala korkeus takaistuimilla, että pieni takakontti. Toki kivoja juttuja, kuten virran ulostulo, liukuvat takapenkit syvyyssuunnaassa, ja se keskikonsolijuttu, mutta ei ole Tesla Y:n kokoinen. Ja olen koeajanut Model Y:n, "iso sähkökarting". Pintakova ainakin kesäkuussa ajettuna, mut ei olis dealbreikkeri itelle.

Ja juu, tykkään itekki enemmän esim. V90 sisustasta ja penkeistä, (varsinkin mittaristosta ja tuulilasinpyyhkimistä + vakkarin toiminnoista) kuin Tesla Y:n, mut taas tilojen puolesta nappaisin kyllä Teslan. Jos olis rahaa. Jota ei onneksi ole, joten ei tarvitse miettiä. Oon vaan tyytyväinen, että kaikki käytetyt pikkuhiljaa vanhenee ja itselläkin on väkisillä joskus rahaa tuo ostaa.

Kia EV 6 en ole ajanut. Ioniq 5 on mielestäni loppujen lopuksi "pieni", tai korkeintaan keskikoinen auto. Hirmu hehkutus netissä tiloista, mut eipä ne ittee vakuuttaneet, toki toimivat sinänsä.

Pitää lukaista uudestaa tuo tekniikan maailma, mut muistelin et 260l edellisessä ja nykyään 360l luki lehdessä.. varmaan sekoittaneet 360vs460l tms. lehdessä tai si luin väärin.. Uskoisin kyl itekki et 475 on oikea lukema.

EDIT: Luki et 360l 10l mitta-astioilla mitattuna. Oisko joku Tekniikan Maailman mittaustapa.. ?
 
Viimeksi muokattu:
Kävin tuon Ioniq 5 koeajamassa "aikoja sitten. Ei oo kyllä lähellekään Teslan kokoa. Joo ihan kiva se liukuva keskikonsoli, mut sekä matala korkeus takaistuimilla, että pieni takakontti. Toki kivoja juttuja, kuten virran ulostulo, liukuvat takapenkit syvyyssuunnaassa, ja se keskikonsolijuttu, mutta ei ole Tesla Y:n kokoinen. Ja olen koeajanut Model Y:n, "iso sähkökarting". Pintakova ainakin kesäkuussa ajettuna, mut ei olis dealbreikkeri itelle.

Banaaniboksitestin mukaan kuitenkin Ioniq melko selkeästi suurempi.
RDT_20230125_2049415829833892087386683.png
 
Eikös näistä Kian takuistakin ole aika kattavasti kaikki kuluvat osat yms. jätetty pois? Tehdasvarusteilla 3v takuu ja pikkuakulla 2v. Ja edellyttää huolto-ohjelman mukaiset huollot.
Ainoastaan äänentoisto ja navi ei kuulu tuohon 7 vuoden piiriin. Kaikki muu kuuluu normaalisti takuun piiriin sen 7 vuotta eikä tosiaan maksa mitään extraa kuten Teslalla.
 
Banaaniboksitestin mukaan kuitenkin Ioniq melko selkeästi suurempi.
RDT_20230125_2049415829833892087386683.png
Katohan. Molemmat oon vieläpä koeajanut itsekin.
Liekkö sit nykyään kuplautuu, ku ainut mitä ajattelee on lastenrattaiden alaosan mahtuminen syvyyssuunnassa siihen.

Erikoista, niin ne mielikuvat voi olla vääriä... Vaikka molempia ajanut ja vertaillutkin, heh.
 
Ei maksa mitään? Kian takuun voimassaolon edellytyksenä on huolto merkkiliikkeessä, ei se ilmaista ole varsinkin, kun noissa huoltoväli on naurettavan tiheä.

Eikös se nykyään EU lainsäädännön mukaan mene siten että takuu on voimassa jos se on huollettu huolto-ohjelman mukaan hyväksytyllä tavalla, riippumatta huoltoliikkeestä?
 
Pitää lukaista uudestaa tuo tekniikan maailma, mut muistelin et 260l edellisessä ja nykyään 360l luki lehdessä.. varmaan sekoittaneet 360vs460l tms. lehdessä tai si luin väärin.. Uskoisin kyl itekki et 475 on oikea lukema.

EDIT: Luki et 360l 10l mitta-astioilla mitattuna. Oisko joku Tekniikan Maailman mittaustapa.. ?

Mielenkiintoista, mielestäni kontti näytti kuitenkin ihan kohtuulliselta kun autoa koeajoin.

Olisiko kyseessä voinut olla plugari versio? Siinähän akut vievät peräkontista tilaa. Tuon sähköversion kontin pitäisi olla tilavin noista.
 
Ei välttämättä ole, mutta Kian takuun ulkopuolisten komponenttien lista on pitkä kuin nälkävuosi. Lisäksi autoa on huollatettava merkkiliikkeessä 15tkm/20tkm/1 vuoden välein takuun voimassaolon edellytyksenä.
Eläpä puhu noin paljon paskaa. Ei ole mitään pitkää listaa takuun ulkopuolisista komponenteista, vain se navi ja äänentoisto. EV6:n huoltoväli on 2 vuotta tai 30tkm.
 
Mielenkiintoista, mielestäni kontti näytti kuitenkin ihan kohtuulliselta kun autoa koeajoin.

Olisiko kyseessä voinut olla plugari versio? Siinähän akut vievät peräkontista tilaa. Tuon sähköversion kontin pitäisi olla tilavin noista.
Ei kyllä kyse on tänään ulos tulleesta tekniikan maailmasta.
 

Liitteet

  • poista tämä heti.png
    poista tämä heti.png
    722,3 KB · Luettu: 165
. Lisäksi autoa on huollatettava merkkiliikkeessä 15tkm/20tkm/1 vuoden välein takuun voimassaolon edellytyksenä.

Tämähän ei edelleenkään pidä paikkaansa. Autoa on huollettava toki huoltoohjelman mukaan, mutta merkkiliikkeessä sitä ei tarvitse huoltaa.

Jaa, kah. Myöhässä, kun tämä jo käsiteltiin...
 
Ioniq 5 varmaan testattu takapenkit edessä. Joka tosin ei turvaistuimessa istuvaa takapenkkiläistä varmaankaan juuri haittaa.
Eihän se nyt haittaa ketään muutakaan, kun jalkatilaa on tuossakin asennossa perusautoa enemmän. Taka-asennossa se väli alkaa olla sitä luokkaa, että se näytti minusta jo vähän koomiselta.
 
Ionic5:ssa tosin on se loungemakoilu -asento, joten oletan että kuskin penkin saa tarvittaessa ihan suunnitelmallisesti todella taakse.
 
Ei se perseosa siinä lounge-asennossa erityisen taakse liiku.
1674679150010.png
 

Liitteet

  • 1674679150209.png
    1674679150209.png
    835,2 KB · Luettu: 4

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 530
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom