- Liittynyt
- 06.11.2016
- Viestejä
- 4 102
Pieni maa niin paasee lataaamatta Latviaan lammittelemaan.Eestissäkin on talvella kylmä. Riittävän kylmä tekemään elämästä ikävää kun tuota TM talvitestiä seurailee.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pieni maa niin paasee lataaamatta Latviaan lammittelemaan.Eestissäkin on talvella kylmä. Riittävän kylmä tekemään elämästä ikävää kun tuota TM talvitestiä seurailee.
Tesla on siirtymässä rakenteelliseen akkuun jota ei käytännössä ole mahdollista vaihtaa, koska se on kiinteä rakenteellinen osa auton runkoa. Nykyisissä malleissa sitä ei vissiin vielä ole.Tuokin on itse asiassa paljon vähemmän mitä itse ajattelin ja mitä ihmiset ovat maalailleet kauhukuvia 20 - 30 k€ hinnoista. Muutamassa vuodessa varmasti laskee tuosta ja tulee rinnalle yksityisiä pajoja jotka vaihtavat akkuja. Tällä hetkellä 2011 - 2012 Leafin 40 kwh akun vaihto maksaa Pistokehybridi.fi:ssä 7800€, ja vaihdettava akku ei ole uusi.
Siihen nähden Teslan hinta on edullinen.Nissan Leaf ajoakun vaihto
NIssan Leaf ajoakun vaihto uuteen, High voltage batterypistokehybridi.fi
Tesla on siirtymässä rakenteelliseen akkuun jota ei käytännössä ole mahdollista vaihtaa, koska se on kiinteä rakenteellinen osa auton runkoa. Nykyisissä malleissa sitä ei vissiin vielä ole.
Siihen on sitten turha kuvitella vaihtavansa akkuja. Tai ainakin melkoisiksi rälläkkä + hitsihommiksi menee.Käsittääkseni Y:ssähän tuollainen on. Penkit, keskikonsoli ym. pultatttu suoraan akkuun ja koko paketti nostetaan pohjasta käsin autoon.
Siihen on sitten turha kuvitella vaihtavansa akkuja. Tai ainakin melkoisiksi rälläkkä + hitsihommiksi menee.
Siihen on sitten turha kuvitella vaihtavansa akkuja. Tai ainakin melkoisiksi rälläkkä + hitsihommiksi menee.
Tuohon MEB latausnopeuteen niin alle 85 kW teholla ei vielä ole IONITY puskenut jos akku vaan riittävän tyhjä. -8C kylmemmässä en ole koittanut. Sen sijaan joillain muilla laitureilla ei edes lämpimällä kelillä ole päässyt yli 100kW. Jotain eroa noissa pömpeleissä on.
Nykyaikainen vastine tuolle voisi olla suomessa valmistettavat Lightyearin tuotteet. Lightyear 0:ssa on ilmanvastuskerroin 0.175.
Lightyeariltä on tulossa kalliin Lightyear 0:n jälkeen halvempi Lightyear 2: Lightyear 2 waitlist
Toki Lightyearin pitäisi vielä todistaa, että saa oikeasti tuotteet markkinoille myyntiin.
Jep. Ei kovin hyvältä näytä tuonkaan tulokkaan osalta. Aika epätodennäköistä lienee, että saisivat autot joskus oikeasti markkinoille.Vaikeaa näyttää olevan uuden sähkärin markkinoille saattaminen
Eihän tolla hinnalla saa edes asennusvalmista moottoria marmoritiskiltä. Sattumanvaraisesti valittu volkkarin 2.0 tdi _runkomoottori_ (ei oheislaitteita) rapiat $14000: https://7zap.com/en/part/VAG/03N100031/ .. Tohon vielä maahantuojan lähes x2 kertoimet päälle ...
Polestar 2 MY24 released
www.polestar-forum.com
Oliko vielä täällä? Jotkut leasing yhtiöt olivat vuotaneet tiedot polestarin ensi vuoden malliston muutoksista. Sieltä tulivat ne odotetut, eli single motor mallit muuttuvat takavetoisiksi ja long range version akkukoko taitaa olla hieman isompi. Ranget myös nousseet kaikissa malleissa. Liekö sitten jotain tekniikkamuutoksia, vai onko softapuolen juttuja (eli tulossa myös vanhempiin malleihin).
Jännä nähdä miten hinnoittelu tulee menemään. Sillä kyllähän tämä ainakin itseäni laittaa ajattelemaan kun on tilaus sisässä. Toki ikinä ei voisi ostaa mitään, jos pelkää että seuraavaan malliin on tulossa jotain ”megauudistuksia”.
Linkin takana muutokset tarkemmin mallikohtaisesti. Linkki vie polestar forumeille.
Ymmärsin että tarkoitettiin Polestarin peruutuksia`?Miksi kukaan peruuttaisi laivassa tulossa olevan tilauksen, koska sitä koskee sama hinnanalennus? Ainoastaan jo luovutetut menee vanhalla hinnalla, vastaanottamattomat päivittyvät automaattisesti alennettuun hintaan.
Ainut mikä itseni (ainakin toistaiseksi) pitää vielä mukana ”vanhassa” polestarissa on hankintatuki ja todennäköisesti myös matalampi hinta ja rahoitus kuin näissä uusissa.Ensin Tesla alentaa hintoja reilusti ja sitten tulee isohko P2 päivitys. Polestarilla kuitenkin toimitusaika on ollut noin 4-8kk ja tilauksen voi perua milloin vain kuluitta.
Ymmärsin että tarkoitettiin Polestarin peruutuksia`?
Ainut mikä itseni (ainakin toistaiseksi) pitää vielä mukana ”vanhassa” polestarissa on hankintatuki ja todennäköisesti myös matalampi hinta ja rahoitus kuin näissä uusissa.
Edit. Näköjään sellaisen 4400€ nousi hinta SRSM ja rahoituksen korko 2,5 -> 4,3%. Toimitusaika n. 1 vuosi. Keulaan pieni päivitys ja mielestäni äkkiseltään katsottuna huonompaan suuntaan. Aika helppo päätös siis pitää nykyinen tilaus sisällä.
Osa ostajista varmaan arvostaa Polestarin parempia tuuletettuja nahkapenkkejä Teslan muovipenkkien sijaan, ohjaustuntumaa, parkkitutkia tai koripeltien istuvuutta. Tai jotain muuta ominaisuutta. En usko että muiden sähköautomallien myynti menisi nollaan vaikka Tesla model 3 maksaisi uutena 30 000 euroa.Entinen keula oli nätimpi. Hinnat alkaen 51 300€, eikä adaptiivinen kruise vieläkään vakiona. :-O Voi olla myynti Teslan M3:n kanssa kilpailessa vaikeaa?
Ainut mikä itseni (ainakin toistaiseksi) pitää vielä mukana ”vanhassa” polestarissa on hankintatuki ja todennäköisesti myös matalampi hinta ja rahoitus kuin näissä uusissa.
Edit. Näköjään sellaisen 4400€ nousi hinta SRSM ja rahoituksen korko 2,5 -> 4,3%. Toimitusaika n. 1 vuosi. Keulaan pieni päivitys ja mielestäni äkkiseltään katsottuna huonompaan suuntaan. Aika helppo päätös siis pitää nykyinen tilaus sisällä.
Tutkakin näkyy rumasti tuossa uudessa keulassa. On se vanha malli paljon hienompi!Jahas, joo se onkin jo siellä:
Polestar 2 – Tehokas fastback-sähköauto | Polestar Suomi
Entistä vaikuttavampi, viimeistellympi ja tehokkaampi. Tutustu Polestar 2 -mallin viimeisimmän version kehitystyöhön.www.polestar.com
Entinen keula oli nätimpi. Hinnat alkaen 51 300€, eikä adaptiivinen kruise vieläkään vakiona. :-O Voi olla myynti Teslan M3:n kanssa kilpailessa vaikeaa?
Usein vanhassa tilauksessa vielä se 2000€ hankintatuki ja pienempi lainan korko. Ne on sellaisia juttuja, että varmasti moni pitää Polestar 2 tilauksensa. Mutta jos nyt ostaa, niin tilanne on tasaisempi ja Polestaria joutuisi luultavasti odottamaan kauemmin.Osa ostajista varmaan arvostaa Polestarin parempia nahkapenkkejä Teslan muovipenkkien sijaan, ohjaustuntumaa, parkkitutkia tai koripeltien istuvuutta. Tai jotain muuta ominaisuutta. En usko että muiden sähköautomallien myynti menisi nollaan vaikka Tesla model 3 maksaisi uutena 30 000 euroa.
Heikko kohta taitaa olla lämpöpumppu. Saattaa mennä tai meneekin omasta pussista 4 vuoden tai 80 tkm jälkeen, kun takuu on loppu.En usko että muiden sähköautomallien myynti menisi nollaan vaikka Tesla model 3 maksaisi uutena 30 000 euroa.
Eikö tässäkin langassa ole kehuttu miten Porchea saa ladata paljon suuremmilla tehoilla kuin muita VAG autoja kylmässä? Toki Taycanissa voi olla paremmat akut ja lämmönhallinta, mutta jos tuo linkin väite pitää paikkaansa, niin onkohan vaan otettu liikaa riskiä latausnopeuden kanssa, minkä lopputulema näkyy tässä?
Ja joku ostaa Polestarin tai muun, ihan vaan koska ei halua Teslaa.Osa ostajista varmaan arvostaa Polestarin parempia tuuletettuja nahkapenkkejä Teslan muovipenkkien sijaan, ohjaustuntumaa, parkkitutkia tai koripeltien istuvuutta. Tai jotain muuta ominaisuutta. En usko että muiden sähköautomallien myynti menisi nollaan vaikka Tesla model 3 maksaisi uutena 30 000 euroa.
Kyllä varmasti moni on excelöinyt niinkin, että Polestar olisi parempiJa joku ostaa Polestarin tai muun, ihan vaan koska ei halua Teslaa.
Hauska miten joillain on ajatus, että kaikki ostaisivat autoja pelkkää Exceliä tuijottamalla.
Hauska miten joillain on ajatus, että kaikki ostaisivat autoja pelkkää Exceliä tuijottamalla.
Olen havainnut sen ilmiön että joillekin näyttää olevan todella vaikea hyväksyä se ettei 0-100kmh kiihtyvyys ole tärkein kriteeri auton hankinnassa.
Tämän takia itse ostin mielummin uuden takavetopelin kuin 30-50tkm ajetun long rangen. 80tkm tulee kuitenkin aika äkkiä vastaan jos metrejä on jo mittarissa vaikka se 50tkm. Ei näillä sähköautoilla vielä uskalla ilman takuuta ajella.
BZ4X on mustine muoveineen maasturimainen ilmestys. Auto on kuvattu Helsingin Kruununhaassa. KUVA: KIMMO TASKINEN
Pitkään odotettu pettymys
Toyotan uuden auton sähköominaisuudet ovat häkellyttävästi jäljessä kilpailijoista. Toimintamatka ja latausnopeus suorastaan hämmentävät.
TILAAJILLE
Niko Kettunen
23.1. 20:00
HARVOIN on ollut näin pettynyt olo uuden auton koeajon jälkeen. Autojätti Toyotan ensimmäistä sähköautoa odotettiin pitkään.
Paperilla tämä hämmentävästi nimetty bZ4X vaikutti vähintään yhtä hyvältä kuin kilpailijansa: jopa 511 kilometrin toimintamatka, nopea 150 kilowatin pikalataus, hyvä varustelu, neliveto ja tietysti Toyotan pitkä maine luotettavana autonvalmistajana.
Tässä olisi varmastikin hyvä sähköauto Suomen oloihin, mietin, ja niin moni ostajakin. Toyotalla on niin pitkä kokemus hybridiautoista, että kaipa he vähintään kelvollisen sähköauton osaavat tehdä?
Valitettavasti olin väärässä.
BZ4X epäonnistuu talvella niin ällistyttävästi sähköauton tärkeimmissä ominaisuuksissa eli toimintamatkassa ja latausnopeudessa, että vastaavaa epäsuhtaa odotusten ja todellisuuden välillä ei ole hetkeen nähty.
Jo nollakeleissä toimintamatka tipahtaa 250 kilometrin tienoille ja pikalataus toimii noin neljäsosan teholla. Lisäksi auton vaihtovirtalaturi on markkinoiden hitain. Eikä tässä vielä kaikki.
Auton perusominaisuuksien laajempaan esittelyyn ei oikeastaan kannata tässä edes käyttää palstatilaa ennen kuin sähköpuolen puutteet korjataan.
Kuljettajan penkki tukee hyvin, ja tuntuma on jämäkkä. KUVA: KIMMO TASKINEN
Lyhyesti: auton saa joko etuvetoisena (204 hevosvoimaa) tai nelivetoisena (218 hevosvoimaa), ja hintahaarukka on varusteista riippuen 50 000–65 000 euroa.
Ajettavuus on hyvä ja vähän sporttinenkin, vaikka tehot jäävät kauas ärjyimmistä kilpailijoista. Auto on suunnilleen RAV4-katumaasturin kokoinen ja tilaa on, vaikka hieman erikoisena puutteena autossa ei ole lainkaan hanskalokeroa. Ohjaamo luottaa vahvasti nappuloihin, ja toimintojen hallinta on loogista ainakin Toyotan tyyliin tottuneille.
Akku on nimellisesti 71,4 kWh:n vetoinen, mutta käytössä siitä on 64 kilowattituntia.
Ratissa on nappeja kuin 1980-luvun sähköuruissa.
AJOIN bZ4X:stä kahta versiota, kumpaakin viikon verran: etuvetoista keskitason Styleä, joka näkyy tämän jutun kuvissa, ja nelivetoista AWD Premium -mallia. Testiviikoilla lämpötila vaihteli viiden pakkasasteen ja viiden plusasteen välillä.
Perusajossa Toyotassa ei ole juuri moitittavaa ja neliveto etenee mukavasti.
Mutta jo ensipäivinä ihmettelen auton korkeaa kulutusta: etuvedolla maantiellä pikkupakkasilla yli 25 kilowattituntia sadalla ja nelivetomallilla jopa 29 kilowattituntia satasella. Tämä siis rauhallisesti ajellen, ilmastointi säädettynä 20 asteeseen.
En ole nähnyt näin korkeita kulutuslukemia vastaavilla keleillä samassa ajossa oikein millään muilla saman luokan sähköautoilla.
On kuin autossa ei olisi lainkaan akun lämmönhallintaa. Eikä olekaan: maahantuoja kertoo, että Toyotan akku ei tosiaan lämpene ajossa, mikä on poikkeuksellista.
Se tarkoittaa, että sähköä kuluu ja toimintamatka hyytyy talvella. Etuvedolla pääsin maantietä Toyotalla noin 250 kilometriä, kun melkein kaikilla samanhintaisilla kilpailijoilla pääsee samoissa oloissa helposti jopa sata kilometriä pidemmälle.
Pikalataus vasta onkin pettymys. Kaikissa sähköautoissa latausnopeus tippuu kylmässä säässä, mutta Toyotan lataaminen on jäätävän hidasta. Muutaman asteen pakkasella bZ4X jaksaa ottaa lähes tyhjään akkuun virtaa vain 42 kilowatin keskiteholla. Se on surkea suoritus tällä säällä.
Toyotassa on hintaluokkansa hitain lataus. KUVA: KIMMO TASKINEN
FORSSAN Autokeitaan kahvilassa imen kitusiini pannussa paistunutta kahvia ja nakerran kuivaa pullaa 40 minuuttia, että Toyotaan latautuisi varmasti edes 100 kilometriä virtaa, jotta pääsen huoletta kotiin.
Auton latautumista odotellessa on aikaa selata myyntiesitettä. Jaa, että tyhjästä 80 prosenttiin puolessa tunnissa? Toyotan kehnot talviominaisuudet ovat tulleet maahantuojallekin yllätyksenä.
Kysymyksiä on tullut omistajilta ja toimittajilta niin paljon, että maahantuoja on parhaansa mukaan yrittänyt koota vastauksia auton puutteista. Niistä selviää, että tilanne voisi olla vieläkin huonompi. Jos nyt olisi kymmenen astetta pakkasta, Toyota latautuisi vain 33 kilowatin keskiteholla.
Eikä tässä vielä kaikki.
Ajosuunta valitaan pylpyrää painamalla ja pyörittämällä. KUVA: KIMMO TASKINEN
Toyotaa saa aivan poikkeuksellisesti pikaladata vain kaksi kertaa vuorokaudessa – kolmannen pikalatauksen nopeutta on rajoitettu vain muutamaan kymmeneen kilowattiin ilmeisesti akun säästämiseksi. Onneksi talvella lataus on muutenkin niin hidasta, ettei rajoitusta edes huomaa. Tämä rajoitus tulee poistumaan, mutta se ei korjaa perusongelmaa.
Useissa sähköautoissa voi esilämmittää akkua pikalatauksen nopeuttamiseksi. Toyotassa se ei ole mahdollista. Se vaatisi ehkä jopa fyysisiä muutoksia akustoon, sillä akussa ei ylipäänsä ole lainkaan lämmönhallintaa.
Ei siinäkään vielä kaikki.
Matala lattia tarjoaa hyvät jalkatilat.
Sähköautoa voi tietysti ladata myös kotona. Tässäkin suhteessa Toyotassa on markkinoiden hitain laturi: ainakin nämä alkutuotannon autot kykenevät ottamaan vaihtovirtaa vain 6,6 kilowatin teholla, yhdellä vaiheella. Standardi sähköautoissa on jo pitkään ollut 11 kilowatin kolmivaihelataus.
Ihmettely jatkuu. Auto ei myöskään näytä akun varaustasoa prosentteina lainkaan. Tähän on tulossa muutos jossain vaiheessa.
Keskikonsolissa on pieni säilytystila. KUVA: KIMMO TASKINEN
ONPA sellainenkin erikoisuus, että Style-varustetasosta lähtien vakiovarusteena tuleva kuljettajan valvontajärjestelmä piipittää ja näyttää mittaristossa varoituksia tuon tuosta, vaikka järjestelmän kytkisi pois päältä.
Tämä häiritsee ja vie huomiota ajamisesta, mikä on tietysti täysin päinvastainen lopputulos kuin mihin järjestelmällä on pyritty.
Kyseessä on selvästikin vika, joka ehkä korjaantuu päivityksellä, mutta itsekseen piipittelevä kuskikyttä on ikään kuin kirsikka kakun päällä muutenkin hämmentävässä autossa.
Tavaroiden kuljetusta varten kannattaa irrottaa hattuhylly. KUVA: KIMMO TASKINEN
KOEAJOSTA jää ällistynyt olo. Sähköautokisaan jälkijunassa lähteneellä Toyotalla on ollut reilusti aikaa suunnitella vähintäänkin kilpailukykyinen, ellei jopa luokkansa paras sähköauto.
Miksi maksaisin jopa 65 000 euroa autosta, joka on talvisäässä kaikilta käytännön sähköominaisuuksiltaan selvästi huonompi kuin samanhintaiset kilpailijansa?
Surkean hidas pikalataus ei välttämättä haittaa, jos ajaa aina vain alle 200 kilometriä päivässä, mutta entä jos pitää lähteä pidemmälle? Miksi tyytyä kompromissiin?
Miksi, Toyota?
Toyota bZ4X Style -etuveto & Premium AWD -neliveto
Plussat: Jämäkkä ajettavuus, hyvä ajoasento, riittoisat sisätilat
Miinukset: Hidas lataus, talvella lyhyt toimintamatka, rajoitettu pikalataus, ei akun lämmitystä, avustimien piipittelyt, hintaluokassaan heikohko äänieristys.
Testiautojen hinta: Style 54 000 euroa, Premium 65 000 euroa
Bz4X:lla (vas.) on olemassa läheinen sisar: Subaru Solterra (oik.), joka on monilta osin sama auto. KUVA: KIMMO TASKINEN
Se pinkki on palonestouretaania. Ihan raksatavaraa kun tehdään esim. palo-osastointien läpivientien tiivistyksiä. Itsekin olen käyttänyt.Onhan se pulteilla silti kiinni korissa, kun sen tipauttaa pois on auto ilman pohjaa.
Mutta kaiketi se on täytetty jollain mansikkajäätelön näköisellä mönjällä, että sieltäpä ei kennoja yksitellen vaihdella.
Se palourtsu on kyllä rapsuteltavissa pois, se kuivuu sellaiseksi rapeaksi vaahdoksi. Sen sijaan se sellainen tumma liimamassa jolla on jotkut paloluokitukset on kyllä yhtä "helppo" poistaa kuin sikaflex yms liimat.Se pinkki on palonestouretaania. Ihan raksatavaraa kun tehdään esim. palo-osastointien läpivientien tiivistyksiä. Itsekin olen käyttänyt.
JooSe palourtsu on kyllä rapsuteltavissa pois, se kuivuu sellaiseksi rapeaksi vaahdoksi. Sen sijaan se sellainen tumma liimamassa jolla on jotkut paloluokitukset on kyllä yhtä "helppo" poistaa kuin sikaflex yms liimat.
Osa ostajista varmaan arvostaa Polestarin parempia tuuletettuja nahkapenkkejä Teslan muovipenkkien sijaan, ohjaustuntumaa, parkkitutkia tai koripeltien istuvuutta. Tai jotain muuta ominaisuutta. En usko että muiden sähköautomallien myynti menisi nollaan vaikka Tesla model 3 maksaisi uutena 30 000 euroa.
Näppärät sivut, kun tilaaminen tehty helpoksi. Perusvarusteltu noilla kahdella varustepaketilla on 59 500€. Toimitus joulukuu - tammikuu 2024. Aika pitkä on tosiaan tuo toimitusaika. Tesla vastaavasti lupailee maaliskuuta (rwd, lr, p).Aivan varmasti arvostaa. Jos itsellä ei olisi rahasta kiinni, ostaisin varmasti Polestar 2:n Model 3:n yli. P2 on tosi hyvä auto jo nyt ja takaveto parantaa sitä entisestään.
Mutta en silti tuolla hintaerolla tämmöisenä normaalina palkansaajana harkitsisikaan Polestaria, valitettavasti. Autoon pitää vieläpä laittaa molemmat varustepaketit jos haluaa perusjutut kuten ACC:n ja ilmalämpömpun. Teslassa on vakiona kaikki tarpeellinen, paitsi toki ne ultaäänitutkat. Plus Teslan saa vissiin paljon nopeammin kuin Polestarin.
Itseäni kiinnostaakin yleisemmin missä vaiheessa muut valmistajat vastaavat Teslan hinnanalennukseen, vai jättävätkö muka vastaamatta kokonaan. Kilpailu on kyllä hyvästä, vaikka ei koskaan Teslaa harkitsisikaan...
On joo kardaanitunneli.Vieläkö tässä Polestarissa on kardaanitunneli?
Jahas, joo se onkin jo siellä:
Polestar 2 – Tehokas fastback-sähköauto | Polestar Suomi
Entistä vaikuttavampi, viimeistellympi ja tehokkaampi. Tutustu Polestar 2 -mallin viimeisimmän version kehitystyöhön.www.polestar.com
Autoon pitää vieläpä laittaa molemmat varustepaketit jos haluaa perusjutut kuten ACC:n ja ilmalämpömpun.
On tehty Volvo XC40 mallin pohjalle, niin siitä tuo kardaanitunnelikin on peräisin.Siis eletään 2023 ja esittelivät vielä sähköauton kardaanitunnelilla? oh my..
Jaa, mulle voisi kelvata ilman tuollaisia hienouksia, jos ne pois jättämällä hinta menee paljon alemmaksi. Pitääpä tarkistaa mitä karvalakkimallissa on ja ei ole.On kyllä jännästi hinnoiteltu toi Polestar. Lähtöhinta on kohtuullinen, mutta sitten kuitenkin siihen on pakko ottaa molemmat kalliit varustepaketit, että autoon saa ihan nykyaikana perustason varusteita, kuten adaptiivisen vakionopeudensäätimen ja avaimettoman käynnistyksen. Sitten ollaankin jo selvästi yli 60ke talvirenkailla halvimmalla takavetomallilla.
Tuo Pilot varustepaketti on aika pakollinen. 2800€ ei ole edes siitä paha hinta. Pixel valot ja adaptiivinen vakionopeudensäädin.Jaa, mulle voisi kelvata ilman tuollaisia hienouksia, jos ne pois jättämällä hinta menee paljon alemmaksi. Pitääpä tarkistaa mitä karvalakkimallissa on ja ei ole.
Käytännössä tuolla paketilla on pärjättävä. Seuraava paketti alkaa olla jo niin kallis ja täynnä kaikkea turhaa (kuten lasikatto, tummennettu takalasi ja sisätilan valaistusta).Tuo Pilot varustepaketti on aika pakollinen. 2800€ ei ole edes siitä paha hinta. Pixel valot ja adaptiivinen vakionopeudensäädin.
"Pilot-varustepaketti + 2 800 € Pixel LED -ajovalot mukautuvilla kaukovaloilla, Adaptive Cruise Control, Pilot Assist"
Käytännössä tuolla paketilla on pärjättävä. Seuraava paketti alkaa olla jo niin kallis ja täynnä kaikkea turhaa (kuten lasikatto, tummennettu takalasi ja sisätilan valaistusta).
Alkaa 4800€ olla aika paljon rahaa ilmalämpöpumpusta. Ilmankin kai pärjää. Onko siitä näissä autoissa muuta hyötyä kuin parempi energiatehokkuus ja sitä kautta pienempi kulutus?
Pärjää ilman lämpöpumppuakin.Sehän tuossa on ikävä kun noi varusteet on ripoteltu tahallaan tuollaisiin mielivaltaisiin paketteihin sillä tavalla, että mahdollisimman moni "joutuu" ottamaan molemmat paketit, vaikka niissä on paljon sitten turhaakin mukana. Olisi noi samat varusteet edes ruksittavissa jokainen erikseen jollain järkevillä hinnoilla.
Eiköhän ne 2019 mallit ala tulla kilometrien osalta pikkuhiljaa takuurajojen yli reilusti ajavillaTai osittain goodwillinä tehty. Ei kai "akkutakuuttomia" Tesla 3:sia pitäisi kovin montaa Suomessa edes olla.
Niin tuohon juuri viittasin, ettei varmaan vielä kovin moni ole ehtinyt niin paljon ajamaan, että kilometrit tulisi täyteen.Eiköhän ne 2019 mallit ala tulla kilometrien osalta pikkuhiljaa takuurajojen yli reilusti ajavilla
Itselle tuosta 4800€ tärkeimmät voisi olla lämmitettävä ratti ja avaimeton käyttökokemus. Toisaalta ei ole 8/2020 Teslassakaan lämmitettävää rattia. Ja oikein lyhyillä matkoilla onkin hanskat kädessä (ratin nappulat toimii niilläkin) Tuossa vanhassa Teslassa on jopa takapenkkikin lämmitetty (Performance). Polestarissa se kuuluu tuohon huiman hintaiseen 4800€ pakettiin.
Tuo Teslarati.com sylkee ihan täyttä paskaa. Täysi Teslafanisivusto. Noita Taycaneja näkee Suomessakin aika paljon, niin jonkun Porsche Centerin piha pitäs olla täynnä niitä, jos tuo "uutinen" olisi totta.Jos tuo 60% "huhu" olisi totta, niin kymmeniä tuhansia Taycaneita olisi joutunut pajalle. Siihen nähden yksi tai kaksi rikkoutunutta ei oikein tuota huhua vahvista.
Onhan tuo uusi Polestar 2 selvä parannus silti. Takaveto, enemmän tehoa, pienempi kulutus. Miinuksena sitten nostivat hintaa ja muuttelivat tosiaan vielä lisää noita varustepaketteja.Sehän näissä vähän on, että hinnoittelu ja varustepaketit ovat kovassa muutoksessa. Ennen oli ihan normi että jossain leafissa ja Kiassa oli kaikki mahdollinen jo vakiona jos siellä oli jotain sähkölinjaa (vaikka normimalleihin joutui kaiken ostamaan erikseen).
Nykyään näissä kalliimmissa sitten karsitaan ominaisuuksia sitä mukaa kun hinta nousee. Omassa ladattavassa hybridissäkin on kaikki nuo mainitsemasi ominaisuudet ja oli sentään perusmalli johon on lisätty vain talvipaketti muutamilla satasilla ja isompi tökkimisnäyttö.
Toki on hyvin valmistajakohtaistakin ko. ominaisuudet ja tällä hetkellä osasyynä voi olla ihan vain saatavuusongelmat ja paketoidaan vähän senkin mukaan.