Yleistä keskustelua sähköautoista

Latausnopeus nyt sinänsä on uusissa nopeampi kuin jossain vanhoissa leaffeissä ja niilläkin hyvin pärjää. Kyse on aika pitkälle siitä kuinka usein autoa yleensäkään tarvitsee matkoilla ladata pikalatauksella (ja varsinkaan talvella).

Jos ajot ovat käytännössä lähiajoa ja kesällä mökkireissuja ja matkailuajoja niin hyvinhän tuollaisella pärjää. Ei siis todellakaan sovi kaikille tai pidemmille työreissuille jatkuvasti talvella, mutta Leaffeillakin on pitkiä matkareissuja tehty joten en näkisi mitään syytä miksei näilläkin onnistuisi. Ei se kovin optimaalista ole, mutta jos aikataulu ei ole tiukka niin miksipä ei.

Enemmänkin kyse on sitten siitä minkä verran antaa arvoa pikalataukselle ja onko hinta/laatu suhde tuon suhteen riittävää.
 
Tuokin on itse asiassa paljon vähemmän mitä itse ajattelin ja mitä ihmiset ovat maalailleet kauhukuvia 20 - 30 k€ hinnoista. Muutamassa vuodessa varmasti laskee tuosta ja tulee rinnalle yksityisiä pajoja jotka vaihtavat akkuja. Tällä hetkellä 2011 - 2012 Leafin 40 kwh akun vaihto maksaa Pistokehybridi.fi:ssä 7800€, ja vaihdettava akku ei ole uusi.
Siihen nähden Teslan hinta on edullinen.
Tesla on siirtymässä rakenteelliseen akkuun jota ei käytännössä ole mahdollista vaihtaa, koska se on kiinteä rakenteellinen osa auton runkoa. Nykyisissä malleissa sitä ei vissiin vielä ole.
 
Tesla on siirtymässä rakenteelliseen akkuun jota ei käytännössä ole mahdollista vaihtaa, koska se on kiinteä rakenteellinen osa auton runkoa. Nykyisissä malleissa sitä ei vissiin vielä ole.

Käsittääkseni Y:ssähän tuollainen on. Penkit, keskikonsoli ym. pultatttu suoraan akkuun ja koko paketti nostetaan pohjasta käsin autoon.
 
Käsittääkseni Y:ssähän tuollainen on. Penkit, keskikonsoli ym. pultatttu suoraan akkuun ja koko paketti nostetaan pohjasta käsin autoon.
Siihen on sitten turha kuvitella vaihtavansa akkuja. Tai ainakin melkoisiksi rälläkkä + hitsihommiksi menee.
 
Siihen on sitten turha kuvitella vaihtavansa akkuja. Tai ainakin melkoisiksi rälläkkä + hitsihommiksi menee.

Mahtaa menestyä EU:ssa kun täällä on ryhdytty jo kulutuselektroniikassakin vaatimaan korjattavuutta. En kyllä itse ostaisi missään nimessä autoa, johon ei voisi kriittisimpiä komponentteja vaihtaa.
 
Siihen on sitten turha kuvitella vaihtavansa akkuja. Tai ainakin melkoisiksi rälläkkä + hitsihommiksi menee.

Onhan se pulteilla silti kiinni korissa, kun sen tipauttaa pois on auto ilman pohjaa.

Mutta kaiketi se on täytetty jollain mansikkajäätelön näköisellä mönjällä, että sieltäpä ei kennoja yksitellen vaihdella.
 
Tuohon MEB latausnopeuteen niin alle 85 kW teholla ei vielä ole IONITY puskenut jos akku vaan riittävän tyhjä. -8C kylmemmässä en ole koittanut. Sen sijaan joillain muilla laitureilla ei edes lämpimällä kelillä ole päässyt yli 100kW. Jotain eroa noissa pömpeleissä on.

Täss kuva siitä laturista, mikä antoi 58kw vaikka lupasi 200kw:

img2048.webp


Voihan ongelma olla autossakin, mutta kyllä minun mielestä näyttää vähän siltä, ettei noiden kaapelien kautta tule kuin ehkä 100kw.
 
Nykyaikainen vastine tuolle voisi olla suomessa valmistettavat Lightyearin tuotteet. Lightyear 0:ssa on ilmanvastuskerroin 0.175.

Lightyeariltä on tulossa kalliin Lightyear 0:n jälkeen halvempi Lightyear 2: Lightyear 2 waitlist

Toki Lightyearin pitäisi vielä todistaa, että saa oikeasti tuotteet markkinoille myyntiin.


Vaikeaa näyttää olevan uuden sähkärin markkinoille saattaminen
 
Eihän tolla hinnalla saa edes asennusvalmista moottoria marmoritiskiltä. Sattumanvaraisesti valittu volkkarin 2.0 tdi _runkomoottori_ (ei oheislaitteita) rapiat $14000: https://7zap.com/en/part/VAG/03N100031/ .. Tohon vielä maahantuojan lähes x2 kertoimet päälle ...

Mazdalta sai muutama vuosi sitten uusi skyactive bensavapari reilulla 5k €:lla. Riippuen valmistajasta voi näköjään vaihdella aika paljon.
 

Oliko vielä täällä? Jotkut leasing yhtiöt olivat vuotaneet tiedot polestarin ensi vuoden malliston muutoksista. Sieltä tulivat ne odotetut, eli single motor mallit muuttuvat takavetoisiksi ja long range version akkukoko taitaa olla hieman isompi. Ranget myös nousseet kaikissa malleissa. Liekö sitten jotain tekniikkamuutoksia, vai onko softapuolen juttuja (eli tulossa myös vanhempiin malleihin).

Jännä nähdä miten hinnoittelu tulee menemään. Sillä kyllähän tämä ainakin itseäni laittaa ajattelemaan kun on tilaus sisässä. Toki ikinä ei voisi ostaa mitään, jos pelkää että seuraavaan malliin on tulossa jotain ”megauudistuksia”.

Linkin takana muutokset tarkemmin mallikohtaisesti. Linkki vie polestar forumeille.

Saa kyllä nähdä tuleeko kohta nopean toimituksen Polestar 2 malleja reeeeeilusti varastoon.

Ensin Tesla alentaa hintoja reilusti ja sitten tulee isohko P2 päivitys. Polestarilla kuitenkin toimitusaika on ollut noin 4-8kk ja tilauksen voi perua milloin vain kuluitta. Paljonkohan jo pelkästään Teslan hinnanalennus on tuonut yhtiölle peruutuksia autoista jotka ovat jo laivassa?
 
Miksi kukaan peruuttaisi laivassa tulossa olevan tilauksen, koska sitä koskee sama hinnanalennus? Ainoastaan jo luovutetut menee vanhalla hinnalla, vastaanottamattomat päivittyvät automaattisesti alennettuun hintaan.
 
Miksi kukaan peruuttaisi laivassa tulossa olevan tilauksen, koska sitä koskee sama hinnanalennus? Ainoastaan jo luovutetut menee vanhalla hinnalla, vastaanottamattomat päivittyvät automaattisesti alennettuun hintaan.
Ymmärsin että tarkoitettiin Polestarin peruutuksia`?
 
Ensin Tesla alentaa hintoja reilusti ja sitten tulee isohko P2 päivitys. Polestarilla kuitenkin toimitusaika on ollut noin 4-8kk ja tilauksen voi perua milloin vain kuluitta.
Ainut mikä itseni (ainakin toistaiseksi) pitää vielä mukana ”vanhassa” polestarissa on hankintatuki ja todennäköisesti myös matalampi hinta ja rahoitus kuin näissä uusissa.

Edit. Näköjään sellaisen 4400€ nousi hinta SRSM ja rahoituksen korko 2,5 -> 4,3%. Toimitusaika n. 1 vuosi. Keulaan pieni päivitys ja mielestäni äkkiseltään katsottuna huonompaan suuntaan. Aika helppo päätös siis pitää nykyinen tilaus sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
Ainut mikä itseni (ainakin toistaiseksi) pitää vielä mukana ”vanhassa” polestarissa on hankintatuki ja todennäköisesti myös matalampi hinta ja rahoitus kuin näissä uusissa.

Edit. Näköjään sellaisen 4400€ nousi hinta SRSM ja rahoituksen korko 2,5 -> 4,3%. Toimitusaika n. 1 vuosi. Keulaan pieni päivitys ja mielestäni äkkiseltään katsottuna huonompaan suuntaan. Aika helppo päätös siis pitää nykyinen tilaus sisällä.

Jahas, joo se onkin jo siellä:


Entinen keula oli nätimpi. Hinnat alkaen 51 300€, eikä adaptiivinen kruise vieläkään vakiona. :-O Voi olla myynti Teslan M3:n kanssa kilpailessa vaikeaa?
 
Entinen keula oli nätimpi. Hinnat alkaen 51 300€, eikä adaptiivinen kruise vieläkään vakiona. :-O Voi olla myynti Teslan M3:n kanssa kilpailessa vaikeaa?
Osa ostajista varmaan arvostaa Polestarin parempia tuuletettuja nahkapenkkejä Teslan muovipenkkien sijaan, ohjaustuntumaa, parkkitutkia tai koripeltien istuvuutta. Tai jotain muuta ominaisuutta. En usko että muiden sähköautomallien myynti menisi nollaan vaikka Tesla model 3 maksaisi uutena 30 000 euroa.
 
Ainut mikä itseni (ainakin toistaiseksi) pitää vielä mukana ”vanhassa” polestarissa on hankintatuki ja todennäköisesti myös matalampi hinta ja rahoitus kuin näissä uusissa.

Edit. Näköjään sellaisen 4400€ nousi hinta SRSM ja rahoituksen korko 2,5 -> 4,3%. Toimitusaika n. 1 vuosi. Keulaan pieni päivitys ja mielestäni äkkiseltään katsottuna huonompaan suuntaan. Aika helppo päätös siis pitää nykyinen tilaus sisällä.
Jahas, joo se onkin jo siellä:


Entinen keula oli nätimpi. Hinnat alkaen 51 300€, eikä adaptiivinen kruise vieläkään vakiona. :-O Voi olla myynti Teslan M3:n kanssa kilpailessa vaikeaa?
Tutkakin näkyy rumasti tuossa uudessa keulassa. On se vanha malli paljon hienompi!

Screenshot_2023-01-24-15-13-37-041_com.opera.browser.jpg

Osa ostajista varmaan arvostaa Polestarin parempia nahkapenkkejä Teslan muovipenkkien sijaan, ohjaustuntumaa, parkkitutkia tai koripeltien istuvuutta. Tai jotain muuta ominaisuutta. En usko että muiden sähköautomallien myynti menisi nollaan vaikka Tesla model 3 maksaisi uutena 30 000 euroa.
Usein vanhassa tilauksessa vielä se 2000€ hankintatuki ja pienempi lainan korko. Ne on sellaisia juttuja, että varmasti moni pitää Polestar 2 tilauksensa. Mutta jos nyt ostaa, niin tilanne on tasaisempi ja Polestaria joutuisi luultavasti odottamaan kauemmin.

Polestarissakin toki se tilauksen perumisen mahdollisuus on, joka on kanssa hieno juttu. Vaikka sitä ei edes käyttäisikään.
 
En usko että muiden sähköautomallien myynti menisi nollaan vaikka Tesla model 3 maksaisi uutena 30 000 euroa.
Heikko kohta taitaa olla lämpöpumppu. Saattaa mennä tai meneekin omasta pussista 4 vuoden tai 80 tkm jälkeen, kun takuu on loppu.

IMG_20230124_152710.jpg

Itsellä vanhan mallinen Model 3, jossa sähkövastus. Toki sekin joskus rikkoontuu, mutta osan vaihtaminen ei ole niin kallista tai vaikeaa.
 
Eikö tässäkin langassa ole kehuttu miten Porchea saa ladata paljon suuremmilla tehoilla kuin muita VAG autoja kylmässä? Toki Taycanissa voi olla paremmat akut ja lämmönhallinta, mutta jos tuo linkin väite pitää paikkaansa, niin onkohan vaan otettu liikaa riskiä latausnopeuden kanssa, minkä lopputulema näkyy tässä?

Jos tuo 60% "huhu" olisi totta, niin kymmeniä tuhansia Taycaneita olisi joutunut pajalle. Siihen nähden yksi tai kaksi rikkoutunutta ei oikein tuota huhua vahvista.
 
Osa ostajista varmaan arvostaa Polestarin parempia tuuletettuja nahkapenkkejä Teslan muovipenkkien sijaan, ohjaustuntumaa, parkkitutkia tai koripeltien istuvuutta. Tai jotain muuta ominaisuutta. En usko että muiden sähköautomallien myynti menisi nollaan vaikka Tesla model 3 maksaisi uutena 30 000 euroa.
Ja joku ostaa Polestarin tai muun, ihan vaan koska ei halua Teslaa.

Hauska miten joillain on ajatus, että kaikki ostaisivat autoja pelkkää Exceliä tuijottamalla.
 
Ja joku ostaa Polestarin tai muun, ihan vaan koska ei halua Teslaa.

Hauska miten joillain on ajatus, että kaikki ostaisivat autoja pelkkää Exceliä tuijottamalla.
Kyllä varmasti moni on excelöinyt niinkin, että Polestar olisi parempi :)

Esim ovet, ikkunan karmit, ovenkahvat, hinta, laatu, ulkonäkö. Ja jotain sitten miinus puolelle.


Polestar on toisaalta vähäsen Tesla tyylinen siinä, että kaupat ilmeisesti tehdään netin kautta. Houkutteleva hinta on myös tehnyt sen, että tilausjonot on pitkät. Itse kyllä tykkäsin siitä jostain Volvon nelivetoisesta sähköautosta. Mm. Tehokas, ilmeisesti kulutus pienenä miinuksena.
 
Heikko kohta taitaa olla lämpöpumppu. Saattaa mennä tai meneekin omasta pussista 4 vuoden tai 80 tkm jälkeen, kun takuu on loppu.

IMG_20230124_152710.jpg

Itsellä vanhan mallinen Model 3, jossa sähkövastus. Toki sekin joskus rikkoontuu, mutta osan vaihtaminen ei ole niin kallista tai vaikeaa.
Tämän takia itse ostin mielummin uuden takavetopelin kuin 30-50tkm ajetun long rangen. 80tkm tulee kuitenkin aika äkkiä vastaan jos metrejä on jo mittarissa vaikka se 50tkm. Ei näillä sähköautoilla vielä uskalla ilman takuuta ajella.
 
BZ4X on mustine muoveineen maasturimainen ilmestys. Auto on kuvattu Helsingin Kruununhaassa. KUVA: KIMMO TASKINEN
Pitkään odotettu pettymys
Toyotan uuden auton sähköominaisuudet ovat häkellyttävästi jäljessä kilpailijoista. Toimintamatka ja latausnopeus suorastaan hämmentävät.

TILAAJILLE


Niko Kettunen
23.1. 20:00
HARVOIN on ollut näin pettynyt olo uuden auton koeajon jälkeen. Autojätti Toyotan ensimmäistä sähköautoa odotettiin pitkään.

Paperilla tämä hämmentävästi nimetty bZ4X vaikutti vähintään yhtä hyvältä kuin kilpailijansa: jopa 511 kilometrin toimintamatka, nopea 150 kilowatin pikalataus, hyvä varustelu, neliveto ja tietysti Toyotan pitkä maine luotettavana autonvalmistajana.


Tässä olisi varmastikin hyvä sähköauto Suomen oloihin, mietin, ja niin moni ostajakin. Toyotalla on niin pitkä kokemus hybridiautoista, että kaipa he vähintään kelvollisen sähköauton osaavat tehdä?

Valitettavasti olin väärässä.


BZ4X epäonnistuu talvella niin ällistyttävästi sähköauton tärkeimmissä ominaisuuksissa eli toimintamatkassa ja latausnopeudessa, että vastaavaa epäsuhtaa odotusten ja todellisuuden välillä ei ole hetkeen nähty.

Jo nollakeleissä toimintamatka tipahtaa 250 kilometrin tienoille ja pikalataus toimii noin neljäsosan teholla. Lisäksi auton vaihtovirtalaturi on markkinoiden hitain. Eikä tässä vielä kaikki.


Auton perusominaisuuksien laajempaan esittelyyn ei oikeastaan kannata tässä edes käyttää palstatilaa ennen kuin sähköpuolen puutteet korjataan.

Kuljettajan penkki tukee hyvin, ja tuntuma on jämäkkä.

Kuljettajan penkki tukee hyvin, ja tuntuma on jämäkkä. KUVA: KIMMO TASKINEN
Lyhyesti: auton saa joko etuvetoisena (204 hevosvoimaa) tai nelivetoisena (218 hevosvoimaa), ja hintahaarukka on varusteista riippuen 50 000–65 000 euroa.


Ajettavuus on hyvä ja vähän sporttinenkin, vaikka tehot jäävät kauas ärjyimmistä kilpailijoista. Auto on suunnilleen RAV4-katumaasturin kokoinen ja tilaa on, vaikka hieman erikoisena puutteena autossa ei ole lainkaan hanskalokeroa. Ohjaamo luottaa vahvasti nappuloihin, ja toimintojen hallinta on loogista ainakin Toyotan tyyliin tottuneille.

Akku on nimellisesti 71,4 kWh:n vetoinen, mutta käytössä siitä on 64 kilowattituntia.

Ratissa on nappeja kuin 1980-luvun sähköuruissa.

Ratissa on nappeja kuin 1980-luvun sähköuruissa.
AJOIN bZ4X:stä kahta versiota, kumpaakin viikon verran: etuvetoista keskitason Styleä, joka näkyy tämän jutun kuvissa, ja nelivetoista AWD Premium -mallia. Testiviikoilla lämpötila vaihteli viiden pakkasasteen ja viiden plusasteen välillä.

Perusajossa Toyotassa ei ole juuri moitittavaa ja neliveto etenee mukavasti.


Mutta jo ensipäivinä ihmettelen auton korkeaa kulutusta: etuvedolla maantiellä pikkupakkasilla yli 25 kilowattituntia sadalla ja nelivetomallilla jopa 29 kilowattituntia satasella. Tämä siis rauhallisesti ajellen, ilmastointi säädettynä 20 asteeseen.


En ole nähnyt näin korkeita kulutuslukemia vastaavilla keleillä samassa ajossa oikein millään muilla saman luokan sähköautoilla.


On kuin autossa ei olisi lainkaan akun lämmönhallintaa. Eikä olekaan: maahantuoja kertoo, että Toyotan akku ei tosiaan lämpene ajossa, mikä on poikkeuksellista.


Se tarkoittaa, että sähköä kuluu ja toimintamatka hyytyy talvella. Etuvedolla pääsin maantietä Toyotalla noin 250 kilometriä, kun melkein kaikilla samanhintaisilla kilpailijoilla pääsee samoissa oloissa helposti jopa sata kilometriä pidemmälle.

Pikalataus vasta onkin pettymys. Kaikissa sähköautoissa latausnopeus tippuu kylmässä säässä, mutta Toyotan lataaminen on jäätävän hidasta. Muutaman asteen pakkasella bZ4X jaksaa ottaa lähes tyhjään akkuun virtaa vain 42 kilowatin keskiteholla. Se on surkea suoritus tällä säällä.

Toyotassa on hintaluokkansa hitain lataus.

Toyotassa on hintaluokkansa hitain lataus. KUVA: KIMMO TASKINEN
FORSSAN Autokeitaan kahvilassa imen kitusiini pannussa paistunutta kahvia ja nakerran kuivaa pullaa 40 minuuttia, että Toyotaan latautuisi varmasti edes 100 kilometriä virtaa, jotta pääsen huoletta kotiin.

Auton latautumista odotellessa on aikaa selata myyntiesitettä. Jaa, että tyhjästä 80 prosenttiin puolessa tunnissa? Toyotan kehnot talviominaisuudet ovat tulleet maahantuojallekin yllätyksenä.


Kysymyksiä on tullut omistajilta ja toimittajilta niin paljon, että maahantuoja on parhaansa mukaan yrittänyt koota vastauksia auton puutteista. Niistä selviää, että tilanne voisi olla vieläkin huonompi. Jos nyt olisi kymmenen astetta pakkasta, Toyota latautuisi vain 33 kilowatin keskiteholla.

Eikä tässä vielä kaikki.

Ajosuunta valitaan pylpyrää painamalla ja pyörittämällä.

Ajosuunta valitaan pylpyrää painamalla ja pyörittämällä. KUVA: KIMMO TASKINEN
Toyotaa saa aivan poikkeuksellisesti pikaladata vain kaksi kertaa vuorokaudessa – kolmannen pikalatauksen nopeutta on rajoitettu vain muutamaan kymmeneen kilowattiin ilmeisesti akun säästämiseksi. Onneksi talvella lataus on muutenkin niin hidasta, ettei rajoitusta edes huomaa. Tämä rajoitus tulee poistumaan, mutta se ei korjaa perusongelmaa.


Useissa sähköautoissa voi esilämmittää akkua pikalatauksen nopeuttamiseksi. Toyotassa se ei ole mahdollista. Se vaatisi ehkä jopa fyysisiä muutoksia akustoon, sillä akussa ei ylipäänsä ole lainkaan lämmönhallintaa.


Ei siinäkään vielä kaikki.

Matala lattia tarjoaa hyvät jalkatilat.

Matala lattia tarjoaa hyvät jalkatilat.
Sähköautoa voi tietysti ladata myös kotona. Tässäkin suhteessa Toyotassa on markkinoiden hitain laturi: ainakin nämä alkutuotannon autot kykenevät ottamaan vaihtovirtaa vain 6,6 kilowatin teholla, yhdellä vaiheella. Standardi sähköautoissa on jo pitkään ollut 11 kilowatin kolmivaihelataus.


Ihmettely jatkuu. Auto ei myöskään näytä akun varaustasoa prosentteina lainkaan. Tähän on tulossa muutos jossain vaiheessa.

Keskikonsolissa on pieni säilytystila.

Keskikonsolissa on pieni säilytystila. KUVA: KIMMO TASKINEN
ONPA sellainenkin erikoisuus, että Style-varustetasosta lähtien vakiovarusteena tuleva kuljettajan valvontajärjestelmä piipittää ja näyttää mittaristossa varoituksia tuon tuosta, vaikka järjestelmän kytkisi pois päältä.

Tämä häiritsee ja vie huomiota ajamisesta, mikä on tietysti täysin päinvastainen lopputulos kuin mihin järjestelmällä on pyritty.


Kyseessä on selvästikin vika, joka ehkä korjaantuu päivityksellä, mutta itsekseen piipittelevä kuskikyttä on ikään kuin kirsikka kakun päällä muutenkin hämmentävässä autossa.

Tavaroiden kuljetusta varten kannattaa irrottaa hattuhylly.

Tavaroiden kuljetusta varten kannattaa irrottaa hattuhylly. KUVA: KIMMO TASKINEN
KOEAJOSTA jää ällistynyt olo. Sähköautokisaan jälkijunassa lähteneellä Toyotalla on ollut reilusti aikaa suunnitella vähintäänkin kilpailukykyinen, ellei jopa luokkansa paras sähköauto.

Miksi maksaisin jopa 65 000 euroa autosta, joka on talvisäässä kaikilta käytännön sähköominaisuuksiltaan selvästi huonompi kuin samanhintaiset kilpailijansa?

Surkean hidas pikalataus ei välttämättä haittaa, jos ajaa aina vain alle 200 kilometriä päivässä, mutta entä jos pitää lähteä pidemmälle? Miksi tyytyä kompromissiin?

Miksi, Toyota?


Toyota bZ4X Style -etuveto & Premium AWD -neliveto
Plussat: Jämäkkä ajettavuus, hyvä ajoasento, riittoisat sisätilat
Miinukset: Hidas lataus, talvella lyhyt toimintamatka, rajoitettu pikalataus, ei akun lämmitystä, avustimien piipittelyt, hintaluokassaan heikohko äänieristys.
Testiautojen hinta: Style 54 000 euroa, Premium 65 000 euroa
Bz4X:lla (vas.) on olemassa läheinen sisar: Subaru Solterra (oik.), joka on monilta osin sama auto.

Bz4X:lla (vas.) on olemassa läheinen sisar: Subaru Solterra (oik.), joka on monilta osin sama auto. KUVA: KIMMO TASKINEN

Tämä on ilmeisesti se HS juttu, meidän alueellisen aviisin kautta vain "tuotettuna."
 
Onhan se pulteilla silti kiinni korissa, kun sen tipauttaa pois on auto ilman pohjaa.

Mutta kaiketi se on täytetty jollain mansikkajäätelön näköisellä mönjällä, että sieltäpä ei kennoja yksitellen vaihdella.
Se pinkki on palonestouretaania. Ihan raksatavaraa kun tehdään esim. palo-osastointien läpivientien tiivistyksiä. Itsekin olen käyttänyt.
 
Se pinkki on palonestouretaania. Ihan raksatavaraa kun tehdään esim. palo-osastointien läpivientien tiivistyksiä. Itsekin olen käyttänyt.
Se palourtsu on kyllä rapsuteltavissa pois, se kuivuu sellaiseksi rapeaksi vaahdoksi. Sen sijaan se sellainen tumma liimamassa jolla on jotkut paloluokitukset on kyllä yhtä "helppo" poistaa kuin sikaflex yms liimat.
 
Se palourtsu on kyllä rapsuteltavissa pois, se kuivuu sellaiseksi rapeaksi vaahdoksi. Sen sijaan se sellainen tumma liimamassa jolla on jotkut paloluokitukset on kyllä yhtä "helppo" poistaa kuin sikaflex yms liimat.
Joo
Sitä urtsiakin on erilaista. Pullovaahto on höttöä ja uretaaniliima mikä turpoaa huomattavasti vähemmän on kyllä sellaista tavaraa kuin "purkka tukassa". Teslan vaahto videoiden perusteella on lähempänä jälkimmäistä.
 
Se on ihan sama miten Model Y structural akku on autossa kiinni mutta ei siitä yksittäisiä kennoja vaihdeta.

Video akun rakenteesta:


Lyhyt artikkeli:

" The bad news is that the Model Y's structural battery pack is impossible to open and repair down to the single 4680 battery cells as many independent shops have been doing with the batteries of electric or hybrid cars for a good while now. This way they could only replace bad battery units, instead of going to Tesla and buying a new and very expensive pack as is the EV maker's modus operandi when it comes to battery repairs. "
 
Osa ostajista varmaan arvostaa Polestarin parempia tuuletettuja nahkapenkkejä Teslan muovipenkkien sijaan, ohjaustuntumaa, parkkitutkia tai koripeltien istuvuutta. Tai jotain muuta ominaisuutta. En usko että muiden sähköautomallien myynti menisi nollaan vaikka Tesla model 3 maksaisi uutena 30 000 euroa.

Aivan varmasti arvostaa. Jos itsellä ei olisi rahasta kiinni, ostaisin varmasti Polestar 2:n Model 3:n yli. P2 on tosi hyvä auto jo nyt ja takaveto parantaa sitä entisestään.

Mutta en silti tuolla hintaerolla tämmöisenä normaalina palkansaajana harkitsisikaan Polestaria, valitettavasti. Autoon pitää vieläpä laittaa molemmat varustepaketit jos haluaa perusjutut kuten ACC:n ja ilmalämpömpun. Teslassa on vakiona kaikki tarpeellinen, paitsi toki ne ultaäänitutkat. Plus Teslan saa vissiin paljon nopeammin kuin Polestarin.

Itseäni kiinnostaakin yleisemmin missä vaiheessa muut valmistajat vastaavat Teslan hinnanalennukseen, vai jättävätkö muka vastaamatta kokonaan. Kilpailu on kyllä hyvästä, vaikka ei koskaan Teslaa harkitsisikaan...
 
Aivan varmasti arvostaa. Jos itsellä ei olisi rahasta kiinni, ostaisin varmasti Polestar 2:n Model 3:n yli. P2 on tosi hyvä auto jo nyt ja takaveto parantaa sitä entisestään.

Mutta en silti tuolla hintaerolla tämmöisenä normaalina palkansaajana harkitsisikaan Polestaria, valitettavasti. Autoon pitää vieläpä laittaa molemmat varustepaketit jos haluaa perusjutut kuten ACC:n ja ilmalämpömpun. Teslassa on vakiona kaikki tarpeellinen, paitsi toki ne ultaäänitutkat. Plus Teslan saa vissiin paljon nopeammin kuin Polestarin.

Itseäni kiinnostaakin yleisemmin missä vaiheessa muut valmistajat vastaavat Teslan hinnanalennukseen, vai jättävätkö muka vastaamatta kokonaan. Kilpailu on kyllä hyvästä, vaikka ei koskaan Teslaa harkitsisikaan...
Näppärät sivut, kun tilaaminen tehty helpoksi. Perusvarusteltu noilla kahdella varustepaketilla on 59 500€. Toimitus joulukuu - tammikuu 2024. Aika pitkä on tosiaan tuo toimitusaika. Tesla vastaavasti lupailee maaliskuuta (rwd, lr, p).

Screenshot_2023-01-24-17-19-52-426_com.opera.browser.jpg

Nelivetoa kyllä itse suosittelen (koska kallis hintaluokka jo valmiiksi).
 
Jahas, joo se onkin jo siellä:
Autoon pitää vieläpä laittaa molemmat varustepaketit jos haluaa perusjutut kuten ACC:n ja ilmalämpömpun.

Tämä on kyllä paha lapsus, että lämpöpumppu pakotetaan tuon plus-paketin kanssa missä on kaikkea muuta turhaa ja tarpeetonta, kuten panoraamalasikatto ja Harman Kardonin brändäämät hifit.

Pelkän lämpöpumpun raksisi varmaan listalta lähes 100% pohjoisen markkina-alueen ostajista jos sen saisi perushinnan kylkeen erikseen järkevään hintaan.
 
Itseäni lähinnä ihmetyttää kuinka paljon tuo joitakin hiertää. Vähän vähemmän jos keskipenkillä voi istua polvet lähekkäin jalat mukavasti vierekkäin eli tilaa on rutkasti. Tällöin ilman tunnelia on parempi. Jos ei mahdu, niin sitten sillä ei ole kyllä.tuon taivaallista väliä. Vähän olen odotellut tekisikö joku jonkin irtopohjan takaluukkuun ja tuota voisi hyödyntää esim. pitkien esineiden kuljetuksessa. Toki se todennäköisesti on muussa käytössä, jolloin tuo ei tietty onnistu.
 
Joku tarkkasilmäinen oli huomannut, että polestar karvalakkiin ei enää vakiona kuulu digital keytä (avaimeton kulku), eikä myöskään takaluukun jalanheilautus avaamista. Eli sielläkin on riisuttu pari ihan kivaa elämää helpottavaa varustetta.
 
On kyllä jännästi hinnoiteltu toi Polestar. Lähtöhinta on kohtuullinen, mutta sitten kuitenkin siihen on pakko ottaa molemmat kalliit varustepaketit, että autoon saa ihan nykyaikana perustason varusteita, kuten adaptiivisen vakionopeudensäätimen ja avaimettoman käynnistyksen. Sitten ollaankin jo selvästi yli 60ke talvirenkailla halvimmalla takavetomallilla.
 
On kyllä jännästi hinnoiteltu toi Polestar. Lähtöhinta on kohtuullinen, mutta sitten kuitenkin siihen on pakko ottaa molemmat kalliit varustepaketit, että autoon saa ihan nykyaikana perustason varusteita, kuten adaptiivisen vakionopeudensäätimen ja avaimettoman käynnistyksen. Sitten ollaankin jo selvästi yli 60ke talvirenkailla halvimmalla takavetomallilla.
Jaa, mulle voisi kelvata ilman tuollaisia hienouksia, jos ne pois jättämällä hinta menee paljon alemmaksi. Pitääpä tarkistaa mitä karvalakkimallissa on ja ei ole.

EDIT: Paitsi jos tosiaan joku ilmalämpöpumppu jää puuttumaan karvalakkimallista, sitten ei kaiketi hyvä.
 
Polestarhan noudattelee tuota vanhan maailman hinnoittelua. Jos houkutteleva hinta on X, hinta jolla saa riittävät varusteet, ettei auton omistaminen vituta joka päivä, on 1,5X.

Tuosta hintaerosta alkaa sitten se ostajan jaakobin paini ja ostoksen rationalisointi. Jotkut varmaan tykkäävät mutta imo tuo tekee auton ostamisen prosessista jo lähtökohtaisesti epämiellyttävän. Ei kukaan haluaisi varmaan ostaa tv:tä niin, että Gigantin mainoksen 999-hinta on todellisuudessa 1500 €, että saa mukaan kaukosäätimen ja mahdollisuuden katsoa Netflixiä.
 
Jaa, mulle voisi kelvata ilman tuollaisia hienouksia, jos ne pois jättämällä hinta menee paljon alemmaksi. Pitääpä tarkistaa mitä karvalakkimallissa on ja ei ole.
Tuo Pilot varustepaketti on aika pakollinen. 2800€ ei ole edes siitä paha hinta. Pixel valot ja adaptiivinen vakionopeudensäädin.

"Pilot-varustepaketti + 2 800 € Pixel LED -ajovalot mukautuvilla kaukovaloilla, Adaptive Cruise Control, Pilot Assist"
 
Tuo Pilot varustepaketti on aika pakollinen. 2800€ ei ole edes siitä paha hinta. Pixel valot ja adaptiivinen vakionopeudensäädin.

"Pilot-varustepaketti + 2 800 € Pixel LED -ajovalot mukautuvilla kaukovaloilla, Adaptive Cruise Control, Pilot Assist"
Käytännössä tuolla paketilla on pärjättävä. Seuraava paketti alkaa olla jo niin kallis ja täynnä kaikkea turhaa (kuten lasikatto, tummennettu takalasi ja sisätilan valaistusta).

Alkaa 4800€ olla aika paljon rahaa ilmalämpöpumpusta. Ilmankin kai pärjää. Onko siitä näissä autoissa muuta hyötyä kuin parempi energiatehokkuus ja sitä kautta pienempi kulutus?
 
Sehän tuossa on ikävä kun noi varusteet on ripoteltu tahallaan tuollaisiin mielivaltaisiin paketteihin sillä tavalla, että mahdollisimman moni "joutuu" ottamaan molemmat paketit, vaikka niissä on paljon sitten turhaakin mukana. Olisi noi samat varusteet edes ruksittavissa jokainen erikseen jollain järkevillä hinnoilla.
 
Käytännössä tuolla paketilla on pärjättävä. Seuraava paketti alkaa olla jo niin kallis ja täynnä kaikkea turhaa (kuten lasikatto, tummennettu takalasi ja sisätilan valaistusta).

Alkaa 4800€ olla aika paljon rahaa ilmalämpöpumpusta. Ilmankin kai pärjää. Onko siitä näissä autoissa muuta hyötyä kuin parempi energiatehokkuus ja sitä kautta pienempi kulutus?
Sehän tuossa on ikävä kun noi varusteet on ripoteltu tahallaan tuollaisiin mielivaltaisiin paketteihin sillä tavalla, että mahdollisimman moni "joutuu" ottamaan molemmat paketit, vaikka niissä on paljon sitten turhaakin mukana. Olisi noi samat varusteet edes ruksittavissa jokainen erikseen jollain järkevillä hinnoilla.
Pärjää ilman lämpöpumppuakin.


Itselle tuosta 4800€ tärkeimmät voisi olla lämmitettävä ratti ja avaimeton käyttökokemus. Toisaalta ei ole 8/2020 Teslassakaan lämmitettävää rattia. Ja oikein lyhyillä matkoilla onkin hanskat kädessä (ratin nappulat toimii niilläkin) :) Tuossa vanhassa Teslassa on jopa takapenkkikin lämmitetty (Performance). Polestarissa se kuuluu tuohon huiman hintaiseen 4800€ pakettiin.
 
Itselle tuosta 4800€ tärkeimmät voisi olla lämmitettävä ratti ja avaimeton käyttökokemus. Toisaalta ei ole 8/2020 Teslassakaan lämmitettävää rattia. Ja oikein lyhyillä matkoilla onkin hanskat kädessä (ratin nappulat toimii niilläkin) :) Tuossa vanhassa Teslassa on jopa takapenkkikin lämmitetty (Performance). Polestarissa se kuuluu tuohon huiman hintaiseen 4800€ pakettiin.

Sehän näissä vähän on, että hinnoittelu ja varustepaketit ovat kovassa muutoksessa. Ennen oli ihan normi että jossain leafissa ja Kiassa oli kaikki mahdollinen jo vakiona jos siellä oli jotain sähkölinjaa (vaikka normimalleihin joutui kaiken ostamaan erikseen).

Nykyään näissä kalliimmissa sitten karsitaan ominaisuuksia sitä mukaa kun hinta nousee. Omassa ladattavassa hybridissäkin on kaikki nuo mainitsemasi ominaisuudet ja oli sentään perusmalli johon on lisätty vain talvipaketti muutamilla satasilla ja isompi tökkimisnäyttö.

Toki on hyvin valmistajakohtaistakin ko. ominaisuudet ja tällä hetkellä osasyynä voi olla ihan vain saatavuusongelmat ja paketoidaan vähän senkin mukaan.
 
Jos tuo 60% "huhu" olisi totta, niin kymmeniä tuhansia Taycaneita olisi joutunut pajalle. Siihen nähden yksi tai kaksi rikkoutunutta ei oikein tuota huhua vahvista.
Tuo Teslarati.com sylkee ihan täyttä paskaa. Täysi Teslafanisivusto. Noita Taycaneja näkee Suomessakin aika paljon, niin jonkun Porsche Centerin piha pitäs olla täynnä niitä, jos tuo "uutinen" olisi totta.
 
Sehän näissä vähän on, että hinnoittelu ja varustepaketit ovat kovassa muutoksessa. Ennen oli ihan normi että jossain leafissa ja Kiassa oli kaikki mahdollinen jo vakiona jos siellä oli jotain sähkölinjaa (vaikka normimalleihin joutui kaiken ostamaan erikseen).

Nykyään näissä kalliimmissa sitten karsitaan ominaisuuksia sitä mukaa kun hinta nousee. Omassa ladattavassa hybridissäkin on kaikki nuo mainitsemasi ominaisuudet ja oli sentään perusmalli johon on lisätty vain talvipaketti muutamilla satasilla ja isompi tökkimisnäyttö.

Toki on hyvin valmistajakohtaistakin ko. ominaisuudet ja tällä hetkellä osasyynä voi olla ihan vain saatavuusongelmat ja paketoidaan vähän senkin mukaan.
Onhan tuo uusi Polestar 2 selvä parannus silti. Takaveto, enemmän tehoa, pienempi kulutus. Miinuksena sitten nostivat hintaa ja muuttelivat tosiaan vielä lisää noita varustepaketteja.

Pikkuakulla pääsee nyt ilmeisesti 482-518km. Vähän oudosti vaan ilmoitettu?

Screenshot_2023-01-24-20-50-28-622_com.opera.browser.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 194
Viestejä
4 547 699
Jäsenet
74 942
Uusin jäsen
jesse86

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom