Yleistä keskustelua sähköautoista

Tämähän oli selkeästi odotettavissa. Vähän kuin ilmaiset ämpärit. Jos ne ämpärit olisivat maksaneet 10centtiä, niin ei niitä kukaan jonottaisi, mutta koska ne ei maksa mitään niin jono on valmis. Onko tämä joku pihien Suomalaisten ominaisuus vaan?
Minä ostin sähköautoni nimenomaan pienentääkseni juoksevia ajokulujani koska bensaan alkoi mennä liian monta satasta per kk. Ajattelin että tämä kompensoi sähköauton korkeampaa hankintahintaa.

Kun motiivini sähköauton hankinnalle oli taloudellinen, tuntuisi oudolta että pyrkisin lataamaan mahdollisimman kalliilla paikoilla, minuuttihintaisilla latausasemilla tai 50c/kWh. Sehän on ihan loogista että jos kerran tarkoituksenani on ollut minimoida ajokulut, pyrin hyödyntämään myös ilmaisia lataustapoja, olivat ne sitten työpaikkani ilmainen hidaslataus, tai Lidlin pihalla ostosten yhteydessä.

Nyt alkavat viimeiset ilmaiset latausasemat (noin yleisesti) muuttua maksullisiksi, mutta periaate ei ole muuttunut. Nyt sähköautonuukailijat, kuten minä, metsästävät maksullisista latauspaikoista niitä halvimpia. Esim. käsittääkseni Helsingin Redin kauppakeskuksessa 22kW AC lataushinta on 15c/kWh, mikä on nykytilanteessa kovin halpaa kun siinä on verot ja siirtomaksut mukana.

Jos pörssisähköhinnat jatkavat laskuaan ja näyttävät pysyvämmin jäävän matalalle tasolle kevättä kohti mentäessä, luultavasti siirryn takaisin kotilatailijaksi, enkä juuri muualla taas lataakaan kuin kotona ja työpaikalla. Nyt olen työpaikan lisäksi lataillut lähinnä noissa halvemmissa kauppakeskuksissa, ruokaostosten yhteydessä.
 
Minä ostin sähköautoni nimenomaan pienentääkseni juoksevia ajokulujani koska bensaan alkoi mennä liian monta satasta per kk. Ajattelin että tämä kompensoi sähköauton korkeampaa hankintahintaa.

Kun motiivini sähköauton hankinnalle oli taloudellinen, tuntuisi oudolta että pyrkisin lataamaan mahdollisimman kalliilla paikoilla, minuuttihintaisilla latausasemilla tai 50c/kWh. Sehän on ihan loogista että jos kerran tarkoituksenani on ollut minimoida ajokulut, pyrin hyödyntämään myös ilmaisia lataustapoja, olivat ne sitten työpaikkani ilmainen hidaslataus, tai Lidlin pihalla ostosten yhteydessä.

Nyt alkavat viimeiset ilmaiset latausasemat (noin yleisesti) muuttua maksullisiksi, mutta periaate ei ole muuttunut. Nyt sähköautonuukailijat, kuten minä, metsästävät maksullisista latauspaikoista niitä halvimpia. Esim. käsittääkseni Helsingin Redin kauppakeskuksessa 22kW AC lataushinta on 15c/kWh, mikä on nykytilanteessa kovin halpaa kun siinä on verot ja siirtomaksut mukana.

Jos pörssisähköhinnat jatkavat laskuaan ja näyttävät pysyvämmin jäävän matalalle tasolle kevättä kohti mentäessä, luultavasti siirryn takaisin kotilatailijaksi, enkä juuri muualla taas lataakaan kuin kotona ja työpaikalla. Nyt olen työpaikan lisäksi lataillut lähinnä noissa halvemmissa kauppakeskuksissa, ruokaostosten yhteydessä.
Kun ruokakaupassa käyntiin menee about vartti niin paljonko siinä ehtii lataantua?
Vai mitä teet luppoajan?
 
Niissä isommissa pömpeleissä missä on sekä DC että AC-lataus, niin juu mielestäni kuka tahansa voi katkaista latauksen näytöltä.

En tosin tiedä miksi kukaan olisi niin kuspää että niin tekisi, mutta itse olen ekaa kertaa sellaista pömpeliä käyttäessäni tainnut vahingossa katkaista viereisen Teslan DC-latauksen, kun yritin löytää valikosta AC-latausta. :vihellys: En hokannut olevani väärässä valikossa kun menin painamaan stop...
Näin vähän epäilinkin. Hämeenlinnassa tasan yksi Chademo laturi ja kun lidlissä oltiin kassalla niin huomasin että lataus lopetettu. Vieressä Tesla CCS:ssä kiinni. Onneksi olin saanut about tarpeeksi sähköä akkuun ja pääsi jatkamaan matkaa.

Mutta jos toi tosiaan toimii noin, niin aika etikettivirhe mennä lopettamaan toisen lataus kesken. Saattaa tulla vähän kovempaa palautetta latauksen lopettajalle jos on paikalla.

Jäin vielä arpomaan että jos itse rävelsin jotain, kun vasta tämän vuoden alun sähköautoilua harrastanut.
 
Kun ruokakaupassa käyntiin menee about vartti niin paljonko siinä ehtii lataantua?
Vai mitä teet luppoajan?
Prismassa neljän hengen useamman päivän ruokaostoksissa menee helposti kauemmin, puoli tuntia helposti ja joskus kauemminkin, varsinkin jos tulee mieleen käydä kauppakeskuksessa muuallakin samalla, esim. kauppakeskuksen vessassa kun tuli kusihätä pitkältä työmatkalta palatessa. 15 min olisi minulle aikamoista juoksemista, eikä kassoilla saisi olla jonoa.

22kW laturilta minä saan optimiolosuhteissa ehkä 10kWh puolessa tunnissa tai 20kWh tunnissa, mikä lisää n. 50kWh akun varaustasoa 20% (30 min) tai 40% (1h). Eli jos tulen kauppakeskukseen puolityhjällä akulla 50%, nousee se puolessa tunnissa 70%:iin, tai tunnissa 90%:iin. Sillä taas kelpaa ajella ja tööttäillä muille tielläliikkujille.

11kW AC-lataukseen pystyvät sähköautoilijat saavat vain puolet tuosta, tai yksivaiheiseen 1x32A pystyvät latailijat vain kolmasosan, mutta se on heidän ongelmansa.
 
Näin vähän epäilinkin. Hämeenlinnassa tasan yksi Chademo laturi ja kun lidlissä oltiin kassalla niin huomasin että lataus lopetettu. Vieressä Tesla CCS:ssä kiinni. Onneksi olin saanut about tarpeeksi sähköä akkuun ja pääsi jatkamaan matkaa.

Mutta jos toi tosiaan toimii noin, niin aika etikettivirhe mennä lopettamaan toisen lataus kesken. Saattaa tulla vähän kovempaa palautetta latauksen lopettajalle jos on paikalla.
Jaa, aika kettumaista jos tarkoituksella noin teki, ellei sitten ollut hänelläkin vahinko. Jos oli tarkoituksella, toki potut pottuina ja lähtiessä voisi napsaista hänen latauksensa pois päältä.

Onhan tuo totta puhuen huono ominaisuus.
 
Ainakin sellaisella laturilla jossa on jokotai chademo/ccs ja ac lataus ja chademossa kiinni leaf joka lataa 4kw teholla dc laturilla joutaakin katkaista.
 
Ainakin sellaisella laturilla jossa on jokotai chademo/ccs ja ac lataus ja chademossa kiinni leaf joka lataa 4kw teholla dc laturilla joutaakin katkaista.

Joo, vähän vastaavasti kuin vain yli 60k euroa maksavilla autoilla saa ajaa moottoriteillä.

Onhan tuo latauksen katkaisu tyhmää kaikissa tapauksissa. Sinänsä aika erikoista, että tuollainen mahdollisuus on edes jätetty. Ehkä siinä voisi olla jotain järkeä tilanteessa jossa auto ei enää lataa jos latauspisteen saisi jotenkin käyttöön eli esim. type2:n tapauksessa se irrottaisi lukituksen laturin päästä (jos siis olisi näitä jossa autoilija käyttää omaa johtoa).
 
Joo, vähän vastaavasti kuin vain yli 60k euroa maksavilla autoilla saa ajaa moottoriteillä.

Onhan tuo latauksen katkaisu tyhmää kaikissa tapauksissa. Sinänsä aika erikoista, että tuollainen mahdollisuus on edes jätetty. Ehkä siinä voisi olla jotain järkeä tilanteessa jossa auto ei enää lataa jos latauspisteen saisi jotenkin käyttöön eli esim. type2:n tapauksessa se irrottaisi lukituksen laturin päästä (jos siis olisi näitä jossa autoilija käyttää omaa johtoa).
Siis se leaf voisi latailla samalla nopeudella sillä ac latauksellakin, pelkkää vittuilua estää se nopeampilataus niiltä jotka sitä voisivat käyttää. Noissa leafeissa menee kesäkuumalla se pikalataus ihan naurettaviin nopeuksiin kun se akku on kuuma.
 
Siis se leaf voisi latailla samalla nopeudella sillä ac latauksellakin, pelkkää vittuilua estää se nopeampilataus niiltä jotka sitä voisivat käyttää. Noissa leafeissa menee kesäkuumalla se pikalataus ihan naurettaviin nopeuksiin kun se akku on kuuma.
Mistä tiedät että sen pikalatauksessa olevan Leafin akku on kuuma? Noissa on omat ongelmansa akun lämmönhallinnassa, se on totta. Kuitenkin päivän ensimmäinen pikalataus menee täydellä teholla myös helteisellä säällä.
Hidas tuo on moneen muuhun autoon verrattuna, mutta se ei oikeuttane latauksen kieltämiseen vaikka Tesla/Porsche ym. kuskilla on kiire?
 
Näin vähän epäilinkin. Hämeenlinnassa tasan yksi Chademo laturi ja kun lidlissä oltiin kassalla niin huomasin että lataus lopetettu. Vieressä Tesla CCS:ssä kiinni. Onneksi olin saanut about tarpeeksi sähköä akkuun ja pääsi jatkamaan matkaa.

Mutta jos toi tosiaan toimii noin, niin aika etikettivirhe mennä lopettamaan toisen lataus kesken. Saattaa tulla vähän kovempaa palautetta latauksen lopettajalle jos on paikalla.

Jäin vielä arpomaan että jos itse rävelsin jotain, kun vasta tämän vuoden alun sähköautoilua harrastanut.
Ainakin omalla lähi-Lidlillä se katkaisee usein automaagisesti sen toisen nopean latauksen jos yrittää CCS:ää ja Chademo on jo siinä lataamassa. Joskus menee koko laite jumiin ja kaikki lataukset katkeaa, mutta yleensä se jatkaa silloin vaan sillä uudella. On siis ominaisuus eikä kenenkään moka. AC ja pikalataus toimii samaan aikaan ongelmitta.

edit:
Ja siis tukinumerosta varmistettu, että CCS ja Chademo ei toimi yhtä aikaa.
 
Ajoimme Toyota bZ4X:llä ensimmäiset 2 000 kilometriä Suomen talvessa – ja jouduimme pettymään

Toyota bZ4X käyttötestiauto

TEKSTI LAURI AHTIAINEN
KUVAT MARKUS PENTIKÄINEN
Toyotan odotettu sähköauto bZ4X aloitti Tekniikan Maailman 60 000 kilometrin käyttötestin tammikuun alussa. Nyt autolla on ajettu ensimmäiset 2 000 kilometriä, joten on hyvä kerrata ensikokemuksia. Etenkin auton sähkövoimalinjan luonteenpiirteet kannattaa tiedostaa ennen Toyota-kauppaan kävelemistä.
Ajoimme bZ4X:llä ensimmäisen kerran maaliskuussa, kun tutustuimme sen prototyyppiin. Auto osoittautui jo silloin varsin hyväksi ajaa. Sähkövoimalinjan ominaisuuksia ei lyhyellä koeajolla voi arvioida, mutta tehtaan insinöörien puheet rauhoittelivat. Viime aikojen Toyotat ovat sitä paitsi olleet tosi hyviä autoja, joten kai yhtiön sähköautokin olisi?

PERINTEISTEN AUTOASIOIDEN osalta bZ4X toimiikin mainiosti. Valitettavasti sähkövoimalinjan puutteet tekevät pitkien talvimatkojen taittamisen haastavaksi.
Toyota ilmoittaa WLTP-toimintamatkaksi käyttötestiautollemme 502 kilometriä, mutta talvikelissä korkean sähkönkulutuksen takia noin kymmenessä pakkasasteessa toimintamatka on noin puolet siitä. Se on WLTP-arvoon ja ilmoitettuun 71,4 kilowattitunnin akkukapasiteettiin nähden vähän. Ison kulutuksen (noin 25 kWh/100 km) lisäksi tämä selittyy sillä, että 71,4 kWh on akun teoreettinen kapasiteetti, eikä käytettävissä oleva energiamäärä. Osa valmistajista ilmoittaa käytettävän kapasiteetin, osa molemmat. Ensikoeajon perusteella olimme käsityksessä, että 71,4 kWh olisi käytettävä kapasiteetti, mutta käsitys oli väärä.
Joka tapauksessa odotimme Toyotan liikkuvan kymmenessä pakkasasteessa ainakin noin 300 kilometriä. Onneksi päivitys on tuomassa mittaristoon akun prosenttinäytön, joka helpottaa puristamaan autosta kaikki kilometrit irti. Toimintamatkan näyttävä mittari toimii sinänsä luotettavasti, mutta varmuusmarginaalia on jätetty aivan liikaa. Lukeman näyttäessä nollaa autolla ajaa pikkupakkasessa peräti 30 kilometriä.

LYHYEN TOIMINTAMATKAN pahin vihollinen on hidas pikalataus, ja valitettavasti tämä yhdistelmä löytyy Toyotasta. Vielä maaliskuussa Toyotan insinöörit puhuivat ajoakun lämmönhallinnasta. Lopullisessa tuotantoautossa akun lämpötilaan ei voi vaikuttaa, eli esilämmitystä pikalataukselle ei ole. Maahantuojan puolustukseksi todettakoon, että asiasta ilmoitettiin Toyotan verkkosivuilla varsin selkeästi heti asian käytyä ilmi.
Valitettavasti Tekniikan Maailman alustavat mittaukset vahvistavat bZ4X:n talvisen pikalataussuorituskyvyn olevan huhutun huono.

Ensimmäinen pikalataus Saariselän Nesteen 150 kilowatin laturissa tehtiin koko päivän kestäneen pätkittäisen ajon ja sitä seuranneen 26 kilometrin siirtymän jälkeen. Lataus aloitettiin 36 prosentista, ja puolen tunnin latauksen jälkeen luovutimme. Keskiteho jäi 38 kilowattiin. Puolessa tunnissa saimme siis akkuun 75 kilometriä.
Epäilemättä pidemmällä latauksella keskiteho nousee akun lämmetessä, ja pitkää matkaa taittaessa seuraavakin lataus saattaa mennä nopeammin. Mutta aika moni 50 000 euron hintaluokan sähköauto jatkaisi jo puolen tunnin kohdalla matkaa.
Ilmoitettua kahden päivittäisen pikalatauksen rajoitusta emme ole vielä testanneet.

TÄMÄN HINTALUOKAN sähköautolle yhdistelmä korkeaa kulutusta ja hidasta pikalatausta on anteeksiantamaton. Kotilataajia haittaa myös autossa toistaiseksi oleva 1-vaiheinen vaihtosähkölaturi, joka onneksi vaihtuu myöhemmin 3-vaihelaturiksi. Muutakin hienosäätöä on tulossa, mutta akun esilämmitystä ei ainakaan vielä ole odotettavissa.
Ensikokemusten perusteella bZ4X:n joutuu tuomitsemaan pettymykseksi etenkin talvikäytössä. Se on sääli, sillä moni suomalainen kenties lykkäsi täyssähköauton ostamista, kunnes Toyota sellaisen tekee.

TL;DR
gadne_hiippailee.gif
 
Mistä tiedät että sen pikalatauksessa olevan Leafin akku on kuuma? Noissa on omat ongelmansa akun lämmönhallinnassa, se on totta. Kuitenkin päivän ensimmäinen pikalataus menee täydellä teholla myös helteisellä säällä.
Hidas tuo on moneen muuhun autoon verrattuna, mutta se ei oikeuttane latauksen kieltämiseen vaikka Tesla/Porsche ym. kuskilla on kiire?
Jos siinä näytöllä lukee se latausnopeus, se lienee aika luotettava lähde?

Kyllähän leafiakin saa pikaladata siinä missä mitä tahansa muutakin autoa, mutta jos sen saman latausnopeuden saa siitä ac töpselistä, niin jättää sen pikalaturin vapaaksi.
 
Jos siinä näytöllä lukee se latausnopeus, se lienee aika luotettava lähde?

Kyllähän leafiakin saa pikaladata siinä missä mitä tahansa muutakin autoa, mutta jos sen saman latausnopeuden saa siitä ac töpselistä, niin jättää sen pikalaturin vapaaksi.
Jos ac laturissa oli joku muu kun leaf kuski tuli? Ja sitten se toinen lähti ja leaf jatkoi latausta? Toki eri asia jos tullessa kaikki oli vapaana ja sitten vie sellaisen latauspaikan josta ei itse hyödy mutta muut hyötyisivät.
 
Paljonko julkisten latausten hinta oli ennen? Eli esim vuosi tai pari sitten kun sähkö maksoi sen 4c/kWh?

Nyt toki on "kallista" ladata kun sähkö on kallista. Mutta sähkökin on kovasti halpenemaan päin niin mitenköhän näiden helenin, abcn ja kumppanien hinnat kehittyvät?
 
I
Jos siinä näytöllä lukee se latausnopeus, se lienee aika luotettava lähde?

Kyllähän leafiakin saa pikaladata siinä missä mitä tahansa muutakin autoa, mutta jos sen saman latausnopeuden saa siitä ac töpselistä, niin jättää sen pikalaturin vapaaksi.
Ihan samaa max 50kwh/h se Leaf lataa kun muutkin autot Lidlin laturilla DC:llä ladattuna. AC:n maksimi 22kwh/h on aika paljon vähemmän ja Leaf lataa AC:stä vain 6,6kwh/h nopeudella.

Eikä viime perjantaina kyllä liiallisesta lämmöstä ollut kyse.

Löytyikö perjantainen Hämeenlinnan Tesla latailija vai miksi Leafit ottaa noin paljon päähän?
 
Paljonko julkisten latausten hinta oli ennen? Eli esim vuosi tai pari sitten kun sähkö maksoi sen 4c/kWh?
ABC:n pikalataus taisi olla 25c/kWh ja Teslalla 30c/kWh. Sitten oli noita minuuttihinnoiteltuja. Ei ne hirveän paljoa halvempia tainnut olla kuin nytkään.
 
Paljonko julkisten latausten hinta oli ennen? Eli esim vuosi tai pari sitten kun sähkö maksoi sen 4c/kWh?

Nyt toki on "kallista" ladata kun sähkö on kallista. Mutta sähkökin on kovasti halpenemaan päin niin mitenköhän näiden helenin, abcn ja kumppanien hinnat kehittyvät?

Katsoin historiastani muutaman otoksen viime tammikuun hintoja. Tuolloin oli hybridi alla joten hitailla mentiin. Tässä nyt muutama.
Virta 22 kW, Munkkiniemi: 20 senttiä / kWh (nyt 0,22 senttiä / kWh)
K-lataus 22 kW, Rovaniemi: 15 senttiä / kWh (nyt 15 senttiä / kWh)
 
Kuvanlaatu on riittävä siihen tarkoitukseen mihin se on suunniteltu. Parempaa resoluutiota toivoisi lähinnä rekisterikilpien tunnistamiseen, mutta paremmat kamerat on ilmeisesti tulossa pian. Edelleen niitä kilpailijoita samassa hintaluokassa, joissa on parempaa tekniikka tarjolla odottelen?

Jos kamerat ovat riittävät niin miksi niitä sitten ollaan vaihtamassa?
 
Jos kamerat ovat riittävät niin miksi niitä sitten ollaan vaihtamassa?

???

Kehitys kehittyy. FSD tietokone vaihtuu nopeampaan, ja samalla kamerat 5 mpix kameroihin.

Missäs kilpailijoissa on vastaava monikamera järjestelmä autonomista ajamista varten jota ylipäätään voitaisiin verrata Teslan vastaavaan järjestelmään?
 
Paljonko julkisten latausten hinta oli ennen? Eli esim vuosi tai pari sitten kun sähkö maksoi sen 4c/kWh?

Nyt toki on "kallista" ladata kun sähkö on kallista. Mutta sähkökin on kovasti halpenemaan päin niin mitenköhän näiden helenin, abcn ja kumppanien hinnat kehittyvät?
Julkisten latausten hinta on kyllä sellainen viidakko ettei siitä mielestäni voi sanoa oikeastaan mitään. Pakkaa sekoittaa sekä erilaiset latausnopeudet (aina esim. 11kW AC:sta 150kW DC-suurteholatureihin), kWh-hintaiset vs. minuuttihintaiset, ja varsinkin se että suuri osa varsinkin AC-latausasemista on esim. kauppakeskusten yhteydessä missä niillä ei aina pyritä edes tekemään voittoa, aiemmin saattoivat jopa olla ilmaisia ja nykyisinkin niin huokeita että niitä selvästikin käytetään edelleen ns. vetovoimatekijöinä jotta autonlatailijat tulisivat kyseiseen kauppakeskukseen ostoksille ja kahville. Esimerkkinä vaikkapa Helsingissä pari kauppakeskusta joissa 22kW AC-lataus maksaa 15 ja 16 senttiä/kWh.

Oma näppituntumani on että monissa latauspaikoissa on tapahtunut aivan pientä kasvua hinnoissa, ja monissa (varsinkin kauppakeskuksien AC-latauspisteet) hinta ei välttämättä ole muuttunut ollenkaan, esim. läheisen kauppakeskuksen 16c/kWh 22kW-AC-lataus on mielestäni pysynyt samana lokakuusta 2021 asti.

Jos otetaan esimerkiksi K-Lataus, hehän nostivat hintoja jonkin verran joitakin kuukausia sitten (sekä DC että AC; muistaakseni nostivat molempia +5snt/kWh?), mutta sähköveron laskettua sitten hieman taas pudottivat hintaa (taisivat laskea -3snt/kWh).

Ehkä suurin muutos 2022 loppupuolella oli että monet aiemmin ilmaista lataussähköä tarjonneet paikat muuttivat latauksen maksulliseksi, tunnetuimpana Lidl-kauppaketju mutta oli sitä aiemmin jo esim. Vantaalla Jumbon kauppakeskus, Lempäälän IdeaPark ja varmaan monia muita. Varmasti asiaan vaikutti sekä se että ladattavia autoja alkoi olla teillä yhä enemmän (myös takseina), mihin yhdistettynä vielä se että pörssisähkön hinnan noustua kovasti, moni kotilatailijakin alkoi ehkä käyttää ilmaisia tai halvempia julkisia latausasemia. Jo aiemmin kohonnut bensan hinta sai lataushybridilatailijatkin hakeutumaan niille.
 
Viimeksi muokattu:
Surkeat kamerat?




Laitatko saman hintaluokan autosta vertailukuvaa, niin katsellaan mistä löytyy parempia. Ainiin, eihän ne ole edes vielä keksineet että tuollaisellekin ominaisuudelle olisi käyttöä. :x3:

Puhe ei tainnut olla siitä, että Teslan kamerat olisivat huonompia kuin kilpailijoilla, vaan että kameroiden tarkkuus (ja lukumäärä, eli katveettomuus) ei oikein pärjää etäisyyden mittaamisessa ja luotettavuudessa UÄ-parkkitutkille. Eiköhän pelkkiin kameroihin ole päädytty säästöjen/komponenttipulan takia.

Olihan noiden kameroiden kuvanlaatu aika järkkyä suttua! Luulin kuvanlaadun olevan parempaa, koska riensit puolustamaan. Johan joku 00-luvun loppupuolen 2 Mpiks. reilu satkun halpiskänny otti tarkempaa kuvaa. Vuoden 2010 Nokia N8 12 Mpiks. olikin sitten aivan eri luokkaa. Teslan kuva oli niin pehmeää, ettei teksteistä ja rekkareista saanut selvää ja pilvisellä säällä kuvasta lähti väritkin melkein kokonaan. Sitten olisi vielä tämän vuosikymmenen kännykät, pokkarit ja järkkärit.

Voinee todeta, että Teslassa on surkeat kamerat, mutta autokameroiksi hyvät.
 
Miksi kukaan Teslalla noihin enää menisi kun pitää maksaa ja teho on suhteellisen surkea 50kW?
Kumma, että silloin ilmaisena kelpasi hyvin, että jonoksi asti jaksoivat Teslat odottaa vuoroaan muutaman euron tähden. Ei ainakaan silloin aika ollut rahaa. Kahdessa kolmessa vuodessa alueen latauspaikat eivät ole muuttuneet. Kilometrin säteellä löytyi jo aiemmin paljon nopeampaa latausta, mutta ei siellä niitä Tesloja jonossa ikinä ollut.
 
Missäs kilpailijoissa on vastaava monikamera järjestelmä autonomista ajamista varten jota ylipäätään voitaisiin verrata Teslan vastaavaan järjestelmään?

Eihän Tesla ole kuin lv2 ADAS joten mistä autonomisesta ajosta puhut? Eikä Teslassa ole edes tutkia tai lidareita, ei voi ottaa vakavasti tässä skabassa.
 
Sai kyllä niin paljoa paskaa niskaan hesarissa että en muista vastaavaa. Ja silti myyty kaikki mitä Suomeen tulossa :hmm:
Facessa tuolla "Toyota bz4x käyttäjät Suomi"-ryhmässä on pari ilmoittanut suureen ääneen peruvansa tilauksen ihan tässä lähipäivinä.
 
Lataushinnat eivät ole juurikaan nousseet, mutta jonkin verran on tullut aikarajoituksia latureihin. Nykyään alkaa olla aika normi, että tunti ja kaksi ovat niitä rajoja jonka jälkeen aletaan kerätä hitailla latauspisteillä myös aikamaksua. Ruuhka-aikaan aikarajoitus kuulostaa ihan järkevältä, mutta ilta-aikaan ei sitten juurikaan (toki tunti on aika vähän jossain ostoskeskuksessa jos on aikomus syödäkin). Toki joissakin paikoissa aikaveloitus ei ole käytössä yöaikaan (mutta en ole itse sellaista vielä käyttänyt).
 
2026 saattaa olla jo kovastikin ylituotantoa sähköautoissa? Enemmän hintakilpailua luvassa? Tosin tuossa oli esimerkkinä vain Pohjois-Amerikka.

"Analyytikot kuitenkin varoittavat, että globaaleilla sähköautomarkkinoilla voi jo lähivuosina olla liikaakin tuotantokapasiteettia. Autoteollisuutta seuraavan Warren Brownen mukaan 2026 mennessä sähköautojen vuotuinen kysyntä Pohjois-Amerikassa olisi 2,8 miljoonaa ajoneuvoa. Vuotuista tuotantokapasiteettia olisi silloin jo 4,5 miljoonan sähköauton verran."

 
Eiköhän se kysyntä ja tuotanto saavuta tasapainonsa laskemalla hintoja, jos tuotantoa muka tulee liikaa.
Ongelma ei kuulosta sellaiselta ongelmalta, joka olisi varsinaisesti auton ostajan ongelma.
 
Tuulilasin linjaus näyttää kyllä hämmästyttävän loivalta !

Ei tuo nut paha ole kummastakaan kuvakulmasta. Oikeastaan aika hieno. Live näkymä voi sitten olla ihan eri juttu.
 
Oma käsitykseni on, että tuossa vedetään mutkia suoriksi, toisin sanoen vedetään = merkki, että ICE tehdas kapasiteetteineen käännetään rakentamaan EV ja täten tuotantokapasiteetti.

Vanhoilla valmistajilla on liikaa työntekijöitä, liikaa osia joista ajoneuvot kasataan ja työn sekä tuskan takana leikata tämä kapasiteetti sekä rakentaa uusi ajoneuvoarkkitehtuuri ja tehtaat kokoamaan auto Teslan Gigafactoryn tapaan mahdollisimman vähillä osilla, mahdollisimman nopeasti ja tarvittaessa muuttaa ajoneuvojen rakenteita hyvin joustavasti kesken "tuotantosyklin."

Tämä on se seikka miksi Teslan kate on niin raju ja miksi kilpailijoita tulee kaatumaan. Jos yrittää rakentaa sähköauton kuten polttomoottoriajoneuvon kaiken maailman osakasoista virtaviivaistamatta tuotantoa... "Ei hyvältä näytä," oma mielipide.
 
Tuosta voi katsella hybridin istuinorkeutta. Aika lailla alimpaan tasoon se kannattaa laskea ainakin tuon mukaan kun katto on aika matala (riippuu toki kuskista, samalla menetetään tietty tavaratilaa):


Tulee myös ladattava versio siis tuon lisäksi ainakin.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se kysyntä ja tuotanto saavuta tasapainonsa laskemalla hintoja, jos tuotantoa muka tulee liikaa.
Ongelma ei kuulosta sellaiselta ongelmalta, joka olisi varsinaisesti auton ostajan ongelma.
Samaa mieltä. Ei siis ostajan ongelma, kun hinnat luultavasti laskee (lisää).

Kiinalaiset + Tesla ainakin voisi tehdä uusia tehtaita ja "perinteiset" valmistajat sitten koittaa pysyä jotenkin mukana.

Oma käsitykseni on, että tuossa vedetään mutkia suoriksi, toisin sanoen vedetään = merkki, että ICE tehdas kapasiteetteineen käännetään rakentamaan EV ja täten tuotantokapasiteetti.

Vanhoilla valmistajilla on liikaa työntekijöitä, liikaa osia joista ajoneuvot kasataan ja työn sekä tuskan takana leikata tämä kapasiteetti sekä rakentaa uusi ajoneuvoarkkitehtuuri ja tehtaat kokoamaan auto Teslan Gigafactoryn tapaan mahdollisimman vähillä osilla, mahdollisimman nopeasti ja tarvittaessa muuttaa ajoneuvojen rakenteita hyvin joustavasti kesken "tuotantosyklin."

Tämä on se seikka miksi Teslan kate on niin raju ja miksi kilpailijoita tulee kaatumaan. Jos yrittää rakentaa sähköauton kuten polttomoottoriajoneuvon kaiken maailman osakasoista virtaviivaistamatta tuotantoa... "Ei hyvältä näytä," oma mielipide.
Monella merkillä on vieläkin auto, josta tehdään polttista ja sähkistä molempia. Eikä tämä ole olenkaan optimaalinen ratkaisu. Muutoksia siis vaaditaan.

Ja eri kuvakulmasta ei niin hienolta näytäkään....
1674457093301.png
Ihan hieno minustakin. Ei vaan ole sähköauto.
 
Facessa tuolla "Toyota bz4x käyttäjät Suomi"-ryhmässä on pari ilmoittanut suureen ääneen peruvansa tilauksen ihan tässä lähipäivinä.
Ihmetyttää, että miten nämä ihmiset ovat alkujaankaan päätyneet tilaamaan tuon auton itselleen? Markkinoilla on pitkään ollut jo ihan vakavasti otettuja autoja, niin mikä aivopieru saa ihmisen ostamaan tuon burzumin.
 
Ihmetyttää, että miten nämä ihmiset ovat alkujaankaan päätyneet tilaamaan tuon auton itselleen? Markkinoilla on pitkään ollut jo ihan vakavasti otettuja autoja, niin mikä aivopieru saa ihmisen ostamaan tuon burzumin.
Koska se on toyota, ei se muuta vaadi. On paljon porukkaa jotka ostavat vain ja ainoastaan toitsun ja muut ei ole minkäänlainen vaihtoehto.
 
Niin. Ainahan tuossa on ostajalle tulossa sitten sopimussakko. Paitsi että Toyotan kohdalla ehkä ei? Mitä kalliimpi auto, niin sitä isompi sakko. Esim Teslan voi kyllä perua kuluitta, kun sopimus on tehty netin kautta etämyyntinä.
En kyllä tajua kuka tilaisi autoa jonka tilausta ei voi perua ilman sopimussakkoja? Tai siis ehkä jos autoja on olemassa ja tiedät mitä saata ja toimitusaika on kuukauden. Mutta nyt kun puhutaan autoista joita kukaan ei ole edes nähnyt ja toimitusaika arvio on mitä vaan 1 ja 5 v välillä jos koko mallia enää edes valmistetaan kun olisi oma vuoro saada se.

Kuka haluaa sitoutua sakon uhalla ottamaan auton vastaan vuosien päästä josta ei edes tiedä mitään? Ja kuka voi sanoa, että edes tarvitsee autoa vuosien päästä tai asuu edes samalla manetereella että voisi teoriassakaan ottaa sitä vastaan jne.

Kyllä jäisi tilaamatta jos ei voi perua helposti ilman mitään syitä/selityksiä ja sakkomaksuja.
 
Ihmetyttää, että miten nämä ihmiset ovat alkujaankaan päätyneet tilaamaan tuon auton itselleen? Markkinoilla on pitkään ollut jo ihan vakavasti otettuja autoja, niin mikä aivopieru saa ihmisen ostamaan tuon burzumin.

Toyota on vuosien saatossa luonut niin jäätävän kovan brändin luotettavuuden ja toimivuuden osalta että on oikeasti olemassa paljon jengiä jotka eivät edes mieti muita vaihtoehtoja.

Tämä nimihirviö taitaa olla nyt niin raakile että uskollisuutta koetellaan. Joskin Toyota-kuskit eivät liene niitä early adoptereita muutenkaan vaan siellä lienee plugarit se kovin juttu ja ihan hyvistä syistä.
 
En kyllä tajua kuka tilaisi autoa jonka tilausta ei voi perua ilman sopimussakkoja? Tai siis ehkä jos autoja on olemassa ja tiedät mitä saata ja toimitusaika on kuukauden. Mutta nyt kun puhutaan autoista joita kukaan ei ole edes nähnyt ja toimitusaika arvio on mitä vaan 1 ja 5 v välillä jos koko mallia enää edes valmistetaan kun olisi oma vuoro saada se.

Kuka haluaa sitoutua sakon uhalla ottamaan auton vastaan vuosien päästä josta ei edes tiedä mitään? Ja kuka voi sanoa, että edes tarvitsee autoa vuosien päästä tai asuu edes samalla manetereella että voisi teoriassakaan ottaa sitä vastaan jne.

Kyllä jäisi tilaamatta jos ei voi perua helposti ilman mitään syitä/selityksiä ja sakkomaksuja.

Omassa tilauksessa on merkitty toimituspäivä, vaikka se todennäköisesti ei toteudukaan. Luulisin, että jos sen yli mennään niin voi perua ilman mitään sakkoja.
Tai no mallille on niin sairaasti kysyntää, että varmaan saisi peruutettua nytkin ilman mitään ongelmaa.
 
Lataushinnat eivät ole juurikaan nousseet, mutta jonkin verran on tullut aikarajoituksia latureihin. Nykyään alkaa olla aika normi, että tunti ja kaksi ovat niitä rajoja jonka jälkeen aletaan kerätä hitailla latauspisteillä myös aikamaksua. Ruuhka-aikaan aikarajoitus kuulostaa ihan järkevältä, mutta ilta-aikaan ei sitten juurikaan (toki tunti on aika vähän jossain ostoskeskuksessa jos on aikomus syödäkin). Toki joissakin paikoissa aikaveloitus ei ole käytössä yöaikaan (mutta en ole itse sellaista vielä käyttänyt).

Missäpäin hitailla pisteillä menee aikamaksua? Itse nähnyt vasta DC pisteillä tätä.
 
Ja eri kuvakulmasta ei niin hienolta näytäkään....
1674457093301.png
No ei oo paha musta takaakaan. Kun valot ei oo kuvassa päällä vähän vaikea antaa tuomiota. Mutta tuo nykyajan villitys mustat muovit lokasuojankaarissa on HIRVEÄT. Tossa ei sentään ole helmoissa ja puskureissa mustaa muovia nimeksikään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 361
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom