Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos katsotte Polestarin tilaussivua Chromella developer-modessa, niin saatte kättä pidempää "Order2delivery" kentästä, että missä kohtaa toimitusketjua auto suurinpiirtein on tulossa. Pääsääntösesti tilaussivun versioupdatet päättyy numeroinnissa 40-50 väliin, ja yli 30 on jo Euroopan puolella laivakanavien läpi. Jos rekisterinumero löytyy sivuilta, niin sitten on auto jo zeebruggessa ja venailee pääsyä laivakyydillä Hankoon. Hangosta menee viikko vielä, että auto on luovutuspaikassa ja jossain tätä ennen aukeaa luovutuksen varaus Polestarin sivuille. Polestarin tuki ei näe oikeastaan mitään eritystä statustiedon päivitystä välillä Kiinan satama - Zeebrugge ja siks toi version tsekkaaminen pitää parhaiten kartalla.
Mistähän kohdasta tuo versioupdatenumerointi tarkalleen löytyy? Silmiin osuu vain jotain sekavia kirjain/numero-rimpsuja.

Tämä siis kun klikkaan oikealla toimitusajankohtaa ja valitsen "tarkastele elementtiä"
 
Mistähän kohdasta tuo versioupdatenumerointi tarkalleen löytyy? Silmiin osuu vain jotain sekavia kirjain/numero-rimpsuja.

Tämä siis kun klikkaan oikealla toimitusajankohtaa ja valitsen "tarkastele elementtiä"
Onko omalle tilaussivullesi ilmestynyt jo rekkari? Omalle tuli ehkä viikko sitten.
 
Mistähän kohdasta tuo versioupdatenumerointi tarkalleen löytyy? Silmiin osuu vain jotain sekavia kirjain/numero-rimpsuja.

Tämä siis kun klikkaan oikealla toimitusajankohtaa ja valitsen "tarkastele elementtiä"

Mene ensiksi tilaus kohtaan:
1673868670415.png

Sitten klikkaa tuolta sivulta:
1673868692628.png


Sitten klikkaa sivua mistä tahansa oikealla ja valitse "inspect".

Valitse Network:
1673868788396.png


Refreshaa tilaussivu uudelleen ja Network-välilehden alle tulee tavaraa. Sorttaa "Name" sarakkeen mukaan ja etsi tällainen "order2delivery", jossa datan perässä lukee "order".

1673868931011.png


Tuosta punasesta nuolesta puu auki ja sieltä löytyy melko alhaalta se versio. Siellä pitäis näkyä myös delivery estimaatio joka on useimmiten se oikea. Esim. appi voi näyttää tyystin eri kuukautta kuin mitä tuolta näkee.
 
Mene ensiksi tilaus kohtaan:
1673868670415.png

Sitten klikkaa tuolta sivulta:
1673868692628.png


Sitten klikkaa sivua mistä tahansa oikealla ja valitse "inspect".

Valitse Network:
1673868788396.png


Refreshaa tilaussivu uudelleen ja Network-välilehden alle tulee tavaraa. Sorttaa "Name" sarakkeen mukaan ja etsi tällainen "order2delivery", jossa datan perässä lukee "order".

1673868931011.png


Tuosta punasesta nuolesta puu auki ja sieltä löytyy melko alhaalta se versio. Siellä pitäis näkyä myös delivery estimaatio joka on useimmiten se oikea. Esim. appi voi näyttää tyystin eri kuukautta kuin mitä tuolta näkee.
Kiitos. Yhdessäkään noissa order2delivery nimikkeessä ei mulla aukea dataa, missä olisi tuo order/id. Kuvittelisin, että tuo rivi olisi näkyvillä oli tilaus sitten missä vaiheessa vain?

Tilaus tehty kolmisen viikkoa @Smugu a myöhemmin. Laitoin aspaan kyssäriä.
 
Kiitos. Yhdessäkään noissa order2delivery nimikkeessä ei mulla aukea dataa, missä olisi tuo order/id. Kuvittelisin, että tuo rivi olisi näkyvillä oli tilaus sitten missä vaiheessa vain?

Tilaus tehty kolmisen viikkoa @Smugu a myöhemmin. Laitoin aspaan kyssäriä.

Se orderid näkyy siellä oikeastaan siitä hetkestä, kun tilaus on kirjattu järjestelmään. Eli joko katsot nyt päin persettä sitä Networkki-välilehteä, tai sitten on mennyt järjestelmässä joku vihkoon.
 
Se orderid näkyy siellä oikeastaan siitä hetkestä, kun tilaus on kirjattu järjestelmään. Eli joko katsot nyt päin persettä sitä Networkki-välilehteä, tai sitten on mennyt järjestelmässä joku vihkoon.
En mä itsekään tuota ole ikinä saanut onnistumaan, vaikka lukuisia kertoja olen yrittänyt ja ohjeet lukenut pilkun tarkkaan.
 
Se orderid näkyy siellä oikeastaan siitä hetkestä, kun tilaus on kirjattu järjestelmään. Eli joko katsot nyt päin persettä sitä Networkki-välilehteä, tai sitten on mennyt järjestelmässä joku vihkoon.
Löysin orderid:n eri kohdasta kuin tuossa laittamassasi kuvassa. data: {Order: {id:.. sijaan kentässä on vain data: {,... ja tämän nuolen alta löytyy orderid, jonka perässä lukee version: 33.
 
Eikös tuo ole vähän omituista autossa jota mainostetaan käytännössä "itseajavana" että taaksepäin kaikki on kuskin vastuulla eikä edes piippaa jos jotain jää huomaamatta?
Mulla jo yhdessä 12 vuotta vanhassa autossa on ympäri autoa parkkitutkat ja on niistä apua parkkiksilla kun ihmiset hyppii sinne tänne ympärillä. Lapset on vielä niin lyhyitäkin.

En kyllä luottaisi piippauksiin jos lasten lähettyvillä pitää peruutella. Näitähän on käynyt Suomessakin että isä/äiti on peruuttanut oman lapsensa päältä pihalla.

Autokoulussa aikanaan opetettiiin että katso peileihin kun peruutat mutta älä luota niihin.
 
Löysin orderid:n eri kohdasta kuin tuossa laittamassasi kuvassa. data: {Order: {id:.. sijaan kentässä on vain data: {,... ja tämän nuolen alta löytyy orderid, jonka perässä lukee version: 33.

No kohta se on jo kovaa ajoa sit. Olisko 33 ollut perstuntumalta briteissä, ellei jopa sit Zeebruggessa odottelemassa rekisterinumeroa. Toi nyt varmaan voi vaihdella vähän casen mukaan, mutta jos koko matkaa meriteitse miettii, niin kotonahan se melkein jo on.
En muuten tiedä mikä on Zeebruggen ruuhkatilanne tällä hetkellä. Joku raportoi 1,5kk sitten, että täyttyy täyttyy ja toimitukset senkin takia hieman viivästyy. Siellä on varmaan paljon muutakin toimitettavaa kuin Polestaria. Suomeen sieltä liikennöidään viikoittain 3-4 eri aluksella. Tuokin matka käy vielä koukkaamassa Viron puolella ennen Hankoa.

Tosta peruutustutkasta ja kamerasta voi kyllä olla montaa mieltä. Itsellä ollut parissa viimeisessä autossa kumpikin ja kyllä mä piippauksesta ja peileistä tykkään eniten. Käytän kyllä kameraakin kun tilanne niin vaatii, mutta piippauksella on helvetin mukava peruuttaa esim. hallissa kun oppii tietämään kuinka paljon matkaa esteeseen on riippuen äänestä.
 
Tuo parkkisensorien puute on itsellenikin tässä vaiheessa se deal breaker joka estää tilausnapin lopullista lämäämistä. Varsinkin kun huhupuheita on ilmassa että Tesla tulisi tässä tammi-helmikuun vaihteessa julki jonkun uuden ”hd” tutkan kanssa, mikä ikinä se sitten lieneekään. Paska tuuri kun kävisi niin uusi auto olisi toimituksessa ja kuukausi siitä ja tadaa, jatkossa autot tulevatkin parkkitutkilla. Vähän myös tuntuu että ”vision only” on alunalkaenkin ollut tekosyy tutkien poistattamiselle ja todellinen syy on ollut komponenttipula ja toimitusten jatkuvuus on haluttu priorisoida. No, aika näyttää…
Tämä HD tutka ja parkkisensorit ovat eri asioita. Eli tuo HD tutka on siis vakkaria varten ja havainnoi muuta liikennettä. Parkkisensorit on sitten kokonaan toinen juttu. Softaahan ei vielä ole, mutta ainakin lupausten mukaan kameroilla toimivat "parkkisensorit" ovat tulossa. Eli softapäivityksellä auto sitten osaisi käyttää kameroita parkkisensoreina. Mutta jää tietysti nähtäväksi koska tällainen softa oikeasti tulee jos ylipäätään tulee ja kuinka se sitten toimii jos toimii.

Jos tuo sitten kuitenkin toimii ns. riittävän hyvin niin en usko, että noita parkkisensoreita enää tulee autoihin takaisin koska ne olisivat Teslalle sitten aivan turha kuluerä kun kerran parkkitutkat voi toteuttaa softallakin. Eri asia sitten miten nuo vaikka talvella toimii jne jne. Tietysti jos tuo kameroilla toteutettu parkkitutka homma ei toimikkaan niin sitten joutuu vaan tyytymään autoon jossa ei sensorteita ole ja on huonosti toimiva kameratoteutus.

Tiedä sitten mitä tuolla HD tutkalla tekee jos tekee? Eli onko sillä toteutettu vakkari parempi kuin nykyinen kameralla toimiva vakkari? Jos on niin siitä ainakin jäänee paitsi jos nyt tilaa auton jos toimitus on heti? Ei ole tietoa tuleeko tommosta HD tutkaa ja jos tulee niin koska sitä aletaan tehtaalla autoihin laittamaan.

Tosin Teslaa ei voi tilata koskaan jos pelottaa että jää jostain uudesta asiasta paitsi koska uusia juttuja tulee koko ajan lisää ja lisää randomilla. Siinä mielessä joku perinteinen automerkki on parempi niin mallit muuttuvat vaan harvoin ja tilatessa tiedät mitä saat, jos näin siis asiaa ajattelee.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta jää tietysti nähtäväksi koska tällainen softa oikeasti tulee jos ylipäätään tulee ja kuinka se sitten toimii jos toimii.
No jos ennustetaan.. Elon lupasi että täysi itse ajavuus on tulossa 2015. Parkkitutka kameran perusteella luvattiin 2022. Eli loogisesti voisi ajatella, että se on tulossa 7 vuotta sen jälkeen kun täysi itseajavuus on saatavilla.
 
Eikös tässä ole kaksi tyystin eri tapausskenaariota. Toisella latausongelmia ja toisella ei. Totta kai latausongelmien kanssa voi tuhraantua aikaa ja tietysti ajelu ilman lauatusongelmia sujuu nopeasti. Sama tapahtuu myös polttiksella jos matkalla on teknisiä ongelmia ja toisella ei.
Juu mutta väitteen esittäjä ilmaisi asian siten että tuo on ihan normijuttua sähköautoilla, että n. 340 km matkaan (Hki-Tku-Hki) menisi 7 tuntia.
 
En kyllä luottaisi piippauksiin jos lasten lähettyvillä pitää peruutella. Näitähän on käynyt Suomessakin että isä/äiti on peruuttanut oman lapsensa päältä pihalla.

Autokoulussa aikanaan opetettiiin että katso peileihin kun peruutat mutta älä luota niihin.
En tietenkään luota ja pää pyörii ympäriinsä mutta piippari on hyvä olemassa kun ihmiset pomppii parkkiksilla kuin päättömät kanat. Kävelevä ihminen valitsee aina sen lyhyimmän reitin.
Peruuttaessa vaikka katselee ympäriinsä niin se piip laittaa välittömän refleksin jalka jarrulle.

Päin vastoin katselen myös taustapeiliin (vaikka joskus oli kinaa tartteeko sitä) minä tartten ja tykkään sedanista ja liftbackistä juuri sen takia ettei takalasi kuraannu. Se takalasinpyyhin on aika onneton värkki vs. kokonaan puhdas takalasi.
 
Saahan latauksen katkaistua auton tai latausapplikaation kautta ja auto voi edelleen roikkua siinä laturilla inaktiivisena? Siihenhän tuo käytännössä sitten menisi.
No ottaen huomioon että se latausasema ja latausapplikaatio näkee onko auto kytkettynä vai ei, niin tuon joutoaikaveloituksen voisi saada "katkaistua" vain sillä että latausjohto irroitetaan latausasemasta (tai jos kiinteä johto niin autosta). Vaikea kuvitella että moni sähköauton omistaja kävisi irrottamassa piuhan ja jättäisi auton siihen parkkiin. Ja jos jättäisi niin sittenhän parkkipate tms. voi käydä "sakottamassa" luvattomalla paikalla pysäköimisestä.
 
Ehkä se pointtini tossa jutussa oli se, että milliaisen vallan katsastusmies saa tuossa touhussa. Miten hän pystyy arvioimaan kolhujen vakavuuden ? Kenties tulee tilanteita jossa katsastuksesta tulee hylsy , muttta valmistaja ei näe tarpeelliseksi korjata ?
Mietin itse tuota uutista siltä kannalta että jos pohjassa näkyy lommo, se pitää ainakin käydä tarkistuttamassa että kai akku ja jäähdytysjärjestelmä on vielä ok. Tuskin tarkoittaa sitä että lommon takia pitää koko akusto vaihtaa, vaikka akustossa ja viilennyksissä yms. ei olisi vikaa.

Tosin tuossa ongelmaksi tulee että jos lommoa ei korjata visuaalisesti, mites seuraavan vuoden katsastus, jää samasta lommosta hylsyyn? Vai otetaanko tavaksi paukutella lommot suoriksi ja menee läpi, tai pahimmassa tapauksessa alalevy vaihtoon aina jos lommo tulee?

Voiko myös olla tulevaisuudessa olla niinkin absurdi tilanne, että allasi on parin tonnin kippo, mutta uusi akusto maksaa kymppitonnin ? Kai niitä käytettyjä akustojakin tulee romuttamoilta käyttöön ? Vai miten se lienee ?
Just luin eräältä Zoe-keskustelupalstalta eräs henkilö kun kysyi voiko pieniakkuiseen Zoeen laittaa isomman akun (vastaus oli että 22kWh Zoeen sopii 40kWh akku, mutta ei 52kWh akku). Syynä se että henkilö oli ostanut Zoen halvalla ilman akkua, ja hänelle oli tarjottu siihen isompaa akkua muualta.

Eli siinä ainakin ihan tosielämän tilanne missä käytetty sähköauto oli ostettu halvalla ilman akkua, ja akkua ostettiin sitten muualta.
 
Voiko myös olla tulevaisuudessa olla niinkin absurdi tilanne, että allasi on parin tonnin kippo, mutta uusi akusto maksaa kymppitonnin ? Kai niitä käytettyjä akustojakin tulee romuttamoilta käyttöön ? Vai miten se lienee ?
Eihän tää nyt sinänsä oo edes uusi tilanne. Jo vaikka kuinka pitkään on ollut tonnin pommeissa mahdollisuus että eteen tulee reilusti auton arvoa isompi remontti. Itsellänikin aikoinaan tonnin pommista porsi vaihteiston ECU joka olis valmistajan huolto-ohjeiden mukaan pitänyt vaihtaa uuteen ja uusi olisi maksanut 3000 euroa + vaihtotyöt.
 
En tietenkään luota ja pää pyörii ympäriinsä mutta piippari on hyvä olemassa kun ihmiset pomppii parkkiksilla kuin päättömät kanat. Kävelevä ihminen valitsee aina sen lyhyimmän reitin.
Peruuttaessa vaikka katselee ympäriinsä niin se piip laittaa välittömän refleksin jalka jarrulle.

Päin vastoin katselen myös taustapeiliin (vaikka joskus oli kinaa tartteeko sitä) minä tartten ja tykkään sedanista ja liftbackistä juuri sen takia ettei takalasi kuraannu. Se takalasinpyyhin on aika onneton värkki vs. kokonaan puhdas takalasi.
Ehdottomasti näin, muutaman vuoden välein tulee itselle tilanne, jossa ilman sensoreita olisi käynyt jotain epämiellyttävää. Samoin peruuttaminen seinää/autoa vasten on niin helppoa, kun tietää tarkailleen milloin pysähty.
 
Tämä HD tutka ja parkkisensorit ovat eri asioita. Eli tuo HD tutka on siis vakkaria varten ja havainnoi muuta liikennettä. Parkkisensorit on sitten kokonaan toinen juttu. Softaahan ei vielä ole, mutta ainakin lupausten mukaan kameroilla toimivat "parkkisensorit" ovat tulossa. Eli softapäivityksellä auto sitten osaisi käyttää kameroita parkkisensoreina. Mutta jää tietysti nähtäväksi koska tällainen softa oikeasti tulee jos ylipäätään tulee ja kuinka se sitten toimii jos toimii.

Jos tuo sitten kuitenkin toimii ns. riittävän hyvin niin en usko, että noita parkkisensoreita enää tulee autoihin takaisin koska ne olisivat Teslalle sitten aivan turha kuluerä kun kerran parkkitutkat voi toteuttaa softallakin. Eri asia sitten miten nuo vaikka talvella toimii jne jne. Tietysti jos tuo kameroilla toteutettu parkkitutka homma ei toimikkaan niin sitten joutuu vaan tyytymään autoon jossa ei sensorteita ole ja on huonosti toimiva kameratoteutus.

Tiedä sitten mitä tuolla HD tutkalla tekee jos tekee? Eli onko sillä toteutettu vakkari parempi kuin nykyinen kameralla toimiva vakkari? Jos on niin siitä ainakin jäänee paitsi jos nyt tilaa auton jos toimitus on heti? Ei ole tietoa tuleeko tommosta HD tutkaa ja jos tulee niin koska sitä aletaan tehtaalla autoihin laittamaan.

Tosin Teslaa ei voi tilata koskaan jos pelottaa että jää jostain uudesta asiasta paitsi koska uusia juttuja tulee koko ajan lisää ja lisää randomilla. Siinä mielessä joku perinteinen automerkki on parempi niin mallit muuttuvat vaan harvoin ja tilatessa tiedät mitä saat, jos näin siis asiaa ajattelee.
Okei, olin ymmärtänyt että tämä hd-tutka olisi nimenomaan parkkisensori joka palautetaan hieman uudella inhouse teknologialla ja uudella nimellä ettei jouduta myöntämään että tehtiin väärä päätös poistaa USS ja vastaavan rakentaminen kameroilla ei vaan tule yksinkertaisesti onnistumaan.

Itselleni ei ehkä niinkään ole olennaista se jäisin jostakin uudesta paitsi, enkä missään nimessä olisi valmis maksamaan mistään teknologiasta joka toimii ehkä tulevaisuudessa. Pätee siis tämä kultainen sääntö että ”pay for something you get today, never for the promises of tomorrow”. Lähinnä vaan pohdin että jos parkkisensorit palautuukin fyysisinä yks kaks yllättäen ja sitten se oma mahdollinen auto on ilman niitä niin onhan se iso miinus. Siksi tosiaan nuo kesän 22 käytetyt mallit herättävät kiinnostusta kun niistä ne vielä löytyvät ja tämän viikonloppuisen hintakranaatin iskiessä silmille hinnat tippuvat kohisten.

Kaikenlaista pohdintaa on ilmassa ja joskus se ostaminen voisi olla helpompaa kun vaan laittaa tilauksen sisään ja elää sen kanssa liikaa pohtimatta. Fiiliksellä. Ainahan niistä tavaroista eroon pääsee.
 
Okei, olin ymmärtänyt että tämä hd-tutka olisi nimenomaan parkkisensori joka palautetaan hieman uudella inhouse teknologialla ja uudella nimellä ettei jouduta myöntämään että tehtiin väärä päätös poistaa USS ja vastaavan rakentaminen kameroilla ei vaan tule yksinkertaisesti onnistumaan.

Itselleni ei ehkä niinkään ole olennaista se jäisin jostakin uudesta paitsi, enkä missään nimessä olisi valmis maksamaan mistään teknologiasta joka toimii ehkä tulevaisuudessa. Pätee siis tämä kultainen sääntö että ”pay for something you get today, never for the promises of tomorrow”. Lähinnä vaan pohdin että jos parkkisensorit palautuukin fyysisinä yks kaks yllättäen ja sitten se oma mahdollinen auto on ilman niitä niin onhan se iso miinus. Siksi tosiaan nuo kesän 22 käytetyt mallit herättävät kiinnostusta kun niistä ne vielä löytyvät ja tämän viikonloppuisen hintakranaatin iskiessä silmille hinnat tippuvat kohisten.

Kaikenlaista pohdintaa on ilmassa ja joskus se ostaminen voisi olla helpompaa kun vaan laittaa tilauksen sisään ja elää sen kanssa liikaa pohtimatta. Fiiliksellä. Ainahan niistä tavaroista eroon pääsee.
Asiaa sivuten, parkkisensorit löytyy myös vielä joulukuussa luovutetusta Model Ystä. Toki riippuu varmasti valmistus ajankohdasta ja paikasta.
 
Jos jotain pitäisi veikata niin perinteiset sensorit eivät ole tulossa lähitulevaisuudessa takaisin. Miksikö? Nyt viimeisimpinä luovutetuissa yksilöissä puskureissa ei ole niille enää paikkoja. Jos kyse olisi tilapäisestä komponenttipulasta, niin olisivat varmaan vain tulpat laittaneet sensorien tilalle.


katso liitettä 1031090
Valmistusteknisesti taitaa olla helpoin koodata se reiän tekeminen pois kuin alkaa tulppaa pistää? Valumuotissa on varmaan sisäpuolella edelleen reiän "paikka" merkattuna , mutta sitä ei ole vaan porattu läpi.
 
Valmistusteknisesti taitaa olla helpoin koodata se reiän tekeminen pois kuin alkaa tulppaa pistää? Valumuotissa on varmaan sisäpuolella edelleen reiän "paikka" merkattuna , mutta sitä ei ole vaan porattu läpi.
Linjalta tulee jokatapauksessa useammanlaista kokoonpanoa. Kyllä se alihankkija tuottaa helposti reijällistä tai reijätöntä versiota niin paljon kuin tilaaja haluaa. Ei se muotti paljoa maksa.
 
Onhan se outoa. Mutta eri Tesla ryhmien mukaan kaiken oleellisen tiedon saat kameroista ja tutkien piippaillut ovat vain häiritseviä. Jos et osaa peruuttaa on parempi käyttää julkista.

Ihminen on hyvä perustelemaan asioita itselleen. Mutta on tuo silti idiotismia poistaa toimiva järjestelmä ja vastaavaa toimintoa ei vielä ole tai onko edes tulossakaan.

Kuski on aina vastuussa koska nämä ovat avustimia.
Kyllähän se piippaus joissain tilanteissa ärsyttävää on. E-tron saa autolautalle ajaessa sen luokan hepulin että NORAD hetken ennen ydintalvea jää kakkoseksi. Voisin kuvitella että pesukatu olisi vastaavan miellyttävä kokemus. Jos jompi kumpi pitäisi valita, niin kamera ennen sensoreita joka kerta.
 
Kyllähän se piippaus joissain tilanteissa ärsyttävää on. E-tron saa autolautalle ajaessa sen luokan hepulin että NORAD hetken ennen ydintalvea jää kakkoseksi. Voisin kuvitella että pesukatu olisi vastaavan miellyttävä kokemus. Jos jompi kumpi pitäisi valita, niin kamera ennen sensoreita joka kerta.
?
Eihän se ole kuin napin painallus niin piippaukset on pois? Vai eikö muka jostain saa?
 
Kyllähän se piippaus joissain tilanteissa ärsyttävää on. E-tron saa autolautalle ajaessa sen luokan hepulin että NORAD hetken ennen ydintalvea jää kakkoseksi. Voisin kuvitella että pesukatu olisi vastaavan miellyttävä kokemus. Jos jompi kumpi pitäisi valita, niin kamera ennen sensoreita joka kerta.
Jaa a. En kyllä muista että olisi tullut pesukadulla tai vastaavalla tuollaista. Kai se disabloi sitten ne kun auton ”sammuttaa”. Rampeissa jotka ovat todella jyrkkiä tainnut tulla pari kertaa vastaan.

Kamerahan antaa sen hetkisen kuvan mitä sitä itse katsot kun taas parkkitutkat valvoo kokoajan vaikka sinulla kuskilla katsominen herpaantuu. Porukka ei ehkä tuota ymmärrä. Katsot takakameraa, sivupeiliä niin joku voi ollakin jo takana. Sensori huutaa. Kamera ei. Vain kuski huutaa kun kolahti.
 
Jaa a. En kyllä muista että olisi tullut pesukadulla tai vastaavalla tuollaista. Kai se disabloi sitten ne kun auton ”sammuttaa”. Rampeissa jotka ovat todella jyrkkiä tainnut tulla pari kertaa vastaan.

Kamerahan antaa sen hetkisen kuvan mitä sitä itse katsot kun taas parkkitutkat valvoo kokoajan vaikka sinulla kuskilla katsominen herpaantuu. Porukka ei ehkä tuota ymmärrä. Katsot takakameraa, sivupeiliä niin joku voi ollakin jo takana. Sensori huutaa. Kamera ei. Vain kuski huutaa kun kolahti.
Pesukatu oli omalta osaltani pelkkää spekulointia. Lautalla se siis huutaa kutakuinkin jokaista ohi ajettua autoa omana tapahtumanaan. Kun ajaa kahden täyden kaistan keskellä niin tulee nelisenkymmentä varoitusta lautan päästä päähän.

Pätevät perustelut sensoreiden olemassaolon puolesta, en tosiaan ollut ajatellut sitä noin.
?
Eihän se ole kuin napin painallus niin piippaukset on pois? Vai eikö muka jostain saa?
Valikosta ainakin saa. En ole tietoinen fyysisestä napista, mutta ajan Audilla niin harvoin että sellainen voi hyvin sieltä löytyä.
 
Valikosta ainakin saa. En ole tietoinen fyysisestä napista, mutta ajan Audilla niin harvoin että sellainen voi hyvin sieltä löytyä.

Jos en väärin muista, niin siinä "keppimoduulin" oikeassa yläkulmassa on fyysinen parkkitutkanappi.
 
Piippauksen lisäksihän ilman parkkisensoreita katoaa myös ruudulta sitten ne etäisyysmittaukset. Eli peruuttaessa kun katsoo kameraa niin siellä lukeva "45cm" tai puskuriin se "80cm" ja muut vastaavat kulmat, joihin ei pysty mistään näkemään. Varmaan katoaa myös se "STOP", äänimerkki vain vaihtuu vähän kolahtavammaksi.

Onnea vaan siihen touhuun sitten, varsinkin kun takakameralla ei tee mitään ainakaan Model 3:ssa jos sataa vettä, lunta, on loskaa maassa, on märkä maa, on auringonpaistetta tai <lisää ihan mikä tahansa sääilmiö>. Ei voi ymmärtää miksei siinä ole pesuria tai olisi VW:n tapaan piilossa kun sitä ei käytetä. Tai ymmärränhän minä, NIH ja maksaa.

Ei sillä, ei mun vuoden 2003 autossakaan tosin ollut parkkisensoreita. En keksi miksi joku pitäisi sitä hyvänä mennä menneisyyteen.
 
Minkälaisia vakuutuksia porukka on sähköautoille saanut? Tein huvikseni pari testilaskelmaa, lähitapiolan laskuri antaa ID.3:lle loistokaskon hinnaksi 1900e/vuosi o_O Halvimmillaan näytti olevan OP noin 1000e kun nosti omavastuun 500 euroon.

PK-seudulla ajellut ilman kolareita vajaa 20 vuotta, yksi tuulilasi vaihdettu
 
Pesukatu oli omalta osaltani pelkkää spekulointia. Lautalla se siis huutaa kutakuinkin jokaista ohi ajettua autoa omana tapahtumanaan. Kun ajaa kahden täyden kaistan keskellä niin tulee nelisenkymmentä varoitusta lautan päästä päähän.

Pätevät perustelut sensoreiden olemassaolon puolesta, en tosiaan ollut ajatellut sitä noin.
Joo. En osaa sanoa lautaili ajosta mutta ehkä tuo piippailu on pientä siihen kun joskus niitä kuitenkin tarvitsee oikeasti.
 
Eikös tuosta sitten saa sen 70 % bonarit ?
"Vakuutusmaksussa on huomioitu liikenne- ja kaskovakuutuksen mahdolliset bonukset sekä LähiTapiolan Omaetu. Liikennevakuutuksen bonus perustuu henkilökohtaiseen vakuutus- ja vahinkohistoriaasi." Tämän perusteella olisi jo huomioitu bonukset.

näin sanottuasi alkaa kolisemaan.....
Toivotaan parasta ja ajellaan varovasti :D
 
Minkälaisia vakuutuksia porukka on sähköautoille saanut? Tein huvikseni pari testilaskelmaa, lähitapiolan laskuri antaa ID.3:lle loistokaskon hinnaksi 1900e/vuosi o_O Halvimmillaan näytti olevan OP noin 1000e kun nosti omavastuun 500 euroon.

PK-seudulla ajellut ilman kolareita vajaa 20 vuotta, yksi tuulilasi vaihdettu
Viime vuoden puolella IF 703€. Tesla Model 3 Performance. Lasivakuutus ja parempi lunastusturva sekä 500€ omavastuu.

Jossain sanottiin Fennian olevan halpa sähköautollekin, mutta en ole kysynyt hintaa.
 
Vaikka Kiina on poliitiikkansa puolesta vähän arveluttavassa asemassa niin Geelystä eriytetty luxus-brändi Zeekr 001 malli olisi kiinnostava. 100kWh "YOU" versio kustantaisi 400 000 CDN eli n. 55 000 eur, AWD, 3.8s0-100, ilmajousitukset ja kaikkea.
Isompi miikka taitaa tulla siitä että Kiinassa ei edelleenkään lasketa veroa sähköautoille joten tuo 55keur taitaa Suomen alvilla kiivetä 68keur tasoon. No eipä näitä taida tulla Suomeen vielä ensimmäisten joukossa Euroopan maita tarkastellen...
 
Heh, tänään jäähallin parkkiksella katsoin, että siisti Model Y ja kävellääs vierestä vilkaisemassa. Muuten olikin hieno, mutta takapuskuri oli keskeltä selkeästi peruutettu johonkin. Vielä tarkempi katselu osoitti, että näytti olevan uusi versio ilman parkkisensoreita :rolleyes:
 
Heh, tänään jäähallin parkkiksella katsoin, että siisti Model Y ja kävellääs vierestä vilkaisemassa. Muuten olikin hieno, mutta takapuskuri oli keskeltä selkeästi peruutettu johonkin. Vielä tarkempi katselu osoitti, että näytti olevan uusi versio ilman parkkisensoreita :rolleyes:
Käytetty (oikeaan hintaan) alkaa kohta olla fiksumpi valinta :D tuossa vanhassa 8/2020 ne tietysti on, mutta en ole vielä tarvinnut tai tohtinut luottaa. Mutta varmaan alkaa vaikuttamaan noiden uusien myyntiinkin, kun noin alkeellinen varuste puuttuu kokonaan. Ja sitten myös, kun laittaa auton vaihdossa, niin huomioidaan huonompana hyvityksenä.

Jonkun vuokra-auton peruutin valopylvääseen, eikä ne parkkitutkat reagoineet ollenkaan. Onneksi pylväs oli niin löysästi maassa, että auton puskuriin ei tullut vauriota. Siinä autossa ei tainnut kameraakaan olla.
 
Tällä jauhetaan taas jostain hemmetin parkkitutkista (ultraääni), vaikka Tesla on sanonut että kameroihin perustuva pysäköintiavustin tms. on tulossa pian.

Ja miksi ihmeessä Teslan edes pitäisi laittaa parkkitutkia autoihin, kun autossa joka tapauksessa on kamerapohjainen järjestelmä joka osaa rakentaa auton ympärille paljon tarkemman 3D-kartan ympäristöstä?

1_c984abc3-365b-496a-8b7a-5ba425b37f7c_2000x.jpg

Screenshot-2022-09-12-at-12.41.jpg
 
Ja miksi ihmeessä Teslan edes pitäisi laittaa parkkitutkia autoihin, kun autossa joka tapauksessa on kamerapohjainen järjestelmä joka osaa rakentaa auton ympärille paljon tarkemman 3D-kartan ympäristöstä?

Koska etäisyyksien mittaaminen luotettavasti on kameroille vaikeaa, varsinkin surkeille kameroille mitä Tesloissa toistaiseksi on.
 
Tällä jauhetaan taas jostain hemmetin parkkitutkista (ultraääni), vaikka Tesla on sanonut että kameroihin perustuva pysäköintiavustin tms. on tulossa pian.

Ja miksi ihmeessä Teslan edes pitäisi laittaa parkkitutkia autoihin, kun autossa joka tapauksessa on kamerapohjainen järjestelmä joka osaa rakentaa auton ympärille paljon tarkemman 3D-kartan ympäristöstä?

1_c984abc3-365b-496a-8b7a-5ba425b37f7c_2000x.jpg

Screenshot-2022-09-12-at-12.41.jpg
Koska on tulossa pian? Elokuussa ilmoitettu, että ei enää ja nyt ollaan kohta tammikuun lopussa.
 
Ymmärrän Teslan pointin mutta voin jonkin verran aiheesta tietävänä (työn puolesta) sanoa ettei se ole helppo nakki toteuttaa kameroilla. Hankala edes lidareilla jos olosuhteet ovat vaikka lumisade.

Kaveri joskus peruutti jonkun peräkärryn aisaan kun parkkisensori ei sitä tunnistanut. Eli kaikissa ratkaisuissa on puolensa. Perinteinen näkyvyys taakse ei ole enää ollut vuosiin autonvalmistajien prioriteettina.
 
Nämä nykyiset "talvet" ja kurakelit niin mitempä hyvin mahtaa toimia kamerapohjainen järjestelmä, jos linssit on jatkuvasti paskassa. Tämän hetken autossakin on 360 kamerat ja ainoa mihin näkee on taakse, kun kamera on merkin takana suojassa kuralta.

Parkkitutkat toimii kun junan vessa, aivan pahin alijäähtynyt tihku saattaa antaa joskus virhepiippauksia
 
Talvella tuo takakamera on usein sen verran kurassa, että varmastikaan siitä ei kauheasti ole apua. Mutta periaatteessahan ne kaikki muut kamerat voivat tallentaa ympäristön siinä vaiheessa kun paikalle ollaan ajamassa, joten auto tietää sijaintinsa siinä mallinnetussa ympäristössä myös silloin kun lähdetään peruuttamaan sillä likaisella takakameralla.

Tämä siis teoriassa. Jää sitten nähtäväksi, että miten sitten käytännössä tämä asia toteutetaan.
 
Todistus tälle väitteelle?

No itsestään selvää, ultraääni lähettää jatkuvasti signaalia ja laskee tarkasti etäisyyden sen perusteella kauanko kestää ääniaallolla osua kohteeseen ja palata, kamerapohjaisessa tehdään vain arviota kuvan perusteella etäisyydestä ja se ei ole mikään yksinkertainen nakki koska muotoja on niin erilaisia joita tulkita. Lisäksi Teslalla on edessä ja takana blind spotit kameroille joten silloin menee lähes mahdottomaksi tarkasti mitata.

Ja tämä siis optimaalisessa valaistuksessa, sitten kun on vähän pimeätä ja linssissä on vähänkin jotain edessä niin ei jakoja ultraääntä vastaan.
 
Tässä on mielestäni kaksi hyvää esimerkkivideota miten tutkan poissaolo nykyisessä tilanteessa aiheuttaa hallaa. Ensimmäisessä videossa verrataan sensoritonta autoa sensorilliseen ja ainakin itselleni sen välittämä data olisi varsin oleellista. Nyt sopii unohtaa videon kalja&makkara tason esimerkkitilanne ja pohtia sitä ehkä hieman henkilökohtaisemmalla tasolla? Välillä ahtaaseen parkkiruutuun ajaessa pidän kivana apuna että auto osaa kertoa etukulman etäisyyden viereisestä autosta. Myös oma piha on sellainen jossa on ajotien varrella paljon kallio- ja kivilohkaretta ja välillä kärryä peruutellessa joudun koukkaamaan penkan puolelle. Tällöinkin nimenomaan auton etukulmat on se kriittinen piste kun varsinainen fokus on siellä kärryssä.

Useinhan keskustelussa on noussut esiin tuo näkyvyys taakse. Entisenä raskaan liikenteen kuljettajana olen tottunut katsomaan perää peileistä ja välillä tuli roikuttua ihan oven ulkopuolellakin että sai perän linjaan ja auton lastauslaituriin. Toki arvostaisin jos tällaisia manöövereitä ei tarvitsisi henkilöautolla tehdä vaan saisin istua kabiinissa ja tarkkailla ympäristöä avustimien ja omien silmien avulla.

Toisessa videossa väitetysti sitten kai on joku saanut tällaisen kameroihin perustuvan pysäköintiavustimen uuden päivityksen myötä? Vai onko tuo ihan perus auton toimintaa? En tiedä kun en omista (mutta haluaisin) Teslaa. Siinä ei ainakaan kamera suorilta osaa kertoa etäisyyttä kohteeseen. Eli näkee periaatteessa sen minkä kuljettajakin, kun minullehan avustimen paikka nimenomaan on kertoa se mitä minä en näe.

Ensimmäinen video:

Toinen video:
 
Toinen video on shittiä. Teslalla ei ole vielä softaa.
Okei, joo näin vähän arvelinkin kun videon lopussa auton näyttöä on blurrattu että jotain halutaan jättää kertomatta. Mutta olisikohan se tulevaisuuden teknologia kameroilla jotakin tuollaista?

Onko keskustelemassa joku jolla on ollut sensorillinen auto ja nyt vaihtanut sensorittomaan? Miltä muutos on tuntunut? Onko tullut olo että ei niitä sensoreita mihinkään tarvittu ja hyvä näin? Ja puhun nimenomaan pääosin noista ultrasoniceista koska nehän on olennaisessa osassa etäisyyden arvioinnissa hiljaisessa vauhdissa ja itse ainakin toistaiseksi harmittelen tuota mahdollista parkkitutkan puutetta. Itseajavuuteen en ota mitään kantaa kun itselleni riittää adaptiivinen vakkari. FSD:n kehityksellähän tuota tutkien ja sensorien poisjättöä on kai pääosin perusteltu.
 
Niin siis mitä tuosta jälkimmäisestä videosta? Eihän siinäkään näy centtimetreissä tai tuumissa etäisyys niinkuin parkkitutkallisissa näkyy? Videolla varmaan blurrattu vaan VIN pois näkyvistä. Onko Tesla edes vahvistanut selvällä kielellä että USS:ittomiin tulee vastaava etäisyys centtimetreissä näkyviin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom