Yleistä keskustelua sähköautoista

Mä en kyllä vaan keksi miksi kukaan ostaisi enään Model 3:sta uutena jos Y on noin lähellä hinnassa
Sellainen subjektiivinen ominaisuus kuin ulkonäkö tulee mieleen, onhan tuo Y aika ruma. Ja osin objektiivisempi urheilullisuus tai sen kaltaiset ominaisuudet ajossa, kuitenkin Teslalla on ainakin vauhdikaaseen suoraan ajamiseen panostettu.
 
Mutta aika moni tykkää ajella matalalla autolla joka tarjoaa miellyttävämmän ajoasennon ja matalamman painopisteen (kuten minä).
En yhtään epäile, mutta jos pitäisi arvata, niin veikkaan että olet vähemmistössä. Ymmärrän myös jos asuu Helsingin kantakaupungissa niin esimerkiksi pikku kippo voi olla ihan hankintakriteeri
 
Sellainen subjektiivinen ominaisuus kuin ulkonäkö tulee mieleen, onhan tuo Y aika ruma. Ja osin objektiivisempi urheilullisuus tai sen kaltaiset ominaisuudet ajossa, kuitenkin Teslalla on ainakin vauhdikaaseen suoraan ajamiseen panostettu.
Omasta mielestä taas Y on hienompi kuin 3. Mutta tosiaan osa ei tykkää noin isosta autosta.
 
Mutta aika moni tykkää ajella matalalla autolla joka tarjoaa miellyttävämmän ajoasennon ja matalamman painopisteen (kuten minä).
Itsellekin riittää Model 3 Performance, mutta onhan Y jotain 2 vuotta uudempi myös. Vaikka ne uudistukset noihin on tullut samaan aikaan.

Eli siis vaikka vaihtelun takia voidaan vaihtaa esim 3 -> Y. Y taas korkeampi ja ehkä helpompi ahtautua autoon. Vaikka vanhuksille sopivampi.

En kyllä nykyisillä hinnoilla valitsisi kolmosta. Käytetyn kolmosen hinta täytyisi tippua vähän enemmän kuin käytetty Y. Siinä tapauksessa voisi olla perustellumpi hankinta.

Toki se Y on edelleen ajamatta ja vertaamatta. Koska autoliikkeiden ainut rekisterissä ja talvirenkailla oleva Y oli ilmeisesti jo myyty pois. Täytyy siis kytätä, josko niitä joskus laitettaisiin myös ajoon.
 
Mä en kyllä vaan keksi miksi kukaan ostaisi enään Model 3:sta uutena jos Y on noin lähellä hinnassa

Eiks toi Y ole aika möhkö siinä saa varoa ovia ahtaissa kaupunkien parkkihalleissa. Model 3 ainakin näyttää aerodynaamisemmalta joten kulutus maantiellä ehkä pienempi? Ja miksi kantaa ylimääräistä painoa mukana jos sitä ei tarvi.

Ite ottaisin kyl varmaan Y:n kun tilaa ei ole koskaan liikaa…olisin varmaan tilannut jo jos ei olis pösö (ehkä) tulossa.

Kiinalaisilla merkeillä alkaa tulla kiire jos aikovat Suomen sähköautomarkkinat valloittaa.
 
Todennäköisesti Model 3 ja Model Y valmistuskustannukset ovat suht samat, joka johtaa aikalailla samaan loppuhintaan. Varmaan tuo ero on verrattavissa perinteisillä automerkeillä sedanin ja farmarin hintaeroon, joka usein on just tuon 1000-2000e.
 
Eiks toi Y ole aika möhkö siinä saa varoa ovia ahtaissa kaupunkien parkkihalleissa. Model 3 ainakin näyttää aerodynaamisemmalta joten kulutus maantiellä ehkä pienempi? Ja miksi kantaa ylimääräistä painoa mukana jos sitä ei tarvi.

Ite ottaisin kyl varmaan Y:n kun tilaa ei ole koskaan liikaa…olisin varmaan tilannut jo jos ei olis pösö (ehkä) tulossa.

Kiinalaisilla merkeillä alkaa tulla kiire jos aikovat Suomen sähköautomarkkinat valloittaa.
3 kuluttaa vähän vähemmän. On matalampi ja kevyempi.

Ei noissa mitään aivan järkyttävää kokoeroa ole. Paitsi että SUV muotoilu on paljon korkeampi. tapenkki myös tilavampi Y:ssä.


Screenshot_2023-01-15-10-18-04-561_com.miui.gallery.jpg
Screenshot_2023-01-15-10-17-57-959_com.miui.gallery.jpg
Screenshot_2023-01-15-10-17-49-349_com.miui.gallery.jpg
 
Ei noissa mitään aivan järkyttävää kokoeroa ole. Paitsi että SUV muotoilu on paljon korkeampi. tapenkki myös tilavampi Y:ssä.

Leveydessä on näemmä melkein 13 senttiä mutta silti takapenkki ei ole isompi? Ovet kyl herkästi lommoilla tuollaisessa jos pitää ahtaissa parkkipaikoissa käydä.

edit: takapenkki
 
Kiitoksia kaikille vastauksista kysymykseeni. Ehkä menen kuitenkin fiiliksellä ja otan vastaan tuon polestarin.

Siitä puheenollen. Toimitus näytti venyneen kesäkuulle, mutta kun tarkemmin kysyin asiaa aspasta niin selvisikin, että auto on jo Zeebruggessa matkalla suomeen ja pitäisi olla luovutuksessa helmi-maaliskuussa.

Polestarillahan on niin, että jos ostaa toiset renkaat, niin niiden säilytys ja ensimmäinen vaihto kuuluu hintaan kun kausi vaihtuu. Tästä syystä tuo helmi-maaliskuu on hankala kun saa heti perään mennä vaihdattamaan kesärenkaat alle ja ”menettää” tuon edun käytännössä heti. Mietinkin, että pitäisikö luovutusta venyttää niin, että sen saisi kesärenkailla ja saisi renkaat säilymään siellä sitten tuohon seuraavaan loppusyksyyn asti maksutta.
 
Kiitoksia kaikille vastauksista kysymykseeni. Ehkä menen kuitenkin fiiliksellä ja otan vastaan tuon polestarin.

Siitä puheenollen. Toimitus näytti venyneen kesäkuulle, mutta kun tarkemmin kysyin asiaa aspasta niin selvisikin, että auto on jo Zeebruggessa matkalla suomeen ja pitäisi olla luovutuksessa helmi-maaliskuussa.

Polestarillahan on niin, että jos ostaa toiset renkaat, niin niiden säilytys ja ensimmäinen vaihto kuuluu hintaan kun kausi vaihtuu. Tästä syystä tuo helmi-maaliskuu on hankala kun saa heti perään mennä vaihdattamaan kesärenkaat alle ja ”menettää” tuon edun käytännössä heti. Mietinkin, että pitäisikö luovutusta venyttää niin, että sen saisi kesärenkailla ja saisi renkaat säilymään siellä sitten tuohon seuraavaan loppusyksyyn asti maksutta.
Eipä tuolla oikein ole merkitystä. Itse en varmaan jaksaisi odottaa, eli luultavasti kitkoilla ottaisin.
 
Eipä tuolla oikein ole merkitystä. Itse en varmaan jaksaisi odottaa, eli luultavasti kitkoilla ottaisin.
Pieniä juttuja, mutta olen aina ollut sellaista ihmistyyppiä, että kaikki otetaan mitä vaan pystytään. Oikeastaan ruokakauppa on ainut, missä en harrasta tinkimistä.
 
Pieniä juttuja, mutta olen aina ollut sellaista ihmistyyppiä, että kaikki otetaan mitä vaan pystytään. Oikeastaan ruokakauppa on ainut, missä en harrasta tinkimistä.
Niin on. Jos vaan auton luovutuksen siirto vähän myöhemmälle onnistuu, niin käyhän se niinkin. Onhan kesärenkailla sitten parempi ajella, kun niillä ajettavuus on parempi. Mutta äänekkäämmät ne on, kun laadukkaat kitkat. Ja jos on auto, jolla tykkää ajella sen odotusajan.

Itsekin oon parin uuden auton toimitusta aavistuksen siirtänyt, eli vuoden viimeiseen päivään. Kun tarjouksen ehtona on ollut, että pitää 2020 ja 2021 vuosien puolella vielä laittaa kilpiin. Hullu Pösö e-2008 piti tulla 2022, mutta se on lykkääntynyt vuodella.
 
Automarkkinoilla on paljon muitakin, kuin kakkavaippojen ja parin hurtan kanssa liikkuvia. Hintaero on kieltämättä pieni, mutta miksi kukaan maksaisi Y:stä edes tonnia extraa jos ei auton tarjoamalle lisätilalle ole tarvetta. Joku voi myös nähdä tuon perheautomaisen pulskan muotoilun esteenä.
Niinpä, on tuo 3 mielestäni huomattavan sporttinen vs Y.
 
Automarkkinoilla on paljon muitakin, kuin kakkavaippojen ja parin hurtan kanssa liikkuvia. Hintaero on kieltämättä pieni, mutta miksi kukaan maksaisi Y:stä edes tonnia extraa jos ei auton tarjoamalle lisätilalle ole tarvetta. Joku voi myös nähdä tuon perheautomaisen pulskan muotoilun esteenä.
Itse asiassa jos huomioi vetokoukun tarpeen, niin Y on halvempi.

3 LR, 56 990€ (sisältää 1400€ vetokoukun)
Y LR, 56 590€

3 mallista on myös huhuiltu uudistettua versiota, mutta en tiedä koska se tulee.

Onhan 3 tavallaan vähän sporttisempi siitäkin syystä, että auto on kevyempi. Kun moottorit on kumminkin samat.

Niinpä, on tuo 3 mielestäni huomattavan sporttinen vs Y.
Huomaako ihan ajossakin tuon eron?
 
Itse asiassa jos huomioi vetokoukun tarpeen, niin Y on halvempi.

3 LR, 56 990€ (sisältää 1400€ vetokoukun)
Y LR, 56 590€

3 mallista on myös huhuiltu uudistettua versiota, mutta en tiedä koska se tulee.

Onhan 3 tavallaan vähän sporttisempi siitäkin syystä, että auto on kevyempi. Kun moottorit on kumminkin samat.


Huomaako ihan ajossakin tuon eron?
Tarkoitin vain ulkonäköä. Matala ja Leveä auto vs korkeampi. Tietty se istumakorkeus on myös ihan eri kummassakin, että kai se voi ajoon heijastua.
 
Tuli eilen koeajettua paljon parjattua bZ4X:ää (AWD). Alla pyörivät 235/60R18 Nokian R5 -kitkat. Tie oli märkä ja pikkuteiltä ja pihoilta löytyi märkää jäätä.

Ajettavuus oli harvinaisen positiivinen yllätys. Ohjaustunto/suuntavakavuus tosin aiheutti pientä sanomista Länäriltä Omppuun nousevan rampin urissa. Länärillä en huomannut ongelmaa. Melu oli ihan miellyttävä ainakin ysikymppiin asti, mitä ei voi sanoa lisävaimentamattomista kesärenkaisista Auris '16/Corolla ~'20/Avensis '16. Kesärenkainen ID.4 GTX ei erottunut edukseen. Sekin pitää mainita, että vesiurissa ei kohissut niin paljon kuin Auris/Avensis.

Parasta Tojon ajettavuudessa oli jousituksen jämäkkyyden ja mukavuuden yhdistelmä. Edellä mainittu ID.4 GTX hävisi selvästi Aurikselle ja pintapehmeyden osalta jopa Miille (tosin Miin joustovarat ovat liian lyhyet). Jääröykkyisiä pihoja, kanttareita ja hidasteita oli ilo ajella. Jopa bussia suosivat kapeat ja terävät hidasteet menivät miellyttävästi yli, eikä tarvinnut miettiä sopivaa nopeutta tai ajaisko toisen puolen renkailla sivulta ohi. Routareiät eivät tärskäyttäneet rumasti. Yhden kerran takapää protestoi jotain ylimääräistä normihidasteen alastulossa, mutta sekin saattoi liittyä liian aikaiseen kiihdytykseen ja jäähän. Oikein nautinto ajella surkeita ja hidasteilla huononnettuja katuja. Selvästi parempi on ollut vain uutena koeajettu '14 MB S. Samaa luokkaa ovat olleet eemeli ja CLS. Halvemmat C, B ja A ovat epämukavampia jousituksen osalta.

Neliveto toimi ilman viivettä. Espoon Eläinsairaalan jyrkässä luiskassa oli sopivasti märkää jäätä. Ajelin ensin jarrut rutisten alas. Pysäytin auton keskelle ylämäkeä. Liikkeelle pääsi ilman vaikeuksia. Puolivälissä mäkeä auto kampesi perää lievästi alarinteen suuntaan, mutta kaasua ei tarvinnut höllätä. Pito märällä ja hiekkaisella asvaltilla oli hyvä ja auto käyttäytyi kuten lievästi takapainoinen jatkuva neliveto. Kokeilin samaa jäistä mäkeä myös Miillä Nokian R2 -kitkoilla. Ei ollut toivoakaan päästä liikkeelle keskeltä mäkeä. En päässyt ylös asti edes tasamaalta muutaman metrin alkuvauhdilla lähtien. Mii vaati 10 m vauhtia tasamaalta, ja silloinkin vauhti hyytyi loppua kohden. Peruuttamallakaan ei päässyt liikkeelle keskeltä mäkeä.

Kojelauta oli selvästi halvemman oloinen kuin MB EQA:ssa. Onneksi fyysisiäkin painikkeita oli jätetty. Ratissa oli jopa liikaakin toimintoja. Poppivehkeitä en kokeillut, mutta kontissa olisi ollut subbari.

Tykkäsin ajaa.
 
Varmaan vastaus löytyisi jostain, mutta osaisiko kukaan sanoa lämmitystolpan muuttamisesta 11kW laturiksi (esim. Teslan oma, tms). Oma kiinteistö ja 2001 tehty tolppa, jossa 2kpl suko-tökkeli ja lukee 230V 16A. Lähinnä tämä varmaan vain irti ja uusi putkiasennuksena tilalle, mutta mitenköhän tuo 1-vaihe sähköjohto? Voiko tätä olemassa olevan sähköjohtoa käyttää myös 3-vaihe vai pitääkö pihaa alkaa kaivamaan 10m auki ja joku paksumpi johto tilalle?

Sähkökeskuksesta varmaan riittää löpöä, kun 2000-luvulla tehty. Kaikki liittimet ovat peltien takana, joten en ole vielä alkanut näitä sörkkimään.
 
Varmaan vastaus löytyisi jostain, mutta osaisiko kukaan sanoa lämmitystolpan muuttamisesta 11kW laturiksi (esim. Teslan oma, tms). Oma kiinteistö ja 2001 tehty tolppa, jossa 2kpl suko-tökkeli ja lukee 230V 16A. Lähinnä tämä varmaan vain irti ja uusi putkiasennuksena tilalle, mutta mitenköhän tuo 1-vaihe sähköjohto? Voiko tätä olemassa olevan sähköjohtoa käyttää myös 3-vaihe vai pitääkö pihaa alkaa kaivamaan 10m auki ja joku paksumpi johto tilalle?

Sähkökeskuksesta varmaan riittää löpöä, kun 2000-luvulla tehty. Kaikki liittimet ovat peltien takana, joten en ole vielä alkanut näitä sörkkimään.
Suottaa olla liikaa muuttujia, ilman parempaa tuntemusta. Paras ja helpoin, mutta epätodennäköinen skenaario olisi, jos tolpalle tulee jo nyt kolme vaihetta. Sitten ei vaadi muuta kuin laturin liitännän. Varmaan myös sukot kannattaa säästää.

Sähkömies paikalle jos ei itse halua alkaa purkamaan ja tutkimaan
 
Oliko kellään mitään hajua tulevan sähkö-Jeepin hinnoista? Jos täysillä varusteilla 39.500e (plus alv-ero yms) Saksassa tms niin mistä lähtee karvalakit?


löyty tämä Saksasta eli varmaan karvan alle 40k

The configurator for the series models has been activated in Germany since January 11, 2023. The price of the Avenger base model is 37,000 euros. Above that are the equipment lines Longtitude (38,500 euros), Altitude (40,500 euros) and the top model Summit (43,500 euros).
 
Viimeksi muokattu:
Oliko kellään mitään hajua tulevan sähkö-Jeepin hinnoista? Jos täysillä varusteilla 39.500e (plus alv-ero yms) Saksassa tms niin mistä lähtee karvalakit?


löyty tämä Saksasta eli varmaan karvan alle 40k

The configurator for the series models has been activated in Germany since January 11, 2023. The price of the Avenger base model is 37,000 euros. Above that are the equipment lines Longtitude (38,500 euros), Altitude (40,500 euros) and the top model Summit (43,500 euros).

Eiköhän tuo olis käytännössä sama auto kuin faceliftattu e-2008, eli siitä voisi hintaa arvioida…
 
Varmaan vastaus löytyisi jostain, mutta osaisiko kukaan sanoa lämmitystolpan muuttamisesta 11kW laturiksi (esim. Teslan oma, tms). Oma kiinteistö ja 2001 tehty tolppa, jossa 2kpl suko-tökkeli ja lukee 230V 16A. Lähinnä tämä varmaan vain irti ja uusi putkiasennuksena tilalle, mutta mitenköhän tuo 1-vaihe sähköjohto? Voiko tätä olemassa olevan sähköjohtoa käyttää myös 3-vaihe vai pitääkö pihaa alkaa kaivamaan 10m auki ja joku paksumpi johto tilalle?

Sähkökeskuksesta varmaan riittää löpöä, kun 2000-luvulla tehty. Kaikki liittimet ovat peltien takana, joten en ole vielä alkanut näitä sörkkimään.
Täytyisi varmaan tutkia ja mittailla yliesmittarilla, että montako sulaketta sitten lämmitystolppaan menee? Tai niin varmaan itse tekisin, vaikka osaamista ei ole yhtään. Ja jos saa sen toplan virrattomaksi, niin sitten sen ehkä jo tohtisi avata ja katsoa mitä sieltä löytyy. Mutta on varmasti sähkömiehen hommia.

Se Teslan 500€ latausasema on kuulemma ihan hyvä valinta.

Täällä 1966 tehdyssä talossa oli sellainen ikivanha metallinen kanttinen 3-vaihe pistoke, johon 3x25A sulakkeet. Itse vaihdoin nuo sulakkeet 3x16A. Ja nyt on ollut siinä se tavallinen 3-vaihe seinäpistorasia. Sekä siinä sitten kiinni 16A suko adapteri, josta olen lataillut 13A virralla, eli sen johdon maksimilla. Joutuu kyllä silloin tällöin tarkistaa, että ainakin se suko adapteri olisi pysynyt ehjänä. Yleensä on tullut ladattua 50%->80% ja siinäkin tulee aika pitkä latausaika.

Eikös toi "Jeep" ole käytännössä Peugeot e2008 eri kuorissa?
Kyllä. On vaan se päivitetty malli, jossa vähän isompi akku ja vähän tehokkaampi moottori.
 
Tietty jos pientäkään vaaraa perheenlisäyksestä, suosittelen valitsemaan Y. Ei joudu pakkomyymään ainakaan tilanpuutteen takia.
 
Varmaan vastaus löytyisi jostain, mutta osaisiko kukaan sanoa lämmitystolpan muuttamisesta 11kW laturiksi (esim. Teslan oma, tms). Oma kiinteistö ja 2001 tehty tolppa, jossa 2kpl suko-tökkeli ja lukee 230V 16A. Lähinnä tämä varmaan vain irti ja uusi putkiasennuksena tilalle, mutta mitenköhän tuo 1-vaihe sähköjohto? Voiko tätä olemassa olevan sähköjohtoa käyttää myös 3-vaihe vai pitääkö pihaa alkaa kaivamaan 10m auki ja joku paksumpi johto tilalle?

Sähkökeskuksesta varmaan riittää löpöä, kun 2000-luvulla tehty. Kaikki liittimet ovat peltien takana, joten en ole vielä alkanut näitä sörkkimään.

Kaiva esiin kiinteistön sähkösuunnitelmat ja katso sieltä. Tai laita tänne tai vaikka yv:llä.

Noin uudesta kiinteistöstä *pitäisi* suunnitelmat löytyä.
 
Joo itsellä noita (piha) ei ole, mutta pääkiinteistön omistajalta kuulemma löytyy ja katsotaan paperit, kaapit yms ensi vkl.
 
Itse koeajanut vain Y mallin, mutta onneksi se on minusta muutenkin hienompi kuin kolmonen. 3 ei käy kun takaluukku aivan onneton, vaihdan v60 volvosta MYLR (kunhan vaan rohkenen tilauksen laittaa sisään) ja volvonkin kanssa menee hermot kun takakontti on niin äärimmäisen pieni. Y:ssä riittää tilaa ja takakontti aukeaa isosti niin menee lastenrattaat ja muut roippeet heittämällä sisään.
 
Hienosti noissa käytetyissä Tesla Model Y -malleissa Nettiautossa mainostetaan "Tässä autossa vielä parkkisensorit edessä ja takana." Tämä on erittäin hyvä myyntiargumentti ja pitää seurata miten noiden hinnat kehittyy. Seuraavaksi pitäisi kaivaa joku lista missä on mitä milloinkin päivitetty tai poistettu.
 
Tuo parkkisensorien puute on itsellenikin tässä vaiheessa se deal breaker joka estää tilausnapin lopullista lämäämistä. Varsinkin kun huhupuheita on ilmassa että Tesla tulisi tässä tammi-helmikuun vaihteessa julki jonkun uuden ”hd” tutkan kanssa, mikä ikinä se sitten lieneekään. Paska tuuri kun kävisi niin uusi auto olisi toimituksessa ja kuukausi siitä ja tadaa, jatkossa autot tulevatkin parkkitutkilla. Vähän myös tuntuu että ”vision only” on alunalkaenkin ollut tekosyy tutkien poistattamiselle ja todellinen syy on ollut komponenttipula ja toimitusten jatkuvuus on haluttu priorisoida. No, aika näyttää…
 
Mitkä on oletukset, miten muut valmistajat (ja etenkin VAG) reagoi Teslan ilmoitukseen hintojenpolkemisesta? Tuleeko VW:n ja Skodan isompien sähkömallien hinnat alas vai jatkavatko omalla lentoradallaan Teslan myydessä autoja alihinnalla?
 
Mitkä on oletukset, miten muut valmistajat (ja etenkin VAG) reagoi Teslan ilmoitukseen hintojenpolkemisesta? Tuleeko VW:n ja Skodan isompien sähkömallien hinnat alas vai jatkavatko omalla lentoradallaan Teslan myydessä autoja alihinnalla?
Niin kauan kun saavat kaiken tuotantonsa myytyä niin ei heillä kiire ole laskea. Kysynnän ja tarjonnan laki sano.
 
Huh mikä meininki sähköautokaupassa Teslan ulostulon myötä. Veikkaan, että liikenteessä aletaan näkemään way more sähkökulkinetta ja erityisesti siis Teslan muodossa. Hyvää häiriköintiä markkinalle. Toivottavasti tällaisten tempausten kautta liikenteen sähköistäminen nopeutuu ja siten näkyisi myös latausverkoston kasvuna täällä Suomessakin. Itsellä ei Teslaa ole, mutta varmasti ihan mukava peli ajella ja sähköisesti liikkua. Taisi Teslan imoituksen myötä myös valitettavan monelle tulla taloudellisesti turpaan ja ne kenellä oli jälleenmyyntibisnes isoilla voitoilla mielessä, saattoi se kääntyä viikonlopun tapahtumien myötä tappiolliseksi toiminnaksi.
 
Varmasti Teslan myynti tulee kasvamaan selvästi Suomessa, muut merkit ovat nostaneet sähköautojen hintoja 3-12 000€ samalla kuin Tesla on laskenut omiaan vähintään saman verran. Muut merkit tulevat varmaan laskemaan omia hintojaan hieman kun ovat saaneet omat tuotantonsa kunnolla käyntiin ja jonot purettua.
 
Tuo parkkisensorien puute on itsellenikin tässä vaiheessa se deal breaker joka estää tilausnapin lopullista lämäämistä. Varsinkin kun

Eikö noita aftermarket tutkasettejä ole parilla sadalla eurolla saatavana? Hyvällä tuurilla voi jenkeistä löytyä joku Teslaan räätälöity.

Omassa autossa ei ole koskaan ollut mutta joskus laina- tai vuokra-autossa oli. En tykännyt. Ärsyttävä piipitys ja siihen ei voi luottaa kuin kameraan. En kyllä tykkää vääristävästä 360 kamerastakaan…laajakuva peruutuskamera riitää.
 
Eikö noita aftermarket tutkasettejä ole parilla sadalla eurolla saatavana? Hyvällä tuurilla voi jenkeistä löytyä joku Teslaan räätälöity.

Omassa autossa ei ole koskaan ollut mutta joskus laina- tai vuokra-autossa oli. En tykännyt. Ärsyttävä piipitys ja siihen ei voi luottaa kuin kameraan. En kyllä tykkää vääristävästä 360 kamerastakaan…laajakuva peruutuskamera riitää.
Tesla on hyvin tarkka. Jos on vähänkin kolmannen osapuolen kamaa niin ne pois tai takuu evätään.

Teslan osalta mikään ei estä tai pidä takakameraa puhtaana.
 
Mikä toi parkkitutka homma siis on? Eikö uusissa tesloissa ole siis mitään sensoreita, mitkä ilmoittavat jos peruutat auton tiiliseinään?
 
Asiat voivat olla parkkitutkan osalta aivan eri 6kk päästä. Olen melko varma, että ne on tuputettu pois saatavuusongelmien takia ja saatavuus ongelmat väistyvät koko ajan.
 
Asiat voivat olla parkkitutkan osalta aivan eri 6kk päästä. Olen melko varma, että ne on tuputettu pois saatavuusongelmien takia ja saatavuus ongelmat väistyvät koko ajan.

Kannattaa muistaa se että varsinkin tämän hinnanalennuksen myötä Teslalla on varmaan aika tiukka focus kustannuksissa, olen aika skeptinen sen suhteen tuleeko koskaan takaisin ja mennään Muskin visiolla (heh) jatkossakin.
 
Olisikin mielenkiintoista tietää että onko tutkat ja sensorit mahdollisesti teslan osalta jälkiasennuskamaa näihin ”lokakuu 22-x 23” välillä toimitettuihin autoihin jos todella päätyvät palauttamaan sensoreita. Jostakin olin lukevinani että ultra sonicien puuttuminen vaikuttaa johonkin auton turvallisuusluokituksiin jenkkilässä ja siksi olisi myös intressi palauttaa niitä. Ottamatta sen enempää kantaa siihen visioniin kun en asiasta mitään ymmärrä mutta omaan maalaisjärkeen se kyllä kuulostaa hyvin omituiselta että selkeästi ratkaisu joka muodostaa auton ”näkemiselle” isoja kuolleita kulmia pidettäisiin hyvänä asiana. Youtubessahan on hyviä videoita jossa jengi ajaa näillä uusilla autoja hissukseen parkkipaikalla kohti betoniporsasta ja se auto yksinkertaisesti ei osaa varottaa siitä. Toki keskusteluun sitten nousee nämä asiat että ”jos kuljettaja näkee porsaan niin miksi auton tulisi siitä varoittaa…”
 
Kameroihin perustuva.
Jos itse katsot kameroita ja pidät ääntä. Softaa ei ole.

Olisikin mielenkiintoista tietää että onko tutkat ja sensorit mahdollisesti teslan osalta jälkiasennuskamaa näihin ”lokakuu 22-x 23” välillä toimitettuihin autoihin jos todella päätyvät palauttamaan sensoreita. Jostakin olin lukevinani että ultra sonicien puuttuminen vaikuttaa johonkin auton turvallisuusluokituksiin jenkkilässä ja siksi olisi myös intressi palauttaa niitä. Ottamatta sen enempää kantaa siihen visioniin kun en asiasta mitään ymmärrä mutta omaan maalaisjärkeen se kyllä kuulostaa hyvin omituiselta että selkeästi ratkaisu joka muodostaa auton ”näkemiselle” isoja kuolleita kulmia pidettäisiin hyvänä asiana. Youtubessahan on hyviä videoita jossa jengi ajaa näillä uusilla autoja hissukseen parkkipaikalla kohti betoniporsasta ja se auto yksinkertaisesti ei osaa varottaa siitä. Toki keskusteluun sitten nousee nämä asiat että ”jos kuljettaja näkee porsaan niin miksi auton tulisi siitä varoittaa…”
Ei osaa varoittaa koska ei ole softaa tai sensoreita. En tiedä ovatko nuo hiukan alemman älyn edustajia vaiko mitä. Ei se softa sinne tule ellei Tesla tee sitä.

Tesla ei enää ole harrastanut jälkiasennuksia.
 
Sitä puheenollen. Toimitus näytti venyneen kesäkuulle, mutta kun tarkemmin kysyin asiaa aspasta niin selvisikin, että auto on jo Zeebruggessa matkalla suomeen ja pitäisi olla luovutuksessa helmi-maaliskuussa.
Koska tilasit auton? Itselläni myös loppuvuodesta siirtyi maaliskuulta kesäkuulle toimitusaikataulu, sovellus näyttää yhä kesäkuuta.
 
Koska tilasit auton? Itselläni myös loppuvuodesta siirtyi maaliskuulta kesäkuulle toimitusaikataulu, sovellus näyttää yhä kesäkuuta.
1.9. tilasin. Mullakin näyttää edelleen toukokuuta, eikä mitään ilmoituksia ole tullut, että auto olisi siirtynyt tuotantoon tms. Sitten kun aspasta asiaa kysyin, niin hieman yllättäen vastaus olikin, että pitäisi muutaman viikon päästä olla jo Suomessa.
 
Jos katsotte Polestarin tilaussivua Chromella developer-modessa, niin saatte kättä pidempää "Order2delivery" kentästä, että missä kohtaa toimitusketjua auto suurinpiirtein on tulossa. Pääsääntösesti tilaussivun versioupdatet päättyy numeroinnissa 40-50 väliin, ja yli 30 on jo Euroopan puolella laivakanavien läpi. Jos rekisterinumero löytyy sivuilta, niin sitten on auto jo zeebruggessa ja venailee pääsyä laivakyydillä Hankoon. Hangosta menee viikko vielä, että auto on luovutuspaikassa ja jossain tätä ennen aukeaa luovutuksen varaus Polestarin sivuille. Polestarin tuki ei näe oikeastaan mitään eritystä statustiedon päivitystä välillä Kiinan satama - Zeebrugge ja siks toi version tsekkaaminen pitää parhaiten kartalla.
 
Huh mikä meininki sähköautokaupassa Teslan ulostulon myötä. Veikkaan, että liikenteessä aletaan näkemään way more sähkökulkinetta ja erityisesti siis Teslan muodossa. Hyvää häiriköintiä markkinalle.
Ei nuo varsinaisesti niin halpoja edelleenkään ole, että yleisöryntäys on taattu. Pikemminkin sanoisin, että nyt Teslankin hinnasto on vasta enemmän linjassa muiden kanssa, jos speksejä katsoo. Senhän takia ne hintoja tiputti, että kauppa ei tarpeeksi käynyt asetetuilla hinnoilla.
 
Jos itse katsot kameroita ja pidät ääntä. Softaa ei ole.


Ei osaa varoittaa koska ei ole softaa tai sensoreita. En tiedä ovatko nuo hiukan alemman älyn edustajia vaiko mitä. Ei se softa sinne tule ellei Tesla tee sitä.

Tesla ei enää ole harrastanut jälkiasennuksia.
Eikös tuo ole vähän omituista autossa jota mainostetaan käytännössä "itseajavana" että taaksepäin kaikki on kuskin vastuulla eikä edes piippaa jos jotain jää huomaamatta?
Mulla jo yhdessä 12 vuotta vanhassa autossa on ympäri autoa parkkitutkat ja on niistä apua parkkiksilla kun ihmiset hyppii sinne tänne ympärillä. Lapset on vielä niin lyhyitäkin.
 
Kaverin viime syksynä tilaama ID 5 luovutettiin viime viikolla, ajotuntuma ja tunnelma oli hyvä ja iloiseksi yllätykseksi VAG oli vaihtanut sisustan ämpärimuoveja pehmeämpiin.
Sähköinen takaluukku tuosta jäi komponenttipulan takia pois, jos sen olisi halunnut olisi toimitusaika ollut kuulemma tuntematon.
 
Eikös tuo ole vähän omituista autossa jota mainostetaan käytännössä "itseajavana" että taaksepäin kaikki on kuskin vastuulla eikä edes piippaa jos jotain jää huomaamatta?
Mulla jo yhdessä 12 vuotta vanhassa autossa on ympäri autoa parkkitutkat ja on niistä apua parkkiksilla kun ihmiset hyppii sinne tänne ympärillä. Lapset on vielä niin lyhyitäkin.
Onhan se outoa. Mutta eri Tesla ryhmien mukaan kaiken oleellisen tiedon saat kameroista ja tutkien piippaillut ovat vain häiritseviä. Jos et osaa peruuttaa on parempi käyttää julkista.

Ihminen on hyvä perustelemaan asioita itselleen. Mutta on tuo silti idiotismia poistaa toimiva järjestelmä ja vastaavaa toimintoa ei vielä ole tai onko edes tulossakaan.

Kuski on aina vastuussa koska nämä ovat avustimia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom