Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Teslan tai minkään muun latausasema yksinään ilman kuormanhallintaa ei suoraan ratkaise, sähkömiehen on katsottava kuinka vaiheet talossa on kytketty. Voi olla, että kaksi vaihetta kestää hyvin ottaa maksimia, mutta kolmannella poksuu pääsulake, koska sen takana on enemmän kuormaa.
Ne olikin sitten kovin halventuneet parissa vuodessa kun viimeksi katsoin.Äkkiseltään katsottuna sininen karavaani pistorasia n.10€.
Ihan normi 3x16A eli max 16A jokaisesta vaiheesta erikseen.Kävin kurkkaamassa autotallin 3-vaihe rasiaa. Kannessa lukee 16A, onko tämä joku lasten malli jossa max 16A vai 3x16A?
Mä kuvittelin että tuo minunkin rasiassa lukeva 6h liittyisi tähän:Ihan normi 3x16A eli max 16A jokaisesta vaiheesta erikseen.
Noissakin muuten lukee vissiin tyypillisesti 16A 4h, eli ne on mitoitettu yhtäajaksoiselle 16A vain 4h putkeen.
Höpsis. Yleensä niissä lukee 6h mutta ei sillä ole mitään tekemistä ajan tai virrankeston kanssa. Se kertoo vain missä kohdassa pistokkeessa on maadoitus, kuten tuossa edellä jo kerrottiinkin.Noissakin muuten lukee vissiin tyypillisesti 16A 4h, eli ne on mitoitettu yhtäajaksoiselle 16A vain 4h putkeen.
Joo itellä ois 110km per päivä mut ei lataus mahdollisuutta himassa toistaiseksi. Oon harkinnu et riittäiskö Model 3 LR siihen että pääsis töissä latailemaan
Järjettömän hintainen viritelmä. 3-vaihelaturia pihaan ei tässä missään kehitysmaassa asuta.![]()
Teison Pro latauslaite Type2 3,7kW Caravan | KOTILATURI
Kätevä latausjohto Caravan-pistotulpalla sekä schuko adapterilla Saat turvallisesti ladattua Caravan-pistorasiasta sekä adapterilla schuko pistorasiasta. Maksimi latausteho 3,7kW (1x16A) Sopii kaikille Type2 täyssähkö- ja hybridiautoille Viisiportainen tehonsäätö 6-8-10-13-16A Selkeä 1.8...www.kotilaturi.fi
Kohtuu yleinen vaarinymmarrys.Noissakin muuten lukee vissiin tyypillisesti 16A 4h, eli ne on mitoitettu yhtäajaksoiselle 16A vain 4h putkeen.
3-vaihe laturi auttaa paljon, koska teho otetaan kaikkien kolmen vaihteen välistä 400V jännitteellä.Teslan tai minkään muun latausasema yksinään ilman kuormanhallintaa ei suoraan ratkaise, sähkömiehen on katsottava kuinka vaiheet talossa on kytketty. Voi olla, että kaksi vaihetta kestää hyvin ottaa maksimia, mutta kolmannella poksuu pääsulake, koska sen takana on enemmän kuormaa.
11kW teholla se vetäisee jokaisen sulakkeen läpi 16A. 6kW teholla 8,7A per sulake.Jos pistät 3-vaihe laturin lataamaan 11kW teholla, niin se vetäisee jokaisen sulakkeen läpi käsittääkseni vain 9.2A. Jos latauksen rajoittaa vaikka 6kW teholle, niin kulutus on luokkaa 5A per sulake.
Sinänsähän tilanne on tällä hetkellä vähän koominen kun ne Type2 3-vaihe"latausasemat" maksaa niin paljon. Sitten kun niitä saa 200-300 eurolla niin tilanne on normalisoitunut.
Tuon takia ne hinnat onkin niin naurettavia vielä toistaiseksi. Ei se oo tyhmä jopa pyytää, ja ei se välttämättä ole tyhmä joka maksaakaan kun mistään ei saa kohtuullisella hinnalla.No jos alle 600€ saa jo laadukkaan laitteen + satkun tai kaksi se asennus, niin kauhean isoista investoinneista puhuta. Kumma et voi paukuttaa kymppitonneja autoon, mutta muutamaa satasta ei laturiin.
Eihän niillä mitään ongelmaa ole, teho on silloin vaan 7,2 kW. Samalla tavalla kuin Ikea ja jotkut muut tarjoaa yhdellä vaiheella 3,6 kW.En tiedä miten 3 vaiheesta lataavat autot suhtautusivat siihen, jos ne saisivat vain kahta vaihetta.
Tuon takia ne hinnat onkin niin naurettavia vielä toistaiseksi. Ei se oo tyhmä jopa pyytää, ja niin kuin sanoit niin ei se välttämättä ole tyhmä joka maksaakaan.
Samalla logiikalla ei varmaan mitenkään häiritse ruoan hintojen nouseminen. MItäs väliä sillä on jos banaanit maksaa kympin kilo, kun paukutin kymppitonneja autoon.
Autot eivät osaa ottaa vaiheiden välistä, vai onko tuo joku Type-2 speksin juttu?11kW teholla se vetäisee jokaisen sulakkeen läpi 16A. 6kW teholla 8,7A per sulake.
Joo sinänsä toi AC-latauksen ohjaus on vähän surkea, koska siinä kytkentälaite (eli latausasema tai kaapeli) ei pysty antamaan kuin yhden maksimivirtatiedon joka koskee kaikkia vaiheita.
Jos olisi vaiheiden mittaus ja niihin perustuva kuormantasaus, niin mikäli yhdellä vaiheella on kapasiteettia vaikka 4A käytössä, niin sitten autolle täytyy kertoa, että maksimivirta on 4A (3 x 4A) vaikka muilla vaiheilla olisi 16A käytettävissä. Tai sitten antaa autolle vain tuollaisesta 16A kestävästä vaiheesta virtaa ja sanoa että saa ottaa 16A ( 1 x 16A ). En tiedä miten 3 vaiheesta lataavat autot suhtautusivat siihen, jos ne saisivat vain kahta vaihetta.
Sun logiikkas ei nyt oikein aukea. Pidät 200-300 euroa oikeana hintana, mutta kun niitä ei ole koskaan sillä hinnalla saanut. 4xx on halvin mitä muistan nähneeni täysin riisutusta versiosta. Paremmissa on pilvipalvelua sun muuta mukana. Tyhmä auton 2-paikkainen lämmitystolppakin maksaa sen 200 euroa helposti, niin voit kyllä joutua vähän aikaa odottamaan, jos latausaseman haluat samalla rahalla.Tuon takia ne hinnat onkin niin naurettavia vielä toistaiseksi. Ei se oo tyhmä jopa pyytää, ja ei se välttämättä ole tyhmä joka maksaakaan kun mistään ei saa kohtuullisella hinnalla.
eiku sa vaan lasket vaarin sulakkeiden kuormitusta.Autot eivät osaa ottaa vaiheiden välistä, vai onko tuo joku Type-2 speksin juttu?
Sinulla on tässä vain jokin väärinymmärrys 3-vaiheisen vaihtovirran suhteen.Autot eivät osaa ottaa vaiheiden välistä, vai onko tuo joku Type-2 speksin juttu?
Joo siis toki se Go-E laturi voi kytkeä vaiheita pois päältä, mutta se ei voi kertoa autolle että vaihetta 1 saa kuormittaa 4A, vaihetta 2 13A ja vaihetta 3 10A, koska siinä Type2 piuhassa menee vain yksi PWM-signaali, joka koskee jokaista vaihetta.Minulla on käytössä Go-E:n laturi ja hyvin toimii kuormat aina 1x6A -> 3x16A. Automaatioilla voi säätää mitä vaihetta kuormitetaan (vai kaikkia) ja millä virroilla. Sopii kivasti aurinkopaneelien kanssa, toki vaatii esim. Shellyn 3EM -mittarin mittaamaan sähköliittymää.
Joo siis toki se Go-E laturi voi kytkeä vaiheita pois päältä, mutta se ei voi kertoa autolle että vaihetta 1 saa kuormittaa 4A, vaihetta 2 13A ja vaihetta 3 10A, koska siinä Type2 piuhassa menee vain yksi PWM-signaali, joka koskee jokaista vaihetta.
Niin siis editoin jo vähän selvennystä viestiin, mutta kun ehdit vastata niin kirjoitan nyt uudestaan...Jos lopetetaan whataboutismi ja maalitolppien siirteleminen, niin tilapäislaturi 1.8kW vs. kiinteä asennus nimenomaan sähköautoa varten on mielestäni kaksi eri asiaa. Hienoa, että sait jollain ihmeellä kaivettua banaanit tähän keskustelun mukaan, mutta jos tämä on se millä määrität lataustarvetta, olkoon se näin.
Se 500-800 euron laturi on pitkäikäinen investointi ja voi hyvin kestää seuraavat 10 vuotta käytössä samalla lisäten latausturvallisuutta ja -mukavuutta. Valinnan kun tekee vielä järkevästi niin laturi on myös teknisesti pitkäikäinen, jossa on myös jotain älyä mukana ja päivitysmahdollisuus esim. firmiksen kautta. Samalla kun valitsee esim. voimavirtaan kytkettävän laturin niin se palvelee myös pidemmillä lomareissuilla tai on helppo siirtää uuteen asuntoon tai käyttöpaikkaan auton vaihtuessa.Jos taas latailee sitä autoa joka tapauksessa työpaikan pihassa ja silloin tällöin olisi kiva saada nopeasti täyteen kotonakin, niin ei siinä ole sen enempää järkeä maksaa tonnia kuin maksaa tonnia jostain muusta semi turhasta, vaikka nyt olisiki laittanut kymppitonneja autoon.
Näin se teknisesti on joka autossa. Laturi on siellä autossa.Nuo laitteet kaapelin välissä ovat toimittavat vain vikavirtasuoja, sulakkeen tms. virkaa?
AC-latauksen osalta. DC-latauksessa laturi on suurimmalta osin siinä latausasemassa.Näin se teknisesti on joka autossa. Laturi on siellä autossa.
Joo siis kaikki missä on toisessa päässä type 2 ja toisesta päästä kytketään kiinteästi tai liitetään pistorasiaan (1-vaihe tai 3-vaihe) on käytännössä samaa asiaa tekeviä juttuja. (Toki jotkut voi oikoa jossain, ja jossain voi olla lisäominaisuuksia, kuten kuormantasaustuki, RFID-tagien luku, etäohjaus yms.)Aiempiin viesteihin liittyen. Ilmeisesti ei siis ole edes olemassa johtoa, mikä olisi ainoastaan voimavirta-type2. Eli ilman välissä olevaa vikavirtaa. Koska nämä vikavirtamöykyllä varustetut kaapelit maksavat halvimmillaankin yli 400€, mikä on jo halvimpien latausasemien verran.
Eipä ole ei. Se vikavirta ei ole siinä edes se merkittävin osa, jostain alibabasta voi kyllä ostaa latauslaitteita ilman vikavirtasuojauksia jolloin niiden täytyy olla kunnossa syöttävän keskuksen päässä.Ilmeisesti ei siis ole edes olemassa johtoa, mikä olisi ainoastaan voimavirta-type2.
Okei aika jännä. Jotenkin olin siinä luulossa, että se auton oma latauslaite päättäisi kuinka paljon sieltä verkosta virtaa ottaa (ja miten), eikä siihen tarvittaisi erillistä älyä siinä ”välissä”.Eipä ole ei. Se vikavirta ei ole siinä edes se merkittävin osa, jostain alibabasta voi kyllä ostaa latauslaitteita ilman vikavirtasuojauksia jolloin niiden täytyy olla kunnossa syöttävän keskuksen päässä.
Mutta nuo muut kättelyt joilla sähkö ylipäänsä kytketään sinne auton päähän ja jonkinlainen PWM-signaalia generoiva kikkare joka kertoo autolle tiedon siitä paljonko virtaa sopii ottaa ovat sellaisia jotka on pakko löytyä jos meinaa saada auton laturin lataamaan.
Auton oma latauslaite päättääkin paljonko ottaa virtaa, mutta sen latauslaitteen tarvitsee tietää paljonko sieltä verkosta voi ottaa virtaa. Eli jos menet 22kW latauspisteelle niin se latauspiste kertoo että auto saa ottaa ENINTÄÄN 32A. Jos menet 11kW latauspisteelle niin se kertoo että saa ottaa ENINTÄÄN 16A.Okei aika jännä. Jotenkin olin siinä luulossa, että se auton oma latauslaite päättäisi kuinka paljon sieltä verkosta virtaa ottaa (ja miten), eikä siihen tarvittaisi erillistä älyä siinä ”välissä”.
Mutta en ymmärrä miksei kotikäytössä sitten voisi olla ihan tyhmä voimavirta-type2 johto? Jos siis kuormanhallinta on muuten kunnossa. Ymmärrän kyllä pointin, että mistä siinä on kyse, mutta eikö se voisi olla myös käyttäjän omalla vastuulla miten sitä sähköä käyttää ja jos pääsulakkeet paukkuu usein, niin rajoittaa vaikka autosta sitä virranottoa. Ettei kaikkien sitten edes tarvitsisi hankkia sitä 500€ johtoa (tai latausasemaa).Auton oma latauslaite päättääkin paljonko ottaa virtaa, mutta sen latauslaitteen tarvitsee tietää paljonko sieltä verkosta voi ottaa virtaa. Eli jos menet 22kW latauspisteelle niin se latauspiste kertoo että auto saa ottaa ENINTÄÄN 32A. Jos menet 11kW latauspisteelle niin se kertoo että saa ottaa ENINTÄÄN 16A.
Jos auto menee latausalueelle jossa on 10 autoa latauksessa ja pääsulakkeet kestää 50A niin se EVSE voi kertoa autolle että saa ottaa enintään 5A.
No mistäs se auto tietäisi että oletko kotipihassa vai julkisella latauspisteellä?Mutta en ymmärrä miksei kotikäytössä sitten voisi olla ihan tyhmä voimavirta-type2 johto? Jos siis kuormanhallinta on muuten kunnossa.
Ei se sitä tietäisikään. Eli onko tässä joku standardi, että siinä pitää tuo rajoitin olla aina johdossa tai latauslaitteessa, ettei näitä ongelmia tule yleisillä latauspaikoilla?No mistäs se auto tietäisi että oletko kotipihassa vai julkisella latauspisteellä?
Ja ei noi turvaomianaisuudetkaan nyt hirveän haitallisia ole vaikkakin niistä toistaiseksi pyydetään ylihintaa.
Johdossa ei sinänsä ole "rajoitinta" vaan se johto kertoo autolle paljonko on sallittu ja auton latauslaite sitten noudattaa sitä. Toki jos johto mittaa virrankulutusta niin mikäli auto ottaa enemmän kuin mitä johto "lupaa" autolle, niin se voi katkaista syötön kokonaan.Ei se sitä tietäisikään. Eli onko tässä joku standardi, että siinä pitää tuo rajoitin olla aina johdossa tai latauslaitteessa, ettei näitä ongelmia tule yleisillä latauspaikoilla?
Ihan sama otatko vaiheiden välistä (400V) vai vaiheiden ja maan välistä (230V) tehoa 11kW tasaisesti kuormittaen, niin sulakkeilla menee kullakin 16A virtaa eli 3 x 16A. Laske vaikka itse.Autot eivät osaa ottaa vaiheiden välistä, vai onko tuo joku Type-2 speksin juttu?
Aiempiin viesteihin liittyen. Ilmeisesti ei siis ole edes olemassa johtoa, mikä olisi ainoastaan voimavirta-type2. Eli ilman välissä olevaa vikavirtaa. Koska nämä vikavirtamöykyllä varustetut kaapelit maksavat halvimmillaankin yli 400€, mikä on jo halvimpien latausasemien verran.
edit. Siinä on varmaan myös tuo tyypin B vikavirtasuoja, ehkä.
Mutta en ymmärrä miksei kotikäytössä sitten voisi olla ihan tyhmä voimavirta-type2 johto? Jos siis kuormanhallinta on muuten kunnossa. Ymmärrän kyllä pointin, että mistä siinä on kyse, mutta eikö se voisi olla myös käyttäjän omalla vastuulla miten sitä sähköä käyttää ja jos pääsulakkeet paukkuu usein, niin rajoittaa vaikka autosta sitä virranottoa. Ettei kaikkien sitten edes tarvitsisi hankkia sitä 500€ johtoa (tai latausasemaa).
Eikös jossain (volkkarissa?) ollut yksi- tai kaksivaiheinen laturi, 1 vaiheella 3,6kW ja 2 vaiheella 6kW, ja nimenomaan niin että se 2 vaiheinen oli käytännössä vaan sama laturi 400V.Ihan sama otatko vaiheiden välistä (400V) vai vaiheiden ja maan välistä (230V) tehoa 11kW tasaisesti kuormittaen, niin sulakkeilla menee kullakin 16A virtaa eli 3 x 16A. Laske vaikka itse.
Tai ilman tasaista kuormitusta (ja ilman muuta kuormitusta):
- jos otat 7,4kW kahden vaiheen välistä (400V) niin kahdella sulakkeella näkyy 18,5A virta. Resistiivisellä kuormalla kumpikin on 60° sivussa jännitteestä.
- jos otat 3,7kW vaiheen 1 ja maan välistä ja 3,7kW vaiheen 2 ja maan välistä, niin kahdella sulakkeella näkyy 16A virta. Resistiivisellä kuormalla kumpikin on samassa vaiheessa jännitteen kanssa.
Tripleteissä latauslaite on 2x16A eli auto ottaa 7,2 kW tehlla maksimissaan. 400 V en tiedä, ihan normaalilla 3x16A latauslaitteella tuota latailen kotona.Eikös jossain (volkkarissa?) ollut yksi- tai kaksivaiheinen laturi, 1 vaiheella 3,6kW ja 2 vaiheella 6kW, ja nimenomaan niin että se 2 vaiheinen oli käytännössä vaan sama laturi 400V.
Tuo on kuitenkin 2x 230v nollaa vasten, eikä 400v vaiheiden välillä, jos 7,2kW ottaa.Tripleteissä latauslaite on 2x16A eli auto ottaa 7,2 kW tehlla maksimissaan. 400 V en tiedä, ihan normaalilla 3x16A latauslaitteella tuota latailen kotona.