Yleistä keskustelua sähköautoista

Eli 395€ Type 2 latausjohdosta + karavaanaripistoke, niin saa 3,7kW latauksen yhdestä vaiheesta. Eli silloin 3*25A järjestelmässä pitää olla hyvin huolellinen ettei osu millekään käytetylle vaiheelle, koska 16A menee pelkälle autolle - tai sitten sulakkeet sanoo poks.

Tai vaihtoehtoisesti esim. Teslan kotilaturi, max 11kW joka olisi 500€. Samalla saa tasoitettua kuorman eri vaiheille, vaikka ei ottaisi enempää kuin sen 3,7kW.

En kyllä näe ensimmäisessä vaihtoehdossa mitään järkeä. Ainoastaan, jos auto ei tukisi kolmivaihelatausta.
 
Toi kallis latausjohto tekee kyllä tuosta karavaanipistoke asennuksesta järjettömän. Kuitenkin tuota Enston 3,7kW latausasemaa (tarvittavilla suojilla) saa n. 400€ hintaan ja siihen asennus päälle, niin ollaan ihan samoissa hinnoissa.
 
Teslan tai minkään muun latausasema yksinään ilman kuormanhallintaa ei suoraan ratkaise, sähkömiehen on katsottava kuinka vaiheet talossa on kytketty. Voi olla, että kaksi vaihetta kestää hyvin ottaa maksimia, mutta kolmannella poksuu pääsulake, koska sen takana on enemmän kuormaa.
 
Teslan tai minkään muun latausasema yksinään ilman kuormanhallintaa ei suoraan ratkaise, sähkömiehen on katsottava kuinka vaiheet talossa on kytketty. Voi olla, että kaksi vaihetta kestää hyvin ottaa maksimia, mutta kolmannella poksuu pääsulake, koska sen takana on enemmän kuormaa.

Jolloin sama ongelma on sen karavaanaripistokkeen kanssa, jos sähkömies ei katso onko sen vaiheen takana tarpeeksi tavaraa. Mutta siinä missä karavaanarilaturin kanssa voit rajoittaa vain 3,7kW alaspäin, niin kolmivaihelaturilla pääset rajoittamaan kaikkia vaiheita, vaikka sille samalle tasolle jonka tiedät kestävän sillä karavanaarilaturilla. Eli enemmän tehoa saat laittamalla 6A jokaisesta kuin tuolla karavanaari 16A yhdestä.

Ei siitä 11kW laturista tarvitse ottaa 11kW, kun siitä voi ottaa vaikka kuinka paljon vähemmän. Se vain silloin jaetaan eri vaiheiden välillä, jolloin yhdellekään ei tule liikaa kuormitusta.
 
Joo sinänsä toi AC-latauksen ohjaus on vähän surkea, koska siinä kytkentälaite (eli latausasema tai kaapeli) ei pysty antamaan kuin yhden maksimivirtatiedon joka koskee kaikkia vaiheita.

Jos olisi vaiheiden mittaus ja niihin perustuva kuormantasaus, niin mikäli yhdellä vaiheella on kapasiteettia vaikka 4A käytössä, niin sitten autolle täytyy kertoa, että maksimivirta on 4A (3 x 4A) vaikka muilla vaiheilla olisi 16A käytettävissä. Tai sitten antaa autolle vain tuollaisesta 16A kestävästä vaiheesta virtaa ja sanoa että saa ottaa 16A ( 1 x 16A ). En tiedä miten 3 vaiheesta lataavat autot suhtautusivat siihen, jos ne saisivat vain kahta vaihetta.
 
Noissakin muuten lukee vissiin tyypillisesti 16A 4h, eli ne on mitoitettu yhtäajaksoiselle 16A vain 4h putkeen.
Höpsis. Yleensä niissä lukee 6h mutta ei sillä ole mitään tekemistä ajan tai virrankeston kanssa. Se kertoo vain missä kohdassa pistokkeessa on maadoitus, kuten tuossa edellä jo kerrottiinkin.

Ei tuollaisella rasialla ole mitään aikarajoituksia.
 
Joo itellä ois 110km per päivä mut ei lataus mahdollisuutta himassa toistaiseksi. Oon harkinnu et riittäiskö Model 3 LR siihen että pääsis töissä latailemaan

64kwh Kialla olen kohta vuoden ajanut turku-salo-turku väliä (120km/päivä).

Vasta kesän jälkeen sain kotilatauksen käyttööni, sitä ennen talvella joka toinen päivä istuin pikalaturilla kotimatkalla (latailin tuonne 80-90% asti riippuen siitä miten kiire, laturille tullessa 10-15% jäljellä).

Nyt kotilatauksen myötä olen ladannut tyynesti joka kerta 100% asti ja 2-3 päivän välein lataus riippuen siitä onko ennakoitavissa jotain ylimääräisiä ajoja. Pikalatausta olen tainnut käyttää kolme kertaa heinäkuun lopun jälkeen.
 
Järjettömän hintainen viritelmä. 3-vaihelaturia pihaan ei tässä missään kehitysmaassa asuta.
 
No en nyt tiedä onko tuo "viritelmä" sinänsä. Kiinteästi asennettavalla ja pistokkeellisella ei sinänsä ole teknisesti muuta eroa kuin se pistoke, mutta mukana kulkeva kulkee mukana. Jos olisi usein tarvetta ladata satunnaisissa paikoissa joissa on karavaanaripistoke, niin olisihan tuo kätevä. Tai no toi Schuko->karavaanari -sovitin on kyllä aika hilpeä.

Mutta olen kyllä yhtä mieltä siitä että järjettömän hintainen. Toki toisaalta markkinahinta.
 
Viimeksi muokattu:
1-vaihelataaminen on viritelmä maassa jossa pienkiinteistöihin tuodaan 3 vaihetta. Eri asia jossain muualla.
 
Joo siis olen samaa mieltä että jatkuvaan lataamiseen yhdessä paikassa (ja karavaanaripistukan asentaminen sitä varten) olisi viritelmä.

Satunnaisissa paikoissa lataamiseen 1-vaiheinen on käytännön pakko, koska monissa kiinteistöissä ei ole 3-vaihepistukkaa (vaikka niissä onkin 3-vaihe syöttö) tai se on auton lataamisen kannalta hankalassa paikassa.
 
Joillain ei ole mahdollisuutta vaikuttaa siihen pistokkeeseen. Supersuko jossa mittari on omassa taloyhtiössä joka tolpassa. Jos nyt plugarin työautoksi niin kotona olisi lataus samalla tavalla kuin Teslaa lataillessa.
 
Teslan tai minkään muun latausasema yksinään ilman kuormanhallintaa ei suoraan ratkaise, sähkömiehen on katsottava kuinka vaiheet talossa on kytketty. Voi olla, että kaksi vaihetta kestää hyvin ottaa maksimia, mutta kolmannella poksuu pääsulake, koska sen takana on enemmän kuormaa.
3-vaihe laturi auttaa paljon, koska teho otetaan kaikkien kolmen vaihteen välistä 400V jännitteellä.

Jos pistät 3-vaihe laturin lataamaan 11kW teholla, niin se vetäisee jokaisen sulakkeen läpi käsittääkseni vain 9.2A. Jos latauksen rajoittaa vaikka 6kW teholle, niin kulutus on luokkaa 5A per sulake.
 
Jos pistät 3-vaihe laturin lataamaan 11kW teholla, niin se vetäisee jokaisen sulakkeen läpi käsittääkseni vain 9.2A. Jos latauksen rajoittaa vaikka 6kW teholle, niin kulutus on luokkaa 5A per sulake.
11kW teholla se vetäisee jokaisen sulakkeen läpi 16A. 6kW teholla 8,7A per sulake.

Sinänsä nämä ei ole tietenkään ihan hirveän intutitiivisia laskea, kun täytyy huomioida vaihekulma. Eli jos ajatellaan että sulakkeiden takana ei ole mitään kuormaa ja otat kahden vaiheen väliltä 400V jännitteellä 4kW, niin silloin kahdella sulakkeella näkyy kummallakin 10A kuorma. Jos sitten otat 3 vaiheelta 12kW, niin kolmella sulakkeella näkyy 17,4A kullakin, koska 10A + 10A 120° vaihe-erolla = 17,4A.

Sinänsä koska sähköauto lataa akkua eikä pyöritä kolmivaihevirralla moottoria suoraan on sähköautojen laturit luultavasti kaikki tähtikytkettyjä, eli ne käyttävät 230V eikä 400V. Tästä on se etu, että tällöin sama laturi toimii myös yhdellä vaiheella. Jos se olisi tehty kolmiokytkentään, eli kytkeytymään vaiheiden välille, niin se vaatisi lataamiseen aina vähintään 2 vaihetta.
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsähän tilanne on tällä hetkellä vähän koominen kun ne Type2 3-vaihe"latausasemat" maksaa niin paljon. Sitten kun niitä saa 200-300 eurolla niin tilanne on normalisoitunut.

No jos alle 600€ saa jo laadukkaan laitteen + satkun tai kaksi se asennus, niin kauhean isoista investoinneista puhuta. Kumma et voi paukuttaa kymppitonneja autoon, mutta muutamaa satasta ei laturiin.
 
No jos alle 600€ saa jo laadukkaan laitteen + satkun tai kaksi se asennus, niin kauhean isoista investoinneista puhuta. Kumma et voi paukuttaa kymppitonneja autoon, mutta muutamaa satasta ei laturiin.
Tuon takia ne hinnat onkin niin naurettavia vielä toistaiseksi. Ei se oo tyhmä jopa pyytää, ja ei se välttämättä ole tyhmä joka maksaakaan kun mistään ei saa kohtuullisella hinnalla.

Samalla logiikalla ei varmaan mitenkään häiritse ruoan hintojen nouseminen. MItäs väliä sillä on jos banaanit maksaa kympin kilo, kun paukutin kymppitonneja autoon.

Toki oikeasti voi olla ihan järkevää maksaa turhan korkeaa hintaa laturista, että saa 100 kertaa kalliimmasta investoinnista täyden hyödyn.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä miten 3 vaiheesta lataavat autot suhtautusivat siihen, jos ne saisivat vain kahta vaihetta.
Eihän niillä mitään ongelmaa ole, teho on silloin vaan 7,2 kW. Samalla tavalla kuin Ikea ja jotkut muut tarjoaa yhdellä vaiheella 3,6 kW.
 
Tuon takia ne hinnat onkin niin naurettavia vielä toistaiseksi. Ei se oo tyhmä jopa pyytää, ja niin kuin sanoit niin ei se välttämättä ole tyhmä joka maksaakaan.

Samalla logiikalla ei varmaan mitenkään häiritse ruoan hintojen nouseminen. MItäs väliä sillä on jos banaanit maksaa kympin kilo, kun paukutin kymppitonneja autoon.

Jos lopetetaan whataboutismi ja maalitolppien siirteleminen, niin tilapäislaturi 1.8kW vs. kiinteä asennus nimenomaan sähköautoa varten on mielestäni kaksi eri asiaa. Hienoa, että sait jollain ihmeellä kaivettua banaanit tähän keskustelun mukaan, mutta jos tämä on se millä määrität lataustarvetta, olkoon se näin.
 
Joo sinänsä toi AC-latauksen ohjaus on vähän surkea, koska siinä kytkentälaite (eli latausasema tai kaapeli) ei pysty antamaan kuin yhden maksimivirtatiedon joka koskee kaikkia vaiheita.

Jos olisi vaiheiden mittaus ja niihin perustuva kuormantasaus, niin mikäli yhdellä vaiheella on kapasiteettia vaikka 4A käytössä, niin sitten autolle täytyy kertoa, että maksimivirta on 4A (3 x 4A) vaikka muilla vaiheilla olisi 16A käytettävissä. Tai sitten antaa autolle vain tuollaisesta 16A kestävästä vaiheesta virtaa ja sanoa että saa ottaa 16A ( 1 x 16A ). En tiedä miten 3 vaiheesta lataavat autot suhtautusivat siihen, jos ne saisivat vain kahta vaihetta.

Minulla on käytössä Go-E:n laturi ja hyvin toimii kuormat aina 1x6A -> 3x16A. Automaatioilla voi säätää mitä vaihetta kuormitetaan (vai kaikkia) ja millä virroilla. Sopii kivasti aurinkopaneelien kanssa, toki vaatii esim. Shellyn 3EM -mittarin mittaamaan sähköliittymää.
 
Tuon takia ne hinnat onkin niin naurettavia vielä toistaiseksi. Ei se oo tyhmä jopa pyytää, ja ei se välttämättä ole tyhmä joka maksaakaan kun mistään ei saa kohtuullisella hinnalla.
Sun logiikkas ei nyt oikein aukea. Pidät 200-300 euroa oikeana hintana, mutta kun niitä ei ole koskaan sillä hinnalla saanut. 4xx on halvin mitä muistan nähneeni täysin riisutusta versiosta. Paremmissa on pilvipalvelua sun muuta mukana. Tyhmä auton 2-paikkainen lämmitystolppakin maksaa sen 200 euroa helposti, niin voit kyllä joutua vähän aikaa odottamaan, jos latausaseman haluat samalla rahalla.
 
Minulla on käytössä Go-E:n laturi ja hyvin toimii kuormat aina 1x6A -> 3x16A. Automaatioilla voi säätää mitä vaihetta kuormitetaan (vai kaikkia) ja millä virroilla. Sopii kivasti aurinkopaneelien kanssa, toki vaatii esim. Shellyn 3EM -mittarin mittaamaan sähköliittymää.
Joo siis toki se Go-E laturi voi kytkeä vaiheita pois päältä, mutta se ei voi kertoa autolle että vaihetta 1 saa kuormittaa 4A, vaihetta 2 13A ja vaihetta 3 10A, koska siinä Type2 piuhassa menee vain yksi PWM-signaali, joka koskee jokaista vaihetta.
 
Joo siis toki se Go-E laturi voi kytkeä vaiheita pois päältä, mutta se ei voi kertoa autolle että vaihetta 1 saa kuormittaa 4A, vaihetta 2 13A ja vaihetta 3 10A, koska siinä Type2 piuhassa menee vain yksi PWM-signaali, joka koskee jokaista vaihetta.

Joo, tuo on totta. Ei voi valita eri kuormia eri vaiheille.
 
Jos lopetetaan whataboutismi ja maalitolppien siirteleminen, niin tilapäislaturi 1.8kW vs. kiinteä asennus nimenomaan sähköautoa varten on mielestäni kaksi eri asiaa. Hienoa, että sait jollain ihmeellä kaivettua banaanit tähän keskustelun mukaan, mutta jos tämä on se millä määrität lataustarvetta, olkoon se näin.
Niin siis editoin jo vähän selvennystä viestiin, mutta kun ehdit vastata niin kirjoitan nyt uudestaan...

Pointtini oli että jos siitä kymppitonnien autoinvestoinnin täyden hyödyn saamiseksi tarvitsee 3vaiheista latausta, niin silloin on tietenkin järkevää laittaa vajaa tonni laturiin.

Jos taas latailee sitä autoa joka tapauksessa työpaikan pihassa ja silloin tällöin olisi kiva saada nopeasti täyteen kotonakin, niin ei siinä ole sen enempää järkeä maksaa tonnia kuin maksaa tonnia jostain muusta semi turhasta, vaikka nyt olisiki laittanut kymppitonneja autoon.

Mä en vaan ihan ymmärrä logiikkaa että jos on varaa investoida johonkin kalliiseen, niin sitten kannattaa rahaa polttaa huvikseen.

Edit: Toki jos se sähköauto oli ostettu ihan vaan huvikseen, niin sit kantsii varmasti ostaa mahdollisimman kallis kytkentälaitekin ihan huvikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Esim skodassa ilmoitetaan vakiovarusteissa " Sisäinen AC-latauslaite 11 kW ". Eli periaatteessa suoralla 3-vaihe (CEE) -> type 2 kaapelilla lataus onnistuisi? Nuo laitteet kaapelin välissä ovat toimittavat vain vikavirtasuoja, sulakkeen tms. virkaa?
 
Jos taas latailee sitä autoa joka tapauksessa työpaikan pihassa ja silloin tällöin olisi kiva saada nopeasti täyteen kotonakin, niin ei siinä ole sen enempää järkeä maksaa tonnia kuin maksaa tonnia jostain muusta semi turhasta, vaikka nyt olisiki laittanut kymppitonneja autoon.
Se 500-800 euron laturi on pitkäikäinen investointi ja voi hyvin kestää seuraavat 10 vuotta käytössä samalla lisäten latausturvallisuutta ja -mukavuutta. Valinnan kun tekee vielä järkevästi niin laturi on myös teknisesti pitkäikäinen, jossa on myös jotain älyä mukana ja päivitysmahdollisuus esim. firmiksen kautta. Samalla kun valitsee esim. voimavirtaan kytkettävän laturin niin se palvelee myös pidemmillä lomareissuilla tai on helppo siirtää uuteen asuntoon tai käyttöpaikkaan auton vaihtuessa.

Tuolla sinun logiikalla myös esim. pulttipyssyn ja akkukäyttöisen ilmapumpun hommaaminen olisi turhaa renkaiden vaihtoa helpottamaan, koska sitä tarvitsee vain pari kertaa vuodessa. Saahan ne renkaat vaihdettua ristikkoavaimellakin ja paineet tarkistettua huoltoasemalla, mutta itselle nuo on ehdottomia mukavuustekijöitä ja todellakin muutaman satasen investoinnin arvoisia.
 
Nuo laitteet kaapelin välissä ovat toimittavat vain vikavirtasuoja, sulakkeen tms. virkaa?
Näin se teknisesti on joka autossa. Laturi on siellä autossa.

Se kaapelin välissä tai seinässä oleva möykky on lähinnä ylihinnoiteltu vikavirtasuoja joka samalla kertoo autolle paljonko on lupa ottaa virtaa. Seinästä autoon menevälle sähkölle se ei tee mitään muuta kuin katkaisee sen kaapelin ollessa irti autosta ja kytkee kun kaapeli on kiinnitetty. Sekä vahtii niitä vikavirtoja.

Millään suoralla kaapelilla seinästä autoon ei kuitenkaan pysty lataamaan vaan control pilotista ja proximity pilotista (Type 2 liittimen pinnejä) pitää löytyä tiettyjä asioita jotta lataus käynnistyy.
 
Edelliseen viestiin lisäisin, että tuossa mainitun lisäksi se boksi saattaa vahtia muitakin vikatilanteita, yleensä ainakin lämpötilaa.

Näin se teknisesti on joka autossa. Laturi on siellä autossa.
AC-latauksen osalta. DC-latauksessa laturi on suurimmalta osin siinä latausasemassa.
 
Aiempiin viesteihin liittyen. Ilmeisesti ei siis ole edes olemassa johtoa, mikä olisi ainoastaan voimavirta-type2. Eli ilman välissä olevaa vikavirtaa. Koska nämä vikavirtamöykyllä varustetut kaapelit maksavat halvimmillaankin yli 400€, mikä on jo halvimpien latausasemien verran.

edit. Siinä on varmaan myös tuo tyypin B vikavirtasuoja, ehkä.
 
Aiempiin viesteihin liittyen. Ilmeisesti ei siis ole edes olemassa johtoa, mikä olisi ainoastaan voimavirta-type2. Eli ilman välissä olevaa vikavirtaa. Koska nämä vikavirtamöykyllä varustetut kaapelit maksavat halvimmillaankin yli 400€, mikä on jo halvimpien latausasemien verran.
Joo siis kaikki missä on toisessa päässä type 2 ja toisesta päästä kytketään kiinteästi tai liitetään pistorasiaan (1-vaihe tai 3-vaihe) on käytännössä samaa asiaa tekeviä juttuja. (Toki jotkut voi oikoa jossain, ja jossain voi olla lisäominaisuuksia, kuten kuormantasaustuki, RFID-tagien luku, etäohjaus yms.)

Ei ole sinänsä yllättävää että halvimmat "kaapelit möykyllä" maksavat saman verran kuin halvimmat asemat, koska ne on yksi ja sama. Toisessa vaan on pistoke päässä ja toisessa ei.

Hommaa sekottaa se, että puhutaan latausasemista, latureista ja latausjohdoista, vaikka oikeasti ne on EVSE eli Electronic Vehicle Supply Equipment eli sähköauton syöttölaite.

Toki sinänsä latausasema tai latausjohto ei ole teknisesti väärin, koska ne on asemia ja johtoja joita käytetään lataukseen, mutta niistä tulee helposti vääränlainen mielleyhtymä. Vähän kuin jos kutsuu USB-kaapelia "latausjohdoksi".
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti ei siis ole edes olemassa johtoa, mikä olisi ainoastaan voimavirta-type2.
Eipä ole ei. Se vikavirta ei ole siinä edes se merkittävin osa, jostain alibabasta voi kyllä ostaa latauslaitteita ilman vikavirtasuojauksia jolloin niiden täytyy olla kunnossa syöttävän keskuksen päässä.

Mutta nuo muut kättelyt joilla sähkö ylipäänsä kytketään sinne auton päähän ja jonkinlainen PWM-signaalia generoiva kikkare joka kertoo autolle tiedon siitä paljonko virtaa sopii ottaa ovat sellaisia jotka on pakko löytyä jos meinaa saada auton laturin lataamaan.
 
Joo siis jos haluaisi tehdä hasardiviritelmän "DIY-EVSE" ilman mitään suojaominaisuuksia niin teknisesti vaadittaisiin euron edestä elektorniikkaa ja TYPE2 piuha ja voimavirta-liitin.
 
Eipä ole ei. Se vikavirta ei ole siinä edes se merkittävin osa, jostain alibabasta voi kyllä ostaa latauslaitteita ilman vikavirtasuojauksia jolloin niiden täytyy olla kunnossa syöttävän keskuksen päässä.

Mutta nuo muut kättelyt joilla sähkö ylipäänsä kytketään sinne auton päähän ja jonkinlainen PWM-signaalia generoiva kikkare joka kertoo autolle tiedon siitä paljonko virtaa sopii ottaa ovat sellaisia jotka on pakko löytyä jos meinaa saada auton laturin lataamaan.
Okei aika jännä. Jotenkin olin siinä luulossa, että se auton oma latauslaite päättäisi kuinka paljon sieltä verkosta virtaa ottaa (ja miten), eikä siihen tarvittaisi erillistä älyä siinä ”välissä”.
 
Okei aika jännä. Jotenkin olin siinä luulossa, että se auton oma latauslaite päättäisi kuinka paljon sieltä verkosta virtaa ottaa (ja miten), eikä siihen tarvittaisi erillistä älyä siinä ”välissä”.
Auton oma latauslaite päättääkin paljonko ottaa virtaa, mutta sen latauslaitteen tarvitsee tietää paljonko sieltä verkosta voi ottaa virtaa. Eli jos menet 22kW latauspisteelle niin se latauspiste kertoo että auto saa ottaa ENINTÄÄN 32A. Jos menet 11kW latauspisteelle niin se kertoo että saa ottaa ENINTÄÄN 16A.

Jos auto menee latausalueelle jossa on 10 autoa latauksessa ja pääsulakkeet kestää 100A niin se EVSE voi kertoa autolle että saa ottaa enintään 10A. Tai jos se alue on oikein älykäs ja muut osa autoista on jo ladannut akun valmiiksi tai ottaa tehoa alle 10A, niin se voi kertoa maksimin olevan enemmän kuin 10A. Ja sitten jos sinne tuleekin uusi auto lataamaan niin se voi lennossa tiputtaa sitä maksimia.

Latauspiste voi myös readoida sähköverkon tarpeisiin. Esim. Virta tiputtaa latauspisteiden lataustehoja hetkellisesti, jos sähköverkko alkaa kyykkäämään.
 
Viimeksi muokattu:
Auton oma latauslaite päättääkin paljonko ottaa virtaa, mutta sen latauslaitteen tarvitsee tietää paljonko sieltä verkosta voi ottaa virtaa. Eli jos menet 22kW latauspisteelle niin se latauspiste kertoo että auto saa ottaa ENINTÄÄN 32A. Jos menet 11kW latauspisteelle niin se kertoo että saa ottaa ENINTÄÄN 16A.

Jos auto menee latausalueelle jossa on 10 autoa latauksessa ja pääsulakkeet kestää 50A niin se EVSE voi kertoa autolle että saa ottaa enintään 5A.
Mutta en ymmärrä miksei kotikäytössä sitten voisi olla ihan tyhmä voimavirta-type2 johto? Jos siis kuormanhallinta on muuten kunnossa. Ymmärrän kyllä pointin, että mistä siinä on kyse, mutta eikö se voisi olla myös käyttäjän omalla vastuulla miten sitä sähköä käyttää ja jos pääsulakkeet paukkuu usein, niin rajoittaa vaikka autosta sitä virranottoa. Ettei kaikkien sitten edes tarvitsisi hankkia sitä 500€ johtoa (tai latausasemaa).
 
Mutta en ymmärrä miksei kotikäytössä sitten voisi olla ihan tyhmä voimavirta-type2 johto? Jos siis kuormanhallinta on muuten kunnossa.
No mistäs se auto tietäisi että oletko kotipihassa vai julkisella latauspisteellä?

Ja ei noi turvaominaisuudetkaan nyt haitallisia ole vaikkakin niistä toistaiseksi pyydetään ylihintaa.
 
No mistäs se auto tietäisi että oletko kotipihassa vai julkisella latauspisteellä?

Ja ei noi turvaomianaisuudetkaan nyt hirveän haitallisia ole vaikkakin niistä toistaiseksi pyydetään ylihintaa.
Ei se sitä tietäisikään. Eli onko tässä joku standardi, että siinä pitää tuo rajoitin olla aina johdossa tai latauslaitteessa, ettei näitä ongelmia tule yleisillä latauspaikoilla?

edit. Näköjään on. Olen selvästi vielä opiskellut liian vähän aihetta. Harjoitukset jatkukoon.
 
Ei se sitä tietäisikään. Eli onko tässä joku standardi, että siinä pitää tuo rajoitin olla aina johdossa tai latauslaitteessa, ettei näitä ongelmia tule yleisillä latauspaikoilla?
Johdossa ei sinänsä ole "rajoitinta" vaan se johto kertoo autolle paljonko on sallittu ja auton latauslaite sitten noudattaa sitä. Toki jos johto mittaa virrankulutusta niin mikäli auto ottaa enemmän kuin mitä johto "lupaa" autolle, niin se voi katkaista syötön kokonaan.

Ja yhtä lailla ilman noita toimintoja tuosta tulisi ongelma 32A lataukseen kykenevän auton kanssa jos kytkisit sen kotona schukopistokkeeseen ja auto alkaisi tyytyväisenä vetää 32A teholla.

Mutta siis kyllä, siitä on standardi IEC 61851-1 joka määrittää miten Type2 liitäntä toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Autot eivät osaa ottaa vaiheiden välistä, vai onko tuo joku Type-2 speksin juttu?
Ihan sama otatko vaiheiden välistä (400V) vai vaiheiden ja maan välistä (230V) tehoa 11kW tasaisesti kuormittaen, niin sulakkeilla menee kullakin 16A virtaa eli 3 x 16A. Laske vaikka itse.

Tai ilman tasaista kuormitusta (ja ilman muuta kuormitusta):
- jos otat 7,4kW kahden vaiheen välistä (400V) niin kahdella sulakkeella näkyy 18,5A virta. Resistiivisellä kuormalla kumpikin on 60° sivussa jännitteestä.
- jos otat 3,7kW vaiheen 1 ja maan välistä ja 3,7kW vaiheen 2 ja maan välistä, niin kahdella sulakkeella näkyy 16A virta. Resistiivisellä kuormalla kumpikin on samassa vaiheessa jännitteen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Aiempiin viesteihin liittyen. Ilmeisesti ei siis ole edes olemassa johtoa, mikä olisi ainoastaan voimavirta-type2. Eli ilman välissä olevaa vikavirtaa. Koska nämä vikavirtamöykyllä varustetut kaapelit maksavat halvimmillaankin yli 400€, mikä on jo halvimpien latausasemien verran.

edit. Siinä on varmaan myös tuo tyypin B vikavirtasuoja, ehkä.

B tyypin vikavirtasuoja sisältää myös A tyypin vikiksen toiminnallisuuden, noissa latausmurikoissa ei ole kuin tasavirrantunnistava valvonta, eli ne vaativat lisäksi "normaalin" A-tyypin vikavirtasuojan syöttöön.

Mutta en ymmärrä miksei kotikäytössä sitten voisi olla ihan tyhmä voimavirta-type2 johto? Jos siis kuormanhallinta on muuten kunnossa. Ymmärrän kyllä pointin, että mistä siinä on kyse, mutta eikö se voisi olla myös käyttäjän omalla vastuulla miten sitä sähköä käyttää ja jos pääsulakkeet paukkuu usein, niin rajoittaa vaikka autosta sitä virranottoa. Ettei kaikkien sitten edes tarvitsisi hankkia sitä 500€ johtoa (tai latausasemaa).

Ei se kuormanhallinta siinä murikassa mitään maksa, vaan se tasavirtavalvonta ja rele. Jos keskuksessa on B tyypin vikis ei sitä tasavirtavalvontaa tarvitse, jonka takia kiinteitä latausasemia voi käydä tukusta ostamassa jossa ei ole minkääntasoista vikasuojausta, koska vikikset ovat sitten keskuksessa.

Tuollainen voimavirtapistorasiaan asennettava latauslaite vaatii sen tasavirtavalvonnan, koska lähtökohtaisesti missään voimavirtapistorasiassa ei ole B tyypin vikistä (tai mitään muutakaan tasavirtavalontaa). Käytännössä on tietysti vanhempia voimavirtapistorasioita joissa ei ole mitään vikavirtasuojaa.

Käytännössä tuollaisella pistorasiaan kytkettävällä latauslaitteella se virran valonta on käyttäjän vastuulla. Jos otat sen maximi 16A sieltä, ja kiinteistössä on muuta kulutusta riittävästi se pääsulake antautuu, jos et ymmärrä sitä virtaa rajoittaa. Sen takia noista latureista saa (tietääkseni) kaikista säädettyä sitä latausvirtaa.
 
Ihan sama otatko vaiheiden välistä (400V) vai vaiheiden ja maan välistä (230V) tehoa 11kW tasaisesti kuormittaen, niin sulakkeilla menee kullakin 16A virtaa eli 3 x 16A. Laske vaikka itse.

Tai ilman tasaista kuormitusta (ja ilman muuta kuormitusta):
- jos otat 7,4kW kahden vaiheen välistä (400V) niin kahdella sulakkeella näkyy 18,5A virta. Resistiivisellä kuormalla kumpikin on 60° sivussa jännitteestä.
- jos otat 3,7kW vaiheen 1 ja maan välistä ja 3,7kW vaiheen 2 ja maan välistä, niin kahdella sulakkeella näkyy 16A virta. Resistiivisellä kuormalla kumpikin on samassa vaiheessa jännitteen kanssa.
Eikös jossain (volkkarissa?) ollut yksi- tai kaksivaiheinen laturi, 1 vaiheella 3,6kW ja 2 vaiheella 6kW, ja nimenomaan niin että se 2 vaiheinen oli käytännössä vaan sama laturi 400V.
 
Eikös jossain (volkkarissa?) ollut yksi- tai kaksivaiheinen laturi, 1 vaiheella 3,6kW ja 2 vaiheella 6kW, ja nimenomaan niin että se 2 vaiheinen oli käytännössä vaan sama laturi 400V.
Tripleteissä latauslaite on 2x16A eli auto ottaa 7,2 kW tehlla maksimissaan. 400 V en tiedä, ihan normaalilla 3x16A latauslaitteella tuota latailen kotona.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 756
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom