Entry paketti + 22kw AC, koukku ja väriMinkälaisilla spekseillä tilasit Ariyan ja otitko pienemmällä vai isommalla akulla?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Entry paketti + 22kw AC, koukku ja väriMinkälaisilla spekseillä tilasit Ariyan ja otitko pienemmällä vai isommalla akulla?
Plug and chargen ongelma on se, että jos käyttäjällä on tunnus vaikka kolmen operaattorin kautta samaan laturiin, mitä niistä käytetään? Kätellään kaikki ja koitetaan missä on halvin? Ja miten edes määritellään halvin kun joku voi olla 50snt/min ja toinen 30snt/kWh ja riippuen akun varauksesta + lämmöstä latausnopeus saattaa vielä muuttua.Käyttäjäystävällisyys, sehän se sana on. Kuten kirjoitit, Plug and Charge olisi kaikista paras tapa saada auto ladattua. Itse en ole "kaikki samanlaiseksi kuin ennen!" -kääpä, vaan kannatan palvelumuotoilua, jolloin palvelut uudistetaan juurikin käyttäjäystävällisiksi ja mahdollisimman kätevästi toimiviksi. Korttimaksaminen toki nykyisellään on helppoa ja kätevää, ja kuten sanoit, on niitä sovelluksilla maksamisiakin käytössä. Kunhan saadaan järjestelmiä hiottua sellaisiksi että niitä on vaivatonta käyttää ilman arpomista, ollaan oikealla reitillä. Haaste näissä asioissa tulee odottamattomissa tilanteissa -- olet vieraassa maassa, olet kaupungissa jossa ei ole oman operaattorin pömpeliä, ajat jonkun toisen autolla, tai muuta vastaavaa, eikä käytössä ole tageja tai sovelluksia. Luottokortilla maksaminen on niissä tapauksissa ehdottoman varmaa ja helppoa, mutta toki ymmärrän miksi siitä kaikki eivät pidä.
Mjoo, no nuo suurimman osan voisi kyylätä apista mutta ainakin kWh hinta saisi olla tolpassa.EU saisi tulla ja pakottaa sähköautojen latauspisteet samanlaisiksi käytettävyydeltään vaikka sitten sakkojen uhalla.
1. Merkinnät
2. Hinnat
3. Maksutavat
4. Latauksen aloitus ja lopetus
5. Automaatin toiminta virhetilanteissa
Joo, mikään ei estäisi tarjoamasta omia räpellyksiä (appeja ja tageja) standarditavan rinnalla mutta standarditapa tulisi tarjota kaikille asiakkaille.Mjoo, no nuo suurimman osan voisi kyylätä apista mutta ainakin kWh hinta saisi olla tolpassa.
Ja yksi toimija latausasemalla ihan niinkuin polttoaineessakin ilman mitään kikkailemista.
Tai vaikka olisikin sitten eri veloittajia niin yksi ja sama hinta. Jossei kelpaa jollekin "operaattorille" ei ole pakko tarjota.
En ole Bornia ajanut mutta ID3 löytyy pihasta. Jos et ole käynyt koeajolla tai ylipäänsä sähköautolla ajanut niin noihin teholukemiin kannattaa suhtautua eri tavalla kuin polttomoottoriautossa. Se voima on täysin erilaista, mulla ei ole kuin se 150kw volkkarissa mutta hymy leviää joka kerta naamalle kun sillä lähtee liikenteeseen. Sehän lähtee kuin sika makuulta ja kiihtyy ohituksiin pienellä jalan ojennuksella. Kannattaa siis lähteä koeajolle avoimin mielin autolla joka miellyttää silmää, teho niissä varmasti riittää.Onko kellään täällä kokemuksia koeajo lta tai peräti omistuksesta Cupra Born:sta. Jotenkin tuntuisi nykyisistä tarjonnoista mielenkiintoiselta.
Vw id3 ei jostain syystä kiinnosta. (siihenhän tämä born perustuu). Plussia mitä itsellä mielessä:
- 5v takuu/100tkm
- ulkonäkö tietyllä värikombolla ihan ok.
- penkit näyttäisi hyvältä ja on vissiin aika mukavat istua jos hivenen sporttisista penkeistä tykkää (bmw sport penkit on itselle ainakin sopineet aina hyvin).
- hieman sporttinen luonne/ alusta mutta ei ihan mahdoton kivireki vissiin.
- tilat olisi itselle luultavasti riittävät penkit kaatamalla sais harvat isommat tavara määrät kuskattu.
- hinta varauksin jos käytettyjen määrä vähän markkinoilla lisääntyy.
Miinuksina:
- osalti id3 älyttömiä hipasu nappi päähän pistoja.
- pieni tehoinen ccs lataus. ( ei kylläkään itselle merkitystä kun omat lataukset olisi 99.9% ac:lla.)
- tehot vähän niukat "sporttisuus" mielessä. (oli sitten eboost tai perus)
Jopa yksityisleasing pienillä kilsoilla voisi kiinnostaa, mutta liisinkisopimukset näihin ollut aivan sikahintaisia 650e /kk tms :#
Kaikki mielipiteet hyvät ja huonot on tervetulleita.
En ole Bornia ajanut mutta ID3 löytyy pihasta. Jos et ole käynyt koeajolla tai ylipäänsä sähköautolla ajanut niin noihin teholukemiin kannattaa suhtautua eri tavalla kuin polttomoottoriautossa. Se voima on täysin erilaista, mulla ei ole kuin se 150kw volkkarissa mutta hymy leviää joka kerta naamalle kun sillä lähtee liikenteeseen. Sehän lähtee kuin sika makuulta ja kiihtyy ohituksiin pienellä jalan ojennuksella. Kannattaa siis lähteä koeajolle avoimin mielin autolla joka miellyttää silmää, teho niissä varmasti riittää.
LFP-akku on myös litiumioniakku, katodi eri materiaalia kuin NMC/NCM/NCA-akuissa (ja varmaan muita eroja joita en tiedä, maallikko kun olen joka hakee tietonsa Wikipediasta ja tältä foorumilta).Tätä samaa mietin, paljonkohan sillä olisi vielä päästelty. Yllättävän paljon ID Buzzillakin päästeltiin 0km mittarissa, muistaakseni tripletissä kerrottiin että kerran sallii startata ja siirtää muutaman sata metriä.
Mutta eiköhän tuohon akun varaukseen näyttämään varmasti ole yhdistettynä myös muuta tietoa, eli lataus/kulutustietoa. Ja Toyotan sivun mukaan kyseessä olisi muuten litium-ioni akku.
Aha, no siinä tapauksessa seison korjattuna... Vähentää myös sitten omaa kiinnostustani ko. autoon, yhtä hyvin voisi ostaa melkein minkä tahansa muun saman hintaluokan sähköauton jopa vuoden kahden takaa.LFP-spekulaatioita taisi olla sen miljoonan kilometrin takuun takia, mutta ilmeisesti tuossa on varmuudella Panasonicin kanssa tehty (luullakseni NMC) akku.
Bemarilla tuo vissiin tulee menemään niin, että auton näytöltä valitaan haluttu operaattori ja sitten vaan laturi kiinni. Heillä siis tulossa plug and charge päivityksenä nykyisiin sähkiksiin "jossain vaiheessa". Toki tässä tapauksessa Bemari toimii välikätenä ja parhaassa (pahimmassa) tapauksessa laskuttavat moisesta kätevyydestä oman komissionsaPlug and chargen ongelma on se, että jos käyttäjällä on tunnus vaikka kolmen operaattorin kautta samaan laturiin, mitä niistä käytetään? Kätellään kaikki ja koitetaan missä on halvin? Ja miten edes määritellään halvin kun joku voi olla 50snt/min ja toinen 30snt/kWh ja riippuen akun varauksesta + lämmöstä latausnopeus saattaa vielä muuttua.
Harmittaisi jos laturiin kytkeytyessä plug&chargella valikoituisi joku kallis roaming-välittäjä…
(Opiskella hintoja netistä ja mitä palveluntarjoajia bensa-asema tukee.)
Nyt ei kuitenkaan valitettu hinnanvaihteluista, vaan ettei hintoja ole näkyvillä, eikä välttämättä edes tietoa miten maksu suoritetaan. No tuolla Jumbon asemilla sentään tarjottiin mahdollisuutta maksuun myös ilman rekisteröitymistä käyttämällä joko jotain QR-koodia tai SMS:ää, mutta edelleen se hinta jäi uupumaan.Kyllä ihmiset tuntuvat valittavan mitä ihmeellisimmistä asioista. Kohta itketään että OLEDissa eri väriset telkkariohjelmat maksavat eri määrän katsella.
Taitaa lähes kaikkiin saada 5v takuun joko pienellä lisähinnalla tai sitten ihan vaan kaupanpäälle kuten itselle tuli bmw tilauksen kanssa.Ja ollaan taas tutussa 2v takuussa mikä mielestäni melko onneton uudelle autolle.
No, joissakin edes on. Muistelen että ainakin aiemmin esim. Helsingin Kannelmäen kauppakeskus Kaaren AC-peruslatausasemissa oli jopa ihan tarra että lataus maksaa 19c/kWh (veikkaan tosin että hinta on noussut siitä kun viimeksi tarkistin, toivottavasti ovat uusineet tarrat tai edes kirjoittaneet tussilla uuden hinnan), ja taisi olla jossain toisessakin kauppakeskuksessa hinta näkyvillä, erikseen jokaiseen latausasemaan teipatulla plakaatilla.Minkähän takia muuten latausasemilla ei ole tolppaa mistä näkis lataussähkön senhetkisen hinnan?
Ja juu ei, ei kiinnosta räplätä "äly"puhelinta.
Taitaa lähes kaikkiin saada 5v takuun joko pienellä lisähinnalla tai sitten ihan vaan kaupanpäälle kuten itselle tuli bmw tilauksen kanssa.
Yllätävän vähän huomasin tehoissa eroa kun siirryin vanhasta n.450hv polttiksesta nykyiseen egolfiin.En ole Bornia ajanut mutta ID3 löytyy pihasta. Jos et ole käynyt koeajolla tai ylipäänsä sähköautolla ajanut niin noihin teholukemiin kannattaa suhtautua eri tavalla kuin polttomoottoriautossa. Se voima on täysin erilaista, mulla ei ole kuin se 150kw volkkarissa mutta hymy leviää joka kerta naamalle kun sillä lähtee liikenteeseen. Sehän lähtee kuin sika makuulta ja kiihtyy ohituksiin pienellä jalan ojennuksella. Kannattaa siis lähteä koeajolle avoimin mielin autolla joka miellyttää silmää, teho niissä varmasti riittää.
Ei ne nyt niin kalliita ole. Jos edes jonkin verta on kauppaa niin se kulu jaa kaytannossa alle 2%.
Ja ei kai nyt K-latauksen mies nyt halua sanoa etta halutaa sitoa ihmisia kiinni ketjuihin.
Kysymys ei siis ollut mistään hinnanvaihteluista asemien välillä, vaan siitä ettei sinulla välttämättä ole uudelle latausasemalle ajaessasi mitään käsitystä paljonko lataus siellä maksaa (per kWh), ja mitä "palveluntarjoajia" eli äppiä tai tägiä siellä edes tuetaan, eli käytännössä miten helpoiten saat maksettua latauksesi.
Nyt ei kuitenkaan valitettu hinnanvaihteluista, vaan ettei hintoja ole näkyvillä, eikä välttämättä edes tietoa miten maksu suoritetaan. No tuolla Jumbon asemilla sentään tarjottiin mahdollisuutta maksuun myös ilman rekisteröitymistä käyttämällä joko jotain QR-koodia tai SMS:ää, mutta edelleen se hinta jäi uupumaan.
Myyrmannin parkkihallissa vaan käsketään asentamaan joku äppi (Taskuparkki) parkkimaksua varten; no onneksi siellä voi parkkeerata pari tuntia ilmaiseksi joten toistaiseksi ei ole tarvinnut, ja sentään siinä plakaatissa myös kertovat jo valmiiksi paljonko laskuttavat pysäköinnistä, ei tarvitse sitä tietoa hakea netistä puhelimen näytöltä.
Varmaan jotain tuollaista. Onko sinulla tarkemmin tietoa tuosta miten kannattavaa bisnestä latausbisnes edes on? Olen itsekin tuota miettinyt että miten se mahtaa kannattaa kun ainakin DC-pikalatausasemissa on aika muhkeat perustamiskustannukset (AC-peruslatausasemat paljon halvempia), eikä mitään hajua mitä itse maksavat sähköstään, onko pörssisähköä vai monivuotisia kiinteähintaisia soppareita vai molempia yms.Naen etta naiden latausasemien tagi ja kannykka touhut ovat suoraan sidonnaisia naihin lentoyhtioiden kanta-asiakas touhuihin. Kukaan ei tee viela voittoa sahkonmyynnilla vaan tarkeampaa on saada kanta-asiakkaita.
LFP-akku on myös litiumioniakku, katodi eri materiaalia kuin NMC/NCM/NCA-akuissa (ja varmaan muita eroja joita en tiedä, maallikko kun olen joka hakee tietonsa Wikipediasta ja tältä foorumilta).
En nyt muista onko Toyota suoraan myöntänyt käyttävänsä LFP-akkuja, mutta ehkä oletin näin koska:
Mjoo joku tarvii OBD:n lukuun kännykän mutta yleiseti läppäri on siihen paljon parempi kapine.Pitäiskö tähän todeta että nykyautoilu nyt vain tarvitsee kännykän? Olen kyllä kiinnostunut elämästä jossa ihmiset eivät käytä kännykkää, miten se normaali arki onnistuu. Vai onko se kännykkä vain paha asia jos pitää autoon saada sähköä?
Muodosta ja väristä tulee mieleen jääkaappi/pakastin. Miksi tuon pitää olla tuollainen korkea jäätävä möykky?Eilen esitelty Volvo EX90 nyt tilattavissa:
Toimitus sitten joskus vuonna 2024
Vaikuttaa ihan asialliselta perheautolta seitsenpaikkaisuuden myötä mutta miinusta tulee muovipenkeistä sekä matalaprofiilisista renkaista. Mercedes-Benz EQS SUV vaikuttaa edelleen paremmalta vaihtoehdolta mutta onhan noissa hintaeroakin varusteltuna yli 60 000 euroa.
Silloin tällöin kyllä. Esim. aiemmin kertomani tapaus kun menin lasten kanssa Helsingin Pukinmäen Mäkkärille melko alhaisella akulla ja mietin että eikös siellä jotain latausasemiakin ole, josko lataisi saman käynnin yhteydessä kun siellä kuitenkin syömme jonkin aikaa. Jäi sitten lataamatta kun en ollut ennalta googlettanut ja luonut tilejä ja tilannut tägejä.Eksytkö vahingossa latausasemalle?
Noin varmaan itsekin käytännössä toimisin ja toimin, kun tässä saattaa tulla taas matkaa Turkuun tai Tampereelle tai molempiin. Minun tapauksessani se tarkoittaisi että tarkistaisin ennalta sekä K-Latauksen että ABC-latauksen äpeistä onko heillä latauspisteitä lähellä kohdettani. En jaksaisi yrittää tarkistaa onko Virralla tai plugitcloudilla myös latausasemia lähellä, ja alkaa laittaa rahaa Virran prepaid-tilille.Itse ainakin katson operaattorini kartasta missä ne latausasemat ovat, jos sellaiselle tarvitsee mennä (ja teen sen yleensä ennen matkaa).
Siis mistä sen hinnan löydät? En ainakaan näe sitä tuossa allaolevassa kuvassa, onko siellä joku erillinen hintaplakaatti nykyisin? Tuo kuva tosin on useamman kuukauden takaa joten en ole täysin varma onko se jo ehtinyt muuttuakin.Jumbon hinta on 22c/kWh ja 0,3€ aloitusmaksu. Jos sellaiselle laturille kaipaan, niin löydän sen hinnan sieltä mistä sen laturinkin.
Parempi vertaus latailun nykyviidakkoon olisi että joutuisit maksamaan eri laskuja käyttäen eri pankkeja. Eli joitakin laskuja maksaaksesi sinulla pitäisi olla tili Danske Bankissa, toisia varten Nordeassa, joitakin varten Handelsbankenissa, ai niin ja jotkut laskut ovat niinkin edistyksellisiä että niihin sinun pitää käyttää MobilePayta.Kauhistus. Seuraavaksi siirrytään siihen ettei pankkikonttoria enää löydy jossa voisi maksaa laskuja. Tai kun vahingossa eksyy katsomaan sitä konttoria, todetaan että ajanvaraus on netissä - eikä paperilla. Pahimmassa tapauksessa jopa appissa.
Tuskin, ellet sitten kuvittele että maksukortin myöntäjä laskuttaisi latausyrittäjää jokaisesta kWh:sta erikseen.Eli luottokorttiominaisuuden lisääminen jokaiseen pömpeliin nostaisi latauksen hintaa entisestään. Luultavasti niin paljon, ettei koko latauspistettä kannattaisi rakentaa.
Voi myös olla tekosyy, ja todellinen syy olla halu sitouttaa mahdollisimman suuri osa latailijoista K-latauksen käyttäjiksi. K- ja ABC-latauksilla kun on se kotikenttäetu moniin muihin latausyrittäjiin verrattuna että he voivat laittaa asemat kauppojensa ja muiden palveluidensa yhteyteen, paikkoihin missä on luonnollista ladata samalla kun tekee jotain muutakin (käy kaupassa tai syömässä), ja tuo latausten aikaisten lisäpalveluiden myynti osaltaan kompensoi latausmyynnistä tarvittavaa tuloa.En ole nähnyt moisia lasten huvituskoneita, mutta luottokorttien hinnastoista (myyjälle) tiedän kyllä. Ja jottei mene edes arvailuksi, niin se oli myös K-Latauksen johtajan (tai vastaavan) syy miksi niissä ei ole - eikä tule luottokortilla maksamista. Se ei ole taloudellisesti kannattavaa.
Latausapplikaation kehittäminen ja ylläpito (varsinkin jos sen tekee Digia tai TietoEnaattori) se vasta kallista onkin, kuten myös konesalit tai julkipilvet latauspalvelun pyörittämiseen, ja pitää palkata hemmot valvomaan palvelua 24/7 jotta applikaatio toimii myös keskellä yötä taksien ladatessa. Latauspömpeleihin myös RFID-lukijat varmasti maksavat jotain.2% voitoista on suuri määrä kun myydään bulkkituotetta. Varsinkin kun tuosta vielä puuttuu se tuhansien eurojen laite (jonka se sinne ulos maksaa, ei sinne se pieni pääte kelpaa) ja sen huoltosopimus.
Unohtamatta 24/7 teknistä tukea kun ihmiset sekoilee kaikenmaailman tägien ja appiensa kanssa. Ei tuolle korttimaksun puutteelle ole mitään muuta syytä kuin pyörän keksiminen uudelleen sekä asiakkaiden lukitseminen omaan palveluun.Latausapplikaation kehittäminen ja ylläpito (varsinkin jos sen tekee Digia tai TietoEnaattori) se vasta kallista onkin, kuten myös konesalit tai julkipilvet latauspalvelun pyörittämiseen, ja pitää palkata hemmot valvomaan palvelua 24/7 jotta applikaatio toimii myös keskellä yötä taksien ladatessa. Latauspömpeleihin myös RFID-lukijat varmasti maksavat jotain.
Ei muissakaan bisneksissä jokainen transaktio/asiakas/tunti/päivä/viikko/kuukausi ole yrittäjälle välttämättä kannattava. Pääasia että pitkässä juoksussa tulot ovat riittävät suhteessa menoihin. Ja koko ala taitaa joka tapauksessa olla tappiollonen tällä hetkellä.Tuohon liittyen aiempi pohdintani voisiko varmempi tai ainakin ennakoitavampi hinnoittelumalli olla päivittäin tai jopa tunneittain vaihtua hinta, joka on pörssisähkö + marginaali? Silloin ainakin latausyrittäjä tietäisi sentään tekevänsä voittoa jokaisella myymällään kWh:lla, jos siis itse joutuu maksamaan pörssisähköä.
Sitäpaitsi luottoyhtiöiden provisiot on prosenttiperustaisia ja hyvin pieniä.Ei muissakaan bisneksissä jokainen transaktio/asiakas/tunti/päivä/viikko/kuukausi ole yrittäjälle välttämättä kannattava. Pääasia että pitkässä juoksussa tulot ovat riittävät suhteessa menoihin. Ja koko ala taitaa joka tapauksessa olla tappiollonen tällä hetkellä.
Olisit ladannut sen Fortum Charge & Drive sovelluksen vaikka sen mäkkärireissun jälkeen kotona, niin olisit saanut Jumbossa sähköä.Silloin tällöin kyllä. Esim. aiemmin kertomani tapaus kun menin lasten kanssa Helsingin Pukinmäen Mäkkärille melko alhaisella akulla ja mietin että eikös siellä jotain latausasemiakin ole, josko lataisi saman käynnin yhteydessä kun siellä kuitenkin syömme jonkin aikaa. Jäi sitten lataamatta kun en ollut ennalta googlettanut ja luonut tilejä ja tilannut tägejä.
Jumbon tapaus oli oikeastaan samanlainen. Jumbo ei ole kantapaikkani mutta kun siellä tuli käytyä, päätin käydä tarkistamassa millaiset latausasemat siellä on, mutta ei olisi tullut mieleenikään siihen jäädä häthätää latailemaan monimutkaisten ohjeiden ja hintojen piilottelun takia. Voisin kuvitella olevani samanlaisessa tilanteessa jos pikainen matka kohdistuisi johonkin minulle hieman vieraaseen kaupunkiin tms., monesti varmasti hakeutuisin johonkin autohalliin tai markettiin ja aha täälläkin olisi jotain latausta tarjolla.
Tuommoista kun rupeat selittämään perus-humanistinaiselle jonka tekninen ymmärrys on pyöreä nolla (esim. joku opettaja tai sossu) niin onnea matkaan. Niidenkin olis jossain vaiheessa tarkoitus siirtyä sähköautojen käyttäjiksi. Mikäli hallitusta on uskominen.Olisit ladannut sen Fortum Charge & Drive sovelluksen vaikka sen mäkkärireissun jälkeen kotona, niin olisit saanut Jumbossa sähköä.
Vaikka olenkin samaa mieltä lataushommien sekamelskasta, niin 99% saa hoidettua aika yksinkertaisella kombolla:
Muita en ole vuoden aikana tarvinnut ja ei tuo nyt oikeasti ole kovin vaikeata muistaa, että Rechargen asemille toimii Fortum ja kaikki muut toimivat oman nimensä mukaisilla sovelluksilla. Joo, onhan tuossa 6 eri sovellusta, mutta Oikeasti käytän noista vain Fortumia, ABC-mobiilia ja Teslaa. K-latauksen laturi ei ole toistaiseksi kertaakaan osunut matkan varrelle (ja ovat usein hitaita <100kW latureita), ja Virtaa tarvinnut toistaiseksi vain parissa laskettelukeskuksessa. Plugit löytyy töistä, mutten koskaan lataa siellä.
- Fortum Charge & Drive, jolla hoituu kaikki Rechargen latausasemat (esim. juurikin McDonalds)
- ABC-mobiili, jolla kaikki ABC-latauksen asemat
- K-Lataus, jolla lataillaan K-ryhmän latausasemilla
- Virta (tili tehtynä Helen-latauksen kautta) auttaa Virran latausasemien kanssa
- Tesla, jolla voi latailla Teslan Supereilla
- Plugit, nimensä mukaisesti Plugitin latausasemille
Laturit bongaan matkan varrelta sitten ABRP:n tai PlugSharen avulla.
Auton on pakko olla korkea jos akut matkustamon alla ja haluaa tilavan matkustamon. En tiedä kuinka pääntila vertautuu muihin 7-paikkaisiin sähköautoiihin mutta onhan tuo kieltämättä melko kantikas verrattuna vaikka EQS-SUV:in. Näin potentiaalisena ostajana ulkonäkö ei niinkään kiinnosta mutta jos moottoritiellä pääsee talvella vain 200 km lataamatta niin se alkaa närästää.Muodosta ja väristä tulee mieleen jääkaappi/pakastin. Miksi tuon pitää olla tuollainen korkea jäätävä möykky?
Luulisi että ilmanvastuksella olisi aika iso merkitys sähköautossa varsinkin kun mennään moottoritien kesärajoituksiin? Eikö ne ole Ruotsissakin 110 ja 130?
No sille perus humanistille homma menee jotakuinkin näin:Tuommoista kun rupeat selittämään perus-humanistinaiselle jonka tekninen ymmärrys on pyöreä nolla (esim. joku opettaja tai sossu) niin onnea matkaan. Niidenkin olis jossain vaiheessa tarkoitus siirtyä sähköautojen käyttäjiksi. Mikäli hallitusta on uskominen.
Siis mistä sen hinnan löydät? En ainakaan näe sitä tuossa allaolevassa kuvassa, onko siellä joku erillinen hintaplakaatti nykyisin?
Parempi vertaus latailun nykyviidakkoon olisi että joutuisit maksamaan eri laskuja käyttäen eri pankkeja. Eli joitakin laskuja maksaaksesi sinulla pitäisi olla tili Danske Bankissa, toisia varten Nordeassa, joitakin varten Handelsbankenissa, ai niin ja jotkut laskut ovat niinkin edistyksellisiä että niihin sinun pitää käyttää MobilePayta.
Vastaavasti jos käyt eri kaupoissa, kaikilla ketjuilla ja jopa yksittäisillä liikkeillä olisi jokin oma äppi tai tägi tai maksukortti, jolla vain voit maksaa ostoksesi. Et siis voisi käyttää oman pankkisi debit-korttia niissä kaikissa, enintään joissakin.
No siis sama juttu se kaikkialla on. Joka helvetin asiaan oma app johon pitää rekisteröityä, lisätä kortit ja muut tiedot jne. Toiminta hyvin vaihtelevaa, tietovuodot liian yleisiä ja ei itseä ainakaan kiinnosta asennella miljoonaa eri ohjelmaa tukkimaan luuria. Lemppareina nämä Lidl app tyyppiset (en muista minkä liikkeen oli) ohjelmat jotka haluavat sijaintitiedot, kontaktit, kamera yms oikeudet ja ovat pakollisia tai app ei toimi. Eli jos otat oikeudet pois alkaa ohjelma vinkumaan.Vastaavasti kun käyn kaupassa, niin saadakseni oikealla hinnalla jokaisella on oma Lidl app, K-Plussa, S-Pankki, ..
Latausapplikaation kehittäminen ja ylläpito (varsinkin jos sen tekee Digia tai TietoEnaattori) se vasta kallista onkin, kuten myös konesalit tai julkipilvet latauspalvelun pyörittämiseen, ja pitää palkata hemmot valvomaan palvelua 24/7 jotta applikaatio toimii myös keskellä yötä taksien ladatessa. Latauspömpeleihin myös RFID-lukijat varmasti maksavat jotain.
Sitäpaitsi luottoyhtiöiden provisiot on prosenttiperustaisia ja hyvin pieniä.
Sitä varten on käytettävyystiede että insinööripornosta saadaan käyttäjäkokemuksena tavan kuluttalle miellyttävä ja intuitiivinen kokemus.No sille perus humanistille homma menee jotakuinkin näin:
1 -> Lataa kotona.
3 -> Jos perusajoihin osuu joku vakio latauspaikka, niin hankkii sen sovelluksen/tagin.
2 -> Jos pitää ladata matkalla, niin tukeudu vaikka ABC- ja K-latauksen asemiin (ja näille sovellukset).
Perus kauppakassin kuskille saattaa riittää kohta 1 koko loppuelämän ajaksi.
Sähköautoilu, kuten kaikki muukin elämässä, vaatii uuden opettelua. Jos ei ole valmis opettelemaan uutta, niin onhan se elämä vaikeaa oli kyse sitten sähköautoista, e-laskuista, ilmalämpöpumpuista tai mistä tahansa.
Ja josta käytetään tosielämässä yhtä tai korkeintaan kahta ohjelmaa . Ja tuntuu välillä etteivät edes insinöörit ja suunnittelijat testaa tuotteitaan. Sen verran idioottimaisia suunnitteluvirheitä näkee niin softassa kuin tuotteissa.Otetaan nyt esimerkiksi kodinkoneet jossa on jeesuksen aikainen 7-segmenttinäyttö neljällä merkillä, 3-4 nappulaa, 50 eri toimintoa ja satasivuinen manuaali.
Käsittääkseni tulevat kyllä myös kuluttajien käyttöön, vaikka nykyään ovat vain firmoille.Ammattiautoiluun. Jälleen kerran, ei kaikelle kansalle.
Jos vaikka luetaan ihan sitä luotettavinta eli Nestettä itse, niin tulee myös kuluttaja-asiakkaille nämä uudet laturit: " Uuden yritys- ja kuluttaja-asiakkaiden tarpeeseen vastaavan sähköautojen suurteholatauspalvelun ensimmäiset latauspisteet avataan vuoden vaihteessa ".Ei tarvitse käsittää kun lukee vain tätäkin palstaa ees jollain ajatuksella.
Neste ja Kempower rakentavat sähköautojen latausasemaverkoston – lisää kymmeniä latausasemia
Neste ja sähköautojen latausasemia valmistava Kempower aloittavat kymmenien latausasemien rakentamisen pääteiden varsille.moottori.fi
Ei tarvitse käsittää kun lukee vain tätäkin palstaa ees jollain ajatuksella.
Neste ja Kempower rakentavat sähköautojen latausasemaverkoston – lisää kymmeniä latausasemia
Neste ja sähköautojen latausasemia valmistava Kempower aloittavat kymmenien latausasemien rakentamisen pääteiden varsille.moottori.fi