Yleistä keskustelua sähköautoista

Käyttäjäystävällisyys, sehän se sana on. Kuten kirjoitit, Plug and Charge olisi kaikista paras tapa saada auto ladattua. Itse en ole "kaikki samanlaiseksi kuin ennen!" -kääpä, vaan kannatan palvelumuotoilua, jolloin palvelut uudistetaan juurikin käyttäjäystävällisiksi ja mahdollisimman kätevästi toimiviksi. Korttimaksaminen toki nykyisellään on helppoa ja kätevää, ja kuten sanoit, on niitä sovelluksilla maksamisiakin käytössä. Kunhan saadaan järjestelmiä hiottua sellaisiksi että niitä on vaivatonta käyttää ilman arpomista, ollaan oikealla reitillä. Haaste näissä asioissa tulee odottamattomissa tilanteissa -- olet vieraassa maassa, olet kaupungissa jossa ei ole oman operaattorin pömpeliä, ajat jonkun toisen autolla, tai muuta vastaavaa, eikä käytössä ole tageja tai sovelluksia. Luottokortilla maksaminen on niissä tapauksissa ehdottoman varmaa ja helppoa, mutta toki ymmärrän miksi siitä kaikki eivät pidä.
Plug and chargen ongelma on se, että jos käyttäjällä on tunnus vaikka kolmen operaattorin kautta samaan laturiin, mitä niistä käytetään? Kätellään kaikki ja koitetaan missä on halvin? Ja miten edes määritellään halvin kun joku voi olla 50snt/min ja toinen 30snt/kWh ja riippuen akun varauksesta + lämmöstä latausnopeus saattaa vielä muuttua.

Harmittaisi jos laturiin kytkeytyessä plug&chargella valikoituisi joku kallis roaming-välittäjä…
 
EU saisi tulla ja pakottaa sähköautojen latauspisteet samanlaisiksi käytettävyydeltään vaikka sitten sakkojen uhalla.

1. Merkinnät
2. Hinnat
3. Maksutavat
4. Latauksen aloitus ja lopetus
5. Automaatin toiminta virhetilanteissa
 
EU saisi tulla ja pakottaa sähköautojen latauspisteet samanlaisiksi käytettävyydeltään vaikka sitten sakkojen uhalla.

1. Merkinnät
2. Hinnat
3. Maksutavat
4. Latauksen aloitus ja lopetus
5. Automaatin toiminta virhetilanteissa
Mjoo, no nuo suurimman osan voisi kyylätä apista mutta ainakin kWh hinta saisi olla tolpassa.
Ja yksi toimija latausasemalla ihan niinkuin polttoaineessakin ilman mitään kikkailemista.
Tai vaikka olisikin sitten eri veloittajia niin yksi ja sama hinta. Jossei kelpaa jollekin "operaattorille" ei ole pakko tarjota.
 
Mjoo, no nuo suurimman osan voisi kyylätä apista mutta ainakin kWh hinta saisi olla tolpassa.
Ja yksi toimija latausasemalla ihan niinkuin polttoaineessakin ilman mitään kikkailemista.
Tai vaikka olisikin sitten eri veloittajia niin yksi ja sama hinta. Jossei kelpaa jollekin "operaattorille" ei ole pakko tarjota.
Joo, mikään ei estäisi tarjoamasta omia räpellyksiä (appeja ja tageja) standarditavan rinnalla mutta standarditapa tulisi tarjota kaikille asiakkaille.
 
Onko kellään täällä kokemuksia koeajo lta tai peräti omistuksesta Cupra Born:sta. Jotenkin tuntuisi nykyisistä tarjonnoista mielenkiintoiselta.

Vw id3 ei jostain syystä kiinnosta. (siihenhän tämä born perustuu). Plussia mitä itsellä mielessä:
- 5v takuu/100tkm
- ulkonäkö tietyllä värikombolla ihan ok.
- penkit näyttäisi hyvältä ja on vissiin aika mukavat istua jos hivenen sporttisista penkeistä tykkää (bmw sport penkit on itselle ainakin sopineet aina hyvin).
- hieman sporttinen luonne/ alusta mutta ei ihan mahdoton kivireki vissiin.
- tilat olisi itselle luultavasti riittävät penkit kaatamalla sais harvat isommat tavara määrät kuskattu.
- hinta varauksin jos käytettyjen määrä vähän markkinoilla lisääntyy.

Miinuksina:
- osalti id3 älyttömiä hipasu nappi päähän pistoja.
- pieni tehoinen ccs lataus. ( ei kylläkään itselle merkitystä kun omat lataukset olisi 99.9% ac:lla.)
- tehot vähän niukat "sporttisuus" mielessä. (oli sitten eboost tai perus)

Jopa yksityisleasing pienillä kilsoilla voisi kiinnostaa, mutta liisinkisopimukset näihin ollut aivan sikahintaisia 650e /kk tms :#

Kaikki mielipiteet hyvät ja huonot on tervetulleita.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään täällä kokemuksia koeajo lta tai peräti omistuksesta Cupra Born:sta. Jotenkin tuntuisi nykyisistä tarjonnoista mielenkiintoiselta.

Vw id3 ei jostain syystä kiinnosta. (siihenhän tämä born perustuu). Plussia mitä itsellä mielessä:
- 5v takuu/100tkm
- ulkonäkö tietyllä värikombolla ihan ok.
- penkit näyttäisi hyvältä ja on vissiin aika mukavat istua jos hivenen sporttisista penkeistä tykkää (bmw sport penkit on itselle ainakin sopineet aina hyvin).
- hieman sporttinen luonne/ alusta mutta ei ihan mahdoton kivireki vissiin.
- tilat olisi itselle luultavasti riittävät penkit kaatamalla sais harvat isommat tavara määrät kuskattu.
- hinta varauksin jos käytettyjen määrä vähän markkinoilla lisääntyy.

Miinuksina:
- osalti id3 älyttömiä hipasu nappi päähän pistoja.
- pieni tehoinen ccs lataus. ( ei kylläkään itselle merkitystä kun omat lataukset olisi 99.9% ac:lla.)
- tehot vähän niukat "sporttisuus" mielessä. (oli sitten eboost tai perus)

Jopa yksityisleasing pienillä kilsoilla voisi kiinnostaa, mutta liisinkisopimukset näihin ollut aivan sikahintaisia 650e /kk tms :#

Kaikki mielipiteet hyvät ja huonot on tervetulleita.
En ole Bornia ajanut mutta ID3 löytyy pihasta. Jos et ole käynyt koeajolla tai ylipäänsä sähköautolla ajanut niin noihin teholukemiin kannattaa suhtautua eri tavalla kuin polttomoottoriautossa. Se voima on täysin erilaista, mulla ei ole kuin se 150kw volkkarissa mutta hymy leviää joka kerta naamalle kun sillä lähtee liikenteeseen. Sehän lähtee kuin sika makuulta ja kiihtyy ohituksiin pienellä jalan ojennuksella. Kannattaa siis lähteä koeajolle avoimin mielin autolla joka miellyttää silmää, teho niissä varmasti riittää.
 
Bornissa on jopa id-sarjaa huonommat ratin hipaisut, täysin käyttökelvoton. Muuten laatuvaikutelma suurinpiirtein se, mitä jo id:ssä olisi pitänyt olla. Jälleenmyyntiarvossa ainakin Mii electric on pitänyt arvonsa, kunhan välttää k-ryhmän kusettajakaupat.
 
Bongasin ryhmästä vertailutyökalun, jolla voi arvioida polttoainekustannuksia esim bensa/sähkö miten muuttuu jos on hankkimassa ensimmäistä sähköautoaan.

...omia ajatuksia selkiyttämään taulukon jossa voi asettaa sähkön kWh ja polttoaineen litrahinnan ja sitten vertailla energiakustannuksia per 100 km, sekä toisen jossa voi haarukoidan miten bensan ja sähkön hinnan muutokset vaikuttaa ajokustannuksiin kun verrataan sähköautoa ja polttista. Ajattelin että täällä jotakuta voi myös kiinnostaa. Mukana Google Sheets linkki josta on helppo tehdä itselleen kopio tästä ja muutella arvoja oman mielen mukaan. Sähkö vs polttoaine
 
En ole Bornia ajanut mutta ID3 löytyy pihasta. Jos et ole käynyt koeajolla tai ylipäänsä sähköautolla ajanut niin noihin teholukemiin kannattaa suhtautua eri tavalla kuin polttomoottoriautossa. Se voima on täysin erilaista, mulla ei ole kuin se 150kw volkkarissa mutta hymy leviää joka kerta naamalle kun sillä lähtee liikenteeseen. Sehän lähtee kuin sika makuulta ja kiihtyy ohituksiin pienellä jalan ojennuksella. Kannattaa siis lähteä koeajolle avoimin mielin autolla joka miellyttää silmää, teho niissä varmasti riittää.

Juu täytyy käydä koeajamassa kyllä jossain välissä kun kerkeää. Lähinnä tullut ajettua 300hp diisselillä, reilu 350hp bensalla, näin ollen olisi kiva jos sähkökin tarjoisi vielä etäisesti jotain saman tyylistä. Seat Mii ja Nissan Leaf on tullut joskus ajettua ne ei ainakaan mitään erityistä ihmettelyä kulkupuolessa aiheuttaneet, lähinnä hyytyminen kiihdtyvyydessä 100kmh eteenpäin jäi mieleen, mutta se nyt ei toki iso ongelma ole. Toki kaikillahan noilla kerkiää ei se siitä kyse ole.

Seatin jälleenmyynti arvostus hieman itseäkin mietitytti, vastapainona taas tuo 5v/100tkm takuu kiinnosti verrattuna niin monien muiden 2v takuuseen.

@Kvarkki kiitokset vinkistä se hipaisu sekoilu on kyllä aivan ihme touhua.

Onhan tuossa toki toisena vaa'assa liikkunut Eniaq. Näyttää ihan asialliselta, nettiauton mukaan hinnatkin alkaa hipoa Bornia. Toki siinä vaiheessa jos nämä 2 on samanhintaisia niin kyllähän Eniaqqi melkoisen houkutteleva tapaus on. Tiloja aivan eri lailla, jälleenmyynti luultavasti helppoa. Toki eniaqissa puhutaan varmaan melkoisesta karvalakki mallista jos hintaluokassa ollaan samassa. Ja ollaan taas tutussa 2v takuussa mikä mielestäni melko onneton uudelle autolle.
 
Born on laadultaan parempi ja viimeistelyn taso on kokonaisuudessaan korkeampaa. Tämän lisäksi sen ohjaus tuntuu täysin erilaiselta, koska se on samanlainen kuin Cupra Leonissa ja Formentorissa (sekä Atecassa), eli on ns. progressiivinen. Vaikeaa selittää, mutta ID.3 tuntuu joltain Model T:ltä nähden siihen. Ulkonäkö toki on parempi, vaikka se ID.3:n perussämpylämäisyys silti jää häiritsemään siihen kylkiprofiiliin. Nythän noihin saa vissiin 130kW lataustakin, eli siinä ollaan menty hieman ylöspäin. Itse tykkäsin Bornista paljon enemmän, kuin ID.3:sta, mutta hintavahan tuo on silti.
 
Tätä samaa mietin, paljonkohan sillä olisi vielä päästelty. Yllättävän paljon ID Buzzillakin päästeltiin 0km mittarissa, muistaakseni tripletissä kerrottiin että kerran sallii startata ja siirtää muutaman sata metriä.

Mutta eiköhän tuohon akun varaukseen näyttämään varmasti ole yhdistettynä myös muuta tietoa, eli lataus/kulutustietoa. Ja Toyotan sivun mukaan kyseessä olisi muuten litium-ioni akku.
LFP-akku on myös litiumioniakku, katodi eri materiaalia kuin NMC/NCM/NCA-akuissa (ja varmaan muita eroja joita en tiedä, maallikko kun olen joka hakee tietonsa Wikipediasta ja tältä foorumilta).

En nyt muista onko Toyota suoraan myöntänyt käyttävänsä LFP-akkuja, mutta ehkä oletin näin koska:

a) LFP-akut ovat yleistymässä varsinkin vähän halvemmissa (eli alle 100.000€ :D ) maksavissa sähköautoissa, peruskauraa esim. nyt Euroopan markkinoille tulevissa kiinalaissähköautoissa, ja yhä useammassa (Standard Range) Teslassakin on.

b) Toyota muistaakseni on kovasti mainostanut uuden sähköautonsa akun kestävyyttä, mikä on just LFP-akun ehkä suurin vahvuus, hieman halvemman hinnan lisäksi.

No saa nähdä mikä tuossa on takana, kovin tuntuisi ylisuurelta bufferilta (varsinkin LFP-akulle, jos siinä sellainen on) jos yli 70kWh bruttoakun käytössä onkin vain jotain 60kWh. Esim. mun auton akun brutto on muistaakseni 54,7kWh ja netto 52kWh. Jos Toyotaa olisi testattu ajaa niin kauan kunnes se oikeasti lopettaa toimintansa, en tiedä olisko siellä ollut joku ylläri että kulki vielä lähes 100km tms.

Mistä toki tuli mieleeni, eikö Tesla-Björn muka ole vielä koeajanut kyseistä autoa? Jos olisi, luulisi että on tehnyt tuon "ajan niin kauan kunnes pysähtyy"-testin, kun tekee sen kaikille muillekin sähkiksille.
 
Viimeksi muokattu:
LFP-spekulaatioita taisi olla sen miljoonan kilometrin takuun takia, mutta ilmeisesti tuossa on varmuudella Panasonicin kanssa tehty (luullakseni NMC) akku.
Aha, no siinä tapauksessa seison korjattuna... Vähentää myös sitten omaa kiinnostustani ko. autoon, yhtä hyvin voisi ostaa melkein minkä tahansa muun saman hintaluokan sähköauton jopa vuoden kahden takaa.

Ehkä sitten tarjoavat pitkää akkutakuuta, ei LFP-akulla, vaan markkinoiden isoimmalla yli 10kWh bufferilla. :)
 
Plug and chargen ongelma on se, että jos käyttäjällä on tunnus vaikka kolmen operaattorin kautta samaan laturiin, mitä niistä käytetään? Kätellään kaikki ja koitetaan missä on halvin? Ja miten edes määritellään halvin kun joku voi olla 50snt/min ja toinen 30snt/kWh ja riippuen akun varauksesta + lämmöstä latausnopeus saattaa vielä muuttua.

Harmittaisi jos laturiin kytkeytyessä plug&chargella valikoituisi joku kallis roaming-välittäjä…
Bemarilla tuo vissiin tulee menemään niin, että auton näytöltä valitaan haluttu operaattori ja sitten vaan laturi kiinni. Heillä siis tulossa plug and charge päivityksenä nykyisiin sähkiksiin "jossain vaiheessa". Toki tässä tapauksessa Bemari toimii välikätenä ja parhaassa (pahimmassa) tapauksessa laskuttavat moisesta kätevyydestä oman komissionsa :D
 
(Opiskella hintoja netistä ja mitä palveluntarjoajia bensa-asema tukee.)

Ei. Ajan bensa-asemalle, katson taulusta että oho onpas kallista bensaa mutta tankkaan silti puoli tankkia, ja maksan polttoaineeni kortilla tai joillakin asemilla edelleen jopa käteisellä.

Kysymys ei siis ollut mistään hinnanvaihteluista asemien välillä, vaan siitä ettei sinulla välttämättä ole uudelle latausasemalle ajaessasi mitään käsitystä paljonko lataus siellä maksaa (per kWh), ja mitä "palveluntarjoajia" eli äppiä tai tägiä siellä edes tuetaan, eli käytännössä miten helpoiten saat maksettua latauksesi.

Tämä ero polttomoottoriautoiluun korostuu entisestään ulkomailla ajaessasi. Vuokra-autoa Thaimaassa varatessani minun ei tarvinnut miettiä miten tankkaus siellä toimii ja onko minulla oikea tägi mukana tai thai-kielinen äppi asennettuna, ja voinko ulkomaalaisena edes rekisteröityä paikalliseen latauspalveluun. Kunhan on käteistä ja/tai kortti taskussa, matka jatkuu.

Aiemmin laittamani kuva Jumbon latausasemasta oli just siitä että siellä asioidessani menin mielenkiinnosta katsomaan millaisia uusia latausasemia siellä on, ja myös jos siellä näkyisi mitä se kustantaa. No, ei näkynyt, ja varsin mittavien ja sekavien ohjeiden takia sen kuvan otinkin, opiskellakseni sitä kotona lisää. Ei viitsinyt alkaa googlettaa puhelimen näytöltä kylmässä ja kolkossa parkkihallissa.

Kun menee uudelle latausasemalle ja siellä vaan lukee "mene osoitteeseen FUcharging.com ja asenna puhelimeesi applikaatiomme", se on aina oma projektinsa jota ei välttämättä haluaisi siinä alkaa tehdä kun tarttisi vaan vähän ladata jotta voi jatkaa matkaa. Kerran tai kaksi noin tein, en muista oliko Virran vai plugitcloud äppi jota aloin parkkihallissa asentaa puhelimeeni, ja sen jälkeen piti:

- luoda tili ja käydä varmistuttamassa se sähköpostissakin

- liittää maksukortti (korttini debit-numerot on ehkä tarkoituksella kirjoitettu ärsyttävän pienellä ja epäselvästi kortin takapuolelle, tummaa tekstiä tummalla taustalla, ei näe esim. hämärässä)

- muistaakseni olisi pitänyt vielä tehdä rahansiirto ko. palvelun prepaid-tilille jotta voi ladata (tuo taisi olla ainakin Virran äpillä, ja kai siinä olisi pitänyt sitoutua johonkin kuukausimaksuunkin).

Tuo kaikki on aika tuskaa yrittää tehdä puhelimen pieneltä näytöltä, varsinkin jos betonisessa hallissa on katvealueita (esim. läheisen kauppakeskuksen pysäköintihallin latauspisteillä mulla ainakin puhelimen netti pätkii).

Kyllä ihmiset tuntuvat valittavan mitä ihmeellisimmistä asioista. Kohta itketään että OLEDissa eri väriset telkkariohjelmat maksavat eri määrän katsella.
Nyt ei kuitenkaan valitettu hinnanvaihteluista, vaan ettei hintoja ole näkyvillä, eikä välttämättä edes tietoa miten maksu suoritetaan. No tuolla Jumbon asemilla sentään tarjottiin mahdollisuutta maksuun myös ilman rekisteröitymistä käyttämällä joko jotain QR-koodia tai SMS:ää, mutta edelleen se hinta jäi uupumaan.

Aika monilla asemilla on vain noita "käy asentamassa applikaatiomme puhelimeesi". Toki sama ongelma tuntuu olevan nykyisin yhä useammassa parkkihallissakin, eli ongelma ei rajoitu vain lataukseen. Muistaakseni ainakin Vantaan Myyrmannin parkkihallissa vaan käsketään asentamaan joku äppi (Taskuparkki) parkkimaksua varten; no onneksi siellä voi parkkeerata pari tuntia ilmaiseksi joten toistaiseksi ei ole tarvinnut, ja sentään siinä plakaatissa myös kertovat jo valmiiksi paljonko laskuttavat pysäköinnistä, ei tarvitse sitä tietoa hakea netistä puhelimen näytöltä.
 
Viimeksi muokattu:
Minkähän takia muuten latausasemilla ei ole tolppaa mistä näkis lataussähkön senhetkisen hinnan?
Ja juu ei, ei kiinnosta räplätä "äly"puhelinta.
No, joissakin edes on. Muistelen että ainakin aiemmin esim. Helsingin Kannelmäen kauppakeskus Kaaren AC-peruslatausasemissa oli jopa ihan tarra että lataus maksaa 19c/kWh (veikkaan tosin että hinta on noussut siitä kun viimeksi tarkistin, toivottavasti ovat uusineet tarrat tai edes kirjoittaneet tussilla uuden hinnan), ja taisi olla jossain toisessakin kauppakeskuksessa hinta näkyvillä, erikseen jokaiseen latausasemaan teipatulla plakaatilla.

Mutta se maksu noissa oli edelleen "käys kuules asentamassa äppimme puhelimeesi, kyllä se siitä...". Ja varsin monissa paikoissa myöskään tuo hinta ei ole näkyvillä, enintään mainitaan että tieto löytyy internetistä, siitä vaan etsimään puhelimen näytöltä.

Kai tällä kaikella pyritään vain siihen että ihmiset keskittyisivät käyttämään vain tietyn palveluntarjoajan (tukemia) latausasemia. Minulla kun on K-Lataus ja ABC-lataus äpit asennettuna (myös K-tägi löytyy), tili luotuna ja jopa jonkinlainen käsitys mitä lataus niissä yleensä maksaa ja miten lataus tapahtuu, jonnekin tuntemattomaan paikkaan Suomessa ajaessani varmaan hakisin vain niiden äpeistä että mistä löytyy lähin K- tai ABC-lataus. Virrat, Plugitcloudit, Helenit sun muut jäisivät sitten unohduksiin, en niille yrittäisi edes hakeutua.

Minkähänlainen bisnisidea olisi perustaa latausverkosto jossa hinnat ovat aina näkyvillä ja maksu onnistuu maksukortilla, ja ehkä jopa käteisellä? Luulisi niiden keräävän ainakin sähköautoilevia turisteja ja muita pitkän matkan matkaajia, mutta voi toki olla että ajan kanssa 90% sähköautoilijoista käyttää vain K- ja ABC-latausta, ja Tesla-kuskit tietty käyvät vain Superchargereilla koska se on heille helpointa.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa lähes kaikkiin saada 5v takuun joko pienellä lisähinnalla tai sitten ihan vaan kaupanpäälle kuten itselle tuli bmw tilauksen kanssa.

Bmw saa hyvinkin kohtuu hinnalla tai kaupanpäälle, muihin merkkeihin tuntuu sitten olevan vaikeampaa, jollain jopa mahdotonta. (En laske kk-maksullisia huolenpitosoppareita takuuksi, kuten monet myyjät yrittää kaupata)
 
En ole Bornia ajanut mutta ID3 löytyy pihasta. Jos et ole käynyt koeajolla tai ylipäänsä sähköautolla ajanut niin noihin teholukemiin kannattaa suhtautua eri tavalla kuin polttomoottoriautossa. Se voima on täysin erilaista, mulla ei ole kuin se 150kw volkkarissa mutta hymy leviää joka kerta naamalle kun sillä lähtee liikenteeseen. Sehän lähtee kuin sika makuulta ja kiihtyy ohituksiin pienellä jalan ojennuksella. Kannattaa siis lähteä koeajolle avoimin mielin autolla joka miellyttää silmää, teho niissä varmasti riittää.
Yllätävän vähän huomasin tehoissa eroa kun siirryin vanhasta n.450hv polttiksesta nykyiseen egolfiin.
 
Ei ne nyt niin kalliita ole. Jos edes jonkin verta on kauppaa niin se kulu jaa kaytannossa alle 2%.
Ja ei kai nyt K-latauksen mies nyt halua sanoa etta halutaa sitoa ihmisia kiinni ketjuihin.

2% voitoista on suuri määrä kun myydään bulkkituotetta. Varsinkin kun tuosta vielä puuttuu se tuhansien eurojen laite (jonka se sinne ulos maksaa, ei sinne se pieni pääte kelpaa) ja sen huoltosopimus.

Kysymys ei siis ollut mistään hinnanvaihteluista asemien välillä, vaan siitä ettei sinulla välttämättä ole uudelle latausasemalle ajaessasi mitään käsitystä paljonko lataus siellä maksaa (per kWh), ja mitä "palveluntarjoajia" eli äppiä tai tägiä siellä edes tuetaan, eli käytännössä miten helpoiten saat maksettua latauksesi.

Eksytkö vahingossa latausasemalle? Itselleni ei kyllä koskaan ole käynyt niin, en oikein keksi miten se onnistuisi. Itse ainakin katson operaattorini kartasta missä ne latausasemat ovat, jos sellaiselle tarvitsee mennä (ja teen sen yleensä ennen matkaa). Silloinhan tiedän jo hinnan.

Vai ajatko yleensä akun loppuun ja sitten rupeat miettimään mitä asialle tehdään?

Nyt ei kuitenkaan valitettu hinnanvaihteluista, vaan ettei hintoja ole näkyvillä, eikä välttämättä edes tietoa miten maksu suoritetaan. No tuolla Jumbon asemilla sentään tarjottiin mahdollisuutta maksuun myös ilman rekisteröitymistä käyttämällä joko jotain QR-koodia tai SMS:ää, mutta edelleen se hinta jäi uupumaan.

Jumbon hinta on 22c/kWh ja 0,3€ aloitusmaksu. Jos sellaiselle laturille kaipaan, niin löydän sen hinnan sieltä mistä sen laturinkin. Jumbossa on kahdenlaisia latureita, senkin nimittäin tarkistaisin - enhän pikalatausta tarvittaessa eksyisi vahingossa millekään 3,6kW laturille.

Myyrmannin parkkihallissa vaan käsketään asentamaan joku äppi (Taskuparkki) parkkimaksua varten; no onneksi siellä voi parkkeerata pari tuntia ilmaiseksi joten toistaiseksi ei ole tarvinnut, ja sentään siinä plakaatissa myös kertovat jo valmiiksi paljonko laskuttavat pysäköinnistä, ei tarvitse sitä tietoa hakea netistä puhelimen näytöltä.

Kauhistus. Seuraavaksi siirrytään siihen ettei pankkikonttoria enää löydy jossa voisi maksaa laskuja. Tai kun vahingossa eksyy katsomaan sitä konttoria, todetaan että ajanvaraus on netissä - eikä paperilla. Pahimmassa tapauksessa jopa appissa.

Pitäiskö tähän todeta että nykyautoilu nyt vain tarvitsee kännykän? Olen kyllä kiinnostunut elämästä jossa ihmiset eivät käytä kännykkää, miten se normaali arki onnistuu. Vai onko se kännykkä vain paha asia jos pitää autoon saada sähköä?
 
Naen etta naiden latausasemien tagi ja kannykka touhut ovat suoraan sidonnaisia naihin lentoyhtioiden kanta-asiakas touhuihin. Kukaan ei tee viela voittoa sahkonmyynnilla vaan tarkeampaa on saada kanta-asiakkaita.
Varmaan jotain tuollaista. Onko sinulla tarkemmin tietoa tuosta miten kannattavaa bisnestä latausbisnes edes on? Olen itsekin tuota miettinyt että miten se mahtaa kannattaa kun ainakin DC-pikalatausasemissa on aika muhkeat perustamiskustannukset (AC-peruslatausasemat paljon halvempia), eikä mitään hajua mitä itse maksavat sähköstään, onko pörssisähköä vai monivuotisia kiinteähintaisia soppareita vai molempia yms.

Tosin suurimmaksi haasteeksi ainakin aiemmin kuvittelin ettei maksavia lataajia ole tarpeeksi, kun niin monet mieluummin nuukailevat vaikka kotona latailemalla, ja ne perustamiskustannukset pitäisi saada kuoletettua jollain aikajänteellä.

Tuohon liittyen aiempi pohdintani voisiko varmempi tai ainakin ennakoitavampi hinnoittelumalli olla päivittäin tai jopa tunneittain vaihtua hinta, joka on pörssisähkö + marginaali? Silloin ainakin latausyrittäjä tietäisi sentään tekevänsä voittoa jokaisella myymällään kWh:lla, jos siis itse joutuu maksamaan pörssisähköä.

Toki pakkaa vielä sekoittaa se että monet saattavat pitää lataushintaa keinotekoisen alhaalla koska se voi olla myös vetovoimatekijä, toivoen että latailija käyttää muitakin palveluita. Veikkaan että K- ja ABC-latausten toimintamalli perustuu tähän (latausasemat varsin usein heidän kauppojensa tai ravintoloiden lähellä, joista myös tulee tuloja), ja tietenkin ääriesimerkkinä Lidl jolla vielä toistaiseksi on ilmainen lataus (veikkaan ettei ole enää kauaa kun Ruotsissakin loppui, ihan ok niin). Sellaiset latausyrittäjät joilla tulot perustuvat vain lataussähkön myyntiin, voi olla tiukempaa pysyä kilpailussa mukana.
 
LFP-akku on myös litiumioniakku, katodi eri materiaalia kuin NMC/NCM/NCA-akuissa (ja varmaan muita eroja joita en tiedä, maallikko kun olen joka hakee tietonsa Wikipediasta ja tältä foorumilta).

En nyt muista onko Toyota suoraan myöntänyt käyttävänsä LFP-akkuja, mutta ehkä oletin näin koska:

Toyotan sivuilta löytyy akkukemia, eikä siinä ole Fe mainittuna.
 
Pitäiskö tähän todeta että nykyautoilu nyt vain tarvitsee kännykän? Olen kyllä kiinnostunut elämästä jossa ihmiset eivät käytä kännykkää, miten se normaali arki onnistuu. Vai onko se kännykkä vain paha asia jos pitää autoon saada sähköä?
Mjoo joku tarvii OBD:n lukuun kännykän mutta yleiseti läppäri on siihen paljon parempi kapine.
Pystyy ajamaan testejä ja tutkimaan syvemmältä.
Kaikki muu kiitos ei.
 
Eilen esitelty Volvo EX90 nyt tilattavissa:

Toimitus sitten joskus vuonna 2024 :x3:

Vaikuttaa ihan asialliselta perheautolta seitsenpaikkaisuuden myötä mutta miinusta tulee muovipenkeistä sekä matalaprofiilisista renkaista. Mercedes-Benz EQS SUV vaikuttaa edelleen paremmalta vaihtoehdolta mutta onhan noissa hintaeroakin varusteltuna yli 60 000 euroa.
 
Eilen esitelty Volvo EX90 nyt tilattavissa:

Toimitus sitten joskus vuonna 2024 :x3:

Vaikuttaa ihan asialliselta perheautolta seitsenpaikkaisuuden myötä mutta miinusta tulee muovipenkeistä sekä matalaprofiilisista renkaista. Mercedes-Benz EQS SUV vaikuttaa edelleen paremmalta vaihtoehdolta mutta onhan noissa hintaeroakin varusteltuna yli 60 000 euroa.
Muodosta ja väristä tulee mieleen jääkaappi/pakastin. Miksi tuon pitää olla tuollainen korkea jäätävä möykky?
Luulisi että ilmanvastuksella olisi aika iso merkitys sähköautossa varsinkin kun mennään moottoritien kesärajoituksiin? Eikö ne ole Ruotsissakin 110 ja 130?
 
Eksytkö vahingossa latausasemalle?
Silloin tällöin kyllä. Esim. aiemmin kertomani tapaus kun menin lasten kanssa Helsingin Pukinmäen Mäkkärille melko alhaisella akulla ja mietin että eikös siellä jotain latausasemiakin ole, josko lataisi saman käynnin yhteydessä kun siellä kuitenkin syömme jonkin aikaa. Jäi sitten lataamatta kun en ollut ennalta googlettanut ja luonut tilejä ja tilannut tägejä.

Jumbon tapaus oli oikeastaan samanlainen. Jumbo ei ole kantapaikkani mutta kun siellä tuli käytyä, päätin käydä tarkistamassa millaiset latausasemat siellä on, mutta ei olisi tullut mieleenikään siihen jäädä häthätää latailemaan monimutkaisten ohjeiden ja hintojen piilottelun takia. Voisin kuvitella olevani samanlaisessa tilanteessa jos pikainen matka kohdistuisi johonkin minulle hieman vieraaseen kaupunkiin tms., monesti varmasti hakeutuisin johonkin autohalliin tai markettiin ja aha täälläkin olisi jotain latausta tarjolla.

Itse ainakin katson operaattorini kartasta missä ne latausasemat ovat, jos sellaiselle tarvitsee mennä (ja teen sen yleensä ennen matkaa).
Noin varmaan itsekin käytännössä toimisin ja toimin, kun tässä saattaa tulla taas matkaa Turkuun tai Tampereelle tai molempiin. Minun tapauksessani se tarkoittaisi että tarkistaisin ennalta sekä K-Latauksen että ABC-latauksen äpeistä onko heillä latauspisteitä lähellä kohdettani. En jaksaisi yrittää tarkistaa onko Virralla tai plugitcloudilla myös latausasemia lähellä, ja alkaa laittaa rahaa Virran prepaid-tilille.

En tekisi tuota sen takia koska se on tosi kivaa ja mukavaa, vaan koska se on käytännön pakko. Polttomoottoriautolla yksinkertaisesti ajaisin kohteeseen, ja tarvittaessa hakeutuisin lähimmälle huoltoasemalle joita kyllä matkalle osuu. Toivoisin että noin se toimisi sähköauton latailussa, ilman että tarvitsisi tukeutua vain yhden tai kahden eri huoltamoketjun huoltamoihin, ja tarkistaa heidän huoltamoidensa sijainnit ennalta.

Ulkomaille suunnattaessa vaikeuskerroin vielä nousisi entisestään, joko omalla tai vuokra-autolla.

Jumbon hinta on 22c/kWh ja 0,3€ aloitusmaksu. Jos sellaiselle laturille kaipaan, niin löydän sen hinnan sieltä mistä sen laturinkin.
Siis mistä sen hinnan löydät? En ainakaan näe sitä tuossa allaolevassa kuvassa, onko siellä joku erillinen hintaplakaatti nykyisin? Tuo kuva tosin on useamman kuukauden takaa joten en ole täysin varma onko se jo ehtinyt muuttuakin.

LatausohjeJumbo.jpg

Mielenkiintoinen myös tuo tieto tuosta hinnasta, koska se on ristiriidassa Recharge-sivuston kanssa minne minut aiemmin keskustelussa neuvottiin:


Tuolla ei mainita mitään 22c/kWh tai aloitusmaksuista, vaan että tuollaisen 22kW AC-peruslatauspömpelin pitäisi kustantaa 30c/kWh, ilman aloitusmaksuja. Oletan kyseessä olevan tuo ohjeissa mainittu rekisteröimätön lataus joka maksetaan joko QR-koodia käyttämällä tai SMS.

Kauhistus. Seuraavaksi siirrytään siihen ettei pankkikonttoria enää löydy jossa voisi maksaa laskuja. Tai kun vahingossa eksyy katsomaan sitä konttoria, todetaan että ajanvaraus on netissä - eikä paperilla. Pahimmassa tapauksessa jopa appissa.
Parempi vertaus latailun nykyviidakkoon olisi että joutuisit maksamaan eri laskuja käyttäen eri pankkeja. Eli joitakin laskuja maksaaksesi sinulla pitäisi olla tili Danske Bankissa, toisia varten Nordeassa, joitakin varten Handelsbankenissa, ai niin ja jotkut laskut ovat niinkin edistyksellisiä että niihin sinun pitää käyttää MobilePayta.

Vastaavasti jos käyt eri kaupoissa, kaikilla ketjuilla ja jopa yksittäisillä liikkeillä olisi jokin oma äppi tai tägi tai maksukortti, jolla vain voit maksaa ostoksesi. Et siis voisi käyttää oman pankkisi debit-korttia niissä kaikissa, enintään joissakin.
 
Eli luottokorttiominaisuuden lisääminen jokaiseen pömpeliin nostaisi latauksen hintaa entisestään. Luultavasti niin paljon, ettei koko latauspistettä kannattaisi rakentaa.
Tuskin, ellet sitten kuvittele että maksukortin myöntäjä laskuttaisi latausyrittäjää jokaisesta kWh:sta erikseen.

Suunnilleen sama kuin väittäisit ettei huoltoasemien/kylmäasemien pitäjille ole kannattavaa antaa ihmisten maksaa polttoaineista ja muista palveluista maksukorteilla, tai ruokakaupoille.
 
En ole nähnyt moisia lasten huvituskoneita, mutta luottokorttien hinnastoista (myyjälle) tiedän kyllä. Ja jottei mene edes arvailuksi, niin se oli myös K-Latauksen johtajan (tai vastaavan) syy miksi niissä ei ole - eikä tule luottokortilla maksamista. Se ei ole taloudellisesti kannattavaa.
Voi myös olla tekosyy, ja todellinen syy olla halu sitouttaa mahdollisimman suuri osa latailijoista K-latauksen käyttäjiksi. K- ja ABC-latauksilla kun on se kotikenttäetu moniin muihin latausyrittäjiin verrattuna että he voivat laittaa asemat kauppojensa ja muiden palveluidensa yhteyteen, paikkoihin missä on luonnollista ladata samalla kun tekee jotain muutakin (käy kaupassa tai syömässä), ja tuo latausten aikaisten lisäpalveluiden myynti osaltaan kompensoi latausmyynnistä tarvittavaa tuloa.

Huomaan tämän jo omassakin käytöksessäni, eli koska olen kuitenkin jo aikoinaan perustanut tilin sekä K- että ABC-lataukseen, minulla on korkeampi kynnys käyttää heidän kilpailijoidensa latausasemia. Paitsi jos se on Lidl jonka etuna on ilmaisuus ja ettei lataus tarvitse mitään tägiä tai äppiä (toistaiseksi).
 
2% voitoista on suuri määrä kun myydään bulkkituotetta. Varsinkin kun tuosta vielä puuttuu se tuhansien eurojen laite (jonka se sinne ulos maksaa, ei sinne se pieni pääte kelpaa) ja sen huoltosopimus.
Latausapplikaation kehittäminen ja ylläpito (varsinkin jos sen tekee Digia tai TietoEnaattori) se vasta kallista onkin, kuten myös konesalit tai julkipilvet latauspalvelun pyörittämiseen, ja pitää palkata hemmot valvomaan palvelua 24/7 jotta applikaatio toimii myös keskellä yötä taksien ladatessa. Latauspömpeleihin myös RFID-lukijat varmasti maksavat jotain.
 
Latausapplikaation kehittäminen ja ylläpito (varsinkin jos sen tekee Digia tai TietoEnaattori) se vasta kallista onkin, kuten myös konesalit tai julkipilvet latauspalvelun pyörittämiseen, ja pitää palkata hemmot valvomaan palvelua 24/7 jotta applikaatio toimii myös keskellä yötä taksien ladatessa. Latauspömpeleihin myös RFID-lukijat varmasti maksavat jotain.
Unohtamatta 24/7 teknistä tukea kun ihmiset sekoilee kaikenmaailman tägien ja appiensa kanssa. Ei tuolle korttimaksun puutteelle ole mitään muuta syytä kuin pyörän keksiminen uudelleen sekä asiakkaiden lukitseminen omaan palveluun.
 
Tuohon liittyen aiempi pohdintani voisiko varmempi tai ainakin ennakoitavampi hinnoittelumalli olla päivittäin tai jopa tunneittain vaihtua hinta, joka on pörssisähkö + marginaali? Silloin ainakin latausyrittäjä tietäisi sentään tekevänsä voittoa jokaisella myymällään kWh:lla, jos siis itse joutuu maksamaan pörssisähköä.
Ei muissakaan bisneksissä jokainen transaktio/asiakas/tunti/päivä/viikko/kuukausi ole yrittäjälle välttämättä kannattava. Pääasia että pitkässä juoksussa tulot ovat riittävät suhteessa menoihin. Ja koko ala taitaa joka tapauksessa olla tappiollonen tällä hetkellä.
 
Ei muissakaan bisneksissä jokainen transaktio/asiakas/tunti/päivä/viikko/kuukausi ole yrittäjälle välttämättä kannattava. Pääasia että pitkässä juoksussa tulot ovat riittävät suhteessa menoihin. Ja koko ala taitaa joka tapauksessa olla tappiollonen tällä hetkellä.
Sitäpaitsi luottoyhtiöiden provisiot on prosenttiperustaisia ja hyvin pieniä.
Ei luottokorttien hyväksyminen heilauta bisnestä suuntaan eikä toiseen.
Vaikka American Express ja Diners kyllä vetääkin välistä paljon enemmän kuin VISA ja Mastercard. Mut niitä ei ole pakko yrittäjän hyväksyä. Korttimaksamisen kustannukset ei kyllä ole mikään pointti missään busineksessa enää nykyään.
t. 25 vuoden kaupiaskokemuksella.
 
Silloin tällöin kyllä. Esim. aiemmin kertomani tapaus kun menin lasten kanssa Helsingin Pukinmäen Mäkkärille melko alhaisella akulla ja mietin että eikös siellä jotain latausasemiakin ole, josko lataisi saman käynnin yhteydessä kun siellä kuitenkin syömme jonkin aikaa. Jäi sitten lataamatta kun en ollut ennalta googlettanut ja luonut tilejä ja tilannut tägejä.

Jumbon tapaus oli oikeastaan samanlainen. Jumbo ei ole kantapaikkani mutta kun siellä tuli käytyä, päätin käydä tarkistamassa millaiset latausasemat siellä on, mutta ei olisi tullut mieleenikään siihen jäädä häthätää latailemaan monimutkaisten ohjeiden ja hintojen piilottelun takia. Voisin kuvitella olevani samanlaisessa tilanteessa jos pikainen matka kohdistuisi johonkin minulle hieman vieraaseen kaupunkiin tms., monesti varmasti hakeutuisin johonkin autohalliin tai markettiin ja aha täälläkin olisi jotain latausta tarjolla.
Olisit ladannut sen Fortum Charge & Drive sovelluksen vaikka sen mäkkärireissun jälkeen kotona, niin olisit saanut Jumbossa sähköä.

Vaikka olenkin samaa mieltä lataushommien sekamelskasta, niin 99% saa hoidettua aika yksinkertaisella kombolla:
  1. Fortum Charge & Drive, jolla hoituu kaikki Rechargen latausasemat (esim. juurikin McDonalds)
  2. ABC-mobiili, jolla kaikki ABC-latauksen asemat
  3. K-Lataus, jolla lataillaan K-ryhmän latausasemilla
  4. Virta (tili tehtynä Helen-latauksen kautta) auttaa Virran latausasemien kanssa
  5. Tesla, jolla voi latailla Teslan Supereilla
  6. Plugit, nimensä mukaisesti Plugitin latausasemille
Muita en ole vuoden aikana tarvinnut ja ei tuo nyt oikeasti ole kovin vaikeata muistaa, että Rechargen asemille toimii Fortum ja kaikki muut toimivat oman nimensä mukaisilla sovelluksilla. Joo, onhan tuossa 6 eri sovellusta, mutta Oikeasti käytän noista vain Fortumia, ABC-mobiilia ja Teslaa. K-latauksen laturi ei ole toistaiseksi kertaakaan osunut matkan varrelle (ja ovat usein hitaita <100kW latureita), ja Virtaa tarvinnut toistaiseksi vain parissa laskettelukeskuksessa. Plugit löytyy töistä, mutten koskaan lataa siellä.

Laturit bongaan matkan varrelta sitten ABRP:n tai PlugSharen avulla.
 
Olisit ladannut sen Fortum Charge & Drive sovelluksen vaikka sen mäkkärireissun jälkeen kotona, niin olisit saanut Jumbossa sähköä.

Vaikka olenkin samaa mieltä lataushommien sekamelskasta, niin 99% saa hoidettua aika yksinkertaisella kombolla:
  1. Fortum Charge & Drive, jolla hoituu kaikki Rechargen latausasemat (esim. juurikin McDonalds)
  2. ABC-mobiili, jolla kaikki ABC-latauksen asemat
  3. K-Lataus, jolla lataillaan K-ryhmän latausasemilla
  4. Virta (tili tehtynä Helen-latauksen kautta) auttaa Virran latausasemien kanssa
  5. Tesla, jolla voi latailla Teslan Supereilla
  6. Plugit, nimensä mukaisesti Plugitin latausasemille
Muita en ole vuoden aikana tarvinnut ja ei tuo nyt oikeasti ole kovin vaikeata muistaa, että Rechargen asemille toimii Fortum ja kaikki muut toimivat oman nimensä mukaisilla sovelluksilla. Joo, onhan tuossa 6 eri sovellusta, mutta Oikeasti käytän noista vain Fortumia, ABC-mobiilia ja Teslaa. K-latauksen laturi ei ole toistaiseksi kertaakaan osunut matkan varrelle (ja ovat usein hitaita <100kW latureita), ja Virtaa tarvinnut toistaiseksi vain parissa laskettelukeskuksessa. Plugit löytyy töistä, mutten koskaan lataa siellä.

Laturit bongaan matkan varrelta sitten ABRP:n tai PlugSharen avulla.
Tuommoista kun rupeat selittämään perus-humanistinaiselle jonka tekninen ymmärrys on pyöreä nolla (esim. joku opettaja tai sossu) niin onnea matkaan. Niidenkin olis jossain vaiheessa tarkoitus siirtyä sähköautojen käyttäjiksi. Mikäli hallitusta on uskominen.
 
Muodosta ja väristä tulee mieleen jääkaappi/pakastin. Miksi tuon pitää olla tuollainen korkea jäätävä möykky?
Luulisi että ilmanvastuksella olisi aika iso merkitys sähköautossa varsinkin kun mennään moottoritien kesärajoituksiin? Eikö ne ole Ruotsissakin 110 ja 130?
Auton on pakko olla korkea jos akut matkustamon alla ja haluaa tilavan matkustamon. En tiedä kuinka pääntila vertautuu muihin 7-paikkaisiin sähköautoiihin mutta onhan tuo kieltämättä melko kantikas verrattuna vaikka EQS-SUV:in. Näin potentiaalisena ostajana ulkonäkö ei niinkään kiinnosta mutta jos moottoritiellä pääsee talvella vain 200 km lataamatta niin se alkaa närästää.
 
Tuommoista kun rupeat selittämään perus-humanistinaiselle jonka tekninen ymmärrys on pyöreä nolla (esim. joku opettaja tai sossu) niin onnea matkaan. Niidenkin olis jossain vaiheessa tarkoitus siirtyä sähköautojen käyttäjiksi. Mikäli hallitusta on uskominen.
No sille perus humanistille homma menee jotakuinkin näin:
1 -> Lataa kotona.
3 -> Jos perusajoihin osuu joku vakio latauspaikka, niin hankkii sen sovelluksen/tagin.
2 -> Jos pitää ladata matkalla, niin tukeudu vaikka ABC- ja K-latauksen asemiin (ja näille sovellukset).

Perus kauppakassin kuskille saattaa riittää kohta 1 koko loppuelämän ajaksi.

Sähköautoilu, kuten kaikki muukin elämässä, vaatii uuden opettelua. Jos ei ole valmis opettelemaan uutta, niin onhan se elämä vaikeaa oli kyse sitten sähköautoista, e-laskuista, ilmalämpöpumpuista tai mistä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Jonkin verran tuntuu nykysähköautoissa olevan tosiaan se keskitunneli poissa, mutta tilalle on tullut ettei etupenkkien alle saa jalkoja. Luulisi jälkimmäisen olevan ärsyttävämpi kun keskikyhmy ei normaaliarjessa häiritse koskaan.

Meillä on tägeinä K -lataus ja Virta. Fortum, S-mobiili ja Plugit ovat sitten sovelluksina ja on noita varmaan muutama muukin (mutta en nyt muista mitä ja käytännössä puhtaita poikkeuksia). Jos olisi puhdas sähköauto, niin sitten varmaan Rechargen tägi olisi tarpeen ja mahdollisesti S (nykyään tulee käytettyä harvoin). Noi kaksi tägiä on lähinnä sitä varten, ettei muiden saman auton käyttäjien tarvitse säätää sovellusten kanssa (ja itsekin niitä lähinnä tulee käytettyä). Virran tägiä ei ollut aiemmin, mutta totesin että ko. sovelluksesta manuaalisesti latauspisteen valitseminen esim. Helsinki-Vantaalla sen 300+ latauspisteen joukosta parkkihallissa jossa netti toimii välillä heikohkosti on sen verran tuskaa, että tägin hankinta oli aika järkevää. Näin saman auton muut käyttäjät pystyvät hoitamaan lataamisen suht näppärästi jos tarpeen on (ja jos joku erikoisempi latauskonsepti on, niin yleensä on itse mukana). Toki kun auto syö myös bensaa, niin latauspaikan puute ei ole fataalia.

Lisäksi tuntuu, että nykyään on yleistynyt, että lätkää pitää näyttää laitteelle myös latauspiuhan irroittamisen yhteydessä. K-latauksessa riittää kun nykäisee auton päästä irti niin ei tarvitse toisessa päässä tägiä käyttää, kuin latauksen aloittamisessa. Sinänsä vaiva taas aika marginaalinen, mutta muutama metri kävelyä takaisin kun, ai niin - tämä vaati tägin irroitukseen. Mielestäni tuollainen että irrottaa lukituksen mikäli lataus on valmis olisi paljon parempi yleisesti (ymmärrän toki logiikan myös toiseen suuntaan), koska tällöin jos joku jättää auton roikkumaan latauspisteelle pitkäksi ajaksi latauksen jälkeen voisi ko. latauspistettä käyttää esim. viereisestä parkkiruudusta. Pysyyhän piuha toki siistimpänä kun ei roiku missä sattuu lataustapahtuman jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Siis mistä sen hinnan löydät? En ainakaan näe sitä tuossa allaolevassa kuvassa, onko siellä joku erillinen hintaplakaatti nykyisin?

Ei, vaan sieltä mistä näin itse laturinkin. En mä sinne paikanpäälle menisi jotain tolppaa tuijottamaan.

Parempi vertaus latailun nykyviidakkoon olisi että joutuisit maksamaan eri laskuja käyttäen eri pankkeja. Eli joitakin laskuja maksaaksesi sinulla pitäisi olla tili Danske Bankissa, toisia varten Nordeassa, joitakin varten Handelsbankenissa, ai niin ja jotkut laskut ovat niinkin edistyksellisiä että niihin sinun pitää käyttää MobilePayta.

Ei olisi. Koska eihän näin toimi operaattoreillakaan. Minun operaattorini sallii Suomessa ainakin K-Latauksen, Rechargen, Ionityn, "Liikennevirta Oy:n", Fortumin, "Greenflux Assets BV".. enkä edes tiedä monenko muun. Ja samalla hinnalla välittämättä minkä operaattorin verkostoon menen.

Ja näen ne kaikki siitä yhdestä apista samalla kartalla.

Vastaavasti jos käyt eri kaupoissa, kaikilla ketjuilla ja jopa yksittäisillä liikkeillä olisi jokin oma äppi tai tägi tai maksukortti, jolla vain voit maksaa ostoksesi. Et siis voisi käyttää oman pankkisi debit-korttia niissä kaikissa, enintään joissakin.

Vastaavasti kun käyn kaupassa, niin saadakseni oikealla hinnalla jokaisella on oma Lidl app, K-Plussa, S-Pankki, ..
 
Vastaavasti kun käyn kaupassa, niin saadakseni oikealla hinnalla jokaisella on oma Lidl app, K-Plussa, S-Pankki, ..
No siis sama juttu se kaikkialla on. Joka helvetin asiaan oma app johon pitää rekisteröityä, lisätä kortit ja muut tiedot jne. Toiminta hyvin vaihtelevaa, tietovuodot liian yleisiä ja ei itseä ainakaan kiinnosta asennella miljoonaa eri ohjelmaa tukkimaan luuria. Lemppareina nämä Lidl app tyyppiset (en muista minkä liikkeen oli) ohjelmat jotka haluavat sijaintitiedot, kontaktit, kamera yms oikeudet ja ovat pakollisia tai app ei toimi. Eli jos otat oikeudet pois alkaa ohjelma vinkumaan.
 
Latausapplikaation kehittäminen ja ylläpito (varsinkin jos sen tekee Digia tai TietoEnaattori) se vasta kallista onkin, kuten myös konesalit tai julkipilvet latauspalvelun pyörittämiseen, ja pitää palkata hemmot valvomaan palvelua 24/7 jotta applikaatio toimii myös keskellä yötä taksien ladatessa. Latauspömpeleihin myös RFID-lukijat varmasti maksavat jotain.

Usko pois, tuo tulee halvemmaksi. Varsinkin kun se toimii samalla mainoksena omille latauspömpeleille, eikä kilpailijan - joka lienee vielä tärkeämpää tuossa. RFID-lukija ei paljon maksa, eikä siihen tarvita erillistä tietoturvaa minkä luottokorttien käsittely tarvitsee.

Sitäpaitsi luottoyhtiöiden provisiot on prosenttiperustaisia ja hyvin pieniä.

Ne eivät ole hyvin pieniä kuin tilanteissa joissa on iso kate. Sähköä myydään pienellä katteella, esim. pörssisähkössä puhutaan 1% katteesta nykyhinnoilla. Ota siitä 1% katteesta se 2% pois ja huomaat ongelman. On eri asia myydä luottokortilla pieniä transaktioita kuin isompia. Sillä luottokorttitransaktiolla tuo business olisi jo tappiollista.

Tässä ei puhuta nyt mistään 60% kateprosentin tuotteesta, vaan luultavasti hyvin tappiollisesta toiminnasta tällä hetkellä.
 
No sille perus humanistille homma menee jotakuinkin näin:
1 -> Lataa kotona.
3 -> Jos perusajoihin osuu joku vakio latauspaikka, niin hankkii sen sovelluksen/tagin.
2 -> Jos pitää ladata matkalla, niin tukeudu vaikka ABC- ja K-latauksen asemiin (ja näille sovellukset).

Perus kauppakassin kuskille saattaa riittää kohta 1 koko loppuelämän ajaksi.

Sähköautoilu, kuten kaikki muukin elämässä, vaatii uuden opettelua. Jos ei ole valmis opettelemaan uutta, niin onhan se elämä vaikeaa oli kyse sitten sähköautoista, e-laskuista, ilmalämpöpumpuista tai mistä tahansa.
Sitä varten on käytettävyystiede että insinööripornosta saadaan käyttäjäkokemuksena tavan kuluttalle miellyttävä ja intuitiivinen kokemus.
Vaikka olenkin tehnyt urani(tai ehkä juuri siitä syystä) kt- ja it-tekniikan parissa olen ihmetellyt vuosien varrella eikö tavalliset kuluttajat pääse kokeilemaan eri laitteita ennenkuin ne tulevat markkinoille?
Otetaan nyt esimerkiksi kodinkoneet jossa on jeesuksen aikainen 7-segmenttinäyttö neljällä merkillä, 3-4 nappulaa, 50 eri toimintoa ja satasivuinen manuaali.
 
Otetaan nyt esimerkiksi kodinkoneet jossa on jeesuksen aikainen 7-segmenttinäyttö neljällä merkillä, 3-4 nappulaa, 50 eri toimintoa ja satasivuinen manuaali.
Ja josta käytetään tosielämässä yhtä tai korkeintaan kahta ohjelmaa :D. Ja tuntuu välillä etteivät edes insinöörit ja suunnittelijat testaa tuotteitaan. Sen verran idioottimaisia suunnitteluvirheitä näkee niin softassa kuin tuotteissa.
 

"Kempower toimittaa Nesteelle skaalautuvat ja modulaariset sähköautojen suureholatausratkaisut, ja ensimmäiset latausasemat avataan jo vuoden vaihteessa."

"Neste kertoo, että vuoden 2024 loppuun mennessä tavoitteena on avata eri puolilla Suomessa sijaitsevien Neste-asemien yhteyteen kymmeniä uusia suurteholatausasemia."

Hyvältä kuulostaa!
 
Ei tarvitse käsittää kun lukee vain tätäkin palstaa ees jollain ajatuksella.

Jos vaikka luetaan ihan sitä luotettavinta eli Nestettä itse, niin tulee myös kuluttaja-asiakkaille nämä uudet laturit: " Uuden yritys- ja kuluttaja-asiakkaiden tarpeeseen vastaavan sähköautojen suurteholatauspalvelun ensimmäiset latauspisteet avataan vuoden vaihteessa ".

Aiemmin ollut tosiaan vaan yrityskäytössä, mutta nyt nimenomaan laajennetaan myös kuluttajiin.

Lähde: Neste tuo asemilleen sähköautojen latauspalvelun täydentämään Nesteen ratkaisuja liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi
 
Osuipa tässä silmään, että ID.3 hinnastojen perästä on kadonnut siinä pitkään ollut "Ei uusia tehdastilauksia" teksti:


Toki hinnastoissa itsessään on mukana yhä " 2) Vain tilauskannassa olevat autot. " -rajaus, mutta tuskin tuota "Ei uusi tehdastilauksia" nyt on turhaan sivuilta poistettu?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom