En minä autonhankinnasta tiedä, mutta aika luonnolliselta se tuntuisi reagoida ja pyrkiä korjaamaan virhe, jos joku toinen väittää jotain, mikä ei pidä paikkaansa.
No kun kyse ei ollut mistään virheestä, vaan ihan vaan mielipiteistä. Eli kun joku ei halua ostaa sähköautoa, niin joku toinen närkästyy tästä ja yrittää väittää tämän auton ostajan olevan väärässä, vaikka hänellä on ihan perusteltu syy olla hankkimatta sähköautoa.
Ongelmana on olettamukset ilman omakohtaista kokemusta aiheesta. Pelätä ihmiset kyllä osaa tuntematonta.
Tässä olet taas väärässä. Se ei millään muotoa vaadi, että pitää olla kokemusta sähköautosta, että voi muodostaa mielipiteen esimerkiksi lataustaukojen vituttavuudesta. Lataustauot ovat ihan tosiasia, mikä ei muutu yhtään mihinkään sillä, että sen kokee itse. Olen itse hyvä esimerkki tähän. Jo ennen sähköauton ostoa, muodostin mielipiteen siitä, että minua vituttaa pitää lataustaukoja kun olen tekemässä pitkää matkaa. Ja nyt kun minulla on sähköauto, niin olen ihan omakohtaisesti sitten kokenut sen, että minua vituttaa pitää lataustaukoja. Ei tuon tosiasian toteamiseen tarvittu sitä omaa sähköautoa, vaan se oli ihan faktaa jo ennen sitäkin.
Mitä ihmeen oletuksia sä tässä nyt teet? Suomi on pullollaan perheen kakkosautoja, jollaiseen rooliin nämä pikkukipot (oli sähköä tai ei) on nimenomaan luotu.
Minä en tee mitään oletuksia. Vaan ihmiset ja perheet, joille riittää yksi auto, eivät ala hankkimaan mitään kakkosautoa vain siksi, että pitäisi saada sähköauto. Vaan nämä ihmiset ja perheet jatkavat ihan sillä yhdellä autolla, joka sopii kaikkiin tarpeisiin. Siksi he eivät vaihda polttista sähköautoon, jos he kokevat, että sähköauto ei sovellu johonkin käyttötarkoitukseen.
Sulla on tässä se ajatusvirhe, että yrität tyrmätä koko voimalähdetyypin oletuksella, joka ei edes liity mitenkään voimalähdetyypin hyötyihin tai haittoihin. Hyödyt ja haitat on helppo listata ja niistä ei tarvitse kinastella. Se on sitten jokaisen oma tehtävä arvioida mikä kombo hyödyistä ja haitoista tuottaa parhaan tuloksen itselle. Ja jälleen siitäkään ei tarvitse kinastella.
Luepa viestini uudelleen, niin huomaat, ettei minulla ole mitään ajatusvirhettä, enkä yritä tyrmätä mitään voimalähdetyyppiä. Minä olen vain sanonut, että ihmisillä on omat perusteensa valita voimalähde, eikä siihen kenelläkään ulkopuolisella ole nokan koputtamista.
Tuossa hyötyjen ja haittojen listauksessa voi tulla esimerkiksi sellainen lopputulos, että sähköautolla on 100 hyötyä ja 1 haitta, mutta jos kyseiselle ihmiselle ei ole noilla 100 hyödyllä mitään väliä, mutta tuo 1 haitta on merkityksellinen, niin silloin tuo 1 haitta riittää tekemään päätöksen siitä, että sähköautoa ei hankita. Ja jos joku tulee tuohon väittämään vastaan, niin tällainen ihminen ei ole päästään terve.