Yleistä keskustelua sähköautoista

Meillä esimerkiksi vaimon kanssa tulee välillä ajettua noin 600 km siivua ja ne on aina ajettu sillä tyylillä että välillä pysähdytään vessaan ja vaihdetaan samalla kuskia. Ja joskus ollaan pysähdytty syömään esimerkiksi johonkin ravintolaan. Nyt kun meillä on sähköauto, niin tuo ei enää onnistu ja jos tulee matkalla nälkä, niin ruokailukin on pakko järjestää sellaiseen paikkaan, missä auton saa pikalataukseen, jotta saa jotain järkevää tekemistä latauksen ajaksi.
En puhuisi ihan pakosta vielä noin lyhyllä (600km) matkalla. Rippuu toki autosta ja olosuhteista, mutta jos vaikka joku Model 3 LR tarvitsisi 10-15min latausta tuolla matkalla niin en pitäisi vielä kovin epämukavana syödä laturittomassa ravintolassa ja ladata jossain muualla. Jos se on ongelma että perillä SOC on alhainen niin sitten ehkä on "pakko" yhdistää lataus ja ruokailu.
 
En puhuisi ihan pakosta vielä noin lyhyllä (600km) matkalla. Rippuu toki autosta ja olosuhteista, mutta jos vaikka joku Model 3 LR tarvitsisi 10-15min latausta tuolla matkalla niin en pitäisi vielä kovin epämukavana syödä laturittomassa ravintolassa ja ladata jossain muualla. Jos se on ongelma että perillä SOC on alhainen niin sitten ehkä on "pakko" yhdistää lataus ja ruokailu.

Minä puhuin omasta tilanteestani ja minulla se on pakko, koska autossani ei ole 600 km rangea.
 
Onko E75 sähköautoilijoilla vinkkejä missä kannattaisi käydä lataamassa?

Puhelimeen A Better route planner eli ABRP ja sinne auton sekä matkan speksit.

Mutta jos hatusta heittäisin varmuudeksi 200km välein, niin Heinolassa löytyy 24H ABC missä Virran sekä ABC:n laturit.
Jyväskylässä tarjontaa on paljonkin ehkä pohjoispäässä kaupunkia ABC lataus helpoin.
Sitten Viitasaari tai Pyhäjärvi molemmissa 24h asema latauksella.
Siikalatvan Hesburger varalta jos keli syö sähköä liikaa.
Oulussa taas tarjontaa liikaakin ja siitä pääsee kevyesti jo 300km rangen autolla talvellakin Rovaniemelle.
 
Minä puhuin omasta tilanteestani ja minulla se on pakko, koska autossani ei ole 600 km rangea.
Mikäs auto sulla olikaan? Yritin selailla vähän viestejä taakse päin, mutta ei heti selvinnyt...jutut menevät vähän sinne Esson baarin tasolle, jos yleistetään oman auton ominaisuudet yleisiksi sähköauton ominaisuuksiksi.
 
Mikäs auto sulla olikaan? Yritin selailla vähän viestejä taakse päin, mutta ei heti selvinnyt...jutut menevät vähän sinne Esson baarin tasolle, jos yleistetään oman auton ominaisuudet yleisiksi sähköauton ominaisuuksiksi.
Sinähän tässä yleistät. Minä puhuin pelkästään omasta tilanteestani, enkä yleistänyt muihin. Sinä tunnuit yleistävän Teslan ranget muillekin. Minä olen tässä keskustelussa nimenomaan kritisoinut sitä, että omia kokemuksiaan ja mieltymyksiään yleistetään ja sillä perusteella aletaan arvostelemaan muiden autonvalintaperusteita.
 
Sinähän tässä yleistät. Minä puhuin pelkästään omasta tilanteestani, enkä yleistänyt muihin. Sinä tunnuit yleistävän Teslan ranget muillekin. Minä olen tässä keskustelussa nimenomaan kritisoinut sitä, että omia kokemuksiaan ja mieltymyksiään yleistetään ja sillä perusteella aletaan arvostelemaan muiden autonvalintaperusteita.
Puhuin yksittäisestä mallista enkä senkään kohdalla rangesta vaan siitä että sillä voi hyvissä olosuhteissa ajaa sen 600km 15min lataustauolla. Mikäs se sinun auto onkaan, kun se nyt vaikuttaa aika paljon tähän kokemukseen, jota et yleistä?
 
Puhuin yksittäisestä mallista enkä senkään kohdalla rangesta vaan siitä että sillä voi hyvissä olosuhteissa ajaa sen 600km 15min lataustauolla. Mikäs se sinun auto onkaan, kun se nyt vaikuttaa aika paljon tähän kokemukseen, jota et yleistä?

Mitä väliä sillä on, mikä minun auto on? Ja miksi sinua se kiinnostaa? Kun täällä haluan anonyyminä kirjoitella, niin en ala täällä avaamaan yksityisiä asioita.

Onko sinulla kenties jokin tarve alkaa kyseenalaistamaan sitä, miten minä autollani ajan? Jos minä sanon, että omalla autollani 600 km siivu vaatii välilatauksen, niin mikä siinä on epäselvää? Ja verrattuna siihen, että polttisautolla samalla reissulla riitti muutaman minuutin kusitauko, niin tämä on minulle matkanteon heikennys. Lisäriskinä on se, että välttämättä laturi ei ole vapaana tai se on epäkunnossa.
 
Hyundain sivut Ioniq 6:lle on päivittynyt, mutta ei näy vielä hinnastoa IONIQ 6 - Hyundai

https://www.hyundai.com/nl/modellen/ioniq-6/first-edition.html Hollannin sivustoilla mainostetaan jo jotain First Editionia ja siellä puhutaan myös pre-salesta joka hoituu käynnykällä(?) ja alkaa 9.11. FAQ:ssa sanotaan lisäksi, että First Editioneiden toimitus olisi H1 2023.

Ei varmaan ole Suomeen näitä tulossa, joten täytyy odotella kiltisti automyyjän soittoa myynnin alkamisesta.
 
Maahantuojalta kuultua: vähän pelkäävät että HP pösöt ei tulisi vielä Q1:lläkään, näkyvyys nolla, aina kerran kuukaudessa saavat päivityksen tilanteesta. Todennäköistä että e2008 saa saman voimalinjapäivityksen kuin pikkusisko, varovainen arvaus että ensi vuoden loppupuoliskolla.

Jos näitä HP pösöjä ei keritä toimittaa ennenkuin voimalinja muuttuu niin menee kimurantiksi, en tiedä juridista puolta mutta käsittääkseni tämä ei ole mikään force majeure jonka perusteella autoliike voisi peruuttaa tilauksen. e208:ssa kuulemma uusi voimalinja koskee vain GT-versiota, halvemmat versiot menee vanhalla paketilla, ainakin aluksi.

e308 saattaa tulla Suomeen ensi vuoden lopulla pienissä määrin mutta SW versio tulee vasta 2024.
Kuulitko em. asioista suoraan maahantuojalta vai myyjän välityksellä?

Ainakaan pari viikkoa sitten maahantuoja ei maininnut kys. asioita kun kysyin molempien autojen päivityksistä ja saatavuudesta. Mainitsi vain, että e-2008 on poistunut myynnistä toistaiseksi ja e-208 saa päivityksen ensi vuonna eikä osannut sanoa milloin se tulee tilattavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Melkoinen tappelu taas käynnissä. Kerronpa oman versioni ja sen mitä olen 2 kk sähköautoilusta oppinut, kun puhutaan kalliimmista autoista ja tekniikan etunenästä.

Lähtötilanne: aiemmin kallis hybridi alla, jonka kulutus melko tarkkaan 10 l/100 km. Vuodessa noin 50000 km, joista alle 10 tkm yksityisajoja ja muut työajoa 100-1000 km/pv. Kotona 1,8 kW laturi, jonka päivitys on vasta tulossa.

Päätin vaihtaa sähköautoon, mutta varmistelun vuoksi piti pitää mukana vielä hybridi, jotta työkeikat saa varmasti hoidettua. Mersun EQS 53 toimitusaika oli noin 8 kk ja parin kuukauden käytön kokemuksia:

Auton range 0-kelissä 140 km/h nopeudella on noin 400 km. Pitemmälle pääsisi laskemalla nopeutta, mutta toisaalta tuo Helsinki-Tampere -välin nopeus on juuri se merkitsevä minulle, joten ei ole tarvetta, kun nopeamminkin pääsee.

Hybridiä ei ole tarvinnut kaivaa tallista kertaakaan. Muutamia kertoja on pitänyt sähköllä käydä ylimääräisellä tupakkatauolla tai tehdä kaupassa käynti jo kotimatkalla kotiin palatessa, kun on pitänyt saada pikaladattua akkuun virtaa ennen kotia, kun kotona ei ole kunnon laturia. Samoin kesken päivän olen lounaita muuttanut syötäväksi kohteissa, joissa on pikalaturi saatavissa. Toisaalta osa Mersun latauksista on ilmaisia, joten latauksen hinnalla on sitten syönyt. Suunnittelua on siis pitänyt tehdä enemmän. Latauksessa tulee parhaimmillaan 15 min lähes 200 km ja yleensäkin lyhyet lataustauot ovat tuottavimpia. Toisaalta tupakoimattomalle ei ehkä olisi niin hyödyllistä käydä aina sopivassa välissä piuhan päässä.

Olennaisinta on ehkä se, että kuukausikulut autoilusta ovat laskeneet huomattavasti, kun puhutaan saman arvoisista sähkö- ja hybridiautolla: Polttoainekulut -80 %, vakuutukset -50 %, huoltokulut arviolta vähintään -50 %. Puhutaan parinkymmenentuhannen säästöstä vuosittain käyttökuluissa samanhintaisissa premiumhybrideissä vs sähköpremiumit. Vielä kun otetaan huomioon, että meillä on tällä hetkellä voimassa vielä tuplapoistot uusien laitteiden ostosta yrittäjille (toki käyttövoimasta riippumatta), on muutos ollut todellakin kannattava.

Ajomukavuus sähkö vs saman hintainen luksushybridi: Ei yhtään sen hiljaisempi kuin hyvä bensahybridi, ehkä jopa äänekkäämpi, mutta tehokkaampi kyllä. Tekniikan puolelta sähkö on luonnollisesti lähempänä tekniikan kärkeä, joka on iso plussa. Laadun osalta suurin piirtein samassa, ehkä vähän jäljessä, koska hybridejä on hierottu vuosia niin perusteellisesti.

Vaihtaisinko uudestaan tällä alle 10 tkm ajolla sähköön ja tarvitaanko varabensaa? Vaihtaisin, ei tarvita. Merkittävin vaihdon syy on se, että ensinnäkin saa parhaan infotainmentin ja toiseksi hinta/pv on niin paljon halvempi.
 
Viimeksi muokattu:
Lähtötilanne: aiemmin kallis hybridi alla, jonka kulutus melko tarkkaan 10 l/100 km. Vuodessa noin 50000 km, joista alle 10 tkm yksityisajoja ja muut työajoa 100-1000 km/pv.

Minkä nykyauton ylipäätään saa maantie/motariajossa viemään 10l/km? Joku valtava maasturi? Ja vielä tuollaisella 50tkm vuosittaisella suoritteella on niin kaukana hybridin "tarkoitetusta" käytöstä kuin vain voi olla.
 
Minkä nykyauton ylipäätään saa maantie/motariajossa viemään 10l/km? Joku valtava maasturi? Ja vielä tuollaisella 50tkm vuosittaisella suoritteella on niin kaukana hybridin "tarkoitetusta" käytöstä kuin vain voi olla.
Just sen. Kuten varmaan postauksesta näit, ei ole missään vaiheessa tarkoitus ollut halvimmalla mahdollisella tavalla matkustaa. Kaikki me varmaan voidaan junailla.

Ja on se nimenomaan hybridin tarkoitettu käyttö, jos kulut puhtaaseen bensaan laskee noin 50 %. Sori, jos ei sinun käyttöösi osu.
 
Viimeksi muokattu:
Sain Ioniq 5:een tuon luvatun akun esilämmityspäivityksen. Auto ei kommunikoi asiasta mitään mutta energiatiedoista näkee että lähellä olevalle laturille navigoidessa akunlämmitin syö 4,5kW. :thumbsup:
 
Minkä nykyauton ylipäätään saa maantie/motariajossa viemään 10l/km? Joku valtava maasturi? Ja vielä tuollaisella 50tkm vuosittaisella suoritteella on niin kaukana hybridin "tarkoitetusta" käytöstä kuin vain voi olla.
Varmaanhan esim joku X5 45e vie kevyesti kympin tai ylikin motarilla, XC90 myöskin. Sitä en tiedä mihin hemmettiin muuhun ne autot olisi enemmän tarkoitettu kuin tuollaiseen käyttöön?
 
Just sen. Kuten varmaan postauksesta näit, ei ole missään vaiheessa tarkoitus ollut halvimmalla mahdollisella tavalla matkustaa. Kaikki me varmaan voidaan junailla.

Ja on se nimenomaan hybridin tarkoitettu käyttö, jos kulut puhtaaseen bensaan laskee noin 50 %. Sori, jos ei sinun käyttöösi osu.

Rahaa varmasti löytyy se tuli selväksi. Lähinnä ajattelin sitä että jos jostain autosta on saatavissa hybridi niin aika suurella todennäköisyydellä sen saa myös dieselinä joka olisi ns. kaupparatsu ajoon tyypillinen valinta.

Mielestäni (plug-in) hybridille se tarkoitettu käyttö on lyhyehköt arkimatkat sähköllä, eikä jatkuvat satojen kilsojen siirtymät.
 
Rahaa varmasti löytyy se tuli selväksi. Lähinnä ajattelin sitä että jos jostain autosta on saatavissa hybridi niin aika suurella todennäköisyydellä sen saa myös dieselinä joka olisi ns. kaupparatsu ajoon tyypillinen valinta.

Mielestäni (plug-in) hybridille se tarkoitettu käyttö on lyhyehköt arkimatkat sähköllä, eikä jatkuvat satojen kilsojen siirtymät.
Kyllä noita aika paljonkin ajettuja löytyy. Volvon farkku hybridinä esimerkiksi. Tuohan on aika halpa ostaa, kun vero on pieni.

 
Lähinnä ajattelin sitä että jos jostain autosta on saatavissa hybridi niin aika suurella todennäköisyydellä sen saa myös dieselinä joka olisi ns. kaupparatsu ajoon tyypillinen valinta.

Mielestäni (plug-in) hybridille se tarkoitettu käyttö on lyhyehköt arkimatkat sähköllä, eikä jatkuvat satojen kilsojen siirtymät.
No tätä edellistä bensa-hybridiä ei olisi saanut dieselinä enkä kyllä olisi ottanutkaan vaikka olisi saanut. Oli tuossa hybridissä se etu, että V8 verrattuna veroetu oli jo todella paljon ja siksi se oli halvempi vaikka ajonautinto oli hyvä. Jos halvinta ajoa hakisi, voisi varmasti jonkun Toyotan ottaa.
 
Sain Ioniq 5:een tuon luvatun akun esilämmityspäivityksen. Auto ei kommunikoi asiasta mitään mutta energiatiedoista näkee että lähellä olevalle laturille navigoidessa akunlämmitin syö 4,5kW. :thumbsup:
Mittariston akkukuvakkeeseen tulee ns. Vastuslangan kuva tai jossain softaversiossa lumihiutale kun esilämmittää. Taisi olla 4,7kw vastus eli senverran nousee kulutus
 
Meillä esimerkiksi vaimon kanssa tulee välillä ajettua noin 600 km siivua ja ne on aina ajettu sillä tyylillä että välillä pysähdytään vessaan ja vaihdetaan samalla kuskia. Ja joskus ollaan pysähdytty syömään esimerkiksi johonkin ravintolaan. Nyt kun meillä on sähköauto, niin tuo ei enää onnistu ja jos tulee matkalla nälkä, niin ruokailukin on pakko järjestää sellaiseen paikkaan, missä auton saa pikalataukseen, jotta saa jotain järkevää tekemistä latauksen ajaksi.
Joo kyllä ainakin eksoottisimmat ruokapaikat yms saa unohtaa sähköautoillessa. Jos puhutaan ihan matkailusta niin sehän sen suola on että kokeilee uusia paikkoja eikä vaan sitä abc:tä.
 
Kuulitko em. asioista suoraan maahantuojalta vai myyjän välityksellä?

Ainakaan pari viikkoa sitten maahantuoja ei maininnut kys. asioita kun kysyin molempien autojen päivityksistä ja saatavuudesta. Mainitsi vain, että e-2008 on poistunut myynnistä toistaiseksi ja e-208 saa päivityksen ensi vuonna eikä osannut sanoa milloin se tulee tilattavaksi.

Tämä on suoraan maahantuojalta kuultua. Olivat henkilökohtaisia arvauksia tilanteesta, mitään varmuutta ei ole.

Mietin vain sitä tilannetta että nykyisen e2008n tuotanto pistetään säppiin ennenkuin tilaukset on toimitettu, miten käy sen tilanneiden? Optimitilanne lienee se että saavat uudella voimalinjalla mutta tähän en usko vaan johonkin vähemmän kivaan vaihtoehtoon.
 
Joo kyllä ainakin eksoottisimmat ruokapaikat yms saa unohtaa sähköautoillessa. Jos puhutaan ihan matkailusta niin sehän sen suola on että kokeilee uusia paikkoja eikä vaan sitä abc:tä.
Rechargella on kyllä paljon latauspaikkoja joilla on reilusti ABC:tai parempaa safkaa. Esim Ullan Pakari Riihimäki, punaisen piipun kievari Juva, Rieskapaikka Tervola, jne.

Ämpärikansa lataa ABC:lla halvalla ja ihmettelee latusruuhkia. Varakkaammat sitten Rechargen kalliimmalla tyhjillä latureilla vetää akkua täyteen vauhdilla..
 
Tämä on suoraan maahantuojalta kuultua. Olivat henkilökohtaisia arvauksia tilanteesta, mitään varmuutta ei ole.

Mietin vain sitä tilannetta että nykyisen e2008n tuotanto pistetään säppiin ennenkuin tilaukset on toimitettu, miten käy sen tilanneiden? Optimitilanne lienee se että saavat uudella voimalinjalla mutta tähän en usko vaan johonkin vähemmän kivaan vaihtoehtoon.

Peogeot-forumilla tosin joku oli jo saanut maahantuojalta vastauksen, että jos 2008 malli vaihtuu, tilaukset perutaan. Tästä sitten heti lähti spekulaatiot siitä, että nuo olisikin myyty liian halvalla ja maahantuoja tahallaan pitkittäisi toimituksia, että mahdollisimman moni peruisi tilauksen tai malli päivittyisi ja siihen vedoten loput tilaukset voidaan perua.

Ei tuo nyt niin kaukaa haetulta kuulosta, varsinkin kun muualla Euroopassa malli on normaalisti myynnissä ja toimitusongelmista ei tunnu olevan tietoakaan. Saa nähdä mitä tästä saagasta vielä lopulla kehkeytyy.
 
Peogeot-forumilla tosin joku oli jo saanut maahantuojalta vastauksen, että jos 2008 malli vaihtuu, tilaukset perutaan. Tästä sitten heti lähti spekulaatiot siitä, että nuo olisikin myyty liian halvalla ja maahantuoja tahallaan pitkittäisi toimituksia, että mahdollisimman moni peruisi tilauksen tai malli päivittyisi ja siihen vedoten loput tilaukset voidaan perua.

Ei tuo nyt niin kaukaa haetulta kuulosta, varsinkin kun muualla Euroopassa malli on normaalisti myynnissä ja toimitusongelmista ei tunnu olevan tietoakaan. Saa nähdä mitä tästä saagasta vielä lopulla kehkeytyy.

Vaikea kuvitella että "liian halvalla" ottaen huomioon että siellä on aika monta ihmistä tekemässä näitä laskutoimituksia, toki tiesivät varmaan jo silloin että autot lentävät hyllystä ja se kai oli ideakin.

Veikkaan että KKV:lla on aika iso kasa valituksia pöydällä jos tilaukset perutaan sen takia että malli vaihtuu eikä se todellisuudessa ole mikään peruste tilausten perumiselle varsinkin jos muualla Euroopassa autoa saa "normaalisti". Se miten tämä hyvitetään ostajille onkin sitten eri asia, tässä saa olla maahantuojakin kieli keskellä suuta koska otsikoihin pääsee varmasti tuolla tempauksella.
 
Vaikea kuvitella että "liian halvalla" ottaen huomioon että siellä on aika monta ihmistä tekemässä näitä laskutoimituksia, toki tiesivät varmaan jo silloin että autot lentävät hyllystä ja se kai oli ideakin.
Sehän voi olla, että Suomen päässä vahingossa/rahankiilto silmissä myytiin tarjouserää ilman määrärajoitusta. Nyt sitten yskivät kun oma moka ja Peugeot ei auta.
 
Sehän voi olla, että Suomen päässä vahingossa/rahankiilto silmissä myytiin tarjouserää ilman määrärajoitusta. Nyt sitten yskivät kun oma moka ja Peugeot ei auta.

Kyllä luulisi että siellä on ollut tietty määrä varattuna mutta oliskohan maahantuojalla mennyt laskut sekaisin kun tilauksia tuli joka puolelta.

Noh odotellaan.
 
Kyllä luulisi että siellä on ollut tietty määrä varattuna mutta oliskohan maahantuojalla mennyt laskut sekaisin kun tilauksia tuli joka puolelta.

Noh odotellaan.
Ei ehkä kuitenkaan ole ollut 1000:n (tai kuinka paljon tilauksia ehdittiinkään ottamaan vastaan) auton kiintiötä Suomeen...
 
Täällä oli aiemmin puhe Northe latauspalvelusta. Onko näitä muitakin? Siis vastaavia, jotka tarjoaa edullisempia hintoja kuin latauspisteiden operaattorit?
 
Täällä oli aiemmin puhe Northe latauspalvelusta. Onko näitä muitakin? Siis vastaavia, jotka tarjoaa edullisempia hintoja kuin latauspisteiden operaattorit?

Elli ainakin, mutta siinä kuukausimaksulla hinta vaihtelee. Kovasti ajavan kannattaa käyttää.
Ja joillakin merkeillä on vielä oma palvelunsa.
 
Olennaisinta on ehkä se, että kuukausikulut autoilusta ovat laskeneet huomattavasti, kun puhutaan saman arvoisista sähkö- ja hybridiautolla: Polttoainekulut -80 %, vakuutukset -50 %, huoltokulut arviolta vähintään -50 %. Puhutaan parinkymmenentuhannen säästöstä vuosittain käyttökuluissa samanhintaisissa premiumhybrideissä vs sähköpremiumit.
Kuulostaa vähän jo liiankin hyvältä ollakseen totta.

Korkealla 2,5e litrahinnalla 50tkm ajon polttoaineet maksaa 12500e, siitä pois 80% niin säästö 10000e. Jos huolloista ja vakuutuksista säästät 50%, niin tällä laskukaavalla maksaisit niistä yhä 10000e vuodessa ja ennen siis 20000e? Vähän ehkä liioiteltua, olisko 10000e säästöt lähempänä todellisuutta? Rahaahan sekin on, muttei sentään uuden henkilöauton verran.
 
Joo varmaan vakuutuksista ja huolloista voi joku 1000-2000 euroa vuodessa säästää maksimissaan. Polttoaineissa sitten tosin aika paljon jos on ollut todella janoinen diesel esimerkiksi.
 
Joo varmaan vakuutuksista ja huolloista voi joku 1000-2000 euroa vuodessa säästää maksimissaan. Polttoaineissa sitten tosin aika paljon jos on ollut todella janoinen diesel esimerkiksi.
Just katseli S-mobiilista polttoaineiden osalta käppyröitä niin bensan osto laskenut vuoden alusta 350€:sta/kk nollaan (lokakuu 0€). Viimeksi ostanut bensaa elokuussa ruohonleikkuriin :) Sähkönkulutuksen nousu on hukkunut nyt tähän ”astetta alemmaksi” -kampanjan aikaan saamiin kulutusmuutoksiin. Hinta kWh on tietysti nyt kovempi, mutta yön lataukset kuitenkin aika maltillisilla hinnoilla. Pikalatausta ei ole käytetty. Velka-auton kk-erä sama kuin aikaisemmalla autolla joka oli velkainen myös. Vaikka kuinka joutuukin välillä latauspiuhaa heiluttelemaan niin vaikea tästä on huonoja puolia kyllä löytää. Euro on hyvä konsultti sanotaan ja pitänee paikkansa. Monesti sai lähteä työnlaitaan kuukauden bensojen takia.
 
Just katseli S-mobiilista polttoaineiden osalta käppyröitä niin bensan osto laskenut vuoden alusta 350€:sta/kk nollaan (lokakuu 0€). Viimeksi ostanut bensaa elokuussa ruohonleikkuriin :) Sähkönkulutuksen nousu on hukkunut nyt tähän ”astetta alemmaksi” -kampanjan aikaan saamiin kulutusmuutoksiin. Hinta kWh on tietysti nyt kovempi, mutta yön lataukset kuitenkin aika maltillisilla hinnoilla. Pikalatausta ei ole käytetty. Velka-auton kk-erä sama kuin aikaisemmalla autolla joka oli velkainen myös. Vaikka kuinka joutuukin välillä latauspiuhaa heiluttelemaan niin vaikea tästä on huonoja puolia kyllä löytää. Euro on hyvä konsultti sanotaan ja pitänee paikkansa. Monesti sai lähteä työnlaitaan kuukauden bensojen takia.
Keväällä kun ottaa moottoripyörän liikenteeseen niin kyl harmittaisi maksaa joka kuukausi autosta joka on seisonnassa. :D
 
Keväällä kun ottaa moottoripyörän liikenteeseen niin kyl harmittaisi maksaa joka kuukausi autosta joka on seisonnassa. :D
Jokaisella on tarpeet ja harrastukset erilaisia. Mulla ei mopoo ole :) ja kallista on mopoilukin niin silloin on parempi ettei enää autosta maksa mitään.
 
Just katseli S-mobiilista polttoaineiden osalta käppyröitä niin bensan osto laskenut vuoden alusta 350€:sta/kk nollaan (lokakuu 0€). Viimeksi ostanut bensaa elokuussa ruohonleikkuriin :) Sähkönkulutuksen nousu on hukkunut nyt tähän ”astetta alemmaksi” -kampanjan aikaan saamiin kulutusmuutoksiin. Hinta kWh on tietysti nyt kovempi, mutta yön lataukset kuitenkin aika maltillisilla hinnoilla. Pikalatausta ei ole käytetty. Velka-auton kk-erä sama kuin aikaisemmalla autolla joka oli velkainen myös. Vaikka kuinka joutuukin välillä latauspiuhaa heiluttelemaan niin vaikea tästä on huonoja puolia kyllä löytää. Euro on hyvä konsultti sanotaan ja pitänee paikkansa. Monesti sai lähteä työnlaitaan kuukauden bensojen takia.

Joo kyllä itselläkin lähtis dieseli vaihtoon aivan välittömästi jos vaan kotilataus sauma ois. Kumminkin kilsoja tulee 25000-30000 vuodessa ja auto kuluttaa 7,2l/100km niin näillä(ja tulevilla) dieselin hinnoilla tulis kyllä älytön määrä säästöä, varmaan ku laskis säästöt polttoaineissa, dieselverossa, huolloissa ja vakuutuksissa niin vois ottaa teslan kokonaan pätkällä ja ois tuloksena +-0 euroa kuussa kuluissa.
 
Jokaisella on tarpeet ja harrastukset erilaisia. Mulla ei mopoo ole :) ja kallista on mopoilukin niin silloin on parempi ettei enää autosta maksa mitään.
Näin on. Se etten osta EHKÄ ikinä sähköautoa johtuu aivan muista syistä kuin sinänsä käyttövoimasta.
2-5000 euron rassit 3 kpl perheeseen landella riittää koska mulla on eläkeläisenä fasiliteetit, aikaa ja kokemusta autojen rassauksesta ainakin siinä merkissä mitä meillä on. Perusrempat teen itse. Lisäksi kilometrejä tulee itselle 3-5K vuodessa autolla. Ja liekö korttiakaan enä 20 vuoden päästä. Mutta koskee vain minua, monella muulla on aivan toisenlainen tilanne, turhaa vängätä käyttövoimasta, kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee.
Tai sitten jos vaimo on vielä kauan työelämässä ja sopiva rakkine sopivalla hinnalla vastaan tulee niin kuka tietää vaikka sähkiksen ostaisinkin.

(Jos ois rahaa ja sais niin ostaisin heti F150 lightningin).
 
Ennen auto oli vain väline jolla päästiin paikasta toiseen. Keskustelu keskittyi lähinnä auton kestävyyteen. Nykyään kun ihmiset ostaa Teslaa niin autosta tiedetään kaikki. Uskoisin, että tämä jo aiheuttaa tietynlaista syytä, miksi ollaan niin kovasti sähköautojen puolella.
 
Ongelma tuossa puolin ja toisin vänkäämisessä on se, että pitkän matkan aikana lataaminen on ihan todellinen ongelma/kehitystarve, mutta "vastaan" olevat eivät näe koko kuvaa ja tämä närästää "puolesta" porukkaa. Jos pelkästä pitkästä matkasta puhutaan, niin laturin saatavuus on se varsinainen "kiinnostava" haaste, ei itse latauspysähdys niinkään. Ja tämä siis jopa nyt, kun autoja on suht harvassa.

Se mitä "vastaan" vänkääjät erityisesti missaavat ovat hyödyt "kauppakassi" luokassa. Esim. polttomoottorivehkeenä Up, Mii, Citigo on silkkaa paskaa ja kärsimystä. Voimalinja vaihtoon, niin suorituskyky, voimalinjan ajettavuus ja melutaso ovat ihan eri planeetalta kaupungin ympäristössä tapahtumaan työmatkailuun ja shoppailuun. Sama ilmiö toistuu toki 208 kokoluokassakin, mutta niillä hintalappukin polttomoottorivehkeeseen karkaa nykyhinnoilla. Akun koko ei ole relevantti kysymys tuollaisessa käytössä varsinkaan omakotiasujalla, jolla on oma latauslaite. Jos jättää kustannusvaikutuksen pois, niin ei ole myöskään latauspisteettömälle, kun viikon ajot hoituu todennäköisesti kerta-pari latauksella kauppakäynnin yhteydessä. Lyhyt on-off ajo on se, missä sähköauto todella loistaa. "webasto" toiminallisuus ja muu älykkyys autossa on sitten vaan mukavaa bonusta.

Rohkenen väittää, että siinä kohtaa, kun latausnopeudet ovat järjestäen autoilla 100+ kW ja latureita tarpeeksi, niin tällainen sivukaupalla jatkunut range-vääntö tuntuu hieman hölmöltä. Jo nykyakkujen kokoluokassa alkaa toiminnallisuus olla hyvällä tasolla, kunhan pikalatausnopeus saadaan tasaiseksi suurella akun alueella.
 
mutta "vastaan" olevat eivät näe koko kuvaa ja tämä närästää "puolesta" porukkaa.
Tämä on juuri se, mikä ei ole tervettä. Ei ole tervettä, että ihmistä alkaa närästää toisen ihmisen perustelut omalle autonhankinnalleen, vaikka kuinka itse olisi eri mieltä.

Se mitä "vastaan" vänkääjät erityisesti missaavat ovat hyödyt "kauppakassi" luokassa.
Tässä sinä olet väärässä. Ei ne "vastaan" olevat ole missanneet mitään hyötyjä. Ne hyödyt vaan eivät ole heille niin merkityksellisiä, että se vaikuttaisi heidän auton hankintaan. Se, että jotakin ei jokin hyöty kiinnosta, ei tarkoita etteikö hän ymmärtäisi tuota hyötyä.

Ja toinen puoli, mikä jää huomiotta on se, että ei ihmiset halua ostaa erikseen autoa kauppakassiksi ja matkustamiseen. Vaan pääsääntöisesti ihmiset haluavat auton, joka täyttää heidän kaikki tarpeensa. Ja jos tällaiselle henkilölle sähköauto aiheuttaa pitkillä matkoilla sellaista harmia, mitä ei halua, niin ei henkilö sitä sitten hanki, vaikka se kuinka kauppakassina toimisikin mainiosti.
 
Tämä on juuri se, mikä ei ole tervettä. Ei ole tervettä, että ihmistä alkaa närästää toisen ihmisen perustelut omalle autonhankinnalleen, vaikka kuinka itse olisi eri mieltä.
En minä autonhankinnasta tiedä, mutta aika luonnolliselta se tuntuisi reagoida ja pyrkiä korjaamaan virhe, jos joku toinen väittää jotain, mikä ei pidä paikkaansa.
Tässä sinä olet väärässä. Ei ne "vastaan" olevat ole missanneet mitään hyötyjä. Ne hyödyt vaan eivät ole heille niin merkityksellisiä, että se vaikuttaisi heidän auton hankintaan. Se, että jotakin ei jokin hyöty kiinnosta, ei tarkoita etteikö hän ymmärtäisi tuota hyötyä.
Älähän yleistä. Kyllä sitä ihan pihalla olevaa porukkaa löytyy molemmista suunnista. Ongelmana on olettamukset ilman omakohtaista kokemusta aiheesta. Pelätä ihmiset kyllä osaa tuntematonta.
Ja toinen puoli, mikä jää huomiotta on se, että ei ihmiset halua ostaa erikseen autoa kauppakassiksi ja matkustamiseen. Vaan pääsääntöisesti ihmiset haluavat auton, joka täyttää heidän kaikki tarpeensa. Ja jos tällaiselle henkilölle sähköauto aiheuttaa pitkillä matkoilla sellaista harmia, mitä ei halua, niin ei henkilö sitä sitten hanki, vaikka se kuinka kauppakassina toimisikin mainiosti.
Mitä ihmeen oletuksia sä tässä nyt teet? Suomi on pullollaan perheen kakkosautoja, jollaiseen rooliin nämä pikkukipot (oli sähköä tai ei) on nimenomaan luotu. Sulla on tässä se ajatusvirhe, että yrität tyrmätä koko voimalähdetyypin oletuksella, joka ei edes liity mitenkään voimalähdetyypin hyötyihin tai haittoihin. Hyödyt ja haitat on helppo listata ja niistä ei tarvitse kinastella. Se on sitten jokaisen oma tehtävä arvioida mikä kombo hyödyistä ja haitoista tuottaa parhaan tuloksen itselle. Ja jälleen siitäkään ei tarvitse kinastella.
 
Vähän ehkä liioiteltua, olisko 10000e säästöt lähempänä todellisuutta? Rahaahan sekin on, muttei sentään uuden henkilöauton verran.
Oli siinä vähän värikynää, mutta tuo edellinen hybridi oli huollossa 16000 km välein ja 1000-2000 eur/laaki niin kyllä 10+ te kuitenkin…
 
En minä autonhankinnasta tiedä, mutta aika luonnolliselta se tuntuisi reagoida ja pyrkiä korjaamaan virhe, jos joku toinen väittää jotain, mikä ei pidä paikkaansa.
No kun kyse ei ollut mistään virheestä, vaan ihan vaan mielipiteistä. Eli kun joku ei halua ostaa sähköautoa, niin joku toinen närkästyy tästä ja yrittää väittää tämän auton ostajan olevan väärässä, vaikka hänellä on ihan perusteltu syy olla hankkimatta sähköautoa.

Ongelmana on olettamukset ilman omakohtaista kokemusta aiheesta. Pelätä ihmiset kyllä osaa tuntematonta.
Tässä olet taas väärässä. Se ei millään muotoa vaadi, että pitää olla kokemusta sähköautosta, että voi muodostaa mielipiteen esimerkiksi lataustaukojen vituttavuudesta. Lataustauot ovat ihan tosiasia, mikä ei muutu yhtään mihinkään sillä, että sen kokee itse. Olen itse hyvä esimerkki tähän. Jo ennen sähköauton ostoa, muodostin mielipiteen siitä, että minua vituttaa pitää lataustaukoja kun olen tekemässä pitkää matkaa. Ja nyt kun minulla on sähköauto, niin olen ihan omakohtaisesti sitten kokenut sen, että minua vituttaa pitää lataustaukoja. Ei tuon tosiasian toteamiseen tarvittu sitä omaa sähköautoa, vaan se oli ihan faktaa jo ennen sitäkin.

Mitä ihmeen oletuksia sä tässä nyt teet? Suomi on pullollaan perheen kakkosautoja, jollaiseen rooliin nämä pikkukipot (oli sähköä tai ei) on nimenomaan luotu.
Minä en tee mitään oletuksia. Vaan ihmiset ja perheet, joille riittää yksi auto, eivät ala hankkimaan mitään kakkosautoa vain siksi, että pitäisi saada sähköauto. Vaan nämä ihmiset ja perheet jatkavat ihan sillä yhdellä autolla, joka sopii kaikkiin tarpeisiin. Siksi he eivät vaihda polttista sähköautoon, jos he kokevat, että sähköauto ei sovellu johonkin käyttötarkoitukseen.


Sulla on tässä se ajatusvirhe, että yrität tyrmätä koko voimalähdetyypin oletuksella, joka ei edes liity mitenkään voimalähdetyypin hyötyihin tai haittoihin. Hyödyt ja haitat on helppo listata ja niistä ei tarvitse kinastella. Se on sitten jokaisen oma tehtävä arvioida mikä kombo hyödyistä ja haitoista tuottaa parhaan tuloksen itselle. Ja jälleen siitäkään ei tarvitse kinastella.
Luepa viestini uudelleen, niin huomaat, ettei minulla ole mitään ajatusvirhettä, enkä yritä tyrmätä mitään voimalähdetyyppiä. Minä olen vain sanonut, että ihmisillä on omat perusteensa valita voimalähde, eikä siihen kenelläkään ulkopuolisella ole nokan koputtamista.
Tuossa hyötyjen ja haittojen listauksessa voi tulla esimerkiksi sellainen lopputulos, että sähköautolla on 100 hyötyä ja 1 haitta, mutta jos kyseiselle ihmiselle ei ole noilla 100 hyödyllä mitään väliä, mutta tuo 1 haitta on merkityksellinen, niin silloin tuo 1 haitta riittää tekemään päätöksen siitä, että sähköautoa ei hankita. Ja jos joku tulee tuohon väittämään vastaan, niin tällainen ihminen ei ole päästään terve.
 
No kun kyse ei ollut mistään virheestä, vaan ihan vaan mielipiteistä. Eli kun joku ei halua ostaa sähköautoa, niin joku toinen närkästyy tästä ja yrittää väittää tämän auton ostajan olevan väärässä, vaikka hänellä on ihan perusteltu syy olla hankkimatta sähköautoa.
Kuule jos katsot sen lauseeni alkuosan, niin suurennuslasilla voit ehkä löytää siitä maininnan, että kommenttini koski sitä, että porukka ei hahmota mikä on hankalaa pitkissä matkoissa sähköautolla ja mikä ei. Siihen ei liity mitenkään mielipide. Mielipide tulee kuvaan siinä kohtaa miten paljon se haittaa.
Tässä olet taas väärässä. Se ei millään muotoa vaadi, että pitää olla kokemusta sähköautosta, että voi muodostaa mielipiteen esimerkiksi lataustaukojen vituttavuudesta. Lataustauot ovat ihan tosiasia, mikä ei muutu yhtään mihinkään sillä, että sen kokee itse. Olen itse hyvä esimerkki tähän. Jo ennen sähköauton ostoa, muodostin mielipiteen siitä, että minua vituttaa pitää lataustaukoja kun olen tekemässä pitkää matkaa. Ja nyt kun minulla on sähköauto, niin olen ihan omakohtaisesti sitten kokenut sen, että minua vituttaa pitää lataustaukoja. Ei tuon tosiasian toteamiseen tarvittu sitä omaa sähköautoa, vaan se oli ihan faktaa jo ennen sitäkin.
Äläs nyt oikaise mutkia metsähallituksen kautta. Siihen taukoon liittyy paljon muutakin kuin, että se on olemassa. Paljonko niitä oikeasti tarvitset ja miten tyypilliset latauspaikat sinulle sopii vuodenaikojen vaihtuessa on ainakin sellaisia asioita, että niitä on todella hankala ilman käyttökokemusta tietää. Ei se 600 km range lohduta yhtään, jos olet perämetsässä siinä kohtaa kun se loppuu. Kuten jo kirjoitin, tasainen kova pikalatausnopeus koko akun läpi on nopein tie onneen, jos sähköauton haittojen minimoimisesta puhutaan pitkänmatkan ajossa. Saa vapaasti valita mitä tekee.
Minä en tee mitään oletuksia. Vaan ihmiset ja perheet, joille riittää yksi auto, eivät ala hankkimaan mitään kakkosautoa vain siksi, että pitäisi saada sähköauto. Vaan nämä ihmiset ja perheet jatkavat ihan sillä yhdellä autolla, joka sopii kaikkiin tarpeisiin. Siksi he eivät vaihda polttista sähköautoon, jos he kokevat, että sähköauto ei sovellu johonkin käyttötarkoitukseen.
Tunnut sä kovasti olettavan ainakin sen, että yritän tunkea porukkaa sähköauton käyttäjiksi. Jos suurennoslasilla katsot, niin kommenttini ei ottanut mitenkään kantaan kuka sitä kauppakassia tulisi käyttämään. Se oli puhtaasti ominaisuuksiin liittyvä huomio. Sähköinen voimalinja parantaa merkittävästi ns. kauppakassin ominaisuuksia juuri niiltä osin, missä ne yleensä on heikoimmillaan.

Luepa viestini uudelleen, niin huomaat, ettei minulla ole mitään ajatusvirhettä, enkä yritä tyrmätä mitään voimalähdetyyppiä. Minä olen vain sanonut, että ihmisillä on omat perusteensa valita voimalähde, eikä siihen kenelläkään ulkopuolisella ole nokan koputtamista.
Tuossa hyötyjen ja haittojen listauksessa voi tulla esimerkiksi sellainen lopputulos, että sähköautolla on 100 hyötyä ja 1 haitta, mutta jos kyseiselle ihmiselle ei ole noilla 100 hyödyllä mitään väliä, mutta tuo 1 haitta on merkityksellinen, niin silloin tuo 1 haitta riittää tekemään päätöksen siitä, että sähköautoa ei hankita. Ja jos joku tulee tuohon väittämään vastaan, niin tällainen ihminen ei ole päästään terve.
Sulla on se iso ajatusvirhe, että kuvittelet mun viestin olleen jotenkin puolesta tai vastaan.
 
Tämä on suoraan maahantuojalta kuultua. Olivat henkilökohtaisia arvauksia tilanteesta, mitään varmuutta ei ole.

Mietin vain sitä tilannetta että nykyisen e2008n tuotanto pistetään säppiin ennenkuin tilaukset on toimitettu, miten käy sen tilanneiden? Optimitilanne lienee se että saavat uudella voimalinjalla mutta tähän en usko vaan johonkin vähemmän kivaan vaihtoehtoon.
Eipä taida tuota vähemmän kivaa vaihtoehtoa HP e-2008 autojen kanssa tulla. Ei kestä Peugeotin eikä Auto-Bonin bisnes eikä maine Suomessa sitä, että määrältään 1000+ kappaletta allekirjoitetulla sopimuksella maaliskuussa 2022 vieläpä räätälöidyllä kampanjalla myytyä autoa jätettäisiin toimittamatta, vaikka sen jälkeen on pystytty valmistamaan luokkaa miljoona vastaavaa tuotetta (eli ei silloin olisi kyseessä mitään todellista ylivoimaista estettä vaan pelkkä markkinointiin liittyvä bisnespäätös).

Tuosta todennäköisesti syntyisi Suomessa ennennäkemätön kuvio, jossa nuo 1000+ ilman autoa jäänyttä peräisivät ryhmäkanteella (ensimmäistä kertaa käytössä) mittavia korvauksia vastapuolelta. Korvaussumma paisuisi suureksi, koska jokainen meistä kärsisi jo lähtötilanteessa 2.000 euron tappion Traficomin meille korvamerkitsemästä hankintatuesta (jollaista ei enää muuhun hankintaan ole mahdollista saada), tappio jo sopimukseen merkitystä HP-alennuksesta jne.
 
Eiköhän sieltä autosta löydy helposti joku piiri x tai muu palikka, jota ei enää valmisteta ja joka tehtaan mielestä on täysin ylivoimainen korvattava. Lohdutuspalkintona ostajille Peugeot avaimenperä ja ilmainen kahvi jälleenmyyjällä. Ryhmäkanteeseen en oikein jaksa uskoa, kun se vaatisi virkamieheltä panostusta ja palkan saa muutenkin.

Nimim. pessimisti ei pety.
 
Tässä olet taas väärässä. Se ei millään muotoa vaadi, että pitää olla kokemusta sähköautosta, että voi muodostaa mielipiteen esimerkiksi lataustaukojen vituttavuudesta. Lataustauot ovat ihan tosiasia, mikä ei muutu yhtään mihinkään sillä, että sen kokee itse. Olen itse hyvä esimerkki tähän. Jo ennen sähköauton ostoa, muodostin mielipiteen siitä, että minua vituttaa pitää lataustaukoja kun olen tekemässä pitkää matkaa. Ja nyt kun minulla on sähköauto, niin olen ihan omakohtaisesti sitten kokenut sen, että minua vituttaa pitää lataustaukoja. Ei tuon tosiasian toteamiseen tarvittu sitä omaa sähköautoa, vaan se oli ihan faktaa jo ennen sitäkin.

Itse ostin sähköauton n. puoli vuotta sitten. Olin etukäteen aika skeptinen että tuleekohan tuolla pitemmän matkan teosta hevonvittuakaan latauksen takia. En tavan autollakaan ole koskaan matkanteossa pitänyt taukoja vaan pysähtynyt kuselle ja kahville ja kerran syömään jos tarviaa.

Pari reissua tullut tehtyä nyt molemmat jonkun 1000-1200 km ja eipä oikeastaan ole tarvinnut pysähdellä tai pitämään taukoja sen enemmpää kuin ennenkään, tai siltä ainakin tuntuu. Kun pysähtyy kuselle ja kahville niin siinä kerkeää ladata sen 10-30% -> 60-80%, toki jos kusee äkkiä ja ottaa juoksukahvit niin ei kerkeä mutta ei siinä tarvii paljo aikaa jäädä kuluttamaan että menee se 15min kaikkinensa.

Matkalla toki joutuu etsimään hyviä latauspaikkoja reitin varrella, mutta autossa istuminen on muutenkin aika hanurista niin eipä tuo tuosta paljo pahemmaksi muutu.

Arkiajelussa vielä parempi kun ei tarvitse erikseen pysähtyä tankkailemaan.

Erikoista miten erilaiset kokemukset voi olla asiasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 600
Viestejä
4 501 817
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom