- Liittynyt
- 01.02.2017
- Viestejä
- 789
Tuskin kukaan täällä on yrittänyt kieltää että esim. sähköauton korkeampi hankintahinta ja saatavuus ovat ongelmia. Siksi ainakin minä toitotan että ymmärrän hyvin jos esim. vähän ajava ei hanki sähköautoa koska sähköautossa alkaa olla ainakin taloudellisessa mielessä järkeä vasta isoilla ajokilometreillä, johtuen pienemmistä ajokuluista.
Lisäksi jos on tarve vaikka vetää hevoskärryä, juu halvan 20 vuotta vanhan diesel-mersun vetokoukulla saa taatusti halvemmalla kuin uudenkarhean Teslan vetokoukulla (tämä tosin jo sisältyy tuohon keskusteluun korkeammasta hankintahinnasta).
Se ei poista sitä seikkaa että jotkut esitetyt perustelut sähköauton hankkimista vastaan tuntuvat kyllä vähän keksityiltä, tai ainakin sellaisilta että voi olla vaikea käsittää miksi sellainen seikka voisi ainakaan yksinään selittää ettei voisi kuvitella hankkivansa sähköautoa. Juuri nämä "aivan pakko päästä 700 km ilman välipysähdyksiä... tai no jos nyt pitää tankkia käydä täyttämässä, se toki ei jostain syystä kuitenkaan häiritse ollenkaan vaikka pysähdys onkin, mutta kaikki muut syyt pysähtyä ovat täysin poissuljettuja".
Näin se tietysti on Ja syyt mitkä ei koske itseä on helppo ohittaa vähäpätöisinä. Asiaa sivuten suomalaiset on peräkärrykansaa. Rekisteröityjä kilvellisiä peräkärryjä, vene/auto/kelkkatrailereita, asuntovaunuja, henkilönostimia, hevoskärryjä ja ties mitä on noin miljoona. Tähän päälle kilvettömät vesillelaskutrailerit sun muut.
Keväästä syksyyn kun katselee tuota ysitien liikennettä niin peräkärryjä on liikenteessä hurja määrä, varmaan mökkiläisiä sun muita. Sama varmaan 5-tiellä kun PKS sudeettisavolaiset matkaa Savoon mökeilleen.
Btw. 750kg peräkärryllä ei käytännössä laillisesti rakennustarvikkeita juuri kärsi vetää kuin eristevilloja ja styroksia. Kärryn massa kun vähennetään jää hyötykuormaa about 500kg. Se on noin neljä neliömetriä pihakiveä tai vähäinen määrä kestopuuta. Siksi rakennustarvikkeisiin vaikka olis terassin tai laiturin teko tarvitsee sen jarrullisen kärryn(lainaan) että saa kamat kelkottua. Elin vetomassaa sen 1800-2000 kg.