Yleistä keskustelua sähköautoista

Jengi riemuissaan, kun sähköautojen ajoneuvovero hieman nousee. Monikaan ei näytä lukeneen juttua tarkemmin, että nousee vaan uusilta autoilta jotka on nauttineet matalampaa autoveroa. Ihmettelen kyllä tuota ”vihaa” mikä noissa kommenttikentissä ilmenee.

Klassinen esimerkki suomalaisista jotka ovat valmiita maksamaan 50 euroa ettei naapuri saa satasta. Ilmoittautuihan tälläkin foorumilla nimimerkki joka ilahtui sähkön hinnan noususta jotta sähköautoilijat pääsevät kunnolla maksamaan autoilusta.
 
No käytännössä suurin osa autoista ottaa type 2:n kautta max 11 kW, joten onhan siinä sentään vielä vähän etua :) Mutta eipä tosiaan viitsi vartin kauppareissun ajaksi alkaa kaapelia kytkemään.
Aika harva auto tosiaan 22kW ottaa Type 2:sta, mutta onhan tuo huvittavaa, että "pikalataus" on hitaampi kuin Type 2 joillekin. Ehkä se hyvä puoli tuossa nopeuden laskussa on, että autossa istuskelijat saattavat turhaantua ja jättävät laturit oikeille asiakkaille.
Jengi riemuissaan, kun sähköautojen ajoneuvovero hieman nousee. Monikaan ei näytä lukeneen juttua tarkemmin, että nousee vaan uusilta autoilta jotka on nauttineet matalampaa autoveroa. Ihmettelen kyllä tuota ”vihaa” mikä noissa kommenttikentissä ilmenee.
IS:n sähköautouutisten kommentit on kyllä parasta viihdettä. Oikein voi maistaa kateellisten fossiiliautoilijoiden kyyneleet kun vaaditaan lisää veroja, hinnankorotuksia ja ilmaisten latausten lopettamista epäoikeudenmukaisina. :kahvi:
 
nuo stellantiksen pikkubussit mutta jos moottoritiellä pitää ottaa isommallakin akulla alle tunnin välein 35 min lataustauko niin on se etenkin lasten kanssa reissatessa aika raskasta puuhaa.
Käytännössähän järkevämpää on hieman pudottaa nopeutta, tuollaisessa laatikossa sillä on dramaattinen vaikutus kulutukseen. Eli vaikka tienpäällä viettääkin silloin hieman enemmän aikaa, niin kokonaisaika vähenee kun tarvii ladata vähemmän.

Tosin aika raskaasti saa nojata pedaaliin jos yli 70kwh menee tunnissa sähköä, mutta ehkä tuo voi toteutuakin jos huippunopeutta ajaa.

Uskoisin että noihin pakupohjaisiin laitteisiin voitaisiin laittaa paljon isommatkin akustot, mutta se ei vaan ole järkevää, koska oikeasti merkittävästi suurempaa kapasiteettia tarvitsevalle diesel on kuitenkin parempi ratkaisu, ja ne jotka vaan kuvittelevat tarvitsevansa ison kapasiteetin ei kuitenkaan ole siitä valmiita maksamaan. Ja kuvittelisi että tällähetkellä kysyntääkin on nykymallistolle ihan riittävästi, koska oikeasti saatavilla ei oikeastaan ole muita vastaavia autoja.
 
Käytännössähän järkevämpää on hieman pudottaa nopeutta, tuollaisessa laatikossa sillä on dramaattinen vaikutus kulutukseen. Eli vaikka tienpäällä viettääkin silloin hieman enemmän aikaa, niin kokonaisaika vähenee kun tarvii ladata vähemmän.

Tosin aika raskaasti saa nojata pedaaliin jos yli 70kwh menee tunnissa sähköä, mutta ehkä tuo voi toteutuakin jos huippunopeutta ajaa.

Uskoisin että noihin pakupohjaisiin laitteisiin voitaisiin laittaa paljon isommatkin akustot, mutta se ei vaan ole järkevää, koska oikeasti merkittävästi suurempaa kapasiteettia tarvitsevalle diesel on kuitenkin parempi ratkaisu, ja ne jotka vaan kuvittelevat tarvitsevansa ison kapasiteetin ei kuitenkaan ole siitä valmiita maksamaan. Ja kuvittelisi että tällähetkellä kysyntääkin on nykymallistolle ihan riittävästi, koska oikeasti saatavilla ei oikeastaan ole muita vastaavia autoja.
Tosta Teslabjornin taulukosta katsoin tuo 75% kohdan mukaan että range olisi 117km jos 120kmh päästelee. 190km jos tiputtaa vauhdin 90kmh.

Tietysti jos jaksaa odotella akun täyteen ja uskaltaa ajaa nolliin niin 180km pitäisi moottoritielläkin mennä. Joku matemaatikko ehkä osaa laskea mikä olisi tehokkain tapa edetä esim. tuo 1000km siivu.
 
IS:n sähköautouutisten kommentit on kyllä parasta viihdettä. Oikein voi maistaa kateellisten fossiiliautoilijoiden kyyneleet kun vaaditaan lisää veroja, hinnankorotuksia ja ilmaisten latausten lopettamista epäoikeudenmukaisina. :kahvi:
Tämä on itselleni asia, jota en ole ikinä ymmärtänyt. En itse saa minkäänlaista iloa siitä, että joku muu on katkera tai kateellinen. En osaa myöskään olla kateellinen muille, joilla on jotain mitä minulla ei ole. Pääsee paljon helpommalla elämässä, kun arvostaa itselle tärkeitä asioita. Tässä maassa on pahempia veroryöstäjiä, kuin naapurin Seppo, jolla on erilainen auto kuin minulla. Yleisesti nämä veroryöstäjät jätetään pimentoon, ja lietsotaan vastakkainasettelua millon mistäkin aiheesta. En myöskään ymmärrä miksi mielipiteelle pitäisi olla yksittäinen juurisyy, ja sen perusteella yrittää alentaa "väärän" mielipiteen arvoa halventamalla heitä kateellisiksi.

Uskon että tulevaisuudessa tulee olemaan sähkö- ja polttomoottoriautoja. Tuskimpa se kenestäkään tekee huonompaa tai parempaa ihmistä, vaikka omistaisikin toisenlaisen auton tai molemmat. Minulle se auto on vain auto, vaikka voimanlähteenä olisi sähkö tai polttoaine.

Takaisin aiheeseen: Onko sähköautojen moottoreissa/akussa jotain yllättäviä huoltoja, jos ajatellaan tämän markkinatilanteen keskihintaisia sähköautoja (2013-2017 Soul, Zoe, Leaf, i3)? Uskaltaako ranskalaista sähköautoa ostaa vai saako siinä harrastuksen samalla? Omaan henkilökohtaiseen kokemukseeni perustuen ranskalaisten polttomoottoriautoissa on yllättävän paljon sähkövikoja. Riittääkö tuollaisessa autossa kantama 250 km yhtämittaiseen ajamiseen, jos pakkasta on 15 astetta?
 
Käytännössähän järkevämpää on hieman pudottaa nopeutta, tuollaisessa laatikossa sillä on dramaattinen vaikutus kulutukseen. Eli vaikka tienpäällä viettääkin silloin hieman enemmän aikaa, niin kokonaisaika vähenee kun tarvii ladata vähemmän.

Tosin aika raskaasti saa nojata pedaaliin jos yli 70kwh menee tunnissa sähköä, mutta ehkä tuo voi toteutuakin jos huippunopeutta ajaa.

Uskoisin että noihin pakupohjaisiin laitteisiin voitaisiin laittaa paljon isommatkin akustot, mutta se ei vaan ole järkevää, koska oikeasti merkittävästi suurempaa kapasiteettia tarvitsevalle diesel on kuitenkin parempi ratkaisu, ja ne jotka vaan kuvittelevat tarvitsevansa ison kapasiteetin ei kuitenkaan ole siitä valmiita maksamaan. Ja kuvittelisi että tällähetkellä kysyntääkin on nykymallistolle ihan riittävästi, koska oikeasti saatavilla ei oikeastaan ole muita vastaavia autoja.
No ei voi kun kokonaismassa menee kuorma-autoksi. Siis tonniluokan pakun omamassa voi olla korkeintaan 2500 kiloa.
 
Kyllä niistä tehdään kestäviä vai tuleeko mieleen monta muuta kuluttajatuotetta, jolle annetaan tyypillisesti 8 vuoden takuu? Vikaantumisprosentit on kohtalaisen alhaisia olleet ja Teslallakin yhden Model S:n akkutyypin tappaa puutteellinen vesieristys ei niinkään itse akkuteknologia.



En tiedä mitä ajat takaa, mutta korkeat lämpötilat on myrkkyä akustojen käyttöiälle. Suomen ilmasto on varsin armollinen tässä suhteessa.

Ajelin sähköautoliisarilla vuoden ja latasin sen aina 100% ja ajettiin usein täysin tyhjäksi kilpparimoodiin saakka, eikä akun kapasiteetissa näkynyt heikentymää vaikka edellämainittuja ei suositellakkaan.
Oukei. eli kun mä käyn noin kerran viikossa tai kahdessa kylillä (yht. 50km) voisin jollain 450 toimintamatkalla kulkea about 300 km talvella eli käydä kuusi kertaa kylällä ennenkuin tarttis jättää auto lataukseen tuonne tallille? (siellä on voimavirta). Muuten ajan oven eteen kun on noita ostoksia yleensä sitten paljon?
 
No ei voi kun kokonaismassa menee kuorma-autoksi. Siis tonniluokan pakun omamassa voi olla korkeintaan 2500 kiloa.
Tuohon voisi laittaa 450kg painavamman akuston ilman muutosta kantavuuteen. Käytännössä siis 200kwh akusto ei tuottaisi merkittävää ongelmaa

E: siis olettaen että tuo kokonaismassan korotus ei edellyttäisi merkittävästi painoa lisääviä muutoksia auton alustaan.
 
Tämä on itselleni asia, jota en ole ikinä ymmärtänyt. En itse saa minkäänlaista iloa siitä, että joku muu on katkera tai kateellinen. En osaa myöskään olla kateellinen muille, joilla on jotain mitä minulla ei ole. Pääsee paljon helpommalla elämässä, kun arvostaa itselle tärkeitä asioita. Tässä maassa on pahempia veroryöstäjiä, kuin naapurin Seppo, jolla on erilainen auto kuin minulla. Yleisesti nämä veroryöstäjät jätetään pimentoon, ja lietsotaan vastakkainasettelua millon mistäkin aiheesta. En myöskään ymmärrä miksi mielipiteelle pitäisi olla yksittäinen juurisyy, ja sen perusteella yrittää alentaa "väärän" mielipiteen arvoa halventamalla heitä kateellisiksi.

Uskon että tulevaisuudessa tulee olemaan sähkö- ja polttomoottoriautoja. Tuskimpa se kenestäkään tekee huonompaa tai parempaa ihmistä, vaikka omistaisikin toisenlaisen auton tai molemmat. Minulle se auto on vain auto, vaikka voimanlähteenä olisi sähkö tai polttoaine.
En ymmärrä kateellisuutta ollenkaan ja kateellisten luvatussa maassa kuitenkin asutaan. En ole hyvätuloinen millään mittarilla ja jos kerrankin pääsee tässä yhteiskunnassa halvemmalla kuin muut ajamaan, niin kateellisten itku pistää väkisinkin hymyilyttämään.
Takaisin aiheeseen: Onko sähköautojen moottoreissa/akussa jotain yllättäviä huoltoja, jos ajatellaan tämän markkinatilanteen keskihintaisia sähköautoja (2013-2017 Soul, Zoe, Leaf, i3)? Uskaltaako ranskalaista sähköautoa ostaa vai saako siinä harrastuksen samalla? Omaan henkilökohtaiseen kokemukseeni perustuen ranskalaisten polttomoottoriautoissa on yllättävän paljon sähkövikoja. Riittääkö tuollaisessa autossa kantama 250 km yhtämittaiseen ajamiseen, jos pakkasta on 15 astetta?
Tuon ikäluokan autoilla tuskin pääsee edes 150km pakkasilla, varsinkin kun akut alkaa olla väkisinkin iän puolesta jonkin verran kuluneita. Vanhimmat autot sivuuttaisin jo senkin vuoksi, että akkutakuu alkaa olla loppumassa ja akun korjaus tai vaihtaminen tulee kyllä kalliiksi.
 
Tuohon voisi laittaa 450kg painavamman akuston ilman muutosta kantavuuteen. Käytännössä siis 200kwh akusto ei tuottaisi merkittävää ongelmaa

Äh, näköjään "tonniluokan" pakujen kantavuus on nykyään 1200-1600 kg. Mulla aikoinaan Hiacessa oli muistaakseni noin tonnin.

 
En vastusta täyssähköautoja ja olen itsekin suuresti kiinnostunut sellaisesta, mutta silti mietityttää, kun meidän mökkimatka (350 km / 4 tuntia) mennään useimmiten täysin pysähtymättä. Nyt sitten käyttövoiman muutoksen takia pitäisi opetella hengaamaan hetki auton latautuessa (vaikka ei pikalatauksessa pitkä hetki olekaan). Pelkkä vessassa käynti ei vie niin paljon aikaa että virtaa tulisi riittävästi vaan pitäisi maksaa muutama euro ABC:n pahanmakuisesta kahvista tms. ja näppäillä jotain muuta hetken aikaa. Ja tuo neljän tunnin ajoaika sisältää kesärajoituksilla alkupätkän moottoritietä 120 km/h GPS-nopeutta joka sitten täyssähköllä tyhjentää akun erityisen nopeasti.

Järjellä ajateltuna tiedostan että kokonaiskuvassa menetetty aika ei ole kovin suuri, mutta tuntuu silti muutoksena typerältä, varsinkin kun pitkän matkan takia tavallisen viikonlopun pe-su -reissu tuntuu jo muutenkin lyhyeltä.

Arkiajoihini täyssähkö taas sopisi täydellisesti...
Jos pieni esim. 10 minuutin lataustauko 350km matkalla (sekä tullessa että mennessä) kuulostaa ylitsepääsemättömältä... niin mitä sille voi. Minulle se ei olisi ongelma.

Teen tuossa oletuksen että mökillä kuitenkin sähköt toimii ja voitte ladata siellä viikonlopun yli; jos ei, sitten 10 minuutin lataustauko saattaa ainakin menomatkalla olla esim. 30 minuuttia.

Tuli tosin mieleeni että ettekö te koskaan 350km + 350km = 700km mökkimatkoillanne pysähdy esim. tankkaamaan? Luulisin että useimmat joutuisivat tuollaisella edestakaisella matkalla pysähtymään kerran tankkaamaan; eikö se sitten häiritse?
 
Jos pieni esim. 10 minuutin lataustauko 350km matkalla (sekä tullessa että mennessä) kuulostaa ylitsepääsemättömältä... niin mitä sille voi. Minulle se ei olisi ongelma.

Teen tuossa oletuksen että mökillä kuitenkin sähköt toimii ja voitte ladata siellä viikonlopun yli; jos ei, sitten 10 minuutin lataustauko saattaa ainakin menomatkalla olla esim. 30 minuuttia.

Tuli tosin mieleeni että ettekö te koskaan 350km + 350km = 700km mökkimatkoillanne pysähdy esim. tankkaamaan? Luulisin että useimmat joutuisivat tuollaisella edestakaisella matkalla pysähtymään kerran tankkaamaan; eikö se sitten häiritse?

Miksi sen pitäisi olla ylitsepääsemätön? Jos polttiksella ei tartte pysähtyä, niin miksi pitäisi väkisin vaihtaa autoon, jolla joutuu sen pysähdyksen tekemään? Kummallinen tuo joidenkin asenne, että kaikkien olisi pakko vaihtaa sähköautoon ja jos ei vaihda, niin siihen pitäisi sitten olla hyvät perustelut. En tajua.
 
Jos pieni esim. 10 minuutin lataustauko 350km matkalla (sekä tullessa että mennessä) kuulostaa ylitsepääsemättömältä... niin mitä sille voi. Minulle se ei olisi ongelma.

Teen tuossa oletuksen että mökillä kuitenkin sähköt toimii ja voitte ladata siellä viikonlopun yli; jos ei, sitten 10 minuutin lataustauko saattaa ainakin menomatkalla olla esim. 30 minuuttia.

Tuli tosin mieleeni että ettekö te koskaan 350km + 350km = 700km mökkimatkoillanne pysähdy esim. tankkaamaan? Luulisin että useimmat joutuisivat tuollaisella edestakaisella matkalla pysähtymään kerran tankkaamaan; eikö se sitten häiritse?
Miten voi häiritä kun tankkaamiseen paljon vähemmän aikaa kun laturilla notkuminen? Lisäksi se että jos näet että kaikki polttoainepumput ovat varattuja, niin ainakin tiedät että ne lähtevät siitä hyvin pian kun taas varatuista latureista ei tiedä kuinka kauan notkuvat siinä.

Ja joo kyllä itseäni kyrpisi istua autossa odottamassa turhaa 10min (tai sitten seisomassa ulkona ihmettelemässä) kun auto lataa. Kun ei tosiaan aina nappaa mennä kahville tms.
 
Enemmän kuin tuo ~30min lataustauko, itseä mietityttää se että vilkkaasti liikennöityjen teiden varsilla kesäviikonloppuina voi tulevaisuudessa joutua ensin jonottamaan 2 tuntia että saa ylipäätään sen auton lataukseen. En usko että laturit lisääntyvät yhtä nopeasti kuin sähköautot.
Kun katsoo esim. latauskartta.fi sivustolta kuinka taajasti CCS-pikalatausasemiakin Suomessa on, ihmettelen kuinka usein tuollaisen ongelman kanssa joutuu oikeasti painimaan.

Voihan se toki olla jos jossain itä-Lapissa on pitkällä taipaleella vain yksi pikalatausasema ja kaikki pyrkivät lataamaan sillä hiihtolomallaan tai juhannuksena... mutta silti, aika epätodennäköiseltä vaikuttaa.
 
Miksi sen pitäisi olla ylitsepääsemätön? Jos polttiksella ei tartte pysähtyä, niin miksi pitäisi väkisin vaihtaa autoon, jolla joutuu sen pysähdyksen tekemään? Kummallinen tuo joidenkin asenne, että kaikkien olisi pakko vaihtaa sähköautoon ja jos ei vaihda, niin siihen pitäisi sitten olla hyvät perustelut. En tajua.
Siis jos ei keksi mitään positiivista syytä vaihtaa sähköautoon, sitten ei tietenkään kannata, ei edes vaikka matkat onnistuisivatkin sähköautollakin ilman lataustaukoja.

Minulle pääasiallisin syy hankkia sähköauto oli säästää yhä suurenevissa polttoainekuluissani. Laskin pikaisesti että tähän mennessä olen vuoden aikana säästänyt polttoainekuluissa ehkä reippaasti päälle 3000 euroa, ajamalla sähköllä bensan sijaan (laskelmassa mukana vain polttoainekulujen ero, ei auton hankintahinnan ero, vakuutukset yms.).

Jos esim. polttoaineiden hinnalla ei ole omalle autoilulleen merkitystä, niin juu, sitten varmaan ihan sama vaikka oma auto kävisi samppanjalla.
 
Siis jos ei keksi mitään positiivista syytä vaihtaa sähköautoon, sitten ei tietenkään kannata, ei edes vaikka matkat onnistuisivatkin sähköautollakin ilman lataustaukoja.

Minulle pääasiallisin syy hankkia sähköauto oli säästää yhä suurenevissa polttoainekuluissani. Laskin pikaisesti että tähän mennessä olen vuoden aikana säästänyt polttoainekuluissa ehkä reippaasti päälle 3000 euroa, ajamalla sähköllä bensan sijaan (laskelmassa mukana vain polttoainekulujen ero, ei auton hankintahinnan ero, vakuutukset yms.).

Jos esim. polttoaineiden hinnalla ei ole omalle autoilulleen merkitystä, niin juu, sitten varmaan ihan sama vaikka oma auto kävisi samppanjalla.
On sähköautoissa paljon positiivista mutta ne negatiiviset sattuvat olemaan sen verran painavia että siksi osa jää miettimään.
 
Siis jos ei keksi mitään positiivista syytä vaihtaa sähköautoon, sitten ei tietenkään kannata, ei edes vaikka matkat onnistuisivatkin sähköautollakin ilman lataustaukoja.

Minulle pääasiallisin syy hankkia sähköauto oli säästää yhä suurenevissa polttoainekuluissani. Laskin pikaisesti että tähän mennessä olen vuoden aikana säästänyt polttoainekuluissa ehkä reippaasti päälle 3000 euroa, ajamalla sähköllä bensan sijaan (laskelmassa mukana vain polttoainekulujen ero, ei auton hankintahinnan ero, vakuutukset yms.).

Jos esim. polttoaineiden hinnalla ei ole omalle autoilulleen merkitystä, niin juu, sitten varmaan ihan sama vaikka oma auto kävisi samppanjalla.
Oma sähköauto maksoi päälle 100 k€, joten ei sillä säästämään pääse edes nykyisillä sähkönhinnoilla. Tämän auton hankintaa ei voi millään järkisyillä perustella. Minä vain aina jaksan ihmetellä sitä, että kun joku ei halua vaihtaa sähköautoon syystä X, niin miksi siihen pitää tulla haastamaan ja yrittämään kumoamaan näitä mainittuja syitä? Mikä on joillakin sähköautoilijoilla se pakonomainen tarve saada kaikki muutkin sähköautoilijoiksi?
 
Miten voi häiritä kun tankkaamiseen paljon vähemmän aikaa kun laturilla notkuminen? Lisäksi se että jos näet että kaikki polttoainepumput ovat varattuja, niin ainakin tiedät että ne lähtevät siitä hyvin pian kun taas varatuista latureista ei tiedä kuinka kauan notkuvat siinä.

Ja joo kyllä itseäni kyrpisi istua autossa odottamassa turhaa 10min (tai sitten seisomassa ulkona ihmettelemässä) kun auto lataa. Kun ei tosiaan aina nappaa mennä kahville tms.
Jutussa mielestäni mainittiin että on tottunut tekemään sekä meno- että tulomatkan täysin ilman pysähdyksiä, eikä millään haluaisi luopua nollan pysähdyksen taktiikasta. Pysähdys se on bensapistoolillekin pysähtyminen, ja siinä joutuu vieläpä seisoskelemaan sen minuutin tai pari auton vieressä painaen bensapistoolia ja haistellen bensanhöyryjä, verrattuna siihen että käy pissalla tai istuu autossa 10 minuuttia odotellen latautumista.

Oletan kuitenkin ettei siellä mökillä ole bensapumppua, joten jos aikoo 700km ajaa ilman yhtäkään tankkaustaukoa, useimmilla autoilla pitäisi luultavasti käydä juuri ennen mökkimatkaa tankkaamassa auton tankki piripintaan. Laskin tuossa pikaisesti että edellisellä bensa-autollani olisi taittunut ehkä juuri ja juuri 700km yhdellä täydellä tankillisella, viimeiset kilometrit menty ehkä loppuhöyryillä.
 
Jutussa mielestäni mainittiin että on tottunut tekemään sekä meno- että tulomatkan täysin ilman pysähdyksiä, eikä millään haluaisi luopua nollan pysähdyksen taktiikasta. Pysähdys se on bensapistoolillekin pysähtyminen, ja siinä joutuu vieläpä seisoskelemaan sen minuutin tai pari auton vieressä painaen bensapistoolia ja haistellen bensanhöyryjä, verrattuna siihen että käy pissalla tai istuu autossa 10 minuuttia odotellen latautumista.

Oletan kuitenkin ettei siellä mökillä ole bensapumppua, joten jos aikoo 700km ajaa ilman yhtäkään tankkaustaukoa, useimmilla autoilla pitäisi luultavasti käydä juuri ennen mökkimatkaa tankkaamassa auton tankki piripintaan. Laskin tuossa pikaisesti että edellisellä bensa-autollani olisi taittunut ehkä juuri ja juuri 700km yhdellä täydellä tankillisella, viimeiset kilometrit menty ehkä loppuhöyryillä.
Todella pieni tankki sulla sitten tai sitten vanha autosi hörppäsi reilusti menovettä. Kyllä mä nykyisellä bensiini autollani pääsen 900km/tankki ja edellinen dieselillä jopa 1000km vaikka siinä oli 10l pienempi tankki.
 
On sähköautoissa paljon positiivista mutta ne negatiiviset sattuvat olemaan sen verran painavia että siksi osa jää miettimään.
Siinä tapauksessa vaikea ymmärtää miksi 10-20 minuutin lataustauko esim. 400 kilometrin mökkimatkalla olisi niin suuri ongelma että kaikki ne positiiviset seikat menettävät merkityksensä.

Sen ymmärrän paremmin jos ei halua ostaa sähköautoa esim. niiden korkeahkon hinnan takia, varsinkin jos nykyinen parin tonnin arvoinen vanha diesel- tai bensarohmu edelleen toimii, eikä ajoja tule tarpeeksi jotta pienemmät matkakulut kompensoisivat sitä tarpeeksi. Minulle päätös oli helpompi koska minulle tuli suuri tarve vaihtaa joka tapauksessa uudempaan autoon, joten miksei samantien sähköautoon. En nähnyt enää vaihtoehtona pysytellä yli 13 vanhassa bensa-autossani, alkoi mennä liian jännäksi sen omistaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi sen pitäisi olla ylitsepääsemätön? Jos polttiksella ei tartte pysähtyä, niin miksi pitäisi väkisin vaihtaa autoon, jolla joutuu sen pysähdyksen tekemään? Kummallinen tuo joidenkin asenne, että kaikkien olisi pakko vaihtaa sähköautoon ja jos ei vaihda, niin siihen pitäisi sitten olla hyvät perustelut. En tajua.
Niin pitkään kun kauppa ei pysty toimittamaan sähköautoja halukkaille riittävän ripeästi, niin kaikkien etu että niitä ostavat ne jotka ajaa paljon, joille siitä on vähiten haittaa, nimenomaan ne jotka haluavat.

Parempi se että tyytyväisiä, myötämielisiä, vs vastentahtoisia, vaikka pieni hinta optimista menisi.


Minä vain aina jaksan ihmetellä sitä, että kun joku ei halua vaihtaa sähköautoon syystä X, niin miksi siihen pitää tulla haastamaan ja yrittämään kumoamaan näitä mainittuja syitä? Mikä on joillakin sähköautoilijoilla se pakonomainen tarve saada kaikki muutkin sähköautoilijoiksi?
Usein syyt on kyllä usein sarjaa millä peitellään todellista syytä, eikä tohdita sanoa todellisia , en halua, en uskalla.

Mutta "vegaani" sähkärit on kyllä yhtä rasittavia. Jos on itse ostettu auto joku tyydyttää omaa tarpeita, omaa ecoa jne. Sillä toisella voi olla ihan toisen arvot. Voi olla tosi vaikea myydä sähkäriä sillä kuin näppärää on kytke lataukseen, kotona, töissä, ja kehua kun auto odottaa ladattuna raukatauon jälkeen.

Joillakkin sillä polttiksella on äärettömän vastenmielistä käydä tankkaamassa, ja tekee tiukkaa että malttaa tankata tankkia täyteen. Ei des talvella meinaa saada sitä lohko/sisätilan lämmitimen johtoa kiinni, heti kun lompakko kesti niin ruksi varustelistalta polttoainelämmittimen.

Mutta mielivoi muuttua, kun se markkinoille tulee, tai on tullut malli joka innostaa, niin vanhat ongelmat voi unohtua. Tuosta roikka inhosta, niin se voi muuttua iloksi. Kotona lataus, siitä tulee rutiinia, ei tarvi enään käydä huoltsikalla tankilla. Tilanne helpottaa jos uusi auto on sellainen minkä on halunnut ostaa, niin usein se tuo tyydytystä, sama se on ollut kun polttista vaihtanut uuteen, jossa jotain uutta kivaa.
 
Viimeksi muokattu:
Oma sähköauto maksoi päälle 100 k€, joten ei sillä säästämään pääse edes nykyisillä sähkönhinnoilla. Tämän auton hankintaa ei voi millään järkisyillä perustella. Minä vain aina jaksan ihmetellä sitä, että kun joku ei halua vaihtaa sähköautoon syystä X, niin miksi siihen pitää tulla haastamaan ja yrittämään kumoamaan näitä mainittuja syitä? Mikä on joillakin sähköautoilijoilla se pakonomainen tarve saada kaikki muutkin sähköautoilijoiksi?
Ainakaan minä en pyrkinyt kumoamaan, vaan nimenomaan sanoin että jos esitetty syy olla vaihtamatta sähköautoon (koska ei halua kertaakaan pysähtyä ajon aikana 700km matkalla) on se syy ettei halua vaihtaa sähköautoon, sitten ei kai voi vaihtaa sähköautoon.

Samassa yhteydessä tosin ihmettelin, tekeekö henkilö samat matkat aina tankkaamatta välillä? Ja jos ei tee, miksi kyseiset tankkauspysähdykset eivät olekaan ongelma, jos kerran on niin tärkeää päästä koko matka ilman pysähdyksiä. Yritän kovasti ymmärtää miksi 10 minuutin lataustauko olisi niin paljon pahempi juttu kuin esim. 3 minuutin tankkaustauko, että se tekee sähköauton hankkimisen mahdottomaksi ajatukseksi, riippumatta niistä sähköauton hyvistä puolista mitä ehkä oli mielessä.

Minun sähköautoni maksoi n. 29000€, ja vastaava uusi bensa-auto olisi maksanut ehkä 9000€ vähemmän (vertailen siis Renault Zoea ja halvinta automaattivaihteista Renaul Clioa mielessäni, Zoen alkuperäisenä ajatuksena kai oli olla Clion sähköversio).
 
Musta tuntuu ainakin siltä että nämä vastenmieliset ajatukset käydä tankkaamassa polttiksella ja "likaisen pistoolin painaminen polttoainehuurussa" ovat keksittyjä syitä miksi se sähköauto olisi parempi. Vai onko täällä oikeasti porukka ajatellut noin jo ennen kuin sähköautot alkoivat yleistyä ja itselle sellainen tuli pihaan?
 
Olen monesti miettinyt että jos auton alkuaikoina nimenomaan sähköautot olisivat ottaneet tuulta alleen ja muuttuneet valtavirraksi, tuskin juuri kukaan enää nyt miettisi miten esim. öljyä jalostamalla ja polttamalla saisi auton liikkumaan, miten monimutkainen esim. bensiinimoottorin pitäisi olla synkronoituine sylintereineen ja mäntineen, mitä kaikkea pakokaasuille pitäisi tehdä ennenkuin päästetään ilmoille jne.
Vaikka henkilöautot olisikin vakiintuneet sähkökäyttöisiksi, niin kaikki niitä suurempi olisi ollut ongelma. Esim. kuorma-autot, maatalous- ja työkoneet, junat ja laivat. Niistä ei olisi 1900-luvun alun tekniikalla tullut mitään, kun nykyisinkin ne on hädin tuskin mahdollisia.
 
Musta tuntuu ainakin siltä että nämä vastenmieliset ajatukset käydä tankkaamassa polttiksella ja "likaisen pistoolin painaminen polttoainehuurussa" ovat keksittyjä syitä miksi se sähköauto olisi parempi. Vai onko täällä oikeasti porukka ajatellut noin jo ennen kuin sähköautot alkoivat yleistyä ja itselle sellainen tuli pihaan?
Meillä taloudessa on sähkis ja polttis. Onhan se ihan perseestä käydä tankkaamassa polttista, kelillä kuin kelillä. Sähkikseen laittaa piuhan paikalleen kun tulee kotiin ja aina on "tankki" täysi lähtiessä.
 
Tilanne helpottaa jos uusi auto on sellainen minkä on halunnut ostaa, niin usein se tuo tyydytystä, sama se on ollut kun polttista vaihtanut uuteen, jossa jotain uutta kivaa.
Vielä jatkoa, pidän isona juttuna että sen uuden auton pitää olla haluttava kaikinpuolin.

Jos toinen on farkkuihmisiä, jopa vetokoukku ja kattotelineet, niin voi olla että on iki ihastunut siihen konseptiin, ja autokuumeessa haluaa vähän isompaa farkkua, nelivetoa.
Jos nyt jokin keskiluokkanen perhebudjetikin, niin ehkä siinä ei kannata aloittaa puhumaan sähköstä.


Olen monesti miettinyt että jos auton alkuaikoina nimenomaan sähköautot olisivat ottaneet tuulta alleen ja muuttuneet valtavirraksi, tuskin juuri kukaan enää nyt miettisi miten esim. öljyä jalostamalla ja polttamalla saisi auton liikkumaan, miten monimutkainen esim. bensiinimoottorin pitäisi olla synkronoituine sylintereineen ja mäntineen, mitä kaikkea pakokaasuille pitäisi tehdä ennenkuin päästetään ilmoille jne.
...
Sähköautot ei ottaneet tulta-alle koska .. ne ei pärjänneet kilpailussa.

Olisi täytynyt syntyä joku sellainen innovaatio joka ei ole vielä tähän päivään mennessä syntynyt.

Vai jos joku sarjahybridi, jos siis ajatus että joku voimakone, vaikka höyrykoneella tuetettaisiin sähköä
 
Viimeksi muokattu:
Meillä taloudessa on sähkis ja polttis. Onhan se ihan perseestä käydä tankkaamassa polttista, kelillä kuin kelillä. Sähkikseen laittaa piuhan paikalleen kun tulee kotiin ja aina on "tankki" täysi lähtiessä.
Tarkoitan että ennen kuin talouteenne tuli sähköauto niin olivatko ajatukset silloin samat? Taikka olivatko ajatukset samat vaikka vuonna 2005?
 
Tarkoitan että ennen kuin talouteenne tuli sähköauto niin olivatko ajatukset silloin samat? Taikka olivatko ajatukset samat vaikka vuonna 2005?
Sähköautot tyydyttää tänään paljon suuremman joukon tarpeita vs viisivuotta sitten, saati vuonna 2005
Kun niitä muita tarpeita on tyydytetty, niin ne sähkiksen haasteet ei ole enään yhtä isoja, sitä toki helpottaa sekin että niitä haasteita on myös onnistuneesti selätetty.

Jos tänään "pakotetaan" haluton valitsee sopimaton sähkis, niin se on vähäksi aikaa menetetty sähkis kuski.

Tuon oikeastaan sisäisti kun kuunteli erästä joka oli varmaan mainitsemanasi vuonna ollut sähkiskäyttäjä.
 
Oma sähköauto maksoi päälle 100 k€, joten ei sillä säästämään pääse edes nykyisillä sähkönhinnoilla. Tämän auton hankintaa ei voi millään järkisyillä perustella. Minä vain aina jaksan ihmetellä sitä, että kun joku ei halua vaihtaa sähköautoon syystä X, niin miksi siihen pitää tulla haastamaan ja yrittämään kumoamaan näitä mainittuja syitä? Mikä on joillakin sähköautoilijoilla se pakonomainen tarve saada kaikki muutkin sähköautoilijoiksi?
Eikös näitä ole aina ollut? Joku osti omasta mielestään neliveto maasturin niin eikö heti joku ole kertomassa mikä on oikea neliveto tai mikä on maasturi. Tai jos jollekin ei käy se 1.6 Tojota niin kerrotaan miten väärät kriteerit on. Ei siis mielestäni mitään uutta.
 
Kyllä jännitti ihan oikeasti, kun lähdin 70km kotimatkalle autoliikkeestä keväällä ja auton akku ei ollut täynnä, mutta näytti 170km. Mutta uutena sähkökuskina pelkäsin jääväni tienposkeen akku tyhjänä. Nyt ajelen huoletta eikä pelota, kun tietää auton ominaisuudet ja toiminnot. Jos lähtee kauemmaksi niin katsoo vaan valmiiksi puhelimesta, että missä pitää ladata, vähän sama kuin ajelis vanhalla 1970- luvun autolla missä oli 35 litran tankki ja kulutus yli 10L sataselle.
 
Musta tuntuu ainakin siltä että nämä vastenmieliset ajatukset käydä tankkaamassa polttiksella ja "likaisen pistoolin painaminen polttoainehuurussa" ovat keksittyjä syitä miksi se sähköauto olisi parempi. Vai onko täällä oikeasti porukka ajatellut noin jo ennen kuin sähköautot alkoivat yleistyä ja itselle sellainen tuli pihaan?
Itse ajattelen noin vaikka ajelen polttomoottoriautolla. Mun mielestä tämä (omakin) polttomoottoriautoilu on vastenmielistä ja vanhanaikaista. Sitten kun sähköauton hankin, niin oletettavasti omat kilometritkin vähintään tuplaantuvat kun tulee oltua enemmän tien päällä ihan sen helppouden ja halvan hinnan ansiosta.
 
Itse ajattelen noin vaikka ajelen polttomoottoriautolla. Mun mielestä tämä (omakin) polttomoottoriautoilu on vastenmielistä ja vanhanaikaista. Sitten kun sähköauton hankin, niin oletettavasti omat kilometritkin vähintään tuplaantuvat kun tulee oltua enemmän tien päällä ihan sen helppouden ja halvan hinnan ansiosta.
Voi pojat, toivottavasti saat sen sähköauton sitten nopeasti!
 
Tunteisiin menevä aihe. Yllättävän ahkeraan vannoutuneet polttomoottorimiehet tätä threadia seuraavat, ehkä kuitenkin kiinnostelee... :kahvi:
 
Tunteisiin menevä aihe. Yllättävän ahkeraan vannoutuneet polttomoottorimiehet tätä threadia seuraavat, ehkä kuitenkin kiinnostelee... :kahvi:
Ja sitten on vielä tällaiset jäärät jotka on aloittaneet jääradalla, pellolla, yksityistiellä jne.
ja motorsport + vanhanliiton autonhallinta on harrastus, ilman mitään ajonvakautuksia :D
tietenkin turvallisessa paikassa eikä yleisellä tiellä. Ja tietty myös prätkällä moni.
Ei uudet polttiksetkaan ole kovin mielenkiintoisia. VARSINKAAN SUVit.
 
Viimeksi muokattu:
Tunteisiin menevä aihe. Yllättävän ahkeraan vannoutuneet polttomoottorimiehet tätä threadia seuraavat, ehkä kuitenkin kiinnostelee... :kahvi:
Kyllähän sähköautot tavallaan kiinnostavat mutta ei sellasta pakko saada fiilistä vielä tullut. Muutama kiinnostava yksilö toki löytyy, hinnat ja nykyinen saatavuustilanne on vähän jarruttavia tekijöitä.

Meneeköhän se niinpäin että jos joku tulee tänne keskustelemaan ja ilmaisee oman mielipiteen aiheesta niin vannoutuneet sähköautohenkilöt pahoittavat mielensä? :kahvi:
 

"Hyundai aikoo esitellä vuonna 2025 kokonaan uusia ajoneuvoja, jotka perustuvat kahteen uuteen sähköautoalustaan. Alustojen nimet ovat eM ja eS. Uudet pelkästään sähköajoneuvoille kehitetyt ajoneuvoalustat luodaan konsernin IMA (integrated Modular Architecture) -järjestelmän alle. Järjestelmä mahdollistaa tulevaisuudessa sähköautojen ydinkomponenttien, kuten akkujen ja moottoreiden, standardoinnin ja modularisoinnin."

"Hyundain eM-alusta kehitetään erityisesti sähköautoille kaikissa segmenteissä. Tarjolle tulee myös 50 prosenttia nykyistä parempaa toimintamatka yhdellä latauksella."

Lupaavalta kuulostaa.
 
Tuohon voisi laittaa 450kg painavamman akuston ilman muutosta kantavuuteen. Käytännössä siis 200kwh akusto ei tuottaisi merkittävää ongelmaa

Äh, näköjään "tonniluokan" pakujen kantavuus on nykyään 1200-1600 kg. Mulla aikoinaan Hiacessa oli muistaakseni noin tonnin.


Noissa stellantiksen söhköpakuissa kantavuus on vajaan tonnin, mutta siis auton kokonaisoaino on n. 3050. Tuota voi siis 450kg kasvattaa ja pysyy vielä pakuna.

Sähköautot ei ottaneet tulta-alle koska .. ne ei pärjänneet kilpailussa.

Olisi täytynyt syntyä joku sellainen innovaatio joka ei ole vielä tähän päivään mennessä syntynyt.

Vai jos joku sarjahybridi, jos siis ajatus että joku voimakone, vaikka höyrykoneella tuetettaisiin sähköä

Sähköautothan olivat kaupunkiautoja. Ei kaupungin ulkopuolelöa tehnyt mitään sähköautolla, kun ei ollut sähköäkään.

Höyrymoottorilla pääsi kyllä kaupungin ulkopuolella, mutta olivat hemmetin raskaita, ja koska kaupungin ulkopuolella olevat tietkin olivat tarkpitettu lähinnä hevos tai härkävetoisille kärryille, auton oli oltava kevyt, jonka takia polttomoottori oli suosittu, vaikka se olikin kaikin tavoin muuten huonompi.

Höyrykoneella tuotettiin tietysti sähköä, mutta ajoneuvossa se oli moninverroin järkevämpää muuttaa suoraan mekaaniseksi energiaksi sylinterillä.

Kun joku sähköauton tekniikka muuttui riittävän halvaksi valmistaa, sai polttomoottori valtavan edun, siihen polttikseen voitiin asentaa pienoiskoossa sähköauton voimansiirto pelkästään käynnistämään se polttomoottori.
 

Mielenkiintoinen vaikkakin karu sähköpaku. WLTP range 310 km. Hinta 44 900 €.
BYD HAN näyttää ihan helkkarin hyvän näköiseltä. Myös edestä. Nuo typerät ovenkahvat voisi kyllä vaihtaa.
2022-byd-han-ev-performance.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tosin mieleeni että ettekö te koskaan 350km + 350km = 700km mökkimatkoillanne pysähdy esim. tankkaamaan? Luulisin että useimmat joutuisivat tuollaisella edestakaisella matkalla pysähtymään kerran tankkaamaan; eikö se sitten häiritse?

Olen aina valmistautunut käymällä tankilla esim. torstai-iltana. Edestakainen matka pelkkää maantie/moottoritieajoa on mennyt tankkaamatta. Ja vaikka ei menisi niin siinä kestää minuutti tai pari.
 
Tuohan on valmistajan valinta miten se auto käyttäytyy. Käytännössähän se 1 pedal ajo ei säästä sen enempää kuin vastaava ajo käyttäen erillistä regeneroivaa jarrupoljinta, ja se varsinainen lopullinen pysähdys tapahtuu käyttämällä energiaa akusta poispäin, jos sitä ei tehdä lihasvoimalla painamalla mekaanista jarrua.

Mä otan mielummin auton joka rullailee jos kaasua ei paina, ja erillisella polkimella hidastetaan, mutta nuo ovat makuasioita, mulla tuohon varmaan vaikuttaa aikanaan rikottu oikea nilkka, joka on vähän jäykkä.
1 pedal ajon suurin hyöty on siinä vaivattomuudessa, kun koko ajotapahtumaa voi ohjata yhdellä polkimella. Kosken jarrupolkimeen alle kerran päivässä, jonka merkitystä ajamisen mukavuuteen ei tajua ennen kuin sen kokee. Tesla jarruttaa regenillä käytännössä nollaan asti, ja vasta paikallapito tapahtuu jarrulla.

Kaikki Model 3 ja Y akut ovat olleet jo vuosia näitä muoviin valettuja möykkyjä.
Suunnilleen kaikki akut ovat olleet möykkyjä jo pitkään, kun katsotaan yksittäistä moduulia. Edelleen, 3/Y akkuihin voi vaihtaa yksittäisiä moduuleja (joita on ainakin joissain malleissa 4) ja siten korjata vikaantunut akku pienemmällä kustannuksella kuin koko akun vaihtamalla.
 
1 pedal ajon suurin hyöty on siinä vaivattomuudessa, kun koko ajotapahtumaa voi ohjata yhdellä polkimella. Kosken jarrupolkimeen alle kerran päivässä, jonka merkitystä ajamisen mukavuuteen ei tajua ennen kuin sen kokee. Tesla jarruttaa regenillä käytännössä nollaan asti, ja vasta paikallapito tapahtuu jarrulla.
No kuten mainitsin mun nilkka on joskus paukahtanut ja on vähän jäykkä, olen kokeillut tuota one pedal ajoa ja se ei tunnu hyvältä, mun mielestä optimi olisi että kaasu ylhänä se rullaisi tötsin vapaalla..

Tosin mä ajan lähes poikkeuksetta cruisella, joten en nyt tiedä onko tuolla sitten loppujenlopuksi kovinkaan kummoista merkitystä.

Joskus olen miettinyt sitä että vaikuttaako tuo one pedal ajo siihen refleksin takana olevaan lihasmuistiin. Esim mä olen huomannut että omassa lihasmuistisss on kytkimen painaminen, vaikka pitkään olenkin automaatilla pääasiassa ajanut. Refleksi hätäjarrutuksessa painan myös vasemmalla jalalla jarrua. Onneksi automaateissa on leveä jarrupoljin.
 
Tunteisiin menevä aihe. Yllättävän ahkeraan vannoutuneet polttomoottorimiehet tätä threadia seuraavat, ehkä kuitenkin kiinnostelee... :kahvi:

Äkkiseltään vertaisin hyvin kärjistetysti sähköautoilijoita vegaaneihin. Et pysty minuuttia puhumaan tällaisen henkilön kanssa ennen kuin hän on keskustelussa ilmaissut ajavansa sähköautolla (tai olevansa vegaani). Sen jälkeen yritetään sitä omaa ajatusmaailmaa perustella ja tyrkyttää muille.

Toinen mikä on kiinnittänyt huomioni tässä keskustelussa on nuo ajomatkat. Itse ajan useaan kertaan vuodessa tuollaisen 350km siivun yhdellä vedolla eikä tunnu missään. 700km tankillisella menee myös ihan heittämällä vaikka auto ei mikään kaikkein pieniruokaisin olekkaan. Pitkät matkat siis mielestäni on selkeä heikkous sähköautoissa verrattuna polttiksiin. En kuitenkaan pidä mahdottomana ajatuksena sähköauton lataustaukoja, pitää vain muuttaa asennoitumista matkantekoon ja varata vähän enemmän aikaa.

Itsekin olen sähköauton tilannut ja ehkä sellaisen saankin jo helmikuussa jos aikataulu pitää paikkansa. Silti jotenkin hankala ymmärtää tämän ketjun sähköautohypetystä. Mitään huonoja puoliako ei todella ole?

Voi toki olla että moni täällä vaihtaa vaikka kymppitonnin polttiksesta moninkertaisesti kalliimpaan sähköautoon jolloin sähköauto voi tuntua ylivertaiselta.
 
Silti jotenkin hankala ymmärtää tämän ketjun sähköautohypetystä. Mitään huonoja puoliako ei todella ole?
No se yksi ainoa huono puoli on nimenomaan se, ettei sillä pääse pysähtymättä niin pitkää siivua kuin polttiksella. Ja lataustauko on aina monta kertaa pidempi kuin tankkaustauko.

Toki tätä kompensoi huomattavasti se, että arkiajoissa ei tarvitse koskaan käydä tankkaamassa, vaan riittää kun laitat auton kotona kerran tai pari viikossa kaapeliin kiinni, jolloin akku on taas seuraavana aamuna täynnä.
 
Äkkiseltään vertaisin hyvin kärjistetysti sähköautoilijoita vegaaneihin. Et pysty minuuttia puhumaan tällaisen henkilön kanssa ennen kuin hän on keskustelussa ilmaissut ajavansa sähköautolla (tai olevansa vegaani). Sen jälkeen yritetään sitä omaa ajatusmaailmaa perustella ja tyrkyttää muille.
Mistä tunnistat vegaanin/sähköautoilijan?

Jos vastaus on että siitä että ne kertoo olevansa noita, niin todellisuudessa tunnistat vain ne jotka erikseen kertoo asiasta.
 
No se yksi ainoa huono puoli on nimenomaan se, ettei sillä pääse pysähtymättä niin pitkää siivua kuin polttiksella. Ja lataustauko on aina monta kertaa pidempi kuin tankkaustauko.

Toki tätä kompensoi huomattavasti se, että arkiajoissa ei tarvitse koskaan käydä tankkaamassa, vaan riittää kun laitat auton kotona kerran tai pari viikossa kaapeliin kiinni, jolloin akku on taas seuraavana aamuna täynnä.
Kyllähän myös suppea tarjonta on aika merkittävä puute sähkäreissä.
 

"Hyundai aikoo esitellä vuonna 2025 kokonaan uusia ajoneuvoja, jotka perustuvat kahteen uuteen sähköautoalustaan. Alustojen nimet ovat eM ja eS. Uudet pelkästään sähköajoneuvoille kehitetyt ajoneuvoalustat luodaan konsernin IMA (integrated Modular Architecture) -järjestelmän alle. Järjestelmä mahdollistaa tulevaisuudessa sähköautojen ydinkomponenttien, kuten akkujen ja moottoreiden, standardoinnin ja modularisoinnin."

"Hyundain eM-alusta kehitetään erityisesti sähköautoille kaikissa segmenteissä. Tarjolle tulee myös 50 prosenttia nykyistä parempaa toimintamatka yhdellä latauksella."

Lupaavalta kuulostaa.
Niin kuulostaa. Tuo tuo myös mukanaan sen, että nykyisten sähköautojen arvonalenema muuttuu hyvin jyrkäksi jonkun ajan päästä.
 
Kyllähän myös suppea tarjonta on aika merkittävä puute sähkäreissä.

No tuo on taas eri asia. Tuo ei ole sähköauton huono ominaisuus, vaan markkinoiden.

Ja tuo taas suuresti vaikuttaa siihen, miksi sähköautot yleistyvät hitaasti. Monille ihmisille auton ulkonäkö on tärkeä ominaisuus, joten tällaisille ihmisille sähköautoja on hyvin vähän tarjolla. Ja nekin vähät hyvännäköiset sähköautot ovat sitten helkkarin kalliita. Halvimmistakin joutuu maksamaan yli 60 k€, joten kyllä se aika lailla karsii ostohaluja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 530
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom