Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
*heristää nyrkkiä ilmaan* AUDIIIIIIII !!!Näyttäisi aika vahvasti siltä, että audi rikkoi suurimmasta osasta audi q4:sia dataliittymät eilen
Turha kait tästä jatkaa. Jos jollekin on tärkeää ajaa neljä tuntia putkeen ja sen takia sähköauton omistaminen on mahdoton ajatus (jos eivät kyseisellä matkalla pysty samaan), niin olkoon niin. Siitäkin huolimatta vaikka se matka maksaisi sitten jopa moninkertaisesti enemmän kalliin polttoaineen takia.Eikö tuo nyt olisi hyvä jo vaikka ihan liikenneturvallisuudenkin kannalta pitää edes yksi tauko neljän tunnin ajomatkalla. Toisekseen, jos kaikki ajelisivat neljän tunnin matkat pysähtymättä, niin olisiko tuolla edes yhtään toimivaa taukopaikkaa teiden varsilla? Ei ne varmaan kuitenkaan pelkillä Lappiin matkaajilla pyörisi. Mutta nyt kun päälleni taas hyökätään, niin todettakoon loppuun vaikka, että ei se oikeasti minua haittaa jos joku ei pysähdellä halua ja on pakko se 4h matka vetää ilman taukoja. Ihmettelen vaan sitä ihan helvetisti. Tai varsinkin sitä, että ei edes harkita muuttavan sitä asennetta tuohon matkantekoon.
Pösöllä ei mene edes tilausjärjestyksessä välttämättä nuo tilaukset. Eli esim musta auto on jo toimitettu, vaikka auto on tilattu vähän myöhemmin. Sitten taas oma eka päivänä tilattu odottaa vielä. Muuten sama auto mutta se metallin oranssi perusväri. Sitä en sitten tiedä onko muillakin merkeillä sama käytäntö.Toi Pösö on taas näitä järjettömiä juttuja jota en tajua. Mitä järkeä on tehdä "tarjouksia" tuotteesta jota ei voi toimittaa? Olisivat vaan nyhtäneet rahat pois niiltä jotka sen haluaa ja kuinka paljon pystyvät toimittamaan.
No sitä tarkoitinkin, hyviä ja huonoja puolia toisiinsa verrattuna.
Toki kaikkein kivointa olisi jos ei tarttisi ladata tai tankata autoaan ollenkaan, mutta se on yhtä oleellinen ajatus kuin voiko elämässääm olla kokonaan syömättä ja käymättä vessassa ettei niihin kuluisi kallisarvoista aikaa.
Ihmettelen vaan sitä ihan helvetisti. Tai varsinkin sitä, että ei edes harkita muuttavan sitä asennetta tuohon matkantekoon.
Esimerkiksi ylempänä mainittu moninkertaisesti halvempi hinta matkanteossa voisi olla monelle asia mikä kiinnostaa. Sitten yksi on se, että sille sähköautolle riittää kysyntääkin vielä vuosien päästä jos sellaisen päättää hankkia. Jollekin dieselveturille ei ole odotettavissa kovin korkeaa kysyntää viiden vuoden päästä.Minä vielä kommentoin, kun edellinen kommenttini näköjään jäi huomiotta. Et ole vieläkään kertonut, että mikä on se sähköauton autuaaksi tekevä ylivertaisuus, minkä vuoksi ihmisten pitäisi/kannattaisi alkaa muuttamaan asennetta matkantekoon? Yleensä ihminen alkaa muuttamaan omia hyviä toimintatapojaan silloin, jos sen vastineeksi saa jotain parempaa. Eli mikä on sinun mielestäsi tässä se vastineeksi saatava hyvä, minkä vuoksi ihmisen kannattaisi muuttaa asennettaan ja ottaa vastaan se matkustusmukavuuden heikennys, mikä sähköautosta seuraa?
Esimerkiksi ylempänä mainittu moninkertaisesti halvempi hinta matkanteossa voisi olla monelle asia mikä kiinnostaa. Sitten yksi on se, että sille sähköautolle riittää kysyntääkin vielä vuosien päästä jos sellaisen päättää hankkia. Jollekin dieselveturille ei ole odotettavissa kovin korkeaa kysyntää viiden vuoden päästä.
Vaikka kuinka täällä mainostetaan sähköauton lataamisen helppoutta ( mitä se onkin ) niin se on ylimääräinen vaiva ja tehtävä joka unohtuu jossain vaiheessa. Seuraukset unohtamisesta ovat tietysti vähän vakavemmat kuin se , että sisätilanlämmitin ja lohkolämmitin ei toiminut.
Vaikka kuinka täällä mainostetaan sähköauton lataamisen helppoutta ( mitä se onkin ) niin se on ylimääräinen vaiva ja tehtävä joka unohtuu jossain vaiheessa.
Että onhan se piuhojen kanssa jokapäiväinen leikkiminenkin takapakkia siihen verrattuna, että niiden kanssa ei tarvitse leikkiä.
Plugin-hybridillä toista vuotta ajavana en tähän voi samaistua. Piuha on unohtunut kytkeä nolla kertaa, siitä tulee aivan samanlainen rutiini kuin ovien lukitsemisesta tai turvavyön kiinnittämisestä.
Lisäksi harva varmaan ajaa joka päivä satoja kilometrejä, huono tuuri saisi olla että täyssähkön lataus unohtuu juuri silloin kun akku on ajettu tyhjäksi.
Täytyy tunnustaa että en ole lohkolämmitysmiehiä ollenkaan, webasto tai vastaava tulille jos polttomoottorilla ajaa.
@Tecto Etkö näe omissa mielipiteissäsi mitään vikoja? Onko se tauko tosiaan sinun mielestäsi vapaa-ajan ja matkustusmukavuuden uhraamista? Eikö se ole sen lisäämistä ja varsinkin turvallisuuden. Tietty sekään ei varmasti ole merkittävä asia kunhan vain saa siirrettyä dieselinsä mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B.
Unohdit että 30s ei riitä tuottamaan 400km verran latausta vaan se vaatii esim. tunninkin pikalaturilla.No mutta onko se oikeasti ylimääräinen vaiva, kun siitä edestä jää pois se vaiva rampata polttoaineasemalla tankkaamassa? Polttoaineasemalla kun käyt tankkaamassa, niin se on 5 minuutin operaatio silloinkin, kun polttoaineasema on matkanvarrella, eikä tarvitse erikseen lähteä asemalle ajelemaan. Ja tällä operaatiolla saat esim. sen 800 km toimintamatkaa.
Sähköautolla taas piuhaan laittaminen ja irroittaminen vie 30 sekuntia aikaa ja tällä saat esimerkiksi sen 400 km toimintamatkaa. Eli lopulta tuon 800 km toimintamatkan eteen sähköautolla tarvitsee värkätä minuutin verran piuhojen kanssa, verrattuna siihen että saman toimintamatkan saadakseen polttoaineautolla pitää 5 minuuttia värkätä polttoainepistoolin kanssa
Ja lisäksi ihmettelen tuota kommenttiasi päivittäisestä piuhojen kanssa leikkimisestä. Esimerkiksi minä laitan autoni lataukseen keskimäärin 6 päivän välein, yleensä siinä vaiheessa kun range näyttää 150 km. Eli voisin hyvinkin venyttää latausvälin 8 päivään, jos antaisin akun mennä tyhjemmäksi. Ja jos joku oikeasti ajaa joka päivä niin paljon, että sähköauto on pakko ladata joka päivä, niin kyllähän niillä ajoilla pitäisi sitten polttoaineasemallakin laukata useamman kerran viikossa.
Kyllä tietääkseni kaikissa sähköautoissa on näin. Eli seisontalämmitys on vakiona ja se ottaa virtansa ajoakusta. Tai ainakaan jos jossain sähköautossa näin ei ole, niin en ymmärrä miksi joku sellaista ostaisi.Volvon täyssähköjen tiedän saavan lämpiämään puhelinsovelluksella (toki webasto siellä ei enää pöhise ) riippumatta siitä onko latauksessa vai ei, onko kaikilla muilla merkeillä näin?
Unohdit että 30s ei riitä tuottamaan 400km verran latausta vaan se vaatii esim. tunninkin pikalaturilla.
Ihan vastaavaa valikointia on esim Skodalla, olisin saanu oman Enyaqin jo 4kk tilauksesta vaikka toimitusaika oli kaavailtu 12kk päähän tilauksesta. Vastaavasti osa vuosi sitten tilanneista ei ole vielä saanut autoaan. Täysin kiinni mitä varusteita tehtaalla on saatavilla.Pösöllä ei mene edes tilausjärjestyksessä välttämättä nuo tilaukset. Eli esim musta auto on jo toimitettu, vaikka auto on tilattu vähän myöhemmin. Sitten taas oma eka päivänä tilattu odottaa vielä. Muuten sama auto mutta se metallin oranssi perusväri. Sitä en sitten tiedä onko muillakin merkeillä sama käytäntö.
En minäkään siis tajua Pösö ei ole tosiaan miettinyt yhtään tuota toimitus juttua. Toki muillakin oli huipputarjouksia autoista ja tuo sota teki sen, että hinnat alkoikin jyrkästi nousta.
Seatin, skodan, vw id.3:n ja nissanin sähköautot olen tilannut, eikä niissä ollut samanlaisia ongelmia kuin Pösössä (pitkä toimitusaika).
Opelilla oli myös pitkään 29 900€ tarjous, eli 2000€ kalliimpi kuin Pösö. Eli siihen verrattuna Pösö ei ollut äly halpa. Nythän kaikkien hinta on sitten jo noussut.
Hyundai/Kia taisi olla joku erikoisuus että pitää olla laturissa että lämmittää.Kyllä tietääkseni kaikissa sähköautoissa on näin. Eli seisontalämmitys on vakiona ja se ottaa virtansa ajoakusta. Tai ainakaan jos jossain sähköautossa näin ei ole, niin en ymmärrä miksi joku sellaista ostaisi.
Hyundai/Kia taisi olla joku erikoisuus että pitää olla laturissa että lämmittää.
Käsittääkseni tuohon on tullut muutoksia viimeisimmän päivityksen jälkeen ihan tässä viimeisimmän kuukauden aikana. Samalla siis, kun Ioniq 5 sai päivityksen akun lämmitykselle laturille navigoitaessa.Hyundai/Kia taisi olla joku erikoisuus että pitää olla laturissa että lämmittää.
Pikaisella googlella ei taida enää pitää paikkaansa. Ainakin ioniq 5:lla löytyy keskustelua, jossa sanotaan autoa lämmitettävän kadun varressa.Hyundai/Kia taisi olla joku erikoisuus että pitää olla laturissa että lämmittää.
Jep. Tuohon Pösön halvimpaan varustetasoon ei juurikaan saa lisävarusteita. Mutta helpolla väri vaikuttaa, että minkä värin autoja maalauslinjalta sattuu tulemaan. Itse lisäsin vasta nyt peruutuskameran tilaukseen, kun ei sitä autoa olisi muutenkaan tälle vuotta tullut.Ihan vastaavaa valikointia on esim Skodalla, olisin saanu oman Enyaqin jo 4kk tilauksesta vaikka toimitusaika oli kaavailtu 12kk päähän tilauksesta. Vastaavasti osa vuosi sitten tilanneista ei ole vielä saanut autoaan. Täysin kiinni mitä varusteita tehtaalla on saatavilla.
Ajankulukseni laskeskelin, että kuinka paljon itsellä kuluu aikaa sähköauton latailuun verrattuna aiemmalla polttiksella ajeluun. Autolla ajellaan melkein 50tkm vuodessa ja polttomoottoriautoa sai tankata noin 5 päivän välein. Usein tuossa vakio tankkausasemalla on jonoa, joten jonottamiseenkin kuluu aikaa. Hiha-arviona heitin, että jonotteluineen ja tankkauksineen aikaa kuluu kerkimäärin noin 7min per tankkaus.No mutta onko se oikeasti ylimääräinen vaiva, kun siitä edestä jää pois se vaiva rampata polttoaineasemalla tankkaamassa? Polttoaineasemalla kun käyt tankkaamassa, niin se on 5 minuutin operaatio silloinkin, kun polttoaineasema on matkanvarrella, eikä tarvitse erikseen lähteä asemalle ajelemaan.
Minä vielä kommentoin, kun edellinen kommenttini näköjään jäi huomiotta. Et ole vieläkään kertonut, että mikä on se sähköauton autuaaksi tekevä ylivertaisuus, minkä vuoksi ihmisten pitäisi/kannattaisi alkaa muuttamaan asennetta matkantekoon? Yleensä ihminen alkaa muuttamaan omia hyviä toimintatapojaan silloin, jos sen vastineeksi saa jotain parempaa. Eli mikä on sinun
Tämä koskee vain vanhempia autoja joista puuttui etähallinta kännykällä. Esimerkiksi Kia Niro sai tämän ominaisuuden jo vuonna 2021 (suomessa, jossain muualla toimi jo aikaisemmin) joten kaikki MY21 autot ja uudemmat saa napsautettua etänä lämpöiseksi, olipa piuhassa tai ei.Hyundai/Kia taisi olla joku erikoisuus että pitää olla laturissa että lämmittää.
Käsittääkseni tuohon on tullut muutoksia viimeisimmän päivityksen jälkeen ihan tässä viimeisimmän kuukauden aikana.
e-208:n etälämmitys/-viilennys vaatii toimiakseen 50 % akkua. Tuo on vähän harmillinen ominaisuus talvella. Eli pitää muistaa edellisenä päivänä käydä lataamassa yli 50 %:n, että autoa pystyy etälämmittämään aamulla. Tämä siis erityisesti huomioitava, jos ei ole kotilatausmahdollisuutta tai jos on niin pitää huolehtia, että akku ehtii latautua seuraavaan aamuun mennessä yli 50 %:n.Hyundai/Kia taisi olla joku erikoisuus että pitää olla laturissa että lämmittää.
Hämärä muistikuva olisi että näissä ainakin joskus oli sellainenkin ominaisuus että lataus loppuu kun esilämmitys alkaa eli 100% akulla esilämmitettynä liikenteeseen ei onnistu, jos sillä jotain merkitystä on.e-208:n etälämmitys/-viilennys vaatii toimiakseen 50 % akkua. Tuo on vähän harmillinen ominaisuus talvella. Eli pitää muistaa edellisenä päivänä käydä lataamassa yli 50 %:n, että autoa pystyy etälämmittämään aamulla. Tämä siis erityisesti huomioitava, jos ei ole kotilatausmahdollisuutta tai jos on niin pitää huolehtia, että akku ehtii latautua seuraavaan aamuun mennessä yli 50 %:n.
Tästä ei minulla ole tietoa, kun ei ole kotilatausmahdollisuutta. Minulla ei siis ole koskaan tilannetta, jossa akku olisi 100 % kotoa lähtiessä.Hämärä muistikuva olisi että näissä ainakin joskus oli sellainenkin ominaisuus että lataus loppuu kun esilämmitys alkaa eli 100% akulla esilämmitettynä liikenteeseen ei onnistu, jos sillä jotain merkitystä on.
Jep. Tuohon Pösön halvimpaan varustetasoon ei juurikaan saa lisävarusteita. Mutta helpolla väri vaikuttaa, että minkä värin autoja maalauslinjalta sattuu tulemaan. Itse lisäsin vasta nyt peruutuskameran tilaukseen, kun ei sitä autoa olisi muutenkaan tälle vuotta tullut.
Tästä ei minulla ole tietoa, kun ei ole kotilatausmahdollisuutta. Minulla ei siis ole koskaan tilannetta, jossa akku olisi 100 % kotoa lähtiessä.
Ihan hyvin on toistaiseksi onnistunut. Työmatka on 14 km suuntaansa ja toisessa päässä ei ole latausmahdollisuutta. Latauksen kanssa tosiaan pitää hieman miettiä miten sen tekee, mutta kyllä tuo on onnistunut kun kilometrejä tulee vähän ja lähellä kotiani on latauspisteitä.Mites muuten sulla toimii ilman kotilatausta auton käyttö? Mulla on siis itselläni tilanne että sähköauto kiinnostaisi kun vanha diesel rupee olemaan 10 vuotta vanha mutta ei tosiaan kotilataus saumaa. Paljonko sulla tulee kuluja kun lataat muualla per 100km?
Jaa, no yksi mikä noin äkkiä tulis mieleen on se että sähkärissä saa tuollaisen perus semipremiumpulkan hinnalla perheauton jossa on tehoa enemmän kuin muutaman vuoden takaisissa urheiluautoissa (tai yli kymmenen vuoden takaisissa superautoissa) ja voimalinja toimii smoothimmin kuin parhaimmissa Rollseissa.
Hyvin sanottu! Itse kuulun tuohon massaan, koska auton tehoasiat tai kiihtyvyys eivät ole koskaan minua kiinnostaneet. Kaikilla autoilla olen päässyt etenemään sekä eteenpäin että taaksepäin, joka riittää minulle. Itselleni tärkeää autoilussa on myös voimassaoleva takuu, kun en itse osaa autoa korjata.No tämähän oli yksi syistä, miksi itse laitoin sähköauton. Mutta suuria massoja nuo auton tehot ei kiinnosta. Suuret massat edelleen haluavat auton, joka on varmatoiminen ja sillä voi lähteä pidemmällekin reissulle ilman että tarttee miettiä ja arpoa miten lataukset hoidetaan matkalla. Näille ihmisille ei ole merkitystä sillä, kiihtyykö auto nollasta sataseen alle 5 sekunnissa.
Joten on turha yrittää noilla syin perustella sille keskiverto autoilijalle, miksi hänen kannattaisi vaihtaa sähköautoon ja ottaa sitten lisähuolekseen latausten suunnittelu.
*heristää nyrkkiä ilmaan* AUDIIIIIIII !!!
Siis jollain rikkinäisellä softapäivityksellä vai?
Ei ole ainakaan Ioniq 5.Hyundai/Kia taisi olla joku erikoisuus että pitää olla laturissa että lämmittää.
Taitaa olla Niron ominaisuus.Ei ole ainakaan Ioniq 5.
Sekä sisarmalli Konan. Ja e-Soulin ja mahdollisesti jonkun muunkin vielä. Mutta vain niiden vanhempien autojen. Uudemmat lämpenee (ja viilenee) komeasti ilman latauskaapelia kännykällä napsauttaen.Taitaa olla Niron ominaisuus.
Onkos sulla käytössä joku sopimus/äppi/tms. jolla saa pikalatauksen hintoja tiputettua vai ihan ”paljaalla” menet?Näistä latausjutuista ja hinnoista omalla 20000km kokemuksella. Ajelen sen 110km päivä työmatkoja, auton lataan työpaikan päässä ja pitkillä matkoilla pikalatureissa yms.
Tämän 20000km aikana olen tehnyt nyt noin 10 reissua yli kantaman, yksi Ouluun ja takaisin, yksi 1700km roadtrip ja parit Tampereen ja Turun reissut yms. Pääasiallinen tavoite tuolla pisimmällä Suomen kierroksella oli hoitaa lataus öisin, kolme kertaa joutui pikalaturia käyttämään ja niistä kaksi oli varman päälle latauksia. Oulun reissulla kaksi latausta suuntaan, toinen kahvitauolla ja toinen lounaalla, jolloin käytetty aika oli alle tunnin enempi suuntaansa kuin aiemmin autolla, jolla koko reissu meni tankkaamatta ees taas.
Kulupuoleen, Oulun reissun kulut oli käytetyistä pikalatureista johtuen korkeat, eli noin 40€. Road tripin 1700km maksoi noin 130€ taas pääasiassa pikalaturista johtuen. nyt tuon noin 20000km lataukset on maksanut itselle sen 260€ yhteensä. Edellisellä autolla polttoainekulut olisi olleet noin 2400-2600€ keskimääräisellä polttoainehinnalla tällä nyt ajetulla noin 20000 kilometrillä.
Matkustusmukavuus, auton käytön helppous, teho, tilat, ja ominaisuudet on paremmat kuin edellisessä, toki kuukausimaksu on korkeampi kuin jo maksetussa polttiksessa, mutta henkisesti jään aika paljon plussalle.
Ei ole varsinaisia alennussoppareita, mutta vähän katson myös hintoja, toki esim. Helenin / fortumin kautta voi saada jotkut lataukset halvemmalla kuin laturin toimittajan kautta. Käytössä K-lataus, Helen, Fortum, ABC (app tai tagi) ja näistä yleensä valitsen myös laturiluokan mukaan omaan käyttöön sopivan ja oikean hintaisen. (esim. jos syö lounaan, niin lataan edullisemmalla 50kW laturilla, jos on nopeampi tauko niin sitten 100+kW.) Myös kun akun lämmittää pikalaturille (ei ole omassa kiesissä lämmitystä, mutta sporttimoodi ja parit kiihdytykset ja tiukemman regen jarrutukset hoitaa asian kylmällä säällä), niin saa paremman hyödyn nopeasta laturista. Nää on samoja juttuja kuin jos tankkaa Etelä-Suomessa oikeina päivinä oikeaan aikaan oikealla asemalla, niin voi säästää useammin tankkaamalla sen 10-15% kuluista.Onkos sulla käytössä joku sopimus/äppi/tms. jolla saa pikalatauksen hintoja tiputettua vai ihan ”paljaalla” menet?
Sekä sisarmalli Konan. Ja e-Soulin ja mahdollisesti jonkun muunkin vielä. Mutta vain niiden vanhempien autojen. Uudemmat lämpenee (ja viilenee) komeasti ilman latauskaapelia kännykällä napsauttaen.
Et kysynyt minulta enkä tiedä muiden motiiveista, mutta minulle se ylivertaisuus oli polttoainekulujen roima väheneminen. kun kuitenkin noita kilometrejä kertyy jo arkiajossakin aika paljon. Täysin samasta syystä harkitsin kaksi vuotta sitten kaasuautoon vaihtamista, mutta onneksi en vaihtanut ottaen huomioon nykytilanteen kaasunkin suhteen, ja että harva autonvalmistaja on kiinnostunut enää edes valmistamaan kaasuautoja.Minä vielä kommentoin, kun edellinen kommenttini näköjään jäi huomiotta. Et ole vieläkään kertonut, että mikä on se sähköauton autuaaksi tekevä ylivertaisuus, minkä vuoksi ihmisten pitäisi/kannattaisi alkaa muuttamaan asennetta matkantekoon?
Riippuu ajokilometreistä (ja akun koosta) onko tuo jokapäiväinen vai esim. 1-2 kertaa viikossa tarpeellinen toimenpide. Jos normisähköautolla voi olettaa ajavansa esim. 300km turvallisesti yhdellä normilatauksella (voi olla vähemmän tai enemmän riippuen onko se lähinnä taajama-ajoa vai moottoritietä ja millaisessa säässä, ja tietty akun koko jne.), siitä vaan sitten miettimään kuinka monta päivää tarvitsee itse ajella arkiajoja että vaikka joku 250km tulee täyteen että pitää alkaa ajatella jo lataamista.Heitetään tähän vielä uusi näkökulma. Aikoinan autossani oli sisätilanlämppäri ja lohkolämmitin ja jotta ne sai päälle, oli laitettava pihua kiinni tolppaan. Tätä operaatiota voi hyvin verrata sähköauton laataamiseen.
Valitettavasti ei ollut yksi ja ainoa kerta kun illalla unohtui laittaa töpseli autoon kiinni ja aamu alkoi ikkuinoiden skraappaamisella jäästä ja kylmällä autolla lähdetiin liikenteseen. Lisäksi lukuisat kerrat nukkumaan menessä tuli mieleen, että pahus, piuha unohtui, ei muuta kuin kalsareilla pihalle piuhaa virttämään. Sitten joksus päätin, että vittu nyt riittää, webasto on pakko hankkia. Loppui se piuhojen kanssa pelaminen ja elämä "helpottui" huomattavasti Uskon että taistelisin edellen samojen ongelminen kanssa sähköautolla. ( tämä ei kuitenkaan rajoita sähköauton hankintasuunnitelmiani ).
Vaikka kuinka täällä mainostetaan sähköauton lataamisen helppoutta ( mitä se onkin ) niin se on ylimääräinen vaiva ja tehtävä joka unohtuu jossain vaiheessa. Seuraukset unohtamisesta ovat tietysti vähän vakavemmat kuin se , että sisätilanlämmitin ja lohkolämmitin ei toiminut.
Että onhan se piuhojen kanssa jokapäiväinen leikkiminenkin takapakkia siihen verrattuna, että niiden kanssa ei tarvitse leikkiä.
Disclaimeri, haluan sähköauton ja hankinkin sellaisen jossain vaiheessa, joten en vastusta niitä ollenkaan.
Et kysynyt minulta enkä tiedä muiden motiiveista, mutta minulle se ylivertaisuus oli polttoainekulujen roima väheneminen. kun kuitenkin noita kilometrejä kertyy jo arkiajossakin aika paljon.
...
...eli olin joka tapauksessa ostamassa uudempaa autoa, vaikka se olisikin ollut polttomoottoriauto. Uudehkon polttisauton hinnaksi olisin kaavaillut esim. n. 20.000 euroa (saman mitä kyseinen Toyota maksoin alle vuoden ikäisenä, kun sen ostin), mutta sähköautosta olin valmis maksamaan sen +9000€ mitä Renault Zoe sitten maksoi (n. 29.000€), perusteluna että tulen säästämään aika paljon polttoainekuluissa.