Ainakin i4:lle löytyy väännöt ja välityssuhteet, niin voi tehdä vertailua.
i4 40: 430Nm x 11,115 = 4779NM kokonaisvääntö @ 0 RPM
F30 320i (8AT): 207Nm x 14,87 = 3078Nm @ 1000RPM
Tuohon omaan bensavehkeeseen nähden siis sähkökone vääntää paremmin, mutta tässä ei ole huomioitu momentinmuunninta ja sen luistatusta. Se voi luistaa jopa 2000RPM asti, jolloin vääntö olisikin jo 4015Nm-8000Nm (270Nm*14,87). Suurempi luku siis momentinmuuntimen väännönlisäys huomioituna, johon heitin vaan päästä luvun 2, kun en oikeaa kerrointa tiedä. Voi olla vaikka isompikin.
Näiden lukujen valossa alkaa huomaamaan, ettei se sähkömoottorin vääntö niin huikea olekaan, juurikin voimansiirrosta johtuen. Varsinkin ottaen huomioon, että nimellisvääntö tuossa i4:ssä on melkein tuplat 320i verrattuna. Asetelma olisi vielä rumempi, jos verrokiksi vaihdettaisiin 335i, jonka nimellisvääntö olisi about sama kuin sähköversiossa.
Lähteet:
Engine horsepower and torque curve for BMW 320i Steptronic (aut. 8) in 2014, the model with 4-door sedan body and Line-4 1997 cm3 / 122.2 cui, 135 kW / 184 PS / 181 hp (ECE) engine for Europe ..
www.automobile-catalog.com