Yleistä keskustelua sähköautoista

Meillä taloudessa on sähkis ja polttis. Onhan se ihan perseestä käydä tankkaamassa polttista, kelillä kuin kelillä. Sähkikseen laittaa piuhan paikalleen kun tulee kotiin ja aina on "tankki" täysi lähtiessä.

Viimeksi kun piti käydä dieseliä tankkaamassa näkymä oli 10min jälkeen kuvan mukainen. Sääliksi kävi "halvan" polttoaineen perässä jonottajia, varsinkin kun paikka oli sellainen mistä ei päässyt jonosta karkuun vaikka olisi halunnut...
 

Liitteet

  • IMG_0464 (1).jpeg
    IMG_0464 (1).jpeg
    249,4 KB · Luettu: 179
Niin kuulostaa. Tuo tuo myös mukanaan sen, että nykyisten sähköautojen arvonalenema muuttuu hyvin jyrkäksi jonkun ajan päästä.
No mihin se arvonalenema tuosta nyt muka jyrkkenisi? Ei nykyisten käytettävyys mihinkään katoa vaikka tulee uudempaa tarjolle. Hinnastahan tuossa ei puhuttu mitään ja "esitellä 2025" tarkoittaa aika paljon eri kuin "markkinoilla 2025". Suuria pensselinvetoja 2030 vuoteen saakka.
 
No mihin se arvonalenema tuosta nyt muka jyrkkenisi? Ei nykyisten käytettävyys mihinkään katoa vaikka tulee uudempaa tarjolle. Hinnastahan tuossa ei puhuttu mitään ja "esitellä 2025" tarkoittaa aika paljon eri kuin "markkinoilla 2025". Suuria pensselinvetoja 2030 vuoteen saakka.
Kun monelta valmistajalta alkaa tulla isolla volyymilla halvempaa ja parempaa niin se tiputtaa myös käytettyjen hintaa.

Jonkun ajan päästä tarkoittaa sinulle jotain tiettyä vuosilukua?
 
Kun monelta valmistajalta alkaa tulla isolla volyymilla halvempaa ja parempaa niin se tiputtaa myös käytettyjen hintaa.

Jonkun ajan päästä tarkoittaa sinulle jotain tiettyä vuosilukua?
Halvempaa ja parempaa on paljon sanottu tässä maailmantilanteessa. Eikai missään vaiheessa ole näköpiirissä että vaikkapa VW konsernilta olisi tulossa saman kokoluokan autoja halvemmalla kuin nykyinen hintataso. Eikö päinvastoin hinnat ole nousussa nyt. Toki Kiinalaisia autoja saattaa ruveta saamaan ”kohtuu” hintaan lähivuosina.
 
Ei ainakan nuo BYD:in vehkeet ole kovin edullisia. Esim. tuo Tang olisi juuri sen verran isompi kuin vaikka Skodillac että voisi kärsiä kiinalaisuudesta mutta kun hinta taitaa olla EQC tasolla niin ehkä ei sitten kuitenkaan.
 
No tuo on taas eri asia. Tuo ei ole sähköauton huono ominaisuus, vaan markkinoiden.

Ja tuo taas suuresti vaikuttaa siihen, miksi sähköautot yleistyvät hitaasti. Monille ihmisille auton ulkonäkö on tärkeä ominaisuus, joten tällaisille ihmisille sähköautoja on hyvin vähän tarjolla. Ja nekin vähät hyvännäköiset sähköautot ovat sitten helkkarin kalliita. Halvimmistakin joutuu maksamaan yli 60 k€, joten kyllä se aika lailla karsii ostohaluja.
Joo, eihän tuo ole tekniikan huono ominaisuus, mutta puute se siitä huolimatta käytännössä on.

Ihan teknisessä mielessä sähkömoottorin heikkous tai liian pieni vääntö liikkeellelöhdössä on ehkä se suurin heikkous normaalirakenteisessa sähköautossa. Tuon takiahan ne sähköautojen vetomassat ovat auton kokoon ja tehoon nähden niin pieniä.

Mielenkiinnolla odotan miten tuo ratkaistaan ajoneuvoissa joissa tuo on merkittävä kynnyskysymys.
 
Joo, eihän tuo ole tekniikan huono ominaisuus, mutta puute se siitä huolimatta käytännössä on.

Ihan teknisessä mielessä sähkömoottorin heikkous tai liian pieni vääntö liikkeellelöhdössä on ehkä se suurin heikkous normaalirakenteisessa sähköautossa. Tuon takiahan ne sähköautojen vetomassat ovat auton kokoon ja tehoon nähden niin pieniä.

Mielenkiinnolla odotan miten tuo ratkaistaan ajoneuvoissa joissa tuo on merkittävä kynnyskysymys.
Ilmeisesti kuitenkin kun laittaa köyden tesla model x ja Ford f150 väliin niin Ford lähtee vikkelään takaperin. En ole myöskään nähnyt videoita missä sähköauto olisi jäänyt mäkeen ison kärryn kanssa. Onko tuo siis oikea ongelma vai teoreettinen?
 
Riippuu autosta. Suomalaisen jarruttomilla kärryillä ei tule ongelmia ja aika marginaalinen porukka vetelee isompia telivaunuja pehmeiköissä/mäkilähdöissä.

Mutta on tiettyjä "katvealueita" joissa ongelmia saattaa tulla, tosin eipä liikenteen sähköistyminenkään ihan sormia napsauttamalla ole tapahtumassa ensi vuoteen mennessä, joten aikaa on kehittyä.
 
Joo, eihän tuo ole tekniikan huono ominaisuus, mutta puute se siitä huolimatta käytännössä on.

Ihan teknisessä mielessä sähkömoottorin heikkous tai liian pieni vääntö liikkeellelöhdössä on ehkä se suurin heikkous normaalirakenteisessa sähköautossa. Tuon takiahan ne sähköautojen vetomassat ovat auton kokoon ja tehoon nähden niin pieniä.

Mielenkiinnolla odotan miten tuo ratkaistaan ajoneuvoissa joissa tuo on merkittävä kynnyskysymys.
Sähköautoissahan nimenomaa kaikki vääntö on kaytettävissä heti, toisin kuin polttomoottoreissa. Se on sitten moottorin koosta/ominaisuuksista kiinni onko siinä tarpeeksi jerkkua. Sehän on nimenomaa sähkömoottorin vahvuus.
 
Sähköautoissahan nimenomaa kaikki vääntö on kaytettävissä heti, toisin kuin polttomoottoreissa. Se on sitten moottorin koosta/ominaisuuksista kiinni onko siinä tarpeeksi jerkkua. Sehän on nimenomaa sähkömoottorin vahvuus.

Tämä on se yleinen harhaluulo, ongelma tulee juuri siinä alussa koska sähkömoottorissa ei ole kytkintä tai vaihteistoa niin sen pitää saada se maksimivääntö heti kun moottori pyörähtää, polttiksessa tämä on taklattu kytkimellä ja vaihteistoilla joiden avulla pyörintänopeutta voidaan nostaa (kytkintä luistattamalla) ja saadaan isosti vääntöä vaihteiston kautta.
 
Kun monelta valmistajalta alkaa tulla isolla volyymilla halvempaa ja parempaa niin se tiputtaa myös käytettyjen hintaa.

Jonkun ajan päästä tarkoittaa sinulle jotain tiettyä vuosilukua?
Jos sä kirjoitat, että "nykyisten sähköautojen", niin ei varmaan puhuta mistään 2030 ajasta, kun nykyisten hinta on jo muutenkin tippunut merkittävästi siinä kohtaa. Ja uutisessa ei sanottu yhtään mitään edes halvemmasta.
 
Sähköautoissahan nimenomaa kaikki vääntö on kaytettävissä heti, toisin kuin polttomoottoreissa
Ei se ihan näin yksioikoista ole. Polttomoottorin jatkeena on aina jonkinlainen vaihteisto ja siellä joko kytkin tai momentinmuunnin tai joku muu järjestely jonka avulla siihen polttomoottoriin saadaan tarvittaessa reippaat kierrokset ennen kuin vetävät pyörät liikahtavat yhtään. Tällä järjestelyllä sinne vetäviin pyöriin saadaan aika pirun paljon enemmän vääntömomenttia kuin useimmissa sähköautoissa.
 
Ei se ihan näin yksioikoista ole. Polttomoottorin jatkeena on aina jonkinlainen vaihteisto ja siellä joko kytkin tai momentinmuunnin tai joku muu järjestely jonka avulla siihen polttomoottoriin saadaan tarvittaessa reippaat kierrokset ennen kuin vetävät pyörät liikahtavat yhtään. Tällä järjestelyllä sinne vetäviin pyöriin saadaan aika pirun paljon enemmän vääntömomenttia kuin useimmissa sähköautoissa.

Joo, ja sitten kun odottelee sitä kierrosten keräämistä, mahdollista ahtopaineen nousua ja laatikon miettimistä millä vaihteella lähdetään niin sähköauto on jo kaukana.
 
Yritin etsiä YouTubesta videoita missä hinaus ei onnistu sähköautolla, mutta vastaan tulee vaan pätkiä missä hinataan ilman ongelmaa vaikka mitä, vain pidon rajoittaessa toimintaa.

Onko kyseessä urbaani techbbs legenda hinauskyvyn puutteesta vai tosijuttu?
 
Joo, ja sitten kun odottelee sitä kierrosten keräämistä, mahdollista ahtopaineen nousua ja laatikon miettimistä millä vaihteella lähdetään niin sähköauto on jo kaukana.
Paitsi jos siinä sähköautossa on koukussa niin painava kärry ja yhdistelmä sellaisessa ylämäessä ettei se jaksa lähteä liikkeelle ollenkaan. Vetomassaa rajoittavista tekijöistähän tässä keskusteltiin, eikä siitä mikä kirmaa nopeimmin nollasta sataan.
 
Joo, ja sitten kun odottelee sitä kierrosten keräämistä, mahdollista ahtopaineen nousua ja laatikon miettimistä millä vaihteella lähdetään niin sähköauto on jo kaukana.

Nyt puhuttiin kai hinaamisesta ja erityisesti liikkeelle lähdössä, ei 0-200kmh kiihdytyksestä matkailuvaunun kanssa.
 
Sorry, pitäisi jaksaa lukea koko keskustelu ennen kuin roiskii viestejä menemään :btooth:
 
Jos sä kirjoitat, että "nykyisten sähköautojen", niin ei varmaan puhuta mistään 2030 ajasta, kun nykyisten hinta on jo muutenkin tippunut merkittävästi siinä kohtaa. Ja uutisessa ei sanottu yhtään mitään edes halvemmasta.
Nyt ostettu tesla nostaa hintaansa kaupasta ulos ajettuna ja sen jälkeen säilyttää sen pari vuotta. Tulossa on paljon halvempia vaihtoehtoja(25k€ luokkaan) saataville parin-kolmen vuoden sisällä, joilla range on samaa luokkaa kun 60k€ käytetyllä nyt. Luulisin nyt 60k auton hinnan olevan 3 vuoden päästä max. 30k. Joka olisi jyrkkä lasku auton arvoon. Sellainen jota ei helposti kiritä halvemmilla ajokilometreillä.

+Tuo Hyundain modulaarisuunnitelma akuille ja moottoreille mahdollistaa sellaisen hienouden kuin akun päivittämisen parempaan myöhemmin. Ainakin itselle lisää auton haluttavuutta merkittävästi.
 
Onko kyseessä urbaani techbbs legenda hinauskyvyn puutteesta vai tosijuttu?
Joku syyhän siihen on, että sähköautojen vetomassat on edelleen pääosin melkoisen vaatimattomia jos verrataan vastaavalla omapainolla ja teholukemalla varustettuihin polttomoottoriautoihin. Mikä se syy sitten voisi olla, ellei pelko siitä ettei yhdistelmä pystykään lähtemään liikkeelle ääriolosuhteissa?
 
Yritin etsiä YouTubesta videoita missä hinaus ei onnistu sähköautolla, mutta vastaan tulee vaan pätkiä missä hinataan ilman ongelmaa vaikka mitä, vain pidon rajoittaessa toimintaa.

Onko kyseessä urbaani techbbs legenda hinauskyvyn puutteesta vai tosijuttu?

Ei ole urbaani legenda, ihan yksinkertaista fysiikkaa. Monet toistelee tätä "instant torque" juttua BEVien osalta mutta unohtavat että polttiksen ykkösvaihde ja kytkin tarjoaa moninkertaisen väännön vetävällä pyörällä vrt BEV
 

"Hyundai aikoo esitellä vuonna 2025 kokonaan uusia ajoneuvoja, jotka perustuvat kahteen uuteen sähköautoalustaan. Alustojen nimet ovat eM ja eS. Uudet pelkästään sähköajoneuvoille kehitetyt ajoneuvoalustat luodaan konsernin IMA (integrated Modular Architecture) -järjestelmän alle. Järjestelmä mahdollistaa tulevaisuudessa sähköautojen ydinkomponenttien, kuten akkujen ja moottoreiden, standardoinnin ja modularisoinnin."

"Hyundain eM-alusta kehitetään erityisesti sähköautoille kaikissa segmenteissä. Tarjolle tulee myös 50 prosenttia nykyistä parempaa toimintamatka yhdellä latauksella."

Lupaavalta kuulostaa.
Mikä tuossa varsinaisesti on uutta? Kuulostaa ihan samalta kuin monet muutkin valmistajat tekee. Esim. GM:n Ultium vaikuttaa ihan vastaavalta ja on jo markkinoilla.
 
Joku syyhän siihen on, että sähköautojen vetomassat on edelleen pääosin melkoisen vaatimattomia jos verrataan vastaavalla omapainolla ja teholukemalla varustettuihin polttomoottoriautoihin. Mikä se syy sitten voisi olla, ellei pelko siitä ettei yhdistelmä pystykään lähtemään liikkeelle ääriolosuhteissa?
Joku syy siihen on, mutta onko se tämä kun sitä ei tunnu tapahtuvan todellisuudessa?
Tulee mieleen yhdistelmän kokonaismassat yhtenä mahdollisuutena. Jos sallittaisiin isompi vetokuorma niin akun takia ennestään painava auto tarvitsisi kertaluokkaa vahvempia alustarakenteita, joka taas nostaisi hintaa ja painoa, laskisi rangea.

Kiinnostaisi oikeasti tietää.
 
Kuis sähkörekoissa tämä vetokyky on ratkaistu, vai ovatko sähkörekat myös vetokyvyltään mopoja verrattuna kunnon tupruttelijaan ?
 
Joku syy siihen on, mutta onko se tämä kun sitä ei tunnu tapahtuvan todellisuudessa?
Tulee mieleen yhdistelmän kokonaismassat yhtenä mahdollisuutena. Jos sallittaisiin isompi vetokuorma niin akun takia ennestään painava auto tarvitsisi kertaluokkaa vahvempia alustarakenteita, joka taas nostaisi hintaa ja painoa, laskisi rangea.

Kiinnostaisi oikeasti tietää.
Maksimi vetomassan kanssa pitää pystyä 12% mäkilähtöön, mikä on vaikeaa, sillä vastoin yleistä harhaluuloa sähkömoottoreissa on hyvin vähän vääntöä kun pyörintänopeus on nolla.

 
Tämähän sitten osuisi aika hyvin siihen foorumilegenda oletukseen?

Siis siihen asti että joku voisi lyödä faktaa pöytään. ;)

Sinulle on tässä nyt useamman viestin ajan kerrottu näitä totuuksia, ei niitä tarvitse uskoa jos ei halua, jos omat argumentit on luokkaa mutku youtube niin sitten en osaa auttaa.

Tästä aiheesta on varmaan tässäkin ketjussa erittäin kattavasti käyty keskustelua ja avattu näitä vääntökuvioita yms tarkkaan.
 
Otin muutaman esimerkin menneisyydestä, lainaukset saa pian kirjoittajansa paikalle.

"Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ajoneuvotekniikan johtava asiantuntija Otto Lahti kertoo Ylelle, sähköautojen akilleen kantapää on täydellä kuormalla tehtävä mäkilähtö jyrkkään 12 prosentin ylämäkeen, joka pitää suorittaa hyväksytysti myös täydellä perävaunukuormalla – mikäli sellainen on autoon sallittu.

– Polttomoottorien kohdalla moottorin ja vaihteiston välissä on kytkin tai momentinmuunnin, mikä luistaa liikkeellelähdössä ja muuntaa moottorin momentin riittäväksi tarvittavaan liikkeellelähtömomenttiin nähden. Sähkömoottorin osalta kytkintä ei yleensä ole, jolloin moottorin pitää tuottaa riittävä liikkeellelähtömomentti suoraan, Lahti sanoo Ylen jutussa."

Lähde: Miksi sähköautolla ei voi vetää peräkärryä? Asiantuntija kertoi Yle:lle, mitä koetta useimmat täyssähköautot eivät läpäise

Kuulostan jo papukaijalta, mutta e-tronilla saa vetää 1800 kg, kun taas esim. uudella neliveto Mustangilla vain 750 kg. Neliveto Enyaqilla taisi saada vetää jotain tuosta välistä, olisiko ollut 1200 kg, en muista. En tiedä mistä nämä erot, Mustangissa on yhtä paljon kuitenkin heppoja kuin e-tronissa.



Niinhän minä just sanoin... No ehkä olin epäselvä, mutta tarkoitin, että nollasta ei vaan vääntö tahdo riittää täyttämään vaatimuksia kärryn vetämiselle.
Vaihteiston häviöt ovat luokkaa 20-25% renkaille. En nyt jaksa etsiä alennusvaihteistolla varustetun Land Roverin ratioita (jossain sivustolla oli Defenderille jopa 44:1), mutta esim. Range Rover Sport 3.0 SDV6:lla (2014-2017 malli) on ollut lopullinen välitys ensimmäisellä vaihteella 12,85:1. Eli 8995Nm vääntöä saa renkaille ekalla vaihteella (306hp / 700Nm).

Ei Model 3 Performancenkaan siis mikään 620Nm ole, vaan siellä on välitykset sekä eteen että taakse. 3P:n hetkellinen välitys alussa on hieman hankala laskea siinä mielessä että etupyörillä on eri välitykset kuin takapyörillä (ja eri kokoiset moottorit vieläpä). Keskimäärin välitys on n. 9:1. Eli tuosta tulisi 5850Nm tuossa tapauksessa teoreettisesti (mutta tuskin oikeasti, sillä sähkömoottori ei ole kovinkaan tehokas 0 rpm kohdalla vaikka sellainen uskomus on). Löysin kyllä 3P:lle mitatun 545Nm (parhaimmassa vauhdissaan, mikä ei ollut lähelläkään nollaa), eli silloin tippuu välityksineen 4860Nm tasolle. Eli n. puolet tuosta hitaasta Range Roverista (joka kykenee nollasta saamaan sitä vääntöä koska se voi luistattaa vaihteistoaan).

Alennusvaihteella voidaan saada siis polttomoottoreistakin maastureissa kymmeniä tuhansia Nm vääntöä sinne renkaille. Avain tässä on se vaihteisto loppujen lopuksi.
Polttiksen kytkin toimii periaatteessa äärettömänä välityssuhteena eli sillä saadaan renkaille teoriassa ääretön vääntömomentti, jolla auto nytkähtää liikkeelle.

Käytännössä vääntölukemat on tietysti äärellisiä jne, mutta tässä on se juju miksi kiinteän välityssuhteen sähköauton vetomassa on usein pieni.
Karkea esimerkki:
Diesel auto, turbiini automaatti:
Moottorin tuottama vääntö 400Nm@1500rpm,Tyhjäkäynnillä n. 200Nm

Ensimmäisen vaihteen välitys 4:1, turbiinin väännön kerroin lähdössä 2-3:1, otetaan esimerkkiin laskentaan vaikka 2:1.

Vääntö pyörille tyhjäkäynnillä 200Nm x 4 x 2 = 1600Nm.
Koska automaatti käytönnössä luistattaa kierroksia ylös lähdössä, lienee todellinen vääntö pyörille lähempänä tuota maksimi väännön tuottamaa yli 3000Nm.

Sitten kun pyörittelee välityksiä tai turbiinin kerrointa liikkeelle lähdössä, niin voidaan päästä uusiin lukemiin. Joku todella voimakas V8 voi pienellä kierrosten luistatuksella lyödä 10000-15000Nm renkaille.

Momentinmuuntimen pyörimiseron pienentyessä sen kerroin laskee liikkeelle lähdön jälkeen, joten tämä ei päde kuin lähdössä.

Tästä syystä polttiksen kyky vetää raskaita kuormia, erityisesti lähteä niiden kanssa liikkeelle vaikkapa jyrkkään mäkeen, on parempi kuin vaihteettomilla sähköautoilla.

Taitaa myös sähköautoissa virtojen nousu tuottaa niin kovat lämmöt, että suojamekanismit lyö kehiin jos kuormaa yrittää pitkäaikaisesti vetää täydellä teholla.

Tässä esimerkiksi Outlander PHEV ( moottori toimii generaattorina alhaisissa nopeuksissa, joten koneen huudosta huolimatta se ei välitä suoraan voimaa renkailla), noin 1:30 kohdalla jumittuu hiekkaan vaikka kaasu pohjassa:


Tai tässä Outlander yrittää saada jäätyneen perävaunun liikkeelle. Etumoottori pyörittää renkaita, kun niillä ei ole pitoa. Takarenkaat eivät jaksa pyöriä. Alkaa noin. 4min kohdalla:


Outlanderin moottorit toki heikompia kuin vaikkapa Teslan, mutta pääsee vähän ideasta kiinni.

Edit:
Lisätään nyt vielä, että toki voimansiirron häviöide takia voidaan kertoa lopputulokset vielä 0,8-0,9:llä, mutta ollaan joka tapauksessa paljon yli vaihteettoman sähkömoottorin pyörille tekemää vääntöä.
 
Mikä tuossa varsinaisesti on uutta? Kuulostaa ihan samalta kuin monet muutkin valmistajat tekee. Esim. GM:n Ultium vaikuttaa ihan vastaavalta ja on jo markkinoilla.
Ei se lupaavalta kuullostava uutinen tarkoita, että jotain ennennäkemätöntä uutta olisi tiedossa. Eikä kai tuossa missään kohtaan sanottu, että asia olisi jotenkin uutta koko markkinoilla vaan uutta Hyundailla. Nuo GM:n tekeleet ei ihan hirveästi auta, kun niitä ei todennäköisesti tulla täällä päin palloa kuitenkaan ikinä näkemään.
 
Ei se lupaavalta kuullostava uutinen tarkoita, että jotain ennennäkemätöntä uutta olisi tiedossa. Eikä kai tuossa missään kohtaan sanottu, että asia olisi jotenkin uutta koko markkinoilla vaan uutta Hyundailla. Nuo GM:n tekeleet ei ihan hirveästi auta, kun niitä ei todennäköisesti tulla täällä päin palloa kuitenkaan ikinä näkemään.
Kyllä tullaan. GM on jo vahvistanut tekevänsä paluun Eurooppaan sähköautojen kanssa. Ainakin Cadillac Lyriq tulee ja Chevroletilta jotain, käytännössä varmaan Equinox olisi ilmeisin.
 
Nyt ostettu tesla nostaa hintaansa kaupasta ulos ajettuna ja sen jälkeen säilyttää sen pari vuotta. Tulossa on paljon halvempia vaihtoehtoja(25k€ luokkaan) saataville parin-kolmen vuoden sisällä, joilla range on samaa luokkaa kun 60k€ käytetyllä nyt. Luulisin nyt 60k auton hinnan olevan 3 vuoden päästä max. 30k. Joka olisi jyrkkä lasku auton arvoon. Sellainen jota ei helposti kiritä halvemmilla ajokilometreillä.
Mistäs sä nyt tämän 25 k€ revit tuohon uutiseen liittyen? Siitä uutisestahan sä kommentoit, että nykyisten hinnat (arvonalemenan kautta) suorastaan romahtaa. Sinällään muutenkin ihan satujuttuja olettaa saatavuus tuollaisille halvoille 2-3 vuoden päästä, kun tehtaat ei saa edes nykyisiä tilauksia ulos siinä ajassa. Ja mistä se halpa hinta rangen kera edes tulisi 2-3 vuoden sisään? Ei ole tekniikkaa tarjolla silloin.

Jos suurennuslasilla katsoo, niin saattaa ne muut ominaisuudet kuitenkin "60 k€ uutena" vehkeessä olla hieman eri tolalla kuin 25 k€ käyttökipossa, joka vaikuttaan hintaan ja haluttavuuteen merkittävästi. Arvonaleneman osalta tuskin voidaan puhua myöskään mistään jyrkentymisestä, kun tilanne jossain kohtaa palaa normaaliksi (10-15% vuodessa ekoina vuosina).
 
Tämä on se yleinen harhaluulo, ongelma tulee juuri siinä alussa koska sähkömoottorissa ei ole kytkintä tai vaihteistoa niin sen pitää saada se maksimivääntö heti kun moottori pyörähtää, polttiksessa tämä on taklattu kytkimellä ja vaihteistoilla joiden avulla pyörintänopeutta voidaan nostaa (kytkintä luistattamalla) ja saadaan isosti vääntöä vaihteiston kautta.
Sähköautoissa ON yksi alennusvaihde (paitsi jossain Porschessa 2) ja tasauspyörästö vaihdelaatikossa. (kyllä, vaihdelaatikko se on nimeltään vaikka välityssuhteita on vain yksi. Teollisuuden sähkömoottoreissa on aivan yleisesti alennusvaihde sähkömoottorin ja esim. syöttövesipumpun välissä). Kuvassa Tesla 3 huolto-ohjeesta kuva jossa on laatikon öljynsuodatin ja öljypumppu punaisella. (kohdasta öljypumpun vaihto).
 

Liitteet

  • tesla.png
    tesla.png
    228,2 KB · Luettu: 61
...millä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä tässä yhteydessä. Sillä samalla vaihteella pitää pystyä saavuttamaan myös auton huippunopeus, joten se on välitykseltään aivan erilainen kuin polttomoottoriauton ykkösvaihde.
Pointti on se että alennusvaihde tarvitaan riittävän liikkeellelähtömomentin saavuttamiseksi.
Tai sähkömoottorista pitäisi tehdä tarpeettoman iso ja painava (=kallis).
Vaikka sähkömoottorin vääntö pienillä kierroksilla on suuri se ei ala nollasta. Toinen vaihtoehto olisi laittaa väliin kytkin joka luistaa sähkömoottorille tarvittavan alkupyörimisen ilman välitöntä liikkeellelähtöä. esim. momentinmuunnin ts. "mehumaija". Se taas on talousellisesti epäkäytännöllistä.

"HENKILÖAUTOJEN tyyppihyväksynnässä selvitetään autolle suurin sallittu perävaunupaino ja auton ja perävaunun suurin sallittu yhteispaino. Auton pitää pystyä tekemään täydessä kuormassa perävaunun kanssa peräkkäin viisi mäkilähtöä 12 prosentin ylämäkeen".

EDIT: Korjaus, en korjaa suoraan tekstiini koska silloin keskustelu pysyy seurattavana.
Sähkömoottorin vääntökäyrä todellakin alkaa nollasta. Liikkeellelähtönykäisy vaatii käsittääkseni enemmän vääntöä kuin eteneminen sen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen vaihtoehto olisi laittaa väliin kytkin joka luistaa sähkömoottorille tarvittavan alkupyörimisen ilman välitöntä liikkeellelähtöä. esim. momentinmuunnin ts. "mehumaija". Se taas on talousellisesti epäkäytännöllistä.
Sähkömoottorin kanssa käyttökelpoista "momentinmuunninta" kutsutaan taajuusmuuntajaksi, ja ainakin isojen teollisuusmoottoreiden vääntö liikkeellelähdössä on kyllä ratkaistu ongelma.

OT: Sähkömoottorin pyörimisen nollaväännöstä

/OT

Tuo on kyllä joku amerikkaspesifi pelleily taas. En ole koskaan missään nähnyt tuuletinta, jota ei saisi heti mille tahansa tarjolla olevalle pyörimisnopeudelle. Yleensä tuulettimien liikkeellelähtöongelma on ratkaistu niinkin yksinkertaisesti kuin toteamalla, että pyörimisnopeutta X hiljempaa ei yritetä pyörittää. X pienillä tuulettimilla paljon lähempänä nollaa kuin sataa prosenttia.
 
Ainakin i4:lle löytyy väännöt ja välityssuhteet, niin voi tehdä vertailua.

i4 40: 430Nm x 11,115 = 4779NM kokonaisvääntö @ 0 RPM
F30 320i (8AT): 207Nm x 14,87 = 3078Nm @ 1000RPM

Tuohon omaan bensavehkeeseen nähden siis sähkökone vääntää paremmin, mutta tässä ei ole huomioitu momentinmuunninta ja sen luistatusta. Se voi luistaa jopa 2000RPM asti, jolloin vääntö olisikin jo 4015Nm-8000Nm (270Nm*14,87). Suurempi luku siis momentinmuuntimen väännönlisäys huomioituna, johon heitin vaan päästä luvun 2, kun en oikeaa kerrointa tiedä. Voi olla vaikka isompikin.

Näiden lukujen valossa alkaa huomaamaan, ettei se sähkömoottorin vääntö niin huikea olekaan, juurikin voimansiirrosta johtuen. Varsinkin ottaen huomioon, että nimellisvääntö tuossa i4:ssä on melkein tuplat 320i verrattuna. Asetelma olisi vielä rumempi, jos verrokiksi vaihdettaisiin 335i, jonka nimellisvääntö olisi about sama kuin sähköversiossa.

Lähteet:
 
Ainakin i4:lle löytyy väännöt ja välityssuhteet, niin voi tehdä vertailua.

i4 40: 430Nm x 11,115 = 4779NM kokonaisvääntö @ 0 RPM
F30 320i (8AT): 207Nm x 14,87 = 3078Nm @ 1000RPM

Tuohon omaan bensavehkeeseen nähden siis sähkökone vääntää paremmin, mutta tässä ei ole huomioitu momentinmuunninta ja sen luistatusta. Se voi luistaa jopa 2000RPM asti, jolloin vääntö olisikin jo 4015Nm-8000Nm (270Nm*14,87). Suurempi luku siis momentinmuuntimen väännönlisäys huomioituna, johon heitin vaan päästä luvun 2, kun en oikeaa kerrointa tiedä. Voi olla vaikka isompikin.

Näiden lukujen valossa alkaa huomaamaan, ettei se sähkömoottorin vääntö niin huikea olekaan, juurikin voimansiirrosta johtuen. Varsinkin ottaen huomioon, että nimellisvääntö tuossa i4:ssä on melkein tuplat 320i verrattuna. Asetelma olisi vielä rumempi, jos verrokiksi vaihdettaisiin 335i, jonka nimellisvääntö olisi about sama kuin sähköversiossa.

Lähteet:
Muuten hyvä, mutta esitteessä ei lue paljonko vääntö on @ 0rpm. Siinä lukee vain maksimivääntö, minkä kierrosluku(aluetta) ei edes ilmoiteta.
 
Joku syyhän siihen on, että sähköautojen vetomassat on edelleen pääosin melkoisen vaatimattomia jos verrataan vastaavalla omapainolla ja teholukemalla varustettuihin polttomoottoriautoihin. Mikä se syy sitten voisi olla, ellei pelko siitä ettei yhdistelmä pystykään lähtemään liikkeelle ääriolosuhteissa?

Root cause on akun kapasiteetti ja ominaisuudet. Piste.
 
Luulen että ylämäkeen lähdössä ongelmana on se, että se pitää pystyä testissä tekemään monta kertaa peräkkäin. Vaikka teoriassa autossa vääntö riittääkin, niin peräkkäisissä lähdöissä paikat kuumenee ja vääntöä rajoitetaan.

Teoriassa nollanopeudella moottorille pitäisi syöttää nollajännite. Se ei tietenkään toimisi, vaan jännitettä joudutaan kasvattamaan pysähdyksistä lähtiessä. Moottori toimii silloin periaatteessa ylijännitteellä ja kuumenee normaalikäyttöä voimakkaammin. Pyörivä moottori ei enää tarvitse ylimääräistä jännitettä ja nopeuden kasvaessa moottori alkaa toimia normaalimmin. Normaaliajossa moottoriin ei synny suurta lämpökuormaa, koska suuria tehoja pienillä nopeuksilla käytetään hyvin vähän tai ei lainkaan. On aivan eri asia vetää liikkeelle painava peräkärry jyrkkään ylämäkeen viisi kertaa peräkkäin.
 
Musta tuntuu ainakin siltä että nämä vastenmieliset ajatukset käydä tankkaamassa polttiksella ja "likaisen pistoolin painaminen polttoainehuurussa" ovat keksittyjä syitä miksi se sähköauto olisi parempi. Vai onko täällä oikeasti porukka ajatellut noin jo ennen kuin sähköautot alkoivat yleistyä ja itselle sellainen tuli pihaan?
Kaikkeen tuppaa tottumaan jos on pakko, niin bensahöyryjen haisteluun kuin 10-20 minuutin lataustaukoihinkin. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa.

Man's gotta do what women can't do, tai jotain sinnepäin.
 

Mielenkiintoinen vaikkakin karu sähköpaku. WLTP range 310 km. Hinta 44 900 €.
Karuus sopii minulle, kunhan se näkyy hinnassa.

Ihan hyvä avaus BYD:ltä vaikka en ihan pakettiauton perään olekaan, semminkin kun pitää ajaa motarilla töihin. Voisi kuitenkin kiinnostaa jos tuosta saisi enemmän ID.Buzzin kaltaisen ison perheen kulkineen, myös hieman isompi akusto (lisähinnalla) kiinnostaisi samaan syssyyn.

Millainenkohan akuston lämmönhallinta tuossa on, ei ongelmaa talvella, nestepohjainen akun lämmönhallinta jne.?
 
Tuo on kyllä joku amerikkaspesifi pelleily taas. En ole koskaan missään nähnyt tuuletinta, jota ei saisi heti mille tahansa tarjolla olevalle pyörimisnopeudelle. Yleensä tuulettimien liikkeellelähtöongelma on ratkaistu niinkin yksinkertaisesti kuin toteamalla, että pyörimisnopeutta X hiljempaa ei yritetä pyörittää. X pienillä tuulettimilla paljon lähempänä nollaa kuin sataa prosenttia.
vartin videolinkki jostain pöytäpuhaltimista sähköauto ketjussa, tuolla kuvauksella, tosiaan OT.

Puhaltimia toki on sellaisia jotka ei sinänsä ole suunniteltu kuin siihen nimelliskäyttöön, ja sitten on toteutuksia tyyliin tyristöriohjaus Enemmän pielessä aiheesta kuin jonkin RC polttisauton moottori rekassa.

En ole koskaan missään nähnyt tuuletinta, jota ei saisi heti mille tahansa tarjolla olevalle pyörimisnopeudelle.
Kotitalouksissa jotain vanhoja tyristöriohjattua poistopuhaltimia, käyttökytkin suunniteltu niin että ensin täysille ja siitä sitten pienemmälle. Turvataan sitä käyntiinlähtöä, ja näin voidaan sitten minimiksi säätää vähän pienempi.
 
Luulen että ylämäkeen lähdössä ongelmana on se, että se pitää pystyä testissä tekemään monta kertaa peräkkäin. Vaikka teoriassa autossa vääntö riittääkin, niin peräkkäisissä lähdöissä paikat kuumenee ja vääntöä rajoitetaan.

Teoriassa nollanopeudella moottorille pitäisi syöttää nollajännite. Se ei tietenkään toimisi, vaan jännitettä joudutaan kasvattamaan pysähdyksistä lähtiessä. Moottori toimii silloin periaatteessa ylijännitteellä ja kuumenee normaalikäyttöä voimakkaammin. Pyörivä moottori ei enää tarvitse ylimääräistä jännitettä ja nopeuden kasvaessa moottori alkaa toimia normaalimmin. Normaaliajossa moottoriin ei synny suurta lämpökuormaa, koska suuria tehoja pienillä nopeuksilla käytetään hyvin vähän tai ei lainkaan. On aivan eri asia vetää liikkeelle painava peräkärry jyrkkään ylämäkeen viisi kertaa peräkkäin.

Ja ennenkuin joku ehtii kommentoimaan "viiden peräkkäisen kerran" teoreettisuudesta niin esimerkiksi veneen lasku jyrkkää betoniramppia peruuttaen trailerin kanssa veteen ei aina onnistu ekalla.
Varsinkin jos se pitää kääntää suoraan rampille eikä ole tilaa peruuttaa kauempaa suoraan.
 
Tuo sähkötuulettimen vertaaminen sähköauton moottoriin ei nyt palvele oikein mitään. Kyse ei oikeastaan ole samasta asiasta vaikka oire onkin samanlainen.

Ilmeisesti kuitenkin kun laittaa köyden tesla model x ja Ford f150 väliin niin Ford lähtee vikkelään takaperin. En ole myöskään nähnyt videoita missä sähköauto olisi jäänyt mäkeen ison kärryn kanssa. Onko tuo siis oikea ongelma vai teoreettinen?

Tuossa tilanteessahan vain pito on se ratkaiseva muuttuja. Kummassakin autossa on voimaa enemmän kuin riittävästi.

Sähköautoissahan nimenomaa kaikki vääntö on kaytettävissä heti, toisin kuin polttomoottoreissa. Se on sitten moottorin koosta/ominaisuuksista kiinni onko siinä tarpeeksi jerkkua. Sehän on nimenomaa sähkömoottorin vahvuus.

TIetysti laittamalla helvetin ison sähkömoottorin saadaan aina lopulta riittävästi vääntöä myös nollakierroksille, mutta ei tuossakaan mitään järkeä ole.

Kuis sähkörekoissa tämä vetokyky on ratkaistu, vai ovatko sähkörekat myös vetokyvyltään mopoja verrattuna kunnon tupruttelijaan ?

Kysehän ei ole vetokyvystä vaan siitä liikkeellelähtö kyvystä. Tuon takiahan isoissa kuorma-autoissa on todella pieniä vaihteita.. Siis hitaimmalla vaihteella se kulkee ehkä jotain luokkaa 3km/h

Sähkömoottorin kanssa käyttökelpoista "momentinmuunninta" kutsutaan taajuusmuuntajaksi, ja ainakin isojen teollisuusmoottoreiden vääntö liikkeellelähdössä on kyllä ratkaistu ongelma.
Ei kutsuta. Pilkkua halkova voi todeta että taajuusmuuntajaa ei ole olemassakaan, vaan se on taajuusmuuttaja, mutta sitäkin käytetään moottorin tuottaman voiman säätelemiseen. Momentinmuunnin on laite jolla voidaan tehoa muuttaa väännöksi.

Sähköauton jos ajaa esim jotain rotvallia vasten tms, ja painaa kaasun pohjaan se todennäköisesti jää nytkyttämään paikalleen, koska vääntömomentti ei nollakierroksilla vaan riitä. Sen nytkytyksen se tekee siksi koska sillä saadaan moottori pyörähtämään edes osankierrosta, koska heti kun se moottori lähtee liikkeelle sitä momenttia alkaa löytymään. Jos moottori on täysin paikalleen lukittunut, siellä voi olla hyvinkin onneton vääntö jos se sattuu olemaan juuri kahden kentän puolessa välissä.
 
Itsekin olen sähköauton tilannut ja ehkä sellaisen saankin jo helmikuussa jos aikataulu pitää paikkansa. Silti jotenkin hankala ymmärtää tämän ketjun sähköautohypetystä. Mitään huonoja puoliako ei todella ole?
Tuskin kukaan täällä on yrittänyt kieltää että esim. sähköauton korkeampi hankintahinta ja saatavuus ovat ongelmia. Siksi ainakin minä toitotan että ymmärrän hyvin jos esim. vähän ajava ei hanki sähköautoa koska sähköautossa alkaa olla ainakin taloudellisessa mielessä järkeä vasta isoilla ajokilometreillä, johtuen pienemmistä ajokuluista.

Lisäksi jos on tarve vaikka vetää hevoskärryä, juu halvan 20 vuotta vanhan diesel-mersun vetokoukulla saa taatusti halvemmalla kuin uudenkarhean Teslan vetokoukulla (tämä tosin jo sisältyy tuohon keskusteluun korkeammasta hankintahinnasta).

Se ei poista sitä seikkaa että jotkut esitetyt perustelut sähköauton hankkimista vastaan tuntuvat kyllä vähän keksityiltä, tai ainakin sellaisilta että voi olla vaikea käsittää miksi sellainen seikka voisi ainakaan yksinään selittää ettei voisi kuvitella hankkivansa sähköautoa. Juuri nämä "aivan pakko päästä 700 km ilman välipysähdyksiä... tai no jos nyt pitää tankkia käydä täyttämässä, se toki ei jostain syystä kuitenkaan häiritse ollenkaan vaikka pysähdys onkin, mutta kaikki muut syyt pysähtyä ovat täysin poissuljettuja".

Joku toinen tuossa toikin hyvän pointin tuolle lataustauko-/tankkaustaukokeskustelulle:

Kyllä, pitkillä loma- ja mökkimatkoilla sähköautolla voi joutua pysähtymään useammin ja pidemmäksi aikaa lataustauoille kuin polttisauton tankkaustauot... mutta toisaalta kotona, töissä ja kaupassakäynnin yhteydessä lataavilta sähköautoilijoilta jää kokonaan pois arkiajojen aikaiset tankkauskäynnit, joita taas polttisautoilijat joutuvat tekemään arkiajoissaankin.

Aivan samalla tavalla pitäisin melko keinotekoisena perusteluna olla ostamatta polttomoottoriautoa vain sen takia koska sitä ei voi tankata kotona, töissä tai käydessään ostamassa ruokaa kaupasta (kuten sähköautoa voi), jos kuitenkin noin muuten kokisi polttomoottoriauton omiin tarpeisiinsa sopivaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Yritin etsiä YouTubesta videoita missä hinaus ei onnistu sähköautolla, mutta vastaan tulee vaan pätkiä missä hinataan ilman ongelmaa vaikka mitä, vain pidon rajoittaessa toimintaa.

Onko kyseessä urbaani techbbs legenda hinauskyvyn puutteesta vai tosijuttu?
Ehkä sitten mietitään vieläkin suurempia kuormia, kuten isoja (sähkö)rekkoja tms...?

Tosin tuntuvat HSL:n sähköbussit kuitenkin lähtevän liikkeelle, jopa täydellä matkustamolla.

Muuten en osaa ottaa tuohon kantaa puoleen enkä toiseen tekniseltä puolelta.
 
Kysehän ei ole vetokyvystä vaan siitä liikkeellelähtö kyvystä. Tuon takiahan isoissa kuorma-autoissa on todella pieniä vaihteita.. Siis hitaimmalla vaihteella se kulkee ehkä jotain luokkaa 3km/h

Mutta miten ne sähkörekat, onko niissä vaihteet/kytkin jotta liikkelle päästään isollakin kuormalla ?
 
Ja ennenkuin joku ehtii kommentoimaan "viiden peräkkäisen kerran" teoreettisuudesta niin esimerkiksi veneen lasku jyrkkää betoniramppia peruuttaen trailerin kanssa veteen ei aina onnistu ekalla.
Varsinkin jos se pitää kääntää suoraan rampille eikä ole tilaa peruuttaa kauempaa suoraan.
Tuo veneen lasku, tai oikeastaan nostohan se on yksi raskaimpia käytännön vetotehtäviä mitä autoilla suht yleisesti tehdään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 530
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom