Karkea esimerkki:
Diesel auto, turbiini automaatti:
Moottorin tuottama vääntö 400Nm@1500rpm,Tyhjäkäynnillä n. 200Nm
Ensimmäisen vaihteen välitys 4:1, turbiinin väännön kerroin lähdössä 2-3:1, otetaan esimerkkiin laskentaan vaikka 2:1.
Vääntö pyörille tyhjäkäynnillä 200Nm x 4 x 2 = 1600Nm.
Koska automaatti käytönnössä luistattaa kierroksia ylös lähdössä, lienee todellinen vääntö pyörille lähempänä tuota maksimi väännön tuottamaa yli 3000Nm.
Sitten kun pyörittelee välityksiä tai turbiinin kerrointa liikkeelle lähdössä, niin voidaan päästä uusiin lukemiin. Joku todella voimakas V8 voi pienellä kierrosten luistatuksella lyödä 10000-15000Nm renkaille.
Momentinmuuntimen pyörimiseron pienentyessä sen kerroin laskee liikkeelle lähdön jälkeen, joten tämä ei päde kuin lähdössä.
Tästä syystä polttiksen kyky vetää raskaita kuormia, erityisesti lähteä niiden kanssa liikkeelle vaikkapa jyrkkään mäkeen, on parempi kuin vaihteettomilla sähköautoilla.
Taitaa myös sähköautoissa virtojen nousu tuottaa niin kovat lämmöt, että suojamekanismit lyö kehiin jos kuormaa yrittää pitkäaikaisesti vetää täydellä teholla.
Tässä esimerkiksi Outlander PHEV ( moottori toimii generaattorina alhaisissa nopeuksissa, joten koneen huudosta huolimatta se ei välitä suoraan voimaa renkailla), noin 1:30 kohdalla jumittuu hiekkaan vaikka kaasu pohjassa:
Tai tässä Outlander yrittää saada jäätyneen perävaunun liikkeelle. Etumoottori pyörittää renkaita, kun niillä ei ole pitoa. Takarenkaat eivät jaksa pyöriä. Alkaa noin. 4min kohdalla:
Outlanderin moottorit toki heikompia kuin vaikkapa Teslan, mutta pääsee vähän ideasta kiinni.
Edit:
Lisätään nyt vielä, että toki voimansiirron häviöide takia voidaan kertoa lopputulokset vielä 0,8-0,9:llä, mutta ollaan joka tapauksessa paljon yli vaihteettoman sähkömoottorin pyörille tekemää vääntöä.