Yleistä keskustelua sähköautoista

Teslahan lupaa toimituksia mutta ne ovat vain oikeasti mainosta, että saa nopeasti.
Monelle kenelle piti tulla kesällä, ei autoa ole vielä toimitettu ja nyt ehkä jouluksi saa, jos saa.

Nyt luvataan, että kun tilaat saat tammi-maalis, en usko koska yksikään näistä luvatuista ei ole tähän mennessä pitänyt paikkaansa. On se toki nopeampaa kuin 1v toimitus mutta silti johdetaan harhaan.
 
Eikös Hyundailla (Kona) ja Kialla (e-Niro) ollut juuri samanlaisia toimitusvaikeuksia jo vuosia sitten? No nyt niitä on monella muullakin, mutta ei kaikilla.

Itse tilasin Niro EV:n kesäkuun alussa, ja silloin kerrottiin auton tulevan vuoden vaihteessa. Tälläkin hetkellä tieto on että auto on valmis, odottaa laivausta ja toimitusaika tammikuu.
 
Teslahan lupaa toimituksia mutta ne ovat vain oikeasti mainosta, että saa nopeasti.
Monelle kenelle piti tulla kesällä, ei autoa ole vielä toimitettu ja nyt ehkä jouluksi saa, jos saa.

Nyt luvataan, että kun tilaat saat tammi-maalis, en usko koska yksikään näistä luvatuista ei ole tähän mennessä pitänyt paikkaansa. On se toki nopeampaa kuin 1v toimitus mutta silti johdetaan harhaan.
Plus eikö Tesloista voi yllättäen hävitä tilaushetkellä olleita oleellisia varusteita siitä ostajalle mitenkään kertomatta. Tällä toki saadaan toimitukset pidettyä paremmin ajallaan kun kärsijä on ostaja eikä Teslan tarvitse huolehtia niin paljon komponenttipuutteista.
 
Plus eikö Tesloista voi yllättäen hävitä tilaushetkellä olleita oleellisia varusteita siitä ostajalle mitenkään kertomatta. Tällä toki saadaan toimitukset pidettyä paremmin ajallaan kun kärsijä on ostaja eikä Teslan tarvitse huolehtia niin paljon komponenttipuutteista.
Joo kyllä tuo nyt vähän jänskättää kun ilmoittivat ultraäänisensoreiden poiston ja toiminto tulee kameroilla sitten joskus.
Laitoin itse Teslalle viestiä, että en kyllä tämmöistä puutteellista autoa tilannut, pyysin kertomaan koska ominaisuudet tulee takaisin ja koska pääsen koeajamaan auton.

Saman komponentin poistamista on myös ollut Fordeissa ja Audeissa mutta heillä ollut selkärankaa kertoa, että osa poistettu komponenttipulan takia. Ford jopa on kertonut, että jälkiasentavat kun saavat osia. Tesla ei myönnä vaan koittaa pimittää tietoa ja vedota Tesla Visioniin.
 
Itse pidin teslaa ihan pilipalivalmistajana mutta alkaa kyllä näyttää siltä, että on ainoa kuka oikeasti toimittaa ja jopa pysyy edes jotenkin luvatussa aikataulussa. Ala nyt jotain hyundaita odottamaan 2-vuotta :rofl:
Olisi kiva olla vaikka jonkun eurooppalaisen sähköautotehtaan palveluksessa, näkisi ihan omin silmin että mikä nyt tökkii. Eli onko kyse lähinnä siitä että niitä edelleen tilataan niin älyttömän paljon ettei edes normaaleilla tuotantomäärillä pysyttäisi millään perässä, vai pyöritelläänkö tehtaiden linjoilla jatkuvasti peukaloita kun tänäänkään ei tullut komponenttia x joten tänäänkään ei tule linjalta kuin puolikas auto, huomenna siitä ehkä tulee toinen puoli, viime viikolla saatiin kokonaista viisi autoa hihnalta ulos jne.?

EDIT: Se että kauan sitten tilattujen autojen julkaisut siirtyvät puolella vuodella tai vuodella eteenpäin, viittaisi minusta enemmän tuotanto-ongelmiin kuin vain hirmuiseen kysyntään... elleivät toimittajat sitten ihan oikeasti vaan kylmästi uudelleenohjaa jo luvattuja autoja joillekin muille markkinoille, eli esim. tuttavalleni alunperin viime heinäkuuksi luvattu e-Mokka päätyikin jonkun amerikkalaisen tai saksalaisen ostajan käsiin, joka tilasi omansa tuttavani jälkeen?

Näkeekö jostain paljonko eri autotehtaiden sähköautolinjoilta oikeasti tulee autoja ulos, esim. per viikko tai kuukausi? Vai ovatko niin salaista ja businessherkkää dataa?
 
Viimeksi muokattu:
Tosin onhan esim. tuossa timppelin Zoessa 22 kW laturi ja se on kyllä aivan mahtava ominaisuus. Range on myös hyvä 389 km. Pikalatauksesta joutuukin sitten maksamaan 1190 euroa extraa ja se on vain 50 kW tehoinen. Zoen listahinta pikalatausmahdollisuudella on 39 580.
Ei tähän mun Zoeen olisi saanut DC-"pikalatausta" (50kW) edes rahalla, sen olisi saanut vain kalliimmin varusteltuun Zoeen, ja siihenkin tosiaan ilmeisesti vain lisärahalla. En muista kuinka paljon olisin siis joutunut maksamaan 50kW DC-pikalatausmahdollisuudesta lisää, varmasti ainakin +5k€ ellei enemmänkin (eli paremmin varustellun Zoen lisähinta, + se pikalatausmahdollisuus).

Järkeilin silloin että haluanko maksaa niin paljon ekstraa että saan "pikalatauksen" joka on kuitenkin vain n. kaksi kertaa nopeampi kuin sen vakio AC-peruslataus (22kW). Lisäksi sen paremmin varustellun Zoen toimintamatkakin olisi ollut hieman lyhyempi kuin nykyisessäni, toisaalta moottorikin olisi ollut jonkin verran tehokkaampi. Valitsin mieluummin lisätoimintamatkan tehon puolesta, varsinkin kun se valinta tuli paljon halvemmaksi.

Pisteenä iin päälle sitä kalliimmin varusteltua Zoea olisi pitänyt odottaa viime vuonnakin jotain pari-kolme kuukautta kai, karvalakkimallin sai kolmen viikon odotusajalla.

Elämä on valintoja. Toistaiseksi en ole katunut päätöstäni etten ottanut 50kW DC-pikalatausta kun olen lataillut ilmaiseksi 22kW teholla monissa paikoissa, mutta se kuuluisa Lapin reissu tällä olisi varmasti aika tuskaa, venailla ehkä 1,5-2 tuntia latauspaikoilla akun täyttymistä 22kW teholla. (Tosin on tämä sen verran ahdas autokin ettei liene ykkösvalinta Lapin-matkoille, edes pikalatauksella.) Toisaalta jos samalle paikalle eksyisi joku toinen sähköauto eikä siellä olisi DC-latausta, se sitten venailisi autosta riippuen 2-6 kertaa kauemmin kuin minä... Tosin taitaa DC-pikalatauspaikkoja olla jo niin kattavasti ettei edes Lapissa joudu enää missään turvautumaan välttämättä AC-lataukseen, kai?

Seuraavaan sähköautooni toki DC-pikalatauksen jo haluankin, semminkin kun sen AC-lataus on todennäköisesti rajoittunut max 11kW teholle, ellen sitten ostaisi kalliimpaa Ariyaa tai Meganea joihin 22kW latauksen saa. Jos oikein näin, halvemmassa pienempiakkuisessa Ariyassa ei ole edes 11kW AC-latausta ainakaan vakiona, vaan ainoastaan max 7kW yksivaihelataus?!? Voi helvetti että viitsivät uusia sähköautoja vielä päästää markkinoille ilman (edes) 11kW AC-kolmivaihelatausta...
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kiva olla vaikka jonkun eurooppalaisen sähköautotehtaan palveluksessa, näkisi ihan omin silmin että mikä nyt tökkii.
Minua erityisesti ihmetyttää Volkkari. Esimerkiksi ID.3:sta ei olla kuukausiin lainkaan otettu tehdastilauksia vastaan, edes Fastlane-malleista. Saati sitten perusmalleista, taitaa olla jo vuosi kun viimeeksi sai tilata tehtaalta? Miten voi noin isolla valmistajalla olla asiat näin pahasti hakusessa?
 
Näin elektroniikkateolisuudessa työskentelevänä, piiripulaa on nyt ihan joka puolella, kuten myös materiaalipulaa. Pienistä puroista tuo tuo usein muodostuu.
 
Eikös ainakin sähköautomiehet podcastissa puhuttu, että osa merkeistä on jopa varovasti myöntänyt, että se komponenttipula ei edes ole se isoin pullonkaula vaan, ettei saa akkuja. Tämä siis sen takia, että ei osattu valmistautua näin kovaan kysyntään sähköautoissa.
 
Näin elektroniikkateolisuudessa työskentelevänä, piiripulaa on nyt ihan joka puolella, kuten myös materiaalipulaa. Pienistä puroista tuo tuo usein muodostuu.
Toivottavasti edes kryptomarkkinoiden romahdus on hieman helpottanut pulaa, kun kiinalaiset ja venäläiset eivät enää perusta uusia isoja kryptolouhintafarmeja...

Mitkäs sitten nykyään katsotaan suurimmiksi piiri- ja materiaalipulan aiheuttajiksi? Edelleen älyttömän korkea kysyntä, koronan takia piiritehtaat kiinni edelleen, ukrainalaisilta kaivoksilta ei saada akkuihin enää litiumia...? Että osaisi arvioida, onko tämä uusi normaali, vai tuleeko jossain vaiheessa todennäköisesti tasoittumaan kunhan saadaan pari olemassaolevaa pullonkaulaa ratkottua?

Tulee mieleen esim. takavuosilta kun pyörivien kiintolevyjen hinnat nousivat pilviin kun Thaimaassa tuli jollain kiintolevytehtaalla seisokki tulvan takia... Oletan että tulva hellitti lopulta, on tuostakin varmaan kohta 10v aikaa ja leyvissäkin on suurimmilta osin siirrytty mekaanisista pyörivistä levyistä SSD-levyihin...
 
Viimeksi muokattu:
Eikös ainakin sähköautomiehet podcastissa puhuttu, että osa merkeistä on jopa varovasti myöntänyt, että se komponenttipula ei edes ole se isoin pullonkaula vaan, ettei saa akkuja. Tämä siis sen takia, että ei osattu valmistautua näin kovaan kysyntään sähköautoissa.
Juu, se olisi kiva tietää onko kyseessä jokin spesifinen sähköauto-ongelma (vaikka toki akkuja käytetään nykyisin vähän kaikkialla, mutta autoissa niitä tarvitaan eniten koon takia, sähköhammasharjoilla niin väliä...), vai vaan yleinen elektroniikan komponenttipula eli että voi voi nyt ei sähköautoihinkaan saada USB-C liittimiä vaan pitää tyytyä USB-A...
 
Tais korona kaataa tehtaita ja sen päälle vielä sota.
 
Joo kyllä tuo nyt vähän jänskättää kun ilmoittivat ultraäänisensoreiden poiston ja toiminto tulee kameroilla sitten joskus.
Laitoin itse Teslalle viestiä, että en kyllä tämmöistä puutteellista autoa tilannut, pyysin kertomaan koska ominaisuudet tulee takaisin ja koska pääsen koeajamaan auton.

Saman komponentin poistamista on myös ollut Fordeissa ja Audeissa mutta heillä ollut selkärankaa kertoa, että osa poistettu komponenttipulan takia. Ford jopa on kertonut, että jälkiasentavat kun saavat osia. Tesla ei myönnä vaan koittaa pimittää tietoa ja vedota Tesla Visioniin.
Tuo on kyllä ongelma, että ei kerrota jos jokin ominaisuus on poistettu.
 
Ei tähän mun Zoeen olisi saanut DC-"pikalatausta" (50kW) edes rahalla, sen olisi saanut vain kalliimmin varusteltuun Zoeen, ja siihenkin tosiaan ilmeisesti vain lisärahalla. En muista kuinka paljon olisin siis joutunut maksamaan 50kW DC-pikalatausmahdollisuudesta lisää, varmasti ainakin +5k€ ellei enemmänkin (eli paremmin varustellun Zoen lisähinta, + se pikalatausmahdollisuus).

Järkeilin silloin että haluanko maksaa niin paljon ekstraa että saan "pikalatauksen" joka on kuitenkin vain n. kaksi kertaa nopeampi kuin sen vakio AC-peruslataus (22kW). Lisäksi sen paremmin varustellun Zoen toimintamatkakin olisi ollut hieman lyhyempi kuin nykyisessäni, toisaalta moottorikin olisi ollut jonkin verran tehokkaampi. Valitsin mieluummin lisätoimintamatkan tehon puolesta, varsinkin kun se valinta tuli paljon halvemmaksi.
Aivan, nythän Zoesta näyttää olevan vain yksi versio myynnissä (Zoe Z.E. 50 R110 Evolution) eli 109 hp - se vanha tehokkaampi taisi olla 135 hp?
 
Tuo on kyllä ongelma, että ei kerrota jos jokin ominaisuus on poistettu.
On siitä tämmöinen tullut
Toki tämänkin bongasin keskusteluista, itse tilaajille ei tullut mitään vielä. Ainakin USAssa on päivittynyt, että jos otat auton vastaan tämä kerrotaan.

Enemmän ehkä se sapettaa, että ohjelmisto ei ole vielä valmis ja etkä tiedä koska saat ja mitä saat.
 
On siitä tämmöinen tullut
Toki tämänkin bongasin keskusteluista, itse tilaajille ei tullut mitään vielä. Ainakin USAssa on päivittynyt, että jos otat auton vastaan tämä kerrotaan.

Enemmän ehkä se sapettaa, että ohjelmisto ei ole vielä valmis ja etkä tiedä koska saat ja mitä saat.
Mitä tuo muuten käytännössä tarkoittaa? Tai siis mihin se vaikuttaa, että tutkat vaihdetaan kameroiksi?

Jos nyt tilaisi Model 3:n niin ei tulisi enää tutkia vaan niiden tilalla kamerat? Onkohan siis parempi valinta ostaa sellainen käytetty auto (2022), jossa on tutkat, mutta mistä tietää onko siinä jotakin muita ominaisuuksia poistettu komponettipulan vuoksi?

Maalaisjärjellä ajateltuna uuteen systeemiin siirtymisessä kestää jonkin aikaa ennenkuin se toimii kunnolla.
 
Viimeksi muokattu:
Itse tilasin Niro EV:n kesäkuun alussa, ja silloin kerrottiin auton tulevan vuoden vaihteessa. Tälläkin hetkellä tieto on että auto on valmis, odottaa laivausta ja toimitusaika tammikuu.
Hyvä kuulla. Itsekin Niron tilasin heinäkuussa. Yhtenä syynä valintaan oli juuri tuo toimitusaika, joten hyvä jos oikeasti peräti pitää paikkansa :thumbsup:
 
Mitä tuo muuten käytännössä tarkoittaa? Tai siis mihin se vaikuttaa, että tutkat vaihdetaan kameroiksi?

Jos nyt tilaisi Model 3:n niin ei tulisi enää tutkia vaan niiden tilalla kamerat? Onkohan siis parempi valinta ostaa sellainen käytetty auto (2022), jossa on tutkat, mutta mistä tietää onko siinä jotakin muita ominaisuuksia poistettu komponettipulan vuoksi?

Maalaisjärjellä ajateltuna uuteen systeemiin siirtymisessä kestää jonkin aikaa ennenkuin se toimii kunnolla.
Auto ei piippaa jos olet menossa seinää kohden tai näytä etäisyyttä.

Aikaisemmin jo poistui alkuvuodesta tutka edestä ja myöhemmin softalla muistakin. Nyt poistettiin nämä ultraäänisensorit mitkä ovat ns. parkkitutkat eli puskuroissa olevat ne pienet. Komponenttipulan takia muutkin ovat poistaneet mutta Teslan mukaan tämä on vain siirtymää kamerapohjaiseen eli nykyiset 8 kameraa, joilla koitetaan toteuttaa sama asia vaikka katvealueita onkin näissä.

Mitään ei siis vaihdeta, vaan osia poistetaan ja pyrkimys on toteuttaa sama asia eri paikkoihin sijoitetuilla nykyisillä kameroilla.

Onhan Tesla poistanut vaikka mitä tässä
- USB porttien dataominaisuudet katosivat edestä
- Peljään penkin alaselän säätö
- Tutka jätetty pois
- Ratin säädöstä jätetty pois toinen moottori/osa, mikä toimii backuppina jos ensisijainen hajoaa eli mahdollistaa ratin ohjaamisen
- HW3 on kaksi ydintä, joista toisen piti olla backup jos ensisijainen hajoaa mutta nykyään ajavat rinnakkain koska HW3 ei ollutkaan tarpeeksi tehoa
- USAssa osa autoista tuli vanhoilla lampuilla vs nykyiset "matrix" valot
jne.

Mutta sitä ei tiedetä mitä muuta on vaihtunut tai poistunut.
 
Viimeksi muokattu:
Hullut Päivät pösöön tilannepäivitystä, tuli kuultua että kuulemma liikkeessä 40 tilausta joista 4-5 toimitettu, lopuista ei ole mitään tietoa eli ei tehtaan vahvistusta tuotantoon menosta. Kuulemma siinä kohtaa kun tulee tehtaalta ilmoitus tuotantoonmenosta niin auto on loppuasiakkaalle about 3kk päästä. Eli enään tänä vuonna ei kukaan saa tuota pösöä ainakaan ko. liikkeestä tilattuna.
 
Hullut Päivät pösöön tilannepäivitystä, tuli kuultua että kuulemma liikkeessä 40 tilausta joista 4-5 toimitettu, lopuista ei ole mitään tietoa eli ei tehtaan vahvistusta tuotantoon menosta. Kuulemma siinä kohtaa kun tulee tehtaalta ilmoitus tuotantoonmenosta niin auto on loppuasiakkaalle about 3kk päästä. Eli enään tänä vuonna ei kukaan saa tuota pösöä ainakaan ko. liikkeestä tilattuna.
Missä päin maailmaa? Tässä kun sai oman kuumeensa taas taannutettua niin rupeaa heti nousemaan uudestaan, jos rupeaa näyttää todennäköiseltä sen auton saaminen joskus ensi vuoden syksyllä..
 
Hullut Päivät pösöön tilannepäivitystä, tuli kuultua että kuulemma liikkeessä 40 tilausta joista 4-5 toimitettu, lopuista ei ole mitään tietoa eli ei tehtaan vahvistusta tuotantoon menosta. Kuulemma siinä kohtaa kun tulee tehtaalta ilmoitus tuotantoonmenosta niin auto on loppuasiakkaalle about 3kk päästä. Eli enään tänä vuonna ei kukaan saa tuota pösöä ainakaan ko. liikkeestä tilattuna.
Kuulemma ko. liike oli Espoossa
Saman suuntaista olen kuullut muualtakin. Eli jotain pari autoa toimitettu.

Itse tilasin ekana päivänä, mutta jos vaikka vuoden päästä olisi e-2008 alla :)
 
Pösöllä kuulemma akkujen saatavuus rajoittaa tuotantoa. Sitten on pienempiä puutteita kuten kännyköiden langaton lataus.
 
Autot on menossa vaihtoon ja tuolla hybridi ketjussa kyselikin jo neuvoja mutta ehkä kuitenkin täyssähkö voisi olla se ratkaisu. Haasteena ehkä se että suuri osa ajosta sijoittuu Saksa-Tanska-Ruotsi akselille ja kotilataus on mahdollista vain Suomessa.

Jäin miettimään tuota julkisen latauksen hintaa ja autojen koulutuksia. Kokoluokaltaan auto pitäisi olla ehkä ID4 tyyppinen jotta koira mahtuu kyytiin. Teslabjörnin taulukoista katsottuna tuossa 1000km testissä tuollainen nauttii 25kWh/100km. Moottiriepainotteista tulisi omakin ajo olemaan.

Sähkön hinta:
Suomessa kotona: 0,27€/kWh
Ruotsissa: 0,45€/kWh
Tanskassa: 0,75€/kWh
Saksassa: 0,53€/kWh

Mitä mieltä sähköautoveteraanit on tästä, meneekö kikkailuksi jos käytännössä Tanskassa lataamista pitäisi vältellä? Nämä hinnat on EONin sivuilta otettu, onko kokemusta löytyykö jotain kansainvälistä ketjua jonka kautta keskittämis tms. etuja?
 
Mitä mieltä sähköautoveteraanit on tästä, meneekö kikkailuksi jos käytännössä Tanskassa lataamista pitäisi vältellä? Nämä hinnat on EONin sivuilta otettu, onko kokemusta löytyykö jotain kansainvälistä ketjua jonka kautta keskittämis tms. etuja?

Paljonko kilsoja tulee kussakin maassa? Se ratkaisee aika paljon
 
Pösöllä kuulemma akkujen saatavuus rajoittaa tuotantoa. Sitten on pienempiä puutteita kuten kännyköiden langaton lataus.

Mielenkiintoista. Akkujen saatavuudesta huolimatta lanseerataan uusi malli (e-308). Tosin e-308:n tulee uusi akku, joka päivitetään myöhemmin myös e-208:n jossain vaiheessa. Onkohan tuolla uudella akulla sitten parempi saatavuus?

"The battery is also new generation. It is a 54 kWh high-voltage battery (51 kWh useful) with a new chemistry. The battery has a new chemical composition with 80% Nickel - 10% Manganese - 10% Cobalt, which operates at 400 volts and allows a range of over 400 km according to the WLTP protocol (approval in progress). "
 
Minua erityisesti ihmetyttää Volkkari. Esimerkiksi ID.3:sta ei olla kuukausiin lainkaan otettu tehdastilauksia vastaan, edes Fastlane-malleista. Saati sitten perusmalleista, taitaa olla jo vuosi kun viimeeksi sai tilata tehtaalta? Miten voi noin isolla valmistajalla olla asiat näin pahasti hakusessa?
Näin ei-autoteollisuudessa työskentelevänä on tullut todettua, että komponenttipulaa voi olla tänä päivänä ihan missä vaan. Elektroniikka on se perinteinen, mutta esim. Vag kärsi kun "jostain syystä" toimitusketjut Ukrainassa valmistetuissa johtosarjoissa hieman kärsivät. Globaalit toimitusketjut ovat nykyisin niin monimutkaisia, että korttitalo saattaa kaatua monesta syystä ja täysin yllättävissä paikoissa. Kun jossain sitten kosahtaa, niin korvaavan toimittajan etsiminen tai osan uudelleensuunnittelu ei ole mikään päivän juttu kun laadussa ei voi kuitenkaan ottaa rajatonta riskiä.

En tiedä onko tällä saralla ollut ongelmia, mutta autoissahan käytetään paljon erikoisteräksiä. Meillä oli yhdessä vaiheessa täysi katastrofi yhden teräslaadun kanssa (ei enää) ja niitä ei tuosta noin vain vaihdeta yhdestä toiseen. Tämä nyt yhtenä esimerkkinä.
 
Teollisessa tuotannossa ei ymmärtääkseni ole juuri varastoja ja tuotanto perustuu "just in time" ajatteluun; tarvittavat osat saapuu kokoonpanoon kun niitä tarvitaan, varastopuskurit #ei_ole.
 
Näin elektroniikkateolisuudessa työskentelevänä, piiripulaa on nyt ihan joka puolella, kuten myös materiaalipulaa. Pienistä puroista tuo tuo usein muodostuu.

Komppaan tätä. Muutamaa semisti erikoista komponenttia yritin hommata niin lead time älyttömän pitkä tai tyrkätty 10-100x hinta…tai molemmat. Näkyy varmasti sähköautojen hinnoissa.
 
Autot on menossa vaihtoon ja tuolla hybridi ketjussa kyselikin jo neuvoja mutta ehkä kuitenkin täyssähkö voisi olla se ratkaisu. Haasteena ehkä se että suuri osa ajosta sijoittuu Saksa-Tanska-Ruotsi akselille ja kotilataus on mahdollista vain Suomessa.

Jäin miettimään tuota julkisen latauksen hintaa ja autojen koulutuksia. Kokoluokaltaan auto pitäisi olla ehkä ID4 tyyppinen jotta koira mahtuu kyytiin. Teslabjörnin taulukoista katsottuna tuossa 1000km testissä tuollainen nauttii 25kWh/100km. Moottiriepainotteista tulisi omakin ajo olemaan.

Mitä mieltä sähköautoveteraanit on tästä, meneekö kikkailuksi jos käytännössä Tanskassa lataamista pitäisi vältellä? Nämä hinnat on EONin sivuilta otettu, onko kokemusta löytyykö jotain kansainvälistä ketjua jonka kautta keskittämis tms. etuja?

Jos lompakko kestää, niin mahdollisimman uusi Tesla S malli mihin saa ilmaiset superit.
Saattaa hyvinkin pian tuntua lompakossa, kun voi vain keskittyä ajamiseen eikä kikkailuun.
 
Kosketusnäytöistä ja #VAG ohjauspyörästä on ollut puhetta.

"Hmm..."




Loppukesällä lehdistökoeajon yhteydessä (TM 16/2022) ilmeni, että asiakaspalautteen johdosta vaihteenvalitsin on siirretty mittaristonäytön reunasta erilliseen viikseen ja että vastaava muutos olisi tulossa myös muihin ID-malleihin.

Tannistestissä varmistin, että asia todella on näin. Viestintäosaston edustaja Martin Hube kertoi, että Volkswagen ei ole ollut kovin vastaanottavainen asiakaspalautteelle, mutta nyt ne on ryhdytty ottamaan vakavammin ja tekemään tuotteisiin myös muutoksia niiden pohjalta.

En malttanut olla kysymättä, onko myös uudentyyppisistä ohjauspyörän kytkimistä tullut asiakkailta valituksia. Vastaus oli melko suora: ”En sanoisi, että asiakkaat ovat valittaneet niistä. He suorastaan vihaavat niitä! Ohjauspyörään on tulossa takaisin perinteiset katkaisimet.”

Huben mukaan asian tiimoilta on yhtiössä pidetty lukematon määrä kokouksia. Niissä on mitä ilmeisimmin puhuttu aiheesta varsin kovaan ääneen.

”Kilpailijat kopioivat aikanaan Golfin käyttöliittymän, koska se oli paras, mutta sitten me itse lähdimme harhateille. Meidän on pystyttävä myöntämään, että on tehty virheitä ja oltava valmis korjaamaan ne”, Hube jatkoi.

KORJATTAVAA RIITTÄÄ, sillä ID-mallien ohjelmistokehityksen hankaluuksien vuoksi koko konsernin pääjohtaja Herbert Diess sai äskettäin lähteä. Suunta lienee nyt oikea, mutta virheratkaisuista kärsitään pitkään. Tiettävästi Porschen ja Audin uusimmat mallit olisivat muuten valmiina tuotantoon, mutta ne odottavat toimivia ohjelmistoja.

Volkswagen-konserni ei ole tietenkään ainoa valmistaja, jolla on haasteita uuden tekniikan, ohjelmistojen ja asiakaspalautteiden kanssa, mutta sen valtavan koon vuoksi ongelmat koskettavat miljoonia asiakkaita.

Voi olla, että niin sanotuille premium-merkeille on vielä vaikeampaa myöntää, että kaikki osaaminen ei asukaan omassa yhtiössä. Missä vaiheessa Mercedes-Benzillä mahdetaan ymmärtää, että heidän autoihinsa tulleet ohjauspyörän hipaisukytkimet ovat ainakin yhtä huonot kuin mitä Volkswagen sai aikaan?

Sopii toivoa, että kosketusnäyttöjen ja hipaisukytkinten aallonharja on jo nähty ja että jatkossa uskalletaan myöntää virheratkaisut, ottaa jopa askelia taaksepäin ja keskittyä käytettävyyden parantamiseen.
 
Onko ID.3:n tai ID.4:n omistavilla foorumilaisilla ollut ongelmia / takuukorjauksia autossa? Jos on ollut ongelmia niin minkälaisia?
 
Itse tilasin Niro EV:n kesäkuun alussa, ja silloin kerrottiin auton tulevan vuoden vaihteessa. Tälläkin hetkellä tieto on että auto on valmis, odottaa laivausta ja toimitusaika tammikuu.
Toimitusaikoihin liittyvää ketjuun jo kirjoittelinkin, että Niro EV tuli tilattua kesäkuun alkupäivinä. Liikkeestä en ole saanut nyhdettyä autosta muuta tietoa, kuin että ei ole laivassa. Alkuperäinen toimitus oli joulukuun lopussa. Mitään tietoa viivästymisestä ei ole virallisesti toimitettu.
 
Jos lompakko kestää, niin mahdollisimman uusi Tesla S malli mihin saa ilmaiset superit.
Saattaa hyvinkin pian tuntua lompakossa, kun voi vain keskittyä ajamiseen eikä kikkailuun.
Muuten olisi hieno peli mutta ei taida koira viihtyä tuolla takaluukussa. Muistelen että jossain oli jo puhetta että Tesla rajoittaa tuota ilmaista latausta. Saattoi olla kylläkin vain jenkkimarkkinoilla ja vain silloin jos on maksava asiakas samaan aikaan latailemassa.
 
Tais korona kaataa tehtaita ja sen päälle vielä sota.

Ei sitten taaskaan liity s-autoihin, mutta juuri nyt olen odottanut 13kk seuraavaa polttista. Komponentit ja materiaalit... noh, kunhan tulee tuohon tiskille, niin sit taas punnitaan ostajan ja myyjän munat...

Edit: kaupat siis tehty maltillisella 4kk:n valmistus/toimitusajalla.
 
Autot on menossa vaihtoon ja tuolla hybridi ketjussa kyselikin jo neuvoja mutta ehkä kuitenkin täyssähkö voisi olla se ratkaisu. Haasteena ehkä se että suuri osa ajosta sijoittuu Saksa-Tanska-Ruotsi akselille ja kotilataus on mahdollista vain Suomessa.

Jäin miettimään tuota julkisen latauksen hintaa ja autojen koulutuksia. Kokoluokaltaan auto pitäisi olla ehkä ID4 tyyppinen jotta koira mahtuu kyytiin. Teslabjörnin taulukoista katsottuna tuossa 1000km testissä tuollainen nauttii 25kWh/100km. Moottiriepainotteista tulisi omakin ajo olemaan.

Sähkön hinta:
Suomessa kotona: 0,27€/kWh
Ruotsissa: 0,45€/kWh
Tanskassa: 0,75€/kWh
Saksassa: 0,53€/kWh

Mitä mieltä sähköautoveteraanit on tästä, meneekö kikkailuksi jos käytännössä Tanskassa lataamista pitäisi vältellä? Nämä hinnat on EONin sivuilta otettu, onko kokemusta löytyykö jotain kansainvälistä ketjua jonka kautta keskittämis tms. etuja?
Skodan Powerpassilla, todennäkösesti myös Ellillä Tanskassa näkyi 36-49c/kwh hintoja. Nyt käytössä halvempi maksullinen lisenssi. Kalliimmalla kuukausimaksulla saanee vielä senttejä viilattua noista, myös Ionityt tulee halvemmaksi
 
Ei sitten taaskaan liity s-autoihin, mutta juuri nyt olen odottanut 13kk seuraavaa polttista. Komponentit ja materiaalit... noh, kunhan tulee tuohon tiskille, niin sit taas punnitaan ostajan ja myyjän munat...

Edit: kaupat siis tehty maltillisella 4kk:n valmistus/toimitusajalla.
Tätä tuossa juuri pohdin että jos kerran nyt on menossa jokin yleinen materiaali- ja komponenttipula, eikö sen pitäisi vaikuttaa aika samalla tavalla uusien polttisautojen toimituksiin, eikä lähinnä vain sähköautoihin? Vai olisiko kyseessä just enemmänkin esim. akkujen saatavuus, joka ei polttiksiin pääsääntöisesti vaikuta (paitsi jonkin verran hybrideihin)?

No, oletan esimerkkisi tarkoittavan että kyllä nyt on viivästystä myös uusissa polttisautoissa...
 
Kun seurailee hieman nettiautoa niin onhan noita sähköautoja todella paljon nyt myynnissä ja ne vaan tuntuu lisääntyvän koko ajan. En haluaisi nyt olla kahden sähköauton loukussa - siis sillä ajatuksella, että myisi toisen tilatun auton voitolla. Ehkä perua kuitenkin voi vielä, jos auto on tilauksessa tuolla ajatuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä tuossa juuri pohdin että jos kerran nyt on menossa jokin yleinen materiaali- ja komponenttipula, eikö sen pitäisi vaikuttaa aika samalla tavalla uusien polttisautojen toimituksiin, eikä lähinnä vain sähköautoihin? Vai olisiko kyseessä just enemmänkin esim. akkujen saatavuus, joka ei polttiksiin pääsääntöisesti vaikuta (paitsi jonkin verran hybrideihin)?

No, oletan esimerkkisi tarkoittavan että kyllä nyt on viivästystä myös uusissa polttisautoissa...
Kyllä tuo vaikuttaa aivan kaikkeen. Nimimerkillä emme saaneet tulostimia tukkureilta koska sirupula. Eli ihan sama mitä tilaat/ostat/vuokraat/liisaat tms niin sirupulatai muu pula voi iskeä mitä oudoimmissa tilanteissa. Itse ollut onnekas mutta jokunen kaveri ei niinkään ja kiroilevat "vanhojen" romujensa kanssa kun uutta ei saa tai joutuu maksamaan itseänsä kipeäksi TAI siirrytään sitten oikeasti vanhanliiton laitteisiin kuten itse tein ja suoritetaan keski-iän kriisi jo aiemmin kuin suunniteltu.
 
Onko ID.3:n tai ID.4:n omistavilla foorumilaisilla ollut ongelmia / takuukorjauksia autossa? Jos on ollut ongelmia niin minkälaisia?
Ehdin vuodessa ajella 40tkm ID.3:lla. Satunnaista bugailua jos ei lasketa, niin vain tuo 2.4 päivitys ja 12V akun vaihto vaati käyntiä huollossa. Peilien alla olevien lätäkkövalojen valokuviot näyttivät hajonneen talven aikana.

Muut ylesesti tiedossa olevat viat taitavat olla, etukallistuksen vakaajat väljät, takapyörännapa kolisee/napsuu sekä ajoakkujen kennoissa vikaa (koskee muutamia alkupään malleja)
 
Muuten olisi hieno peli mutta ei taida koira viihtyä tuolla takaluukussa. Muistelen että jossain oli jo puhetta että Tesla rajoittaa tuota ilmaista latausta. Saattoi olla kylläkin vain jenkkimarkkinoilla ja vain silloin jos on maksava asiakas samaan aikaan latailemassa.

No sitten X samoilla spekseillä. Eli mahdollisimman uutta ilmaisilla latauksilla. Sinne mahtuu sisään isompikin koira.
Euroopassa supereita käyttäen matkanteko on oikein jouhevaa. Ja ilmaisilla latauksilla voi olla huoletta hintojen noususta. Tällä hetkellä Suomessa Teslan hinnoittelu ei ole suhteessa muihin samassa linjassa. Eli omasta pussista maksavien kannattaa käyttää mahdollisuuksien mukaan muita operaattoreita.
 
Muuten olisi hieno peli mutta ei taida koira viihtyä tuolla takaluukussa. Muistelen että jossain oli jo puhetta että Tesla rajoittaa tuota ilmaista latausta. Saattoi olla kylläkin vain jenkkimarkkinoilla ja vain silloin jos on maksava asiakas samaan aikaan latailemassa.
Minkä kokoinen koira tuottaa hankaluuksia?
Olin siinä käsityksessä että ässään menee pari kultaistanoutajaa tai yksi isompi karvaturri

AC8FB99D-E397-47EF-A8AD-6104C1574F3D.jpeg
Tuossa jonkinlainen esimerkkikuva nopealla googletuksella.
 
Minkä kokoinen koira tuottaa hankaluuksia?
Olin siinä käsityksessä että ässään menee pari kultaistanoutajaa tai yksi isompi karvaturri

AC8FB99D-E397-47EF-A8AD-6104C1574F3D.jpeg
Tuossa jonkinlainen esimerkkikuva nopealla googletuksella.

Tuo on muuten totta, että harva tietää Model S:ssä olevan valmius kahdelle lisäistuimelle katse taaksepäin. Ja se jalkatila on yllättävän syvä.
 
No sitten X samoilla spekseillä. Eli mahdollisimman uutta ilmaisilla latauksilla. Sinne mahtuu sisään isompikin koira.
Euroopassa supereita käyttäen matkanteko on oikein jouhevaa. Ja ilmaisilla latauksilla voi olla huoletta hintojen noususta. Tällä hetkellä Suomessa Teslan hinnoittelu ei ole suhteessa muihin samassa linjassa. Eli omasta pussista maksavien kannattaa käyttää mahdollisuuksien mukaan muita operaattoreita.

Pitää miettiä tuota X. Se hinnaltaan vähän karkaa jo joutuisi menemään johonkin 6 v vanhaan joka silti on reilusti(yli10k€) kalliimpi kuin uusi ID4. En tiedä onko totta mutta vähän sellainen kuva jäänyt että Tesla ei ole oikea vaihtoehto jos suorituskyky ei kiinnosta jaluotettavuus olisi tärkeämpää?

Lisäksi lähimmälle Tesla laturille noin 100km ja huoltoon 150km. Ehkä tuon kanssa pystyisi elämään kun rangea kuitenkin riittää ja siirtymien varrella latureita on.

Minkä kokoinen koira tuottaa hankaluuksia?
Olin siinä käsityksessä että ässään menee pari kultaistanoutajaa tai yksi isompi karvaturri

AC8FB99D-E397-47EF-A8AD-6104C1574F3D.jpeg
Tuossa jonkinlainen esimerkkikuva nopealla googletuksella.

Kiitti, yllättävän tilavalta näyttää. Nykyisen A6 farmarin kontti näyttäisi mittojen perusteella 5cm (72 vs 77) korkeammalta ja meillä sakemannilla pää katossa siellä. Ei tuo varmaan mukavin vaihtoehto olisi mutta lyhyen matkan varmasti.

Itseasiassa näyttäisi että X takakontti on 3 cm matalampi kuin S. Johtuukohan noista 3.rivin penkeistä?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuo vaikuttaa aivan kaikkeen. Nimimerkillä emme saaneet tulostimia tukkureilta koska sirupula. Eli ihan sama mitä tilaat/ostat/vuokraat/liisaat tms niin sirupulatai muu pula voi iskeä mitä oudoimmissa tilanteissa. Itse ollut onnekas mutta jokunen kaveri ei niinkään ja kiroilevat "vanhojen" romujensa kanssa kun uutta ei saa tai joutuu maksamaan itseänsä kipeäksi TAI siirrytään sitten oikeasti vanhanliiton laitteisiin kuten itse tein ja suoritetaan keski-iän kriisi jo aiemmin kuin suunniteltu.
Ehkä sitten niin, mutta mietin kun itselläni ei kuitenkaan ollut erityistä vaikeutta ostaa kahta uutta peliläppäriä (toinen itselle ja toinen lähisukulaiselle) sekä paria upouutta puhelinta... Ainakin niiden kohdalla tuntui että kaupat pursuivat edelleen niitä.

Tosin taisi olla että pöytäkoneisiin tarkoitettuja huippunäytönohjaimia (NVidia RTX 3080 tai vastaavia) ei tuntunut löytyvän mistään, mutta niiden kohdalla syyksi erityisesti väitettiin vielä silloin että kaikki liikenevät kyseiset kortit menevät kiinalaisiin ja venäläisiin kryptolouhintafarmeihin. Samanaikaisesti tosiaan minulle ei tuottanut mitään vaikeutta ostaa peliläppäriä, missä oli kyseisen piirin (3080) mobiiliversio, jota oletettavasti ei käytetä kryptolouhinnassa.

Onko teoriaa mistä pula edelleen johtuu, vai lukemattomista ja usein tunnistamattomista syistä? Eli minkä loppumista tässä lähinnä kannattaisi odottaa jotta helpottaisi: korona, Ukrainan sota vai jokin muu?

Eritoten minua ihmetyttää tarinat kuinka joissakin sähköautoissa jouduttiin esim. korvaamaan USB-C liittimet USB-A komponettipulan takia... enkä minä ole havainnut mitään vastaavanlaista ongelmaa esim. läppäreissä, USB-hubeissa tms., hyllyt pursuavat USB-C tuotteita. Kai sitten logistinen ketju on vain niin erilainen, autohihnalla ei varastoja pidellä vaan komponentteja pitää tulla just oikea määrä oikeaan aikaan, tai muuten siirtyy taas kaikkien linjalta tilattujen sähköautojen toimitus puoli vuotta eteenpäin koska kaikki linjalla jo olleet autot joudutaan purkamaan osiin ja rakentamaan alusta alkaen uudelleen, tai jotain.

EDIT: Niin tottahan se toki on että autojen valmistus ei ole samanlaista varastoon päätyvää bulkkituotantoa kuin kännykät ja läppärit, koska jälkimmäisissä en ostaessani määrittele tarkkoja optioita mitä puhelimeeni tai läppäriini haluan, vaan ostan jonkun muutamasta eri variantista mitä varastossa on.
 
Viimeksi muokattu:
Kun seurailee hieman nettiautoa niin onhan noita sähköautoja todella paljon nyt myynnissä ja ne vaan tuntuu lisääntyvän koko ajan. En haluaisi nyt olla kahden sähköauton loukussa - siis sillä ajatuksella, että myisi toisen tilatun auton voitolla. Ehkä perua kuitenkin voi vielä, jos auto on tilauksessa tuolla ajatuksella.
Oletan että ovat varsin paljon edelleen Saksasta tuotuja Tesloja... Tuota tuttavallekin kyllä ehdotin kun autonsa toimitus siirtyi puoli vuotta eteenpäin ensi vuoden maaliskuuhun, hänen sijassaan pyrkisin jo tilauksesta eroon ja etsisin vaikka jonkun vähän käytetyn Tesla M3:n tai vastaavan nettiautosta...

EDIT: Niin jos meinaat että käytetyistä sähköautoista alkaa olla nettiautossa melkein jopa ylitarjontaa, sen pitäisi sitten vähitellen alkaa näkyä myös pyyntihinnoissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom