Loppukesällä lehdistökoeajon yhteydessä (TM 16/2022) ilmeni, että asiakaspalautteen johdosta vaihteenvalitsin on siirretty mittaristonäytön reunasta erilliseen viikseen ja että vastaava muutos olisi tulossa myös muihin ID-malleihin.
Tannistestissä varmistin, että asia todella on näin. Viestintäosaston edustaja Martin Hube kertoi, että Volkswagen ei ole ollut kovin vastaanottavainen asiakaspalautteelle, mutta nyt ne on ryhdytty ottamaan vakavammin ja tekemään tuotteisiin myös muutoksia niiden pohjalta.
En malttanut olla kysymättä, onko myös uudentyyppisistä ohjauspyörän kytkimistä tullut asiakkailta valituksia. Vastaus oli melko suora: ”En sanoisi, että asiakkaat ovat valittaneet niistä. He suorastaan vihaavat niitä! Ohjauspyörään on tulossa takaisin perinteiset katkaisimet.”
Huben mukaan asian tiimoilta on yhtiössä pidetty lukematon määrä kokouksia. Niissä on mitä ilmeisimmin puhuttu aiheesta varsin kovaan ääneen.
”Kilpailijat kopioivat aikanaan Golfin käyttöliittymän, koska se oli paras, mutta sitten me itse lähdimme harhateille. Meidän on pystyttävä myöntämään, että on tehty virheitä ja oltava valmis korjaamaan ne”, Hube jatkoi.
KORJATTAVAA RIITTÄÄ, sillä ID-mallien ohjelmistokehityksen hankaluuksien vuoksi koko konsernin pääjohtaja Herbert Diess sai äskettäin lähteä. Suunta lienee nyt oikea, mutta virheratkaisuista kärsitään pitkään. Tiettävästi Porschen ja Audin uusimmat mallit olisivat muuten valmiina tuotantoon, mutta ne odottavat toimivia ohjelmistoja.
Volkswagen-konserni ei ole tietenkään ainoa valmistaja, jolla on haasteita uuden tekniikan, ohjelmistojen ja asiakaspalautteiden kanssa, mutta sen valtavan koon vuoksi ongelmat koskettavat miljoonia asiakkaita.
Voi olla, että niin sanotuille premium-merkeille on vielä vaikeampaa myöntää, että kaikki osaaminen ei asukaan omassa yhtiössä. Missä vaiheessa Mercedes-Benzillä mahdetaan ymmärtää, että heidän autoihinsa tulleet ohjauspyörän hipaisukytkimet ovat ainakin yhtä huonot kuin mitä Volkswagen sai aikaan?
Sopii toivoa, että kosketusnäyttöjen ja hipaisukytkinten aallonharja on jo nähty ja että jatkossa uskalletaan myöntää virheratkaisut, ottaa jopa askelia taaksepäin ja keskittyä käytettävyyden parantamiseen.