Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Klikinsäästäjä: Sähköautolla ajo maksaa 1,2€ - 17,5€/100km talvella kylmällä kelillä riippuen omasta sähköautosta ja omasta sähkösopimuksesta.
Sähköautot myyvät, saatavuus haittaa.
Käytettyjen paalupaikalle – Model 3 -epidemia levisi vaihtoautomarkkinaan
Syyskuun loppuun mennessä kaupaksi on käynyt jo yli 3 000 käytettyä Model 3-sedania.www.kauppalehti.fi
Juuri syyskuun lopulla tehtiin autokauppoja ja automyyjä kertoi että ovat laskeneet hyvityshintoja hieman ja täten varautuneet mahdolliseen riskiin että jää nurkkiin.Alkaa saatavuutta olemaan todella isosti Nettiauton perusteella. Mitä seuraillut niin myytävien Teslojen määrät kasvaneet kuukauden aikana noin parilla sadalla. Nyt myös muutamassa viikossa uusien ilmoitusten määrä pikkasen tippunut (tällä hetkellä esim max 72h ilmoituksia reilu sata). Ehkä aletaan olla siinä pisteessä, että kauppurit ei ihan randomina osta jokaista Model 3:sta Saksasta. Myös Kamux tarjoaa spesiaalipätkää Tesloihin omana kamppiksenaan, joka ei ihan Kamuxin tapaista ole.
Näitä klikkiotsikoita lukiessa on hyvä muistaa että:Iltalehden mukaan koittaa pian sähköautoilijoille tuomionpäivät:
Näin paljon sähköauton lataaminen maksaa tulevana talvena
Sadan kilometrin kustannus saattaa lähennellä ensi talvena jopa 20 euroa sähköautoa kotona lataavalle. Se ei ole enää halpaa.www.iltalehti.fi
tl;dw: Rikki mennyttä VW ID.4 vaihtomoottoria saa odottaa vaikka kuinka kauan, koska kyseinen vaihtomoottori pitää rakentaa jokaiselle autolle erikseen (by the ID-number)? Eli ei tuoda varastosta tilalle uutta moottoria, vaan pitää juuri kyseiselle autolle rakentaa uusi moottori Saksan tehtaalla?
Mitä ihmettä tuo tarkoittaa? Jotenkin tuntuu ettei tuo voi pitää paikkaansa. Onko tavallistakin sähköautoissa että varaosat pitää kustomoidusti rakentaa jokaiselle autolle erikseen?
tl;dw: Rikki mennyttä VW ID.4 vaihtomoottoria saa odottaa vaikka kuinka kauan, koska kyseinen vaihtomoottori pitää rakentaa jokaiselle autolle erikseen (by the ID-number)? Eli ei tuoda varastosta tilalle uutta moottoria, vaan pitää juuri kyseiselle autolle rakentaa uusi moottori Saksan tehtaalla?
Mitä ihmettä tuo tarkoittaa? Jotenkin tuntuu ettei tuo voi pitää paikkaansa. Onko tavallistakin sähköautoissa että varaosat pitää kustomoidusti rakentaa jokaiselle autolle erikseen?
Olipa ärsyttävä video, kiitos tl;dw:stä. Jossain kolmannen minuutin kohdalla päästiin itse asiaan, kun ensin oli kerrottu ihmiskunnan historia.
En pistäisi tälle videolle juuri painoarvoa, kun videon kertoja ei tunnu tietävän autoista juuri mitään. Veikkaanpa taustalla olevan jotain muuta, kuten että vaihtomoottori vaan nyt sattuu olemaan make-to-order kamaa ja syystä tai toisesta saatavuus vaikeaa. Osta upouusi polttisauto täysin uudella moottorivariantilla, niin ei niitäkään ihan jonoksi asti ole varaosina päivästä 1 alkaen.
Milloin itse tilasit auton?Hm... netissä liikkuu huhuja kesän jälkeen (tai ehkä jopa sitä ennen?) tilatut Ioniq 5:set myöhästyy. Pahin esimerkki mitä löysin oli 6/23:ksi luvatun auton uusi arvio olisi 7/24. Onkos kellään muulla mitään tietoa tästä? Kyselin just oman auton tilannetta, mutta ei tullut vastausta vielä.
Ok. Itse en tuollaisella toimitusajalla autoa tilaisi. Pitäisin 6 kk rajana uuden auton toimitukselle.Katselin yhtä ryhmää ja -24 menee kans uudet Ionikit, tänä kesällä tilattuja.
Et sitten paljoa autoja tilailisi nykyaikana Pitäisin tiettyä toimitusaikaa suurempana ongelmana ko. ajasta lipsumista kuin että se on x kk. Helppo se tekeminen on suunnitella sen uuden auton saapumisen mukaan, jos toimitusaika on hyvin tiedossa (pl. jos jollain minä hetkenä tahansa laukeavalla tonnin pommilla ajaa).Ok. Itse en tuollaisella toimitusajalla autoa tilaisi. Pitäisin 6 kk rajana uuden auton toimitukselle.
No, melkein tilasin IONIQ 5:n toukokuussa, mutta toimitusaika olisi ollut tuolloinkin yli 12 kk niin jäi tilaamatta. TIlasin sitten toukokuussa e-208:n - toimitusaika oli 2 kk.Et sitten paljoa autoja tilailisi nykyaikana Pitäisin tiettyä toimitusaikaa suurempana ongelmana ko. ajasta lipsumista kuin että se on x kk. Helppo se tekeminen on suunnitella sen uuden auton saapumisen mukaan, jos toimitusaika on hyvin tiedossa (pl. jos jollain minä hetkenä tahansa laukeavalla tonnin pommilla ajaa).
Jos ei ole tarvetta rahoituksille ja olisi varmuus siitä, että inflaatio pysyy korkealla tasolla saattaisin tilata Ioniq 5:n, mutta jos autolle olisi tarvetta jo aiemmin, ostaisin luultavasti tänä vuonna rekisteröidyn Model 3 perffin, joita alkaa saamaan jo hieman päälle 60 ke:n pintaan.Minkä auton itse tilaisitte tällä hetkellä, jos olisi auton vaihto mielessä seuraavan vuoden aikana? Itsellä olisi vahvoilla Ariya 63 kWh ja IONIQ 5. Ehkä myös Polestar 2. Voisin myös vaihtaa refreshattuun e-208:n sitten, kun tuollainen tulisi tilattavaksi. Polestaria saisi varmaankin nopeimmin mikäli olisi tarvetta nopeammalle toimitukselle.
Onkohan mahdollisesti Pösö e-2008 poistettu hinnastosta kokonaan? En löytänyt sitä tuosta uudesta tänään 7.10. päivitetystä 2008 hinnastosta.Tänään on näköjään e-208:n hinta noussut 2610 eurolla, uusi lähtöhinta on nyt 38 200. Hinnastossa on vielä samat speksit kuin 2022 mallissa eli ei ole isompaa akkua. Liekö sitten hinta taas nousee, kun tulee päivitetty malli saataville. https://www.peugeot.fi/content/dam/..._208_hinnat,_tekniset_tiedot_ja_varusteet.pdf
Onkohan mahdollisesti Pösö e-2008 poistettu hinnastosta kokonaan? En löytänyt sitä tuosta uudesta tänään 7.10. päivitetystä 2008 hinnastosta.
En tiedä, mutta se ainakin selittäisi, miksi siitä ei ole mainintaa e-208 refresh uutisten yhteydessä. Tosin voihan siitä tulla joku uusittu malli myyntiin myöhemmin, kuka tietää. Tai sitten vain Suomen kiintiö on ylitetty jo kauan aikaa sitten niin ei kannata roikottaa sitä tällä hetkellä myynnissä kun saatavuutta ei ole. Maahantuojalta voisi kysyä.Onkohan mahdollisesti Pösö e-2008 poistettu hinnastosta kokonaan? En löytänyt sitä tuosta uudesta tänään 7.10. päivitetystä 2008 hinnastosta.
Ok, toisaalta uudessa hinnastossa e-208 oli samoilla spekseillä kuin nykyinen ainoastaan hinta oli noussut reilusti. Kysyin maahantuojalta, että milloin e-208 refresh uudella akulla tulee myyntiin.Näytti lukevan "päivitämme konfiguraattoria" sivuilla - ehkä sieltä tulee nyt 23 vuoden speksit sisään
Hm... netissä liikkuu huhuja kesän jälkeen (tai ehkä jopa sitä ennen?) tilatut Ioniq 5:set myöhästyy. Pahin esimerkki mitä löysin oli 6/23:ksi luvatun auton uusi arvio olisi 7/24. Onkos kellään muulla mitään tietoa tästä? Kyselin just oman auton tilannetta, mutta ei tullut vastausta vielä.
Uuden karvalakki Tesla Model 3:n toimitusaika-arvio näyttää olevan tällä hetkellä tammi-maaliskuu 2023. Eli tuo menisi jopa Polestar 2:n toimitusaika-arvion alle, aika hyvin!Tutun piti saada joskus tilattu e-Mokka heinäkuussa, nyt toimituslupaus on siirtynyt ensi vuoden maaliskuulle.
Minä pyrkisin varmaan jo eroon tuollaisesta jatkuvasti siirtyvästä tilauksesta ja ostaisin jonkun käytetyn Tesla M3 RWD:n... Tulisi jo se lama että sähköautoja alkaisi taas saada järkevällä aikataululla ja hinnalla.
Onko missään näkynyt tarkempaa tietoa, että mikä kaikki päivittyy? Akku ja moottori on kerrottu, mutta miten esimerkiksi softat? Tuleeko esimerkiksi e-308:n tyylikkäämpi ja monipuolisempi softa, vai e-208:n nykyinen?e-208 refresh
En ainakaan itse ole nähnyt mitään muuta huhua, kuin että tulisi sama akku kuin e-308:n tulee (range n.400 km) ja kulutus olisi n.12 kWh/100km vrt. nykyinen 15,5 kWh/100km.Facebookissa jotkut raportoi, että ensi kesälle luvatut Ioniq 5 Premium toimitukset on joillain siirtyneet loppuvuoteen 2024. Aika huima loikka.
Onko missään näkynyt tarkempaa tietoa, että mikä kaikki päivittyy? Akku ja moottori on kerrottu, mutta miten esimerkiksi softat? Tuleeko esimerkiksi e-308:n tyylikkäämpi ja monipuolisempi softa, vai e-208:n nykyinen?
Facebookissa jotkut raportoi, että ensi kesälle luvatut Ioniq 5 Premium toimitukset on joillain siirtyneet loppuvuoteen 2024. Aika huima loikka.
Onko missään näkynyt tarkempaa tietoa, että mikä kaikki päivittyy? Akku ja moottori on kerrottu, mutta miten esimerkiksi softat? Tuleeko esimerkiksi e-308:n tyylikkäämpi ja monipuolisempi softa, vai e-208:n nykyinen?
Android Automotive kuulostaa hyvältä! Tuohan on Polestar 2:ssa ja Meganessa, olikohan muissa vielä?PSA:n varaosajärjestelmästä stalkattuna ilman navigontia varustetun 208 (P21E) nykyinen telematiikkayksikkö (lue viihdejärjestelmän keskusyksiön) nykyinen versionumero on tuotannossa 30.4.2023 (DAM 16974) saakka. Navigoinnilla varustetun version muuttumispäivää ei ole kirjattuna. On siis oletettavaa, että uuden sukupolven NAC/RCC-versio tulisi tuolloin tuotantoon tai sitten mahdollisesti Android Automotive, joka pitäisi lanseerata vuonna 2023 PSA:n tuotoksiin. (Tai no Stellantishan se on nykyisin.)
Itse pidin teslaa ihan pilipalivalmistajana mutta alkaa kyllä näyttää siltä, että on ainoa kuka oikeasti toimittaa ja jopa pysyy edes jotenkin luvatussa aikataulussa. Ala nyt jotain hyundaita odottamaan 2-vuottaFacebookissa jotkut raportoi, että ensi kesälle luvatut Ioniq 5 Premium toimitukset on joillain siirtyneet loppuvuoteen 2024. Aika huima loikka.
Eikö Stellantis tehnyt Amazonin kanssa diilin autosoftasta? Ovatko ottamassa kuitenkin myös Androidin käyttöön?Android Automotive
Eikö Stellantis tehnyt Amazonin kanssa diilin autosoftasta? Ovatko ottamassa kuitenkin myös Androidin käyttöön?
Amazon and Stellantis will collaborate to deliver software solutions for Stellantis’ new digital cabin platform, STLA SmartCockpit, starting in 2024Amazon and Stellantis Collaborate to Introduce Customer-Centric Connected Experiences Across Millions of Vehicles, Helping Accelerate Stellantis’ Software Transformation
Amazon and Stellantis Collaborate to Introduce Customer-Centric Connected Experiences Across Millions of Vehicles, Helping Accelerate Stellantis’ Software Transformationwww.stellantis.com
Oli kummin vain niin hyvä suuntaus, että tulee uutta järjestelmää kehiin jossakin vaiheessa. OTA-päivitykset ja muutenkin nykyaikaisempi systeemi.Yritin tätä kaivella, mutta satavarmaa tietoa ei tunnu löytyvän ainakaan Stellantiksen pressihuoneesta. Luulisin, että ennen yhdistymistä tehty diili pitäisi, mutta jää nähtävksi, luulisin kyllä että jos Android Automotivesta olisi vetäydytty olisi asiasta tiedotettu jotekin.
Hyundai Ioniq 5 toimitusten siirtymisessä on ilmeisesti kyse Infineonin valmistusvirheellisistä Hyundai Mobikselle toimitetuista siruista, josta on uutisoitu jo aiemmin esim. tämmöisellä sivulla:
IONIQ 5 Production May Be Disrupted Due to Infineon Chip Problems
Hyundai Motor Co. may suffer a disruption in the production of its electric vehicle IONIQ 5, the winner of the World Car of the Year, due to a problem with chiwww.businesskorea.co.kr
Liekö sitten jättäneet ilmoituksen asiakkailleen toimitusajan siirtymisestä tänne saakka tai niitä virheellisiä on yritetty jotenkin käyttää, mutta todettu etteivät kertakaikkiaan vaan toimi riittävän hyvin. Aika hämmästyttävää kyllä, että ovat edes päätyneet asiakkaalle saakka.
Tämän hetkisen tiedon mukaan koskee vain Hyundaita, mutta ei sisarmerkki Kiaa, joilla toki jo aiemmin toimitusajat olivat luokkaa 14kk EV6 mallille.
In response to this rumor, Infineon said that a deviation occurred in the production process at one of the company’s front-channel manufacturing plants this spring, and the relevant products were not shipped to customers, and the problem has now been solved, and the company has subsequently increased product output, which has so far exceeded the initial planned output
Eikös Hyundailla (Kona) ja Kialla (e-Niro) ollut juuri samanlaisia toimitusvaikeuksia jo vuosia sitten? No nyt niitä on monella muullakin, mutta ei kaikilla.Hyundai Ioniq 5 toimitusten siirtymisessä on ilmeisesti kyse Infineonin valmistusvirheellisistä Hyundai Mobikselle toimitetuista siruista, josta on uutisoitu jo aiemmin esim. tämmöisellä sivulla:
IONIQ 5 Production May Be Disrupted Due to Infineon Chip Problems
Hyundai Motor Co. may suffer a disruption in the production of its electric vehicle IONIQ 5, the winner of the World Car of the Year, due to a problem with chiwww.businesskorea.co.kr
Liekö sitten jättäneet ilmoituksen asiakkailleen toimitusajan siirtymisestä tänne saakka tai niitä virheellisiä on yritetty jotenkin käyttää, mutta todettu etteivät kertakaikkiaan vaan toimi riittävän hyvin. Aika hämmästyttävää kyllä, että ovat edes päätyneet asiakkaalle saakka.
Tämän hetkisen tiedon mukaan koskee vain Hyundaita, mutta ei sisarmerkki Kiaa, jolla toki jo aiemmin toimitusajat olivat luokkaa 14kk EV6 mallille.
Sähköautot - Nyt -ryhmässä on useita henkilöitä kertonut, että tänään oli soitettu tai laitettu sähköpostia kertoen ~1 vuoden viivästymisestä. Jollain oli arvioitu toimitus tammikuulle 2023 ja nyt se siirtyi 2024 vuoteen.Hm... netissä liikkuu huhuja kesän jälkeen (tai ehkä jopa sitä ennen?) tilatut Ioniq 5:set myöhästyy. Pahin esimerkki mitä löysin oli 6/23:ksi luvatun auton uusi arvio olisi 7/24. Onkos kellään muulla mitään tietoa tästä? Kyselin just oman auton tilannetta, mutta ei tullut vastausta vielä.
Aivan vaikka tänään hinta pompsahti aika roimasti kerralla (n. 8 %, 35390->38200) ei sillä ole tällä hetkellä hintaluokassaan juuri kilpailijoita vastaavilla spekseillä (11 kW laturi & 100 kW pikalataus, 362 km range). Päivityksen jälkeen e-208:n range on n. 400 km, mutta ehkä auton hintakin sitten vielä nousee.e-208 akun esilämmityksellä ja toimivalla softalla olisi aika täydellinen pieni sähköauto. Ei se sattumaa ole, että jo nykyinen versio on ollut myyntimenestys.
Omasta mielestä e208 on aivan jäätävän kallis auto. bensakoneisia saa melkeen 2 tuon hinnalla. Siinä saa muutaman kilometrin pelastaa maailmaa, että tuo ero kuittaantuu.Aivan vaikka tänään hinta pompsahti aika roimasti kerralla (n. 8 %, 35390->38200) ei sillä ole tällä hetkellä hintaluokassaan juuri kilpailijoita vastaavilla spekseillä (11 kW laturi & 100 kW pikalataus, 362 km range). Päivityksen jälkeen e-208:n range on n. 400 km, mutta ehkä auton hintakin sitten vielä nousee.
Sähköautot - Nyt -ryhmässä on useita henkilöitä kertonut, että tänään oli soitettu tai laitettu sähköpostia kertoen ~1 vuoden viivästymisestä. Jollain oli arvioitu toimitus tammikuulle 2023 ja nyt se siirtyi 2024 vuoteen.
Jokainen tavallaan. Minä en enää palaa polttiksiin, vaikka sähköautoilun käyttökustannuksetkin nousisi polttiksen veroisiksi ja ostohinta olisi yhä polttiiksiin verrattuna tuplat. On vaan niin paljon mukavampi auto ajaa ja käyttää.Itse en ostaisi sähköautoa missä joutuu polttisversioon verrattuna maksamaan extraa.