Yleistä keskustelua sähköautoista

Sähköautolla ajohan maksaa todellisuudessa noin 200 euroa/100km. This just in!


Siis jos sattuu maksamaan sähköstään 20 euroa/kwh. Samoin jos Diesel maksaisi 1000 euroa litra niin dieselillä vastaavat kulut olisivat jossain 5600-8000 euroa/100km.
 
Sähköautot myyvät, saatavuus haittaa.


Alkaa saatavuutta olemaan todella isosti Nettiauton perusteella. Mitä seuraillut niin myytävien Teslojen määrät kasvaneet kuukauden aikana noin parilla sadalla. Nyt myös muutamassa viikossa uusien ilmoitusten määrä pikkasen tippunut (tällä hetkellä esim max 72h ilmoituksia reilu sata). Ehkä aletaan olla siinä pisteessä, että kauppurit ei ihan randomina osta jokaista Model 3:sta Saksasta. Myös Kamux tarjoaa spesiaalipätkää Tesloihin omana kamppiksenaan, joka ei ihan Kamuxin tapaista ole.
 
Alkaa saatavuutta olemaan todella isosti Nettiauton perusteella. Mitä seuraillut niin myytävien Teslojen määrät kasvaneet kuukauden aikana noin parilla sadalla. Nyt myös muutamassa viikossa uusien ilmoitusten määrä pikkasen tippunut (tällä hetkellä esim max 72h ilmoituksia reilu sata). Ehkä aletaan olla siinä pisteessä, että kauppurit ei ihan randomina osta jokaista Model 3:sta Saksasta. Myös Kamux tarjoaa spesiaalipätkää Tesloihin omana kamppiksenaan, joka ei ihan Kamuxin tapaista ole.
Juuri syyskuun lopulla tehtiin autokauppoja ja automyyjä kertoi että ovat laskeneet hyvityshintoja hieman ja täten varautuneet mahdolliseen riskiin että jää nurkkiin.
 
Huvittaa, kun uutinen puhuu "halutuin" jne. määrän yhteydessä. Yleensä siellä on myös se toinen osapuoli, joka haluaa autosta eroon... No, pääsi se siihen pihviinkin, kun sivulauseessa muisti huomioida lyhyen myyntiajan, joka kertonee enemmän kysynnästä määrän sijaan.

e: Tosin nyt kuin loppuun, niin näyttää muidenkin sähkisten myyntiajat olevan samalla tasolla. Eli saatavuus ratkaisee. Neuvostosuomeen ilmeisesti päätyvät vähän käytettynä sen takia, että muualla kannattaa ostaa tukien takia uus?
 
Iltalehden mukaan koittaa pian sähköautoilijoille tuomionpäivät:

Näitä klikkiotsikoita lukiessa on hyvä muistaa että:

1. Jos sähköauton lataus kotona maksaa talvella 50c/kWh, maksaa sähkö silloin muutenkin ja muillekin 50c/kWh. Eli yhtä hyvin voisi otsikoida kuinka saunojille, kinkunpaistajille, marjanpakastajille ja jopa monille asuntonsa lämmittäville ja suihkussa kävijöille koittaa pian tuomionpäivät.

2. Kun kerran puhutaan kotona latauksesta, useimmat lataavat pääsääntöisesti yöllä, jolloin sähkö on yleensä halvinta. Eli sähkön hinnan nousu todellisuudessa osuu enemmän muuhun osaan ihmisten elämää, kuin sähköautoiluun. Tuskin kukaan alkaa käydä saunassa tai keittää ruokaa klo 3 yöllä, koska sähkö on silloin halvinta, mutta sähköauton lataus ajastettuna onnistuu vallattoman helposti siihen aikaan.
 



tl;dw: Rikki mennyttä VW ID.4 vaihtomoottoria saa odottaa vaikka kuinka kauan, koska kyseinen vaihtomoottori pitää rakentaa jokaiselle autolle erikseen (by the ID-number)? Eli ei tuoda varastosta tilalle uutta moottoria, vaan pitää juuri kyseiselle autolle rakentaa uusi moottori Saksan tehtaalla?

Mitä ihmettä tuo tarkoittaa? Jotenkin tuntuu ettei tuo voi pitää paikkaansa. Onko tavallistakin sähköautoissa että varaosat pitää kustomoidusti rakentaa jokaiselle autolle erikseen?
 



tl;dw: Rikki mennyttä VW ID.4 vaihtomoottoria saa odottaa vaikka kuinka kauan, koska kyseinen vaihtomoottori pitää rakentaa jokaiselle autolle erikseen (by the ID-number)? Eli ei tuoda varastosta tilalle uutta moottoria, vaan pitää juuri kyseiselle autolle rakentaa uusi moottori Saksan tehtaalla?

Mitä ihmettä tuo tarkoittaa? Jotenkin tuntuu ettei tuo voi pitää paikkaansa. Onko tavallistakin sähköautoissa että varaosat pitää kustomoidusti rakentaa jokaiselle autolle erikseen?

VW teki sen taas, myy ylihintaista ja keskeneräistä kuraa ja jättää testaamisen asiakkaiden tehtäväksi ja lopulta asiakas-suhde pilataan olemattomilla lupauksilla :facepalm:
 



tl;dw: Rikki mennyttä VW ID.4 vaihtomoottoria saa odottaa vaikka kuinka kauan, koska kyseinen vaihtomoottori pitää rakentaa jokaiselle autolle erikseen (by the ID-number)? Eli ei tuoda varastosta tilalle uutta moottoria, vaan pitää juuri kyseiselle autolle rakentaa uusi moottori Saksan tehtaalla?

Mitä ihmettä tuo tarkoittaa? Jotenkin tuntuu ettei tuo voi pitää paikkaansa. Onko tavallistakin sähköautoissa että varaosat pitää kustomoidusti rakentaa jokaiselle autolle erikseen?

Olipa ärsyttävä video, kiitos tl;dw:stä. Jossain kolmannen minuutin kohdalla päästiin itse asiaan, kun ensin oli kerrottu ihmiskunnan historia.

En pistäisi tälle videolle juuri painoarvoa, kun videon kertoja ei tunnu tietävän autoista juuri mitään. Veikkaanpa taustalla olevan jotain muuta, kuten että vaihtomoottori vaan nyt sattuu olemaan make-to-order kamaa ja syystä tai toisesta saatavuus vaikeaa. Osta upouusi polttisauto täysin uudella moottorivariantilla, niin ei niitäkään ihan jonoksi asti ole varaosina päivästä 1 alkaen.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Olipa ärsyttävä video, kiitos tl;dw:stä. Jossain kolmannen minuutin kohdalla päästiin itse asiaan, kun ensin oli kerrottu ihmiskunnan historia.

En pistäisi tälle videolle juuri painoarvoa, kun videon kertoja ei tunnu tietävän autoista juuri mitään. Veikkaanpa taustalla olevan jotain muuta, kuten että vaihtomoottori vaan nyt sattuu olemaan make-to-order kamaa ja syystä tai toisesta saatavuus vaikeaa. Osta upouusi polttisauto täysin uudella moottorivariantilla, niin ei niitäkään ihan jonoksi asti ole varaosina päivästä 1 alkaen.

Jep, naapurilla levisi laatikko ja pitkälle päälle toista kuukautta auto oli palatsin pihalla odottelemassa palikoita. Ja hiljattain uutisointiin Teslan tilanteista. Joku juttu oli vielä laakereiden kanssa, joiden toimitusarvio oli yli puoli vuotta.

Mutta selvähän se on, että tällaiset jutut sekä tuo sähkön hinta nyt vaan "myy" todella hyvin. Jos joku sattuisi ihan normipolttikseen odottelemaan osia monta kuukautta, ei ketään kiinnostaisi.
 
Nevahööd, mutta tuli Kauppalehdessä vastaan:

KauppalehtiKUMPPANISISÄLLÖT


Busnex
Täyssähköinen tilava perheauto SERES 3 tulee Suomen markkinoille – valttina nopea toimitusaika
Täyssähköinen tilava perheauto SERES 3 tulee Suomen markkinoille – valttina nopea toimitusaika

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Julkaistu 07.10.2022
Kirjoittaja Busnex
Kohtuuhintaisella autolla on viikon toimitusaika, yli 300 km ajokantama ja monia ylellisiä yksityiskohtia, kuten kattoikkuna ja nahkainen sisustus.
Tarjonta monipuolistuu Suomen sähköautomarkkinoilla loppuvuodesta, kun tarjolle tulee kilpailukykyisesti hinnoiteltu SERES 3. Auto vastaa nopeasti kasvaneeseen suuremman kokoluokan sähköautojen kysyntään. Viisipaikkainen, tilava SERES 3 on kuin tehty laatu- ja kustannustietoisille perheille, jotka tarvitsevat autoa pidemmillekin matkoille.
Hinta-laatusuhteeltaan erinomaisen auton ajokantama on mukavuusajossa jopa 329 kilometriä. Kantama on mitattu todellisia ajo-olosuhteita vastaavan, uuden WLTP-päästömittaustavan mukaan laskettuna (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure).
Hintaluokaltaan noin 44 000 euron autossa on ripaus luksusta: kattoikkunan lisäksi sisustus on nahkaa rattia ja kojelautaa myöten. Autossa on integroituna erikoisvarusteena myös nauhoittava 360 videokamera. Autolla on viiden vuoden takuu.
BUSNEX-_-SERES-_-AVIA-SOLUTIONS-GROUP_6.jpg
Ympäristöystävälliselle akulle 8 vuoden takuu
SERES 3:ssa on 53 kW akku ja 162 hevosvoiman moottori. Akkuteknologiassa on kiinnitetty huomiota turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Litiumrautafosfaattiakku (LiFePO4) on kobolttivapaa ja se on yksi turvallisimmista litiumakkutyypeistä. SERES 3:n akku on erittäin kestävä, ja sille annetaan 8 vuoden tai 120 000 kilometrin takuu.
Käyttömukavuutta lisää tehokkaan akun nopea latautuminen. 60 kW pikalatauksella auton akun saa jopa 80-prosenttisesti täyteen 30 minuutissa. 6.6 kW hitaalla latauksella auton akku täyttyy yön yli tai työpäivän aikana, kahdeksassa tunnissa.
Auton teknologia on suunniteltu Piilaaksossa ja komponentit on valmistettu sekä Yhdysvalloissa että Kiinassa. Auto on jo edellä mainittujen maiden lisäksi Euroopan markkinoilla Baltiassa ja Puolassa. Suomi on ensimmäinen Pohjoismaa, jonka markkinoille autoa ryhdytään tuomaan.
BUSNEX-_-SERES-_-AVIA-SOLUTIONS-GROUP_3.jpg
Auto viikossa tilauksesta
Sereksen markkinoille tulo helpottaa nykyistä sähköautopulaa nopeasti, koska autoilla on nopea toimitusaika. SERES 3:n tuo Suomen markkinoille liettualainen Busnex, joka edustaa autoa jo Baltiassa ja Puolassa. Suomeen autot toimitetaan Vilnasta käsin.
“Uskon, että nopea toimitusaika on meille ehdoton kilpailuetu. Kun suomalainen asiakas tilaa itselleen meiltä auton, saamme sen toimitettua hänelle viikossa Liettuasta”, kuvailee Giedrius Lelevicius Busnexilta.
BUSNEX-_-SERES-_-AVIA-SOLUTIONS-GROUP_1.jpg

Ympäristöystävällisiin kuljetusratkaisuihin erikoistunut Busnex etsii parhaillaan jälleenmyyjiä tuodakseen auton mahdollisimman pian suomalaisten ulottuville.
“Saamme autoja Suomen markkinoille nopeasti, kun saamme jälleenmyyjien verkoston rakennettua. Haemme edelleen alan toimijoita, joilla on laaja palvelutarjonta ja omat showroomit kivijalassa, ja jotka pystyvät tarjoamaan SERES-brändille oman myyntipäällikön”, Lelevicius sanoo.
Busnexillä on suunnitelmia myös jatkon suhteen. SERES 3:n jälkeen, vuoden 2023 aikana yritys tuo Suomen markkinoille seuraavan auton, premium-luokkaan kuuluvan SERES SF5:n.
 
Minkä auton itse tilaisitte tällä hetkellä, jos olisi auton vaihto mielessä seuraavan vuoden aikana? Itsellä olisi vahvoilla Ariya 63 kWh ja IONIQ 5. Ehkä myös Polestar 2. Voisin myös vaihtaa refreshattuun e-208:n sitten, kun tuollainen tulisi tilattavaksi. Polestaria saisi varmaankin nopeimmin mikäli olisi tarvetta nopeammalle toimitukselle.
 
Viimeksi muokattu:
Hm... netissä liikkuu huhuja kesän jälkeen (tai ehkä jopa sitä ennen?) tilatut Ioniq 5:set myöhästyy. Pahin esimerkki mitä löysin oli 6/23:ksi luvatun auton uusi arvio olisi 7/24. Onkos kellään muulla mitään tietoa tästä? Kyselin just oman auton tilannetta, mutta ei tullut vastausta vielä.
 
Hm... netissä liikkuu huhuja kesän jälkeen (tai ehkä jopa sitä ennen?) tilatut Ioniq 5:set myöhästyy. Pahin esimerkki mitä löysin oli 6/23:ksi luvatun auton uusi arvio olisi 7/24. Onkos kellään muulla mitään tietoa tästä? Kyselin just oman auton tilannetta, mutta ei tullut vastausta vielä.
Milloin itse tilasit auton?
 
Katselin yhtä ryhmää ja -24 menee kans uudet Ionikit, tänä kesällä tilattuja.
 
Ioniq5 ja Polestar 2 oli itselläni finaalissa ja polestar voitti osakseen lyhyemmän toimitusajan ansiosta. Onneksi valitsin sen. En jaksaisi ihan kahta vuotta odotella. Tää reilu kuukausikin on ollut aika vaikeaa aikaa. Haluaisi vaan jo hypätä uuden auton ratsaille.
 
Ok. Itse en tuollaisella toimitusajalla autoa tilaisi. Pitäisin 6 kk rajana uuden auton toimitukselle.
Et sitten paljoa autoja tilailisi nykyaikana :D Pitäisin tiettyä toimitusaikaa suurempana ongelmana ko. ajasta lipsumista kuin että se on x kk. Helppo se tekeminen on suunnitella sen uuden auton saapumisen mukaan, jos toimitusaika on hyvin tiedossa (pl. jos jollain minä hetkenä tahansa laukeavalla tonnin pommilla ajaa).
 
Et sitten paljoa autoja tilailisi nykyaikana :D Pitäisin tiettyä toimitusaikaa suurempana ongelmana ko. ajasta lipsumista kuin että se on x kk. Helppo se tekeminen on suunnitella sen uuden auton saapumisen mukaan, jos toimitusaika on hyvin tiedossa (pl. jos jollain minä hetkenä tahansa laukeavalla tonnin pommilla ajaa).
No, melkein tilasin IONIQ 5:n toukokuussa, mutta toimitusaika olisi ollut tuolloinkin yli 12 kk niin jäi tilaamatta. TIlasin sitten toukokuussa e-208:n - toimitusaika oli 2 kk.

Polestar 2:n toimitusaika olisi käsittääkseni tällä hetkellä 6 kk (Polestar 2 karvalakin ensimmäisten toimitusten ajankohta: huhtikuu 2023, Polestar – Configure your Polestar online)
 
Viimeksi muokattu:
Minkä auton itse tilaisitte tällä hetkellä, jos olisi auton vaihto mielessä seuraavan vuoden aikana? Itsellä olisi vahvoilla Ariya 63 kWh ja IONIQ 5. Ehkä myös Polestar 2. Voisin myös vaihtaa refreshattuun e-208:n sitten, kun tuollainen tulisi tilattavaksi. Polestaria saisi varmaankin nopeimmin mikäli olisi tarvetta nopeammalle toimitukselle.
Jos ei ole tarvetta rahoituksille ja olisi varmuus siitä, että inflaatio pysyy korkealla tasolla saattaisin tilata Ioniq 5:n, mutta jos autolle olisi tarvetta jo aiemmin, ostaisin luultavasti tänä vuonna rekisteröidyn Model 3 perffin, joita alkaa saamaan jo hieman päälle 60 ke:n pintaan.
 
Tänään on näköjään e-208:n hinta noussut 2610 eurolla, uusi lähtöhinta on nyt 38 200. Hinnastossa on vielä samat speksit kuin 2022 mallissa eli ei ole isompaa akkua. Liekö sitten hinta taas nousee, kun tulee päivitetty malli saataville. https://www.peugeot.fi/content/dam/..._208_hinnat,_tekniset_tiedot_ja_varusteet.pdf
Onkohan mahdollisesti Pösö e-2008 poistettu hinnastosta kokonaan? En löytänyt sitä tuosta uudesta tänään 7.10. päivitetystä 2008 hinnastosta.
 
Onkohan mahdollisesti Pösö e-2008 poistettu hinnastosta kokonaan? En löytänyt sitä tuosta uudesta tänään 7.10. päivitetystä 2008 hinnastosta.

Näytti lukevan "päivitämme konfiguraattoria" sivuilla - ehkä sieltä tulee nyt 23 vuoden speksit sisään
 
Onkohan mahdollisesti Pösö e-2008 poistettu hinnastosta kokonaan? En löytänyt sitä tuosta uudesta tänään 7.10. päivitetystä 2008 hinnastosta.
En tiedä, mutta se ainakin selittäisi, miksi siitä ei ole mainintaa e-208 refresh uutisten yhteydessä. Tosin voihan siitä tulla joku uusittu malli myyntiin myöhemmin, kuka tietää. Tai sitten vain Suomen kiintiö on ylitetty jo kauan aikaa sitten niin ei kannata roikottaa sitä tällä hetkellä myynnissä kun saatavuutta ei ole. Maahantuojalta voisi kysyä.

Edit. Kysyin maahantuojalta asiasta sähköpostilla.
 
Viimeksi muokattu:
Näytti lukevan "päivitämme konfiguraattoria" sivuilla - ehkä sieltä tulee nyt 23 vuoden speksit sisään
Ok, toisaalta uudessa hinnastossa e-208 oli samoilla spekseillä kuin nykyinen ainoastaan hinta oli noussut reilusti. Kysyin maahantuojalta, että milloin e-208 refresh uudella akulla tulee myyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Hm... netissä liikkuu huhuja kesän jälkeen (tai ehkä jopa sitä ennen?) tilatut Ioniq 5:set myöhästyy. Pahin esimerkki mitä löysin oli 6/23:ksi luvatun auton uusi arvio olisi 7/24. Onkos kellään muulla mitään tietoa tästä? Kyselin just oman auton tilannetta, mutta ei tullut vastausta vielä.

Parin kuukauden lipsumisesta puhuttu myyjäliikkeen taholta aiemmin. Ei ole tullut sähköpostia. FB-ryhmä onkin sitten täynnä esimerkkejä näistä uusista 24-vuoden toimituksista. Vaikka itse nyt sähköautolla ajan jo muutenkin, jo yli vuoden toimitusaika tarkoittaisi normaalitilanteessa kaupan perumista. Nyt taitaa tilanne vain olla se, että ei ole mitään muutakaan mitä ostaa.
 
Tutun piti saada joskus tilattu e-Mokka heinäkuussa, nyt toimituslupaus on siirtynyt ensi vuoden maaliskuulle.

Minä pyrkisin varmaan jo eroon tuollaisesta jatkuvasti siirtyvästä tilauksesta ja ostaisin jonkun käytetyn Tesla M3 RWD:n... Tulisi jo se lama että sähköautoja alkaisi taas saada järkevällä aikataululla ja hinnalla.
 
Tutun piti saada joskus tilattu e-Mokka heinäkuussa, nyt toimituslupaus on siirtynyt ensi vuoden maaliskuulle.

Minä pyrkisin varmaan jo eroon tuollaisesta jatkuvasti siirtyvästä tilauksesta ja ostaisin jonkun käytetyn Tesla M3 RWD:n... Tulisi jo se lama että sähköautoja alkaisi taas saada järkevällä aikataululla ja hinnalla.
Uuden karvalakki Tesla Model 3:n toimitusaika-arvio näyttää olevan tällä hetkellä tammi-maaliskuu 2023. Eli tuo menisi jopa Polestar 2:n toimitusaika-arvion alle, aika hyvin!
 
Facebookissa jotkut raportoi, että ensi kesälle luvatut Ioniq 5 Premium toimitukset on joillain siirtyneet loppuvuoteen 2024. Aika huima loikka.
Onko missään näkynyt tarkempaa tietoa, että mikä kaikki päivittyy? Akku ja moottori on kerrottu, mutta miten esimerkiksi softat? Tuleeko esimerkiksi e-308:n tyylikkäämpi ja monipuolisempi softa, vai e-208:n nykyinen?
 
Facebookissa jotkut raportoi, että ensi kesälle luvatut Ioniq 5 Premium toimitukset on joillain siirtyneet loppuvuoteen 2024. Aika huima loikka.

Onko missään näkynyt tarkempaa tietoa, että mikä kaikki päivittyy? Akku ja moottori on kerrottu, mutta miten esimerkiksi softat? Tuleeko esimerkiksi e-308:n tyylikkäämpi ja monipuolisempi softa, vai e-208:n nykyinen?
En ainakaan itse ole nähnyt mitään muuta huhua, kuin että tulisi sama akku kuin e-308:n tulee (range n.400 km) ja kulutus olisi n.12 kWh/100km vrt. nykyinen 15,5 kWh/100km.

Tietenkin se on valmistajalle aina halvempaa käyttää samoja osia niin monessa autossa kuin mahdollista. Tällä ajatuksella luulisi, että samat kamat tulisi kaikkiin Stellantiksen autoihin lopulta. Ainakin e-308 pressikuvan perusteella näyttäisi, että ohjaamon pystyisi päivittämään myös e-208:n. Näyttää pääosin aika samantyyliseltä. Oikeastaan näyttö on vain erilainen e-308:ssa - se on hieman alempana. Muut namiskat ja ratti on aika samanoloisia.
 
Viimeksi muokattu:
Facebookissa jotkut raportoi, että ensi kesälle luvatut Ioniq 5 Premium toimitukset on joillain siirtyneet loppuvuoteen 2024. Aika huima loikka.

Onko missään näkynyt tarkempaa tietoa, että mikä kaikki päivittyy? Akku ja moottori on kerrottu, mutta miten esimerkiksi softat? Tuleeko esimerkiksi e-308:n tyylikkäämpi ja monipuolisempi softa, vai e-208:n nykyinen?

PSA:n varaosajärjestelmästä stalkattuna ilman navigontia varustetun 208 (P21E) nykyinen telematiikkayksikkö (lue viihdejärjestelmän keskusyksiön) nykyinen versionumero on tuotannossa 30.4.2023 (DAM 16974) saakka. Navigoinnilla varustetun version muuttumispäivää ei ole kirjattuna. On siis oletettavaa, että uuden sukupolven NAC/RCC-versio tulisi tuolloin tuotantoon tai sitten mahdollisesti Android Automotive, joka pitäisi lanseerata vuonna 2023 PSA:n tuotoksiin. (Tai no Stellantishan se on nykyisin.)
 
PSA:n varaosajärjestelmästä stalkattuna ilman navigontia varustetun 208 (P21E) nykyinen telematiikkayksikkö (lue viihdejärjestelmän keskusyksiön) nykyinen versionumero on tuotannossa 30.4.2023 (DAM 16974) saakka. Navigoinnilla varustetun version muuttumispäivää ei ole kirjattuna. On siis oletettavaa, että uuden sukupolven NAC/RCC-versio tulisi tuolloin tuotantoon tai sitten mahdollisesti Android Automotive, joka pitäisi lanseerata vuonna 2023 PSA:n tuotoksiin. (Tai no Stellantishan se on nykyisin.)
Android Automotive kuulostaa hyvältä! Tuohan on Polestar 2:ssa ja Meganessa, olikohan muissa vielä?
 
Viimeksi muokattu:
Facebookissa jotkut raportoi, että ensi kesälle luvatut Ioniq 5 Premium toimitukset on joillain siirtyneet loppuvuoteen 2024. Aika huima loikka.
Itse pidin teslaa ihan pilipalivalmistajana mutta alkaa kyllä näyttää siltä, että on ainoa kuka oikeasti toimittaa ja jopa pysyy edes jotenkin luvatussa aikataulussa. Ala nyt jotain hyundaita odottamaan 2-vuotta :rofl:
 
Android Automotive
Eikö Stellantis tehnyt Amazonin kanssa diilin autosoftasta? Ovatko ottamassa kuitenkin myös Androidin käyttöön?

Amazon and Stellantis will collaborate to deliver software solutions for Stellantis’ new digital cabin platform, STLA SmartCockpit, starting in 2024
 
Eikö Stellantis tehnyt Amazonin kanssa diilin autosoftasta? Ovatko ottamassa kuitenkin myös Androidin käyttöön?

Amazon and Stellantis will collaborate to deliver software solutions for Stellantis’ new digital cabin platform, STLA SmartCockpit, starting in 2024


Yritin tätä kaivella, mutta satavarmaa tietoa ei tunnu löytyvän ainakaan Stellantiksen pressihuoneesta. Luulisin, että ennen yhdistymistä tehty diili pitäisi, mutta jää nähtävksi, luulisin kyllä että jos Android Automotivesta olisi vetäydytty olisi asiasta tiedotettu jotekin.
 
Yritin tätä kaivella, mutta satavarmaa tietoa ei tunnu löytyvän ainakaan Stellantiksen pressihuoneesta. Luulisin, että ennen yhdistymistä tehty diili pitäisi, mutta jää nähtävksi, luulisin kyllä että jos Android Automotivesta olisi vetäydytty olisi asiasta tiedotettu jotekin.
Oli kummin vain niin hyvä suuntaus, että tulee uutta järjestelmää kehiin jossakin vaiheessa. OTA-päivitykset ja muutenkin nykyaikaisempi systeemi.
 
e-208 akun esilämmityksellä ja toimivalla softalla olisi aika täydellinen pieni sähköauto. Ei se sattumaa ole, että jo nykyinen versio on ollut myyntimenestys.
 
Hyundai Ioniq 5 toimitusten siirtymisessä on ilmeisesti kyse Infineonin valmistusvirheellisistä Hyundai Mobikselle toimitetuista siruista, josta on uutisoitu jo aiemmin esim. tämmöisellä sivulla:


Liekö sitten jättäneet ilmoituksen asiakkailleen toimitusajan siirtymisestä tänne saakka tai niitä virheellisiä on yritetty jotenkin käyttää, mutta todettu etteivät kertakaikkiaan vaan toimi riittävän hyvin. Aika hämmästyttävää kyllä, että ovat edes päätyneet asiakkaalle saakka.

Tämän hetkisen tiedon mukaan koskee vain Hyundaita, mutta ei sisarmerkki Kiaa, jolla toki jo aiemmin toimitusajat olivat luokkaa 14kk EV6 mallille.
 
Hyundai Ioniq 5 toimitusten siirtymisessä on ilmeisesti kyse Infineonin valmistusvirheellisistä Hyundai Mobikselle toimitetuista siruista, josta on uutisoitu jo aiemmin esim. tämmöisellä sivulla:


Liekö sitten jättäneet ilmoituksen asiakkailleen toimitusajan siirtymisestä tänne saakka tai niitä virheellisiä on yritetty jotenkin käyttää, mutta todettu etteivät kertakaikkiaan vaan toimi riittävän hyvin. Aika hämmästyttävää kyllä, että ovat edes päätyneet asiakkaalle saakka.

Tämän hetkisen tiedon mukaan koskee vain Hyundaita, mutta ei sisarmerkki Kiaa, joilla toki jo aiemmin toimitusajat olivat luokkaa 14kk EV6 mallille.

Yritin etsiä mutta en löytänyt yhtään ainutta muuta lähdettä tuolle IGBT ongelmalle. Ja muistelen, että Infineon olis laittanut tuosta tiedotteenkin, että joo viallisia siruja oli mutta asiakkaille ei päätynyt yksikään.

In response to this rumor, Infineon said that a deviation occurred in the production process at one of the company’s front-channel manufacturing plants this spring, and the relevant products were not shipped to customers, and the problem has now been solved, and the company has subsequently increased product output, which has so far exceeded the initial planned output
 
Hyundai Ioniq 5 toimitusten siirtymisessä on ilmeisesti kyse Infineonin valmistusvirheellisistä Hyundai Mobikselle toimitetuista siruista, josta on uutisoitu jo aiemmin esim. tämmöisellä sivulla:


Liekö sitten jättäneet ilmoituksen asiakkailleen toimitusajan siirtymisestä tänne saakka tai niitä virheellisiä on yritetty jotenkin käyttää, mutta todettu etteivät kertakaikkiaan vaan toimi riittävän hyvin. Aika hämmästyttävää kyllä, että ovat edes päätyneet asiakkaalle saakka.

Tämän hetkisen tiedon mukaan koskee vain Hyundaita, mutta ei sisarmerkki Kiaa, jolla toki jo aiemmin toimitusajat olivat luokkaa 14kk EV6 mallille.
Eikös Hyundailla (Kona) ja Kialla (e-Niro) ollut juuri samanlaisia toimitusvaikeuksia jo vuosia sitten? No nyt niitä on monella muullakin, mutta ei kaikilla.
 
Viimeksi muokattu:
Hm... netissä liikkuu huhuja kesän jälkeen (tai ehkä jopa sitä ennen?) tilatut Ioniq 5:set myöhästyy. Pahin esimerkki mitä löysin oli 6/23:ksi luvatun auton uusi arvio olisi 7/24. Onkos kellään muulla mitään tietoa tästä? Kyselin just oman auton tilannetta, mutta ei tullut vastausta vielä.
Sähköautot - Nyt -ryhmässä on useita henkilöitä kertonut, että tänään oli soitettu tai laitettu sähköpostia kertoen ~1 vuoden viivästymisestä. Jollain oli arvioitu toimitus tammikuulle 2023 ja nyt se siirtyi 2024 vuoteen.
 
e-208 akun esilämmityksellä ja toimivalla softalla olisi aika täydellinen pieni sähköauto. Ei se sattumaa ole, että jo nykyinen versio on ollut myyntimenestys.
Aivan vaikka tänään hinta pompsahti aika roimasti kerralla (n. 8 %, 35390->38200) ei sillä ole tällä hetkellä hintaluokassaan juuri kilpailijoita vastaavilla spekseillä (11 kW laturi & 100 kW pikalataus, 362 km range). Päivityksen jälkeen e-208:n range on n. 400 km, mutta ehkä auton hintakin sitten vielä nousee.

Tosin onhan esim. tuossa timppelin Zoessa 22 kW laturi ja se on kyllä aivan mahtava ominaisuus. Range on myös hyvä 389 km. Pikalatauksesta joutuukin sitten maksamaan 1190 euroa extraa ja se on vain 50 kW tehoinen. Zoen listahinta pikalatausmahdollisuudella on 39 580.
 
Aivan vaikka tänään hinta pompsahti aika roimasti kerralla (n. 8 %, 35390->38200) ei sillä ole tällä hetkellä hintaluokassaan juuri kilpailijoita vastaavilla spekseillä (11 kW laturi & 100 kW pikalataus, 362 km range). Päivityksen jälkeen e-208:n range on n. 400 km, mutta ehkä auton hintakin sitten vielä nousee.
Omasta mielestä e208 on aivan jäätävän kallis auto. bensakoneisia saa melkeen 2 tuon hinnalla. Siinä saa muutaman kilometrin pelastaa maailmaa, että tuo ero kuittaantuu.
Itse en ostaisi sähköautoa missä joutuu polttisversioon verrattuna maksamaan extraa. Huomattavasti mielenkiintoisempana näen ne missä saa sähkiksen nolla autoverosta johtuen huomattavan edullisesti verrattuna siihen mihin on totuttu suomessa. (esim bmw i4 m50 maksaa maailmalla about saman ku M4 competition mutta suomessa saa bensavehkeestä maksaa tuplahinnan). Sama juttu mersun amg malleissa.
 
Sähköautot - Nyt -ryhmässä on useita henkilöitä kertonut, että tänään oli soitettu tai laitettu sähköpostia kertoen ~1 vuoden viivästymisestä. Jollain oli arvioitu toimitus tammikuulle 2023 ja nyt se siirtyi 2024 vuoteen.

Jotenkin vähän deja vu siitä, kun yritin joskus ostaa Konan. Julkaisuhetkellä malli saa hyviä arvioita ja kiinnostus on laajaa, mistä seuraa paljon tilauksia. Hyundain tuotanto ei vastaa lainkaan kysyntää eikä skaalaudu ylöspäin. Isommat maat priorisoidaan toimituksissa, ja pienten maiden tilaajille ilmoitetaan epämääräisistä viivästyksistä hamaan tulevaisuuteen.

Konan tilaajille oli pelkkää murhetta tiedossa, ja tässä kohtaa peruinkin itse viimeksi kaupat ja ostin juuri samaan hintaluokkaan tulleen Teslan, joka myöhästyi ehkä maks. kuukauden. Näin teki tietysti moni muukin. Konaa alkoi Suomessa olla laajemmin saatavilla vasta, kun sen malli-ikä oli jo hyvin syvällä keski-iässä.

Nytkin aika sama homma kuin silloin. Auto kiinnostaa. Ostokokemus ihan paskaa. Tesla on ainoa, jolla on volyymiä vastata kysyntään.
 
Itse en ostaisi sähköautoa missä joutuu polttisversioon verrattuna maksamaan extraa.
Jokainen tavallaan. Minä en enää palaa polttiksiin, vaikka sähköautoilun käyttökustannuksetkin nousisi polttiksen veroisiksi ja ostohinta olisi yhä polttiiksiin verrattuna tuplat. On vaan niin paljon mukavampi auto ajaa ja käyttää.
 
Joillekin on tärkeää miltä se auto näyttää muille ja joillekin tärkeää miltä se auto tuntuu itselle
 
Ikävä kyllä mutustella omia sanojaan kun on aiemmin itsekin varmana julistanut Tessun konkurssia aikamääreenä "soon," mutta huolimatta kaikista oudoista kokeiluista sekä kikkailuista itse tuotteessa, Teslan vahvuutena näyttäytyy nyt kyky toimittaa tuotteita kuluttajille ja vastata siihen kysyntään, mitä maailma haluaa.

Ei paljon lohduta, kun oma toive (ideaali) olis ollut se ID Vizzion tutkielman farmari tai Audi E-Tron farmari kun niitä ei edelleenkään;
- ole kuin parina konseptina
- aikataulut täysin avoinna koska edes alkaa

Ihmeellinen maailma, mutta puolustukseksi; ompahan ollut erikoinen ajanjaksokin, tämä mennyt kolmisen vuotta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom