Yleistä keskustelua sähköautoista

Liisareissa on kauhean huonot kilometrit jos ajaa enemmän eli just siihen skenarioon missä kalliimmasta sähköautosta olisi eniten iloa kustsnnuksellisesti.

Tämäkään ei AINA pidä paikkaansa. Esimerkiksi autoverkkokaupalla 15 000km/v sisältyy hintaan. Lisäksi voi ostaa 50e/kk = 600e/v = 10 000km lisää. 25 000km saa siis vielä suhteellisen maltilliseen hintaan. Jos ajaa tuotakin enemmän, kilsat maksetaan 0,20e/1km ja se ei tule enää edulliseksi.

Liisari on huono myös sellaiselle joka ei pysty ennustamaan vuosittaista ajomääräänsä. Tuleeko niitä kilsoja 10 000 (jolloin maksaa "turhasta) vai tuleeko niitä 30 000km (jolloin maksaa kalliisti). Case by case...
 
Liisareissa on kauhean huonot kilometrit jos ajaa enemmän eli just siihen skenarioon missä kalliimmasta sähköautosta olisi eniten iloa kustsnnuksellisesti.
Tämäkin. Itselläni tähän mennessä tullut noin 15tkm/v, mutta kun keväällä sähköauto saapuu niin oma oletus on, että kilometrit voi jopa tuplaantua. Eli käytännössä turhat kilometrit ja erilaiset reissut tulee varmaan lisääntymään.
 
Tämäkään ei AINA pidä paikkaansa. Esimerkiksi autoverkkokaupalla 15 000km/v sisältyy hintaan. Lisäksi voi ostaa 50e/kk = 600e/v = 10 000km lisää. 25 000km saa siis vielä suhteellisen maltilliseen hintaan. Jos ajaa tuotakin enemmän, kilsat maksetaan 0,20e/1km ja se ei tule enää edulliseksi.

Liisari on huono myös sellaiselle joka ei pysty ennustamaan vuosittaista ajomääräänsä. Tuleeko niitä kilsoja 10 000 (jolloin maksaa "turhasta) vai tuleeko niitä 30 000km (jolloin maksaa kalliisti). Case by case...
No mutku ei 25k oo paljon esim minulle. En muista koska olisi tullut alle 30k vuodessa viimeksi. Yleensä 35..40k
 
jep, ennalta ennustettavissa olevaa ajomäärää tuo vaatii. Mulla on viimeksi ollut liisari 2019-2020 ja silloin vuoden pätkässä kilsat oli 20 000km. Aika hyvin piti kutinsa, palauttaessa jäi quotaa vielä 612km. Olis pitänyt tehdä loppumetreillä vielä Lapin reissu niin sisäinen saiturini olisi ollut tyytyväinen. :D

1664949522975.png

Tuon jälkeen omistusautoja ja kilsat pyörineet 15-35 000/v, johtuen työajoista joita ajoin koronasta johtuen välillä todella vähän.

EDIT: Toi oli siis ALD:n yksityisliisari, sieltä saa alimmillaan 6kk pätkissä. Ovat käytettyjä mutta hinta on kilpailukykyinen. Sähköautoja siellä on toistaiseksi hyvin harvoin ja niiden hinnoittelu ei voita ostamista.
 
Liisareissa mielestäni iso etu on se että käsirahaa ei tarvita. Ei tarvitse sitoa sitä 10 000e+ autoon, vaikka sen myydessä todennäköisesti saakin takaisin.
50k€ autoista en tiedä, mutta ainakin oman 30k€ sähköauton sain kokonaan lainalla, vaikka en ole erityisen hyvätuloinen vaan pikemminkin keskituloinen.

Otin kokonaan lainalla koska tarjottiin nollakorkoa (+ pieni kuukausittainen laskutusmaksu). Alunperin olin valmis maksamaan jotain 8000€ käsirahaa, mutta vedin sen takaisin kuultuani korosta.
 
Liisari on huono myös sellaiselle joka ei pysty ennustamaan vuosittaista ajomääräänsä. Tuleeko niitä kilsoja 10 000 (jolloin maksaa "turhasta) vai tuleeko niitä 30 000km (jolloin maksaa kalliisti). Case by case...
No niinpä, kun oli nämä koronat ja kaikki. Välillä ajoin joka päivä minimissään 120km päivä (työajot sun muut), pahimpina korona-aikoina sitten olin kotona etätöissä kaksi viikkoa, ja viikon toimistolla. Nyt sitten olen pääasiassa viikon etätöissä ja kaksi viikkoa toimistolla, en tiedä muuttuuko tästä vielä.

Jos vaikka kävisi niin että työpaikka vaihtuisi johonkin suht lähelle, sitten miettisin jopa autosta kokonaan luopumista, ainakin joksikin aikaa. Oman auton sentään voi myydä pois, ehkä saisi vielä jotain takaisinkin, ehkä (kun laskee pois jäljellä olevan autolainan).
 

Mistä noi rahat jatkossa revitään? Joutuvat varmaan menemään sähköautoilijoidenkin kukkaroille.
Eivät "joudu", mutta saattavat niin tehdä koska Suomessa on poliittisesti hyväksyttyä yliverottaa nimenomaan autoilijoita.

Mielenkiintoista tosin nähdä miten kyseisen verotuksen tekisivät, varsinkin jos se on km-perustainen. Aikovatko ihan oikeasti pakottaa kaikkiin autoihin jonkinlaisen GPS-seurannan km-verotusta varten, vai tarkistetaanko vaan km-mittari joka vuosi?

Ihmettelen aina niitä luuloja ettei polttomoottoriautoista väheneviä verotuloja muka millään pystyttäisi keräämään muualta kuin uusista autoiluveroista. Miksi muka ei pystyttäisi? Maksavathan autoilijat myös tuloveroja, alv jne., ja niitä ei jouduttaisi korottamaan niin paljoa koska niitä maksavat monet muutkin kuin vain autoilijat. Mutta kuten sanottu, ehkä pelkkien autoilijoiden verottaminen on jotenkin poliittisesti helpompi esittää.

Kysytään asia näin päin: entäs jos kaikki suomalaiset lopettaisivat kaiken henkilöautoilun, myös sähköautoilun? Mistä sitten puuttuvat verotulot saataisiin, vai eikö muka saataisi mistään?

Kummallinen ajatus että autoilijat muka ovat jokin erillinen ihmisryhmä joita ei pystytä verottamaan muuten kuin vain nimenomaan autoiluun kohdistuvilla veroilla. (En viittaa tällä sinuun että sinä näin ajattelisit, mutta monesti törmään tähän samaan ajatukseen että muka autoilusta vähenevät verot on ihan täydellisen pakko kohdistaa jotenkin muuten takaisin (vain) autoilijoihin, mitään muuta vaihtoehtoa ei muka ole.)
 

Mistä noi rahat jatkossa revitään? Joutuvat varmaan menemään sähköautoilijoidenkin kukkaroille.
Tuohon vielä sellainen kommentti että tuossahan tarkasteltiin koronavuotta 2021. On mielestäni täysin uskottavaa että etätöiden lisääntyessä ja massatapahtumien yms. sulkeutuessa ihmiset yksinkertaisesti vähensivät autoiluaan(kin), joka vähentää valtion verotuloja vaikka pihassa seisoisi diesel-Mersu.
 
Jos sähköautoilua pitää jotenkin verottaa, niin en pistäisi pahakseni kulutuksesta riippuvaa veroa koko EU:n alueelle.

Tulisi autonvalmistajille todellinen motiivi tehdä pienikulutuksisia autoja.
Ja sitä myöten markkinoille tulisi muotoilultaan rumempia autoja. Tietty siitä samaa mieltä, että muita asioita kuin ilmanvastuskerrointa optimoimalla voisi kyllä valmistajille antaa painetta ottaa Teslaa kiinni.
 
Ja sitä myöten markkinoille tulisi muotoilultaan rumempia autoja. Tietty siitä samaa mieltä, että muita asioita kuin ilmanvastuskerrointa optimoimalla voisi kyllä valmistajille antaa painetta ottaa Teslaa kiinni.
Painon perusteella voisi pienhiukkasveroa laittaa vielä kulutusveron kylkeen.
 
Painon perusteella voisi pienhiukkasveroa laittaa vielä kulutusveron kylkeen.
Tässä kohtaa verottaja onkin ollut edistyksellinen, nimittäin käyttövoimavero sähköautoista menee painon mukaan 1,5 senttiä/pv/alkava 100kg. Toki siinä varmasti olisi korottamisen varaa.
 
En nyt muista oliko ne sähköautojen pienhiukkaset renkaista vai jarruista mutta luulisi tuon olevan teknologisesti aika helppohommakin ratkaista jos siihen kiinnitettäisiin jotain huomiota.
 
Renkaistahan ne muistaakseni, mutta kun se yksikin testi tehtiin vain painomodatulla bensa-autolla jossa oli vakiorenkaat alla ja poljettiin jarrua ... Sähköautoihin kun usein myydään niiden alle optimoidut renkaat, ja hidastaminen tehdään myös regeneroinnilla, eikä vain jarruilla.

Yhtä hyvin voidaan alkaa laskemaan paljonko noista mustasavu-diisseleistä tulee hiukkaspäästöjä ...
 
Tässä kohtaa verottaja onkin ollut edistyksellinen, nimittäin käyttövoimavero sähköautoista menee painon mukaan 1,5 senttiä/pv/alkava 100kg. Toki siinä varmasti olisi korottamisen varaa.
Toi nyt ei sinänsä ole sähköautospesifi juttu, vaan kaikki muuta kuin bensaa käyttävät verotetaan samalla kaavalla, veron määrä per 100kg vain vaihtelee
 
Renkaistahan ne muistaakseni, mutta kun se yksikin testi tehtiin vain painomodatulla bensa-autolla jossa oli vakiorenkaat alla ja poljettiin jarrua ... Sähköautoihin kun usein myydään niiden alle optimoidut renkaat, ja hidastaminen tehdään myös regeneroinnilla, eikä vain jarruilla.

Yhtä hyvin voidaan alkaa laskemaan paljonko noista mustasavu-diisseleistä tulee hiukkaspäästöjä ...
Isoin juju oli paino+iso vääntö. Ajamalla himmaillen päästöjä oli muistaakseni vähemmän mutta jos käytit yhtään tuota vääntöä nousivat päästöt moninkertaisiksi.
 
En nyt muista oliko ne sähköautojen pienhiukkaset renkaista vai jarruista

Renkaista, sähköauto käyttää pyöräjarruja vain jos on pakko. Citikan(DS) E-Tense konsepti hoitaa jarruttamisen kokonaan moottoreilla, mekaaniset jarrut vain varalla.

Kunhan kehitys kehittyy^tm niin eiköhän sama tule aikanaan kuluttajillekin autoihin, että pyöräjarrut on vain hätätilanteita varten jos sitäkään.
 
Jos sähköautoilua pitää jotenkin verottaa, niin en pistäisi pahakseni kulutuksesta riippuvaa veroa koko EU:n alueelle.

Tulisi autonvalmistajille todellinen motiivi tehdä pienikulutuksisia autoja.
Eikö saman asian aja kallis sähkö, kuten se nyt on?

Sähköautojen tapauksessa valmistajilla on kyllä muutenkin kova halu tehdä pienikulutuksellisia autoja, jotta voidaan tehdä mahdollisimman pitkän toimintamatkan omaavia autoa ilman että niiden hinta kasvaa hervottomasti. Tesla on toistaiseksi tuntunut olevan tässä kisassa vahvoilla, kaiketi myös esim. korealaiset.
 
Tässä kohtaa verottaja onkin ollut edistyksellinen, nimittäin käyttövoimavero sähköautoista menee painon mukaan 1,5 senttiä/pv/alkava 100kg. Toki siinä varmasti olisi korottamisen varaa.

Eikös akun paino vähennetä tuosta veroperusteesta?

Yhtä hyvin voidaan alkaa laskemaan paljonko noista mustasavu-diisseleistä tulee hiukkaspäästöjä ...
Mustasavudieseli ei juurikaan tuota pienhiukkasia, kaikkea muuta tietysti senkin edestä.

Nykyaikainen diesel auto tuottaa käytännössä jopa vähemmän pienhiukkasia kuin vastaavan kokoinen sähköauto, joska pienhiukkaset irtoavat kuitenkin ensisijaisesti renkaista ja asfaltista, jolloin oikeastaan vain auton massa ratkaisee.
 
Eikös akun paino vähennetä tuosta veroperusteesta?


Mustasavudieseli ei juurikaan tuota pienhiukkasia, kaikkea muuta tietysti senkin edestä.

Nykyaikainen diesel auto tuottaa käytännössä jopa vähemmän pienhiukkasia kuin vastaavan kokoinen sähköauto, joska pienhiukkaset irtoavat kuitenkin ensisijaisesti renkaista ja asfaltista, jolloin oikeastaan vain auton massa ratkaisee.
Eli nastarenkaat pitäisi kieltää about välittömästi?


edit. Vuan paskoohan tuo taitaa haastella.
edit2. jutussa myös sanotaan että on ollut haastavaa päästä EDES noihin rajoihin, pitää asentaa monimutkaista urea yms laitetta ja silti vaikeaa et varmasti erityisesti kylmänä puskee se mustasavudiesel kaikkea schaibaa mitä voi ikinä kuvitella.
 

Liitteet

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    68,6 KB · Luettu: 11
Viimeksi muokattu:
"Mustasavudieselillä" tarkoitin näitä viritettyjä kakkakasoja, jotka jättää nokivanan asfaltille.
Uusi normidieselihän puskee lähes apilankukkaa pihalle.
 
Eli nastarenkaat pitäisi kieltää about välittömästi?
Ja sitten voidaan taas lopettaa välittömästi kuvittelemasta, että ei-nastalliset renkaat eivät kuluttaisi tietä ja aiheuttaisi hiukkaspäästöjä ihan itsessään kulumalla. Etenkin kun talvella levitetään hiekkaa ja pidetään tiet märkänä suolaamalla, renkaan ja tien välissä olevat asiat jyrsivät tietä paljon enemmän kuin nastallisen ja ei-nastallisen renkaan ero on puhtaalla tiellä.
 
Tuli mieleen tuosta mustasta dieselsavusta, että onko muut törmänneet ilmiöön, että kun ajelee sähköautolla niin amikset tulee eteen pölläyttämään mustat dieselkäryt ”naamalle”. Itselläni on takana viisi eri koeajoa sähköautolla ja näistä kolmella on käynyt tämä ja ei ole jäänyt epäselväksi, että tehtiinkö se tahallisesti. Samoin olin tuossa käymässä sellaisessa sähköautotapahtumassa ja oman 10 minuutin mittaisen visiitin aikana kaksi vanhaa rotiskoa kaasutteli provosaatiomielessä ohi ajaessaan. Suuria tunteita siis sähköautot herättävät edelleen.
 
Tuli mieleen tuosta mustasta dieselsavusta, että onko muut törmänneet ilmiöön, että kun ajelee sähköautolla niin amikset tulee eteen pölläyttämään mustat dieselkäryt ”naamalle”. Itselläni on takana viisi eri koeajoa sähköautolla ja näistä kolmella on käynyt tämä ja ei ole jäänyt epäselväksi, että tehtiinkö se tahallisesti. Samoin olin tuossa käymässä sellaisessa sähköautotapahtumassa ja oman 10 minuutin mittaisen visiitin aikana kaksi vanhaa rotiskoa kaasutteli provosaatiomielessä ohi ajaessaan. Suuria tunteita siis sähköautot herättävät edelleen.
En aja Teslalla mutta väittäisin, että aika arkipäiväistä ainakin Teslalla ajellessa. Olen useaan otteeseen nähnyt tätä tapahtuvan. Ja onhan YouTube täynnä videoitakin ko. toiminnasta.

Pari ensimmäistä kertaa tuo oli ihan hauskaa katsottavaa mutta alkaa olla jo vanha vitsi.
 
En aja Teslalla mutta väittäisin, että aika arkipäiväistä ainakin Teslalla ajellessa. Olen useaan otteeseen nähnyt tätä tapahtuvan. Ja onhan YouTube täynnä videoitakin ko. toiminnasta.

Pari ensimmäistä kertaa tuo oli ihan hauskaa katsottavaa mutta alkaa olla jo vanha vitsi.

Pikkasen yli puoli vuotta ja 17,5tkm sähköautoilua takana ja kertakaaan osunut tuollainen tilanne. Tiedä sitten onko kiinni missä suunnalla ajelee ja ehkä ns. ihan normiautolta näyttävä tumma Q4 ei ota niin silmään kenellekään - paitsi valkoisille Model 3:lle joilla on kauhea hätä näyttää, jos sattuu valoissa tulemaan vierelle :D (noita tapauksia tuli kesän mittaan kerran, pari kuukaudessa).
 
Tuli mieleen tuosta mustasta dieselsavusta, että onko muut törmänneet ilmiöön, että kun ajelee sähköautolla niin amikset tulee eteen pölläyttämään mustat dieselkäryt ”naamalle”. Itselläni on takana viisi eri koeajoa sähköautolla ja näistä kolmella on käynyt tämä ja ei ole jäänyt epäselväksi, että tehtiinkö se tahallisesti. Samoin olin tuossa käymässä sellaisessa sähköautotapahtumassa ja oman 10 minuutin mittaisen visiitin aikana kaksi vanhaa rotiskoa kaasutteli provosaatiomielessä ohi ajaessaan. Suuria tunteita siis sähköautot herättävät edelleen.
Toisinkin päin kyllä, eli Tesla ohittanut talla tiskissä, kun itse ole ajanut silloin polttiksella. Tästä ei onneksi ole ollut savuhaittaa :)
 
Tuli mieleen tuosta mustasta dieselsavusta, että onko muut törmänneet ilmiöön, että kun ajelee sähköautolla niin amikset tulee eteen pölläyttämään mustat dieselkäryt ”naamalle”. Itselläni on takana viisi eri koeajoa sähköautolla ja näistä kolmella on käynyt tämä ja ei ole jäänyt epäselväksi, että tehtiinkö se tahallisesti. Samoin olin tuossa käymässä sellaisessa sähköautotapahtumassa ja oman 10 minuutin mittaisen visiitin aikana kaksi vanhaa rotiskoa kaasutteli provosaatiomielessä ohi ajaessaan. Suuria tunteita siis sähköautot herättävät edelleen.

Toihan on joku ilmiö, että noin tehdään ja video TikTokiin sillä "vittu köyhät..." -hekotuksella. Varsinkin amatikoululaispiireissä, missä jotain W124-Mersuja viritellään supereiksi jne...
 
Tuli mieleen tuosta mustasta dieselsavusta, että onko muut törmänneet ilmiöön, että kun ajelee sähköautolla niin amikset tulee eteen pölläyttämään mustat dieselkäryt ”naamalle”. Itselläni on takana viisi eri koeajoa sähköautolla ja näistä kolmella on käynyt tämä ja ei ole jäänyt epäselväksi, että tehtiinkö se tahallisesti. Samoin olin tuossa käymässä sellaisessa sähköautotapahtumassa ja oman 10 minuutin mittaisen visiitin aikana kaksi vanhaa rotiskoa kaasutteli provosaatiomielessä ohi ajaessaan. Suuria tunteita siis sähköautot herättävät edelleen.
En tiennyt ilmiön rantautuneen Suomeen, mutta amerikkalaisissa TeslaCam youtube-kanavan videoissa olen nähnyt noita paljon.

Yleensä pöläyttelijä ajelee isolla avolava-autolla, jota ilmeisesti ärsyttää teslailija kovasti.

Ilmiöllä on joku nimikin, jota en nyt tähän hätään muista. EDIT: Eiku joo, se ilmiöhän on kateus. :D
 
"Mustasavudieselillä" tarkoitin näitä viritettyjä kakkakasoja, jotka jättää nokivanan asfaltille.
Uusi normidieselihän puskee lähes apilankukkaa pihalle.
Jostain syystä kaksi diesel-kaveria puhuivat kovasti jonkun "hiukkaskeräimen" disabloinnista tai jopa poistamisesta... En tiedä mikä sisäpiirin juttu se on, mutta ilmeisesti kokivat sen hyödylliseksi asiaksi, en nyt muista varmaksi toteuttivatko sen. Oletan että tuo (laiton?) muutos sitten nostaa päästöjä?

Toinen noista kavereista tosin jo myi diisselinsä ja osti Teslan tilalle.
 
En aja Teslalla mutta väittäisin, että aika arkipäiväistä ainakin Teslalla ajellessa. Olen useaan otteeseen nähnyt tätä tapahtuvan. Ja onhan YouTube täynnä videoitakin ko. toiminnasta.

Pari ensimmäistä kertaa tuo oli ihan hauskaa katsottavaa mutta alkaa olla jo vanha vitsi.
En edes tiedä miten sen saa aikaiseksi. Ihan vain kaasua painamalla? Onnistuuko kaikilla diesel-autoilla, kaikkein uusimmillakin kaksinkertaisilla hiukkaskeräinkiihdyttimillä yms.?

Lähinnä ilmiö itselläni tulee mieleen jollain ikivanhoilla diesel-kuorma-autoilla yms., niillä mustaa savua taisi tulla jatkuvalla syötöllä...
 
En oo ite nähny varmaan ainakaan viiteen vuoteen yhtään dieseliä mikä savuttais, kuulostaa kyllä erikoiselta touhulta
 
En oo ite nähny varmaan ainakaan viiteen vuoteen yhtään dieseliä mikä savuttais, kuulostaa kyllä erikoiselta touhulta
Pirkanmaalla ainakin näitä räpellettyjä ja viritettyjä vanhoja mersuja ja bemareita näkee ihan solkenaan. Jossain vähänkään lähellä teollisuusalueita tuntuu, että joka kymmenes auto on joku enemmän tai vähemmän viritetty amisauto.
 
Kyl nuo markka-ajan vehkeet tai todella paljon rullatut euroajan alunkin, varsinkin löperösti huollettuna lykkää mustaa.

Jonnejen huveja, syötöt ylös ja pirusti ääntä.
 
Tuli mieleen tuosta mustasta dieselsavusta, että onko muut törmänneet ilmiöön, että kun ajelee sähköautolla niin amikset tulee eteen pölläyttämään mustat dieselkäryt ”naamalle”. Itselläni on takana viisi eri koeajoa sähköautolla ja näistä kolmella on käynyt tämä ja ei ole jäänyt epäselväksi, että tehtiinkö se tahallisesti. Samoin olin tuossa käymässä sellaisessa sähköautotapahtumassa ja oman 10 minuutin mittaisen visiitin aikana kaksi vanhaa rotiskoa kaasutteli provosaatiomielessä ohi ajaessaan. Suuria tunteita siis sähköautot herättävät edelleen.

Helsingissä, Koskelantien liittymästä kaksi kaistaa kapenee yhdeksi Lahdentielle ja aamu- iltaruuhkassa menty suht nätisti vetoketjuna, kun hypridi Volvo alla. Nyt Polestar ja kullitetut jarrusatulat, niin haastetta löytyy aivan eri tavalla.
Autojen kiihtyvyydessä niinkään eroja, mutta mikä muuttunut, kun kiilauskisoja tyyppimerkeiltä järjestään.
 
Meinaat oikeasti että autoilu halpenee suomessa?

:srofl:

Joo luulin toki että siitä tulee ilmaista. Tai jopa maksetaan että ajat sähköautolla.

Lähinnä vaan varoituksen sanana että verotus siirtyy enemmän sähköautoilun suuntaan kun köyhien bensarasseja ei voi enää sortaa enempää.

Edit: muistat varmaan mikä kitinä täällä tuli kun sähköautojen (tai oikeastaan nollapäästöisten) ajoneuvoveroa korotettiin hieman....be prepared!
 
Itse en kyllä tahallani savuta takanaolijoita eikä olisi myöskään väliä, onko takana sähkö- vai mikä kulkine. Oma 2010 diesel Skoda savuttaa aivan saatanasti liikaa. Jos ajan 3-4 vaihteella nätisti ja tasaisesti, niin seuraavassa kunnon kaasun painalluksessa vaikkapa mutkasta ulos jää taakse musta pilvi. Tämä hävettää ja en sitä pysty hallitsemaan. :) Aivan varmasti joku on ottanut vittuiluna.
Kohta aloitan sähköautoilu-uran, niin täytyypi seurailla onko innokkaita savustajia havaittavissa.
 
Joo luulin toki että siitä tulee ilmaista. Tai jopa maksetaan että ajat sähköautolla.

Lähinnä vaan varoituksen sanana että verotus siirtyy enemmän sähköautoilun suuntaan kun köyhien bensarasseja ei voi enää sortaa enempää.

Edit: muistat varmaan mikä kitinä täällä tuli kun sähköautojen (tai oikeastaan nollapäästöisten) ajoneuvoveroa korotettiin hieman....be prepared!
Se ei tietysti tarkoita, että ne rahat täytyy ottaa juuri sähköautoilusta. Autoiluhan on perinteisesti ollut yksi meidän sosiaalisen yhteyskunnan kulmakivistä rahoittajana. Osa kiristyksistä kohdentuu todennäköisesti muualle, osa mennee valtaväylille sijoitettaviin tietulleihin tai vastaaviin sekä tietysti osa hyvinkin todennäköisesti kiristyvään yksityisautoilun verotukseen. Jälkimmäisin on todennäköisin, koska se on politiikoille sekä virkamiehille helpoin, mutta autoilua halutaan rajoittaa väestökeskittymissä, joten kannattaa varautua niihin keskittyviin tapoihin (tietullit).
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
263 047
Viestejä
4 564 694
Jäsenet
75 080
Uusin jäsen
kermala

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom