Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Liisareissa on kauhean huonot kilometrit jos ajaa enemmän eli just siihen skenarioon missä kalliimmasta sähköautosta olisi eniten iloa kustsnnuksellisesti.
Tämäkin. Itselläni tähän mennessä tullut noin 15tkm/v, mutta kun keväällä sähköauto saapuu niin oma oletus on, että kilometrit voi jopa tuplaantua. Eli käytännössä turhat kilometrit ja erilaiset reissut tulee varmaan lisääntymään.Liisareissa on kauhean huonot kilometrit jos ajaa enemmän eli just siihen skenarioon missä kalliimmasta sähköautosta olisi eniten iloa kustsnnuksellisesti.
No mutku ei 25k oo paljon esim minulle. En muista koska olisi tullut alle 30k vuodessa viimeksi. Yleensä 35..40kTämäkään ei AINA pidä paikkaansa. Esimerkiksi autoverkkokaupalla 15 000km/v sisältyy hintaan. Lisäksi voi ostaa 50e/kk = 600e/v = 10 000km lisää. 25 000km saa siis vielä suhteellisen maltilliseen hintaan. Jos ajaa tuotakin enemmän, kilsat maksetaan 0,20e/1km ja se ei tule enää edulliseksi.
Liisari on huono myös sellaiselle joka ei pysty ennustamaan vuosittaista ajomääräänsä. Tuleeko niitä kilsoja 10 000 (jolloin maksaa "turhasta) vai tuleeko niitä 30 000km (jolloin maksaa kalliisti). Case by case...
Tietysti. Ei kai kukaan muuta odottanutkaan?Mistä noi rahat jatkossa revitään? Joutuvat varmaan menemään sähköautoilijoidenkin kukkaroille.
Veikkaanpa aika monen odottavan jotain muuta, vaikkei odotukselle ole minkäänlaista perustetta. Suurimmalle osalle tuntuu tulevan yllätyksenä, ettei yhteiskunnan palveluita kustanneta ilman verotuloja.Tietysti. Ei kai kukaan muuta odottanutkaan?
50k€ autoista en tiedä, mutta ainakin oman 30k€ sähköauton sain kokonaan lainalla, vaikka en ole erityisen hyvätuloinen vaan pikemminkin keskituloinen.Liisareissa mielestäni iso etu on se että käsirahaa ei tarvita. Ei tarvitse sitoa sitä 10 000e+ autoon, vaikka sen myydessä todennäköisesti saakin takaisin.
No niinpä, kun oli nämä koronat ja kaikki. Välillä ajoin joka päivä minimissään 120km päivä (työajot sun muut), pahimpina korona-aikoina sitten olin kotona etätöissä kaksi viikkoa, ja viikon toimistolla. Nyt sitten olen pääasiassa viikon etätöissä ja kaksi viikkoa toimistolla, en tiedä muuttuuko tästä vielä.Liisari on huono myös sellaiselle joka ei pysty ennustamaan vuosittaista ajomääräänsä. Tuleeko niitä kilsoja 10 000 (jolloin maksaa "turhasta) vai tuleeko niitä 30 000km (jolloin maksaa kalliisti). Case by case...
Eivät "joudu", mutta saattavat niin tehdä koska Suomessa on poliittisesti hyväksyttyä yliverottaa nimenomaan autoilijoita.Vähäpäästöisten autojen seuraus: valtion verotulot pudonneet
Valtion liikenteestö saama verokertymä on laskenut siitäkin huolimatta, että esimerkiksi polttoaineiden hinnannousu tarkoitti 280 miljoonalla eurolla kasvaneita verotuloja.www.iltalehti.fi
Mistä noi rahat jatkossa revitään? Joutuvat varmaan menemään sähköautoilijoidenkin kukkaroille.
Tuohon vielä sellainen kommentti että tuossahan tarkasteltiin koronavuotta 2021. On mielestäni täysin uskottavaa että etätöiden lisääntyessä ja massatapahtumien yms. sulkeutuessa ihmiset yksinkertaisesti vähensivät autoiluaan(kin), joka vähentää valtion verotuloja vaikka pihassa seisoisi diesel-Mersu.Vähäpäästöisten autojen seuraus: valtion verotulot pudonneet
Valtion liikenteestö saama verokertymä on laskenut siitäkin huolimatta, että esimerkiksi polttoaineiden hinnannousu tarkoitti 280 miljoonalla eurolla kasvaneita verotuloja.www.iltalehti.fi
Mistä noi rahat jatkossa revitään? Joutuvat varmaan menemään sähköautoilijoidenkin kukkaroille.
Ja sitä myöten markkinoille tulisi muotoilultaan rumempia autoja. Tietty siitä samaa mieltä, että muita asioita kuin ilmanvastuskerrointa optimoimalla voisi kyllä valmistajille antaa painetta ottaa Teslaa kiinni.Jos sähköautoilua pitää jotenkin verottaa, niin en pistäisi pahakseni kulutuksesta riippuvaa veroa koko EU:n alueelle.
Tulisi autonvalmistajille todellinen motiivi tehdä pienikulutuksisia autoja.
Painon perusteella voisi pienhiukkasveroa laittaa vielä kulutusveron kylkeen.Ja sitä myöten markkinoille tulisi muotoilultaan rumempia autoja. Tietty siitä samaa mieltä, että muita asioita kuin ilmanvastuskerrointa optimoimalla voisi kyllä valmistajille antaa painetta ottaa Teslaa kiinni.
Tässä kohtaa verottaja onkin ollut edistyksellinen, nimittäin käyttövoimavero sähköautoista menee painon mukaan 1,5 senttiä/pv/alkava 100kg. Toki siinä varmasti olisi korottamisen varaa.Painon perusteella voisi pienhiukkasveroa laittaa vielä kulutusveron kylkeen.
Toi nyt ei sinänsä ole sähköautospesifi juttu, vaan kaikki muuta kuin bensaa käyttävät verotetaan samalla kaavalla, veron määrä per 100kg vain vaihteleeTässä kohtaa verottaja onkin ollut edistyksellinen, nimittäin käyttövoimavero sähköautoista menee painon mukaan 1,5 senttiä/pv/alkava 100kg. Toki siinä varmasti olisi korottamisen varaa.
Isoin juju oli paino+iso vääntö. Ajamalla himmaillen päästöjä oli muistaakseni vähemmän mutta jos käytit yhtään tuota vääntöä nousivat päästöt moninkertaisiksi.Renkaistahan ne muistaakseni, mutta kun se yksikin testi tehtiin vain painomodatulla bensa-autolla jossa oli vakiorenkaat alla ja poljettiin jarrua ... Sähköautoihin kun usein myydään niiden alle optimoidut renkaat, ja hidastaminen tehdään myös regeneroinnilla, eikä vain jarruilla.
Yhtä hyvin voidaan alkaa laskemaan paljonko noista mustasavu-diisseleistä tulee hiukkaspäästöjä ...
En nyt muista oliko ne sähköautojen pienhiukkaset renkaista vai jarruista
Eikö saman asian aja kallis sähkö, kuten se nyt on?Jos sähköautoilua pitää jotenkin verottaa, niin en pistäisi pahakseni kulutuksesta riippuvaa veroa koko EU:n alueelle.
Tulisi autonvalmistajille todellinen motiivi tehdä pienikulutuksisia autoja.
Vähäpäästöisten autojen seuraus: valtion verotulot pudonneet
Valtion liikenteestö saama verokertymä on laskenut siitäkin huolimatta, että esimerkiksi polttoaineiden hinnannousu tarkoitti 280 miljoonalla eurolla kasvaneita verotuloja.www.iltalehti.fi
Mistä noi rahat jatkossa revitään? Joutuvat varmaan menemään sähköautoilijoidenkin kukkaroille.
Tässä kohtaa verottaja onkin ollut edistyksellinen, nimittäin käyttövoimavero sähköautoista menee painon mukaan 1,5 senttiä/pv/alkava 100kg. Toki siinä varmasti olisi korottamisen varaa.
Mustasavudieseli ei juurikaan tuota pienhiukkasia, kaikkea muuta tietysti senkin edestä.Yhtä hyvin voidaan alkaa laskemaan paljonko noista mustasavu-diisseleistä tulee hiukkaspäästöjä ...
Eli nastarenkaat pitäisi kieltää about välittömästi?Eikös akun paino vähennetä tuosta veroperusteesta?
Mustasavudieseli ei juurikaan tuota pienhiukkasia, kaikkea muuta tietysti senkin edestä.
Nykyaikainen diesel auto tuottaa käytännössä jopa vähemmän pienhiukkasia kuin vastaavan kokoinen sähköauto, joska pienhiukkaset irtoavat kuitenkin ensisijaisesti renkaista ja asfaltista, jolloin oikeastaan vain auton massa ratkaisee.
Ja sitten voidaan taas lopettaa välittömästi kuvittelemasta, että ei-nastalliset renkaat eivät kuluttaisi tietä ja aiheuttaisi hiukkaspäästöjä ihan itsessään kulumalla. Etenkin kun talvella levitetään hiekkaa ja pidetään tiet märkänä suolaamalla, renkaan ja tien välissä olevat asiat jyrsivät tietä paljon enemmän kuin nastallisen ja ei-nastallisen renkaan ero on puhtaalla tiellä.Eli nastarenkaat pitäisi kieltää about välittömästi?
Ei se nasta oikein kykene sitä pienhiukkasta tekemään, pienhiukkaset eivät ole sama asia kuin pöly.Eli nastarenkaat pitäisi kieltää about välittömästi?
En aja Teslalla mutta väittäisin, että aika arkipäiväistä ainakin Teslalla ajellessa. Olen useaan otteeseen nähnyt tätä tapahtuvan. Ja onhan YouTube täynnä videoitakin ko. toiminnasta.Tuli mieleen tuosta mustasta dieselsavusta, että onko muut törmänneet ilmiöön, että kun ajelee sähköautolla niin amikset tulee eteen pölläyttämään mustat dieselkäryt ”naamalle”. Itselläni on takana viisi eri koeajoa sähköautolla ja näistä kolmella on käynyt tämä ja ei ole jäänyt epäselväksi, että tehtiinkö se tahallisesti. Samoin olin tuossa käymässä sellaisessa sähköautotapahtumassa ja oman 10 minuutin mittaisen visiitin aikana kaksi vanhaa rotiskoa kaasutteli provosaatiomielessä ohi ajaessaan. Suuria tunteita siis sähköautot herättävät edelleen.
En aja Teslalla mutta väittäisin, että aika arkipäiväistä ainakin Teslalla ajellessa. Olen useaan otteeseen nähnyt tätä tapahtuvan. Ja onhan YouTube täynnä videoitakin ko. toiminnasta.
Pari ensimmäistä kertaa tuo oli ihan hauskaa katsottavaa mutta alkaa olla jo vanha vitsi.
Toisinkin päin kyllä, eli Tesla ohittanut talla tiskissä, kun itse ole ajanut silloin polttiksella. Tästä ei onneksi ole ollut savuhaittaaTuli mieleen tuosta mustasta dieselsavusta, että onko muut törmänneet ilmiöön, että kun ajelee sähköautolla niin amikset tulee eteen pölläyttämään mustat dieselkäryt ”naamalle”. Itselläni on takana viisi eri koeajoa sähköautolla ja näistä kolmella on käynyt tämä ja ei ole jäänyt epäselväksi, että tehtiinkö se tahallisesti. Samoin olin tuossa käymässä sellaisessa sähköautotapahtumassa ja oman 10 minuutin mittaisen visiitin aikana kaksi vanhaa rotiskoa kaasutteli provosaatiomielessä ohi ajaessaan. Suuria tunteita siis sähköautot herättävät edelleen.
Tuli mieleen tuosta mustasta dieselsavusta, että onko muut törmänneet ilmiöön, että kun ajelee sähköautolla niin amikset tulee eteen pölläyttämään mustat dieselkäryt ”naamalle”. Itselläni on takana viisi eri koeajoa sähköautolla ja näistä kolmella on käynyt tämä ja ei ole jäänyt epäselväksi, että tehtiinkö se tahallisesti. Samoin olin tuossa käymässä sellaisessa sähköautotapahtumassa ja oman 10 minuutin mittaisen visiitin aikana kaksi vanhaa rotiskoa kaasutteli provosaatiomielessä ohi ajaessaan. Suuria tunteita siis sähköautot herättävät edelleen.
En tiennyt ilmiön rantautuneen Suomeen, mutta amerikkalaisissa TeslaCam youtube-kanavan videoissa olen nähnyt noita paljon.Tuli mieleen tuosta mustasta dieselsavusta, että onko muut törmänneet ilmiöön, että kun ajelee sähköautolla niin amikset tulee eteen pölläyttämään mustat dieselkäryt ”naamalle”. Itselläni on takana viisi eri koeajoa sähköautolla ja näistä kolmella on käynyt tämä ja ei ole jäänyt epäselväksi, että tehtiinkö se tahallisesti. Samoin olin tuossa käymässä sellaisessa sähköautotapahtumassa ja oman 10 minuutin mittaisen visiitin aikana kaksi vanhaa rotiskoa kaasutteli provosaatiomielessä ohi ajaessaan. Suuria tunteita siis sähköautot herättävät edelleen.
Jostain syystä kaksi diesel-kaveria puhuivat kovasti jonkun "hiukkaskeräimen" disabloinnista tai jopa poistamisesta... En tiedä mikä sisäpiirin juttu se on, mutta ilmeisesti kokivat sen hyödylliseksi asiaksi, en nyt muista varmaksi toteuttivatko sen. Oletan että tuo (laiton?) muutos sitten nostaa päästöjä?"Mustasavudieselillä" tarkoitin näitä viritettyjä kakkakasoja, jotka jättää nokivanan asfaltille.
Uusi normidieselihän puskee lähes apilankukkaa pihalle.
En edes tiedä miten sen saa aikaiseksi. Ihan vain kaasua painamalla? Onnistuuko kaikilla diesel-autoilla, kaikkein uusimmillakin kaksinkertaisilla hiukkaskeräinkiihdyttimillä yms.?En aja Teslalla mutta väittäisin, että aika arkipäiväistä ainakin Teslalla ajellessa. Olen useaan otteeseen nähnyt tätä tapahtuvan. Ja onhan YouTube täynnä videoitakin ko. toiminnasta.
Pari ensimmäistä kertaa tuo oli ihan hauskaa katsottavaa mutta alkaa olla jo vanha vitsi.
Pirkanmaalla ainakin näitä räpellettyjä ja viritettyjä vanhoja mersuja ja bemareita näkee ihan solkenaan. Jossain vähänkään lähellä teollisuusalueita tuntuu, että joka kymmenes auto on joku enemmän tai vähemmän viritetty amisauto.En oo ite nähny varmaan ainakaan viiteen vuoteen yhtään dieseliä mikä savuttais, kuulostaa kyllä erikoiselta touhulta
Tuli mieleen tuosta mustasta dieselsavusta, että onko muut törmänneet ilmiöön, että kun ajelee sähköautolla niin amikset tulee eteen pölläyttämään mustat dieselkäryt ”naamalle”. Itselläni on takana viisi eri koeajoa sähköautolla ja näistä kolmella on käynyt tämä ja ei ole jäänyt epäselväksi, että tehtiinkö se tahallisesti. Samoin olin tuossa käymässä sellaisessa sähköautotapahtumassa ja oman 10 minuutin mittaisen visiitin aikana kaksi vanhaa rotiskoa kaasutteli provosaatiomielessä ohi ajaessaan. Suuria tunteita siis sähköautot herättävät edelleen.
Meinaat oikeasti että autoilu halpenee suomessa?
Se ei tietysti tarkoita, että ne rahat täytyy ottaa juuri sähköautoilusta. Autoiluhan on perinteisesti ollut yksi meidän sosiaalisen yhteyskunnan kulmakivistä rahoittajana. Osa kiristyksistä kohdentuu todennäköisesti muualle, osa mennee valtaväylille sijoitettaviin tietulleihin tai vastaaviin sekä tietysti osa hyvinkin todennäköisesti kiristyvään yksityisautoilun verotukseen. Jälkimmäisin on todennäköisin, koska se on politiikoille sekä virkamiehille helpoin, mutta autoilua halutaan rajoittaa väestökeskittymissä, joten kannattaa varautua niihin keskittyviin tapoihin (tietullit).Joo luulin toki että siitä tulee ilmaista. Tai jopa maksetaan että ajat sähköautolla.
Lähinnä vaan varoituksen sanana että verotus siirtyy enemmän sähköautoilun suuntaan kun köyhien bensarasseja ei voi enää sortaa enempää.
Edit: muistat varmaan mikä kitinä täällä tuli kun sähköautojen (tai oikeastaan nollapäästöisten) ajoneuvoveroa korotettiin hieman....be prepared!
Rolling coalIlmiöllä on joku nimikin, jota en nyt tähän hätään muista.
Kiitos, se se varmaan oli. Kuulin (ja näin) ekan kerran juuri noissa TeslaCam-videoissa.
Klikinsäästäjä: Sähköautolla ajo maksaa 1,2€ - 17,5€/100km talvella kylmällä kelillä riippuen omasta sähköautosta ja omasta sähkösopimuksesta.Iltalehden mukaan koittaa pian sähköautoilijoille tuomionpäivät:
Näin paljon sähköauton lataaminen maksaa tulevana talvena
Sadan kilometrin kustannus saattaa lähennellä ensi talvena jopa 20 euroa sähköautoa kotona lataavalle. Se ei ole enää halpaa.www.iltalehti.fi