Yleistä keskustelua sähköautoista

Minkälaisia ratkaisuja tai sopimuksia muut on sopineet vaihtoauton suhteen sähköauton toimituksen venyessä? Itsellä juuri tuli 6kk täyteen EV6 tilauksesta ja alunperin sovittiin myyjän kanssa että mittariin saa kertyä n.20tkm. Myyjä lupasi puhelimessa että saan jatkaa ajelua kunnes uusi auto saapuu, kuitenkin epäilen että jos mittariin on ilmestynyt toinen 20tkm niin luovutushetkellä saattaa olla lupaus unohtunut. Pitänee vielä yrittää saada tuo lupaus kirjallisena ongelmien välttämiseksi. Kuulemma vähintään 4kk myöhästyy toimitus, eli käytännössä ei mitään tietoa milloin saapuu.

Toisena vaihtoehtona saisin vuokrata odotusajaksi heiltä jonkun pienen bensa-auton 300€/kk. En vielä tarkemmin kysellyt millaisella sopimuksella vuokraus olisi omavastuiden yms. suhteen. Tällä tavoin saisin tietysti poistettua riskin vanhan auton rikkoutumisesta ja huolloista. Tuulilasi kerkesi jo mennä vaihtokuntoon, sen myyjä jo lupasi ottaa vastaan sellaisenaan.
 
Kaveri pohtii sähköauton hankintaa työsuhdeautoksi. Tällä hetkellä shortlistattuna ovat seuraavat autot:

- ID.4 FastLane
- ID.5 FastLane
- Enyaq IV 80
- Enyaq IV 80x
- Polestar 2 Standard range single motor
- Polestar 2 Long range single motor
- Tesla Model Y RWD
- Tesla Model 3 SR
- BMW i4 karvalakki

Minkä valitsisit näistä malleista, ja miksi? Toimitusajat pisimmistä lyhyimpään tällä hetkellä ovat VAG, BMW, PS ja Tesla. Kaikki ovat kokoluokaltaan OK. Onko kokemusta näiden vertailusta keskenään?
ID-perheen softat ja hipaisupainikkeet ovat täyttä sontaa. Noiden kanssa voi elää, mutta ärsyttävät joka päivä ajossa. Mieluummin siis VAG perheestä Enyaq. Polestarin long rangessa ei ole mitään järkeä verrattuna standard rangeen. Tesla, etenkin Y, on jo melko kallis auto. Kolmosen laatu parantunut ilmeisen paljon viime vuosina, mutta edelleenkin siellä on mahdollista, etteivät kestä suuria kilsoja ilman lisääntyneitä nitinöitä ja natinoita. Teslat kuitenkin kulutuksen osalta sähköautojen parhaimmistoa. BMW monien mielestä hyvä auto kaikin puolin. Karvalakkina varmaan todellakin aika karvalakki.

Onko joku syy, ettei korealaiset ja japskit mukana? Esim. Ioniq 5 on edelleen hyvin varusteltu auto karvalakkina ja tekniikka osaltaan autojen kärkeä. Myös Nissasin Ariya voi olla varsin hyvä peli.

Itse valitsisin omien tarpeiden mukaisesti listalta todennäköisesti Enyaqin ja listan ulkopuolelta Ioniq 5:n (joka onkin jo tilattu).
 
Minkälaisia ratkaisuja tai sopimuksia muut on sopineet vaihtoauton suhteen sähköauton toimituksen venyessä? Itsellä juuri tuli 6kk täyteen EV6 tilauksesta ja alunperin sovittiin myyjän kanssa että mittariin saa kertyä n.20tkm. Myyjä lupasi puhelimessa että saan jatkaa ajelua kunnes uusi auto saapuu, kuitenkin epäilen että jos mittariin on ilmestynyt toinen 20tkm niin luovutushetkellä saattaa olla lupaus unohtunut. Pitänee vielä yrittää saada tuo lupaus kirjallisena ongelmien välttämiseksi. Kuulemma vähintään 4kk myöhästyy toimitus, eli käytännössä ei mitään tietoa milloin saapuu.

Toisena vaihtoehtona saisin vuokrata odotusajaksi heiltä jonkun pienen bensa-auton 300€/kk. En vielä tarkemmin kysellyt millaisella sopimuksella vuokraus olisi omavastuiden yms. suhteen. Tällä tavoin saisin tietysti poistettua riskin vanhan auton rikkoutumisesta ja huolloista. Tuulilasi kerkesi jo mennä vaihtokuntoon, sen myyjä jo lupasi ottaa vastaan sellaisenaan.
Tietenkin varminta on aina tilausvaiheessa kirjata nämä asiat tilaussopimukseen. Itse laitoin sellaisen ehdon, että mikäli auton luovutus menee yli tietyn ajankohdan, niin minulla on oikeus perua tilaus ilman kuluja.

Mutta kyllä suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinen. Toki voit laittaa viestillä kysymyksen myyjälle, että minkä verran autoon saa tulla kilometrejä. Jos hän vastaa siihen kirjallisesti niin sitten sinulla on kirjallinenkin sopimus, johon voit ongelmatilanteessa vedota.

Sanoisin, että mihinkään bensa vuokra-autoon ei kannata lähteä. Jos sinulla on lukkoonlyöty hyvityshinta autostasi vaihdossa niin tämä täytyy päteä siihen asti kunnes saat tilaamasi uuden auton tilalle. Eli sinä et voi tilaajana joutua maksumieheksi siitä, että tilaamasi auton luovutus myöhästyy.
 
ID-perheen softat ja hipaisupainikkeet ovat täyttä sontaa. Noiden kanssa voi elää, mutta ärsyttävät joka päivä ajossa. Mieluummin siis VAG perheestä Enyaq. Polestarin long rangessa ei ole mitään järkeä verrattuna standard rangeen. Tesla, etenkin Y, on jo melko kallis auto. Kolmosen laatu parantunut ilmeisen paljon viime vuosina, mutta edelleenkin siellä on mahdollista, etteivät kestä suuria kilsoja ilman lisääntyneitä nitinöitä ja natinoita. Teslat kuitenkin kulutuksen osalta sähköautojen parhaimmistoa. BMW monien mielestä hyvä auto kaikin puolin. Karvalakkina varmaan todellakin aika karvalakki.

Onko joku syy, ettei korealaiset ja japskit mukana? Esim. Ioniq 5 on edelleen hyvin varusteltu auto karvalakkina ja tekniikka osaltaan autojen kärkeä. Myös Nissasin Ariya voi olla varsin hyvä peli.

Itse valitsisin omien tarpeiden mukaisesti listalta todennäköisesti Enyaqin ja listan ulkopuolelta Ioniq 5:n (joka onkin jo tilattu).

Kiitos vastauksesta. Japanilaiset/korealaiset eivät kuulema "ole vaihtoehto". Niissä CCS: n puute saattaa osoittautua pullonkaulaksi, kun laturivalmistajat panostavat yhä enemmän CCS -latureihin.
 
Japanilaiset/korealaiset eivät kuulema "ole vaihtoehto". Niissä CCS: n puute saattaa osoittautua pullonkaulaksi, kun laturivalmistajat panostavat yhä enemmän CCS -latureihin.
Korealaisissa on kyllä CCS joten ainakaan sillä perusteella ei KIAn tai Hyundain syrjimiselle ole perustetta. Nissaniin en ole perehtynyt.

EDIT: Perehdyin sen verran, että kyllä Ariyassakin on CCS.
 
CCS on kylläkin kaikissa, ainoastaan markkinoiden nestori Nissan Leaf vetää chademolla.
 
Tietenkin varminta on aina tilausvaiheessa kirjata nämä asiat tilaussopimukseen. Itse laitoin sellaisen ehdon, että mikäli auton luovutus menee yli tietyn ajankohdan, niin minulla on oikeus perua tilaus ilman kuluja.

Mutta kyllä suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinen. Toki voit laittaa viestillä kysymyksen myyjälle, että minkä verran autoon saa tulla kilometrejä. Jos hän vastaa siihen kirjallisesti niin sitten sinulla on kirjallinenkin sopimus, johon voit ongelmatilanteessa vedota.

Sanoisin, että mihinkään bensa vuokra-autoon ei kannata lähteä. Jos sinulla on lukkoonlyöty hyvityshinta autostasi vaihdossa niin tämä täytyy päteä siihen asti kunnes saat tilaamasi uuden auton tilalle. Eli sinä et voi tilaajana joutua maksumieheksi siitä, että tilaamasi auton luovutus myöhästyy.
Kiitos vastauksesta!

Joo, kyllä minullakin on oikeus perua tilaus, mutta haluan KIA:n alle jokatapauksessa. Tilaushetkellä EV6 oli vielä vanhoilla hinnoilla ja nyt samanlaisesta joutuisi pulittamaan useita tuhansia enemmän.

Sähköpostilla myyjä ei oikein ollut halukas keskustelemaan asiasta kun aluksi yritin tiedustella sitä kautta.

Jos saisin tuon vuokra-auton vaikka puoleen hintaan tuosta luvatusta niin saattaisi se kannattaakkin, mutta kyllä tuo 300€/kk on liikaa minulle.
 
Kiitos vastauksesta. Japanilaiset/korealaiset eivät kuulema "ole vaihtoehto". Niissä CCS: n puute saattaa osoittautua pullonkaulaksi, kun laturivalmistajat panostavat yhä enemmän CCS -latureihin.
Korealaisissa taitaa olla markkinoiden yksi nopeimmista CCS-pikalatauksista, koska niissä on 800V-järjestelmä. Nuo listan kaikki muut autot toimivat "vanhemmalla" 400V-järjestelmällä. Tämän päivän hyöty 800V-järjestlemästä ei ole oleellinen, mutta tulevaisuudessa se on varmasti kova ominaisuus, kun esim. Kempower alkaa saamaan omia 800V-latureita asennettua. Parhaimmillaan Ioniq 5 lataa 10-80% välin noin 18 minuutissa ja esim. VAG-perhe tarvitsee samaan noin tuplasti enemmän aikaa.
 
Minkälaisia ratkaisuja tai sopimuksia muut on sopineet vaihtoauton suhteen sähköauton toimituksen venyessä? Itsellä juuri tuli 6kk täyteen EV6 tilauksesta ja alunperin sovittiin myyjän kanssa että mittariin saa kertyä n.20tkm. Myyjä lupasi puhelimessa että saan jatkaa ajelua kunnes uusi auto saapuu, kuitenkin epäilen että jos mittariin on ilmestynyt toinen 20tkm niin luovutushetkellä saattaa olla lupaus unohtunut. Pitänee vielä yrittää saada tuo lupaus kirjallisena ongelmien välttämiseksi. Kuulemma vähintään 4kk myöhästyy toimitus, eli käytännössä ei mitään tietoa milloin saapuu.

Toisena vaihtoehtona saisin vuokrata odotusajaksi heiltä jonkun pienen bensa-auton 300€/kk. En vielä tarkemmin kysellyt millaisella sopimuksella vuokraus olisi omavastuiden yms. suhteen. Tällä tavoin saisin tietysti poistettua riskin vanhan auton rikkoutumisesta ja huolloista. Tuulilasi kerkesi jo mennä vaihtokuntoon, sen myyjä jo lupasi ottaa vastaan sellaisenaan.
Ennen sopimuksen allekirjoitusta laitoin myyjälle tiedustelun miten suhtaudutaan vaihtoauton kilometreihin tilanteessa jossa uusi auto myöhästyy. Vaikka yleensä myyjä on varonut lupauksien tekoa kirjallisesti (eli soittaa aina kun tekee lupauksen jonka saattaa rikkoa) niin tuohon vastasi sähköpostilla.

Vähän samaa mietin talvirenkaiden osalta, ovat vielä lailliset vaikkakin kuluneet. Nyt vaikuttaa siltä, että tulee kokonainen ylimääräinen talvi johtuen viivästyneestä toimituksesta eikä mulla olisi hirveästi kiinnostusta palkita heitä tuosta ostamalla uusia renkaita.

Olin myös ajatellut tiedustella toista autoa odottelun ajaksi, lähinnä koska syy vaihtoon on etten pidä nykyisestä.
 
Minkälaisia ratkaisuja tai sopimuksia muut on sopineet vaihtoauton suhteen sähköauton toimituksen venyessä? Itsellä juuri tuli 6kk täyteen EV6 tilauksesta ja alunperin sovittiin myyjän kanssa että mittariin saa kertyä n.20tkm. Myyjä lupasi puhelimessa että saan jatkaa ajelua kunnes uusi auto saapuu, kuitenkin epäilen että jos mittariin on ilmestynyt toinen 20tkm niin luovutushetkellä saattaa olla lupaus unohtunut. Pitänee vielä yrittää saada tuo lupaus kirjallisena ongelmien välttämiseksi. Kuulemma vähintään 4kk myöhästyy toimitus, eli käytännössä ei mitään tietoa milloin saapuu.

Toisena vaihtoehtona saisin vuokrata odotusajaksi heiltä jonkun pienen bensa-auton 300€/kk. En vielä tarkemmin kysellyt millaisella sopimuksella vuokraus olisi omavastuiden yms. suhteen. Tällä tavoin saisin tietysti poistettua riskin vanhan auton rikkoutumisesta ja huolloista. Tuulilasi kerkesi jo mennä vaihtokuntoon, sen myyjä jo lupasi ottaa vastaan sellaisenaan.
Oliko tuo 20tkm kirjattu myös johonkin sopimukseen? Mikäli ei, niin eiköhän tuo unohdu samalla kun myyjä unohtaa myöntäneensä tuohon toimituksen viivästyessä joustoa
 
Näkeekö mistään että mihin on tulossa seuraavaksi latauspaikkoja. Tuntuu siltä että viimesen 2v aikana en ole nähnyt kuin parin latauspaikan ilmestyvän perus alueille missä pyörin uusimaalla. Tuntuu että näiden paikkojen luonti on hyvinkin hitaalla tahdilla edistymässä suomessa
 
Näkeekö mistään että mihin on tulossa seuraavaksi latauspaikkoja. Tuntuu siltä että viimesen 2v aikana en ole nähnyt kuin parin latauspaikan ilmestyvän perus alueille missä pyörin uusimaalla. Tuntuu että näiden paikkojen luonti on hyvinkin hitaalla tahdilla edistymässä suomessa
Hitaalla tahdilla? Facebookissa kannattaa seurata Latausverkosto - Nyt! ryhmää. Tuolla ainakin Recharge ja ABC-lataus ilmoittavat jatkuvalla syötöllä uusista latausasemista. Omasta mielestäni tahti on ollut todella hyvää ja viimeisen vuoden aikana 2/2 aiemmin havaitsemaani katvetta ovat saaneet laturit. Vielä viime kesänä nämä 2 reittiä olisivat olleet itselleni jonkinmoinen ongelma sähköautolla, mutta ei enää.

Tässä esim. listaa Rechargen viimeisen kahden viikon ilmoituksista nopeasti FB-päivityksistä selattuna:
  • Kittilä Neste
  • Tornio McDonalds
  • Pyhtää E-18 pohjoinen levähdysalue
  • Pyhtää E-18 eteläinen levähdysalue
  • Härmä Powerpark roadhouse
  • Suonenjoki Matkailukeskus Koskelo
  • Vantaa Neste Keimola
Nykyistä verkostoa voi selata sitten vaikka latauskartta.fi tai Plugshare mobiilisovellus.
 
Oliko tuo 20tkm kirjattu myös johonkin sopimukseen? Mikäli ei, niin eiköhän tuo unohdu samalla kun myyjä unohtaa myöntäneensä tuohon toimituksen viivästyessä joustoa
Standardi sopparissa taitaa olla kohta jossa on arvio kilometreistä kun vaihto tapahtuu. Omassa tapauksessa halusin kirjallisena lupauksen ettei ylitys haittaa viivästymisen yhteydessä koska sopimus itsessään ei kyllä sallinut sitä.
 
Oman standardisopparin ehtoja kun luin niin taisi olla rivi missä sanottiin että kuluttajilla alle 2000 km ylitys ei vaikuta hyvityshintaan.

Oma myyjä kyllä viivästyksistä kysellessä on kysymättä kirjottanut sähköposteihinsa että yli menevät kilometrit ei tässä tapauksessa vaikuta hyvityshintaan. Tiedä sitten miten pitkään tuo pätee.

Tammikuussa tilattu, syyskuun alkuun oli toimitus ”varman päälle” laitettu, vielä ei ole mitään tietoa milloin menisi tuotantolinjalle. Kuulemma joulukuun tilaukset on nyt saanut tuotantoslotteja.
 
Olen tullut siihen johtopäätökseen että sähköauton kulutuksella on väliä vain suurissa nopeuksissa

Olen edelleen ja vähemmän yllättäen eri mieltä.

Jos verrataan kahta muuten samanlaista autoa:

-Pienemmällä kulutuksella oleva pääsee samalla energiamäärällä pidemmälle.

-Pienemmällä kulutuksella oleva tarvitsee saman rangen saavuttaakseen pienemmän kapasiteetin akun, joka on lisäksi halvempi, kevyempi ja kooltaan pienempi

-Pienemmällä kulutuksella oleva kerryttää ajokilometrejä enemmän samalla latausteholla per aikayksikkö.

Pienellä kulutuksella oleva sähköauto saa aina etua verrattuna vastaavaan isommalla kulutuksella olevaan, joten kulutuksella on väliä, aina.
 
Olen edelleen ja vähemmän yllättäen eri mieltä.

Jos verrataan kahta muuten samanlaista autoa:

-Pienemmällä kulutuksella oleva pääsee samalla energiamäärällä pidemmälle.

-Pienemmällä kulutuksella oleva tarvitsee saman rangen saavuttaakseen pienemmän kapasiteetin akun, joka on lisäksi halvempi, kevyempi ja kooltaan pienempi

-Pienemmällä kulutuksella oleva kerryttää ajokilometrejä enemmän samalla latausteholla per aikayksikkö.

Pienellä kulutuksella oleva sähköauto saa aina etua verrattuna vastaavaan isommalla kulutuksella olevaan, joten kulutuksella on väliä, aina.

Rajallisten resurssien maailmassa tuo pienempi kulutus on erittäin hyvä asia, vieläpä tuplavaikutuksella.

Pienempi kulutus on energiallisesti fiksua toki itsessään, mutta lisäksi rajallisella määrällä raaka-aineita pystytään valmistamaan suurempi määrä (kuten mainitsitkin edullisempia) autoja, eli sähköistämään suurempi osa liikenteestä. :tup:
 
Teslahan esimerkiksi pyrkii kaikilla mahdollisilla keinoilla tekemään autoistaan mahdollisimman halpoja valmistaa ja mahdollisimman alhaisen kulutuksen tavoittelu on yksi syy tälle. Kun auto kuluttaa vähemmän niin Tesla voi laittaa autoihinsa pienemmät akut. Tesla haluaa myös piilotella akkujensa kokoa ja vain mainostaa WLTP-rangea, koska muuten asiakas voisi miettiä, että Teslalla saa samaan rahaan paljon pienemmän akun kuin toisella valmistajalla. Samasta syystä Teslan kabiinissa pyritään minimalistiseen ulkonäköön eli osalukumäärää vähennetään ja näin lasketaan valmistuskustannuksia. Samasta syystä niissä ei ole lidareita vaan kamerat, koska kamerat ovat halvempia, mutta eivät kuitenkaan parempia.

Tämä on ehkä itsella se yksi isoin riesa miksi välttelen Teslaa. Tuo saattaa näyttää siltä, että noita sisutan karsimisia ja kulutuksen laskemista tehdään asiakkaiden eduksi, mutta todellisuus on vain, että ne tehdään Teslan omaa etua hakien. Jossain kohtaan tuollainen ajattelumalli kääntyy itseään vastaan, kun säästötoimenpiteet alkavat liikaa huonontamaan itse tuotetta.
 
Onko kukaan koskaan miettinyt mikä olisi lopputulos jos esim. Polestar 2:een lyötäisiin Tesla 3 SR:n moottori/voimansiirto, kuinka paljon kulutus laskisi/muuttuisi?

Tai vaikkapa tuohon e-2008:een, akku pysyisi samana mutta moottori vaihtuisi, laskisiko kulutus selvästi?

Haen tällä sitä että kuinka suuri osa Teslan edusta tulee aerodynamiikasta/painosta ja kuinka paljon voimalinjan energiatehokkuudesta.
 
Onko kukaan koskaan miettinyt mikä olisi lopputulos jos esim. Polestar 2:een lyötäisiin Tesla 3 SR:n moottori/voimansiirto, kuinka paljon kulutus laskisi/muuttuisi?

Tai vaikkapa tuohon e-2008:een, akku pysyisi samana mutta moottori vaihtuisi, laskisiko kulutus selvästi?

Haen tällä sitä että kuinka suuri osa Teslan edusta tulee aerodynamiikasta/painosta ja kuinka paljon voimalinjan energiatehokkuudesta.
Moottori on vain osa siitä voimansiirrosta - Suuri vaikutus on myös tehoelektroniikalla joka syöttää siihen moottoriin tehoa oikealla tavalla.
 
Tämä täysin totta ja ajatus olisi että moottorin mukana myös tämä tehoelektroniikka siirtyisi.
Olen miettinyt. Uskon, että Polestar on aika pitkällä tai hyvin lähellä teslaa tuon tehoelektroniikan kanssa. Eli kulutuksen isoin ero voisi tulla ilmanvastuskertoimesta tms.
Ja tämä siis pelkkää pohdintaa vailla mitään oikeaa tietoa.
 
Onko kukaan koskaan miettinyt mikä olisi lopputulos jos esim. Polestar 2:een lyötäisiin Tesla 3 SR:n moottori/voimansiirto, kuinka paljon kulutus laskisi/muuttuisi?

Tai vaikkapa tuohon e-2008:een, akku pysyisi samana mutta moottori vaihtuisi, laskisiko kulutus selvästi?

Haen tällä sitä että kuinka suuri osa Teslan edusta tulee aerodynamiikasta/painosta ja kuinka paljon voimalinjan energiatehokkuudesta.
Itse näkisin, että kulutukseen vaikuttaa kolme isoa seikkaa:

1. Aerodynamiikka. Tämä näkyy eniten nimenomaan maantiellä ja motarilla. Tässä on valmistajalla iso mietintä, että halutaanko autosta tehdä saippuapalan muotoinen vai oikeasti kaunis auto. Kummallakin on hyvät ja huonot puolet. Samoin auton fyysinen otsapinta-ala vaikuttaa suuresti, vaikka auto olisikin muuten aerodynaaminen (korkeat ja leveät autot huonompia, kuin matalat sedanit).

2. Lämmityksen hallinta ja ohjaus. Jokainen valmistaja osaa muuttaa saman sähkömäärän lämmöksi yhtä tehokkaasti eli tässä ei eroja tule, mutta kuinka sitä lämpöä osataan hallita ja ohjata tehokkaasti auton sisällä ja myös hyötykäyttää "hukkalämpöä" hyväksi niin siinä tulee paljon eroja. Pahimmassa tapauksessa lämpö tuotetaan vastuksilla ja lämmin ilma puhalletaan suoraan ulos. Paremmissa tapauksessa käytetään ilmalämpöpumppua ja esim. akustossa syntynyt hukkalämpö kierrätetään kabiinin lämmitykseen eikä suoraan ulos.

3. Voimansiirron häviöt. Tähän siis kuuluu akku/akkukemia, sähkömoottorit, tehoelektroniikka, kaapelit, kytkennät jne. eli kaikki mikä osallistuu siihen, että auto liikkuu eteenpäin. Jokaisessa vaiheessa tapahtuu häviöitä eli sähkö muuttuu lämmöksi, joka on huono asia ellei hukkalämpöä osata hyötykäyttää mitenkään.

Kun katsotaan kokonaisuutta niin nuo kaikki kolme asiaa pitää olla kunnossa, jos haluaa, että auto on kaikkialla pieniruokainen. Jos taas auto suunnitellaan vain tiettyä käyttöä ajatellen esim. kaupunkiautoksi niin aerodynamiikalla ei ole juurikaan väliä, koska autolla ei ajeta pitkiä matkoja suuria nopeuksia. Tästä hyvänä esimerkkinä on Tripletit, jotka ovat muotoilultaan koppeja, niissä ei ole lämpöpumppua eikä minkäänlaista lämmön älyhallintaa, mutta silti ne ovat äärimmäisen pihejä kulkemaan taajamanopeuksissa.
 
3. Voimansiirron häviöt. Tähän siis kuuluu akku/akkukemia, sähkömoottorit, tehoelektroniikka, kaapelit, kytkennät jne. eli kaikki mikä osallistuu siihen, että auto liikkuu eteenpäin. Jokaisessa vaiheessa tapahtuu häviöitä eli sähkö muuttuu lämmöksi, joka on huono asia ellei hukkalämpöä osata hyötykäyttää mitenkään.

Ja nimenomaan tämä on nyt se joka minua kiinnostaa tällä spekulatiivisella kysymyksellä, unohdit listastasi painon jolla on suurin merkitys kaupunkiajossa, Teslat ovat järjestään selvästi kevyempiä kuin esim. VAGgineet ja tässä varmaan monta selittävää tekijää alkaen ohuista pelleistä ja surkeasta äänieristyksestä minimalistiseen sisustukseeen mutta se on suhteellisen selvä asia.

Mutta kuinka suuri osuus kulutuseroista selittyy ns. voimalinjalla, tätä olen pohtinut. Ehkä tällä saa 5-20% eroa kilpailijoihin, mene ja tiedä.
 
Jos nopea googlaus pitää paikkaansa, Polestar2 drag coefficient eli ilmanvastuskerroin on 0,278. Tesla Model 3 mainostaa 0,23 kerrointa.

Tuohon pitää toki vain muistaa vielä lisätä otsapinta-ala kertoimeksi. Eli vaikka Model Y:n kerroin onkin sama 0,23, sen ilmanvastus on selvästi isompi kuin Model 3:lla koska otsapinta-ala on isompi.

Kuten todettua, Teslahan ei ilmoita akun kapasiteettia, ainoastaan rangen. Mutta ainakin Tekniikanmaailman kestotestissä ollut SR+ todettiin sisältävän 54kWh akun. Polestar 2:ssa akku on 69kWh std rangessa.
Eli 15kWh ero noissa.
 
Jonkin verran tietty vaikuttaa myös skenaariot, joissa autoa käytetään. Teslalla tuo lämmitys on hyvä, mutta toisaalta se myös aika agressiivisesti preferoi tietyssä olosuhteissa akun ja kabiinin lämmitystä ohi kaiken muun (kuten auton latauksen).

Tämä on sitten joko huono tai hyvä asia riippuen mitä skenaariota autonvalmistaja preferoi.

Energiatehokkuutta tosiaan kannattaa kehittää, mutta käytännön vaikutukset ovat vähän kevyemmät vielä toistaiseksi ja sitä on hyvin monenlaista (ei pelkästään sitä, että ajetaan 100km motaria 120km/h nopeutta).

Osittain siksi, että kulutus kasvaa niin voimakkaasti nopeutta kasvattamalla joten samalla tavalla nopeuden laskeminen parantaa energiatehokkuutta. Sinänsä jos latausopeus on toisaalta kunnossa, niin aerodynamiikan vaikutus pienenee, mutta sitten toisaalta latausnopeus yleensä nousee kun akun kapasiteettikin nousee.

Lyhyellä aikavälillä energiatehokkuuden kohdalla merkitys on myös saatavuuden takia lähinnä teoreettinen.
 
Teslahan esimerkiksi pyrkii kaikilla mahdollisilla keinoilla tekemään autoistaan mahdollisimman halpoja valmistaa ja mahdollisimman alhaisen kulutuksen tavoittelu on yksi syy tälle.

Osittain totta, mutta ei ihan näin yksioikoisesti. Teslalla on kuitenkin halvimmassakin mallissa leatherette-penkit, kunnon panoramakatto ja tukku ominaisuuksia, joita saa muiden valmistajien perusmalleihin ruksia useammalla tonnilla. Ja esim. rungossa käytetyt alumiinimateriaalit tuskin vähentävät kustannuksia itsessään, mutta niillä saavutetaan energiatehokkuutta pienemmän massan ansiosta, mikä selkeästi on iso prioriteetti Teslalla. Mutta kyllä se on selkeä, että varsinkin Model 3:ssa mm. hallintalaitteet on haluttu karsia minimiin, sekä nyt tämä tutka & kamera keissi.

1. Aerodynamiikka. Tämä näkyy eniten nimenomaan maantiellä ja motarilla. Tässä on valmistajalla iso mietintä, että halutaanko autosta tehdä saippuapalan muotoinen vai oikeasti kaunis auto. Kummallakin on hyvät ja huonot puolet. Samoin auton fyysinen otsapinta-ala vaikuttaa suuresti, vaikka auto olisikin muuten aerodynaaminen (korkeat ja leveät autot huonompia, kuin matalat sedanit).

Tässä kannattaa muistaa aerodynamiikan lisäksi myös sisätilat, joihin vaikuttaa suoraan se, että kuinka pitkä auton konepelti on. Model 3:ssa varmaan ihmisiä ärsyttää eniten lyhyt ja aerodynaaminen (matala) nokka. Sillä saavutetaan tosin sekä matalampi kulutus että isommat sisätilat. Mersun EQE ja EQS sähkiksistä huomaa, että samaan "saippuapalan" suuntaan sielläkin mennään, jopa enemmänkin kuin Teslalla. Esimerkiksi Porsche Taycan on 20 cm pidempi auto kuin Model 3, mutta todennäköisesti silti sisätiloiltaan vastaava, ellei jopa pienempi (en ole tsekannut tarkkaan). Kiistämättä sen ulkomuoto on hienompi, kuten on myös Model S:llä, mutta tässä on aina käytännöllisyyden tradeoff mukana.
 
Viimeksi muokattu:
teslaan ei saa edes varusteena nahkapenkkejä, vain muoviverhoilu vaihtoehtona.

Toki näin on, että eläimestä revittyä nahkaa ei saa edes rahalla, ellei sitten jälkiasenna. Pointti nyt oli verrata kangaspenkkeihin kuitenkin. Eiköhän nämä ei-eläinperäiset materiaalit lisäänny muillakin valmistajilla ja kangas pysynee edelleen siinä hinnat alkaen-vaihtoehdossa. Tämä ei edelleenkään muuta alkuperäistä argumenttia kyllä mihinkään :kahvi:.
 
Toki näin on, että eläimestä revittyä nahkaa ei saa edes rahalla, ellei sitten jälkiasenna. Pointti nyt oli verrata kangaspenkkeihin kuitenkin. Eiköhän nämä ei-eläinperäiset materiaalit lisäänny muillakin valmistajilla ja kangas pysynee edelleen siinä hinnat alkaen-vaihtoehdossa. Tämä ei edelleenkään muuta alkuperäistä argumenttia kyllä mihinkään :kahvi:.
Muovipenkit saa kyllä muihin merkkeihinkin ja usein ilman lisähintaa. Bemarissakin vain parisataa.
 
Teslahan esimerkiksi pyrkii kaikilla mahdollisilla keinoilla tekemään autoistaan mahdollisimman halpoja valmistaa
Kaikki valmistajat pyrkivät tekemään autoistaan mahdollisimman halpoja valmistaa. Riippuu sitten segmentistä miten pitkälle tässä mennään, eli mitä tarkoittaa "mahdollisimman halpa". Argumenttisi on sinänsä vähän hauska, kun Teslasta löytyy yhtä lailla paljon design-ratkaisuja jotka eivät todellakaan ole niitä mahdollisimman halpoja valmistaa. Lasikatto, monivarsituenta etupyörissä, erittäin tehokkaat sähkömoottorit, ja niin edelleen. Ei Tesla mikään Dacia ole.

Kun auto kuluttaa vähemmän niin Tesla voi laittaa autoihinsa pienemmät akut. Tesla haluaa myös piilotella akkujensa kokoa ja vain mainostaa WLTP-rangea, koska muuten asiakas voisi miettiä, että Teslalla saa samaan rahaan paljon pienemmän akun kuin toisella valmistajalla.
Tämä on aivan fiksu veto. Akkujen koon mainostaminen on yhtä hölmöä kuin pölynimureissa ottotehon mainostaminen. Kummallakaan ei ole mitään tekemistä tuotteen todellisen suorituskyvyn kanssa, vaan pikemminkin päinvastoin. Nyt asiakas voi sen sijaan miettiä, että Teslalla saa samaan rahaan auton, joka kulkee pienemmällä energiankulutuksella ja pidemälle per lataus.

Samasta syystä Teslan kabiinissa pyritään minimalistiseen ulkonäköön eli osalukumäärää vähennetään ja näin lasketaan valmistuskustannuksia.
Tämä minimalismi on myös selvä Teslan design-filosofinen valinta kautta linjan. Ovatko Model S:n ovenkahvat mielestäsi tapa laskea valmistuskustannuksia? Kaikesta huokuu, että suunnittelu on aloitettu puhtaalta pöydältä miettien miten asia voidaan tehdä fiksuimmin ja yksinkertaisimmin, ei "mitä vanhaa voimme hyödyntää ja siten välttyä suunnittelulta". Voin omalla kohdallani sanoa, etten todellakaan enää kaipaa erillistä fyysistä katkaisijaa peilien säätöön, auton käynnistyspainiketta tai montaa muutakaan asiaa, jotka Tesla on poistanut tai siirtänyt kosketusnäyttöön perinteisiin autoihin verrattuna. Pyyhkijäviiksi olisi tarpeen, mutta sekin vain koska Teslan automatiikka ei toimi riittävän hyvin.

Tuo saattaa näyttää siltä, että noita sisutan karsimisia ja kulutuksen laskemista tehdään asiakkaiden eduksi, mutta todellisuus on vain, että ne tehdään Teslan omaa etua hakien. Jossain kohtaan tuollainen ajattelumalli kääntyy itseään vastaan, kun säästötoimenpiteet alkavat liikaa huonontamaan itse tuotetta.
Yrityksen tehtävä on tietysti tuottaa voittoa. Teslan tapauksessa tärkeää on myös tuotannon skaalautuvuus, joka varmasti ohjaa monia ratkaisuja. Näistä ei kuitenkaan voi vetää yhtäsuuruusmerkkiä huonouteen. Vaikka Tesla on tehnyt joitain kyseenalaisiakin säästötoimia sanoisin kuitenkin, että kokonasuutena kyseessä lienee maailman nopeimmin muuttuviin asiakasvaatimuksiin vastaava yritys tällä hetkellä. Yksi asiakasvaatimus on kyky toimittaa ja siksi joitain karsintoja on tehty kustannussäästön ohella. Tuotteita muutenkin kehitetään eteenpäin tahdilla, joka on aivan ennenkuulumatonta legacy-autonvalmistajien kohdalla. Osa näistä kehityksistä tulee lisäksi jo toimitettuihin autoihin. Omakin autoni (Model 3) on saanut 9 kuukauden aikana lukuisia uusia ominaisuuksia ohjelmistopäivitysten kautta. Kuinka monesta muusta autosta voi tänä päivänä sanoa samaa, saati sitten 5 vuotta sitten?
 
Osa näistä kehityksistä tulee lisäksi jo toimitettuihin autoihin. Omakin autoni (Model 3) on saanut 9 kuukauden aikana lukuisia uusia ominaisuuksia ohjelmistopäivitysten kautta. Kuinka monesta muusta autosta voi tänä päivänä sanoa samaa, saati sitten 5 vuotta sitten?
Niiden päivityksien myötä myös välillä tulee autoon huononnuksia eli aina ei lopputuote parane. Esimerkkinä taisi olla ne rangen pienentäminen akun kestävyyden parantamiseksi. Nämä tapahtuu taustalla käyttäjän näistä tietämättä, mitä itse pidän todella arveluttavana tapana toimia.

Itse mieluummin otan käyttööni suoraan tehtaalta täysin toimivan auton kuin otan sen käyttööni puolivalmiina ja saan siihen sitten päivityksiä seuraavat vuodet tipotellen. Ihan esimerkkinä vaikka pitkään luvatut ID perheen softapäivitykset ja Teslan itse ajavat autot.
 
Kaikesta huokuu, että suunnittelu on aloitettu puhtaalta pöydältä miettien miten asia voidaan tehdä fiksuimmin ja yksinkertaisimmin, ei "mitä vanhaa voimme hyödyntää ja siten välttyä suunnittelulta".

Teslan ovenkahvat on loistava esimerkki siitä miten tosiaan aloitettiin puhtaalta pöydältä mutta unohdettiin kaikki vanhat viisaudet ja luotiin surkea uusi ratkaisu ongelmaan jota ei koskaan ollutkaan.

Ymmärrän mitä tarkoitat mutta Teslan ovenkahvat on esimerkki siitä että ihan kaikkea ei kannata yrittää keksiä uudelleen.
 
Itse mieluummin otan käyttööni suoraan tehtaalta täysin toimivan auton kuin otan sen käyttööni puolivalmiina ja saan siihen sitten päivityksiä seuraavat vuodet tipotellen. Ihan esimerkkinä vaikka pitkään luvatut ID perheen softapäivitykset ja Teslan itse ajavat autot.
Niin minäkin ottaisin, mutta ymmärtänet ettei tuo ole realistinen toive. Asiakasvaatimukset muuttuvat ajan kanssa ja "kerralla valmis" on auttamatta vanhentunut muutaman vuoden kuluessa. Kyllä itseäni ärsytti edellisen 2015 vuosimallin autoni kanssa, kun käyttöliittymä oli peräisin auton korimallin alkuajoilta noin vuodelta 2010. Uudehko auto tuntui käyttöliittymältään aivan vanhentuneelta, vaikka sillä oli ikää vasta muutama vuosi. Muutamiin bugeihin ohi turha toivoa mitään korjauksia.

Keskeneräiset ID-softat sikseen, kyllä itse arvostan päivitysten myötä tulevia uusia ominaisuuksia. Jos sinä mieluummin ostat ne saadaksesi uuden auton, niin eipä se ole minulta pois.

Ihaillaan vaikka tätä vuoden 2014 Tesla Model S:n käyttöliittymää. Nämäkin autot ovat pysyneet kummasti ikäistään tuoreemman näköisenä kun Tesla on ajanut käyttöliittymäpäivityksiä näihin (lähes) yhtä lailla kuin uusiinkin yksilöihin.

1664453058592.png
 
En uskonut koskaan näkeväni tätä, mutta niin vaan tuli vastaan, että joku oikein kehuu, että autossa on keinonahkat vakiona. Paskempaa pintaa jakkaralle saa hakea, yllätys yllätys, myös rättijakkara menee tuon keinonahkan edelle.
 
Niillä ovenkahvoilla pyrittiin minimoimaan ilmanvastusta, eli ei kyllä se ongelma oli tosiasiallisesti olemassa ja tuo oli silloinen ratkaisu.
No nyt sinä joudut todistamaan, että juuri kahvojen tuottama tuottama ilmanvastus on tosiasiallisesti ongelma.
 
Niillä ovenkahvoilla pyrittiin minimoimaan ilmanvastusta, eli ei kyllä se ongelma oli tosiasiallisesti olemassa ja tuo oli silloinen ratkaisu. M3 ja MY kahvat ovat mekaaniset ja toimivat oikein hyvin.

Joo ilmanvastuksen minimointi on selvää mutta ei tuo Teslan ratkaisu 3/Y:ssäkään mikään täydellinen ole. Model S sitten ihan oma lukunsa.
 
Tottakai se on ongelma jos pyritään mahdollisimman pieneen ilmanvastukseen. Meinaatko, että kahvat on useammassa sähköautomallissa piilotettu koriin vain ulkonäkösyistä?
Väitän, että Teslan kohdalla kyse oli puhtaasta desing-elementist, haluttiin wow efektiä. Toiseksi monimutkainen mekaniikka moottoreineen tuo lisää painoa ja tuo lisää rikkimeneviä komponentteja. Kolmanneksi, jos oikeasti ilmanvastuksesta se on kiinni, niin olis paukut kannattanu siirtää vaikka peileihin joilla voisi olla jopa jotain merkitystä tai vaikka vanteisiin.
 
En uskonut koskaan näkeväni tätä, mutta niin vaan tuli vastaan, että joku oikein kehuu, että autossa on keinonahkat vakiona. Paskempaa pintaa jakkaralle saa hakea, yllätys yllätys, myös rättijakkara menee tuon keinonahkan edelle.

Totesin vain ja ainoastaan, että ko. materiaali on yleensä lisämaksullista, ja että kulimallit myydään yleensä kangaspenkeillä. Oma mielipide Model 3:n penkkeihin on aika neutraali. Ne eivät ärsytä eikä toisaalta huikaise erityisemmin. 20+ tkm niissä on istuttu ja materiaali on edelleen aikalailla virheetön eikä ole mitään vekkejä tai venymiä. Ilmastointi ja säädettävä ristiselän sekä reiden tuki olisi mukava saada optiona, mutta omalla kohdalla penkki on mukava istua pidemmilläkin reissuilla. Ja jos rättijakkarat miellyttää enemmän, niin ei muuta kun thanks for the info, Chief :)
 
Ei oikeita eläimen nahasta tehtyjä nahkapenkkejä ole uusissa autoissa enää tulevaisuudessa käytössä. Olen omistanut molempia ja en ole huomannut moitittavaa Teslan vegan leather istuimissa.

Ovathan ne mukavat KUNNES "nahan" pinta alkaa irrota sen "rungosta". Itsellä meni alle 20tkm ajettuna Model 3:n niskatuki vaihtoon koska alkoi kuplimaan. Saman tyyppisiä ongelmia ollut jokaisen tuotteen kanssa missä on tuota vegaaninahkaa ollut ja esim huonekalumyyjillä myös ei niin mukavia kokemuksia vegaaninahasta.
 
Mulla on ne Teslan penkit aika kirkkaat kun se ”nahka” kuluu ja reunat menneet lyttyyn. Meni aika nopeasti. Näkyi jo alle 20tkm kohdalla liiankin hyvin.
 
Nuo muovipenkit on mersuja myöten pyllystä. Harmi et muovi jakkarat on jotenkin nykyään kova sana aidon nahan sijaan.
 
Teslan penkit näyttää 50tkm ajettuina samalta kuin tuontibemari, jossa "80tkm mittarissa". Oma M3 näytti penkeiltään niin hemmetin rivolta vuoden jälkeen, vaikka niitä pieteetillä hoidinkin. Ihan turhaa lässytt et se muovipinta on mukamas hyvää. Ei se ole. Teslalasit pois silmiltä nyt.
 
Mulla 164 tuhatta lasissa 2018 ässässä ja penkit yhä siistit, vaikka ovatkin ”muovia” , tosin mustat. Valkea lie arka väri ja sitä en ehkä ottais.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom