Yleistä keskustelua sähköautoista

38 400€ maksaa halvin Peugeot e-2008. Peugeot e-308 farkku olisi omastakin mielestä alkaen noin 10 000€ kalliimpi. Ja kun 308 farmari bensakoneella ei ole sekään mikään halpa auto. Ihan tyylikkään näköinen kyllä minusta.
Aivan. Minulla on e-208, jonka lähtöhinta on yli 35 ke, niin ei voi e-308 sw tosiaan lähteä kovin paljon alle 50 ke.
 
Farkut on lähes täysin eurooppalainen juttu. Esim. Yhdysvalloissa niitä ei näe käytännössä ollenkaan.

Aina kun katsoo kuvia sieltä liikenteestä niin kuvassa näkyy miljoona tämmöistä:
iu
 
Kävin tänään kokeilemassa Nissan Ariyaa. Tarjolla oli 87 kWh Evolve varustetasolla, eli reilut 62k hintainen malli.

Sisusta ja laatuvaikutelma kyllä tuntui olevan ihan ok. Hipaisupainikkeet keskikonsolissa olivat tosin kyllä aika epämääräisiä mutta toimivia. Vetotapa saisi kyllä olla takaveto kun pitoa oli aika heikosti tarjolla märällä asfaltilla. Talvella varmaan korostuu vielä lisää.

Mutta ihan houkutteleva vetokoukku-mahdollinen auto kyllä 63 kWh akulla ja 22 kw latauksella olisi ollut tarjolla alle 50k eli hankintatuki mahdollinen.
 
Kävin tänään kokeilemassa Nissan Ariyaa. Tarjolla oli 87 kWh Evolve varustetasolla, eli reilut 62k hintainen malli.

Sisusta ja laatuvaikutelma kyllä tuntui olevan ihan ok. Hipaisupainikkeet keskikonsolissa olivat tosin kyllä aika epämääräisiä mutta toimivia. Vetotapa saisi kyllä olla takaveto kun pitoa oli aika heikosti tarjolla märällä asfaltilla. Talvella varmaan korostuu vielä lisää.

Mutta ihan houkutteleva vetokoukku-mahdollinen auto kyllä 63 kWh akulla ja 22 kw latauksella olisi ollut tarjolla alle 50k eli hankintatuki mahdollinen.
Vetelikö rattiin kun kiihdytti? Itse en koskaan päässyt koeajolle asti joten pitänee käydä vielä vilkaisemassa liikkeessä.

Siellä olisi vielä 4% hankintatukea jäljellä ;) Itsellä oli kova pohdinta viime kuussa Ariya vs. Ioniq 5, mutta Hyundai vei pidemmän korren suuremmalla akulla ja designilla.
 
Aina kun katsoo kuvia sieltä liikenteestä niin kuvassa näkyy miljoona tämmöistä:
iu
Olisko sitten pohjoisten osavaltioiden juttu?

Farkkujen suosion kylmemmissä ilmanoloissa ymmärtää hyvin koska kylmänä talvena lämmitettävä tavaratila voi olla erittäin påp. Toisaalta omasta mielestäni se on pop myös kuumissa oloissa, jotta voi laittaa ostokset ilmastoituun sisätilaan +35 asteisen ja auringonpaahteisen avolavan puolesta...

Thaimaassa varsinkin maaseudulla avolavat yms. ovat ykkösvalinta todella kuoppaisten teiden takia, ja koska koko suku mahtuu matkustajiksi avolavalle.
 
Tuota kärryhommaa yleisellä tasolla miettinyt, että kuka niitä vetää ja miksi? Kaikki aina huutelee peräkoukun ja vetokyvyn perään, mutta mihin niitä tarvitsee? Laittaako isommat perheet tavaransa peräkärryyn mökkireissulle lähdettäessä.
 
Tuota kärryhommaa yleisellä tasolla miettinyt, että kuka niitä vetää ja miksi? Kaikki aina huutelee peräkoukun ja vetokyvyn perään, mutta mihin niitä tarvitsee? Laittaako isommat perheet tavaransa peräkärryyn mökkireissulle lähdettäessä.
Ihan kaupunkilaisena kärryä on tullut käytettyä mökillä ties mihin kuljetukseen, kaupungissa osittain samoja ja lisäksi esim huonekalut, harraste laitteita kuten fillaria, mopoa, auton moottoreita jne. Siihen lisäksi random oma tai kaverin muutto yms.
 
Tuota kärryhommaa yleisellä tasolla miettinyt, että kuka niitä vetää ja miksi? Kaikki aina huutelee peräkoukun ja vetokyvyn perään, mutta mihin niitä tarvitsee? Laittaako isommat perheet tavaransa peräkärryyn mökkireissulle lähdettäessä.
Monet saattaa kuljettaa kärryssä vaikka polttopuita tms. Itse en tarvi kärryä, mutta ei se ole minulta pois jos joku tarvitsee. Onhan se hyvä, että sähköautoillakin pystyy kuormaa vetämään, jos sellaiselle on tarvetta.
 
3.2 versiossa #VAG ilmeisesti esilämmitys navigoinnissa, nyt luovutettavat tulee ulos 3.0 > 3.1 ja vanhoilla on suurelta osin sisässä vielä 2.4 (odottaa 3.0)

Näin olen ymmärtänyt noista eurooppalaisista YT medioista.
 
Tuota kärryhommaa yleisellä tasolla miettinyt, että kuka niitä vetää ja miksi? Kaikki aina huutelee peräkoukun ja vetokyvyn perään, mutta mihin niitä tarvitsee? Laittaako isommat perheet tavaransa peräkärryyn mökkireissulle lähdettäessä.

Omakotiasujana moni asia ilman koukkua ja peräkärryä olisi kyllä äärinmäisen hankalaa. Kiinteistöstä pitää pitää huolta joka tarkoittaa remontteja. Tavaraa rautakaupasta, remontti ja puutarhajätettä kaatopaikalle, polttopuita talveksi jne. Mökki vielä, niin kyllä noita kohteita löytyy vaikka kuinka. Ainakin Itselle on ehdoton vaatimus, että taloudessa pitää olla vetokoukullinen auto, jolla voi vetää myös kunnon kokoista jarrullista peräkärryä ja onneksi niitäkin rupeaa jo pikkuhiljaa sähköautoistakin löytymään. Hinta tosin lähtee vielä omalla kohdalla ns. lapasesta sähköautoissa, jotka omat vaatimukset täyttäisi.
 
En ymmärrä, että miksi tämä ominaisuus pitää piilottaa navigaattoriin.

Mutta parempi sentään edes noin.
Argumentti taitaa olla, että jos niin ei tee ja auto ei tiedä mihin asti aiotaan raahautua lämmitellessään akkua, voi auto imaista jäljellä olevan rangen "tyhmänä" pois ennen kuin sinne laturille asti päästään. Kun tavoitteen naputtelee, niin auto voi käyttää tiukassa paikassa vähemmän lämmitystä ja reilusti ennakoituna aloittaa lämmityksen hieman myöhemmin.

Itsekin kyllä toivoisin mahdollisuutta itse käyttäjälle säätää lämmitystä, mutta valmistajat näkevät toisin.
 
Tuota kärryhommaa yleisellä tasolla miettinyt, että kuka niitä vetää ja miksi? Kaikki aina huutelee peräkoukun ja vetokyvyn perään, mutta mihin niitä tarvitsee? Laittaako isommat perheet tavaransa peräkärryyn mökkireissulle lähdettäessä.
Kai maalaiset ja omakotitaloasujat niitä enemmän tarvitsevat, kuin esim. kaltaiseni lähiökerrostaloasuja. Tee-se-itse-miehet, harrastuksiin joissa pitää jotain isoa kuljettaa harrastuspaikalle jne.
 
Itsellä vetokoukku olisi koska siten pääsisi ajamaan enemmän työajoja omalla autolla. Peräkärryn kanssa extraa kilometrikorvauksiin. Tässäkin kuussa ilman koukkua jotain 800€ verotonta korvausta ja ensi kuussa voisi tulla tuplat pelkästään kärryajoista. Mutta nyt välillä vuokraan pakun tai tilaan kuljetuksen toiselta firmalta.
 
Tuota kärryhommaa yleisellä tasolla miettinyt, että kuka niitä vetää ja miksi? Kaikki aina huutelee peräkoukun ja vetokyvyn perään, mutta mihin niitä tarvitsee? Laittaako isommat perheet tavaransa peräkärryyn mökkireissulle lähdettäessä.

Jos asuu kerrostalossa ja on töissä toimistossa (tai etätöissä) niin eihän sitä peräkärryä tietenkään tarvi muuhun kuin muuttoon, mutta sekin varmaan otetaan muuttofirmasta.

Omakotiasuminen, mökkeily yhdistettynä teknisellä alalla olevaan kuljetustapeeseen muodostavat aivan erillaisen skenaarion.

Tässä muutamia kärryn tarpeita:
- Mönkijän kuskaus (mökkeily ja metsästys)
- Moottorikelkan kuskaus (mökkeily ja metsästys)
- Veneen kuljetus (kalastus, mökkeily, veneily)
- Työhön liittuvien tarvikkeiden kuljetus asiakaskohteisiin (työ)
- Polttopuiden kuskaus (omakotiasuminen ja mökkeily)
- Pihajätteiden kuskaus (omakotiasuminen)
- Rakennustarvikkeiden tuonti ja vienti (omakotiasuminen, mökkeily, työ)
- Kodinkoneiden ja huonekalujen tuonti ja vienti (omakotiasmuminen, mökkeily, muutto)
- Muu käyttöaika (tilapäisvarastointi kuomulliseen kärryyn, esim kaatopaikkakuorma)
 
Olikohan tuo vastus kaikissa virallisesti Suomeen maahantuoduissa ajoneuvoissa?
Siellähän tuo linkin takana ihan lukee...
Kaikissa Hyundai Motor Finlandin maahantuomissa IONIQ 5 -autoissa on PTC-vastus, joten näihin autoihin päivitys voidaan tehdä. Yksittäin maahantuoduissa autoissa vastus saattaa myös olla, mutta se täytyy merkkihuollossa autokohtaisesti selvittää.
 
Aina kun katsoo kuvia sieltä liikenteestä niin kuvassa näkyy miljoona tämmöistä:
iu
Varmaankin jos katselee jotain kasarisarjojen uusintoja.

Suomeen noita sieltä raahattiin ihan älyttömästi, mutta mitenkään superyleisiä nuo ei siellä olleet koskaan eikä tuon kokoluokan farkkuja ole enää valmistettu 90-luvun jälkeen. Tosin enää noita ei tehdä sedaninakaan.

Yleisin farkku taitaa sielläkin olla Volvo, mutta esim euroopassa myytävät Volvo s60 malliset sedan autot on valmistettu jenkeissä, koska siellä on suurimmat sedan henkilöautojen markkinat.
 
Nyt näkyy olevan sähköautokauppiailla kilpailua. Alle prosentin kiinteällä korolla saa taas alle 50k€ 2021 Teslaa alle.
 
Tässähän alkaa jo kylmä hiki valumaan kun on uusi auto tilauksessa ja tietty minimaalista arvonalenemaa tavoitellen!
Kannattaa ajaa mahdollisimman paljon ja auto ihan loppuun, niin sitten ei ketuta!

Tässä itsekin olen jo jonkin aikaa miettinyt vaihtaisko isompaan sähkikseen, vai jatkanko nykyisellä. Siihen kun vaikuttaa niin moni asia, myös työtilanne jne. (suurin syy (sähkö)autolle on pitkä työmatkani). Jotenkin veikkaan että pähkin vielä kahden vuoden kuluttua...

Jos työpaikka siirtyisi lähelle, sitten en tiedä mitä tekisin. Järkevintä olisi joko luopua autosta kokonaan ja myydä sähköauto pois kun menekkiä on, ja/tai ostaa tilalle joku halpa bensapommi jota käyttää sitten vain aniharvoin. Autosta kokonaan luopumisessa olisi vaan se kinkkinen hommeliini että sitten minun pitäisi periaatteessa luopua taloyhtiön autopaikastanikin, johon olen omalla kustannuksella vaihdattanut hitaan latauspisteen... (Taloyhtiö on linjannut että autopaikan saa varata vain jos on oikeasti tarve aktiivikäytössä olevalle autolle, esim. vanhan romun säilytyspaikkana pysäköintiruutua ei saa käyttää, eikä edes lähisukulaisten autollakäyntejä varten.)
 
Ehkä realismin nimissä kannattaa olettaa, että arvonalenemä ei ole minimaalinen historiaan verrattuna. Hetkellinen poikkeus on huonoin tapa luoda tulevaisuudenodotukset.
Oikeassa olet. Kunhan tulee haaveiltua. Toki kylmä hiki silti päällä, kun on tähän mennessä tottunut ajelemaan 1000-10000€ autoilla ja nyt siirtyy uuteen 50000€ autoon. Kilometritkin on itselläni aika pienet. Mutta toisaalta sitten takaraivossa on samaan aikaan ajatus, että en halua enää ikinä polttomoottoriautoa ostaa ja tällä hetkellä käytettynä ei paljoa uutta halvempia löydy näistä aikuisten kokoluokan autoista.
 
Peugeot e-208:a oli nettiautossa toukokuussa myynnissä alle 10 kpl, nyt niitä on 66 kpl. Seurailin näitä, kun tilasin toukokuussa uuden e-208:n. Käytetyissä tuntuisi olevan ylitarjontaa jonkin verran.
 
Oikeassa olet. Kunhan tulee haaveiltua. Toki kylmä hiki silti päällä, kun on tähän mennessä tottunut ajelemaan 1000-10000€ autoilla ja nyt siirtyy uuteen 50000€ autoon. Kilometritkin on itselläni aika pienet. Mutta toisaalta sitten takaraivossa on samaan aikaan ajatus, että en halua enää ikinä polttomoottoriautoa ostaa ja tällä hetkellä käytettynä ei paljoa uutta halvempia löydy näistä aikuisten kokoluokan autoista.
Jos olet tilannut auton suoraan Teslalta, niin kannattaa harkita tilauksen perumista. Tuo hintaero 10 000:n autosta 50 000:n autoon on kuitenkin niin valtava, että itse jos olisin vastaavassa tilanteessa todennäköisesti peruisin auton tilauksen. En oikein pystyisi itselleni perustella noin kallista sähköautoa varsinkaan vähäisillä kilometreillä ja jos en olisi koskaan omistanut yli 10 000:n euron autoa. Etenkin nyt kun käytettyjen sähköautojen markkinatilanne on mennyt selvästi huonompaan suuntaan muutamaan viimeiseen kuukauteen verrattuna. Tietenkin voisi sanoa, että markkina on tervehtymään päin eli menossa takaisin kohti normaalia. Saattaa olla, että tietyillä malleilla käytettyjen sähköautojen kysyntä säilyy edelleen hyvänä. Kannattaa kuitenkin huomioida, että ihmiset ovat jo vähentäneet kaikkea kuluttamista ja tähän ei ihan heti ole tulossa muutosta.

Itse tilasin keväällä kaksi uutta sähköautoa samalla kertaa (e-208:n ja Polestar 2:n) ajatuksena, että toisesta pääsisi eroon voitolla. Peruin kuintenkin Polestar 2 tilauksen pari kuukautta sitten, sillä ajattelin että 50 000:n euron autoon sijoittaminen on itselleni liian riskialtista ottaen huomioon, että aiempi kallein uusi auto mitä minulla on ollut oli alle 30 000:n euron Toyota Corolla Hybridi farkku. Eli minulla olisi ollut yhtäkkiä lähes 3 x suurempi määrä rahaa kiinni autoissa mikä alkoi näyttäytymään minulle täysin järjettömänä ja liian isoriskisenä pelinä. Tietenkin jotkut ottavat riskejä, mutta minä en kuitenkaan sellaiseen uskalla lähteä. Nyt minulla on hieman kalliimpi käyttöauto kuin edellinen Corolla oli, joskin huomattavasti pienempi, mutta saanpahan nyt ajella sähköllä kuitenkin - ja on tämä e-208 mielestäni tosi kiva auto ajella :)
 
Viimeksi muokattu:
Oikeassa olet. Kunhan tulee haaveiltua. Toki kylmä hiki silti päällä, kun on tähän mennessä tottunut ajelemaan 1000-10000€ autoilla ja nyt siirtyy uuteen 50000€ autoon. Kilometritkin on itselläni aika pienet. Mutta toisaalta sitten takaraivossa on samaan aikaan ajatus, että en halua enää ikinä polttomoottoriautoa ostaa ja tällä hetkellä käytettynä ei paljoa uutta halvempia löydy näistä aikuisten kokoluokan autoista.
Ymmärrän, mullakin on 50k€ sähköauto tilauksessa ja edelliset autot ovat halvempia.

Mielestäni sähköautojen kohdalla on liikkeellä aika kovia yrityksiä uskotella itselleen että semmosen ostaminen on kannattavaa. Varmaan joillekin on, mutta tuskin minulle kun ajan 15k km vuodessa. Mä kuitenkin ostan sen käteisellä olettaen arvon laskevan.

On mahdollista että polttomoottorilla varustettujen autojen hinta tulee laskemaan vielä voimakkaammin, mutta en ~5v aikajänteellä keksi juurikaan syitä miksi sähköautot eivät muuttuisi edullisemmiksi. Kehitys tulee olemaan nopeata, ja perinteiset valmistajat tulevat lisäämään linjastoja nopeutuvalla tahdilla jotta saavat vastattua kysyntään…
 
Jos olet tilannut auton suoraan Teslalta, niin kannattaa harkita tilauksen perumista. Tuo hintaero 10 000:n autosta 50 000:n autoon on kuitenkin niin valtava, että itse jos olisin vastaavassa tilanteessa todennäköisesti peruisin auton tilauksen. En oikein pystyisi itselleni perustella noin kallista sähköautoa varsinkaan vähäisillä kilometreillä ja jos en olisi koskaan omistanut yli 10 000:n euron autoa. Etenkin nyt kun käytettyjen sähköautojen markkinatilanne on mennyt selvästi huonompaan suuntaan muutamaan viimeiseen kuukauteen verrattuna.
Polestar 2 itselläni tilauksessa ”karvalakkina” ja helmikuussa olisi tarkoitus tulla. Polestarin tapauksessa tilauksen taitaa pystyä perua maksutta missä kohtaa tilausta tahansa. Vielä siinäkin kohtaa kun auto on jo Suomessa. Eli pystyn huoletta vielä seurailla loppuvuoden markkinan kehitystä ja tehdä päätöksen sen mukaan.

Yleisellä tasolla kuitenkin uskon, että kysyntä tulee käytetyille olemaan kovaa jatkossakin vaikka komponenttipula helpottaisikin. Eiköhän uusien hinnatkin nouse vähitellen ja tätä myöden myös käytettyjen hinnat tippuu hitaammin.
 

Tuo olisi yksi paikka jossa on korot alhaalla. Muita 1% korkoja myös näkyy.

Tuohan ei ole mikään todellinen vuosikorko kaikkine kuluineen, vaan päälle tulevat vielä kulu lainanavauksesta (499) sekä lainanhoitomaksu. Efektiivinen korko oli todellisuudessa tarjousta pyytäessä 2,09 luokkaa DNB:n kautta. Eli kuluttajan kannattaa olla näissä tarkkana.

Olisi kyllä suotavaa, että noita korkotarjouksia markkinoitaisiin myyntiliikkeidenkin sivuilla todellisten korkojen ja kulujen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Polestar 2 itselläni tilauksessa ”karvalakkina” ja helmikuussa olisi tarkoitus tulla. Polestarin tapauksessa tilauksen taitaa pystyä perua maksutta missä kohtaa tilausta tahansa. Vielä siinäkin kohtaa kun auto on jo Suomessa. Eli pystyn huoletta vielä seurailla loppuvuoden markkinan kehitystä ja tehdä päätöksen sen mukaan.

Yleisellä tasolla kuitenkin uskon, että kysyntä tulee käytetyille olemaan kovaa jatkossakin vaikka komponenttipula helpottaisikin. Eiköhän uusien hinnatkin nouse vähitellen ja tätä myöden myös käytettyjen hinnat tippuu hitaammin.
Aivan totta. Itselläni ei vain riittänyt motivaatio jäädä odottelemaan sekä auto itsessään minulle oli kuitenkin liian kallis etenkin, kun minulla oli 2 autoa yhtäaikaisesti tilauksessa.

Nopeasti katsottuna nettiauton Polestar 2:n tarjontaa, nyt siellä on autoja 81 kpl tarjolla kuin pari kuukautta sitten niitä oli vähän yli 30 kpl. Tosin halvimpia malleja ei ole edelleenkään myynnissä kuin 2 kpl (51 ke ja 53 ke), mutta niitäkin on siis nyt tarjolla, kun aiemmin oli vain noita kalliimpia nelivetomalleja.
 
Tilanne tulee muuttumaan kiihtyvään tahtiin ja kuten jo kesällä totesin niin jossain kohtaa tulee tilanne että sähkiksillekin tulee ostajan markkinat käytettyjen osalta. Tätä tulee kiihdyttämään pakkomyynnit kun työttömyys kasvaa, korot nousevat ja tajutaan ettei tiukalle viritetty talous kestä mitään 600-700e kuukausieriä vaikka kuinka säästäisi bensakuluissa.

Jos olet miettimässä käytettyä sähkistä niin veikkaan että joulu-tammikuussa hinnat on selvästi alempia.
 
Polestar 2 itselläni tilauksessa ”karvalakkina” ja helmikuussa olisi tarkoitus tulla. Polestarin tapauksessa tilauksen taitaa pystyä perua maksutta missä kohtaa tilausta tahansa. Vielä siinäkin kohtaa kun auto on jo Suomessa. Eli pystyn huoletta vielä seurailla loppuvuoden markkinan kehitystä ja tehdä päätöksen sen mukaan.
Onko tästä jotain mustaa valkoisella jossain? Polestar kiinnostaisi ja koeajo varattu, mutta epävarmuudet autokuvioissa vielä vähän mieityttää. Jos tuon tosiaan voi tilata ja kuluitta perua vielä usean kuukauden ajan, niin tässähän voisi tehdä tehdä jo ennen koeajoa, niin nopeutuisi sitten auton saanti jos sen päättää ottaa.
 
Sinänsä kyllä hyvä tuo kuluton peruutus mikä ainakin Teslalla on. Toimitusajat kun ovat niin valtavan pitkiä, että voi ihan hyvin olla että auton saapuessa ei sitä enää tarvitsekkaan mihinkään/on muuttanut toiseen maahan tai hyvin voi olla jo kuollutkin ennenkuin autoa saa.
 
Onko tästä jotain mustaa valkoisella jossain? Polestar kiinnostaisi ja koeajo varattu, mutta epävarmuudet autokuvioissa vielä vähän mieityttää. Jos tuon tosiaan voi tilata ja kuluitta perua vielä usean kuukauden ajan, niin tässähän voisi tehdä tehdä jo ennen koeajoa, niin nopeutuisi sitten auton saanti jos sen päättää ottaa.
Ainakin itse peruin Polestar 2:n tilauksen kuluitta parin kuukauden jälkeen pelkällä ilmoituksella. Mielestäni Polestarin sivuilta löytyy nuo toimitusehdot vai olikohan se vasta tilausvahvistuksessa, mutta kuitenkin.
 
Sinänsä kyllä hyvä tuo kuluton peruutus mikä ainakin Teslalla on. Toimitusajat kun ovat niin valtavan pitkiä, että voi ihan hyvin olla että auton saapuessa ei sitä enää tarvitsekkaan mihinkään/on muuttanut toiseen maahan tai hyvin voi olla jo kuollutkin ennenkuin autoa saa.
Kyllä sähköautojen toimitusajat on niin pitkiä, että ei kukaan pysty ennakoimaan sinne saakka miten elämässä menee (vakavat sairastumiset jne.)
 
Onko tästä jotain mustaa valkoisella jossain? Polestar kiinnostaisi ja koeajo varattu, mutta epävarmuudet autokuvioissa vielä vähän mieityttää. Jos tuon tosiaan voi tilata ja kuluitta perua vielä usean kuukauden ajan, niin tässähän voisi tehdä tehdä jo ennen koeajoa, niin nopeutuisi sitten auton saanti jos sen päättää ottaa.
Auton tilauksen yhteydessä tulleessa lappusessa se mainittiin ja myös kun asiakaspalvelusta kysyin. Maksuton peruutus koko tilauksen ajan ja vielä 14vuorokautta auton käytön jälkeen.
 
Auton tilauksen yhteydessä tulleessa lappusessa se mainittiin ja myös kun asiakaspalvelusta kysyin. Maksuton peruutus koko tilauksen ajan ja vielä 14vuorokautta auton käytön jälkeen.
Nyt kun miettii, niin tämähän taitaa perustua ihan suomen lain mukaiseen etämyynnin peruutusoikeuteen.

"Etämyynnissä on 14 päivän peruutusoikeus. Ostaja saa tutkia tavaran todetakseen, millainen se on. Jos hän ottaa tavaran käyttöön, hänen pitää korvata arvon alentuminen. Sovittaminen ei kuitenkaan ole käyttöön ottamista."

Jos nyt tekisi tilauksen, voisi hankintatukihakemuksenkin laittaa vetämään ja näin ehkä saada senkin viimeisten joukossa.
 
Jos nyt tekisi tilauksen, voisi hankintatukihakemuksenkin laittaa vetämään ja näin ehkä saada senkin viimeisten joukossa.
Kyllä, 16.9.2022 oli 96 % hankintatukea haettu. Tuet vähäpäästöisen ajoneuvon hankintaan | Traficom

Tukihan korvamerkitään silloin kun hankintatukihakemus on lähetetty järjestelmään. Käsittelyaika oli minulla 2,5 kuukautta - hankintatukipäätös tuli viime viikolla. Kuukauden päästä pitäisi olla hankintatuki tilillä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos toimitus venyy luvatusta niin voiko siitä saada mitään korvausta? Tai alennusta tai muuta?
 
Nyt kun miettii, niin tämähän taitaa perustua ihan suomen lain mukaiseen etämyynnin peruutusoikeuteen.

"Etämyynnissä on 14 päivän peruutusoikeus. Ostaja saa tutkia tavaran todetakseen, millainen se on. Jos hän ottaa tavaran käyttöön, hänen pitää korvata arvon alentuminen. Sovittaminen ei kuitenkaan ole käyttöön ottamista."

"Kuluttajalla ei ole peruuttamisoikeutta seuraavien kulutushyödykkeiden kohdalla, ellei toisin ole sovittu: ... tavarat, jotka valmistetaan tai muunnellaan kuluttajan vaatimusten mukaisesti tai vastaamaan selvästi kuluttajan henkilökohtaisia tarpeita "

Useimmat valmistajat antavat palauttaa auton osana hyvää palvelua, laki ei sitä edellytä. Toki ollaan hieman harmaalla alueella, mikä lasketaan "mittatilaustyöksi". Esim. Tesloja voi muokata hyvin vähän, niin ovatko ne sama malli muutamalla eri värivaihtoehdolla, vai kustomoituja uniikkeja asiakkaan ehdoilla tehtyjä tuotteita? Toisaalta joillain valmistajilla on värivaihtoehtoja tuhansia ja varusteita voi ruksia sadoista vaihtoehdoista, niin ne eivät ainakaan ole palautettavissa etämyyntilain mukaan.
 
Ei ole ollut vielä mitään juttua Jeepin sähkömalleista. Niistä Euroopan näkökulmasta mielenkiintoisin on Avenger, joka on vastaa kooltaan Opel Mokkaa ja Peugeot 2008:aa.
Virallinen esittely on vasta Pariisin autonäyttelyssä ja mallista liikkuu vielä vähän ja ristiriitaisia tietoja. Auton perusrakenne on ilmeisesti PSA:n eCMP:stä kehitetty STLA Small ja kuten Jeepit aina, myös Avenger on saatavana nelivetona. Akku on 50 kWh ja toimintamatkaa 400 km.
desktop.png
 
Ei ole ollut vielä mitään juttua Jeepin sähkömalleista. Niistä Euroopan näkökulmasta mielenkiintoisin on Avenger, joka on vastaa kooltaan Opel Mokkaa ja Peugeot 2008:aa.
Virallinen esittely on vasta Pariisin autonäyttelyssä ja mallista liikkuu vielä vähän ja ristiriitaisia tietoja. Auton perusrakenne on ilmeisesti PSA:n eCMP:stä kehitetty STLA Small ja kuten Jeepit aina, myös Avenger on saatavana nelivetona. Akku on 50 kWh ja toimintamatkaa 400 km.
En usko tämän muotoisen auton wltp-kulutuksenkaan olevan 125wh/km, vaan etu-/takavetoisena jossain 150wh/km luokassa (nelivetoisella enemmän). Ennustan noin 330km wltp ja 250km oikean maailman rangea. Syön mielelläni sanani jos tuosta möhköstä saadaan taikatempuilla aerodynaaminen.
 
En usko tämän muotoisen auton wltp-kulutuksenkaan olevan 125wh/km, vaan etu-/takavetoisena jossain 150wh/km luokassa (nelivetoisella enemmän). Ennustan noin 330km wltp ja 250km oikean maailman rangea. Syön mielelläni sanani jos tuosta möhköstä saadaan taikatempuilla aerodynaaminen.
Tai sitten julkisuuteen on kerrottu pienin akku ja suurin range. Ei olisi ensimmäinen kerta.
 
Ei ole ollut vielä mitään juttua Jeepin sähkömalleista. Niistä Euroopan näkökulmasta mielenkiintoisin on Avenger, joka on vastaa kooltaan Opel Mokkaa ja Peugeot 2008:aa.
Virallinen esittely on vasta Pariisin autonäyttelyssä ja mallista liikkuu vielä vähän ja ristiriitaisia tietoja. Auton perusrakenne on ilmeisesti PSA:n eCMP:stä kehitetty STLA Small ja kuten Jeepit aina, myös Avenger on saatavana nelivetona. Akku on 50 kWh ja toimintamatkaa 400 km.
desktop.png
Ei kai Stellantis ole väittänyt akun olevan 50 kWh? Jotkut toimittajat ovat luultavasti vain päätelleet akun koon tähtäimeksi ilmoitetun 400 km rangen perusteella.

Vastaava Pösö e-2008 kuluttaa 13,6 kWh/100 km, joten Avengerin akku lienee lähemmäs 55 kWh.

Tiedote:

Sivuprofiili liitteessä.


Edit. Tai sitten akku on sama 51 kWh kuin Pösö 308:ssa, jolloin jäädään hieman alle 400 km:n.


@JiPe
 

Liitteet

  • Screenshot_20220919-155940.png
    Screenshot_20220919-155940.png
    3,4 MB · Luettu: 48
Viimeksi muokattu:
55kwh olisi uskottava koko akulle ja tuo e-2008 vastaava kulutus wltp-lukemilla mahdollinen. Tämä toki vain etu-/takavetomallilla.
 
No nyt on appeja sähköautoilua varten. Latasin ainakin seuraavat:
- ABRP
- Latauspisteet
- ChargeFinder
- PlugShare
- K-Lataus
- Fortum Charge&Drive
- Virta

En haulla nopeasti löytänyt, mutta tietääkö kukaan onko missään printattavaa matriisia, että minkä firman app/tagi kelpaa minkäkin firman laturiin? Meinaan aina joutua raivon valtaan, kun matkustan jonnekin ja onkin uusi laturi ja ei muista käykö joku olemassaoleva tagi vai pitääkö alkaa taas rekisteröitymään johonkin...

So far olen hankkinut Fortumin, K-Latauksen, Helenin ja Plugit Cloudin tagit ja ABC:n appsin ja näillä on taidettu pärjätä, mutta pirun hankala muistaa et kävikö nyt Fortumin vai Helenin tagi Lumpeelle jne. Aina joutuu googlaamaan.

On kyllä sellaista pelleilyä tää lataus, ettei hullumasta väliä... Miettikää jos pitäisi olla kaikkien pankkien maksukortit kun ei toimisi yhteen ja kauppiaalla aina jonkun järjestelmät...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 530
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom