Yleistä keskustelua sähköautoista

Täällä on sellainen periaate, että en osta ikinä enään saksalaista autoa :p Kiinalaisen auton voisin ostaa, jos sattuvat hyvän tekemään. Venäläinenkin kelpaisi, mutta vain sellainen hyvin säilynyt Lada Niva tai joku pyöreälamppuinen 1200:nen. Sähköautoksi muutettuna vielä, niin oispa makia :)

Tämmönen vois olla mielenkiintoinen. Taitavat jäädä keräilyharvinaisuuksiksi tätä nykyä.

 
Tässä muuten Polestarin tilaus- ja toimitusehdot, kun pari sivua sitten oli keskustelua.

Tähän liittyen vielä pohdintaa pariin kohtaan liittyen

6.5 Kirjallisella hyväksynnällämme tämä Sopimus voidaan siirtää Rahoituskumppanille kokonaisuudessaan, mikä tarkoittaa, että voimme myydä Auton kumppanille sinun sijaasi. Tässä tapauksessa Rahoituskumppanista tulee yritysasiakas.

8. PALAUTUSOIKEUS LUOVUTUKSEN JÄLKEEN – AINOASTAAN KULUTTAJILLE
8.1 Mikäli olet ostamassa Autoa Kuluttajan ominaisuudessa, sinulla on laillinen oikeus peruuttaa Sopimus lähettämällä kirjallinen ilmoitus asiasta Asiakaspalveluumme Polestar-tuki | Polestar FI neljäntoista (14) päivän kuluessa Autosi Toimituspäivästä (Kuluttajansuojalain (38/1978) mukaisesti).

Näiden perusteella siis on eroa siinä, että minkälainen palautusoikeus Polestarilla on. Jos tilaat käteishinnalla, normaali 14vrk etämyynnin peruutusoikeus ja muut lakisääteiset asiat pätee.

Jos taas tilaat rahoituksella, auton omistaja/ostaja et ole sinä suoraan Polestarilta, jolloin kyse on yritysten välisestä kaupasta jossa loppukäyttäjä on viime kädessä rahoitusyhtiön asiakas.

Tekisi mieli kysyä aspasta, että mikä on peruutusoikeuden kohtalo rahoituskaupassa.
 
Tähän liittyen vielä pohdintaa pariin kohtaan liittyen





Näiden perusteella siis on eroa siinä, että minkälainen palautusoikeus Polestarilla on. Jos tilaat käteishinnalla, normaali 14vrk etämyynnin peruutusoikeus ja muut lakisääteiset asiat pätee.

Jos taas tilaat rahoituksella, auton omistaja/ostaja et ole sinä suoraan Polestarilta, jolloin kyse on yritysten välisestä kaupasta jossa loppukäyttäjä on viime kädessä rahoitusyhtiön asiakas.

Tekisi mieli kysyä aspasta, että mikä on peruutusoikeuden kohtalo rahoituskaupassa.
Eikös tuossa ole kyse tosiaan kaupan perumisesta auton vastaanoton jälkeen. Itse aspasta kysyin tilauksen peruuttamisesta, niin vastaus lyhykäisyydessään oli, että tilauksen voi peruuttaa milloin vain ennen auton luovutusta.
 
Eikös tuossa ole kyse tosiaan kaupan perumisesta auton vastaanoton jälkeen. Itse aspasta kysyin tilauksen peruuttamisesta, niin vastaus lyhykäisyydessään oli, että tilauksen voi peruuttaa milloin vain ennen auton luovutusta.

5. MUUTOKSET JA PERUUTUKSET
5.2 Mikäli haluat peruuttaa Tilauksesi ennen Auton toimittamista, sinun tulee lähettää kirjallinen ilmoitus asiasta Asiakaspalveluumme Polestar-tuki | Polestar FI.

Joo, tuossa tapauksessa hyvin todennäköisesti juuri näin, eikä ehdoissa ole mitään mainitaa mahdollisesta maksutavastakaan tuossa kohtaa joten olettaisin että hoituu vähemmällä säätämisellä.

Joka tapauksessa kannattaa huomioida, että jos ostaa rahoituksella niin välttämättä ei pädekään enää normaalit kuluttajakaupan ehdot.
 
Nyt kun hankintatuki loppuu eikä alle 50 ke autot saa hankintatuesta enää hintaetua niin aloin miettimään, että missähän väh. 400 km rangen (perhe)autossa olisi tällä hetkellä paras hinta-ominaisuus-laatusuhde?

Tietenkin vähän riippuu siitä miten pienellä autolla pärjää, mutta tässä joitain vaihtoehtoja n. 50 ke hintaluokassa (403-529 km WLTP-rangella).

Polestar 2 46.900.
Renault Megane 60 kWh 48.390 (sis. 22 kW laturi!).
Nissan Ariya 63 kWh 48.900 (saatavilla 22 kW laturi +1000 €).
VW ID4 77 kWh 50.430.
IONIQ 5 77 kWh 51.990.
Tesla Model 3 53.990.

Ranget:

Ariya 403 km.
Megane 458 km.
Polestar 2 445-478 km.
IONIQ 5 507 km.
Tesla Model 3 510 km.
ID4 529 km.

Saatavuusarviot:

Polestar maaliskuu 2023.
Tesla Model 3 huhti-kesäkuu 2023.
Muiden autojen toimitusajoista ei tietoa.

Alennusta olisi varmasti saatavilla perinteisen autokaupan mukaisesti paitsi Polestarista ja Teslasta.

Mielestäni 22 kW laturi, jonka Renault ja Nissan tarjoavat on todella mainio ominaisuus. Tällainen latausominaisuus nopeuttaisi ainakin omaa lataukseen käytettyä aikaani huomattavasti vrt. 11 kW laturi. En lataa käytännössä missään muilla latauspisteillä kuin 22 kW (eli auton laturilla 11 kW). Tämän ominaisuuden vuoksi minulla olisi molemmat autot (Ariya ja Megane) todella vahvoilla, jos olisin uutta sähköautoa ostamassa. Tosin minulla ei ole tällä hetkellä käytössä kotilatausta, joten siihen en osaa suoraan verrata.

Autojen max. latausnopeudet ovat mielestäni aivan riittäviä alkaen 130 kW:n tehoista (Ariya ja Megane) päättyen yli 200 kW:n tehoihin (IONIQ 5). Tietenkin latauskäyrät vaikuttavat myös kokonaisuuteen. Muilla autoilla paitsi ID4:lla käsittääkseni on akun esilämmitys pikalaturille navigoitaessa, mutta ID4:llekin tämän pitäisi olla tulossa.

Muista ominaisuuksista ainakin nopeasti katsottuna Polestar 2:n ja Meganen vakiovarusteisiin ei kuulu adaptiivista vakionopeudensäädintä. Polestarissa adaptiivisen vakkarin sisältävä paketti (Pilot lite) maksaisi 3000 euroa. Meganessa vastaava paketti olisi 1350 euroa. Polestar 2:n hinnat alkaen mallissa ei ole myöskään lämpöpumppua.
 
Viimeksi muokattu:
Välikysymys. Sinulla siis ei ole mahdollista kotiladata? Onko millaista häsläämistä ja aikataulujen venyttämistä?
Ei ole tällä hetkellä mahdollisuutta ladata kotona. Tosin olisi mahdollista asennuttaa omalla kustannuksella latausrasia ja kulutusmittari, mutta ne pitäisi poistaa ja asennuttaa vanha rasia takaisin, jos muuttaa pois. En nyt ainakaan vielä ole innostunut, mutta tämä mahdollisuus olisi siis kuitenkin olemassa.

Ei tuo nyt isoa häsläämistä ole lataamisen kanssa, kun tällä hetkellä tulee kilometrejä aika vähän. Lähinnä hinnan puolesta olen käyttänyt AC-latauksia vs. DC 50 kW. Tässä lähellä missä asun on vain yksi minuuttihinnoiteltu DC-laturi, joten senkin vuoksi olen käyttänyt AC-latausta (latauspisteitä on useampia). Määränpäässä toisinaan on mahdollista myös ladata. Työpaikkalataus olisi tietty myös näppärä, mutta sellaista ei ainakaan tällä hetkellä ole saatavilla.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun hankintatuki loppuu eikä alle 50 ke autot saa hankintatuesta enää hintaetua niin aloin miettimään, että missähän väh. 400 km rangen (perhe)autossa olisi tällä hetkellä paras hinta-ominaisuus-laatusuhde?

Tietenkin vähän riippuu siitä miten pienellä autolla pärjää, mutta tässä joitain vaihtoehtoja n. 50 ke hintaluokassa (403-529 km WLTP-rangella).

Polestar 2 46.900.
Renault Megane 60 kWh 48.390 (sis. 22 kW laturi!).
Nissan Ariya 63 KWh 48.900 (saatavilla 22 kW laturi +1000 €).
VW ID4 77 kWh 50.430.
IONIQ 5 77 kWh 51.990.
Tesla Model 3 hinta 53.990.

Ranget:

Ariya 403 km.
Megane 458 km.
Polestar 2 445-478 km.
IONIQ 5 507 km.
Tesla Model 3 510 km.
ID4 529 km.

Saatavuusarviot:

Polestar maaliskuu 2023.
Tesla Model 3 huhti-kesäkuu 2023.
Muiden autojen toimitusajoista ei tietoa.

Alennusta olisi varmasti saatavilla perinteisen autokaupan mukaisesti paitsi Polestarista ja Teslasta.

Mielestäni 22 kW laturi, jonka Renault ja Nissan tarjoavat on todella mainio ominaisuus. Tällainen latausominaisuus nopeuttaisi ainakin omaa lataukseen käytettyä aikaani huomattavasti vrt. 11 kW laturi. En lataa käytännössä missään muilla latauspisteillä kuin 22 kW (eli auton laturilla 11 kW). Tämän ominaisuuden vuoksi minulla olisi molemmat autot (Ariya ja Megane) todella vahvoilla, jos olisin uutta sähköautoa ostamassa. Tosin minulla ei ole tällä hetkellä käytössä kotilatausta, joten siihen en osaa suoraan verrata.

Autojen max. latausnopeudet ovat mielestäni aivan riittäviä alkaen 130 kW:n tehoista (Ariya ja Megane) päättyen yli 200 kW:n tehoihin (IONIQ5). Tietenkin latauskäyrät vaikuttavat myös kokonaisuuteen. Muilla autoilla paitsi ID4:lla käsittääkseni on akun esilämmitys pikalaturille navigoitaessa, mutta ID4:llekin tämän pitäisi olla tulossa.

Muista ominaisuuksista ainakin nopeasti katsottuna Polestar 2:n ja Meganen vakiovarusteisiin ei kuulu adaptiivista vakionopeudensäädintä. Polestarissa adaptiivisen vakkarin sisältävä paketti (Pilot lite) maksaisi 3000 euroa. Meganessa vastaava paketti olisi 1350 euroa. Polestar 2:n hinnat alkaen mallissa ei ole myöskään lämpöpumppua.
Itse pyörittelin vastaavaa pohdintaa ja päädyin Ioniq 5:een, koska isompi akku ja retromuotoilu. Mutta jos tuo 22kW-lataus on aktiivisessa käytössä niin ehdottomasti olisi voinut kääntää asetelman Ariyan eduksi. Polestar on myös vahva haastaja vaikkakin tuntuu kokoluokkaa pienemmältä.

Tesla on hieman pieni jos pitää rattaita jne kuskata. Lisäksi markkina on saturoitu Teslalla joten mutulla sanoisin että ei pidä arvoaan.

ID4 on ihan ok. Infotainment jäätyilee välillä ja esimerkiksi navigointiin kirjoittaminen on tuskaista. Päivityksiä on tullut sellaisella vuoden syklillä, kun toivoisi että niitä tulee kuukausittain. Itsellä nyt ID3 ja en ole toista volkkaria ostamassa hetkeen.

Megane, rellun maine ja koeajovideot eivät vakuuttaneet. En ole itse tätä päässyt tätä näkemään.
 
K-Lataus nostaa hintoja 5 c/kWh 3.10.2022 alkaen:

K-Latauksen perus- ja suurteholatauksen hinnat nousevat maanantaista 3.10. alkaen. Molempien latausmuotojen hintaa nostetaan viisi senttiä ladattua kilowattituntia kohden. Jatkossa peruslatauksen hinta on 0,25 €/kWh (ennen 0,20 €/kWh) ja suurteholatauksen 0,35 €/kWh (ennen 0,30 €/kWh).

Muutoksia K-Latauksen hinnoissa 3.10.2022 alkaen (k-lataus.fi)
Aika maltillinen korotus. Hyvä! Nyt sähkön hinnan noustessa halvempi ladata AC:lla 25 snt/kWh kuin kotona.
 
Viimeksi muokattu:
Itse pyörittelin vastaavaa pohdintaa ja päädyin Ioniq 5:een, koska isompi akku ja retromuotoilu. Mutta jos tuo 22kW-lataus on aktiivisessa käytössä niin ehdottomasti olisi voinut kääntää asetelman Ariyan eduksi. Polestar on myös vahva haastaja vaikkakin tuntuu kokoluokkaa pienemmältä.

Tesla on hieman pieni jos pitää rattaita jne kuskata. Lisäksi markkina on saturoitu Teslalla joten mutulla sanoisin että ei pidä arvoaan.

ID4 on ihan ok. Infotainment jäätyilee välillä ja esimerkiksi navigointiin kirjoittaminen on tuskaista. Päivityksiä on tullut sellaisella vuoden syklillä, kun toivoisi että niitä tulee kuukausittain. Itsellä nyt ID3 ja en ole toista volkkaria ostamassa hetkeen.

Megane, rellun maine ja koeajovideot eivät vakuuttaneet. En ole itse tätä päässyt tätä näkemään.

Eikös se Aryan mahda olla samaa tekniikkaa pinnan alta kuin Megane, eikös ne nyt samalta sylttytehtaalta tule?
 
Kamux pyrkii dumppaamaan Model 3:a 1,99% korolla markkinaan. Käytännössä firma ei ole koroilla koskaan kilpaillut, eikä nytkään muihin malleihin ole tarjouskorkoa. Kertoo aika paljon markkinasta.
Saattaa olla, että ei välttämättä riitä pelkkä korkotarjous. Kysyntä lienee kuitenkin hiipunut aika voimakkaasti.
 
Nyt kun hankintatuki loppuu eikä alle 50 ke autot saa hankintatuesta enää hintaetua niin aloin miettimään, että missähän väh. 400 km rangen (perhe)autossa olisi tällä hetkellä paras hinta-ominaisuus-laatusuhde?

Tietenkin vähän riippuu siitä miten pienellä autolla pärjää, mutta tässä joitain vaihtoehtoja n. 50 ke hintaluokassa (403-529 km WLTP-rangella).

Polestar 2 46.900.
Renault Megane 60 kWh 48.390 (sis. 22 kW laturi!).
Nissan Ariya 63 kWh 48.900 (saatavilla 22 kW laturi +1000 €).
VW ID4 77 kWh 50.430.
IONIQ 5 77 kWh 51.990.
Tesla Model 3 53.990.

Ranget:

Ariya 403 km.
Megane 458 km.
Polestar 2 445-478 km.
IONIQ 5 507 km.
Tesla Model 3 510 km.
ID4 529 km.

Saatavuusarviot:

Polestar maaliskuu 2023.
Tesla Model 3 huhti-kesäkuu 2023.
Muiden autojen toimitusajoista ei tietoa.

Alennusta olisi varmasti saatavilla perinteisen autokaupan mukaisesti paitsi Polestarista ja Teslasta.

Mielestäni 22 kW laturi, jonka Renault ja Nissan tarjoavat on todella mainio ominaisuus. Tällainen latausominaisuus nopeuttaisi ainakin omaa lataukseen käytettyä aikaani huomattavasti vrt. 11 kW laturi. En lataa käytännössä missään muilla latauspisteillä kuin 22 kW (eli auton laturilla 11 kW). Tämän ominaisuuden vuoksi minulla olisi molemmat autot (Ariya ja Megane) todella vahvoilla, jos olisin uutta sähköautoa ostamassa. Tosin minulla ei ole tällä hetkellä käytössä kotilatausta, joten siihen en osaa suoraan verrata.

Autojen max. latausnopeudet ovat mielestäni aivan riittäviä alkaen 130 kW:n tehoista (Ariya ja Megane) päättyen yli 200 kW:n tehoihin (IONIQ 5). Tietenkin latauskäyrät vaikuttavat myös kokonaisuuteen. Muilla autoilla paitsi ID4:lla käsittääkseni on akun esilämmitys pikalaturille navigoitaessa, mutta ID4:llekin tämän pitäisi olla tulossa.

Muista ominaisuuksista ainakin nopeasti katsottuna Polestar 2:n ja Meganen vakiovarusteisiin ei kuulu adaptiivista vakionopeudensäädintä. Polestarissa adaptiivisen vakkarin sisältävä paketti (Pilot lite) maksaisi 3000 euroa. Meganessa vastaava paketti olisi 1350 euroa. Polestar 2:n hinnat alkaen mallissa ei ole myöskään lämpöpumppua.

Bemarilta i4 edrive40 olisi myös mikä uuden auton alennuksen jälkeen aika samanhintainen kuin Tesla. Range 584km 200kW lataus.
Toki tuttuun bemarityyliin hintaa saa nostettua varusteilla todella rajusti.
Perusmallia taitaa jopa saada ihan kohtuu toimitusajalla toisin kuin M50.

Myös edullisempi edrive35 on mutta suomeen tulo kai epäselvää.
 
Bemarilta i4 edrive40 olisi myös mikä uuden auton alennuksen jälkeen aika samanhintainen kuin Tesla. Range 584km 200kW lataus.
Toki tuttuun bemarityyliin hintaa saa nostettua varusteilla todella rajusti.
Perusmallia taitaa jopa saada ihan kohtuu toimitusajalla toisin kuin M50.

Myös edullisempi edrive35 on mutta suomeen tulo kai epäselvää.
Mielenkiintoista. Voisiko Bemarista saada siis 10 % alennusta?
 
Ei saa 10% alennusta. Muutenkin BMW:n hinta alkaen mallista puuttuu varusteita, jotka muissa vakiona. Hyvännäköiset vanteet (vakiona 17"), adaptiivinen vakkari, keyless access vain kasvattaa hintaeroa noihin muihin.
 
Ei saa 10% alennusta. Muutenkin BMW:n hinta alkaen mallista puuttuu varusteita, jotka muissa vakiona. Hyvännäköiset vanteet (vakiona 17"), adaptiivinen vakkari, keyless access vain kasvattaa hintaeroa noihin muihin.
Joo, niin vähän ajattelinkin. Bemari ei siis kilpaile 50 ke hintaluokassa vaan hieman ylempänä, tosin Tesla Model 3 on myös vähän ulkona hintaluokasta 53.990 hinnallaan kun siihen ei saa mitään alennusta.

Katselin tuossa vanhoja tarjouksia niin ainakin 21.4.22 IONIQ 5:n karvalakkiversiosta (ilman vaihtoautoa) olisi saanut 7,5 % alennusta (+ hankintatuki), mutta en tilannut silloin kun olisi ollut niin pitkä toimitusaika (12 kk). Tämän jälkeen lähtöhinta on noussut kolmella tonnilla (48.990 -> 51.990) ja uusi MY23 on 4 kW isommalla akulla (73 -> 77 kWh).

Onko joku foorumilainen kysellyt tarjouksia Ariyasta (63 kWh)?

IONIQ 5 vs. Ariya 63 kWh on 100 km ero rangessa IONIQ 5:n hyväksi. Se on aika paljon. Toisaalta Ariyaan saa 22 kW laturin, IONIQ 5:n ei.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun hankintatuki loppuu eikä alle 50 ke autot saa hankintatuesta enää hintaetua niin aloin miettimään, että missähän väh. 400 km rangen (perhe)autossa olisi tällä hetkellä paras hinta-ominaisuus-laatusuhde?

Tietenkin vähän riippuu siitä miten pienellä autolla pärjää, mutta tässä joitain vaihtoehtoja n. 50 ke hintaluokassa (403-529 km WLTP-rangella).

Polestar 2 46.900.
Renault Megane 60 kWh 48.390 (sis. 22 kW laturi!).
Nissan Ariya 63 kWh 48.900 (saatavilla 22 kW laturi +1000 €).
VW ID4 77 kWh 50.430.
IONIQ 5 77 kWh 51.990.
Tesla Model 3 53.990.

Ranget:

Ariya 403 km.
Megane 458 km.
Polestar 2 445-478 km.
IONIQ 5 507 km.
Tesla Model 3 510 km.
ID4 529 km.

Saatavuusarviot:

Polestar maaliskuu 2023.
Tesla Model 3 huhti-kesäkuu 2023.
Muiden autojen toimitusajoista ei tietoa.

Ioniq 5 yli vuosi, EV6 melkein 1,5v. Tiedustelin näitä n. kk sisään.
K-Auton sivuilta näkee hyvin VAG-konsernin tuotteiden toimitusajat: Sähköautot - Automallisto - K-Auto
ID3 9kk, ID4 8kk, ID5 5kk, Cupra Born 9kk, Audi Q4 6kk

Alennusta olisi varmasti saatavilla perinteisen autokaupan mukaisesti paitsi Polestarista ja Teslasta.

Mielestäni 22 kW laturi, jonka Renault ja Nissan tarjoavat on todella mainio ominaisuus. Tällainen latausominaisuus nopeuttaisi ainakin omaa lataukseen käytettyä aikaani huomattavasti vrt. 11 kW laturi. En lataa käytännössä missään muilla latauspisteillä kuin 22 kW (eli auton laturilla 11 kW). Tämän ominaisuuden vuoksi minulla olisi molemmat autot (Ariya ja Megane) todella vahvoilla, jos olisin uutta sähköautoa ostamassa. Tosin minulla ei ole tällä hetkellä käytössä kotilatausta, joten siihen en osaa suoraan verrata.

Autojen max. latausnopeudet ovat mielestäni aivan riittäviä alkaen 130 kW:n tehoista (Ariya ja Megane) päättyen yli 200 kW:n tehoihin (IONIQ 5). Tietenkin latauskäyrät vaikuttavat myös kokonaisuuteen. Muilla autoilla paitsi ID4:lla käsittääkseni on akun esilämmitys pikalaturille navigoitaessa, mutta ID4:llekin tämän pitäisi olla tulossa.

Uusimmassa TM:ssä oli Meganen koeajo, autohan on tekniikaltaan sama kuin Nissan. Latauskäyrä on mielestäni aika heikko suoritus:
1664215866777.png


Muista ominaisuuksista ainakin nopeasti katsottuna Polestar 2:n ja Meganen vakiovarusteisiin ei kuulu adaptiivista vakionopeudensäädintä. Polestarissa adaptiivisen vakkarin sisältävä paketti (Pilot lite) maksaisi 3000 euroa. Meganessa vastaava paketti olisi 1350 euroa. Polestar 2:n hinnat alkaen mallissa ei ole myöskään lämpöpumppua.

Lämpöpumpun teho on kyseenalainen, suurin hyöty on lauhoilla keleillä. Kovilla pakkasilla ei merkitystä.

Polestarista vielä sellainen mainita, että kulutus on aika iso. Ilmeisesti mennään herkästi lähemmäs 25kWh/100km kun Model3 ja Ioniq5 on järjestään alle 20 tai jopa lähemmäs 15kWh/100km.
Eli se P2:n range lopahtaa aika helposti käsiin kun kulutus on iso ja pitää köyhtyä 6000€ lisää Long Rangesta.

Joo, niin vähän ajattelinkin. Bemari ei siis kilpaile 50 ke hintaluokassa vaan hieman ylempänä, tosin Tesla Model 3 on myös vähän ulkona hintaluokasta 53.990 hinnallaan kun siihen ei saa mitään alennusta.

Katselin tuossa vanhoja tarjouksia niin ainakin 21.4.22 IONIQ 5:n karvalakkiversiosta (ilman vaihtoautoa) olisi saanut 7,5 % alennusta (+ hankintatuki), mutta en tilannut silloin kun olisi ollut niin pitkä toimitusaika (12 kk). Tämän jälkeen lähtöhinta on noussut kolmella tonnilla (48.990 -> 51.990) ja uusi MY23 on 4 kW isommalla akulla (73 -> 77 kWh).

Onko joku foorumilainen kysellyt tarjouksia Ariyasta (63 kWh)?

IONIQ 5 vs. Ariya 63 kWh on 100 km ero rangessa IONIQ 5:n hyväksi. Se on aika paljon. Toisaalta Ariyaan saa 22 kW laturin, IONIQ 5:n ei.

Toisaalta Ioniq5 (ja Kia EV6) pikalataa lähemmäs 200kW teholla.
 
Nyt kun hankintatuki loppuu eikä alle 50 ke autot saa hankintatuesta enää hintaetua niin aloin miettimään, että missähän väh. 400 km rangen (perhe)autossa olisi tällä hetkellä paras hinta-ominaisuus-laatusuhde?
Riippuu ominaisuuksista mitä arvostaa, melko subjektiivinen kysymys ja kunkin tarpeet ovat niin erilaisia. Matkantekoon Ioniq5 on aika kova hinta/laatu paketti Premium varusteltuna, mutta ei sekään läheskään kaikille sovi. BMW'llä olisi kivoja malleja mutta hintaluokka hieman eri...
 
Ioniq 5 yli vuosi, EV6 melkein 1,5v. Tiedustelin näitä n. kk sisään.
K-Auton sivuilta näkee hyvin VAG-konsernin tuotteiden toimitusajat: Sähköautot - Automallisto - K-Auto
ID3 9kk, ID4 8kk, ID5 5kk, Cupra Born 9kk, Audi Q4 6kk



Uusimmassa TM:ssä oli Meganen koeajo, autohan on tekniikaltaan sama kuin Nissan. Latauskäyrä on mielestäni aika heikko suoritus:
1664215866777.png




Lämpöpumpun teho on kyseenalainen, suurin hyöty on lauhoilla keleillä. Kovilla pakkasilla ei merkitystä.

Polestarista vielä sellainen mainita, että kulutus on aika iso. Ilmeisesti mennään herkästi lähemmäs 25kWh/100km kun Model3 ja Ioniq5 on järjestään alle 20 tai jopa lähemmäs 15kWh/100km.
Meganessa on aika hämmentävä latauskäyrä tosiaan. Hmm. Millainenhan tuo on Ariyassa sitten, kun on samaa tekniikkaa autoissa?

Polestar 2:n iso kulutus olikin jo tiedossa. Tuo on kyllä harmillinen ominaisuus. Vaikuttaakohan lämpöpumpun puuttuminen kulutukseen vielä lisää, jos joutuu aina kylmällä autolla lähtemään liikenteeseen eli jos ei ole kotilatausta?
 
En mä noihin k-auton toimitusarvioihin liikaa luottaisi. Mulle luvattiin 5-7kk toimitusaikaa Q4’ään, olen nyt odottanut 11kk ja tämänhetkisen arvion mukaan menee 7-8kk lisää. K-auton puolella täysiä puupäitä, puhuvat ihan mitä sattuu. Syynä kuulemma komponenttipula, ja samaan aikaan myyvät uusia Q4’sia samoilla komponenteilla väittäen että voisi saada 6 kuukaudessa.

Enkä minä siis ole mitenkään pahimmasta päästä, löytyy paljon ihmisiä jotka ovat tilanneet Q4’n joskus 2021 kesällä eikä ole edes arviota toimitusajasta.
 
Bjornilla 1000 km Ariya 63 kWh testissä oli selkeästi erilainen käyrä kuin tuossa Meganessa. Näyttäisi lataavan tasaisesti koko välin 20-80% 90 kW teholla, esim alkaen ajasta 2h 39 min tuossa videossa:



Ja Ariyassa saa tosiaan napista akun lämmityksen päälle ilman että tarvitsee navigoida auton omalla navilla laturille.
 
Polestar 2 etuvedon kulutus on ihan ok. Kesällä pääsee WLTP:n mukaiseen rangeen ja talvella jää vajaaksi siinä missä muillakin.

No niin no. Parhailla kulutusero kesä/talvi on vain hitusen yli 10%, Polestarilla yli 20% vetotavasta riippumatta.
Mitä nyt arvosteluita ja testejä on katsonut, niin kyllä Polestar 2:n kulutus omassa luokassaan on aika korkea.

 
Meganessa on aika hämmentävä latauskäyrä tosiaan. Hmm. Millainenhan tuo on Ariyassa sitten, kun on samaa tekniikkaa autoissa?

Samaa tekniikkaa tosiaan pitäisi olla. Haastelin myyjiä molemmista malleista ja Meganeen olisi kuulemma tulossa päivitys joka parantaa DC-latausta. Tiedä sitten.
 
No niin no. Parhailla kulutusero kesä/talvi on vain hitusen yli 10%, Polestarilla yli 20% vetotavasta riippumatta.
Mitä nyt arvosteluita ja testejä on katsonut, niin kyllä Polestar 2:n kulutus omassa luokassaan on aika korkea.

Toi kulutus on lopulta aika se ja sama mitä se on. Ellei tule siis säännöllisesti vaikkapa työn puolesta näitä 300-500km päiväajoja. Polestarista etuveto long range versiota tuskin kukaan järkevä tilaa, koska siinä ei ole mitään järkeä 6k€ maksaa 50-100km lisärangesta kun muutenkin koko range on yliarvostettua.
 
No johan on aikoihin eletty jos on yhdentekevää paljonko ajoneuvon kulutus on. Nykyisillä sähkön hinnoilla kulutuserot alkavat tuntumaan ja tosielämän range nimenomaan on monelle se numero yksi valintaperuste. Isompi kulutus tarkoittaa tiheämpää lataamista, pienempää rangea, enemmän kuluja ja useammin vierailuja kalliilla latureilla, kun määränpäähän ei yllä.
Se on monelle iso valintakriteeri, mutta täysin turha mielestäni. Jos otetaan esimerkkinä vaikkapa 70kwh tunnin nettoakku ja 18kwh/100km kulutus = 390km, tai 22kwh/100km = 320km.
Aika harva tarvitsee (lue: jaksaa istua autossa) yli 350km toimintamatkaa edes nykyisillä bensa tai diesel autoilla.

Tietty ainakin vannoutuneet polttisautoilijat uskoo ja luulee, että joskus lähivuosina nämä sähköautojen ranget kasvaisivat merkittävästi kun tekniikka kehittyy jne, mutta tuskin näin tulee tapahtumaan, eikä valmistajat ainakaan akuston kokoja kasvattamalla halua sitä tehdäkään. Koska se on turhaa.
 
No johan on aikoihin eletty jos on yhdentekevää paljonko ajoneuvon kulutus on. Nykyisillä sähkön hinnoilla kulutuserot alkavat tuntumaan ja tosielämän range nimenomaan on monelle se numero yksi valintaperuste. Isompi kulutus tarkoittaa tiheämpää lataamista, pienempää rangea, enemmän kuluja ja useammin vierailuja kalliilla latureilla, kun määränpäähän ei yllä.
Ajattelen samalla tavalla. En ostaisi seuraavaa sähköautoani ajatuksella, että ei ole väliä paljonko auto kuluttaa tai mikä sen tosielämän range on. Kyllä minulle range on edelleen sähköauton ykköskriteeri vaikka en edes aja pitkiä matkoja. Se on minulle tärkeää, että ei tarvitse olla koko ajan miettimässä pitääkö mennä laturille, kun ei ole mahdollisuutta ladata kotona. Ajattelen myös, että seuraavan auton pitäisi olla pihimpi (maantienopeuksissa myös talvella) ja muutenkin ominaisuuksiensa puolesta modernimpi kuin nykyinen (eli toimivat OTA-päivitykset ainakin). Tämä sitten joskus, kun vaihdan autoa, joka ei ole vielä ajankohtaista ainakaan seuraavan vuoden aikana.
 
Samaa tekniikkaa tosiaan pitäisi olla. Haastelin myyjiä molemmista malleista ja Meganeen olisi kuulemma tulossa päivitys joka parantaa DC-latausta. Tiedä sitten.
Näytti muuten ainakin toistaiseksi yllättävän bugiselta tuo Meganen Android Automotive järjestelmä (ainakin suomalaisella youtube videolla). Vaatinee siis vielä muutaman päivityskierroksen, että saadaan homma toimimaan kunnolla.
 
Ei kai kukaan tien päällä lataa täyteen, tai käytä aivan tyhjäksi. Isompi akku antaa joustavuutta sekä siihen matkustamiseen ja lataukseen, että sitten erikoisempiin tilanteisiin (vikalta nopealta laturilta 180km mökille jossa ei ole sähköä).

Mutta jokainen voi varmaan itse miettiä kuinka tärkeää on tommosiin varautua. Tuon mökki-säädön takia ite tilasin auton jossa reilu 500km wltp range, vaikea kuvitella autoa jolla ei voisi mennä mökille.
 
Ajattelen samalla tavalla. En ostaisi seuraavaa sähköautoani ajatuksella, että ei ole väliä paljonko auto kuluttaa tai mikä sen tosielämän range on. Kyllä minulle range on edelleen sähköauton ykköskriteeri vaikka en edes aja pitkiä matkoja. Se on minulle tärkeää, että ei tarvitse olla koko ajan miettimässä pitääkö mennä laturille, kun ei ole mahdollisuutta ladata kotona. Ajattelen myös, että seuraavan auton pitäisi olla pihimpi (maantienopeuksissa myös talvella) ja muutenkin ominaisuuksiensa puolesta modernimpi kuin nykyinen (eli toimivat OTA-päivitykset ainakin). Tämä sitten joskus, kun vaihdan autoa, joka ei ole vielä ajankohtaista ainakaan seuraavan vuoden aikana.
No tietysti jos ei kotilatausta ole niin asia on hieman erilainen. Kotilatauksen omaavalle sähköautoilijalle sillä kulutuksella ja rangella ei ole niin isoa merkitystä. Suurimalla osalla autoilijoista se päivittäinen ajoprofiili on kuitenkin sellainen, että se akku sen kestää ja pidemmillä reissuilla sitten muiden taukojen yhteydessä ”tankataan” lisää virtaa akkuihin.
 
Toi kulutus on lopulta aika se ja sama mitä se on. Ellei tule siis säännöllisesti vaikkapa työn puolesta näitä 300-500km päiväajoja. Polestarista etuveto long range versiota tuskin kukaan järkevä tilaa, koska siinä ei ole mitään järkeä 6k€ maksaa 50-100km lisärangesta kun muutenkin koko range on yliarvostettua.

No ei se kyllä ole ihan se ja sama, vaan pienestä kulutuksesta saa aina etua.

Model 3 taitaa mennä parhaimmillaan lähemmäs 15kWh/100km, kun mainittu Prolestar 2 vie käytännössä sen 20. Tuossa on yli 30% ero.
Pieni kulutus on sähköautoilussa avain kaikkeen. Silloin saadaan sama ajosuorite pienemmällä akulla, joka on taas kevyempi ja halvempi kuin iso akku.

Tietysti auto kannattaa valita ajoprofiilin mukaan ja fakta on toki se, että ajosuorite suomalaisilla keskimäärin on yllättävän pieni. Eihän taloakaan osteta niitä kerran vuodessa järjestettäviä juhlia varten vaan sitä normaali arkea.
 
Polestar 2 standard range kulutti kesän suomalaisessa kulutustestissä keskimäärin 17,8 kWh/100km. Kaikkien testattujen autojen keskiarvo oli 18.2 kWh/100km.
Polestari meni tuossa vähemmällä kuin Kia EV6 ja Hyundai Ioniq5 tai Enyaq. Eikö se kulutus ole silloin ok, vaikka Model 3 olisi pihimpi.
 
Polestar 2 standard range kulutti kesän suomalaisessa kulutustestissä keskimäärin 17,8 kWh/100km. Kaikkien testattujen autojen keskiarvo oli 18.2 kWh/100km.
Polestari meni tuossa vähemmällä kuin Kia EV6 ja Hyundai Ioniq5 tai Enyaq. Eikö se kulutus ole silloin ok, vaikka Model 3 olisi pihimpi.

Tuohan oli hauska testi!

Minunkin e-208 menee pienellä aina tuonne 80 km/h asti. 100 km/h vauhdissa alkaa kulutus nousemaan yli 20:n. Ei ole nyt tarkkoja tilastoja minulla 100 km/h nopeuksista, kunhan olen hetkellistä kulutusta joskus seuraillut mittarista. Lähinnä taajamapyörittelyä tai max. 80 km/h maantieajoa tullut minulla. Viimeisen 1000 km:n keskikulutus ajotietokoneen mukaan näkyi olevan 15,8 kWh. Mutta todettakoon siis, että en aja juuri ollenkaan 100 km/h alueella lyhyitä pätkiä lukuunottamatta. Kulutus muuttuisi kuitenkin reilusti ylöspäin, jos ajaisin paljon 100 km/h alueella. Talvikulutus varmasti pompsahtaa vielä ylöspäin, siitä ei ole minulla vielä kokemusta.

edit. Testin motarikulutukset oli

Tesla Model 3 SR+ oli 17,6 kWh
Polestar 2 karvalakkiversio 22,1 kW/h
Peugeot e-2008 22,5 kWh, tosin automalli oli e-2008 eli isompi auto kuin minun e-208.

Testin 80 km/h kulutukset oli

Tesla Model 3 SR+ 12,5 kWh
Polestar 2 karvalakki 14,8 kW/h
e-2008 16,4 kWh
 
Viimeksi muokattu:
Noissa Harri Salon testit ovat viitteellisiä siinä mielessä, että siellä on jokaisessa autossa eri kuski ajamassa erilaisilla ajotaidoilla. Esim. kesän testissä kahdessa autossa oli käytännössä pihistelyajon ammattilaiset ajamassa (Model S Raven ja Cupra Born), jotka pudottavat huomattavasti kulutuksia normaaliin jantteriin verrattuna.

Mutta on noi tulokset hyvin suuntaa antavia varsinkin silloin kun testissä on useampi kappale samaa autoa.
 
Ehkä tuota Polestaria mollataan vähän liikaakin. Jos matkantekokykyä ajattelee, niin se muodostuu kulutuksen, akun koon ja lataustehon funktiona. Polestarissa on hyvä akun koko, mutta korkeahko kulutus ja melko perustasoa oleva pikalataus tekevät siitä jonkin verran huonomman matkantekovälineen (nopeuden näkökulmasta) kuin esimerkiksi Tesla Model 3. Hyundai Ioniq 5 tai Kia EV6 ovat hieman Polestaria parempia matkantekovälineitä, sillä latausteho on parempi. Isompi kulutus tietysti nostaa hieman käyttökustannuksia, mutta mistään make-or-break tason erosta ei ole kyse.

Kuten tässä ketjussa monesti puhuttu, niin riippuu sitten omasta ajoprofiilista kuinka paljon se "huonompi matkantekokyky" merkitsee. Yleensä ero tarkoittaa käytännössä esimerkiksi yhtä ylimääräistä tai ainoastaan hieman pidempää lataustaukoa ja vasta lapinreissulla ero alkaa tosissaan näkyä kellosta katsottuna. Jos vaihtaisin Teslasta Polestariin, uskoisin tämän ärsyttävän kun olisi vanhat kokemukset mihin verrata. Jos Polestar olisi ensimmäinen sähköautoni, niin tuskin sitä parempaa matkantekokykyä osaisi samalla tavalla kaivata.
 
Ensinnäkin tuolla oli ainakin yksi auto peräkärryn kanssa, joten tuo kaikkien autojen keskimääräinen kulutus ei ole millään tavalla vertailukelpoinen.
Tuotaniin sielähän oli sama auto ilman kärryäkin, joten pointti tuossa oli se kärryn vaikutus rangeen.
 
Ensinnäkin tuolla oli ainakin yksi auto peräkärryn kanssa, joten tuo kaikkien autojen keskimääräinen kulutus ei ole millään tavalla vertailukelpoinen.

Keskimääräinen kulutus ei ole millään tavalla vertailukelpoinen jos yhdessä 57 testiautosta on peräkärry perässä? Olen pahoillani, ettei vertailu tukenut narratiiviasi, mutta mietihän vielä.

Kuten aiemmin kirjoitettiin niin enemmän tuohon vertailukulutukseen vaikuttaa tosiaan se kuski, joka on autolla päästellyt.
 
Kaveri pohtii sähköauton hankintaa työsuhdeautoksi. Tällä hetkellä shortlistattuna ovat seuraavat autot:

- ID.4 FastLane
- ID.5 FastLane
- Enyaq IV 80
- Enyaq IV 80x
- Polestar 2 Standard range single motor
- Polestar 2 Long range single motor
- Tesla Model Y RWD
- Tesla Model 3 SR
- BMW i4 karvalakki

Minkä valitsisit näistä malleista, ja miksi? Toimitusajat pisimmistä lyhyimpään tällä hetkellä ovat VAG, BMW, PS ja Tesla. Kaikki ovat kokoluokaltaan OK. Onko kokemusta näiden vertailusta keskenään?
 
Olen tullut siihen johtopäätökseen että sähköauton kulutuksella on väliä vain suurissa nopeuksissa. Ei-todellinen esimerkki pyöreillä luvuilla miten kulutus kasvaa
* Auto kulkee 360km 80km/h nopeudella, lataustauko tulee 4h ajon jälkeen.
* Auto kulkee 300kn 100km/h nopeudella, lataustauko tulee 3h ajon jälkeen.
* Auto kulkee 240km 120km/h nopeudella, lataustauko tulee 2h ajon jälkeen!

Tauko 4h välein tuntuu vain hyvältä, tauko 3h välein vähän siinä siinä, mutta tauko 2h välein on jo liian usein...
 
Olen tullut siihen johtopäätökseen että sähköauton kulutuksella on väliä vain suurissa nopeuksissa. Ei-todellinen esimerkki pyöreillä luvuilla miten kulutus kasvaa
* Auto kulkee 360km 80km/h nopeudella, lataustauko tulee 4h ajon jälkeen.
* Auto kulkee 300kn 100km/h nopeudella, lataustauko tulee 3h ajon jälkeen.
* Auto kulkee 240km 120km/h nopeudella, lataustauko tulee 2h ajon jälkeen!

Tauko 4h välein tuntuu vain hyvältä, tauko 3h välein vähän siinä siinä, mutta tauko 2h välein on jo liian usein...
Tämähän on taas täysin kiinni käyttäjästä. Omasta mielestäni paras taukojen väli on 45-60min. Yleensä en pidempää matkaa jaksa putkeen istua autossa koska se on niin mukava pyörähtää huoltsikalla hakemassa kahvia tai muuten vain käppäilemässä. Tauot on parasta ajamisessa, vaikka autossa istuminen onkin yksi lempiharrastuksistani.
 
Tämähän on taas täysin kiinni käyttäjästä. Omasta mielestäni paras taukojen väli on 45-60min. Yleensä en pidempää matkaa jaksa putkeen istua autossa koska se on niin mukava pyörähtää huoltsikalla hakemassa kahvia tai muuten vain käppäilemässä. Tauot on parasta ajamisessa, vaikka autossa istuminen onkin yksi lempiharrastuksistani.
Kyllä. Kuinka moni istuu työpäivän aikana 3-4h ilman taukoa samassa tuolissa? Kyllä siinä on selkä ja jalat kovilla, varsinkin jos on jotain rakenteellista vikaa niinkuin itselläkin. Autoja ollut monenlaisia ja kaikilla on ollut tarve viimeistään 2h ajon jälkeen pitää taukoa. Nuorempana saattoi mennä pitempiä huikosia samalla istumalla, mikään homma ei ole mielekästä ilman taukoja, ei edes paneminen.
Ja vaikka tolla perheen matka-autolla pääsisi 1300km täydellä tankilla niin vähän väliä näyttöön posahtaa kahvikupin kuva äänimerkin kera, eli auto jo kehoittaa taukoa pitämään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 924
Viestejä
4 561 048
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom