Yleistä keskustelua sähköautoista

Oma havainto tien päältä, että hieman on entisestään lisääntynyt näiden sähköautojen köröttely. Etenkin moottoritiellä ajetaan satasta, yms.

Yritetäänkö säästää rangea vai pihistelläänkö muuten?


Tämä tuli taas mieleen kun sivusilmällä vilkaisin tuota ketjua googlen tarjoamista reiteistä jotka kuluttaa vähemmän (=pääsääntöisesti matka joutuu hitaammin).
Ilmeisesti sähköautoilu on kuin vaikkapa puunpoltto. Omalle ajalle ei toinna laskea hintaa, etenkin omasta metsästä puut on ilmaisia, vaikka en ole tähän päivään mennessä nähnyt klapin menevän itsestään, pystyssä kasvaneesta puusta uunin tuottamaan lämpöä...
Itsekin tykkään polttaa puita ja miellän sen harrastustoimintaan. Jos olisin saman ajan palkkatöissä, mitä menee puiden kanssa touhuamiseen, saisi sähkö maksaa aika paljon enemmän, että puulämmitys kannattaisi.

Ajat sadan km siivun ja kulutus nousee vaikkapa 6kwh, kun nopeus nousee 90km/h --->125km/h. 125km/h nopeudella olet perillä 19minuuttia aikaisemmin kuin nopeudella 90km/h. Jos perus tuntipalkka olisi 25€ tunnissa ja sähkön hintana käyttää 0,30€kwh, jolloin on säästetty 1,8€ tuolla matkalla, mutta työtä tekemällä olisi ansaittu köröttelyn aikana about 5€ (n. 15€ netto/h).
Oli kärjistetty esimerkki nopeuksien suhteen, mutta kun katsoo palkkoja vaikka täälläkin olevasta langasta, niin tuo 25€/h tuntiin aika alakanttiin... Toki taas niitä jotka ei pääse edes 20€/h. Toisaalta nettopalkka olisi isompi, kun työmatkavähennykset vaikuttaa. Itellä jää joku 62-64% brutosta käteen, kaikkien verojen/maksujen jälkeen.

Eli sähköautoilla köröttely säästön toivossa, on samanlainen "kallis" harrastus kuin vaikka puun polttaminen säästön toivossa, kun tuijotetaan pelkkiä numeroita ja mahdollista tehdä se säästetty matka-aika tuottavaa työtä. Itse haluan olla tien päällä mahdollisimman vähän, joka tarkoittaa korkeampaa nopeutta (yleensä se sakkoraja todellisella nopeudella), sujuvia/turvallisia ohituksia, yms., oli "rahanarvoinen" ajo tai huviajo.m kyseessä.
Toki samat laskelmat toimii myös polttomoottoriautoilla, mutta edes näillä korkeilla polttoaineen hinnoilla, en ole samanlaista köröttelyä havainnut, kuin sähköautoilla. Vaikka tienpäällä sähköautoja on merkittävästi vähemmän...



Tämä on varmaan sitä suomalaista menttaliteettiä. Mennään tankkaamaan halvempaa bensaa kauaskin, vaikka omaa aikaa ja bensaa kuluu siihen. Taistellaan Lidl:n ilmaisesta sähköstä parin euron säästön toivossa. Jonotetaan ilmaista ämpäriä. Maksetaan vaikka satanen, ettei naapuri saa viiskymppistä...
Laskeeko kukaan käytettyä aikaansa oikeasti noin tarkkaan ja elää sen mukaisesti? Toki tiedän tapauksen, missä pariskunnan mies laski kaiken kaljassa. Niin polttoaineet, ruuat kuin jopa ostetut lasten vaatteet. Kaikki laskettiin, miten monta kaljaa sillä samalla rahalla olisi saatu.
Mutta eipä kyllä tullut laskettua omalla kesälomareissulla senttejä tai edes euroja, kun ajelin kaverin luokse ja takaisin. Sen tiedän, että useampi satanen paloi polttoaineisiin. Jäinkö murehtimaan? No enpä juuri.
 
Oma havainto tien päältä, että hieman on entisestään lisääntynyt näiden sähköautojen köröttely. Etenkin moottoritiellä ajetaan satasta, yms.

Yritetäänkö säästää rangea vai pihistelläänkö muuten?


Tämä tuli taas mieleen kun sivusilmällä vilkaisin tuota ketjua googlen tarjoamista reiteistä jotka kuluttaa vähemmän (=pääsääntöisesti matka joutuu hitaammin).
Ilmeisesti sähköautoilu on kuin vaikkapa puunpoltto. Omalle ajalle ei toinna laskea hintaa, etenkin omasta metsästä puut on ilmaisia, vaikka en ole tähän päivään mennessä nähnyt klapin menevän itsestään, pystyssä kasvaneesta puusta uunin tuottamaan lämpöä...
Itsekin tykkään polttaa puita ja miellän sen harrastustoimintaan. Jos olisin saman ajan palkkatöissä, mitä menee puiden kanssa touhuamiseen, saisi sähkö maksaa aika paljon enemmän, että puulämmitys kannattaisi.

Ajat sadan km siivun ja kulutus nousee vaikkapa 6kwh, kun nopeus nousee 90km/h --->125km/h. 125km/h nopeudella olet perillä 19minuuttia aikaisemmin kuin nopeudella 90km/h. Jos perus tuntipalkka olisi 25€ tunnissa ja sähkön hintana käyttää 0,30€kwh, jolloin on säästetty 1,8€ tuolla matkalla, mutta työtä tekemällä olisi ansaittu köröttelyn aikana about 5€ (n. 15€ netto/h).
Oli kärjistetty esimerkki nopeuksien suhteen, mutta kun katsoo palkkoja vaikka täälläkin olevasta langasta, niin tuo 25€/h tuntiin aika alakanttiin... Toki taas niitä jotka ei pääse edes 20€/h. Toisaalta nettopalkka olisi isompi, kun työmatkavähennykset vaikuttaa. Itellä jää joku 62-64% brutosta käteen, kaikkien verojen/maksujen jälkeen.

Eli sähköautoilla köröttely säästön toivossa, on samanlainen "kallis" harrastus kuin vaikka puun polttaminen säästön toivossa, kun tuijotetaan pelkkiä numeroita ja mahdollista tehdä se säästetty matka-aika tuottavaa työtä. Itse haluan olla tien päällä mahdollisimman vähän, joka tarkoittaa korkeampaa nopeutta (yleensä se sakkoraja todellisella nopeudella), sujuvia/turvallisia ohituksia, yms., oli "rahanarvoinen" ajo tai huviajo.m kyseessä.
Toki samat laskelmat toimii myös polttomoottoriautoilla, mutta edes näillä korkeilla polttoaineen hinnoilla, en ole samanlaista köröttelyä havainnut, kuin sähköautoilla. Vaikka tienpäällä sähköautoja on merkittävästi vähemmän...



Tämä on varmaan sitä suomalaista menttaliteettiä. Mennään tankkaamaan halvempaa bensaa kauaskin, vaikka omaa aikaa ja bensaa kuluu siihen. Taistellaan Lidl:n ilmaisesta sähköstä parin euron säästön toivossa. Jonotetaan ilmaista ämpäriä. Maksetaan vaikka satanen, ettei naapuri saa viiskymppistä...
Jotkut saattavat ajaa sähköautolla hitaammin ihan silkasta solidaarisuudesta (energiakriisi) ja/tai kantavat pienen kortensa kekoon Putinia vastaan.

Sähköautojen kulutus 0,3 €/kWh maksavalla on niin pientä, ettei hitaammin ajaminen tuo säästöinä sen enempää kuin keskituloisen nettoansiomenetys olisi.

Ohessa ID.4 Hki-Hämeenlinna, 101 km, tyyntä, rajoitusten mukaan:

120 km/h:
Kesto 60 min, akusta 30 %

110 km/h:
Kesto 63 min, akusta 28 %

Säästö:
(77 kWh × 0,3 − 77 kWh × 0,28) × 60 ÷ 3 × 0,3 €/kWh = 9,24 €/h

Tasoihin menee 2 850 €/kk tienaavalla (marginaalivero 48,1 %@2022):
2 850 €/kk / 160 h/kk * (1 - 0,481) = 9,24 €/h

Suurempituloisen on rahallisesti kannattavampaa ajaa 120 vs. 110, jos hän pystyy laskuttamaan säästyneen 3 minuuttia.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220913-092112.png
    Screenshot_20220913-092112.png
    794,7 KB · Luettu: 15
  • Screenshot_20220913-092231.png
    Screenshot_20220913-092231.png
    794,8 KB · Luettu: 16
Ykköstiellä on ainakin ollut koko kesän normaalia, että 120 alueella ajellaan satasta ihan polttiksienkin toimesta.

Rangen merkitystä tulee herkästi yliarvioitua. Itsekin mietin etukäteen riittääkö model 3 sr+ vai pitäisikö olla long range. Nyt kun sr+:lla pari vuotta ajanut niin huomaa että paljon pienempikin range riittäisi. Ääriolosuhteiden range on joo n 200km, mutta harvoin tulee -35 keleissä muuta ajettua kuin duuniin ja himaan, sekin vain jos ei jostain syystä etäily onnistu.
Normioloissa sitten se 200-300km tapahtuva lataaminen on ihan jees. 1-2 latauksella täältä periferiastakin pk-seudulle. Huoltoasemalla menee herkästi pidempäänkin kuin se 10-15 min minkä lataus ottaisi

Juu, samoja ajatuksia nyt kun on kilsoja kertynyt. LR mallin lisäinvestointi kuitenkin on sen 5-10k€ helposti, jolle voisi keksiä järkevämpääkin käyttöä.
 
Ykköstiellä on ainakin ollut koko kesän normaalia, että 120 alueella ajellaan satasta ihan polttiksienkin toimesta.
Ihan sama huomattu E18-tiellä muutama viikko sitten. Itse ajelin kohteeseen edes takas ja laskeskelin, että pääsen perille ja takaisin kotiin ilman latausta matkalla, jos toiseen suuntaan vähän himmaan vauhtia. Laitoin vakkariin 105km/h 120km/h alueella ja siinä muiden polttisten letkassa sain käytännössä ajella koko matkan. Hitaammista piti jopa mennä ohi tuolla marssivauhdilla. Ei siellä sähköautot körötellyt vaan ihan normaalit polttisautot.

Toiseen suuntaan ajoin sitten 125km/h mittarissa ja väittäisin että 98%:sta autoista sain mennä ohi tuolla vauhdilla. Vain muutama hassu auto oli itseä kiireisempi ja painoi minusta ohi.
 
Niin kauan kuin se ”tekniikan kehittyminen” ei näy hintalapussa suhteessa muuhun suorituskykyyn, niin en kyllä juuri korvaani lotkauta asian suhteen. Jos vertaa vuoden 2019 tesla model 3:sta vs. 2022 model 3, niin eur/kWh ei ole laskenut lainkaan. Akkujen koko on kasvanut n. 10%, mutta niimpä se on hintakin.

No, eipä se auta kuin nauttia odotella sellaista kehitystä joka itseäni kiinnostaa - eli paremman laatuluokan autoa jonka ajaminen ei vituta ja jossa on siedettävät pitkän matkan ominaisuudet ja neliveto.
Vertailusi aikajänne on aika lyhyt, varsinkin kun juuri pääsin toteamasta että 2022, ja osittain jo 2021, ovat poikkeustapauksia sähköautojen ja akkujen hintakehityksessä, lukuisista syistä.

Tarkastele pidemmällä ajanjaksolla, esim. kun ensimmäiset Nissan Leafit tai Renault Zoe:t tulivat myyntiin pikkuruisine akkuineen, maksaen edelleen useita kymmeniä tuhansia. Esim. 2012/2013 Zoen akun koko oli vain 22 kWh, vuosia myöhemmin seuraavan Zoe-mallin 41 kWh, ja 2019 mallissa 52 kWh.

Akun koon kasvaminen noin paljon vuosien myötä, ilman että auton hinta on karannut täysin käsistä, on sen ansiota että akkujen hinnat per kWh ovat tulleet roimasti alas vuosien myötä.

Esim. allaolevalta sivustolta näet jonkinlaisen graafin litiumioniakkujen hinnan kehityksestä vuosien saatossa, $/kWh:



1663053099735.png
 
Juu, samoja ajatuksia nyt kun on kilsoja kertynyt. LR mallin lisäinvestointi kuitenkin on sen 5-10k€ helposti, jolle voisi keksiä järkevämpääkin käyttöä.
Tätä olen miettinyt vaikkapa Polestarin kohdalla myös. En näe mitään järkeä maksaa 6000€ extraa 50km WLTP lisäyksestä. Tuo ei matkantekokykyä kuitenkaan juurikaan lisää. Tietty varmaan uppoaa tiettyyn kansanosaan (vannoutuneisiin diesel miehiin), joille tuo range on kaikki kaikessa ja jokainen ylimääräinen kilometri rangessa on kuin laittaisi rahaa pankkiin.
 
Laskeeko kukaan käytettyä aikaansa oikeasti noin tarkkaan ja elää sen mukaisesti? Toki tiedän tapauksen, missä pariskunnan mies laski kaiken kaljassa. Niin polttoaineet, ruuat kuin jopa ostetut lasten vaatteet. Kaikki laskettiin, miten monta kaljaa sillä samalla rahalla olisi saatu.
Mutta eipä kyllä tullut laskettua omalla kesälomareissulla senttejä tai edes euroja, kun ajelin kaverin luokse ja takaisin. Sen tiedän, että useampi satanen paloi polttoaineisiin. Jäinkö murehtimaan? No enpä juuri.
Välillä kyllä tuntuu, että Excel voisi olla yksi suosituimpia sähköauton lisävarusteita.

Toki moni näistä laskelmista ei nyt ehkä huomioi, että pidemmällä matkalla suurempi nopeus voi tarkoittaa useampia pysähdyksiä johon menee myös aikaa.

Mökkimatkalla Helsingistä Turkuun olen huomannut köröttelijöiden määrän lisääntyneen, tosin se ei kyllä rajoitu sähköautoihin. Mulle tulee enemmän vauhdin tuntua kun voi lentää ohi. :)
 
Juu, samoja ajatuksia nyt kun on kilsoja kertynyt. LR mallin lisäinvestointi kuitenkin on sen 5-10k€ helposti, jolle voisi keksiä järkevämpääkin käyttöä.
Minulle syy hankkia Tesla 3 tai Y SR, long rangen sijaan, olisi että haluan mieluummin LFP-akun. Tosin oli vähän yllättynyt ettei hintaero Y SR ja LR välillä ole kuin n. 7000€. Olin kuvitellut että olisi suurempi kun LFP-akkujen pitäisi olla halvempia valmistaa per kWh ja kaiketi LR-versiossa on suurikapasiteettisempi akku; vetääkö Tesla sitten SR-mallissa isompaa voittomarginaalia, en tiedä. Tai sitten LFP ei laskekaan hintoja niin paljon kuin toivoin.
 
Minä siirryin sähköautolla halaamaan sitä oikeaa kaistaa pysyvästi. Laitan vakkariin rajoituksen mukaisen nopeuden, mutta pysyn oikealla kaistalla muiden kuskien nopeudessa. Usein se on rekka ja silloin körötellään 90 km/h.

Tullut ajamisesta jotenkin rennompaa, kun ei tarvitse lainkaan pohtia vauhtia tai ohituksia, vaan menee sen mitä liikenne sallii. Hiljempaa ajaessa on vähemmän rengasmelua, on vähemmän stressiä muista autoista ja voi keskittyä paremmin kaverin kanssa jutteluun tai podcastin kuunteluun.
 
Tätä olen miettinyt vaikkapa Polestarin kohdalla myös. En näe mitään järkeä maksaa 6000€ extraa 50km WLTP lisäyksestä. Tuo ei matkantekokykyä kuitenkaan juurikaan lisää. Tietty varmaan uppoaa tiettyyn kansanosaan (vannoutuneisiin diesel miehiin), joille tuo range on kaikki kaikessa ja jokainen ylimääräinen kilometri rangessa on kuin laittaisi rahaa pankkiin.
Muistaakseni Tesloissa ero on pikemminkin +100km, ellei ylikin... Tuota tosin jonkin verran kompensoi se että SR-malleissa on kai LFP-akku, jota voi huolettomammin latailla 100% täyteen arkiajossa, unohtaen suositukset ladata normaalisti vain esim. 80% täyteen.
 
Minulle syy hankkia Tesla 3 tai Y SR, long rangen sijaan, olisi että haluan mieluummin LFP-akun. Tosin oli vähän yllättynyt ettei hintaero Y SR ja LR välillä ole kuin n. 7000€. Olin kuvitellut että olisi suurempi kun LFP-akkujen pitäisi olla halvempia valmistaa per kWh ja kaiketi LR-versiossa on suurikapasiteettisempi akku; vetääkö Tesla sitten SR-mallissa isompaa voittomarginaalia, en tiedä. Tai sitten LFP ei laskekaan hintoja niin paljon kuin toivoin.
Ajatus siitä, että halvemmat valmistuskustannukset näkyisivät tuotteen hinnassa tuntuvat naiivilta.

Hinnat laskevat vasta kun valmistaja ei saa myytyä kaikkia valmistamiaan autoja sillä korkeammalla hinnalla. Vauhdittajana voi toimia myös se, jos muutkin valmistajat saavat laskettua kustannuksia eivätkä saa kaikkia autoja myytyä.
 
Peugeot virallisesti julkaissut e-308 ja e-308 SW mallit. SW malli on Peugeotin mukaan ensimmäinen eurooppalainen farmari-sähköauto.

Etuveto, 115kW (156Hp) tehoa, 55kWh akku, josta 51kWh käytettävissä. Saatavilla kesällä 2023.


a36991b63a2083f5150533c9b6dc8aa71a177779.jpg
Yritin pikaisesti löytää hintatiedot, mutta ilmeisesti eivät vielä ole julkisia?

Nehän ne ensimmäiset minua kiinnostavat speksit sähköautossa ovat:

1. Akun koko.
2. Hinta.

Sen jälkeen alan tarkastella muita ominaisuuksia kuten millainen varustelutaso, onko haineväantennia ja Level 5 automaattiajoa jne.

Perheautoksi tuossa on mielestäni hieman pienemmänpuoleinen akku, mutta jos se kompensoituu alhaisella hankintahinnalla, niin sitten.
 
Ajatus siitä, että halvemmat valmistuskustannukset näkyisivät tuotteen hinnassa tuntuvat naiivilta.

Hinnat laskevat vasta kun valmistaja ei saa myytyä kaikkia valmistamiaan autoja sillä korkeammalla hinnalla. Vauhdittajana voi toimia myös se, jos muutkin valmistajat saavat laskettua kustannuksia eivätkä saa kaikkia autoja myytyä.
Ehkä, vielä ei sitten ole tarpeeksi kilpailua/tarjontaa. Toivottavasti kiina-autojen vyöry Eurooppaan alkaa vähitellen vaikuttaa, mutta valitettavasti näkemäni esittelyt ovat olleet jotain kiinalaisia preeeeemium-autoja joissa on sisällä vilkkuvat ledivalot ja muu tunnelmavalaistus.

Tarvittaisiin isoakkuinen sähkö-Dacia jossa jopa ikkunat joutuu veivaamaan käsin auki ja kiinni, kiitos.
 
Ehkä, vielä ei sitten ole tarpeeksi kilpailua/tarjontaa. Toivottavasti kiina-autojen vyöry Eurooppaan alkaa vähitellen vaikuttaa, mutta valitettavasti näkemäni esittelyt ovat olleet jotain kiinalaisia preeeeemium-autoja joissa on sisällä vilkkuvat ledivalot ja muu tunnelmavalaistus.

Tarvittaisiin isoakkuinen sähkö-Dacia jossa jopa ikkunat joutuu veivaamaan käsin auki ja kiinni, kiitos.
Jotenkin vaikea nähdä, että ainakaan lähivuosina iso massa alkaisi ostamaan kiinan autoja suomessa, vaikka hankintahinta olisikin huomattavasti perinnevalmistajia halvempi ja laatu hyvä. Isompi massa on muutenkin vielä varovainen sähköautoja kohtaan ja edelleen osa ihmisistä jopa pelkää akkujen kestävyyttä tai sähköauton yleistä toimivuutta talvella, niin siihen vielä kiinalainen auto. Nounou normaalille sorvaaja-simolle.

edit. Tietty jos kiinan autojen tulo eurooppaan laittaisi perinnevalmistajat laskemaan omien mallien hintoja. Mutta vaikea tätäkään nähdä ainakaan lähivuosina.
 
Itse en niinkään ole huomannut, että nimenomaan sähköautot köröttelisivät sen enempää mitä muut. Kyllä motarilla tulaa vastaan perse edellä ihan yhtälailla sitä V90 ja muutakin. Eikä se haittaa, jos motarin rajoitus on 120 ja joku menee siellä sen 90, ohi pääsee helpolla. Pahempi on maanteillä jossa on 80/100 rajoitukset ja siellä on se helvetin Auris 70km/h mittarinsa mukaan (todellinen 64km/h). Ohituskaistalla sitten yhtäkkiä revitään siitä britti-ihmeestä viimeisetkin mehut, ettei vaan kukaan ohi pääsisi.
 
Jotenkin vaikea nähdä, että ainakaan lähivuosina iso massa alkaisi ostamaan kiinan autoja suomessa, vaikka hankintahinta olisikin huomattavasti perinnevalmistajia halvempi ja laatu hyvä. Isompi massa on muutenkin vielä varovainen sähköautoja kohtaan ja edelleen osa ihmisistä jopa pelkää akkujen kestävyyttä tai sähköauton yleistä toimivuutta talvella, niin siihen vielä kiinalainen auto. Nounou normaalille sorvaaja-simolle.

edit. Tietty jos kiinan autojen tulo eurooppaan laittaisi perinnevalmistajat laskemaan omien mallien hintoja. Mutta vaikea tätäkään nähdä ainakaan lähivuosina.
Kyllä ihmiset pääsevät tuollaisten pelkojen yli kun vähän kokemusta kertyy ja raportteja tulee. Ovathan ihmiset uskaltautuneet vuosien saatossa ostamaan myös Daciaa ja Teslaa (vaikka Teslaakin epäiltiin kun eihän sillä ole kokemusta autonvalmistuksesta, siksi pitää olla Chevy Bolt räjähtävine akkuineen koska se sentään on oikealta autonvalmistajalta eikä miltään Marsinvalloitusfirmalta). Minäkään en olisi koskaan kuvitellut ostavani ranskalaista autoa, mutta niin vain sitten lopulta tein kun ranskalaiselta valmistajalta tuli juuri minun tarpeisiini sopiva sähköauto kohtuullisella hinnalla.

Akkujen kestävyyden pelko kiinalaisautojen kohdalla nyt on niitä vihoviimeisimpiä asioita joista kannattanee olla huolissaan, koska taitaa melkein kaikkien muidenkin sähköautojen akut tulla samoilta kiinalaisilta isoilta akunvalmistajilta, CATL ja BYD ja mitä noita on. Lisäksi kiinalaisautoissa on ehkä muita yleisemmin LFP-akkuja, jotka vasta kestäviä ovatkin. Johtuen siitä että kiinalaisvalmistajat ovat voineet jo vuosia valmistaa LFP-akullisia sähköautoja Kiinan sisämarkkinoille, välittämättä patenteista, mikä on tuonut heille etumatkaa ja kokemusta LFP-akullisten sähköautojen valmistuksesta.

Akkua enemmän huolehtisin kiina-autoissa muun tekniikan tasosta ja kestävyydestä, mutta aika näyttää. Aivan kuten Teslankin tapauksessa. EDIT: Ja toki voi olla huolissaan tietoturvastakin, jos ei halua kiinalaisten tietävän missä kaikkialla latailet autoasi ja ajelet GPS päällä.

Oli miten oli, jos Kiinasta tulee kohtuullisesti varustettuja sähköautoja joiden hinnat ovat alhaisemmat kuin esim. eurooppalaisilla valmistajilla, varmasti moni sähköautoa tarvitseva päätyy kiinalaisautoon. Kilpailun myötä myös länsimaisten valmistajien pitää vastata hintahaasteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Oma havainto tien päältä, että hieman on entisestään lisääntynyt näiden sähköautojen köröttely. Etenkin moottoritiellä ajetaan satasta, yms.

Yritetäänkö säästää rangea vai pihistelläänkö muuten?


Tämä tuli taas mieleen kun sivusilmällä vilkaisin tuota ketjua googlen tarjoamista reiteistä jotka kuluttaa vähemmän (=pääsääntöisesti matka joutuu hitaammin).
Ilmeisesti sähköautoilu on kuin vaikkapa puunpoltto. Omalle ajalle ei toinna laskea hintaa, etenkin omasta metsästä puut on ilmaisia, vaikka en ole tähän päivään mennessä nähnyt klapin menevän itsestään, pystyssä kasvaneesta puusta uunin tuottamaan lämpöä...
Itsekin tykkään polttaa puita ja miellän sen harrastustoimintaan. Jos olisin saman ajan palkkatöissä, mitä menee puiden kanssa touhuamiseen, saisi sähkö maksaa aika paljon enemmän, että puulämmitys kannattaisi.

Ajat sadan km siivun ja kulutus nousee vaikkapa 6kwh, kun nopeus nousee 90km/h --->125km/h. 125km/h nopeudella olet perillä 19minuuttia aikaisemmin kuin nopeudella 90km/h. Jos perus tuntipalkka olisi 25€ tunnissa ja sähkön hintana käyttää 0,30€kwh, jolloin on säästetty 1,8€ tuolla matkalla, mutta työtä tekemällä olisi ansaittu köröttelyn aikana about 5€ (n. 15€ netto/h).
Oli kärjistetty esimerkki nopeuksien suhteen, mutta kun katsoo palkkoja vaikka täälläkin olevasta langasta, niin tuo 25€/h tuntiin aika alakanttiin... Toki taas niitä jotka ei pääse edes 20€/h. Toisaalta nettopalkka olisi isompi, kun työmatkavähennykset vaikuttaa. Itellä jää joku 62-64% brutosta käteen, kaikkien verojen/maksujen jälkeen.

Eli sähköautoilla köröttely säästön toivossa, on samanlainen "kallis" harrastus kuin vaikka puun polttaminen säästön toivossa, kun tuijotetaan pelkkiä numeroita ja mahdollista tehdä se säästetty matka-aika tuottavaa työtä. Itse haluan olla tien päällä mahdollisimman vähän, joka tarkoittaa korkeampaa nopeutta (yleensä se sakkoraja todellisella nopeudella), sujuvia/turvallisia ohituksia, yms., oli "rahanarvoinen" ajo tai huviajo.m kyseessä.
Toki samat laskelmat toimii myös polttomoottoriautoilla, mutta edes näillä korkeilla polttoaineen hinnoilla, en ole samanlaista köröttelyä havainnut, kuin sähköautoilla. Vaikka tienpäällä sähköautoja on merkittävästi vähemmän...



Tämä on varmaan sitä suomalaista menttaliteettiä. Mennään tankkaamaan halvempaa bensaa kauaskin, vaikka omaa aikaa ja bensaa kuluu siihen. Taistellaan Lidl:n ilmaisesta sähköstä parin euron säästön toivossa. Jonotetaan ilmaista ämpäriä. Maksetaan vaikka satanen, ettei naapuri saa viiskymppistä...

Joo ylipäätään huomaa että ihmiset ajelee todella paljon hiljempaa motarilla(oli sitten sähkö tai polttis). Itse ajelen Espoo-Kilpilahti tai Espoo-Loviisa väliä 5 kertaa viikossa ja kyllä heti polttoaineiden hinnan noustessa huomas että köröttely alkoi.
 
Uskon kyllä että sähköautoilla ensisijainen syy köröttelyyn on range / ajansäästö kun ei tarvii pysähtyä lataamaan.

Tosin, kyllähän nuo sähkön hinnat kipuaa, niin että vähitellen myös sen liikkumiseen tarvittavan energian määrä alkaa kiinnostamaan jos sen hinnankin takia.
 
Uskon kyllä että sähköautoilla ensisijainen syy köröttelyyn on range / ajansäästö kun ei tarvii pysähtyä lataamaan.

No tämä, tuskin nyt kukaan sen lataushinnan takia köröttelee vaan juurikin siksi että välttää pit-stopin latausta varten.

Olen tosiaan havainnut Turun motarilla saman ilmiön eli kaikilla on nopeudet laskeneet motarilla, varmaan ihan hyvä monestakin syystä.
 
Kyllä ihmiset pääsevät tuollaisten pelkojen yli kun vähän kokemusta kertyy ja raportteja tulee. Ovathan ihmiset uskaltautuneet vuosien saatossa ostamaan myös Daciaa ja Teslaa (vaikka Teslaakin epäiltiin kun eihän sillä ole kokemusta autonvalmistuksesta, siksi pitää olla Chevy Bolt räjähtävine akkuineen koska se sentään on oikealta autonvalmistajalta eikä miltään Marsinvalloitusfirmalta). Minäkään en olisi koskaan kuvitellut ostavani ranskalaista autoa, mutta niin vain sitten lopulta tein kun ranskalaiselta valmistajalta tuli juuri minun tarpeisiini sopiva sähköauto kohtuullisella hinnalla.

Akkujen kestävyyden pelko kiinalaisautojen kohdalla nyt on niitä vihoviimeisimpiä asioita joista kannattanee olla huolissaan, koska taitaa melkein kaikkien muidenkin sähköautojen akut tulla samoilta kiinalaisilta isoilta akunvalmistajilta, CATL ja BYD ja mitä noita on. Lisäksi kiinalaisautoissa on ehkä muita yleisemmin LFP-akkuja, jotka vasta kestäviä ovatkin. Johtuen siitä että kiinalaisvalmistajat ovat voineet jo vuosia valmistaa LFP-akullisia sähköautoja Kiinan sisämarkkinoille, välittämättä patenteista, mikä on tuonut heille etumatkaa ja kokemusta LFP-akullisten sähköautojen valmistuksesta.

Akkua enemmän huolehtisin kiina-autoissa muun tekniikan tasosta ja kestävyydestä, mutta aika näyttää. Aivan kuten Teslankin tapauksessa. EDIT: Ja toki voi olla huolissaan tietoturvastakin, jos ei halua kiinalaisten tietävän missä kaikkialla latailet autoasi ja ajelet GPS päällä.

Oli miten oli, jos Kiinasta tulee kohtuullisesti varustettuja sähköautoja joiden hinnat ovat alhaisemmat kuin esim. eurooppalaisilla valmistajilla, varmasti moni sähköautoa tarvitseva päätyy kiinalaisautoon. Kilpailun myötä myös länsimaisten valmistajien pitää vastata hintahaasteeseen.
Puhut täysin asiaa. Eihän tuollaisia pelkoja kuuluisikaan olla ja itsellänikään niitä ei ole. Mutta yritä myydä tuo isoille massoille. Siinä tulee olemaan vähän vielä tekemistä. Tekemistä on pelkästään myydä se perinteinen sähköVolvo tauno tasalakeille, niin sanoisin perstuntumalla että se xPeng on vähän vielä vaikeampi myydä. Mutta aika tulee korjaamaan senkin ongelman ja pelot ja ennakkoluulot poistuvat hiljalleen.
 
Kiina-autojen kohdalla kannattaa muistaa, että ei siitä montaa vuotta ole kun törmäys testissä huonoimmat arvosanat saavat autot olivat järjestään jotain kiina-autoja jotka olivat hengenvaarallisia.

Mielikuvan muutos kestää oman aikansa. Ei valmistuksessa ole Kiinassa ollut sinällään ongelmaa, mutta ongelmat ovat juuri siinä että laadunvarmistus on riittävän hyvä ettei autossa olevat varusteet hajoa muutamassa vuodessa (kuten Kiinassa tuon rakentamisen ja elektroniikan osalta on ollut).
 
Oliko nämä haineväantennit ja lv5 autonomiat vitsejä/sarkasmia...?
Lähinnä tapani ilmaista että sähköautoissaKIN tupataan lisäämään autoon kaikenlaista lisävarustetta ja -kilkettä, monesti jopa vakiona, josta minä henkilökohtaisesti en olisi juurikaan valmis maksamaan ekstrahintaa.

Haineväantennin otin esimerkiksi koska nykyisin ilmeisesti ainoa Suomessa myytävä, omaani paljon kalliimpi, Renault Zoe-malli mainostaa sitä yhtenä vakiovarusteena. Onneksi ehdin ostaa viime vuonna mallin jossa oli (=on) vanhanaikainen julkeasti törröttävä irtiruuvattava antenni, ja puuttuu siitä myös esim. kaistavahti, autoon integroitu navigaattori, sähköiset takamatkustajien ikkunat jne. Maksoikin sitten varmaan 6-7k€ vähemmän. Kaiken kukkuraksi minun versiossani taitaa olla jonkin verran pidempi WLTP-toimintamatka, vaikka samankokoinen akku onkin.

Olispa enemmän perussähköautoja joissa on mukavan iso akku ja kaikki turhat kilkkeet maksullisina lisävarusteina. Toivoin että Kiinasta tulisi sellaisia, mutta toistaiseksi Tesla Björn on demonnut ilmeisesti kovin kalliita kiinalaisia premium-sähköautoja. Thaimaa-videoissaan hän tosin taisi demota jotain halvempiakin kiina-sähköautoja, mutta en tiedä miten niitä edes tulee Suomeen.
 
Kiina-autojen kohdalla kannattaa muistaa, että ei siitä montaa vuotta ole kun törmäys testissä huonoimmat arvosanat saavat autot olivat järjestään jotain kiina-autoja jotka olivat hengenvaarallisia.
Minun Zoella ja paljon myyvillä Dacia-autoilla on sama. Silti Dacioitakin ilmeisesti ostetaan pilvin pimein Suomessakin, tuosta huolimatta. Naapurinikin kertoo kuinka tyytyväinen on omaan Dusteriinsa.

Olin lukevinani tältä palstalta pari päivää sitten viestin että joku kiinalaissähköauto olisi saanut EU-turvatesteissä hyvät arvosanat, jos oikein ymmärsin?
 
Kiina on asettanut esteitä ulkomaalaisten yritysten pääsylle heidän kotimarkkinoilleen. Tasapuolisuuden nimissä myös EU:n pitäisi vakavasti harkita omassa maanosassaan valmistettujen autojen tukemista, samaan tapaan kuin USA jo tekee. Ehkä hankintatuet ja veronvähennysoikeudet voisi rajata 'Made outside EU' sähköautoilta. Myös akkupakettien tariffeja voisi nostaa, mikä kannustaisi Euroopan gigafactory-projekteita pitkällä aikavälillä.

 
Minulla on semmoinen periaate, että kiinalaista tai venäläistä autoa en osta koskaan.
Tästä puhuin tuolla ylempänä. Tämä on todennäköisesti se ison kansan näkemys asiasta. Eli vähän tosiaan vielä on tekemistä, että tavalliset alemman keskiluokan/ työväenluokan ihmiset saadaan ostamaan sähköauto ja napsu vielä enemmän tekemistä saada heidät ostamaan Kiinalainen sähköauto.

edit. Ja viesti ei ensimmäisen kahden lauseen jälkeen enää koskettanut lainattua henkilöä.
 
Epäilen, että periaatteet on sanahelinää kun tulee ne ~30.000€ SUV ym tarjolle tänne kun länsimainen tarjonta on harvaa ja 50t€ +. Niin Daciallekin naureskeltiin, mutta euro on vahva mittatikku.

MG 4/5 todennäköisesti on ensimmäiset, jotka iskevät tänne, NIO ja Hongqi eivät ainakaan vielä ruotsia lähemmäs hiivi.
 
Onko täältä kenelläkään kokemuksia tuosta renaultin megane e-techistä? Käyttöauto kun lahoaa päivä päivältä enemmän ja ajatus uudesta autosta houkuttelee entistä suuremmin, tuo vaikuttaisi mielenkiintoisimmalta tapaukselta kantamansa/varustelunsa suhteen. Kaupunkipyörittelyähän omat ajot on 99% vuodesta, mutta ne pari kertaa kun pitäisi päästä pidemmälle matkalle, olisi tuosta pidemmästä kantamasta iloa.

Toisaalta mm: peugeotilla olisi ihan mielenkiintoisia tarjouksia niiden hinnat alkaen polttismalleista. Mutta toisaalta, kaikki mahdolliset "juoksevat kulut" kun ynnää siihenkin kylkeen, aika paljon uusi polttomoottoriautokin tulisi maksamaan.
Kiihtyvyys parempi 80km/h vauhdissa kun isket tallaan pohjaan kuin nollasta. Ohjaus todella löysä ja meno on todella epävakaan tuntuista ja auto on todella uraherkkä.

Jos nuo ei haittaa niin autossa todella hyvä laatufiilis, todella kivat tilat, tosi hyvä infotainment ja ei ole tiemelulta mikään mahdoton.
 
Minäkin ajattelen ettei useimmilla kuluttajilla ole varaa kalliisiin periaatteisiin. Eikä kuluttajia pidä siitä syyllistää, että haluaa samaa elintasoa kuin muutkin. Jo nykyisellään Made in China Model 3 ja Polestar 2 ovat hyvin houkuttelevia moneen kilpailijaan nähden.

Markkinapoliittisia päätöksiä täytyy tehdä korkeammalla tasolla, siten että eurooppalaiset sähköautot pysyvät kilpailukykyisinä. Vähintään kiinalaisten sähköautojen kokoonpanoa pitäisi houkutella tänne.
 
Minulla on semmoinen periaate, että kiinalaista tai venäläistä autoa en osta koskaan.
Täällä on sellainen periaate, että en osta ikinä enään saksalaista autoa :P Kiinalaisen auton voisin ostaa, jos sattuvat hyvän tekemään. Venäläinenkin kelpaisi, mutta vain sellainen hyvin säilynyt Lada Niva tai joku pyöreälamppuinen 1200:nen. Sähköautoksi muutettuna vielä, niin oispa makia :)
 
Täällä on sellainen periaate, että en osta ikinä enään saksalaista autoa :P Kiinalaisen auton voisin ostaa, jos sattuvat hyvän tekemään. Venäläinenkin kelpaisi, mutta vain sellainen hyvin säilynyt Lada Niva tai joku pyöreälamppuinen 1200:nen. Sähköautoksi muutettuna vielä, niin oispa makia :)

Tarkennetaan nyt vielä että omilla rahoilla en kiinalaista autoa osta mutta jos liisariksi olisi sellainen tulossa, niin tuossa alla olevassa lainauksessa on kriteerit sille.

Tuommoinenhan voisi liisarina mennä mutta itse en ainakaan haluaisi lähteä ensimmäiseksi beettatestaajaksi Suomen olosuhteissa.

Karkeasti seuraavat kriteerit pitää omaan käyttööni tulevan auton täyttää:

- TM talvitestiin osallistuminen ja hyväksyttävä tulos
- Kestotestitulos 60 000 km TM tai vastaava
- Hirvenväistökoe "Moose Test" Youtubessa
- Euro Ncap kolaritestitulos ja youtube siitä
- Tarkat tekniset tiedot tiedossa: Huoltoväli, takuu, akkutakuu ja sen rajaukset, range kesällä ja talvella, perävaunun vetopaino, muiden käyttäjien kokemukset
- Huolto-organisaatio, huoltohinnat ja huoltopaikkojen sijainnit
- Koeajokokemukset: Nitinät, natinat, melutaso, kommentit ajo-ominaisuuksista, kommentit ajojärjestelmästä ja viihdejärjestelmästä esim Teams yhteensopivuus ja käytettävyys, lämmityslaitteen toiminta ja riittävyys, ilmastointilaitteen toimivuus.
- Vakuutushinnat, varaosahinnat, rengashinnat
- Latausjärjestelmän toimivuus, esim akun esilämmitysmahdollisuus ennen latausta ja latauksen nopeus erillaissa olosuhteissa
 
Kiina on asettanut esteitä ulkomaalaisten yritysten pääsylle heidän kotimarkkinoilleen. Tasapuolisuuden nimissä myös EU:n pitäisi vakavasti harkita omassa maanosassaan valmistettujen autojen tukemista, samaan tapaan kuin USA jo tekee. Ehkä hankintatuet ja veronvähennysoikeudet voisi rajata 'Made outside EU' sähköautoilta. Myös akkupakettien tariffeja voisi nostaa, mikä kannustaisi Euroopan gigafactory-projekteita pitkällä aikavälillä.


EIkös EU:lla ole tulli alueen ulkopuolelta tuleville autoille? Oliko se nyt 10% vai mikä se nyt oli...
 
Tarkennetaan nyt vielä että omilla rahoilla en kiinalaista autoa osta mutta jos liisariksi olisi sellainen tulossa, niin tuossa alla olevassa lainauksessa on kriteerit sille.
Tesla ei nähtävästi ole vaihtoehto ;) Eikä mikään kovin tuore tulokas sähköautomarkkinoilla.
En toki minäkään ensimmäisenä olisi jonossa hankkimassa jotain vasta markkinoille tullutta mallia... ei nimittäin kiinnosta kuluttajatestaajan rooli niin lainkaan.
 
EIkös EU:lla ole tulli alueen ulkopuolelta tuleville autoille? Oliko se nyt 10% vai mikä se nyt oli...
Tulli- ym. maksujen takia EUn ulkopuolisilla on aika lailla valmistusta ja kokoonpanoa siirretty EU alueelle. Eiköhän tuo varastointikin jota Kiinalaiset verkkokaupat EU alueelle on tuonut, ole osa maksujen kiertämistä.
 
Tesla ei nähtävästi ole vaihtoehto ;) Eikä mikään kovin tuore tulokas sähköautomarkkinoilla.
En toki minäkään ensimmäisenä olisi jonossa hankkimassa jotain vasta markkinoille tullutta mallia... ei nimittäin kiinnosta kuluttajatestaajan rooli niin lainkaan.
No Teslahan tuota kuluttajilla testaamista harrastaa koko ajan kuin parempikin softafirma.
 
Tesla ei nähtävästi ole vaihtoehto ;) Eikä mikään kovin tuore tulokas sähköautomarkkinoilla.
En toki minäkään ensimmäisenä olisi jonossa hankkimassa jotain vasta markkinoille tullutta mallia... ei nimittäin kiinnosta kuluttajatestaajan rooli niin lainkaan.

Tuon listauksen laitoin huhtikuussa kun joku herätteli keskustelua Maxus Euniq 6:sta.
 
Kaikesta nykyisestä maailman ja talouden tilanteesta säikähtäneenä tilasin 2 viikkoa sitten Skoda Enyaq coupen. Kotona ei (vielä) ole sähköautolle latausmahdollisuutta, mutta kaippa sitä pärjää kun vaimolla ja itsellä on latausmahdollisuudet töissä. Ei ole tilauksen jälkeen mitään viestiä tullut myyjältä eikä maahantuojalta. Kyselenkin onko Skodalla mitään toimituksen seuraamiseen käytettävää nettisivua? Vai ollaanko tässä vain sähköpostien varassa? Toki odotusarvo on että vuoden päästä olisi auto ajossa.
 
Kyselenkin onko Skodalla mitään toimituksen seuraamiseen käytettävää nettisivua?
Ei ole. Myyjältä saa tietoa eikä muita keinoja ole. 2 viikkoa jos on tilauksesta niin ei kyllä varmaan ole mitään tietoa vielä kenelläkään.

Mun helmikuussa tilaamasta Enyaqista myyjä soitti tänään, että arvio toimitusajasta on 2023 helmikuusta huhtikuuhun.
 
Mielenkiintoisesti Dacia Springiä on näköjään tuotu Suomeen jo yli 20 kappaletta vaikka näillä ei virallista maahantuontia ole:
Hintaahan näillä on noin 10k€ liikaa. Ois tätä hauska käydä motarilla kokeilemassa :D
Siellä koitetaan ottaa maksimivoitot irti. Vähän sama, kun näitä citroenin AMI sähkö"autoja" on näkynyt myynnissä aijoittain. Ranskan hinta on n. 6900€, täällä pyydetään vähintään 12k€. Mutta kaupaksi ovat näköjään menneet, kun en tähän hätään löytänyt yhtä ainoaa myynnistä.
Tuollainen muutaman tonnin AMI olisi itselle ehdottomasti paras kaupunkikulkine. Sääli ettei Citroen suostu tuomaan sitä virallisesti.
 
Jotkut saattavat ajaa sähköautolla hitaammin ihan silkasta solidaarisuudesta (energiakriisi) ja/tai kantavat pienen kortensa kekoon Putinia vastaan.

Sähköautojen kulutus 0,3 €/kWh maksavalla on niin pientä, ettei hitaammin ajaminen tuo säästöinä sen enempää kuin keskituloisen nettoansiomenetys olisi.

Ohessa ID.4 Hki-Hämeenlinna, 101 km, tyyntä, rajoitusten mukaan:

120 km/h:
Kesto 60 min, akusta 30 %

110 km/h:
Kesto 63 min, akusta 28 %

Säästö:
(77 kWh × 0,3 − 77 kWh × 0,28) × 60 ÷ 3 × 0,3 €/kWh = 9,24 €/h

Tasoihin menee 2 850 €/kk tienaavalla (marginaalivero 48,1 %@2022):
2 850 €/kk / 160 h/kk * (1 - 0,481) = 9,24 €/h

Suurempituloisen on rahallisesti kannattavampaa ajaa 120 vs. 110, jos hän pystyy laskuttamaan säästyneen 3 minuuttia.
Luvut ovat kyllä kertaluokan verran pielessä. Säästit energiaa (30 %-28 %) * 77 kWh, eli 1,54 kWh. Tuon energiamäärän hinta 0,3 e/kWh olisi 46,2 senttiä ja se rahamäärä säästyi 63 minuutissa, eli säästöä kertyi 44 snt/h. Ei ihan vielä tuntipalkoille pääse.
 
Luvut ovat kyllä kertaluokan verran pielessä. Säästit energiaa (30 %-28 %) * 77 kWh, eli 1,54 kWh. Tuon energiamäärän hinta 0,3 e/kWh olisi 46,2 senttiä ja se rahamäärä säästyi 63 minuutissa, eli säästöä kertyi 44 snt/h. Ei ihan vielä tuntipalkoille pääse.
Rahamäärän laskit oikein, mutta säästynyt aika ei mitenkään voi olla 63 minuuttia ilman teleporttia. ;)
 
Vaikea uskoa että 110km/h nopeuden nosto 120km/h nousisi energian kulutus vaivaisen 2%.

Tuo ei ole sähköautolle taloudellinen nopeusalue ja tässä osviittaa polttiksen kulutuskäyttäytymisestä: Hyvissä kesäolosuhteissa yhden henkilön kuormalla ja ilmastointi pois kytkettynä auto kulutti 80 km/h nopeudessa 3,6 litraa sadalla. Satasen nopeudessa kulutus kasvoi 4,2 litraan (+16,7 %) ja 120 km/h nopeudessa 5,1 litraan (+41,7 %). (ei tieteellinen artikkeli) Ajotapa vaikuttaa kulutukseen
 
Rahamäärän laskit oikein, mutta säästynyt aika ei mitenkään voi olla 63 minuuttia ilman teleporttia. ;)
Ymmärsin ilmeisesti väärin, että olit laskemassa rahan säästöä, etkä hintaa 3 minuutin ajansäästölle. En tiedä mitä sitä oikein sanoisi sellaiseen laskelmaan :think:
 
Tasapuolisuuden nimissä myös EU:n pitäisi vakavasti harkita omassa maanosassaan valmistettujen autojen tukemista, samaan tapaan kuin USA jo tekee.
Periaateessa ehkä, mutta toisaalta mietin miten paljon meitä suomalaisia hyödyttää se että ostamme saksalaisia tai ranskalaisia sähköautoja. Eli onko minulla suomalaisena oikeasti mitään järkevää syytä suosia EU-maissa valmistettuja autoja, elleivät ne ole valmistettu Suomessa.

Eri asia jos Suomessa olisi merkittävää omaa sähköautontuotantoa, voitaisiin kaikki ostaa Sähkö-Sisu autoja yms. Tai jos Tesla olisi perustanut ison tehtaan Suomeen, ostaisin varmaan sukkana Teslan.
 
Tästä puhuin tuolla ylempänä. Tämä on todennäköisesti se ison kansan näkemys asiasta. Eli vähän tosiaan vielä on tekemistä, että tavalliset alemman keskiluokan/ työväenluokan ihmiset saadaan ostamaan sähköauto ja napsu vielä enemmän tekemistä saada heidät ostamaan Kiinalainen sähköauto.

edit. Ja viesti ei ensimmäisen kahden lauseen jälkeen enää koskettanut lainattua henkilöä.
Mielestäni nimenomaan tavallinen kansa, jolle tärkeintä on alhainen hinta ja miten paljon sillä saa, kiinalainen auto voisi aivan hyvin mennä läpi. Samat jotka ostavat kiinalaisia kännyköitä, jos niitä saa halvemmalla samoilla ominaisuuksilla. Innokkaat ja merkkiuskolliset autoharrastajat sitten erikseen.

Eikö joku Volvokin pitäisi vähitellen alkaa katsoa kiinalaiseksi autoksi? Kai niitä silti Suomessakin edelleen ostetaan?

Itse olisin ehkä hieman varovainen kiinasähköauton ostamisen kanssa, mutta jos Tesla-Björn sellaista kovasti kehuu, siinä ei vaikuttaisi olevan merkittäviä valmistusvikoja, ja sen hinta-laatusuhde vaikuttaisi paljon paremmalta kuin ei-kiinalaisten kilpailijoiden, niin mikä jottei. Minulle on ihan sama jos sillä ei voisikaan mennä bemarinomistajien kokoontumisajoihin tai työkaveri naureskelisi kiinalaisauton ostamiselle, jos se täyttää ajotarpeeni huokeaan hintaan, niin hyvä.
 
Siellä koitetaan ottaa maksimivoitot irti. Vähän sama, kun näitä citroenin AMI sähkö"autoja" on näkynyt myynnissä aijoittain. Ranskan hinta on n. 6900€, täällä pyydetään vähintään 12k€. Mutta kaupaksi ovat näköjään menneet, kun en tähän hätään löytänyt yhtä ainoaa myynnistä.
Tuollainen muutaman tonnin AMI olisi itselle ehdottomasti paras kaupunkikulkine. Sääli ettei Citroen suostu tuomaan sitä virallisesti.

Jos tollasen AMIn kävisi hakemassa halvalla Ranskasta tms. niin mikä on prosessi että saa Suomessa ajaa julkisilla teillä? Eiks nää on Twizyn tapaan jotain ns kevytautoja tai nelipyöriä eli ei koske vakuutus, verotus yms päätökset näitä?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom