Yleistä keskustelua sähköautoista

No ei kai maantiekulutus kerro koko totuutta? Mites jos ajat vaikka 30% kaupunkia, 35% maantietä ja 35% motaria? 5,2l taitaa olla haave vain tyhjällä akulla.

Teslan SR taitaa mennä sinne 12kWh tasolle ja tripletit jopa alle 10kWh.

Nuo taulukon lukemat ei vaan kyllä millään ole reaalimaailmasta. Tuommoisiin lukemiin pääsee ehkä suljetulla tasaisella ovaaliradalla ilman mitään ilmastointeja ja muita sähkölaitteita. Noihin saat lisätä ~2kWh niin aletaan olla ehkä siinä missä oikein hifistelemällä pääsee 20C lämpötilassa hyvin varovaisella ajotyylillä.

Omalla Peugeot e-208:lla olen päässyt 80km/h vauhtia ~20km testipätkällä 22C lämpötilassa parhaimmillaan 14,4kWh/100km lukemaan ja siihen päästäkseen piti jo hifistellä ottamalla AC pois. Maantienopeudessa ~105km/h kulutus on kesällä noin 16,5kWh ja kaupungissa pyörittelyssä kulutus on täysin kiinni ajotyylistä ja pysähdyksien määrästä. Rauhallisella ajotyylillä 40/60km/h alueella kulutuksen voi saada jopa alle 11kW/h, mutta vähänkään napakammalla ajotyylillä kulutus nousee helposti ~15kW/h jos joka valoista lähtee poljin lattiassa liikkeelle. Talvikulutuksia en edes ala tähän laittamaan, mutta karkeasti kaikkiin näihin saa -15C pakkasella lisätä sen 5-10kWh lisää. Normaaliajossa aina AC päällä, enkä yritä erityisemmin ajaa ecologisesti.

Nämä ovat omaan kokemukseen ja testailuun kyseisellä autolla perustuvia lukemia noin 1,5v ajalta. Väitän, että muut automallit menevät aika samoilla linjoilla tämän kanssa.
 
No ei kai maantiekulutus kerro koko totuutta? Mites jos ajat vaikka 30% kaupunkia, 35% maantietä ja 35% motaria? 5,2l taitaa olla haave vain tyhjällä akulla.

Teslan SR taitaa mennä sinne 12kWh tasolle ja tripletit jopa alle 10kWh.
Ota huomioon, että energiakulut perustuvat seinästä otettuun sähköön. Tuon kaavion luvut ovat ilmiselvästi ajotietokoneen lukemia.

Miin ajotietokonevirhe ja AC-lataushäviö ovat yhteensä noin 23-24 %. Kaaviosi 9,6 on siis seinästä noin 11,8. Meillä Mii on vienyt 25 tkm/29 kk matkalla 12,0 kWh/100 km. Seinästä tuo tarkoittaa ~14,8 kWh/100 km.

Vastaavassa ajossa Yaris Hybrid '17 on vienyt 4,63 l/100 km.

Kulutusyksiköiden suhde on karkeasti pii: 14,8 / 4,63 | = 3,196

Tällöin 0,65 €/kWh maksava sähkö johtaisi samoihin energiakuluihin kuin 3,196 * 0,65 = 2,078 €/l maksava bensa.
 
Tuolla kokonaiskeskikulutuksella ei juuri yli 60 km/h ajella ja/tai varsinkaan talvella lähdetä kylmällä autolla liikkeelle.
Kesällä vasta 90 km/h ja yli kuluttaa enemmän kuin 12,0. Mökkimatkat tulee useimmiten ajettua 95 vakkarissa. Jos on lyhyt mökkivisiitti, niin sitten 115-125 riippuen tuulesta. Yhden kerran kiireellä 135 vakkarissa.

Auto säilytetään sekä kotona että mökillä taivasalla. Viime vuoden kesäkuusta lähtien on ollut kotilataus tolpasta, joten sen jälkeen on halutessaan voinut esilämmittää. Useimmin auto ei ole piuhassa (vähäisen ajomäärän takia), vaan kännykällä lämmitys akusta ja autolla vastuksilla tuulilasin sulatus samalla kun harjaa katolta lumet. Kylmin lähtö on ollut 4 vrk ilman piuhaa@-22 C. Silloin menomatkan (~30 km) kulutus oli 19,8 ja paluu pienemmällä lämmityksellä ja keskarilla 14,x.

Talvella joskus lapsettaa käsijarrun kanssa. Kesällä tulee viihdytettyä/kiihdytettyä vähän liikaakin renkaiden kulutuspinnan kannalta. Äänetön ja nykimätön vääntö koukuttaa. Kiihdytysmittauksiakin on tullut tehtyä. Sepeliä on kuskattu esim. viime talvena 1100 kg ja lisäksi multakuormia. Kerran klapikuormaakin pressu suojana.

Kaikki edellä kuvattu kulutusta nostava toiminta on ollut mahdollista, koska hitaampaa ajoa tulee paljon Kehä III:n sisällä. Lisäksi ajan taloudellisesti, enkä pyydä liikaa jäähdytykseltä tai etenkään lämmitykseltä. Toki koira ja lapsi asettavat omat rajansa optimoinnille. Tuulen suunnan ja nopeuden tarkistan Testbedistä. Jos on selvempi vastatuuli, en yritä puskea liikoja motarilla. Myötätuulella voi "purjehtia" reippaammin.
 
80 km/h vauhdilla Mii menee ihan minimillä varmaan joku ”sweetspot”. Ja talvikulutuksissa kannattaa miettiä myös polttomoottorin kulutuksen kasvua varsinkin pätkäajossa. Ei ole pälkästään sähköautojen ”ongelma”.
 
80 km/h vauhdilla Mii menee ihan minimillä varmaan joku ”sweetspot”. Ja talvikulutuksissa kannattaa miettiä myös polttomoottorin kulutuksen kasvua varsinkin pätkäajossa. Ei ole pälkästään sähköautojen ”ongelma”.
No 80 siinä mielessä "sweetspot", että matka joutuu mukavasti suhteessa kulutukseen. Pelkkää kulutusta minimoidessa joku 30 km/h eco+:lla olisi paras. Itse olen ajanut mökillä hiekkateitä 40-50 km/h ensin alamäkeen 6,3 kWh/100 km ja kauppareissun jälkeen takaisin mökille ylämäkeen niin, että keskiarvo oli ~tasan 7 kWh/100 km (matka yht. ~30 km). Sellainen tuntuma, että kolmeakymppiä ajaen pääsisi edestakaisin 6 kWh/100 km. Asvalttikin auttaisi hieman. Regeniä ei häviöiden takia kannata ollenkaan käyttää, ellei maaston/rajoituksien puolesta ole ihan pakko. Sanomasi 80 km/h tuppaa viemään ysiä, eli 50 % enemmän.

Toki jos joutuu lämmittämään/jäähdyttämään, niin pienimmän kulutuksen nopeus on enemmän kuin 30 km/h.
 
Nuo taulukon lukemat ei vaan kyllä millään ole reaalimaailmasta. Tuommoisiin lukemiin pääsee ehkä suljetulla tasaisella ovaaliradalla ilman mitään ilmastointeja ja muita sähkölaitteita. Noihin saat lisätä ~2kWh niin aletaan olla ehkä siinä missä oikein hifistelemällä pääsee 20C lämpötilassa hyvin varovaisella ajotyylillä.

Ei Model 3 SR:n kanssa ole mitään ongelmia päästä tuonne <130Wh/km tasolle. Jos nopeusrajoitus on 80km/h ja ajaa ~90km/h, niin kesäisin pääsee helposti tuon allekin. Ei tarvita mitään ovaalirataa ilman ilmastointeja, riittää ihan normaali maantie ja vakkari päälle. Itseasiassa viime kesän Lappi <-> PK seudun reissut jäivät tuonne 130Wh/km tasolle ja silloin suurin osa ajosta on ollut 100km/h alueita (ja seassa 120km/h).

Talvella tilanne on toki aivan toinen (siellä hienot kulutuslukemat mitä ihmiset esittelevät johtuvat auton esilämmityksestä, jota ei lasketa kulutukseen, jolloin lämpöpumppu repii sieltä akusta ne lämmöt), mutta kesällä tuo ei ole temppu eikä mikään.
 
Näillä energian hinnoilla, oli auton käyttövoima mikä tahansa, rullaus on taloudellista. Kannattaa opetella, jos polttoaineen säästö kiinnostaa. Lisänä se on rikka sopassa.
 
Näillä energian hinnoilla, oli auton käyttövoima mikä tahansa, rullaus on taloudellista. Kannattaa opetella, jos polttoaineen säästö kiinnostaa. Lisänä se on rikka sopassa.
What? Rullauksella meinaat vaihde vapaalla rullailua? Ööö, varmaan joo, jos vielä sammutat moottorin aina kun "rullailet" :P
Ja mitä tulee sähköautoihin, niin niissähän se ei nimenomaan kannata, koska regenerointi lataa akkua.
 
What? Rullauksella meinaat vaihde vapaalla rullailua? Ööö, varmaan joo, jos vielä sammutat moottorin aina kun "rullailet" :p
Ja mitä tulee sähköautoihin, niin niissähän se ei nimenomaan kannata, koska regenerointi lataa akkua.
Regeneroinnissakin on lämpöhukkaa. Eli rullaus on kannattavampaa, jos vaan mahdollista.
 
Huomasin tuossa, että auton alle oli ilmestynyt märkä läntti. Kävin pienellä ajelulla, jonka jälkeen saavuin takaisin parkkipaikalleni ja läntti oli kuivunut. Pysähdyttyäni katsoin auton alle ja pakoputkesta oli taas vuotanut kirkasta nestettä (vettä?)

Olisiko syytä olla huolissaan tästä? Ympäröin punaisella mistä se tiputtaa.
IMG_20220909_222305.jpg
Regeneroinnissakin on lämpöhukkaa. Eli rullaus on kannattavampaa, jos vaan mahdollista.

Näinhän se on, mutta itsekin tulee mukavuuden takia ajettua B-moodissa...
 
Rullauksessa sitä hukkaa vasta onkin. Ilmanvastus ja vierintävastus. Siitä ei edes osa mene talteen vaikka toki auto rullaakin eteenpäin.
 
Ja mitä tulee sähköautoihin, niin niissähän se ei nimenomaan kannata, koska regenerointi lataa akkua.
Tuosta tarvittaisiin lisää mittausdataa koska jostain raportista muistan kyllä lukeneeni ettei tiukan regeneroinnin päällä pitäminen sähköautossa välttämättä aina ole se energiataloudellisin tapa ajaa, verrattuna siihen että regen olisi paljon pienemmällä tai jopa kokonaan pois, ja päästäisi kaasupolkimesta irti paljon aikaisemmin kuin voimakas regen päällä.

Varmasti riippuu paljon ajoprofiilista ja myös miten tarkalleen regen on sähköautossa toteutettu, voisin kuvitella että tiukassa kaupunkiajossa missä jatkuvasti pysähdellään valoihin se kannattaa olla päällä. Mutta mietin esim. jos paahtaa moottoritietä 125km/h ja menee ramppiin jonka päässä pitää alkaa hiljentää vauhtia, onko kannattavampaa kovalla regenillä antaa hidastua voimakkaasti vasta lopussa, vai pienemmällä regenillä vain päästää kaasupolkimesta irti jo rampin alkupäässä ja antaa hiljalleen vauhdin hiljentyä.

Mun autossa on vain kaksi regen-asetusta, D ja B joissa mielestäni molemmissa on kyllä regen käytössä, mutta D:ssä se on paljon heikompi. Mielestäni regeniä ei saa kokonaan pois päältä (järjestelmä ilmeisesti ei kuitenkaan käytä sitä jos akku on kylmä pakkasella, oman ilmoituksensa mukaan).

Ainakin mittaristo väittää edelleen ottavansa sähköä regenillä vastaan myös D-asetuksella, jos on alamäki tai hellittää kaasusta tai myös jos jarruttaa ihan jarrupolkimella. B-asetuksella tuntuu ottavan (mittariston mukaan) voimakkaammin, sama kuin jos jarruttaisin jarrupolkimella kovempaa. En sitten tiedä valehteleeko mittaristo eikä se oikeasti mitään ota vastaan esim. jarrupoljinta painettaessa.

En tiedä miten on muissa sähköautoissa, olen täälläkin ja muualla ollut tarinoista ymmärtäväni että joissakin on myös ajotila missä ei ole mitään regeniä käytössä, tai että jarrupolkimen painaminen ei hyödytä regeniä (ainoastaan ns. "moottorijarrutus" tekisi sen), ja jossain kiinalaissähköautossa ei Tesla-Björniin mukaan edes regen toimi jos on vakkari päällä.

Käytän mieluummin D kuin B ajotilaa osittain kai tottumuksen takia (se tuntuu aika samalta kuin ajelisi automaattivaihteisella polttomoottoriautolla moottorijarrutuksen voimakkuuden suhteen), ja myös koska jotenkin se vaan tuntuu häiritsevältä kuinka B-tilassa kaasupolkimen käyttö on paljon tarkempaa ettei tule kovaa vauhdin hidastumista. D-tilassa se on suurpiirteisempää, välillä painetaan jonkin verran kaasua ja välillä höllennetään tai jopa nostetaan jalka kaasulta kokonaan pois, normiajon aikana. B-tilassa joutuu mielestäni olemaan paljon enemmän hereillä ja valppaana kaasunkäytön suhteen, eikä tässä autossa sillä edes saavuta mitään todellista "yhden polkimen ajoa" koska täyteen pysähdykseen valoissa tarvitaan edelleen myös jarrupolkimen käyttöä, muutan aina ryömii, myös B-tilassa.
 
Eli keskivertosähkis kuluttaa 20 kWh kesäkelillä maantiellä?

Helposti, olettaen keskinopeus 80-100 kmh ja ilmastointi päällä. Lämmityskaudella 25 kwh/100km on realismia, jopa virtapiheillä tapauksilla.

Sähköautoilu ei ole taloudellisesti kovin kannattavaa, jos sähkön hinta nousee 50 c/kwh tasolle tai sen yli.

Ja nämä jotka nyt vinkuvat, että työnantaja maksaa ”ilmaiset” tankkaukset: sähkön hinnan noustessa verottaja kyllä kiinnostui tällaisista merkittävistä palkan ulkopuolisista eduista. Vaatii vähän pokkaa työnantajalta olla ilmoittamatta etua verottajalle, ja maksettavaa voi tulla jälkikäteen.
 
Toi sähköautolla rullaus on vaan hemmetin hankalaa kun vaatii aika optimiolosuhteet, että rullaus onnistuu järkevästi muun liikenteen mukana mm. pääkaupunkiseudun liikenteessä. Vähänkään jyrkempi/pidempi alamäki, niin nopeuskin kasvaa reiluksi ylinopeudeksi. Omilla ajoreiteillä lähinnä muutamia yksittäisiä kohtia, missä pystyy vapaalle laittamisesta hyötymään järkevästi jotain.

Vapaata pystyy paremmin käyttämään lähinnä silloin, jos edessä ja takana ei ole ketään, jolloin omaa nopeutta voi päästää nousemaan tai putoamaan vähän vapaammin. Mutta jokatapauksessa aika säätämistä toi vapaan käyttäminen on saatuun hyötyyn nähden.

Pitäisi ehkä joskus ajankuluksi testata, että minkä verran on eroa siinä, että ajaa töistä kotimatkan koko ajan vakkarilla vs ilman vakkaria ja rullaukset maksimoiden. Keli vaan pitäisi olla suht identtinen ja keskinopeus pysyä samanlaisena, että saisi edes etäisesti luotettavia lukemia.
 
Siis kaupunki/ruuhkaliikenteessä regen todennäköisesti tehokkaampaa mutta maantiellä yms rullaus. Eihän esim Turun motarin pitkissä alamäissä ole mitään järkeä lähteä ottamaan liike-energiaa pois regenillä
 
Helposti, olettaen keskinopeus 80-100 kmh ja ilmastointi päällä. Lämmityskaudella 25 kwh/100km on realismia, jopa virtapiheillä tapauksilla.

Sähköautoilu ei ole taloudellisesti kovin kannattavaa, jos sähkön hinta nousee 50 c/kwh tasolle tai sen yli.

Ja nämä jotka nyt vinkuvat, että työnantaja maksaa ”ilmaiset” tankkaukset: sähkön hinnan noustessa verottaja kyllä kiinnostui tällaisista merkittävistä palkan ulkopuolisista eduista. Vaatii vähän pokkaa työnantajalta olla ilmoittamatta etua verottajalle, ja maksettavaa voi tulla jälkikäteen.

Oikein mikään ei ole Suomessa kannattavaa, jos sähkön hinta nousee 50c/kwh tasolle tai yli.

Ja verottaja on kyllä ihan lailla säätänyt, että auton lataus työpaikalla firman piikkiin on vuosina 2021-2025 verovapaa etu, aikaisemmin tuo oli jo verotettavaa tuloa.
 
Siis kaupunki/ruuhkaliikenteessä regen todennäköisesti tehokkaampaa mutta maantiellä yms rullaus. Eihän esim Turun motarin pitkissä alamäissä ole mitään järkeä lähteä ottamaan liike-energiaa pois regenillä
Kai siitä kaasusta voi vähemmänkin kerrallaan päästää pois kuin kokonaan? Jolloin regeniä käyttää sen verran, että vauhti pysyy samana, toki jos on yksi näistä kuskeista, jotka ajelee alamäkiin +20km/h ja ylämäkiin -20km/h niin ei varmaan toimi, mutta muuten.
 
Eli keskivertosähkis kuluttaa 20 kWh kesäkelillä maantiellä?
No, Bjørnin tulosten mukaan 90 km/h mahdollisimman tasaisesti ajettuna kesäkelillä tuotti keskimääräiseksi tulokseksi testattujen automallien välillä 16,0 kWh/100 km. 120 km/h nopeudessa 22,6 kWh/100 km. Tuosta silmällä eksponentiaalisen käyrän sovittaen voitaneen sopia, että 18-19 kWh/100 km on hyvä arvio 100 km/h tasanopeudella. 20 kWh/100 km lienee siis ihan perusteltu luku normaalille ajolle, johon kuulu ohituksia ja muuta kulutusta lisäävää.

En kyllä arvannut, että 69 senttiä/kWh hinnan väittäminen kalliiksi aiheuttaisi tällaista vääntöä :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Onko muita, jotka ovat päätyneet 50k€ tai kalliimpaan sähköautoon, vaikka ajokilometrit vuodessa olisi melko vaatimattomat? Itse ajan vuodessa noin 15-20tkm ja vaikka miten päin pyöritin exceliä, niin en saanut sähköautoilua kannattavaksi, mutta päädyin silti sellaisen tilaamaan.
Samaa mietin. Tekisi mieli vaihtaa autoa, kun vanha bensavehje on n. 7v vanha ja kuluttaa melko paljon.

En kyllä millään laskurilla saa hankintaa kannattamaan, mutta YOLO? :D
 
Samaa mietin. Tekisi mieli vaihtaa autoa, kun vanha bensavehje on n. 7v vanha ja kuluttaa melko paljon.

En kyllä millään laskurilla saa hankintaa kannattamaan, mutta YOLO? :D

Onhan se selvä ettei uusi (kallis) sähköauto halvemmaksi tule kuin vanha polttis kuin ehkä tosi paljon ajaville, mutta jotka voivat silti lataa lähinnä kotona. Toisaalta 7v vanhan auton vaihto uuteen ei ikinä ole ollut säästökeino muutenkaan.

Ehkä oleellisempaa on miettiä pystytkö lataamaan autoa järkevästi ja löytyykö sellaisia autoja ylipäätään mitkä kiinnostavat (muutenkin kuin että kulkevat sähköllä). Jos vastaukset on kyllä ja rahaa käytössä ja haluat auton niin YOLOa vaan...
 
Onko täällä tietoa, että miten voisi kaivaa Polestarin varusteista tietoa. Onnistuuko infon kautta vai miten? Aikaisemmin juuri kirjoittelin, että joissain Saksan plus- malleista on puuttunut mm lämpöpumppu.
Miten sen pystyisi selvittämään, kun liikkeen myyjätkään sitä tiedä.

Tässä esimerkki, missä ei ole, vaikka ilmo niin väittääkin: https://www.nettiauto.com/polestar/2/12931525



Tuo tieto pitäisi löytyä lisävarusteluettelosta. Ilmeisesti etsit käytettyä, ensimmäisissä 2020-2021 "launch edition" malleissa ei ollut pumppua varustetasosta riippumatta. MY22-malleissa plus-paketin mukana tuli lämpöpumppu mukaan kuvioihin.

Tuossa esimerkin autossa ei kyllä voi olla mitenkään tuota lämpöpumppua. Liikkeet vaan copypastettavat noita listoja ties mistä, eli virheitä on varmasti...
 
Onhan se selvä ettei uusi (kallis) sähköauto halvemmaksi tule kuin vanha polttis kuin ehkä tosi paljon ajaville, mutta jotka voivat silti lataa lähinnä kotona. Toisaalta 7v vanhan auton vaihto uuteen ei ikinä ole ollut säästökeino muutenkaan.

Ehkä oleellisempaa on miettiä pystytkö lataamaan autoa järkevästi ja löytyykö sellaisia autoja ylipäätään mitkä kiinnostavat (muutenkin kuin että kulkevat sähköllä). Jos vastaukset on kyllä ja rahaa käytössä ja haluat auton niin YOLOa vaan...
Näinhän se on.. Pitää vähän pohtia miten tässä tekisi, toisaalta voisi vaan kulkea pidemmät matkat junalla ja ajella muuten vanhaa polttista kohti romuttamoa.
 
Onko muita, jotka ovat päätyneet 50k€ tai kalliimpaan sähköautoon, vaikka ajokilometrit vuodessa olisi melko vaatimattomat? Itse ajan vuodessa noin 15-20tkm ja vaikka miten päin pyöritin exceliä, niin en saanut sähköautoilua kannattavaksi, mutta päädyin silti sellaisen tilaamaan.

Teslaan meni 74 tuhatta ja risat.

Ajan paaljo ja silti exceli anto vääriä lukuja.

Sitten lisäsin ”tahdon silti & elämme vain kerran” kaavan loppuun ja homma meni vahvasti plussalle

Eli autoa alle, kuolla voi vaikka huomenna ja elää pitää ny :)
 
Pitäisi hankkia latauslaite kotiin (ollaan menty shukolla tähän asti). Vaikka ladattava hybridi vain onkin, niin toki siihen 11kw lataustehoon voisi varautua eikä kuormanhallintaankaan haittaisi varautua (jos samaan aikaan yöllä kaikki eniten sähköä vievät laitteet ovat päällä).

Valintaa kun tekee niin tuntuu olevan aina joku ominaisuus joka ei osu (tai en löydä sopivaa laitetta). Pitäisi olla vakiona ajastuksen perässä, eli menisi vain ajastuksella (ja tätä voisi etänä säätää) mutta sitten voisi itse laitteesta painaa latauksen päälle milloin vain kun haluaa (jos päivällä pitääkin ladata heti). Laitteessa saisi olla myös joku historia latauksille tms. sähkön käytölle. Sinänsä erikseen joka latauksesta ei tarvitse mitään dataa mutta yleisesti olisi kiva kulutus tietää ja jos kerran tuo on niin samapa se sitten olla tarkempaa tietoa joka kerrasta (teho, latausaika, sähkön kulutus yms.)

Lisäksi tuo latauksen tehon säätö pitäisi olla tehtävissä erikseen tuossa kohtaa kun haluaa ladata heti. Usein kun haluaa ladata heti niin sitten tehokin saisi olla maksimit, mutta sitten yölataukseen yleensä riittää pienempi teho. Lisäksi tuo pienin teho pitäisi olla 8A (tai miksei pienempi, mutta ainakin tuonne asti venyvä).

Punainen kolmivaihepistorasia löytyy, mutta todennäköisesti kuormanhallinta vaatii asentajan niin eipä sen tuolta osin ole kauheasti väliä.

Tuntuu olevan vaikea löytää noita kaikkia. Ajastuksen tarvitsee ehdottomasti (tämä voi olla sovelluksella) ja helpon tavan sekä säätää tehoa, että aloittaa lataus heti tällä teholla itse laitteesta (ilman sovellusta, koska lataukseen laiton saattaa laittaa joku muukin kuin minä).

Usein tuntuu olevan jompaa kumpaa. Joko laite on tyhmä (ja mahdollisesti saa ajastuksen tehtyä, ja/tai tehosäätö on automaattinen) tai sitten laite on fiksu ja sillä on vaikka mitä etäajastus/säätö toimintoja mutta sitten itse laitteessa ei ole mitään tapaa aloittaa latausta heti ja tarvitsee siihen itse sovelluksen.

Noita merkkejä/malleja on vaikka kuinka monia, mutta se ei varsinaisesti helpota löytämistä :).
 
Nuo taulukon lukemat ei vaan kyllä millään ole reaalimaailmasta. Tuommoisiin lukemiin pääsee ehkä suljetulla tasaisella ovaaliradalla ilman mitään ilmastointeja ja muita sähkölaitteita. Noihin saat lisätä ~2kWh niin aletaan olla ehkä siinä missä oikein hifistelemällä pääsee 20C lämpötilassa hyvin varovaisella ajotyylillä.

Omalla Peugeot e-208:lla olen päässyt 80km/h vauhtia ~20km testipätkällä 22C lämpötilassa parhaimmillaan 14,4kWh/100km lukemaan ja siihen päästäkseen piti jo hifistellä ottamalla AC pois. Maantienopeudessa ~105km/h kulutus on kesällä noin 16,5kWh ja kaupungissa pyörittelyssä kulutus on täysin kiinni ajotyylistä ja pysähdyksien määrästä. Rauhallisella ajotyylillä 40/60km/h alueella kulutuksen voi saada jopa alle 11kW/h, mutta vähänkään napakammalla ajotyylillä kulutus nousee helposti ~15kW/h jos joka valoista lähtee poljin lattiassa liikkeelle. Talvikulutuksia en edes ala tähän laittamaan, mutta karkeasti kaikkiin näihin saa -15C pakkasella lisätä sen 5-10kWh lisää. Normaaliajossa aina AC päällä, enkä yritä erityisemmin ajaa ecologisesti.

Nämä ovat omaan kokemukseen ja testailuun kyseisellä autolla perustuvia lukemia noin 1,5v ajalta. Väitän, että muut automallit menevät aika samoilla linjoilla tämän kanssa.
Mietin nykyisen bensa-auton tilalle e-208:a. Ongelmana vain on, että minulle tulee kuukausittain 250 km yhdensuuntaisia matkoja maantietä. Tuon 250 km pääsee varmaan kesäkelissä ilman latausta, mutta talvella varmasti joutuu lataamaan ja matkalta löytyy pari vähintään 100 kW:n laturia.
Osaatko arvioida millaisia kulutuslukemia talvella on odotettavissa ja kuinka hyvin tuo lataa kylmässä? Mietin vain, että meneekö hermo latailla autoa mennessä ja tullessa.
 
Mietin nykyisen bensa-auton tilalle e-208:a. Ongelmana vain on, että minulle tulee kuukausittain 250 km yhdensuuntaisia matkoja maantietä. Tuon 250 km pääsee varmaan kesäkelissä ilman latausta, mutta talvella varmasti joutuu lataamaan ja matkalta löytyy pari vähintään 100 kW:n laturia.
Osaatko arvioida millaisia kulutuslukemia talvella on odotettavissa ja kuinka hyvin tuo lataa kylmässä? Mietin vain, että meneekö hermo latailla autoa mennessä ja tullessa.
Tuossa edellisellä sivulla käyttäjällä VSPTT on ollut kyseinen auto 1,5 vuotta. Hän voisi antaa kokemukseensa pohjautuvan arvion talvirangesta ja pikalatauksista talvella.

Minulla on myös sama auto, mutta ostin sen vasta pari kuukautta sitten, joten ei tietoa talviajosta.
 
Viimeksi muokattu:
Mietin nykyisen bensa-auton tilalle e-208:a. Ongelmana vain on, että minulle tulee kuukausittain 250 km yhdensuuntaisia matkoja maantietä. Tuon 250 km pääsee varmaan kesäkelissä ilman latausta, mutta talvella varmasti joutuu lataamaan ja matkalta löytyy pari vähintään 100 kW:n laturia.
Osaatko arvioida millaisia kulutuslukemia talvella on odotettavissa ja kuinka hyvin tuo lataa kylmässä? Mietin vain, että meneekö hermo latailla autoa mennessä ja tullessa.
Tuossa edellisellä sivulla käyttäjällä VSPTT on ollut kyseinen auto 1,5 vuotta- Hän voisi antaa kokemukseensa pohjautuvan arvion talvirangesta ja pikalatauksista talvella.

Minulla on myös sama auto, mutta ostin sen vasta pari kuukautta sitten, joten ei tietoa talviajosta.

Vastaan lainaamalla omaa viestiäni viime talvelta:

Oma kokemus talvesta

Lisäksi latailusta talvella ei ole kovin kattavaa kokemusta, koska en ole talvella montaa matkaa tehnyt tiedostaen tuon rangen pienentymisen. Lisäksi en ole ladannut 100kW laturista kertaakaan talvella, ainoastaan 50kW laturista. Siihen perustuen, jos auto/akku on vain lämmin, latausnopeus on noin 80-90% siitä mitä kesällä (-10C pakkasella).
 
Onko muita, jotka ovat päätyneet 50k€ tai kalliimpaan sähköautoon, vaikka ajokilometrit vuodessa olisi melko vaatimattomat? Itse ajan vuodessa noin 15-20tkm ja vaikka miten päin pyöritin exceliä, niin en saanut sähköautoilua kannattavaksi, mutta päädyin silti sellaisen tilaamaan.
Mulla 10-15k ajoa ja sähköauto tilauksessa. En pyöritellyt exceliä vaan kokeiltiin paljon autoja ja todettiin yksi niistä hyväksi.
 
Vastaan lainaamalla omaa viestiäni viime talvelta:

Oma kokemus talvesta

Lisäksi latailusta talvella ei ole kovin kattavaa kokemusta, koska en ole talvella montaa matkaa tehnyt tiedostaen tuon rangen pienentymisen. Lisäksi en ole ladannut 100kW laturista kertaakaan talvella, ainoastaan 50kW laturista. Siihen perustuen, jos auto/akku on vain lämmin, latausnopeus on noin 80-90% siitä mitä kesällä (-10C pakkasella).
En tiedä ovatko tehneet jotakin muutoksia tähän 2022 versioon, olikohan jotakin ILP:n säätöä, jos muistan oikein. Minulla on siis tämä perusvarustetaso 16" renkailla ja ilmoitettu range on 362 km.

Tässä linkki toimintamatkalaskuriin. Pitänee melko hyvin paikkansa. Kuten tuosta laskurista voi huomata talvella tuskin pääsee 200 km 80 km/h alueella. Ja jos enemmän pakkasta ja kylmiä lähtöjä niin jää alle 200 km. En ole ainakaan lukenut mistään, että auto kärsisi coldgatesta suuremmin. Luulisi siis lataavan kohtuullisella nopeudella myös talvella mikäli pikalataukselle tarvetta. Itsellä ajot on vain kaupunkipyörittelyä ja satunnaisesti kehäteitä lyhyitä matkoja, joten en käytä pikalatauksia.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä ovatko tehneet jotakin muutoksia tähän 2022 versioon, olikohan jotakin ILP:n säätöä, jos muistan oikein. Minulla on siis tämä perusvarustetaso 16" renkailla ja ilmoitettu range on 362 km.

Tässä linkki toimintamatkalaskuriin. Pitänee melko hyvin paikkansa. Kuten tuosta laskurista voi huomata talvella tuskin pääsee 200 km 80 km/h alueella. Ja jos enemmän pakkasta ja kylmiä lähtöjä niin jää alle 200 km. En ole ainakaan lukenut mistään, että auto kärsisi coldgatesta suuremmin. Luulisi siis lataavan kohtuullisella nopeudella myös talvella mikäli pikalataukselle tarvetta. Itsellä ajot on vain kaupunkipyörittelyä ja satunnaisesti kehäteitä lyhyitä matkoja, joten en käytä pikalatauksia.

Aika hyvin tuo laskuri pitää kutiaan, noi mun ilmoittamat lukemat on 100km/h nopeudella ajettuna. Tuo ilmoitettu range 362km tosiaan on jos ajaa 50km/h, minulla se oli uutena 340km. Jos ajaa 80km/h, täydellä akulla pääsee noin ~300km. Jos ajaa yhtä mittaa 100km/h pääseen noin ~250km. Kyllähän tuo nopeus ja pakkanen on pahimmat viholliset sähköautolla. Kesällä tuo ei ole ongelma alueilla missä on nopeita latureita tiheään, mutta talvella se on jo asia jota pitää oikeasti miettiä. Peugeotissa lisäksi tuo keulan muotoilu ei ole yhtään optimaallinen ilmanvastusta ajatellen, joten jonkun verran rangea palaa jo pelkästään siihen. Jos ajaa paljon pidempää matkaa, ei tämä sähköauto ole ehkä se paras valinta, varsinkaan talvea ajatellen. Mutta kaupunkiin ja satunnaisiin kesäreissuihin oikein mukava ajettava ja edullinen.
 
Onko noissa Type2-naaraspistokkeista eli seinäpäädyssä joku patentti tai teknologinen monimutkaisuus meneillään? Rautakaupat väärällään raksapistokkeita, caravan yms., mutta ei tuota Type2 päätyä. Sitten halvimmat seinälaturit alkaa useammasta satasesta, joissa ei vielä älyä yhtään.
 
Aika hyvin tuo laskuri pitää kutiaan, noi mun ilmoittamat lukemat on 100km/h nopeudella ajettuna. Tuo ilmoitettu range 362km tosiaan on jos ajaa 50km/h, minulla se oli uutena 340km. Jos ajaa 80km/h, täydellä akulla pääsee noin ~300km. Jos ajaa yhtä mittaa 100km/h pääseen noin ~250km. Kyllähän tuo nopeus ja pakkanen on pahimmat viholliset sähköautolla. Kesällä tuo ei ole ongelma alueilla missä on nopeita latureita tiheään, mutta talvella se on jo asia jota pitää oikeasti miettiä. Peugeotissa lisäksi tuo keulan muotoilu ei ole yhtään optimaallinen ilmanvastusta ajatellen, joten jonkun verran rangea palaa jo pelkästään siihen. Jos ajaa paljon pidempää matkaa, ei tämä sähköauto ole ehkä se paras valinta, varsinkaan talvea ajatellen. Mutta kaupunkiin ja satunnaisiin kesäreissuihin oikein mukava ajettava ja edullinen.
Totta. Itse olen päässyt tosi mukavasti etenemään autolla täällä pk-seudulla. Täällä tosin ei voi oikein tullakaan rangeahdistusta, kun lataamaan pääsee muutaman kilometrin välein. En minäkään varmasti tätä autoa olisi ostanut, jos olisi ajettava päivittäin yli 100 km siivuja puhumattakaan 200 km siivuista. Se olisi aina latauksen optimointia, joka ei itseäni oikein innosta kohtuu pienellä rangella. Toisaalta hintakin tässä autossa halvempi kuin autoilla, joissa on enemmän rangea.

Eiköhän kuitenkin muissakin autoissa tuo ilmoitettu WLTP lukema ole ns. verrattavissa vaikka käytännön ajossa auto kuluttaakin enemmän ja range ei ole WLTP:n tasolla? e-208:n WLTP range 362 km on siis verrattavissa esim. ID.3:n isompiakkuisen (77 kWh) WLTP rangeen 553 km (hintaeroa autoilla noin 10.000 euroa).

Tuo ID.3 (77 kWh) kyllä olisikin hyvä vaihtoehto monelle, jos tarvitsee pidempääkin matkaa ajella. WLTP range on ainakin tosi hyvä! Siitä en sitten tiedä millainen talvirange olisi kyseisessä autossa. VW:n sivulla tosin harmillisesti sanotaan, että ID.3 Fastlane malleille ei oteta uusia tehdastilauksia tällä hetkellä. https://api.k-auto.fi/priceCatalog/api/PriceCatalog/b1bdff8e-a63a-4d81-87b5-e49f1496986e
 
Viimeksi muokattu:
Onko noissa Type2-naaraspistokkeista eli seinäpäädyssä joku patentti tai teknologinen monimutkaisuus meneillään? Rautakaupat väärällään raksapistokkeita, caravan yms., mutta ei tuota Type2 päätyä. Sitten halvimmat seinälaturit alkaa useammasta satasesta, joissa ei vielä älyä yhtään.
Mitä tarkoitat ettei ole älyä? Type2 lataus vaatii kommunikaatiota latauslaitteen ja auton välillä. Et voi ostaa kaupasta Type2 pistoketta ja syöttää sillä vaan suoraan sähköä autoon. Em. Kommunikaatio tarvitaan.
 
Pitäisi hankkia latauslaite kotiin (ollaan menty shukolla tähän asti). Vaikka ladattava hybridi vain onkin, niin toki siihen 11kw lataustehoon voisi varautua eikä kuormanhallintaankaan haittaisi varautua (jos samaan aikaan yöllä kaikki eniten sähköä vievät laitteet ovat päällä).

Valintaa kun tekee niin tuntuu olevan aina joku ominaisuus joka ei osu (tai en löydä sopivaa laitetta). Pitäisi olla vakiona ajastuksen perässä, eli menisi vain ajastuksella (ja tätä voisi etänä säätää) mutta sitten voisi itse laitteesta painaa latauksen päälle milloin vain kun haluaa (jos päivällä pitääkin ladata heti). Laitteessa saisi olla myös joku historia latauksille tms. sähkön käytölle. Sinänsä erikseen joka latauksesta ei tarvitse mitään dataa mutta yleisesti olisi kiva kulutus tietää ja jos kerran tuo on niin samapa se sitten olla tarkempaa tietoa joka kerrasta (teho, latausaika, sähkön kulutus yms.)

Lisäksi tuo latauksen tehon säätö pitäisi olla tehtävissä erikseen tuossa kohtaa kun haluaa ladata heti. Usein kun haluaa ladata heti niin sitten tehokin saisi olla maksimit, mutta sitten yölataukseen yleensä riittää pienempi teho. Lisäksi tuo pienin teho pitäisi olla 8A (tai miksei pienempi, mutta ainakin tuonne asti venyvä).

Punainen kolmivaihepistorasia löytyy, mutta todennäköisesti kuormanhallinta vaatii asentajan niin eipä sen tuolta osin ole kauheasti väliä.

Tuntuu olevan vaikea löytää noita kaikkia. Ajastuksen tarvitsee ehdottomasti (tämä voi olla sovelluksella) ja helpon tavan sekä säätää tehoa, että aloittaa lataus heti tällä teholla itse laitteesta (ilman sovellusta, koska lataukseen laiton saattaa laittaa joku muukin kuin minä).

Usein tuntuu olevan jompaa kumpaa. Joko laite on tyhmä (ja mahdollisesti saa ajastuksen tehtyä, ja/tai tehosäätö on automaattinen) tai sitten laite on fiksu ja sillä on vaikka mitä etäajastus/säätö toimintoja mutta sitten itse laitteessa ei ole mitään tapaa aloittaa latausta heti ja tarvitsee siihen itse sovelluksen.

Noita merkkejä/malleja on vaikka kuinka monia, mutta se ei varsinaisesti helpota löytämistä :).
Aikamoiset vaatimukset kyllä. En pysty antamaan suosituksia, mutta ehkä jotain.
Ensinnäkin Gridio appilla voi joillekin automalleille säätää että lataa spottihintojen mukaan vain niillä halvoilla yön tunneilla. Ei siis ole mitenkään laturista riippuvainen, vain että auto sitä Gridiota tukee.
Sitten tuosta latauksen tehon säädöstä. Jossain väitettiin, jotta 8A latausteholla tulisi enemmän lataushäviöitä vs 16A. Tiedäppä sitten, en ole niin seurannut. Olen siis laittanut sellaisen dummy -laturin latailemaan täydellä teholla, vain Gridio appi sitä ohjailee.
Ehkä jotain sähkönkulutusseurantaa tähän voisi kaipailla, mutta ei niin paljon jaksa kiinnostaa että makselisin lähes tonnin ekstraa jostain hifimallin laturista.
 
Onko noissa Type2-naaraspistokkeista eli seinäpäädyssä joku patentti tai teknologinen monimutkaisuus meneillään? Rautakaupat väärällään raksapistokkeita, caravan yms., mutta ei tuota Type2 päätyä. Sitten halvimmat seinälaturit alkaa useammasta satasesta, joissa ei vielä älyä yhtään.
Type2 ei ole pistorasia mistä tulee sähköä jatkuvasti. Se on pistoke/kosketin josta auton laturin pitää pyytää jotain tiettyä virtaa ja vastaavasti sen latausaseman pitää osata neuvotella sen auton kanssa, että paljonko virtaa saa ottaa. Ja jos auto yrittää ottaa enemmän, sen type2:sen pitää osata katkaista syöttö.
 
Aika hyvin tuo laskuri pitää kutiaan, noi mun ilmoittamat lukemat on 100km/h nopeudella ajettuna. Tuo ilmoitettu range 362km tosiaan on jos ajaa 50km/h, minulla se oli uutena 340km. Jos ajaa 80km/h, täydellä akulla pääsee noin ~300km. Jos ajaa yhtä mittaa 100km/h pääseen noin ~250km. Kyllähän tuo nopeus ja pakkanen on pahimmat viholliset sähköautolla. Kesällä tuo ei ole ongelma alueilla missä on nopeita latureita tiheään, mutta talvella se on jo asia jota pitää oikeasti miettiä. Peugeotissa lisäksi tuo keulan muotoilu ei ole yhtään optimaallinen ilmanvastusta ajatellen, joten jonkun verran rangea palaa jo pelkästään siihen. Jos ajaa paljon pidempää matkaa, ei tämä sähköauto ole ehkä se paras valinta, varsinkaan talvea ajatellen. Mutta kaupunkiin ja satunnaisiin kesäreissuihin oikein mukava ajettava ja edullinen.
Kiitos näistä kommenteista. Kyllä tuo jää tilaamatta ja täytyy jatkaa nykyisellä. ID.3 voisi olla vaihtoehto, mutta hinta nousee tosiaan aika paljon eikä niitä saa muutenkaan tilattua. Omat ajot on tosiaan epäoptimaalisia sähköautolle, koska ajoa tulee melko vähän, mutta pitkiä matkoja tulee kuitenkin säännöllisesti.
 
Kiitos näistä kommenteista. Kyllä tuo jää tilaamatta ja täytyy jatkaa nykyisellä. ID.3 voisi olla vaihtoehto, mutta hinta nousee tosiaan aika paljon eikä niitä saa muutenkaan tilattua. Omat ajot on tosiaan epäoptimaalisia sähköautolle, koska ajoa tulee melko vähän, mutta pitkiä matkoja tulee kuitenkin säännöllisesti.

Samaan päätyisin kohdallasi toistaiseksi, ellei tosiaan budjetti veny tuonne ID.3 tasolle. Varsinkin talvikaudella tuo ajelu ei ehkä olisi kovin mieluista tällä autolla jos usein tarvitsee 250km siivuja ajella. Sellainen sähkäri jossa tuo WLTP olisi tuolla +450km paikkeilla, ei tarvitsisi talvellakaan jännittää sitä että pääseekö 250km siivun lataamatta jos perillä on aina sitten latausmahdollisuus. Eiköhän se tulevaisuus kasvata vaihtoehtoja jälleen ja tiputa hintoja, kunhan tämä maailmanlaajuinen komponenttipula ja kysyntä tasoittuu.
 
Luulen että ID, Tesla Y ja Tesla Model3 hinnat alkavat nyt pikkuhiljaa tulla sille normaalille tasolle. Kuka tahansa ymmärtää että meneillään on kupla jos 50te hintaluokan autoja yritetään myydä "toimitusvaikeuksien" takia välillä jopa 10te yli uuden OVH:n. Autoja on nyt kuitenkin muutamien kymmenien sijaan jo satoja nettiautossa tarjolla. Suomen kokoinen markkina on kuitenkin altis reagoimaan nopeasti. Pienellä sherlokoinnilla nyt moni on ollut myynnissä jo jokusia kuukausia vaikka aiemmin ottajia oli jonoksi asti.
Eiköhän ne hinnat sieltä pikkuhiljaa tasaannu. Ulkomailla huhujen mukaan moni kaveri on nyt kahden auton loukussa kun on tilannut uuden auton heti kun on edellisen saanut itselleen, nyt kun kaupankäynti sakkaa niin ottajia ei enää olekaan samaan rahaan.
 
Luulen että ID, Tesla Y ja Tesla Model3 hinnat alkavat nyt pikkuhiljaa tulla sille normaalille tasolle. Kuka tahansa ymmärtää että meneillään on kupla jos 50te hintaluokan autoja yritetään myydä "toimitusvaikeuksien" takia välillä jopa 10te yli uuden OVH:n. Autoja on nyt kuitenkin muutamien kymmenien sijaan jo satoja nettiautossa tarjolla. Suomen kokoinen markkina on kuitenkin altis reagoimaan nopeasti. Pienellä sherlokoinnilla nyt moni on ollut myynnissä jo jokusia kuukausia vaikka aiemmin ottajia oli jonoksi asti.
Eiköhän ne hinnat sieltä pikkuhiljaa tasaannu. Ulkomailla huhujen mukaan moni kaveri on nyt kahden auton loukussa kun on tilannut uuden auton heti kun on edellisen saanut itselleen, nyt kun kaupankäynti sakkaa niin ottajia ei enää olekaan samaan rahaan.

Ei tule hinnat uusien osalta romahtaa vielä aikoihin, komponenttipula ja heikko saatavuus ei katoa hetkessä.

Toki käytettyä tuotu esim kolmosen osalta liikaa et niiden hintapyyntöjä kyllä joutunee ainakin nopeaa kauppaa haluavat laskee.
 
Aikamoiset vaatimukset kyllä. En pysty antamaan suosituksia, mutta ehkä jotain.
Ensinnäkin Gridio appilla voi joillekin automalleille säätää että lataa spottihintojen mukaan vain niillä halvoilla yön tunneilla. Ei siis ole mitenkään laturista riippuvainen, vain että auto sitä Gridiota tukee.
Sitten tuosta latauksen tehon säädöstä. Jossain väitettiin, jotta 8A latausteholla tulisi enemmän lataushäviöitä vs 16A. Tiedäppä sitten, en ole niin seurannut. Olen siis laittanut sellaisen dummy -laturin latailemaan täydellä teholla, vain Gridio appi sitä ohjailee.
Ehkä jotain sähkönkulutusseurantaa tähän voisi kaipailla, mutta ei niin paljon jaksa kiinnostaa että makselisin lähes tonnin ekstraa jostain hifimallin laturista.

Tämähän vaikutti aika näppärältä. Testailin vähän ja sen verran hyvin tuo vaikutti toimivan, että otin nyt aluksi enemmän peruslaturin. Investoi myöhemmin sitten tuplahintaiseen tai jakaa kuormaa muilla tavoilla jos tarvetta tulee. Myy sitten vaikka tuon halvemman laturin pois jos sitä ei myöhemmin enää tarvitse.
 
Ei tule hinnat uusien osalta romahtaa vielä aikoihin, komponenttipula ja heikko saatavuus ei katoa hetkessä.

Toki käytettyä tuotu esim kolmosen osalta liikaa et niiden hintapyyntöjä kyllä joutunee ainakin nopeaa kauppaa haluavat laskee.
Käytettyjä tarkoitinkin. Ja harmaatuotuja "lähes uusia".
Käytetyistä pyydetään niin rajua hintaa, että määrillä joita nyt on myynnissä autot joko seisoo myyntivarastossa tai niiden hintaa on tiputettava.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 720
Viestejä
4 555 345
Jäsenet
75 048
Uusin jäsen
Lymppä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom