Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
No ei kai maantiekulutus kerro koko totuutta? Mites jos ajat vaikka 30% kaupunkia, 35% maantietä ja 35% motaria? 5,2l taitaa olla haave vain tyhjällä akulla.
Teslan SR taitaa mennä sinne 12kWh tasolle ja tripletit jopa alle 10kWh.
Ota huomioon, että energiakulut perustuvat seinästä otettuun sähköön. Tuon kaavion luvut ovat ilmiselvästi ajotietokoneen lukemia.No ei kai maantiekulutus kerro koko totuutta? Mites jos ajat vaikka 30% kaupunkia, 35% maantietä ja 35% motaria? 5,2l taitaa olla haave vain tyhjällä akulla.
Teslan SR taitaa mennä sinne 12kWh tasolle ja tripletit jopa alle 10kWh.
Tuolla kokonaiskeskikulutuksella ei juuri yli 60 km/h ajella ja/tai varsinkaan talvella lähdetä kylmällä autolla liikkeelle.Meillä Mii on vienyt 25 tkm/29 kk matkalla 12,0 kWh/100 km. Seinästä tuo tarkoittaa ~14,8 kWh/100 km.
Kesällä vasta 90 km/h ja yli kuluttaa enemmän kuin 12,0. Mökkimatkat tulee useimmiten ajettua 95 vakkarissa. Jos on lyhyt mökkivisiitti, niin sitten 115-125 riippuen tuulesta. Yhden kerran kiireellä 135 vakkarissa.Tuolla kokonaiskeskikulutuksella ei juuri yli 60 km/h ajella ja/tai varsinkaan talvella lähdetä kylmällä autolla liikkeelle.
No 80 siinä mielessä "sweetspot", että matka joutuu mukavasti suhteessa kulutukseen. Pelkkää kulutusta minimoidessa joku 30 km/h eco+:lla olisi paras. Itse olen ajanut mökillä hiekkateitä 40-50 km/h ensin alamäkeen 6,3 kWh/100 km ja kauppareissun jälkeen takaisin mökille ylämäkeen niin, että keskiarvo oli ~tasan 7 kWh/100 km (matka yht. ~30 km). Sellainen tuntuma, että kolmeakymppiä ajaen pääsisi edestakaisin 6 kWh/100 km. Asvalttikin auttaisi hieman. Regeniä ei häviöiden takia kannata ollenkaan käyttää, ellei maaston/rajoituksien puolesta ole ihan pakko. Sanomasi 80 km/h tuppaa viemään ysiä, eli 50 % enemmän.80 km/h vauhdilla Mii menee ihan minimillä varmaan joku ”sweetspot”. Ja talvikulutuksissa kannattaa miettiä myös polttomoottorin kulutuksen kasvua varsinkin pätkäajossa. Ei ole pälkästään sähköautojen ”ongelma”.
Nuo taulukon lukemat ei vaan kyllä millään ole reaalimaailmasta. Tuommoisiin lukemiin pääsee ehkä suljetulla tasaisella ovaaliradalla ilman mitään ilmastointeja ja muita sähkölaitteita. Noihin saat lisätä ~2kWh niin aletaan olla ehkä siinä missä oikein hifistelemällä pääsee 20C lämpötilassa hyvin varovaisella ajotyylillä.
What? Rullauksella meinaat vaihde vapaalla rullailua? Ööö, varmaan joo, jos vielä sammutat moottorin aina kun "rullailet"Näillä energian hinnoilla, oli auton käyttövoima mikä tahansa, rullaus on taloudellista. Kannattaa opetella, jos polttoaineen säästö kiinnostaa. Lisänä se on rikka sopassa.
Regeneroinnissakin on lämpöhukkaa. Eli rullaus on kannattavampaa, jos vaan mahdollista.What? Rullauksella meinaat vaihde vapaalla rullailua? Ööö, varmaan joo, jos vielä sammutat moottorin aina kun "rullailet"
Ja mitä tulee sähköautoihin, niin niissähän se ei nimenomaan kannata, koska regenerointi lataa akkua.
Huomasin tuossa, että auton alle oli ilmestynyt märkä läntti. Kävin pienellä ajelulla, jonka jälkeen saavuin takaisin parkkipaikalleni ja läntti oli kuivunut. Pysähdyttyäni katsoin auton alle ja pakoputkesta oli taas vuotanut kirkasta nestettä (vettä?)
Olisiko syytä olla huolissaan tästä? Ympäröin punaisella mistä se tiputtaa.
Regeneroinnissakin on lämpöhukkaa. Eli rullaus on kannattavampaa, jos vaan mahdollista.
Totta. Teleportti olisi parempi keksintöRullauksessa sitä hukkaa vasta onkin. Ilmanvastus ja vierintävastus. Siitä ei edes osa mene talteen vaikka toki auto rullaakin eteenpäin.
Kalliimpaa. Jos bensapihi polttis kuluttaa vaikka 5 litraa/100 km ja sähköauto 20 kWh/100 km, niin 0,65 e/kWh vastaa 2,6 e/l bensan hintaa.
Passat GTE:ni, farkkumalli, kuluttaa tyhjällä akulla liikkeelle lähdettynä n. 5,2 l/100 km kesäkelillä maantiellä.
Tuosta tarvittaisiin lisää mittausdataa koska jostain raportista muistan kyllä lukeneeni ettei tiukan regeneroinnin päällä pitäminen sähköautossa välttämättä aina ole se energiataloudellisin tapa ajaa, verrattuna siihen että regen olisi paljon pienemmällä tai jopa kokonaan pois, ja päästäisi kaasupolkimesta irti paljon aikaisemmin kuin voimakas regen päällä.Ja mitä tulee sähköautoihin, niin niissähän se ei nimenomaan kannata, koska regenerointi lataa akkua.
Eli keskivertosähkis kuluttaa 20 kWh kesäkelillä maantiellä?
Helposti, olettaen keskinopeus 80-100 kmh ja ilmastointi päällä. Lämmityskaudella 25 kwh/100km on realismia, jopa virtapiheillä tapauksilla.
Sähköautoilu ei ole taloudellisesti kovin kannattavaa, jos sähkön hinta nousee 50 c/kwh tasolle tai sen yli.
Ja nämä jotka nyt vinkuvat, että työnantaja maksaa ”ilmaiset” tankkaukset: sähkön hinnan noustessa verottaja kyllä kiinnostui tällaisista merkittävistä palkan ulkopuolisista eduista. Vaatii vähän pokkaa työnantajalta olla ilmoittamatta etua verottajalle, ja maksettavaa voi tulla jälkikäteen.
Kai siitä kaasusta voi vähemmänkin kerrallaan päästää pois kuin kokonaan? Jolloin regeniä käyttää sen verran, että vauhti pysyy samana, toki jos on yksi näistä kuskeista, jotka ajelee alamäkiin +20km/h ja ylämäkiin -20km/h niin ei varmaan toimi, mutta muuten.Siis kaupunki/ruuhkaliikenteessä regen todennäköisesti tehokkaampaa mutta maantiellä yms rullaus. Eihän esim Turun motarin pitkissä alamäissä ole mitään järkeä lähteä ottamaan liike-energiaa pois regenillä
No, Bjørnin tulosten mukaan 90 km/h mahdollisimman tasaisesti ajettuna kesäkelillä tuotti keskimääräiseksi tulokseksi testattujen automallien välillä 16,0 kWh/100 km. 120 km/h nopeudessa 22,6 kWh/100 km. Tuosta silmällä eksponentiaalisen käyrän sovittaen voitaneen sopia, että 18-19 kWh/100 km on hyvä arvio 100 km/h tasanopeudella. 20 kWh/100 km lienee siis ihan perusteltu luku normaalille ajolle, johon kuulu ohituksia ja muuta kulutusta lisäävää.Eli keskivertosähkis kuluttaa 20 kWh kesäkelillä maantiellä?
Samaa mietin. Tekisi mieli vaihtaa autoa, kun vanha bensavehje on n. 7v vanha ja kuluttaa melko paljon.Onko muita, jotka ovat päätyneet 50k€ tai kalliimpaan sähköautoon, vaikka ajokilometrit vuodessa olisi melko vaatimattomat? Itse ajan vuodessa noin 15-20tkm ja vaikka miten päin pyöritin exceliä, niin en saanut sähköautoilua kannattavaksi, mutta päädyin silti sellaisen tilaamaan.
Samaa mietin. Tekisi mieli vaihtaa autoa, kun vanha bensavehje on n. 7v vanha ja kuluttaa melko paljon.
En kyllä millään laskurilla saa hankintaa kannattamaan, mutta YOLO?
Onko täällä tietoa, että miten voisi kaivaa Polestarin varusteista tietoa. Onnistuuko infon kautta vai miten? Aikaisemmin juuri kirjoittelin, että joissain Saksan plus- malleista on puuttunut mm lämpöpumppu.
Miten sen pystyisi selvittämään, kun liikkeen myyjätkään sitä tiedä.
Tässä esimerkki, missä ei ole, vaikka ilmo niin väittääkin: https://www.nettiauto.com/polestar/2/12931525
Polestarin myynti käynnistyy ja mallistoon edullisempi versio - Autotoday
Ruotsalaisen, suorituskykyisiin sähköautoihin keskittyvän Polestarin myynti käynnistyy 7. syyskuuta klo 13.00 www.polestar.com-sivulla. Perinteisestä autokaupasta poiketen Polestaria myydään ainoastaan internetissä. – Asiakas tilaa aina auton nettisivujemme kautta. Meidän malleihimme voi...autotoday.fi
Näinhän se on.. Pitää vähän pohtia miten tässä tekisi, toisaalta voisi vaan kulkea pidemmät matkat junalla ja ajella muuten vanhaa polttista kohti romuttamoa.Onhan se selvä ettei uusi (kallis) sähköauto halvemmaksi tule kuin vanha polttis kuin ehkä tosi paljon ajaville, mutta jotka voivat silti lataa lähinnä kotona. Toisaalta 7v vanhan auton vaihto uuteen ei ikinä ole ollut säästökeino muutenkaan.
Ehkä oleellisempaa on miettiä pystytkö lataamaan autoa järkevästi ja löytyykö sellaisia autoja ylipäätään mitkä kiinnostavat (muutenkin kuin että kulkevat sähköllä). Jos vastaukset on kyllä ja rahaa käytössä ja haluat auton niin YOLOa vaan...
Onko muita, jotka ovat päätyneet 50k€ tai kalliimpaan sähköautoon, vaikka ajokilometrit vuodessa olisi melko vaatimattomat? Itse ajan vuodessa noin 15-20tkm ja vaikka miten päin pyöritin exceliä, niin en saanut sähköautoilua kannattavaksi, mutta päädyin silti sellaisen tilaamaan.
Mietin nykyisen bensa-auton tilalle e-208:a. Ongelmana vain on, että minulle tulee kuukausittain 250 km yhdensuuntaisia matkoja maantietä. Tuon 250 km pääsee varmaan kesäkelissä ilman latausta, mutta talvella varmasti joutuu lataamaan ja matkalta löytyy pari vähintään 100 kW:n laturia.Nuo taulukon lukemat ei vaan kyllä millään ole reaalimaailmasta. Tuommoisiin lukemiin pääsee ehkä suljetulla tasaisella ovaaliradalla ilman mitään ilmastointeja ja muita sähkölaitteita. Noihin saat lisätä ~2kWh niin aletaan olla ehkä siinä missä oikein hifistelemällä pääsee 20C lämpötilassa hyvin varovaisella ajotyylillä.
Omalla Peugeot e-208:lla olen päässyt 80km/h vauhtia ~20km testipätkällä 22C lämpötilassa parhaimmillaan 14,4kWh/100km lukemaan ja siihen päästäkseen piti jo hifistellä ottamalla AC pois. Maantienopeudessa ~105km/h kulutus on kesällä noin 16,5kWh ja kaupungissa pyörittelyssä kulutus on täysin kiinni ajotyylistä ja pysähdyksien määrästä. Rauhallisella ajotyylillä 40/60km/h alueella kulutuksen voi saada jopa alle 11kW/h, mutta vähänkään napakammalla ajotyylillä kulutus nousee helposti ~15kW/h jos joka valoista lähtee poljin lattiassa liikkeelle. Talvikulutuksia en edes ala tähän laittamaan, mutta karkeasti kaikkiin näihin saa -15C pakkasella lisätä sen 5-10kWh lisää. Normaaliajossa aina AC päällä, enkä yritä erityisemmin ajaa ecologisesti.
Nämä ovat omaan kokemukseen ja testailuun kyseisellä autolla perustuvia lukemia noin 1,5v ajalta. Väitän, että muut automallit menevät aika samoilla linjoilla tämän kanssa.
Tuossa edellisellä sivulla käyttäjällä VSPTT on ollut kyseinen auto 1,5 vuotta. Hän voisi antaa kokemukseensa pohjautuvan arvion talvirangesta ja pikalatauksista talvella.Mietin nykyisen bensa-auton tilalle e-208:a. Ongelmana vain on, että minulle tulee kuukausittain 250 km yhdensuuntaisia matkoja maantietä. Tuon 250 km pääsee varmaan kesäkelissä ilman latausta, mutta talvella varmasti joutuu lataamaan ja matkalta löytyy pari vähintään 100 kW:n laturia.
Osaatko arvioida millaisia kulutuslukemia talvella on odotettavissa ja kuinka hyvin tuo lataa kylmässä? Mietin vain, että meneekö hermo latailla autoa mennessä ja tullessa.
Mietin nykyisen bensa-auton tilalle e-208:a. Ongelmana vain on, että minulle tulee kuukausittain 250 km yhdensuuntaisia matkoja maantietä. Tuon 250 km pääsee varmaan kesäkelissä ilman latausta, mutta talvella varmasti joutuu lataamaan ja matkalta löytyy pari vähintään 100 kW:n laturia.
Osaatko arvioida millaisia kulutuslukemia talvella on odotettavissa ja kuinka hyvin tuo lataa kylmässä? Mietin vain, että meneekö hermo latailla autoa mennessä ja tullessa.
Tuossa edellisellä sivulla käyttäjällä VSPTT on ollut kyseinen auto 1,5 vuotta- Hän voisi antaa kokemukseensa pohjautuvan arvion talvirangesta ja pikalatauksista talvella.
Minulla on myös sama auto, mutta ostin sen vasta pari kuukautta sitten, joten ei tietoa talviajosta.
Mulla 10-15k ajoa ja sähköauto tilauksessa. En pyöritellyt exceliä vaan kokeiltiin paljon autoja ja todettiin yksi niistä hyväksi.Onko muita, jotka ovat päätyneet 50k€ tai kalliimpaan sähköautoon, vaikka ajokilometrit vuodessa olisi melko vaatimattomat? Itse ajan vuodessa noin 15-20tkm ja vaikka miten päin pyöritin exceliä, niin en saanut sähköautoilua kannattavaksi, mutta päädyin silti sellaisen tilaamaan.
En tiedä ovatko tehneet jotakin muutoksia tähän 2022 versioon, olikohan jotakin ILP:n säätöä, jos muistan oikein. Minulla on siis tämä perusvarustetaso 16" renkailla ja ilmoitettu range on 362 km.Vastaan lainaamalla omaa viestiäni viime talvelta:
Oma kokemus talvesta
Lisäksi latailusta talvella ei ole kovin kattavaa kokemusta, koska en ole talvella montaa matkaa tehnyt tiedostaen tuon rangen pienentymisen. Lisäksi en ole ladannut 100kW laturista kertaakaan talvella, ainoastaan 50kW laturista. Siihen perustuen, jos auto/akku on vain lämmin, latausnopeus on noin 80-90% siitä mitä kesällä (-10C pakkasella).
En tiedä ovatko tehneet jotakin muutoksia tähän 2022 versioon, olikohan jotakin ILP:n säätöä, jos muistan oikein. Minulla on siis tämä perusvarustetaso 16" renkailla ja ilmoitettu range on 362 km.
Tässä linkki toimintamatkalaskuriin. Pitänee melko hyvin paikkansa. Kuten tuosta laskurista voi huomata talvella tuskin pääsee 200 km 80 km/h alueella. Ja jos enemmän pakkasta ja kylmiä lähtöjä niin jää alle 200 km. En ole ainakaan lukenut mistään, että auto kärsisi coldgatesta suuremmin. Luulisi siis lataavan kohtuullisella nopeudella myös talvella mikäli pikalataukselle tarvetta. Itsellä ajot on vain kaupunkipyörittelyä ja satunnaisesti kehäteitä lyhyitä matkoja, joten en käytä pikalatauksia.
Peugeot sähköautot | tutustu toimintamatkoihin
Hyödyllistä tietoa Peugeot sähköautojen toimintamatkasta, kuinka optimoida sähköauton käyttö ja hyödyllisiä simulaattoreita.www.peugeot.fi
Totta. Itse olen päässyt tosi mukavasti etenemään autolla täällä pk-seudulla. Täällä tosin ei voi oikein tullakaan rangeahdistusta, kun lataamaan pääsee muutaman kilometrin välein. En minäkään varmasti tätä autoa olisi ostanut, jos olisi ajettava päivittäin yli 100 km siivuja puhumattakaan 200 km siivuista. Se olisi aina latauksen optimointia, joka ei itseäni oikein innosta kohtuu pienellä rangella. Toisaalta hintakin tässä autossa halvempi kuin autoilla, joissa on enemmän rangea.Aika hyvin tuo laskuri pitää kutiaan, noi mun ilmoittamat lukemat on 100km/h nopeudella ajettuna. Tuo ilmoitettu range 362km tosiaan on jos ajaa 50km/h, minulla se oli uutena 340km. Jos ajaa 80km/h, täydellä akulla pääsee noin ~300km. Jos ajaa yhtä mittaa 100km/h pääseen noin ~250km. Kyllähän tuo nopeus ja pakkanen on pahimmat viholliset sähköautolla. Kesällä tuo ei ole ongelma alueilla missä on nopeita latureita tiheään, mutta talvella se on jo asia jota pitää oikeasti miettiä. Peugeotissa lisäksi tuo keulan muotoilu ei ole yhtään optimaallinen ilmanvastusta ajatellen, joten jonkun verran rangea palaa jo pelkästään siihen. Jos ajaa paljon pidempää matkaa, ei tämä sähköauto ole ehkä se paras valinta, varsinkaan talvea ajatellen. Mutta kaupunkiin ja satunnaisiin kesäreissuihin oikein mukava ajettava ja edullinen.
Mitä tarkoitat ettei ole älyä? Type2 lataus vaatii kommunikaatiota latauslaitteen ja auton välillä. Et voi ostaa kaupasta Type2 pistoketta ja syöttää sillä vaan suoraan sähköä autoon. Em. Kommunikaatio tarvitaan.Onko noissa Type2-naaraspistokkeista eli seinäpäädyssä joku patentti tai teknologinen monimutkaisuus meneillään? Rautakaupat väärällään raksapistokkeita, caravan yms., mutta ei tuota Type2 päätyä. Sitten halvimmat seinälaturit alkaa useammasta satasesta, joissa ei vielä älyä yhtään.
Aikamoiset vaatimukset kyllä. En pysty antamaan suosituksia, mutta ehkä jotain.Pitäisi hankkia latauslaite kotiin (ollaan menty shukolla tähän asti). Vaikka ladattava hybridi vain onkin, niin toki siihen 11kw lataustehoon voisi varautua eikä kuormanhallintaankaan haittaisi varautua (jos samaan aikaan yöllä kaikki eniten sähköä vievät laitteet ovat päällä).
Valintaa kun tekee niin tuntuu olevan aina joku ominaisuus joka ei osu (tai en löydä sopivaa laitetta). Pitäisi olla vakiona ajastuksen perässä, eli menisi vain ajastuksella (ja tätä voisi etänä säätää) mutta sitten voisi itse laitteesta painaa latauksen päälle milloin vain kun haluaa (jos päivällä pitääkin ladata heti). Laitteessa saisi olla myös joku historia latauksille tms. sähkön käytölle. Sinänsä erikseen joka latauksesta ei tarvitse mitään dataa mutta yleisesti olisi kiva kulutus tietää ja jos kerran tuo on niin samapa se sitten olla tarkempaa tietoa joka kerrasta (teho, latausaika, sähkön kulutus yms.)
Lisäksi tuo latauksen tehon säätö pitäisi olla tehtävissä erikseen tuossa kohtaa kun haluaa ladata heti. Usein kun haluaa ladata heti niin sitten tehokin saisi olla maksimit, mutta sitten yölataukseen yleensä riittää pienempi teho. Lisäksi tuo pienin teho pitäisi olla 8A (tai miksei pienempi, mutta ainakin tuonne asti venyvä).
Punainen kolmivaihepistorasia löytyy, mutta todennäköisesti kuormanhallinta vaatii asentajan niin eipä sen tuolta osin ole kauheasti väliä.
Tuntuu olevan vaikea löytää noita kaikkia. Ajastuksen tarvitsee ehdottomasti (tämä voi olla sovelluksella) ja helpon tavan sekä säätää tehoa, että aloittaa lataus heti tällä teholla itse laitteesta (ilman sovellusta, koska lataukseen laiton saattaa laittaa joku muukin kuin minä).
Usein tuntuu olevan jompaa kumpaa. Joko laite on tyhmä (ja mahdollisesti saa ajastuksen tehtyä, ja/tai tehosäätö on automaattinen) tai sitten laite on fiksu ja sillä on vaikka mitä etäajastus/säätö toimintoja mutta sitten itse laitteessa ei ole mitään tapaa aloittaa latausta heti ja tarvitsee siihen itse sovelluksen.
Noita merkkejä/malleja on vaikka kuinka monia, mutta se ei varsinaisesti helpota löytämistä .
Onko noissa Type2-naaraspistokkeista eli seinäpäädyssä joku patentti tai teknologinen monimutkaisuus meneillään? Rautakaupat väärällään raksapistokkeita, caravan yms., mutta ei tuota Type2 päätyä. Sitten halvimmat seinälaturit alkaa useammasta satasesta, joissa ei vielä älyä yhtään.
Type2 ei ole pistorasia mistä tulee sähköä jatkuvasti. Se on pistoke/kosketin josta auton laturin pitää pyytää jotain tiettyä virtaa ja vastaavasti sen latausaseman pitää osata neuvotella sen auton kanssa, että paljonko virtaa saa ottaa. Ja jos auto yrittää ottaa enemmän, sen type2:sen pitää osata katkaista syöttö.Onko noissa Type2-naaraspistokkeista eli seinäpäädyssä joku patentti tai teknologinen monimutkaisuus meneillään? Rautakaupat väärällään raksapistokkeita, caravan yms., mutta ei tuota Type2 päätyä. Sitten halvimmat seinälaturit alkaa useammasta satasesta, joissa ei vielä älyä yhtään.
Kiitos näistä kommenteista. Kyllä tuo jää tilaamatta ja täytyy jatkaa nykyisellä. ID.3 voisi olla vaihtoehto, mutta hinta nousee tosiaan aika paljon eikä niitä saa muutenkaan tilattua. Omat ajot on tosiaan epäoptimaalisia sähköautolle, koska ajoa tulee melko vähän, mutta pitkiä matkoja tulee kuitenkin säännöllisesti.Aika hyvin tuo laskuri pitää kutiaan, noi mun ilmoittamat lukemat on 100km/h nopeudella ajettuna. Tuo ilmoitettu range 362km tosiaan on jos ajaa 50km/h, minulla se oli uutena 340km. Jos ajaa 80km/h, täydellä akulla pääsee noin ~300km. Jos ajaa yhtä mittaa 100km/h pääseen noin ~250km. Kyllähän tuo nopeus ja pakkanen on pahimmat viholliset sähköautolla. Kesällä tuo ei ole ongelma alueilla missä on nopeita latureita tiheään, mutta talvella se on jo asia jota pitää oikeasti miettiä. Peugeotissa lisäksi tuo keulan muotoilu ei ole yhtään optimaallinen ilmanvastusta ajatellen, joten jonkun verran rangea palaa jo pelkästään siihen. Jos ajaa paljon pidempää matkaa, ei tämä sähköauto ole ehkä se paras valinta, varsinkaan talvea ajatellen. Mutta kaupunkiin ja satunnaisiin kesäreissuihin oikein mukava ajettava ja edullinen.
Kiitos näistä kommenteista. Kyllä tuo jää tilaamatta ja täytyy jatkaa nykyisellä. ID.3 voisi olla vaihtoehto, mutta hinta nousee tosiaan aika paljon eikä niitä saa muutenkaan tilattua. Omat ajot on tosiaan epäoptimaalisia sähköautolle, koska ajoa tulee melko vähän, mutta pitkiä matkoja tulee kuitenkin säännöllisesti.
Luulen että ID, Tesla Y ja Tesla Model3 hinnat alkavat nyt pikkuhiljaa tulla sille normaalille tasolle. Kuka tahansa ymmärtää että meneillään on kupla jos 50te hintaluokan autoja yritetään myydä "toimitusvaikeuksien" takia välillä jopa 10te yli uuden OVH:n. Autoja on nyt kuitenkin muutamien kymmenien sijaan jo satoja nettiautossa tarjolla. Suomen kokoinen markkina on kuitenkin altis reagoimaan nopeasti. Pienellä sherlokoinnilla nyt moni on ollut myynnissä jo jokusia kuukausia vaikka aiemmin ottajia oli jonoksi asti.
Eiköhän ne hinnat sieltä pikkuhiljaa tasaannu. Ulkomailla huhujen mukaan moni kaveri on nyt kahden auton loukussa kun on tilannut uuden auton heti kun on edellisen saanut itselleen, nyt kun kaupankäynti sakkaa niin ottajia ei enää olekaan samaan rahaan.
Aikamoiset vaatimukset kyllä. En pysty antamaan suosituksia, mutta ehkä jotain.
Ensinnäkin Gridio appilla voi joillekin automalleille säätää että lataa spottihintojen mukaan vain niillä halvoilla yön tunneilla. Ei siis ole mitenkään laturista riippuvainen, vain että auto sitä Gridiota tukee.
Sitten tuosta latauksen tehon säädöstä. Jossain väitettiin, jotta 8A latausteholla tulisi enemmän lataushäviöitä vs 16A. Tiedäppä sitten, en ole niin seurannut. Olen siis laittanut sellaisen dummy -laturin latailemaan täydellä teholla, vain Gridio appi sitä ohjailee.
Ehkä jotain sähkönkulutusseurantaa tähän voisi kaipailla, mutta ei niin paljon jaksa kiinnostaa että makselisin lähes tonnin ekstraa jostain hifimallin laturista.
Käytettyjä tarkoitinkin. Ja harmaatuotuja "lähes uusia".Ei tule hinnat uusien osalta romahtaa vielä aikoihin, komponenttipula ja heikko saatavuus ei katoa hetkessä.
Toki käytettyä tuotu esim kolmosen osalta liikaa et niiden hintapyyntöjä kyllä joutunee ainakin nopeaa kauppaa haluavat laskee.