Yleistä keskustelua sähköautoista

Lisää latausta Helsingin kantakaupunkiin.


Helen ilmoitti muutama viikko sitten nostavansa perussähkön hintaa 23,21 senttiin kilowattitunnilta lokakuun alusta. Kyseessä on yli 50 prosentin korotus voimassa olevien sähkösopimusten hintoihin.

Kantakaupungin ykkösalueella kahden tunnin lataaminen 11 kilowatin latausteholla maksaa 7,30 euroa. Lokakuun alusta hinta nousee 9,06 euroon. Yöaikaan vastaava hinta on nyt 5,50 euroa, myöhemmin 7,04 euroa.

Sähköauton lataaminen on halvinta yöaikaan.

– Kello 21 jälkeen ei tarvitse maksaa tuntiperusteista maksua, toteaa Helenin tuoteryhmäpäällikkö Heikki Saarilampi.

Latauksen hinta on 0,25 euroa kilowattitunnilta ilman erillistä aikaveloitusta. Yölataaminen on voimassa kello 21–7. Liityntäpysäköinnissä, pika- ja suurteholatauksessa erillistä yöhinnoittelua ei ole käytössä.
 
Helposti, olettaen keskinopeus 80-100 kmh ja ilmastointi päällä. Lämmityskaudella 25 kwh/100km on realismia, jopa virtapiheillä tapauksilla.
En tiedä valehteleeko autoni (Zoe), mutta viime talvena se ilmoitti keskikulutukseksi yleensä jotain 18-19 kWh/100 km (ilmastointi, radio ja jopa perseenlämmitin välillä päällä), kun ajelu oli lähinnä 80km/h kehäteitä ja 100 km/h moottoritietä, joskus sekaan myös hitaampaa taajama-ajoa.

Nyt kesällä optimiolosuhteissa se tuntui pyörivän jossain 12-13 kWh/100km paikkeilla. Mutta kuten sanottu, en voi taata etteikö auto valehtelisi, ja puuttuuhan tuosta toki lataushäviökin, auto ilmoittaa vain kuinka paljon energiaa se on käyttänyt ladatusta akusta.

Ajoin viimeisen puolen vuoden aikana (tammikuu-kesäkuu) ehkä 16tkm, ja koko puolen vuoden ajalta lataussähkökuluni olivat n. 198 euroa, joka sisältää isännöitsijän 12,40€ laskutusmaksun. Hinta oli 19c/kWh sisältäen siirtomaksun ja verot, rahat menivät siis taloyhtiölle.

EDIT: Korjasin arvioitani puolen vuoden kilometrimäärästä alaspäin, vaikea arvioida tarkasti kun en älynnyt pitää kirjaa ja aika paljon ollut vaihtelua ajoissa kiitos koronan ja muutenkin...

Ja nämä jotka nyt vinkuvat, että työnantaja maksaa ”ilmaiset” tankkaukset: sähkön hinnan noustessa verottaja kyllä kiinnostui tällaisista merkittävistä palkan ulkopuolisista eduista. Vaatii vähän pokkaa työnantajalta olla ilmoittamatta etua verottajalle, ja maksettavaa voi tulla jälkikäteen.
Ei kiinnostu koska Mariinin hallitus teki päätöksen että ilmaista työpaikkalatailua ei toistaiseksi katsota verotettavaksi eduksi. Kyseessä tosin on määräaikainen päätös, jossain vaiheessa se tullee loppumaan, ja toki jos työntekijöiden autonlatailu alkaa työnantajan mielestä olla liian kallista, sitä saatetaan rajoittaa tai kieltää. Tietenkään työnantajan ei ole pakko tarjota ilmaista latausta.

Oma työnantajani ei toistaiseksi ole koputtanut nokkaansa siitä että minä ja eräs toinen hidaslatailemme pihalla 8A tai 10A virralla, ihan luvan kanssa lataillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Samaan päätyisin kohdallasi toistaiseksi, ellei tosiaan budjetti veny tuonne ID.3 tasolle. Varsinkin talvikaudella tuo ajelu ei ehkä olisi kovin mieluista tällä autolla jos usein tarvitsee 250km siivuja ajella. Sellainen sähkäri jossa tuo WLTP olisi tuolla +450km paikkeilla, ei tarvitsisi talvellakaan jännittää sitä että pääseekö 250km siivun lataamatta jos perillä on aina sitten latausmahdollisuus. Eiköhän se tulevaisuus kasvata vaihtoehtoja jälleen ja tiputa hintoja, kunhan tämä maailmanlaajuinen komponenttipula ja kysyntä tasoittuu.
Miksi autolla pitäisi päästä edes 250km kerralla? Tuohon menee talvella maantienopeuksillakin 3 tuntia aikaa ja ei kyllä tule mieleen tilannetta töistä eikä vapaalta, missä jaksaisi istua 3 tuntia putkeen autossa, vaikka autoilusta nautinkin.
 
Miksi autolla pitäisi päästä edes 250km kerralla? Tuohon menee talvella maantienopeuksillakin 3 tuntia aikaa ja ei kyllä tule mieleen tilannetta töistä eikä vapaalta, missä jaksaisi istua 3 tuntia putkeen autossa, vaikka autoilusta nautinkin.
Esim mökille tuo 250km. Ei meikäläinen ainakaan jaksa pysähtyä vaan väännän tuon putkeen. Ellei kaupassa tarvitse matkalla käydä. Toki tässäkin autojen kohdalla eroja. Toisista pakko päästä hetkeksi pois, toisilla jauhat sen 300-400km putkeen.
 
Miksi autolla pitäisi päästä edes 250km kerralla? Tuohon menee talvella maantienopeuksillakin 3 tuntia aikaa ja ei kyllä tule mieleen tilannetta töistä eikä vapaalta, missä jaksaisi istua 3 tuntia putkeen autossa, vaikka autoilusta nautinkin.
Ei varmaan ole pakottava pakko päästä, mutta varmaan ihan kiva jos edes tuon pääsisi yhdeltä istumalta. Varmaan mullekin se voisi olla Pyrresin mainitsema 400km jossa kohtaa alan kysellä "tartteeko oikeasti sen enempää ajaa yhdeltä istumalta, about koskaan?". Toki tuokin alkaa olla rajoilla ettei viitsisi muka edes kusitauolla pysähtyä ennen 400km taipaletta.

Toisaalta jos matkan varrella on pikalaturi, ei se niin suuri synti ole joutua pysähtymään kerran 10 minuutiksi latailemaan jotta varmasti pääsee perille.
 
Pitempi range antaa enemmän vaihtoehtoja latauspaikoille. Itselle ainakin pitempi range toisi jopa turvallisuudentunnetta siinä mielessä että koko ajan ei ole paine etsiä latauspaikkaa.
 
Pitempi range antaa enemmän vaihtoehtoja latauspaikoille. Itselle ainakin pitempi range toisi jopa turvallisuudentunnetta siinä mielessä että koko ajan ei ole paine etsiä latauspaikkaa.
En tiedä kuinka usein se tilanne tulee edes tällä hetkellä, ettei pikalaturia löytäisi 250km matkan varrelta saati sitten vaikkapa vuoden kahden päästä, jolloin varmasti paljon lyhyempikin range tarjoaisi jo loistavaa matkantekokykyä.
 
En tiedä kuinka usein se tilanne tulee edes tällä hetkellä, ettei pikalaturia löytäisi 250km matkan varrelta saati sitten vaikkapa vuoden kahden päästä, jolloin varmasti paljon lyhyempikin range tarjoaisi jo loistavaa matkantekokykyä.
Varmaan aihe jo käsitelty täällä mutta itse en ainakaan jaksaisi koko ajan ravata laturilla, olkoonkin vain sen 10-15min. Kyllä täyssähköautossa pitäisi olla VÄHINTÄÄN 500km range, mielellään enemmän. Ihan eriasia ajaa pitempiä matkoja kuin ajaa jollain 208 pösöllä niitä 20km työmatkoja pelkästään.
 
500km range IRL? Säässä kuin säässä? Entä pitääkö olla mukana kuski vai muitakin? Entä kuormaus? Tavaraa vai ei?
Nykyisillä akuilla kyllä jos vaan saa tarpeeksi isot mutta muuten ei, ellei ole syvät taskut.
 
Varmaan aihe jo käsitelty täällä mutta itse en ainakaan jaksaisi koko ajan ravata laturilla, olkoonkin vain sen 10-15min. Kyllä täyssähköautossa pitäisi olla VÄHINTÄÄN 500km range, mielellään enemmän. Ihan eriasia ajaa pitempiä matkoja kuin ajaa jollain 208 pösöllä niitä 20km työmatkoja pelkästään.
Onnea etsintöihin! Eiköhän sieltä sullekin auto löydy millä ajelee vähintään 500km säässä kuin säässä. Vähän (kauan) joutuu ehkä vielä odotella ja kättä laittaa taskuun, mutta se ei tietysti sinua haittaa.
 
Täällä vaaditaan 500 km rangeja ja minä ajelen täysin tyytyväisenä Honda e:lläni, jonka range on kelistä riippuen 130-220 km, useamman sadan kilsan reissuja päivässä. Ei ole koskaan range ahdistanut eikä ole tarvinnut vaihtaa taukopaikkoja siitä, mihin aiemmalla hybridilläni pysähtelin. Taas viikonloppuna Raumalle Helsingistä tarkoitus mennä ja pysähtyminen on siinä samalla Forssan ABC:llä kuin aina.
 
Nää rangekeslustelut on aina hauskoja. Pitää olla see 500km säässä kuin säässä ja mitä kaikkea, koska kerran vuoteen ajaa 180km putkeen. Jos tätä aihetta lähestyisi realismin kannalta, olisi elämä helpompaa. Sitten joku tulee selittämään, miten just hän tarttee sitä ja tätä ja just sellaista ei ole jne.
 
Nää rangekeslustelut on aina hauskoja. Pitää olla see 500km säässä kuin säässä ja mitä kaikkea, koska kerran vuoteen ajaa 180km putkeen. Jos tätä aihetta lähestyisi realismin kannalta, olisi elämä helpompaa. Sitten joku tulee selittämään, miten just hän tarttee sitä ja tätä ja just sellaista ei ole jne.

Tässä hieman realismia omista tarpeista: 2x/vko karvan vajaa 500km/siirtymä, siihen päälle komennuspaikan siirtymät ilman latausmahdollisuutta komennusasunnolla tai edes työmaalla. Viikossa ajoja ~1500km ja vuositasolla ~60tkm. Kuormana ylipainoinen kuski ja kalsarit, toiseen suuntaan saattaa olla jopa kirjaimellisesti paskaset. Kelkkakauden aikaan kärry perässä lähes joka vkl.
 
Tässä hieman realismia omista tarpeista: 2x/vko karvan vajaa 500km/siirtymä, siihen päälle komennuspaikan siirtymät ilman latausmahdollisuutta komennusasunnolla tai edes työmaalla. Viikossa ajoja ~1500km ja vuositasolla ~60tkm. Kuormana ylipainoinen kuski ja kalsarit, toiseen suuntaan saattaa olla jopa kirjaimellisesti paskaset. Kelkkakauden aikaan kärry perässä lähes joka vkl.

Suosittelen sulle sitten polttomoottoriautoa, niitä on jo ollut aika pitkään markkinoilla niin varmasti löydät itsellesi jonkun sopivan!
 
Tämä ketju onkin nähtävästi tarkoitettu niille kenelle päämääräänä on mahdollisimman halpa autoilu, matkustusmukavuudesta ei niin väliä siis
 
Tämä ketju onkin nähtävästi tarkoitettu niille kenelle päämääräänä on mahdollisimman halpa autoilu, matkustusmukavuudesta ei niin väliä siis

Tämä on tarkoitettu niille jotka haluavat keskustella sähköautoista ja sähköautoilusta kuten otsikosta voi päätellä.
 
Tämä ketju onkin nähtävästi tarkoitettu niille kenelle päämääräänä on mahdollisimman halpa autoilu, matkustusmukavuudesta ei niin väliä siis
Avaatko hieman? Tietääkseni tässä ketjussa saa kaikki esittää mielipiteitä vapaasti.

EDIT: Minun Honda e:lläni on muuten harvinaisen mukava matkustaa. Eikä se halpaakaan ole minun kilometreillä, kun laskee ostohinnan mukaan.
 
Suosittelen sulle sitten polttomoottoriautoa, niitä on jo ollut aika pitkään markkinoilla niin varmasti löydät itsellesi jonkun sopivan!

Kiitos suosituksesta ja kyllä, ajelen polttiksella. Mutta siitä huolimatta kiinnostuneena katselen ja kartoitan vaihtoehtoja sopivassa hintaluokassa, mutta toistaiseksi näyttää tyhjää.
 
Avaatko hieman? Tietääkseni tässä ketjussa saa kaikki esittää mielipiteitä vapaasti.
Muutamia täyssähköautoja jotka voisi tosiaan kiinnostaa: Vw ID4, Skoda Enyaq, Polestar 2, Volvo C40. Noilla kaikilla paitsi Volvolla taisi olla WLTP range sen 500km, Volvolla sen 300-450km mutta silti kiinnostava auto. Eli ei taida tuo 500km/lataus olla mikään mahdottomuus mitä täällä jotkut väittävät? Loput taitavatkin sitten olla jotain pienempiä autoja jotka ei vaan satu kiinnostamaan, edes polttomoottorina. Harmi kun yhtään farkkua ei toistaiseksi taida olla täyssähkönä, lataushybridinä toki.

Se että ajelee isolla autolla ei tarkoita sitä että pitäisi olla aina kärry perässä ja kontti täynnä tavaraa ja 4 henkilöä kyydissä. Nytkin alla Farmari auto ja 90% ajasta kontti tyhjänä ja yksin ajelen/avopuoliso kyydissä.
 
Miksi autolla pitäisi päästä edes 250km kerralla? Tuohon menee talvella maantienopeuksillakin 3 tuntia aikaa ja ei kyllä tule mieleen tilannetta töistä eikä vapaalta, missä jaksaisi istua 3 tuntia putkeen autossa, vaikka autoilusta nautinkin.

Nyt oli kyse siitä että kysyjä toivoi sitä että talvellakin pääsisi tuon pätkän ilman pysähtelyjä. Ei tuosta kannata sen kummempaa kinastelua aloittaa. Jokainen tyylillään. :cool:
 
Eli ei taida tuo 500km/lataus olla mikään mahdottomuus mitä täällä jotkut väittävät
Todellinen range kyllä noillakin kaikilla autoilla jää huomattavasti alle WLTP:n, ellei sitten ajele vain kaupungissa kesäisin. Talvella, vastatuulessa ja moottoritiellä tippuu range nopeasti jopa alle 300 kilometrin.
 
Todellinen range kyllä noillakin kaikilla autoilla jää huomattavasti alle WLTP:n, ellei sitten ajele vain kaupungissa kesäisin. Talvella, vastatuulessa ja moottoritiellä tippuu range nopeasti jopa alle 300 kilometrin.
Siinä tapauksessa aika surkeita laitoksia sitten.
 
Sehän riippuu käyttötarpeista. Sinun käyttöösi varmasti surkeita, monelle meistä oikein sopivia.
Kyllä se vähän luulisi rassaavan että luvataan 500km mutta pääseekin 300km. Tässäkin näkee miten keskeneräisiä nämä sähköautot ovat kun valmistajat eivät osaa edes määritellä todellista rangea. Polttomoottoreilla ainakin omalla kokemuksella on lähestulkoon yksi yhteen mennyt todellinen kulutus luvattuihin nähden.
 
Kyllä se vähän luulisi rassaavan että luvataan 500km mutta pääseekin 300km. Tässäkin näkee miten keskeneräisiä nämä sähköautot ovat kun valmistajat eivät osaa edes määritellä todellista rangea. Polttomoottoreilla ainakin omalla kokemuksella on lähestulkoon yksi yhteen mennyt todellinen kulutus luvattuihin nähden.
WLTP on se määritelty range. Se on mittaustapa mikä mahdollistaa vertailun eri mallien välillä.
 
No sinä odottelet vielä muutaman vuoden siinä tapauksessa. :kahvi:
 
Kyllä se vähän luulisi rassaavan että luvataan 500km mutta pääseekin 300km. Tässäkin näkee miten keskeneräisiä nämä sähköautot ovat kun valmistajat eivät osaa edes määritellä todellista rangea. Polttomoottoreilla ainakin omalla kokemuksella on lähestulkoon yksi yhteen mennyt todellinen kulutus luvattuihin nähden.
Ja silti ne sähköautot sopii meistä monelle oikein hyvin.
 
Kyllä se vähän luulisi rassaavan että luvataan 500km mutta pääseekin 300km. Tässäkin näkee miten keskeneräisiä nämä sähköautot ovat kun valmistajat eivät osaa edes määritellä todellista rangea. Polttomoottoreilla ainakin omalla kokemuksella on lähestulkoon yksi yhteen mennyt todellinen kulutus luvattuihin nähden.

Joten purnaat täällä viikosta toiseen samaa asiaa. Tämä iänikuinen kusematta Lappiin traileri perässä -metafora alkaa olemaan jo melkoista Iltalehden kommenttitasoa. En minä ainakaan trollaa jossain polttiskeskustelussa kuinka polttisauto ei minun ajoprofiiliin sovi. Eniten sähköautot ja niiden range haittaa niitä, joilla ei sähköautoa ole. Aika paradoksaalista.
 
Joten purnaat täällä viikosta toiseen samaa asiaa. Tämä iänikuinen kusematta Lappiin traileri perässä -metafora alkaa olemaan jo melkoista Iltalehden kommenttitasoa. En minä ainakaan trollaa jossain polttiskeskustelussa kuinka polttisauto ei minun ajoprofiiliin sovi. Eniten sähköautot ja niiden range haittaa niitä, joilla ei sähköautoa ole. Aika paradoksaalista.
Sähköautoissa on monen monta muutakin asiaa kuin range jotka on pielessä.
 
Kyllä se vähän luulisi rassaavan että luvataan 500km mutta pääseekin 300km. Tässäkin näkee miten keskeneräisiä nämä sähköautot ovat kun valmistajat eivät osaa edes määritellä todellista rangea. Polttomoottoreilla ainakin omalla kokemuksella on lähestulkoon yksi yhteen mennyt todellinen kulutus luvattuihin nähden.
Kesällä 20 asteen kelissä 70-80km/h tasasta ajoa ja range vastaa omien kokemusten mukaan WLTP arvoa. Sitten jos kulutus nousee erinäisistä syistä niin toki luonnollisesti range laskee. Eli kyllä se ihan todellista rangea vastaa, vähäkulutuksisen ajon tilanteessa.
 
Kesällä 20 asteen kelissä 70-80km/h tasasta ajoa ja range vastaa omien kokemusten mukaan WLTP arvoa. Sitten jos kulutus nousee erinäisistä syistä niin toki luonnollisesti range laskee. Eli kyllä se ihan todellista rangea vastaa, vähäkulutuksisen ajon tilanteessa.
Ja mikä auto kyseessä?
 
Ihme valittamista, helposti pääsee jokaisella sähköautolla speksien mukaiseen rangeen, jopa maantiellä. Polttomoottori kun hukkaa muutenkin suurimman osan energiasta muuhun kuin eteenpäin menemiseen, hukkuu olosuhteiden vaikutus kohinaan pitkässä juoksussa. Sähköautolla tuo on sitten vain eri tavalla, kun energia käytetään paljon paremmin itse liikkumiseen, jolloin kaikki liikkumista hankaloittavat asiat sitten näkyvät suoraan kulutuksessa.

Mitään tekemistä tällä ei ole sillä, että todellista rangea ei osattaisi määritellä, todellinen range kun nyt vaan riippuu olosuhteista.
 
Mitään tekemistä tällä ei ole sillä, että todellista rangea ei osattaisi määritellä, todellinen range kun nyt vaan riippuu olosuhteista.
Sähköautoissa kieltämättä ne olosuhteet vaikuttaa paljon fossiilista enemmän kulutukseen. Mutta toisaalta se kulutus on todella helposti ennustettavaa. Käytännössä omalla autolla oppii todella nopeasti, että millaisen matkan pääsee millaisissakin olosuhteissa. Ja osaahan valtaosa autoista varsin tarkasti ennustaa sitä jäljellä olevaa matkaa, ottaen huomioon lämpötilan ja kulutuksen.
 
Ihme valittamista, helposti pääsee jokaisella sähköautolla speksien mukaiseen rangeen, jopa maantiellä. Polttomoottori kun hukkaa muutenkin suurimman osan energiasta muuhun kuin eteenpäin menemiseen, hukkuu olosuhteiden vaikutus kohinaan pitkässä juoksussa. Sähköautolla tuo on sitten vain eri tavalla, kun energia käytetään paljon paremmin itse, jolloin kaikki liikkumista hankaloittavat asiat sitten näkyvät suoraan kulutuksessa.

Mitään tekemistä tällä ei ole sillä, että todellista rangea ei osattaisi määritellä, todellinen range kun nyt vaan riippuu olosuhteista.
En ole mielestäni valittanut yhtään mitään vaan kyseenalaistanut sen että joku naurettava 250km range olisi täysin riittävä. Sitä se ei nyt vaan ole ja piste.

Samaan hengenvetoon voisin todeta että te renault zoe, vw e up ja muut saman kokoluokan autoilijat ajatte tuolla maanteillä erittäin reilua alinopeutta ja ennakointia ei sitten ole pätkääkään joukossa. En ole oikein keksinyt syytä, kai se on se senttien säästö tai muu yleinen nössöily.
 
Viimeksi muokattu:
En ole mielestäni valittanut yhtään mitään vaan kyseenalaistanut sen että joku naurettava 250km range olisi täysin riittävä. Sitä se ei nyt vaan ole ja piste.
Senkun ostat sitten jotain muuta jos ei sinulle kelpaa.
 
Rangen merkitystä tulee herkästi yliarvioitua. Itsekin mietin etukäteen riittääkö model 3 sr+ vai pitäisikö olla long range. Nyt kun sr+:lla pari vuotta ajanut niin huomaa että paljon pienempikin range riittäisi. Ääriolosuhteiden range on joo n 200km, mutta harvoin tulee -35 keleissä muuta ajettua kuin duuniin ja himaan, sekin vain jos ei jostain syystä etäily onnistu.
Normioloissa sitten se 200-300km tapahtuva lataaminen on ihan jees. 1-2 latauksella täältä periferiastakin pk-seudulle. Huoltoasemalla menee herkästi pidempäänkin kuin se 10-15 min minkä lataus ottaisi
 
Joo itsekin ajelen kohtalaisen paljon vuodessa(25-30tkm), mutta käytännössä yksi yli 200km reissu tulee vuodessa ja se on metsästysreissu lappiin joka on 865km per siivu.

Silti olisin jo hommannut sähköauton mikäli taloyhtiö ei olisi niin perseestä.
 
Sähköauton puutteita muistetaan aina kommentoida suureen ääneen, mutta näin reilun vuoden jälkeen, kun taloudessa on ollut kaikki menopelit täyssähköjä ja kerran on joutunut sen jälkeen ajamaan huollon sijaisautona ollutta uudenkarheaa bensagolfia, niin ei voi kuin ihmetellä miksi joku haluaisi edes pakosta ajaa polttomoottoriautolla, jos sähköauto on edes jotenkin varteenotettava vaihtoehto itselle. Aivan kuin hyppäisi parikymmentä vuotta taaksepäin kehityksessä ja autoilun mukavuudessa. Se, että joutuu joskus sen muutaman minuutin odottelemaan latausta pitkällä reissulla on todellakin sen arvoista kuinka paljon nautinnollisempaa se ajaminen sähkiksellä ylipäätään on.
 
Sähköauton puutteita muistetaan aina kommentoida suureen ääneen, mutta näin reilun vuoden jälkeen, kun taloudessa on ollut kaikki menopelit täyssähköjä ja kerran on joutunut sen jälkeen ajamaan huollon sijaisautona ollutta uudenkarheaa bensagolfia, niin ei voi kuin ihmetellä miksi joku haluaisi edes pakosta ajaa polttomoottoriautolla, jos sähköauto on edes jotenkin varteenotettava vaihtoehto itselle. Aivan kuin hyppäisi parikymmentä vuotta taaksepäin kehityksessä ja autoilun mukavuudessa. Se, että joutuu joskus sen muutaman minuutin odottelemaan latausta pitkällä reissulla on todellakin sen arvoista kuinka paljon nautinnollisempaa se ajaminen sähkiksellä ylipäätään on.
Mulla taas oli huollon sijaisautona merkin ja malliston lataushybridi ja ei aiheuttanut minkäänlaista mielenkiintoa sellaiseen vaikka tehoa riitti. Joten uskon ettei se täyssähkökään kuitenkaan mitään wau efektiä tuo.
 
Kyllä se vähän luulisi rassaavan että luvataan 500km mutta pääseekin 300km. Tässäkin näkee miten keskeneräisiä nämä sähköautot ovat kun valmistajat eivät osaa edes määritellä todellista rangea. Polttomoottoreilla ainakin omalla kokemuksella on lähestulkoon yksi yhteen mennyt todellinen kulutus luvattuihin nähden.
Itse olen ainakin laskeskellut, että tilauksessa olevalla Polestarilla range tulee talvella olemaan luokkaa 200-250km ja se riittää itselleni vallan mainiosti myös Lapin reissuihin ja muuhun matkailuun.
 
Mulla taas oli huollon sijaisautona merkin ja malliston lataushybridi ja ei aiheuttanut minkäänlaista mielenkiintoa sellaiseen vaikka tehoa riitti. Joten uskon ettei se täyssähkökään kuitenkaan mitään wau efektiä tuo.
Meiltä löytyy ihan jees sähköauto ja ihan jees dieselauto jonka range on >1000km. Siihen on tullut kilometrejä <10% siitä mitä sähköautoon viimeisen 2v aikana. Aina pikku vituts päällä kun joutuu polttiksen rattiin hyppäämään...
 
Sähköauton puutteita muistetaan aina kommentoida suureen ääneen, mutta näin reilun vuoden jälkeen, kun taloudessa on ollut kaikki menopelit täyssähköjä ja kerran on joutunut sen jälkeen ajamaan huollon sijaisautona ollutta uudenkarheaa bensagolfia, niin ei voi kuin ihmetellä miksi joku haluaisi edes pakosta ajaa polttomoottoriautolla, jos sähköauto on edes jotenkin varteenotettava vaihtoehto itselle. Aivan kuin hyppäisi parikymmentä vuotta taaksepäin kehityksessä ja autoilun mukavuudessa. Se, että joutuu joskus sen muutaman minuutin odottelemaan latausta pitkällä reissulla on todellakin sen arvoista kuinka paljon nautinnollisempaa se ajaminen sähkiksellä ylipäätään on.
Joo ei kyllä paljoa kiinnostaisi hypätä jonkun perus polttiksen rattiin takaisin. Erikoismallit asia erikseen. Onneksi nautintoja voi olla monenlaisia joten sähkö ei silti ole ainoa vaihtoehto. Jos olisi budjettia niin pihassa olisi yhä Model 3 Performance, nykyinen MX-5 ja vanha 100A. Saisi fiiliksen mukaan valita vuosikymmenen ja tekniikan.
 
Itse en enään pitkään aikaan ole nauttinut autoilusta. Nuorena kyllä se oli jotain vapautta kai, mutta nyt varmaan jo liikaa kilometrejä takana. Mutta onhan se kyllä aikamoista kärsimyksen maksimointia jos joutuu starttamaan sen noin 10 vuotta vanhan polttomoottoriajoneuvon ja liikkumaan sillä edes lähikauppaan. Ennemmin liikun kävellen tai pyörällä sen vajaa 10km matkan. Eipä sitä polttista ole tullut kyllä starttailtua kovin usein, tankattukin täyteen viimeksi kesäkuussa ja vielä on jotain 3/4 jäljellä. Patteriautoon taas tullut kilometrejä yli 10tkm, ja se ollut taloudessa vasta n. 3kk.
Voin kyllä siirtyä takaisin polttomoottoriajoneuvon käyttöön jos kilometrit vuodessa rajusti putoaa, esim. jonnekkin 10tkm/vuodessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 725
Viestejä
4 555 542
Jäsenet
75 048
Uusin jäsen
Lymppä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom