Yleistä keskustelua sähköautoista

Kuinka paljon on loppusumma? Ilman tuota summa voi olla mikä vaan eikä kerro mitään. Itselläkin ladattavaa hybridiä maksellaan sen 438e kuussa (0% korolla) tms., mutta siinä sentään viimeinen erä on 0 euroa.
Pelkkä sähkö ei ollut vetokyvyn vuoksi mahdollinen (tai en sellaista autoa viime vuonna löytänyt joka olisi budjettiin mahtunut eli olisi ainakin 10k tullut hintaa lisää ja odotusaikaa myös).
 
Meillä ainakin siirryttiin sähköön 2v sitten kun autoon meni n.400€ bensaan siihen autolaina päälle vielä. Nyt on samat 450€ laina ja sähköön menee 20-50€ kk autoon. Riippuen missä latailee. Sähkö auto on kannattava riippuen omista tarpeista.
 
Itselläni Kevythybridi Volvo jossa kulutus 6l/100km paikkeilla ja kuukausieräksi sain sille 388€/kk. No bensaan menee sitten n. 220€/kk tuon lisäksi + vakuutus ja autovero. 13k viimeinen erä.

Joidenkin mielestä voi kuulostaa pahalta mutta tilanne olisi eri jos mullakin menisi tuplat enemmän rahaa pelkkään polttoaineeseen, sähköä/lataushybridiä en ole vielä miettinyt vaikka niidenkin mahdollisuus aukeaa kun omakotitaloon muutetaan. Koitan pitää kiinni siitä että kaikkien menojen jälkeen palkasta jäisi se 20% vähintään säästöön, se on jo ihan hyvä turva tulevaisuutta ajatellen
 
Juuh, meillä lähinnä todettiin että saadaan lähes kaikki sähkön hyödyt ladattavalla hybridillä halvemmalla. Bensaa toki pidempään reissuun (ja mökille) lähtiessä vähän menee (varsinkin peräkärryllä kulkiessa), mutta kaikki arkiajot mahtuvat etäisyyden sisään eikä reissuun lähtiessä tarvitse valita reittikohteita lataus mahdollisuuden perusteella (vaikka toki ladataan aina kun se vain on mahdollista). Meillä siis n. 19000km matkan kulutus keskimäärin 2,9l/100km. Plus sähköä sitten lisäksi tietty.

Jos nelivetosähkistä olisi saanut siihen vähän kalliimpaan hintaan niin se olisi saattanut olla vaihtoehtona. Tuollainen autosta virtaa laitteille olisi myös ollut kätevä, kun saisi tarvittaessa mökillä sähköä siitä käytettyä.

Toki verotus sotkee näitä aina jonkun verran kun välillä saa tukia ja välillä ei. Mutta onhan tuo vuosittainen autoverokin aika jännä (vanhalla 2002 Renaultilla oli ehkä joku 280e/vuosi) kun tuolla nykyisellä taitaa olla joku 22e tms.
 
Viimeksi muokattu:
Tulee mieleen työkaveri joka vetää 1-2 askia röökiä päivässä, hilluu baareissa viikonloput ja päivittää koko ajan kaikkea elektroniikkaansa viimeisimpään. Sitten hän moittii samaa palkkaa saavaa kolleegaa porvariksi / rikkaaksi kun se ajaa Teslalla ja käy vuosittain lomalla etelässä.
 
Tulee mieleen työkaveri joka vetää 1-2 askia röökiä päivässä, hilluu baareissa viikonloput ja päivittää koko ajan kaikkea elektroniikkaansa viimeisimpään. Sitten hän moittii samaa palkkaa saavaa kolleegaa porvariksi / rikkaaksi kun se ajaa Teslalla ja käy vuosittain lomalla etelässä.
Joo tohon tupakoimiseen menee ihan helposti auton kuukausittaisen lyhennyksen määrän rahaa ellei jopa enemmänkin
 
Polestarin sivuilta löytyi jopa järkevä osari laskuri, otin halvimman mallin, ei käsirahaa:

1 375 € /kk 36 kuukauden ajan
Auton kokonaishinta 47 500,00 €, käsiraha 0,00 €, luottosuhteen perustamiskulu 190,00 €, sopimusaika 36 kk, käsittelymaksu 9,00 €/erä, korko 1,99%, rahoitettava osuus 47 690,00 €, kk-erä 1 374,76 €

712 € /kk 72 kuukauden ajan
Auton kokonaishinta 47 500,00 €, käsiraha 0,00 €, luottosuhteen perustamiskulu 190,00 €, sopimusaika 72 kk, käsittelymaksu 9,00 €/erä, korko 1,99%, rahoitettava osuus 47 690,00 €, kk-erä 712,24 €. Viimeinen suurempi maksuerä 0,00 €. Todellinen vuosikorko 2,58%.

533 € /kk 72 kuukauden ajan
Auton kokonaishinta 47 500,00 €, käsiraha 0,00 €, luottosuhteen perustamiskulu 190,00 €, sopimusaika 72 kk, käsittelymaksu 9,00 €/erä, korko 1,99%, rahoitettava osuus 47 690,00 €, kk-erä 532,59 €. Viimeinen suurempi maksuerä 14 250,00 €.

Tolla viimeisellä mallilla varmaan ajettaisiin tuota auto se 6v, sitten viimeisen maksuerän koittaessa myydään liikkeeseen ja uutta alle?
 
Meillä menee vm. 21 golffiin 380e/kk plus 200-300e bensaa kuukaudessa. Tästä voimme päätellä että maks 680e/kk on varaa ollut tähän asti ja toivottavasti myös tulevaisuudessa käyttää. Tuleva polestar maksaa 580e/kk. Eli samalla rahalla 250hp tehokkaampi ja nelikko auto joka ei kuluta bensaa ja 4c/kwh sähkö ensi vuoden syksyyn. Ei tarvinnu kauaa miettiä.
 
Vaikka tämä ei ole osarikeskustelu, niin tässä ainakin oma polkuni 50 k€ sähköauton omistajaksi.

1. Hankin 10 k€ auton käteisellä, jota pidin monta vuotta. Jäännösarvo pari tonnia. Myin itse pois ja käytin käytännössä käsirahaksi seuraavaan autoon
2. Hankin 25 k€ auton osarilla, jonka makselin pois noin kolmessa vuodessa. Annoin vaihdossa Teslaan, hyvityshinta vajaa 20 k€
3. Hankin 55 k€ Teslan osarilla, johon pistin vaihtoauton lisäksi muutaman tonnin käteistä. Lainaa ostohetkellä noin 30 k€.

Auton tuomat säästöt huomioiden oman talouteni kuukausittainen kassavirta ei juuri muuttunut. Tilanne olisi toinen, jos tuo Tesla olisi pitänyt ostaa 100 % osarilla.
 
Asunto on hieman eri asia. Jossain on asuttava ja vuokratkaan ei kauheasti eroa lainanlyhennyksistä. Autolainaa ei saa 25 vuodelle. Ilmeisesti sitten on hieman näkymyseroa. Jos uusien autojen keskihinta on noin 35k euroa ja käytettyjen noin 7000 euroa, niin pysyn kyllä siinä kannassa, että 50k euron autolla ajava on varakas.
Tuskin keskihintaisen polttiksen ostaminen vaatii mielestäsi varakkuutta. Muutenhan meillä olisi satoja tuhansia varakkaita, koska yksittäinen ihminen ostaa uuden auton selvästi harvemmin kuin vuoden välein. Joukossa toki on myös varakkaita.

Nyt jos normaali 35k polttis ei tarkoittanut varakkuutta, niin kaiken järjen mukaan 50k sähkiskään ei sitä tarkoita. Hintaeroa on vain 15k, mikä voi kuittaantua auton elinkaaren aikana, vaikka sähkö olisi totuttua kotilataustasoa kalliimpaa ja polttis melko taloudellinen.

Esim. Polttis 6,5 l/100 km (todellinen ympärivuotinen) ja 2 €/l -> 13 €/100 km

Sähkis 20 kWh/100 km ja hinta sama kuin vaikkapa ABC-pikalataus 0,27 €/kWh -> 5,40 €/100 km

Erotus 7,60 €/100 km ,eli 15 000 € / 7,60 €/100 km * 100 km = 197 400 km vaaditaan.

Sähköauton mittariin pitäisi siis saada vähintään 200k, jotta ABC-pikalatauksilla ajaminenkin tuottaisi pienemmät kokonaiskulut kuin taloudellisella 15k halvemmalla polttiksella. Jos ostaja itse ei aja 200k mittariin, niin seuraava omistaja luultavasti arvostaa pieniä käyttökuluja, mikä näkyy sähkiksen jälleenmyyntiarvossa.

Näkisin, että entinen 35k polttis on nykyinen 50k sähkis. Jos ja kun edellisen ostaja ei keskimäärin ole varakas, niin ei jälkimmäisenkään.
 
Turha sitä vastaan on vängätä kun monellakin täällä on valmiit excel taulukot missä on laskettu mikä on halvempaa. Itsellä 60ke Teslan lyhennys oli n.600e/kk ja tuli omilla kilsoilla per kk monta sataa halvemmaksi kuin aiempi 30ke Fiesta ST jossa bensakulut kimposivat varsin koviksi jo ennen 2e/l bensahintoja. Kallista se uusilla ajo on aina mutta itsellä voitti kisan mukavuus, luotettavuus, hinta per kilometri, teho vs käytettynä ostettu edes pari vuotta vanha auto joita oli aiemmin ja aina sai kirota kun paukkui sitä tätä ja tuota. Nyt taas kun kilsat putosivat niin Tesla lihoiksi ja bensakippo alle. Mitä varakkuuteen tulee niin ei, en ole varakas ja palkka ei kummoinen ole mutta kun sen sijoittaa asioihin mitä haluaa ja kohtuu viisaasti niin kyllä asioihin on varaa. Se että sinulle riittää halvempi ei tarkoita ettei sinulla olisi siihen varaa. Ja tuo autojen keskihinta niin uusissa kuin käytetyissä tulee kyllä pomppaamaan varsin rajusti vuodessa parissa kiitos sähköautojen.

Katseles seuraavan kerran autoja parkkipaikalla. Kuinka monta uutta tai uudehkoa BMW:tä, Audia, Mersua tai mitä tahansa isompaa autoa joka on vähääkään isommalla koneella ja/tai varusteltu niin hinta kipoaa varsin nopeasti sinne 40-60ke paikkeille (esim aiemmin omistamani ulkoisesti ei kummoinen Focus ST oli 45ke ja oli "halpa" vs jos olisin ottanut bensakoneellisen ja kaikki varusteet, täysin speksattu Fiesta ST taas oli listahintoja katsoen 34-35ke) ja yhtään erikoisemmissa hyvin nopeasti yli ilman että kukaan ihmettelee tai tulee huutelemaan että rikas paska kun omistat noin kalliin auton.
En vain ole nähnyt yhtään exceliä. :D Työpaikan parkkipaikalla ei ole kovin montaa tuon hintaluokan autoa. Noin sadasta alle kymmenen ja niistäkin suurin osa työsuhdeautoja. Sähköautoja ei taida olla kuin yksi ja plugareita kolme, oma mukaan lukien.

Paljon ajavalle tietty sähkis tulee nopeasti halvemmaksi, mutta jos autoiluun menisi vaikkapa tonni kuussa, minulla ei olisi siihen varaa.

Työpaikalle tuli ensimmäiset latauspisteet tällä viikolla. Ohjeistus tulee varmaan vasta ensi vuonna. :lol:
 
Sähköauton mittariin pitäisi siis saada vähintään 200k, jotta ABC-pikalatauksilla ajaminenkin tuottaisi pienemmät kokonaiskulut kuin taloudellisella 15k halvemmalla polttiksella. Jos ostaja itse ei aja 200k mittariin, niin seuraava omistaja luultavasti arvostaa pieniä käyttökuluja, mikä näkyy sähkiksen jälleenmyyntiarvossa.


Tokihan sähkö vs polttis on hieman eri kulut sitten huolloissa, jota tuo laskelma ei juurikaan ota huomioon. Tarkan markan mies toki ei lataa kuin kotosalla enimmäkseen ja pikalatauksessa silloin kun on pakko.

Mutta kuten sanottua, sama juttu kuin hybrideissäkin, oma ajoprofiili ratkaisee.
 
Viimeksi muokattu:
Tokihan sähkö vs polttis on hieman eri kulut sitten huolloissa, jota tuo laskelma ei juurikaan ota huomioon. Tarkan markan mies toki ei lataa kuin kotosalla enimmäkseen ja pikalatauksessa silloin kun on pakko.

Mutta kuten sanottua, sama juttu kuin hybrideissäkin, oma ajoprofiili ratkaisee.
Tuokin on niin suhteellista, että paljonko huoltoon menee. Riippuu paljon merkistä/mallista ja kuskista.

Itsellä oli fiat Punto jossa meni 6v aikana yhteensä joku alle tonni huollot/korjaukset + katsastus+ kahdet merkkirenkaat, eli mitälie 150-200€/v.

Parilla kaverilla on kia ceed/rio, päälle 10v vanhoja ja näilläkin on mennyt lähinnä öljynvaihto 60-80€ ja renkaat silloin tällöin tyyliin.

Yhdellä töissä oli bmw johon meni 10000€ viidessä vuodessa

Sähköautolla säästää siis lähinnä tuon vuosihuollon hinnan, joka on merkkiliikkeessäkin mallia 100-200€ monilla autolla, mutta toisaalta renkaat taitaa olla kalliimmat ja kuuluu nopeammin.

Tietysti voi väitellä, että pitää verrata premiumia premiumiin, mutta toisaalta alle 10000€ ei saa sähköautoa joka vastaa bensakulkineen kantamaa, jos se on tärkein asia.

Tuohon varallisuuskeskusteluun sanoisin, että kyllä yli 30000€ auton ostaja on jo varakas Suomen mittakaavassa, pitää olla niin hyvät tulot/varallisuus, että tuollaisen maksaminen ei sotke taloutta.

Esim jos on jo pitkäaikainen omistusasuja, on varakas verrattuna vuokralla asuvaan joka yrittää samalla säästää käsirahaa omistusasuntoon, vaikka tulot olisi samat sillä hetkellä. Jolloin 600€/kk autoon voi olla este että pääsee pois vuokralta.

Omassa kaveripiirissä on kalleimmat autot päälle 20k€ uutena maksaneita, vaikka suurin osa on korkeakoulutettuja. Sanoisin, että pitää joko asua toisen töissä käyvän kanssa tai olla reilusti yli 4000€ bruttopalkka, että kannattaa käyttää yli 500€/kk autoon.

Pelkästään tuo yksin vai yhdessä asuminen vaikuttaa helposti kuluihin 100% jonka voi käyttää siihen autoon ja yksin asuva ei
 
Asunto on hieman eri asia. Jossain on asuttava ja vuokratkaan ei kauheasti eroa lainanlyhennyksistä. Autolainaa ei saa 25 vuodelle. Ilmeisesti sitten on hieman näkymyseroa. Jos uusien autojen keskihinta on noin 35k euroa ja käytettyjen noin 7000 euroa, niin pysyn kyllä siinä kannassa, että 50k euron autolla ajava on varakas.
No, tuo "vuokratkaan ei kauheasti eroa lainanlyhennyksistä" oli minulle juuri se tärkein perustelu hankkia sähköauto, eli se useampi satanen (nykyisin se olisi ehkä jo reippaasti yli 400€/kk) mitä minulla menisi bensaan, ei kauheasti eroa sähköauton lainanlyhennyksistä. Varsinkin jos tarkastelen uuden polttomoottoriauton ja vastaavan sähköauton välistä hintaeroa, enkä yksisilmäisesti pelkästään sähköauton hintaa, ikäänkuin polttomoottoriauton hankkiminen ei maksaisi mitään.

Jos taas ajokilometrejä tulee vähän, sitten ei sähköauton hankkimiselle liene yleensä taloudellisia perustelua (poislukien friikit "ihmiset maksaa käytetystä enemmän kuin uudesta"-tapaukset). Tosin silloin auton omistamiselle yleensäkään ei ehkä olisi taloudellisia perusteluja vaan kannattaisi miettiä riittäisikö vähäisiin ajotarpeisiin vuokra-autot, yhteiskäyttöautot, taksit jne., oman auton omistamisen sijaan.

Toki useimmilla auton hankkimiseen yleensä liittyy vaihtelevissa määrin muitakin kuin puhtaasti taloudellisia perusteluja. Liikkumisen vapaus ja oman auton käytön helppous nyt ainakin.
 
Viimeksi muokattu:
En nähnyt oliko tämä jo täällä, Saksassa ilmainen latailu Lidleillä loppuu.


Eniten tuossa uutisessa kiinnosti kaksi asiaa:

1. "Jatkossa jokainen kilowattitunti Lidlin ja Kauflandin Saksassa sijaitsevassa peruslatauspisteessä maksaa 0,29 euroa ja DC-pikalatauspisteessä 0,48 euroa. Yli 150 kilowatin tehoisilla eli kaikkein nopeimmilla DC-pisteillä maksu on 0,65 euroa/kWh."

Minusta tuo hintaero peruslatauksen (max 22kW AC?) ja pikalatausten välillä vaikuttaa aika isolta? Suomessa olen tottunut ajatukseen K-Latauksen ja ABC-latauksen hinnoista missä ero on enemmänkin luokkaa 10c/kWh tai jopa vain 5c/kWh. Varmaan on enemmänkin varianssia Suomessa, mutta varsinkin tuo nopein DC-hinta kuulostaa aika kovalta, eikös tuolla hinnalla ala sähköautoilu olla suunnilleen yhtä kallista kuin polttomoottoriautoilu, varsinkin Saksassa missä oletan polttoaineiden olevan hieman halvempia kuin Suomessa?

2. Uutisessa ei puhuta mitään siitä että tuo hinta kuittautuisi edes osittain esim. Lidl-ostoksissa tms., mitä itse olin ehdottanut malliksi esim. Suomen Lidleihin jotta sähköauton latailu pysyisi Lidlissä jonkinlaisena sisäänheittotuotteena ja vain oikeat asiakkaat latailisivat. Eihän se toki aivan yksinkertaista olisi toteuttaa enkä tiedä onko Saksan Lidlillä edes omaa kanta-asiakasäppiä kuten Suomen Lidlillä (kokemukseni mukaan Saksa on monilta osin vielä kovin vanhakantaista).

Kyllä se vaan on niin että jos Lidlin kylmälle pihalle tulee normi maksullinen lataus (ilman mitään porkkanaa että esim. osan tai koko hinnan latauksesta saa kuitattua ostoksien hinnassa tai saatavilla bonuksilla tms.), en keksi järkisyitä miksi en ennemmin ajaisi läheisen Prisman lämpimään halliin (vaikka sitten maksulliseen lataukseen ostosten aikana), varsinkin talvella. On siellä paremmat valikoimatkin kuin Lidlissä.

Onhan se varmasti Lidlille ja muillekin aikamoista tasapainoilua miten asia kannattaa järjestää. Siitä kuitenkin olen samaa mieltä että nykyinen kaikille täysin ilmainen lataus ei liene kestävä ratkaisu, tulee sähköautokannan kasvaessa ja talvea kohti sähkönhinnan kohotessa vaan yhä enemmän tappeluita kun Wolt-kuskit ja sähkötaksit jonottavat ilmaisille latureille jne.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys:
Taloyhtiö on laittamassa minulle sähköauton latauspistokkeen, ajasta ei tietoa vielä.
Sähkäri kävi ottamassa ajastimen pois lämpötolpasta ja totesi, että kestää kuormituksen että lataile vain Sukolla.
Tähän sain luvankin, että saan latailla siihen asti kun oikea pistoke tulee ja nyt saan ”parkkipaikan maksulla” vetää akkua täyteen.. Myöhemmin tulee kwh mittari..

Eli onko Suko turvallinen käyttää jatkuvasti? Kun siitä puhutaan tilapäislaturina? Onko haittaa akulle?
 
Kysymys:
Taloyhtiö on laittamassa minulle sähköauton latauspistokkeen, ajasta ei tietoa vielä.
Sähkäri kävi ottamassa ajastimen pois lämpötolpasta ja totesi, että kestää kuormituksen että lataile vain Sukolla.
Tähän sain luvankin, että saan latailla siihen asti kun oikea pistoke tulee ja nyt saan ”parkkipaikan maksulla” vetää akkua täyteen.. Myöhemmin tulee kwh mittari..

Eli onko Suko turvallinen käyttää jatkuvasti? Kun siitä puhutaan tilapäislaturina? Onko haittaa akulle?
"Tilapäislaturi" terminä on enemmän markkinamiesten juttuja, voi suko-latausta käyttää vaikka ainoana latauksena jos ei ole nopeammalle lataukselle tarvetta. En ole ainakaan toistaiseksi kuullut mitään pitävää perustelua miksi näin ei voisi tehdä tai että suko-latailua pitäisi välttää tms., ellei aleta vängätä että "entäs jos yrität ladata 16A virralla 100 vuotta vanhasta mummolan mökin huonokuntoisesta pistorasiasta ja mökki syttyy tuleen ja mummo menee siinä mukana eikä testamenttiakaan ehditty allekirjoittaa?".

Rajoita lataus 8A virralla niin tuskin tulee ongelmaa. Varsinkin kun ammattilainen sanoi että kyllä kestää. Siinä lämpötolpassa lienee tavallinen suko joten jo senkin takia olisi hyvä rajata 8A virralle, rajoituksen voi automallista riippuen tehdä joko auton päästä, tai sitten sillä latauspiuhalla. Jos matkalatauspiuha tuli auton mukana, luultavasti sillä ei edes pysty lataamaan nopeampaa kuin 8A, kaupasta sitten saa matkalatauspiuhoja joilla voi ladata 16A asti, jos tarve on.

Akku päinvastoin vain tykkää siitä että sitä ladataan hitaammin, voi vaikuttaa akun elinikään. Varsinkin jos sydäntalvella lataa täysin kylmää akkua, hidas lataus rasittaa akkua vähemmän kuin pikasuperhyperteholataus.
 
Viimeksi muokattu:
"Tilapäislaturi" terminä on enemmän markkinamiesten juttuja, voi suko-latausta käyttää vaikka ainoana latauksena jos ei ole nopeammalle lataukselle tarvetta. En ole ainakaan toistaiseksi kuullut mitään pitävää perustelua miksi näin ei voisi tehdä tai että suko-latailua pitäisi välttää tms., ellei aleta vängätä että "entäs jos yrität ladata 16A virralla 100 vuotta vanhasta mummolan mökin huonokuntoisesta pistorasiasta ja mökki syttyy tuleen ja mummo menee siinä mukana eikä testamenttiakaan ehditty allekirjoittaa?".

Rajoita lataus 8A virralla niin tuskin tulee ongelmaa. Varsinkin kun ammattilainen sanoi että kyllä kestää. Siinä lämpötolpassa lienee tavallinen suko joten jo senkin takia olisi hyvä rajata 8A virralle, rajoituksen voi automallista riippuen tehdä joko auton päästä, tai sitten sillä latauspiuhalla. Jos matkalatauspiuha tuli auton mukana, luultavasti sillä ei edes pysty lataamaan nopeampaa kuin 8A, kaupasta sitten saa matkalatauspiuhoja joilla voi ladata 16A asti, jos tarve on.

Akku päinvastoin vain tykkää siitä että sitä ladataan hitaammin, voi vaikuttaa akun elinikään. Varsinkin jos sydäntalvella lataa täysin kylmää akkua, hidas lataus rasittaa akkua vähemmän kuin pikasuperhyperteholataus.
Kiitos, sain tingattua mukaan tuollaisen matkalaturin. Täytyy valita siitä tuo 8A lataukseksi.
 
Kyllä se vaan on niin että jos Lidlin kylmälle pihalle tulee normi maksullinen lataus (ilman mitään porkkanaa että esim. osan tai koko hinnan latauksesta saa kuitattua ostoksien hinnassa tai saatavilla bonuksilla tms.), en keksi järkisyitä miksi en ennemmin ajaisi läheisen Prisman lämpimään halliin (vaikka sitten maksulliseen lataukseen ostosten aikana), varsinkin talvella. On siellä paremmat valikoimatkin kuin Lidlissä.
Samat kuin ennenkin.
- Edullisemmat ja paremmat vihannekset, erityisesti tomaatit.
- Kreikkapäivien tonnikala lasipurkissa joka on aivan eri tasolla kuin prisman abba
- Pähkinä / hedelmämysli niissä pusseissa
- hyvä edullinen feta / oliiviöljy jne

Vaikka lataus olisi ilmainen joudun yleensä aina kuitenkin käymään toisessa kaupassa kotimatkalla, jos ei muuten niin hakemaan pastaa / tomaattimurskaa tms.
 
Voi tulla järkytyksenä monelle, mutta ruokakaupassa voi käydä ihan ruuan takia (ja oman paikkakunnan Lidlissä ei edes ole latausmahdollisuutta). Toisekseen kun käyttää pienempiä kauppoja, niin usemmassa kaupassa käyminen on todennäköisesti nopeampaa kuin yhdessä hypermarketissa käyminen.

Mitä Saksan Lidliin tulee, niin hintojen nosto latauksille on aika loogista jos jopa sähkön saatavuus saattaa tulla ongelmaksi.
 
Tuokin on niin suhteellista, että paljonko huoltoon menee. Riippuu paljon merkistä/mallista ja kuskista.

Itsellä oli fiat Punto jossa meni 6v aikana yhteensä joku alle tonni huollot/korjaukset + katsastus+ kahdet merkkirenkaat, eli mitälie 150-200€/v.

Parilla kaverilla on kia ceed/rio, päälle 10v vanhoja ja näilläkin on mennyt lähinnä öljynvaihto 60-80€ ja renkaat silloin tällöin tyyliin.

Yhdellä töissä oli bmw johon meni 10000€ viidessä vuodessa

Sähköautolla säästää siis lähinnä tuon vuosihuollon hinnan, joka on merkkiliikkeessäkin mallia 100-200€ monilla autolla, mutta toisaalta renkaat taitaa olla kalliimmat ja kuuluu nopeammin.

Tietysti voi väitellä, että pitää verrata premiumia premiumiin, mutta toisaalta alle 10000€ ei saa sähköautoa joka vastaa bensakulkineen kantamaa, jos se on tärkein asia.

Tuohon varallisuuskeskusteluun sanoisin, että kyllä yli 30000€ auton ostaja on jo varakas Suomen mittakaavassa, pitää olla niin hyvät tulot/varallisuus, että tuollaisen maksaminen ei sotke taloutta.

Esim jos on jo pitkäaikainen omistusasuja, on varakas verrattuna vuokralla asuvaan joka yrittää samalla säästää käsirahaa omistusasuntoon, vaikka tulot olisi samat sillä hetkellä. Jolloin 600€/kk autoon voi olla este että pääsee pois vuokralta.

Omassa kaveripiirissä on kalleimmat autot päälle 20k€ uutena maksaneita, vaikka suurin osa on korkeakoulutettuja. Sanoisin, että pitää joko asua toisen töissä käyvän kanssa tai olla reilusti yli 4000€ bruttopalkka, että kannattaa käyttää yli 500€/kk autoon.

Pelkästään tuo yksin vai yhdessä asuminen vaikuttaa helposti kuluihin 100% jonka voi käyttää siihen autoon ja yksin asuva ei
Jos verrataan huoltokustannuksen näkökulmasta vertailukelpoisia uusia autoja (alle 5 vuotta vanha, hintaluokka 30-60k) niin sähköautoissa säästää kyllä huomattavasti enemmän kuin 100-200 euroa vuodessa huoltokuluissa. Joitain idioottimaisia legacy-valmistajien ratkaisuja lukuun ottamatta sähköautoissa ei ole ainuttakaan uutta huoltokohdetta mutta poissaolollaan loistavat kaikki moottoriin ja vaihteistoon liittyvät huollot. Arvioin itse säästäväni edellisestä Diesel-Audista Teslaan siirtyessäni noin 400 euroa vuodessa huolto- ja korjauskuluissa. Tämä pohjautuen tarkkaan toteutuneeseen historiatietoon ja siihen, että teen huollot ja korjaukset pääosin itse.
 
En nähnyt oliko tämä jo täällä, Saksassa ilmainen latailu Lidleillä loppuu.


Eniten tuossa uutisessa kiinnosti kaksi asiaa:

1. "Jatkossa jokainen kilowattitunti Lidlin ja Kauflandin Saksassa sijaitsevassa peruslatauspisteessä maksaa 0,29 euroa ja DC-pikalatauspisteessä 0,48 euroa. Yli 150 kilowatin tehoisilla eli kaikkein nopeimmilla DC-pisteillä maksu on 0,65 euroa/kWh."

Minusta tuo hintaero peruslatauksen (max 22kW AC?) ja pikalatausten välillä vaikuttaa aika isolta? Suomessa olen tottunut ajatukseen K-Latauksen ja ABC-latauksen hinnoista missä ero on enemmänkin luokkaa 10c/kWh tai jopa vain 5c/kWh. Varmaan on enemmänkin varianssia Suomessa, mutta varsinkin tuo nopein DC-hinta kuulostaa aika kovalta, eikös tuolla hinnalla ala sähköautoilu olla suunnilleen yhtä kallista kuin polttomoottoriautoilu, varsinkin Saksassa missä oletan polttoaineiden olevan hieman halvempia kuin Suomessa?
Kalliimpaa. Jos bensapihi polttis kuluttaa vaikka 5 litraa/100 km ja sähköauto 20 kWh/100 km, niin 0,65 e/kWh vastaa 2,6 e/l bensan hintaa.
 
Audi/Bemari akselilla huoltokulut tuntuvat olevan poskettomia kieltämättä. Vaikka itse ajoin Renaultilla niin edes huoltoon viemällä ei päässyt noihin kuluihin. Kaikki eksoottiset ratkaisut kun ovat pirun kalliita.

Ongelmallisen vertailusta tekee aika pitkälle tuo "vastaava" vaatimus. Se kun voi tarkoittaa aika lailla mitä tahansa mikä sattuu olemaan ostajan kriteerinä.

Esimerkkinä vaikka manuaalivaihteinen auto. Sitä vaihteistoa ei käytännössä huolleta ja sillä voi mennä se 300000km että heilahtaa. Sitten laitat jonkun hifiautomaatin niin öljyt pitäisi vaihtaa 60000km välein. Tai sitten jos kuulut luistattajiin, niin manuaalista saa vaihtopinnat rikki vaikka 60000km jälkeenkin.
 
Kysymys:
Taloyhtiö on laittamassa minulle sähköauton latauspistokkeen, ajasta ei tietoa vielä.
Sähkäri kävi ottamassa ajastimen pois lämpötolpasta ja totesi, että kestää kuormituksen että lataile vain Sukolla.
Tähän sain luvankin, että saan latailla siihen asti kun oikea pistoke tulee ja nyt saan ”parkkipaikan maksulla” vetää akkua täyteen.. Myöhemmin tulee kwh mittari..

Eli onko Suko turvallinen käyttää jatkuvasti? Kun siitä puhutaan tilapäislaturina? Onko haittaa akulle?
Sähköteknisen alan kansallisen standardointijärjestön Sesko ry:n suosituksen mukaan sukosta voi ladata 8 A:lla. Akku taas taitaa vain tykätä kun ladataan hitaasti. Niin olen tehnyt itsekin sekä plugarin ja nyt täyssähkön kanssa ja hyvin toimii. Työmatkaa on n. 10 km suuntaansa ja talvella latautuu energiaa viikon ajoihin ja lämmitykseen yön aikana, kesäisin kahden viikon.

 
Onko muita, jotka ovat päätyneet 50k€ tai kalliimpaan sähköautoon, vaikka ajokilometrit vuodessa olisi melko vaatimattomat? Itse ajan vuodessa noin 15-20tkm ja vaikka miten päin pyöritin exceliä, niin en saanut sähköautoilua kannattavaksi, mutta päädyin silti sellaisen tilaamaan.
 
Itse latasin alkuun 12A teholla, ennen kuin ladattavalla hybridillä tajusin tilanteen. 8A teholla akun täyttöön toki menee hetki (4h 15min) ja tuosta saa sen tunnin tingittyä 12A teholla. Ei sinänsä merkityksellistä vielä, mutta tuleva talvena mahdollisesti jos pitää yrittää saada lataus alhaisten tuntien aikana valmiiksi.

Ja jos ollaan esim kylässä tai jossain käymässä jossa pystyy lataamaan niin mitä nopeammin virtaa saa sen parempi (kun täyteen ei yleensä ehdi).

Itsellä taisi tulla jotain 18-19k vuodessa täyteen ja tosiaan 35k ladattavalle hybridille ei oikein ollut kilpailua. Noiden hintaluokkien sähköautolla kun ei saanut vetää ja toisaalta hybridillä saa tiettyä huolettomuutta reissujen suhteen.

Tilanne voisi olla muuten eri nyt, mutta hintataso on hiipinyt sen verran ylöspäin että ei välttämättä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muita, jotka ovat päätyneet 50k€ tai kalliimpaan sähköautoon, vaikka ajokilometrit vuodessa olisi melko vaatimattomat? Itse ajan vuodessa noin 15-20tkm ja vaikka miten päin pyöritin exceliä, niin en saanut sähköautoilua kannattavaksi, mutta päädyin silti sellaisen tilaamaan.
Meillä laskutilannetta muutti merkittävästi se, että saadaan yksi bensa-auto romuttamolle eli siitä tulee 6-700 € hyvää vuodessa vaikka tonnin pommista kyse. Iso perheauto koukulla pitkille matkoille ja sähkö-Mii vaimon kauppakassina/työmatka-autona.

e: Taloudellisesti ei varmasti järkevin veto, mutta sähkölinjaan kerran tottuneena paluuta ei takaisin ole. Viime viikolla jouduin ajamaan vuokra XC60:sta ja se voimalinjan hidas reagointi oli varsin rasittavaa melusta puhumattakaan.
 
Meillä laskutilannetta muutti merkittävästi se, että saadaan yksi bensa-auto romuttamolle eli siitä tulee 6-700 € hyvää vuodessa vaikka tonnin pommista kyse. Iso perheauto koukulla pitkille matkoille ja sähkö-Mii vaimon kauppakassina/työmatka-autona.
Hetkinen. Siis miten tuo romuttamolle menevä bensa-auto tuo 600-700€ vuodessa hyvää?
 
Onko muita, jotka ovat päätyneet 50k€ tai kalliimpaan sähköautoon, vaikka ajokilometrit vuodessa olisi melko vaatimattomat? Itse ajan vuodessa noin 15-20tkm ja vaikka miten päin pyöritin exceliä, niin en saanut sähköautoilua kannattavaksi, mutta päädyin silti sellaisen tilaamaan.
Vähän yleisesti ihmettelen, että miksi sähköauton ostamista pitäisi perustella aina sillä että se on halvempaa kuin vanhalla polttomoottorilla ajaminen. Eihän polttomoottoriautoillakaan ole tällaista vaatimusta ollut kun vanhaa polttista on vaihdettu uuteen polttikseen.
 
Vähän yleisesti ihmettelen, että miksi sähköauton ostamista pitäisi perustella aina sillä että se on halvempaa kuin vanhalla polttomoottorilla ajaminen. Eihän polttomoottoriautoillakaan ole tällaista vaatimusta ollut kun vanhaa polttista on vaihdettu uuteen polttikseen.
Ehkä on syntynyt uusi ryhmä auton ostajia jotka olisivat perinteisesti ostaneet paljon halvemman auton jossa budjetti kokonaishinnan mukaan. Sähköautojen myötä he ovat joutuneet muuttamaan ajattelumalliaan ja sen vuoksi tuovat sitä paljon esille, koska heidän päätöksenteossaan se oli iso muutos.
 
Onko muita, jotka ovat päätyneet 50k€ tai kalliimpaan sähköautoon, vaikka ajokilometrit vuodessa olisi melko vaatimattomat? Itse ajan vuodessa noin 15-20tkm ja vaikka miten päin pyöritin exceliä, niin en saanut sähköautoilua kannattavaksi, mutta päädyin silti sellaisen tilaamaan.
Mutta eikös se auton arvo säily paremmin jos tulee ajettua vähemmän? Itsekin tilasin 2x nykyistä kalliimman sähkiksen, mutta ei se kyllä rahallisesti luultavasti ole millään akselilla kannattavaa. Paljon nautinnollisempaa varmasti, mutta tililtä häviää silti yhtä paljon kuukaudessa rahaa. Itse koen sen voitoksi jos samalla rahalla saa paremman auton.
 
Onko muita, jotka ovat päätyneet 50k€ tai kalliimpaan sähköautoon, vaikka ajokilometrit vuodessa olisi melko vaatimattomat? Itse ajan vuodessa noin 15-20tkm ja vaikka miten päin pyöritin exceliä, niin en saanut sähköautoilua kannattavaksi, mutta päädyin silti sellaisen tilaamaan.
Itse olen ostanut 6 uutta sähköautoa, vaikka ajokilometrejä autolla saattaa tulla vain 5-10tkm vuodessa. Loput kilometrit moottoripyörällä. Kalleimpana id.3, eli alle 50 000€.

Nyt 10 vuotta vanha (2012) bensa-auto vaan ja odottelen, että hullu pösö e-2008 tulee joskus 2023. Olisi toki voinut ajaa Leafilla vähän pidempäänkin, kun nyt joutuu odottamaan uutta sähkistä.

En ole aiemmin ostanut uusia autoja, mutta siis seitsemäs sähkis "jo" tilauksessa. Toki hyvät kaupat olisi varmaan saanut vaikka Corolla hybridilläkin (pieni kulutus)? Itse en ole toki hintoja pahemmin vertaillut, mutta nousussa luulisin olevan.
 
Yksi houkutus itselle sähköautoon siirtymiseen olisi se viiveetön lähtö, tuntuu että autossa on enemmänkin tehoa kuin oikeasti on. Ja automaatti tietysti, no sehän on aika itsestään selvää sähköautoissa, mutta kuitenkin.
 
Onko täällä tietoa, että miten voisi kaivaa Polestarin varusteista tietoa. Onnistuuko infon kautta vai miten? Aikaisemmin juuri kirjoittelin, että joissain Saksan plus- malleista on puuttunut mm lämpöpumppu.
Miten sen pystyisi selvittämään, kun liikkeen myyjätkään sitä tiedä.

Tässä esimerkki, missä ei ole, vaikka ilmo niin väittääkin: https://www.nettiauto.com/polestar/2/12931525


 
Viimeksi muokattu:
En vain ole nähnyt yhtään exceliä. :D Työpaikan parkkipaikalla ei ole kovin montaa tuon hintaluokan autoa. Noin sadasta alle kymmenen ja niistäkin suurin osa työsuhdeautoja. Sähköautoja ei taida olla kuin yksi ja plugareita kolme, oma mukaan lukien.

Paljon ajavalle tietty sähkis tulee nopeasti halvemmaksi, mutta jos autoiluun menisi vaikkapa tonni kuussa, minulla ei olisi siihen varaa.

Työpaikalle tuli ensimmäiset latauspisteet tällä viikolla. Ohjeistus tulee varmaan vasta ensi vuonna. :lol:

Tuossa on oma exceli tuolta heinäkuulta. Ja ennenkuin alkaa kukaan viisastelemaan, niin tiedän että tuossa on virheitä, mutta kyllä siitä käsityksen saa. Virheitä esim
-sähköauton vakuutus vähän kalliimpi. Nykyisen Volvon vakuutus erittäin hyvän hintainen ja samantasoisen sopimuksen varmasti saan myös Niro EV:hen.
-sähköltä puuttuu käyttövoimavero
-sähkössä ei takuun takia korjauskustannuksia ekaan 4 vuoteen
-Volvon korjauskustannukset omistusaikani 3,5 vuoden realisoituneen keskiarvon mukaan. Todennäköisesti tulisivat jatkossa nousemaan kun auto nyt 9 vuotta vanha ja 199tkm ajettu
-diesel hinta tämänhetkiseen tilanteeseen yläkantissa, mutta sähkönhinta toistaiseksi myös. Itsellä voimassa vielä vuoden 12 senttiä kWh kaikkinensa
-latauksista 90% pystyn kuitenkin suorittamaan maksuttomasti, joten tuo kulu jokatapauksessa yläkanttiin

Faktahan se on että kallista on sähköautolla ajaminen, mutta omilla km määrillä kallista on jokatapauksessa. Täysin realistista ajatella kuluja säästyvän luokkaa 5000€ vuodessa jolla lyhentää sähköautoa jo aika mukavasti. Samalla saa auton vaihdettua 10v uudempaan ja (käyttö)autokuumeen taputeltua ainakin pariksi vuodeksi.

Edullisempi vaihtoehto olisi vähentää ajamista, mutta pitäisi samalla aloittaa työttömyys :)

Edit. Vertailussa nuo kaksi viimeistä saraketta on ne, joissa vertasin sähköautoa nykyiseen käyttikseen.
Tuo Corolla 20v vanha kakkosauto jolla ei pystyisi tuollaisia kilsoja käytännössä ajamaan. Plugarin sekä kaasun laitoin vertailumielessä kun pohdin mihin käyttövoimaan siirryn. Niiden arvot aika hihasta heitetty.
 

Liitteet

  • IMG_20220703_115139730~2.jpg
    IMG_20220703_115139730~2.jpg
    2,4 MB · Luettu: 100
Viimeksi muokattu:
Kalliimpaa. Jos bensapihi polttis kuluttaa vaikka 5 litraa/100 km ja sähköauto 20 kWh/100 km, niin 0,65 e/kWh vastaa 2,6 e/l bensan hintaa.
Jos vertaa 5l kuluttavaa niin kannattaa valita myös vastaavan kokoinen sähköauto. Eli puhutaan alle 10kWh/100km kokoluokasta, esim tripletit.
 
mutta sähkölinjaan kerran tottuneena paluuta ei takaisin ole. Viime viikolla jouduin ajamaan vuokra XC60:sta ja se voimalinjan hidas reagointi oli varsin rasittavaa melusta puhumattakaan.

Kyllä, jos joutuu välillä polttista ajaan niin sitä miettii, että ” mitä v**ua se nyt miettii, mene! Ja mitä se nykii, automaatti sentään” :-)
 
Jos vertaa 5l kuluttavaa niin kannattaa valita myös vastaavan kokoinen sähköauto. Eli puhutaan alle 10kWh/100km kokoluokasta, esim tripletit.
Passat GTE:ni, farkkumalli, kuluttaa tyhjällä akulla liikkeelle lähdettynä n. 5,2 l/100 km kesäkelillä maantiellä. Mikään myynnissä oleva sähköauto ei kulje maantienopeuksia alle 10 kWh/100 km. Kirjoitat ihan höpöjä.
 
Viimeksi muokattu:
Minkähän vuoksi isossa osassa sähköautoja on karmittomat ikkunat? Polttiksissa ne ovat mielestäni olleet kuitenkin harvinaisempia perus käyttiksissä. Sen ymmärrän että paskoja ovenkahvoja käytetään ilmanvastuksen minimoinnin vuoksi, mutta eikai ikkunan osalta eroa voi olla?
 
Passat GTE:ni, farkkumalli, kuluttaa tyhjällä akulla liikkeelle lähdettynä n. 5,2 l/100 km kesäkelillä maantiellä. Mikään myynnissä oleva sähköauto ei kulje maantienopeuksia alle 10 kWh/100 km. Kirjoitat ihan höpöjä.
Pitää paikkansa, vain kaupunkiajossa pääsee jopa alle 10kWh. 20kWh haukkaavalla 100km maksaa 6€ ja 5,2L haukkaavalla maksaa 11,96€.
Sähkö 0,30s/kWh (laturi ABC:llä) ja bensa 2,30€/L
Jos sähkö maksaa yli 0,60€/kWh niin Passatilla ajo halvempaa. Viime yönä pörssisähkö 0,11€/kWh.
 
Pitää paikkansa, vain kaupunkiajossa pääsee jopa alle 10kWh. 20kWh haukkaavalla 100km maksaa 6€ ja 5,2L haukkaavalla maksaa 11,96€.
Sähkö 0,30s/kWh (laturi ABC:llä) ja bensa 2,30€/L
Kysymys oli nyt siis Saksan Lidlien tulevasta >150 kW lataushinnasta 65 c/kWh, jolloin 100 km maksaakin 13 e.
 
Minkähän vuoksi isossa osassa sähköautoja on karmittomat ikkunat? Polttiksissa ne ovat mielestäni olleet kuitenkin harvinaisempia perus käyttiksissä. Sen ymmärrän että paskoja ovenkahvoja käytetään ilmanvastuksen minimoinnin vuoksi, mutta eikai ikkunan osalta eroa voi olla?
Ainakin Model 3:ssa ikkunalinja on kokonaan tasaista lasia kun on karmittomat ikkunat, kun karmillisissa ei ole tasainen. Eli varmaan pyörteitä vähentää. Mutta onko oleellista hyötyä, niin en osaa sanoa.
 
Passat GTE:ni, farkkumalli, kuluttaa tyhjällä akulla liikkeelle lähdettynä n. 5,2 l/100 km kesäkelillä maantiellä. Mikään myynnissä oleva sähköauto ei kulje maantienopeuksia alle 10 kWh/100 km. Kirjoitat ihan höpöjä.
No ei kai maantiekulutus kerro koko totuutta? Mites jos ajat vaikka 30% kaupunkia, 35% maantietä ja 35% motaria? 5,2l taitaa olla haave vain tyhjällä akulla.

Teslan SR taitaa mennä sinne 12kWh tasolle ja tripletit jopa alle 10kWh.
 

Liitteet

  • Screenshot_2022-09-10-09-12-04-99_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
    Screenshot_2022-09-10-09-12-04-99_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
    360,6 KB · Luettu: 98
Minkähän vuoksi isossa osassa sähköautoja on karmittomat ikkunat? Polttiksissa ne ovat mielestäni olleet kuitenkin harvinaisempia perus käyttiksissä.

Itseä aina hämmentää noissa lähinnä se, että niihin on viritelty erilaisia laskumekanismeja yms. Edellisessä 2002 Renault Lagunassa oli karmittomat ikkunat, eikä siinä mitään ihme laskuvirityksiä ollut. Mekanismi uusittiin 320k aikana kerran, mutta voin kuvitella että jos sitä pitäisi liikuttaa jokaisella oven avauksella niin sehän hajoaisi aiemmin kuin ehtisi kissaa sanoa. No okei, eiköhän näissä moderneissa autoissa tuota ole testattu ja tuskin toimii jollain väsyvällä vaijerilla enää.

Mitä maantiekulutukseen tulee, niin ladattavalla hybridillä talvella vie saman verran kuin kesäkelillä kun ajellaan tyhjällä akulla. Tai siis ainakin sateisessa syyskelissä kulutus on sama kuin kesällä täydellisellä kelillä. Ihan sen takia, että nopeuden lasku vaikuttaa voimakkaasti vaikka on tuollainen matalakattoisempi farmarimalli eikä mikään SUV. Motarinopeuksissa kulutus nousee selvästi, mutta toisaalta polttis on sitten sitä varten. Tyhjällä akulla se kuitenkin nousee silti, koska sähkömoottori avustaisi muuten ja pitäisi kulutuksen alhaisempana. Varmaan riippuu tietty aika paljon mallista minkälaisiin nopeuksiin on tähdätty ja täten esim. moottorin tehoista.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 533
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom