Yleistä keskustelua sähköautoista

En mä sanonut ettei lataus maksa kaupalle mitään.

Miksi en näe ihmisten valittavan tehottomasta tilankäytöstä kauppojen sisällä? Siinä menetetään myyntiä joka johtaa korkeampiin kuluihin.

Entä joissakin ketjuissa henkilökunnalle maksetusta kovemmasta palkasta?

Samoin Kesko, joka maksaa osinkoa osakkeenomistajille?

Jos nyt laitetaan kaupan kaikki kulut vertailuun niin oikeastiko jollain latauspisteellä on niin iso vaikutus että hintoja joutuu nostamaan? Epäilen vahvasti että se näkyy merkityävästi edes sähkölaskussa.
 
Tiedän kyllä että asiakkaat maksavat kaupan kulut.
Sähköautoilija ei siis pitäisi outona, jos kaupan pihalla jaettaisi esim. pari litraa bensaa jokaiselle bensa-autoilijalle? Nostetaan vain tuotteiden hintaa kaupassa ja katetaan sillä syntyneet kulut?
Ongelma ei varsinaisesti ole se ilmainen lataus, ongelma on että kaikki maksavat siitä vaikka vain osa voi hyödyntää etua.
Tilannehan on ihan sama vaikka silloin kun myydään kalaa alennuksella, kaikki maksavat siitä vaikka vain osa voi hyödyntää etua. Osa on esim allergisia kalalle jne. Tai ei muuten vaan tykkää siitä.

Sama ilmaisen parkkipaikan kanssa, kaikki maksaa vaikka osa tulee kävellen. Kaikki eivät myöskään katso tv:tä mutta maksavat silti tuotteiden hinnassa tv mainonnnan kulut.

Tai jos jaetaan ilmaisia ämpäreitä, niitä ei riitä kaikille mutta kaikki kaupan asiakkaat maksaa niistä.

Lisäksi kaupan sähkölaskusta joku ilmainen lataus on aivan äärimmäisen pieni osa. Enemmän menee sähköä siihen kun joku jättää pakaste arkun oven auki.
 
Tiedän kyllä että asiakkaat maksavat kaupan kulut.
Sähköautoilija ei siis pitäisi outona, jos kaupan pihalla jaettaisi esim. pari litraa bensaa jokaiselle bensa-autoilijalle? Nostetaan vain tuotteiden hintaa kaupassa ja katetaan sillä syntyneet kulut?
Ongelma ei varsinaisesti ole se ilmainen lataus, ongelma on että kaikki maksavat siitä vaikka vain osa voi hyödyntää etua.
Muistikuvani mukaan Tuurin kyläkaupalla myytiin ainakin joskus aiemmin valtakunnan halvinta bensaa ja dieseliä. Ideana kai se että se osaltaan houkuttelee paikalle potentiaalisia asiakkaita pidemmänkin matkan takaa.

Ilmaisessa latauksessa Lidlissä ja muutamassa muussa paikassa pointteina taitavat olla olleen juuri houkutella paikalle lisää väkeä (lataushybridin tai sähköauton omistajia), ja myös jonkinlainen trendin harjalla surffaaminen eli että ollaan niin ympäristöystävällisiä kun promotaan sähköautoilua yms. Niillä latauspaikoillahan Lidl kovasti mainostaa sen olevan vihreää sähköä ja ainakin yhdessä Lidlissä lataustolppien takana on keinotekoinen niitty jossa myös on jokin trendikäs kyltti kertoen kuinka se auttaa mehiläisiä ja menninkäisiä tjsp.

Dieselin tarjoaminen voitaisiin taas nähdä vähän samanlaisena kuin jos jaettaisiin poltettavaa kivihiiltä ja riistoporno-DVD:eitä asiakkaille, se toisi huonoa julkisuutta eikä olisi yhtään trendikästä. Pidän melko todennäköisenä että Lidleissäkin tulee jossain vaiheessa jokin muutos tapahtumaan.

Niin tietenkin tässä tulee muistaa että ilmainen lataus tuntui niin Lidlistä kuin muistakin paikoista hyvältä idealta tasan niin kauan kun sähköautoja oli kovin vähän ja latailijoita tuli aika harvakseltaan. Ja tietenkin sähkö maksoi vain viisi senttiä kWh. Nykyisessä tilanteessa ei enää varmaan yhtä suurella innolla perustettaisi uusia ilmaisia latauspaikkoja, ainakaan ilman tiukkaa kontrollia että vain asiakkaat käyttävät sitä.
 
Tiedän kyllä että asiakkaat maksavat kaupan kulut.
Sähköautoilija ei siis pitäisi outona, jos kaupan pihalla jaettaisi esim. pari litraa bensaa jokaiselle bensa-autoilijalle? Nostetaan vain tuotteiden hintaa kaupassa ja katetaan sillä syntyneet kulut?
Ongelma ei varsinaisesti ole se ilmainen lataus, ongelma on että kaikki maksavat siitä vaikka vain osa voi hyödyntää etua.
Tuohon vielä että sitähän ei voida täysin tietää johtaako tuollaisten etujen tarjoaminen hintojen nousuun, laskuun tai samalla tasolla pysymiseen.

Jos se houkuttelee tarpeeksi lisäasiakkaita Lidliin jotta se kattaa latausten kulut ja jää vielä voittoakin, silloin vaikutus hintoihin voisi olla pikemminkin negatiivinen. Toki suoraa kohtalonyhteyttä noilla ei ole, hinnat määräytyvät pitkälti kilpailutilanteen perusteella, mutta Lidl on pyrkinyt vaikuttamaan kilpailutilanteeseen houkuttelemalla latailijoita kaupan pihaan, samaan tapaan kuin Tuurin Veljekset Keskinen on houkutellut halvalla polttoaineella omalla huoltiksellaan.

Anekdoottisena esimerkkinä minulla vain on se että ainakin minut sai muuttamaan läheisen Lidlin kantakaupakseni (useamman km päässä olevan Prisman puolesta) juurikin ilmainen latausmahdollisuus. Prismassa lähinnä käy ostamassa jos jotain ei Lidlistä saa. Toisaalta on sillä Prismallakin joitakin vetovoimatekijöitä, esim. talvella lämmin parkkihalli jossa voi sulatella autoa, tuo puuttuu Lidlistä. Kilpailu asiakkaista on veristä, vetovoimatekijöitä pukkaa.
 
En nyt tiedä mistä sait tuon hinnaksi 3000e, mutta kyllä tuossa Polestarin paketissa tulee muitakin varusteita mukana kuin tuo ilmalämpöpumppu. Esimerkiksi itselleni/meille ehdottomat: sähkösäätöiset penkit muistilla, lämmitettävä ratti, langaton lataus, tummennetut takalasit, panoraama katto ja sitten se ilp. Mutta jos se varuste ei ole itselle tärkeä niin senhän tosiaan voi jättää valitsematta. Kyllä se ainakin minun pään mukaan optimoi energiankulutusta puolet vuodesta, joten ihan kiva, että se tulee tuossa mukana.
Plus-paketissa on vain tummennettu takalasi.

Itse olisin jättänyt koko paketin pois, mutta halusin sähkösäätöiset penkit ja lämmitettävän ratin, niin joutui paketin valitsemaan. No omassani ei ole pumppua, hyvin olen pärjännyt ilmankin.
 
Plus-paketissa on vain tummennettu takalasi.

Itse olisin jättänyt koko paketin pois, mutta halusin sähkösäätöiset penkit ja lämmitettävän ratin, niin joutui paketin valitsemaan. No omassani ei ole pumppua, hyvin olen pärjännyt ilmankin.
Kyllä ihan karvalakissakin on sähkösäätöiset penkit.

Jännä miten eri ihmisillä on eri vaatimustaso. Jollekkin on ihan pakko saada langaton lataus tai joku panoraama katto.
Jotku taas suorastaan FB:ssa haukkui nelivedolla ajavia ajotaidottomiksi ja dual motoria ihan turhaksi mutta adaptiivinen vakkari oli se elämää tärkeämpi asia saada.

Hyvä että on erilaisia varustepaketteja eri ihmisille. Silti olisin toivonut varustelistaa mistä voisi ruksia tiettyjä asioita ilman että ottaa turhaa
 
Loistavaa, että on ollut ilmaisia latauspaikkoja niille ketkä ovat ehtineet jo sähköautoilemaan. Tässä nämä hlöt ovat latua auranneet ja se on ollut kiva pikku etu ja ihan oikein. On ihan selvää, että jos ilmaista isommalle massalle tarjotaan, niin se pitää jostakin ottaa tietenkin takaisin. Ei ehkä järkeä vielä jyvittää sähkönkulutusta esim. Lidlin elintarvikkeiden hintoihin koska silloin maksajaksi päätyy myös polttoaineen käyttäjät. Niin ja huomiona vielä, että se latausaseman/asemien asennus se vasta investointi onkin..
Eikä sellaista olekaan, kuin ilmainen sähkö. Joku sen aina maksaa.

Riittävän lujaäänisesti muuten kun huudellaan ja on jo huudeltukin mm. sähköautoilijoiden parkkipaikka-alennuksista ja erityisesti siitä, että "20c on tolpalta vielä halpaa", "vasta 60c alan miettimään kotilatausta"... niin tossa on kyllä hyvää vinkkiä julkisille latausaseman hostaajille..varaa siis on liki triplata kwh-hinta ennen kuin jengiä alkaa ärsyttämään. Itse yrittäisin olla ihan hiljaa ja nautiskella kohtuullisista hinnoista mahdollisimman pitkään.. :)
 
Loistavaa, että on ollut ilmaisia latauspaikkoja niille ketkä ovat ehtineet jo sähköautoilemaan. Tässä nämä hlöt ovat latua auranneet ja se on ollut kiva pikku etu ja ihan oikein. On ihan selvää, että jos ilmaista isommalle massalle tarjotaan, niin se pitää jostakin ottaa tietenkin takaisin. Ei ehkä järkeä vielä jyvittää sähkönkulutusta esim. Lidlin elintarvikkeiden hintoihin koska silloin maksajaksi päätyy myös polttoaineen käyttäjät. Niin ja huomiona vielä, että se latausaseman/asemien asennus se vasta investointi onkin..
Eikä sellaista olekaan, kuin ilmainen sähkö. Joku sen aina maksaa.

Riittävän lujaäänisesti muuten kun huudellaan ja on jo huudeltukin mm. sähköautoilijoiden parkkipaikka-alennuksista ja erityisesti siitä, että "20c on tolpalta vielä halpaa", "vasta 60c alan miettimään kotilatausta"... niin tossa on kyllä hyvää vinkkiä julkisille latausaseman hostaajille..varaa siis on liki triplata kwh-hinta ennen kuin jengiä alkaa ärsyttämään. Itse yrittäisin olla ihan hiljaa ja nautiskella kohtuullisista hinnoista mahdollisimman pitkään.. :)

Tuotteistukseen liittyy esim. markkinatutkimukset joissa käydään tuommoisia läpi.

Syy noihin 20c hintoihin lienee juurikin se, että
kun tutkimukset tehtiin tuo oli lähellä rajaa. Tilanne lienee muuttunut tässä sähkön hinnan noustua radikaalisti, vuosi sitten 20c/kwh ei ollut halvempaa kuin kotisähkö.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmainen latauspaikka on ainakin itselle nykyään jo pois työntävä tekijä. Toki ajelen itse vain ladattavalla hybridillä, mutta kun menen kauppaan niin haluan auton usein lataukseen. Ihan sen takia, että se on suoraan bensankulutuksesta pois. Ilmaisilla latauspaikoilla ei pääse juuri koskaan lataamaan, joten preferoin esim. K-latausta ja vastaavia, koska niissä pääsee käytännössä aina laturille (muutama poikkeus ollut). Toki latausnopeuskin on aika hidas, joten eipä niistä kovasti maksamaankaan joudu.

Lisäksi vähän useammin nykyään latauspaikat laitetaan vähän reunemmaksi, joka on vain hyvä asia koska pahin asia mitä voi tehdä on laittaa ilmainen lataus ja ihan lähelle ulko-ovea/pääovea.
 
Kyllä ihan karvalakissakin on sähkösäätöiset penkit.
Osittain sähkösäätöiset eli selkänojan kallistus on ainakin manuaalinen.

Itse en tarvitse langattomia latauksia ja tuo lasikattokin oli vähän semmoinen epäilyksiä aiheuttava, mutta osa pakettien varusteista oli "pakollisia" saada, niin valitsin autooni sekä Plus- että Pilot-paketin.

Tuolta voi katsoa mitä eroa on karvalakin ja Plus-paketin välillä..... Polestar 2 Plus pack - Ominaisuuksien vertailu | Polestar FI

1662435975977.png
 
Ilmaiset latausasemat nyt on vaan yksinkertaisesti epäreiluja, ja epäreiluus ärsyttää monia.

Jos on valmiiksi niin rikas, että voi hommata sähköauton, ei pitäisi olla tarvetta saada vielä ilmaista sähköä.

Tuo on vähän kuin että kaikki kalliin Guccin laukun omaavat saisi kaupassa ilmaiset munkkikahvit, epäreilua rikkaampien suosimista.

Tietenkin on myös halvempia vanhoja ladattavia autoja ja ilmaiset asemat voi toimia sähköautokannan kasvun nopeutukseen sun muuhun positiiviseen.

Mutta yksilön kannalta on ymmärrettävää, että näkee sähköllä ajavat etuoikeutettuina rikkaina, jotka saa vielä ilmaista sähköä kaupan päälle.


Omalla toimistolla oli tähän syksyyn asti että kaikki maksoi 20€/kk hallipaikasta, mutta sähköllä ajavat sai ladata latausasemilla mielin määrin. Joka oli tiete kin täysin epäreilua ja ehkä verotuksen kannalta laitonta(kun lataus maksoi 0€/kk).

Nyt lataajille tuli 21€/kk lisämaksu, joka tekee asiasta jo ihan järkevän, vaikka ilmaiseen tottuneet lataajat siitä purnasikin.

Ilmainen lataus olisi ok, jos jokainen bensalla ajavakin saisi pari litraa tankata hallissa.

Mutta nyt asia on tasapainoinen, sähköä lataavat maksaa siitä.

Ehkä tämäkin ilmiö tasoittuu sitten, kun kunnollisia sähköautoja alkaa saamaan tavallisen työssä käyvän kukkarolle sopivaan 5-15k€ hintaan. Teslakin on vielä niin kallis että pitää olla jotain perittyä rahaa tai järkyttävän hyvä palkka, että sellaista voi edes harkita
 
Nyt lataajille tuli 21€/kk lisämaksu, joka tekee asiasta jo ihan järkevän, vaikka ilmaiseen tottuneet lataajat siitä purnasikin.
Meillä töissä asia on omasta mielestä hoidettu parhaalla mahdollisella tavalla. Parkkipaikalla on varmaan reilu 50 AC-tolppaa, josta lataaja maksaa kWh-perusteisesti juuri sen verran paljonko on autoonsa sähköä saanut. Tuo on vielä reilumpi kuin tapa kuin kuukausimaksullinen veloitus, koska plugarilla lataava saa paljon pienemmän hyödyn kuin täyssähköllä lataava, jos veloitus on kuukausiperusteinen.
 
Niin ja huomiona vielä, että se latausaseman/asemien asennus se vasta investointi onkin..
Käsittääkseni sillä on suuri merkitys onko kyseessä DC-laturi, vai perus-AC-latausasema (varsinkin jos ei tarvita mitään tunnistusta, applikaatiokytkentää, laskutusta jne., kuten ilmaislatauspaikoissa ei tarvita). Yleensä ne harvat ja yhä vähenevät ilmaislatauspaikat ovat AC-latausasemia, Lidl poikkeus tarjoten myös 30kW DC-latausta.
 
Jos on valmiiksi niin rikas, että voi hommata sähköauton, ei pitäisi olla tarvetta saada vielä ilmaista sähköä.
Minä en ostanut sähköautoa sen takia että olen rikas, vaan päinvastoin sen takia että minulla ei mielestäni ollut enää varaa bensa-autoiluun pitkien työmatkojeni takia. Ennen sähköautoa harkitsin kaasuautoa, tismalleen samasta syystä (näin jälkikäteen ajatellen, onneksi en ostanut kaasaria).

Mahdollisuus silloin tällöin ladata ilmaiseksi, oli se sitten Lidlin parkissa ostosten aikana, tai työpaikallani hidaslataus työpäivän aikana jolloin ehdin ladata ehkä maksimissaan 10kWh verran sähköä, on vain lisäkirsikkana päällä joka entisestään korostaa sähköautoilun halpuutta. Toki se olisi halvempaa minulle jo silloinkin vaikka tekisin kaikki latailuni kotona 19c/kWh (mikä on ollut hinta mitä taloyhtiö minua on tähän mennessä laskuttanut, mukana verot ja siirtomaksut), tai 20c/kWh kaupallisilla latureilla.

Silloin kun sähkö maksoi vain 5c/kWh, pidin sähköauton ilmaista latausta joillakin parkkipaikoilla verrattavana siihen että autoilijoille tarjotaan yleisesti ilmaista pysäköintiä, tai että työpaikoilla tarjotaan työntekijöille ilmaista lohkolämmityssähköä talvisin. Tai siihen että jossain jaetaan ilmaisia ämpäreitä. Tai se että työnantaja tarjoaa ilmaiset kahvit työpaikalla (olen ollut työpaikoillakin missä työntekijät pitävät omaa kahvikassaa ja ostavat itse kahvit ja suodatinpaperit, tai Nokian Espoon toimipisteen kokeilut toimistoilla kolikoilla toimivista kahviautomaateista joka ei ihan mennyt putkeen kun ihmisillä ei ollut monesti sopivaa pikkukolikkoa mukana, joten ihmiset alkoivat keittää omia kahveitaan eikä juuri kukaan käyttänyt automaatteja... muuttuivat nekin sitten takaisin ilmaisiksi).

Ei se mitään kovin merkittäviä säästöjä silloin tuonut, mutta ihan kiva kumminkin.

Nykyisin kohoavien sähkönhintojen aikana, kuten myös ladattavien autojen määrän lisääntyessä, on ymmärrettävää että julkisten ilmaisten latausasemien määrä tullee vähenemään. Lempäälän IdeaParkissa ja Vantaan Jumbon kauppakeskuksessa nyt viimeksi päädyttiin tällaiseen ratkaisuun, ilmainen lataus loppuu, eikä siinä mitään, varmasti ihan järkevää nykytilanteessa. Olikohan Helsinki-Vantaan lentoasemallakin aiemmin ilmaista latausta tarjolla (tosin maksullisilla pysäköintipaikoilla)? Nyt taitaa latauskin maksaa erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Omalla toimistolla oli tähän syksyyn asti että kaikki maksoi 20€/kk hallipaikasta, mutta sähköllä ajavat sai ladata latausasemilla mielin määrin. Joka oli tiete kin täysin epäreilua ja ehkä verotuksen kannalta laitonta(kun lataus maksoi 0€/kk).
Tuosta vielä että ei ilmaisen latauksen tarjoaminen työntekijöille ole laitonta, siihen tehtiin poikkeus ettei sitä katsota verotettavaksi lisätuloksi. Se tullee kuitenkin muuttumaan takaisin verotettavaksi tuloksi jossain vaiheessa.

Meidänkin työpaikalla oli aluksi vähän purnausta kun yksi tai kaksi lataili hitaasti työpäivän aikana, mutta ajan myötä kaikki toimistolla laittoivat jonkinlaisen sähköauton tilaukseen kun alkoivat yli 500€/kk maksavat dieselit ja bensat ottaa liikaa päähän. :)

Tähän mennessä kaikissa työpaikoissa joissa olen ollut on ollut joko täysin ilmainen parkkeeraus, tai ei ole tarjottu parkkeerausta ollenkaan työnantajan taholta (tämä jälkimmäinen työpaikka sijaitsi Helsingin ydinkeskustassa, luonnollisesti). Toisaalta eipä minulle olisi tullut edes mieleenkään tehdä työmatkojani ydinkeskustaan omalla autolla, ei siinä olisi voittanut edes ajallisesti mitään ruuhkissa istuessa. Kauempaa Järvenpäästä tuleva työkaverikin jätti auton aina jonnekin Vantaalle liityntäpysäköintiin, ja loppumatka junalla keskustaan.
 
Ilmaiset latausasemat nyt on vaan yksinkertaisesti epäreiluja, ja epäreiluus ärsyttää monia.

Jos on valmiiksi niin rikas, että voi hommata sähköauton, ei pitäisi olla tarvetta saada vielä ilmaista sähköä.

Tuo on vähän kuin että kaikki kalliin Guccin laukun omaavat saisi kaupassa ilmaiset munkkikahvit, epäreilua rikkaampien suosimista.

Tietenkin on myös halvempia vanhoja ladattavia autoja ja ilmaiset asemat voi toimia sähköautokannan kasvun nopeutukseen sun muuhun positiiviseen.

Mutta yksilön kannalta on ymmärrettävää, että näkee sähköllä ajavat etuoikeutettuina rikkaina, jotka saa vielä ilmaista sähköä kaupan päälle.


Omalla toimistolla oli tähän syksyyn asti että kaikki maksoi 20€/kk hallipaikasta, mutta sähköllä ajavat sai ladata latausasemilla mielin määrin. Joka oli tiete kin täysin epäreilua ja ehkä verotuksen kannalta laitonta(kun lataus maksoi 0€/kk).

Nyt lataajille tuli 21€/kk lisämaksu, joka tekee asiasta jo ihan järkevän, vaikka ilmaiseen tottuneet lataajat siitä purnasikin.

Ilmainen lataus olisi ok, jos jokainen bensalla ajavakin saisi pari litraa tankata hallissa.

Mutta nyt asia on tasapainoinen, sähköä lataavat maksaa siitä.

Ehkä tämäkin ilmiö tasoittuu sitten, kun kunnollisia sähköautoja alkaa saamaan tavallisen työssä käyvän kukkarolle sopivaan 5-15k€ hintaan. Teslakin on vielä niin kallis että pitää olla jotain perittyä rahaa tai järkyttävän hyvä palkka, että sellaista voi edes harkita
Meillä töissä on kaikenlaisia etuja - on lastenhoitajaa kun ovat sairaana, hierontaa, autoetuja, liikuntaa jne. En ole juurikaan nähnyt lapsettommien purnaavan siitä että jotkut saavat etua josta ei heille ole hyötyä, tai hierontaa käyttävien purnaavan siitä ettei heille ole siitä iloa. Jotkut meillä jopa saavat parempaa palkkaa kuin toiset, mutta elämä on... Kai aina löytyy valittajia mihin vain aiheeseen liittyen.
 
Ilmaiset latausasemat nyt on vaan yksinkertaisesti epäreiluja, ja epäreiluus ärsyttää monia.

Jos on valmiiksi niin rikas, että voi hommata sähköauton, ei pitäisi olla tarvetta saada vielä ilmaista sähköä.
Jos on valmiiksi niin rikas, että on varaa ostaa ja ylläpitää autoa, niin ei pitäisi olla tarvetta vielä saada pysäköidä ilmaiseksi kaupan pysäköintialueella? Eihän se kauppa tarjoa ilmaista sähköä hyvää hyvyyttään vaan houkutellakseen asiakkaita. Ja kuten joku nyt totesi, niin aletaan olemaan pisteessä missä valitaan mieluummin maksullinen kuin ilmainen laturi saatavuuden vuoksi.

Lisäksi on hyvä muistaa, että monet ovat nimenomaan sähköautoon vaihtaneet siksi, että korkea hankintakustannus saadaan kuoletettua alhaisilla käyttökuluilla.
 
Jos on valmiiksi niin rikas, että voi hommata sähköauton, ei pitäisi olla tarvetta saada vielä ilmaista sähköä.

No toi nyt on ihan dorka kommentti joka liittyy nk. naapurikateuteen. Ei se ole bensalenkkarilta pois jos sähköautoilija saa tolpasta ilmaista sähköä. Se on vaan sähköautoilijalle plussaa ja maksimissaan latausinfran tarjoajalta pois jos jostakin. Varsikin kun se sähköauton "ilmainen" sähkö ei näy siellä kaupan hyllyllä jonkun elintarvikkeen hinnan nousuna. Ja edelleenkin.. se ei tosiaan ole ilmaista, vaan joku sen annetun sähkön maksaa.
Tuossa kun mainittiin lapsen ja lapsenhoitajan etu, niin ehkä tähän liittyen voi sitten samassa hengessä kommentoida, "Jos on valmiiksi niin rikas, että voi hommata lapsen, ei pitäisi olla tarvetta saada lastenhoitajaa. Ja lapset ne vasta kalliita onkin. Arvo pysyy tismalleen samana syntymästä lähtien, mutta kulut kasvaa seuraavat 20vuotta helvetisti :D
 
Ilmaiset latausasemat nyt on vaan yksinkertaisesti epäreiluja, ja epäreiluus ärsyttää monia.

Jos on valmiiksi niin rikas, että voi hommata sähköauton, ei pitäisi olla tarvetta saada vielä ilmaista sähköä.

Tuo on vähän kuin että kaikki kalliin Guccin laukun omaavat saisi kaupassa ilmaiset munkkikahvit, epäreilua rikkaampien suosimista.

Kyllä minuakin lentokentällä kiusaa kun en pääsee Finnairin etuiluportista suoraan Loungeen istumaan.
Lennän niin harvoin, että siellä perus karjankarsinassa pitää liikkua.

Tai ostan niin vähän Alkosta tuotteita tai Gigantista että minua ei erityisasiakkaiden VIP iltoihin kutsuta. Minä muiden mukana ostaessani kuitenkin nekin kustannan.

Esimerkkejä löytyy varmaan aiheesta kuin aiheesta. Kateuteen ei ole mitään syytä tuhlata ajatuksia.
 
Ei minua ilmaisuus rassaa (työpaikoilla tuon järjestäminen on työnantajan hyppysissä), vaan lähinnä se ettei ilmaisuus ole mikään etu jos tilanne vastaa arvontaa, sen toteutumistodennäköisyys on pieni ja sitä hyödyn saa suurimmaksi osaksi he ketkä etua eivät tarvitse.

Tarve on toki aika väljä käsite, mutta yhtälailla kuten moni pysäköinti on vain talossa asioiville niin tässäkin hyötyä jaetaan useammalle kuin on realistisesti mahdollista toteuttaa. Tällöin kysyntää voidaan rajoittaa helposti juuri hinnalla sen verran, että suurimman tarpeen omaavat saavat useammin sitä hyötyä kuin ennen.

Ideaparkista itselläkin kokemuksia tuosta latauksesta. Tai siis lataamattomuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä töissä ilmainen lataus ja ilmainen pysäköinti.(tosin oma iso piha, eikä missään keskustassa muutenkaan niin pysäköinti mahdollisuus muutenkin pakollinen kun hankala mennä julkisillakaan) Muuttuneen 2025 verotettavaksi eduksi tuo lataus taas? No itse en käytä kun ei ole sähköautoa enkä edes käy toimistolla juuri koskaan, mutta ei minua kyllä haittaa jos joku ilmaiseksi lataa, ei ole minulta pois.
 
Vai että rikas, koska sähköauto. Selvä. Nyt on kaikki kuultu.
 
Perisuomalaista kateutta, siihen pitää aina keksiä syyt jotta juurisyy ei paljastu, eli kateus.
Naurattaa kans kun oma sähköauton hankinta on tehty erittäin tarkkaan excelissä, laskin kaikki jäännösarvot jne - lopulta totesin että vain rahamiehet vetää vanhalla bensa-autolla.

Tämähän se on. Jotenkin kun puhutaan sähköautoista, niin heti ensimmäisenä luullaan, että se on joku Taycan tai Model S. Eli mennään sinne 100k+ akselille tai sitten ei ole ollenkaan. Harva näyttää ottavan ylläpitokulut ja muut pienet tekijät huomioon tässä.
 
Tämähän se on. Jotenkin kun puhutaan sähköautoista, niin heti ensimmäisenä luullaan, että se on joku Taycan tai Model S. Eli mennään sinne 100k+ akselille tai sitten ei ole ollenkaan. Harva näyttää ottavan ylläpitokulut ja muut pienet tekijät huomioon tässä.
Onhan noissa hankintojen kuluissa aina monta tekijää, mutta se nyt on ihan varma, että harvalla on varaa edes siihen 50k autoon. Joten sanoisin, että pitää olla suhteellisen varakas, että sellaiseen on varaa. On huomattu, että jokaisella on oma käsityksensä siitä, milloin on rikas, joten siksi varakas voisi olla parempi sana.
Itsellä on yhden auton kokonaiskulut 600 euroa / kk, jossa on siis ihan kaikki, arvon alenemasta lähtien. Sillä rahalla saa sähkiksen, mutta käyttökulut tulee vielä päälle.

Sitten vielä kun pitäisi venettä saada vedettyä, niin sellaiset sähkikset missä vetomassat luokkaa 1500kg, maksaakin jo ihan kiitettävästi enemmän.

Mutta minulle nyt on ihan sama saako joku ladattua ilmaiseksi vai ei, ei ole minulta pois, jos vaan latureita on vapaana.
 
Onhan noissa hankintojen kuluissa aina monta tekijää, mutta se nyt on ihan varma, että harvalla on varaa edes siihen 50k autoon. Joten sanoisin, että pitää olla suhteellisen varakas, että sellaiseen on varaa. On huomattu, että jokaisella on oma käsityksensä siitä, milloin on rikas, joten siksi varakas voisi olla parempi sana.
Itsellä on yhden auton kokonaiskulut 600 euroa / kk, jossa on siis ihan kaikki, arvon alenemasta lähtien. Sillä rahalla saa sähkiksen, mutta käyttökulut tulee vielä päälle.

Sitten vielä kun pitäisi venettä saada vedettyä, niin sellaiset sähkikset missä vetomassat luokkaa 1500kg, maksaakin jo ihan kiitettävästi enemmän.

Mutta minulle nyt on ihan sama saako joku ladattua ilmaiseksi vai ei, ei ole minulta pois, jos vaan latureita on vapaana.

Toki jos on varaa veneeseen niin silloin varmaan ne auton käyttökulut eivät ole se ongelma.
 
Onhan noissa hankintojen kuluissa aina monta tekijää, mutta se nyt on ihan varma, että harvalla on varaa edes siihen 50k autoon. Joten sanoisin, että pitää olla suhteellisen varakas, että sellaiseen on varaa. On huomattu, että jokaisella on oma käsityksensä siitä, milloin on rikas, joten siksi varakas voisi olla parempi sana.
Itsellä on yhden auton kokonaiskulut 600 euroa / kk, jossa on siis ihan kaikki, arvon alenemasta lähtien. Sillä rahalla saa sähkiksen, mutta käyttökulut tulee vielä päälle.
Saa sen sähkiksen pienemmälläkin kk erällä, jolloin ne käyttökulut mahtuu tuohon 600e buduun.

Sinänsä tuo sähköauton pienempi käyttökulu ei monelle mene jakeluun, niin että sen voisi siirtää lyhennykseen ja sitä sähköauton hankintahintaa verrataan suoraan bensa-auton hintaan.

Nyt tietysti tää sähkön hintasählinki pistää tuonkin asian uudelleen sekaisin.
 
Saa sen sähkiksen pienemmälläkin kk erällä, jolloin ne käyttökulut mahtuu tuohon 600e buduun.

Sinänsä tuo sähköauton pienempi käyttökulu ei monelle mene jakeluun, niin että sen voisi siirtää lyhennykseen ja sitä sähköauton hankintahintaa verrataan suoraan bensa-auton hintaan.

Nyt tietysti tää sähkön hintasählinki pistää tuonkin asian uudelleen sekaisin.
En kyllä löytänyt yhtään alle 600 euron, jos hinta luokkaa 50k. Miten pitkälle maksuajalle noita saa? Toki jos on laittaa 20k käsirahaa, ni sitten. Kyllä mä ihan mielelläni sähköauton ostaisin jos vaan buduun osuisi. Mut ei ainakaan vielä osu.
Eli joku luokkaa soutuvene? Buster? Mihin tarviit sitten noin suuren vetomassan?
No siihen veneen vetämiseen? Ai pitää olla varakas, että voi omistaa vähänkin isomman veneen? Vanha vene, niin ei siinä hinta mihinkään muutu, mutta ei se 1000 kg muutu yhtään kevyemmäksi.
 
Näyttäisi alle 600e/kk hintaan saavan ainakin 6v osareilla, tosin osassa näistäkin on isohko loppulunastussumma (siinä kohtaa "myydään" auto takas liikkeeseen?) ja se vaikuttaa paljon laittaa käsirahaa. Liisareitakin saa, mutta kilometrirajat ovat niukahkot ja isoilla km määrillä hinta nousee.

Ei sillä, jos ajaisin esim. 30tkm/vuosi niin harkitsisin vakavasti sähkäriä eikä ainakaan uusi bensa tai diesel auto olisi kannattavaa. Nyt etätöissä satunnaisella ajolla käytetty diesel vielä menettelee, vaikka ajaa biodieselillä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko täältä kenelläkään kokemuksia tuosta renaultin megane e-techistä? Käyttöauto kun lahoaa päivä päivältä enemmän ja ajatus uudesta autosta houkuttelee entistä suuremmin, tuo vaikuttaisi mielenkiintoisimmalta tapaukselta kantamansa/varustelunsa suhteen. Kaupunkipyörittelyähän omat ajot on 99% vuodesta, mutta ne pari kertaa kun pitäisi päästä pidemmälle matkalle, olisi tuosta pidemmästä kantamasta iloa.

Toisaalta mm: peugeotilla olisi ihan mielenkiintoisia tarjouksia niiden hinnat alkaen polttismalleista. Mutta toisaalta, kaikki mahdolliset "juoksevat kulut" kun ynnää siihenkin kylkeen, aika paljon uusi polttomoottoriautokin tulisi maksamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onko täältä kenelläkään kokemuksia tuosta renaultin megane e-techistä? Käyttöauto kun lahoaa päivä päivältä enemmän ja ajatus uudesta autosta houkuttelee entistä suuremmin, tuo vaikuttaisi mielenkiintoisimmalta tapaukselta kantamansa/varustelunsa suhteen. Kaupunkipyörittelyähän omat ajot on 99% vuodesta, mutta ne pari kertaa kun pitäisi päästä pidemmälle matkalle, olisi tuosta pidemmästä kantamasta iloa.

Toisaalta mm: peugeotilla olisi ihan mielenkiintoisia tarjouksia niiden hinnat alkaen polttismalleista. Mutta toisaalta, kaikki mahdolliset "juoksevat kulut" kun ynnää siihenkin kylkeen, aika paljon uusi polttomoottoriautokin tulisi maksamaan.
Sähköautomiehet podcastissa oli juuri juttua, että kannattaa kuunnella se jakso!
 
Joo, jännästi näissä parissa suomalaisessa arviossa kyllä kritisoidaan tuntumaa noin yleismallisesti. Ulkomaisia videoita jonkin verran katsonut aijemmin ja ellen nyt ihan väärin muista, niin aikalailla kehuivat ympäriinsä autoa. Hyvä kuulla jotain eriävääkin, etenkin podcastissa tunnuttiin tykittävän auton penkit alimpaan helvettiin.
 
EuroNCAP antaa vihjeen; punainen aalto on tulossa.



Yhdistettynä huomattavasti halvempaan hintaan kuin perinteiset valmistajat sekä hyvään saatavuuteen...

Kinuskit tulloo! :woot:
 
En kieltämättä olisi uskonut, että Ora Funky Cat vetää tuollaiset prosentit. Mahtava juttu. Tekee hyvää markkinoille.
 
Tulisi nyt vaan niitä kiinalaisia tännekin. Kyselin Autolähteestä, joka tuo tuota BYDin pakua Suomeen, että onko näköpiirissä muitakin malleja. Vastaus oli, että kysyntää olisi mutta ei mitään varmuutta että niitä saataisiin myyntiin täällä. Esimerkiksi Atto 3 voisi olla kiinnostava. Itseäni kinnostaisi myös MG ZS EV tai MG5. Nämä pesisi nuo Stellantikset tuossa 30k€-40k€ hintahaarukassa, jossa ei ole erityisen paljon järkevää tarjontaa. Stellantiksissa tuo range on vähän ongelmallinen...
 
Itse epäilen, että alkaa näkyä se kahden vuosikymmenen velalle rakennettu unelmahöttö; kansalle uskotellaan, että korona ja sota jne, mutta huomioimatta jää se, että muut Pohjoismaat vetää vahvemmin kuin me, yhtälailla kärsien samoista haasteista.

Me ollaan jumalauta köyhiä, me suomalaiset. NIO esim aloitti myynnin kaikissa muissa Pohjoismaissa, paitsi meillä. (Ja Islanti)
 
Onhan noissa hankintojen kuluissa aina monta tekijää, mutta se nyt on ihan varma, että harvalla on varaa edes siihen 50k autoon. Joten sanoisin, että pitää olla suhteellisen varakas, että sellaiseen on varaa.
Joko sinulla ja minulla on eri käsitys "varakkaasta", tai sitten kuvittelet että 20000-60000€ (tai kalliimpia) autoja ostetaan yleensä käteisellä.

Olen suht keskituloinen ja vaimoni pienituloinen, eikä minulle ainakaan tuottanut mitään vaikeutta ostaa 30000€ sähköautoa kokonaan lainalla. Varmasti olisin saanut ostettua 50000€ autonkin lainalla, mutta siinä "esteeksi" tuli lähinnä etten halunnut ottaa niin paljoa lainaa autoa varten, kun ilmiselvästi 20000€ halvempikin sähkökiesi täytti tarpeeni. 50000€ tonnin sähköauton ostaminen olisi siis periaatteessa ollut tilanteessani tuhlaamista (mutta silti tulee mieleen että tuskin olisin pettynyt jos olisin sellaisen päätöksen tehnyt). Kyse ei siis ollut siitä ettenkö olisi pystynyt, vaan etten halunnut (sillä kertaa).

Jos harvalla on "varaa" 50000€ autoon, sitten vielä harvemmalla lienee myöskään varaa 100k-400k asuntoonkaan, eikö niin? Silti omistusasujiakin tuntuu olevan ihan mukavasti, ja tuntuvat ihmiset edelleen ostavan asuntoja.
 
Onko täältä kenelläkään kokemuksia tuosta renaultin megane e-techistä?
Ei ole käyttökokemusta, mutta hintansa puolesta se ei mielestäni vaan ole kilpailukykyinen, kun ottaa huomioon akun koon, ominaisuudet tms. 22kW AC-latausmahdollisuus miellyttää minua, mutta muuten...

En edelleenkään pääse siitä ajatuksesta yli että Renault toi tuostakin autosta markkinoille pienellä 40kWh akulla varustetun version, vaikka heidän vanhempi, pienempi ja halvempi sähköautonsa (Zoe) on jo pari vuotta omannut 52kWh akun.

Eikös muuten Nissanin uusi sähköauto ole tuon Meganen sisarmalli, vähän kuten korealaiset EV6 ja Ioniq 5?

EDIT: Tarkistin vielä tuon hinnoittelun ja esim. autoverkkokaupassa halvin uusi E-tech 60kWh akulla näyttäisi maksavan 48000€ (monet muut varustelutasot olivat esim. 53000€ jne.). Eli käytännössä 50000€ auto, missä hintaluokassa itse katselisin varmaan ID.4, EV6, Ioniq 5 tai ehkä jopa Tesla Model 3... Ehkä Megane on muutaman tonnin halvempi kuin nuo verrokit, mutta muistaakseni noissa kaikissa olisi esim. isompi akku (joka minulle henkilökohtaisesti on niitä tärkeimpiä asioita sähköautossa mistä olen valmis maksamaan lisähintaa, toisin kuin kaistavahdeista, haineväantenneista, peruutuskameroista, auton integroiduista navigaattoreista jne.). Joku voi olla eri mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Ariya, on. Kannattaa katsoa sinnekin päin, varsinkin nelikon takia.
 
Jos harvalla on "varaa" 50000€ autoon, sitten vielä harvemmalla lienee myöskään varaa 100k-400k asuntoonkaan, eikö niin? Silti omistusasujiakin tuntuu olevan ihan mukavasti, ja tuntuvat ihmiset edelleen ostavan asuntoja.
Tämä. Ei se ihmekkään kun ei ihmisillä ole "varaa" kun asuntolyhennys pistetään heti tappiin jopa niin että korkojen noustessa ollaan pulassa. Monella kun tuntuu olevan tärkeetä että mahdollisimman lyhyt laina-aika.
 
Joko sinulla ja minulla on eri käsitys "varakkaasta", tai sitten kuvittelet että 20000-60000€ (tai kalliimpia) autoja ostetaan yleensä käteisellä.

Olen suht keskituloinen ja vaimoni pienituloinen, eikä minulle ainakaan tuottanut mitään vaikeutta ostaa 30000€ sähköautoa kokonaan lainalla. Varmasti olisin saanut ostettua 50000€ autonkin lainalla, mutta siinä "esteeksi" tuli lähinnä etten halunnut ottaa niin paljoa lainaa autoa varten, kun ilmiselvästi 20000€ halvempikin sähkökiesi täytti tarpeeni. 50000€ tonnin sähköauton ostaminen olisi siis periaatteessa ollut tilanteessani tuhlaamista (mutta silti tulee mieleen että tuskin olisin pettynyt jos olisin sellaisen päätöksen tehnyt). Kyse ei siis ollut siitä ettenkö olisi pystynyt, vaan etten halunnut (sillä kertaa).

Jos harvalla on "varaa" 50000€ autoon, sitten vielä harvemmalla lienee myöskään varaa 100k-400k asuntoonkaan, eikö niin? Silti omistusasujiakin tuntuu olevan ihan mukavasti, ja tuntuvat ihmiset edelleen ostavan asuntoja.
Asunto on hieman eri asia. Jossain on asuttava ja vuokratkaan ei kauheasti eroa lainanlyhennyksistä. Autolainaa ei saa 25 vuodelle. Ilmeisesti sitten on hieman näkymyseroa. Jos uusien autojen keskihinta on noin 35k euroa ja käytettyjen noin 7000 euroa, niin pysyn kyllä siinä kannassa, että 50k euron autolla ajava on varakas.
 
Asunto on hieman eri asia. Jossain on asuttava ja vuokratkaan ei kauheasti eroa lainanlyhennyksistä. Autolainaa ei saa 25 vuodelle. Ilmeisesti sitten on hieman näkymyseroa. Jos uusien autojen keskihinta on noin 35k euroa ja käytettyjen noin 7000 euroa, niin pysyn kyllä siinä kannassa, että 50k euron autolla ajava on varakas.
Turha sitä vastaan on vängätä kun monellakin täällä on valmiit excel taulukot missä on laskettu mikä on halvempaa. Itsellä 60ke Teslan lyhennys oli n.600e/kk ja tuli omilla kilsoilla per kk monta sataa halvemmaksi kuin aiempi 30ke Fiesta ST jossa bensakulut kimposivat varsin koviksi jo ennen 2e/l bensahintoja. Kallista se uusilla ajo on aina mutta itsellä voitti kisan mukavuus, luotettavuus, hinta per kilometri, teho vs käytettynä ostettu edes pari vuotta vanha auto joita oli aiemmin ja aina sai kirota kun paukkui sitä tätä ja tuota. Nyt taas kun kilsat putosivat niin Tesla lihoiksi ja bensakippo alle. Mitä varakkuuteen tulee niin ei, en ole varakas ja palkka ei kummoinen ole mutta kun sen sijoittaa asioihin mitä haluaa ja kohtuu viisaasti niin kyllä asioihin on varaa. Se että sinulle riittää halvempi ei tarkoita ettei sinulla olisi siihen varaa. Ja tuo autojen keskihinta niin uusissa kuin käytetyissä tulee kyllä pomppaamaan varsin rajusti vuodessa parissa kiitos sähköautojen.

Katseles seuraavan kerran autoja parkkipaikalla. Kuinka monta uutta tai uudehkoa BMW:tä, Audia, Mersua tai mitä tahansa isompaa autoa joka on vähääkään isommalla koneella ja/tai varusteltu niin hinta kipoaa varsin nopeasti sinne 40-60ke paikkeille (esim aiemmin omistamani ulkoisesti ei kummoinen Focus ST oli 45ke ja oli "halpa" vs jos olisin ottanut bensakoneellisen ja kaikki varusteet, täysin speksattu Fiesta ST taas oli listahintoja katsoen 34-35ke) ja yhtään erikoisemmissa hyvin nopeasti yli ilman että kukaan ihmettelee tai tulee huutelemaan että rikas paska kun omistat noin kalliin auton.
 
Jos uusien autojen keskihinta on noin 35k euroa ja käytettyjen noin 7000 euroa, niin pysyn kyllä siinä kannassa, että 50k euron autolla ajava on varakas.

Mun mielestä varakas on se jolla on varaa heittää 500-600-700e kuukaudessa dieseliin tai bensaan sen 7-10000 euron auton lainanmaksujen lisäksi. Siis kirjaimellisesti polttaa rahaa ilmaan.

Mulla ainakin raja tuli vastaan jo 100 euron viikkokustannuksessa polttoaineeseen ja silloin litrahinta dieselillä oli 1.7e. Autostakin oli pieni laina maksettavana, n. 150e/kk siihen päälle, verot ja vakuutukset kovemmat polttiksessa.

Sähkärin lyhennys on nyt 315e/kk, sähköön menee alle 20e/viikko.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 533
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom