Yleistä keskustelua sähköautoista

Hankintatukea ei varmaan lakkauteta tyystin mutta ainakin siihen varattu määräraha laskee. Kuluvalle vuodelle oli määrätty 7,8 miljoona ja lisäksi 9,8 miljoonaa lisärahoitusta. Vuoden 2023 talousarviossa puolestaan oli määrärahaa varattu 3,5 miljoonaa. Sehän loppunee alkuunsa ja tuleeko sitten lisärahoitusta, sitähän ei kukaan tiedä.

 
Hankitatuesta puheen ollen, niin ikävästi nousi halvimman Ioniq 5:n hinta sen verran, että ei enää oikeuta hankintatukeen. Halvin on nyt 51 900 €.
 
Hankitatuesta puheen ollen, niin ikävästi nousi halvimman Ioniq 5:n hinta sen verran, että ei enää oikeuta hankintatukeen. Halvin on nyt 51 900 €.
Eiköhän tuon hinnan vielä helposti tinkaa hankintatuen alle, mutta lisävarusteita voi olla hankalampi enää saada mukaan joka helposti onnistui vanhalla hinnalla.
 
Eiköhän tuon hinnan vielä helposti tinkaa hankintatuen alle, mutta lisävarusteita voi olla hankalampi enää saada mukaan joka helposti onnistui vanhalla hinnalla.
Voiko noissa muuten tehdä sitä, että tinkaa 5000e alennusta uudesta autosta ja hyväksyy 4000e alakanttiin olevan vaihtohyvityksen vanhasta autosta?
 
Voiko noissa muuten tehdä sitä, että tinkaa 5000e alennusta uudesta autosta ja hyväksyy 4000e alakanttiin olevan vaihtohyvityksen vanhasta autosta?
En tiedä miten toimii koko systeemi vaihtoauton kanssa. Riippuu varmaan autoliikkeen moraalista. Tosin itsehän sitä tuesta on nykyisin vastuussa.

Vuosi sitten usea liike sanoi ettei alle 50ke tingattu hinta oikeuta tukeen, mutta nyt tuntuu tilanne muuttuneen.
 
Voiko noissa muuten tehdä sitä, että tinkaa 5000e alennusta uudesta autosta ja hyväksyy 4000e alakanttiin olevan vaihtohyvityksen vanhasta autosta?
Mitäpä sähköautoilija ei keksisi hyötyäkseen muiden rahoista. Tämän jälkeen Lidliin lataamaan :facepalm:
Eiköhän liikkeet suostune tuohon jos tuki maksetaan ostajalle, tuskin valtio (tai veronmaksajat) alkavat hyvityshintaa tarkemmin selvittämään.
 
En kyllä usko että menee läpi vaihtoautokikkailut ja sillä alet. Milsei muuten liike antaisi vaikka 20k€ alea ja annat eurolla vaihtoauton.
Tuota oltaisi taatusti hyväksikäytetty romutuspalkkiomalliin jos ei ole estetty.
 
En kyllä usko että menee läpi vaihtoautokikkailut ja sillä alet. Milsei muuten liike antaisi vaikka 20k€ alea ja annat eurolla vaihtoauton.
Tuota oltaisi taatusti hyväksikäytetty romutuspalkkiomalliin jos ei ole estetty.
No ei tietysti tuossa mittakaavassa ole mahdollista.
Toisaalta jos on kyse 1000€:n summasta ja yli 50000€ autosta niin eiköhän joustoa löydy.
 
Ei kai tuossa ole mitään erikoista kunhan alennus on "normaalin alennuksen" puitteissa. 5000 euron alennus 55000 euron hintaisesta autosta ei välttämättä ole mitenkään poikkeuksellinen, mutta yli 10000 euron alennus varmasti herättää huomion, joka noita tukihakemuksia hyväksyy.
 
Joustoa kyllä löytyy siihen tähän ja tuohon jos osaat tinkiä. Monesti vain ostajalta puuttuu pokka ja olettavat myyjän "viimeisen tarjouksen" olevan se oikeasti viimeinen tarjous. Toki viime vuosina autojen nettikauppa on tappanut myyjien henk.koht. provikoita mutta tähän mennessä olen aina saanut alet todella reilusti ja etenkin rahoituksen osalta fiksusti vs mitä ovat alussa yrittäneet tarjota. Oman vaihdokin hinnalla on kikkailtu, käsirahoilla on kikkailtu ja rahoituksella yms on kikkailtu jotta on saatu aikaan molempia osapuolia miellyttävä kauppa syntymään. Omalla osallani toki kontaktit ovat auttaneet ja on menty melkein 0 katteella liikkeen kannalta mutta ei tuo liikaa vaadi jos osaa tinkiä/ymmärtää kokonaisuuden.
 
Vaihtoauton hinnan merkitseminen alemmas on ihan business as usual. Niin on tehty ainakin ne kolme kertaa, kun olen autoa liikkeeseen tarjonnut. Myyjän kanssa on tingattu välirahasta ja varsinainen kauppahinta ja hyvitys on sitten jotain muuta kuin alunperin on esitteessä ollut.

Määräänsä enempää ei tällaista tietysti voi harrastaa, vaan liikkeen on merkittävä vaihtoautosta maksetuksi käypä hinta. Muutoin kyse on kaupan sijaan lahjasta.
 
Onko täällä Gridiosta kokemuksia? Juuri sen itse latasin ja liitin Hyundai Konaan. Ei oikein vaikuta lupaavalta. Iskin auton laturiin ja alkoi lataamaan normaalisti spot hinnalla 40c/kWh vaikka ensi yöksi useille tunneille luvassa jotain 5c hintoja. Hyundain Bluelink -appi sanoo oikein että autoa ladataan, mutta Gridio väittää että "UNPLUGGED".

Ihan en ymmärrä tuon Griodion logiikkaa. Sekö laskee jollain algoritmeillä että kuinka vaadittu lataustaso saavutetaan ja sillä lataa sitten edullisimpien hintojen aikaan? Itse oletin, että siihen voisi määritellä hintarajan milloin lataa ja milloin ei... Mutta ei ilmeisesti näin ollutkaan.
 
Onko täällä Gridiosta kokemuksia? Juuri sen itse latasin ja liitin Hyundai Konaan. Ei oikein vaikuta lupaavalta. Iskin auton laturiin ja alkoi lataamaan normaalisti spot hinnalla 40c/kWh vaikka ensi yöksi useille tunneille luvassa jotain 5c hintoja. Hyundain Bluelink -appi sanoo oikein että autoa ladataan, mutta Gridio väittää että "UNPLUGGED".

Ihan en ymmärrä tuon Griodion logiikkaa. Sekö laskee jollain algoritmeillä että kuinka vaadittu lataustaso saavutetaan ja sillä lataa sitten edullisimpien hintojen aikaan? Itse oletin, että siihen voisi määritellä hintarajan milloin lataa ja milloin ei... Mutta ei ilmeisesti näin ollutkaan.
Vastaan itselleni. Alkoi siis ilmeisesti toimimaan kun oli itsekseen pysäyttänyt latauksen jonkin ajan päästä ja nyt Gridio sanoo että lataus pysäytetty, seuraava lataus klo 01:00 alkaen. Laitoin siis Gridioon että klo 07:00 aamuisin pitäisi olla auton akku täynnä. Olisiko ollut niin, että latasi autoa aluksi vain jotta Gridio voi arvoida lataukseen tarvittavan ajan ja sen perusteella tulevien spot -hintojen perusteella tekee lataukset. En tiiä, katsotaan kuin menee.
 
Vastaan itselleni. Alkoi siis ilmeisesti toimimaan kun oli itsekseen pysäyttänyt latauksen jonkin ajan päästä ja nyt Gridio sanoo että lataus pysäytetty, seuraava lataus klo 01:00 alkaen. Laitoin siis Gridioon että klo 07:00 aamuisin pitäisi olla auton akku täynnä. Olisiko ollut niin, että latasi autoa aluksi vain jotta Gridio voi arvoida lataukseen tarvittavan ajan ja sen perusteella tulevien spot -hintojen perusteella tekee lataukset. En tiiä, katsotaan kuin menee.
Nyt kun vilkaisin mikä hitto tuo on, niin ehkä olisit saanut vastauksen kysymykseesi lukemalla heidän FAQ:n. Lataa alussa muutaman minuutin, kun pohtii mitä tekee.
 
Nyt kun vilkaisin mikä hitto tuo on, niin ehkä olisit saanut vastauksen kysymykseesi lukemalla heidän FAQ:n. Lataa alussa muutaman minuutin, kun pohtii mitä tekee.
Luin kyllä, mutta ei sattunut silmään. Jos sinä nyt sitten sellaisen kohdan löysit, niin olisi ehkä jopa suotavaa linkata se?
Ja ei ollut kyse muutamasta minuutista, vaan ehkä noin tunnin kesti ennen kuin Gridio stoppasi latauksen.
 
Luin kyllä, mutta ei sattunut silmään. Jos sinä nyt sitten sellaisen kohdan löysit, niin olisi ehkä jopa suotavaa linkata se?
Ja ei ollut kyse muutamasta minuutista, vaan ehkä noin tunnin kesti ennen kuin Gridio stoppasi latauksen.
Hankala uskoa että luit, kun siellä on suoraan kohta "miksi autoni lataa vaikka...". Ei tuohon saa mitenkään järkevästi linkattua. Katso samalla Hyundain ohjeistus, varmaan sulla asetuksetkin pielessä, kun soitellen lähdetty sotaan.
 
En tiedä onko tästä täällä jo keskusteltu, mutta infona käytetyn Polestarin ostajille.
Oma olisi jo pihassa, ellen olisi nähnyt TM- artikkelia 2021.

Paperit oli jo allekirjoitettu 2021 kesäkuussa rekisteröidystä Saksan tuonnista. Autossa Pilot-/pluspaketti, mikä nykyään tilatuissa sisältää Pluspaketissa lämpöpumpun.
Näissä suomessa myytävissä Saksan tuonti Polestareissa ei ole erikseen mainintaa lämpöpumpusta, vaan olettavat, kuten omankin auton myyjä, että se sisältyy Pluspakettiin.
Mutta, ennen lokakuuta 2021 suurin osa Saksan tuonneista ei sisällä lämpöpumppua ja ovat Launch Edition- mallimerkinnöillä myyty, mistä ei ole missään mainintaa.
Olkaa tarkkoina ja pyytäkää autosta digitaalinen listaus, mistä ainoastaan näkyy tuo ero.
 
En tiedä onko tästä täällä jo keskusteltu, mutta infona käytetyn Polestarin ostajille.
Oma olisi jo pihassa, ellen olisi nähnyt TM- artikkelia 2021.

Paperit oli jo allekirjoitettu 2021 kesäkuussa rekisteröidystä Saksan tuonnista. Autossa Pilot-/pluspaketti, mikä nykyään tilatuissa sisältää Pluspaketissa lämpöpumpun.
Näissä suomessa myytävissä Saksan tuonti Polestareissa ei ole erikseen mainintaa lämpöpumpusta, vaan olettavat, kuten omankin auton myyjä, että se sisältyy Pluspakettiin.
Mutta, ennen lokakuuta 2021 suurin osa Saksan tuonneista ei sisällä lämpöpumppua ja ovat Launch Edition- mallimerkinnöillä myyty, mistä ei ole missään mainintaa.
Olkaa tarkkoina ja pyytäkää autosta digitaalinen listaus, mistä ainoastaan näkyy tuo ero.
Hintaa tinkaamalla kaupat vain aikaiseksi.
Ei tuo lämpöpumppu edes ole tärkeä väline Polessa, lämpenee muutenkin auto hyvin.
Pumppu toimii vain -5 asteeseen.
 
Hintaa tinkaamalla kaupat vain aikaiseksi.
Ei tuo lämpöpumppu edes ole tärkeä väline Polessa, lämpenee muutenkin auto hyvin.
Pumppu toimii vain -5 asteeseen.
Tätä argumenttia en kyllä ymmärrä... Ainakin 1/4 tai jopa 1/2 vuodesta on lämpötila Suomessa normaalisti -5 - +10 niin miksi se ei ole tärkeä varuste?
 
Tätä argumenttia en kyllä ymmärrä... Ainakin 1/4 tai jopa 1/2 vuodesta on lämpötila Suomessa normaalisti -5 - +10 niin miksi se ei ole tärkeä varuste?
Sen hinta per latauskerta saattaa nousta suureksi jos se aiheuttaa vain 100 ylimaaraista latauspysahdysta. Eli 3000 euron varuste on sitten 30 euroa per pysahdys jos sen puute aiheuttaa 100 ylimaaraista pysahdysta lataukseen.
 
Sen hinta per latauskerta saattaa nousta suureksi jos se aiheuttaa vain 100 ylimaaraista latauspysahdysta. Eli 3000 euron varuste on sitten 30 euroa per pysahdys jos sen puute aiheuttaa 100 ylimaaraista pysahdysta lataukseen.
Kyllähän tuolla tietysti kumuloituu energiansäästöä kaikki ajot kun tuo toimii. Siis ihan sitä omasta kotitöpselistäkin ladattua sähköä kuluu vähemmän.
 
Tätä argumenttia en kyllä ymmärrä... Ainakin 1/4 tai jopa 1/2 vuodesta on lämpötila Suomessa normaalisti -5 - +10 niin miksi se ei ole tärkeä varuste?

Koska säästö kulutuksessa on suurimman osan vuotta olematon ja pumpun optimiolosuhteissakin melkein olematon. Mikä mahtaa tarvittava lämmitysteho olla tuossa -5 - +10 lämpötilassa, jotain 1-2kwh ehkä? Tästä voit pumpulla säästää sitten ehkä puolet, eli tuollaiset 1kw per ajettu tunti.

20tkm vuodessa ajavalla ehkä 12tkm osuisi ainakin Etelä-Suomessa tuolle välille, keskinopeuden ollessa 40 km/h menee tuossa aikaa 300h, jolloin pumpulla säästää vuodessa 300kw energiaa.
 
Minusta kulua paljon oleellisempi kysymys on paljonko se lämpöpumppu tuo lisää kantamaa. Korostuu varsinkin, jos sattuu olemaan joku pitkä vakiomatka, jota ajaa. Esim. Miillä on ihan mukava körötellä 1-tietä Tku-Hki väliä kesäisin, kun kantama riittää perille asti ja tappio matka-ajassa ei ole kummoinen (nopeusrajoitukseen ajaen nähden). Jossain kohtaa syksyllä kantama ei enää riitä ja menee matkustus selvästi työläämmäksi välipysähdyksen takia. Uskoisin, että varusteesta on paljon iloa myös nurkkapyörityksessä, jossa suurin osa energiasta menee kabiinin jatkuvaan on-off lämmittämiseen.

Koska säästö kulutuksessa on suurimman osan vuotta olematon ja pumpun optimiolosuhteissakin melkein olematon. Mikä mahtaa tarvittava lämmitysteho olla tuossa -5 - +10 lämpötilassa, jotain 1-2kwh ehkä? Tästä voit pumpulla säästää sitten ehkä puolet, eli tuollaiset 1kw per ajettu tunti.

20tkm vuodessa ajavalla ehkä 12tkm osuisi ainakin Etelä-Suomessa tuolle välille, keskinopeuden ollessa 40 km/h menee tuossa aikaa 300h, jolloin pumpulla säästää vuodessa 300kw energiaa.
1-2 kWh on todella paljon alakanttiin, kun auto täytyy saada nopeasti lämpimäksi. Miissäkin on 6,5 kW lämmitysteho ja tuo on vielä pieni auto. Omien kokemusten mukaan kulutus nurkka-ajossa tuplaantuu talvella ja ei täällä etelässä paljoa alle -5 päästä. Eli ajettua 100 km kohden puhutaan jostain 5 kWh säästöstä lämpöpumpulla (jos puolet säästää). Joka alkaa olla jo todella merkittävä, jos kuten edellä kuvasin matka osuu kantaman rajoille. Rahallisesti sinun spekseillä laskien 600 kWh ei nyt ihan hirveästi ole - Toki nykyisillä sähkön hinnoilla jo jotain.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, 6,5kw hetkellinen teho, mutta kuinka kauan se ottaa että auto on lämmin, muutaman minuutin? Missään tapauksessa ei puhuta mistään 5kw säästöstä per 100km, kulutus talvella nousee paljon myös muista syistä.
 
Mitään tarkkaa laskennallista kaavaa ole tarjolla, vaan parin ihmisen kokemus (taksi-isännät 2xtesla ja polestar) etelä suomesta, jotka sanoivat suoraan, että lämpöpumppu on ehdoton varuste, jos vähääkään ajaa pitkää matkaa.
Esimerkkinä heitti, että syksyn alle 10- asteen keleillä vastuksilla varustettu vs lämpöpumpulliseen tipahtaa range pahimmillaan 20%
Ajattelin vain infota tuosta launch editionista, ettei tarvi jälkikäteen kinata- eikä täälläkään.
 
Polestar kuluttaa jonkun yli 20 kwh/100km syksyn keleissä, 20% tuosta olisi siis yli 4kw/100km säästöä lämmityksessä, eihän tuota määrä mene lämmitykseen edes -10 asteessa ja jotain se lämpöpumpullinenkin kuluttaa vielä tuohon päälle. En tiedä onko Polestarissa muita eroja vuosimallien välillä, mutta ainakaan lämpöpumpusta tuo 20% ero ei tule.

Tässä vaikka Björnin testi, jonka lopputulos oli: "He does not find any significant impact of having a heat pump on board".
 
Sen hinta per latauskerta saattaa nousta suureksi jos se aiheuttaa vain 100 ylimaaraista latauspysahdysta. Eli 3000 euron varuste on sitten 30 euroa per pysahdys jos sen puute aiheuttaa 100 ylimaaraista pysahdysta lataukseen.
En nyt tiedä mistä sait tuon hinnaksi 3000e, mutta kyllä tuossa Polestarin paketissa tulee muitakin varusteita mukana kuin tuo ilmalämpöpumppu. Esimerkiksi itselleni/meille ehdottomat: sähkösäätöiset penkit muistilla, lämmitettävä ratti, langaton lataus, tummennetut takalasit, panoraama katto ja sitten se ilp. Mutta jos se varuste ei ole itselle tärkeä niin senhän tosiaan voi jättää valitsematta. Kyllä se ainakin minun pään mukaan optimoi energiankulutusta puolet vuodesta, joten ihan kiva, että se tulee tuossa mukana.
 
Hankala uskoa että luit, kun siellä on suoraan kohta "miksi autoni lataa vaikka...". Ei tuohon saa mitenkään järkevästi linkattua. Katso samalla Hyundain ohjeistus, varmaan sulla asetuksetkin pielessä, kun soitellen lähdetty sotaan.
Kuten sanoin, katsastin kyllä FAQ:n ja ei sattunut silmään juuri kyseistä kohtaa. Kirjoitin myös että Gridio väitti että auto on "unplugged" vaikka oli piuhassa ja latasi. Tätä kesti sen lähes tunnin, ei muutamaa minuuttia. No se siitä, ei ole mielenkiintoa vääntää aiheesta jonkun kanssa jolla ei ole muuta annettavaa kuin että "lue manuaali".

Mitä tulee tuohon Gridioon, niin sehän pelasi alkukankeuksien jälkeen ihan ookoo. Eli asetin tavoitteeksi että klo 07:00 pitäisi olla akku ladattuna, ja auton appin viestien mukaan lataus alkoi joskus puolen yön jälkeen ja aamulla klo 7 oli akku vaaditussa lataustasossa. Tämä taitaa jäädä käyttöön vaikka ei olekaan pörssisähkösopimusta, ainakaan vielä. Lähinnä meidän talouden pieni panos tähän energiakriisiin ja sähkön huippukulutuksien tasaukseen.
 
Juuri työ väärinkäyttö. Kyllä minä ainakin lataisin ilmasella paikalla vaikken kyseisessä kaupassa tjsp asioisikaan.
Joo tuo on moraalinen kysymys, joka sinänsä ei edes rajoitu tuohon lataamiseen. Ite ajelen lataushybridillä, ja kyllähän se aina vähän nakertaa kun joku parkkeeraa sinne nurkkaan lataamaan ilman että edes käy kaupassa. Ja vaikka kävisikin, niin jää kolmeksi vartiksi istumaan tyhjyyteen tuijottaen. Mutta, ite ajattelen sen niin, että se on lisähyöty, joka ei sinänsä ole pois mistään. En usko että Lidl olisi tuota pistänyt pystyyn ellei se ajattelisi sillä olevan houkuttelevuutta kauppaa kohtaan. Aina ihmettelen miten vasta-argumenttina jotkut heittävät että saispa sieltä bensaakin sitten kun kerran sähköä töötätään. Tuntuu monelta unohtuvan että kyseessä on ihan eri infrat. Sähköä ei tarvi säilöä, eikä sitä tuoda säiliöautoilla. Sama kuin tyhjillä oluttölkeillä saisi auton ladattua -- niitäkin on jo kaupan takahuone täynnä, eikä se vaadi sen enempää kuin alkupanostuksen. Loppukaneettina pakko sanoa, että itse en kehtaisi/viitsisi mennä istumaan kaupan pihaan ilmaiseksi lataamaan jos en siellä asioisi. Ehkä ei ole kolikot niin tiukassa, tai sitten oma "moraalikäsitys" on erilainen.
 
Mutta onko kohtuutonta jos lataa ilmaiseksi Lidlin parkkipaikalla, mutta käveleekin siitä ostoksille vaikkapa s-markettiin (joka on parempi kauppa) ?
 
Niin, 6,5kw hetkellinen teho, mutta kuinka kauan se ottaa että auto on lämmin, muutaman minuutin? Missään tapauksessa ei puhuta mistään 5kw säästöstä per 100km, kulutus talvella nousee paljon myös muista syistä.
Lyhyessä kaupunkiajossa iso lämmitystarve on "jatkuva", sä kuvittelet jotain pitkää matkaa (jossa siinäkin +1-2 kW on vähän).
 
Toki, mutta ei ne Lidlissä latauksen perässä käy…
("Keskimääräistä varakkaammat autoilijat")
Täytyy sanoa että kyllä tuolla Lidlin latureilla aika paljon kalliin näköisiä täyssähköautoja ja lataushybrideitä näkyy, tainnut nähdä Porsche Taycaninkin siellä. Toisaalta on siellä kyllä myös vanhoja Leaffejakin, ja jopa pari Renault Zoea.

Lidlin latauspisteet ovat sosiaalinen sulatusuuni, siellä lataavat sulassa sovussa tai pikkuriidassa niin rikkaat Taycanin omistajat kuin kymmenvuotiaan Leaffin omistava Wolt-kuski.
 
Mutta onko kohtuutonta jos lataa ilmaiseksi Lidlin parkkipaikalla, mutta käveleekin siitä ostoksille vaikkapa s-markettiin (joka on parempi kauppa) ?
Jos Lidl huomaa tuon niin voi tulla sanomista. Meidän lähi-Lidlillä ei tosin ole tuota ongelmaa koska ei siinä järkevän matkan päässä ole muita merkittäviä ruokakauppoja, lähin taitaa olla 500m päässä joku Alepa ja siellähän ei kukaan autoileva käy, vain pyörälläpolkijat.

Nyt kun kuulemma Ideaparkin vai minkä lie ilmainen lataus on muuttumassa maksulliseksi, kyllä se Lidlillekin varmaan paras malli olisi että lataus kyllä maksaa jotain, mutta halutessaan siitä voisi saada hyvityksen Lidlin äpillä esim. ostosten yhteydessä, tai jotain. Niin minä ainakin sen suunnittelisin jos nimeni olisi Veijo Lidl. En muista kertyykö Lidlin ostoksista nykyisin bonuksia tms., mutta jos kertyisi, niitä voisi sitten vaikka itsekin päättää käyttääkö autonlataukseen, vai ostaakseen Lidlistä joulukoristeita pääsiäiseksi jos ei olekaan sähköautoilija.
 
Ilmainen latauspaikka on ihan typerä juttu jo ideana.
Halvan sähkön aikana se oli yhtä "typerä" ajatus kuin esim. ilmaiset parkkipaikat asiakkaille.

Molempia käytetään väärin, just luin uutisen oliko se Turussa vai Tampereella (mulla menee nuo kaksi aina sekaisin kun alkavat molemmat T:llä, niin ja Tornio!) olevasta keskeisellä paikalla olevasta K-kaupasta jonka ilmaiseen parkkiin jätetään autoja vaikka ei olla menossa kauppaan vaan muille lähimestoille, ja itsekin on tainnut tultua jätettyä esim. Porvoossa auto Citymarketin ilmaiseen sisäparkkiin vaikka olinkin oikeasti menossa käymään läheisellä Terveystalolla.

Nyt on vähän eri meisinki kun sähkönhinta on lähtenyt puoliraviin tai jopa laukkaan. Paras (mutta ei helpoin) ratkaisu olisi muuttaa lataus maksulliseksi, mutta että se jotenkin hyvitettäisiin ostosten yhteydessä (helpointa esim. äpin kautta jos kaupalla on sellainen, kuten esim. Lidlillä on). Sillä tavoin vain todelliset asiakkaat hyötyisivät "ilmaisesta" latauksesta, ja latausmahdollisuus toimisi kuitenkin edelleen jonkinlaisena sisäänheittotuotteena kaupalle.
 
Ideaparkissa käy. " – Tänne on tuotu ihan erikseen autoja lataukseen. Asiakkaillemme ei välttämättä ole ollut edes tilaa tulla lataamaan. "

Suomen suurin maksuton sähköautojen latauspaikka muuttuu maksulliseksi – taustalla sähkön markkinahinnan nousu ja väärinkäytökset (yle.fi)
Ei yhtään ihmetytä että tuo muuttuu maksulliseksi. En tuosta paikasta ole aiemmin tiennyt, mutta googlettamalla siellä on ilmeisesti iso liuta (jopa 40?) ilmaista latauspaikkaa, eikä ole autoilijalle niin kovin kaukana Tampereelta. En ihmettele jos se on imuroinut paljon sähköautoilijoita Pirkanmaalta vähän latailemaan, tosin voisi kuvitella että suuri osa niistä kuitenkin menee vähintäänkin hengailemaan ja pullakahveilemaan Ideaparkkiin sisälle?

Verkkokauppa.com (Helsingin Jätkäsaari) lisäsi omien ilmaisten latauspaikkojensa määrää jokin aika sitten, ja onhan niidenkin väärinkäyttö mahdollista, ei sinne Verkkokauppaan ole pakko mennä vaikka veisi autonsa heidän parkkihalliinsa. Milloinkohan muuttavat maksulliseksi?
 
Voisihan noissa olla joku juttu, että kuittia tms vastaan saa ladata ilmaiseksi? Eli kun tökkäät laturin kiinni niin se alkaa laskuttamaan, mutta kun lähdet voisit näppäillä laturiin vaikka jonkun koodin kuitista tms jolla lataus olisikin ilmainen. Sitten ainakin vaan asiakaat lataisivat ilmaiseksi. Tosin voisi olla aika hankala tommonen systeemi?
 
Kävin eilen Lidlissä. Vaimo kävi kaupassa n. 20 min, itse odotin koirien kanssa autossa. Laturi oli vapaana, mutta en mennyt lataamaan. Katselin, että tuona aikana laturille ei mennyt yksikään useammista sähköautoista, jotka kauppaan tulivat. Ajoivat mieluummin lähemmäs kaupan ovea kuten minäkin. Laturi oli parkkipaikan kauimmaisessa nurkassa. Liekö sitten hillinnyt tuota latailua, kun max. latausnopeutta on tiputettu. Ehkä paljonkin vaihtelua kellonaikojen ja alueen mukaan, mutta huomiona tällainenkin täältä pääkaupunkiseudulta lauantai-iltana n. 20.30.

Ettei aivan offtopiciksi menisi, Peugeot e-208 on kyllä ollut hyvä auto. Lisää "Kokemuksia omista sähköautoista" -ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
Voisihan noissa olla joku juttu, että kuittia tms vastaan saa ladata ilmaiseksi? Eli kun tökkäät laturin kiinni niin se alkaa laskuttamaan, mutta kun lähdet voisit näppäillä laturiin vaikka jonkun koodin kuitista tms jolla lataus olisikin ilmainen. Sitten ainakin vaan asiakaat lataisivat ilmaiseksi. Tosin voisi olla aika hankala tommonen systeemi?
Esim Turussa Sokos wiklundilla maksullinen parkkeeraus hoitui ilmaiseksi, kun kassalla kertoi rekisterinumeron. Ihan toimiva systeemi kun kamerat veloittaa rekisterinumeron perusteella.
 
Mitäpä sähköautoilija ei keksisi hyötyäkseen muiden rahoista. Tämän jälkeen Lidliin lataamaan :facepalm:
Jostain syystä teille ilmaisista latauksista purnaaville se sähköauton lataaminen on ainoa asiakkaille maksutta tarjottu palvelu minkä koette vääryytenä. Kenties siksi, ettette itse siitä pääse hyötymään. Samalla kuitenkin todennäköisesti hyödynnät itse ilmaista pysäköintiä. Oletko miettinyt, että:

1. Kuka maksaa sen ilmaisen pysäköinnin?
2. Kuka maksaa mainostilan lehdissä?
3. Kuka maksaa kun myydään sisäänheittotuotteita nollakatteilla tai tappiolla?

Vastaus: asiakkaat maksaa tuotteiden hinnoissa. Jos et omista autoa, lue sanomalehtiä tai osta tarjousmakkaraa, niin maksat silti pysäköinnin, mainosten ja tarjousten aiheuttamat kustannukset. Joku viisaampi on ehkä myös laskenut, että tarjoamalla ilmaista latausta, niin joku joka saa kauppareissunsa aikana autonsa akkuun 4 eurolla sähköä käy ehkä ostamassa 100 euron ostokset. Tai joku joka tulee ostamaan tarjousmakkaraa ostaa ehkä samalla muutakin. Ja kenties joku oli menossa Prismaan, mutta näkikin lehdessä lohifileen olevan Lidlissä alennuksesa, ja menikin sinne tekemään ostoksensa.
 
Jostain syystä teille ilmaisista latauksista purnaaville se sähköauton lataaminen on ainoa asiakkaille maksutta tarjottu palvelu minkä koette vääryytenä. Kenties siksi, ettette itse siitä pääse hyötymään. Samalla kuitenkin todennäköisesti hyödynnät itse ilmaista pysäköintiä. Oletko miettinyt, että:

1. Kuka maksaa sen ilmaisen pysäköinnin?
2. Kuka maksaa mainostilan lehdissä?
3. Kuka maksaa kun myydään sisäänheittotuotteita nollakatteilla tai tappiolla?

Vastaus: asiakkaat maksaa tuotteiden hinnoissa. Jos et omista autoa, lue sanomalehtiä tai osta tarjousmakkaraa, niin maksat silti pysäköinnin, mainosten ja tarjousten aiheuttamat kustannukset. Joku viisaampi on ehkä myös laskenut, että tarjoamalla ilmaista latausta, niin joku joka saa kauppareissunsa aikana autonsa akkuun 4 eurolla sähköä käy ehkä ostamassa 100 euron ostokset. Tai joku joka tulee ostamaan tarjousmakkaraa ostaa ehkä samalla muutakin. Ja kenties joku oli menossa Prismaan, mutta näkikin lehdessä lohifileen olevan Lidlissä alennuksesa, ja menikin sinne tekemään ostoksensa.
Tiedän kyllä että asiakkaat maksavat kaupan kulut.
Sähköautoilija ei siis pitäisi outona, jos kaupan pihalla jaettaisi esim. pari litraa bensaa jokaiselle bensa-autoilijalle? Nostetaan vain tuotteiden hintaa kaupassa ja katetaan sillä syntyneet kulut?
Ongelma ei varsinaisesti ole se ilmainen lataus, ongelma on että kaikki maksavat siitä vaikka vain osa voi hyödyntää etua.
 
Ongelma ei varsinaisesti ole se ilmainen lataus, ongelma on että kaikki maksavat siitä vaikka vain osa voi hyödyntää etua.

Ja sitä voi hyödyntää vaikka asioisi ihan toisessa kaupassa, jonka pihassa ei ole latauspaikkoja. Myönnän tehneeni näin.
 
Tiedän kyllä että asiakkaat maksavat kaupan kulut.
Sähköautoilija ei siis pitäisi outona, jos kaupan pihalla jaettaisi esim. pari litraa bensaa jokaiselle bensa-autoilijalle? Nostetaan vain tuotteiden hintaa kaupassa ja katetaan sillä syntyneet kulut?
Ongelma ei varsinaisesti ole se ilmainen lataus, ongelma on että kaikki maksavat siitä vaikka vain osa voi hyödyntää etua.

En ole koskaan nähnyt sähköautoilijoiden valittavan esim. jostain ”myydään bensaa alennuksella” kampanjoista.

Kauppa tekee mitä haluaa, ja asiakas valitsee meneekö sinne vai muualle. Luuleeko joku oikeasti että sähkölatauksen poisto laskisi tuotteen hintoja hyllyllä? Pitää olla aika todellisuudesta irtautunut että rupeaa valittamaan tommosesta.
 
En ole koskaan nähnyt sähköautoilijoiden valittavan esim. jostain ”myydään bensaa alennuksella” kampanjoista.

Kauppa tekee mitä haluaa, ja asiakas valitsee meneekö sinne vai muualle. Luuleeko joku oikeasti että sähkölatauksen poisto laskisi tuotteen hintoja hyllyllä? Pitää olla aika todellisuudesta irtautunut että rupeaa valittamaan tommosesta.
Jos lataus ei maksa kaupoille mitään, niin miksi jokaisessa alepassa ja r-kioskissa ei ole latausasemia?
En tiedä kuka on todellisuudesta irtautunut...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 924
Viestejä
4 561 025
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom