Yleistä keskustelua sähköautoista

Hetken mietin, että onkohan tuossa autossa nyt jotain vikaa kun ihan kauheaa ääntä pitää tyhjä ja 0-20kmh vauhdilla. Sisällä istuessa sitä ei itse kuule.
Sehän siinä juuri on ideana. Ulkopuolella kuulee, jotta ihmiset tiedostaa auton olevan tulossa ja osaa sitä varoa, mutta kuljettaja saa nauttia hiljaisuudesta.
 
Sehän siinä juuri on ideana. Ulkopuolella kuulee, jotta ihmiset tiedostaa auton olevan tulossa ja osaa sitä varoa, mutta kuljettaja saa nauttia hiljaisuudesta.
Tämä, omassa tuota ei ole ja jollain pihateillä, parkkipaikoilla yms. saa kyllä rullata vaikka kokopäivän keskellä tietä kävelevien ihmisten takana ennenkuin tajuavat olevansa edessä, välillä tekisi mieli soittaa torvea mutta ei ole vielä viitsinyt..
 
jotain vikaa kun ihan kauheaa ääntä pitää tyhjä ja 0-20kmh vauhdilla
Mutta siis hetkinen, eihän sen pitäisi paikallaan ollessa pitää mitään ääntä muuta kuin sen ärsyttävän huuto torvi orkesteri äänen jos jää avain autoon ja ovet menee kiinni.
 
Mutta siis hetkinen, eihän sen pitäisi paikallaan ollessa pitää mitään ääntä muuta kuin sen ärsyttävän huuto torvi orkesteri äänen jos jää avain autoon ja ovet menee kiinni.
Pitäähän jotkut autot heti jos laittaa vaihdetta tai ottaa käsijarrun pois. Pökötistä en tiedä.
 
Mutta siis hetkinen, eihän sen pitäisi paikallaan ollessa pitää mitään ääntä muuta kuin sen ärsyttävän huuto torvi orkesteri äänen jos jää avain autoon ja ovet menee kiinni.

No sitä tässä mietinkin, mutta kun mistä oikeen löydän tietoa että miltä sen pitäisi kuulostaa kun yksikään arvosteluvideo tai foorumi ei kerro esim juuri tuosta autosta. Virrat päälle = Sairas meteli autosta. Paha ostaa autoa jos ei tiedä onko se normi juttu vai vika

Huomautan vielä, että en ihan mistään tyhjästä äänestä lähtisi edes kyselemään. Jos moottorin äänen tuplaa niin tyhjäkäynnillä tuossa autossa oli sama ääni, mutta ärsyttävämpi.
 
Onhan tuossa se mahdollisuus että joku ilmastoinnin kompressori käy hetken aikaa täysillä.
 




Tuollaista sen pitäis olla?


Kiitän siitä että löysit videon jossa vastaava ääni. En tiedä tekeekö tuo ensimmäinen video oikeutta sille kuinka kovalta se kuulosti tänään testissä. Samanlainen ääni, mutta haluaisin sanoa että tuplasti kovempi.

On se kyllä kumma, että sähköautojen äänet on kovempia kuin perus polttomoottoreissa. Kialla on ihan selvä sähköinen oma tehty ääni, mutta eihän tuo peugeotin ääni ole muuta kuin ärsyttävä
 
Itsellä ainakin ilmastointi/lämmitys piti huolen että ulkopuolelta kuuli. En muista tiedä mutten havainnut koskaan yhtään säikkyjää. Ja itsellä on varaa sanoa koska säikyn mallia helvetin helposti enkä ole säikkynyt sähköautoa vaan aina olen kuullut siinä missä perus poltti sen. Ellei jopa paremmin kuin polttiksen tuon rajun ilmastoinnin/lämmityksen äänen takia.
 
Kiitän siitä että löysit videon jossa vastaava ääni. En tiedä tekeekö tuo ensimmäinen video oikeutta sille kuinka kovalta se kuulosti tänään testissä. Samanlainen ääni, mutta haluaisin sanoa että tuplasti kovempi.

On se kyllä kumma, että sähköautojen äänet on kovempia kuin perus polttomoottoreissa. Kialla on ihan selvä sähköinen oma tehty ääni, mutta eihän tuo peugeotin ääni ole muuta kuin ärsyttävä
No eihän nuo pahimmista päästä ollut. Teslan Model 3 ja Model Y pitää eteenpäin ajaessa ihan ok saundia, mutta se peruutusääni on kyllä jotain nolon ja naurettavan välimaastossa. Jos olisi jompikumpi noista autoista niin eihän sillä kehtaisi peruuttaa ollenkaan



Miksi autovalmistajien piti keksiä pyörä uudelleen, olisivat vaan käyttäneet samaa äänitehostetta kuin Ritari Ässässä niin olisi ollut monelle tuttu ääni.
 
Olen tässä jo vähän aikaa ostatellut omaa RAV4 plugaria vaihtoon täyssähköiseen versioon. Ensimmäisenä tietysti ollut tuo BZ4X mielessä. Kuulin totaalisen huhun, että kaikki BZ4X autot jotka lähteneet tehtaalta palautetaan takaisi Japaniin, eikä niitä korjata täällä. Tuossa tulee mielenkiintoinen 4 kk toimituslisä pelkkään kuljetukseen tuon pyörän mutterin muuttamisen pulteiksi johdosta. Toivottavasti tuon muutoksen idean takana oleva henkilö löydetään ja saa oikeasti ansionsa mukaan hienosta insinöörityöstään.
 
En ole koskaan kuullut tuollaista eteenpäin ääntä omasta tai kenenkään muun Teslasta. Taaksepäin kyllä on tuo Jetsonin ääni.
 
Nissanin vastaavaa ääntä en löytänyt yksinään, mutta sekin on tuollaista teslamaista ulinaa. Kuuluu tässä videolla kuitenkin
 
Kiitän siitä että löysit videon jossa vastaava ääni. En tiedä tekeekö tuo ensimmäinen video oikeutta sille kuinka kovalta se kuulosti tänään testissä. Samanlainen ääni, mutta haluaisin sanoa että tuplasti kovempi.

On se kyllä kumma, että sähköautojen äänet on kovempia kuin perus polttomoottoreissa. Kialla on ihan selvä sähköinen oma tehty ääni, mutta eihän tuo peugeotin ääni ole muuta kuin ärsyttävä

Jollain jenkkifoorumilla kirottiin että KIAn peruutusääni on niin kova että yöllä herättää naapurit. Voisiko tuo äänenvoimakkuus vaihdella maan mukaan, kun ei se omassa ainakaan mahdottomalta kuulosta.



TIE fighterin ääni olisi aika hyvä mutta se ei kyllä toimi noilla ajonopeuksilla ja 80-100 vauhdissa äänenvoimakkuuden pitäisi varmaan olla häiritsevän kova :D
 
No eihän nuo pahimmista päästä ollut. Teslan Model 3 ja Model Y pitää eteenpäin ajaessa ihan ok saundia, mutta se peruutusääni on kyllä jotain nolon ja naurettavan välimaastossa. Jos olisi jompikumpi noista autoista niin eihän sillä kehtaisi peruuttaa ollenkaan

Tuo peruutusääni olis kyllä itselle ainakin deal breaker. Ei lähtis kaupasta mukaan jos ei saa vaihdettua
 
Itse kyllä miettisin noita julkisia latauspisteitä, mikä niiden hintataso tulee olemaan, jos sähkön hinta on jatkuvasti korkealla. Onko niissä näkynyt vielä mitään korotuksia?

Täällä ei varmaan latauspisteillä ole akkuja tai edes paneeleja, jotta vois halvemman sähkön aikana ladata akun ja pitää hintojakin vähän järkevämmällä tasolla pidempään?
 
On se mielenkiintoista kun ei ole itseasiassa kertaakaan tullut kiinnitettyä huomiota sähköauton ääniin vaikka niitä pyörii ympärillä parkkihalleissa yms jatkuvasti.
 
Ehkä on syytä katsoa peiliin, jos sähköauton peruutuksesta kuuluva ääni on autonoston este. Joku ääni siitä on lain mukaan päästävä ja tuo polttomoottoriautosta eroava hieman ufomainen ujellus on ihan ok ääni kyseiseen hommaan.
 
Tuo Teslan peruutusääni on kyllä aika koominen.

Omani (Polestar 2) AVAS-äänet voi käydä kuuntelemassa tuolta ....

Tuota eteenpäin ääntä en kyllä itse ole edes huomannut. Peruutusäänikin on todella hiljainen.

Samassa taloyhtiössä asuvan hybridi-toyotan varoitusääntä olen aina naureskellut, ihan kuin laakerivika ois autossa.
 
Itse kyllä miettisin noita julkisia latauspisteitä, mikä niiden hintataso tulee olemaan, jos sähkön hinta on jatkuvasti korkealla. Onko niissä näkynyt vielä mitään korotuksia?
Pieniä korotuksia on näkynyt, esim recharge infra 50c/min -> 54c/min, ja Motonet 10c/kWh -> 20ckWh. Lataustarjoajilla on todennäköisesti joko kiinnitetyt hinnat pitkälle aikavälille, tai sitten lataus tulee esim. Samasta liittymästä kuin koko Prisman sähköt, jolloin pikalataus on pyöristysvirhe kaupan kokonaissähkönkulutuksessa.

Yritystenkin kiinteät sähkösopimukset päättyy aikanaan, joten nousupainetta varmasti on.

Mutta nykyiset sähkön hinnat on joka tapauksessa vain vuoden, korkeintaan kahden välivaihe.
 
Mutta nykyiset sähkön hinnat on joka tapauksessa vain vuoden, korkeintaan kahden välivaihe.
Miksi näin? Vaikka sota loppuisi niin ruvetaanko venäjältä muka ostamaan energiaa?

Uusia ydinvoimaloitakaan ei ole tulossa ja tuuli/aurinko on aika kausiluonteista. Varmaan kaikki muu kun pörssisähkö katoaa markkinoilta ja jatkossa hinnat sahaavat 0c/kWh-5€/kWh välillä kokoajan.

Veikkaisin että latureihinkin tulee päivittäin muuttuvat hinnat.
 
Mulle on tulossa syyskussa toistaiseksi pisin reissuni Zoella, yhden päivän aikana pääkaupunkiseudulta Turkuun ja takaisin. Ei ehkä ihan riitä yksi lataus sinne ja takaisin ellei köröttele max 80km/h vauhtia koko matkaa, mutta ei kai siinä mitään, puoli tuntia tai tunnin latailee jollain AC-laturilla Turun päässä sinä aikana kun siellä on...

Luulisi että vanha ykköstie on pieniakkuisten sähköautoilijoiden suosiossa jos ei ole kiirettä, pääsee paljon pidemmälle yhdellä latauksella. Onko tuossa 40 vai 50 kWh akku?

Itselle Zoe on ihan tuntematon malli, on varmaan tullut vastaan mutta en noteerannut. Täällä joku on hehkuttanut. Halpahan tuo on sähkäriksi mutta jos katsoo auton kokoa niin tuntuu vähän kalliilta. No edullisempi kuin Honda E jossa on naurettavan mopo akku (kuten Fiatissa), muuten Honda on tyylikkään retro peli.
 
Lyhyesti: älä. Todennäköisyys, että ne on varattu on korkea ja helpommalla pääsee, kun maksaa.

Samaa mieltä. Ilmaisia latauksia tarjoavat laturit ovat myös nykyään aika hitaita, joten ei niillä mukavasti tee matkaa. Kaupassakäynnin yhteydessä ne on hyvä bonus, mutta Lidlin kohdalla ongelmien määrän takia suosin mieluummin maksullista K- / ABC-latausta.
 
selle Zoe on ihan tuntematon malli, on varmaan tullut vastaan mutta en noteerannut. Täällä joku on hehkuttanut. Halpahan tuo on sähkäriksi mutta jos katsoo auton kokoa niin tuntuu vähän kalliilta. No edullisempi kuin Honda E jossa on naurettavan mopo akku (kuten Fiatissa), muuten Honda on tyylikkään retro peli.

Tuo on hieman suhteellista kanssa, että mikä on mopoakku ja mikä ei. Meille kun tuli Model 3 -> Polestar 2 -> MX-30, niin tuo MX-30 on ollut ehdottomasti paras valinta. Kuitenkin se on kakkosautona enimmäkseen, akku on 35kW (josta käytössä on 30kW). Sillä ei juurikaan yli 100 kilsan päähän mennä ja se on lähemmäs taajampyörittelyä varten. Tuo akku riittää enemmän kuin tarpeeksi ja se täyttää muutenkin meidän asettamat kriteerit aika hyvin. Olihan toki täälläkin hieman range anxietya alkuun, et miten kesällä sen 220km riittää, mutta eipä ole tullut Polle 2 ikävä. Ja on tuolla käytyä pyörimässä Hesassa ja Olkiluodossa ja vaikka missä. Hyvää on se, että kun on pieni akku niin se myös latautuu nopeasti tarvittaessa vaikka hidaslatauksellakin.
 
Tää on kyllä niin käsittämätön lausahdus. Ihan vaan suhteessa isompiakkuiset ottaa yleensä isompia tehojakin vastaan jolloin niihin kyllä lataa rangea kilometreissä nopeammin.

Eikä ole. Kyse on siitä, mikä sopii parhaiten omiin ajoihin. Tuolla autolla harvemmin tulee mentyä satojen kilsojen päähän, joten lähtökohtaisesti ei tarvitse nopeaa latausta ja 800V tukea. Suurin osa ajasta esim. Polle 2 oli pihassa parkissa sen 70kW akkunsa kanssa vailla mitään käyttöä. Tuolla tulee ajettua tasan samat ajat, mutta auton hankintahinta uutena oli alle puolet Pollesta ja sisältä se on lähtökohtaisesti myös laadukkaampi, kuin Made in China tuotos.
 
Eikä ole. Kyse on siitä, mikä sopii parhaiten omiin ajoihin. Tuolla autolla harvemmin tulee mentyä satojen kilsojen päähän, joten lähtökohtaisesti ei tarvitse nopeaa latausta ja 800V tukea. Suurin osa ajasta esim. Polle 2 oli pihassa parkissa sen 70kW akkunsa kanssa vailla mitään käyttöä. Tuolla tulee ajettua tasan samat ajat, mutta auton hankintahinta uutena oli alle puolet Pollesta ja sisältä se on lähtökohtaisesti myös laadukkaampi, kuin Made in China tuotos.
Siis ymmärrän hyvin, että pienempi akku sopii suurimman osan autoilijoista ajoprofiiliin hyvin. Lisäksi tuo mx-30 kuuleman mukaan on varsin laadukas tekele muutenkin.

Mutta väittämä, että olisi jotenkin hyvä ominaisuus pienessä akussa että se latautuu täyteen nopeammin kuin iso on uskomatonta soopaa. Jokaisessa tilanteessa isommalla akulla saa matkan taittumaan nopeammin kuin pienellä eikä sillä täyteen lataantumisnopeudella ole mitään hyvää puolta. Itseasissa menen niinkin pitkälle ja sanon sitä huonoksi puoleksi kun nopeammin saa vain käyttösyklit täyteen.
 
Mutta väittämä, että olisi jotenkin hyvä ominaisuus pienessä akussa että se latautuu täyteen nopeammin kuin iso on uskomatonta soopaa. Jokaisessa tilanteessa isommalla akulla saa matkan taittumaan nopeammin kuin pienellä eikä sillä täyteen lataantumisnopeudella ole mitään hyvää puolta. Itseasissa menen niinkin pitkälle ja sanon sitä huonoksi puoleksi kun nopeammin saa vain käyttösyklit täyteen.

Juuh toki näinhän se on. Kyseessä onkin tämä "omaan ajoprofiiliin sopiva kokonaisuus". Jos olisi tarkoitus ajaa pidempää matkaa usein, niin toki se 70kW akusto olisi parempi, helpompi ja nopeampi. Mutta koska sitä niin harvoin tarvitaan tässä asiayhteydessä, tuo pieni akku latautuu myöskin nopeasti, jos joskus tällä täytyy pidempää matkaa taittaa. Oli kyllä meidänkin taloudessa mietintää, että onko tää nyt järkevä kokonaisuus vai ei, mutta käytännön esimerkki on tosiaan osoittanut tämän toimivaksi kokonaisuudeksi. En kyllä kiellä, etteikö MX-30 myisi enempi jos siinä olisi edes se 50kW akusto alla.
 
Hitaalla latauksella akun koko on yhdentekevä asia, koska kumpikin akku ottaa vastaan kaiken mikä laturista lähtee, eli range lisääntyy samassa aikamääreessä yhtä paljon molemmissa akuissa, mutta kuten kuukie tuossa sanoikin, niin suurikapasiteettista akkua pystyy pääsääntöisesti lataamaan suuremmalla virralla, joten jos autolla vetää pitkää siivua niin pikalaturilla saa suurempiakkuiseen autoon samassa ajassa enemmän rangea, kuin pienempiakkuiseen.

Tämä ei koske pelkästään auton akkuja, vaan ihan yleisesti mitä tahansa akkua. Akuille on ilmoitettu maksimilatausvirta, joka riippuu akun kapasiteetista. Mitä suurempi akku, sitä suuremmalla virralla sitä voi ladata.
 
Miksi näin? Vaikka sota loppuisi niin ruvetaanko venäjältä muka ostamaan energiaa?

Uusia ydinvoimaloitakaan ei ole tulossa ja tuuli/aurinko on aika kausiluonteista. Varmaan kaikki muu kun pörssisähkö katoaa markkinoilta ja jatkossa hinnat sahaavat 0c/kWh-5€/kWh välillä kokoajan.

Veikkaisin että latureihinkin tulee päivittäin muuttuvat hinnat.
Tarkoitin että sähkön hinta keskimäärin tulee laskemaan tästä talvesta. Olet oikeassa että hinnan vaihtelut ovat tulleet jäädäkseen.

Venäjältä tuskin ostetaan mitään ennenkuin valta vaihtuu, ja siihen voi mennä vuosikymmeniä. Tuuli/Aurinko on kausiluonteista, mutta sittä olla rakentamassa aivan perkeleesti:



Kun aurinkovoima tuottaa perusvoiman kesällä ja tuulivoima talvella, niin pohjoismaiden patoaltaisiin säästyy enemmän vettä käytettäväksi vesivoimaloissa silloin kuin ei tuule eikä paista. Tämä tasaa jonkun verran hinnan vaihteluita, muttei täysin. Niimpä on lähes varmaa, että dynaaminen latauksen hinnoittelu tulee olemaan osa sähkön tuotannon ja kulutuksen tasapainottamista.

Se, joka pystyy siirtämään latausaikaansa pystyy vastaisuudessa lataamaan sähköautoa hyvin halvalla.
 
Tarkoitin että sähkön hinta keskimäärin tulee laskemaan tästä talvesta. Olet oikeassa että hinnan vaihtelut ovat tulleet jäädäkseen.

Venäjältä tuskin ostetaan mitään ennenkuin valta vaihtuu, ja siihen voi mennä vuosikymmeniä. Tuuli/Aurinko on kausiluonteista, mutta sittä olla rakentamassa aivan perkeleesti:



Kun aurinkovoima tuottaa perusvoiman kesällä ja tuulivoima talvella, niin pohjoismaiden patoaltaisiin säästyy enemmän vettä käytettäväksi vesivoimaloissa silloin kuin ei tuule eikä paista. Tämä tasaa jonkun verran hinnan vaihteluita, muttei täysin. Niimpä on lähes varmaa, että dynaaminen latauksen hinnoittelu tulee olemaan osa sähkön tuotannon ja kulutuksen tasapainottamista.

Se, joka pystyy siirtämään latausaikaansa pystyy vastaisuudessa lataamaan sähköautoa hyvin halvalla.

Vähän tähän liittyen niin olen miettinyt mökille autolle latausta niin samalla tullut mieleen aurinkopaneelit. Mutta koska mökin voi jättää ilman kulutusta niin sitä sähköä olisi kiva myydä eteenpäin. Ja koska tiettyyn kellonaikaan sähköstä saa paremman hinnan niin ajattelin myös akustoa. Myisi sitten sähköä hintapiikkein kohdalla moninkertaiseen hintaan.

Samalla ajatuksella katselen mielenkiinnolla pihaan Sono Sionia. Välillä seisoisi pitkiäkin aikoja ladaten itseään auringosta niin voisi hintapiikeissä myydä välillä akullisen ulos.

EIköhän tämä keksitä myös noissa isommissa aurinkofarmeissa, sähkö akkuun ja myydään paremman hinnan hetkillä ulos.
 
Vähän tähän liittyen niin olen miettinyt mökille autolle latausta niin samalla tullut mieleen aurinkopaneelit. Mutta koska mökin voi jättää ilman kulutusta niin sitä sähköä olisi kiva myydä eteenpäin. Ja koska tiettyyn kellonaikaan sähköstä saa paremman hinnan niin ajattelin myös akustoa. Myisi sitten sähköä hintapiikkein kohdalla moninkertaiseen hintaan.

Samalla ajatuksella katselen mielenkiinnolla pihaan Sono Sionia. Välillä seisoisi pitkiäkin aikoja ladaten itseään auringosta niin voisi hintapiikeissä myydä välillä akullisen ulos.

EIköhän tämä keksitä myös noissa isommissa aurinkofarmeissa, sähkö akkuun ja myydään paremman hinnan hetkillä ulos.

Eiköhän ole helpompaa hommata paneelit erikseen, 1200W paneelia ei paljoa maksa ja kunhan hommaa auton jossa on V2G niin toimii energiavarastona.
 
Ehkä on syytä katsoa peiliin, jos sähköauton peruutuksesta kuuluva ääni on autonoston este. Joku ääni siitä on lain mukaan päästävä ja tuo polttomoottoriautosta eroava hieman ufomainen ujellus on ihan ok ääni kyseiseen hommaan.

Kyllä se mielestäni on ihan henkilöstä kiinni että millasen auton haluaa ostaa. Jos mun auto kuulostaa ufolta ja en saa sitä pois ni en osta autoa. Samasta syystä myös en osta joitain polttomoottoriautoja, koska liian kova/erikoinen ääni.

Saahan ostaja nyt päättää mitä haluaa
 
Luulisi että vanha ykköstie on pieniakkuisten sähköautoilijoiden suosiossa jos ei ole kiirettä, pääsee paljon pidemmälle yhdellä latauksella.

Onko se vanha tie sitten suorempi tai tasaisempi kuin moottoritie? Mun mielestä se ei ole kumpaakaan, mutta en olekaan sitä ajanut kuin aikanaan pakosta.
 
Onko se vanha tie sitten suorempi tai tasaisempi kuin moottoritie? Mun mielestä se ei ole kumpaakaan, mutta en olekaan sitä ajanut kuin aikanaan pakosta.
Ainakin nopeasti google-mapsilla "avoid motorways" täppää klikkaamalla Helsinki - Turku on kilsoissa mitattuna sama 168km riippumatta että ajaako motaria vai pikkuteitä.

Tasaisuudella ei pitäisi olla kauheasti väliä kun korkeuseroa tulee joka tapauksessa saman verran kummallakin reitillä.
 
Tulee siinä jo jonkin verran eroa, kun ajaa ykköstietä 120-130 vs vanhaa tietä 100-110 (mittarissa). Lisäksi turku-salo välillä tuo vanha tie on hiukan lyhyempi joten matka-ajassa ei ole käytännössä eroa. Vanhalla tiellä voi myös joutua jumittelemaan jonkun perään 70 vauhdilla pitkäksi aikaa kun ohi ei pääse :D
 
Tulee siinä jo jonkin verran eroa, kun ajaa ykköstietä 120-130 vs vanhaa tietä 100-110 (mittarissa). Lisäksi turku-salo välillä tuo vanha tie on hiukan lyhyempi joten matka-ajassa ei ole käytännössä eroa. Vanhalla tiellä voi myös joutua jumittelemaan jonkun perään 70 vauhdilla pitkäksi aikaa kun ohi ei pääse :D
Eli toisin sanoan konetietä voi ajaa koko sivun jonkun rekan perässä 80km/h, kun taas vanhalla tiellä on syytä ajaa sen 100 ettei mulkkuile muiden tukkeena. Motarihan se silloin se taloudellisenpi vaihtoehto on

Yleensä motarit on lisäksi tasoiteltu enemmän kuin vanhemmat tiet, joka osaltaan säästää hieman, tosin enpä tiedä onko tuolla sähköautossa mitattavaa vaikutusta.
 
Eli toisin sanoan konetietä voi ajaa koko sivun jonkun rekan perässä 80km/h, kun taas vanhalla tiellä on syytä ajaa sen 100 ettei mulkkuile muiden tukkeena. Motarihan se silloin se taloudellisenpi vaihtoehto on

Yleensä motarit on lisäksi tasoiteltu enemmän kuin vanhemmat tiet, joka osaltaan säästää hieman, tosin enpä tiedä onko tuolla sähköautossa mitattavaa vaikutusta.

Turun motarilla on muuten hemmetin paljon korkeuseroja, ulkomuistista selvästi enemmän kuin vanhalla tiellä. Nuo pitkät ylämäet motarivauhdilla lienee myrkkyä sähköautoille, alamäet ei taida kompensoida sitä täysimääräisesti.
 
Motaria kun viilettää töihin tai takaisin, koko matkan keskikulutus on jotain 18kw/100km ja vanhan tien kautta sain viime viikolla töihin päin 15kw tasan ja kotiin 14.1kw/100km auton oman tripin mukaan. Molemmissa päissä on sen verran kaupunkiajoa että se motarilla tuleva 20+ keskikulutus laskee.
 
Turun motarilla on muuten hemmetin paljon korkeuseroja, ulkomuistista selvästi enemmän kuin vanhalla tiellä. Nuo pitkät ylämäet motarivauhdilla lienee myrkkyä sähköautoille, alamäet ei taida kompensoida sitä täysimääräisesti.
On siellä vanhallakin tiellä mäkiä, mutta kummalla ne on pahempia?

Sehän nyt on selvä että jos ajaa rajoituksen sallimaa maksimia niin motari kuluttaa enemmän, mutta motarilla siitä hitaasti ajamisesta ei kovin merkittävää haittaa ole muille toisin kuin tuollaisella perinteisellä kaksi kaistaisella tiellä.
 
On siellä vanhallakin tiellä mäkiä, mutta kummalla ne on pahempia?

Sehän nyt on selvä että jos ajaa rajoituksen sallimaa maksimia niin motari kuluttaa enemmän, mutta motarilla siitä hitaasti ajamisesta ei kovin merkittävää haittaa ole muille toisin kuin tuollaisella perinteisellä kaksi kaistaisella tiellä.

Väittäisin - ulkomuistista, en ole vähään aikaan vetänyt vanhaa tietä - että motarin korkeuserot paljon suuremmat. Pelkästään se yksi pitkä mäki jossa huoltoasema juurella (Piihovi?) Helsinkiin päin mentäessä on varmaan 100m korkeusero tai ainakin siltä se tuntuu. Motari vedetty enemmän viivoittimella, vanha tie kiertää noita isoimpia nyppylöitä.

Ja voin muistaa väärin.

EDIT samalla nopeudella tuskin on hirveitä kulutuseroja noilla reiteillä.
 
Turun motarilla on muuten hemmetin paljon korkeuseroja, ulkomuistista selvästi enemmän kuin vanhalla tiellä. Nuo pitkät ylämäet motarivauhdilla lienee myrkkyä sähköautoille, alamäet ei taida kompensoida sitä täysimääräisesti.

Omat perstuntumaiset kokemukset Norjan hieman mäkisemmiltä teiltä sanovat, että yllättävän hyvin regen alamäissä kompensoi ylämäetä Ei varmasti sataprosenttisesti, mutta sen verran hyvin, että Suomen pääteillä jo tuulen suunta saattaa olla isompi tekijä kuin mäet.
 
On siellä vanhallakin tiellä mäkiä, mutta kummalla ne on pahempia?

Sehän nyt on selvä että jos ajaa rajoituksen sallimaa maksimia niin motari kuluttaa enemmän, mutta motarilla siitä hitaasti ajamisesta ei kovin merkittävää haittaa ole muille toisin kuin tuollaisella perinteisellä kaksi kaistaisella tiellä.
Motari on pahempi. Rekkapenat itki silloin alussa, että uusi tie lisää kulutusta. Molempia reittejä useamman kerran miillä ajaneena en ole huomannut suurta eroa kulutuksessa. Uusi on mukava ajaa vakkari päällä. Lisäksi hitaammalla vauhdilla myös pappa-toyotat/volkkarit pääsee sitä vauhtia ohi, että ei ala niiden rinnalla roikkuminen vasurilla vituttaa. Kesäisin miin akku kestää Tku-Espoo 110 km/h vauhdin ja rekkaohitukset 120 km/h. Ihan ok satunnaiseen tarpeeseen, mutta silti 10 kWh lisää tulis kovasti tarpeeseen - Tai reipas pikalataus.
 
Motareilla mäet eivät ole niin jyrkkiä ja toisaalta nopeus (=ilmanvastus) on suuri. Ei pääse regeneroimaan missään kohtaa. Hitaammalla nopeudella (vrt norjan tiet) eri juttu
 
Motareilla mäet eivät ole niin jyrkkiä ja toisaalta nopeus (=ilmanvastus) on suuri. Ei pääse regeneroimaan missään kohtaa. Hitaammalla nopeudella (vrt norjan tiet) eri juttu
Regenerointi on hyvä juttu vain jos verrataan peruspolttiksiin, tai jos nopeudenmuutoksia on runsaasti ja tavoitellaan pientä kulutusta suhteessa keskinopeuteen.

Puhtaasti sähköautoon keskittyen ja pientä kulutusta tavoitellessa regenerointi on häviöiden takia huono asia.

Mäkisyyden kulutuslisä vs. tasamaa on sitä pienempi, mitä vähemmän joutuu regeneroimaan.

Esim.
a) Tasainen motari 120 km/h, 25 kW kaikkialla -> 20,8 kWh/100 km
vs.
mäkinen (25 % matkasta alamäkeä, 50 % tasaista ja 25 % ylämäkeä) motari 120 km/h, 1 kW alamäessä, 25 kW tasamaalla ja 49 kW ylämäessä -> 20,8 kWh/100 km

= mäkisyyden kulutuslisä ~0 %


b) tasainen hidas maantie 80 km/h, 8 kW kaikkialla -> 10 kWh/100 km
vs.
mäkinen (sama kuin a-kohta) hidas maantie 80 km/h, -6 kW (regen) alamäessä, 8 kW tasamaalla, 24 kW ylämäessä -> 100 / 80 * (0,25 * -6 + 0,5 * 8 + 0,25 * 24) = 10,6 kWh/100 km

= mäkisyyden kulutuslisä ~6 %


Jos b-kohdan mäkiversiossa ei olisi ollut regen-häviöitä, niin alamäistä olisi saanut 8 kW:n teholla energiaa nopeuden pysyessä vakiona@80 km/h. Oletin akkuun asti päätyvän 6 kW:n teholla.


Regenin käyttö ei ole mitään pääsemistä, vaan kulutusta nostava pienempi paha joko mäen jyrkkyyden tai kiireen/muun liikenteen takia. Parempi olisi, jos ei tarvitsisi turvautua regeniin.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Tripletin ohjekirjassa(?) taidetaan suositella D-käyttöä maantieajossa voimakkaan regen-B:n sijaan. Kyllähän se tuolla D:lläkin 1-tien isoissa laskuissa miinukselle vetää kulutuksen, range-arviossa ylös-alas vähenemä on suurin piirtein ajetun matkan verran. Tämä siis noin 100 km/h vakkarilla, jossa "laatikon" ilmanvastus osuu aika lähelle 1-tien isoimpien alamäkien vapaan rullauksen vauhtia eli auton ei paljoa tarvitse kerätä/käyttää energiaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 045
Viestejä
4 564 360
Jäsenet
75 078
Uusin jäsen
badiherrox82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom