Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Oliskohan oikeasti noin. Ero uuden E-Niron ja Ioniq 5:n välillä on kuitenkin vain pari tonnia.No kyllähän Ioniqiin joutuu sen melkeen 20 000 euroa laittamaan enemmän kiinni kuin Konaan samoilla varusteilla
Oliskohan oikeasti noin. Ero uuden E-Niron ja Ioniq 5:n välillä on kuitenkin vain pari tonnia.
Niron osalta MY20 tuli isompi infotainment ja 21 etähallinta (nämä siis Suomiautoihin). Konasta en niin tiedäMutta vielä palatakseni Niroon ja Konaan niin onko noissa vuosimalleissa eroja? Tai että onko esimerkiksi joitain vuosimalleja mitä kannattaa välttää tai olla joistain asioista tietoinen?
Etähallinta on kyllä ehdoton plussa ja itselläkin vaatimus, mutta ei välttämättä lämmityksen takia. Auto on itsellä useimmiten katoksessa eli lasit ei jäädy tai lunta ei keräänny katolle, niin ei tarvitse pidempään lämmitellä ennen lähtöä. Sähköautot lämpenee kylmällä pakkasellakin sen verran nopeasti, ettei sisällä tarvitse juuri palella, vaikka kylmällä autolla joutuukin lähtemään liikkeelle. Sitten toki jos auto seisoo taivasalla niin tilanne on eri.Mä ostaisin Nirosta ehdottomasti MY21 auton, ihan vaan ton etähallinnan takia. On aivan luksusta saada auto talvella lämpimäksi ja kesällä viileäksi kännykästä napsauttamalla enkä tuosta luopuisi enää millään.
Tarkkana myös sen kanssa, onko auto tuotu alunperin suomeen vai uitettu jostain muualta. Täällä uutena myydyissä MY21 autoissa on vakiona esimerkiksi lämpöpumppu ja 3-vaihelataus, mutta jostain muualta uitetuissa ei välttämättä noita olekaan.
Juu se on kiva, kun kellotaulussa näkyy auton range ja voi ohjata auton toimintoja.Toistaiseksi olen useamman kerran laittanut kian ovet lukkoon etänä kuin käynnistänyt lämppärin/ilmastoinnin ennen lähtöä.
Hälyt tulee apple watchiin asti: on mukava ominaisuus kun auto vinkkaa että ovet jäi taas auki ja ne saa kännykästä kiinni samantien.
En laskisi tämän varaan. Olen minäkin nähnyt sellaisia autoja, jotka on tuotu saksasta ja ovat MY20 ja silti etäkäyttö jo toimii. Mutta yhtäkään uutena suomeen maahantuotua MY20 autoa jossa olisi etäkäyttö, ei ole osunut tutkaan.Kyllä -20 mallin Nirossa on etäohjaus jos siinä on ver 5w soitin.
2022 Konassa ainakin vakkari pelaa alle 30kmh vauhdeissakin. Ja liikennevaloissa adaptiivinen cruise päällä seurailee edellä menijää. Cruisen nappuloista voi "herätellä" autoa liikkeelle jos tuntuu että ei lähde tarpeeksi nopeasti liikkeelle.Hyundaihin verrattuna Kian cruise parempi. Toimii liikennevaloissakin.
Hyundai lopettaa alle 30km vauhdissa cruisen käytön.
Sen verran hitaasti ja epäluotettavasti se Bluelink tms appi ainakin itsellä toiminut, että en edes viitsi avata sitä jos ovet unohtunut auki, vaan ennemmin kävelen siihen autolle ja lukitsen "manuaalisesti". hälyt avoinaisista ovista kyllä tulee sopivasti, mutta niiden komentojen lähettäminen auton suuntaan on hidasta. Siis jos ylipäätään toimii. Eilenkin oli koko paske koko päivän pois käytöstä. Onneksi tuosta Blålinkistä ei tarvii maksaa mitään ensimmäiseen kolmeen vuoteen tms.Toistaiseksi olen useamman kerran laittanut kian ovet lukkoon etänä kuin käynnistänyt lämppärin/ilmastoinnin ennen lähtöä.
No joo en sit tiiä miten noi menee uusien suhteen mutta nettiautossa aika pitkälti on toisella 45 000 paikkeilla hinnat ja toisella siel 60 000 paikkeilla. Ehkä ero ei ihan tota 20 000 euroa ole mutta on se silti kohtalaisen iso.
Uudet nyt on ainakin itseltäni poissuljettuja koska toimitusajat menevät todella pitkälle ensi vuodelle. Siinä ajassa raha mikä menee dieseliin, veroihin ja vakuutuksiin on huomattava.
Mutta vielä palatakseni Niroon ja Konaan niin onko noissa vuosimalleissa eroja? Tai että onko esimerkiksi joitain vuosimalleja mitä kannattaa välttää tai olla joistain asioista tietoinen?
Juu, e-machin hinta oli karvalakkina juuri ja juuri alle viidenkympin, tuttu osti sellaisen ja viime kesästä asti sillä jo ajellut. Silti saisi autosta nyt heittämällä enemmän mitä maksoiTässä juuri mietin, että jos sähköauton ostaisi, mutta tsiisus miten hinnat ovat nousseet Esim. ford mustag e-mach, miten muistelisin, että tuota sai aiemmin alkaen 49 990 euroa? Nyt hinnat alkaen 65 000 euroa jne. Ioniq 5 autoa kävin tänää koeajamassa, mutta sekin paukkuu äkkiä yli hankintatukien ja toimitusaika noin vuoden. Netistä taas ei löydä yhtään järkevän hintaista käytettyä autoa isommalla akustolla. Taitaa olla niin, että itse jään vielä sivusta katsojaksi näiden sähköautojen osalta.
Juu, e-machin hinta oli karvalakkina juuri ja juuri alle viidenkympin, tuttu osti sellaisen ja viime kesästä asti sillä jo ajellut. Silti saisi autosta nyt heittämällä enemmän mitä maksoi
Itsellä myyjä oli vielä kuukausi sitten vakaasti sitä mieltä, että takavetoinen style-varusteinen Ioniq 5 saapuisi vielä tämän vuoden puolella (4/22 tilattu). Saas nähä. Positiivista kuitenkin että saa MY23 version, eikä MY22:ta (isompi akku ja akun lämmitys lataukseen navigoitaessa isoimpina parannuksina). Papereissa kyllä lukee 3/23 saapumisajankohdaksi, eli 11kk oli arviotu toimitusaika.Ja yleensä se on juurin toistepäin. Hulluksi on mennyt maailma. Itselläni lähinnä kiikarissa oli aiemmin ford, volkswagen, hyundai ja skoda sähköautomerkeistä, mutta fordin saa jo laskea ulos tästä kategoriasta. Polestar 2 myös miettinyt, mutta perhekäyttöön ehkä hitusen pienehkö, vaikka hemmetin hyvä auto onkin ajaa.
Nämä hinnathan nyt vaihtelevat riippuen onko roaming laturi vai ei, Plugsurfing on aika monessa paikkaa roamingia. P-Elielissä taitaa fortumin laturista onnistua lataus ilmaiseksi (en ole koittanut joten varmuutta ei ole), ja Virran/Helenin latureilla lataus on sen 0,25€/kWh, tuntimaksua ei tuosta mene ensimmäisten 8h tunnin aikana, jos olet kauemmin niin sitten alkavalta tunnilta +1€, tosin auto nyt muutenkin luultavasti on kauan ennen tuota täynnäkin. Tämän saat myös tarkistettua Virran-apista (liittyminen toki Helenin kautta)Kysymys latauspaikoista ja -hinnoista (kun en vielä ole käyttänyt muuta kuin kotilatausta)...olisi helsingin reissu edessä tänään, ja katselin pysäköintiä ja latausta. Esim. P-Eliel:ssä on erikseen hinnat pysäköintilaitokselle (loogista sinänsä) mutta lataukselle hintaa on 25snt/kWh + 1€/h. Eli pysäköinnin tuntihinnan lisäksi menee tuo latauksen tuntihinta (auts)? Oudosti, jos taas katson saman p-hallin hintoja Plugsurfing:n kautta ei tuntihinnasta ole puhetta, annetaan vaan energian hinta 68snt/kWh....
Winter mode lämmittää tietyissä tilanteissa akkua. Siitä on väitelty, onko lämmityksen tarkoitus parantaa suorituskykyä niin että melko tyhjästäkin akusta saisi vielä potkua reippaaseenkin kiihdytykseen, vai nopeuttaa mahdollisesti pian alkavaa latausta jotta lämmin akku ottaisi paremmin sitä vastaan.
Molempiin se toki auttaa, olipa suunnittelijoiden tarkoitus mikä tahansa.
Mutta, kuten kirjoitin niin lämmitys aktivoituu vain joskus. Tarkkoja speksejä en ole nähnyt missään mutta ainakin akun pitää olla riittävän tyhjä (en tiedä kuinka tyhjä tarkalleen) JA lämpötilan riittävän alhainen (tätäkään rajaa en tiedä).
Itse laitoin siihen ruksin ja olen sen antanut olla, joskaan en ole kertaakaan vielä havainnut että akkua olisi lämmitetty. Ehkä se tarve joskus auton mielestä tulee vielä.
Joko saat vanhan mallin tänä vuonna tai uuden mallin Q1/23. Jos maahantuojan tiedotteeseen on luottaminen, niin M22,3 mallina tilattuja M23 muutettuja ei tule tänä vuonna. Taitaa myyjä puhua omiaan, jos kerran papereissakin on eri päivä.Itsellä myyjä oli vielä kuukausi sitten vakaasti sitä mieltä, että takavetoinen style-varusteinen Ioniq 5 saapuisi vielä tämän vuoden puolella (4/22 tilattu). Saas nähä. Positiivista kuitenkin että saa MY23 version, eikä MY22:ta (isompi akku ja akun lämmitys lataukseen navigoitaessa isoimpina parannuksina). Papereissa kyllä lukee 3/23 saapumisajankohdaksi, eli 11kk oli arviotu toimitusaika.
Hinnathan on tosiaan vähän nousseet. Huvikseen vilkaisin missä käytetyn Ioniqin hinnat pyörii, niin awd premium Ioniq 5 vuoden vanhana ja 20tkm ajettuna rinta-joupilla myynnissä 69k€ hintaan. MY GOD.
Eikös se lämmitä akun ja kabiinin, kun auto piuhan päässä ja lähtöaika valittuna vähintään 3h ennen lähtöaikaa? Parantaa akun varautumista ja sitä kautta rangeen, näin ainakin minun auton käyttöohjeen mukaan talvikäytössä kannattaa toimia.Ei sillä kyllä AC-latauksen kannalta ole mitään merkitystä. Siihen se voisi auttaa kun lähestytään DC-laturia ja halutaan mahdollisimman tehokasta latausta että matka jatkuu nopeasti. Valitettavasti mitään takeita ei ole, että akku tuolloinkaan lämpenisi etukäteen.
Mulla on ollut se winter mode ruksittuna pysyvästi, lämpimällä ilmalla se ei ainakaan vaikuta yhtään mitään mihinkään, jos nyt ei ihan kauheasti pakkasellakaan.
Ei ole minun Niron käyttöohjekirjassa mitään kerrottu tuollaisesta. Ainoa esilämmitys jota pystyy tekemään etukäteen ajastamalla on ohjaamon lämmitys johon saa lisäksi halutessaan myös ratin lämmityksen ja peilien/takalasin lämmityksen.Eikös se lämmitä akun ja kabiinin, kun auto piuhan päässä ja lähtöaika valittuna vähintään 3h ennen lähtöaikaa?
Myyjä tuumasi, että takavetoisia on tullut tilauksen teon aikaan arvioitua nopeammin. Nelivetoisissa on sitten ollut siinä ja siinä saako auton luvattuun ajankohtaan.Joko saat vanhan mallin tänä vuonna tai uuden mallin Q1/23. Jos maahantuojan tiedotteeseen on luottaminen, niin M22,3 mallina tilattuja M23 muutettuja ei tule tänä vuonna. Taitaa myyjä puhua omiaan, jos kerran papereissakin on eri päivä.
Ei taida olla julkinen tiedote… Mulla on kyllä kuvankaappaus eli siinä mielessä tuo oli faktaa siinä kohdalla, kun tuotannon ilmoitettiin hyppäävän isoakkuisiin. Sen jälkeen on tullut Saksassa jotain piiriongelmia (sekundaa pari kk), joten en olisi kovin optimisti tämän vuoden osalta.Myyjä tuumasi, että takavetoisia on tullut tilauksen teon aikaan arvioitua nopeammin. Nelivetoisissa on sitten ollut siinä ja siinä saako auton luvattuun ajankohtaan.
Käsitin niin, että kaikki nyt jälkimmäisellä puoliskolla tuotantoon menevät autot - ihan sama milloin tilattu ja milloin ne asiakkaalle päätyy - ovat MY23-versioita. Se että tuleeko se luvattua aiemmin on loppuunsa samantekevää. Kiva jos tulee aiemmin, mutta olen aika skeptinen asian suhteen.
Mistä tuollainen tiedote löytyy? Ei pikainen googlettelu tuottanut tällä kertaa tulosta.
Täällä keskustelua aiheesta: Kona EV "Winter Mode" - defined and condensedTäällä kun näyttäisi olevan Konan (ja miksei Nironkin) omistajia, niin valaiskaa minua. Mitä "winter mode" käytännössä tekee?
Ulkomaisilla foorumeilla on väitetty, että heinäkuun lopussa siirrytty my23:n valmistamiseen. Vanhan mallin pitäisi tällöin käytännössä olla laivassa nyt, jos sellainen vielä tulisi.Joko saat vanhan mallin tänä vuonna tai uuden mallin Q1/23. Jos maahantuojan tiedotteeseen on luottaminen, niin M22,3 mallina tilattuja M23 muutettuja ei tule tänä vuonna. Taitaa myyjä puhua omiaan, jos kerran papereissakin on eri päivä.
Ainakaan nelivedon kanssa paljon tarvitse edes harkita Stylea, kun se on niin askeettinen. Takavedossa penninvenytys hankintatukea varten on tehnyt perusmallin huomattavasti houkuttelevammaksi. Nyt toki taitaa hankintatuen aika olla ohi.Ioniq 5:n omistavat/tilanneet: kuinka paljon pohditte Style ja Premium -varusteluiden eroa ennen tilaamista? Tässä mietin, että mitä mahdollisesti jäisi kaipaamaan, jos menisi tuolla karvalakki Stylellä.
Perus audio kuulemma ihan onneton vaikkei se bosekaan kummoinen ole. Perheellisenä sähköiset lapsilukot ehdottomat, uudessa hinnastossa näkyivät vasta premiumissa. Hudia jäisin myös kaipaamaan ja muistipenkki myös ehdoton jos useampi kuljettaja.Ioniq 5:n omistavat/tilanneet: kuinka paljon pohditte Style ja Premium -varusteluiden eroa ennen tilaamista? Tässä mietin, että mitä mahdollisesti jäisi kaipaamaan, jos menisi tuolla karvalakki Stylellä.
Kirjoittelin jo aiemmin, että omasta mielestä Premium-varustelu ei ole 7000 lisäeuron arvoinen varsinkin kun kamerapaketin sai vähän yli tonnilla myös Styleen, jota pidin oikeasti hyödyllisenä. Premiumista ehkä vähän kaipaisin istuinten muistipaikkoja ja HUD:ia, mutta en pidä niitäkään mitenkään pakollisina enkä niistäkään maksaisi noin suurta hintaeroa. Tokihan se Premium on sisältä hienompi vaaleine nahkapenkkeineen, mutta toisaalta kangaspenkki on vain muilta osin mukavampi (viileä kesällä ja lämmin talvella). Jos hankintatukea ei enää saisi niin silloin olisin voinut Premiumia harkita, mutta sen kanssa hintaero kasvaa mielestäni liian suureksi verrattuna mitä rahalla saa vastineeksi, koska Stylen perusvarustelukin on jo pirun kattava.Ioniq 5:n omistavat/tilanneet: kuinka paljon pohditte Style ja Premium -varusteluiden eroa ennen tilaamista? Tässä mietin, että mitä mahdollisesti jäisi kaipaamaan, jos menisi tuolla karvalakki Stylellä.
Premiumissa kuitenkin ilmastoidut penkit eli nahat mukavat kesät talvetKirjoittelin jo aiemmin, että omasta mielestä Premium-varustelu ei ole 7000 lisäeuron arvoinen varsinkin kun kamerapaketin sai vähän yli tonnilla myös Styleen, jota pidin oikeasti hyödyllisenä. Premiumista ehkä vähän kaipaisin istuinten muistipaikkoja ja HUD:ia, mutta en pidä niitäkään mitenkään pakollisina enkä niistäkään maksaisi noin suurta hintaeroa. Tokihan se Premium on sisältä hienompi vaaleine nahkapenkkeineen, mutta toisaalta kangaspenkki on vain muilta osin mukavampi (viileä kesällä ja lämmin talvella). Jos hankintatukea ei enää saisi niin silloin olisin voinut Premiumia harkita, mutta sen kanssa hintaero kasvaa mielestäni liian suureksi verrattuna mitä rahalla saa vastineeksi, koska Stylen perusvarustelukin on jo pirun kattava.
Nuokin rahat mieluummin sijoittaisin jälkikäteen myytävään erillissarjaan, joka on varmasti parempi ja halvempi. Lisäksi tuo Bose-pilaa takakontin hyötykäytön lähes kokonaan, koska pohjalevyä ei voi poistaa järkeävästi (subi takakontissa). Ilman Bosea takakontiin saa tasaista lattiatilaa enemmän ja korkeamman lastauskorkeuden.Perus audio kuulemma ihan onneton vaikkei se bosekaan kummoinen ole.
Meillä ei ole ikinä näitä autossa tarvittu kahden lapsen kanssa ja ollaan ehkä onnellisia, että lapset osaa käyttäytyä autossa hyvin. Lisäksi koeajolla onnistuin lukitsemaan itseni takapenkille tämän ominaisuuden kanssa enkä tahtonut päästä sieltä pois. Varmaan joku asetus väärin tai vastaavaa, mutta mielestäni ovet eivät aunneet sisältä vaikka kuskin oven avauspainiketta painoin.Perheellisenä sähköiset lapsilukot ehdottomat, uudessa hinnastossa näkyivät vasta premiumissa.
Tämä on toki hyvä mukavuusvaruste, mutta ollaan pärjätty viimeisimmät autot hyvin ilmankin, vaikka kuljettajilla pituuseroa onkin. Kuitenkin ollaan melko samanmittaisia niin penkkien säädöksi riittää pituudensäätö kuskia vaihdettaessa ja se on melko helppo operaatio ilman muistejakin.ja muistipenkki myös ehdoton jos useampi kuljettaja.
On toki, mutta nahka pysyy talvella melko kylmänä pitkään ennen kuin lämmittimet ehtivät penkin kunnolla lämmittämään. Edellisessä Kia:ssa ainakin perslämmitin on todella hidas nahkojen kanssa. Kangaspenkki ei taas tunnu kylmältä edes kovalla pakkasella. Hienompi se nahka kyllä on.Premiumissa kuitenkin ilmastoidut penkit eli nahat mukavat kesät talvet
Oma joulukuussa 2021 tilattu on nyt matkalla ja ilmeisesti tulee MY22 -versiona, ainakin myyjän mukaan. Kauheasti ei ole luottoa näihin myyjien puheisiin kyllä missään mutta kohtahan tuon näkee.Ulkomaisilla foorumeilla on väitetty, että heinäkuun lopussa siirrytty my23:n valmistamiseen. Vanhan mallin pitäisi tällöin käytännössä olla laivassa nyt, jos sellainen vielä tulisi.
Nuokin rahat mieluummin sijoittaisin jälkikäteen myytävään erillissarjaan, joka on varmasti parempi ja halvempi. Lisäksi tuo Bose-pilaa takakontin hyötykäytön lähes kokonaan, koska pohjalevyä ei voi poistaa järkeävästi (subi takakontissa). Ilman Bosea takakontiin saa tasaista lattiatilaa enemmän ja korkeamman lastauskorkeuden.
Nyt on kyllä vähän liioiteltua, että se mitään kokonaan pilaksi.Lisäksi tuo Bose-pilaa takakontin hyötykäytön lähes kokonaan, koska pohjalevyä ei voi poistaa järkeävästi (subi takakontissa). Ilman Bosea takakontiin saa tasaista lattiatilaa enemmän ja korkeamman lastauskorkeuden.
Vain sieltä ns. lattian alta ison osanSiis viekö Bose muka tavaratilaa enemmänkin, eikä vain sitä tavaratilan alla olevaa säilytystilaa? Ihmetyttää nämä autojen paremmat äänentoistojärjestelmät kun subbarit on aina sellaisia kompromisseja... Hyvä äänentoisto vaatii paljon enemmän kaiuttimilta kuin jotain ylisuurta subbaria autoon.
Kyllä se Bosen setti siten pilaa kontin käytön, että kun poistaa sen pohjalevyn niin sen alla ei ole tasaista pohjaa, koska subbarin tila vie suuren osan. Pohjalevyn kanssa kontti on taas tosi matala, jos haluaa tavaroiden mahtuvan verhon alle. Ilman Bosen subia voi hyvin poistaa pohjalevyn ja saa kontille käyttökelpoista korkeutta reilusti lisää. Nuo autojen "subit" muutenkin on yleensä niin tuhnuja, että musiikkia mieluummin kuuntelee ilman niitä ja jos oikeasti haluaa bassoa niin ostaa erillisen kunnon subin. Olikohan näissä korealaisissa just subina joku onneton 6" elementti vielä.Nyt on kyllä vähän liioiteltua, että se mitään kokonaan pilaksi.
Tämä on itselläkin ymmärrys.Ulkomaisilla foorumeilla on väitetty, että heinäkuun lopussa siirrytty my23:n valmistamiseen. Vanhan mallin pitäisi tällöin käytännössä olla laivassa nyt, jos sellainen vielä tulisi.
Sanotaanko näin, että jos olisin awd:n ottanut niin premiumin olisin valinnut. Hintaeroa oli tilatessa vain pari-kolme tonnia style nelikkoon verrattuna. Mutta kun nuukuus iski ja takaveto-styleen sai hankintatuen, niin eipä tuota tarvinnut edes miettiä. Hankintatuen kanssa hintaero premium-rwd:hen oli muistaakseni 7k€ ja style-awd:hen 9k€. Neliveto on hyvä, mutta ei tuon vajaan 10k€ arvoinen. Etenkin kun Ioniq 5 on takavetoisenakin internetsin mukaan aika hyvä menemään lumessa (toisin kuin VAG-kaarat) ja sekä awd EV6:ta ja Ioniqia koeajaessani ajoin oikeastaan koko ajan eco-tilassa, eli auto oli takavetoinen. Normal- ja varsinkin sport-tilassa kiihdyttäessä meinasi sitten niskat mennä kipeäksi.Ioniq 5:n omistavat/tilanneet: kuinka paljon pohditte Style ja Premium -varusteluiden eroa ennen tilaamista? Tässä mietin, että mitä mahdollisesti jäisi kaipaamaan, jos menisi tuolla karvalakki Stylellä.
Tämä oli yksi seikka miksi en premiumia edes halunnut. Omaan korvaan bose ei ollut kovinkaan kummoinen, ja romua pidemmille reissuille tulee sen verran mukaan että jokainen lisäsentti korkeustilaa on tarpeen.Kyllä se Bosen setti siten pilaa kontin käytön, että kun poistaa sen pohjalevyn niin sen alla ei ole tasaista pohjaa, koska subbarin tila vie suuren osan. Pohjalevyn kanssa kontti on taas tosi matala, jos haluaa tavaroiden mahtuvan verhon alle. Ilman Bosen subia voi hyvin poistaa pohjalevyn ja saa kontille käyttökelpoista korkeutta reilusti lisää. Nuo autojen "subit" muutenkin on yleensä niin tuhnuja, että musiikkia mieluummin kuuntelee ilman niitä ja jos oikeasti haluaa bassoa niin ostaa erillisen kunnon subin. Olikohan näissä korealaisissa just subina joku onneton 6" elementti vielä.
Tuosta verhosta sanoisin, että sitä ei kyllä tule käytettyä. Niin rimpula roska passatin kontista löytyvän jälkeen, että luovutuspäivänä jäi varastoon.Kyllä se Bosen setti siten pilaa kontin käytön, että kun poistaa sen pohjalevyn niin sen alla ei ole tasaista pohjaa, koska subbarin tila vie suuren osan. Pohjalevyn kanssa kontti on taas tosi matala, jos haluaa tavaroiden mahtuvan verhon alle. Ilman Bosen subia voi hyvin poistaa pohjalevyn ja saa kontille käyttökelpoista korkeutta reilusti lisää. Nuo autojen "subit" muutenkin on yleensä niin tuhnuja, että musiikkia mieluummin kuuntelee ilman niitä ja jos oikeasti haluaa bassoa niin ostaa erillisen kunnon subin. Olikohan näissä korealaisissa just subina joku onneton 6" elementti vielä.