On tuossa merkittävä ajansäästö silti ja ennen kaikkea akun käyttöiän riskin ulkoistaminen. Tosin sanoisin, että autossa istuminen on aika nihkeää. Mieluummin laittaa laturiin ja menee kahville tai lounaalle/päivälliselle.
Se, miksi tuo ei ole järkevää raskaissa ajoneuvoissa liittyy oikeastaan siihen ettei merkittävää ajansäästöä saavuteta, koska kuskien on pysähdyttävä pakolliselle levolle joka tapauksessa. Lisäksi huomautan, että akkua vaihtaessa maksat sekä akunvaihtomaksun että siihen ladatun energian eli et säästä energian lataamisesta akkuun. Eli maksat kk-maksun (sisältyy 2 swappia) ja erotuksen siitä kuinka paljon kWh sait uuden akun mukana.
Mitä enemmän tuota akunvaihtokonseptia ajattelee, sitä hölmömmäksi se mielestäni muuttuu:
1. Ajansäästö realisoituu vain osassa ajotapauksista. Jos auton range on 400 kilometriä ja sillä haluaa ajaa 500-600 kilometriä, on lataustauko 5-15 minuuttia (jos auton lataustehot kohdallaan), eli säästö on täysin mitätön 6 minuutin akunvaihtoon verrattuna. Jos autolla pitää puolestaan ajaa esimerkiksi 750 kilometriä, niin säästöä syntyy jo jonkin verran OLETTAEN, että akunvaihto tapahtuu kutakuinkin tismalleen oikeassa kohdassa. Jos vaihtoja pitää tehdä kaksi, niin ollaan lähes samoissa ajoissa kuin yksi pidempi lataustauko matkan puolivälissä.
2. Akunvaihtoinfra on niin kallista, että verkosto ei koskaan tule olemaan lähelläkään latausverkostoa. Kohdan 1 optimitilanne 750 kilometrin matkalla ei siis todennäköisesti toteudu.
3. No entä jos vaihtoja olisikin saatavilla vain harvoissa paikoissa ja pääidea olisi nimenomaan tuo akun käyttöiän riskin ulkoistaminen? Kuka tällöin kävisi vaihtamassa akun mistään muusta syystä kuin siitä, että se on rikki? Tässä kohtaa olisi taas se ja sama, jos homma pitäisi suorittaa vuorokauden mittaisella korjaamokäynnillä.
Joku "long haul" taksikuski voisi ratkaisusta hyötyä, mutta voidaan palata kohtaan 2, eli verkostoa ei voi rakentaa riittävän tiheäksi kustannusten vuoksi.
Sanoinkin, että "määrätyissä raskaan liikenteen sovelluksissa". Tällaisia voisivat olla esimerkiksi ympäristöt, joissa ajoneuvo kulkee määrättyä reittiä (edestakainen, kolmio, neliö, tms.) jatkuvalla syötöllä. Tällöin kuskia ja akkua vaihtamalla olisi mahdollista saada kahdella akulla, useammalla kuskilla ja yhdellä ajoneuvolla käytännössä 24/7 liikkuva koneisto. En toisaalta tiedä onko edes tässä järkeä verrattuna kahteen ajoneuvoon joista toinen seisoo kun toinen ajaa.
Summa summarum, en näe ratkaisulla tulevaisuutta. Tätä viestiä voi lainata vapaasti 10 vuoden kuluttua mikäli ennusteeni osoittautuu vääräksi.