Yleistä keskustelua sähköautoista

Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.
Ainakin tai varsinkin jos ovat vähänajettuja Tesloja, veikkaan aika suuren osan olevan Saksasta tuotuja.

Sillä on tehty bisnestä että Saksassa (myös yli 50000€ hintaiselle) sähköautolle on saanut varsin mojovan hankintatuen, joten Saksassa kannattaa ostaa (tai liisata jonkun toisen käyttöön) upouusi sähköauto joksikin aikaa, napata iso hankintatuki, ja sitten myydä Suomen kaltaiseen maahan missä hankintatuki on paljon alhaisempi tai sitä ei saa ollenkaan (yli 50000€ hintaiselle autolle).

Tarina jopa kertoo että Saksassa olisi tarjottu uusia Tesloja ilmaiseksi liisauskäyttöön, ja ne sitten myydään myöhemmin Suomeen voitolla.

Saksan valtio on herännyt tuohon porsaanreikään ja on kai alkanut suitsia toimintaa pidentämällä käyttöaikaa (Saksassa) ennenkuin sille saa hankintatuen, ja kai sielläkin ollaan hankintatuesta jossain vaiheessa luopumassa.

Se oli suomalaisille sähköautonostajille aika hyvä diili, pääsevät edes jonkin verran hyötymään saksalaisesta avokätisestä hankintatuesta. Ja tietenkin tahot jotka vetävät siitä välistä vähän voittoa myymällä vähän käytetyn ja hankintatuetun auton Suomeen.
 
Koko sähköautotuki oli aika plääh, sellainen ideologinen pläjäys mistä ei tullut kenellekään kuin paha mieli. Kai jotkut poliitikot pääsivät sillä patsastelemaan että katsokaas me pyrimme saamaan ihmiset ostamaan nollapäästöisiä autoja.

Paljon järkevämpää Suomen valtion talouden kannalta ja muutenkin olisi ollut että Suomessa ei olisi ollut ko. hankintatukea ollenkaan, vaan suomalaiset olisivat ostaneet entistä enemmänkin Saksasta tuotuja vähän käytettyjä Tesloja yms. joihin on leivottu Saksan valtion paljon avokätisempi hankintatuki sisään. Suomalaiset autonostajat olisivat voittaneet ja saksalaiset veronmaksajat maksaneet, jeeee!

Mutta joo, pois hankintatuki ja annetaan markkinoiden päättää. Samalla voitaisiin mielestäni luopua kokonaan asuntolainojen verovähennysoikeudesta (josta kai ollaankin asteittan luopumassa?), ja asumistuesta.

Ja käytetyn sähköauton ostaja ei saanut mitään tukea vaikka vaihtoi ilmastoystävällisempään kulkineeseen. En sinänsä ymmärtänyt tuota miksi se tuki oli/on vain uuteen autoon.
Kyllähän jonkinlainen tukimuoto käytetyn ostajallekin laskisi kynnystä siirtyä sähköiseen liikkumiseen. Ehkä siirtymää olisi tapahtunut vielä nopeammin, kun se olisi ollut rahallisesti houkuttelevampaa. Saahan etanoli ja kaasukonversioistakin tuen 1tuki/omistaja/vuosi. Mutta päätösten taustalla useimmin politiikka kuin ilmastoystävällisyys tai kansalaisten hyvinvointi.
 
Vähän arvon pitäisikö vielä kysellä voisiko kattokaiteita enää tässä vaiheessa lisätä tilaukseen. Sivussa olen jo ehtinyt hommata orggis-17" alut, jos jumppaisi vähän renkaita kun HP-kamppiksessa taitaa tulla talvisetissä pelti-16"t.

Miettisin myös kaiteita mutta ne eivät ole tarpeelliset kun siellä on paikat telineille kuitenkin (muutamalta valmistajalta sai, ei kuitenkaan thule/mb). Ja kaiteet lisää ilmanvastustusta joka syö rangea. Toki onhan ne kaiteet paremmat jos paljon käyttää, itsellä kerran irtosi tuollainen ei-kaide kiinnitys.

Tuleeko sieltä tosiaan peltivanteet? No mikäs siinä. Pysyisin ihan mukavuus syistä 16 tuumaisissa vaikka tuskin tuossa kovin iso ero on.
 
Ja käytetyn sähköauton ostaja ei saanut mitään tukea vaikka vaihtoi ilmastoystävällisempään kulkineeseen. En sinänsä ymmärtänyt tuota miksi se tuki oli/on vain uuteen autoon.
Kyllähän jonkinlainen tukimuoto käytetyn ostajallekin laskisi kynnystä siirtyä sähköiseen liikkumiseen. Ehkä siirtymää olisi tapahtunut vielä nopeammin, kun se olisi ollut rahallisesti houkuttelevampaa. Saahan etanoli ja kaasukonversioistakin tuen 1tuki/omistaja/vuosi. Mutta päätösten taustalla useimmin politiikka kuin ilmastoystävällisyys tai kansalaisten hyvinvointi.
Siitähän oliskin tullut kunnon ikiliikkuja, kun käytettyynkin olisi saanut tukea :D
 
Paljon järkevämpää Suomen valtion talouden kannalta ja muutenkin olisi ollut että Suomessa ei olisi ollut ko. hankintatukea ollenkaan, vaan suomalaiset olisivat ostaneet entistä enemmänkin Saksasta tuotuja vähän käytettyjä Tesloja yms. joihin on leivottu Saksan valtion paljon avokätisempi hankintatuki sisään. Suomalaiset autonostajat olisivat voittaneet ja saksalaiset veronmaksajat maksaneet, jeeee!
On niitä taidettu tässä alkuvuoden aikana tuodakin...

IMG-20220806-WA0000.jpg
 
Miettisin myös kaiteita mutta ne eivät ole tarpeelliset kun siellä on paikat telineille kuitenkin (muutamalta valmistajalta sai, ei kuitenkaan thule/mb). Ja kaiteet lisää ilmanvastustusta joka syö rangea. Toki onhan ne kaiteet paremmat jos paljon käyttää, itsellä kerran irtosi tuollainen ei-kaide kiinnitys.

Tuleeko sieltä tosiaan peltivanteet? No mikäs siinä. Pysyisin ihan mukavuus syistä 16 tuumaisissa vaikka tuskin tuossa kovin iso ero on.

mun mielestä oli 17” alut, ainakin talvirenkaatkin oli sellaisille laitettu.

Jos ois saanu valita niin oisin ottanut peltivanteet ja pölykapselit..

edit: elborn 16” alut pitäis olla talvirenkaissa, ja muistaakseni sama ole oletuksena alla.
 
Paljonko noista käytetyistä menee autoveroa yms. Siis niistä oikeasti käytetyistä, eikä niistä justiinsa 6 kk käytetyistä.
 
Näyttää siltä, että Model 3:n ylitarjonta näkyy jo hieman hinnoissakin. Vähän ajettua, uutta vastaavaa noin vuoden ikäistä tai nuorempaa autoa on tarjolla uutta edullisemmin, mutta tämä sääntö näyttäisi pätevän vain LR- ja Performance-malleihin.
edit: vähän ajetut vm 21-22 takavetoiset pyörivät 52-54 ke:n luokassa. Uuden saisi noin 54 000 eurolla.
 
Juu, moni lainannut viestiäni. En jaksa yksitellen vastata.

Varmaankin se noin on kuten moni vastasikin, että jobbarit/tuonti lisää käytettyjen määrää nopeasti. Sekä noita ilmoja jossa autoa ei vielä edes ole saatavissa.


Aikaisemmin myynnissä olevien määrä on indikoinut sen hetkistä tilannetta. Autoveron alennukset, yms. muutokset joku 15v(?) vuotta sitten. Korona alku, yms. Heilautti myytävien määriä nopeasti määriä.
 
mun mielestä oli 17” alut, ainakin talvirenkaatkin oli sellaisille laitettu.

Jos ois saanu valita niin oisin ottanut peltivanteet ja pölykapselit..

edit: elborn 16” alut pitäis olla talvirenkaissa, ja muistaakseni sama ole oletuksena alla.

Tämä olisi oikein hyvä juttu. Itse vaan päättelin, että näinköhän tulee peltivanteilla kun tilauslapun rengaspaketin kulut oli 12xx EUR ja halvin aluvanne Elborn oli pari sataa enemmän (teräsvanne oli juuri tuo halvempi hinnastossa). Mutta 16”lla ainakin tuo HP:n kamppis-active pitäisi tulla.

Tuohon hankintatukihommaan tänne kuulostaa jotenkin suoraviivaisemmalle, että uuteen saa jonkun tuen ja se on siinä. Käytetyn kanssa menisi vähän säädöksi, jos miettii että ko. auton elinkaaren aikana se on voinut saada useita hankintatukia kuin vain yhden. Siis esim Saksassa ensin uutena, mitä jos sitten kannettu vaikka johonkin maahan välillä, tuet otettu ja vuoden päästä taas tänne ja uudelleen hankintatuet.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää siltä, että Model 3:n ylitarjonta näkyy jo hieman hinnoissakin. Vähän ajettua, uutta vastaavaa noin vuoden ikäistä tai nuorempaa autoa on tarjolla uutta edullisemmin, mutta tämä sääntö näyttäisi pätevän vain LR- ja Performance-malleihin.
edit: vähän ajetut vm 21-22 takavetoiset pyörivät 52-54 ke:n luokassa. Uuden saisi noin 54 000 eurolla.
Model 3 LR:n (lähes uuden) hinta on pysynyt Suomessa lähes paikoillaan koko vuoden. Saksassa sen sijaan hinnat ovat nousseet noin 5000€ vuoden alusta.
 
Model 3 LR:n (lähes uuden) hinta on pysynyt Suomessa lähes paikoillaan koko vuoden. Saksassa sen sijaan hinnat ovat nousseet noin 5000€ vuoden alusta.
Tarkoitin siis sitä, että Model 3 LR ja Performance eroavat muista siinä mielessä, että vähän ajettuna ja lähes uutena sitä saa edullisemmin kuin uutta, mutta vaikeaa on löytää muista sähköautomalleista vastaavaa esimerkkiä.
 
Hankintatuki nosti vain autojen hintaa.
Varmaan riippuu tapauksesta. Varusteet huomioiden Audi Q4 oli lanseerauksen yhteydessä aikalailla euroopan halvin. Tuo hinta johtui pitkälti siitä, että halusivat sen hankintatuen alle.

Tommosen rajan asettaminen toimii kahteen suuntaan. Mä en yleisesti olisi tilannut 50k autoa, mutta tuommoinen raja pitkälti asetti budjetin siihen. Samaan aikaan, on vaikea mennä tosta yli kun ”menettää jotain”.

Vaikutus on silleen paska, että ihmiset joutuvat jättämään lisävarusteet ostamatta. Paremmat valot, kaistavahti yms lisäisi turvallisuutta, mutta hankintatuen myötä jäi ottamata.
 
Ei kai sähköautosta autoveroa joudu maksamaan enää missään tilanteessa. Nehän vapautettiin autoverosta kokonaan, niin kai tuo koskee yhtälailla myös käytettyjä autoja.
Kyllä vanhemmista pitää maksaa edelleen eli noista ennen 1.10.2021 ensirekisteröidyistä.

Vero on ~1500€ normihintaisissa autoissa.
 
Kyllä vanhemmista pitää maksaa edelleen eli noista ennen 1.10.2021 ensirekisteröidyistä.

Vero on ~1500€ normihintaisissa autoissa.

Tämä takia juuri kysyin tuota. Tuossa ylempänä keskusteltiin hankintatuesta ja minun mielestä käytetyille sähköautoille olisi oikea kannustin että tuota veroa ei perittäisi tai se hakemusta vastaan palauttettaisiin.
 
Ei kai sähköautosta autoveroa joudu maksamaan enää missään tilanteessa. Nehän vapautettiin autoverosta kokonaan, niin kai tuo koskee yhtälailla myös käytettyjä autoja.

Alvi menee jos alle 6kk ikäinen - käsittääkseni.

Ja ymmärsin myös siten että autoverovapaus koskee vain 1.10.2021 jälkeen ensirekisteröityjä autoja.
 
olis 11kw laturille tarvetta kotiin, mistäs löytys joku mobiiliappi lisäksi mistä näkis tolpan sähkönkulutuksen yms? ulkonäöstä plussa
 
olis 11kw laturille tarvetta kotiin, mistäs löytys joku mobiiliappi lisäksi mistä näkis tolpan sähkönkulutuksen yms? ulkonäöstä plussa
Eikö riitä että lataustolpassa on esim. digitaalinäyttö joka näyttää kuinka paljon siihen mennessä on kWh kulutettu? Pitääkö saada nimenomaan puhelimeen tieto?

Ulkonäköseikkoihin en ota kantaa koska en tiedä minkä näköinen tolppa sinua miellyttää. Minusta kauneimpia ovat vaaleanpunaiset nonpareillein koristellut latausasemat.
 
Yritin kaivella mutta en äkkiseltään löytänyt: tietääkö joku millaiset toimitusehdot Polestarilla on peruutusten suhteen? Jos nyt tilaa auton mutta tulee katumapäälle ennen kuin auto löytää tiensä perille, niin saako perua maksutta (kuten ilmeisesti Teslan kanssa?)
 
Yritin kaivella mutta en äkkiseltään löytänyt: tietääkö joku millaiset toimitusehdot Polestarilla on peruutusten suhteen? Jos nyt tilaa auton mutta tulee katumapäälle ennen kuin auto löytää tiensä perille, niin saako perua maksutta (kuten ilmeisesti Teslan kanssa?)
Saa perua maksutta, soveltavat etäkaupan säännöksiä.
 
Halvemmalla pääset kun ostat TWC v3. 3. Sukupolven seinäliitin. Voit ladata sillä muitakin, kuin Tesloja.

Itsellänikin laturin hankinta ajankohtainen. Päätymässä kiinteään, kun puolen vuoden käyttökokemusten perusteella en nää tarvetta 3-vaihe pistokemallille.

Kysymys: Onko tässä jollakin tapaa virran säätö (sovelluksella, bluetooth, wifi)? Esim. 8-16A välillä?
Ilman kuormanhallintaa pärjään jos virran pystyy säätämään. Harvoin on tilanne, että tarvisi 11 kW ladata.
 
Itsellänikin laturin hankinta ajankohtainen. Päätymässä kiinteään, kun puolen vuoden käyttökokemusten perusteella en nää tarvetta 3-vaihe pistokemallille.

Kysymys: Onko tässä jollakin tapaa virran säätö (sovelluksella, bluetooth, wifi)? Esim. 8-16A välillä?
Ilman kuormanhallintaa pärjään jos virran pystyy säätämään. Harvoin on tilanne, että tarvisi 11 kW ladata.
Auton päästä.
 
Okei, eli onnistuu ilmeisesti tuosta Teslan laitteesta. Tuo kyllä kiinnostaa hinnan puolesta, turhaanpa sitä maksaa ylimääräsiä. Lisäksi ulkonäkö fiksu ja latauspiuha pitkä, niin mahtuu kiertämään autoa.

En ainakaan äkkiseltään löytänyt Niro -20 mallista tehon säätöä. Toki, tuossa ei ole kuin yksivaihelataus niin tehoa vie kuitenkin sen 3,6 kW vain.

Marraskuussa tulee Ioniq 5, siinä varmaan on auton päässä tehon säätö?
 
Auton päästä.
Monilla pystyy, joillakin ei. Esim. mun Zoessa ei voi määrittää auton päästä, joten rajoitan latauspiuhalla (silloin kun sukosta lataan, type 2 AC toki saa tulla maksimi 22kW teholla jos latausasema sen verran suostuu antamaan).
 
Okei, eli onnistuu ilmeisesti tuosta Teslan laitteesta. Tuo kyllä kiinnostaa hinnan puolesta, turhaanpa sitä maksaa ylimääräsiä. Lisäksi ulkonäkö fiksu ja latauspiuha pitkä, niin mahtuu kiertämään autoa.

En ainakaan äkkiseltään löytänyt Niro -20 mallista tehon säätöä. Toki, tuossa ei ole kuin yksivaihelataus niin tehoa vie kuitenkin sen 3,6 kW vain.

Marraskuussa tulee Ioniq 5, siinä varmaan on auton päässä tehon säätö?

Itsellä on ollut tuo Teslan laite käytössä jonkun aikaa, en voisi olla tyytyväisempi. Varsinkin, kuin aikaisempien ladattavien autojen kanssa ollut vain 1x16A superschuko käytössä. Suosittelen. Käytän auton päästä latauksen ajastusta, niin lataan vain öisin.
 
Pitäisi tässä piakkoin päättää otanko BMW i4 edrive40 yksityisleasingin hintaan 600€/kk vai ostanko omaksi Polestar 2 etuvedon (69kWh).

Molempia ajaneena (ja molemmat autot tilauksessa) on Bemari noista se parempi auto. Mietin lähinnä kuinka paljon kalliimmaksi tuon valinta kolmessa vuodessa tulisikaan, kun sähköautojen hinnat ei näytä laskevan normaalisti.
 
Pitäisi tässä piakkoin päättää otanko BMW i4 edrive40 yksityisleasingin hintaan 600€/kk vai ostanko omaksi Polestar 2 etuvedon (69kWh).

Molempia ajaneena (ja molemmat autot tilauksessa) on Bemari noista se parempi auto. Mietin lähinnä kuinka paljon kalliimmaksi tuon valinta kolmessa vuodessa tulisikaan, kun sähköautojen hinnat ei näytä laskevan normaalisti.
No ei kai sitä miettiä tarvitse, vaan näppäilet vain exceliin arviot ajojen kustannuksista...
Minusta tuo 600€/kk kuulostaa kalliilta, mutta vaikea sanoa miten on kun ei tiedä kaikkia muuttujia tapauksessasi.
edit. Arvonalenema tietysti merkkaa paljon.
 
Miksi bemari leasinkinä.
Viime vuonna näytti siltä, että sähköautojen hinnat laskisivat tavalliseen tapaan, mutta sen jälkeen markkinat on mennyt sekaisin. Tilatessa kampanjatarjouksesta 600 euron kuukausimaksu 66000 euron autosta ei tuntunut niin kalliilta.

Ajoahan mulle ei tule kuin alle 15 tuhatta vuoteen, joten excelissä tuo arvonalenema on oleellinen. Mutta hinnanpudotuksen arviointi onkin nyt sitten arvailua. Kalliimpi ja kivempi BMW vai perus-Polle.. Tätä mä nyt mietin.
 
Viime vuonna näytti siltä, että sähköautojen hinnat laskisivat tavalliseen tapaan, mutta sen jälkeen markkinat on mennyt sekaisin. Tilatessa kampanjatarjouksesta 600 euron kuukausimaksu 66000 euron autosta ei tuntunut niin kalliilta.

Ajoahan mulle ei tule kuin alle 15 tuhatta vuoteen, joten excelissä tuo arvonalenema on oleellinen. Mutta hinnanpudotuksen arviointi onkin nyt sitten arvailua. Kalliimpi ja kivempi BMW vai perus-Polle.. Tätä mä nyt mietin.
Noilla ajoilla ei kuulosta muutenkaan tuon hintainen auto mitenkään "järkevältä" ratkaisulta. Tällä viittaan siis siihen, että ehkä se auton mukavuus ja miellyttävyys korostuu sinulla. Ja viestien perusteella muutenkin vahva bias on bemaria kohtaan. Sen itsekin ottaisin mielelläni, jos vain tili antaisi myöden.
 
Riippuu ihan ajosta minkälaista autoa tarvitsee. BMW on kyllä paljon kivempi kuin Polle.
 
Myönnetään etten ole autoa olla hankkimassa pelkästään tarve- tai järkiperustein. Näillä kilometreillä nykyinenkin bensa-auto ajaisi asiansa. Harmittaa lähinnä että hintalappua valinnalle on vaikea laskea. Päätöksen jälkeen perusteluthan löytyy takuulla :) Toivoisi silti että automarkkina palaa normaalimmaksi. Nykytilanteessa autojen teknologinen murros, inflaatio, taantuma, energian hinta ja autojen saatavuus sekä pitkät toimitusajat hankaloittaa hankintapäätöksiä.

Koeajoin i4:n ja Polestar2:n lisäksi Nissan Aryan, Tesla Model3:n, Ioniq 5:n. Ensin mainituista jompi kumpi tulee siis talvella pihaan.
 
Pitäisi tässä piakkoin päättää otanko BMW i4 edrive40 yksityisleasingin hintaan 600€/kk vai ostanko omaksi Polestar 2 etuvedon (69kWh).

Molempia ajaneena (ja molemmat autot tilauksessa) on Bemari noista se parempi auto. Mietin lähinnä kuinka paljon kalliimmaksi tuon valinta kolmessa vuodessa tulisikaan, kun sähköautojen hinnat ei näytä laskevan normaalisti.

Mistä tuo BMW:n leasinghinta on? Ja milloin tilattu, jos jo tilauksessa?
 
36kk, 600€/kk, 21600€ leasing-ajan kustannukset.

Paljonko i4:n (ovh ~60.000€) huollot on ensimmäisenä 3v aikana? Paljonko arvo laskee?

Enpä tiedä, itse en tuohon hintaan autoa liisaisi - varsinkaan sähköautoa jossa huoltojen tarve oletettavasti minimaalinen ensimmäisen 36kk ainana.
 
Muistaakseni joskus kesäkuussa oli Ariyan koeajokiertue, jolloin sillä pääsi ajamaan 20 minuutin lenkin myyjän kanssa. Ajettavuus ja tilat tuntui hyviltä. Fiilispohjalta ei kuitenkaan puhutellut ja hinta oli kiveen hakattu (ilman rahoitustarjouksia).

Sähköautojen huolloille ei tarvitse laskea kummempaa hintaa lyhyellä omistajuudella, mutta yksityisleasingiin kuuluville talvirenkaille kyllä. Sähköautoille sopivat rengas- ja vannesetit on kovissa hinnoissa ja toivois että vielä useampi valmistaja sorvais sähköautoille sopivia vanteita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom