Alla olevassa videossa jotain osviittaa (alku suunnilleen oikeilta kohdilta). Joka tapauksessa: Polttiksessa vain 16-25% polttoaineesta saadaan käytettyä auton kuljettamiseen, kun sähköautossa luku on noin 87-91%.
Kuvitellaan, että ilmanvastusta nyt sitten parannetaan sekä polttiksessa että sähköautossa. Polttomottorissa parannus kohdistuu suuntaa-antavasti tuohon 16-25% osaan polttoaineen kulutuksesta, kun sähköautossa se kohdistuu tuohon 87-91% osaan sähkön kulutuksesta. Polttiksen heikon hyötysuhteen vuoksi ilmanvastuksen parantamisella ei saada aikaan vastaavia eroja kuin sähköautolla, missä siis syy miksi asia on erityisesti sähköautoissa niin tärkeä.
Asiaa voi havainnollistaa esim. vertailemalla sähkiksen ja polttiksen kulutusta peräkärryllä ja ilman. Polttiksella kuomukärry lisää kulutusta ehkä 20 %, kun sähköautolla kulutus voi omien kokemusteni perusteella nousta 50 %.
Miksi mainitsemaasi "normaaliin" palattaisiin? Vaikka kapasiteetti ja latausteho kasvaisivat, niin vähemmän kuluttava auto on aina parempi (1) käyttökustannusten, (2) rangen ja (3) lataustarpeen osalta. Toki eroja tulee jatkossakin olemaan, mutta eiköhän tavallisen kansan autoissa energiatehokkaat ratkaisut ole tulleet jäädäkseen.