Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Polestarissa esim 3v tai määräaikaishuollot 50tkm asti huollot sisältyy hintaan.36kk, 600€/kk, 21600€ leasing-ajan kustannukset.
Paljonko i4:n (ovh ~60.000€) huollot on ensimmäisenä 3v aikana? Paljonko arvo laskee?
Enpä tiedä, itse en tuohon hintaan autoa liisaisi - varsinkaan sähköautoa jossa huoltojen tarve oletettavasti minimaalinen ensimmäisen 36kk ainana.
Halvemmalla pääset kun ostat TWC v3. 3. Sukupolven seinäliitin. Voit ladata sillä muitakin, kuin Tesloja.
Laturin spekseistä on vaikea tutkia miten sillä pystyy rajoittamaan ulkopuolisten latailua.
Viitataan mahdollisiin ohjelmistopäivityksiin ja sieltä tuleviin ominaisuuksiin. Sen löysin, että Teslaa ladattaessa osaa tunnistaa auton ja antaa vain sille virtaa. Mutta jos toinen auto pihassa on joku muu, niin ainakaan vielä ei taida sen tunnistamiseen taipua. Tägejä ei taida olla millä voisi latauksen ainoastaan sallia? Teslalle kysymyksiä laittaessa heiltä ei vastauksia ole tippunut.
Eli jos on muu kuin Tesla ja ostaa tuon, niin kuka tahansa voisi myös tulla lataamaan pihallesi, toki varmaan aika marginaalinen riski, että joku ajaisi toisen pihaan lataamaan, mutta on kuitenkin ja vaatisi johonkin lukolliseen tilaan asennuksen jos haluaisi varmistua ettei noin käy. Vai saako tuosta vielä jostain jonkun, ettei se lataa ennen hyväksyntää tms tyyppisen tilan?Ainakin laturin asetuksista pystyy säätämään, sallitaanko lataus vain Tesloille, vain sinun Teslalle, vai kaikille autoille.
Miksi sähköauton renkaat + vanteet olisivat erityisen kalliit? Tietty kun rengaskoot ovat 18” ylöspäin niin kyllähän se setti enemmän maksaa kuin golffin tai japsin hinnat-alkaen 16” paketti, mutta ei sen nyt niin stratosfäärisesti enempää pitäisi maksaa?Muistaakseni joskus kesäkuussa oli Ariyan koeajokiertue, jolloin sillä pääsi ajamaan 20 minuutin lenkin myyjän kanssa. Ajettavuus ja tilat tuntui hyviltä. Fiilispohjalta ei kuitenkaan puhutellut ja hinta oli kiveen hakattu (ilman rahoitustarjouksia).
Sähköautojen huolloille ei tarvitse laskea kummempaa hintaa lyhyellä omistajuudella, mutta yksityisleasingiin kuuluville talvirenkaille kyllä. Sähköautoille sopivat rengas- ja vannesetit on kovissa hinnoissa ja toivois että vielä useampi valmistaja sorvais sähköautoille sopivia vanteita.
Isot vannekoot, leveitä, matala profiili, paikoin kovat nopeusluokat ja xl painoluokka nostaa hintaa yllättävän paljon.Miksi sähköauton renkaat + vanteet olisivat erityisen kalliit? Tietty kun rengaskoot ovat 18” ylöspäin niin kyllähän se setti enemmän maksaa kuin golffin tai japsin hinnat-alkaen 16” paketti, mutta ei sen nyt niin stratosfäärisesti enempää pitäisi maksaa?
Juuri näin, kun 245/45R19 koossa katselee 102Y XL renkaita niin yhden ei-kiinalaisen rengassarjan hinnalla saa kolme sarjaa peruskinneriin.Isot vannekoot, leveitä, matala profiili, paikoin kovat nopeusluokat ja xl painoluokka nostaa hintaa yllättävän paljon.
Ainakin Model3:sen vakiorengaistus on 235/40R18? Enyaq ja id4 235/55 R19. Polestarin nettisivu toimii niin huonosti, etten saa sieltä selvää, mutta se saattaa kyllä olla jo tuota 255/45R19 kokoa tjsp mallia.Juuri näin, kun 245/45R19 koossa katselee 102Y XL renkaita niin yhden ei-kiinalaisen rengassarjan hinnalla saa kolme sarjaa peruskinneriin.
Nuo Teslan ovat vuodesta 2021 bluetooth pohjaisia. Tarjoavat kai lisädataa (olisiko rengaslämmöt tms) ja kyllä hintalappu tarvikevanteilla ja hakkapeliitat tulivat maksamaan antureiden kanssa monta tonnia. Vs että saisin perus satsin vanteita+merkki renkaita nykyiseen tonnilla.Ei kai noita paineantureita tarvitse uusia kuin ainoastaan silloin jos menee anturi rikki tai hommaa kokonaan uudet vanteet? Onhan noita rengaskohtaisia paineantureita ollut jo 90-luvulta lähtien ja eivät yleensä ole aivan mahdottomia maksaneet (siis ne anturit).
Lähinnä kai pointtina, että nuo paineanturit vaan usein tuppaa unohtumaan niillä jotka päivittelee uuden auton talvirengaspaketin hintaa. Tyyliin "miksi maksoit 2500€ talvirengassarjasta kun netistä tarvikevanteet + kiinankumit olisi maksanut vain vajaat kakstonnia"Ei kai noita paineantureita tarvitse uusia kuin ainoastaan silloin jos menee anturi rikki tai hommaa kokonaan uudet vanteet? Onhan noita rengaskohtaisia paineantureita ollut jo 90-luvulta lähtien ja eivät yleensä ole aivan mahdottomia maksaneet (siis ne anturit).
Esim. Tesla 3:sta tilatessa voi ruksia talvirenkaat mukaan - 1850€ Nokioista 18” vanteilla.Ei kai noita paineantureita tarvitse uusia kuin ainoastaan silloin jos menee anturi rikki tai hommaa kokonaan uudet vanteet? Onhan noita rengaskohtaisia paineantureita ollut jo 90-luvulta lähtien ja eivät yleensä ole aivan mahdottomia maksaneet (siis ne anturit).
Tuo on hyvä hinta. Erilliset hankittuna pyörii samoissa.Esim. Tesla 3:sta tilatessa voi ruksia talvirenkaat mukaan - 1850€ Nokioista 18” vanteilla.
Kysymys lähinnä kuuluu, että saako halvemmalla jos erikseen tilaa.
Siltähän se näyttäisi kun huomio nuo törkeän kalliit bt sensorit.Tuo on hyvä hinta. Erilliset hankittuna pyörii samoissa.
Viime vuonna tuli kuukaudessa. Autoliike haki valtakirjalla omassa tapauksessaKokemuksia kauanko sähköauton tukihakemuksen käsittelyssä kestää trafissa? Kesäkuun vipalla viikolla hakemus tehty ja ei vielä ainakaan ole mitään tietoa tullut.
Eli jos on muu kuin Tesla ja ostaa tuon, niin kuka tahansa voisi myös tulla lataamaan pihallesi, toki varmaan aika marginaalinen riski, että joku ajaisi toisen pihaan lataamaan, mutta on kuitenkin ja vaatisi johonkin lukolliseen tilaan asennuksen jos haluaisi varmistua ettei noin käy. Vai saako tuosta vielä jostain jonkun, ettei se lataa ennen hyväksyntää tms tyyppisen tilan?
Myönnetään etten ole autoa olla hankkimassa pelkästään tarve- tai järkiperustein. Näillä kilometreillä nykyinenkin bensa-auto ajaisi asiansa. Harmittaa lähinnä että hintalappua valinnalle on vaikea laskea.
No siis, Enstossa esimerkiksi saa asetettua ”Authorized”-tilan jossa vaatii hyväksynnän apista ennenkuin antaa virtaa, eli voit hyvin estää muiden lataamisen jos näin haluat. Ja kuten sanoin, riski lienee aika marginaalinen, että joku ajaa toisen pihaan lataamaan. Tosin tiedän monta muutakin asiaa mitkä eivät ole oikein ja silti ihmiset niitä tekevät.No varmaankin sitten lukollinen asennus vaaditaan. Ei tuollaisia rajoituksia taida monella olla, voisin sanoa että jos ajan tien toiselle puolelle ja laitan Teslan hänen Enston laturiin kiinni niin saan auton ladattua. Mutta ei se oikein ole.
Ainakin laturin asetuksista pystyy säätämään, sallitaanko lataus vain Tesloille, vain sinun Teslalle, vai kaikille autoille.
Kokemuksia kauanko sähköauton tukihakemuksen käsittelyssä kestää trafissa? Kesäkuun vipalla viikolla hakemus tehty ja ei vielä ainakaan ole mitään tietoa tullut.
Joo tuon löysin. Ja siinä maininta, että tulevat ohjelmistopäivitykset voivat muuttaa tilannetta.
Hinta/laatu taitaa olla kuitenkin niin kohdallaan että tuo rajoitus pitää miettiä muuta kautta jos tulee ongelmaksi.
Rivitalon autokatos ja yleensä tilaisuus tekee varkaan.
Kyllä.Miten tuo sähköauton tukihomma menee, jos hakee tuen, saa tuen ja myy auton esim 5kk päästä auton saamisesta?
Pitääkö tuki maksaa takaisin, kun ilmeisesti pitäisi vuoden autoa pitää.
Tarkistaa ne sen jostain että auto on myyty ja nyt pitäisi tukia karhuta takaisin?
Nuoruudenkodistani muistelen kuinka perheen auton lohkolämmitin, joka sai sähkönsä talon ulkoseinässä olevasta ulkopistorasiasta, käytiin näppäisemässä päälle ja pois päältä autotallin sisällä olevasta "valokatkaisimesta".Eli jos on muu kuin Tesla ja ostaa tuon, niin kuka tahansa voisi myös tulla lataamaan pihallesi, toki varmaan aika marginaalinen riski, että joku ajaisi toisen pihaan lataamaan, mutta on kuitenkin ja vaatisi johonkin lukolliseen tilaan asennuksen jos haluaisi varmistua ettei noin käy. Vai saako tuosta vielä jostain jonkun, ettei se lataa ennen hyväksyntää tms tyyppisen tilan?
Ok.Kyllä.
Hae sähköauton hankintatukea 1.1.2022 alkaen | Traficom
Täyssähköauton hankintatuen hakuaika on päättynyt 31.12.2022.www.traficom.fi
Viime vuonnahan sai myydä ihan koska vaan pois, eli viime vuonna ja aiemmin rekisteröityjä. 1.1.2022 tuli tuo uusi sääntö vähintään 12kk omistuksesta.Ok.
Lähinnä mietin myös sitä jos liike on suoraan antanut hankintatukiavustuksen niin kuinkahan moni on muistanut maksaa avustuksen takaisin jos ovat myyneet auton alle vuoden päässä ostosta.
No varmasti aika tapauskohtaista, saattaa olla aika paljon työtä saada katkaisija johonkin järkevään sijaintiin helposti käytettäväksi, toisena sitten se, ettei tuo ihan millään valokatkaisimella mene ja taitavat nuo isommat järjestäen olla järkyttävän rumia. Mutta joo, eihän tähän mitään yhtä ratkaisua oikein ole.Nuoruudenkodistani muistelen kuinka perheen auton lohkolämmitin, joka sai sähkönsä talon ulkoseinässä olevasta ulkopistorasiasta, käytiin näppäisemässä päälle ja pois päältä autotallin sisällä olevasta "valokatkaisimesta".
Jos on jotain voimavirtavetoa vetämässä johonkin ulos, onko se kuinka suuri lisäinvestointi laittaa jonnekin sisätiloihin katkaisija sitä varten? Minusta se ainakin tuntuisi aika helpolta tavalta kontrolloida milloin ja kuka latausasemaa käyttää, sen takia se kai nuoruudenkodissanikin oli jotta sähköt saatiin tarvittaessa kokonaan pois ulkopistorasiasta.
Toki se voi olla halvempi ratkaisu lukita latausjohto tai itse pistorasia (jos ei ole kiinteää latausjohtoa), mutta alkaako avainten käyttö kypsyttää nopeammin kuin sisällä olevan katkaisimen räplääminen? Ei katkaisimen käyttö ainakaan minua häirinnyt.
Mietin myös työpaikallani kun mietittiin ulkoseinään latauspistorasian asentamista, heti tuli joiltain mietintää että jos siihen tulee jotain ulkopuolisiakin käyttämään firman sähköä. Ihmettelin silloinkin eikö esim. hallin sisälle (mistä sähkö tulisi ulos) sitten saa jotain katkaisinta jolla sähköt voisi käydä laittamassa työpäivän päätteeksi ulkopistorasiasta pois kokonaan?
Pelkkä normaalikytkin ei riitä. Vaatii ainakin releen väliin tai teollisuuskytkimen. Muutenkin jos joku lataa vaikka autoaan 22kw teholla ja nykäiset sähköt poikki, niin on siinä koskettimet kovilla. Toki toimiva järjestely tuo on sikäli, ettei ilman sähköä kukaan pääse lataamaanNuoruudenkodistani muistelen kuinka perheen auton lohkolämmitin, joka sai sähkönsä talon ulkoseinässä olevasta ulkopistorasiasta, käytiin näppäisemässä päälle ja pois päältä autotallin sisällä olevasta "valokatkaisimesta".
Jos on jotain voimavirtavetoa vetämässä johonkin ulos, onko se kuinka suuri lisäinvestointi laittaa jonnekin sisätiloihin katkaisija sitä varten? Minusta se ainakin tuntuisi aika helpolta tavalta kontrolloida milloin ja kuka latausasemaa käyttää, sen takia se kai nuoruudenkodissanikin oli jotta sähköt saatiin tarvittaessa kokonaan pois ulkopistorasiasta.
Toki se voi olla halvempi ratkaisu lukita latausjohto tai itse pistorasia (jos ei ole kiinteää latausjohtoa), mutta alkaako avainten käyttö kypsyttää nopeammin kuin sisällä olevan katkaisimen räplääminen? Ei katkaisimen käyttö ainakaan minua häirinnyt.
Mietin myös työpaikallani kun mietittiin ulkoseinään latauspistorasian asentamista, heti tuli joiltain mietintää että jos siihen tulee jotain ulkopuolisiakin käyttämään firman sähköä. Ihmettelin silloinkin eikö esim. hallin sisälle (mistä sähkö tulisi ulos) sitten saa jotain katkaisinta jolla sähköt voisi käydä laittamassa työpäivän päätteeksi ulkopistorasiasta pois kokonaan?
Ei työpaikalle varmaan (haluttaisi) mitään varsinaista latausasemaa asentaa, kiinteillä johdoilla ja tägeillä yms.Yrityskäyttöön (ja miksei kotiinkin) taas helppo ratkaisu on hallittava latauslaite, joka antaa sähköä vain tagilla/appilla tai on muuten vaan ohjattavissa pois päältä haluttuna aikana. Voihan sille sen valokytkimen ja kontaktorin tietysti laittaa, jos haluaa bruteforcettaa, mutta mahtaa tulla äkkiä kalliimmaksi kuin hallittavan latauslaitteen asentaminen.
Miksei haluttaisi? Vai mikä mielestäsi on latausasema?Ei työpaikalle varmaan (haluttaisi) mitään varsinaista latausasemaa asentaa, kiinteillä johdoilla ja tägeillä yms.
Itse miellyin ajatukseen että ulkoseinään tulisi voimavirtapistorasia, ja siihen kiinni adapteri josta voi valinnaisesti joko ottaa kolme lataajaa 1x16A virralla (3xsuper-suko), tai yksi lataaja 3x16A (type2). Jossain nettikaupassa tuollaisenkin voimavirtapistorasiaan liitettävän adapterin näin missä oli siis nuo kaikki, 3xsuper-suko ja 1xtype2. Ei kaikkia neljää toki voi samaan aikaan käyttää.
Mutta siinä jäisi mietittäväksi se miten estää asiattomia käyttämästä sitä, joko jonkun lukittavan boksin sisään koko hirvitys, tai sitten katkaisija sisällä hallissa. Tai sitten jätetään silleesti, ei tänne kukaan noin vain eksy.
Ei työpaikalle varmaan (haluttaisi) mitään varsinaista latausasemaa asentaa, kiinteillä johdoilla ja tägeillä yms.
Itse miellyin ajatukseen että ulkoseinään tulisi voimavirtapistorasia, ja siihen kiinni adapteri josta voi valinnaisesti joko ottaa kolme lataajaa 1x16A virralla (3xsuper-suko), tai yksi lataaja 3x16A (type2). Jossain nettikaupassa tuollaisenkin voimavirtapistorasiaan liitettävän adapterin näin missä oli siis nuo kaikki, 3xsuper-suko ja 1xtype2. Ei kaikkia neljää toki voi samaan aikaan käyttää.
Tein keväällä hakemuksen auton tilauksen yhteydessä ja silloin tuli samantien ilmoitus määrärahan varaamisesta. Nyt auton saapuessa meni päivä ilmoitukseen puoltavasta päätöksestä. Raha pitäisi tulla kuukauden sisällä.Kokemuksia kauanko sähköauton tukihakemuksen käsittelyssä kestää trafissa? Kesäkuun vipalla viikolla hakemus tehty ja ei vielä ainakaan ole mitään tietoa tullut.
Mainittiin tagilla ja/tai äpillä hallinnoitava latausasema... Ehkä kuitenkin liian hieno/monimutkainen ratkaisu siihen mitä haetaan, eli ulkoseinään pistorasia/-rasioita joista 1-3 henkilöä voi ladata kerrallaan, esim. jos jollain pitkämatkalaisella on kiire, voisi ladata 11kW (3x16A) teholla siitä yksinään, mutta normitilanteessa siinä on 2-3 autoa jotka latailevat kiltisti samanaikaisesti 1x16A sukojen kautta koko työpäivän ajan (mulla tulisi sillä nopeudella ladattua koko edestakaisen työmatkan sähköt työpäivän aikana).Miksei haluttaisi? Vai mikä mielestäsi on latausasema?
En tiedä mitä tuo tarkoittaa että "adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa". Olin kuvitellut homman helpoimmillaan menevän sillä että seinään järjestetään voimavirtapistorasia, ja sitten voimme erikseen päättää mitä sen kanssa tehdään: siihen voi joku työntekijöistä kiinnittää vaikka oman voimavirta -> type2 piuhansa jos sellaisen omistaa, ja ladata siitä 11kW?Ei, ei ja ei. Tuo suunnitelmasi olisi ihan hirveä ranetus, eikä tulisi edes halvaksi, kun sen adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa joka tapauksessa. Jos sukolatausta haluaa tarjota, niin sitten ihan oikeat erilliset rasiat ja niiden taakse se kontaktori ajastimella, jos on pakko ajastaa. Tai sitten vaan se oikea latausasema, niitä saa kyllä ilman kiinteää piuhaakin.
Firmojen pihat on täynnä lämmityspistorasioita, eikä niistä varastamisesta ole (vielä) tullut mitään merkittävää ongelmaa, mihin pitäisi ihan erityisesti etukäteen varautua.
No näkemys se tämäkin, itse vaikea nähdä miten tuo viritys olisi helpompi kuin se latausasema mitä voi hallita tai olla hallitsematta mitenkään, miten ikinä haluaakin ja ostamalla kuormanhallinnalliset laitteet ei tarvitse miettiä millä teholla voi ladata vaan Type2-johto kiinni ja automatiikka hoitaa. Mutta aika kauas päästiin siitä, voiko Teslan latausasemasta rajoittaa jotenkin latausta.Mainittiin tagilla ja/tai äpillä hallinnoitava latausasema... Ehkä kuitenkin liian hieno/monimutkainen ratkaisu siihen mitä haetaan, eli ulkoseinään pistorasia/-rasioita joista 1-3 henkilöä voi ladata kerrallaan, esim. jos jollain pitkämatkalaisella on kiire, voisi ladata 11kW (3x16A) teholla siitä yksinään, mutta normitilanteessa siinä on 2-3 autoa jotka latailevat kiltisti samanaikaisesti 1x16A sukojen kautta koko työpäivän ajan (mulla tulisi sillä nopeudella ladattua koko edestakaisen työmatkan sähköt työpäivän aikana).
Ehkä sitä, että jos haluaa samaan murikkaan kolme ns supersukoa, niin sellaisen joutuu itse rakentamaan. Vai löytyykö jostain jo valmis sovellus? Pelkkä sininen väri pistorasiassa ei tarkoita supersukoa.En tiedä mitä tuo tarkoittaa että "adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa".
V2G latausasemalla onnistuu (jos auto tukee tuita). Taitavat vaan maksaa useita tuhansia tuollaiset pöntötOnko kukaan myynyt sähköauton akusta sähköenergiaa valtakunnan verkkoon? Miten tämän pystyisi toteuttamaan? Sähköautoa saa ladattua todella paljon halvemmalla kuin piikkitunneilta maksetaan, ehkä tuossa olisi sauma tehdä muutama euro rahaa Ioniq 5:lla.
Ongelmana tuossa on juurikin muunnokset, akuston tasasähkö pitäisi muuntaa vaihtosähköksi (esim. normaali seinämallinen AC-latauslaitehan tekee juurikin päin vastoin) ja synkronoida täsmälleen sähköverkon kanssa, jotta sinne voidaan syöttää tehoa.Onko kukaan myynyt sähköauton akusta sähköenergiaa valtakunnan verkkoon? Miten tämän pystyisi toteuttamaan? Sähköautoa saa ladattua todella paljon halvemmalla kuin piikkitunneilta maksetaan, ehkä tuossa olisi sauma tehdä muutama euro rahaa Ioniq 5:lla.
Eikös tuossa nimenomaan aja sitä juuri saamaansa autoa?Toimitus varmaan 2024/Q2 paitsi jos on tilannut metallivärillä ja peräkoukulla niin sitten vähän kauemmin.
En tiedä mitä tuo tarkoittaa että "adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa". Olin kuvitellut homman helpoimmillaan menevän sillä että seinään järjestetään voimavirtapistorasia, ja sitten voimme erikseen päättää mitä sen kanssa tehdään: siihen voi joku työntekijöistä kiinnittää vaikka oman voimavirta -> type2 piuhansa jos sellaisen omistaa, ja ladata siitä 11kW?
Näin jossain myynnissä voimavirtapistorasiaan laitettavan adapterin missä oli sekä kolme 1x16A supersukoa, ja yksi type2.
Itse asiassa taitaa ollakin tulossa. GM on tekemässä paluun Eurooppaan Cadillacin, Chevroletin ja Hummerin sähkömallien voimin. Povataan että Chevyltä tulisi Blazer ja Equinox.Siis onko toi Blazer muka tulossa Eurooppaan?