- Liittynyt
- 07.02.2019
- Viestejä
- 739
Tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee, Mutta. Näin vuosi myöhemmin Kärsämäen Juustoportilla on 12X 250kW supercharger kaikille avoimena + 4X Recharger Infran 185kW laturit. Ihan kymmeneen minuutin lataustaukoon ei vieläkään pääse, mutta 15min menee ABRP:n mukaan juustoportilla ID4:llä talvella. Rajusti on latausmaailma kehittynyt vuodessa, kun samalla reitillä ainoa vaihtoehto vuosi sitten oli 40min odotelua yhdellä 50kW laturilla...Miksi 10 minuutin lataustauoista pitää huudella, kun ne eivät ole ollenkaan todellisuutta Tampereen pohjois- ja itäpuolella. Esimerkkinä nyt vaikkapa reitti, johon olen aiemminkin viittannut, autona ID4 ja kelinä -15 C ja vähän lunta tiellä. Viimeinen nopea(hko) latauspaikka olisi Kokkolassa, mutta edes Kokkolasta Vuokattiin (<300 km) ei pääse talvikelissä perille. Lopputuloksena 40 minuutin pysähdys kylmäasemalla keskellä ei mitään.
Hieman yllättäen suurin osa uusista latureista on viimeisen vuoden aikana rakennettu ilman julkista tukea. Valtio on kilpailuttanut infratukea, ja moni tuen voittaja on vain jättänyt rakentamatta pikalaturinsa... Juuri päättyneellä 2022/1 tukikierroksella on voittaneita hankkeita on 420:n pikalaturin edestä. Saa nähdä onko niiden toteutusprosentti suurempi. Noiden lisäksi Neste on saanut EU:lta 3 Miljoonaa oman latausverkonsa rakentamiseen.