Yleistä keskustelua sähköautoista

Yrittääkö kaapeli lukittua eli kuuluuko siitä se naksunta? Itellä ioniq5 latausluukun takuukorjauksen yhteydessä unohtivat ryssimään latauslukituksen solenoidin piuhan irti ja tästä syystä autoa ei pystynyt lataamaan lainkaan.
Luulisi sen kyllä vakuutusyhtiönkin mielestä olevan auton hajoamista jos sitä ei pysty käyttämään latauskyvyttömyyden vuoksi.
Yrittää lukittua, kojelaudan takaa kuuluu muutaman kerran vaimea naksahdus. Myös isompi surahdus kuuluu konepellin alta. Soittelin merkkihuoltoon ja diagnoosi puhelimen yli oli hajonnut solenoidi. Kehotti myös nykimään avausvaijeria, mitä kokeilinkin jo. Ei ollut apua siitä. Varaosan pitäisi olla perjantai-aamuna liikkeessä.

Jep. Rikkihän tuo on ja vakuutuksen näkökulmasta mielestäni henkilö tuli kotilaturiin lataamaan, eikä pääse jatkamaan matkaa. Nythän matka siis keskeytyi, mutta vain kotiin, mutta ei kai se haittaa? Korvauksia vain hakemaan! :)
e: Eikö tuollaista muuten voi omatoimisesti hinatakin, jos akussa on vielä virtaa?
e2: Ilmeisesti ei. Sähköauton hinaaminen - Hyundai.
Omavastuu 200 euroa, eli saman verran kuin hinaus maksaisi, ja suurella todennäköisyydellä ei vakuutuksesta saa mitään. Lähelle pitäisi vähintään päästä ja toinen auto pitää joka tapauksessa ottaa matkaan, jottei tarvitse lähteä kävellen takaisin kotiin. Järkeilisin lyhyen hinauksen muutoin ajokuntoisella autolla vastaavan pientä alamäkeä ja jarrutusenergian talteenoton luulisi toimivan ihan normaalisti, vaikka energia tuleekin vetämällä eikä putoamalla.

Oletan kuitenkin, että hiljaa hissutellen rullaa perille asti.
 
Mulla oli yhdellä elämää nähneellä latauspisteellä ongelma sen latauskaapelin lukittumisen kanssa. Yritys-erehdys menetelmällä sitten löysin kulman, jossa auto oli tyytyväinen ja sai johdon lukittua. Jotenkin kuulostais vähän siltä, että sinullakin voisi olla ongelma sen lukituksen kanssa.

Jos vakuutus kattaa hinauksen, niin lähtisin ehkä varovasti kokeilemaan löytyisikö akusta 35 km edestä tavaraa. Mieluusti sellaiseen aikaan, että voit ajaa hyvinkin rauhallista vauhtia...

e: Eikö tuollaista muuten voi omatoimisesti hinatakin, jos akussa on vielä virtaa?
e2: Ilmeisesti ei. Sähköauton hinaaminen - Hyundai.
Regeniä vaan, niin tulee akku ladattua samalla :joy:
 
Yrittää lukittua, kojelaudan takaa kuuluu muutaman kerran vaimea naksahdus. Myös isompi surahdus kuuluu konepellin alta. Soittelin merkkihuoltoon ja diagnoosi puhelimen yli oli hajonnut solenoidi. Kehotti myös nykimään avausvaijeria, mitä kokeilinkin jo. Ei ollut apua siitä. Varaosan pitäisi olla perjantai-aamuna liikkeessä.



Omavastuu 200 euroa, eli saman verran kuin hinaus maksaisi, ja suurella todennäköisyydellä ei vakuutuksesta saa mitään. Lähelle pitäisi vähintään päästä ja toinen auto pitää joka tapauksessa ottaa matkaan, jottei tarvitse lähteä kävellen takaisin kotiin. Järkeilisin lyhyen hinauksen muutoin ajokuntoisella autolla vastaavan pientä alamäkeä ja jarrutusenergian talteenoton luulisi toimivan ihan normaalisti, vaikka energia tuleekin vetämällä eikä putoamalla.

Oletan kuitenkin, että hiljaa hissutellen rullaa perille asti.
Tilaa autoliiton plus jäsenyys, hinaavat korjaamolle ja saat tilalle vuokrapelin siksi aikaa. Alta 200€
 
Ohjekirjasta löytyi kyllä hinauskin. Ensin kieltää ehdottomasti hinaamasta etupyörät maassa, ja sitten seuraavalla sivulla kerrotaan, että saa hinata ihan normaalisti jos on tarpeen. https://www.hyundai.fi/wp-content/uploads/2019/01/IONIQ_electric_käsikrija_2017-.pdf

1660129327384.png

1660129355899.png
 
Olisit ottanut vauhtia ja rullannut loppumatkan :D Aika höyryillä meni, kirjasitko keskinopeuden ylös?
 
Yrittää lukittua, kojelaudan takaa kuuluu muutaman kerran vaimea naksahdus. Myös isompi surahdus kuuluu konepellin alta. Soittelin merkkihuoltoon ja diagnoosi puhelimen yli oli hajonnut solenoidi. Kehotti myös nykimään avausvaijeria, mitä kokeilinkin jo. Ei ollut apua siitä. Varaosan pitäisi olla perjantai-aamuna liikkeessä.



Omavastuu 200 euroa, eli saman verran kuin hinaus maksaisi, ja suurella todennäköisyydellä ei vakuutuksesta saa mitään. Lähelle pitäisi vähintään päästä ja toinen auto pitää joka tapauksessa ottaa matkaan, jottei tarvitse lähteä kävellen takaisin kotiin. Järkeilisin lyhyen hinauksen muutoin ajokuntoisella autolla vastaavan pientä alamäkeä ja jarrutusenergian talteenoton luulisi toimivan ihan normaalisti, vaikka energia tuleekin vetämällä eikä putoamalla.

Oletan kuitenkin, että hiljaa hissutellen rullaa perille asti.
Jep, ei tuo edes ole varsinaista hinaamista, jos pidät auton käynnissä. Laitat samalla regeniä vaikka 10-20 kW, niin vastaa vuoristomökiltä lähtemistä, eikä kuitenkaan ole liian raskasta vetoautolle. Perillä akkua on mukavat 30-40 % ja veturin kulutus 15-25 l/100 km.

Edit. Saitkin jo homman hoidettua.
 
7,8 kWh/100 km keskikulutuksella pääsi 29 km. :btooth:
Hinaus kuitenkin onnistui ongelmitta ja auto saatiin perille.

Tästä voisi melkein laittaa YLE:lle uutisvinkkiä, niin tekevät klikkiotsikon "Antti kertoo kuinka sähköautolla pääsi vain 29km ennen kuin akku loppui. Loppumatka meni hinausauton kyydissä"

Viittaan siis tähän uutiseen, johon toimittelija vasta myöhemmin lisäsi maininnan myös polttomoottoriautoista.
 
Olisit ottanut vauhtia ja rullannut loppumatkan :D Aika höyryillä meni, kirjasitko keskinopeuden ylös?
En huomannut katsoa keskinopeutta, mutta 60 km/h ei ylittynyt kuin alamäissä. Alkumatkasta oli n. 5 km kaupunkiliikennettä ja yhdet valotkin, välille osui myös kaksi taajamaa. Muutoin maantietä. 50-55 oli suurimmaksi osaksi mittarissa ja kilpparimoodissa ei auto liikkunutkaan enää kuin 50. Ilmastointi ja mediavatkaimet pois päältä. Yritin vetää taajamassa mutkat ja hidastetöyssytkin mahdollisuuksien mukaan hidastamatta. :beye:
 
Viittaan siis tähän uutiseen, johon toimittelija vasta myöhemmin lisäsi maininnan myös polttomoottoriautoista.

Minä kirjoittelin muutama viikko sitten tähän ketjuun siitä, että ladattavista autoista ei mahdollista irroittaa latausjohtoa, jos auton avaimia ei ole hallussa. Tämmöinen tarve voisi olla esimerkiksi hotellissa, lentokentällä tai muussa julkisessa pysäköinnissä ukkosen aikana.

Minulle kerrottiin tässä ketjussa, että enkö ymmärrä, että miksi latausjohto lukittuu autoon ja sitä ei ole missään yhteydessä muiden tarve irrottaa autosta varsinkin kun salaman osuminen autoon on käytännössä mahdotonta.
 
Minä kirjoittelin muutama viikko sitten tähän ketjuun siitä, että ladattavista autoista ei mahdollista irroittaa latausjohtoa, jos auton avaimia ei ole hallussa. Tämmöinen tarve voisi olla esimerkiksi hotellissa, lentokentällä tai muussa julkisessa pysäköinnissä ukkosen aikana.

Minulle kerrottiin tässä ketjussa, että enkö ymmärrä, että miksi latausjohto lukittuu autoon ja sitä ei ole missään yhteydessä muiden tarve irrottaa autosta varsinkin kun salaman osuminen autoon on käytännössä mahdotonta.
Luitko sitä juttua? Vakuutusmies sanoo ihan suoraan, että sähköautot eivät ole erityisen alttiita ukkoselle ja niitä korvauksia tehdään myös polttomoottoriautoille.
 
Minä kirjoittelin muutama viikko sitten tähän ketjuun siitä, että ladattavista autoista ei mahdollista irroittaa latausjohtoa, jos auton avaimia ei ole hallussa. Tämmöinen tarve voisi olla esimerkiksi hotellissa, lentokentällä tai muussa julkisessa pysäköinnissä ukkosen aikana.

Minulle kerrottiin tässä ketjussa, että enkö ymmärrä, että miksi latausjohto lukittuu autoon ja sitä ei ole missään yhteydessä muiden tarve irrottaa autosta varsinkin kun salaman osuminen autoon on käytännössä mahdotonta.
Öö, mitä se latausjohdon kytkeytyminen tai kytkeytymättömyys nyt vaikuttaa siihen auton vaurioitumiseen? Johan se tuossa uutisessakin kerrotaan jotta sähköauto ei ole mitenkään sen alttiimpi salamaniskulle kuin polttomoottoriauto.
Sitten jos se salama sattuu iskemään siihen sopivalle etäisyydelle ajoneuvosta, niin siinäkin tapauksessa ihan sama onko polttomoottori, sähkö tai mikä tahansa. Laturi tai lämmitysroikka pakoillaan. Vaurioita tulee tod.näk. jokatapauksessa. Kuten oli käynyt esim. tässä tapauksessa:
 
Öö, mitä se latausjohdon kytkeytyminen tai kytkeytymättömyys nyt vaikuttaa siihen auton vaurioitumiseen?

Silloin kun se sähköauto on latausjohdolla kytkettynä rakennukseen tai latauslaitteeseen niin salaman isku jatkuu autosta rakennuksen sähköverkkoon. Toimii siis ukkosenjohdattimena. Sen takia se johto pitäisi saada irti autosta.
 
Silloin kun se sähköauto on latausjohdolla kytkettynä rakennukseen tai latauslaitteeseen niin salaman isku jatkuu autosta rakennuksen sähköverkkoon. Toimii siis ukkosenjohdattimena. Sen takia se johto pitäisi saada irti autosta.
Ai se olikin nyt näin päin, autosta rakennuksen sähköverkkoon. Oletatko nyt, että se sähköauto on jotenkin salamalle alttiimpi kuin joku muu?

Onhan siellä jossakin välissä sulakkeet, mutta ne ovat muutaman sentin mittaiset ja ukkosen iskussa semmoisella välillä ei ole mitään merkitystä.

Siinä aika monta varoketta välissä, ensimmäiset siinä sähköauton latausasemassa itsessään. Sitten latausasema on oman sulakkeen takana. Itsellä vielä lataus autotallin 3-vaihepistokkeesta, jolla silläkin omansa, joten käytännössä siinä kolme tai neljä sulaketta välissä, riippuen mistä suunnasta se salaman aiheuttama jännitepiikki tulee. Niin ja ei ole ilmajohtoja enään tälläkään alueella.

Sen latausaseman voi toki saada sököksi jos oikein huono mäihä käy. Mutta en siltikään itse ole juoksemassa ensimmäisenä repimään piuhaa irti kun kuuluu ukkosen jyrinää.
 
Hieman kiinnostaisi kyllä sähköauto, 10tkm voisi juuri ja juuri riittää vuodessa 15tkm riittäisi raikkaasti. Mielellään ajais jotain vähän vw uppia tms mukavampaa ja isompaa autoa. Sähköä saisi nykyään töistä.

Yksityisleasing oli mielessä mutta aika huonoa on tarjonta ja hinnat on noussu selkeesti ylös. Toki omankin hankinta olisi vaihtoehto mutta saatavuus on aika olematon ja jälleenmyynti arvo toki täysi arvoitus. Ja toki vanhemmissa myös vika korjaus riskit toki itselle myös.
 
Hieman kiinnostaisi kyllä sähköauto, 10tkm voisi juuri ja juuri riittää vuodessa 15tkm riittäisi raikkaasti. Mielellään ajais jotain vähän vw uppia tms mukavampaa ja isompaa autoa. Sähköä saisi nykyään töistä.

Yksityisleasing oli mielessä mutta aika huonoa on tarjonta ja hinnat on noussu selkeesti ylös. Toki omankin hankinta olisi vaihtoehto mutta saatavuus on aika olematon ja jälleenmyynti arvo toki täysi arvoitus. Ja toki vanhemmissa myös vika korjaus riskit toki itselle myös.
Mielenkiinnosta kysyn: jos ajat vain n. 10tkm vuodessa (mikä minun näkökulmastani on aika vähän), ilmeisesti sähköauton hankkimisen tarkoitus ei ole säästää polttoainekuluissa koska ne säästöt (verrattuna isompaan hankinta- tai leasing-hintaan) saa kuitattua paremmin juuri isommilla ajoilla. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän säästät.

Eli onko jokin muu syy miksi juuri sähköauto? Uusi tekniikka kiinnostaa jne.?
 
Itse sain sähköautoilusta laskennallisesti kannattavaa omilla 35tkm ajoilla, mutta verrokkina esim 25tkm ajolla minun ei vielä olisi kannattanut nykyisestä isosta dieselautosta sähköön vaihtaa.
 
Jos vertaa samanarvoisia autoja niin sähköautolla ajaminen on aina kannattavampaa. Toki jos vertaa vaikka 500 euron vuoden leimalla olevaa polttista ja uutta sähköautoa niin silloin hankintakulut saattavat olla monille liian isot.
 
Jos vertaa samanarvoisia autoja niin sähköautolla ajaminen on aina kannattavampaa. Toki jos vertaa vaikka 500 euron vuoden leimalla olevaa polttista ja uutta sähköautoa niin silloin hankintakulut saattavat olla monille liian isot.

Toki polttiksien kohdalla saa huomattavasti parempaa ajoa juuri varsinkin mitä pienempi budjetti. Vielä 15-20k hintalapullakaan saa oikein mitään sopivan tukevaa ja edes jonkinlaisella rangella olevaa sähkistä. Jos itsellä tulisi 10tkm vuodessa, en aika varmasti olisi sähkikseen siirtynyt.
 
Ei kai kaikki päätä kulkuneuvojansa vain sen mukaan millä on halvinta ajaa?

Siihen nähden kuinka paljon sähköautoja markkinoidaan erityisesti niiden edullisilla ajokilometreillä, ei ole mielestäni ollenkaan huono tuoda ilmi seikkaa, että sähköauto ei välttämättä ole taloudellisessa mielessä järkevä vähäisillä ajokilometreillä. Kun emme vielä tiedä kysyjän kaikkia taustatietoja, tämä oli mielestäni hyvä huomio.
 
Mielenkiinnosta kysyn: jos ajat vain n. 10tkm vuodessa (mikä minun näkökulmastani on aika vähän), ilmeisesti sähköauton hankkimisen tarkoitus ei ole säästää polttoainekuluissa koska ne säästöt (verrattuna isompaan hankinta- tai leasing-hintaan) saa kuitattua paremmin juuri isommilla ajoilla. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän säästät.

Eli onko jokin muu syy miksi juuri sähköauto? Uusi tekniikka kiinnostaa jne.?

Lähinnä mietteissä huolettomuus tuon leasingin kanssa nykyisin aika vanha bensa laite alla. Toki jollain liikkeillä oli myös näitä 12kk diilejä että autoa maksettiin kk maksuilla tuo aika ja sen jälkeen autoliike osti sen sovittuun hintaan pois. Tälläisessä kiehtoisi huolettomuus ja arvon alenemaa tai muuta ei tarvitsisi miettiä, samoin ei juuri haittaisi jos auto ei olisi hirveästi mieleen esim 2kk jälkeen kun siitä pääsisi vuodessa eroon. Sähköautot tekniikkana toki myös kiinnostaa ja tietty latauksen hoitaminen työpaikalla.

Toki vanhalla bensalla jatkaminen se rahallisesti järkevin vaihtoehto lienee, varsinkin kun tämä sähköautojen saatavuus ja hinta homma on lähtenyt vähän laukalle.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman kiinnostaisi kyllä sähköauto, 10tkm voisi juuri ja juuri riittää vuodessa 15tkm riittäisi raikkaasti. Mielellään ajais jotain vähän vw uppia tms mukavampaa ja isompaa autoa. Sähköä saisi nykyään töistä.

Yksityisleasing oli mielessä mutta aika huonoa on tarjonta ja hinnat on noussu selkeesti ylös. Toki omankin hankinta olisi vaihtoehto mutta saatavuus on aika olematon ja jälleenmyynti arvo toki täysi arvoitus. Ja toki vanhemmissa myös vika korjaus riskit toki itselle myös.

Itsellä myös kiinnostusta sähköautoon, mutta itsekkään en ole saanut vielä laskettua vaihtoa nykyisestä sähköön taloudellisesti kannattavaksi.
Tulee myös ajoa jotain 10-14tkm välimaastoon vuodessa.
Noilla kilometreillä ja nykyisillä bensa- ja sähköautojen hintaerolla sekä sähköauton yleensä kalliimmilla kaskoilla sähköauton pitäminen tuppaa tulemaan huomattavasti kalliimmaksi kuin nykyisen bensavermeen.
Toki lähtökohta hieman eri kun käytössä on nyt reilun pari vuotta vanha corolla hybridi, jossa ei ole mitään rahoitus/leasing kulua. Eikä luotettavuudessakaan tulisi juurikaan hyppäystä sähköautoon siirtyessä, toisin kuin vanhemmasta vaihtaessa.

Nyt vaan haaveilua ja odottelua josko tuo sähköautobuumin isoin kupla hiljalleen puhkeaisi, ja hinnat sitä myötä kohtuullistuisi. Ja vaihtoautomarkkinoillekkin alkaisi tulemaan jotain järkeä eikä käytetyistä tarviisi maksaa uuden hintaa.
 
Itsellä myös kiinnostusta sähköautoon, mutta itsekkään en ole saanut vielä laskettua vaihtoa nykyisestä sähköön taloudellisesti kannattavaksi.
Tulee myös ajoa jotain 10-14tkm välimaastoon vuodessa.
Noilla kilometreillä ja nykyisillä bensa- ja sähköautojen hintaerolla sekä sähköauton yleensä kalliimmilla kaskoilla sähköauton pitäminen tuppaa tulemaan huomattavasti kalliimmaksi kuin nykyisen bensavermeen.
Toki lähtökohta hieman eri kun käytössä on nyt reilun pari vuotta vanha corolla hybridi, jossa ei ole mitään rahoitus/leasing kulua. Eikä luotettavuudessakaan tulisi juurikaan hyppäystä sähköautoon siirtyessä, toisin kuin vanhemmasta vaihtaessa.

Nyt vaan haaveilua ja odottelua josko tuo sähköautobuumin isoin kupla hiljalleen puhkeaisi, ja hinnat sitä myötä kohtuullistuisi. Ja vaihtoautomarkkinoillekkin alkaisi tulemaan jotain järkeä eikä käytetyistä tarviisi maksaa uuden hintaa.
Näkökulma. Mitä jos sähköautojen hinnat ei laskekaan? Miksi odottamaan, kun saat todennäköisesti corollastasikin nyt myydessä melkolailla uuden hinnan edelleen?
 
Itselläni tuskin sähköauto tulisi ainakaan halvemmaksi kuin 6v vanha diesel, sen hinta on romahtanut ja samankokoisen sähköauton hinta olisi todella kova, saisi vuosia ajella vaikka sähköt saisi ilmaiseksi. Ajelen nyt tästä johtuen vielä joku 5 vuotta dieselillä että auto on loppu ja sitten hankin sähköauton. Hankin sellaisen vaikka ei tulisikaan halvemmaksi vaan siksi että haluan sähköauton. Hankkisin jo nyt, mutta taloudellinen tappio dieselautosta on turhan suuri. Tosin onneksi en mitään uutta dieselautoa ostanutkaan vaan hintaa oli enää noin 33% uuden hinnasta kun tuon 3 vuotiaana hankin (ihan järjetön arvonalenema kyllä 3 vuodessa ollut 60k€->22k€, vaikka kilsoja oli vasta 50k, joku otti takkiin oikein kunnolla, mutta kulutustavaraahan autot ovat)
 
Silloin kun se sähköauto on latausjohdolla kytkettynä rakennukseen tai latauslaitteeseen niin salaman isku jatkuu autosta rakennuksen sähköverkkoon. Toimii siis ukkosenjohdattimena. Sen takia se johto pitäisi saada irti autosta.
Näissähän on yleensä maadoitukset kunnossa, joten miksi sähköautosta muodostuisi suurempi potentiaaliero kuin viereisestä rakennuksesta? Yleensähän jokin rakennus on lähellä latausasemaa.
 
Näkökulma. Mitä jos sähköautojen hinnat ei laskekaan? Miksi odottamaan, kun saat todennäköisesti corollastasikin nyt myydessä melkolailla uuden hinnan edelleen?

Minun nähdäkseni tämä poikkeustilanne on oikeastaan jatkunut vasta reilun vuoden ajan. Näkökulmasi voi olla oikea, mutta kun puhutaan +50t€ autosta ja jos rahaa ei ole aiemminkaan laittanut autoon noin paljon, ei mielestäni ole lainkaan vahingollista tutkia asiaa useammalta kantilta. Nykyiseen poikkeustilanteeseen vertaaminen on vähän niin ja näin, koska kukaan meistä ei voi tietää, jatkuuko tilanne tällaisena vai mihin se muuttuu. Esimerkiksi jos Keski-Euroopassa iskee talvella todella paha energiakriisi ja valtava määrä ihmisiä joutuu kilometritehtaalle, autojen myynti ottaa aivan välittömästi todella paljon osumaa. Jos ja kun tämä sitten heijastuu yleisestikin talouden kysyntään, inflaatio ainakin autoissa hellittänee ja yhdistettynä vähäisempään kysyntään, voi tilanne myös sähköautojen osalta siirtyä normaalimpaan suuntaan. Ainakin nyt lyhyellä aikajänteellä, eli talven yli, katsoisin tilannetta, jos ei aivan pakko ole autoa vaihtaa. Jos sitten sähköautomarkkina säilyy kuumana, niin onko sillä sitten mitään väliä, missä vaiheessa laivaan hyppää mukaan? Sen sijaan jos heti auton ostettua puolen vuoden sisällä tulee jälleenmyyntiarvossa paljon turpaan, niin ei se ainakaan mukavaa ole, vaikka toki lähtökohtaisesti auton voisi muuten maksaakin.

Esimerkiksi vuonna 2018 kun itse pääsin silloin ajamaan muutaman viikon Model S:llä, ei silloin vielä puhuttu mistään isosta sähköautohypestä ja myös käytettyjen S-mallien hinnat tulivat hitaasti mutta varmasti koko ajan alaspäin. Tilanne muuttui oikeastaan vasta koronan myötä ja ihan viimeisimmät muutokset ovat tulleet vasta kuluvan vuoden aikana. Auto omistetaan kuitenkin keskimäärin hieman pidempään kuin vuosi taikka kaksi, joten tilannetta on ihan järkevää yrittää katsoa muutama vuosi eteenpäin.
 
Näkökulma. Mitä jos sähköautojen hinnat ei laskekaan? Miksi odottamaan, kun saat todennäköisesti corollastasikin nyt myydessä melkolailla uuden hinnan edelleen?
Yleisesti kannattaa tommoset laskea mielummin pessimistisesti, ainakin jos se pessimistinen skenaario aiheuttaa perheen taloudelle haasteita.
 
Itse olen miettinyt tämän auton hallinnan siltä kantilta että mitään et saa hautaan mukaan.

Se on hyvä sitten 65na pullistella kun on 500k tilillä ja edelleen ajan paskalla Nissan Sunnnylla.

Jos miulla on kuollessa yli 10k tilillä niin koen epäonnistuneen.
 
Jospa laittaisi kohta puoliin kolmannen sähköauton tilaukseen, kun toisen toimitus lähestyy. Vuoden päähän on todella vaikea ennustaa joten pitäisi olla jonkinlainen varavaihtoehto.
Millä merkeillä on halvat tilauksen peruutuskulut vai onko millään?
 
Jos vertaa samanarvoisia autoja niin sähköautolla ajaminen on aina kannattavampaa. Toki jos vertaa vaikka 500 euron vuoden leimalla olevaa polttista ja uutta sähköautoa niin silloin hankintakulut saattavat olla monille liian isot.
No yleisesti ottaen sähköautot ovat nykyisin edelleen huomattavan paljon kalliimpia kuin "vastaavantasoinen" polttisauto, ja käytettyjen markkinoilla tilanne on vieläkin huonompi. Omassa tapauksessani arvelin pikaisesti että sähköauton hankinta tuli 10000€ kalliimmaksi kuin vastaavan bensa-auton hankinta, mutta katsoin sen varsinkin pidemmällä tähtäimellä kannattavaksi pitkien työmatkojeni takia.
 
Minun nähdäkseni tämä poikkeustilanne on oikeastaan jatkunut vasta reilun vuoden ajan. Näkökulmasi voi olla oikea, mutta kun puhutaan +50t€ autosta ja jos rahaa ei ole aiemminkaan laittanut autoon noin paljon, ei mielestäni ole lainkaan vahingollista tutkia asiaa useammalta kantilta. Nykyiseen poikkeustilanteeseen vertaaminen on vähän niin ja näin, koska kukaan meistä ei voi tietää, jatkuuko tilanne tällaisena vai mihin se muuttuu. Esimerkiksi jos Keski-Euroopassa iskee talvella todella paha energiakriisi ja valtava määrä ihmisiä joutuu kilometritehtaalle, autojen myynti ottaa aivan välittömästi todella paljon osumaa. Jos ja kun tämä sitten heijastuu yleisestikin talouden kysyntään, inflaatio ainakin autoissa hellittänee ja yhdistettynä vähäisempään kysyntään, voi tilanne myös sähköautojen osalta siirtyä normaalimpaan suuntaan.

Kun itse tilailin kesällä -21 sähköautoa, ei ollut tietoakaan tuotanto/komponenttiongelmista ja tosiaan näillä kulmilla vuosi sitten tuli ensimmäiset päivitykset, että pikkasen toimitus voi venyä joulukuulta. Sitten aika perään kyselyä voiko ruksitella pois langatonta mobiilin latausta yms. Mutta vasta marraskuussa virallisemmin tuli update, että joo nyt menee pitkäksi kunnolla. Veikkaan, että vähintään ensi vuosi menee samalla moodilla tapahtui sitten mitä tahansa energiapuolella.

Ja sellainen huomio, että jos tulevana talvella iskisi energiakriisi niin silloin hyvin todennäköisesti ne autojen tuotantolinjatkin on stau. Eli ei paljon uusia edes saisi tuotantoputkeen ja myydä ei edes pystytä jonoon, joten käytettyjen sähkisten hinnat mihinkään laske.

Model S tai e-Golfin hinnan muutokset historiassa on enemmänkin synkkausta yleiseen tarjontaan, myynnin statseihin ja kilpailutilanteeseen. Varmasti tämä on edessä joskus tulevaisuudessa taas, mutta ei kyllä lähivuosien aikana (pl. HP-pösöcaset).
 
Lähinnä mietteissä huolettomuus tuon leasingin kanssa nykyisin aika vanha bensa laite alla. Toki jollain liikkeillä oli myös näitä 12kk diilejä että autoa maksettiin kk maksuilla tuo aika ja sen jälkeen autoliike osti sen sovittuun hintaan pois. Tälläisessä kiehtoisi huolettomuus ja arvon alenemaa tai muuta ei tarvitsisi miettiä, samoin ei juuri haittaisi jos auto ei olisi hirveästi mieleen esim 2kk jälkeen kun siitä pääsisi vuodessa eroon. Sähköautot tekniikkana toki myös kiinnostaa ja tietty latauksen hoitaminen työpaikalla.

Toki vanhalla bensalla jatkaminen se rahallisesti järkevin vaihtoehto lienee, varsinkin kun tämä sähköautojen saatavuus ja hinta homma on lähtenyt vähän laukalle.
Ok vähän sama tilanne kuin minulla että uuteen kulkineeseen oli joka tapauksessa halu ja tarvekin siirtyä. Minulla tosin vaakakupissa painoi paljon suurempi vuotuinen kilometrimäärä, halusin eroon useiden satasten kuukausittaisista polttoainekuluista.

Kun muutama vuosi sitten aloin ekan kerran harkita uudempaan tai ainakin parempaan vaihtoa, kuvittelin hankkivani jonkun hyväkuntoisen käytetyn diesel-Volvon tai -Mersun tai miksei -Skodankin, eli vaihtaisin isompaan. Vaihdoin sittenkin ehkä jopa hieman pienempään (no ainakin kapeampaan) sähköautoon, LOL. Onneksi on kuitenkin edelleen riittänyt tiloiltaan tarpeisiini, haaveilin vaan isommasta autosta jossa ei alkaisi ketään ahdistaa.

Muuten tilat riittävät mutta valitettavasti isohko sähköpotkulautani ei aivan mahdu takakonttiin, senteistä kiinni. Ainoa mihin se mahtuisi olisi rumasti pystyyn pelkääjän istuimen paikalle, ja siihenkin vaivoin. Olisin mielelläni ottanut sen mukaan esim. Tallinnan-matkallemme (jonne menimme autolla), ja tuossa tulisi myös yksi toinenkin pidempi reissu syyskuussa jonne mielelläni ottaisin sen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai kaikki päätä kulkuneuvojansa vain sen mukaan millä on halvinta ajaa?
Ilmeisesti ei, siksi kysyinkin. Se myös antaa osviittaa millaista sähkökulkinetta halajaa, esim. jos haluaa Tesla Model S Plaid suorituskykyä niin sitten varmaan turha miettiä Seat Mii:tä tai Renault Zoe:a vaihtoehdoksi, tai edes VW ID.3.

Minulle tärkein syy sähköauton hankinnalle oli kyllä polttoainekuluissa säästö. Jos esim. nyt työpaikkani siirtyisi lähelle kotiani, miettisin tarkasti voisinko luopua autosta kokonaan ja myydä sähköautoni pois vielä suht hyvään hintaan, tai jos koen että tarvitsen autoa joskus harvemmin, ehkä sitten joku halvempi bensa-auto tilalle. (Veikkaan kuitenkin että päätyisin pitämään sähköauton, koska olen tottunut siihen ja tuli latauspaikkakin hommattua ja ja ja...).

Ehkä toissijaisaisina pointtina sähköautolle minulla oli että ihan kivahan se on ettei tule mitään pakokaasuja eli hiukkaspäästöjä (vaikka se vaikuttaakin enemmän jalankulkijoihin ja takanani ajaviin, kuin minuun), ja "vaihteettomuus" myös kiinnosti kun entinen autoni oli manuaalivaihteinen.

Ilmastonmuutosaspektia ei sähköautonhankinnassani ollut ollenkaan. Minulle on aivan sama vaikka dinosaurukset ja mammutit olisivat kuolleet autojen pakokaasupäästöjen takia, se ja sama. Ilmastonmuutos schilmastonmuutos, pyh.
Siksi minulle on myös yhdentekevää vaikka joku pystyisikin aukottomasti todistamaan että sähköauton elinkaaripäästöt olisivat kymmenkertaiset diesel-traktoriin tai bensamönkijään verrattuna, mitä väliä?
 
Viimeksi muokattu:
Jospa laittaisi kohta puoliin kolmannen sähköauton tilaukseen, kun toisen toimitus lähestyy. Vuoden päähän on todella vaikea ennustaa joten pitäisi olla jonkinlainen varavaihtoehto.
Millä merkeillä on halvat tilauksen peruutuskulut vai onko millään?
Polestarilla ei maksanut mitään. 2 kk oli ollut tilaus sisällä, kun peruin.
 
Kukaan täällä saanut vielä Hullut Päivät Pösöä (HPP)? Tai saanut jotain tietoa tuotantoonmenosta/toimitusaikatauluista edes.
 
Jospa laittaisi kohta puoliin kolmannen sähköauton tilaukseen, kun toisen toimitus lähestyy. Vuoden päähän on todella vaikea ennustaa joten pitäisi olla jonkinlainen varavaihtoehto.
Millä merkeillä on halvat tilauksen peruutuskulut vai onko millään?

Siis mitä tällä tavoitellaan, en ymmärrä? Tarvitset kolmannen auton, vai haluat tilata vain varalta jos joku toimitus viivästyy?
 
Kukaan täällä saanut vielä Hullut Päivät Pösöä (HPP)? Tai saanut jotain tietoa tuotantoonmenosta/toimitusaikatauluista edes.
Oma auto on viime viikolla tullut Suomeen ja ollut maahantulotarkastuksessa. Aikaa menee lähinnä siihen, että se saataisiin kuljetettua auto jälleenmyyjälle. Facessa paljon viestejä ihmisiltä jotka saaneet omansa. Oman auton toimitusaikatauluksi laitettiin alun perin heinä-elokuu. Tilattu 24.3. päivällä.
 
No yleisesti ottaen sähköautot ovat nykyisin edelleen huomattavan paljon kalliimpia kuin "vastaavantasoinen" polttisauto, ja käytettyjen markkinoilla tilanne on vieläkin huonompi. Omassa tapauksessani arvelin pikaisesti että sähköauton hankinta tuli 10000€ kalliimmaksi kuin vastaavan bensa-auton hankinta, mutta katsoin sen varsinkin pidemmällä tähtäimellä kannattavaksi pitkien työmatkojeni takia.
No sehän riippuu aivan täysin autotyypistä.
Mersun, bemarin, audin, porschen tapauksissa esim sähköauton hinta on monesti alle puolet vastaavaan bensavehkeeseen verrattuna, koska vähän isommissa koneissa päästöt kevyesti tuplaavat auton hinnan.
Onhan ihan jo vaikka golffi paljon kalliimpi kuin id3 jos otat golffin 300 heppasella koneella.
 
Siis mitä tällä tavoitellaan, en ymmärrä? Tarvitset kolmannen auton, vai haluat tilata vain varalta jos joku toimitus viivästyy?
No jos markkina jatkuu näin hyvänä vielä vuoden, niin tienaan yhden auton ostolla mukavasti kun myyn sen pois aina vuoden käytettynä. Eli kun lokakuussa myyn nykyisen ja ostan uuden, voisin laittaa tilauksen jo seuraavasta sisään. On sitten taas uusi auto odottamassa vuoden päästä.

Lueskelin että noin reipas pari tonnia olisi kaupan purku, kun puhutaan noin 50t€ autosta. Eli jos markkina sulaa täysin ja käytettyjen arvostus romahtaa, niin ei ole paha rasti perua kauppoja. Kauppakirjaan ei vaan saa tulla mainintaa erikoistilausauto.
 
No jos markkina jatkuu näin hyvänä vielä vuoden, niin tienaan yhden auton ostolla mukavasti kun myyn sen pois aina vuoden käytettynä. Eli kun lokakuussa myyn nykyisen ja ostan uuden, voisin laittaa tilauksen jo seuraavasta sisään. On sitten taas uusi auto odottamassa vuoden päästä.

Lueskelin että noin reipas pari tonnia olisi kaupan purku, kun puhutaan noin 50t€ autosta. Eli jos markkina sulaa täysin ja käytettyjen arvostus romahtaa, niin ei ole paha rasti perua kauppoja. Kauppakirjaan ei vaan saa tulla mainintaa erikoistilausauto.

Okei joo nyt ymmärrän.
 
Ennemmin uskoisin etta parin vuoden sisalla ne ihmiset jotka ovat valmiita maksamaan kaytetysta uuden hinnan ovat saaneet sahkoautonsa ja heilla on aikaa odotella uutta kaupasta vuoden paivat, Eli autoja ei tule saamaan juurikaan paremmin mutta ne jotka haluavat vakisin ostaa loppuvat.
 
  • Tykkää
Reactions: mie
Ja sellainen huomio, että jos tulevana talvella iskisi energiakriisi niin silloin hyvin todennäköisesti ne autojen tuotantolinjatkin on stau. Eli ei paljon uusia edes saisi tuotantoputkeen ja myydä ei edes pystytä jonoon, joten käytettyjen sähkisten hinnat mihinkään laske.
Energiakriisin iskiessä niin kovaa, että autotehtaita pitää sulkea, se tulee aiheuttamaan mukanaan myös melkoisen laman. Talouden hiipuessa autokauppa kokee kovimman laskun, kun ihmiset ensimmäisenä lopettavat kalliiden kulutustuotteiden oston ja peruvat jo tilattuja tuotteita. Tämä sama kaava on nähty monet laskusuhdanteet, että kuluttajat alkavat välttelemään pääoman sitomista kalliisiin tuotteisiin ja jatkavat sitkuttelua vanhalla. Toisaalta lama ja inflaatio tekevät melkoista tuhoa ja entistä harvemmalla on yksinkertaisesti varaa. Varmasti näkyy myös käytettyjen hinnoissa.
 
Mistä lähtien auton vaihto uuteen on ollut kannattavaa?

Itse tilasin sähköauton koska oli tarvetta vaihtaa autoa ja polttomoottorista nyt ei osta kukaan joka on edes lehtiotsikoiden tasolla maailman menossa mukana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 540
Viestejä
4 499 561
Jäsenet
74 218
Uusin jäsen
Pena82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom