Yleistä keskustelua sähköautoista

En millään jaksa uskoa, että sähkönhinta olisi 50s/kWh pysyvästi. Loppuu silloin eläminen monelta ja palataan 1910- luvulle monessa asiassa. Median lietsomaa uhkakuvaa osittain, kun sähkön pörssihinta poikkeuksellisesti välillä ollut korkealla. Huomenna neljäs päivä peräkkäin, kun pörssisähkö todella halpaa. Ihmiset tekee paniikissa 24kk sähkösoppareita.
Nyt (huomenna) maanantaina on uutisten mukaan mielenkiintoinen päivä pörssisähkön hinnan suhteen:


Korkeimmillaan tulee olemaan 86c/kWh, keskimäärin 48c/kWh. Ja siihen tietty verot ja siirtomaksu päälle.

Jos on pörssisähkösopimus, kannattaa varmaan nyt maanantaina vältellä kotonaan sähkönkäyttöä... On se aikamoista, ottaen huomioon että nyt on kuitenkin suht lämmin kesä eikä mikään -30 pakkastalvi. Toivottavasti ei mene kovin pahaksi hinta sitten talvella...

Minulla on onneksi vielä halpa kiinteähintainen sähkösoppari, tosin taloyhtiön lataustolpan sähkö on pörssisähköä mutta siinä maksan per kWh koko puolen vuoden keskihintaa (pörssisähkö), joten sinänsä sama lataanko huomenna vai en, jos kuitenkin siitä lataan. Per kWh hinnan saan tietää vasta laskutuskauden lopussa kun lataussähkölasku tulee.
 
Nyt (huomenna) maanantaina on uutisten mukaan mielenkiintoinen päivä pörssisähkön hinnan suhteen:


Korkeimmillaan tulee olemaan 86c/kWh, keskimäärin 48c/kWh. Ja siihen tietty verot ja siirtomaksu päälle.

Jos on pörssisähkösopimus, kannattaa varmaan nyt maanantaina vältellä kotonaan sähkönkäyttöä... On se aikamoista, ottaen huomioon että nyt on kuitenkin suht lämmin kesä eikä mikään -30 pakkastalvi. Toivottavasti ei mene kovin pahaksi hinta sitten talvella...

Minulla on onneksi vielä halpa kiinteähintainen sähkösoppari, tosin taloyhtiön lataustolpan sähkö on pörssisähköä mutta siinä maksan per kWh koko puolen vuoden keskihintaa (pörssisähkö), joten sinänsä sama lataanko huomenna vai en, jos kuitenkin siitä lataan. Per kWh hinnan saan tietää vasta laskutuskauden lopussa kun lataussähkölasku tulee.
Alv% taitaa myös puuttua tuosta Hesarin jutun hinnasta eli 1 euron piikkihinta. Melko hurjaa on meno tällä hetkellä jos pörssisähköä käyttää.
 
Tuossa vertailin ajankuluksi edellistä autoani eli Volvo S60 T5 AWD 2020:stä nykyiseen Polestar 2 DMLR 2021. Volvolla kerkesin ajaa 23kk:ssa 31tkm eli laskelmassa tuon mukaisesti vuosi-kilometrit 16tkm:ssä. Polestarilla tullut 8kk:ssa 11tkm.

"Säästöä" noin 2000€ vuodessa.

1659939099783.png
 
Opelilla Mokka-e 33990 eur tai 349/kk. Isolla mainoksessa että sisältää peruutuskameran, ”jee”.
 
Tuossa vertailin ajankuluksi edellistä autoani eli Volvo S60 T5 AWD 2020:stä nykyiseen Polestar 2 DMLR 2021. Volvolla kerkesin ajaa 23kk:ssa 31tkm eli laskelmassa tuon mukaisesti vuosi-kilometrit 16tkm:ssä. Polestarilla tullut 8kk:ssa 11tkm.

"Säästöä" noin 2000€ vuodessa.

1659939099783.png

Aika kova kulutus bensa-vollessa...? Ilmeisesti taajama-ajoa pitkälti, toisaalta kilsoja vuodessa ei kovin paljoa eli ero kasvaa jos ajaa enemmän.
 
Aika kova kulutus bensa-vollessa...? Ilmeisesti taajama-ajoa pitkälti, toisaalta kilsoja vuodessa ei kovin paljoa eli ero kasvaa jos ajaa enemmän.
Tuo oli jopa hieman alakanttiin. Todellinen tankkauksista laskettu kulutus koko ajanjaksolta oli 9,46. Paljon kaupunkipyöritystä, moottoritietä ja talvisin esilämmitystä/etäkännistyksiä.
 
Tuossa vertailin ajankuluksi edellistä autoani eli Volvo S60 T5 AWD 2020:stä nykyiseen Polestar 2 DMLR 2021. Volvolla kerkesin ajaa 23kk:ssa 31tkm eli laskelmassa tuon mukaisesti vuosi-kilometrit 16tkm:ssä. Polestarilla tullut 8kk:ssa 11tkm.

"Säästöä" noin 2000€ vuodessa.

1659939099783.png
36 kWh/100 km taitaa sisältää muutakin kuin vain häviöt, lämmitykset jne? Tuskin tuo kuitenkaan noin paljon kuluttaa häviöt lisättynä.
Lisäksi, miten päädyit tuohon sähkön kokonaiskustannukseen? Onko kaikki muu lataus ollut ilmaista paitsi kotilataus vai miten tuo on laskettu?
 
Pyysinpäs tarjousta käytetystä Model 3 LR:sta, jolla ajettu 20tkm. Vaihdokkina vuoden vanha C5 Aircross plugin-hybridi. Aika vähän on käytetyn Teslan hinta pudonnut uudesta + käytetyn rahoitustarjoukset olivat sellaisia, että uusi tulee paljon halvemmaksi pitkällä jaksolla. Omasta hybridistä oli taas reilu kymppi kadonnut ilmaan (varmaan heti liikkeestä ulos ajettua) ;). Mitenköhän tuon bensahybridin saisi realisoitua käsirahaksi helpoiten jos uuden Teslan laittaa tilaukseen.
 
36 kWh/100 km taitaa sisältää muutakin kuin vain häviöt, lämmitykset jne? Tuskin tuo kuitenkaan noin paljon kuluttaa häviöt lisättynä.
Lisäksi, miten päädyit tuohon sähkön kokonaiskustannukseen? Onko kaikki muu lataus ollut ilmaista paitsi kotilataus vai miten tuo on laskettu?
Siinä on kaikki sähköt eli laskettu ihan latausajoilla ja käytetyillä ampeereilla. Eli jos työmaalla auto latauksessa 9h, niin 8A:lla käytetty 16,5kWh ja jos akun varaus noussut 47-65%, niin tällöinhän karkeasti prosenteilla laskien akkuun mennyt 13,9kWh eli tässä tapauksessa häviö ~16%. Talvella toki kylmä akku ei lataudu niin hyvin ja esilämmitys haukkaa omansa ennen töistä lähtöä, niin tällöin laskennallinen häviö noilla matalilla ampeereilla on huomattavankin iso.

Auton kulutus oli ensimmäisen 8tkm:n aikana jotain 29,x kWh/100km auton järjestelmän mukaan 12/21 - 05/22 ja sen jälkeiset 3tkm mennyt auton mukaan 22,9kWh/100km.

Työmaalla lataus on siis ilmaista ja alkuvuodesta kun olen merkkaillut ylös latauksia, niin se kattaa tuon 50%.
 
Autovex:iä vois ainakin kokeilla.
Täytyy kokeilla lomareissun jälkeen. Joku ilta tuota täyttelin mutta moneen kertaan piti vakuutella "Kyllä olen valmis myymään autoni kahden viikon sisällä" niin jäi sitten tekemättä, kun en kuitenkaan ole valmis ennen kuin uusi auto on maassa. Tesla näyttää arvioitua toimitusaikaa tammi-maaliskuu 2023:lle, niin tietysti vanha autokin lähtisi vaihtoon vasta tuolloin.

Edit. Näköjään Teslan omilta sivuiltakin voi pyytää vaihtoautoarvion.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa ehkä iskeä se tilaus sisään, Tessu on jo nostanut hintojaan kotimarkkinalla inflaatiokorotuksin, joten...

Tai käyt katsomassa Ariyaa, sitä kaiketi saa vikkelään kuten Megane EV.
 
Tosi mukava nähdä, että eritellään kustannuksia, saa paremman käsityksen, mitä on omistaa sähköauto ja mitä se kustantaa eri tilanteissa.

Nykyisen kaasupassatin kustannukset kk-tasolla itselleni ovat seuraavat (tästä on poistettu joitakin kuluja, kuten pesut, parkkipaikka yms., jotka vaihtelevat käyttäjästään riippuen). Vuodessa tulee kilometrejä melko tarkkaan 15tkm.

Polttoaineet (kaasun keskikulutus 4,5kg/100km, kaasun kilohinta Jyväskylässä 1,60€/kg): 90€/kk
Vakuutusmaksut (osakasko täysillä bonuksilla): 24€/kk
Ajoneuvovero: 17€/kk
Käyttövoimavero: 17€/kk
Huoltokustannukset (toteutuneet kustannukset keskimääräisesti vuositasolla sisältäen renkaat yms.): 125€/kk
Teoreettinen arvonalenema (laskettu Nettiauton pyyntihintojen perusteella ja suhteutettuna siihen, mitä itse maksoin): 167€/kk (vuodessa 2000€)
Auton kuukausikustannus yht. 440€/kk, vuodessa n. 5280€

Huoltokustannuksia alentaa osittain se, että teen paljon toimenpiteitä itse, mutta toisaalta käytän alkuperäislaatuisia varaosia ja teen huoltoja ennakoivasti, joten huolloista tulee tätä kautta enemmän kustannuksia kuin mitä jollekin muulle saattaisi koitua, vaikka työn osuus jääkin pienemmäksi.
 
Omasta hybridistä oli taas reilu kymppi kadonnut ilmaan (varmaan heti liikkeestä ulos ajettua) ;)

Ei kukaan halua edelleenkään ranskalaista ostaa. Kannattanee ehkä pyytää vaihtotarjousta johonkin ranskalaiseen sähkikseen jossain maahantuontiorganisaatiossa ja kysellä josko siellä on peruutettuja tulossa tai jotain vastaavaa.
 
Pyysinpäs tarjousta käytetystä Model 3 LR:sta, jolla ajettu 20tkm. Vaihdokkina vuoden vanha C5 Aircross plugin-hybridi. Aika vähän on käytetyn Teslan hinta pudonnut uudesta + käytetyn rahoitustarjoukset olivat sellaisia, että uusi tulee paljon halvemmaksi pitkällä jaksolla. Omasta hybridistä oli taas reilu kymppi kadonnut ilmaan (varmaan heti liikkeestä ulos ajettua) ;). Mitenköhän tuon bensahybridin saisi realisoitua käsirahaksi helpoiten jos uuden Teslan laittaa tilaukseen.
Jos Teslan haluat niin laita vaan uusi tilaukseen, se on etämyyntiä joten voit peruuttaa tilauksen kuluitta jos haluat ja saat 250€ varausmaksun takaisin. Sitten kun auto saapuu maahan niin laitat nykyisen autovexiin, jos saat mielestäsi riittävästi siitä niin myy ja jos et niin älä myy ja peru teslan tilaus. Samalla voit katsella muita autoja ja jos löytyy mieleisempi jostain heti niin sitten vaan peruu teslan tilauksen.

Käytettynä teslaa ei nyt kannata ostaa ellei nyt jostain syystä ole pakko saada sitä heti, koska käyetyt ovat kalliimpia kuin uudet.

Ja ainakin tällä hetkellä sähköautokuume tuntuu olevan kaikilla kova, joten hybridit ja muut polttomoottorivehkeet voivat menettää varsin nopeasti arvoaan nyt. Varsinkin jos sähköautojen saatavuus paranee niin veikkaisin että polttiksen myynti aina vaan hankaloituu.
 
Tää on nyt vähä kumpaanko lankaan tämän liittää, mutta ottakaa ripauksella suolaa kun Tessusta puhutaan.

 
Ei kukaan halua edelleenkään ranskalaista ostaa. Kannattanee ehkä pyytää vaihtotarjousta johonkin ranskalaiseen sähkikseen jossain maahantuontiorganisaatiossa ja kysellä josko siellä on peruutettuja tulossa tai jotain vastaavaa.
Ilmeisesti haluaa, kun yhtään ranskalaista hybridiä tai sähköautoa ei tällä hetkellä saa nopealla toimituksella. Omani ostin aikoinaan valmiiksi autoliikkeen spekseillä tilattuna ja sekin erä meni heti kaupaksi. Ja myönnetään että oli siinä syy että ranskiksen otin, hinta kympin vähemmän kuin vastaava muunmaalainen ja aiemmasta ranskiksesta sain reilun vaihtohyvityksen. Korko rahoitukselle 0%. Ja onhan nuo nyt ajomukavuudeltaan ihan toisenlaisia. ;) Mutta tämä nyt on väärä paikka tälle keskustelulle.

Vaihtoarvio nakattu Teslan palveluun. Katsotaan mitä sieltä tulee.
 
Kannattaa vanhaa autoa tarjota myös suoraan isommille käytettyjen autojen ketjuille. Itse onnistuin saamaan yli 3000e enemmän suoralla tarjouspyynnöllä kuin Autovexistä. Laitoin tarjouspyynnöt samana päivänä Autovexiin ja muutamalle ketjulle, valkkaa saaduista sitten parhaan tarjouksen.

Edit: ja Teslan kautta saatu vaihtotarjous oli lähinnä huvittava. Mutta näissä myös vaihtelua.
 
Käytettynä teslaa ei nyt kannata ostaa ellei nyt jostain syystä ole pakko saada sitä heti, koska käyetyt ovat kalliimpia kuin uudet.
Olen jo jonkun aikaa lukenut vastaavia kommentteja - mihin tuo perustuu?
M3 SR - 53 999e
M3 LR - 64 999e
M3 Perf - 68 999e

Jokaikistä ylläolevaa saa nettiautosta samaan/halvempaan hintaan 10tkm tai alle ajettuna ja -22 mallina. -21 mallina valikoima kasvaa entisestään ja hinnat ovat jo muutamaa tuhatta vähemmän. Toki Tesla on nostanut hintoja jokunen aika sitten, vaan se ei uuden tilaajaa paljoa lämmitä kun vertailussa on luonnollisesti uusi hinta vs nettiauton valikoima.
 
Vaikea joo kuvitella miksi joku maksaisi etenkin teslan tapauksessa käytetystä enemmän kuin uudesta? Teslallahan kaikista lyhyimmät odotusajat ja esim model 3 perf näyttäisi saavan 2kk päähän uuden.
 
Siinä on kaikki sähköt eli laskettu ihan latausajoilla ja käytetyillä ampeereilla. Eli jos työmaalla auto latauksessa 9h, niin 8A:lla käytetty 16,5kWh ja jos akun varaus noussut 47-65%, niin tällöinhän karkeasti prosenteilla laskien akkuun mennyt 13,9kWh eli tässä tapauksessa häviö ~16%. Talvella toki kylmä akku ei lataudu niin hyvin ja esilämmitys haukkaa omansa ennen töistä lähtöä, niin tällöin laskennallinen häviö noilla matalilla ampeereilla on huomattavankin iso.

Auton kulutus oli ensimmäisen 8tkm:n aikana jotain 29,x kWh/100km auton järjestelmän mukaan 12/21 - 05/22 ja sen jälkeiset 3tkm mennyt auton mukaan 22,9kWh/100km.

Työmaalla lataus on siis ilmaista ja alkuvuodesta kun olen merkkaillut ylös latauksia, niin se kattaa tuon 50%.
Eli siis sisältää myös esilämmitystä, ja varsinainen latauksen häviö/kulutus on pienempää, tämä juuri kiinnosti.

Itse vaihdoin myös toukokuussa sähkikseen, facelift Model S 90D ja onhan tuolla ajelu nyt halvempaa ollut kuin edellisellä Golf GTi:llä. Toki näiden suora vertaaminen nyt on vähän typerää kun ovat niin eri kokoluokkaa jne, ja parempi vertailukohta Golffille olisikin ID.3 tms., jolloin päästään vähän erilaisiin lukuihin sähkiksen eduksi.

Tilastoissa on Teslalla täysin huuhaa lukuja kWh/100km ja km/fill kohdissa kun tilasto sisältää vain kaiken maksetun sähkön, mutta muuten luvut pitävät paikkaansa siitä hetkestä, kun loggauksen aloitin ja sisältävät kaikki autoon menneet kulut paitsi rahoituksen.

Auton ilmoittama kulutus on noille kilometreille (taino 8013 km ajalle atm.) 206 Wh/km ja kulutetun sähkön määrä 1649,7 kWh (ilman häviöitä), joten ilmaista sähköä on ladattuna aika paljon ja kaikki lataus on tapahtunut julkisilla latureilla, kotona taikka töissä ei ole latauspistettä mistä ladata ainakaan toistaiseksi. Huomiona vielä, jos Golffista poistetaan arvonalenema, niin kulut ovat olleet 0,211 €/km.

Mitä rahoitukseen tulee, niin ostohintahan tällä oli aika tarkalleen 30k€ enemmän ja kk-erä nousi uudella sopparilla 200€, sama aika + pienempi korko.

Näppäränä tuosta voi laskea ettei kannata/menee samoihin kuluihin per kk jos ajomäärä alkaa tippumaan taikka kulutus alkaa nousemaan jos sähkönhinta pysyy samana, kun verrataan Golffiin, mutta vaihtoon vaikutti muutkin seikat ja toisena vaihtoehtona olisi ollut saman hinta/kokoluokan plugin hybridi, mikä ei nyt mennyt jatkoon omalla kohdalla.

Tesla.jpg
Golf-1.jpg
Golf-2.jpg
 
Ilmeisesti haluaa, kun yhtään ranskalaista hybridiä tai sähköautoa ei tällä hetkellä saa nopealla toimituksella. Omani ostin aikoinaan valmiiksi autoliikkeen spekseillä tilattuna ja sekin erä meni heti kaupaksi. Ja myönnetään että oli siinä syy että ranskiksen otin, hinta kympin vähemmän kuin vastaava muunmaalainen ja aiemmasta ranskiksesta sain reilun vaihtohyvityksen. Korko rahoitukselle 0%. Ja onhan nuo nyt ajomukavuudeltaan ihan toisenlaisia. ;) Mutta tämä nyt on väärä paikka tälle keskustelulle.

No jos mä nyt mietin omaa Cupraa josta tarjottiin enemmän, kuin uutena ja sillä ikää yli vuosi ja kilometrejä jo 23k, niin kyllä tuossa tuo ranskalaisuus taitaa painaa aika paljon? Edelleen kandee kysyä vaihtoa ranskalaiseen sähkikseen, niin ehkei tulisi turpaan niin pahasti. Kyllähän ranskalaisrintamaltakin löytyy sähköistä kulkinetta.
 
Mitenköhän tuon bensahybridin saisi realisoitua käsirahaksi helpoiten jos uuden Teslan laittaa tilaukseen.
Kun viime syksynä vaihdoin 13 v vanhan bensa-auton täyssähköautoon enkä ollut tyytyväinen autokaupan tarjoukseen käytetystäni, sain YLI KAKSINKERTAISEN!!!!! hinnan myymällä itse (eli autokaupan 1000€ hyvitystarjouksen puolesta sain myytyä 2300€ hintaan :D). Toisaalta, se meni kaupaksi alle puolessa vuorokaudessa, vaikka laitoin ilmoituksen näkyville vasta joskus myöhään illalla. En tiedä olisinko saanut hintaa vielä ylemmäs odottamalla, mutta en jaksanut odottaa, varsinkin kun ostaja (=eräs autokauppa) oli valmis laittamaan rahat tililleni samantien, ennenkuin olivat edes nähneet autoa saati saaneet sitä käsiinsä. Meni kuulemma kyseisen autokaupan omistajan siskolle tms. käyttöautoksi.

Voisi kuvitella että plugin-hybridi viedään hyvin käsistä pois, eikös niitäkin osteta nyt ihan yhtä suurella innolla kuin täyssähköisiäkin?
 
Tänään aamulla ja juuri nyt sähkönhinnat melkoisen hurjia, pahimmillaan yli 100c/kWh. Mietiskelin tuossa ajellessa, jos tuolla hintaa pitäisi latailla 64kWh akku tyhjästä täyteen, niin olisipa kallista! Paitsi, että eihän se sitten olekaan, reippaasti alle satasella saisi lataushäviöineen "tankin" täyteen ja noin 400km rangea. Halapaa ku saippua! :lol:
 
Tänään aamulla ja juuri nyt sähkönhinnat melkoisen hurjia, pahimmillaan yli 100c/kWh. Mietiskelin tuossa ajellessa, jos tuolla hintaa pitäisi latailla 64kWh akku tyhjästä täyteen, niin olisipa kallista! Paitsi, että eihän se sitten olekaan, reippaasti alle satasella saisi lataushäviöineen "tankin" täyteen ja noin 400km rangea. Halapaa ku saippua! :lol:
Itse ajaisin tuossa tapauksessa viereiselle pikalaturille oman treenin ajaksi, josta saa noin 25 senttiä/kWh hinnalla ladattua auton.
 
Rimac Neveran toimitukset ovat alkaneet, näin ollen se on nyt nopein tuotannossa oleva sähköauto:
Tesla Model S Plaid jäänee vaatimattomalla suorituskyvyllään jatkossa vain köyhien vaihtoehdoksi :beye:
 
Tänään aamulla ja juuri nyt sähkönhinnat melkoisen hurjia, pahimmillaan yli 100c/kWh. Mietiskelin tuossa ajellessa, jos tuolla hintaa pitäisi latailla 64kWh akku tyhjästä täyteen, niin olisipa kallista! Paitsi, että eihän se sitten olekaan, reippaasti alle satasella saisi lataushäviöineen "tankin" täyteen ja noin 400km rangea. Halapaa ku saippua! :lol:
Juu eilen oli Lidlin ja Sellon (toistaiseksi) ilmaisilla latauspisteillä ruuhkaa, mutta sain ladattua tuollaiset 20kWh Sellossa ostoksien yhteydessä (22kWh AC nopeudella). Oletan että ilmainen latailu Sellossa loppuu 15.8. kun pysäköintiuudistus tulee voimaan, oletan että sen jälkeen latailun maksaminen onnistuu samalla applikaatiolla kuin millä voi maksaa pysäköinnin.

Lidlissä puolestaan oli puolet latauspisteistä poissa käytöstä, en tiedä maksaako Lidl sähköstä pörssihintaa.

Kettumaista kun taloyhtiön parkkipaikalla olevalla hidaslatauspisteelläni on pörssisähkö jonka hinnan saa tietää vasta puolen vuoden laskutuskauden päätteeksi, eli se on koko kuluneen puolen vuoden laskutuskauden pörssisähkön keskihinta. Voi vain arvailla mitä se tulee olemaan joulukuun lopussa jos ja kun nyt latailen, juuri oli uutisissa että pörssisähkön hinnan oletetaan jopa kolminkertaistuvan nykyisestä vuoden loppuun mennessä.

Olisi edes tunneittain hintaa vaihtavaa pörssisähköä niin voisin ennalta katsella milloin kannattaa latailla, semminkin kun öisin kuitenkin tulisi latailtua ja silloin pörssisähkö tuntuu olevan järjestään halvinta. Nyt on ihan sama milloin lataa, sama keskihinta tulee jälkikäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on ihan sama milloin lataa, sama keskihinta tulee jälkikäteen.
Tämähän riippuu siitä, miten iso merkitys sinun latauksillasi on taloyhtiön kokonaiskulutuksessa. Jos se on esimerkiksi luokkaa 1%, niin omilla latausajoillasi ei ole mitään väliä. Jos se taas on esimerkiksi 20%, niin alkaa olla jo merkitystä lataatko halpojen vai kalliiden tuntien aikana, sillä myös keskihinta muuttuu omien valintojesi mukaisesti. Ja jos siellä muutkin lataa, niin kannattaa ehdottomasti lobata sen puolesta, että asukkaat keskittävät lataukset yöaikaan. Tällöin koko taloyhtiön maksama keskihinta laskee, jolloin myös sinun maksamasi hinta laskee.
 
Tänään aamulla ja juuri nyt sähkönhinnat melkoisen hurjia, pahimmillaan yli 100c/kWh. Mietiskelin tuossa ajellessa, jos tuolla hintaa pitäisi latailla 64kWh akku tyhjästä täyteen, niin olisipa kallista! Paitsi, että eihän se sitten olekaan, reippaasti alle satasella saisi lataushäviöineen "tankin" täyteen ja noin 400km rangea. Halapaa ku saippua! :lol:
Jos nyt maksaa vaikka sen 90e siirtoineen ja veroineen tuosta sähkärin 400e rangesta, niin ollaan monen bensa-autoilijan arjessa, mutta ei tuo nyt halpaa ole.

Osittain tuo kyllä selittää sitä miksi kaikkialla ei ole vastaavaa sähköautobuumia kuin täällä. Suomessa tehtiin kyllä sähkön hintaennätys, mutta ei keskieuroopassa.
 
Kiitti vielä kerran sille, joka kertoi täällä muutama sivu sitten Teslan 99e type2 kaapelista - oma saapui tänään! Ilmeisesti sattumavaraista merkkiä saapuu, oma on Mennekes.
 
Kiitti vielä kerran sille, joka kertoi täällä muutama sivu sitten Teslan 99e type2 kaapelista - oma saapui tänään! Ilmeisesti sattumavaraista merkkiä saapuu, oma on Mennekes.

Sama juttu. Minäkin sain tänään kaapelin - sinistä Mennekes -laatua löytyi paketista!
 
Oma PS2 vastaanotettu tänään, melkoinen määrä erilaisia johtoja ja adaptereita mukana raahattavaksi (otin vielä mukaan extrana 3-vaihejohdon). Aikaisemmalla autolla meni melkein 400€/kk bensoihin, nyt päässee ainakin halvemmalla.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Hyundai Ioniq ei suostu enää lataamaan. Laturi on sitä mieltä, että kyllä tässä lataillaan juu, mutta autosta kuuluu vain pari vaimeaa naksahdusta ja lataus ei ala. Latauskaapeli ei lukitu autoon. Charger-merkityn sulakkeen poistamalla naksahduksiakaan ei kuulu, ja sulake oli ihan kunnossa.

Mitenköhän tuon saisi suostuteltua aloittamaan latauksen, vaikkei kaapeli jääkään kiinni? Akkua on jäljellä ikävästi n. 20 km matkaan ja Hyundai-huolto on 35 km päässä. Soittelin jo lähempään liikkeeseen, jonka kauemmassa toimipisteessä on merkkihuolto ja lähempi väittää huoltavansa kaikki merkit. Eivät suostuneet ottamaan työtä vastaan.
 
Hyundai Ioniq ei suostu enää lataamaan. Laturi on sitä mieltä, että kyllä tässä lataillaan juu, mutta autosta kuuluu vain pari vaimeaa naksahdusta ja lataus ei ala. Latauskaapeli ei lukitu autoon. Charger-merkityn sulakkeen poistamalla naksahduksiakaan ei kuulu, ja sulake oli ihan kunnossa.

Mitenköhän tuon saisi suostuteltua aloittamaan latauksen, vaikkei kaapeli jääkään kiinni? Akkua on jäljellä ikävästi n. 20 km matkaan ja Hyundai-huolto on 35 km päässä. Soittelin jo lähempään liikkeeseen, jonka kauemmassa toimipisteessä on merkkihuolto ja lähempi väittää huoltavansa kaikki merkit. Eivät suostuneet ottamaan työtä vastaan.
Ajat sen lähimmälle laturille, toteat että ei lataa ja hinaukset vakuutusyhtiön piikkiin. Tämä siis siinä tapauksessa, jos on niin kitsas vakuutusyhtiö, että ei kotipihasta hinuria korvaa
 
Ajat sen lähimmälle laturille, toteat että ei lataa ja hinaukset vakuutusyhtiön piikkiin. Tämä siis siinä tapauksessa, jos on niin kitsas vakuutusyhtiö, että ei kotipihasta hinuria korvaa
Mniin, totta. Pitääkin tarkistaa, mitä mieltä vakuutus on. Jonkinmoinen kasko löytyy, mutta eipä ole koskaa ennen jättänyt auto tielle (talliin), joten ei ole mitään muistikuvia, mitä vakuutus mahtaa korvata.
 
Mniin, totta. Pitääkin tarkistaa, mitä mieltä vakuutus on. Jonkinmoinen kasko löytyy, mutta eipä ole koskaa ennen jättänyt auto tielle (talliin), joten ei ole mitään muistikuvia, mitä vakuutus mahtaa korvata.

OP:n hinausvakuutus ainakin vielä 2019 salli auton hinauttamisen kotipihasta, mutta opin kyllä siinä samalla, että näin ei läheskään aina ole, vaan tosiaan vakutuuskorvaus voi edellyttää auton hyytymistä kadun varteen. Toki silloin varmaan kannattaa parin kaverin kanssa tuupata auto vaikka korttelinväli johonkin kohtaan ja todeta vakuutusyhtiölle, että "tähän jäätiin". Toki tapauksessasi tämä olisi vähän huono selitys, mutta pointti varmaan selviää.
 
Mulla oli yhdellä elämää nähneellä latauspisteellä ongelma sen latauskaapelin lukittumisen kanssa. Yritys-erehdys menetelmällä sitten löysin kulman, jossa auto oli tyytyväinen ja sai johdon lukittua. Jotenkin kuulostais vähän siltä, että sinullakin voisi olla ongelma sen lukituksen kanssa.

Jos vakuutus kattaa hinauksen, niin lähtisin ehkä varovasti kokeilemaan löytyisikö akusta 35 km edestä tavaraa. Mieluusti sellaiseen aikaan, että voit ajaa hyvinkin rauhallista vauhtia...

e: Eikö tuollaista muuten voi omatoimisesti hinatakin, jos akussa on vielä virtaa?
e2: Ilmeisesti ei. Sähköauton hinaaminen - Hyundai.
 
Miksei sitä autoa voi vaan ajaa korjaamolle ja pyytää sijaisautoa? Rikkihän tuo on jos joutuu miettimään lataako se vai ei, eli ei.
 
Miksei sitä autoa voi vaan ajaa korjaamolle ja pyytää sijaisautoa? Rikkihän tuo on jos joutuu miettimään lataako se vai ei, eli ei.

Ainakin AUDIn tapauksessa auton pitää jättää tielle, sitten voikin soittaa palvelunumeroon josta hoidellaan asia eteenpäin.
Ehdot eivät täyty jos ajat itse korjaamolle, kyse onkin sananmukaisesti "liikkumisturvasta".
 
Audissa suostuu lataamaan rajoitetulla teholla, jos kaapeli ei lukitu, kieltäytyykö hyundai sitten lataamasta kokonaan tuossa tilanteessa?
Onko siinä mitään manuaalikytkintä lukitukselle? Itse olen kerran joutunut kontin kautta availemaan, että lähti toimimaan taas.
 
Näyttääpä siltä, että vakuutuksesta olisi hankala saada korvausta. Hinausturva kattaa vain auton hajoamisesta kesken matkan aiheutuneet kustannukset, mutta ei tietenkään energian loppumisesta. Rikkinäisellä autolla matkaan lähtemistä ja latauksen epäonnistumista ei oletettavasti korvata, eikä auton siirtämistä kotoa huoltoon.

Hyundailla on tieturva, mutta se edellyttää kaikkien huoltojen suorittamista merkkihuollossa, mitä ei ole tehty.

Taidanpa yrittää sopia huoltofirman kanssa, että tulevat hakemaan, jos jään matkan varrelle. Matkaa näyttää olevan 33,7 km ja akussa mehua 12 %, joka on n. 3 kWh. Riittää juuri ja juuri jos hissukseen ajelee. Auton arvio 20 kilometristä perustuu oletettavasti toteutuneeseen ajeluun ja pitkäaikainen kulutus on n. 12 kWh/100 km, mutta viittäkymppiä kun köröttelee, pitäisi mennä reilusti alle 10 kWh/100 km.

Audissa suostuu lataamaan rajoitetulla teholla, jos kaapeli ei lukitu, kieltäytyykö hyundai sitten lataamasta kokonaan tuossa tilanteessa?
Onko siinä mitään manuaalikytkintä lukitukselle? Itse olen kerran joutunut kontin kautta availemaan, että lähti toimimaan taas.
Kieltäytyy tosiaan kokonaan lataamasta. Auton mittaristoon ilmestyy kyllä merkkivalo kertomaan, että laturi on kiinni autossa, mutta ei lataa. Pitääpä koittaa vielä nykiä lukituksen avausvaijeria. Tiedä jos olisi vaikka ihan mekaaninen vika.
 
Yrittääkö kaapeli lukittua eli kuuluuko siitä se naksunta? Itellä ioniq5 latausluukun takuukorjauksen yhteydessä unohtivat ryssimään latauslukituksen solenoidin piuhan irti ja tästä syystä autoa ei pystynyt lataamaan lainkaan.
Luulisi sen kyllä vakuutusyhtiönkin mielestä olevan auton hajoamista jos sitä ei pysty käyttämään latauskyvyttömyyden vuoksi.
 
Yrittääkö kaapeli lukittua eli kuuluuko siitä se naksunta? Itellä ioniq5 latausluukun takuukorjauksen yhteydessä unohtivat ryssimään latauslukituksen solenoidin piuhan irti ja tästä syystä autoa ei pystynyt lataamaan lainkaan.
Luulisi sen kyllä vakuutusyhtiönkin mielestä olevan auton hajoamista jos sitä ei pysty käyttämään latauskyvyttömyyden vuoksi.
Jep. Rikkihän tuo on ja vakuutuksen näkökulmasta mielestäni henkilö tuli kotilaturiin lataamaan, eikä pääse jatkamaan matkaa. Nythän matka siis keskeytyi, mutta vain kotiin, mutta ei kai se haittaa? Korvauksia vain hakemaan! :)
 
Ilmanvaihto sammuksiin ja hissukseen max kuuttakymppiä niin eiköhän se riitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 540
Viestejä
4 499 561
Jäsenet
74 218
Uusin jäsen
Pena82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom