Yleistä keskustelua sähköautoista

Kymmenen vuotta vanhoja Leafeja myydään reilulla kymppitonnilla, en usko että niiden arvo nollaan putoaa muutaman vuoden sisällä.

Loppupeleissä hyvin harvaa toimivaa ja katsastettua autoa saa nolla-arvolla, joten useimmilla autoilla on kuitenkin joku jäännösarvo vaikka sitten varaosina, jos kyse ei ole aivan paaliin menevästä ajoneuvosta ja sittenkin voi saada romutuspalkkiota taikka jotain korvausta Kuusankoskelta jos tajuaa sellaisen hyödyntää.

Sähköautojen kohdalla tilanne ei ole aivan niin yksioikoinen kuin ennen vanhaan polttomoottoriautojen kanssa. Polttiksissa on paljon enemmän komponentteja kuin sähköautossa, joten periaatteessa niitä itse purkamalla taikka purkaamo voi saada paremman hinnan varaosina kuin kokonaisen auton myymällä. Sähköautossa osia on paljon vähemmän, mutta ne voivat olla arvokkaampia, jolloin näille on kuitenkin kysyntää. Toisaalta sähköautot ovat jo ihan laskennallisessa mielessä luotettavampia huomattavan paljon vähäisempien komponenttimäärien vuoksi. Isompi ongelma vanhemmiten saattaa kuitenkin olla joissakin sähköautoissa se, että ne vähäisemmät osat ovat arvokkaampia ja se voinee koitua monen auton kohtaloksi taikka kohtalokkaaksi omistajalle, joten on vaikea sanoa, miten markkina kehittyy. Esimerkiksi aiemmin mainitsemani Tesla Model S:n vanhimmat mallit ovat jo vailla takuuta ja tiedän niissä olevan kuluvia osia ja joitakin suunnittelukukkasia, jotka omistajalleen maksavat joidenkin takuiden voimassa ollessakin jopa nelinumeroisia summia rahaa. Periaatteessa asiaa pitäisi toki pyrkiä taklaamaan siten, että säästyneistä polttoaine-euroista osa menisi ns. remonttibudjettiin, mutta aika harvoin ihmiset tällaista säästämistä taikka puskuria harrastavat. Tilanne tulee sitten yhtäkkiä eteen. Samasta syystä uutena arvokkaita autoja, joita nyt reilu kymmenen vuotta myöhemmin myydään nettiautossa kymmenesosalla uuden hinnasta sisältävät vaikka minkälaisia purkkavirityksiä taikka huollot on osin laiminlyöty kokonaan.

Vertailut eri polttoaineiden ja autojen välillä pitäisi tehdä aina omista lähtökohdista ja ottaa huomioon muuttuvat seikat, mitä esim. aiemmin mainitun esimerkin 15t€ polttiksen ja 50t€ sähköauton välillä on. Esimerkiksi itse näen omalla kohdallani näissä merkittävän eron: 15t€ autoon en todennäköisesti ottaisi kaiken sisältävää täyskaskoa, 50t€ sähköautosta en varmaan uskaltaisi jättää pois. Uusi auto pitää aina huollattaa lähtökohtaisesti merkkiliikkeessä sen arvon säilyttämiseksi. 15t€ autoon uskaltaa osatessaan tehdä jo jotain itse taikka käyttää laajemmalla skaalalla korjaamoja. 15t€ auto ei vaadi hankinnan suhteen merkittäviä pääomia taikka rahoituskustannuksia. Myös arvonelema alkaa tässä hintaluokassa olemaan sellainen, että vaikka autolla ei olisi mitään arvoa, viiden vuoden päästä olet kuitenkin todennäköisesti "hävinnyt" arvonelemana vähemmän kuin 50t€ autossa. Vasta tämän jälkeen ryhdytään miettimään omaa ajoprofiilia ja muita muuttuvia kuluja. Rahoituksen kanssa jos siellä on se viimeinen isompi maksuerä, pitää se kuitenkin laskelmissa huomioida, vaikka homman hoitaisi kuinka: joko myyt auton ja saat sen kustannettua sitä kautta taikka olet joko säästänyt lyhennysten ohessa sen summan tai hankit loppuosalle toisen rahoituksen, jonka kulut sitten olisi hyvä laskea ainakin teoreettisesti, jotta auton kokonaiskulut olisivat tiedossa. Tuskin näissä sähköautoissakaan päästään pidemmällä aikavälillä tilanteeseen, etteikö uuteen vaihtaminen taikka auton jatkuva vaihtaminen olisi lähtökohtaisesti hyvin usein kalliimpaa kuin auton pitäminen. Mutta klausuulina mainittakoon vielä, että edeltävä pohdinta koski siis 15t€ vs. 50t€ autojen vertailua, ei lähes taikka samanarvoisen polttiksen ja sähköauton vertailua.
 
Viimeksi muokattu:
Yksittäisen kennon vaihto ei yleensä ole helppoa/mahdollista, mutta yksittäisen moduulin vaihto on yleensä melko helppoa. Sähköautojen akut ainakin pääsääntöisesti koostuvat esimerkiksi neljästä tai jopa kahdestatoista moduulista, joiden vaihto yksittäin on kyllä mahdollista. Helpolla tarkoitan sitä, että työ on tehtävissä asianmukaisissa korjaamo-olosuhteissa ilman ylitsepääsemättömiä erikoistyökalu- tai muita investointeja. Akussa voi vikaantua myös moni muu asia, kuten moduuleita valvovat piirit, joiden vaihto on myös tehtävissä oleva juttu. Halpoja tällaiset korjaukset eivät tule olemaan, mutta ellei autossa ole jotain suunnitteluvirhettä, ei tällaisia pitäisi joutua moneenkaan autoon elinkaaren aikana tekemään. Jos taas joutuu, niin tekijöitäkin ilmestyy (esimerkkinä vaikka DSG-vaihteistojen korjaukset).

Tässä yksi esimerkki vanhan Model S:n akun korjailusta.

Voin olla täysin väärässä, mutta eikö Tesla niittänyt mainetta nimenomaan sillä, että "lukitsee" tällaisia DIY-korjattuja autoja taikka autoja, joita ei ole korjattu heidän omassa huollossaan käyttökelvottomiksi taikka eivät saa ohjelmistopäivityksiä ja/tai mahdollisuutta ladata Teslan asemilla? Ja koskiko näitä myös se, että OE-valmistajat eivät saa myydä omissa nimissään ja omien kanaviensa kautta varaosia, vaan kaiken on kierrettävä valtuutettujen huoltojen kautta? Näin harrastajalle tällaiset seikat ovat ehdoton ei-ei autoa mietittäessä jos näin on.
 
Ja olisiko sen polttiksenkin lyhennykseen mennyt 350€/kk vai siirtyivätkö vain säästetyt polttoaine kulut lyhennykseen?
Tosiaan, vaihtoehtona olisi ollut että ostan velattoman 15k€ polttiksen tuolla rahalla, jonka nyt laitoin teslan käsirahaksi.
 
Kymmenen vuotta vanhoja Leafeja myydään reilulla kymppitonnilla, en usko että niiden arvo nollaan putoaa muutaman vuoden sisällä.
Tietysti jonkun Teslan arvo 10 vuoden ikäisenä S-osalta alkuu pikkuhiljaa realisoitumaan eikä sen perusteella näytä siltä, että arvo oli lähellä nollaa 5 vuoden päästä. Muutenkin puhutaan sähköautoista, joiden arvo lähtökohtaisesti on 45k€ ja ylöspäin. Tietysti tarjolla on tosiaan halvempiakin, mutta noiden arvokkaampien sähköautojen hankinta-arvo on ollut korkea jo lähtötilanteessa, joten 15 vuoden jälkeen saatetaan puhua edelleen lähes 10k€ autoista. Olen samaa mieltä, että sähkisten hinnat tulee tippumaan kuten muillakin autoilla, mutta ei niistä tule käytetyn polttis-Dacian hintaisia.

Jos polttareista ottaa esimerkin, niin toinen auto pihassa on 14 vuotta vanha ja siitä sitä karvalakimpeja laiskempia moottorimalleja (ainakin yritetään) myydään 12-13k€ hintaan. Tokikin puhutaan lähtöhinnaltaan 70k€ autosta. Tämän hetken tilanne on tuhonnut kysynnän kyseiselle kamppeelle, joten sen arvo on pudonnut huomattavasti yhtäkkisesti. Molemmat tässä tapauksessa kuvaa sähköautojen tilaa. Niiden arvo ei tule todennäköisesti tippumaan yhtä nopeaa matalaksi kun verrataan 20-30k€ polttista, mutta toisaalta on mahdollista, että markkinatilanne muuttuu ja vaikuttaa merkittävästi arvoon.
 
Vertailut eri polttoaineiden ja autojen välillä pitäisi tehdä aina omista lähtökohdista ja ottaa huomioon muuttuvat seikat, mitä esim. aiemmin mainitun esimerkin 15t€ polttiksen ja 50t€ sähköauton välillä on. Esimerkiksi itse näen omalla kohdallani näissä merkittävän eron: 15t€ autoon en todennäköisesti ottaisi kaiken sisältävää täyskaskoa, 50t€ sähköautosta en varmaan uskaltaisi jättää pois. Uusi auto pitää aina huollattaa lähtökohtaisesti merkkiliikkeessä sen arvon säilyttämiseksi. 15t€ autoon uskaltaa osatessaan tehdä jo jotain itse taikka käyttää laajemmalla skaalalla korjaamoja. 15t€ auto ei vaadi hankinnan suhteen merkittäviä pääomia taikka rahoituskustannuksia. Myös arvonelema alkaa tässä hintaluokassa olemaan sellainen, että vaikka autolla ei olisi mitään arvoa, viiden vuoden päästä olet kuitenkin todennäköisesti "hävinnyt" arvonelemana vähemmän kuin 50t€ autossa. Vasta tämän jälkeen ryhdytään miettimään omaa ajoprofiilia ja muita muuttuvia kuluja. Rahoituksen kanssa jos siellä on se viimeinen isompi maksuerä, pitää se kuitenkin laskelmissa huomioida, vaikka homman hoitaisi kuinka: joko myyt auton ja saat sen kustannettua sitä kautta taikka olet joko säästänyt lyhennysten ohessa sen summan tai hankit loppuosalle toisen rahoituksen, jonka kulut sitten olisi hyvä laskea ainakin teoreettisesti, jotta auton kokonaiskulut olisivat tiedossa.
Teslassahan ei ole huolto-ohjelmaa joten siihen on mennyt 0e. Itse en tykkää liata näppejä joten halvemman auton korjaukset olisi joutunut rahalla ostamaan. Takuu on vielä voimassa jos sähkikseen nyt tulisi jotain. Kasko ja liikennevakuutus yht n 800e/a. Viimeiselle isommalle erälle otan lisälainaa jos pidän auton ja jatkan edelleen ajamista periaatteella lyhennys = teoreettiset polttoainekulut. Kun auto on maksettu tällä vauhdilla niin ajaminen on sitten "ilmaista".
Paljon tuli laseskeltua "kannattavuutta" edeltävästi mutta nyt kun alkaa konkretisoitumaan niin onhan tämä aika silmiä avaavaa ollut.
 
Tietysti jonkun Teslan arvo 10 vuoden ikäisenä S-osalta alkuu pikkuhiljaa realisoitumaan eikä sen perusteella näytä siltä, että arvo oli lähellä nollaa 5 vuoden päästä. Muutenkin puhutaan sähköautoista, joiden arvo lähtökohtaisesti on 45k€ ja ylöspäin. Tietysti tarjolla on tosiaan halvempiakin, mutta noiden arvokkaampien sähköautojen hankinta-arvo on ollut korkea jo lähtötilanteessa, joten 15 vuoden jälkeen saatetaan puhua edelleen lähes 10k€ autoista. Olen samaa mieltä, että sähkisten hinnat tulee tippumaan kuten muillakin autoilla, mutta ei niistä tule käytetyn polttis-Dacian hintaisia.

Jos polttareista ottaa esimerkin, niin toinen auto pihassa on 14 vuotta vanha ja siitä sitä karvalakimpeja laiskempia moottorimalleja (ainakin yritetään) myydään 12-13k€ hintaan. Tokikin puhutaan lähtöhinnaltaan 70k€ autosta. Tämän hetken tilanne on tuhonnut kysynnän kyseiselle kamppeelle, joten sen arvo on pudonnut huomattavasti yhtäkkisesti. Molemmat tässä tapauksessa kuvaa sähköautojen tilaa. Niiden arvo ei tule todennäköisesti tippumaan yhtä nopeaa matalaksi kun verrataan 20-30k€ polttista, mutta toisaalta on mahdollista, että markkinatilanne muuttuu ja vaikuttaa merkittävästi arvoon.
Mistä tää puhe polttisten arvojen romahduksen omaisesta hintakehityksestä tulee? Ainakin keski-euroopassa käytettyjen polttisten arvot ovat vaan nousseet parin vuoden takaisesta?
 
Teslassahan ei ole huolto-ohjelmaa joten siihen on mennyt 0e. Itse en tykkää liata näppejä joten halvemman auton korjaukset olisi joutunut rahalla ostamaan. Takuu on vielä voimassa jos sähkikseen nyt tulisi jotain. Kasko ja liikennevakuutus yht n 800e/a. Viimeiselle isommalle erälle otan lisälainaa jos pidän auton ja jatkan edelleen ajamista periaatteella lyhennys = teoreettiset polttoainekulut. Kun auto on maksettu tällä vauhdilla niin ajaminen on sitten "ilmaista".
Paljon tuli laseskeltua "kannattavuutta" edeltävästi mutta nyt kun alkaa konkretisoitumaan niin onhan tämä aika silmiä avaavaa ollut.

Haluaisitko jakaa yksityiskohtaisemmalla tasolla autosi kuukausittaiset kulut (verot, vakuutukset, huollot, yms.), ja mahdollinen ajomääräsi, niin voidaan vaikka yhdessä niitä täällä miettiä ja vertailla?

EDIT: tuo huolto-ohjelmattomuus on mielestäni tietyllä tavalla aika erikoinen linjaus ja pitääkö paikkansa? Mietin esim. nesteiden vaihtoja, joita sähköautoissakin yhä edelleen käytetään (jarruneste, jäähdytysneste, ilmastoinnin kylmäaine yms.) sekä kaikki kuluvat osat kuten alustan nivelet, jarruosat yms. Yleensä kun tavan polttiksessa ei tee huoltoja, niin sillä pääsee maksamaan korjaamisesta vielä entistäkin enemmän verrattuna tilanteeseen, että asiaan olisi puututtu ajoissa. Myöskään vanhemmiten se tuskin sähköauton luotettavuuttakaan lisää, jos autoa ei läpikäydä muualla kuin katsastuksessa ja ei sielläkään kattavasti.
 
Mistä tää puhe polttisten arvojen romahduksen omaisesta hintakehityksestä tulee? Ainakin keski-euroopassa käytettyjen polttisten arvot ovat vaan nousseet parin vuoden takaisesta?
Kyse oli Suomen markkinoista ja tässä tapauksessa esimerkin auto oli diesel-auto, joilla pääsääntöisesti ei ole kovin suurta kysyntää tällä hetkellä. Myyjien varastot täyttyy eikä käytettyjä diesel-autoja haluta ottaa vaihdossa vastaan kaikissa liikkeissä kun niiden kiertoaika on noussut (lähde: hesarin haastattelu). Ymmärtääkseni tällä hetkellä käytettyjen hybridiautojen hinnat ovat nousseet edelleen, mutta puhtaiden bensiiniautojen haluttavuus ei ole sekään enää yhtä suurta. Tähän väliin sanon, että möin oman bensiiniauton (vm2011) viime kesänä ja sain siitä omat takaisin, vaikka olin ehtinyt ajaa sillä 2 vuotta/25tkm.
 
Mistä tää puhe polttisten arvojen romahduksen omaisesta hintakehityksestä tulee? Ainakin keski-euroopassa käytettyjen polttisten arvot ovat vaan nousseet parin vuoden takaisesta?
Keskieuroopassa ei sähköauto ole oikeastaan sen halvempi käyttää kuin polttiskaan, kun sähkö on (nyt erityisen) kallista.
 
Tosiaan, vaihtoehtona olisi ollut että ostan velattoman 15k€ polttiksen tuolla rahalla, jonka nyt laitoin teslan käsirahaksi.
Eli aika luovaa matematiikkaa harrastamalla pääset 20k€ säästöihin, jos nyt mietitään ajamisen kuukausittaista kustannusta mikä oikeasti realisoituu joka kuukausi, niin taidat käyttää jopa enemmän rahaa tällä hetkellä autoiluun kuin aikaisemmin?
 
EDIT: tuo huolto-ohjelmattomuus on mielestäni tietyllä tavalla aika erikoinen linjaus ja pitääkö paikkansa? Mietin esim. nesteiden vaihtoja, joita sähköautoissakin yhä edelleen käytetään (jarruneste, jäähdytysneste, ilmastoinnin kylmäaine yms.) sekä kaikki kuluvat osat kuten alustan nivelet, jarruosat yms. Yleensä kun tavan polttiksessa ei tee huoltoja, niin sillä pääsee maksamaan korjaamisesta vielä entistäkin enemmän verrattuna tilanteeseen, että asiaan olisi puututtu ajoissa. Myöskään vanhemmiten se tuskin sähköauton luotettavuuttakaan lisää, jos autoa ei läpikäydä muualla kuin katsastuksessa ja ei sielläkään kattavasti.
Täältä voit lukea Teslan huolto-ohjelman: Auton huolto
Ei se täysin tyhjä ole, mutta onhan se nyt fakta että valtaosa voimalinjan huoltokohteista tippuu pois koska kyseisiä osia ei yksinkertaisesti ole. Legacy-autonvalmistajat vielä yrittävät ylläpitää huoltoverkostoaan erinäisin tarkastushuolloin, mutta tosiasiassa suuri osa tarkastuksistakin on aika turhia kunhan auto määräaikaiskatsastetaan. Eihän vanhoille polttiksillekaan yleensä tehdä kuin öljyjen ja suodatinten vaihtoja, ja sitten korjataan mitä menee rikki.

Voin olla täysin väärässä, mutta eikö Tesla niittänyt mainetta nimenomaan sillä, että "lukitsee" tällaisia DIY-korjattuja autoja taikka autoja, joita ei ole korjattu heidän omassa huollossaan käyttökelvottomiksi taikka eivät saa ohjelmistopäivityksiä ja/tai mahdollisuutta ladata Teslan asemilla? Ja koskiko näitä myös se, että OE-valmistajat eivät saa myydä omissa nimissään ja omien kanaviensa kautta varaosia, vaan kaiken on kierrettävä valtuutettujen huoltojen kautta? Näin harrastajalle tällaiset seikat ovat ehdoton ei-ei autoa mietittäessä jos näin on.
Nämä ovat koskeneet pääasiassa lunastukseen menneitä ajoneuvoja sekä joitain mediaan eksyneitä poikkeustapauksia. Varaosien kanssa varmasti onkin vaikeaa, mutta purkuautot ja aftermarket osat helpottavat tätäkin ajan myötä. Kovin montaa DIY-harrastajaa ei toivottavasti löydy, joka lähtee itsenäisesti repimään auki ja korjaamaan 400 V sähköauton akkua, joten kyseessä on erityisesti aiheeseen perehtyvän korjaamon haaste. Ks. aiemmin linkittämäni video, jossa ainakin muutama kommentti myös tähän liittyen.
 
En keksi Teslaan muuta huolettavaa kuin raitisilman suodattimen ja jarrunesteiden vaihdon ja kumpaakaan en viitsisi alle 5 vuoden valein tehda. Jarru nesteet voi vaihtaa samalla kun vaihtaa jarrupalat.
 
En keksi Teslaan muuta huolettavaa kuin raitisilman suodattimen ja jarrunesteiden vaihdon ja kumpaakaan en viitsisi alle 5 vuoden valein tehda. Jarru nesteet voi vaihtaa samalla kun vaihtaa jarrupalat.

Näiden lisäksi jarrut on syytä käyttää auki herkistelyä varten Suomen oloissa kerran vuoteen. Mutta helposti tuonkin tekee itse renkaanvaihdon yhteydessä.
 
En keksi Teslaan muuta huolettavaa kuin raitisilman suodattimen ja jarrunesteiden vaihdon ja kumpaakaan en viitsisi alle 5 vuoden valein tehda. Jarru nesteet voi vaihtaa samalla kun vaihtaa jarrupalat.
Olikohan tämä provo? Jarrupalojen vaihtoa ei kulumisen takia juuri tarvitse tehdä, ellei autolla kierrä rataa. Oma ohjelmani on suunnilleen:
  • Saranoiden voitelu 1-2 krt/vuodessa
  • Raitisilmansuodatin reilu vuoden välein
  • Jarrunesteet 2-3 vuoden välein, samalla jarrujen herkistely/putsaus
  • Voimansiirtoöljyt jossain 100 tkm paikkeilla (mikäli pidän sinne asti)
  • Muut huollot vikaantumisen tai todennetun tarpeen mukaan
Näistä kertyy alle 100 euroa vuodessa huoltokuluja kun itse tekee.
 
En keksi Teslaan muuta huolettavaa kuin raitisilman suodattimen ja jarrunesteiden vaihdon ja kumpaakaan en viitsisi alle 5 vuoden valein tehda. Jarru nesteet voi vaihtaa samalla kun vaihtaa jarrupalat.
Mä kyllä vaihtaisin raittarin kerran vuoteen, mutta eihän sitä ole pakko vaihtaa ikinä, vaikka ottaa koko filsun pois.
 
En keksi Teslaan muuta huolettavaa kuin raitisilman suodattimen ja jarrunesteiden vaihdon ja kumpaakaan en viitsisi alle 5 vuoden valein tehda. Jarru nesteet voi vaihtaa samalla kun vaihtaa jarrupalat.
Renkaat, tukivarret, jarrunesteet, iskarit ja jouset jne. ovat ihan samalla tavalla kuluvia osia kuin polttiksissa.

Model S:t ovat "kuuluisia" siitä, että noita tukivarsia ja niveliä kuluu. En tiedä miten 3:set ja Y:t kestävät. Niistä ekat ovat nyt 3v iässä, joten varmaan vähitellen alkaa kertyä kokemuksia siitäkin.
 
Ei Teslaa tosiaan tarvitse huoltaa. Mutta korjata pitää senkin edestä.

Model3 ei ole vielä päässyt katsastusikään, mutta Model S:n katsastustilastoja löytyy eikä ne kovin mairittelevia ole:

Teslasta ja sen suosituimmasta mallista, Tesla S, löytyy tilastollisesti merkittävä määrä vain käyttöönottovuosien 2015 ja 2017 malleista. Vuonna 2020 on katsastettiin 212 kappaletta viisivuotiasta käyttöönottovuoden 2015 Tesla Model S –mallia. Viisivuotiaista Tesla S-malleista hylättiin 13,2 prosenttia, kun viisivuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen hylkäysprosentti on 5,8 ja parhaan mallin (Toyota Corolla) hylkäysprosentti on 0,7. Merkkinä Tesla oli viisivuotiaiden autojen joukossa vuoden 2020 katsastustilastossa kuudenneksi heikoin.

Käyttöönottovuoden 2015 Tesla S-malleista hylättiin 32 autoa 212 katsastetusta. Hylkäykseen johtaneet viat liittyvät etupäässä akselistoihin, renkaisiin sekä jousitukseen ja iskunvaimennukseen, jotka muodostavat yhteensä 26 hylkäystä. Taka-akseliston vika on yleisin hylkäyssyy. Kaksi autoa asetettiin ajokieltoon renkaiden/vanteiden ongelmien takia. Korjauskehotuksia annettiin eniten kohdissa näkyvyys ja valot.
Vuonna 2020 katsastettiin 143 kappaletta kolmivuotiasta käyttöönottovuoden 2017 Tesla S –mallia. Niistä hylättiin 8,4 prosenttia. Keskimäärin kolmivuotiaista hylättiin 2,9 prosenttia, kahden parhaan mallin Mercedes-Benz B-sarjan ja Suzuki SX4:n hylkäysprosentti on 0,0. Tesla S on mallitilastossa kolmivuotiaiden kahdeksanneksi huonoin, merkkitilastossa Tesla on kolmivuotiaiden joukossa kolmanneksi huonoin automerkki.

Akselistot, renkaat, jousitus ja iskunvaimennus ovat olleet useimmiten hylkäyksen perusteena. Taka-akseliston vika on kaikkein yleisin hylkäyssyy. Kaksi autoa asetettiin ajokieltoon etuakseliston vikojen vuoksi. Korjauskehotuksia annettiin eniten kohdissa valot/sähkölaitteet ja näkyvyys (ikkunat, tuulilasi, pesulaitteet).

Tesla S:n raju suorituskyky ja suuri massa rasittavat alustan komponentteja, akselistoja ja renkaita, koska ne ovat yleisin syy Tesla S:n hylkäyksiin.

Vuonna 2018 on katsastettu 149 kappaletta kolmivuotiasta Tesla Model S -mallia ja 4 muuta Tesla-mallia, jotka on otettu käyttöön vuonna 2015. Kolmivuotiaista Tesla S-malleista on hylätty 8,7 prosenttia, kun kolmivuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen hylkäysprosentti on 3,1.
Merkkinä Tesla oli vuoden 2018 Traficom-katsastustilastossa neljänneksi huonoin, sijalla 27 kaikkiaan 30 automerkin joukossa.

 
Renkaat, tukivarret, jarrunesteet, iskarit ja jouset jne. ovat ihan samalla tavalla kuluvia osia kuin polttiksissa.
Kuluu kuluu ja tekisi mieli sanoa etta yli puolet suomalaisista ei noita sen enempaa huolla muuta kuin vasta jos katsastuksessa pomppaa ja se ei heille lisakustannuksia tuota.
 
@Pete88 Älä tuijota sitä Tessun sivuston laskuria, soita edustajalle. Se laskuri on äärimmäisen karkea eikä omaa kovin suurta mukautuvuutta ja näyttää vain yhden rahoittajan. Siellä on esim Santander, joka on edullisempi ehdoiltaan.
 
@Pete88 Älä tuijota sitä Tessun sivuston laskuria, soita edustajalle. Se laskuri on äärimmäisen karkea eikä omaa kovin suurta mukautuvuutta ja näyttää vain yhden rahoittajan. Siellä on esim Santander, joka on edullisempi ehdoiltaan.
Hyödyllistä tietoa. Itseäkin kiinnostelisi tasaerä alusta loppuun ilman jämäriä. Tuo 35k loppulasku johtaa pitäkää tunkkinne tilanteeseen.
 
Täältä voit lukea Teslan huolto-ohjelman: Auton huolto
Ei se täysin tyhjä ole, mutta onhan se nyt fakta että valtaosa voimalinjan huoltokohteista tippuu pois koska kyseisiä osia ei yksinkertaisesti ole. Legacy-autonvalmistajat vielä yrittävät ylläpitää huoltoverkostoaan erinäisin tarkastushuolloin, mutta tosiasiassa suuri osa tarkastuksistakin on aika turhia kunhan auto määräaikaiskatsastetaan. Eihän vanhoille polttiksillekaan yleensä tehdä kuin öljyjen ja suodatinten vaihtoja, ja sitten korjataan mitä menee rikki.

Se on totta, että moni perinteinen huoltokohde jää pois jo yksinkertaisesti siksi, ettei ko. huollettavaa kohdetta ole lainkaan. Mutta riippuen sitten auton iästä ja ajomäärästä (jos uusia ei lasketa), tiedän itsekin Teslan alle katsoneena, että siellä on jousitus (vissiin löytyy molempia, eli rautajousilla ja ilmalla), alustan ripustukset, joissa on niveliä, jarrut ja niihin liittyvät komponentit sekä lukuisia muita osia ympäri auton. Lisäksi kaikki eivät ole niin onnekkaita, etteikö joskus pitäisi joitakin koritöitäkin tehdä. Elektroniikkaa on enemmän ja esim. Model S:ssä ovenkahvat vaativat erittäin todennäköisesti Suomen olosuhteissa jossain vaiheessa toimenpiteitä. Autoon, johon on vaihdettu jarrunesteet viiden vuoden välein, jättäisin kauppaan. Itse poikkean merkittävästi tuosta esittämästäsi linjasta, koska itse hoidan Stretenin tapaan autot ennakoivalla huollolla ja en ole viimeisen 13-vuoden aikana saanut minkään omistamani auton kohdalla minkäänlaista huomautusta katsastuksessa taikka jäänyt tien päälle. Esim. vuonna 2019 myymäni E38 BMW:n ostajia oli kirjaimellisesti jonoksi asti, koska auto oli lähes täysin alkuperäisessä kunnossa ja huollettu aina alkuperäisillä taikka OE-osilla ja mitään ei ollut jätetty ns. oman onnensa nojaan.

Nämä ovat koskeneet pääasiassa lunastukseen menneitä ajoneuvoja sekä joitain mediaan eksyneitä poikkeustapauksia. Varaosien kanssa varmasti onkin vaikeaa, mutta purkuautot ja aftermarket osat helpottavat tätäkin ajan myötä. Kovin montaa DIY-harrastajaa ei toivottavasti löydy, joka lähtee itsenäisesti repimään auki ja korjaamaan 400 V sähköauton akkua, joten kyseessä on erityisesti aiheeseen perehtyvän korjaamon haaste. Ks. aiemmin linkittämäni video, jossa ainakin muutama kommentti myös tähän liittyen.

Vaikka joku näin varmaan haluaa toivoa, sitten kun sähköautoja alkaa löytymään siinä määrin, että ne kulkeutuvat sinne halvempaankin segmenttiin, niin kyllä sieltä alkaa löytymään kaikenlaisia "insinöörejä", jotka autoa haluavat säästömielessä korjata. Sinänsä omasta mielestäni tässä ei ole mitään väärää, jos tietää mitä tekee. Sähköautot eivät ole jumalien kokoamia taikka suunnittelemia, vaan ihan ihmisten keksintöjä, joita ihmiset korjaavat. Aikanaan sama keskustelu käytiin, kun ennen vanhaan tyyliin ruuvimeisselillä sai kaikki kriittiset paikat korjattua tien sivussa ja kuulemma nykyautoihin ei mitään pysty tekemään itse, mutta eipä se ole ainakaan itseäni lainkaan hidastanut. Esim. VW tarjoaa ihan jokaiselle aiheesta kiinnostuneelle omien kanaviensa kautta tehtaan yksityiskohtaiset korjausohjeet varmaankin kaikille valmistamilleen automalleille (en toki tiedä, onko siellä vielä sähkömalleja mukana). Jos tämän lisäksi lenkkiavain pysyy kädessä, niin ei sähköautossakaan mitään niin ihmeellistä ole, kunhan tietää mitä on tekemässä. Arvaaminen on huono juttu ja tietenkin voi olla kohtalokastakin sähköauton kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Näiden lisäksi jarrut on syytä käyttää auki herkistelyä varten Suomen oloissa kerran vuoteen.
Vahan semmoinen seisseiden autojen ongelma tuo jarrujen herkistelyn tarve. Ainakin oma mutu tuntuma on etta kovassa ajossa oleviin vaihdetaan paloja ja kesaautoihin satuloita.
 
Se on totta, että moni perinteinen huoltokohde jää pois jo yksinkertaisesti siksi, ettei ko. huollettavaa kohdetta ole lainkaan. Mutta riippuen sitten auton iästä ja ajomäärästä (jos uusia ei lasketa), tiedän itsekin Teslan alle katsoneena todeta, että siellä on jousitus (vissiin löytyy molempia, eli rautajousilla ja ilmalla), alustan ripustukset, joissa on niveliä, jarrut ja niihin liittyvät komponentit sekä lukuisia muita osia ympäri auton. Lisäksi kaikki eivät ole niin onnekkaita, etteikö joskus pitäisi joitakin koritöitäkin tehdä. Elektroniikkaa on enemmän ja esim. Model S:ssä ovenkahvat vaativat erittäin todennäköisesti Suomen olosuhteissa jossain vaiheessa toimenpiteitä. Autoon, johon on vaihdettu jarrunesteet viiden vuoden välein, jättäisin kauppaan. Itse poikkean merkittävästi tuosta esittämästäsi linjasta, koska itse hoidan Stretenin tapaan autot ennakoivalla huollolla ja en ole viimeisen 13-vuoden aikana saanut minkään omistamani auton kohdalla minkäänlaista huomautusta katsastuksessa taikka jäänyt tien päälle. Esim. 2019 myymäni E38 BMW:n ostajia oli kirjaimellisesti jonoksi asti, koska auto oli lähes täysin alkuperäisessä kunnossa ja huollettu aina alkuperäisillä taikka OE-osilla ja mitään ei ollut jätetty ns. oman onnensa nojaan.



Vaikka joku näin varmaan haluaa toivoa, sitten kun sähköautoja alkaa löytymään siinä määrin, että ne kulkeutuvat sinne halvempaankin segmenttiin, niin kyllä sieltä alkaa löytymään kaikenlaisia "insinöörejä", jotka autoa haluavat säästömielessä korjata. Sinänsä omasta mielestäni tässä ei ole mitään väärää, jos tietää mitä tekee. Sähköautot eivät ole jumalien kokoamia taikka suunnittelemia, vaan ihan ihmisten keksintöjä, joita ihmiset korjaavat. Aikanaan sama keskustelu käytiin, kun ennen vanhaan tyyliin ruuvimeisselillä sai kaikki kriittiset paikat korjattua tien sivussa ja kuulemma nykyautoihin ei mitään pysty tekemään itse, mutta eipä se ole ainakaan itseäni lainkaan hidastanut. Esim. VW tarjoaa ihan jokaiselle aiheesta kiinnostuneelle omien kanaviensa kautta tehtaan yksityiskohtaiset korjausohjeet varmaankin kaikille valmistamilleen automalleille (en toki tiedä, onko siellä vielä sähkömalleja mukana). Jos tämän lisäksi lenkkiavain pysyy kädessä, niin ei sähköautossakaan mitään niin ihmeellistä ole, kunhan tietää mitä on tekemässä. Arvaaminen on huono juttu ja tietenkin voi olla kohtalokastakin sähköauton kanssa.
Ja akkujen vaihtoakin saa tehdä, kun käy tietyn sähköturvallisuuskurssin. Ei tartte olla sähköasentaja niinkuin pistorasian vaihtoon tarvitaan.
 
Vahan semmoinen seisseiden autojen ongelma tuo jarrujen herkistelyn tarve. Ainakin oma mutu tuntuma on etta kovassa ajossa oleviin vaihdetaan paloja ja kesaautoihin satuloita.

Ongelma ei ole auton seisominen vaan se että kun noita levyjarruja ei ainakaan omassa käytössä (ajoa 40tkm vuodessa) tule juurikaan käytettyä kun lähes kaikki jarruttelu tapahtuu sähkömoottorilla. Viime keväänä renkaanvaihdon yhteydessä otin auki ja putsasin vuoden vanhan Tesla Model 3:n jarrut ja sen verran oli jo jumista settiä että ihan tarpeeseen tuli. Siitä lähtien olen vähintään pari kertaa viikossa tehnyt motarin rampissa tms. sopivassa paikassa kunnon jarrutuksia noilla levyjarruilla josko pysyisivät vähän vetreämpinä.
 
Eli aika luovaa matematiikkaa harrastamalla pääset 20k€ säästöihin, jos nyt mietitään ajamisen kuukausittaista kustannusta mikä oikeasti realisoituu joka kuukausi, niin taidat käyttää jopa enemmän rahaa tällä hetkellä autoiluun kuin aikaisemmin?
Siis lyhennyshän on kuin siirtäisi rahaa vasemmasta taskusta oikeaan kun auton arvo pysyy/nousee. Samoin iso käsiraha.
Totta puhuttuna laskin sen varaan että auton arvonlasku ei paljoa ylitä säästettyjä polttoainekustannuksia ja polttiksen kuvitteellista arvonlaskua. Tuossa skenaariossa 2v vanha model 3 sr+ maksaisi nyt alle 30k€ josta ollaan kyllä kaukana. Tuolloinkin vielä olisi ns omillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Siis lyhennyshän on kuin siirtäisi rahaa vasemmasta taskusta oikeaan kun auton arvo pysyy/nousee. Samoin iso käsiraha.
Totta puhuttuna laskin sen varaan että auton arvonlasku ei paljoa ylitä säästettyjä polttoainekustannuksia ja polttiksen kuvitteellista arvonlaskua. Tuossa skenaariossa 2v vanha model 3 sr+ maksaisi nyt alle 30k€ josta ollaan kyllä kaukana. Tuolloinkin vielä olisi ns omillaan.
Aivan, no kuten sanoin, luovaa matikkaa IMO, jaksa enempää tästä vääntää, jokainen tekee kannattavuuslaskemansa miten haluaa niillä oletuksilla kuin haluaa.
Mutta mites ne kuukausittaiset realisoituvat kulut? Ja jos kerran lyhennys ja polttoaineet on sama, niin mites ne loput kulut, kumpi on halvempi kokonaisuus per kuukausi?
 
Mutta mites ne kuukausittaiset realisoituvat kulut? Ja jos kerran lyhennys ja polttoaineet on sama, niin mites ne loput kulut, kumpi on halvempi kokonaisuus per kuukausi?
Se nyt on sille ja sama kun ei kädestä suuhun tule elettyä, kokonaisuus ratkaisee.
Mutta lyhyt vastaus: sähkis on halvempi ja vähemmän yllätyksiä ja epävarmuustekijöitä. Elämänlaatu kohenee kun ei tarvi pakkasilla miettiä käynnistyykö, eikä tarvi käyttää pajalla tai katsastuksissa.
 
Se nyt on sille ja sama kun ei kädestä suuhun tule elettyä, kokonaisuus ratkaisee.
Mutta lyhyt vastaus: sähkis on halvempi ja vähemmän yllätyksiä ja epävarmuustekijöitä. Elämänlaatu kohenee kun ei tarvi pakkasilla miettiä käynnistyykö, eikä tarvi käyttää pajalla tai katsastuksissa.
Hieno juttu, se nyt ei kuitenkaan ollut pointti, mutta eipä sinua myöskään ilmeisesti kiinnosta avata sen tarkemmin näiden kustannuksien eroa joten antaapi olla.
 
Sehän nyt on ihan hölmöä laskea lainanlyhennys kuluksi, jos tavara on pitänyt arvonsa. Ei kai kukaan laske kuluksi sitäkään, että siirtää käyttötililtä rahaa säästötilille.
 
Ongelma ei ole auton seisominen vaan se että kun noita levyjarruja ei ainakaan omassa käytössä (ajoa 40tkm vuodessa) tule juurikaan käytettyä kun lähes kaikki jarruttelu tapahtuu sähkömoottorilla. Viime keväänä renkaanvaihdon yhteydessä otin auki ja putsasin vuoden vanhan Tesla Model 3:n jarrut ja sen verran oli jo jumista settiä että ihan tarpeeseen tuli. Siitä lähtien olen vähintään pari kertaa viikossa tehnyt motarin rampissa tms. sopivassa paikassa kunnon jarrutuksia noilla levyjarruilla josko pysyisivät vähän vetreämpinä.

Tämä, jarrut ei ole käytössä juuri ollenkaan normi ajossa. 150 tuhatta teslan mittarissa ny ja orkkis palat yhä. Kerran kk yritån muistaa kovemmin jarruta.
 
Sehän nyt on ihan hölmöä laskea lainanlyhennys kuluksi, jos tavara on pitänyt arvonsa. Ei kai kukaan laske kuluksi sitäkään, että siirtää käyttötililtä rahaa säästötilille.
Mietitkö tätä auki hetkeäkään ennenkuin kirjoitit ja julkaisit? Vai oikeastikko rinnastat auton lainanlyhennyksen rahan siirtelyyn tilien välillä?
 
Mietitkö tätä auki hetkeäkään ennenkuin kirjoitit ja julkaisit? Vai oikeastikko rinnastat auton lainanlyhennyksen rahan siirtelyyn tilien välillä?
Onhan tuossa asiaa. Mikäli tarkastelee kuukausittaisia juoksevia kuluja, niin silloin lyhennys näkyy kuluna, mutta jos lasket lyhennyksen kuluksi, niin silloin et vähennä auton arvonalenemaa kuukausittain vaan loppulaskemassa, missä myyntitulosta vähennetään arvonalenema. Vertaus on hyvinkin osuva, mutta kohtalokas riippuen auton arvonalenemasta. Omasta mielestä mielestä kun laskee kuukausittaisiin menoihin menevää rahaa, niin erittelee kuukausittaisin auton käyttöön menevä euromäärä ja kokonaiskulu arvioidun arvonaleneman jälkeen.
 
Mietitkö tätä auki hetkeäkään ennenkuin kirjoitit ja julkaisit? Vai oikeastikko rinnastat auton lainanlyhennyksen rahan siirtelyyn tilien välillä?
Sinä nyt selkeästi ole älynnyt mistä sähköautoilussa on kyse: Sehän nykyisin sähköauton hankinta on sijoitus ja sillä ajelu on kuin laittaisi rahaa pankkiin ;)
 
Sehän nyt on ihan hölmöä laskea lainanlyhennys kuluksi, jos tavara on pitänyt arvonsa. Ei kai kukaan laske kuluksi sitäkään, että siirtää käyttötililtä rahaa säästötilille.

Tässä verrataan nyt omenoita appelsiineihin. Se on täysin totta, että rahoituserästä kaikki ei tietenkään ole kulua, vaan osa karttuu auton jälleenmyyntiarvoksi, joka ei ole nolla. Näin ollen se ei ole puhdasta kulua, mutta vaatii kuitenkin omistajaltaan riittävää kassavirtaa, koska säöstötilille voit valita olla laittamatta rahaa, mutta lyhennyserä tulee joka tapauksessa lyhentää. Mahdollinen likviditeetti auton arvossa realisoituu vasta myydessä. Juoksevien kulujen laskennassa ei ole kuitenkaan yhdentekevää, kuinka suuri lyhennyserä on.
 
Kuukauden rahoituserän suuruudella (=auto ostettu itselle) ei ole juurikaan tekemistä auton todellisen kulun tai lopullisen kannattavuuden osalta, koska se ei kerro suoraan koron määrää, lyhennysaikaa, otettua lainan suuruutta jne. Eli kunhan kuukausierä on omaan maksukykyyn sopiva, niin muuta merkitystä sillä ei ole. Toki jos ottaa kalliin rahoituksen pitkällä maksuajalla niin se vaikuttaa negatiivisesti kannattavuuteen. Oikeassa yksityisliisinkisopimuksessa taas sillä kuukausierällä onkin merkittävä vaikutus sopimuksen kannattavuuteen taloudellisesti.

Esimerkkinä itsellä omaksi ostetun auton kuukausierällä ei ole juuri vaikutusta, koska voisin lyhentää minkä suuruista erää tahansa tai vaikka maksaa auton kerralla omaksi. Valitsen kuitenkin mahdollisimman pitkän maksuajan maksimimäärällä lainaa, koska lainaraha on vielä halpaa (1%:n todellinen vuosikorko). Lisäksi uskon, että sähköauto tulee pitämään hintansa vielä verrattain hyvin seuraavat 1-3 vuotta ellei Ukrainan tilanne sotke tulevia vuosia tätä pahemmin.

Jos autoilusta yhtään tykkää pelkästään sen paikasta toiseen liikkumisen lisäksi niin onhan tuo sähköauto niin paljon mukavampaa kuin polttiksella ajaminen. Huollon sijaisautona oli uusi Golffi ja tuntui kuin olisi palannut parikymmentä vuotta taaksenpäin kun sillä lähti ensimmäistä kertaa liikkeelle. Auto ei liiku mihinkään ja kaasua painaessa pitää odottaa sekunttikaupalla ennen kuin jotain tapahtuu ja sittenkin nopeuden vaihtelu on sellaista arpapeliä polttomoottorin tuottaman tehon sekä automaatin vaihtelun takia, että ei sitä olisi enää jaksanut sähköautojen jälkeen. Itse siis mieluusti myös maksan siitä hiukan extraa, että autoilu on mukavaa ja vaivatonta.
 
Kuukauden rahoituserän suuruudella (=auto ostettu itselle) ei ole juurikaan tekemistä auton todellisen kulun tai lopullisen kannattavuuden osalta, koska se ei kerro suoraan koron määrää, lyhennysaikaa, otettua lainan suuruutta jne. Eli kunhan kuukausierä on omaan maksukykyyn sopiva, niin muuta merkitystä sillä ei ole. Toki jos ottaa kalliin rahoituksen pitkällä maksuajalla niin se vaikuttaa negatiivisesti kannattavuuteen. Oikeassa yksityisliisinkisopimuksessa taas sillä kuukausierällä onkin merkittävä vaikutus sopimuksen kannattavuuteen taloudellisesti.

Esimerkkinä itsellä omaksi ostetun auton kuukausierällä ei ole juuri vaikutusta, koska voisin lyhentää minkä suuruista erää tahansa tai vaikka maksaa auton kerralla omaksi. Valitsen kuitenkin mahdollisimman pitkän maksuajan maksimimäärällä lainaa, koska lainaraha on vielä halpaa (1%:n todellinen vuosikorko). Lisäksi uskon, että sähköauto tulee pitämään hintansa vielä verrattain hyvin seuraavat 1-3 vuotta ellei Ukrainan tilanne sotke tulevia vuosia tätä pahemmin.

Jos autoilusta yhtään tykkää pelkästään sen paikasta toiseen liikkumisen lisäksi niin onhan tuo sähköauto niin paljon mukavampaa kuin polttiksella ajaminen. Huollon sijaisautona oli uusi Golffi ja tuntui kuin olisi palannut parikymmentä vuotta taaksenpäin kun sillä lähti ensimmäistä kertaa liikkeelle. Auto ei liiku mihinkään ja kaasua painaessa pitää odottaa sekunttikaupalla ennen kuin jotain tapahtuu ja sittenkin nopeuden vaihtelu on sellaista arpapeliä polttomoottorin tuottaman tehon sekä automaatin vaihtelun takia, että ei sitä olisi enää jaksanut sähköautojen jälkeen. Itse siis mieluusti myös maksan siitä hiukan extraa, että autoilu on mukavaa ja vaivatonta.

Tuo viimeinen lause oikeastaa kiteyttää tämän asian ja tuo esille sen seikan, että kukin tehköön miten parhaaksi näkee ja mihin on rahkeita, mutta kun vertaillaan eri autojen kustannuksia, pitäisi vertailla kaikkia auton kustannuksia ja lyhennyksiä kokonaisuutena, eikä valita ns. rusinoita pullasta. Rahoituksella toki auto siirtyy ajan saatossa omaksi vähän niin kuin talolainassa talo, mutta ei pankkikaan myönnä miljoonan euron talolainaa kenellekään sillä logiikalla, että se lyhennyserä menee kohti asuntoa, vaan velallisella pitää olla maksukykyä maksaa lyhennykset ja korot säännöllisistä tuloistaan. Näin ollen lyhyellä aikavälillä siihen, kuinka arvokkaan auton ostaa, on merkitystä oman taloudenhoidon kanssa. Sähköautojen arvonaleman kannalta ei ole tässä mielessä yhdentekevää, ketkä autoja ostavat ja riuttääkö heillä tulot sen maksamiseen. Nimittäin jos tämän taantuman myötä ihmisten maksuvaikeudet lisääntyvät taikka talous muuten kiristyy selvästi, niin autoja useimmiten kiristyvässä taloustilanteessa myydään taikka vaihdetaan edullisempaan. Esim. itse sain ostettua varsin edullisesti auton finanssikriisin jälkimainingeissa, kun tarjontaa oli yllin kyllin ja hinnat tulivat alaspäin.
 
Tuo viimeinen lause oikeastaa kiteyttää tämän asian ja tuo esille sen seikan, että kukin tehköön miten parhaaksi näkee ja mihin on rahkeita, mutta kun vertaillaan eri autojen kustannuksia, pitäisi vertailla kaikkia auton kustannuksia ja lyhennyksiä kokonaisuutena, eikä valita ns. rusinoita pullasta. Rahoituksella toki auto siirtyy ajan saatossa omaksi vähän niin kuin talolainassa talo, mutta ei pankkikaan myönnä miljoonan euron talolainaa kenellekään sillä logiikalla, että se lyhennyserä menee kohti asuntoa, vaan velallisella pitää olla maksukykyä maksaa lyhennykset ja korot säännöllisistä tuloistaan. Näin ollen lyhyellä aikavälillä siihen, kuinka arvokkaan auton ostaa, on merkitystä oman taloudenhoidon kanssa. Sähköautojen arvonaleman kannalta ei ole tässä mielessä yhdentekevää, ketkä autoja ostavat ja riuttääkö heillä tulot sen maksamiseen. Nimittäin jos tämän taantuman myötä ihmisten maksuvaikeudet lisääntyvät taikka talous muuten kiristyy selvästi, niin autoja useimmiten kiristyvässä taloustilanteessa myydään taikka vaihdetaan edullisempaan. Esim. itse sain ostettua varsin edullisesti auton finanssikriisin jälkimainingeissa, kun tarjontaa oli yllin kyllin ja hinnat tulivat alaspäin.
Tuo on täysin totta, eikä varmasti monikaan ajattele että se mikä menee ylös, tulee myös alas. Ei välttämättä pysyvästi, mutta kyllä ne markkinat seilaavat ja elämäntilanteet myös

Onkos meillä tässä ketjussa tilaus/toimitusaikoja keräilty autoista tai olisikohan niille parempaa ketjua? Omaa leafia kovasti jo odottelee, vaikka ei tilaamisesta ole kuin vasta 2kk.

Eipä ole kyllä uuden auton osto ollut koskaan hätäisen hommaa, mutta nousevat sähkönhinnat ja nyt huonolla bensa-autolla ajaminen ei ainakaan luo säästöjä lompakkoon :wtf: Kunpa ei kävisi niin, että kun vihdoin sähköauto on alla, sähkö maksaa 50cent/kwh ja uuden auton arvo on puolittunut
 
Olikohan tämä provo? Jarrupalojen vaihtoa ei kulumisen takia juuri tarvitse tehdä, ellei autolla kierrä rataa. Oma ohjelmani on suunnilleen:
  • Jarrunesteet 2-3 vuoden välein, samalla jarrujen herkistely/putsaus

Ihan mielenkiinnosta; mikä Teslassa kuluttaa jarrunesteitä niin paljon, että ne pitäisi vaihtaa parin vuoden välein, kun jarruja ei pahemmin edes käytetä? Lukenut, että jengi vetää noilla 100tkm (toki joillekin tää on 2v, itselle edellisen duunin työmatkalla joku 7+ vuotta). Toki kosteutta kertyy linjaan, mutta ei kait se nyt noin paha ole...
Jurppii ihan helvetisti, että jarrulevyjä pitää putsata ruosteesta käyttämättömyyden vuoksi nykyisessä kulkineessa (hybridi), koska pintaruosteesta kitistään aina katsarilla.
 
Jarruneste vanhenee, se imee ilmasta itseensä kosteutta. Seuraa korroosiota ja jos tulee se hätätilanne niin neste kiehuu ja jarrut häipyy, talvella linjat jäätyy.
 
Jarruneste vanhenee, se imee ilmasta itseensä kosteutta. Seuraa korroosiota ja jos tulee se hätätilanne niin neste kiehuu ja jarrut häipyy, talvella linjat jäätyy.

Tämä on juuri se syy. Tavanomaisessa autossakaan jarrujen käyttäminen ei ole ensisijainen syy nesteen heikentymiseen, vaan nesteen luontainen ominaisuus imeä kosteutta ilmasta, heikentää aineen ominaisuuksia ajan kanssa.
 
Rahoituslaskelmissa kannattaa yksinkertaistaa asiaa sen verran että ilmoittaa että kuinka kauan menee että auto on oma ja kuinka paljon on se kokonaissumma, mitä autosta on maksettu rahoituksella verrattuna käteisosto.
 
Kunpa ei kävisi niin, että kun vihdoin sähköauto on alla, sähkö maksaa 50cent/kwh ja uuden auton arvo on puolittunut

En millään jaksa uskoa, että sähkönhinta olisi 50s/kWh pysyvästi. Loppuu silloin eläminen monelta ja palataan 1910- luvulle monessa asiassa. Median lietsomaa uhkakuvaa osittain, kun sähkön pörssihinta poikkeuksellisesti välillä ollut korkealla. Huomenna neljäs päivä peräkkäin, kun pörssisähkö todella halpaa. Ihmiset tekee paniikissa 24kk sähkösoppareita.
 
Hyödyllistä tietoa. Itseäkin kiinnostelisi tasaerä alusta loppuun ilman jämäriä. Tuo 35k loppulasku johtaa pitäkää tunkkinne tilanteeseen.

Mitä suurempi loppuerä, pidempi laina ja pienempi käsiraha (ja korko) sen parempi. Jos saisi niin ottaisin autolainat bullet-lainana. Mitä vähemmän on peltilehmässä rahaa kiinni niin sen parempi. Mielummin nekin rahat osinko-osakkeissa tuottamassa kassavirtaa.

Anteeksi offtopic.
 
Ihan mielenkiinnosta; mikä Teslassa kuluttaa jarrunesteitä niin paljon, että ne pitäisi vaihtaa parin vuoden välein, kun jarruja ei pahemmin edes käytetä? Lukenut, että jengi vetää noilla 100tkm (toki joillekin tää on 2v, itselle edellisen duunin työmatkalla joku 7+ vuotta). Toki kosteutta kertyy linjaan, mutta ei kait se nyt noin paha ole...
Jurppii ihan helvetisti, että jarrulevyjä pitää putsata ruosteesta käyttämättömyyden vuoksi nykyisessä kulkineessa (hybridi), koska pintaruosteesta kitistään aina katsarilla.
Eikö kaikissa autoissa ole suositus vaihtaa 2v välein? Ei toki pakko ole, itse ajelin joku 10v samoilla ja sitten vaihdoin satulat kun männät olivat ruostuneet niin jumiin ettei saanut enää edes putsattua. Helpommalla olisi päässyt kun olisi vaihtanut nesteet ajoissa ja nykyisessä autossani niin teenkin.

Sähköautoissa tosin varmaan sitten enemmän muita ongelmia jarruissa koska niitä ei tarvitse ikinä käyttää. Mutta aika helppo homma itsekkin ottaa vaikka kerran vuoteen palat irti/putsata kaikki ja pistää takaisin.
 
Eikö kaikissa autoissa ole suositus vaihtaa 2v välein? Ei toki pakko ole, itse ajelin joku 10v samoilla ja sitten vaihdoin satulat kun männät olivat ruostuneet niin jumiin ettei saanut enää edes putsattua. Helpommalla olisi päässyt kun olisi vaihtanut nesteet ajoissa ja nykyisessä autossani niin teenkin.

Sähköautoissa tosin varmaan sitten enemmän muita ongelmia jarruissa koska niitä ei tarvitse ikinä käyttää. Mutta aika helppo homma itsekkin ottaa vaikka kerran vuoteen palat irti/putsata kaikki ja pistää takaisin.

On. Samalla tavalla ne jarrunesteet kerää ilmaa ja paskaa, etenkin suomen olosuhteissa. Mutta koska Tesla ja tulevaisuus siinä, niin huolto-ohjelman arvo 0e ja sitten kun kerrankin jarruja oikeasti tarvitsisi, yhteiskunta hoitaa sairaalakulut.
 
Ei se jarruneste mitään paskaa keraa, mutta kosteutta imee ajan kanssa, joka josssin kohtaa alkaa ruostuttaa paikkoja.

Se jarrujen jumiutuminen on seurausta käyttämättömyydestä ja sähköautoissa akuutimpi ongelma.

Sinänsä ne vetisetkin jarrunesteet kyllä pysäyttää auton hätäjarrutuksesss, vaaralliset niistä tulee kun jarrut ja jarrunesteet lämpenevät riittävästi, jolloin nesteessä oleva vesi höyrystyy ja jarrut häviävät, mutta ei tuota yksittäisessä hätäjarrutuksessa tapahdu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom