Kymmenen vuotta vanhoja Leafeja myydään reilulla kymppitonnilla, en usko että niiden arvo nollaan putoaa muutaman vuoden sisällä.
Loppupeleissä hyvin harvaa toimivaa ja katsastettua autoa saa nolla-arvolla, joten useimmilla autoilla on kuitenkin joku jäännösarvo vaikka sitten varaosina, jos kyse ei ole aivan paaliin menevästä ajoneuvosta ja sittenkin voi saada romutuspalkkiota taikka jotain korvausta Kuusankoskelta jos tajuaa sellaisen hyödyntää.
Sähköautojen kohdalla tilanne ei ole aivan niin yksioikoinen kuin ennen vanhaan polttomoottoriautojen kanssa. Polttiksissa on paljon enemmän komponentteja kuin sähköautossa, joten periaatteessa niitä itse purkamalla taikka purkaamo voi saada paremman hinnan varaosina kuin kokonaisen auton myymällä. Sähköautossa osia on paljon vähemmän, mutta ne voivat olla arvokkaampia, jolloin näille on kuitenkin kysyntää. Toisaalta sähköautot ovat jo ihan laskennallisessa mielessä luotettavampia huomattavan paljon vähäisempien komponenttimäärien vuoksi. Isompi ongelma vanhemmiten saattaa kuitenkin olla joissakin sähköautoissa se, että ne vähäisemmät osat ovat arvokkaampia ja se voinee koitua monen auton kohtaloksi taikka kohtalokkaaksi omistajalle, joten on vaikea sanoa, miten markkina kehittyy. Esimerkiksi aiemmin mainitsemani Tesla Model S:n vanhimmat mallit ovat jo vailla takuuta ja tiedän niissä olevan kuluvia osia ja joitakin suunnittelukukkasia, jotka omistajalleen maksavat joidenkin takuiden voimassa ollessakin jopa nelinumeroisia summia rahaa. Periaatteessa asiaa pitäisi toki pyrkiä taklaamaan siten, että säästyneistä polttoaine-euroista osa menisi ns. remonttibudjettiin, mutta aika harvoin ihmiset tällaista säästämistä taikka puskuria harrastavat. Tilanne tulee sitten yhtäkkiä eteen. Samasta syystä uutena arvokkaita autoja, joita nyt reilu kymmenen vuotta myöhemmin myydään nettiautossa kymmenesosalla uuden hinnasta sisältävät vaikka minkälaisia purkkavirityksiä taikka huollot on osin laiminlyöty kokonaan.
Vertailut eri polttoaineiden ja autojen välillä pitäisi tehdä aina omista lähtökohdista ja ottaa huomioon muuttuvat seikat, mitä esim. aiemmin mainitun esimerkin 15t€ polttiksen ja 50t€ sähköauton välillä on. Esimerkiksi itse näen omalla kohdallani näissä merkittävän eron: 15t€ autoon en todennäköisesti ottaisi kaiken sisältävää täyskaskoa, 50t€ sähköautosta en varmaan uskaltaisi jättää pois. Uusi auto pitää aina huollattaa lähtökohtaisesti merkkiliikkeessä sen arvon säilyttämiseksi. 15t€ autoon uskaltaa osatessaan tehdä jo jotain itse taikka käyttää laajemmalla skaalalla korjaamoja. 15t€ auto ei vaadi hankinnan suhteen merkittäviä pääomia taikka rahoituskustannuksia. Myös arvonelema alkaa tässä hintaluokassa olemaan sellainen, että vaikka autolla ei olisi mitään arvoa, viiden vuoden päästä olet kuitenkin todennäköisesti "hävinnyt" arvonelemana vähemmän kuin 50t€ autossa. Vasta tämän jälkeen ryhdytään miettimään omaa ajoprofiilia ja muita muuttuvia kuluja. Rahoituksen kanssa jos siellä on se viimeinen isompi maksuerä, pitää se kuitenkin laskelmissa huomioida, vaikka homman hoitaisi kuinka: joko myyt auton ja saat sen kustannettua sitä kautta taikka olet joko säästänyt lyhennysten ohessa sen summan tai hankit loppuosalle toisen rahoituksen, jonka kulut sitten olisi hyvä laskea ainakin teoreettisesti, jotta auton kokonaiskulut olisivat tiedossa. Tuskin näissä sähköautoissakaan päästään pidemmällä aikavälillä tilanteeseen, etteikö uuteen vaihtaminen taikka auton jatkuva vaihtaminen olisi lähtökohtaisesti hyvin usein kalliimpaa kuin auton pitäminen. Mutta klausuulina mainittakoon vielä, että edeltävä pohdinta koski siis 15t€ vs. 50t€ autojen vertailua, ei lähes taikka samanarvoisen polttiksen ja sähköauton vertailua.
Viimeksi muokattu: