Yleistä keskustelua sähköautoista

Nämä laina-asiat ovat niin tapauskohtaisia, että niiden järkevyyttä varmaan kannattaa aina miettiä omista lähtökohdista. Jos esimerkiksi on suhdanneherkällä alalla töissä ja uuden työn saaminen ei tapahdu sormia napsauttamalla, niin "ilmaisenkaan" lainarahan ottaminen ainakaan isommissa määrin ei välttämättä ole järkevää.
Käsittääkseni puhuttiin siitä että ostaisi esim. sähköauton käteisellä, eikä lainalla. Ei siitä että joko ostaa sähköauton halvalla lainalla, tai ei osta sähköautoa ollenkaan.

Se että rahat kuluvat tililtä hitaasti pois on sitten eri juttu, löysä raha polttaa näppejä ja siksi oma rahankulutus nousee... Jos se on se ongelman ydin, sitten kannattaa laittaa rahat jemmaan jonnekin mistä niitä ei saa heti käyttöön ilman kommerverkkejä (kunhan saa sitten jos tulee tarve lyhentää laina pois).

Voihan tuo toki olla ongelma, mutta esim. minun tapauksessani käyttötililläni sattuu olemaan juuri nytkin melko tarkkaan se sama 10000€, mitä en sijoittanut sähköauton käsirahaan viime vuonna. Ehkä ajattelenkin että minun pitää päätökseni takia pyrkiä pitämään siellä tuollaista bufferia.
 
Vaikea uskoa. Me joskus töissä vertailtiin muutaman samanikäisen (ja vastaavan uran tehneen) kesken omaisuuksien arvoja. Yksi oli ostellut sijoitusasuntoja, toinen osakkeita, molemmilla asunnot ja autot velaksi. Vaikka noiden olisi pitänyt tuottaa enemmän me oltiin aika samoissa. Todennäköisesti koska on vaikea mokata ”maksa velat pois ja osta sitten indeksiä” strategiaa.
Offtopikissa ollaan, mutta oikeasti luulet, että valtaosalla suomalaisista on velattomat asunnot ja autot, sekä säästössä kuusinumeroisia summia?
 
Onko 43kW AC-latausasemiakin? Onko jotain autojakin jotka osaavat ladata AC niin nopeasti? Jotkut vanhemmat Renault Zoe:t? (Uudemmat osaavat max 22kW AC).

Mielestäni saan noista Lidlin kiinteistä type2 AC-kaapeleista 22kW teholla latausta. Kuten myös niistä pienemmistä AC-latausasemista joissa pitää käyttää omaa kaapelia, niissä asema jopa kertoo millä teholla puskee sähköä.
On, muistaakseni ABB:n purkit osaavat tuon. Lohjan ABC:lla on aivan varmasti ja taitaa olla myös Salossa Piihovin ABC:lla.

e: Latausasemia siis löytyy. Autoista en tiedä.
 
Todennäköisesti koska on vaikea mokata ”maksa velat pois ja osta sitten indeksiä” strategiaa.
Jokainen peruskoulun matematiikalla pärjäävä tajuaa, että kun autolainaa on saanut viime vuosina jopa todellisella 0% korolla ja kuluilla niin sitä kannattaa ottaa maksimimäärä ja laittaa sen auton koko hankintahinta esim. säästötilille kasvamaan korkoa sen 0,5-1,0%:ia. Auton velattomaksi ostaminen ei ole mitenkään taloudellisesti kannattavampaa tässä tilanteessa. Mielenrauhaa se voi antaa, jos rahoistaan ei osaa huolehtia ja tuhlaa kaiken ylimääräisen.
 
On, muistaakseni ABB:n purkit osaavat tuon. Lohjan ABC:lla on aivan varmasti ja taitaa olla myös Salossa Piihovin ABC:lla.
Mitkä autot osaavat ladata AC noin nopeasti?

Muistelen että jossain vanhoissa Renault Zoeissa ehkä oli, mutta uudemmisa Zoeissa voi ladata AC "vain" 22kW teholla. Jos oikein ymmärsin, siinä nopeammassa AC-latauksessa oli myös jotain haittapuolia, ehkä hävikki oli varsin suuri ladatessa tms. Ulkomuistista menee nää jutut, mitä joskus jossain lukenut.
 
Siitäkin huolimatta jos tilillä on lainaa vastaava määrä rahaa jolla voisi tarvittaessa kuitata lainan pois, ja siten nollata nuo kiinteät kulut?

Tuossa ajattelussa on nyt jotain mitä en ymmärrä...
No säätöä ainakin lisää, mutta jokainen tavallaan :)
 
Offtopikissa ollaan, mutta oikeasti luulet, että valtaosalla suomalaisista on velattomat asunnot ja autot, sekä säästössä kuusinumeroisia summia?
En, mutta puhuit 1%’sta tämän palstan käyttäjistä. Mä olen tuloiltani ylimmän desiilin pohjalla, vaimo taas jossain paljon alempana. Me ei siis voida olla mikään 1% skenaario muuten kuin siinä suhteessa mikä strategia ollaan valittu.
 
Esim. sitä että sun skenaariossa olet sitten ilman autoa / kotia?
En edelleenkään ymmärrä miten voin päätyä autottomuuteen ja/tai kodittomuuteen, jos päätin ottaa sähköauton 0% lainalla ja jätin autoon varaamani käsirahan säästötilille odottamaan. Ja vastaavasti miten autottomuus/kodittomuus olisi ollut estettävissä jos olisin minimoinut autolainan koon mutta säästötilini olisi tyhjä.

Sillä ei ole mitään merkitystä tuolle skenaariolle, jos minulla on 30000€ nollakorkoista autolainaa ja 30000€ säästötilillä, vai 0€ nollakorkoista autolainaa ja 0€ säästötilillä. Yhtä suuri riski molemmissa tapauksissa joutua mieron tielle autottomaksi ja asunnottomaksi.

Varoituksen lainan ottamisesta ymmärtäisin paremmin jos kyseessä olisi vaihtuvakorkoinen laina. Kuten vaikka 12kk euribor-korkoinen asuntolainani on; sen kanssa jouduin tarkasti miettimään riskejä ja menoja myynkö vanhan yksiöni ja otan uudelle asunnolleni vähemmän vaihtuvakorkoista lainaa, vai jätänkö vanhan asunnon sijoitusasunnoksi ja otan enemmän lainaa uudelle asunnolle. Päädyin jälkimmäiseen ja ainakin toistaiseksi näytti kannattavan koska tuli vuosikausien tosi alhaisten euriborien aika, eikä minulla ole ollut mitään vaikeuksia löytää vuokralaista yksiölleni.

Eri asia jos euriborit olisivatkin ampaisseet pilviin, minulla olisi ollut vaikeuksia löytää vuokralaisia ja/tai tuloni olisivat tippuneet esim. työttömyyden takia, ja myös asuntojeni arvot olisivat romahtaneet (eli en olisi voinut nopeasti kuitata suurta osaa isommasta asuntolainastani pois myymällä yksiöni). Mikään noista riskeistä ei ole vuosien aikana onneksi toteutunut, vaikka euribor nyt on hieman noussut, enkä ole kovin huolissani että ainakaan ne kaikki toteutuisivat samanaikaisesti.

Nää on näitä, mutta takaisin sähköautokeskusteluun... on se kyllä tosi kivaa ajella päristää patteriautolla pitkin maita ja mantuja!
 
Viimeksi muokattu:
Mitkä autot osaavat ladata AC noin nopeasti?

Muistelen että jossain vanhoissa Renault Zoeissa ehkä oli, mutta uudemmisa Zoeissa voi ladata AC "vain" 22kW teholla. Jos oikein ymmärsin, siinä nopeammassa AC-latauksessa oli myös jotain haittapuolia, ehkä hävikki oli varsin suuri ladatessa tms. Ulkomuistista menee nää jutut, mitä joskus jossain lukenut.
Kuten totesin, ei pienintäkään hajua. Googlen perusteela vanha Zoe pystyi tuota hyödyntämään, mutta taisi kuolla tuollainen AC "pikalataus" tekniikka vanhojen Zoen myötä. Veikkaisin, että palikat autoon maksaa liikaa.
 
Offtopikissa ollaan, mutta oikeasti luulet, että valtaosalla suomalaisista on velattomat asunnot ja autot, sekä säästössä kuusinumeroisia summia?
Valtaosalla 60v suomalaisita on. Tai no tuskin säästössä on ihan rahana 6 numeroisia summia, mutta omaisuutta on.

Toisaalta tuo on lähtökohtaisesti 40 vuoden uurastuksen tulos.
 
Kuten totesin, ei pienintäkään hajua. Googlen perusteela vanha Zoe pystyi tuota hyödyntämään, mutta taisi kuolla tuollainen AC "pikalataus" tekniikka vanhojen Zoen myötä. Veikkaisin, että palikat autoon maksaa liikaa.
Jos autossa on vain 50kW pikalataus, tuo 43kW ac lataus olisi monessa tapauksessa järkevämpi, mutta kun pikalataukset ovat jo nyt pääsääntöisesti nopeampia, jonka takia noita 43kW ei samaan tapaan kasva kuin dc latureita, ei niitä ole niin järkevää autoihin laittaa.

Valmistuskustannukset taitaa mennä ainakin tuolla renun systeemillä mennä aika samoihin.
 
Niin, youtube tarjoili mielenkiintoisen videon sähköautojen historiasta. Siis modernien sähköautojen.

 
Ei aina mene sähköauton kannattavuuslaskelmat ihan kohilleen.

Näitä katsellessa ja hehkutuksia kuunnellessa kuinka halpaa sähköautoilu on, niin kannattaa pitää mielessä, että nämä pätee niihin, jotka ovat ostaneet sen sähköauton yli puoli vuotta sitten ja lataavat kotona vielä halvalla sähköllä autoaan (<5 senttiä/kWh). Ei siis ole mikää takuuvarma juttu, että se sähköauton hommaaminen juuri nyt tulee olemaan yhtä halpaa kuin videossa on kerrottu. Autojen hinnat ovat kuplassa ja käytetyistä maksetaan enemmän kuin uusista ja sähkönhinta tulee moninkertaistumaan tulevina kuukausina. Nyt kalliilla ja kiireessä (=kuplassa) ostettu sähköauto voikin tiputtaa arvoaan tavalliseen tapaan ja autoilun kulut tulevat kasvamaan.

Kaikesta huolimatta omasta mielestä sähköauto on tällä hetkellä ainoa järkevä vaihtoehto, jos vaan auto sopii omaan ajoprofiiliin. Omaan todelliseen tarpeeseen hommattu sähköauto on myös melko riskitön. Tällä tarkoitan siis sitä, että osa myy omat autonsa nyt kalliilla eteenpäin rahan kuvat silmissä ja ostavat sitten tilalle jotain kalliimpaa käytettyä, kun tilalle pitää saada auto heti tilalle.
 
Valtaosalla 60v suomalaisita on. Tai no tuskin säästössä on ihan rahana 6 numeroisia summia, mutta omaisuutta on.

Toisaalta tuo on lähtökohtaisesti 40 vuoden uurastuksen tulos.
Totta, 10% omistusasunnoissa asuvista asuntokunnista on velattomia. Mutta pari uudehkoa autoa ja reilut säästöt? Varmaan oma kupla nyt vääristää eläkeläisten varallisuutta huonommaksi kuin se onkaan.

Eiköhän tämä riitä offtopikista.
 
Jos se uuden auton hankinta on nyt käsillä, niin vaikea on bensakiesiä saada taloudellisesti järkeväksi, tai sitten se auto tulee lähinnä pihakoristeeksi.

Totta, 10% omistusasunnoissa asuvista asuntokunnista on velattomia. Mutta pari uudehkoa autoa ja reilut säästöt?
No velaton omistusasunto on aika reilu säästö, ellei se sitten ole jossain muuten kuolevalla paikkakunnalla.

Nuo uudehkot autot ovat taas aika ympäripyöreä määritelmä. Jollekin uudehko tarkoittaa että tehdastakuu on päällä, toiselle sitä että on autokannassa keski-iän uudemmalla puolella (12,5v).
 
Näitä katsellessa ja hehkutuksia kuunnellessa kuinka halpaa sähköautoilu on, niin kannattaa pitää mielessä, että nämä pätee niihin, jotka ovat ostaneet sen sähköauton yli puoli vuotta sitten ja lataavat kotona vielä halvalla sähköllä autoaan (<5 senttiä/kWh). Ei siis ole mikää takuuvarma juttu, että se sähköauton hommaaminen juuri nyt tulee olemaan yhtä halpaa kuin videossa on kerrottu. Autojen hinnat ovat kuplassa ja käytetyistä maksetaan enemmän kuin uusista ja sähkönhinta tulee moninkertaistumaan tulevina kuukausina. Nyt kalliilla ja kiireessä (=kuplassa) ostettu sähköauto voikin tiputtaa arvoaan tavalliseen tapaan ja autoilun kulut tulevat kasvamaan.

Kaikesta huolimatta omasta mielestä sähköauto on tällä hetkellä ainoa järkevä vaihtoehto, jos vaan auto sopii omaan ajoprofiiliin. Omaan todelliseen tarpeeseen hommattu sähköauto on myös melko riskitön. Tällä tarkoitan siis sitä, että osa myy omat autonsa nyt kalliilla eteenpäin rahan kuvat silmissä ja ostavat sitten tilalle jotain kalliimpaa käytettyä, kun tilalle pitää saada auto heti tilalle.
Kyseisellä videollahan mainitaan tuo sähkönhinta ja tuleva sähkönhinta myös (11snt vs 24snt jos nyt muistan oikein suurinpiirtein). Samoiten käsittelevät tuota sähköautokuplaa, että käytetyn arvo on auki kun seuraavan kerran ollaan myymässä. Salo mainitsee lisäksi käyttävänsä arvioissaan 15% vuosittaista arvonalenemaa, joka on kyllä kova mutta ainakaan ei voi kuin yllättyä positiivisesti. Videon autoilijalla oli myös normaaliautoilijaa suurempi kulutus peräkärryajon takia, minkä takia kulutus on ollut käytännössä 1,5x normaaliin profiilin nähden. Mutta olen kyllä muuten samaa mieltä, että järki pitää olla mukana. Sähköauton flippaaminen voitolla tällä hetkellä ei välttämättä ole järkevää riippuen mihin sitä vaihtaa ja exceliä kannattaa osata käyttää kuluarvioita tehdessä ja mielellään jopa hieman yliarvioida kulut.
 
Kyseisellä videollahan mainitaan tuo sähkönhinta ja tuleva sähkönhinta myös (11snt vs 24snt jos nyt muistan oikein suurinpiirtein). Samoiten käsittelevät tuota sähköautokuplaa, että käytetyn arvo on auki kun seuraavan kerran ollaan myymässä. Salo mainitsee lisäksi käyttävänsä arvioissaan 15% vuosittaista arvonalenemaa, joka on kyllä kova mutta ainakaan ei voi kuin yllättyä positiivisesti. Videon autoilijalla oli myös normaaliautoilijaa suurempi kulutus peräkärryajon takia, minkä takia kulutus on ollut käytännössä 1,5x normaaliin profiilin nähden. Mutta olen kyllä muuten samaa mieltä, että järki pitää olla mukana. Sähköauton flippaaminen voitolla tällä hetkellä ei välttämättä ole järkevää riippuen mihin sitä vaihtaa ja exceliä kannattaa osata käyttää kuluarvioita tehdessä ja mielellään jopa hieman yliarvioida kulut.

Katsoin tuon videon ja minulle jäi epäselväksi, että saako sen uuden Teslan edelleen "vanhalla hinnalla", vai onko niidenkin hinnat nousseet, eli ovatko käänteisen arvonaleneman voittajat vain näitä reilu vuosi sitten autonsa ostaneet? Ainoa miinus olisi pitkä odotusaika?
 
Katsoin tuon videon ja minulle jäi epäselväksi, että saako sen uuden Teslan edelleen "vanhalla hinnalla", vai onko niidenkin hinnat nousseet, eli ovatko käänteisen arvonaleneman voittajat vain näitä reilu vuosi sitten autonsa ostaneet? Ainoa miinus olisi pitkä odotusaika?
Viimeisen ~vuoden-kahden aikana uusien pyyntihinnat ovat nousseet reilusti ja toimitusajat pidentyneet. Käänteisen arvonaleman saadakseen pitää siis tapahtua joko (a) uuden vastaavan pyyntihinnan merkittävä nousu ja/tai (b) toimitusaikojen pysyminen pitkänä. Mielellään molemmat. Yleensähän hinnat nousevat inflaation mukana hissukseen, mutta nyt Teslalla ja muillakin valmistajilla on tullut useita isoja korotuksia.

Hyvä esimerkki on tuo videolla näkyvä Model 3 takaveto, jonka hinta on noussut tuohon 18 kk takaiseen verrattuna noin 12 %. Videolla mainittu hinta oli 48680 € (ilman hankitatukea) ja nyt hinta on 54590 €.
Jos käytetyn myyntihintaa Kamuxille (47750 €) vertaa nykyisen uuden Model 3 takavedon myyntihintaan, on auton arvo laskenut 18 kuukaudessa noin 12,5 %. Tämä ei toki ole kovinkaan iso arvonalenema noille ajoille polttiksiin verrattuna, mutta on jo paljon lähempänä normaalia autojen arvonalenemaa.

Jos edellä mainitut kohdat (a) ja (b) edelleen jatkuvat, niin sitten käänteistä arvonalenemaa voi edelleen odottaa. Itse en tähän laajamittaisesti usko, vaan suurin löysä on jo napattu pois. Siitä huolimatta uuden sähköauton arvo oletettavasti pysyy hyvin, sillä sähköautojen kysyntä on vasta pääsemässä vauhtiin eivätkä valmistajat pysty skaalaamaan tuotantoa samaa tahtia.
 
Viimeisen ~vuoden-kahden aikana uusien pyyntihinnat ovat nousseet reilusti ja toimitusajat pidentyneet. Käänteisen arvonaleman saadakseen pitää siis tapahtua joko (a) uuden vastaavan pyyntihinnan merkittävä nousu ja/tai (b) toimitusaikojen pysyminen pitkänä. Mielellään molemmat. Yleensähän hinnat nousevat inflaation mukana hissukseen, mutta nyt Teslalla ja muillakin valmistajilla on tullut useita isoja korotuksia.

Hyvä esimerkki on tuo videolla näkyvä Model 3 takaveto, jonka hinta on noussut tuohon 18 kk takaiseen verrattuna noin 12 %. Videolla mainittu hinta oli 48680 € (ilman hankitatukea) ja nyt hinta on 54590 €.
Jos käytetyn myyntihintaa Kamuxille (47750 €) vertaa nykyisen uuden Model 3 takavedon myyntihintaan, on auton arvo laskenut 18 kuukaudessa noin 12,5 %. Tämä ei toki ole kovinkaan iso arvonalenema noille ajoille polttiksiin verrattuna, mutta on jo paljon lähempänä normaalia autojen arvonalenemaa.

Jos edellä mainitut kohdat (a) ja (b) edelleen jatkuvat, niin sitten käänteistä arvonalenemaa voi edelleen odottaa. Itse en tähän laajamittaisesti usko, vaan suurin löysä on jo napattu pois. Siitä huolimatta uuden sähköauton arvo oletettavasti pysyy hyvin, sillä sähköautojen kysyntä on vasta pääsemässä vauhtiin eivätkä valmistajat pysty skaalaamaan tuotantoa samaa tahtia.
Itse odotan autojen pyyntihintojen vielä jatkavan nousuaan sähköautojen osalta. Polttomoottoriautojen osalta piiripulan helpottaessa alkaa odotettavasti hinnat laskemaan. Sähköautojen kysynnän kasvaessa akkupakettien hinnat nousee jatkuvasti, joten edes piiripulan helpottaminen ei pääse tilannetta vakauttamaan. Mitä Teslan listahintoihin tulee heillä on taipumusta muuttaa hintoja ylös tai alaspäin hyvinkin radikaalisti tarvittaessa, joten käytettyjen arvo voi hyvinkin heitellä molempiin suuntiin lähivuosina ja varsinkin radikaalisti alaspäin.
 
Viimeisen ~vuoden-kahden aikana uusien pyyntihinnat ovat nousseet reilusti ja toimitusajat pidentyneet. Käänteisen arvonaleman saadakseen pitää siis tapahtua joko (a) uuden vastaavan pyyntihinnan merkittävä nousu ja/tai (b) toimitusaikojen pysyminen pitkänä. Mielellään molemmat. Yleensähän hinnat nousevat inflaation mukana hissukseen, mutta nyt Teslalla ja muillakin valmistajilla on tullut useita isoja korotuksia.

Hyvä esimerkki on tuo videolla näkyvä Model 3 takaveto, jonka hinta on noussut tuohon 18 kk takaiseen verrattuna noin 12 %. Videolla mainittu hinta oli 48680 € (ilman hankitatukea) ja nyt hinta on 54590 €.
Jos käytetyn myyntihintaa Kamuxille (47750 €) vertaa nykyisen uuden Model 3 takavedon myyntihintaan, on auton arvo laskenut 18 kuukaudessa noin 12,5 %. Tämä ei toki ole kovinkaan iso arvonalenema noille ajoille polttiksiin verrattuna, mutta on jo paljon lähempänä normaalia autojen arvonalenemaa.

Jos edellä mainitut kohdat (a) ja (b) edelleen jatkuvat, niin sitten käänteistä arvonalenemaa voi edelleen odottaa. Itse en tähän laajamittaisesti usko, vaan suurin löysä on jo napattu pois. Siitä huolimatta uuden sähköauton arvo oletettavasti pysyy hyvin, sillä sähköautojen kysyntä on vasta pääsemässä vauhtiin eivätkä valmistajat pysty skaalaamaan tuotantoa samaa tahtia.

Ok, eli toisin sanoen tämä ennakoimaton tilanne johti tuossa videon tilanteessa poikkeuksellisen edulliseen lopputulokseen. Jotenkin vaikea uskoa ainakaan nykyisillä uhkakuvilla, että hinnat voisivat enää merkittävästi nousta kun tässä on niin ilmeinen taantuman uhka päällä. Nykyiset varmaan säilyttävät arvonsa ihan ok, mutta toki sekin jäänee vielä nähtäväksi. Kävin nyt äkkiseltään puntaroimassa uuden Teslan rahoitusta ja ainakaan Teslan laskurilla en näe mitenkään järkeväksi edes harkita auton ostamista uutena ja rahoituksella. Myöskään omaan profiilin sopiva auto (Model Y) maksaisi yli 70t€, niin autoilun kustannukset säästyneistä polttoaineista huolimatta olisivat kuukausitasolla nykyistä niin paljon korkeammat, ettei siinä olisi omalla kohdallani mitään järkeä. Nyt kun autoiluun menee alle 500€/kk, niin tuo käytännössä tuplaantuisi jo pelkkien lyhennyserien osalta (kun viimeinen erä huomioidaan) ja siihen tulisivat kaikki omistamisen kulut ja käyttökulut päälle.
 
Järkevintä on kaikkien ostaa parin tonnin Toyota Aygo, kestää, ei vie paljoa bensaa, halpa vakuutus, pääsee paikasta A paikkaan B. Meillä on sellainen, mutta siinä se pihalla eniten seisoo. Kalliimmat ja mukavammat autot häviää siitä ajoon aina ensin. :-)
Ei autokauppaa järjellä tehdä.
 
Järkevintä on kaikkien ostaa parin tonnin Toyota Aygo, kestää, ei vie paljoa bensaa, halpa vakuutus, pääsee paikasta A paikkaan B. Meillä on sellainen, mutta siinä se pihalla eniten seisoo. Kalliimmat ja mukavammat autot häviää siitä ajoon aina ensin. :)
Ei autokauppaa järjellä tehdä.
Bensa-auto sopii vähän ajaville juu, mutta kun minulla tulee vuodessa kilsoja varmaan 30-40tkm vuodessa niin menisi jopa Aygon bentsat liian kalliiksi lystiksi. Mulla oli sähköautoa ennen Auris, eikös se ole Aygon iso-iso-veli, niiden välissä on Yaris?
 
Kuten totesin, ei pienintäkään hajua. Googlen perusteela vanha Zoe pystyi tuota hyödyntämään, mutta taisi kuolla tuollainen AC "pikalataus" tekniikka vanhojen Zoen myötä. Veikkaisin, että palikat autoon maksaa liikaa.
Vanhemmat Teslat pystyivät ottamaan 22kw (vai 16kw?) AC'sta ja sitten tuo Zoe. Uusista Nissan Ariyaan 63 malliin saa tonnin lisämaksusta 22kw AC latauksen, ja 87 versiossa se on vakiona.

22kw AC on ihan timanttinen juttu, antaa joustoa ja ei tarvi kesken syömisen tai muiden asioiden pähkiä kun pikalataus on jo valmis ja maksaa lisää joka sekunti ... Ja toisaalta, jos pikalaturi on vieressä varattuna niin kyllä siitä 22kw ihan kohtuu tahtia saa lisäystä vaikka jatkaakseen seuraavaan paikkaan
 
Vanhemmat Teslat pystyivät ottamaan 22kw (vai 16kw?) AC'sta ja sitten tuo Zoe. Uusista Nissan Ariyaan 63 malliin saa tonnin lisämaksusta 22kw AC latauksen, ja 87 versiossa se on vakiona.

22kw AC on ihan timanttinen juttu, antaa joustoa ja ei tarvi kesken syömisen tai muiden asioiden pähkiä kun pikalataus on jo valmis ja maksaa lisää joka sekunti ...
Juu mutta tuossa oli joku vielä päheempi AC-lataus, 43kW tjsp.

Renaulttikin tiputti tuon Zoesta pois jossain vaiheessa ja AC-lataus on nyt 22kW, mikä kyllä toki sekin on vielä ihan kiva silloin kun AC-asiointilatausasemaa jossain käyttää. Toki ei kaikki AC-latausasemat ole 22kW, sitten lataillaan 11kW, tai vaikka jopa vain 3,68kW kuten Espoon IKEA:n parkkipaikalla.
 
Niin aivan, käytännössä siis 64A nallien takana. Eiköhän CCS ole ihan hyvä ja riittävä kun tarvitaan se 40->200+kw tehoa
 
Hyvä esimerkki on tuo videolla näkyvä Model 3 takaveto, jonka hinta on noussut tuohon 18 kk takaiseen verrattuna noin 12 %. Videolla mainittu hinta oli 48680 € (ilman hankitatukea) ja nyt hinta on 54590 €.
Katsotaampa päivän kurssi 4.8.2022:
$1 = 0.98€ tai 1€ = $1.02

Vastaavasti kurssinoteeraus 18kk sitten 4.2.2021:
$1 usd = 0.83€ tai 1€ = $1.2

Pelkästään valuuttakurssimuutosta on 18% edellisen 18kk ajalta, joten 12% hinnan nousu ei ole missään määrin ihmeellinen asia 100%:sesti tuontituotteelle joka tuotetaan joko jenkeissä tai Kiinassa vähän tuurista riippuen.

 
Juu mutta tuossa oli joku vielä päheempi AC-lataus, 43kW tjsp.

Renaulttikin tiputti tuon Zoesta pois jossain vaiheessa ja AC-lataus on nyt 22kW, mikä kyllä toki sekin on vielä ihan kiva silloin kun AC-asiointilatausasemaa jossain käyttää. Toki ei kaikki AC-latausasemat ole 22kW, sitten lataillaan 11kW, tai vaikka jopa vain 3,68kW kuten Espoon IKEA:n parkkipaikalla.

Vanhoissakin Zoeissa tuo oli vain sellaisissa, joiden mallimerkinnässä on Q-kirjain R:n sijaan. Suurempitehoinen AC-lataus aiheuttaa kai noissa suurempaa häviötä matalammilla virroilla ja ainakin vanhimmissa 22kWh malleissa Q-malli tarkoitti automaattisesti huonommalla lämmityksellä ja ILP:llä varustettua "Etelä-Euroopan mallia". En ole ihan varma 40kWh malleista.
 
Kiinnostaisi vaihtaa nykyinen Leaf Hyundain Kona Electriciin. Jonotilannehan on noihin melkoinen. Onkohan tuossa 2020 mallissa minkä verran eroa tuohon 2022 vuosimalliin? Tuossa vanhemmassa Premium-mallissakaan ei taida olla 100 kw:n pikalatausta tai 11 AC:ta.

Olen alustavasti pyytänyt tarjouksen vuoden 2020 Kona Premium -autosta, johon on takaisinkutsuna vaihdettu akku.
 
Kiinnostaisi vaihtaa nykyinen Leaf Hyundain Kona Electriciin. Jonotilannehan on noihin melkoinen. Onkohan tuossa 2020 mallissa minkä verran eroa tuohon 2022 vuosimalliin? Tuossa vanhemmassa Premium-mallissakaan ei taida olla 100 kw:n pikalatausta tai 11 AC:ta.

Olen alustavasti pyytänyt tarjouksen vuoden 2020 Kona Premium -autosta, johon on takaisinkutsuna vaihdettu akku.


Ainakin Bluelink etäohjaus puuttuu. En tiedä onko 2020 malli vielä facelift vai ei. Jos on niin Bluelink taitaa olla ainoa ero.
 
Katsotaampa päivän kurssi 4.8.2022:
$1 = 0.98€ tai 1€ = $1.02

Vastaavasti kurssinoteeraus 18kk sitten 4.2.2021:
$1 usd = 0.83€ tai 1€ = $1.2

Pelkästään valuuttakurssimuutosta on 18% edellisen 18kk ajalta, joten 12% hinnan nousu ei ole missään määrin ihmeellinen asia 100%:sesti tuontituotteelle joka tuotetaan joko jenkeissä tai Kiinassa vähän tuurista riippuen.

Totta, hyvä pointti. Pointti kumminkin oli, että juuri tuo uuden auton merkittävä hinnannousu on ollut omiaan ylläpitämään tuon puolitoistavuotiaan Model 3 SR+:n arvoa.
 
Totta, hyvä pointti. Pointti kumminkin oli, että juuri tuo uuden auton merkittävä hinnannousu on ollut omiaan ylläpitämään tuon puolitoistavuotiaan Model 3 SR+:n arvoa.
Totta. Vaikea kuvitella, että kahden vuoden päästä uuden hinta olisi noussut saman verran kuin nyt vrt. kaksi vuotta sitten ostettuun. Mielestäni kannattaa nämä autohankinnat tehdä edelleen sillä olettamalla, että arvo laskee niin kuin ennen tätä erikoista tilannetta on aina laskenut. Kuka tietää mikä tilanne on puolen vuoden päästä, sekin on pitkä aika näissä talousnäkymissä. Jos tulee lama, niin ihmiset tietenkin karsii kulutusta ja tämä vaikuttaa myös käytettyjen sähköautojen kysyntään.

Tällaisilla ajatuksilla itse peruin Polestar 2:n tilauksen ja ajattelin pitää e-208:n, joka on minulle aivan riittävä kulkine.
 
Totta. Vaikea kuvitella, että kahden vuoden päästä uuden hinta olisi noussut saman verran kuin nyt vrt. kaksi vuotta sitten ostettuun. Mielestäni kannattaa nämä autohankinnat tehdä edelleen sillä olettamalla, että arvo laskee niin kuin ennen tätä erikoista tilannetta on aina laskenut. Kuka tietää mikä tilanne on puolen vuoden päästä, sekin on pitkä aika näissä talousnäkymissä. Jos tulee lama, niin ihmiset tietenkin karsii kulutusta ja tämä vaikuttaa myös käytettyjen sähköautojen kysyntään.

Tällaisilla ajatuksilla itse peruin Polestar 2:n tilauksen ja ajattelin pitää e-208:n, joka on minulle aivan riittävä kulkine.

Tuttu yritti perustella 70k€ Enyaqin hankintaa juuri että kun "sähköautojen arvo ei juuri laske tai ehkä nousee". Jokainen ostaa tietenkin juuri sitä mitä haluaa, mutta tuollaisia perusteluita ei kannata kertoa edes itselleen... Massatuotettu kulutustavara ei missään tapauksessa voi muuta kuin menettää arvoaan normaalissa markkinatilanteessa. Itse lähtisin edelleen siitä että auto menettää arvoaan ~15% vuodessa. Perinteisestihän euromääräisesti kalliit autot ovat menettäneet arvoaan ainakin ensimmäisinä vuosina enemmän kuin halvemmat prosentuaalisesti. Jännä nähdä miten sähköautojen kanssa käy. Luulisi että ihmisillä on yhä korkeampi kynnys ostaa euromääräisesti kallista autoa käytettynä varsinkin takuun loppumisen jälkeen riippumatta käyttövoimasta. Jos nyt vertaan vaikka siihen että en tunne ketään joka olisi ostanut käytettynä 50k€ tai yli luokassa olevia polttomoottoriautoja. Karvan yli 40k€ Jaquar taitaa olla kallein käytettynä ostettu jonka tutuista tiedän.

Jälkiviisaana on tietty helppo todeta että olisi kannattanut ostaa sähköauto pari vuotta sitten. Ja Rolex. Ja Teslan osakkeita. Ja ja ja...
 
Auto ei ole sijoitus, mutta sähköauto tässä markkinatilanteessa ja inflaation jyllätessä todennäköisesti tulee ainakin pitämään arvonsa hyvin. Veikkaan uusien autojen hintojen nousevan vielä. Sähköautojen kysyntä ei ole vielä edes päässyt vauhtiin ja tuotanto laahaa jo nyt jäljessä.

Olen koittanut miettiä, että kuinka suuri taantuman uhka tässä mahtaa olla päällä ja alun perin mietin mahdollista laukaisevaa tekijääkin, joka nyt saattaa sitten olla Venäjä ja sen tuoma energiakriisi, mutta se ei välttämättä suoraan johda yhtä ikävään lopputulokseen kuin esim. 2008 finanssikriisi. Yhteneväistä tuohon aikaan on kuitenkin se, että moni asia "ylikuumeni" ja myös tiettyjen omaisuuserien arvostustaso oli paljon yli sen mitä niiden arvo olisi "normaalissa" tilanteessa. Myöskään tällöin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kukaan ei puhunut mistään mahdollisista riskeistä, vaan aika monikin halusi vakaasti uskoa, että näillä mennään päätyyn asti. Se pääty tulikin sitten aika äkkiä eteen. Ei siitä sentään lamaan asti päästy, mutta tarinan opetus oli se, että kuten Warren Buffett on sanonut, "Be Fearful When Others Are Greedy and Greedy When Others Are Fearful", eli nyt kun porukka ahnehtii näitä sähköautoja ja monen muunkin asian arvostustaso on korkealla, miettisin tarkkaan omista lähtökohdista, onko järkevää lähteä kelkkaan mukaan ja erityisesti jos tilanne realisoituisi ikävällä tavalla, mikä vaikutus sillä voisi olla omaan talouteen. Parempaa vaihtoehtoa tuskin tarvitsee liikaa puntaroida, koska olet joka tapauksessa siinä vaiheessa siellä voittajien kerhossa.

Autot ovat yleensä myös sellainen omaisuuserä, että ne ovat kovin suhdanneherkkiä, vaikka kyse olisi sähköautosta. Tämän näemme jo ihan nykyisestä tilanteesta. Suhdanne on vain nyt ollut edukseen. Voi hyvin olla, että sähköauto säilyttää arvonsa suhteellisesti paremmin kuin polttomoottoriauto, mutta mihinkään kovin suureen arvonnousuun on vaikea enää uskoa. Lisäksi sähköautojen hinnannousu normaalissa markkinatilanteessa automaattisesti myös vähentää niiden kysyntää. Oma lukunsa on sähköautojen ikääntyminen. Jos nyt etsin käytettyä Teslaa, ainakin netin foorumeilla yllättävän moni Teslan omistaja suosittelee välttämään esim. ennen 2015 käyttöönotettua Model S:ää. Syitä on erinäisiä ja ilmeisesti joissakin 85-malleissa on joitakin akkuongelmiakin. Lisäksi näistä alkavat takuut olemaan taputeltuja. Jos ja kun näitä autoja alkaa olemaan riittävästi vanhoina ja enemmän ajettuina ilman takuita, jossain vaiheessa kuuma peruna jää jonkun käteen ja markkina alkaa hinnoittelemaan tätä tulevaa jäännösarvoa, joka heijastuu myös jossain määrin uudempiin autoihin. Ihan jo siitä syystä, että jos ostan nyt käytetyn vielä takuun piirissä olevan sähköauton ja parin vuoden päästä siitä sen arvosta haihtuu merkittävä osa pois, on minun aika vaikea perustella itselleni ostavani kalliilla hinnalla nyt sähköautoa, jossa olisi näin kova pudotus arvossa edessä. Toisin sanoen, markkinat yleensä tasaavat tällaisia eroja.

Olisin kuitenkin yhä kiinnostunut kuulemaan näistä rahoituskuvioista, kun esim. Teslan oman laskurin mukaan on aika vaikea perustella ostaa autoa rahoituksella. Rahoitus kuitenkin järkevien kulujen osalta edellyttää jonkinlaista ja mielellään kohtuullisen suurta käsirahaa ja jos otetaan vaikka Model Y muutamilla lisäoptioilla, niin Teslan laskurin mukaan esim. 10t€ käsirahalla maksaisin kuukaudessa n. 740€ ja lisäksi viimeinen erä olisi 35.000 euroa, eli samalla kun lyhennän autoa rahoituskauden aikana, samalla minun pitäisi säästää tuo 35.000 euroa jemmaan, ellen sitten ole aikeissa myydä autoa heti kauden lopussa. Tässä siis saa joka tapauksessa säästää rahaa, jos sen hoitaisi tällä kuviolla, niin miten porukka näitä käytännössä järjestelee?
 
Auto ei ole sijoitus, mutta sähköauto tässä markkinatilanteessa ja inflaation jyllätessä todennäköisesti tulee ainakin pitämään arvonsa hyvin. Veikkaan uusien autojen hintojen nousevan vielä. Sähköautojen kysyntä ei ole vielä edes päässyt vauhtiin ja tuotanto laahaa jo nyt jäljessä.
Lyhyellä aikavälillä hinnat varmaan pysyy vielä (1-2 v.?). Mitä sitten tapahtuu? Jossain M3:ssakin ollut ihan hyviä päivityksiä parin vuoden aikana joten mikä on takuun ohittaneen M3:n arvo parin vuoden päästä? Kuluva tuote on kuitenkin kyseessä joten jonkun 15 vuoden jälkeen arvo lähentelee 0:llaa.
 
Tuttu yritti perustella 70k€ Enyaqin hankintaa juuri että kun "sähköautojen arvo ei juuri laske tai ehkä nousee". Jokainen ostaa tietenkin juuri sitä mitä haluaa, mutta tuollaisia perusteluita ei kannata kertoa edes itselleen... Massatuotettu kulutustavara ei missään tapauksessa voi muuta kuin menettää arvoaan normaalissa markkinatilanteessa. Itse lähtisin edelleen siitä että auto menettää arvoaan ~15% vuodessa. Perinteisestihän euromääräisesti kalliit autot ovat menettäneet arvoaan ainakin ensimmäisinä vuosina enemmän kuin halvemmat prosentuaalisesti. Jännä nähdä miten sähköautojen kanssa käy. Luulisi että ihmisillä on yhä korkeampi kynnys ostaa euromääräisesti kallista autoa käytettynä varsinkin takuun loppumisen jälkeen riippumatta käyttövoimasta. Jos nyt vertaan vaikka siihen että en tunne ketään joka olisi ostanut käytettynä 50k€ tai yli luokassa olevia polttomoottoriautoja. Karvan yli 40k€ Jaquar taitaa olla kallein käytettynä ostettu jonka tutuista tiedän.

Jälkiviisaana on tietty helppo todeta että olisi kannattanut ostaa sähköauto pari vuotta sitten. Ja Rolex. Ja Teslan osakkeita. Ja ja ja...
Yritän pitää markkina-analyysini yksinkertaisena eli auto ostetaan käyttöön ja ajatukset siitä mikä sen arvonalenema tai -ylenemä mahdollisesti tulisi olemaan ovat melko toissijaisia, vaikka eivät merkityksettömiä.

En sähköautoa ostaessani totta puhuen niin paljoa miettinyt arvonalenemaa, oletin kyllä että koska tekniikka kehittyy, tietyllä hetkellä ostettu sähköauto on ikivanhaa tekniikkaa yms. parin vuoden päästä ja siksi arvo on hapantunut. Ostin sähköauton sen takia koska ajokilometrejä tulee niin paljon että bensaan kuluva raha alkoi jo viime vuoden syksyllä kirpaista liikaa (ja vielä enemmän nyt, en toki viime syyskuussa olisi millään uskonut että bensan hinta kohoaa yli 2 euron ja jopa 2,5 asti).

Tarkoituksenani oli myös ostaa niin halpa sähköauto kuin mahdollista, joka kuitenkin ominaisuuksiltaan täyttää autoilutarpeeni tarpeeksi hyvin. Vaikea se tietenkin oli varmuudella arvioida miten iso akku ja toimintamatka pitäisi olla ettei varmasti ala kyrsiä, joten otin häthätää lähtökohdiksi että viisipaikkainen pitää olla, mielellään vähintään sitä edeltäneen Toyota Auriksen kokoluokkaa, ja hinta ei mielellään yli 30000€. Ja siihen hintaan sitten mahdollisimman iso akku ja/tai toimintamatka.

Kovasti mietin ostaisiko sittenkin Tesla 3:sen johon varmasti olisin ollut vieläkin tyytyväisempi, mutta päädyin siihen että jos 20000€ halvempi sähköauto taipuu tarpeisiini, sitten säästän sen.

En ole ennalta päättänyt kuinka kauan nykyistä sähköautoani pidän ennenkuin vaihdan uudempaan tai myyn pois enkä osta mitään autoa tilalle, päivä kerrallaan mennään fiiliksillä. Edellisillä autoilla, jotka olivat kaikki puhtaita bensa-autoja, ostin autot muutaman vuoden ikäisinä ja käytin ne ns. "loppuun" eli reippaasti yli kymmenvuotiaiksi, kunnes niiden ylläpito alkoi olla turhan kallista. Esim. edellisen bensa-Toyotani ostin alle vuoden ikäisenä käytettynä silloin n. 20000€ hintaan, ja kun myin sen pois n. 12 vuotta myöhemmin, sain siitä 2300€. Iso absoluuttinen arvonalenema, mutta se palvelikin minua yli vuosikymmenen.

En tiedä ennalta pystynkö ja haluanko sähköautoilla yrittää käyttää autoa loppuun, vai alkaako auto poltella näppejä viimeistään kun akkutakuun loppu häämöttää. Oletin aiemmin että sähköautojen tekniikka kehittyy niin nopeasti että parin vuoden kuluttua saisi samaan hintaan 100kWh akulla ja 600km toimintamatkalla varustetun sähköauton ja jo siksi haluaisin vaihtaa uudempaan, mutta kehitys ei ole tuntunut etenevän ihan sellaista vauhtia. Rellukin tuo markkinoille uuden sähköauton jossa on pienempi akku kuin nykyisessä Rellussani, mitä hittoa? Meneekö kehitys taaksepäin sähköautoissa?
 
Viimeksi muokattu:
Sähköauton osto omalla kohdallani: ajatuksena oli laittaa 15ke auton hankintaan. Vaihtoehtoina karkeasti yksinkertaistettuna
-Polttoaineet 350e/kk
-Tesla model 3 lyhennys 350e/kk.
Nyt on vajaa pari vuotta ajettu teslalla. Polttoaineissa säästetty n 8000e. Arvonnousua autolla n 4000e kun polttisauto olisi luultavasti tässä ajassa tiputtanut hintaa -5000e ja korjaukset, huollot ym -2000e.
Eli leikillisesti 20k€ plussalla vain sen takia että "uskalsin" ostaa sähköauton pari vuotta sitten. Ei tuota kannattamattomaksi saa mitenkään.
 
Luulisi että ihmisillä on yhä korkeampi kynnys ostaa euromääräisesti kallista autoa käytettynä varsinkin takuun loppumisen jälkeen riippumatta käyttövoimasta. Jos nyt vertaan vaikka siihen että en tunne ketään joka olisi ostanut käytettynä 50k€ tai yli luokassa olevia polttomoottoriautoja. Karvan yli 40k€ Jaquar taitaa olla kallein käytettynä ostettu jonka tutuista tiedän.
En laittaisi polttista ja sähköautoa tässä samalle viivalle.
  1. Sähköautojen merkittävästi halvemmat käyttö- ja ylläpitokulut (energia, huollot, korjaukset, verot) tarkoittavat sitä, että ihmiset voivat hankkia aiempaa kalliimman auton ja silti ajaa edullisemmin. Mekanismi on vastaava kuin öljylämmitteinen vs. maalämpö omakotitalo.
  2. Sähköauton akulla on arvoa myös romumetallina, puhumattakaan ehjänä. Ruosteensyömä sähköauto tai akkuviallinen sähköauto on siis arvokkaampi kuin vastaavassa kunnossa oleva polttomottoriauto. Ehjästä peruskipon polttomoottorista saa ehkä tonnin-pari, mutta perussähköauton akun jälkimarkkinahinnat moninkertaisia. Samasta syystä purkukuntoinen OKT Espoon Westendissä maksaa edelleen enemmän kuin sama talo Lieksassa - tontilla on arvoa.
  3. Sähköauton olennaisesti yksinkertaisempi tekniikka tekee niistä polttomoottoriautoa luotettavampia. Oikein suunniteltu sähkömoottori, alennusvaihteisto ja akku kestävät uskomattomia kilometrejä ja yleisimmät viat (mm. moottorin laakeriviat) on helppo korjata. Muutenhan auto kyllä vanhenee kuten polttiskin, mutta harvoinpa se auton paalaus on viallisesta alapallonivelestä johtunut. Sähköosia alkaa saamaan purkuosina, mikä ylläpitää kustannustehokkaita korjausvaihtoehtoja esim. invertterin vikaantuessa.
Varmaan jotain muutakin, mitä ei tullut nyt mieleen.

Kuluva tuote on kuitenkin kyseessä joten jonkun 15 vuoden jälkeen arvo lähentelee 0:llaa.
Ei lähentele, ks. yllä. Autojen jäännösarvo romutushetkellä tulee olemaan korkeampi kuin nykyisillä polttomottoriautoilla.
 
En laittaisi polttista ja sähköautoa tässä samalle viivalle.
  1. Sähköautojen merkittävästi halvemmat käyttö- ja ylläpitokulut (energia, huollot, korjaukset, verot) tarkoittavat sitä, että ihmiset voivat hankkia aiempaa kalliimman auton ja silti ajaa edullisemmin. Mekanismi on vastaava kuin öljylämmitteinen vs. maalämpö omakotitalo.
  2. Sähköauton akulla on arvoa myös romumetallina, puhumattakaan ehjänä. Ruosteensyömä sähköauto tai akkuviallinen sähköauto on siis arvokkaampi kuin vastaavassa kunnossa oleva polttomottoriauto. Ehjästä peruskipon polttomoottorista saa ehkä tonnin-pari, mutta perussähköauton akun jälkimarkkinahinnat moninkertaisia. Samasta syystä purkukuntoinen OKT Espoon Westendissä maksaa edelleen enemmän kuin sama talo Lieksassa - tontilla on arvoa.
  3. Sähköauton olennaisesti yksinkertaisempi tekniikka tekee niistä polttomoottoriautoa luotettavampia. Oikein suunniteltu sähkömoottori, alennusvaihteisto ja akku kestävät uskomattomia kilometrejä ja yleisimmät viat (mm. moottorin laakeriviat) on helppo korjata. Muutenhan auto kyllä vanhenee kuten polttiskin, mutta harvoinpa se auton paalaus on viallisesta alapallonivelestä johtunut. Sähköosia alkaa saamaan purkuosina, mikä ylläpitää kustannustehokkaita korjausvaihtoehtoja esim. invertterin vikaantuessa.
Varmaan jotain muutakin, mitä ei tullut nyt mieleen.


Ei lähentele, ks. yllä. Autojen jäännösarvo romutushetkellä tulee olemaan korkeampi kuin nykyisillä polttomottoriautoilla.
Hyvää analyysiä, mutta tuli mieleeni se suomalainen Teslan räjäyttäjä... Ottiko hän (viallisen?) akun pois autosta ja sai siitä jotain rahaakin, ja sitten räjäytti pelkän Teslan kuoren?

Tarinastahan sai sen kuvan että hänen Teslansa olisi muka ollut arvoton koska Tesla ei suostunut takuukorjaamaan sitä, ja siksi paljon maksanut Tesla räjäytettiin taivaan tuuliin. Mutta ilmeisestikään se ei ihan noin mennyt, jos viallinen akkukin on materiaaliensa takia kuitenkin jonnin arvoinen?
 
Onko tuollainen 15-vuotias akku vielä ihan kelpo tavaraa?
1. Luulisi että materiaaliensa takia kierrätykseen kyllä, käyttöön luultavasti ei (ainakaan autokäyttöön, voi toki toimia jonkinlaisena energiavarastona akkufarmissa).

2. Akun kemiakin vaikuttaa. Esim. LFP-akkujen elin- ja käyttöiän pitäisi periaatteessa olla jopa moninkertainen (2-4x) NCA ja NMC akkuihin verrattuna, joten mistä tietää, ehkä LFP-akullisissa autoissa akku ei tule olemaan se syy miksi auto siirtyy lopullisesti pois liikennekäytöstä? Sittenpähän se nähdään kun LFP-akulliset Tesla Model 3:t tulevat 15 vuoden ikään, n. 13 vuoden kuluttua.
 
Sähköauton osto omalla kohdallani: ajatuksena oli laittaa 15ke auton hankintaan. Vaihtoehtoina karkeasti yksinkertaistettuna
-Polttoaineet 350e/kk
-Tesla model 3 lyhennys 350e/kk.
Nyt on vajaa pari vuotta ajettu teslalla. Polttoaineissa säästetty n 8000e. Arvonnousua autolla n 4000e kun polttisauto olisi luultavasti tässä ajassa tiputtanut hintaa -5000e ja korjaukset, huollot ym -2000e.
Eli leikillisesti 20k€ plussalla vain sen takia että "uskalsin" ostaa sähköauton pari vuotta sitten. Ei tuota kannattamattomaksi saa mitenkään.

Minun mielestäni isoin ongelma koko sähköautokuviossa on se, että jos siihen lähtevät ihmiset, joihin siihen ei ole varaa. Hyvin paljon todennäköisempää on se, että voit vähentää ajojasi ja näin ollen vähentää juoksevia kuluja, mutta rahoituskulut juoksevat siitä huolimatta, ajoit tai et.

Arvonnousua ei oikein voi laskea hyödyksi muille kuin sinun tapauksessasi oleville ihmisille, jotka "osasivat" ostaa auton oikealla hetkellä. Jos ostan nyt uuden sähköauton, kuka täällä uskaltaa luvata, että nauttisin vastaavasta arvonnoususta myös itsekin? Toisin sanoen tilanne on hyvin teoreettinen, eikä pitäisi huomioida laskelmissa nykytilanteessa uutta autoa hankittaessa.

Sisältääkö tuo 350€ kk-erä myös sen viimeisen isomman erän, vai napsahtaako viimeisen vuoden kohdalla useampi kymppi maksuun? Eli onko tuo 350€/kk se summa, joka sisältää kaiken rahoitukseen liittyen?

Korjauksista ja huolloista aivan uudessa autossa ei toki tarvitse niin paljon huolehtia, mutta näin itsekin Teslaa ajaneena ja useammankin omistajan tuntevana tiedän myös, että 100t€ autoon tulee sen arvoisen auton vikoja, eli aivan kaikki ei kuulukaan takuun piikkiin ja esim. ovenkahvat, alustan osat, jarrut yms. voivat maksaa yllättävän paljon, johon pitää ainakin varautua, koska yksittäinen lasku voi olla iso, vaikka kuukausikustannus ei välttämättä olisikaan.

Vaikka itsekin mielelläni jossain kohtaa näkisin ajavani sähköautolla, on minun näin autoharrastajana ollut aina kovin vaikea ottaa vastaan harhaanjohtavaa tietoa (enkä viittaa lainaamaani kirjoittajaan, vaan yleensä), koska olen niin laajalla skaalalla eri autoilla vuosien varrella ajanut ja näitä asioita helposti katsotaan vaaleanpunaisten lasien läpi, oli kyse sitten polttomoottoriautosta taikka sähköautosta. Kovin harva tuntuu myöskään tietävän autoilun oikeita ja todellisia kustannuksia, eli niitä mitkä olisi kuitenkin helppo pankkitililtä jäljittää ja laskea yhteen jos mahdollista arvonalenemaa ei huomioida.
 
Voin ja toivottavasti olen väärässä, mutta epäilen että akun irrottaminen autosta ja sen käyttäminen vaikka aurinkokennojen bufferina ei ole ihan niin yksinkertaista kun usein puhutaan. Samoin kuin että yksittäisen viallisen kennon korjaus olisi ihan helppo nakki todellisuuden ollessa jotain muuta.
 
Hyvää analyysiä, mutta tuli mieleeni se suomalainen Teslan räjäyttäjä... Ottiko hän (viallisen?) akun pois autosta ja sai siitä jotain rahaakin, ja sitten räjäytti pelkän Teslan kuoren?

Ei räjäyttänyt autoa sellaisenaan, vaan se oli pelkkä "kuori". Tekniikka ja akusto otettiin irti ja nyt joku harrastaja rakentaa niistä osista käsittääkseni jotain uutta ajoneuvoa. Tästä oli taannoin artikkelikin.
 
Minun mielestäni isoin ongelma koko sähköautokuviossa on se, että jos siihen lähtevät ihmiset, joihin siihen ei ole varaa. Hyvin paljon todennäköisempää on se, että voit vähentää ajojasi ja näin ollen vähentää juoksevia kuluja, mutta rahoituskulut juoksevat siitä huolimatta, ajoit tai et.
Minä ostin auton lähinnä tarpeellisia, eli työmatka-ajojani, varten, joten se että voisin vähentää roimasti ajojani tarkoittaisi kaiketi että joutuisin työttömäksi. Toki sekin vaihtoehto olisi että löytäisin sopivan työpaikan lähempää enkä tarvitsisi välttämättä enää autoa työmatkoihini.

Lähdin kuitenkin ajatuksesta että erittäin todennäköisesti saan autoni myytyä ok hinnalla pois (vaikkakin arvonaleneman mukana), jos en sitä enää välttämättä tarvitsisi ja sen 400€/kk lainanlyhennykset (jaettuna kuuden vuoden ajalle, jäljellä nyt vähän päälle 5 vuotta) alkaisivat ahdistaa liikaa.

Toki on teoriassa mahdollista että auton arvo olisi romahtanut ja siksi minulle jäisi vielä merkittävästi kallista autolainaa, mutta sitä riskiä en pitänyt todennäköisenä, siis että se esim. 3-4 vuoden aikana olisi muuttunut myyntiarvoltaan pieneen murto-osaan hankintahinnastaan.

Mielestäni tuo mietiskelysi on sukua samalle että uskaltaako ostaa omistusasunnon vai elääkö koko loppuelämänsä vuokralla. Siinäkin on mahdollisuus että asuntosi arvo romahtaa ja joudut työttömäksi, muistellaan esim. 90-luvun lamaa ja kahden asunnon loukkuun joutuneita. Uskalsin kuitenkin siirtyä aikoinaan omistusasujaksi vaikka riskitaso siinä oli ja on paljon suurempi kuin sähköautohankinnassani, koska asuntolainani on paljon suurempi kuin autolainani, ja vaihtuvakorkoinen. Suurempi riski minulla on omistusasuntojeni kuin sähköautoni kanssa.

Sisältääkö tuo 350€ kk-erä myös sen viimeisen isomman erän, vai napsahtaako viimeisen vuoden kohdalla useampi kymppi maksuun? Eli onko tuo 350€/kk se summa, joka sisältää kaiken rahoitukseen liittyen?
En tiedä alkuperäisestä hepusta (ainakin kaverini Tesla-rahoituksessa on tosiaan joku isompi loppuerä, mutta hän lähti siitä että pitää Teslaansa pari vuotta ja myy pois), mutta esim. minun nollakorkoisessa hieman alle 30000€ Rellu-autolainassani ei ole mitään loppuerää, vaan makselen kuuden vuoden ajan n. 400€/kk. 12 x 6 x 400€ = 28800€ (pyöreästi. on se vähän yli tuon). Koska otin auton koko hinnan lainana, tililläni on edelleen myös se 10000€ säästössä, jota en sitten käyttänyt käsirahaksi ottaakseni pienemmän autolainan.
 
Voin ja toivottavasti olen väärässä, mutta epäilen että akun irrottaminen autosta ja sen käyttäminen vaikka aurinkokennojen bufferina ei ole ihan niin yksinkertaista kun usein puhutaan. Samoin kuin että yksittäisen viallisen kennon korjaus olisi ihan helppo nakki todellisuuden ollessa jotain muuta.
En tiedä, mutta joku suomalainenkin firma tuollaista kuulemma tekee, ja kertoivat käyttävänsä nimenomaan käytettyjen Teslojen akkuja. He varmaan osaisivat sanoa kuinka vaikeaa ja kannattavaa se on. Kai se firma joskus mainittiin tälläkin foorumilla, muistelisin.
 
Viimeinen iso erä tuntuu osalle olevan edelleen iso mörkö. Pankit ei pääsääntöisesti anna erityisen isoja jämäeriä rahoituksiin ja useimmat uutta autoa ostaessaan laskee vaihtavansa autoa uuteen tietyn ajan välein, jolloin jämäerällä ei ole suurta merkitystä. Mikäli aikoo pitää autoa pidempään, niin aina on mahdollista saada jatkorahoitus. Ainoa tärkeä asia isoon loppuerään liittyen on sen koon hallinta. Tulisi ymmärtää, että lyhennyksen tulee olla riittävän suuri eli ylittää auton arvioitu arvonlasku. Nyt on vaarana sokaistua sähköautojen arvon laskun pienuuden takia. 15% arvonlaskua kun laskee vuodelle, niin on turvassa kun todellisuus on lähempänä alle kymmentä riippuen autovalmistajasta ja -mallista. 15% saa jo näkyä aika paljon käytön jälkiä ja naarmuja yms.
 
Sähköauton osto omalla kohdallani: ajatuksena oli laittaa 15ke auton hankintaan. Vaihtoehtoina karkeasti yksinkertaistettuna
-Polttoaineet 350e/kk
-Tesla model 3 lyhennys 350e/kk.
Nyt on vajaa pari vuotta ajettu teslalla. Polttoaineissa säästetty n 8000e. Arvonnousua autolla n 4000e kun polttisauto olisi luultavasti tässä ajassa tiputtanut hintaa -5000e ja korjaukset, huollot ym -2000e.
Eli leikillisesti 20k€ plussalla vain sen takia että "uskalsin" ostaa sähköauton pari vuotta sitten. Ei tuota kannattamattomaksi saa mitenkään.
Ja olisiko sen polttiksenkin lyhennykseen mennyt 350€/kk vai siirtyivätkö vain säästetyt polttoaine kulut lyhennykseen?
 
Samoin kuin että yksittäisen viallisen kennon korjaus olisi ihan helppo nakki todellisuuden ollessa jotain muuta.
Yksittäisen kennon vaihto ei yleensä ole helppoa/mahdollista, mutta yksittäisen moduulin vaihto on yleensä melko helppoa. Sähköautojen akut ainakin pääsääntöisesti koostuvat esimerkiksi neljästä tai jopa kahdestatoista moduulista, joiden vaihto yksittäin on kyllä mahdollista. Helpolla tarkoitan sitä, että työ on tehtävissä asianmukaisissa korjaamo-olosuhteissa ilman ylitsepääsemättömiä erikoistyökalu- tai muita investointeja. Akussa voi vikaantua myös moni muu asia, kuten moduuleita valvovat piirit, joiden vaihto on myös tehtävissä oleva juttu. Halpoja tällaiset korjaukset eivät tule olemaan, mutta ellei autossa ole jotain suunnitteluvirhettä, ei tällaisia pitäisi joutua moneenkaan autoon elinkaaren aikana tekemään. Jos taas joutuu, niin tekijöitäkin ilmestyy (esimerkkinä vaikka DSG-vaihteistojen korjaukset).

Tässä yksi esimerkki vanhan Model S:n akun korjailusta.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom