Auto ei ole sijoitus, mutta sähköauto tässä markkinatilanteessa ja inflaation jyllätessä todennäköisesti tulee ainakin pitämään arvonsa hyvin. Veikkaan uusien autojen hintojen nousevan vielä. Sähköautojen kysyntä ei ole vielä edes päässyt vauhtiin ja tuotanto laahaa jo nyt jäljessä.
Olen koittanut miettiä, että kuinka suuri taantuman uhka tässä mahtaa olla päällä ja alun perin mietin mahdollista laukaisevaa tekijääkin, joka nyt saattaa sitten olla Venäjä ja sen tuoma energiakriisi, mutta se ei välttämättä suoraan johda yhtä ikävään lopputulokseen kuin esim. 2008 finanssikriisi. Yhteneväistä tuohon aikaan on kuitenkin se, että moni asia "ylikuumeni" ja myös tiettyjen omaisuuserien arvostustaso oli paljon yli sen mitä niiden arvo olisi "normaalissa" tilanteessa. Myöskään tällöin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kukaan ei puhunut mistään mahdollisista riskeistä, vaan aika monikin halusi vakaasti uskoa, että näillä mennään päätyyn asti. Se pääty tulikin sitten aika äkkiä eteen. Ei siitä sentään lamaan asti päästy, mutta tarinan opetus oli se, että kuten Warren Buffett on sanonut,
"Be Fearful When Others Are Greedy and Greedy When Others Are Fearful", eli nyt kun porukka ahnehtii näitä sähköautoja ja monen muunkin asian arvostustaso on korkealla, miettisin tarkkaan omista lähtökohdista, onko järkevää lähteä kelkkaan mukaan ja erityisesti jos tilanne realisoituisi ikävällä tavalla, mikä vaikutus sillä voisi olla omaan talouteen. Parempaa vaihtoehtoa tuskin tarvitsee liikaa puntaroida, koska olet joka tapauksessa siinä vaiheessa siellä voittajien kerhossa.
Autot ovat yleensä myös sellainen omaisuuserä, että ne ovat kovin suhdanneherkkiä, vaikka kyse olisi sähköautosta. Tämän näemme jo ihan nykyisestä tilanteesta. Suhdanne on vain nyt ollut edukseen. Voi hyvin olla, että sähköauto säilyttää arvonsa suhteellisesti paremmin kuin polttomoottoriauto, mutta mihinkään kovin suureen arvonnousuun on vaikea enää uskoa. Lisäksi sähköautojen hinnannousu normaalissa markkinatilanteessa automaattisesti myös vähentää niiden kysyntää. Oma lukunsa on sähköautojen ikääntyminen. Jos nyt etsin käytettyä Teslaa, ainakin netin foorumeilla yllättävän moni Teslan omistaja suosittelee välttämään esim. ennen 2015 käyttöönotettua Model S:ää. Syitä on erinäisiä ja ilmeisesti joissakin 85-malleissa on joitakin akkuongelmiakin. Lisäksi näistä alkavat takuut olemaan taputeltuja. Jos ja kun näitä autoja alkaa olemaan riittävästi vanhoina ja enemmän ajettuina ilman takuita, jossain vaiheessa kuuma peruna jää jonkun käteen ja markkina alkaa hinnoittelemaan tätä tulevaa jäännösarvoa, joka heijastuu myös jossain määrin uudempiin autoihin. Ihan jo siitä syystä, että jos ostan nyt käytetyn vielä takuun piirissä olevan sähköauton ja parin vuoden päästä siitä sen arvosta haihtuu merkittävä osa pois, on minun aika vaikea perustella itselleni ostavani kalliilla hinnalla nyt sähköautoa, jossa olisi näin kova pudotus arvossa edessä. Toisin sanoen, markkinat yleensä tasaavat tällaisia eroja.
Olisin kuitenkin yhä kiinnostunut kuulemaan näistä rahoituskuvioista, kun esim. Teslan oman laskurin mukaan on aika vaikea perustella ostaa autoa rahoituksella. Rahoitus kuitenkin järkevien kulujen osalta edellyttää jonkinlaista ja mielellään kohtuullisen suurta käsirahaa ja jos otetaan vaikka Model Y muutamilla lisäoptioilla, niin Teslan laskurin mukaan esim. 10t€ käsirahalla maksaisin kuukaudessa n. 740€ ja lisäksi viimeinen erä olisi 35.000 euroa, eli samalla kun lyhennän autoa rahoituskauden aikana, samalla minun pitäisi säästää tuo 35.000 euroa jemmaan, ellen sitten ole aikeissa myydä autoa heti kauden lopussa. Tässä siis saa joka tapauksessa säästää rahaa, jos sen hoitaisi tällä kuviolla, niin miten porukka näitä käytännössä järjestelee?